Achtung bébik
2011. november 19. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Achtung bébik

  Húsz éve születtek meg a kilencvenes évek, és máig nem értek véget. 1991 augusztus 12-én megjelent a Prodigy első kislemeze, a Charly; 13-án a Metallica fekete albuma; 27-én a Pearl Jamtől a Ten és ugyanezen a napon Tupac Shakur első lemeze; szeptember 17-én a Use Your Illusion I. a Guns’n’Rosestől; szeptember 24-én a Blood Sugar Sex Magik a Red Hot Chili Pepperstől és ugyanaznap a Nevermind a Nirvanától; november 19-én, ma húsz éve pedig az Achtung Baby a U2-tól. Az írek korszakos albuma előtt most feldolgozáslemezzel tisztelegtek a kortársak és a követők – azok, akik a U2-t ihlették és akiket a U2 ihletett.

  Hogy miért korszakos az Achtung Baby? A kapásból U2-bashingoló zenegeekeknek ajánljuk a Pitchfork nevű bibliájuk kritikáját, amely húsz év távlatából is 10-ből 9,5-re értékelte Bonóék rendszerváltó lemezét. Mert az volt, több értelemben is: a U2 megszabadult komolykodó, elszántan az igazságról éneklő, fekete-fehér nyolcvanas évekbeli imázsától, és úgy írtak krónikát a világról, amilyen az valójában: színes, bizonytalan és kaotikus, tele kétkedő, utat vesztett emberekkel. Rendszerváltó volt azért is, mert a posztpunk kölykökként induló, majd a nyolcvanas évek mainstream kakadupopjával szöges ellentétben szikár gitárzenét játszó U2 Brian Eno segedelmével új utakra tévedt. A világsztár szintű rockzenekarok közül először nyúltak az akkoriban formálódó és a kilencvenes éveket később meghódító elektronikus zenékhez, a kezdődő technokorszakhoz. A rock és az elektronikus groove-ok párosítását nem ők találták fel, de ők közvetítették egy teljes nemzedéknek, akik még a mainál jóval központosítottabb csatornákon keresztül juthattak el a formálódó új műfajokhoz. Ez még az internet, a letöltések, az mp3-ak előtti korszak volt.

  De a U2 volt az is, amely a mainstream előadók közül először érzett rá a kibontakozó telekommunikációs aranykorra, a média új hajtásaira, a cybervilág előretörésére – ennek lett a lenyomata az Achtung Babyt követő ZooTV, az egyik legnagyobb hatású turné valaha, ami egyszerre volt rockkoncert, abszurd esztrád, médiahack, politikai performansz és valóságshow – a valóságshow-k feltalálása előtt. Lehet, hogy underground vagy avantgárd előadók előtte és utána is képesek voltak hasonlóan összetett populáris gesamtkunstwerkekre, de a U2 két éven át telt házas stadionokban öntötte a közönség elé bombasztikus avagy obskúrus utalásokból, képzettársításokból álló, őszinte avagy (ön)ironikus üzeneteit, Leni Riefenstahltól az Európai Unióig, a hiphoptól a háborúk élő közvetítéséig. És közben Bono pizzát rendelt a stadionba, vagy kapcsoltak egy rajongói brigádot, akik otthoni kanapéjukról kommentálták a show-t. Bono az 1993-as budapesti koncerten, aranykabátos ördögnek öltözve a színpadról felhívta Thürmer Gyulát, és tört magyarsággal megkérdezte tőle: „negyven év kommunizmus nem volt elég?”

ZooTV intro

  A ZooTV gerincét az Achtung Baby dalai adták: a  lemezt a rendszerváltás hónapjaiban vették fel a világ akkori legabszurdabb helyén, Berlinben. A kelet-európai hangulat is rányomta bélyegét a lemezre: a nyugati jólétből kiszakadt, harmincas éveik elején járó rocksztárok alámerültek egy megreccsent és épp szabaddá vált város mindennapjaiban, miközben ők maguk sem tudták, hogy milyen irányt vegyen közös ügyük, a U2 története, vagy éppen a magánéletük (The Edge gitáros épp elválóban volt). Az Achtung Baby épp ennek az útkeresésnek, a stabilnak hitt felszín alatt meghúzódó kétkedésnek, bizonytalanságnak a lenyomata, és ez a kényelmetlen őszinteség az, ami máig nem csökkentette a lemez érvényességét. A másik persze a zene: a Zoo Station indusztriális zakatolása, az Even Better Than The Real Thing felhúzása, a One himnusza, az Until The End Of The World Júdás-vádjai a Názáretihez, a The Fly cinikus graffiti-bölcsességei, a Mysterious Ways nőiséghez írt ódája és a többi dal ma is nagyon működnek. Az Achtung Baby: Berlin és Dublin, romkocsma és roncs Trabant, talponálló és night club, szex és szakítás, hit és kétely, művészet és műanyag, pop, csajok, satöbbi és egy mindent tudó félmosoly a fekete napszemüveg alatt. A U2 talán összes kreativitását beleölte a magnum opusba – hogy az a kilúgozott U2 maradjon belőlük, amit ma ismerünk.

  A nemrég kiadott feldolgozáslemezen olyan előadók tisztelegnek előttük, mint a nagy kortárs Depeche Mode, a Nine Inch Nails, Patti Smith, a Garbage, a Snow Patrol vagy Jack White. Az Achtung Baby sötéten csillogó kaleidoszkópjából – talán a korhangulat teszi – pont a massza-szerű sötétséget, a lemez éjszakai oldalát domborították ki a legtöbben, lassan kibontakozó, minimalista, intim hangzást adva egy klasszikussá vált rockalbum dalaihoz.

Nine Inch Nails - Zoo Station

Snow Patrol - Mysterious Ways

Depeche Mode - So Cruel

<

Gavin Friday - The Fly

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr563394606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.11.19. 08:42:59

"Bono az 1993-as budapesti koncerten, aranykabátos ördögnek öltözve a színpadról felhívta Thürmer Gyulát, és tört magyarsággal megkérdezte tőle: „negyven év kommunizmus nem volt elég?”

Szerencsére azóta töretlen ütemben erősítette a demokráciát és a zemberek politikai jogait a Böszme és Kedves Vezér, alázattal és becsülettel kormányozva Pro Publico Bono...

Kandeláber 2011.11.19. 08:50:52

Az U2 az elektronikus szarnak történő behódolással kivégezte magát, azóta nem hallgatom. Az általad felsorolt kiváló előadók közé pedig milyen módon került 2pac? A rapnek semmi köze a rockhoz, tisztán a fekák és néhány eszement fehér követőjük hányadéka. Hallgasd meg erről : Offspring: Pretty Fly-For a White Guy.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.11.19. 10:34:48

'83-ban, a brit nyúvéves idők vége felé még egészen hallgathatók voltak (Red Rocks):

www.youtube.com/watch?v=jYnnmQ9x5tQ

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.11.19. 11:04:38

@Gasper: Érdekesség, hogy '82-'83-ban, az akkor szombat délutánonként futó "Egy millió fontos hangjegy" keretében több, akkor még szinte ismeretlen zenekar klubkoncertjeiről készült video lement, köztük U2, The Boozcocks. Az akkor valóban ütős volt.

Robinzon Kurzor 2011.11.19. 13:02:25

"az akkoriban formálódó és a kilencvenes éveket később meghódító elektronikus zenékhez, a kezdődő technokorszakhoz"

Az már akkor erősen formálódott, sőt (pl. Depeche Mode).

Techno is volt már a 80-as években, csak teljesen más zenét jelentett, mint amit a te generációd ezen a néven megismert, nem elektronikus zene volt, hanem ipari: Test Department, Einstürzende Neubauten és érintőlegesen (kislemez B-oldalakon) korai Depeche Mode.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.11.19. 13:37:58

@Robinzon Kurzor: '87-ben már dübörgött az acid-house meg az ebm. Európában is, nálunk pár év késéssel.

Bell & Sebastian 2011.11.19. 13:39:22

Ezt még pont megvettem., de akkor már kezdtem gyanakodni, amikor minden köcsög U2 -szemüvegben pompázott.

2001 -ben járt az SBB a Budai Ifiparkban, a koncert lemezén rajta van a Freedom
www.youtube.com/watch?v=cK4l1phSP3U&feature=related

A Ramones 1995 -ben befejezte, pont úgy, mint a Gun's aki a legnagyobb hullarablójuk lett.

2001 -ben az Of the Wand & the Moon itt tartott:
www.youtube.com/watch?v=vo3abZ9jsn8

A Gamma Ray meg itt:
www.youtube.com/watch?v=xCf8114x078

Az In Flames -től a Suburban Me:
www.youtube.com/watch?v=ZqyypB4YNHA

A Medina Azaharától a Ne provokálj többet!
www.youtube.com/watch?v=Muj-fzz_gts

Szerencsére a többiek sem a körmüket reszelték, vagy Ludasmatyiztak, csak nem hájpolták őket ennyire. Véletlenül? Majd elválik.

(amúgy jó poszt) :)

antigocsi · http://emigrante.freeblog.hu/ 2011.11.19. 13:41:43

Az Achtung Baby idején még általános iskolás 7.-es voltam. Korábban nem is hallottam a U2-ről, de emlékszem, ez az album annyira ütött, h egy időben oda-vissza ezt hallgattam.

Babilen Tatarszkij 2011.11.19. 13:53:28

A kilencvenes évek szerencsére végérvényesen elmúlt, a U2 is kipusztul már hamarosan. Bono suxxx.

Bell & Sebastian 2011.11.19. 14:04:24

Elnézést, az 1977 -es koncertjüket adták ki csak 2001 -ben a lengyelek, hol volt már akkor az Ifipark?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.11.19. 14:53:35

@Robinzon Kurzor:
@gloire:

A "techno" szó használatát mellőzzük, jó? :)

Tessék, ez majdnem 1987-ből van, bár nyilván sokaknak ismerős:

www.youtube.com/watch?v=lPpUFBVSyWs

Ez viszont azt hiszem, tényleg 1987:

www.youtube.com/watch?v=fCl-nx5EnEM

Bell & Sebastian 2011.11.19. 15:02:57

Technokol rapid a helyes megfejtés, lesz köcsög?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.11.19. 16:15:54

@Robinzon Kurzor: azért írtam, h akkoriban formálódó :) épp az Einstürzende Neubauten, a korai Nine Inch Nails meg a manchesteri baggy-színtér előadói hatottak akkoriban a U2-ra is, a NIN pedig viszonozta ezt a mostani feldolgozással. a '80-as évekbeli ipari zenészek a '70-es évekbeli Kraftwerkből, krautrockból is merítettek, s így tovább visszafelé. Meg ott volt egy másik ágon a nyolcvanas évekbeli detroiti, angol, belga house és techno, stb. Az biztos, hogy a mainstreambe a kilencvenes évek elején tört be a techno, természetesen nagy felhígulással.

karosszékely 2011.11.19. 17:36:17

@Bell & Sebastian: És ma este meg lehet hallgatni/nézni élőben, hol tart az Of the Wand and the Moon 2011-ben (bár azt nem igazán értem, hogy jött ez ide).

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.11.19. 18:37:02

@gloire: aztán vasárnap délelőttönként a Zenebutikban is fel-fellibent a vasfüggöny néhány jólfésült nyúvéves és igen populáris német szám erejéig. Egyik ilyen emblematikus darab volt Peter Schillingtől a Major Tom.

www.youtube.com/watch?v=KoidJVAMAVE

A másik meg természetesen a Trio azóta is legismertebb száma:

www.youtube.com/watch?v=hSwJ2rjUSdc&feature=related

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.11.19. 18:52:29

@málnási: no, ha így szereti a neue deutsche wellét, akkor itten van bónuszvideónak Joachim Witt és a Goldener Reiter:

www.youtube.com/watch?v=bxROkkm02AQ

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.11.19. 19:01:13

@Gasper:

tudja ez úgy van, hogy akkoriban berlinben úriember nem kúrt meg dnw-s csajokat, de így vénemberként már elfogadóbb. :)

Bell & Sebastian 2011.11.19. 19:11:20

@karosszékely: A Kék Yukban, 21 órakor, úgy jön ide, hogy rémlett. De ma három dánok lesz Larsen. :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.11.19. 19:48:44

@Gasper:
:) akkor itten van magának egy echte nojje vellés :))

Bell & Sebastian 2011.11.19. 20:11:05

@Gasper: @málnási: A bonmot második fele lemaradt: Neue Deutsche Welle — Aus grauer Städte Mauern.

De nevezik punk diszkónak is, értelemszerűen német, osztrák és svájci ágra tagolható.

Itt minden megvan egy helyen:
www.punk-disco.com

Egyik-másik tanulmány célozgat rá, hogy a Tavistock Intézet nem egészen ártatlan a NDW létrejöttében, ninimum az apja vagy az anyja volt, vagy mindkettő.
Hiába, a Beatles -projektjük után vérszemet kaptak.

Hogy mi lehetett az értelme? Tán az újonnan született, német, lázadó ifjúság beterelése a közös akolba. Végül is szemét volt-e, vagy sem?
Utólag könnyű okosnak lenni.

:)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.11.19. 20:34:27

@gloire: hú de bitangjó! Kösz a linket!

@málnási: igen, erre emlékszem. Jó kis anzix.

@Bell & Sebastian: bizony, egy igazi feinschmecker könnyedén megkülönbözteti a német, svájci és osztrák vonalat. Az osztrák DÖF például mindent visz a heimatmelodie-s refrénnel, meg úgy egyáltalán:

www.youtube.com/watch?v=x3WfZwxCE2Y

Bell & Sebastian 2011.11.19. 21:16:42

@Gasper: Mi ez, Pirx kalandjai?
Az is gyanús, hogy a svéd bőrdzseki -vonalán egy Bratwurston pendülnek. Zenei próbálkozásuk nem volt, ha már annyit emlegetik egykori virtuóz..., tehetségüket. :)

Alfőmérnök 2011.11.19. 22:09:42

@málnási: Neked tényleg tetszik ez a szar? Ennél még a kispál is jobb. :))

Alfőmérnök 2011.11.19. 22:24:58

Én azt nem értettem soha, hogy az ilyen techno- meg tüc-tüc-izék mennyit tesznek hozzá mondjuk ehhez:
www.youtube.com/watch?v=YgvAwBDbuIo

Robinzon Kurzor 2011.11.20. 00:32:41

@rajcsányi.gellért (ergé):

Persze biztos formálódott még, csak azt szerettem volna jelezni, hogy mink (korban a Moszkva-tér generáció) kérem egyáltalán nem azt hívtuk teknónak, amiből később a tuc-tuc diszkaú lett.

Ha jól rémlik, akkoriban még valami Újhullám Lexikonban (B. Tóth promózta a Poptarisznyában) is leírták már ezekre az együttesekre, hogy techno.

Aztán annyira formálódott, hogy a végén már rá sem lehetett ismerni.

karnak 2011.11.20. 04:49:36

@rajcsányi.gellért (ergé): tokigazad van, az album is verhetetlen szinte, a technos okoskodasra valaszolni sem erdemes, nyilvan en is hallgattam krafwerket, aztan kesobb front242-t meg skinny puppy-t, es a detroiti techno vagy a chicago house sem ma kezdodott, mint ahogy a nemet es a francia vonal sem, de hogy mainstreamnek akkor nem neveztem oket az is biztos, korrekt a poszt, aki meg nem erti meg a u2-t v nem tudja hova tenni csak fikazni, meg nem erti 2pac miert, stb... Sok idiota jar a mandinerre mindig is tudtam, de errol viszont ti tehettek:)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.11.20. 07:12:55

@Alfőmérnök:

ha nem volt egyértelmű, dehogy.

viszont érthetetlen számomra, hogy hogy lehet ilyen szarokat rajongani, mint a pinkflojd, meg a többi szar. a tuc-tuc vállaltan nem akar mást, mint tuctuckodni, nemesebben szólva primér manipulálni. a pinkflojdok, meg rokkzenék és egyéb infernális dolgok viszont proli önmagukat valami művészetté, vagy tagadássá szeretnék növeszteni. pedig csak hónaljszag, mosdatlanság, tornacipős lábbűz, hajba szárad ondó az egész.

Alfőmérnök 2011.11.20. 08:02:16

@málnási: A progresszív- és alterrock iránti rajongás kamaszkorban szerintem teljesen normális dolog. Mert mégiscsak több koncentrációt igénylő, meg összetettebb zene, mint a sima slágerzene. Aztán van, aki leragad ezen a szinten, van, aki túllép rajt - és mondjuk elkezd komolyzenét hallgatni (nem csak háttérzenének).
A tuctucot számomra meglepő módon ajánlották már nekem értelmes emberek is, rám nincsen hatással. Gyanítom, hogy valami segédanyag is szükséges a hatás kiváltásához. (Egyébként az újabb, igényesnek mondott popzenék, vagy micsodák - portis meg radioheadek, massive attackek - sem jönnek be.)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 09:46:08

@Alfőmérnök:

na, akkor megint megkérdezem, hátha kapok választ: a kurvakibaszott péter és a farkas ostoba vekengése (ún. komolyzene) mi a kurva isten faszával jobb akár egy madonnánál (könnyűzene, fúj, köp) is? mivel?

az európán kívüli zene pl. komolyzene? ha nem, mi a halál retkes faszáért? ha igen, mi a halál retkes faszáért?

glass komolyzene? amikor ravi shankarral közös lemezt jelentet meg az mi? rzewsky mi a kurva istentől komolyzenébb, mint a pink floyd?

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.11.20. 10:42:10

@mavo:

hehe. lehet a szartsugárbanhányás is mak-mak.

Alfőmérnök 2011.11.20. 10:45:54

@mavo: A péter és a farkas szerintem is szar.
Glass komolyzenei tuctuc zene. Rzewskyt nem ismerem.
A pink floyd egy trükkösen hangszerelt popzene kis kortárszenei behatásokkal. De szerintem ezt te is tudod.
Én nem ragaszkodom a könnyűzene, komolyzene fogalomhasználathoz, de hogy van különbség a kettő között, az vitathatatlan. Ismerem az érveidet, szerintem ismertek az ellenérvek is, nincs kedvem és energiám most ebbe belemenni. Ha kell, felvállalom, hogy elitista vagyok, bár ez sem fedi teljesen a valóságot.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.11.20. 10:59:27

@Alfőmérnök:
hallgassa meg egy gyerekkel, vagy gyerekfüllel. úgy nem annyira. :)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 11:54:04

@Alfőmérnök:

ez nem elitizmus, ez hülyeizmus. az ún. komolyzene minimum felerészben egy rakat szar minden szempontból, és akkor nagyon finoman fogalmaztam. rzewsky amúgy par excellence komolyzene, vagy mi a szar, kötelező ismerni. szerintem jó, de ez kit érdekel.

tényleg bazmeg, operett az komolyzene? :-DDD bartók este a székelyeknél az komolyzene? :-DDD

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 11:58:53

@Alfőmérnök:

"A pink floyd egy trükkösen hangszerelt popzene kis kortárszenei behatásokkal. De szerintem ezt te is tudod."

ezt meg ki kellene plakátolni. adott egy pink floyd alsó hangon négy (4) egymástól pengeélesen elváló korszakkal, és a szagértő egy mondatban össze tudja foglalni. a trükkösen hangszerelt popzene az a syd-féle astronomy domine, a gilmour-féle astronomy domine, az echoes, a wish you were here, a have a cigar, az any color you like, a final cut, a when the tigers broke free, vagy a high hopes? :-DDD

jelzem, én is tudok olyan bölcsességeket írni, hogy a vágner náci, meg hogy madonna kurva. :-D

karosszékely 2011.11.20. 13:35:41

@Alfőmérnök: Jaj, ezek a sznobok a kedvenceim. "Én már túlléptem a pop/rock/alternatív zenén, én már csak komolyzenét hallgatok." Közben fogalma sincs az egészről, viszont ez milyen menőn hangzik félművelt köreiben.

Alfőmérnök 2011.11.20. 14:04:00

@mavo: Rzewskynek a zenéjét nem ismerem, nem a nevét. Remélem még élek néhány évet, és alkalmam lesz a zenéjét is megismerni.
Szerintem a pf-nek mind a 4 vagy akárhány korszakára (mert végülis minden albumuk más) illik, amit írtam.

@karosszékely: Honnan veszed, hogy fogalmam sincs az egészről? Honnan veszed, hogy nem hallgatok popzenét? Hol írtam ilyet? Egy egyszerű szöveget nem tudsz értelmezni, de máris ítélkezel, sznobozol.
Úgyhogy húzzál a jóédes kurvaanyádba kicsávó, ha mégeccer hozzámszólsz, kiszűrlek a büdös picsába.

Alfőmérnök 2011.11.20. 14:40:19

@mavo: Közben beugrott, hogy hallottam én már ennek a Rzewskinek zenéjét. Ezen a lemezen:
www.discogs.com/180-as-Csoport-180-Reich-Rzewski-Melis-Szemz%C5%91/release/1241003

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 14:41:03

@Alfőmérnök:

"Remélem még élek néhány évet, és alkalmam lesz a zenéjét is megismerni."

pardon, mindig elfelejtem, hogy a Komolyzene Élvezője az nem jutyúbozik. az olyan snassz. a Komolyzene Élvezője az elmegy a Zakadémára, és utána hetekig panaszkodik, hogy a negyedik hegedűs akusztikája szar volt.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 17:28:00

@Alfőmérnök:

hohó, osztán a steve reich az könnyűzene-e?

Alfőmérnök 2011.11.20. 18:24:36

@málnási: Épp valami ilyesmiről beszéltünk a minap Mormogi blogján, a Harry Potter kapcsán, hogy milyen dolog egy kisgyerek szemével nézni a világot. Nekem valahogy nem megy, igaz még a felnőttes se nagyon. Talán majd ha lesz gyerekem. :)
Amúgy most belehallgattam a Prokofjevbe, azért a szar tényleg egy erős kifejezés volt.

@mavo: Nem igazán értem, hogy miről akarsz vitatkozni. Írtam is fentebb, hogy nem ragaszkodom a könnyűzene-komolyzene megkülönböztetéshez, de nem is tartom értelmetlennek. Ezen felosztás alapján Reich komolyzene, de ez önmagában nem minőséget kifejező kategória (ha ez nem lenne világos). Nekem az az érzésem, hogy egy ügyes blöffmester.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 20:28:07

@Alfőmérnök:

elég konkrétan a komolyzene-könnyűzene felosztás sült baromság. ennyi.

Alfőmérnök 2011.11.20. 21:02:38

@mavo: Szvsz nem sültbaromság, de nincs nagy jelentősége. A határok mindenképpen elmosódnak. És akkor a jazzről nem is beszéltünk, amit tényleg nem tudom, hova kéne sorolni.
Szerintem egy korábban abbamaradt vitát akartál folytatni, de az elsősorban nem a könnyű- és komolyzene megkülönböztetéséről szólt, hanem a tonális zenéről, a határairól, meg ilyenekről. Ez tényleg egy komoly zeneelméleti kérdés, csak nincs kedvem/időm/energiám jobban belemenni.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.11.20. 21:44:21

@Alfőmérnök:

a komolyzene baszkódás kábé olyan súlyú, mint hogy ma magyarország legalábbis második leghájpoltabb írója kutyaközönséges lektűrszerző lenne, ha ma élne.

2011.11.21. 23:48:50

ergé, te gyökér, nincs közöd a U2-hoz, patkány fideszes vagy semmi más
süti beállítások módosítása