Messze túl a nirvánán
2009. október 30. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Messze túl a nirvánán

  „Wanna feel withdrawal, want an overhaul, wanna be there, hard as a statue, black as a tattoo, never to wash away. Gonna take me an astral plane, I'm gonna tunnel through denial, I’m gonna shake this thing, I wanna shake this pain before I retire” (Pearl Jam - Gonna See My Friend)

  Kilencvenhat környékén, gólyákként megfigyeltük, hogy a felsőbb éves gimnazisták a favágó-dresszkódot követik: bakancs, szakadt nadrág, kockásing, egyhetes borosta - már akinél kinőtt. A grunge korszak divatja köszönt vissza pár év spéttel rajtuk, és a zenetévéken még mi is elkaptuk a lecsengő stílus utolsó háromperces himnuszait. Ritka, hogy egy rockzenei stílus egyetlen helyhez és időszakhoz kapcsolódik, de a grunge elválaszthatatlan volt az északnyugat-amerikai Seattle városától és a kilencvenes évek elejétől.

  Egyívású, de lassan szétváló útra lépő zenekarok kerültek akkor a rivaldafénybe arról az esős, borongós, fenyvesekkel és vigasztalan gyártelepekkel teli vidékről. A Nirvana volt a zászlóshajó, bár a szerencsétlen sorsú Kurt Cobain nem tudott mit kezdeni a világsikerrel, és három év tündöklés után egy szájba dugott puskával végzett magával. A Nirvana szerény dobosa, Dave Grohl az árnyékból előlépve, néhány év múlva énekes-gitárosként megszervezte magának a Foo Fighters-t, ami napjaink egyik vezető rockzenekarává nőtte ki magát. A mélybe húzó, sivatagi, stoner és metal hatásokat is felmutató Soundgarden a kilencvenes évek végéig húzta. Chris Cornell énekes túlélte a legnehezebb éveket, hogy ma borzalmas, műanyag r'n'b-vel árusítsa ki hitelességét. Az Alice In Chains volt a harmadik banda, énekesüket, Layne Stanley 2002-t vitte át a másvilágra a drogfüggőség, a zenekar ma új énekessel felállva vállal káeurópai haknikat, novemberben jönnek a Pecsába.

  A seattle-i négyesfogat az ítészek által korábban kissé lesajnált tagja volt a Pearl Jam, ami a Nirvana hype-ját, a grunge tündöklését és bukását túlélve ki tudta nőni magát, és nemrég jelent meg kilencedik, Backspacer című lemezük. Ki gondolta volna 15 éve, hogy idáig eljutnak?

  A Pearl Jam egy, a szakadtságot menőnek beállító divathullám után komoly, érett férfiakból álló, karcos rockzenekarrá öregedett. Az első, '91-es Ten lemezük a grunge-korszaknak köszönhette világsikerét, pedig a Nirvana és követői által képviselt szuicid, önpusztító világképpel szemben a Pearl Jam a ködön átderengő optimizmus és remény (HOPE, muhaha) követe volt akkor is és most is, lásd az anno agyonjátszott Alive-ot. A szorgalmas és aktív zenekar azóta nagyjából kétévente szállítja a lemezeit: a Vs., a Vitalogy és a No Code egyre inkább művészkedőbb, befelé forduló világát a '98-as Yield követte. Ezen a lemezen zeneileg és szövegileg újra nagy lélegzetet vett a zenekar, hogy az északnyugati homályból ráforduljanak végre a nagy amerikai országútra.

  Számomra talán a Yield a zenekar főműve. A Pearl Jam mindeközben - megundorodva a zeneipartól és az azt övező mocsoktól - visszavonultan alkotott: alig készültek klipek, nem szerepeltek a nyilvánosságban és a celebritások között, viszont annál jobban keresték a kapcsolatot közönségükkel: mind a mai napig rengeteget koncerteznek, különösebb külsőségek nélkül, kis kluboktól az arénákig. A Pearl Jam az ezredforduló óta eltelt időszakban is erős lemezeket szállított: a Binaural és a Riot Act után a 2006-os cím nélküli lemez dühös protest songokkal ugatott Bushék zsákutcás politikája ellen, és mi tagadás, sok mindenben igazuk volt.

  A politikai megmondásért a Pearl Jam bandavezére, Eddie Vedder felel, aki anno szinte tinibálvány volt, most pedig Amerika egyik élő lelkiismeretének tekintik, persze elsősorban az ottani kulturális balliberális oldalon. A Krisztus-fejű, morózus hangú énekes sodródó fiatalként kezdte: az iskolából kiugorva benzinkutasként dolgozott, szabadidejében pedig a szörfözésnek hódolt, amit máig űz. A rockandroll legendáriumnak megfelelően a zene lett számára a kiút a szürkeségből. Öregecskedő rockzenészek között ritka jelenség, de ő tényleg arcvesztés nélkül, intelligensen és hitelesen tud alkalmanként prédikálni a színpadról (bár a meszidzs inkább ügyesen a Pearl Jam-sorok közé van rejtve). Ráadásul a nagyszerű Into The Wild filmzenéjét is neki köszönhetjük.

 A Pearl Jam új, Backspacer című lemeze félórányi lecsupaszított, lendületes rockandroll néhány favágóinges, józan, negyvenes éveiben járó férfitől. Látni kívánt barátokról, a jó szolgálatáról, a lélek remélt megmentéséről, és az eltávozás elkerülhetetlenségéről énekel Eddie Vedder, messze túl a nirvánán, egyre közelebb valami máshoz.

  Alive (1991)

 

  Go (1993)

 

  Do The Evolution (1998)

 

  Given To Fly (1998)

 

  I Am Mine (2002)

 

Life Wasted (2006)

 

  The Fixer (2009)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr591418834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

___________________________ (törölt) 2009.10.30. 16:46:55

Igen, 96ban voltam negyedikes és megvolt a favágóing meg a többi kiegészítő is (mármint előtte, 93 körül, 96-ra már raver lettem), de nekem ez a favágós vonal alapvetően a Guns 'N' Rosesről szólt, nem a grunge-ról. Tulajdonképpen nem is tudtam, hogy így hívták a Nirvana nevével fémjelzett stílust, egészen a mai napig, nekem ez egyszerűen csak rock volt.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.10.30. 16:52:23

"Ritka, hogy egy rockzenei stílus egyetlen helyhez és időszakhoz kapcsolódik"
annyira nem, cska van, amelyik kirajzik és megtermékenyít, és van, amelyik a szűk pártiáján túlra nem tud kilépni.
a grunge az pont ki tudott :-).

cserenkov 2009.10.30. 17:14:39

"Ritka, hogy egy rockzenei stílus egyetlen helyhez és időszakhoz kapcsolódik"
Szerintem a Parl Jam, a Nirvana és az Alice in Chains csak abban hasonlítottak, hogy a 801-as évekre jellemző szegecseket, bőrdzsekiket száműzték az imázsukból.
Zeneileg teljesen más mindhárom banda.

Bell & Sebastian 2009.10.30. 17:20:37

Nagyon szubjektív, -ám nem kevésbé gonosz vélekedésem szerint-, a szövegcentrikusság miatt vannak csak ott, ahol vannak a kollektív (rockzenei) köztudatban.

Merthogy a zenéjük tucatáru. Az amcsi meg fura népség ismeretlen (zenei) nyelvezettel - nekünk.

Persze én óhitű vagyok. Inkább szilva pálesz, mint sex on the beach. :)

Bell & Sebastian 2009.10.30. 17:27:35

@Shenpen:

A 'Roses minden dala v.minek a re-inkarnációja, ihletett kábszer révületben invenciózusan, szinte a végletekig, - már-már gótikusan -, kidíszítve, ugyanakkor a letisztított főtémát végig előtérben tartva, rengeteg (zenei) utalással előadva. Méltó utódja a Dream Theater - csak a zenei filozófiát tekintve.

erőspista · http://helyzetvan.blog.hu 2009.10.30. 17:29:00

Kihagyhatatlan:

www.youtube.com/watch?v=iUeHyaAMOxA&feature=related

'Seattle sound and Citizen Dick's place in it .... ' :DDDDDD

Joejszaka 2009.10.30. 17:46:03

Jaja.

Do the evolution a 90-es evek legjobb klippje.

Sokáig nagy Pearl Jam fan voltam.
Mostanság kevésbé. A Nirvanát sosem tudtam igazán szeretni. Egyetlen zseniális albumuk van, a hullaszagú In Utero. Kár, hogy öngyilkos leszel a hallgatásától.

De ezeket a dalokat hallgatva nagy kedvem lenne ismét elektromos gitárt ragadni, és nagy hangerőn játszani!

Amúgy a grunge zenekarok zeneileg eléggé hasonlítanak:
- torzított, hangzásban előretolt gitár
- klasszikus gitászólók hiánya
- egyszerű dalszerkezet
- trükkös gitárriffek (Nirvánát kivéve nem is olyan egyszerűek)
- gyakran elég jó, többszólamú vokálok, de mindig csak a háttérben.
- sötét, nehezen érthető, ködös szövegvilág

Mennyire elütnek ezek a zenekarok az akkori kortárs Gunstól!

Ha meghallgatsz pár grundge lemezt, a legjobbakat, akkor egy fél perc alatt megmondod egy nótáról, hogy grundge-e, vagy nem.

Pentastar 2009.10.30. 18:09:05

Pörldzsemék már nem fognak egy újabb Ten-t kiadni. De Eddie Vedder hangja, ahogy öregszik, egyre jobban tetszik. + az Amongst the waves mekkora szám már!

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.10.30. 18:23:53

Nekem mindig is a Pearl Jam, meg a Nirvana jött be, az Alice In Chains-t és a Soundgarden-t sosem kedveltem igazán.

Egyébként, ergé, ez egy jó post. Nem kell megmagyarázni, megideologizálni, hogy miért szeret valaki egy fajta zenét. Tetszik, és kész.

[Vedder nagy Nader-támogató volt, Obama előtt a Dem pártot se különösebben szívlelte (ez egy eufemizmus valamiféle szélbalosságra ;D)]

Itt eléggé odabasz mindkét párt jelöltjének. De az utána jövő zene a lényeg.
www.youtube.com/watch?v=ClQvD99aItg

@Shenpen:

"96ban voltam negyedikes és megvolt a favágóing meg a többi kiegészítő is (mármint előtte, 93 körül, 96-ra már raver lettem)"

Haha. Miért nem lep ez meg engem?!

kappel 2009.10.30. 18:36:35

Mekkore már!
szakadt Levi's. kockás ing, Guns poló, másnapi toalett uez. csak Metallica polóval feldobva. Kazis walkman a maxon - irány a suli.
Nagymami lekvárjától nekem igazán csak a Ten jött be. Jeremy, vadász, kisvodka, fröccs. a Vitalogy-ig csak muszájból hallgattam akkori csajom miatt, de sztem őt is csak Eddie apu fizimiskája miatt érdekelte a dolog.
Mad Season megvan?
na sztem az volt a grunge legnagyobb pillanata.
ma napig meg bírnám hallgatni - ha öcsém egy nyomorult pillanatában nem törli le és vesz rá vmi szar magyar punkot

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2009.10.30. 19:03:31

@Úlfhéðinn: Mindig is sejtettük, hogy valami nemn kóser veled kapcsolatban. Az Alice in Chains a legkirályabb volt a műfajban, csak aki sokat hallgatta, felkötötte magát, így idővel a rajongóik elfogytak.

@kappel: Menj el egy lemezboltba, és sok pénzért megveheted a Mad Season-lemezt. (Csak egy lemezük volt.) Ha viszont szemét geci zenetolvaj vagy, akit mi mélyen elítélünk, akkor kattints ide:
rapidshare.com/files/75308962/Mad_Season_-_Above.rar

Pofánfosott víziló (törölt) 2009.10.30. 20:03:54

Nekem is volt egy RHCP korszakom, de kinőttem :-D

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.10.30. 20:11:12

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni:

"Mindig is sejtettük, hogy valami nemn kóser veled kapcsolatban. Az Alice in Chains a legkirályabb volt a műfajban"

Lehet, de hát ti csak egy interracial buzipár vagytok. A véleményetek zenében egyszerűen nem mérvadó. :)
Majd ha feng shui tanácsokra lesz szükségem, akkor megkérdezlek titeket, mint szakértőket, oké? :P

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.10.30. 20:41:48

Oh yes... zene... a "Ten" megvan BAKELITEN muhahaha full retro rock élvezet. Bár 1996-ban a diszkmenben már ez volt a műsoron:

www.youtube.com/watch?v=AtlnsjVDV4c&feature=fvsr

Igen, azóta is szeretem a worst case scenariokat. Vedder helyett világvége.

zuuu 2009.10.30. 21:23:17

Korrekt poszt, ergé, kösz. A favágó-dresszkód gimiben tényleg meghatérozó volt. :)

A Backspacer nagyon rendben van, sok kritika leírta már, hogy zeneilag újat nem hozott, de ki várta ezt ettől a lemeztől? A Force of Nature üt nálam a leginkább, pedig naiv kis nóta, és különösen nem a PJ-re vall a hangulata.

Késői PJ rajongóként nézve az életművet, nálam a No Code vezet. egyébként, ha az életművet nézzük.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.10.30. 23:55:03

A legkülönösebb hangulatú albumok a No Code, ez a személyes kedvencem (In my trees).
Meg persze ezt játszották el nekünk a BS-ben 1996 őszén ... akkor kezdtem az egyetemet, akkor költöztem fel Pestre ... régi szép idők.

Remélem eljönnek még egyszer Magyarországra, megérdemelnénk ...

AIC kapcsán meg, aki biztosra megy, az vesz jegyet a bécsi Gasometer-es koncertre, AZ tuti nem fog elmaradni.

Mondjuk egy ilyen koncerttel elégedett lennék:
www.setlist.fm/setlist/alice-in-chains/2009/cynthia-woods-mitchell-pavilion-the-woodlands-tx-53d7d749.html

budai zöld 2009.10.31. 09:57:15

Jó a poszt, favágóing rulez, főleg rojtos térdfarmerrel. Visszanézve a legviccesebb benne, hogy ez 92-ben megadivatos volt, nem pedig alcsi niche, ami mondjuk a rockerpumáról nem mondható el.
A Pearl Jam szépen öregszik, nem szenilisek, nem pozicionálják magukat óujra háromévente, és főleg élnek. És jó zenét csinálnak, bár a szerintem marhaerős utóbbi három lemez után nekem a Backspacer annyira nem jön be.

@ergé: A Jesus Christ Pose nem Pearl Jam, hanem Soundgarden. Az isteni Eddie túlságosan kalácsképű ahhoz, hogy Krisztus-képűnek lehessen nevezni.

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: Kedves szerzőpáros, csak keményen a vikingnevű csávóval.

@zero: Az Alice in Chains a legkirályabb, megvan a jegy a Gasometerbe, de azért remélem, a pesti koncert sem marad el. Láttam én már AIC-plakátot egyesvillamosmegállóban 94-ben, aztán mégis inkább detixikálóba helyette a Staley Mad Seasonözni.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.10.31. 11:10:39

mindez szép és yó,
valamint vágom, hogy ez nem egy zenei történésekkel foglalkozó blog,
de mindazonáltal
tegnap a kontroll csoport a pecsában lépett fel, állatul odabasztak, hatalmas hangulat volt, és sajnálom, hogy nem inkább róluk született poszt...
amúgy a ten alap
és elnézést az off-ért :)

Pentastar 2009.10.31. 12:44:31

Volt Esztergomban egy golgota keresztény gyülis amerikai fazon, akinek - állítása szerint - még anno. többször is tankolt az Eddie Vedder. Vagányság.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.10.31. 13:33:22

Amúgy a '89-es Nirvana koncert a PeCsában megvan?

www.urbanlegends.hu/2007/01/nirvana-a-pecsaban/

"a Nirvana a fellépésért 10 ezer forintot kapott." - LOL.

erőspista · http://helyzetvan.blog.hu 2009.10.31. 13:35:13

94-ben Chains máshol is kimaradt, de cserébe igazán míves alázása jött a drogozásnak, megrendezni is nehéz lenne :)
www.youtube.com/watch?v=uWYnSEZKcVw

Syr Wullam 2009.10.31. 16:25:39

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: Szemét geci zenetolvajként mondom: köszi az RS linket! :-))

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.31. 17:10:43

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:
Öcsike az fasza lehetett. A Bárdos Deák Ágit tudod hol láttam legutóbb? Megmondom: egy szórólapon.
Az EP választás előtt dobtak be hozzám egy SZDSZ-es szórólapot, ott szerepelt a hölgy, fotóval (a Kuncze mellett), és a következő dumával (nagyjából):

"Miért számíthat rád az szdsz?
..azért, mert nekem már van tapasztalatom a diktatúra elleni harcban, és arra a jövő évtől nagy szükségünk lesz.."

Ufó, aki a szélsőbal komcsi punk zenéjét tolja Tardáról!

Chewbaca · http://pallas70.hu/tanfolyam/merlegkepes-konyvelo-tanfolyam.php 2009.10.31. 17:12:04

azt én se gondoltam volna hogy idáig eljutnak a srácok. asszem abban a miliőben nehéz volt nem tönkrevágnia magát az embernek. vajon kurt cobain mit csinálna most ha még mindig élne?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.31. 17:29:43

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:
Öcsém, ezt is neked:

www.supergroup.hu/content/sajtoszoba/saj2007.html

Kistamás László? Az meg ki lehet, csak nem a másik "kontrollált" énekes zseni? Kinek is dolgozott ez a cég az elmúlt években? (ponton híd a Dunán, haha) Valami Ferire emlkészem, de már olyan rég volt..

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.31. 17:34:56

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:
Hahó:
"A Hajózási Felügyelet hétfőn délután írta alá az ideiglenes pontonhíd építésére és üzemeltetésére vonatkozó engedélyt. Ilyen gyorsan hatósági engedélyt még nem adtak ki - tudta meg a NAPI Gazdaság..."

www.eu2004.hu/index.php?op=hirek&id=49

(elnézést az offért)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.31. 17:46:00

@Úlfhéðinn: Én voltam : ) Talán a Love miatt mentünk,
(ahol a Gangszta Zoli bá dobolt), nem emlékszem, de vendéglistán voltam valamiért. Ritka szar este volt,
a Nirvána felénél le is léptem.

Sebastian Knight 2009.10.31. 18:10:46

Az ilyen számok miatt zárkózik fel a PJ a Nirvana és az AIC mögé:

www.youtube.com/watch?v=DHS7SyCD8zI

Szerintem.

DexterMorgan78/Séfbácsi 2009.10.31. 18:48:45

Soundgarden: Superuknow album. Nem tudom hányszor hallgattam meg. Na az volt az az album amit akárhányszor hallottam mindig észrevettem valami kis elrejtett finomságot. Persze abból is szinte csak a Black hole sun volt ami megragadt a legtöbb emberben.

bryan 2009.10.31. 19:36:47

@gloire:
És? Ennek mi köze a zenéjéhez? Eperjes teljesen elborult, Bródyval és Szörényivel is sok bajom van, de ettől még az István a király, meg a Csapd le csacsi nem lesz rosszabb.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.31. 21:25:27

"tegnap a kontroll csoport a pecsában lépett fel, állatul odabasztak, hatalmas hangulat volt, és sajnálom, hogy nem inkább róluk született poszt..."

@bryan: Én erre reagáltam. Miért születne poszt GY.F. és az SZDSZ fizetett propagandistáiról a reakción? Majd írnak róla az szdsz.hu-n . )

Azaz lehet, hogy mégis érdemes volna ezt megpiszkálni, végül is kiváncsi lennék rá, mi sülne ki egy ilyen tárgyú írásból és a kommentekből. Tudod nem bírtam szó nélkül, ha már az UFO rendszeresen népszerüsíti itt őket, kénytelen voltam megjegyezni, hogy sötét alakokért rajong.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.10.31. 22:33:49

@Bell & Sebastian: "A 'Roses minden dala v.minek a re-inkarnációja, ihletett kábszer révületben invenciózusan, szinte a végletekig..." ezt meg teccen tudni magyarazni nekom?

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.10.31. 22:38:38

egyébként az alive belémégett, klippestől, szólóstól. nagyon nagy zene.

Regno delle Due Sicilie · http://regnodelleduesicilie.blog.hu 2009.11.01. 00:11:23

tényleg a No Code és a Yield idején voltak a legjobbak, amikor a sztárság átkait már nem érezték (a 3. lemezük, a Vitalogy alig hallgatható, annyira antikommerszre sikeredett), de még önismétlők (és itt-ott unalmasak) sem voltak, mint később.

amúgy meg tökre érthető, hogy miért ők tudtak fennmaradni, hiszen pont emberileg sose voltak egy kategória a többi grunge bagázzsal...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 08:59:25

@gloire: szia, attis!
örülök, hogy Te is ide kommentelsz, mert ez tényleg egy klassz blog...

www.youtube.com/watch?v=jrZjWX54Sd8

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 09:23:12

@gloire: Ákos, bátyám, bazdmeg, bemondáschra jáccunk?
láttál szó-ró-la-pot? rajta BDÁ?
jujjjj, nebasszmeg!
mit láttál még, Ákoskám?

www.youtube.com/watch?v=BB108T4iLl8

bryan 2009.11.01. 11:59:04

@gloire:
Egy ilyen posztnak én is örülnék, már a Fanka Delisnél is gondolkoztam ilyesmin, csak ott túlságosan előtérbe került a Jobbik mint jelenség, ahelyett, hogy csak tisztán a zenészek és a politika kapcsolata lett volna a téma. Kicsit olyan, mint az egyházak és a szószékről kampányolás. Meddig lehet elmenni ebben, anélkül, hogy hiteltelenné válna az előadás? Több szempontból is érdekes kérdés ez.

tewton 2009.11.01. 12:22:19

@bryan: azért a zenészek és a bűnözés viszonya is megérne egy misét. Drogdíler rasták, sittes nemjobbos repperkék ... ha igazán jobboldali rémuralom lenne, a law and order nevében az egész gengszterreppes mocsok mehetne a zúzdába, a művészurak meg általában pszichikai bűnsegédekként a sittre.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.11.01. 12:42:19

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

"Egy iparművész nagy szőrös rózsaszín pinába rakta" - mondta Bárdos Deák Ági az Indexnek, hogy mi történt a tavaly március 15-e alkalmából kapott köztársasági arany érdemkereszttel. "Ez egy klasszikus kereszt fityegő, amit nem akartam átvenni..."

...Ott a helyszínen, rögtön az átadás után bejelentettem, hogy vándordíjjá alakítom...

Bárdos Deák Ági tavaly a Gödör klubnak adta a díjat, az idén a Kendermag Egyesületre esett a választásuk...
...Az idei díjátadó a Gödör klubban lesz az esti Ági 50 Kontroll koncertsorozat záróakkordjának szünetében."

index.hu/belfold/mar0314h/

bryan 2009.11.01. 13:26:41

@tewton:
Az összes deviáns művész könyvének, vagy lemezének rituális elégetésével együtt. Ady, Csáth Géza, Aldous Huxley, Ken Kesey, Jim Morrison, Apollinaire és társai is mind. Deviáns kultúra pfuj![kiköp] :)

bryan 2009.11.01. 13:34:41

@tewton:
Erről eszembe jutott az Office Space nyitójelente:
www.youtube.com/watch?v=CeNnQJAo6ME

tewton 2009.11.01. 13:42:28

@bryan: olyat még nem láttam, hogy bűnöző önigazolást merített volna Ady, Csáth vagy Apollinaire munkáiból. Olvasni nehéz, meg el is kell gondolkodni rajt. De ha tudsz olyat, aki a 11.000 vessző miatt lett kéjgyilkos, szólj.

olyat meg már láttam, hogy a művészurak bűnpárti gengszterrepje mivé lesz egy másik közegben. A pesti színészapuci csókos rockzenész kisfiának ez az egész csak szereplíra (ugyebár Zana Művészúrnak se azt mondják: "Hé, Zolee, mivan, a luvnyád bekapta a legyet? rossz helyre lőtted, hö").

Na most ezt gondold el egy "mélyszegény" és iskolázatlan, erőszakra hajlamos közegben, ahol a munka nélküli, bandázó fiataloknak ez a minta. És ez _van_.

tewton 2009.11.01. 13:43:41

@bryan:
haha :)
White Boys, a film. Ismered?

bryan 2009.11.01. 14:12:30

@tewton:
Nem, de hamarosan fogom, kösz a tippet.
Nem hiszem, hogy a 11.000 vessző miatt valaki kéjgyilkos lett, de mondjuk a hippi, vagy dekadens életstílus (including drogok) propagálásában elég sok tényleg jó író vett részt, akiket kicsit felelőssé teszek az általuk inspirált emészthetetlen alkotások létrejöttéért. :) Emellett nem tudom, a gettókban előbb volt az életstílus és utána volt a zene, vagy fordítva, esetleg visszahatottak egymásra? Ha megnézed, a kultúrában (különösen az amerikaiban) mindig volt egy rosszfiú kultusz, Jesse Jamestől John Dillingeren át Tupac Shakurig. Itt szerintem inkább az ellensúlyok megfelelő utód nélküli eltűnése (vallásos nevelés pl.), a beilleszkedési esélyek csökkenése az igazi gond. A kamaszok lázadnak, de ha van esély beilleszkedni, a többség ezt ki fogja használni nézd meg mi lett a hippik, a rockerek, sőt a punkok döntő többségével.
Ennek szemléletes példája, mikor az egyik ismerősöm egy milliós tétű üzleti tárgyaláson a megrendelői oldalon egykori dílerét ismerte fel, akitől füvet vásárolt a kilencvenes évek elején (onnantól a tárgyalás más hangnemben folytatódott :).

tewton 2009.11.01. 14:44:13

@bryan:
hmmm hmmm hmmmm, hát ezt mondom pont' :)

A rosszfiú kultusza OK, amig mondjuk van hozzá kultúra, és tudod, hogy mit csinálsz és van reflexiód.

Valahogy ez úgy van, hogy a reflektált, valami középiskolát elvégzett kultúrember lázongani akargat, összeolvas Nícsét meg Szartrt, és esetleg együttérzően beleborzong Raszkolnyikov gondolataiba, meg abba, hogy húha milyen lehet lelőni egy arabot csak úgy. Esetleg kicsit ki mer menni az utcára megnézni a tévéostromot. És kifújt. Az action gratuit gyilkosság nem az ő világuk.

Falusi és külvárosi cigány fiataloknak ez a reflexiós szint mintha hiányozna. Náluk nincs intellektuális agyalás meg gátlás, ott direktbe jön az erőszak meg az aggresszió (tapasztalható közterületen is, akkor is, ha kerüli az ember). Ezek kaptak nagyon jó mintát Gangstar Zoltánnal meg a többivel.

A kilencvenes évek :) érdekes kor volt az, hallottam. A magyar rap kezdetei, amikor LL Junior még nem az a kifehéredő mintaroma sztár volt, hanem egy fiatal sittes, a cimbijeit meg egy szadeszos politikus apuci mentette ki a sittről :)

A White Boys egy ari amerikai film, ami főleg arról szól (nem spoiler), hogy naiv falusi fehér fiatalok leimádják a néger rap világát, és bele akarnak kóstolni. Életben maradnak azért a végére.

Kínai Kálmán és Trágár Tóni 2009.11.01. 15:16:39

@Syr Wullam: A "ne halat adj, hanem hálót" elv nevében hasonló esetekre megsúgjuk a megoldást: rapidlibrary.com/

bryan 2009.11.01. 15:24:12

@tewton: "Életben maradnak azért a végére."
És nem spoiler?? :)
Pont a tv ostromnál látszott, hogy ez nem csak cigányok problémája. Pedig a tényleges csőcselékből szerintem többen hallgattak Rise fm-et, vagy Romantikus Erőszakot, mint Ganxstát, vagy Tupacet.
A távoli idol szerintem sokkal kisebb befolyással van, mint az esetleges unokabáty aki most ugyan börtönben van, de korábban BMW-vel mászkált, vagy a másik verzió szerint mindenkit levert aki egy rossz szót szólt hozzá, meg napózott is rendesen.

tewton 2009.11.01. 17:01:27

@bryan:
részben egyetértek, de az egy nagy, nyomokban nemzeti érzelmeket tartalmazó happening volt a fővárosi lakosságtól, egy szenvedélyes igazságbeszéd után.

Ha most nyár este lenne, elég lenne 100 métert sétálnom a monitortól, hogy verbális aggresszió, mélyszegénységi bűnözés, faji alapú támadás áldozata legyek: kóstolgatás, beszólás, rablási kísérlet és esetleg késelés (ebben inkább hiszek a szememnek, a rendőr és szocmunkás ismerősöknek, mint a Mohácsi Viktóriáknak). Közterület, dunántúl, városközpont, vidék. Semmi igazságbeszéd, semmi felindulás, semmi ok nélkül.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 17:16:05

@gloire: ez yó volt :)))
erről még nem is hallottam
egyébként meg kellemes ünnepeket mindenkinek :)

www.youtube.com/watch?v=3W1H5mu8H0g

ufó - a kozmikus éxerteknőc 2009.11.01. 17:50:50

@gloire: :DDD
örülök, hogy nem annyira szoros a pórázod, ahogy elsőre véltem... :)

www.youtube.com/watch?v=aDL5jXAyygE

bryan 2009.11.01. 19:09:58

@tewton:
", de az egy nagy, nyomokban nemzeti érzelmeket tartalmazó happening volt a fővárosi lakosságtól, egy szenvedélyes igazságbeszéd után."
Máskor meg diszkó van, vagy meccs, vagy sima berúgás, de ne menjünk bele, nem szeretnék mindig ennél kikötni.

tewton 2009.11.01. 19:39:28

@bryan:
a közösség-élmény változatos formái ezek mind :)
a síma berúgást elvben pártolom (a szervezetem nem annyira már)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 20:11:48

@gloire: bátyám, kistáska !

alkalmasint, ha ideje engedi, akkor majd kukkanccson mán ki az indeksz címlapra mostanság, yó?
:DDDDDDDDDDD

index.hu/video/2009/11/01/a_fiatalok_is_fujjak_a_kontroll_szovegeket/

Manyi Béci 2009.11.01. 21:20:17

@gloire:
"A Bárdos Deák Ágit tudod hol láttam legutóbb? Megmondom: egy szórólapon.
Az EP választás előtt dobtak be hozzám egy SZDSZ-es szórólapot, ott szerepelt a hölgy, fotóval (a Kuncze mellett)"
Na és?:)
www.youtube.com/watch?v=XEUC8hSr0pI
Ne menjetek át rajta tízen, megszakad érte a szívem!

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 21:35:26

@Manyi Béci: szió, nyuszifülesch :)

hallgasd meg ezt a számot egyszer úgy isch, hogy elképzeled azt, hogy nem 'a félelem háza' a cím, hanem az, hogy 'a gyilkosok köztünk járnak'...
yo szórakozást... :)))

tewton 2009.11.01. 21:41:30

höhö, a nyuszifüles Manyi Béci? :)

Manyi Béci 2009.11.01. 21:43:20

Ne vihogjon, tewton, kifejezetten jól áll!

Rég láttam, mi van magával?:)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.11.01. 21:50:05

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

A Tengs Lengs az nagyobb volt, mint bármi. Egyetemi éveim legjobb bulijai. Black Night, Roadhouse Blues, Paint it black, Born to be wild, Három lekvároskenyér, Állat!

Manyi Béci 2009.11.01. 21:54:18

A TengsLengs kritikán aluli:)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.11.01. 22:07:57

@Manyi Béci:

Igen, az volt benne a jó, hogy távol esett a szokásos esztétikai kategóriáktól, és a Fővárosi Művházban jól be lehetett rúgni koncert közben még ráadásul.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 22:11:22

@Elpet: iggggen :)))
most lesz nagy pörgésch 25 év alkalmából... "Tehát 2009 november 14.
25 éves jubileumi koncert,
Ráday Kupola"
a honlapjukon tolják ezt :DD

@Manyi Béci: nem inkább főd/föld-alattit szerettél volna mondani? :DD

tewton 2009.11.01. 22:11:29

@Manyi Béci: és bukósisakot is visel hozzá? :)

mostanában egy dunántúli szőlőhegy és egy alföldi nagyváros közt ingázom minden héten. Heti 13 óra vonatozás. Már egy jó megmondásra sincs erőm :)

amúgy meg afféle őszies tevékenységek. képzelje, a gondviselés megóvott a jövedéki szabálysértéstől, és lett 30 liter almaecetem. nem tud valami fincsi almaecetes receptet? :)

Manyi Béci 2009.11.01. 22:11:43

@Elpet:
Minden koncert közben be lehet rúgni:)
A TengsLengs fáj.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.11.01. 22:13:23

@Manyi Béci:

Tudja, én is voltam ifjú és könnyelmű.

Manyi Béci 2009.11.01. 22:14:04

Almaecet...
Minden nap egy kanállal lefekvés előtt. Állítólag mindenre jó.

Azt hittem, szőlőecetben utazik.:)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.11.01. 22:19:52

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

Az igen! Nem is tudtam, hogy nyomják még, örülök neki. Remélem, időközben megszerezték a külföldi dalok hiteles szövegét, mert annak idején kicsit kásás volt hellyel-közzel :) De azért óriási bulik voltak, míg élek, nem felejtem el, köszönet nekik érte. :)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.01. 22:32:00

@Elpet: csak itt & most túnájt...
az egyetlen _mono_ videoklip a youtube-on :DDDDD

www.youtube.com/watch?v=rYIBkhDY5BI

tewton 2009.11.01. 23:20:12

@Manyi Béci: ha a technológiai fegyelmet elrontottam, lehet még házi aceto balsamico is:)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.11.02. 00:02:34

@tewton:

Egy liter almaecetre vevő vagyok, ha jó.

tewton 2009.11.02. 00:08:34

@Elpet: hmmm. nincs lederítve, ellenben a boltival, és kb. olyan, mint egy hígabb sárgabarack-ivólé, és erősen savanyú.

Bell & Sebastian 2009.11.02. 00:37:31

Válogatott félnótás alkoholmámoros nácik ezek itt fölöttem mind, egytől-egyig! Hol kell aláírni? :)))

@gólhaj:

Fingom sincs, mire írtam ezt, meglehet a lószaros-postba szántam, bocs!

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.11.02. 09:32:59

@Bell & Sebastian: pedig egész jól hangzott

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.11.03. 21:18:23

Pearl Jam-et üvöltet Szomszédok Etus néni, a kötelező favágóingben! Kezicsókolom... kezicsókolom!

konzanarch.tumblr.com/post/232119144/grofbalazs-szarazene-amikor-etus-ebben-a-ma

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.11.03. 21:28:49

@Kínai Kálmán és Trágár Tóni: A Művész Urak ezen kommentjén könnyesre röhögtem magam.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.11.04. 20:00:08

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:
Megnéztem a videót. Szentjóbynak is pont az ügynöklisták jutnak eszébe? Igaza van, egyetértek!
süti beállítások módosítása