Svájc: újra győztek a józan parasztok
2013. november 25. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Svájc: újra győztek a józan parasztok

lohndiktat.jpg

Ne az állam mondja meg, mennyi legyen a fizetésünk – döntöttek újabb népszavazáson a svájciak, akik egy korábbi, általunk is megénekelt népszavazáshoz hasonlóan újfent nem kértek a felülről érkező baloldali népboldogításból. Most a svájci ifjúszocialisták javaslatára mondtak nemet, akik meg akarták határozni, hogy egy vállalaton belül nem lehet 12-szeresnél nagyobb különbség a fizetések között. Nem mondható – különösen a svájci fizetéseket figyelembe véve –, hogy a szocik és a szakszervezetek által támogatott kezdeményezés maga lenne a kommunizmus Svájcba lógó vörös lólába; de a derék svájci polgárok így is méretes nemet mondtak a javaslatra. Csakúgy, mint tavaly a munkavállalói szabadnapok számát jelentősen megemelő javaslatra. Igazán eltanulhatna Svájctól egy adag józan paraszti racionalitást az anómiás, állammániás magyar társadalmunk.

A hétvégi népszavazáson a választók közel kétharmada, 65,3 százalék szavazott úgy, hogy az állam ne szóljon bele abba, a vállalatok mekkora arányú fizetéseket adjanak a dolgozóiknak. És nyilván nem csak zürichi topmenedzserekből és genfi bankárokból állt össze a kétharmados szavazói többség. Sőt. A leszavazásban megint élen jártak a nyakas, paraszti őskantonok, Schwyz, Uri, Unterwalden, meg Appenzell hegyi népe, de persze a nemzetközi milliárdosmenedék Zug kanton is. A szocik javaslata sehol nem kapott többségi támogatást.

És ez így is van rendjén: az egész létrejöttét az elnyomó, központosítani akaró (Habsburg-) uralom elleni sikeres küzdelmeknek köszönő, századok óta a szabad egyének, az autonóm helyi közösségek, kantonok és államszövetség érzékeny egyensúlyán működő Svájc népe a kényelemre csábító jólét ellenére sem enged a szirénhangoknak. A svájciak továbbra is jobban bíznak a magánszféra működőképességében, mint az abba beleszólni akaró államhatalomban. S ahogy a tavalyi népszavazásból látszik: még maguktól is megvonják a kényelmet, elutasítva a szabadnapok számának növeléséről szóló javaslatot. Nem tudnám elképzelni, hogy nálunk milyen eredménnyel zárulna egy tavalyi vagy a mostani témáról kiírt népszavazás. Inkább nem is akarom. Most egy percre irigylem a józan svájci parasztokat és polgárokat: képesek az etatista jozefinizmus és az önnön kényelmi érdekük logikájával szembe menni, hosszú távlatokban gondolkodni.

Hátradőlni viszont most sem tudnak: februárban újra az urnák elé járulnak, hogy a Svájci Néppárt (SVP) tömeges bevándorlást korlátozni szándékozó kezdeményezéséről döntsenek. A Svájc legnagyobb pártjának számító jobboldali, konzervatív, üzletpárti, kissé populista SVP javaslata ellen felsorakozott az összes többi párt. Kemény csata lesz egy forró témáról, a végén pedig a nép dönt majd. Valószínűsítem, hogy a józan ész jegyében.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr905655064

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Svájc: újra győztek a józan parasztok 2013.11.25. 13:13:01

Ne az állam mondja meg, mennyi legyen a fizetésünk – döntöttek újabb népszavazáson a svájciak, akik egy korábbi, általunk is megénekelt népszavazáshoz hasonlóan újfent nem kértek a felülről érkező baloldali népboldogításból.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2013.11.25. 13:10:37

Itt meg kilencszeres a bérolló (állítólag) és nyílik tovább.

Úgy érzem, az eloszlás is kissé más, mint ahogyan nem ugyanonnan indul a kettő.

Hogy mi ebből a tanulság? Ne ácsingózzon több nejre az olyan, aki még kereszténynek is gyenge. Magyarul; svájci viszonyok közt azért könnyebb kapitalistának lenni!
De rögtön azt is tegyük hozzá, ott Orbán Viktor be sem kerülhetne a törvényhozásba. Ha mégis, nem sokat tek etóriáznának, kitépnék a nejlonzsákból a géppisztolyt és felbontanák a lőszerkonzervet a legelső mutyi olvastán.

(Azért, ha már a lóvé ott van, van esélye, hogy mennek utána. De ezen izguljanak a svájciak.)

Robinzon Kurzor 2013.11.25. 13:40:14

Sajnos van nálunk is egy-két elvtárs a Patyolatnál (szerencsére legfeljebb osztályvezetői beosztásban), akik kicsit túlzásba akarják vinni az állami bérszabályozást.

A Mandiner szerkesztősége az ilyen cikkeket is inkább figyelemfelhívásnak szánja, hogy ezek az elvtársak (szerencsére legfeljebb osztályvezetői beosztásban) vegyék már észre magukat és ne akarjanak már annyira államilag szabályozni.

Az egyszerű emberek aztán még a végén azt találják hinni, hogy nem is ezek az osztályvezetőcskék (szerencsére legfeljebb osztályvezetői beosztásban), hanem maga a Nagy Egyes akar államilag túlszabályozni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.25. 13:46:09

Mar megint a konzumidiotizmus ul tort a Mandineren? Mikor meg lett mondva, hogy:
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2012/05/kristalyszepseg.html
"A Nyugat "kapitalizmusának" hazugsága szerint a hangyaként nyüzsgő emberkék meg tudják magukat szervezni. De ez egy hazugság. A szakralitás - konkrétan szakrális Vezér - hiányában az emberi társadalom kristályszépségű piramisa helyén egy nyüzsgő, otromba rákos daganat tenyészik, ami elpusztítja előbb a görögöket is, aztán saját magát. "

calabria007 (törölt) 2013.11.25. 14:37:51

@Bell & Sebastian:

bő száz éve még olyan nagy volt a _nyomor_ az alpesi ormok között, hogy pl. Oroszország is vonzó hely volt a derék svájciak számára...

Swiss emigration to Russia
en.wikipedia.org/wiki/Swiss_emigration_to_Russia

és akkor sem taroltak a szocialista szólamok...

SzerződésSertés 2013.11.25. 14:45:24

A svájciak józan esze mindig lenyűgöz engem. Alig pár éve szavazták meg elsöprő többséggel, hogy NE szűnjön meg az ideköltözött gazdag külföldiek kedvező adózása, mert ők fel tudták fogni, hogy nekik az nagyon megéri, ha a milliomosok kevesebbet adóznak ugyan, (mihez képest, ugyebár) de közben két kézzel szórják a pénzt a mindennapjaikban.

Bell & Sebastian 2013.11.25. 14:51:05

@calabria007: Pont jónak, leszármazottnak mondja. De az is igaz, akkoriban a vándorcigányokat még szárították a határon és Tell Vilmos népe maga bankárkodhatott. Bizonyos problémákkal sosem kellett szembenézniük.

Spili 2013.11.25. 15:02:35

Leszavazták a külföldiek kedvezô adózását is.Na ná!Akkor honnan lenne a jövedelmük,ha nem a sok lopott ,véres pénzbôl.Aki most szavazott azok többsége maga is vállalkozó.Miért is szavazott volna meg több szabadnapot a sok külföldi alkalmazottnak.Ne felejtsük el a sok-sok külföldi kurvát sem ,akik ottléte nem igen zavarja a kedves hegylakókat!Az igen csak zsíros pénzekhez meg szinte minden családból van aki kapcsolódik.A Ciprusiak sem szavaztak volna meg ilyet ha az EU nem kényszeríti ôket.Hozzánk hasonlítani ôket pedig nem olyan mint az almát a körtéhez,hanem a Gizikét a gôzekéhez.

calabria007 (törölt) 2013.11.25. 15:11:08

@Bell & Sebastian:

pl. milyen problémákkal?

Bell & Sebastian 2013.11.25. 15:17:55

@calabria007: Vámpír -kérdés ismeretlen. Nem ül minden termelő munkát végző nyakában nyolc darab eltartott.

Kandeláber 2013.11.25. 16:53:33

A józan gondolkodású svájciak az EU-csatlakozásra is nemet mondtak.
Amúgy meg ott csak 1971-ben kapták meg az általános választójogot a nők, úgyhogy azt megelőzően az ottani vadaik meg lendvai nénik csak álmodozhattak a politikai karrierről.

pierre bayle 2013.11.25. 17:27:38

Micsoda irracionális ötlet! Még hogy ne lehessen 12-szeres a fizetése annak, aki MEGÉRDEMLI! A bolsevik kurva anyjukat ezeknek az ifjúszociknak. ETATISTA JOZEFINUSOK!

Baldrick68 2013.11.25. 19:19:05

@pierre bayle:

Nálunk ez már megvalósult .

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.25. 20:37:20

"Most egy percre irigylem a józan svájci parasztokat és polgárokat: képesek az etatista jozefinizmus és az önnön kényelmi érdekük logikájával szembe menni, hosszú távlatokban gondolkodni."

mert? miért jó ez hosszútávon? mi a svájci paraszt véleménye?

"Igazán eltanulhatna Svájctól egy adag józan paraszti racionalitást az anómiás, állammániás magyar társadalmunk."

jaja, magángép az elnöknek a bkv-sok juttatásait meg nyirbáljuk
mandiner.blog.hu/2011/03/07/kormanygepet_magyarorszagnak

mandiner.blog.hu/2012/01/27/bkv_mav_volan_az_ingyenutazas_vege

Ugye a Mandiner is olyan, mint lázár. Ha van kormánygépünk, akkor leszünk valakik.

"akinek nincs semmije, az annyit is ér". aki nem akar kormánygépet, az annyit is ér, az plebejus.

"akinek a saját társadalmi viszonyaihoz képest semmire nem futotta, semmit nem tudott letenni az asztalra, az ne üljön például a képviselőtestületben."

vö.: "egy szegénységben élő bölcs nem lehet a szenátus tagja, de egy spekuláns felvásárló igen."

"El kell azt felejteni, hogy kizárólag a körülmények, meg a nagybetűs TÁRSADALOM felelős azért, ha valaki nem tud előre jutni. Dolgozni kell, a gyerekednek mindent biztosítani, aztán majd a gyereked megtartja a szintet, vagy előrébb lép, vagy esetleg elbukik.

Egy példa: Orbán nagyapja egy darab sózsákkal a hátán érkezett Felcsútra, letelepedve a falu szélén. OV apja már befolyásos ember lett a környéken. Fiát már pesti egyetemre tudta adni, aki elnyert egy oxfordi ösztöndíjat is. Ma pedig Magyarország szinte teljhatalmú ura lett. A faluszéli szegény ember unokája.

Tanult, dolgozott, kitartott. Nem hivatkozott a körülményekre meg a társadalomra."

erről regélj inkább ergé:
nagyon szerettek ti vitorlázni turullal, tudtok valamit a Lazáry-ügyről?
mérnem írtok erről egy posztot a balaton.blogon? :)

"A felvételen ugyanis a rossz felbontás ellenére is felismerhető, hogy egy olyan lekerekített, peremmel ellátott asztal fölé hajol a kokaint szívó férfi, amelyet hajók kabinjában használnak. A balatoni helyszín gyanúját az is erősítette, hogy helyi forrásaink szerint Szombathelyen közszájon forogtak olyan történetek, amelyek arról szóltak, hogy a városvezetés fiatal fideszes csapata közül többen gyakran jártak együtt közös hajópartikra. "

index.hu/belfold/2013/10/09/vitorlas_jacht_volt_a_kokainos_buli_helyszine/

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.25. 20:44:45

amúgy Puzséréknak két videója is van, ami illik ehhez a poszthoz és ehhez a selejtes véleményhez, mármint a gazdasági jobboldalisághoz:

www.youtube.com/watch?v=kLccBQcWNBI

www.youtube.com/watch?v=h4kQxGb8ozs

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.25. 20:46:50

tylerdurden 2011. március 19. 16:05

@Rajcsányi Gellért

semmit nem értesz abból, ami ebben az országban folyik, semmit nem értesz abból, miként működik egy társadalom. mondjuk arról, hogy mennyire determinálja az életesélyeidet az, hogy hova és mikor születsz. milliók dolgoznak k*rva keményen úgy, hogy nem tudnak egyről a kettőre jutni és adósodnak el. nekik odab*szni, hogy 'annyit is érsz", csak mert ők nem tudnak úgy helyezkedni, dörgölőzni, vagy szimplán nincs szerencséjük, hát b*szd meg Dzsoni. nem mondom, vannak sokan, akik megélhetésből folyamodnak segélyhez és dolgozni sem akarnak, de amikor 3 millió ember él mélyszegénységben ebben az országban, amikor az új munkahelyeknek még a kontúrja sem látszik, azt odamondani, hogy "annyit is érsz", ez felfoghatatlan.

és akkor emellé libertáriusozni, "baloldali nézetrendszerű társadalmazni" a budapesti belvárosi szerkesztőségben (hogy most demagóg mód ne is emlegessem az orbanviktor.hu-t) ne haragudj, de ez semmivel nem empatikusabb, mint lázár s8 dzsoni szavai.

azt pedig csak zárójelbe: Európában ennek a feléért lemond és örökre eltakarodik bármelyik politikus, itt ez fel sem merül.

azért mert valaki gazdag lett, valaki meg szegény, tulajdonképpen csakis a szerencsének köszönhető.
persze, kell képesség, oktatás, tudás, kemény munkabírás, de az sokaknak megvan. hogy az események láncolatában valaki anyagi sikerekhez jusson, legfőképp a helyzet szerencsés alakulása szükséges.
ez egy normális társadalom

de mi még nem is beszéltünk a kommunista hazaárulók lopásairól. amikor a rendszerváltáskor ellopták a nép vagyonát. gyurcsány keményen dolgozott, kóka, kis péter, lázár, hát hogyne
megvoltak a kapcsolataik. megvolt a hatalmuk.

Szindbad 2013.11.25. 20:50:02

Nahát milyen méltatlanul kevés hozzászólás született, vajon miért? :))

ps.
Állammániás a kurva anyád. Orbán Viktor az állammániás, nem én.

Valóraváltógép 2013.11.25. 20:56:56

Géprombolás is lesz? Akasztás? Vezetők meztelenül traktor után kötése, falun végighúzása, bankókkal telitömött szájjal? Egyéb vidám, proletár felhangú népi játékok?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.25. 21:09:55

ergé, az az igazság, hogy mi egy gyarmati országban élünk, ahol a kapitalizmus (?) kizsigereli az embereket, összeszerelő üzem, stb, orbán is csak ezeket hívja be, ahogy gyurcsány (és a multiknak nem kell adózniuk évente min 1000-1700 (minimum!) MILLIÁRD forintot hagy a két nagy párt hagyja lopni a nagytőkésketet).

mi magyarok most négerek vagyunk a saját országunkban, akik éhbérért kuliznak keményen. és orbánék a hazaárulásukkal tették ilyen inkubátorrá az országot,

szemben a svájciakkal, akiknek a kapitalizmus bejött, hiszen ők önállóak, ebből élnek, minden amit tudnak maguknak termelnek, állandó készültségben lévő katonaságuk van.

így a magyar nem várhat segítséget, jólétet attól a magáncégtől , multitól, amely létminimumon tartja, ezért fordul az állami szerepvállalás felé. nem konkrétan a mostanihoz, mert tudja, hogy elárulták őt, és itt a multik irányítanak, orbán, gyurcsány, bajnai csak a cselédjeik ezeknek, de látja a magyar, hisz a mi kapitalimusunk csak egy látszatvilág, mely nem életképes önmagában, hisz direkt tették ilyenné.

úgyhogy ergé ne mondogasd folyton a hülyeségeidet, ti is csak azért éltek olyan jól mert posztkommunisták vagytok és korruptak, lásd a rendszeres érkező cehhet orbán.hu-tól. és még ki tudja mit kaptok még.
akkor néznétek nagyot, ha tényleg szabad piac szerint működnénk, nem lenne ilyen nagy a szátok, így orbán kiszolgálójaként, megmaradhattok abban az illúzióba, hogy ti elvégzitek a rátok bízott munkát a honlapon, meg elvégeztétek a rátok bízott munkát a fidelitasban, és milyen jól éltek ezekután a fenenagy kapitalizmusotokban.
erre válaszoljál de a bogarakat fényképezd a mezőn.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.11.25. 23:21:59

@calabria007: "bő száz éve még olyan nagy volt a _nyomor_ az alpesi ormok között, hogy pl. Oroszország is vonzó hely volt a derék svájciak számára"

Az általad megadott helyen kifejezetten azt írják, hogy a vagyonos svájciak mentek Oroszországba. Nem mintha nagyon érdekelne a kérdés, csak szólok.

"Early Swiss emigrants to Russia were not poor, but brought money with them, establishing themselves as specialist elites"

KopaszMercis 2013.11.25. 23:43:30

Mutyisztanyi ciganyfattyak vagytok rezsi csokkento debilek. Azt mondana meg nekem hogy ki jogositott fel titeket arra hogy gyermekeitek es unokaitok jovojet feleljetek majmok?

Szociknak vége 2013.11.26. 00:16:55

Milyen érdekes a ballerek mindenhol az állami szabályozásban hisznek?

Csak Mo-n nem, ahol nincsenek kormányon?

Bloodscalp 2013.11.26. 00:18:40

nehogy már ne legyen pénzük jó magyar kurvákra:)

komplikato 2013.11.26. 00:32:48

@Baldrick68: Egy fenét. Egy amcsi cég magyar üzemében a pór munkás (igaz az "adócsökkentés" után) 72.000-et vittek haza netto, a G.M. meg 12.000.000 forintot. Az lazán 166x-os szorzó.
Persze érdekes volt, mert középvezetőtől felfelé nyugati, onnan lefelé meg "magyar" béreket alkalmaztak.

Hogyaza 2013.11.26. 00:33:09

A köztereken messze a "nem" melletti reklámok (vagy propaganda, ha úgy tetszik) voltak túlsúlyban. Kérdés, hogy ez mennyire befolyásolta az eredményt.

Szociknak vége 2013.11.26. 00:35:34

@komplikato: 'Persze érdekes volt, mert középvezetőtől felfelé nyugati,'

Nyugati minimálbér? Vagy nyugati átlagbér? német átlag mondjuk? /900e - 950e huf/

komplikato 2013.11.26. 00:43:51

@Brúsz Pringstein: Project Manager 3M-t keresett, az német átlag? Alatta lévő személy 1.5M-t.
Viszont akik ténylegesen melóztak, azok 400K alatt és onnan lefelé.

Szociknak vége 2013.11.26. 00:49:43

@komplikato: Nem, nem átlag.

Ha a magyar átlag 227e akkor a 3M Németországban 700e Ft bérnek számít arányosítva az átlagbérhez.

Bár itt USAról van szó. Ha itteninek a fizuja az tuti, de ha odaáti akkor valószínü ott foglalkoztatják és Mo-n kiküldetésben van, akkor az nem túlzás, végülis egy amerikait meg kell fzetni hogy elhagyja az országot, pláne elmenjen a világ végére.

komplikato 2013.11.26. 00:55:35

@Brúsz Pringstein: Persze ide tartozik, hogy a 400K alatt tengődő mérnökök, technikusok és bárki aki értett is hozzá (nem úgy mint vezetőik), jó része lelépett nagyságrenddel magasabb fizetésért ÉS megbecsült munkahelyért USA, Kanada, Németország, stb. területekre.

Másrészt viszont a mentalitást le nem tagadva az ottani vezetőségből is sokan kiegészítették a milliós fizetést némi csúszópénzzel, sikkasztással vagy nagy értékű áruk sok raklapnyi ellopásával ...

Szociknak vége 2013.11.26. 00:58:42

@komplikato: Azt állítod hogy a munkahelyi lopást nem a magyarok találták fel?

bretman 2013.11.26. 01:00:27

@Brúsz Pringstein:

Helyes észrevétel. A ballerek a világon mindenhol az állami szabályozásban hisznek (kedvencem, amikor Norvégiában a szocdemek az adóemeléssel nyertek választást), a jobberek meg az állam visszaszorításában.

Magyarország egyik legnagyobb tragédiája, hogy sem baloldali sem jobboldali pártja nincs. A szocik mindenáron kapitalisták akarnak lenni, a fideszesek meg mindenáron komcsik.

Szociknak vége 2013.11.26. 01:05:02

@bretman: Nem osztom a véleményedet. tiszta kap-komcsi pártjaink nincsenek, bár máshol se.

A fidesz, bár nőtt az össz-állami újraelosztás(szektoradók), az szja-ról az áfa irányába terelte az adót, ami klasszikus liberálkapitalista lépés, szerintem a jó irányba. Legalábbis a zemberek szempontjából.

Ehhez képest a rezsicsökkentés ugyan tényleg nem liberális dolog, de egyrészt sokkal kevesebb pénzt érint, másrészt kampányfogás. Nem fog örökké tartani.

komplikato 2013.11.26. 01:05:31

@Brúsz Pringstein: Ellenkezőleg! Amíg NEM magyar vezetőség volt a legkisebb bérek a DUPLÁJA volt és nem lopták szanaszét a céget! Ha lenne bizonyítékom, olyan szép hosszú levelet írnék a részvényeseknek erről ... repülne a teljes vezetőség.

komplikato 2013.11.26. 01:07:33

@Brúsz Pringstein: "Legalábbis a zemberek szempontjából."

Ha ez gazdasági problémákat, költségvetési lyukat és egy halom "nemmegszorítást" jelent, akkor miért is jó az embereknek???

Szociknak vége 2013.11.26. 01:20:46

@komplikato: Mit takar a ktgvetési lyuk?

A megszorítás vagy az eladósítás a jobb? Azt is ki kell szorítani, majd, valakinek. Vagy nem?

Sandor Akarki 2013.11.26. 01:55:07

99.9% svájci nem politizál. 0.1% meg jól csinálja. Ez a különbség.

Nzoltan 2013.11.26. 05:24:30

Kicsit túl van gondolva a cikk nem? Egyszerűen szinte minden család érintett így vagy úgy.

Nzoltan 2013.11.26. 05:26:50

@SzerződésSertés: Ehhez kepest itt mindenki az egykulcsos eltörlesével kampányol, mert hogy fizessenek a gazdagok. Es ez a cikkre is igaz.

Nzoltan 2013.11.26. 05:27:54

@Brúsz Pringstein: Hát, nem mehet le a nulláig. :-)

Nzoltan 2013.11.26. 05:30:11

Igazából svájc nem kér a túlzó allami szerepvallalásból. Miert is tenné, hisz minden megoldható saját tőkéből.

Nzoltan 2013.11.26. 05:32:32

@Sandor Akarki: De politizál. Különben nem népszavaznának mindenről. De így van jól, mert a demokrácia csak a képviselőkön nem tud igazán hatékony lenni.

kpityu2 2013.11.26. 06:03:54

Van az a fizetés, amiért öntudatos az ember.

Nzoltan 2013.11.26. 06:40:11

@Spili: A sok kurva a közelmúltban állt tovább Németországba, mert megvátoztak bizonyos szabályok.
Persze ez igazán nem érinti az őslakosságot, mert a cigány(indexvideó sorozat is volt erről mielőtt kimoderálnának) kurvák leginkább a bevándorló munkásoknak jelentett alternatívát. Egy svájci legény nem kér az ilyen rosszminőségű termékekből, mert sokkal jobbat is meg tud fizetni. Sőőt.

midnight coder 2013.11.26. 06:41:09

Az tény, hogy a svájciak tényleg sokat dolgoznak, a munkaidő sem 8 óra arrafelé. De picit többet is keresnek mint a magyarok ezért a munkaidőért cserébe. És az is igaz, hogy arrafelé nincs az mint nálunk, hogy titkolózunk a fizetésekkel, egy adott képzettséghez kb. cégtől függetlenül be lehet lőni hogy mennyi a zsé. És nem kell három évente céget váltani hogy emelkedjen a fizu, a cégek saját maguktól is emelnek.

csepke 2013.11.26. 07:05:43

@midnight coder: Mo-n is nagyon sokat dolgoznak az emberek. Akinek van munkája, nem 8 órát dolgozik általában, hanem sokkal többet. Csak itt keveseknek van. Ettől függetlenül a svájciak irigylésre méltóak a józan eszük miatt.

Dr.Bio74 2013.11.26. 07:15:17

@midnight coder:

Hozzáteszem, amerre én jártam (annyira nem sok hely) mindig csak azt láttam, hogy a képzettség, tudás, munkabírás magánál a munkánál alapkövetelmény, előrelépésnél másodlagos. Ilyenkor a motiváció még megrögzött munkamániásoknál is erősen csökken, a vezetői állomány viszont ennek megfelelően gyengus, saját magát újratermelő, cégéletképességét rontó.

kisQtya 2013.11.26. 07:18:48

Svájcban kapitalizmus van, ami működik. Mindenki annyit ér el az anyagi javakból, amennyit akar, amennyire igénye van.

Magyarországon nincs kapitalizmus és nincs piacgazdaság, hanem a volt MSZMP-sek és petéik demokratikus intézményeknek álcázva mentették át és vezetik a PÁRTOT, a nemzeti tulajdont pedig magántulajdonukká tették.
A gazdaságban nincs verseny, az anyagi javakból mindenki annyit ér el, amennyit a PÁRT juttat neki.

Kandeláber 2013.11.26. 07:34:15

@kisQtya: Igen, az MSZMP uralma idején kezdődött az egyáltalán nem spontán privatizáció, amelynek során a párttitkárok, vállalapvezetők fillérekért jutottak tulajdonhoz a soha fel nem leltározott állami vagyonból.
Az MDF hatalomra kerülése után folytatta a szabad rablást, még az Állami Vagyonügynökség élére is volt KISZ-MSZMP káder került Csepi Lajos személyében, így még a látszatra sem ügyeltek.
Aztán Horn-Kuncze fillérekért elkótyavetyélték a stratégiai energiaszolgáltatókat 8%-os garantált nyereségért, majd jött Simicska, Kóka Jani a kakaóbiztos számítógépekkel stb...
Az aktuális hatalmon lévő párt mindig annyit vitt, amennyit bírt.

Kandeláber 2013.11.26. 08:07:20

@Dr.Bio74: Természetesen.
És vinni fog a következő is.

Kerek négyszög 2013.11.26. 08:14:06

@Kandeláber:
"Aztán Horn-Kuncze fillérekért elkótyavetyélték a stratégiai energiaszolgáltatókat 8%-os garantált nyereségért,"'

Ezt kivételesen jól tették. Elnézve hogyan válik szarrá minden az állam kezében (egészségügy, BKV, MÁV) legalább az energiaszektor normálisan működik magánkézben. Ha maradt volna a bullshit államnál, napi gondokkal küzdene az ország energia téren. Csak ez most nem is jut az eszünkbe. Szerencsénkre.

A 8% hasznot meg tegyük már az állami MVM 40% -os haszna mellé, és elmélkedjünk róla, hogy melyik a pofátlan mértékű profit.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.11.26. 08:46:19

@Kerek négyszög: "legalább az energiaszektor normálisan működik magánkézben"

Ez azért így elég erős ferdítés.
Csak pár dolog a teljesség igénye nélkül:

-Ügyfelek lehúzása, kamu csekkekkel
-Óra balhék s "sérült" blombák, "piszkált" órák miatt.
-Kritikán aluli gázminőség, a gáz néha meg sem gyullad vagy kialszik a belepumpált levegő mennyisége miatt.
-A feszültség csak időnként, véletlenszerűen 230V
-Minősíttethetetlen ügyfélszolgálat, Hozzáállás az ügyfelekhez.

Ja, és a tény, hogy az egész világon meredeken csökkenő gázárakhoz Magyarországon gázáremeléssel kívántak reagálni a törvényi szabályozás előtt, mindent elárul.

bambanő (törölt) 2013.11.26. 09:34:27

Az egy kozkeletu tevhit, hogy Svajcot a dolgos, jozan es takarekos parasztok tettek gazdagga.
Ellenkezoleg: a bankok, amelyek eleg okosan sakkoztak a szabalyokkal. Menedeket nyujtottak akarki penzenek (igen, a nacik is ott rejtegettek a rabolt aranyat, penzt, mukincseket).
Svajcban nem azert nincs szukseg allami berszabalyozasra, mert egyszeruen vilagszinten kiemelkedoen magasak a jovedelmek. Ez a svajci frank durva erosodesevel egyutt oda vezetett, hogy Svajc gazdasaga nem eppen versenykepes.
Kiveve a penzugyi szektort. Aki elviszi a hatan az egesz orszagot.
Svajc jozan, de nem paraszti! Az Alpokban legelteto paraszt azert el jol, mert a penzugyi szektor megtermeli a joletet.

Ha te keresel egymillio forintot havonta, akkor nem annyira zavar, ha a fonokok keresnek havi 60 milliot. Ha keresel havi 60.000-et, akkor picit jobban bassza a csorodet, hogy a fonok hazavisz havi 600.000-et.

En az allami vizfej ellen vagyok a legtobb teruleten, de a svajci rendszert tipikusan kapitalistanak nevezni hatalmas tudatlansagra vall.
Ahogy a skandinav joletet sem a piac teremtette meg, hanem az allam. Most ezert elnek olyan jol a svedek, mert az allam mukodo kozmuszolgaltatokat, telekom cegeket epitett fel a 60-as, 70-es evekben. Most mar privatizaltak oket, megy is lefele a gazdasag.
A sved rendszer maga volt a mukodo szocializmus.

A svajciak valoban nagyon praktikus es jozan nepseg, de nem paraszti jozansag ez.

@midnight coder: nem tudom a svajciak mennyit dolgoznak, nekem skandinavokkal van tapasztalatom, korabban azt hittem, azert elnek olyan jol, mert sokat dolgoznak
aztan szemelyesen tapasztaltam, hogy dehogyis
8 oranal tobbet nem dolgoznak, azt sem olyan tempoban, mint amit egy magyarorszagon mukodo multinal elvarnak
kenyelmesen, raerosen, szuneteket szigoruan betartva, majd munkaido vegen mennek haza
ott nincs olyan, hogy fizetetlen tulora, ha nem tetszik, ki vagy rugva!
nagyon szimpatikus ez a fajta szocializmus, ahol valoban jol elnek az emberek
kar, hogy ez nem Kelet-Europaban valosult meg

Magyarorszagon a keves szerencsesnek, akinek van munkaja, nem 8 orat robotol, hanem sokkal tobbet
egyszeruen megmondjak neki, hogy be van jelentve 4 orara, de 8-10 ora a munkaido, ha nem tetszik, akkor holnap mar mase a munkaja
na ez a kapitalizmus

ami Svajcban meg Skandinaviaban van az a mukodo, megvalosult szocializmus

a svajci is tudja, hogy o hiaba farmerkedik a hegyen, a gazdasag a bankoktol porog, a tobbi szektornak betesz a magas berszint es az eros frank

bambanő (törölt) 2013.11.26. 09:40:19

a kozmuszolgaltatokhoz: az allami tulajdon nem egy jo megoldas, de a privatizacio utan a kulfoldi tulajdonu kozmucegek olyan amokfutast rendzetek, minden szabalyt leszartak, annak pedig veget kell vetni, hogy egy francia vagy nemet ceg Kelet-Europaban minden szabalyt leszarhat, mert ok a szent tehenek

nem jo az allami tulajdonos, de nem jo a rablogazdalkodast folytato maganceg sem

ha a francia es nemet kozmuceg kepes azt a hozzallast tanusitani, amit a hazajaban, akkor johet, de amig Kelet-Europaban ugy erzik, hogy itt vegre lekopaszthatnak mindenkit, amit otthon nem tudnanak megtenni, mert a francia vagy nemet allam ugy rugna seggbe oket, hogy repulnenek, addig nincs mirol beszelni

2013.11.26. 09:57:10

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): 1998 óta önállóan fizetem a víz-villany-gázt, de még semmi ilyesmivel nem találkoztam. Biztos, hogy Magyarországon élsz?

2013.11.26. 10:04:56

@bambanő: Példákat tudnál mondani? Már csak azért kérdem, mert eddig az összes hely közül, ahol ügyintéznem kellett, a bankok után ők voltak a legjobbak, a legalja pedig a TB/OEP volt.

mojoking77 2013.11.26. 10:20:22

Par (szemelyes) tapasztalat.
-A nagyobb cegek kor SMS-t kuldtek a hetvegen minden dolgozojuknak, hogy ha elfogadjak a torvenyt, akkor valoszinuleg ugrik az ev vegi bonusz mindenkinek, sot tobb ceg el is hagyja az orszagot jovore a jobb adozas remenyeben.
-Itt (is) azert eleg belengetni a berszabalyozas=kommunizmus dumat, hogy a tobbseg ellene szavazzon
-Ezek a jofej svajciak megszavaztak valamikor tavaly ev vege fele, hogy 2020-tol csak hibrid/elektromos auto kaphasson uj forgalmit svacban.
-Szinten ezek a logikus svajciak leszavaztak az altalanos hadkotelezettseget (ez azt jelenti, hogz minden 18-30 ev kozti fiatalnak, az alapkikepzesen tul evi 1-2 het kotelezo katonaskodas van, ami altalaban valami szemet kulimunka vagy objektumok orzese valahol)
- a botrany kirobbantoja a Bayer gyogyszergyar volt, amirol kiderult, hogy a CEO 912-szer magassabb fizetest kap havonta, mint a legalso berkategoraba kerulo munkavallalok. (Nem tudom mennyi az allamilag meghatrozott minimalber, de pl. decembertol a Lidl eladok minimalber CHF4100/ho)

mojoking77 2013.11.26. 10:26:07

@mojoking77: Bocs, rosszul fogalmaztam, leszavaztak az altalanos hadkotelezettseg ELTORLESET, es a professzionalis hadsereg bevezeteset

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.11.26. 10:36:15

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): A gázrendszerről akkora hülyeséget írtál, hogy arra szavak nincsenek...

(Gáz- és olajiparban dolgozom.)

A villamos energia hálózat paramétereinél meg szerintem a MAVIR-nél reklamálj. Oh, wait, ki is a tulaja annak?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.11.26. 10:36:23

@fagyospityóka: "de még semmi ilyesmivel nem találkoztam."

Érdekelne, hogy kerülhette el a figyelmed 1998 óta a gázáremelés? Volt olyan év, amikor 40%-ot emeltek. Ennyire szalad, hogy fel sem tűnt? A kedvencem az volt, amikor nem év elején emeltek 6%-ot, hanem nyáron 12-t, mert az úgy is ugyanaz. (előző Orbán kormány) :-) Gondolom ez is elkerülte a figyelmed.

kewcheg 2013.11.26. 10:44:56

@bambanő: Így igaz.És de sőt, nemcsak a multinál szalagon dolgozókat zsigerelik ki, de mily meglepő, az állami (köz)szférában dolgozó és valóban magasan képzett alkalmazottakat is.Elég csak egy pillantást vetni bizonyos bíróságok és társszerveik leterheltségére, Budapesten már csak megszállottak dolgoznak ott, mert ügyvédként kevesebb melóval többet lehet keresni. (szakszervezet,kollektív szerződés a láthatáron sincs,soha nem is volt) Szóval a most nyugdíjas korosztály el se tudja képzelni , hogy megváltoztak a dolgok a kádár-korszak nyugis, cigizgetős, konyakozgatós elvtársi garnitúrájának munkaterhéhez képest, amikor nagy gyárak igazgatóelvtársai már kora délután beállva a titkárnőket tologatták a kanapén,annyi dolguk volt.Ez igaz egyékkén minden területre---

calabria007 (törölt) 2013.11.26. 11:04:40

@Zigomer Trubahin:

én azonban a _bő száz évvel ezelőtti_ állapotról írtam...

ennek kapcsán pedig az alábbi van az idézett szócikkben:

"Only in the later 19th century, with Russian industrialization, saw significant migration of lower social classes."

szóval az 1800-as évek második felében a szegény svájciaknak még a cári Oroszország is vonzó volt...

calabria007 (törölt) 2013.11.26. 11:12:27

@Zigomer Trubahin:

de itt van neked két olyan falu, amit a svájci _nyomor_ elől menekülő svájciak alapítottak a cári Oroszországban...

"in two cases whole groups of IMPOVERISHED Swiss emigrated to Russia, in order to flee from economic MISERY and to create a new life as farmers in the Tsarist Empire. And thus sprang up the Swiss colonies of Zuerichtal on Crimea (founded in 1850) and Sabo in Bessarabia (founded in 1821/22, SW of Odessa near the Black Sea (Note 1)"

The Colony of Zuerichtal, Founded 200 Years ago by Swiss Immigrants
library.ndsu.edu/grhc/articles/magazines/german/zuerichtal.html

calabria007 (törölt) 2013.11.26. 11:19:04

@Zigomer Trubahin:

az 1850-es alapítás persze félreírás, a Krím-félszigeten található svájci falut 1805-ben alapították, lásd az alábbi cikket

Zuerichtal on Crimea Celebrates: 200th Birthday of the Swiss-Founded Colony
library.ndsu.edu/grhc/articles/magazines/german/zuerichtal2.html

Csetepaté márki 2013.11.26. 12:09:09

"Igazán eltanulhatna Svájctól egy adag józan paraszti racionalitást az anómiás, állammániás magyar társadalmunk."

Világos. Svájcban a legjobban keresők jövedelmének határa a csillagos ég, így fasza.
Magyarországon meg éppen szénné adóztatnák őket államilag a "nem állammániások".

mojoking77 2013.11.26. 13:05:20

@Csetepaté márki: Nem kene ezt olyan hangosan emlegetni.... Meg a vegen komolyan veszik az otletet draga vezetoink.....

2013.11.26. 13:08:28

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): Magyar Energiahivatal. Mond ez valamit? Egyébként hogyan változott a foldgáz (másképp metán vagy CH4) GAZPROM álta felszámított államközi ára közben, és hogyan változott a Ft/$ árfolyam. Könnyű hadoválni, hogy a zsidóbolsilibsinácigásszógátatómeginfelemetteazágárát, de a ténxek ismeretében kissé árnyaltabb lesz a kép.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.11.26. 17:01:58

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): Véleménye mindenkinek lehet. Én meg ismerem a rendszert és nem 0 fizikatudással osztom az észt...

glinolid 2013.11.26. 22:57:35

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
Áram díjak
Los Angeles: 34.55 Ft/kWh, adó 10%, egység, ár: 30.92Ft/kWh

ELMŰ:39.86 Ft/kWh, adó 27%, egység ár: 29.1 Ft/kWh

A nagy rezsi csökkentésben 3x több adót számítanak fel, plusz a rendszer használati díj az egység ar 46% azaz az ELMŰ-nél marad 13.3 Ft/Kwh.

Kandeláber 2013.11.27. 13:51:49

@Kerek négyszög: "Jól tették."
A hozzád hasonló sima agyúak szerint, akik beszopták a tököli bunkó eszdéeszes Kuncze kummogását, hogy"az állam rossz tulajdonos".
Ezért akarják például Hamburgban ismét közösségi tulajdonba venni az áramszolgáltatást.
És honnan tudod, hogy akadozott volna az áramszolgáltatás, ha állami tulajdonban marad az energiaszolgáltatás?
A 2014-es választások legnagyobb eredménye volt, hogy a magyar választól elküldték a francba az szdsz-t.
Nem jön el az ő országuk.
A tököli paraszt még a full nyereséges Szerencsejáték Zrt-t is privatizálni akarta.
Vegyen be ciántablettát ő meg a haverjai.

calabria007 (törölt) 2013.11.27. 13:59:07

@Kandeláber:

a közösségi tulajdon nem feltétlenül állami tulajdon, pl. a Mátyásföldi nyaralótulajdonosok egyesülete is működtetett és birtokolt közműveket...

a nyaralótulajdonosok egyesületének a vagyona pedig az ingatlantulajdonosok kezében volt

ha hat telked volt, akkor hat részvénnyel rendelkeztél

epa.oszk.hu/02100/02120/00030/pdf/ORSZ_BPTM_TBM_30_253.pdf

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.12.18. 16:30:30

@glinolid: Oszd le légyszi a minimál órabérrel. @molnibalage: Sajnos a SZTSZ módszer mérései ellent mondanak az egyedi fizika tudásodnak. :-)
Amúgy remélem sokat fizet neked ezért a szolgáltató, hogy az arcod adod a védelmében.

Ja nem adod. Bocs.
süti beállítások módosítása