Így gondozd az elitedet
2013. július 10. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Így gondozd az elitedet

elit.jpg

Képünk illusztráció (via Fortepan)

Aristo kolléga mai, a politikai elit hanyatlásáról írt posztjához tökéletesen passzol egy kevésbé ismert magyar nemesi család története, melynek tagjairól pár napja, somogyi falvak sorsát kutatva találtam élettörténeteket. A sáros vármegyei, tapolylucskai és kükemezei Bánókról van szó. A neten róluk elérhető sztorik úgy, ahogy vannak bemutatják a történelmi Magyarország és annak hagyományos elitjének a tündöklését és felszámolását. Jöjjenek a Bánók, könyvtáralapítóktól a '48-as és '44-es hősökön, világjáró, fausti teremtő embereken, országvirágoztató mérnökökön keresztül az alföldi kitelepítésig és az aggkori favágásig. Arany emberek sorsa az aranykorban és utána.

Vajon ma vannak ilyen Bánóink? Hol vannak a Bánóink? Nekünk milyen Bánók jutottak?

Így lett ezzé magyar hazátok.

*

Bánó Iván (1888 - Budakeszi,1961) Sáros vármegyében született.

Mezőgazdasági főiskolát végzett Kassán, majd Pécsre került gyakornoknak. 1914-ben bevonult a pécsi huszárokhoz, az orosz frontra küldték hadnagyi rangban. 1915-ben olyan súlyosan megsebesült, hogy leszerelték. Feleségül vette a mocsoládi birtokos, Kacskovics Zoltán leányát, Kacskovics Virgie (1897-1975) kisasszonyt. (A birtokalapító Kacskovics Mihály dédunokáját, Sándor unokáját.) Házasságukból hat gyermekük született : Zoltán (1917-1987) agrármérnök, Virgie (1918-1930), Tamás (1921-1983) agrármérnök, Mária (1923-1970, első férje Simon László huszártábornok, második férje Csorba Ede kaposvári ügyvéd), Iván (1927-1974, lakatos, Columbiába emigrált 1956-ban, ott is hunyt el), Sándor (1931), lakatos. Ő is Columbiába emigrált, majd Kanadában és Kaliforniában dolgozott faipari mérnökként. 1993-ban tért haza, ma nyugdíjas).

Iván úr nagy formátumú, kiváló gazda volt, a 3600 kataszteri holdas, veszteséges birtokot néhány év alatt nyereséges mintagazdasággá fejlesztette. A fejlesztést folytatva, további területeket vett bérbe Lapa pusztán (600 kh), Tard pusztán (700 kh), Fazekasdencsen (1000 kh) és Béndeken (400 kh). Nagyon sokat dolgozott, hiszen a vasárnap délelőtt kiadott heti utasításainak végrehajtását személyesen ellenőrizte a hatalmas gazdaságban. Lovon, hajtókocsin, távolabbra öreg hintóján járt. Gazdasága teljes vertikumú volt, a megtermelt gabona és egyéb termények 90 %-át felhasználták. Leginkább hízó állatokat, tenyészállatokat és állati termékeket (tejtermék, gyapjú, stb.) értékesítettek. Csak a fennmaradó 10 %-nyi terményt adták el. Holland megrendelésre különböző vetőmagokat termesztett. A pénzügyekkel és a könyveléssel Virgie asszony foglalkozott. A környező birtokosokkal korrekt viszonyt ápolt, rendszeres volt a társadalmi érintkezés, hiszen Bánó Iván 1932 és 1944 között országgyűlési képviselő volt az igali kerületben.

Munkásaival, cselédeivel szigorú, gondoskodó és segítőkész volt. Ha valaki bajba került - elpusztult egy állata, vagy kifogyott az élelme - segített. (Béndekiek mesélték, hogy nyár elején képes volt bemenni egy-egy cselédje kamrájába és megnézni, hogy az élelmiszer készlet kitart-e az aratás utánig. Nem akarta, hogy a munkásai hiányt szenvedjenek, ennek a munka is kárát látta volna.) Nem ajándékot adott, amikor lehetőség volt rá, a kisegített családfők valamilyen formában becsülettel visszafizették a kapott javakat. Intézőt csak Tard-, Kölesd- és Lapa-pusztán tartott, máshol a helyiekből nevelte ki a »gazdát«, egy-egy részleg irányítóját. Béndeken  Gadácsi János  volt a gazda  (úgy is mondták, hogy »előmunkás«). Őket a tardi intéző is ellenőrizte, »rájuk nézett«, amikor Iván úr az elfoglaltságai miatt ezt nem tudta megtenni a messzi Mocsoládról.

1945-ben birtokait elvették, 100 kh-at hagytak meg Örs pusztán, ott gazdálkodott. 1949-ben az adókkal tönkretették, így 85 holdat kénytelen volt felajánlani a dalmandi állami gazdaságnak. 1950 tavaszán már csak 3 holdat hagytak meg, elvették a gépeit és a jószágait is. 1951 júniusában családjával együtt kitelepítették az Alföldre. Jászalsószentgyörgyön mindenesként dolgozott egy kuláknak nyilvánított gazdánál, Tolvaly Jánosnál. A kitelepítés 1954 telén ért véget. Előbb Érdre, majd Budakeszire költöztek. A budakeszi erdészetnél dolgozott favágóként.”

*

És a többi Bánóról, röviden.

„A család első ismert őse a 12. és a 13. század fordulója táján született Wysobur, akinek fia, komlósi Germanus (Gyármán) újvári szerviens IV. Béla király halicsi követe volt a tatárjárás után. Danyiil Romanovics halicsi fejedelemnél tett sikeres követjárásaiért a király 1251-ben Rennaldus és Iwud nevű testvéreivel együtt az újvári szentkirály-jobbágyfiak közé emelte. (...)

Bánó Gábor (1776–1846) természettudós, aki több ezer kötetes könyvtárát az eperjesi evangélikus kollégiumra hagyta.

Bánó Miklós (1818–1877). Jogot végzett. Dessewffy Albertinát, az aradi vértanú unokahúgát vette feleségül. Házasságukból két fiú és három lány született. Az 1848–49-es forradalom és szabadságharcban Bem seregében harcolt, és 1850-ben harmadmagával (Dessewffy Kálmánnal és Bydeskuthy Ernővel) Aradról titokban Margonyára szállította Dessewffy Arisztid holttestét. Később országgyűlési képviselő lett, és sikeresen gazdálkodott kiterjedt birtokain.

Bánó József (1824–1910). Ugyancsak jogot végzett. 1846-ban feleségül vette a Tolna megyéből származó báró Jeszenszky Teréziát, akitől hat fia és egy lánya született. A szabadságharc kitörése után, huszonnégy évesen Sáros vármegye másodalispánja lett. Szabadcsapatot szervezett, s annak élén több csatában is harcolt. Később többször is országgyűlési képviselő, közben 1872-től hat éven át a képviselőház alelnöke volt, és a Magyar Történelmi Társulat elnökévé is megválasztották. 1865-ben az ő birtokán került elő a második osztropatakai kincslelet, amelyet örökletétként elhelyezett a Magyar Nemzeti Múzeumban.

Fiai közül Bánó Jenő (1855–1927) világutazó, 1889 tavaszán érkezett az Amerikai Egyesült Államokba. Azután Mexikóban telepedett le, ahol ültetvényeket létesített. Cikkekben, könyvekben számolt be tapasztalatairól (spanyol nyelven is). Tagja volt a párizsi Societé Academique d’Histoire Internacionale-nak és több földrajzi társaságnak. Mexikónak 1903-tól magyarországi, 1910-től egyiptomi főkonzulja. Élete vége felé Spanyolországban telepedett le, ahol számos publikációja jelent meg különféle lapokban.

Jenő öccse, Bánó László (1857–1946) a zürichi egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát, 1878-ban. Hatalmas munkásságából érdemes kiemelni a Szűts Bélával közösen tervezett és 1895-ben megépített, akkor technikai újdonságnak számító ikervári vízierőművet, valamint a fűzfői lőporgyár, a budapesti egyetemi klinikák, az operaház, a Beszkárt, a Szent János Kórház, a Nemzeti Színház, a salgótarjáni és a dorogi szénbányák, valamint a debreceni klinikák gépészeti és fűtési berendezéseit. Előbb a Röck-gyár szerkesztési osztályát vezette, azután a Ganz és Társa gépgyár műhelyfőnöke lett. Munkásságának elismeréseként 1926-ban kormányfőtanácsosi méltósággal tüntették ki.

Jenő és László öccse, a vadászatairól és párbajairól is nevezetes Bánó Iván, eperjesi és bártfai rendőrkapitány, a szintén ősi Semsey családból választott feleséget. Hasonnevű fia országgyűlési képviselő lett, aki feleségével, Kacskovics Virgievel a somogyi Felsőmocsoládon élt, és a két világháború között jelentős birtokokon gazdálkodott. Tőle származik a család Bánó-Kacskovics nevű ága.

Jenő unokája, ifjabb vitéz Bánó Lehel építészmérnök (1905–1964) a teniszpályákon is öregbítette a család jó hírét. A két világháború között ismert alakja volt a hazai sportéletnek (párosban magyar bajnokságot nyert). Később a magyar bridzsválogatott tagjaként szerepelt sikerrel. Botanikai munkássága is figyelemre méltó volt: értékes gyűjteményét a Természettudományi Múzeumnak ajándékozta.

A legidősebb fiú, Bánó Géza ágán található meg Bánó Kálmán altábornagy, az egyes számú vitézi törzsszék törzskapitánya, aki 1945-ben hunyt el. Az ő fia, Bánó Árpád (1906–1982) testőrkapitány Horthy Miklós kormányzó testőrparancsnokának, Lázár Károly altábornagynak a segédtisztje volt. Lázár utasítására ő adta ki a testőrségnek a tűzparancsot, amikor 1944. október 16-án Otto Skorzeny SS-egységei megtámadták a budai várat. Idős korára lefokozva, nyugdíjától megfosztva arra kényszerült, hogy fizikai munkával keresse kenyerét."

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr405398810

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Így gondozd az elitedet 2013.07.10. 15:39:01

Ha már elit és hanyatlás, jöjjenek példának a Bánók: könyvtáralapítóktól a '48-as és '44-es hősökön, világjáró, fausti teremtő embereken, országvirágoztató mérnökökön keresztül az alföldi kitelepítésig és az aggkori favágásig.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 14:23:38

Segíts, ergé - nem látom azokat a ragyogó sikereket, amelyekbe a cselédek és disznópásztorok által megsüvegelendő feudális elitünk mondjuk a 20. század első felében belevezette az országot.

Zb74 2013.07.10. 14:32:47

"Hol vannak a Bánóink?"

Nem mondhatod komolyan, hogy nem hallottál még Bánó Andrásról!

tarackos 2013.07.10. 14:45:25

Ez van ha tetszenek forradalmat csinálni. Persze nem fülkéset. Attól az ügynökelit vígan él, sőt, az új szabályozás szerint reneszánszát éli...

tableno 2013.07.10. 14:46:57

Ugyanilyen sztorit a zsidó nagypolgári családokról is lehetne írni, bár az nem biztos, hogy túl népszerű lenne errefelé...

S=klogW 2013.07.10. 14:52:49

tessék mondani, a dunán túl nem lát a t. szerkesztőség legfeljebb csak ha c-típusúakról van szó?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 14:53:20

@Holger Hartland:

Tekintse meg itt a 32. táblázatot:

mek.oszk.hu/02100/02185/html/346.html

Ha pedig bőségesebb adatokra vágyik, akkor tájékozódjon:

www.ksh.hu/statszemle_archive/

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 15:00:56

@S=klogW:

A Dunán túl csak a szkíta puszták. Ott csak cigányokra vadászó jobbikos pornósztárok élnek (és éltek mindig is)...

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 15:02:27

@bbjnick: "Az ipart nem ön hozta, hanem a kor, báró úr." ;) A feudális elitre vetett nosztalgikus Rückblickek bennem azt a kérdést vetik fel: mit szeretne a visszatekintő? Báró úrnak lenni vagy a báró úrnak kezet csókolni és tenni, amit az mond? Egyik rosszabb, mint a másik.

gyalog.galopp 2013.07.10. 15:05:39

@Holger Hartland:

Kétségtelen, Rákosi pajtás a kézcsók tekintetében óriási minőségi ugrást jelentett.

S=klogW 2013.07.10. 15:06:50

Ha már otto skorzenyt emlegi a poszt meg az országértfelelős arisztokráciát:

1.
ifj. Horthynak illett volna akár élete árán is ellenállni, vagy ha mód/alkalom adódik még a helyszínen öngyilkosságot elkövetni, hogy ne zsarolhassák vele az apját

2.
id. Horthynak nem lett volna szabad figyelembe vennie fia sorsát és nem engedni a zsarolásnak

+
id. Horthynak illett volna, ahogy az a kortól nem volt idegen, tömeges megtorlást végrehajtani a bolsevik hazaáruló terroristák ellen.

A magyar arisztokrácia fényének a török korral együtt lett vége, utána már csak mutatóba akadt egy-egy nagyobb formátumú személyiség, a többi csak Kossuth-féle forrófejű csőcselék lett, vihette volna a kutyabőrét az árnyékszékre.

S=klogW 2013.07.10. 15:08:40

@bbjnick:

"cigányokra vadászó jobbikos pornósztárok "

:D

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 15:11:42

@gyalog.galopp:
- Itt egy darab szar. Megeszed?
- Nem.
- Jó, öntök mellé egy vödör hányadékot. Így jobb?
- Mi?
- Hát a szar. A hányadéknál csak jobb, nem? Na, így már megeszed?
- (cenzúrázva)

S=klogW 2013.07.10. 15:15:01

@S=klogW: kieg.:

A magyar arisztokrácia fényének a török korral együtt lett vége, utána már csak mutatóba akadt egy-egy nagyobb formátumú személyiség, a többi csak Kossuth-féle forrófejű csőcselék lett vagy polgári foglalkozásokba vonult a közéleti szereptől - részben talán épp az előbbi nagypofájú csőcseléktől undorodva.

Pizsamás Forradalmár 2013.07.10. 15:16:53

@S=klogW:

Mondja, miért beszél úgy, mint egy kommunista történelemtanár?

Pizsamás Forradalmár 2013.07.10. 15:19:31

@Holger Hartland:

Mondja, miért beszél úgy, mint egy kommunista történelemtanár?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 15:19:53

@tableno:

"Ugyanilyen sztorit a zsidó nagypolgári családokról is lehetne írni, bár az nem biztos, hogy túl népszerű lenne errefelé..." --- írja.

Bontsa ki a jelenséget a The Antisemitic Rewiev-ban!

S=klogW 2013.07.10. 15:20:27

@Pizsamás Forradalmár: horthyék vagy kosúték talán szent tehenek?

S=klogW 2013.07.10. 15:21:38

@Holger Hartland: no, csak nem hasonló a véleményünk a fényes magyar múltszázadfordulói arisztokráciáról

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 15:23:21

@S=klogW: Nem gondoltam volna, hogy magával fogjuk megalapítani a Kommunista Történelemtanárok Egyletét.

Pizsamás Forradalmár 2013.07.10. 15:25:21

@S=klogW:

Nem ezzel van a baj, hanem hogy a török korban lett volna utoljára nemesb nemesség.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 15:29:14

@Holger Hartland:

Nézze én csak linket adhatok magának kommentben, de önbecsülést azt nem!

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 15:42:40

@bbjnick: Kár, mert ha nekem van is, másnak még jól jönne.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 15:45:34

@Holger Hartland:

Nofene! Kereskedik vele? Olcsón beszerzi és haszonnal továbbadja?

S=klogW 2013.07.10. 15:49:42

@Pizsamás Forradalmár:

maga nem inkább egy Pizsamás Ellenforradalmár?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 15:53:36

@bbjnick: Nem. Kölcsönadom kamatra. De ha már így szóba hozta: van nálam ész - érdekli? Elkelne az magának. Olcsón adom!

vantaan 2013.07.10. 15:54:27

Magyar elit. Az meg mi?
Olyan mint a mákos lecsó? S főleg Horthy-t emlegetve? ... Hazug csaló és nemzetet eláruló nem magyar csak magyarkodó ha hasznot látott belőle. Lásd pl. a gyulafehérvári nemzet árulást vagy Budapest elárulását a románoknak vagy 1944-et - 45-öt!
Tisztelet a kivételeknek!
Most meg Lézer trafik Janóval vagy Kövér kommunista lacával ......

Pelso.. 2013.07.10. 16:01:34

Nahát, nem termelt ki Bánókat a kétharmad, érthetetlen. Majd legközelebb, ugye.

Locassen 2013.07.10. 16:04:09

@Holger Hartland: ön, Holger, eme Boltzmann-képletes felforgató szekundálása mellett már egy ideje egy piaci legyet is megszégyenítően bosszantja itt a kiművelt társaságot. Amit még mindig kellő keresztényi türelemmel eltűrnénk, ha mellé a saját blogjában nem hagyott volna alább az eddigelé dicséretes politikai éleslátás és gondosan csiszolt írói stíl, és nem adta volna át a helyét holmi perfid, plebejus, tizenkettő egy tucat panaszáradatnak. Amit meg az asztúriai vörösök kavarta botránnyal kapcsolatban megengedett magának, azt a szánalmas "tu quoque" argumentációt jobb lenne mihamarost elfelejteni, mert olyan mint egy 8 láb magas vuki az Endor holdon. Nincs semmi értelme.

mathe.aron 2013.07.10. 16:14:25

@Holger Hartland:

Tehát, a gyomorforgató reakcióidat olvasva, nagyon helyesnek tartod, hogy a csávót kirakták a vagyonából, tönkrevágták a jól működő birtokot, és néhány rohadék senki jól odabaszott a magátulajdonnak.

(és ne próbálj nyugdíjpénztárazni meg ilyesmit, hanem maradj a témánál)

S=klogW 2013.07.10. 16:18:33

@Locassen: Hiába divatol itt az asztúriai kereszttel, az csak a maga naivitását hirdeti. A poszt Bánója befutott egy sikeres polgári pályát a felmenőivel egyetemben, a 48-as felforgatót kivéve.

S=klogW 2013.07.10. 16:21:57

Ez a poszt egy NULLA!

Amiként az a posztból kiderül ha bárki elolvassa:
A Bánó család mint ELIT külön az ORSZÁGÉRT NEM TETT SEMMIT,
tisztes karriereket építgettek maguknak az anyagi háttér által az elit számára elérhető oktatás révén.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 16:24:32

@Holger Hartland:

No! Észt szeretne osztani?

Figyelünk! Elmeséli nekünk, hogy mire jutott a két világháború közötti Statisztikai Szemlé
-k tanulmányozása során?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 16:27:53

@S=klogW:

Én elhiszem, hogy maga áldokiként mindenféle cifra cuccokhoz hozzájut, de azért óvatosan éljen vissza velük (ú. é. azokkal), mert valamennyien sajnálnánk, ha rosszul ütne ki a dolog ;-)

S=klogW 2013.07.10. 16:28:56

Ilyen ez, amikor homo novus konzervatív- sőt arisztokrata-wannabe libsik kutyabőrről meg kúriáról meg kardcsörtető ükapákról álmodoznak.

Ez a poszt ergé ábrándozása egy y-ról a családneve végén.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 16:31:26

@S=klogW:

"Ez a poszt ergé ábrándozása egy y-ról a családneve végén." --- írja.

És akkor @ergyének írnák?:-D

S=klogW 2013.07.10. 16:33:00

@bbjnick: Kedves bbj! De hát maga is csak disznót nevel a porta végibe', nem? ;)

Locassen 2013.07.10. 16:34:51

@S=klogW: inkább vagyok naiv, mint posztmodern nihilista.

Egyébként meg a posztban van szó mindenféle múzeumi donációkról, todományos publikációkról, meg iparfejlesztésről.

Ehhez képest a cselédekből és disznópásztorokból rekrutált vezető réteg, mihelyt Sztálin sötétlő árnyéka eloszlott a fejük fölül, odáig jutott a nagy elitesedésben, hogy katonai helikopterről lövöldözték le a gemenci szarvasokat, ad maiorem Lenini gloriam. Annál még Semjén Zsóti önelégült pofával elkövetett belovaglása is jobb.

S=klogW 2013.07.10. 16:49:54

@Locassen: "posztmodern nihilista" Komoly fogalmi zavarai vannak: a hamis ábrándok elvetése nem nihilizmus.

Bell & Sebastian 2013.07.10. 16:50:08

Eddig nem nagyon akkumulálódtak itt nagyobb vagyonok, mert igazán csak az tesz széppé, nemessé, okossá és a többi. De majd most!

(példát rá merítsen mindenki a saját környezetéből)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 16:52:28

@Locassen: Néma olvasónak blogger sem érti szavát. Ha "tu quoque" hibát vagy bármi más rosszat lát bármelyik posztomban, megírhatja ott. Ha javaslata vagy kívánsága van, hogy mit olvasna szívesen, azt is megírhatja, és meglátom, mit tehetek.

S=klogW 2013.07.10. 16:57:57

@Locassen: "van szó mindenféle múzeumi donációkról, todományos publikációkról"

az ilyesmi legfeljebb a rak- és irattárak telítettségét fokozza
egy tudományos gyűjteménynek sajnos nincs olyan értéke mint egy művészetinek
a tudományos publikációk pedig hamar elavulnak

"iparfejlesztésről"

1 azaz egy ilyen olvasható: ikervári vízierőmű
vízvezeték-hálózatot tervezni egy épületkomplexumnak még nem "iparfejlesztés"

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 16:58:07

@mathe.aron: Te valamit nagyon félreértettél. Valódi néven író emberekkel nem gorombáskodom, úgyhogy vagy kezdd elölről normális hangnemben, vagy hagyjuk.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2013.07.10. 17:13:22

@S=klogW: te elolvastad a posztot? "Hatalmas munkásságából érdemes kiemelni a Szűts Bélával közösen tervezett és 1895-ben megépített, akkor technikai újdonságnak számító ikervári vízierőművet, valamint a fűzfői lőporgyár, a budapesti egyetemi klinikák, az operaház, a Beszkárt, a Szent János Kórház, a Nemzeti Színház, a salgótarjáni és a dorogi szénbányák, valamint a debreceni klinikák gépészeti és fűtési berendezéseit. Előbb a Röck-gyár szerkesztési osztályát vezette, azután a Ganz és Társa gépgyár műhelyfőnöke lett. " plusz mondjuk Iván mély-somogyi, hollandokkal bizniszelő mintagazdasága? a könyvtár- és múzeumdonációk? a '48-as és SS-ellenes akciók?

"Ilyen ez, amikor homo novus konzervatív- sőt arisztokrata-wannabe libsik kutyabőrről meg kúriáról meg kardcsörtető ükapákról álmodoznak."

milyen marhaság ez, mitől lenne ez álmodozás kitalált ősökről? nem voltak nemes őseim, tisztes dunántúli sváb kispolgár felmenőim voltak, jól van ez így. a poszt a régi, mára letűnt elit egyéni és közösség javára is folytatott érdemeiről szólt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 17:13:58

@S=klogW:

"De hát maga is csak disznót nevel a porta végibe', nem? ;)" --- írja.

És ezért kellene nekem a két háború közötti "elitet" disznószarral megdobálnom, csak mert nekem van itthon?;-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 17:14:47

@Holger Hartland:

Zugárut, ellenőrizetlenül? Madárnak néz?!

S=klogW 2013.07.10. 17:27:41

@rajcsányi.gellért (ergé):

És mi köze ennek az elitség, arisztokratasághoz? Egy sikeres polgári pálya:
az ikervári vizierőművet leszámítva ez mind "semmi", épületgépészeti kivitelezések, melyek nyilván nem pro bono készültek.

Ha ezektől hasra kell esni, akkor ideje kutyabőrt osztogatni néhány jelenkori építései vállalkozónak is: kitüntetgethetnénk a sok korrupt fővállakozót meg generálkivizelezőt - végül is csak a valóság beismerését jelentené. :)

S=klogW 2013.07.10. 17:56:56

@bbjnick: hivatalos, adózott áruforgalmat akar? így nem lesz magából elit. :)

S=klogW 2013.07.10. 18:07:40

@bbjnick: ki kívánt ilyet? magam részéről csak annyit mondtam, hogy nem kellene a múltszázadfordulói arisztokráciától hasra esni: élvezték társadalmi státuszuk előnyeit miközben az azzal történelmileg járó kötelezettségeket elsunnyogták: fehérgalláros, polgári pályákon kényelmes életet éltek, és - nagyon kevés kivétellel* - nem vállalták fel odaadással a nemzet ügyének előmozdítását.

*Tisza, Teleki, Bethlen

gyalog.galopp 2013.07.10. 18:15:05

@Holger Hartland:

Nem gondolom, hogy Brezsnyevet lesmároltad, de igényed lett volna rá.

rinaldo-rinaldini 2013.07.10. 18:38:00

@Locassen:
"...hogy katonai helikopterről lövöldözték le a gemenci szarvasokat, ad maiorem Lenini gloriam. Annál még Semjén Zsóti önelégült pofával elkövetett belovaglása is jobb..."

Miert is lenne jobb ?

vantaan 2013.07.10. 18:38:17

Elitűség mi az ? Főleg magyar viszonyok közt? S még gondozzam is? Minek és miért?
S milyen a magyar arisztokrácia? ...és az hol van?

Mindenféle fölkapaszkodott fehér zoknis makkos cipős komcsi múlttal, a vagyon lopva-csalva, hogy lehetne "elit" vagy "arisztokrata"?
S főként a megnyilatkozásaik ....inkább hasonlítanak egy tolvaj útonállóhoz mint arisztokratához!
Itt van ez a szerencsétlen mai "elit" ..... gondoljunk bele hogy szerezték a vagyonukat s mennyire kell még most is nyalniuk, gazsulálniuk .... nézz vissza pár videót meccslátogatásaikról ,hogy találkozzanak a "vezírrel".
Egy alja munkát végzőben vagy egy hajléktalanban több emberi tartás van mint a "mi elitünkben"!
S mit is várhatnánk el ettől az "elittől"? Mit akarunk ezektől?

vizipipa 2013.07.10. 18:44:35

" Ha valaki bajba került - elpusztult egy állata, vagy kifogyott az élelme - segített"

Lásd: Wass Albert Kard és kasza 2. Gróf Erőss Béla a záhi birtokon.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 19:33:30

@S=klogW:

"magam részéről csak annyit mondtam, hogy nem kellene a múltszázadfordulói arisztokráciától hasra esni" --- írja.

Én nem tapasztaltam, hogy bárki hasra esett volna; sőt, épp az ellenkezőjét látom.

De tegyük fel, hogy ez a bizonyos elit minden képzeletet alulmúlóan teljesített volna (ami egyébként még véletlenül sem volt így), a nagyszerű egyéni teljesítmények akkor is említésre és figyelemre érdemesek volnának!

jan 2013.07.10. 19:39:50

Azt, hogy '45 utan az elitek (sot a kozepvezetoi retegek) teljes lefejezese micsoda karokat okozott az orszagnak, szerintem szinte senki sem vitatja.

Raadasul ennek a kozismert es elfogadott tenynek az illusztralasara nem ertem, miert pont ezt a Bano csaladot valasztottad. Dunantuli lokalpatriotakent alighanem olvastad a Pusztak nepet, az alapjan egyertelmu, hogy a Banoekhoz hasonlo gazdasagok munkaerejet ado cseledseg elfogadhatatlan korulmenyek kozott elt.

Ettol Bano meg lehetett emberileg kedves (bar a "szigoru de gondoskodo" jelzo takarhat egy nem tul szimpatikus lekezelo paternalizmust is), de maga a rendszer megis moralisan elfogadhatatlan volt.

S=klogW 2013.07.10. 19:58:41

@bbjnick:

" minden képzeletet alulmúlóan teljesített"
ilyet sem állítottam. azt állítottam, hogy nem teljesített elitként: egyéni pályájukat építgették, elfordulva a köz ügyének felvállalásától

"a nagyszerű egyéni teljesítmények"
-ből ne általánosítsunk, mert nem volt általánosan jellemző

S=klogW 2013.07.10. 20:00:30

@S=klogW: kieg.:

- végül is csak a valóság beismerését jelentené, hogy ők (és ilyen) most az elit. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 20:02:10

@bbjnick: Igen. ;)
@gyalog.galopp: Verheted erre nyilvánosan is, nem nekem rossz.

S=klogW 2013.07.10. 20:03:49

@S=klogW: @vizipipa:

akartam is fenebb említeni, hogy a múltszázadfordulótól valamire is becsülhető arisztokrácia mintha szinte csak Erdélyből érkezett volna a magyar országos közéletbe

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 20:06:01

@S=klogW:

"azt állítottam, hogy nem teljesített elitként" --- írja.

Ha ez igaz volna, akkor Magyarország már jóideje nem létezne...

" 'a nagyszerű egyéni teljesítmények'-ből ne általánosítsunk, mert nem volt általánosan jellemző" --- írja.

Erről van valami speciális statisztikája: ki hogyan teljesített, kikhez kötődnek nagyszerű egyéni teljesítmények stb.?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 20:08:11

@S=klogW: Bele is haltak.
@rajcsányi.gellért (ergé):
1) Lásd ezt: @jan:
2) Lehet, hogy rendesek voltak ezek a Bánóék (bár... forráskritika volt?), de néhány rendes embert kb. mindenhol találni.

S=klogW 2013.07.10. 20:12:04

@bbjnick:

maga teljesítménynek gondolja azt, ami végül Trianonban kulminált? vagy a a magyar elit tevékenysége okán hagyták el a románok Pestet?

nem tudom, nem én hozakodok itt elő állítólagos naccerű egyéni teljesítményekkel

S=klogW 2013.07.10. 20:13:43

@Holger Hartland: azokban az időkben a lajtától keletre nem volt nehéz szembetalálkozni a halállal, ha politikailag exponálta magát valaki

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.07.10. 20:16:25

@S=klogW: El is lehetett kerülni, ha valaki nagyon el akarta, de ők nem.

S=klogW 2013.07.10. 20:17:41

@Holger Hartland: Persze, hogy el, főleg ha nem exponálták magukat.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2013.07.10. 20:27:28

@tarackos: Jah, tetszettünk volna ellenforradalmat csinálni. :P

S=klogW 2013.07.10. 20:33:33

Talán azzal kellene kezdeni, hogy a lopást abbahagyja a posztkommunista elit. Attól tartok már itt abortál a dolog.

Az első Orbán-kormány 4 évétől eltekintve elpocsékolt éveket éltünk 89 óta. A gazdaság kikupálása mellett társadalmilag-politikailag legfontosabb az lett volna, hogy elővegyék a pártállami idők bemocskolódott neveit és terítékre hozni a hálózatot: megelőzhették volna a vörös polip 8 évét.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.07.10. 21:40:53

@S=klogW: De most miért kell úgy tenni, mintha az első Orbán-kormánynak csupa jó négy éve lett volna? 2000-től kezdődött a misztikus-népnemzeti vonulat meg a centrális erőtér építése.

Azzal meg csak kinevetteti magát, hogy feledékenységnek vagy hibának véli az ügynökügyek sikálását. Hogy lett volna véletlen, egyik kormány se véletlenül szabotálta el, csak amit könnyű belátni egy szoci kormány esetén, azt olyan nehezére esik alkalmazni egy nemszoci kormánynál.
Pedig.

S=klogW 2013.07.10. 22:14:23

@Counter: "2000-től kezdődött a misztikus-népnemzeti vonulat meg a centrális erőtér építése."

És ki nem sz.rja le, hogy ballibsi orokknak büdös a nemzeti idea?
(nem) mellékesen 2000ben ezer éves volt a magyar államiság - ezt nyilván elfelejtette

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.07.10. 22:20:09

@S=klogW:
"2000ben ezer éves volt a magyar államiság"

Az ezer egy szakrális szám!!!!!

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.07.10. 22:43:16

@S=klogW: A népnemzeti nem nemzeti, vö. az "erkölcs" viszonya a "szocialista erkölcs" fogalmához. Maga szerint 2000-2002 két csodaszép jó év volt úgy önmagában? Akkor már kezdtek felbukkanni a címeres ökrök a kormány környékén, illetve a voluntarista jelleg is kidomborodott.

Az évforduló szép, de ettől még nem kellett volna megbolondulni.

pierre bayle 2013.07.10. 22:44:23

Biztos könnyes szemmel emlékeznek még ma is az akkori zsellérgyerekek, hogy a főméltóságú őméltósága dobott nekik egy kis cukrot, amikor elhajtott előttük a kocsijával... tán még az arcukat is megveregette barátságosan (fehér kesztyűben persze, elvégre higiénia is van a világon).

No de nemsoká visszajön ez a szép világ, már úgyis a Mészáros Lőrinceké fél-Magyarország. Még a városokkal kellene valamit csinálni, mert ott még nagy a bolsevista tiszteletlenség a Nemzeti Együttműködés Rendszerével szemben, de a 2014-es választások után már ott is minden rendben lesz.

S=klogW 2013.07.10. 23:07:47

@Counter:

kérem keressen a szavakkal játszadozásához más partnert

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 23:21:04

@pierre bayle:

Hát, @pierre bayle:, a te esetedben akár szó nélkül is hagyhatnánk egy ilyen szöveget, mivel van neked így is elég bajod, nem kell, hogy még továbbiakkal is szembesítsenek, de

egyrészt ez a szöveg gyönyörűen demonstrálja, hogy milyen zsigerien bele van ivódva a prolijainkba az irigység felpiszkálásával, végletekigcsigázásával fölkeltett maró éhség (és annak nyomán a vakgyűlölet;

másrészt kihagyhatatlanná teszi, hogy összehasonlítsuk a megvetendő keresztény úr lelketlenségét annak a progresszívnak a nagy lelkével, aki a kiváltságok eltörlésének és a szabadságjogok érvényrejuttattásának engesztelhetetlen élharcosa, így senkivel nem tesz kivételt: mindenkivel, aki adósságának (esedékes) havi kamatát nem fizeti meg neki, ugyanúgy jár el: ha nulla forintot kap, az adósság után utánaír egy nullát.

Bell & Sebastian 2013.07.10. 23:29:40

Vót itt egy bolond gróf, aki szétosztotta birtokait a zsellérei között és nekiállt világot megváltani. Hogy húzott vóna ekét inkább az ökör, politizálás helyett.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 23:41:31

@Bell & Sebastian:

Tudja, min gondolkodtam? Mi volna egyszer, ha megpróbálnánk a rajtunk esett dolgokból levonni a tanulságokat, ahelyett, hogy vélt vagy valós érdekeinkhez eszkábált koholmányainkhoz, ideológiáink, handabandáinkhoz próbálnánk hozzáigazítani a múltat?! (Ez általános érvénnyel kérdezem.)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.10. 23:45:33

@bbjnick:

koholmányainkhoz, ideológiáink, handabandáinkhoz=koholmányainkhoz, ideológiáinkhoz, handabandáinkhoz
Ez általános érvénnyel=Ezt általános érvénnyel

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.07.10. 23:46:19

@S=klogW:
Remélhetőleg a narancs polipnak lesz legalább 40 éve.
S a haza fényre derül.

S=klogW 2013.07.11. 02:23:24

@bbjnick: osztán a pragmatista vagy a keresztény tanulságot akarja levonni?

S=klogW 2013.07.11. 02:28:13

@Hepci: az a kérdés, hazai polipot akar vagy globalopolipot

vantaan 2013.07.11. 04:57:27

@bbjnick: "egyrészt ez a szöveg gyönyörűen demonstrálja, hogy milyen zsigerien bele van ivódva a prolijainkba az irigység felpiszkálásával, végletekigcsigázásával fölkeltett maró éhség (és annak nyomán a vakgyűlölet;"
No ez szép volt!!!
....ha ehhez hozzá tesszük Lázár János örökbecsűjét "mindenki annyit is ér ......" vagy Orbán Viktor "Ne mi nyerjük a legtöbbet" -jét netán Csányi Sándor OTP elnök és tulajdonos viselkedését az OTP árfolyam zuhanásakor "nem is gondoltam, hogy ilyen hatása van, hogy öntöm a részvényeket" ..... netán a sok mutyit no nem csak az országos, hanem a háttér kis(de nagy összegű)mutyit, a közmunkások magánbirtokon foglalkoztatását állami ktsgen ... stb, stb.
No akkor tényleg zsigerien bele van ivódva a szellemi és erkölcsi "prolijainkba" az irigység , a maró éhség és annak nyomán a vakgyűlölet;" .... a nemzet ellen!

vantaan 2013.07.11. 06:27:37

@S=klogW:
Tanulság? No nézd mit is ír Márai Sándor!
"Ahhoz, hogy Magyarország megint nemzet legyen, megbecsült család a világban, ki kell pusztítani egyfajta ember lelkéből a 'jobboldaliság' címkéjével ismert különös valamit; a tudatot, hogy ő mint 'keresztény magyar ember', előjogokkal élhet e világban; egyszerűen azért, mert 'keresztény magyar úriember', joga van tehetség és tudás nélkül is jól élni, fennhordani az orrát, lenézni mindenkit, aki nem 'keresztény magyar' vagy 'úriember', tartani a markát, s a keresztény magyar markába baksist kérni államtól, társadalomtól: állást, kitüntetést, maradék zsidóbirtokot, potya nyaralást a Galyatetőn, kivételezést az élet minden vonatkozásában. Mert ez volt a jobboldaliság igazi értelme. S ez a fajta nem tanul. Aki elmúlt harmincéves, és ebben a szellemben, légkörben nevelkedett, reménytelen; talán megalkuszik, fogcsikorgatva, s mert önző és gyáva: bizonnyal hajlong majd az új rend előtt; de szíve mélyén örökké visszasírja a 'jobboldali, keresztény, nemzeti' világot, amelyen belül olyan szépen lehetett zsidó vagyont rabolni, versenytársakat legyilkolni és aladárkodni a nagyvállalatokban, képzettség és hozzáértés nélkül. (...) Ez a fajta soha nem változik meg. De amíg ezeknek szavuk van vagy befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet"

Huuu ez a Márai ..... milyen egy ember volt ez? Talán nem is magyar vagy nem is keresztény ...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.07.11. 07:24:53

@S=klogW: Pont úgy érvel, mint egy szárszói szoci, csak pepitában.

Nem akarok polipot, mivel nem számít, hogy ki teszi tönkre az országot. A tönkretétellel van a gond ugyanis.

S=klogW 2013.07.11. 09:00:01

@vantaan: igazad van taan, hisz csupa magyar ül
a FED igazgatóságában, meg
az IMF igazgatóságában, meg
a World Bank igazgatóságában, meg
az NSA és CIA igazgatóságában,
a Bilderberg csoportban,
a Council on Foreign Relationsben,
a Trilateral Comissonben,
a JP Morgan&Chase Bank igazgatótanácsában,
a BofA MerrillLynch igazgatótanácsában,
a GoldmanSachs igazgatótanácsában

szemmel láthatóan a magyar úriembernek van a legnagyobb hatása az országok és népek sorsára, ergo ő a probléma gyökere is

S=klogW 2013.07.11. 09:05:26

@Counter: "Nem akarok polipot"

ez nem akarás kérdése - sehol a világon

vantaan 2013.07.11. 09:09:50

@S=klogW: no de kérlek Mari néni tyúk ólját kihagytad!
S mond csak!
-A FED kényszerítette Magyarországra a trafik mutyit?
-A CIA meg az újbóli olajszőkítést?
-A Bilderberg csoport meg a föd mutyit?
...és milyen érdekes pl hogy Mészáros Lőrinc ezekkel minddel jóban van! (lehet hogy szeretik a birkaszart lopni, no és gyűjtik a szentgothárdi kaszagyár termékeit amit pl egy 70 éves embertől vettek el a bicskei rendőrök bűnjelként)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.07.11. 09:20:05

@S=klogW: Akkor viszont elég egyértelmű, hogy arra a polipra van szükségünk, amelyiknek nem első számú és egyedüli táplálékforrása vagyok.
Úgy több esélyem van megúszni.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.07.11. 09:21:50

@vantaan: Nos, felvetésed zseniális!

Orbán fő politikai tanácsadói köztudottan a Finkelstein és Birnbaum cég, akik a Likud házitanácsadói, részben likudos pártalkalmazotti múlttal. Simán lehettek a trafikötlet kiötlői is, bár a Continental szerzősége sem kizárt. A Finkelstein-Birnbaum vonal pedig az összekötő kapocs a sklog által felsorolt globalista háttérhatalmi szarkavaró-boszorkánykonyhák felé.

S=klogW 2013.07.11. 09:33:38

@Counter:

nem kötelező a vörös polip hasznos hülye pici csápjának lenni

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.07.11. 09:47:05

@S=klogW:
A hazai polip gyakran éhesebbnek tűnik... nem nagy baj, a metszőollókereskedelem államosítása nem szerepelhet a 100 kiemelt projekt között...

S=klogW 2013.07.11. 10:16:12

@Hepci: de legalább itt hullik vissza a csőréből* a maradék, nem viszi messzi odúba

*www.origo.hu/i/0805/2008050707tintaha.jpg

vantaan 2013.07.11. 10:25:02

@ArmaGedeon: No akkor mégis Viktor a nemzet áruló? Ilyent egy Gedeontól sem hallottam!
Akkor ha megakarjuk törni a FED a CIA és a Bilderberg csoport uralmát akkor el kell zavarni Orbánt!!!! No végre valaki gondolkodik ...... már értem a Kdnp!
Le Orbánnal s akkor a Bilderberg hiába ármánykodik!
Viktor takarodj!!!!!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.11. 12:18:48

@vantaan:

Mi a kérdés?

…Orbán (a) 2009. őszi kötcsei beszéd(é)ben magyar észjárásról, centrális politikai erőtérről, az értékviták mellőzéséről és szerény értelmiségről beszélt. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy ezzel a programmal egy fenomenológiai feketelyukat hív létre. Az elmúlt időszak ezt (az aggályt) teljes mértékben igazolta. A kormányzást ugyan senki és semmi nem gátolja — mivel a kormányzati lépések nemcsak hogy nem vitathatok, de nem is értelmezhetők (ahol nincs értékrend [lásd: a Nemzeti Együttműködés Rendszere, mint doktriner demokratizmus], ott, ugyan, mi alapján volna megítélhető egy-egy lépés tartalma, célja és minősége, helyessége-helytelensége?) —, de senki és semmi nem is alapozza meg, nem is támogatja és nem is igazolja. Lassan és biztosan mindent elnyel a fenomenológiai feketelyuk, beleértve magát a kormányzást is…

bbjnick.blog.hu/search?searchterm=k%C3%B6tcse&searchmode=or&submit=Keres%C3%A9s

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.11. 12:19:50

@S=klogW:

"osztán a pragmatista vagy a keresztény tanulságot akarja levonni?" --- kérdezi.

Az én szememben a kettő ugyanaz.

vantaan 2013.07.11. 12:25:00

@bbjnick: Ravasz vagy .... csak nem fejtetted ki a " prolijainkba" szó jelentését ...de így már egyet is értek veled!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.11. 12:46:23

@vantaan:

"Huuu ez a Márai ..... milyen egy ember volt ez? Talán nem is magyar vagy nem is keresztény ..." --- írod.

Tessék, további két Márai-idézet:

„A zsidókkal baj van. Nem az a baj, hogy a sok szenvedésből és nyomorúságból nem tanultak semmit – ki tanult valamit? Senki. Nem, az a baj, amit tanultak. Megtanulták a fasizmust, s a maguk zsidó módján csinálják tovább. Megtanulták, hogy a nihil forradalma, ez az anarchikus életérzés lehet üzleti, társadalmi gyakorlat. Minden szabad és lehet, csak mert lehet. Ennél veszélyesebb leckét nem is tanulhattak. S hajlamuk van erre.”

„A kereszténység az ember természeti jogaiért és isteni eredetű lelkének szabadságáért küzdött, akkor is, ha történelmi fejlődése során ezek az eszmék, a századok változó gyakorlatában, időszakonként elhomályosultak. De a postulatum a kereszténység számára mindig eleven maradt. A kommunisták egy társadalmi utópia ürügyén nem az emberi szabadságot, hanem az emberi szolgaság eddig soha nem álmodott méretű megvalósítását akarták.”

Mondd meg te: milyen ember volt ez a Márai?!

Szétszedhetjük a Márai-életművet két-hárommondatos idézetekre és kedvünk szerinti sorrendben (vagy random-módon) is idézhetjük őket, de talán egyszerűbb, ésszerűbb és hatékonyabb volna az életmű egészének fényében képet alkotni a szerzőről. Szerintem.

S=klogW 2013.07.11. 12:52:46

@bbjnick: addig igaza is van, amíg kilenc bárány mellé nem kerül egy farkas tizediknek

vantaan 2013.07.11. 13:59:50

@bbjnick: Természetesen nem Márai személyiségéről van szó! ...bár még az is lehet eme pár sor Márai legéleslátóbb megnyilatkozása!
...hanem a "magyar jobboldaliságról". S ilyen -e a magyar jobboldaliság ma?
... s ha néhány mai magyar jobboldalinak mondott/hazudott vezér/hangadó életútját nézzük akkor SAJNOS Márai tökéletesen rajzolta meg még a jelen jobboldaliságát is!
Mert valójában a Márai által rajzolt keresztényi/jobboldali gerinctelenséget látjuk az összes mutyiban. ....trafikoktól, a földeken át a színházigazgatói kinevezésekig. S ez nem Márai tragédiája hanem a nemzeté.

" De amíg ezeknek szavuk van vagy befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet"
Mikor veszi ezt észre a magyar elit, a magyar polgár, a magyar keresztény, a magyar jobboldal, a magyar konzervatív? ....ha egyáltalán vannak ilyenek?

gyalog.galopp 2013.07.11. 14:32:28

@vantaan:

Szoktál tükörbe nézni, te minek látod magad ebben a posványban?
Amióta az eszemet tudom, már nagyon régóta, mindig vannak megmondó emberek, kortól, politikai nézettől függetlenül, akik tutira tudják, hogy milyen a magyar. Ez a megmondás mindig úgy néz ki, hogy fölköpnek a levegőbe, aztán kiszaladnak alóla. Aztán , ha beleszaladnak egy másik megmondó köpésébe vérig vannak sértve, amire megint köpnek, megint beleszaladnak, és ezt valami perverz élvezettel végzik.

Az még egynek se jutott eszébe, hogy nem kell köpködni, akkor nem kell szaladni se.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.11. 14:41:12

@S=klogW:

Látott már nyájat, hogy hogyan mozog?:-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.11. 14:42:45

@vantaan:

Nos, ahelyett, hogy össze-vissza handabandáznál, utánajárhatnál, hogy mi is volt az a "keresztény úri középosztály", amiről Márai az idézetben ír!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.07.11. 14:43:32

@bbjnick:

handabandáznál, utánajárhatnál=handabandázol, utána is járhatnál

tevevanegypupu 2013.07.11. 14:45:01

@bbjnick:

Direkt nem akartam idezni ezeket, ugyan minek..az ember elete soran valtozik jo es meg inkabb nagyon rossz tapasztalatok utan..Marai merlegelt es rajott arra, hogy a magyar uri kozeposztaly es mondjuk az egesz vilagban nagyon sok osztaly okkal nem kedveli a zsidokat..Hat meg ha megelte volna, hogy meg most is dollarmilliokat kapnak karpotlasul, nem is beszelve a chicagoi hitsorsosokrol akik vagy 70 milliardert perlik a magyar allamot ..meg olyanoknak a neveben is akik nem is hallottak rola. Az ilyen nepseggel - van sok kivetel is termeszetesen - ugyan mit is lehetne tenni? Nyilvanvaloan tovabbra sem rajong ertuk - Orban Viktoron kivul:) - szinte senki.

vantaan 2013.07.11. 15:06:02

@gyalog.galopp: Szoktam tükörbe nézni és ebben a posványban milyenek látom magam ..... lényegtelen. De UNDORODOM ettől a posványtól! A magyarkodó és keresztényieskedő piros/vörös seggű köpönyegforgató haszonleső majmoktól meg hányingerem van!
S néha a dicső múltba menekül az ember most pl. Máraihoz, Adyhoz, Eötvöshöz, az utóbbi időben Sík Sándorhoz (ajánlom mindenkinek), Kányádi Sándorhoz s a korhű sajtóhoz (nagyon érdekesek az 1914-18 és az 1940-1944 közti újságok) vagy Faludyhoz, Faludy fordításaihoz ...stb,stb.
S a köpködésről .... nem volt szokás 50-60-80 évvel ezelőtt köpködni s nem mind köpködés ami innen annak látszik! Sőt ..... Inkább csak tükröt tartanak a jelennek s ha csurgó nyálat látsz a tükrön az inkább a jelen köpése a múltnak, a nemzet történelmének .

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.11. 15:07:15

@bbjnick: @tevevanegypupu: A '70-es '80-as évekből idézzetek antiszemita mondatokat Máraitól, az talán közelebb állna a mai (feltételezett) álláspontjához.

vantaan 2013.07.11. 15:19:07

@gyalog.galopp: : Olvass egy kis Sík Sándort!
Egy fiatal német katonához

[jegyzet]

Almaképű kis német katona,
Olyan fiatal, szinte még gyerek.
Mögötte a vasúti kocsira
Szerelt sötétlő páncélszekerek.
A pihegő vagonnak nekidől,
Talpáig harcias zöldbe szorítva
És rám mosolyog; kék szemeiből
A fiatalság meleg hajnalpírja
Nevet és a szívemet elszorítja.

Háta mögött a tömött kocsiról
Kurjongató legény harmonikáz.
Lelkem előtt az édes-zöld Tirol,...
Havasi lejtők, szénasuhogás...
Vasárnap-est a völgyi csepp falun,
(Utolsó nyár elköltöző anyámmal)
A főtérről, százados hárs alul
Idecsattog - a fiatalság járja -
A talpverős tánc hetyke muzsikája.

Nézem a fiút, belemélyedek
Mélykék szemének pihenő tavába.
Kedves fiú, lásd, ez való neked,
A tánc, az ének, az otthon világa,
Ma még a játék és a szerelem,
Holnap a munka izzó férfi-napja,
A könyv, a gép, a kutató-terem:
Apáid hívnak, szellemáldozatra.
Ki az, ki veled őket elhagyatja?

Mi az az irtó, siketvak erő,
Ami elkapott, szép felebarát,
Hogy nem hallod, csizmás menetelő,
A Kantok és a Schillerek szavát,
A Két Kőtáblát a világ felett,
Csak az egyetlen iszonyú Szirénát,
Mely kiszúrt szemű farkasként terel
A meggázolt Európa tetemén át.
Fölötted dögsasok, lépted nyomán hiénák.

Nem érzed-e szegény arcod körül,
Boldogtalan, a dermesztő szelet,
Amely a föld fojtott ereiből
Kúszik feléd sárgán: a gyűlölet.
A szabadság elfúlt párája ez,
Mely arcod körül méreggé fagyott.
Ó, látom és a szívem dermedez:
A jeges égre hulla csillagok
Írják a szörnyű ultimátumot.

Már mozdul is a jóllakott vonat.
Tompán zördülnek a fekete tankok.
Te mégy, hogy eltörj új országokat, -
Mégy, mégy és én már hallom a harangot:
Ítéletet kongat iszonyú nyelve,
A sírásó a pitvarban kopog.
Indultok az öngyilkos győzelemre,
És én siratlak, szép ártatlanok.
A Kőtáblák mozdíthatatlanok.

(1941. július) !!!!

gyalog.galopp 2013.07.11. 15:35:59

"...nem volt szokás 50-60-80 évvel ezelőtt köpködni..."

Hát igen, 1941-ben alapvetően nem nyálat köpködtek egymásra az emberek szerte a világon.
Sokan boldogabbak lettek volna, ha csak nyál lett volna.

A magam részéről boldog vagyok, hogy pl. egy szaros kis trafik mutyi borzolja egyesek kedélyeit, nem pedig egy világháború.

vantaan 2013.07.11. 16:38:07

@ALFI: Jó, bár nem az én ízlésem. Olvasva? jobb lenne...

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.11. 17:49:22

@vantaan: Nincs fent a neten a szöveg. Ez viszont csak szöveg, nincs hozzá zene:
tudosok.bandcamp.com/track/hendikepp

vantaan 2013.07.11. 18:16:53

@ALFI: Bennem a hiba? .... egyszer de csak egyszer elmegy de amúgy túl egyszerű, silány , de lehet hogy az benne a "szép".

vantaan 2013.07.11. 19:02:06

@ALFI: dadaista? Lehet. Dadaizmust inkább képekben. Kassákot igen .... de irodalomban ? Megvallva most hirtelen nem ugrik be senki sem (nagy bűn?) aki azért maradt volna meg bennem.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.11. 19:19:26

@vantaan: Nem nagy bűn, de tény, hogy hiányosak az ismereteid a dadaizmussal kapcsolatban.
www.freescool.com/wp-content/uploads/2012/08/TzaraD1.pdf

vantaan 2013.07.11. 19:22:10

@ALFI: ...szerintem mással kapcsolatban is! (Sajnos Én sem? lehetek tökéletes!)

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.11. 19:50:10

@vantaan: Nyugi, nem is gondolta senki, hogy tökéletes vagy. :)

vantaan 2013.07.11. 20:02:21

@ALFI: Köszi de amint mindenhez a dadaista művekhez is hangulat is kell .... ma nem olyan a hangulatom. Amúgy sokszor van az ember lázadó hangulatban amikor nem az esztétika az elsődleges szempont. S valószínű holnap újra meghallgatom a szöveget .....

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.11. 20:11:04

@vantaan: Érdekes módon a kőkemény tradicionalista Evola is dadaista volt egy időben.
www.youtube.com/watch?v=mS-a4KvZH_o
Persze a Tudósok nem a dadaizmus csúcsteljesítménye, de önmeghatározásuk szerint is azok. Szerintem feLugossy Lacáék jobban nyomták (ha már neo-dada és Magyarország).

vantaan 2013.07.11. 20:26:26

@ALFI: Evola inkább túl sok minden volt! Persze lehet kiemelni egy egy időszakot ....de néha saját múltjára is dadaista módon tekintett.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.11. 21:19:48

@vantaan: Kérdés, hogy eltévelyedésként, vagy az életpályája szerves részeként tekint-e a dadaista korszakára?

vantaan 2013.07.12. 06:10:59

@ALFI: Inkább eltévelyedésként ..... de másként nem is lehet ha valódi dadaista volt valamikor.
Dadaisták talán a "tiszta szívű gyilkosok" a művészetekben? ...gép rombolás helyett művészi képrombolás bekeretezve? ...... de nincs megsemmisülés talán ezért van hiány érzete .....???

No igy kora reggeli hangulatban... Szép napot!

De képzeli, hát szertelen 2013.07.12. 13:31:10

Bár semmi köze az arisztokráciához, azért vannak köztünk tehetséges fiatalok. Ezek közül elég sok kivándorol, mert itthon nem lát perspektívát, mások maradnak. A kérdés az, hogy a politika hogyan viszonyul hozzájuk, kínál-e nekik itthon bármilyen perspektívát, az oktatással, vagy az egyenlő esélyek megteremtésével? Egyik nagyapám zsellér volt, állítom, ha fiatalkorában több lehetőséget kap (oktatás, kezdőtőke), sokkal többre vitte volna, bár így is szép élete volt. Mindenkivel szót értett, akármilyen "kasztú" volt az illető, és mindenhol szívesen látták. Mikor barátomnak megmutattam a fényképét, azt mondta, úgy néz ki, mint egy költő (egész életében fizikai munkát végzett, és egyetlen könyvet olvasott, legalábbis elkezdte olvasni)

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.12. 19:38:16

@vantaan: A dadaisták csak a "művészetnek" elnevezett, nagyjából reneszánsz idejétől datálható, a romantikában kiteljesedett etwast rombolták le, nagyon helyesen.
Nem véletlen pl. Marcel Duchamp vonzódása a zen iránt.
Egyébiránt kreatív módon romboltak, jó humoruk volt, és nem pénzért csinálták.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2013.07.17. 21:16:05

@De képzeli, hát szertelen: " Egyik nagyapám zsellér volt, állítom, ha fiatalkorában több lehetőséget kap (oktatás, kezdőtőke), sokkal többre vitte volna, bár így is szép élete volt. Mindenkivel szót értett, akármilyen "kasztú" volt az illető, és mindenhol szívesen látták."

Aristo az ilyet nevezi disznópásztornak.
süti beállítások módosítása