Célba érnek az eltévedt lovasok – Úton a Nyolcak
2012. május 31. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Célba érnek az eltévedt lovasok – Úton a Nyolcak

  A kényszerű megszorítások és a kiforratlan átszervezések által sújtott magyar kultúrpolitikában örvendetes fejlemény, ha bizonyos ügyek a maguk medrében tudnak előre haladni, és van tudás, idő, pénz, és legfőképpen elhatározás azok véghez vitelére. A Nyolcak nemzetközi bemutatásának lépéseiről már korábban is volt szerencsénk írni. A legújabb fejlemények szerint előbb Bécset, majd 2013 őszén a párizsi Musée d'Orsay-t, az előző századvég és századelő művészetének világhírű központját is beveszik a huszadik század elejének magyar modernistái.

  A Nyolcak (Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos) az 1910 körüli években, elsősorban a francia modern művészettől inspirálva teremtették meg önálló festői stílusukat, és három budapesti kiállításukkal elsőként állt a közönség elé egy olyan fiatal művészcsoport Magyarországon, amelynek munkássága szervesen illeszkedett a korabeli kortárs nemzetközi irányzatokhoz. A Nyolcak művészete aztán itthon is inkább csak búvópatakként húzódott meg az emlékezetben, tőlünk nyugatra pedig – főleg a Vasfüggöny leereszkedése után – végleg elfelejtették, hogy volt itt egy soknemzetiségű, sokszínű birodalom, amelynek két fővárosában egyenrangú művészeti élet folyt a századelőn. Erről a felejtésről is beszélt e sorok írójának Peter Vergo brit művészettörténész, aki az elmúlt időszakban mélységében kutatta a korszak magyar művészetét (festészettől az irodalmon át a zenéig), és aki szerint a magyar művészet eltévedt lovasának újra vissza kellene találnia a nemzetközi főáramba.

  Ezen fáradoznak évek óta Barki Gergely és Rockenbauer Zoltán művészettörténészek, akik a pécsi, majd a budapesti Nyolcak kiállítások kurátoraiként most már a nemzetközi színtéren is bemutatnák a műveket. A heves viták és csúszások után végül a közeljövőben egyesülő Magyar Nemzeti Galéria és Szépművészeti Múzeum vezetője, Baán László a kurátorokkal együtt tartott sajtótájékoztatón arról beszélt: „amikor hónapokkal ezelőtt elkezdtünk egyeztetni, milyen anyaggal mutatkozhatnánk majd be külföldön, kézenfekvő volt, hogy a Nyolcakkal kellene kezdeni.” Javaslatuk kedvező fogadtatásra talált, így jelen pillanatban már két biztos kiállításról lehet beszélni: előbb ősszel Bécsben, majd jövő ősszel Párizsban fog önálló kiállítást kapni a Nyolcak.

  A Bank Austria Kunstforumban Die Acht. Ungarns ’Highway’ in die Moderne címmel idén szeptember 12-én nyílik a Nyolcak kiállítás, amely a kurátorok szándékai szerint látványos ellenpontja lehetnek azoknak az akkori kortárs osztrák tendenciáknak, amelyeket késői szimbolista, szecessziós alkotások, Gustav Klimt művei fémjeleztek. „Budapest ráadásul akkoriban Bécset megkerülve egyenesen Párizsra fókuszált” – magyarázta Barki Gergely. A Kunstforum Klimt születésének 150. évfordulóján kívánja felhívni az osztrák közönség figyelmét arra, hogy a Monarchia Budapestjén Bécstől teljesen függetlenül egy erőteljes, nemzetközi mércével mérve is rendkívül kvalitásos modernista mozgalom bontakozott ki. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy Bécsbe igen nehéz bekerülni, miközben a nemzetközi művészeti élet is ahhoz szokott hozzá évtizedekig, hogy ott ér véget Európa.

  Párizs és a Musée d'Orsay viszont kétséget kizáróan európai művészeti centrum, s 2013-ban itt mutatkozik be a Nyolcak. Baán László hangsúlyozta, hogy első alkalommal lesz itt önálló kiállítása a magyar művészetnek. „Sőt, soha nem volt a top múzeumokban önálló magyar művészeti kiállítás” – tette hozzá. A kiállítás címe Allegro Barbaro lesz. Hogy miért? „Nincs zászlóshajónk a képzőművészetben, így választottuk a Bartók-mű címét a kiállításhoz” – mondta Barki Gergely. A tárlat egyfelől igyekszik a modern magyar festészet legfontosabb törekvéseinek (magyar Vadak, A Nyolcak, magyar kubisták, aktivisták) csúcsdarabjait felvonultatni, másrészt a képzőművészettel párhuzamos, elsősorban zenei törekvések, s ezen belül is leginkább Bartók Béla szerepére, valamint a 20. század elejének rendkívül gazdag magyar kulturális életére kívánja felhívni a figyelmet. A kurátorok szerint a kiállítás fontos aspektusa a magyar modernizmus párizsi orientáltsága, így az Orsay kivételesen gazdag anyagával egy helyen, a magyar művészeket is inspiráló művek közvetlen környezetében lesznek láthatók a magyar alkotások.

  Rockenbauer Zoltán kiemelte, hogy a tervek szerint a nagy kiállítások mellett Bécsben és Párizsban is lesznek kísérőrendezvények, amelyek tovább vihetik a magyar kultúra hírét az értő közönségnek. Baán László elmondta: szeretné a meglévő nemzetközi kapcsolatrendszert felhasználni a magyar művészet javára. A Szépművészeti-Nemzeti Galéria londoni Royal Academy of Arts-on megrendezett sikeres kiállítását, a közeljövőbeli bécsi és a párizsi Nyolcak-bemutatkozást gyors áttörésként értékelte. Szerinte most egy felfutó korszak jellemzi a magyar művészet nemzetközi jelenlétét, amelyben a legnagyobb, legfontosabb helyszíneken való megjelenésre koncentrálnak. Zajlik már egy sanghaji, egy brüsszeli és egy berlini kiállítás előzetes tervezése is, de Baán hozzátette: Amerikában is meg kell csinálni az áttörést, a legnagyobb múzeumokat megcélozva. A Szépművészeti főigazgatója a folyamatról végül elárulta: „félig nyitott kapukon kopogtatunk.”

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr984553331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.05.31. 07:43:32

No, majd mindjárt jönnek a lábszagúak, és elmagyarázzák neked hogy az efféle idegenszívűséggel szemben mi az igazi magyar festészet.

Egyebekben pedig - "a kényszerű megszorítások és a kiforratlan átszervezések által sújtott magyar kultúrpolitikában" - hogy miben? Azonnal tegye föl a kezét, aki látott kultúrpolitikát errefelé az elmúlt évtizedekben! (Szőcs Géza =/= kultúrpolitika, és Kövér doktor kegyeleti ténykedései sem, ez utóbbi minden sajnálatunk ellenére politikai cselekmény.)

tistedur 2012.05.31. 08:33:12

"a kényszerű megszorítások és a kiforratlan átszervezések által sújtott magyar kultúrpolitikában" - fenn az ernyő, nincsen kas, ergé. turnézunk kicsikét külföldön, itthon meg szarunk az egészbe.

sisszi 2012.05.31. 08:49:22

akkora energiabombák ezek a képek így együtt. k.va jó lesz a kiállítás

Alma János · http://almajanos.blog.hu/ 2012.05.31. 09:36:51

Jó kezdeményezés!

Sosem árt egy puhább s kulturáltabb arcot mutatni a külvilág felé.

Negatív a véleményem a kortárs és a modern és poszt modern művészetről, de kell ismernem, hogy egész egyszerűen *kell*.

Soft power meg miegymások véget.

Sok sikert a szervezőknek.

takacsb (törölt) 2012.05.31. 10:02:14

majdnem teljesen jó ez. végre ilyet kell mondani.
de ha már hadjárat. tanuljuk már meg: bécs után berlint kell bevenni. és utána londont. félúton persze meg lehet állni párizsban. (ti. ha a németeket meggyőzöd, akkor a franciákkal és a britekkel is könnyebb. ha nem győzöd meg őket, akkor még könnyebb.)

Bell & Sebastian 2012.05.31. 10:45:29

Vissza a feladónak, az jó gondolat.
Kíváncsi lennék az álruhás Gasper véleményére, mert azért vannak kivételek a nyolcból. Nagy jóindulattal tán kettő. Kubisták? Bruhaha.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.05.31. 11:25:36

gellért, csillagom, nem a minap írtad el rengeteg ésszel megáldva, hogy a művészt nem lehet leválasztani a politikai tevékenységéről? ez a tanácsköztársaságnak nevezett csőcselékdiktatúrában résztvevőkre, direktóriumi tagokra nem vonatkozik? hogy a picsában van ez?

ez megint töketlen művészetpolitika. ki a faszom tudja párizsban, hogy kik azok a nyolcak? berényt pl. ki lehetne baszni, és a kiállítást hetek néven megtartani :)

F. A. Hayek 2012.05.31. 12:55:43

A nyugatos, modern értelemben vett konzervatív értelmiségnek vajon nem kellene kifejeznie az aggodalmát a proletárdiktatúrával együttműködő, a Tanácsköztárságot népszerűsítő plakátot tervező festők kultuszának építése miatt? Vagy a kiállítás túlzottan sematikus, iskolás tartalma miatt? Vagy hogy a kiállításról készült ismertető könyv a sokak életét követelő és a történelmi Magyarország megsemmisüléséhez vezető kommünt pozitív változásként tünteti fel? Esetleg felvetnie, hogy a kiállítás bemutatását meg kellene előznie a szükséges történészi-művészettörténészi tudományos vitáknak? Vagy hasonló lózungokat hajtogatnia? Vagy a politikailag korrekt kánon előírásai csak a mélyen lenézett "népiek" körébe sorolt művészekre vonatkoznak?

Alfőmérnök 2012.05.31. 14:07:47

Azért néhány képet is tehettél volna szöveg közé.

Zb74 2012.05.31. 14:23:55

@Alfőmérnök: Azért az nem olyan egyszerű - szerzői jogok is vannak a világon.

De ezen az oldalon találsz néhány képet: www.bankaustria-kunstforum.at/de/austellungen/kunstforum/159/die-acht-ungarns-highway-in-die-moderne

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 15:10:23

Én (is?) szeretnék @rajcsányi.gellért (ergé)-től egy (világos, egyértelmű kritériumrendszert felvázoló, bemutató) posztot olvasni arról, hogy ha pld. Berény vállalható, akkor pld. Nyírő miért nem és ha Nyírő nem vállalható, akkor Berény miért az! (Nekem ugyan egyikkel sincs semmi bajom, de nagyon szeretném megérteni, hogy mi indokolja pld. esetükben a kettős mérce alkalmazását. Ha meg tudja indokolni, meggyőzhető vagyok!)

ü
bbjnick

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.05.31. 15:12:12

@bbjnick:
van egy tippem. baántól fizetést húz a szerző. szőcstől meg nem. :)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2012.05.31. 15:46:40

A 2010-es pécsi Nyolcak-tárlaton is nagy benyomást tett rám a falon végighúzódó Lukács-idézet. :)

Tájképben jó volt a kiállítás, a csendéletekre rá lehetett unni - több tucatnyi ugyanolyan rutindarab - emberábrázolásban valahol a taszító és a korábbi áramlatokat majmoló között. Társaságunk egyik nőtagjának feltűnt a meztelenül flangáló kisfiúk nagy száma is, de ez minden bizonnyal véletlen volt, vagy valami szimbóleum, majd valaki biztosan elmagyarázza. Azzal jöttünk haza, hogy azért Csontváry többet ér. .)

Jó lesz a franciáknak, legyen sikeres meg minden.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.05.31. 15:47:30

@bbjnick: nem lehet hogy Berény festőnek kvalitásosabb volt, mint Nyírő írónak? Most függetlenül kettejük politikai szerepvállalásától, maradva kizárólag alkotói tevékenységüknél.

Mondjuk szerintem Nyírőből már hetven éve kihozták a lehetséges maximumot és az Szőts István volt az Emberek a havasonnal.

Alfőmérnök 2012.05.31. 15:59:18

@bbjnick: "Nekem ugyan egyikkel sincs semmi bajom"

v.ö.

" bbjnick · bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 09:06:00
@rajcsányi.gellért (ergé):!

Megkérdeztem a feleségemet és (ő is) úgy gondolja, hogy Berény Róbert egy erős középszerű festőművész. Hogy lehetne őt Bartókkal egy lapon emlegetni?

(Szabó Dezső, bárcsak itt volnál; gyere és mondd meg nekik, hogy átlátunk rajtuk!)

ü
bbjnick "

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 16:11:35

@Alfőmérnök:

Dedikált, egészalakos, fürdőruhás fényképet szeretnél @Alfi vagy kis műanyag bbjnick-figurát?:-)

(Ha te azt írod valakiről, hogy nem emlegethető egy lapon Bartók Bélával, az (nálad) azt jelenti, hogy bajod van vele?:-))

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2012.05.31. 16:13:13

@bbjnick: Sejtettem, hogy ki fogod magad dumálni, faszparaszt.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.05.31. 16:17:52

@tauglich:
most azt mondja, hogy gellért barátja szerint aki kicsit kvalitásosabb, az lehet népirtó terrorista kommunista direktóriumi tag, annál nem számít?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 16:30:32

@tauglich:

"nem lehet hogy Berény festőnek kvalitásosabb volt, mint Nyírő írónak?" --- írod.

Feltéve, de meg nem engedve, hogy így volt: ez indokolná(-e) velük szemben a kettős mérce alkalmazását?

(Meg'sztán: szerintem, mi mindketten tudjuk, hogy egy mű megítélésének, jelenlétének, életének számos aspektusa van. Ezekből csak egy a szakmai kvalitás. Meg'sztán: különböző korokban, közegekben szükségszerűen másként hat, kommunikál ugyanazon mű (is). Meg'sztán: szóval, tudjuk...:-))

ü
bbjnick

tevevanegypupu 2012.05.31. 16:37:26

@elGabor:

Csontvaryt nem szeretik Nyugat-Europaban. Oket talan..bar nem latom be ok miert jobbak.

Alfőmérnök 2012.05.31. 16:47:12

@bbjnick: A gyáva, sunyi, hazudozó, képmutató alakoktól köpnöm kell. Ez van.

tevevanegypupu 2012.05.31. 16:47:38

@Alfőmérnök:

Aha, szoval erge sajat magat ismetli, dehat ismetles a tudas szuloannya.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 16:51:34

@jose maria padilla:

Régen ezt úgy csinálták, hogy a fizetett (hirdetési céllal született) cikk után odabiggyesztettek egy (x)-et és akkor tudta az ember, hogy (azt) nem kell komolyan venni:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 16:54:26

@Alfőmérnök:

Értem én, @Alfi, felénk is van egy ilyen elmebeteg, bolyongós öregasszony, az is mindig pocskondiázza a járókelőket (olyasféléket magyaráz, mint te), átkozódik és köpköd.

ü
bbjnick

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.31. 16:59:37

@F. A. Hayek: Hát fejezd ki az aggodalmadat, a jóisten áldjon meg. Ezt is szegény Gréczy Zsolt csinálja meg helyettetek? Vagy valami bajod van tán a politikailag korrekt kánon előírásaival?! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 17:04:15

@Alfőmérnök:

Elnézzük neked, mert beteg vagy.

ü
bbjnick

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.05.31. 17:45:11

@jose maria padilla: @bbjnick: őszintén szólva nem tudom mi ez a kettős mérce dolog, nem követtem az elmúlt hetek itteni vitáit. Valami konkrét infót kaphatok?

És bbjnick! Nem tisztem védeni Berényt, ráadásul a festészete sem különösebben érdekel. Politikai szerepvállalásától és egyéb közéleti tevékenységétől meg egyenesen undorodom. Ugyanakkor ettől még kvalitásos festőnek gondolom, ráadásul a Nyolcakkal együtt olyan festészetet képviselt, amit nagy valószínűséggel a Kunsthausban, valamint a d'Orsay-ban is venni fog a közönség. Szemben mondjuk Csontváry nyugat-európai kiállításainak értetlen fogadtatásával. Mondjuk lehet hogy Csontváryra a kínaiak vevők lennének. :)

A másik pedig az, hogy egy mű szakmai megitélésénél a kvalitás megléte, vagy nemléte a legfontosabb. Szerintem.

Viszont most tépek egy megnyitóra, ahol deklaráltan konzerv festőművészek olaj-vászon képeit fogják mutogatni. Persze én elsősorban a somlói miatt megyek. Addig viszont döntsék el, döntsétek el, hogy milyen szakmai kvalitást képviselnek ezek a melók. Mondom, deklaráltan konzerv a csapat.

sensaria.hu/

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.05.31. 17:58:06

@bbjnick: dehát a tegnapi posztban pontosan arról írtam, hogy nincs kettős mérce: "Ez persze nem csak Nyirőre vagy más széljobbra sodródott szerzőre vonatkozik, hanem bármely más íróra és gondolkodóra a világ körül, akik esetleg a szélsőballal vagy a Szovjetunióval égették meg magukat fiatal vagy érett fejjel. Egy személyiség egy életművéről beszélünk, amibe minden cselekedete beletartozik, s ez alapján érdemes az utókornak megmérnie őt. "

És Berény értékelésénél ugyanúgy nem szabad mintegy levágni az életműről, hogy benne volt a Tköztársaság művészeti élcsapatában. Ez a poszt viszont nem Berény életpályájáról szól (amiből nem hagynám ki a TK-beli szerepét), hanem arról, hogy a Nyolcakat (amelynek egyik tagja volt BR) sikerült bejuttatni az Orsay-be, ahol még nem volt önálló magyar képzőművészeti kiállítás. És ez nagy teljesítmény abban az időben, amikor Magyarország mint a zorbándiktatúra, a cigánygyilkosságok és zsidóverő fasiszták hazája van jegyezve a nagyvilágban.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.31. 18:21:16

@rajcsányi.gellért (ergé): Épp ezért nagyobb sikerünk lehetne, ha román művészcsoportként pozicionálnák a Nyolcakat. ;-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 19:58:39

@tauglich:

"Vitánk" közvetlen előzménye ez a rajcsányi.gellért (ergé)-poszt:

mandiner.blog.hu/2012/05/29/nyiro_ugy_befele_a_csigahazba

ü
bbjnick

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.05.31. 20:09:22

@tauglich:
zanzásítva. gellért szerint a nyilasság nem lemosható a szerzőről, műről, a komcsiság meg igen. hogy közben összevissza beszél, az egy másik mentális zavarra utal. én azt hiszem meg fog hasonulni. :)

ennek kapcsán pedig megállapítottam, hogy becsületes ember erre a blogra posztolni nem fog:
mandiner.blog.hu/2012/05/27/horthy_es_kadar_ki_a_jobb

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.05.31. 20:24:20

@jose maria padilla: "Ez persze nem csak Nyirőre vagy más széljobbra sodródott szerzőre vonatkozik, hanem bármely más íróra és gondolkodóra a világ körül, akik esetleg a szélsőballal vagy a Szovjetunióval égették meg magukat fiatal vagy érett fejjel. Egy személyiség egy életművéről beszélünk, amibe minden cselekedete beletartozik, s ez alapján érdemes az utókornak megmérnie őt. " - írtam nyirős posztomban.

egyszerűen hazudsz és provokálsz.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 20:47:15

@rajcsányi.gellért (ergé):

Ha nincs kettős mérce, az jó:-) Bár nem tudom, mi másnak tekinthető az, amikor egy alkotót vonósnégyese bemutatásával, közöskiállításokkal, külföldi szagértők meghívásával és a Nyugaton való végighurcolásával "promotálunk" (miközben életének "vitatható" eseményeiről szót sem ejtünk), míg egy másikról, annak újratemetése kapcsán (tehát, egy kegyeleti esemény apropóján), csak ezekről a "vitatható" életeseményekről esik szó.

Nekem a Nyolcak és köztük Berény népszerűsítésével semmi gondom (nem értek egyet a promoszöveggel, de ez "vélemény-kategóra", tehát magánügy), jól teszi a hatalom, ha népszerűsíti a magyar kultúrát itthon és külföldön is (a népszerűsítendőnek ítélt alkotók kiválasztási szempontjaival már volna vitám, de ez megintcsak "vélemény-kategóra", tehát magánügy), azzal viszont van, hogy egy kegyeleti esemény kapcsán ilyen elképesztő mocsok- és hazugságáradat zúdult Nyírőre és mindenre, ami hozzá kapcsolható vagy vele összefüggésbe hozható.

Mivel előző posztod alatt már bőségesen kifejtettem a véleményemet a kérdésről, így most csak vázlatosan térnék vissza egy-egy elemre.

1) A jobboldali Márai-, Wass-, Nyírő-kultusz nem valódi kultusz (s főként nem valamiféle kultúrpolitikai hókuszpókusz eredménye), hanem csak annak a következménye, hogy ezek a szerzők (mivel emigrációban éltek) nem válhattak a kádárkorban az irodalmi köztudat részeivé, így "feltűnésük" az újdonság erejével hathatott. Néhány év vagy 1-2 évtized múlva ezek a szerzők is elfoglalják (valamilyen) helyüket kortársaik között a kánonban. Szó sincs itt tehát "jobboldali kulturális csigaházról".

2) Nyírő újratemetése esetében sokkal inkább egy (az erdélyiek felé irányuló) nemzetpolitikai gesztusról van szó (a magyar kormányzat részéről), mint bármiféle kultúrpolitikai akcióról vagy koncepcióról.

3) Amit Nyírővel kapcsolatban itt az elmúlt időszakban a libbanditák, ballibbanditák és a liberálbolsik bemutattak, az erősen hajaz a '45 utáni indexelős, vérbosszús kultúrterrorra és a rákosikor ávós kultúrpolitikájára (mert, bizony, ami Nyírővel kapcsolatban balról, ballibről érkezik, az már gyilkos kultúrpolitika).

4) Elgondolkoztál-e már azon, hogy miért nem esztétikai alapú támadást indítottak Nyírő ellen? :-)

stb.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 21:12:44

@jose maria padilla: @rajcsányi.gellért (ergé):

Talán OFF-topicnak tűnhet a kérdésem (de szerintem nem az:-)):

Nyírő az 1939-ben megválasztott magyar Országgyűlésnek Észak-Erdély visszacsatolása után, 1942 márciusában, mint delegált képviselő lett a tagja. Mikor a nyilas hatalomátvétel megtörtént, akkor összehívták az Országgyűlést, hogy pofát adjanak a dolgoknak. Itt, ekkor az országgyűlési képviselők --- ha emlékeim nem csalnak --- közel fele jelent meg. Köztük Nyírő. Napok óta gondolkozom azon, hogy én mit tettem volna, akkor, ott, ha országgyűlési képviselő vagyok. Ti mit tettetek volna?

S még egy kérdés: olvastátok Szabó Lőrinc emlékiratait, ami(ke)t tkp. az igazolóbizottság számára írt '45 után? Többek között beszámol a világháború alatti magyar kultúrdiplomáciáról, aminek több ponton ő is közvetlen alakítója, képviselője, résztvevője volt (pld. részt vett a Német Birodalomban nemzetközi írókonferencián stb.). Azért is tanulságos elolvasni, mert megérthetjük belőle, hogy egy magyar művész mit és hogyan láthatott akkor abból, ami körülötte zajlott. Ha ezt megértjük, akkor teljesen más színben tűnnek fel Nyírő ilyen-olyan (inkrimináltnak minősített) megjegyzései is.

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2012.05.31. 21:35:52

@bbjnick: Te figyi! Mondták már neked, hogy kurvára semmi eredeti nincs abban, amiket írsz?

Alfőmérnök 2012.05.31. 21:47:51

@bbjnick: A te paneljeidet minden minimálisan tájékozott ember ismeri, Csurkától, a jobbiktól és a kurucinfóból. Csak te még hozzá egy gyáva kis pöcs vagy, aki az álneved mögé bújva se mer nyíltan zsidózni, és kibaszott nagy erkölcsi magaslatról osztod az észt, miközben gyalázkodsz és össze-vissza hazudozol, nem restellve saját magadnak is ellentmondani.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.05.31. 21:54:31

@Alfőmérnök:

Az esti gyógyszert bevetted már, @Alfi?

ü
bbjnick

Alma János · http://almajanos.blog.hu/ 2012.05.31. 21:58:18

@Alfőmérnök:
@bbjnick:

Éljen a magyarországi megosztottság és egymás utálata!

Ezt kellene már legalább 20 évre abbahagyni, hogy legyen már végre jobb.

Alfőmérnök 2012.05.31. 22:06:09

@Alma János: Én csak segíteni próbálok. Ez a szerencsétlen idióta az életének kb. a felét azzal tölti el, hogy magyarázatokat, kifogásokat találjon magának arra, hogy ő miért nem antiszemita.

Alfőmérnök007 2012.05.31. 23:52:01

Elszabadult egy hajóágyúnk, akit betettünk megfigyelőnek a Debiljósdára, de úgy látom, szorgalmi feladatként idejár ürítkezni.

Tessenek vele vigyázni ! Vállfát semmi esetre se ettől a vigéctől* vegyenek.

* Wie gehts das Geschäft, Isidor?

Alfőmérnök 2012.06.01. 00:14:59

@amervihákim: Mennyivel őszintébb már Grift és Mr Falafel helyenként vitrilolos humorba mártott nyílt antiszemitizmusa, mint ez az ál-entelluktuel, összekacsintós, célozgatásos böfögés?!

Alma János · http://almajanos.blog.hu/ 2012.06.01. 00:21:49

@Alfőmérnök:

Minek kell kifogásokat találni a saját világnézete ellen?
Nem elég szilárd meggyőződés.

kalamajka49 2012.06.01. 00:57:55

@Alfőmérnök: Nagyjából egyetértek, a nevetés nem a véleményednek szólt, hanem vicces, ahogy elszakadt a cérna.

De vigyázz, padijja mindjárt szól, hogy ne társalogj buzikkal!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 07:34:03

@rajcsányi.gellért (ergé):
hazudsz. az, hogy egyszer leírod, hogy mindkét elhajlásra vonatkozik a buta véleményed, majd az egyikről azt, hogy lőjék a sáncba, a másikról meg azt, hogy hajrá, fel legények párizsra. ez hazugság, bérírás, meg ilyenek. szégyellheted magad.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 07:37:37

@bbjnick:
mit tettem volna? én biztos alijázok! :)
szl-t nem olvastam, de azért ő híresen mellélövős volt az élet realitásaiban. is. de azért szeretjük.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 07:38:22

@Alfőmérnök:
szerinted bbj az eredetiséget hajszolja, vagy az igazságot?

Alfőmérnök 2012.06.01. 08:19:40

@jose maria padilla: Őszintén szólva nem tudom, pedig már olvasom egy ideje; és attól tartok, nem bennem van a hiba.
Eredetinek nem túl eredeti, igazságai részigazságok.
A stílusérzéke elég jó, valószínűleg ezért olvasom el, amiket ír. Úgyhogy elképzelhető, hogy inkább az eredetiséget hajszolja.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2012.06.01. 09:38:10

@tevevanegypupu: A Nyolcak festményei biztonságos utánérzés-élményt adnak ("Lám, ezeknek a ... bukarestieknek? ... is voltak szép festményei, egészen jól eltanulták a fogásokat a mieinktől"); Csontváry meg nehezebben besorolható. Ez mindig probléma a marketingben, márpedig a kiállításosdi marketing, marketing, és szakértői megmondás. Orson Wellesnek volt erről egy jó filmje, az F for Fake (Vérités et mensonges); érdemes megnézni.

Szóval ismét; menjenek a képek Párizsba, legyenek sikeresek. :)

tevevanegypupu 2012.06.01. 10:28:23

@elGabor:

Mindenesetre ha Orbanek azt elerik, hogy a liberalisok nehany jo szot vetnek elejuk, a kiallitas mar fel sikernek konyvelheto. Szoval legyen.(:

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 12:59:52

@Alfőmérnök: az újratemetés körüli hisztiről és balfaszkodásról tudok mindent, csak itt nem követtem a posztokat és a kommenteket.

@bbjnick: @jose maria padilla: kösz az infót, majd ha lesz időm és kedvem, akkor átolvasom a kommenteket.

Más. Novák posztját véletlenül olvastam (a kommenteket nem) és totál nem értek vele egyet. És akkor még finoman fogalmaztam. De emiatt az írás miatt nem fogok elhatárolósdit játszani. Ha én írok ide egy posztot, akkor azt a magam kedvére teszem, de legfőképpen azokért az olvasókért, akik kedvelik az írásaimat.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 13:20:19

@tevevanegypupu: nem hinném, hogy valamiféle honi balliberális buksisimogatásért megy majd ez az anyag külföldre. Ráadásul a kurátorok hosszú évek óta foglalkoznak a Nyolcakkal.

Vagy kiket kéne vinni? És ezt kérdezem @bbjnick: -től is. Újra a nyugaton totál meg nem értett Csontváryt? Netán a nagybányaiakat, akiket a legjobb esetben is elkönyvelnének a posztimpresszionizmus valamiféle magyar jelenségének? Esetleg Egry Józsefet? Vagy az általam egyébként nagyon kedvelt római iskolásokat? Tényleg, kiket? Kik lennének első körben azok, akikre nem csak néhány feinschmecker nyugati értelmiségi bukna rá, elsősorban különös egzotikumunk okán?
A Nyolcak ilyen szempontból teljesen jó választás, most függetlenül attól, hogy egy-két kivételtől eltekintve nem vagyok különösebben rámoccanva a festészetükre. Pontosabban tizenéves korom vége felé letudtam az irántuk meglévő rajongásomat.
Szerintem antrénak, a magyar képzőművészet nyugati megismertetése szempontjából ez a két kiállítás örömteli esemény lesz.

Alfőmérnök 2012.06.01. 13:38:05

@tauglich: Ja, bocs, azt hittem, külföldön voltál, vagy kizártad a külvilágot egy időre.
Szerintem nem érdemes végigolvasni a kommenteket, mindenki nyomja a magáét, előre kiszámítható, hogy ki mit ír.

Padilla lehet, hogy arra célzott, hogy menjél át a jósdára, merthogy ismét felmerült az ötlet, hogy posztokat is közlő blogot csinálnak belőle. Én erőst szkeptikus vagyok a tekintetben, hogy lesz-e belőle valami, de sok sikert kívánok hozzá nekik.

tevevanegypupu 2012.06.01. 13:50:27

@tauglich:

Nem merek neveket vagy csoportot mondani, rogton kivegeznenek itt a szakertok. Kulonben zarojelben mondom, miert ne lehetne parat a nagybanyaiakbol, ok a mi impresszionistaink (reszben) es egyaltalan nem baj, ha a franciak ugy gondoljak az oveiket kovetve utanoznak. Vegulis mindenkit utanoznak aki kivalo es valakiknek egy-egy stilust csak el kellett kezdeni? Kulonben a nyolcak kozul mindenek van olyan kepe ami tetszik, bar nagy altalanossagban biztosan nem ok jutnanak eszembe, ha legkedvesebb festoimrol kellene fogalmazast ir. Egyebirant ok nem utanoznak senkit?(: De most a Nyolcak divatban vannak, egy-egy kepuket hirdetik aukciokon is, gondolom talan ez is szamit..Egyebkent Egri Jozsefet miert ne?

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 13:50:46

@Alfőmérnök:
maga ne interpretálja, hogy én mit gondolok. és ha tauglichnak lenne ilyes tanácsom, nincs, hát neki mondanám meg.
@tauglich: nem kell, dehogy kell elhatárolósdit játszani. végülis igaza van. én majd a népszavánál próbálkozom pl. :)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 13:53:58

@tevevanegypupu:
tudja, nem az a baj, hogy a nyolcakat viszik, vigyenek azt amire ottan kíváncsiak, kit érdekel. még ha nekünk szimpatikusabb lenne is, ha orbán faszát állítanák ki, mint azt raszputyinával tették.
theinfiniteandthebeyond.blogspot.hu/2011/04/rasputin-explicit-images.html

a baj az amit gellért is csinál.

tevevanegypupu 2012.06.01. 14:00:57

@jose maria padilla:

Maga erdekli Orban fasza vallja be.(: Erge megvaltozott, felnott lett es most mar maskeppen gondolkodik, ez van.
Maga egyebkent mar regen megmondta, most miert csodalkozik?

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 14:04:51

@tevevanegypupu:
engem ugyannem, de párisnak megmutatnám :)

pont azért mert elsőre megmondtam, hogy kik írják ezt a lapot, nem csodálkozom. legfeljebb erkölcsi leckét adok nekik. tíz év múlva hálás leveleket fogok emiatt kapni.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 14:41:13

@Alfőmérnök: nem hinném hogy nekem ott túl sok keresnivalóm lenne.

@tevevanegypupu: "Egyebirant ok nem utanoznak senkit?"

Sokaknak pont az a baj velük, hogy nem "eredetiek". De mi az, hogy eredeti?
Az európai művészet, főként például az egyházművészet évszázadokon át egyszerre lélegzett, egyszerre mozdult mindenfelé, függetlenül a jellegzetes helyi sajátosságoktól.
Amúgy ha valami, hát pont az keltheti fel az érdeklődést nyugaton, hogy a Blauer Reiterrel és a fauves-okkal egy időben, részben az ő hatásukra csinálták, amit csináltak a Nyolcak. Ugyanakkor egy Tihanyi, egy Kernstok, vagy egy Márffy egészen sajátos stílust képvisel. És hát mégis csak együtt mozogtak Bartókkal, Adyval.

@jose maria padilla: nem kell hogy az élő lelkiismeretem legyen. Meg hát jóideje nem követem az itteni iszapbirkózásukat.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 14:41:48

@Alfőmérnök: nem hinném hogy nekem ott túl sok keresnivalóm lenne.

@tevevanegypupu: "Egyebirant ok nem utanoznak senkit?"

Sokaknak pont az a baj velük, hogy nem "eredetiek". De mi az, hogy eredeti?
Az európai művészet, főként például az egyházművészet évszázadokon át egyszerre lélegzett, egyszerre mozdult mindenfelé, függetlenül a jellegzetes helyi sajátosságoktól.
Amúgy ha valami, hát pont az keltheti fel az érdeklődést nyugaton, hogy a Blauer Reiterrel és a fauves-okkal egy időben, részben az ő hatásukra csinálták, amit csináltak a Nyolcak. Ugyanakkor egy Tihanyi, egy Kernstok, vagy egy Márffy egészen sajátos stílust képvisel. És hát mégis csak együtt mozogtak Bartókkal, Adyval.

@jose maria padilla: nem kell hogy az élő lelkiismeretem legyen. Meg hát jóideje nem követem az itteni iszapbirkózásukat.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 14:43:47

@tauglich: függetlenül a jellegzetes helyi sajátosságoktól = függetlenül a helyi jellegzetességektől

ü
tauglich

tevevanegypupu 2012.06.01. 14:48:51

@tauglich:

Eppen azt irtam, hogy olyant, hogy eredeti, eleg nehez talalni, mindig csak egy-egy valaki mondhatja el magarol - aki valamit valoban elkezdett - hogy o az akitol ered akar evszazadok altal alkalmazott stilus, modszer, mit tudom en. Csak ugy mondom viszont, nehogy mar azert legyenek nepszeruek a Nyolcak mert akkor alkottak amikor Bartok vagy mert Marffy elvette Csinszkat.(:
Kulonben persze, vigyek oket, allitsak ki, es remenykedjunk, hogy ez egy viszonylag elso lepes a tobbiek elott, akiket szinten majd lehet vinni. Vajda Lajost - ot szegenyt nagyon szeretem, es o is akkor alkotott mikor Bartok - vagy talan Aba-Novakot, Szonyit. Esetleg kortarsakat..

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.06.01. 14:49:44

@tevevanegypupu: nem csak a Nyolcakat viszik Párizsba.

egyébként Csontváryt is el lehetne adni, mint különc zsenit. Minden normális európai népnek van egy ilyen századfordulós extravagáns figurája. csak fel kell építeni. egyszer talán őt is felkapják a nemzetközi szalonok - bár lehet, h sokaknak akkor majd ez lesz a baj :)

tevevanegypupu 2012.06.01. 14:51:35

@jose maria padilla:

Hàlàs levelek, na azokat varhatja. Tiz ev mulva lehet, hogy erge mint kulturalis m iniszter uralkodik elevenek es holtak felett Bajnai Pislogos Gordon miniszterelnok ur jovoltabol.(:

tevevanegypupu 2012.06.01. 14:55:39

@rajcsányi.gellért (ergé):

Ne is torodjon velunk, kulonben is csak a segito szandek beszel belolunk.(:

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 15:02:35

@tevevanegypupu: Vajda Lajos nagyon jó, de azért ő későbbi. És akkor már Korniss Dezső is. Na meg ott van az Európai iskola. Igazi kompországos mocorgás.

Bartók kapcsolatban volt a Nyolcakkal, ahogy Adyt sem Csinszka miatt említettem.

tevevanegypupu 2012.06.01. 15:14:48

@tauglich:

Tuuuuuuuuuuudom, tuuuuuuuuuuudom.. Csak magam sem tudom mi lenne a jo, meg szerencse, hogy nem nekem kell eldontenem.((:

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.01. 15:16:23

@tauglich:
érzékeny, és ez vakká teszi. nem magára gondoltam az erkölcsi leckeadás kapcsán, hanem a fizetett alkalmazottakra. de valószínű, hogy maga sem lenne ilyen érzékeny, ha nem lenne egy kicsit rossz a lelkiismerete, hogy ide szerez ezeknek a majmoknak :))

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.06.01. 15:21:00

@jose maria padilla: kééész! Nincsenek szavak! :) Legalább az Aristót is cseszegeti ilyenekkel?

@tevevanegypupu: :)

Alfőmérnök 2012.06.01. 15:40:00

@tauglich: Nem biztos. Csak kicsit fel kell lazítani loxiékat, annyira görcsösek szegények. Én már dolgozom rajta egy ideje. :)

Alfőmérnök 2012.06.01. 16:45:27

@tauglich: :o) De nem.
Mondanám, hogy olvasd vissza a legutóbbi két kommmentfolyamot, de annyit nem ér meg az egész. Talán elég annyi, hogy padilla "elmekórtani parafenomén bemutató"-nak titulálta az ottani tevékenységemet. :)
Egyébként szerintem ebben a bloggervilágban nincs túl nagy jelentősége annak, hogy ki hova ír. Mindenki csak azért a tartalomért felelős, amit a saját nickjén ír.
Talán csak annyi a jelentősége, hogy bizonyos helyeken, felületeken, többen olvassák egy nick hozzászólásait/posztjait. Gondolom te is azért írsz ide is, nem csak a saját blogodra.
süti beállítások módosítása