A magyar művészet eltévedt lovasa
2011. augusztus 23. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A magyar művészet eltévedt lovasa

  A hazai képzőművészet fel nem fedezett értékeiről és a nemzetközi kitörés lehetőségéről beszélt Peter Vergo angol egyetemi professzor a Szépművészeti Múzeumban tartott minapi előadásán.

  A Cambridge-ben végzett művészettörténész jelenleg az Essexi Egyetem professzora: évtizedek óta a századelő képzőművészetének legismertebb szakértői közé tartozik. Szakterülete a modern német és az osztrák művészet, ebben a témában könyvek egész sorát írta és számos kiállítást is szervezett. Pár éve viszont beleszeretett a magyar kultúrába: ennek folyományaként tartott előadást a Szépművészetiben. Vergo 2014-re nagyszabású kiállítást szervez a londoni Királyi Művészeti Akadémián az Osztrák-Magyar Monarchia művészetéről, ezzel a brit kulturális élet szentélyében minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fog kapni a magyar művészet.

  Az előadás előtt és után Bartók Béla és Berény Róbert művei csendültek fel az Auer Quartet előadásában. A halk szavú Peter Vergo a magyar kultúra kényszerű elzártságáról, a századelő hazai művészetének nemzetközileg ismeretlen kincseiről és a kitörési lehetőségekről beszélt előadásában, amit magyarul kezdett el és fejezett be - ugyanis nemrég elkezdte tanulni nyelvünket. A professzor a magyar századelő egyre elismertebb csoportosulását, a Nyolcakat méltatta: „Változatosságuk lenyűgöző” - véli a professzor. Különösen Berény Róbert erőteljes alkotásait, a reneszánszt modern köntösben megidéző Vaszary János aktjait és az elhíresült, kalapáccsal lesújtó vörös figurát ábrázoló 1919-es plakát alkotója, Bíró Mihály munkásságát tartja nagyra Vergo.

  A művészettörténész a korszak európai kontextusát és a magyar sajátosságokat egyaránt elemezte: „az első magyar jellegzetesség a vallásos témák expresszív használata”. Vergo számos keresztrefeszítést ábrázoló, biblikus fájdalmat tükrüző korabeli magyar festményt hozott fel példának. „A másik jellegzetesség, hogy egyes művészek a saját műfajuk határain túl is alkottak” – folytatta a professzor. Berény Róbert zenei műveit, a Nyolcak Bartók Bélához és Ady Endréhez fűződő szoros kapcsolatát idézte fel Vergo.

  A magyar törekvések pedig eltéphetetlenül a közép-európai művészi mozgalmakhoz kapcsolódtak. „Kevés embernek van fogalma arról Nyugaton, hogy is nézett ki akkoriban Európa térképe” – fájlalta Peter Vergo. A Monarchia Nyugat számára eltűnt örökségét, a Vasfüggöny okozta kétoldalú kulturális elzártság, a nyugati kulturális élet emlékezetvesztését okolja azért, hogy ma a magyar művészet nem kellően ismert és elismert a nemzetközi művészi életben.

  Vergo idézi bécsi professzorokkal való beszélgetését, akik a földrajzi és kulturális közelség ellenére semmit nem tudtak a korabeli magyar művészetről. „Bartók zenéjében felfedeztük a magyarságot, és elfoglalta az őt megillető helyet a világ zenei színpadán. Nem jött el az idő arra, hogy ezek a csodás festők is elfoglalják helyüket a világ művészetében? Hogy a magyar festészet „eltévedt lovasa” hazataláljon?” – zárta előadását Peter Vergo.

*

A cikk eredetileg a Magyar Nemzet kultúra rovatában jelent meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr153172743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 09:06:00

@rajcsányi.gellért (ergé):!

Megkérdeztem a feleségemet és (ő is) úgy gondolja, hogy Berény Róbert egy erős középszerű festőművész. Hogy lehetne őt Bartókkal egy lapon emlegetni?

(Szabó Dezső, bárcsak itt volnál; gyere és mondd meg nekik, hogy átlátunk rajtuk!)

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 09:16:56

@bbjnick: Bartók és a Nyolcak nagyon közeli kapcsolatban voltak, kölcsönösen ihlették egymást, egy baráti társaság voltak, stb. Míg Bartókot itthon és a világban is elismerik a maga helyén, addig egy, a korszakot évtizedek óta kutató angol művészettörténész prof szerint (aki az utóbbi években mélyült el a magyar századelőben) a Nyolcak is megállja a helyét a korszak nemzetközi mezőnyében. Ez az ő igencsak megalapozott véleménye. A feleségedé nem ez. Ez van. Én örülök minden olyan szándéknak, ami le akarja bontani a magyar művészet és történelem körül máig meglévő szellemi vasfüggönyt. Ha ezt egy nemzetközileg ismert prof teszi, aki hírünket viszi a nagyvilágba, annál jobb.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.23. 10:00:09

@rajcsányi.gellért (ergé): Nézd meg Berény Róbertnek a Weiner Leóról készült képét, vagy a Csellózó nőt, ami azért a korszak egyik legjobb képe, majd nézd meg Henri
Matisse-nak a nagyjából ugyanabban az időben festett képeit, és megérted, hogy mire kapta fel a fejét Vergo.

P.S Annyira jó, hogy a klozettkonzervatívokat festményekkel is ki tudod borítani :))))

jan 2011.08.23. 10:06:57

@bbjnick: Szerintem senki sem gondolja, hogy Berény lenne a festészet Bartókja (ld. még: Beethoven a zene Mozartja), de nyilván Bartók az, akiről világszerte tudják, hogy híres magyar művész, hozzá kapcsolva könnyeb bevezetni Berényt és társait, mint ha csak úgy lógnának a levegőben.

VI. Béla 2011.08.23. 10:33:32

"és az elhíresült, kalapáccsal lesújtó vörös figurát ábrázoló 1919-es plakát alkotója, Bíró Mihály munkásságát tartja nagyra Vergo."

Mondjak még valamit?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 11:10:30

@VI. Béla: mondd azt, hogy Bírónak nem korszakos a munkássága - függetlenül attól, mi volt a mondanivalója. Ha a Tanácsköztársaságra gondolunk, a Bíró-plakátok élnek mindenki fejében. Elég hatásos alkotó volt, bár feltűnően gyakran ábrázolt kigyúrt, meztelen férfiakat :DDD

Alfőmérnök 2011.08.23. 11:20:36

@rajcsányi.gellért (ergé): @jan: Eccerűbb a gyerek ennél. Az a baja, hogy Berény Róbert ZSIDÓ, és őt emelik ki a többi, hasonlóan tehetséges festő közül.

Mondjuk - szerintem, tehát lehet vitatni - festőben nem is volt olyan jelentős, eredeti művészünk, mint zenében Bartók, úgyhogy nehéz is lenne bárkivel "egy lapon említeni". De ha egy ország művészetét kéne felfedeznem, bemutatnom, valószínűleg én is a legismertebb művész és kapcsolódási pontjai mentén indulnék el.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.23. 11:27:48

@rajcsányi.gellért (ergé):

figyelj! bartók azért volt érdekes, mert magyar. speciális. és úgy volt zseni. a nyolcak pedig az akkor szokásos, általános, semmikülönös kategória. azért mert idejön egy buzi angol aki néhány évig abból szeretne élni, hogy nemzetközi stilben festő, de magyarságuknál /:))/ fogva egzotikus faszik dolgait futtatja, még nem kell elájulni, még ha a csatornakommunista új barátaid lájkolnak is miatta. :)

tevevanegypupu 2011.08.23. 11:32:43

@málnási:
Nezze, senki nem akadalyozta meg eddig, hogy valami magyar reklamozza a nylcakat, vegulis el beloluk eppen eleg a vilagban es meg is tehettek volna. Hogy epp ez a szivar hajlando ra az nem jelenti azt, hogy tok ingyer csinalja. Legyen haszna neki is, meg ismerjek meg a nyolcakat es kesz. Ujkommunista egyebkent az oregapja.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.23. 11:37:53

@tevevanegypupu:
nem magára gondoltam mint újkommunistára, maga lökött! :)

az meg nyilvánvaló, hogy egy két galériás is áll az akció megett.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 11:48:55

@rajcsányi.gellért (ergé):

Milyen angol az, akit Vergonak hívnak? És milyen művészettörténész, aki Bartókot hallgat és Berény Róberttel kapcsolja össze és nem Egryvel, Szőnyivel vagy (akár) Derkoviccsal?

Honnan tudod te azt, @rajcsányi.gellért (ergé):, hogy az én feleségem nincs-e jobban képben a magyar művészet terén, mint ez a "néhányévefoglakozommagyarművészettel" Vergo? Csak azért kompetensebb ő, hogy megmondja nekünk a frankót, mert külföldről szalajtották?

(Ha ez az új kultúrpolitika, akkor --- köszönjük --- ebből nem kérünk!)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 11:51:36

@jotunder:

1) A középszerű a középszerűt szereti.

2) Nem kevered te össze véletlenül Henri Matisse-t Mattis-Teutsch Jánossal?

3) Az szerintem ne klozettkonzervatívozzon, ne tanítson esztétikát, aki még a p*ncit és a s*gglyuk közötti különbséget sem tudja értelmezni.

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 11:56:44

@bbjnick: kérdezd meg a profot, be van linkelve az elérhetősége. egyébként számos más alkotóról is beszélt előadásában, ez egy rövid beszámoló. és: állítottam én, hogy a feleséged kevésbé ért a témához, mint ő?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 12:11:18

@jan:

Lehet, hogy @málnásinak van igaza és ez az egész f*spumpálás két galéria akciója, akik jól fel szeretnék verni a képeik árát. És ennek a Szépművészeti helyet és teret ad!

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 12:17:19

@rajcsányi.gellért (ergé):

"kérdezd meg a profot, be van linkelve az elérhetősége" --- írod.

Lehet, hogy megteszem:-) De gyanítom, nem is értené a kérdést --- és ennek nem nyelvkülönbözőségi okai lennének.

"egyébként számos más alkotóról is beszélt előadásában, ez egy rövid beszámoló" --- írod.

Lehet, hogy csak a te emlékezetedben exponálódott így túl Berény Róbert?:-)

"állítottam én, hogy a feleséged kevésbé ért a témához, mint ő?" --- kérdezed.

Nem is lett volna tőled elegáns:-)

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 12:19:48

@bbjnick: Berény munkáira többször visszatért, és az előadás előtt egy addig soha nem játszott Berény-zenemű (!) hangzott el (kellemes volt, és persze nem bartóki magasság), majd utána egy Bartók.

Alfőmérnök 2011.08.23. 13:04:05

"Ezeknek az éveknek, s talán egész fiatalkori munkásságának - mai szemmel nézve - egyik legfontosabb emléke a Bartók Béláról festett portré, melyet 1913 tavaszán mutattak be a Művészház kiállításán. Bartók harminckét éves volt ekkor, Berény huszonhat. Már korábban ismerték egymást, erre utal például Bartók Bélának 1909. december 26-án Párizsban kelt levele, amelyben édesanyját arról tudósítja, hogy karácsony este Berény meglátogatta. Későbbi kapcsolatukat bizonyára mélyítették Berénynek az UMZE terveiről, hangversenyeiről írt kritikái, ismertetései."

Berény Róbert: Bartók Béla esete
epa.oszk.hu/00000/00022/00081/02518.htm

Berény Róbert: Az U. M. Z. E. március 22-i hangversenyén
epa.oszk.hu/00000/00022/00101/03269.htm
epa.oszk.hu/00000/00022/00094/03020.htm

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 13:07:44

@rajcsányi.gellért (ergé):

Sz'val, akkor ez egy Berényt a nemzetközi piacra bevezető népszerűsítő marketingkampány egyik reprezentatív eseménye volt?

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 13:14:06

@bbjnick: nem. Vergo most Magyarországon kutat a 2014-es londoni Monarchia-kiállításához, és egy előadást tartott arról, miért felejtette el a Nyugat a magyar képzőművészeti hagyományt. Erről szól a cikk.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.23. 13:41:03

@bbjnick: hú de érdekel a véleményed, pláne a lüke feleségedé :))))

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 14:00:45

@jotunder:

Jó, akkor most már azt is tudjuk rólad, hogy nem csak műveletlen vagy, hanem aljas is.

ü
bbjnick

jan 2011.08.23. 15:17:57

@bbjnick: érdekes közös vonása rajcsányinak és jótündérnek, hogy a hozzászólásaik 99,99%-ában korrekten és higgadtan viselkednek, de néha - nem tudni, miért - kitör belőlük valami elemi, sértődött, külső szemlélő számára teljesen érthetetlen aggresszió.

már gellért beszólása is fura volt, de jótündéré teljesen érthetetlen...

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 15:24:16

@jan: elemi agresszió, az én kommentjeimben? hol? :) békésen elüldögélek a szerkesztőségi fotelemben :)

jan 2011.08.23. 15:35:04

Hát ugye látatlanban azt mondani, hogy bbjnick feleségének véleménye "nem megalapozott", nekem indokolatlanul aggresszívnak tűnik, hiszen nem ismered a hölgyet.

Egy építészetes posztban (talán a gomba a Móriczon volt a téma) te is hivatkoztál egy (az építészethez valahogyan kapcsolódó) hölgyismerősöd szakmai véleményére, és senki nem ugatott le, hogy a barátnőd/testvéred/anyukád véleménye "nem megalapozott".

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 15:37:04

Kicsit off, de azért bedobom. Kilenc éve jelent meg egy ausztrál csóka, Anthony Gall hiánypótló Kós Károly-monográfiája:

www.polc.hu/konyv/kos_karoly_muhelye__the_workshop_of_karoly_kos/164009/

Gondolom, ahogyan Bartók Béla, úgy Kós Károly is vitán felül áll. Meg hát amennyiben az építészet megfagyott zene, akkor az építész a megfagyott muzsikus, ugye.

Alfőmérnök 2011.08.23. 15:46:05

@Gasper: Ha jól emlékszem, a Delphói Jósdában már megkapargászták Bartókot az ultrakonzervatívok, meg az Armageddonisták. Most éppen Mozart életművét dekonstruálják. :)))

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 16:07:13

@jan:

@rajcsányi.gellért (ergé) inkább "besértődni" szokott vagy adja a h*lyét:-), agresszívnek én nem mondanám, @jotundert meg inkább hagyjuk (mit mondhatna az ember egy gyűlölködő, feljelentgető erkölcsi fogyatékosról?).

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 16:08:57

@Gasper:

Miért nem mondod meg nekik, hogy (a) Berény Róbert egy erős középszerű mázoló? :-)

ü
bbjnick

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.23. 16:52:22

bocsássanak meg nekem, hogy nem egészen a nyolcak, vagy inkább tucatok téma izgat, arra gerjedjen gellért, ő az ejrópai, engem az érdekel, hogy bbjnick honnan tud az őrült vincent anális fixácójáról? :)

kackia 2011.08.23. 18:38:58

Nem szeretnék a vita végére pontot tenni ezért, ha nem haragszanak kivárok. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 19:11:31

@bbjnick: de hát nem mondhatom, hogy középszer, ha egyszer a középszer fölött áll. Most az más kérdés persze, hogy hidegen hagy a festészete. :)

Nyilván az is érdekes kérdés, hogy milyen anyaggal lehet, illetve érdemes nyugaton bemutatkozni. Csontváryról már kiderült, hogy sajnos többnyire értetlenkedve fogadja, Munkácsyt meg általában leszarja az ottani közönség, így talán érthető, ha angol szemmel a fauve-okkal és a Blauer Reiterrel nagyjából egy időben jelentkező Nyolcak lehetnek érdekesek.

Persze ha engem kérdezel, ebből a korszakból nem hagynám ki a nagybányaiak néhány kiemelkedő alkotását sem. Aztán volna még ötletem dögivel.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.23. 19:39:30

@kackia:
ne lapítson, maga sunyi népi! ahol a többség, oda áll a végén, mi? jellem maga? mondja most! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 19:46:02

@málnási:

Dedukció révén jutottam erre a konklúzióra:-)

ü
bbjnick

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.23. 19:47:38

@bbjnick: érdekes, mert én is határozottan erre a megállapításra jutottam a nevezettel kapcsolatban. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.23. 20:06:16

@Gasper:

"de hát nem mondhatom, hogy középszer, ha egyszer a középszer fölött áll." --- írod.

Erős középszer, gyenge élvonal, ki mondja meg, hol a határ? Nem lehet, hogy csak jó a publicityje? :-)

"Nyilván az is érdekes kérdés, hogy milyen anyaggal lehet, illetve érdemes nyugaton bemutatkozni. Csontváryról már kiderült, hogy sajnos többnyire értetlenkedve fogadja, Munkácsyt meg általában leszarja az ottani közönség, így talán érthető, ha angol szemmel a fauve-okkal és a Blauer Reiterrel nagyjából egy időben jelentkező Nyolcak lehetnek érdekesek." --- írod.

Hát ha akkora balf*x az az angol, hogy nem ismeri fel az igazi érteket, akkor rá kell vezetni. El kell neki magyarázni, hogy itten kérem kulturkampf van. És meg kell vele értetni, hogy az vérgáz és égő, ha ő másolatokért, utánlövésekért lelkesedik, amikor tele vagyunk originalitással.:-)

"Persze ha engem kérdezel, ebből a korszakból nem hagynám ki a nagybányaiak néhány kiemelkedő alkotását sem. Aztán volna még ötletem dögivel." --- írod.

Ugye-ugye!

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.23. 20:16:56

@jan: "látatlanban azt mondani" ez mit jelent? :) egyszerűbb lenne úgy értelmezni a kommentemet, ahogy leírtam. szerinted jó pár év UFi-Reakció-Mandiner szerkesztés után még képes vagyok kommenteken dühöngeni? :))

@Gasper: @bbjnick: Csontváry nyugati recepciójáról egy igazán hozzáértő mondta nekem: egyszerűen immunisak rá, érthetetlen számukra, illetve önkéntelenül is más naivakkal, primitívekkel, Henri Rousseau-val, Gauguinnel hasonlítják össze őt, és CSKT hozzájuk képest - szerintük - még a maga műfajában sem izgalmas.

Csontváryt csak a magyar glóbuszon belül lehet megérteni. de ott nagyon. persze ott se érti mindenki. one man show, tudta ezt ő maga is.

Lew Archer 2011.08.23. 20:31:55

Én ezt az egészet nem is értem. Mi az, hogy a magyar festészet eltévedt lovasa hazataláljon?
Ha Berény Róbert jó képeket festett, akkor azok eddig is jó képek voltak, ha meg nem, akkor ezután sem lesznek azok. Mi változik meg attól, hogy egy angol művészettörténész vagy akár a nyugati közvélemény így vagy úgy vélekedik egy magyar alkotóról vagy a magyar művészet bármely részéről? Mi ennek a hazatalálásnak a tartalma? Miért kell a nyugatiak igazolásait keresni, enélkül nincs értékítélet, nem tudjuk önmagunkat elhelyezni? Miféle provincializmus ez?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 20:45:37

@bbjnick: "Hát ha akkora balf*x az az angol, hogy nem ismeri fel az igazi érteket, akkor rá kell vezetni. El kell neki magyarázni, hogy itten kérem kulturkampf van."

Azt ugye tudod, hogy egy angol magasról szarik arra, hogy nálunk kulturkmampf van. Mondjuk én nem nagyon érzem a puskapor szagát, de ez legyen az én bajom.
Ami pedig az értékeinket illeti. Fentebb én is, de @rajcsányi.gellért (ergé): elég pontosabban körbeírta azt az értetlenkedést, ami Csontváry festészetét fogadta odakint. Ez persze nem esik jól, de tudomásul kell venni.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 20:46:34

@Gasper:

kulturkmampf - kulturkampf

ü
Gasper

Alfőmérnök 2011.08.23. 20:48:35

@jan: Csakhogy ő nem a feleségéről mondott ítéletet, hanem a felesége véleményéről. Arra mondta, hogy nem megalapozott. Szerintem nem olyan nehéz észrevenni a különbséget a két dolog között.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.08.23. 20:48:43

@rajcsányi.gellért (ergé): @Gasper: Ha valaki, akkor Szinyei az igazi "világszám", remélhetőleg előbb-utóbb Vergo úr is rátalál . )

kackia 2011.08.23. 20:49:41

Ez a Vergo egy rendes ember.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 20:53:10

@gloire: én mondjuk csípem Szinyeit, de ha valaki, akkor ő tényleg nagy utánlövés. Akkor már inkábbb Mednyánszky, Vaszary, ilyesmi.

kackia 2011.08.23. 20:55:37

Nekem ms mester a legnagyobb. Kíváncsi vagyok mikor fedezi fel ez az éles szemű Vergó.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.23. 20:59:23

@Gasper:
tényleg az!
és ne felejtsük, ezt bbjnick is érti .)

kackia 2011.08.23. 21:01:36

@Gasper: Magát fel kellene terjeszteni Ferenczy Noémi díjra. Én is Ferenczy Károlyon, töprengtem az október című képén, erre jön és beírja. És mi baja magának a pacsirtával?

kackia 2011.08.23. 21:07:38

@gloire: Maga nem ért a magyar piktúrához.:)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 21:19:00

@málnási: @kackia: gondoltam, bedobok valami lehetséges közös nevezőt. Hát, bejött. :)

A pacsirtával nekem semmi bajom, sőt! Kortárs festőink mikor festenek mainapság ilyen tökéletes női seggeket?

@gloire: hogy miért? Mert amikor Szinyei naturalista, akkor évtizedekkel vagyunk túl Barbizonon, amikor meg "impresszionista", akkor meg már a posztimpresszionizmus is lecsengett. De ezzel nekem az égvilágon nincsen semmi bajom. Színyei őszintén szerethető, például ezért a képéért:

mek.oszk.hu/05100/05135/html/nagykep.jpg

kackia 2011.08.23. 21:33:52

@Gasper: Nekem is ez volt a kedvencem sokat időztem előtte egykor.A napsütésben eltűnő hó, szinte érezni ahogy megcsapja orrunkat a tavasz illata és hallani a kadávert zabáló varjak károgását. Mennyi levegő van benne, friss ropogós alkotás .

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.08.23. 21:36:36

@Gasper: Ja? Hát ez meg van nekem is, de szerintem nem oszt, nem szoroz. Van annyira kiemelkedő az életműve, hogy ez csak másodlagos szempont az esetében. Az igazán nagy mesterek egyébként sohasem pont naprakészek - szemben egyébként a nyolcak bármelyikével - inkább nagy elődök ugye, akkor Szinyei lehet egy "nagy utód" . )

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.08.23. 21:40:35

@kackia: Nem állítom, hogy nagyon értenék hozzá, de valamennyire érdekel, mondjuk nem sokkal jobban, mint a magyar színészet, egyébként . )

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 21:41:44

@gloire: mondom, nekem egyáltalán nincs ezzel semmi bajom. Csak hát sokkal inkább utánlövés, mint a "naprakész" Nyolcak. És utánlövés ide, utánlövés oda, Szinyei működik, ahogyan @kackia: is írja. Szemben például Munkácsy cirkuszi mutatványaival.

Alfőmérnök 2011.08.23. 21:44:47

@rajcsányi.gellért (ergé): @Gasper: Gulácsynak milyen a külföldi recepciója? Van olyan neki egyáltalán? :)

kackia 2011.08.23. 21:47:03

@gloire: Akkor figyeljen a kivételes ízlésű Gasperra és kackiára mert képben és szoborban mi vagyunk a legjobbak széles e hazában. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.23. 21:55:24

@Alfőmérnök: lol
Padló! Megadom magam. :)

@kackia: ugyan, ne kenegessen hájjal! :)

Alfőmérnök 2011.08.23. 22:15:26

@Gasper: Pedig nekem egyedi jelenségnek tűnik. :)
Back to Csontváry: Érekes, néha én is szarnak látom, néha meg zseniálisnak.

Bell & Sebastian 2011.08.23. 23:06:41

Rokifestő-igazolvány nincs? Oszthatná ez a Vergo, akár.

Alfőmérnök 2011.08.23. 23:06:53

@tevevanegypupu: Én úgy látom, hogy egyetlen ember lájkolta a bejegyzést a facebookon, és ez, ha jól sejtem, az a csaj, akivel málnási egyszer összekülönbözött. :)

tevevanegypupu 2011.08.23. 23:31:08

@Alfőmérnök:

Tenyleg? Hat tudja hogy van ez, ugy tunik a nok imadjak, ha verik oket.(: Kulonben nagyon szeretem Csontvaryt, de tenyleg nem minden kepe jo. Nem szamit, ami viszont jo, az nagyon.
Kisse szakszerutlen meghatarozas az teny, de a muveszettorteneszek valok arra, hogy osszezavarjak az embereket a velemenyeikkel, nem a kozonseg.

Alfőmérnök 2011.08.23. 23:43:21

@tevevanegypupu: Igen, vannak képei amiket nehéz szarnak látni (öreg halász, zarándoklás a cédrusokhoz, sétakocsizás). :) Persze eredetiben, nem reprón. Furcsa, hogy ezek sem jönnek be a külföldieknek. Ennyire tájjellegű lenne? Igaz, nálunk is későn fedezték föl, úgy kellett előkotorni a vásznakat a disznóól tetejéről.

Bell & Sebastian 2011.08.23. 23:46:18

@Gasper: A nyolcak közül páran bedolgoztak a Schiffer-villába. Ammá valami! Mint egy MDF -székház. :O
Népi vasútépítő mérnök is volt akkoriban, ezek szerint.
vam.gov.hu/muzeum/data/images/villa/index.html

"Schiffer Miksa (első lépcsős iparbáró) ingatlantulajdonosnak Weissékhez képest sokkal inkább sikerült a háttérben maradnia, neve is kevésbé ismerős. Viszonylag szerény mérnökként, házassága révén lett társtulajdonosa a Grünwald-Schiffer féle építési vállalkozásnak, és vagyonát nagystílű vasútépítésekkel, közszállításokkal és telekvásárlásokkal alapozta meg. 1910-től önálló vállalata élén gazdagodott tovább, amíg a huszas években már az ő tulajdonában voltak többek között a Palatinus-házak (a Pozsonyi út nyugati oldalán álló, 1911-ben épült bérházak), valamint a Margit híd és a Parlament között elterülő telkek. Számos nagyipari vállalatban volt érdekeltsége. Végül vagyonának egy részét ő is birtokvásárlásra, az ercsi mintagazdaság megvételére fordította."

Zeppelin hóviharban (korabeli anzix)
scharekf.hu/poppelap/hozapor.htm

Route der Fahrt
Friedrichshafen–Berlin – 600 km in 8 Stunden (75 km/h)
Berlin–Leningrad– 1.400 km in 16 Stunden (87 km/h)
Leningrad–Kanin– 1.300 km in 12 Stunden (108 km/h)
Kanin–Franz-Joseph-Land– 1.200 km in 18 Stunden (67 km/h)
Franz-Joseph-Land–Nordland–Taimyr–Nowaja Semlja– 2.400 km in 32 Stunden (75 km/h)
Nowaja Semlja–Leningrad – 2.300 km in 25 Stunden (92 km/h)
Leningrad–Berlin – 1.400 km in 13 Stunden (108 km/h)
Berlin–Friedrichshafen – 600 km in 8 Stunden (75 km/h)

Nagy idők, kicsi föstők, pénzes zsákok! :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.24. 06:33:05

@Alfőmérnök: Csontváry festményeiért Gerlóczy Gedeon, ifjú műépitész harcolt meg egy tucatnyi vásározós cigánnyal, akik a patent módon impregnált hatalmas sátorvásznat látták meg a Taorminában és társaiban, a hagyatéki árverésen. Csontváryt nagyjából a hatvanas években kezdték el felfedezni és ha annak idején nincs Gerlóczy, aki séta közben felfigyel a sok üvöltöző és alkudozó cigusra, akkor a Csontváry-életművet legfeljebb a dorozsmai vásározók ismerhették volna meg, nyomokban.

@Bell & Sebastian: ó, nekem nagyapám sokat mesélt a Zeppelin székesfővárosi megjelenéséről, amit személyes érdeklődésével is kitűntetett.
A Schiffer-villáért meg köszönet.

tevevanegypupu 2011.08.24. 07:17:03

@Alfőmérnök:
Meg tavaly megvettem Molnos Peter Csontvary-konyvet, na azt tegnap este atnezegettem ujfent. A portrei is fantasztikusak. Ugy neznek az emberre..(-:

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.24. 07:24:40

@Gasper: a Csontváry-képek megmenekülése közismert történet, de mindig hüledezek, amikor újra elolvasom. Vajon hány hasonló kaliberű festő életműve tűnhetett el így vagy más módon, csak Magyarországon?...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.08.24. 08:08:44

@Gasper: @rajcsányi.gellért (ergé):

Megmondjátok az okost, majd rögtön belekapaszkodtok Csontváryba:-) Akárhogy is, a művészet transzcendencia nélkül, csak illusztráció vagy díszlet. Nézzetek már meg egy Szőnyi vagy akár egy Egry képet, mielőtt Berény személyében a magyar festészet eltévedt lovasa hazatalál!

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2011.08.24. 09:17:34

@Gasper: Csak nyomokban emlékeztem a történetre.
Sajnos úgy látszik, hogy nem csak a vásározós cigányok, hanem a külföldi műítészek is csak sátorvásznat látnak a képekben. :(
(Mondogathatjuk, hogy nem érdekes, de ez szvsz öncsalás.)
Ha jól emlékszem, Németh Lajos is sokat tett Csontváry kanonizálásáért.

@tevevanegypupu: :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.08.24. 09:37:31

komolyan kár lett volna csontváry eltűnéséért? ugye hogy nem. hogy megfordítsam gellért férfiatlan műélvezeti nyafogását, milyen jó, hogy ennyi /mennyi?/ fals egotrip eltűnhetett a világból. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.24. 10:52:32

@rajcsányi.gellért (ergé): én már azzal is megelégednék, ha legalább a szovjetek által elzabrált műkincsek visszakerülnének Magyarországra.

A Jóisten áldjon meg, kedves @bbjnick: !

Ugyan miért kéne Csontváryba kapaszkodni és milyen okosságokat mondunk mi meg?
Berény és a Nyolcak tökéletesen beleillik a korszak nemzetközi festészeti tendenciáiba, amit bősz, önérzetes és keménytökü magyar módjára le lehet ugyan fikázni, de a tényeken ez nem változtat. Mint korábban írtam, nem különösebben érint meg Berény festészete, de attól még Berény jó festő volt, ha nem is a legjellegzetesebb a magyar festészeti tradició zenitjén. Ebben mi az okosság? Ezek pofonegyszerű tények.
Csontváry. Azért nagy hiba volna Csontváryt valamiféle megérdőjelezhetetlen piedesztálra állítani. Csontváry egyszeri és megismételhetetlen jelensége a magyar festészetnek, ugyanakkor életműve nem jött volna létre skizoid személyisége nélkül.

@Alfőmérnök: blogolásom hajnalán, a magam hevenyészett módján már megemlékeztem Gerlóczyról:

tajkep.blog.hu/2008/03/21/szarunk_mi_mindenre

tucano 2011.08.24. 11:02:25

Nálunk mikor lesz angol birodalmi festmény kiállítás?

kackia 2011.08.24. 11:08:22

@Gasper:" életműve nem jött volna létre skizoid személyisége nélkül."

Hát igen a pszichózis nagy csodákra képes.
Az emelkedett szerotonin szint micsoda látomásokat okozhat.
Az érzékelt világ ezért nem más mint egy kis szerotonin hallucináció?:)

kackia 2011.08.24. 11:09:39

Az abszint lehet, hogy megtermékenyítette a művészetet?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.08.24. 11:13:51

@kackia: miazhogy! Egyenesen katalizátora volt. :)

kackia 2011.08.24. 11:29:53

@Gasper: Akkor nem értem miért tiltották be.
Azt az igazi ürmös abszintot és nem a ma kapható kiheréltet.Mert ugye nem az alkohol tartalom volt ami termékenyített. :)

Alfőmérnök 2011.08.24. 14:59:19

Nem lehet, hogy ez az „eltévedt lovas” metafo-miafaszom a Blaue Reiterre hajaz?

Alfőmérnök 2014.05.16. 09:55:11

@kackia: Hát maga merre jár mostanság?
süti beállítások módosítása