Elmarasztalta népszavazási aláírásgyűjtése miatt az LMP-t az Országos Választási Bizottság. Ismét. Ezúttal a testület egy olyan kifogásnak adott helyt 5:2-es szavazataránnyal, miszerint tilalmazott módon, azaz munkaidőben, munkahelyen gyűjtöttek aláírásokat, amikor hétfőn két MSZP-s képviselő – Mesterházy Attila pártelnök és Ujhelyi István, a parlament alelnöke Jávor Benedek LMP-képviselő jelenlétében – egy sajtótájékoztató keretében nyilvánosan aláírta a kezdeményezés egyik aláírásgyűjtési ívét.
A bizottság szerint a választási eljárásról szóló törvény 48. § (2) bekezdésének a) és d) pontjait sértette meg:
„48. § (1) Ajánlószelvényt az állampolgárok zaklatása nélkül - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - bárhol lehet gyűjteni.
(2) Nem gyűjthető ajánlószelvény:
a) munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben,100
b)101 a Magyar Honvédségnél, a rendvédelmi szerveknél és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése közben,
c) tömegközlekedési eszközön,
d) állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében.”
Határozatában a 1/2010. (II. 25.) számú OVB állásfoglalásra hivatkozik a bizottság: „az ajánlószelvények gyűjtésének a Ve. 48. § (2) bekezdése a) pontjában foglalt tilalmának célja a választási cselekmények kizárása a munkahelyekről. Ebből következően a tilalom nemcsak a munkahelyeken munkát végzők egymás közötti kapcsolatában zárja ki az ajánlószelvények gyűjtését, hanem tilalmazza azt is, hogy munkahelyeken munkaidőben bárki ajánlószelvényt gyűjtsön. E tekintetben az Országos Választási Bizottság a munkahely fogalmának meghatározásánál a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 87. § 5. pontjában foglaltakat tekintette irányadónak, mely szerint munkahely „minden olyan szabad vagy zárt tér (ideértve a föld alatti létesítményt, a járművet is), ahol munkavégzés céljából vagy azzal összefüggésben munkavállalók tartózkodnak. Értelemszerűen nem vonatkozik a tilalom a jelölő szervezetek által fenntartott, működtetett munkahelyekre. A tilalom megsértését jelenti azonban, ha a jelölő szervezet - a saját maga által fenntartott munkahelyeken kívül - más munkahelyet jelöl meg, hirdet meg, népszerűsít az ajánló szelvények gyűjtésére vagy leadására.”
Az a) pont megsértésének indoklása teljesen abszurd: ha így értelmezzük a munkahelyi gyűjtést, akkor minden hely munkahely. A kocsma a pultosé, a terek és utcák meg a közterület-felügyelőké és a köztisztasági munkatársaké. Egy országgyűlési képviselőnek (Mesterházynak és Ujhelyinek) ráadásul még munkaszerződése vagy munkaviszonya sincs, ami a munkaidejéről és a munkavégzés helyéről rendelkezne, nem is munkabért, hanem tiszteletdíjat kapnak.
Hogy a d) pontot megsértették-e, az már fogósabb kérdés. Bár a törvény tiltja az ajánlások (aláírások) gyűjtését állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében, szerintem nem erre az esetre gondolt a jogalkotó, abban sem vagyok biztos, hogy gyűjtés történt-e az LMP-MSZP sajtótájékoztatón. Ráadásul az Országgyűlés sajátos jogállása miatt könnyen lehet, hogy a parlament épülete nem is állami szerv hivatali helyisége.
Akárhogy is, az OVB döntésében nehéz mást látni, mint kicsinyes és teljesen felesleges akadékoskodást. Az LMP-nek enélkül is megvan az aláírásaival a maga baja, nem ez a két szignó hozza el nekik a megváltást – hogy az MSZP rendelkezik-e esetleg ennél komolyabb, a hajrában bevethető, a jövőbeli együttműködést illetően kitűnő tárgyalási alapot biztosító, kulcsrakész aláíróív-tartalékokkal, az más kérdés.