Stabilizált orbáni államizmus – Mandiner2013 VI.
2014. január 06. írta: kovacspe

Stabilizált orbáni államizmus – Mandiner2013 VI.

1913-6.jpg

Idén 2010-hez2011-hez és 2012-höz hasonlóan újra, immár negyedik alkalommal kérdeztük meg mandineres bloggereinket: hogyan értékelik a 2013-as évet? A napokban posztsorozatunkban válaszolnak kérdésünkre. 2013-as évértékelő sorozatunkat a Fortepan 1913-as képeivel illusztráljuk.

Kovács Péter válasza.

*

2013-ban eldőlt a 2014-es országgyűlési választás, ahogy Pintér Bence is írta. Bebizonyosodott, hogy a kiépült orbáni rendszernek jelenleg nincs valódi kihívója. Pedig év elején még minden a nagy baloldali összefogásról szólt; hogy aztán az ország nyilvánossága előtt váljon előbb bohózattá, majd szimpla helyezkedéssé az ellenzék helykeresése. Nem is azt sajnálhatjuk igazán, hogy egyaránt kiderült a nagy reményekkel visszatérő, ám sótlansága és tökéletes karaktermentessége miatt komolytalanná váló Bajnairól és a bajai videó-üggyel az MSZP-n belül is óriásit bukó Mesterházyról, hogy alkalmatlanok miniszterelnöknek; hanem azt, hogy képtelen volt a baloldal új, és valóban hitelesen demokratikus szereplőket kitermelni. Mert 2013-ban ennek a szerepnek nem feleltek meg sem a 4K!, sem a Szolidaritás, sem a HaHa politikai babérokra törő fantasztái; nem is beszélve a Dopeman-féle bohócokról és az egykori SZDSZ tömeg nélküli egyszemélyes pártokban próbálkozó korábbi figuráiról. Visszatért viszont Gyurcsány, aki a fent nevezetteknél kétségkívül tehetségesebb túlélőnek bizonyult, így nagyot segítve ezzel a Fidesz győzelmi esélyeit.

Hiszen a kiábrándult Fidesz-szavazókat mi mással is lehetne visszarángatni a zászló alá, mint magával a gyurcsányi ördögfigurával? Sokatmondó, hogy az év végi felmérések alapján már a baloldali pártválasztók komoly hányada is Fidesz győzelmet vár. Ráadásul a különutasok sem jelentenek alternatívát: a Jobbik vitorlájából a Fidesz propaganda-henger kifogta a szelet, a korábbi kinyilatkozásaihoz meglepően ragaszkodó LMP pedig saját politikai sírját ásta meg önállóságával.

De nagy örömködésre a kormánypárt köreiben sincs sok ok. Az Orbán-rendszer kiépült, és olyan vonásokat is mutat, amely a magyar politikatörténettől ugyan nem, de a sokunk által elképzelt ideális polgári demokráciától meglehetősen idegen. Egyre több fontos állami pozícióba kerültek pártközeli és pártemberek, lezajlott a gazdasági és kulturális területszerzés, 2013-ban olyan mértékű botrányokat élt át a rendszer, mint a felháborító trafikügy.

És ez nem csak azért volt, mert a kommunikációs paneleket sikeresen ültetik be az emberek agyába; hanem mert Orbán sikeresen lovagolja meg az országban mindenhonnan csöpögő nosztalgiát az erős, minden problémát megoldó állam iránt. Orbán éppen megköti az alkut a néppel, mely szerint megadjuk nektek a telek, az autó, a kiszámítható élet látszatát, cserébe mi majd irányítjuk ezt az országot, ti pedig csak látszólag szólhattok bele. A jelek szerint a többség ma is vevő erre az alkura, ahogy vevő volt a korábbi évtizedekben is. Ez huszonöt év egyéni gazdasági mélyrepülései után nem is meglepő, egész régiók kapaszkodnak az állami alamizsnákba valódi piaci lehetőségek híján, az önkormányzati adósságvállalástól kezdve a közmunkákon át a választási adu-ászként előhúzott rezsicsökkentésig.

Egyelőre működik a dolog, sőt, stabilizálódik. Az ország nem omlott össze, az Unió által korábban hevesen támadott intézkedéseket többen is másolják Európában; és ha egyszer végre vége lesz ennek a hosszú válságnak, akár még valódi fellendülés is jöhet. Mert ami most van, az kozmetikázott korrekció. Ami egy dolgon bukhat nagyot: a devizaadósságok tengerén. Érzékeli azt Orbán is, hogy mindent boríthat a devizaadósok ügye, ráadásul könnyen visszaüthet az eddigi sikerkommunikáció, ha nem történik valódi intézkedés. Valamit lépni kell 2014-ben, és lépni is fognak; ráadásul a Kúria év végi döntése után kioszthatnak egy sallert – nagy közönségtámogatással – a függetlenként működni próbáló bíróságoknak is, ezzel kiteljesítve a hatalmi politizálást.

De történtek jó dolgok is 2013-ban. Ötszázezer határon túli magyar lett újra magyar állampolgár, ami ma még csak Fidesz-sikernek tűnik, de hosszú távon átformálhatja a hazai nemzetpolitikai gondolkodást is. Ennek jele volt Hiller István kijelentése egy Szent Korona-konferencián: az MSZP szerint is szélsőséges, aki nem tiszteli a nemzeti szimbólumokat, leginkább a Szent Koronát. Ha lassan is, de formálódik pár dologban a nemzeti minimum közös elve. Ebben a határon túliak egyszerre értékelvűbb és modernebb tömegeinek kulcsszerepe lesz a jövőben.

Feltétel nélkül támogatandónak tartom a család- és gyerektámogatási politikát is. Ami annál inkább is égető, mert közben éppen a szemünk előtt zajlik újabb magyar százezrek kivándorlása az anyagi kilátástalanság elől Nyugatra. Kelet-Európa közös tragédiája ez, de az Amerikába történő, 20. század eleji kitámolygás és 1945, 1956 elveszített magyar tehetségeinek fényében évtizedekre ható tragédia lehet minden egyes elveszített ápoló, orvos és kőműves. A művészeti élet nem véletlenül próbálta érzékeltetni 2013-ban a probléma horderejét szenzitív alkotásokkal.

És végül: tavaly sem derült fény a rendszerváltás valódi történetére. Schiffer András továbbra is kiáltja a szavait a pusztába, de nem nyíltak meg az úgynevezett ügynökakták. Amikből nem is a megfenyegetett nyomorult ügynökök, hanem a rendszer mozgatóinak kiléte, a rendszer maga lenne érdekes. És főleg, az, hogy ezek a struktúrák hogyan változtak mai életünk valódi meghatározóivá, hol és hogyan hatnak ma is. Erről nincsenek illúzióink. 2014-ben sem fog kiderülni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr525738002

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egyetlen kérdés a Magyar Krónika kapcsán 2014.01.06. 21:05:03

Kínzó kérdést vet fel a ma kipattant hír, amely szerint mMarkáns kormánytámogatás mellett májustól új, exkluzív magazint indítanak közelebbről meg nem határozott Fidesz-barát körök. A Magyar Krónika című lapot Orbán Viktor mellett...

Trackback: Stabilizált orbáni államizmus – Mandiner2013 VI. 2014.01.06. 11:39:02

Orbán éppen megköti az alkut a néppel. Ez nem meglepő: egész régiók kapaszkodnak az állami alamizsnákba valódi piaci lehetőségek híján.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2014.01.06. 13:19:15

@vizipipa: Vagy még akkor sem. Rezsicsökkentést szajkózni -anélkül, hogy a beszerzési árat vagy a reáljövedelmek változását vizsgálnánk- csak addig lehet eredményes, amíg a célközönség ennyire együgyű.

A legnagyobb munkaadó az állam. Amíg nettó hetvenkettővel vesz fel pályakezdő diplomást (a líblingek meg alig kevesebbért melegednek), más vagy egyéb disznóságot is kinézek belőle.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.06. 13:27:41

@vizipipa: Muhaha. Továbbá lényegi különbség a két rezsim között, hogy Kádár a sakkot és a krumplilevest szerette, Orbán meg a focit és a házipálinkát. Orbánt is pont annyira lehet leváltani alkotmányos eszközökkel, mint Kádárt: gyakorlatilag sehogy, elméletileg meg kit érdekel mi van.

erreisarrais (törölt) 2014.01.06. 13:35:43

igen, ha nem lenne az a rohadt alku, 2014-ben energiaszolgáltatót alapíthattam volna. így be kell érnem víkkendtelekkel, tiszta kádárrencer.

Bell & Sebastian 2014.01.06. 13:44:16

@Kettes: Valóban kézenfekvő Kádár és Orbán egy lapon emlegetése. Ha megragadjuk az alkalmat egy 1974 -es átlagfizetéssel (vagy 2013 -assal), pontosan ugyanannyi krumplilevest, sakkot, focilabdát vagy pálinkát tudunk rajta venni.

Töretlen a helyben járás, olyan ez a magyar politikai paletta, mint egy kisebb nagycsalád.
Itt már a nagyobbacskák csinálják az aprólékot, a valódi királycsinálók meg teleröhögik egymás hátát.

Gondoljon a frankhitelt megcsinálókra. Egy Soros + Káendhá.

Pelso.. 2014.01.06. 14:25:12

"megadjuk nektek a telek, az autó, a kiszámítható élet látszatát"

A látszatát, ábrándját vagy ténylegesen? Amennyiben valós lenne a szándék: ki fizeti a révészt?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.06. 14:48:11

@Bell & Sebastian: Marhaság. Az átlagkereset 1970-től 2012-ig a 62-szeresére nőtt. A fogyasztói árindex meg az 51-szeresére. Úgy, hogy egy konjunktúra-csúcsot hasonlítunk egy válság mélyponthoz. Le kéne már jönni erről a helybenjárós szarságról. Menj ki az utcára, menj be az emberek házaiba, menj be a boltokba, középületekbe, iskolákba, kórházakba: úgy néz ki minden, mint 1970-ben? Még az egyébként fullra lerohasztott egészségügyi infrastruktúra is összehasonlíthatatlanul fejlettebb, mint a hetvenes években. Ne viccelj már.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.06. 15:19:51

@Kettes:

"Az átlagkereset 1970-től 2012-ig a 62-szeresére nőtt." --- írod.

S hogyan alakultak a jövedelmi különbségek?

"A fogyasztói árindex meg az 51-szeresére." --- írod.

S hogyan néz ki ez egyes termékcsoportokra lebontva?

Én fogadni mernék veled, hogy az emberek többsége rosszabbul él, mint 1970-ben!:-]

hacsaturján 2014.01.06. 15:38:41

húúú, de hamar sikerült fölülni a hintalóra! gyííí, te paci!

Robinzon Kurzor 2014.01.06. 15:39:17

"de a sokunk által elképzelt ideális polgári demokráciától meglehetősen idegen"

Hú, de kemény szavak ezek.

neeskens 2014.01.06. 15:40:57

@Bell & Sebastian:

Ha vásárlóerő-paritáson nézem a GDP-t, állandó dollárárfolyamon, akkor az 1980-as 11 346 USD-ről 17 032-re. Ami azért nem tűnik olyan meredeknek.

freehckr 2014.01.06. 15:49:02

„Feltétel nélkül támogatandónak tartom a család- és gyerektámogatási politikát is. Ami annál inkább is égető, mert közben éppen a szemünk előtt zajlik újabb magyar százezrek kivándorlása”

A számtalan különböző családtámogatásokat csak úgy tudja biztosítani az állam, hogy közben a támogatásra már/még nem jogosultakat sz*rrá adóztatja (a beígért radikális adócsökkentés helyett), különben jönne a túlzott deficit eljárás következő felvonása... Ennek ellenére nem látszik semmiféle „baby boom” (ja, de, az egymást váltó Fidesz-MSZP szocialista kormányok kicsit több mint egy évtized alatt másfélszerezték a semmirekellő cigányok számát), és a jele sincs annak hogy pozitív irányba változnának majd ezek a folyamatok, legfeljebb a népességfogyás stagnálása várható hosszabb távon is. Tehát a jelenlegi család- és gyermektámogatási politika egyértelműen bukó, mivel egyrészről csak rekord adóztatással tudják biztosítani, így másrészről pedig többek közt azokra nézve is negatív hatásai vannak, akiknek még nincs, de egyébként vállalnának majd gyermeket... A kivándorlás pedig folyamatos, ami érthető, többek közt az EU egyik legalacsonyabb bérét az EU egyik legnagyobb elvonásával sújtja a magyar állam, nem beszélve az egyéb egzotikus fogyasztási adókról és a rekord áfáról (lásd radikális adócsökkentés).

vantaan 2014.01.06. 16:02:25

@Kettes: tényleg menj be! ...vagy nézegess fotókat a 80-as évek eleji Soltvadkertről, Kiskőrösről esetleg a Győr-Sopron megyei Szilről, Répcelakról esetleg Rakamazról, Cecéről, Simontornyáról, Szarvasról ,de bármely magyar faluról s láthatod a különbséget ..... nem a mostani állapotok javára!!! Hol van már a vidék gazdagsága??? A szét lopott ország látványos jelei mindenhol!
..... vagy bármely 30-40 ezres város központba vezető utcáit. Bezárt boltok, lepusztult házak!
Láss ne csak bámulj!

bolá 2014.01.06. 16:07:14

@Kettes:
Rosszak a számaid. KSH: az 1 keresőre jutó reálkereset indexe 1970. – 129, 2012. – 172 > 1.33, az 1 főre jutó fogyasztási árindex 1970. – 150, 2012. – 274 > 1.83. Tovább a gazdaságilag aktíva száma 1970. – 5127e, 2012. – 4449e > -678e, azaz másképp a tényleges munkanélküliség nem ~10%, hanem ~30%, csak ebből ~10% van munkanélküliként nyilvántartva, ~10% van elő-, rokkant-, stb. (de nem rendes) nyugdíjban, és ~10% sehol sincs nyilvántartva. Hogy a valós átlag reál munkajövedelmeket lehessen összehasonlítani, őket is bele kell venni a képletbe, pl. a nyilván nem tartottaknál nulla a számláló, a számuk a nevező, máris még siralmasabb az eredmény!
Hogy jobban nézne ki az ország! Nem tudom hol jársz? Nézd meg a Moszkva teret, olyan szakadt, mint gyerekkoromban; ülj föl a MÁV-ra; a 3-as metró minden nap kigyullad, és a végtelenségig lehet folytatni. Az hogy kiszivattyúzott jövedelemből valamennyit visszaforgattak, csak Patyomkin-látszat, hogy akik nem képesek a dolgok mögé nézni, ne lássák a romlást. Az egészségügyben még jó, hogy 40 év alatt azért történt technológiai fejlődés, de ez a látók elől nem takarja el azt a tényt, hogy úgy rohad, ahogy van.

F. A. Hayek 2014.01.06. 17:09:19

@Kettes: "Orbánt is pont annyira lehet leváltani alkotmányos eszközökkel, mint Kádárt: gyakorlatilag sehogy, elméletileg meg kit érdekel mi van."

Cinikus baloldali hazudozásból jeles, jár a piros bögre.

Orbán megbízatása az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával nem elméletileg, hanem gyakorlatilag is meg fog szűnni. Szemben Kádárral, akit folyamatosan hatalmon tartott annak a diktatórikus állampártnak az apparátusa, amelynek a jogutódjára (illetve annak szövetségeseire) te mindeddig lelkesen szavaztál, és feltehetőleg idén is szavazni fogsz.

A leváltás tehát nagyon egyszerűen tud a gyakorlatban működni: ha a szavazók többsége követi a példádat. Ebben számíthatsz a tv-csatornák és az internetes sajtó nagy része által közvetített folyamatos rosszhír-kampányra, a jobboldali lapokat vidéken és a benzinkutaknál gyakorlatilag elérhetetlenné tevő lapterjesztőkre és a kormányzás gyakorlatias stílusa által vérig sértett, 90-es évek boldog felelőtlenségébe visszavágyó értelmiség erőfeszítéseire. Csak egyelőre úgy néz ki, hogy az a fránya nép nem akarja megérteni, milyen jó lenne neki ha az ismét összeálló Gyurcsány-Bajnai-Mesterházy triászra bízná a hatalmat.

Alvarez 2014.01.06. 17:44:18

@rajcsányi.gellért (ergé): ügyes vagy, ezután már csak a NAV botrányról írt poszttal vagytok adósok. Az is sikerülni fog?

Urfang 2014.01.06. 17:48:10

Kádári Viktorizmus

bolá 2014.01.06. 18:08:35

@Alvarez:
Abban mi a botrány? Köztudott, hogy a fekete gazdaság a GDP ~25%-a, pl. itt is elmondják neked: ado.hu/rovatok/ado/vamosi-nagy-megszuntetne-az-afat?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201312 . Ez ~1600-1800 MMFt áfa. Aki ismeri az adatokat, ezt eddig is tudta. Csak szemben azzal, hogy egy túlmozgásos, a munkáját nem végző, viszont adótitkokat kikutató alak egy üres zöld mappát lobogtat, addig a NAV-nak ezt bíróság előtt kell tudnia bizonyítani.

Alvarez 2014.01.06. 18:18:28

@bolá: Túlmozgásos is? Hahó, itt a böszme párhuzam!

Már csak azt kell megmagyarázni, hogy a Fidesz miért fojt el csírájában minden próbálkozást, hogy hivatalosan is kivizsgálják a túlmozgásos állításait. Bár neked gondolom elég az a 2 napig tartó komolytalanság is, amit egy hétvége alatt lezavartak belső ellenőrzés címen.

Ha a GDP 25%-a köztudott, akkor minden rendben van? Hűha.....

bolá 2014.01.06. 18:36:40

@Alvarez:
Szövegértési problémád van, te is megbuktál a PISA-teszten. Hol állítottam, hogy minden rendben van? És mit kellene egy üres borítékon vizsgálni, amit egy olyan alak lobogtat, aki jogosulatlanul turkál az adóadatok között? Nem mondom, hogy olvasd el a Vámosi-Nagy interjút, mert úgysem fogod megérteni.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.06. 19:23:15

@bbjnick: @vantaan: @bolá: Srácok, ti teljesen el vagytok tévedve. Ha a Jó Tündér visszabaszna titeket 1972-be, mindenki számára hozzáférhető olcsó mobiltelefon, internet, fapados repülőjegy és dobozos sör nélkül, hát felkötnétek magatokat az első szálkás útszéli villanypóznára. Fel sem fogjátok, hogy milyen kibaszott jó dolgotok van ebben a rohadó kapitalizmusban. Amit ti hiányoltok, az a jó szem és a derékfájás nélküli szexuális élet. :)

@bolá: Nekem nincsenek számaim, a KSH-nak vannak. Elosztottam a 2012-es átlagkereset adatot az 1970-essel, aztán elosztottam a 2012-es fogyasztói árindexet az 1970-essel. Ez volt a feladat. Ha a politikai-gazdasági rendszerek komplex összehasonlító elemzését vártad egy kommenttől, akkor rossz helyen jársz.

@F. A. Hayek: Orbán ugyanabban a pillanatban fogja visszakapni a megbízását, amikor az megszűnik, minthogy folyamatosan hatalmon tartja annak a diktatórikus állampártnak az apparátusa, amelyikre te, komám, mindig is szavaztál, ellentétben velem, hogy baszom a kedves nejedet, aki meg nem.

A "tv-csatornák és az internetes sajtó nagy része által közvetített folyamatos rosszhír-kampány" csak a te beteg agyadban létezik, a szavazók többségéhez ezekből szinte semmi nem jut el. Téged nyilván zavar, hogy vannak még hangok, amik beszólogatnak a rendszernek, de ez el fog múlni.

@rajcsányi.gellért (ergé): Wow, ez már fejlődés. Posztban, kifejtve?

2014.01.06. 20:57:14

@F. A. Hayek: Nabazmeg, már a lapterjesztők is? Húsz éve hallgatom, hogy jobboldali média kell, mert balra dől az egész konglomerátum. Lenyúltátok szokás szerint a közmédiát, csináltatok 3-4 tévé- és rádióadót, kistafíroztatok magatoknak ki tudja hány jobbos lapot, beijesztettétek a már csak bulvár-híradót készítő kereskedelmi tévéket, lenyomtátok a Klubrádiót. Erre tessék, még van feladat elvtársak, a gonosz lapterjesztők...

Szerintem azért ha valaki meg akar venni egy Demokratát, megoldja a feladatot. Egyszer majd próbálkozzatok meg azzal, hogy a tükörbe néztek a kifelé mutogatás helyett.

2014.01.06. 21:00:45

@rajcsányi.gellért (ergé): Köszönjük, vesszük az egyetértést. Azért a találós kérdést feltenném, hogy Kádár kötött-e és ha igen, milyen alkut az országgal, hogy ne kelljen kapitalizmust, öngondoskodást és erős versenyszférát engedni - többek között. Azt hiszem a rezsicsökkentés meg az államatyuska gondolkodás eléggé oda tendál, hogy két forintért cserébe ne tessék kedves választók a külvilággal törődni, földügyet, trafikot, európai uniót, mindent beleértve. Ha egyszer csökken a villanyszámla és a méltóságos úr stadiont épít nekünk, akkor minden rendben, ne is tessék kérdezősködni. Meg fog állni az a kádári párhuzam...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2014.01.06. 21:09:28

@Doomhammer: Magától ez a színvonal nem elfogadható. A judeobolsevik oldal folyamatosan azt sulykolja, hogy az EU nélkül nincs élet, és hogy magyarok helyett inkább EU-s polgárok legyünk, ám azt a pozitív tényt, hogy a magát kutyaként a háza elé láncoló magyar végre elindul megismerni az őt körülvevő világot, már nem bírják elviselni, ezért úgy tálalják, hogy az EU-ban szétnézni, ott munkát vállalni sokszor annyi pénzért, mint itthon, az borzalmas dolog.
Ne legyen zombi, pontosan tudjuk, hogy 2005 és 2007 között többen vándoroltak ki, mint az 56-os (egyeseknek ellen)forradalom után. Vagyis a kivándorlási hullám a judeobolsevik oldal érdeme. Na, most, ha már a magyar meglátta, hogy máshol mennyivel élhetőbb a világ, mennyivel több pénzt lehet keresni, miért maradna Magyarországon? Mi lenne abban a ráció maga szerint? Dögöljön éhen otthon, miközben a judeobolsevikok bankjai már a házukat is ellopták a fejük fölül?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2014.01.06. 21:10:48

@Kettes: Jobb, mint az ÁVH-s judeofasizmus, ami 2002 és 2010 között volt. Ahhoz képest megint vidám barakk vagyunk ám.

dr kíváncsivagyok 2014.01.06. 21:17:43

@vizipipa:
"Komolytalan a kádárizmus emlegetése. Kádárt nem lehetett alkotmányos eszközökkel leváltani. Orbánt le lehet."

miért ? vér folyt 89- ben ?

dr kíváncsivagyok 2014.01.06. 21:19:08

@Mr Falafel:
" Magától ez a színvonal nem elfogadható. A judeobolsevik oldal folyamatosan azt sulykolja, hogy az EU nélkül nincs élet, és hogy magyarok helyett inkább EU-s polgárok legyünk, ám azt a pozitív tényt, hogy a magát kutyaként a háza elé láncoló magyar végre elindul megismerni az őt körülvevő világot, már nem bírják elviselni, ezért úgy tálalják, hogy az EU-ban szétnézni, ott munkát vállalni sokszor annyi pénzért, mint itthon, az borzalmas dolog. "

Te beteg vagy...és náci.

F. A. Hayek 2014.01.06. 21:24:34

@Kettes: "ellentétben velem"

Ha ezt úgy kell érteni, hogy ezek szerint nem szavazol a baloldali összefogás jelöltjére, az a nap első jó híre tőled. Már azt hittem egy újabb független értelmiségi, aki ugyan az orrát befogva, de a demokrácia védelmében mindig behúzza az ikszet az utódpártnak.

Viszont ha szerinted egyenlőségjelet lehet tenni a közé, hogy a Kádár-rendszer fizikai terrorral, állandó megfélemlítéssel és a Vörös-hadsereg támogatásával évtizedeken át megőrizte a hatalmát és a közé, hogy balsejtelmed szerint 2014-ben a választók többsége - több induló, köztük korábbi kormánypárt közül - ismét a regnáló jobboldalra fog szavazni, akkor ennek a betegség-dolognak tényleg utána kéne járnod.

dr kíváncsivagyok 2014.01.06. 22:19:26

@Mr Falafel:
"Te meg zsidó, és segghülye."

Az egyik nem talált,..a másikon gondokodom...

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.06. 22:30:03

@rajcsányi.gellért (ergé): Ezek a posztok igen tiszteletre méltó próbálkozások a sorok között írásra, mint a régi szép időkben. De nagyon messze vannak attól, hogy kádáristának nevezzék Orbán rendszerét. Vagy ha nem értesz egyet az állítással, akkor legalább vitatkozz vele.

@F. A. Hayek: Nem, ezt úgy kell érteni, hogy soha nem szavaztam az állampártra, sem annak utódjára. (Egyébként a dolgok mai állása szerint valószínűleg a demokratikus ellenzékre sem fogok szavazni, csak hogy meg legyen a napi jó híred.)

Elmondanám, hogy az Orbán-rendszer napi egzisztenciális zsarolással, totalitárius propagandával, az állam és a nyilvánosság minden zugára kiterjedő pártirányítással, önkényeskedő jogalkotással, újabb és újabb fegyveres testületekkel és rendszeresen demonstráló munkásőrséggel őrzi meg a hatalmát.

Nem ölnek meg embereket a véleményükért, és ez elismerésre méltó tény. Nem börtönöznek be újságírókat csak azért, mert kérdeznek, ez is örvendetes. De azért vannak politikai koncepciós perek, kiforgatnak nem a köreikhez tartozó vállalkozókat a vagyonukból, elüldöznek embereket az országból, és vannak eszközeik, hogy elhallgattassák a nekik nem tetsző véleményeket. Még nem alakult ki a totalitárius rendszer, nincs egypártrendszer, még nem megkérdőjelezhetetlen a társadalom vezető erejének tévedhetetlensége.

Még, basszájkám, még, ahogy Tubica Cézár mondotta. Olvasd el Kerényi Kádárista Manifesztóját. Ha Orbán magáénak ismeri el azt a torzszülöttet, akkor a vitát akár le is zárhatjuk.

Amadeus62 2014.01.06. 22:32:25

A magyar nép leszarja a mandiner olvasóit. Meg a mandinert is.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2014.01.06. 22:37:52

@dr kíváncsivagyok: Szóval a származásodat letagadod, s mivel agyad nincs, elmeállapotodról nem tudsz nyilatkozni. Tipikus.

high up! 2014.01.06. 23:26:22

Tanuljátok meg a saját történelmetekt okostónik! Akárhonnan is ugattok, 99%-otok beletartozik minimum az egyik alant felsorolt selejt képességüek osztályába. Lefogadom, a legtöbbetek meg egyenesen 2, hanem éppenséggel 3 osztályban is aktív harcosok voltatok (ill. "vagytok"):

Íme, a történelmi utatok az elmúlt 60 évben:

1. Kádár vezér, akinek volt 4-5 millió primitív komcsija

2. gyúrtcsány vezér, akinek volt 2,5 millió agyhalottja

3. Orbanescu vezér, akinek van 2,5 millió birkája

Na most nem is csoda, hogy bár a magyarok 1100 éve rohannak, hogy utolérjék Európát, nyilvánvaló, hogy sose fogják. Ekkora újratermelődő selejt agyacskával ez sose fog menni. Kazahsztán, Azerbajdzsán - az igen.

high up! 2014.01.06. 23:33:18

@Amadeus62: "A magyar nép leszarja a mandiner olvasóit."

Téged is bolsevista küldetés tudattal kezelnek a pszcihiátrián, ahova néhány éven belül az égész fidióta tábor gyógykezelésre lesz beutalva?
Teccik tudni 2015-16-ra úgy rátok omlik a maTROLLcsizmus, mint ahogy gyúrtcsány agyhalottjaira ráomlott a jóléti rencerváltás és annak a reformjai.
Körbe vagytok ti röhögve a poltikai elit összes szereplöje által! Még a saját birkapásztoraitok is csak röhögnek rajtatok. Teccik tudni, ez a játék lényege a nem polgári demokráciában:

Ki gyüjt magának több hasznos hülyét?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.07. 05:23:20

@Kettes:

"Srácok, ti teljesen el vagytok tévedve. Ha a Jó Tündér visszabaszna titeket 1972-be, mindenki számára hozzáférhető olcsó mobiltelefon, internet, fapados repülőjegy és dobozos sör nélkül, hát felkötnétek magatokat az első szálkás útszéli villanypóznára. Fel sem fogjátok, hogy milyen kibaszott jó dolgotok van ebben a rohadó kapitalizmusban. Amit ti hiányoltok, az a jó szem és a derékfájás nélküli szexuális élet. :)" --- írod.

No, látod, ha valami, akkor ez virtigli kádárista duma!:-) Úgyhogy, ha a kádárizmust keresed, akkor keresd ott, benn, a fejedben, ahol az máig tenyészik!

bolá 2014.01.07. 07:40:46

@Kettes:
Te jöttél azzal, hogy ma jobban élünk, mert gazdagabbak vagyunk: Most szerencséd van, elmagyarázom, hol hibázol:
1. amit elosztottál, az a bruttó átlagbér volt, csakhogy 1970-ben nem volt személyi jövedelemadó; vagy másképp: ha a bruttó bérem 100-ról 150-re nő, de közben kivetnek rá 60 adó-t, akkor az elkölthető pénzem, azaz jövedelmem nem nő, hanem csökken.
2. ma sokkal több a jövedelemmel nem rendelkező, mint 1970-ben volt. Ahhoz, hogy a társadalom összjólétét vizsgálni tudjuk, mindenkinek a jövedelmét figyelembe kell venni, azokét is, akiké nulla mert nincs munkájuk, ezért csak az átlagbér vizsgálata, még ha a nettóé is, nem mutatja az össz-szegényedést-gazdagodást.
3. összekevered a technológiai fejlődést és a szabad kereskedelmet a szegényedéssel-gazdagodással. Az, hogy ha lenne pénzem, sokkal több mindent megvehetnék, nem jelenti azt, hogy gazdagodtam is; ha közben elvesztettem a munkámat, azaz a jövedelmemet, akkor ez számomra végtelen drágulást (mert 0 jövedelemmel kell az árakat osztani), másképp végtelen szegényedést jelent; és a rendszerváltással, 1988-1992 között, másfél millió! ember vesztette el. Ők aztán baromi jól jártak, mert bármit megvehetnek – ja, hogy közben elvették tőlük a jövedelmet michael-hudson.com/2013/04/1843/ !

bolá 2014.01.07. 07:43:49

@bbjnick:
Eszembe is juttatta az általános iskolai párttitkár történelemtanárom dumáját.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.07. 08:10:24

@Kettes:

Más. Kádár nem volt nacionalista és beavatkozott az emberek magánéletébe. Ez volt 2 fő hibája. Orbán egy javított Kádár 2.0 verzió.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.07. 08:11:09

@Kettes:

"Orbánt is pont annyira lehet leváltani alkotmányos eszközökkel, mint Kádárt"

Ez viszont egyszerűen nem igaz.

tevevanegypupu 2014.01.07. 08:20:54

Kádárizmus..hülyék, látszik, hogy nem éltek akkor..

hoplita 2014.01.07. 09:05:57

@Alvarez:
Jobb, ha nem követeled.
Igazat írni nem mernek, mert akkor a csutitörpecigány személyesen, saját kezűleg hámozná meg a farkukat, a hazudozásból meg nem volt még elég?

hoplita 2014.01.07. 09:09:52

@Kettes:

"... Ha a Jó Tündér visszabaszna titeket 1972-be..."

A jótündért majd én fogom visszabaszni a retek anyjába.

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 10:24:27

@Kettes:

"mindenki számára hozzáférhető olcsó mobiltelefon, internet, fapados repülőjegy és dobozos sör nélkül"

sikeresen felsoroltál _néhány_ olyan területet ahol _többé-kevésbe_ hagyják kibontakozni a piaci folyamatokat

ez max. csak _felcsillantja_ a piaci koordináció térnyerésében rejlő lehetőségeket...

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 10:25:43

@Kettes:

ezt a "rohadó kapitalizmust" 100 évvel ezelőtt minden további nélkül szocializmusnak címkézték volna:)

Bell & Sebastian 2014.01.07. 11:17:30

@Kettes: Meg aztán a négyszereséről nyílt a bérolló a nyolcszorosára. A mesebeli, bruttó 220 ezer forintos átlagkereset valahogy nem jellemző ezekben az erdei körökben, ahonnan já písú k vam. Csivó zse bóle?

tevevanegypupu 2014.01.07. 11:25:57

@Bell & Sebastian:

Tatjana megkapta volna végül Anyegint, csak aztán már nem akarta..máshoz ment férjhez.:)

Bell & Sebastian 2014.01.07. 11:29:19

@calabria007: Pontosan azt gondolom, hogy a meg nem manipulált árak a relevánsak. Az élelmiszerről nem tudom megállapítani, hogy mikor támogatták jobban agyon?

Az műszaki haladás hulladékáért mindig is sokat fizettünk. Igazságot úgy lehetne tenni, ha cserekereskedelmi relációra térnénk át.

Vagy valami állandót figyelnénk, amiből ugyanannyi kell, függetlenül a kortól. Talán a liszt, krumpli, tojás, kisméretű tégla a megfelelőbb összehasonlítási alap.

Google 2014.01.07. 11:36:55

Jaj, hogy fogom élvezni, amikor a sok köztársasági demokrata a kis kesztyűs kezével befogott orrával és persze bekötött szemével leszavaz újból - what a surprise!- Gyurcsányra. Többek között.
Mert ilyen ez a materialista dialektika!

Bell & Sebastian 2014.01.07. 11:41:47

@tevevanegypupu: Mondja csak Teve, nem sidou ez a Tattyána, hogy mindig csak a szép szavak és élvezkedés, ám végül mégiscsak a pártszempont dönt?

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 11:47:18

@Bell & Sebastian:

az élelmiszer kapcsán pl. a világpiaci árakat lehet nézni

egyébként az ipari forradalom kezdete óta - kb. bő 200 éve - reálértéken mindennek folyamatosan csökken az ára

magasabb termelékenység = alacsonyabb reálár

vantaan 2014.01.07. 11:48:24

@Kettes: " ...ha a jó tündér ...." Azért valamit ne feledjünk és vegyünk észre. .... még az átkozott Kádár kor (tetszik vagy sem) legalább adott valami jövőképet az országnak még ha hamis is volt s lásd most! Mégis milyen jövőképe lehet egy mai fiatalnak idehaza? Mennyire tervezhető számára a jövő? Már párszor leírtam, a barátomnak van 3 fia 23 és 30 év köztiek ma már mindegyik külföldön dolgozik s van egy 18 éves lánya akinek már készítik elő az érettségi utáni kimenetelt. S haza sem akarnak jönni!
....mégis milyen tervezhető jövőképe van most egy magyar fiatalnak idehaza????
A szülők siránkoznak ,hogy nincs unoka, hogy úgy él együtt a legidősebb egy lengyel lánnyal 2 éve, hogy még nem is találkoztak vele.
Nem krumpli és liszt ár kérdése hanem a közérzet ....

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 11:50:17

@Bell & Sebastian:

klikk alább:

pricedingold.com/charts/wheat-1910.pdf

a fentebb belinkelt grafi nagyon szépen illusztrálja azt, hogy a XX. század folyamán rendkívül jelentős mértékben csökkent a gabona reál (aranyparitáson) számított ára

jobb agrotechnológia, ill. élelmiszeripar = alacsonyabb élelmiszerárak

Bell & Sebastian 2014.01.07. 11:54:04

@Google: Benéz a kamrába, van avas zsír, egy zsák korpa és mondjuk fél csupor, kőkemény szilvalekvár. Válasszon ezekből és főzzön valami finomat.

Nyisson a recepttel cukrászdát Bécsben.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.07. 11:54:50

@bolá: 1. 2012-ben a nettó keresettel számoltam.
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_qli001.html
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qli030.html
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_qsf001.html

2. B&S adta meg az összehasonlítás kereteit, ne nálam reklamálj, hogy nem rendelt komplex elemzést.

3. Nem keverem össze. A technológiai fejlődés olcsóbbá tette a fogyasztási javakat a széles tömegek számára. A hetvenes években két-három évnyi átlagkeresetet ért (ami nem azonos azzal, hogy ennyit kellett dolgozni érte, még mielőtt...) egy új Zsiguli. Ma két-három évnyi átlagkeresetet egy új Opel Astra ér.

Nézd meg ezt az idősort (első három oszlop):
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_zhc001.html

@Bell & Sebastian: Én nem azt állítottam, hogy te most jobban élsz, mint Kádár alatt. Azt állítottam, hogy az átlagkeresetből jobban lehet élni ma, mint negyven éve. Hogy te nem az átlagkeresetet keresed, az hagy ne legyen már az én problémám.

@hoplita: Öreg, te már annak is örülni szoktál, ha reggelenként nem a pizsamádat hugyozod össze, hanem a vécépadlót.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 12:08:38

@Google:
"Jaj, hogy fogom élvezni, amikor a sok köztársasági demokrata a kis kesztyűs kezével befogott orrával és persze bekötött szemével leszavaz újból - what a surprise!- Gyurcsányra. Többek között."

En meg azt fogom elvezni, amint a szocik kitakaritjak a nagypofaju "konzervativokat" a zsakmanypozicioikbol. De sebaj, a Magyar Ugy tovabbra is kepviselve lesz!
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2013/09/a-magyar-ugy-jovoje.html

Bell & Sebastian 2014.01.07. 12:08:50

@calabria007: Nem rossz. '80 óta stagnál, csak az időjárás hullámoztatja. Most fog újra fölmenni, öntözővíz, biotermesztés, génmanipuláció tiltása.

Az kérem meglehet, hogy egyre olcsóbb minden, viszont közben a kifosztás technikái is egyre finomodnak, a kettő, ellentétes folyamat állandó paritásba állt be.

Ezt nevezzük az erőforrások koncentrálódásának. Egyre kevesebben birtokolnak egyre többet, beleértve az elemi létfeltételeket is. Miközben a népesség tovább nő. Nem egy nyerő konstelláció.

tevevanegypupu 2014.01.07. 12:14:24

@Bell & Sebastian:

Tulajdonképpen azért nem értem, hogy minek is van szükség képviselőkre ?? Mármint így..

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 12:17:09

@calabria007:
"jobb agrotechnológia, ill. élelmiszeripar = alacsonyabb élelmiszerárak "

Ezt persze maskeppen is megfoghatja. Az arany azert problemas fizetoeszkoz, mert a mennyisegenek novekedese nem tartott lepest a termelekenyseg novekedesevel. Tehat azt is mondhatja, hogy nem a buza (vagy a tranzisztoros radio) lett olcsobb, hanem az arany lett dragabb. Ha az osszes eroforrasra arcsokkenest tapasztal (peldaul azokra is, amelyek kifogynak, pl. a tengeri hal), akkor biztosan ezt a hatast latja.

Az minden bizonnyal igaz, hogy drasztikus valtozas tortent a *letmodban* - az elelmiszer korlatlanul all rendelkezesre, mindenesetre tobb van belole, mint amit az emberek megenni kepesek. Ez Magyarorszagon a '60-as evek ota van igy, Nagy-Britanniaban a '30-as evek ota, Azsiaban most zajlik. Nagyszeruen lemerheto abbol, hogy az adott tarsadalomban milyen nepszerusegnek orvendenek a fogyokuras programok vagy mennyire van elterjedve a cukorbetegseg.

Bell & Sebastian 2014.01.07. 12:26:01

@Kettes: Elméletileg lehetséges, hogy van olyan, aki havi 220 -at keres bruttóban. Csakhogy a gyakorlatban még sincs. Ám ha akadna is egy, rögtön lerántják az átlagát a tengő-lengő családtagjai, ami azért az átkosban nem így volt.

Maga szerint hol adnak pont havi 220 bruttót? A végrehajtó szektorban, ahová a bankok kiszerkesztik az adósaikat?

Bell & Sebastian 2014.01.07. 12:42:32

@tevevanegypupu: Ajánlanám mindenkinek a méh- vagy hangyakolóniák tanulmányozását, mielőtt pártokról vagy emberi viselkedésről kezdene el okosakat értekezni.

Kétkamarás rendszerben elképzelhető, hogy a felsőházba (ahová egyébként nem választással kerülnek) nem mindegy, hogy Caligula lovát vagy Vágó Gábort ültetik.

Hogy az aktuális indulót éppen ki fújja el sűrű fésűn és selyempapíron (Kósa / Rogán / Selmeczi), az csak esztétikai kérdés.

Maga Hipszter Alex is eljátszhatná gitáron, csak arról nehéz elhinni, hogy eszi a birkapörköltet (mint egy magyar ember), míg az előző három anyanyelven béget, mióta csak kimászott a jászolból.

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 12:59:54

@Doomhammer:

"Az arany azert problemas fizetoeszkoz, mert a mennyisegenek novekedese nem tartott lepest a termelekenyseg novekedesevel."

klikk az alábbi grafira:

www.advisorperspectives.com/commentaries/images/Picture9_000.gif

1900 és 2009 között az ötszörösére nőtt az aranykitermelés volumene is

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 13:02:37

@Bell & Sebastian:

pl. ezért nem kéne tiltani a génmanipulációt

tevevanegypupu 2014.01.07. 13:06:55

@Bell & Sebastian:

Nálunk semmi nem normális és europaijóértelemben vett..nem baloldali vagy jobboldali..arra ráérnénk még, hanem egyszerűen csak józan, racionális kellene legyen. És akik alakíthatnák, azok gyávák, megalkuvóak és ide-oda ugrálnak. Mindegy minek nevezik magukat..félnek, mégpedig ami a legnagyobb röhej az az, hogy azok félnek jobban akik rendszerváltóknak hiszik vagy próbálják nevezni magukat.

Google 2014.01.07. 13:43:21

@Bell & Sebastian:

De legalább most továbbléphet az ember a következő kamrába, és nem cukrászdát, hanem a sok kolbászból fleischereit nyithat az üveghegyen túl. Ez is valami.
Úgy rácsodálkoznak maguk arra a kamrára, mintha eddig nem lett volna üres. Ha tele is volt, hitelből, hitellel volt az tele. Ne ámítsuk már magunkat, ha kérhetem.

Google 2014.01.07. 13:50:36

@Doomhammer:

Magának is boldogabbat, ha már így összefutottunk! Sőt, sokkal boldogabbat, ha a legnagyobb problémája az volt, hogy most nem a szocik, hanem emezek pöffeszkednek ilyen-olyan pozíciókban. Mert törleszkedni mindig fognak, hol emezek, hol meg amazok. És ez a veszély nem minket fenyeget, így teljesen hidegen is hagy, hogy ki fog kit és hova bombázni! Egészségükre!

Bell & Sebastian 2014.01.07. 13:56:21

@tevevanegypupu: A kerti törpe kultusza cseh és német bányavidékeken csírázott. A tárnák félhomályában, a mérgezett levegő kábulatában gyakran látni véltek függőleges kiterjedésükben erősen gátolt, szorgosan munkálkodó, sipkás-szakállas egyéneket.

Gipszmásaik beköltöztek a kertekbe, hátha megelevenednek a sötétben és elvégzik az éppen aktuális feladatokat, összeszedik a kutyaszart, elhajtják a bagzómacskát, kiássák a vakondot, összeszidják a lótetűt, ilyesmi.

Magyar ember ugyanerre politikust tart.
Ez sem szedi össze a kutyaszart, de legalább élvezi a fals nyervákolást, direkt odacsalogatja a vakondot és mellette még lótetűt is tenyészt.

A német lélek második legnagyobb rejtélye a kerti törpe. De az első is csak azóta van, mióta rájöttek a Zwergek haszontalanságára.

S ki viszi át fogában tartva
a kutyaszart a túlsó partra! -e gondolat bánt engemet.

Bell & Sebastian 2014.01.07. 13:57:55

@Google: Elég járatos vagyok a saját kamrámban, hadd ne mán dumálja ki Katiból a gyereket.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 14:05:29

@calabria007:
"1900 és 2009 között az ötszörösére nőtt az aranykitermelés volumene is "

www.gold.org/investment/why_and_how/faqs/#q021
"The best estimates available suggest that the total volume of gold ever mined up to the end of 2012 was approximately 174,100 tonnes, of which around 60% has been mined since 1950."

Vesse ezt ossze mondjuk Kina gazdasaganak novekedesevel ugyanezen ido alatt.

___________________________ (törölt) 2014.01.07. 14:06:14

@Doomhammer: mert a családtámogatási politika nem tud egy takarítónőnek havi 400 000 forintos fizetést adni, plusz jatt.

Bell & Sebastian 2014.01.07. 14:07:19

@calabria007: A buzik a génmanipuláció első eredményei. Leszavaznak, zúgnak egy kört a Tisza fölött, oszt nekik ennyi vót, meg egy rainbow.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 14:09:55

@Google:
" Sőt, sokkal boldogabbat, ha a legnagyobb problémája az volt, hogy most nem a szocik, hanem emezek pöffeszkednek ilyen-olyan pozíciókban."

Naivitasom hatartalan. Azt gondoltam, kicsit jobb lesz az elet, ha AZOK helyett EZEK poffeszkednek. Most azonban azt gondolom, hogy inkabb szorakozasra vagyom. Fussanak mulatsagosan a jelenlegi poffeszkedok es kozben kialtozzanak a nagykozonseg szorakoztatasara.

___________________________ (törölt) 2014.01.07. 14:10:35

@Doomhammer: nem is lenne szabad a pénz értékének a termelékenység növelésével lépést tartani, mert az egyenlő a munkások kizs... izé, szénné szívatásával és a társadalmi konfliktusokkal.

X gyáros vesz egy gépet, amitől Y munkás óránként kétszer annyi kanalat fog gyártani. Fog ezért a munkásnak kétszer annyit fizetni? Nem fog, nyilván. Nem az ő érdeme. Fix pénz, aranypénz, tehát lassú, stabil _defláció_ mellett a munkás úgy kapja meg a jussát, hogy a fizetése változatlan, de a boltban a kanál fele annyiba kerül, a piaci verseny miatt. Ez így oké is lenne.

A hitelpénz, a folyamatos lassú infláció, de még akár a 0% infláció, a stabil árak mellett is az van, hogy a termelékenység növelése, a technológiai fejlődés nem jelentkezik az árszint csökkenésében, tehát a munkás, a kisember-fogyasztó lófüttyöt sem kap. Igaz, az sem egyértelmű, hogy a gyárosnál marad a profit. Leginkább azok kapják a többletet, akik a nemzeti bank által nyomtatott pénzt kapják.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 14:17:43

@Shenpen:
" nem is lenne szabad a pénz értékének a termelékenység növelésével lépést tartani, mert az egyenlő a munkások kizs... izé, szénné szívatásával és a társadalmi konfliktusokkal."

Maga ugye olyan baloldali ember, hogy a tarsadalmi igazsagossag ugyet ennyire a sziven viseli?

A kanalak igazsagos elosztasanak a problemaja megszunik, ha olyan olcsokka valnak, hogy mindenki ket marekkal vehet beloluk.

Egyebkent az osszes aranysztenderd-parti jelenleg a BitCoin korul dong, ezzel meg nem probalkozott?

Arany ... olyan i.e. XL. szazadi dolog ...

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 14:46:25

@Doomhammer:

visszatérve az általad felvetett problémára szerintem az átlagbér vásárlóereje a legjobb zsinórmérték

vagyis az, hogy mit tudsz venni mondjuk egynapi keresetedből

ez mondjuk felettébb érdekes a hosszabb időtáv tekintetében

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 14:47:22

@Doomhammer:

akik valóban hisznek az aranyban azok szerintem széles ívben elkerülték a bitcoint, afféle tulipán-mánia 2.0-nak tartják

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 15:03:46

@calabria007:
"visszatérve az általad felvetett problémára szerintem az átlagbér vásárlóereje a legjobb zsinórmérték"

Ebben egyeterthetunk. Feledjuk akkor a buza arat aranyban.

Havi atlagber/1 kilo liszt ara mar erdekesebb szam.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 15:06:16

@calabria007:
"afféle tulipán-mánia 2.0-nak tartják "

Miert, az arany nem az? Mi haszna van egy aranyrudnak azon felul, hogy a birtoklojanak emeli a statuszat?

A statusz pedig egy teljesen tarsadalmi kreacio. Mihelyt az arany nem emeli a birtoklojanak a statuszat, az erteke nyomtalanul eltunik.

Szemben egy kilo lisztevel, ugye.

tevevanegypupu 2014.01.07. 15:11:38

@Bell & Sebastian:

Attól tartok a szart senki nem viszi átal a túlpartra, sőt a maga szakállas szellemei inkább ide hozzák vagy ami van azt itt óhajtják szétkenni.

bolá 2014.01.07. 15:44:59

@Kettes:
1. Nem volt az egyik időpontra adat, ezért egy másik táblázat adatát vetted – ez almát a körtével!; eszembe nem jutott volna, pedig megpróbáltam leellenőrizni a számaidat. De – hogy lásd kivel van dolgod, meg most nem tudok jobbat – elfogadom, hogy a 2008-2012-es nettó táblázatot a bruttókkal vessük össze. De Bell & Sebastian nem is az 1970-es, hanem az 1974-es évet hozta föl: ahhoz képest az átlagbér ma 2222×62÷2831=49-szeres, az árak 5427.8÷117=46 -szorosak lettek – csökken a különbség –, de ha 1979-hez nézzük, akkor az átlagbér 2222×62÷3877=36-szoros, az árak 5427.8÷150.9=36-szorosak, tehát a mai átlagbérek a 70-es évek végi szinten vannak. (Egyébként így mondja B. L., most legalább le is ellenőriztem, hogy igazat mond.) Ezért nem kell örömtüzeket gyújtani.
2. Azt sosem mondtam, hogy ezek az adatok rosszul mutatják az átlagbéreket. Azt magyarázom, hogy csak az átlagbérek összehasonlítása nem mutatja a mai elszegényedést, mert ahogy ebben a táblázatban www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_qli001.html olvasni lehet, 1970-ben 678e, 1974-ben 1115e, 1979-ben 1287e fővel többen dolgoztak, mint ma. Hogy az ország tényleges gazdagodást vagy szegényedést meg tudjuk állapítani, a munkájukat vesztetteket jövedelmét, a nullát is figyelembe kell venni, és ekkor nem a 1970-es évek végi, hanem jó ha az eleji szinten áll az ország. Ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni, amikor az ország gazdasági fejlődéséről – ami inkább visszafejlődés – beszélünk!
3. A technológiai fejlődés nem gazdagodás, hanem technológiai fejlődés. Ha nekem ma egy szuper autóm van, az nem jelenti azt, hogy gazdagabb vagyok mint az Esterházy herceg, akinek csak ötlovas fogata volt. Nem mellesleg vásárlói kosárhoz szokás hasonlítani a jövedelmeket, nem egy-egy kiragadott áruhoz (mert akkor miért nem az elektron árát hoztad föl). Az olcsóság-drágaság mindig relatív dolog, a rendelkezésre álló jövedelemhez szokás mérni, és annak a 1.5 milliónak, aki elvesztette a munkáját, így nincs jövedelme, annak minden megfizethetetlenül drága. Oszd el az Astra árát az ő jövedelmével! Nullával való osztás → végtelen, legalábbis a matematika mai állása szerint. Tehát neki minden végtelenül drága, másképp ő végtelenül szegény.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.07. 16:22:32

@Bell & Sebastian: Ha statisztikai módszertani-adatgyűjtési vitát akarsz, akkor fordult a KSH-hoz.

@Doomhammer: Feljebb összehasonlítottam, hogy két(-három) évi átlagkeresetből milyen kocsit lehetett venni a hetvenes években és milyet ma. Nyilván a szocializmusban az autó is hiánycikk volt, és nem piaci logika szerint határozták meg az árát, de tekintettel arra, hogy Magyarország kizárólag importálni tudta, az ártorzítást leginkább a KGST-n belüli politikai mutyizások okozták és nem a kormánydotáció.

@bolá: 1. A hetvenes évek végén futott csúcsra a devizahitelből (IMF!) finanszírozott, jóléti, de egyébként életképtelen gulyáskommunizmus, amiből nagyon keserves volt a felépülés a 90-es években. Ezt még egy bogárlacibácsista számtantagadónak is illene meggondolnia, mielőtt példaként állítja az utókor elé.

2. Én ezzel egy percig sem vitatkoztam. Igazat állítasz, de nem tartozik a tárgyhoz. Mármint ahhoz, amit B&S állított, hogy tudniillik az átlagkeresetből kevesebbet lehet venni, mint a hetvenes évek elején. A jövedelmi különbségek nagyot nőttek, és a legszegényebb rétegek ma szegényebbek, mint abban a rendszerben, amelyiknek deklarált célja a proletariátus felemelése volt. Csakhogy átlagokról volt szó és nem a legszegényebbekről és nem is a leggazdagabbakról.

3. Nem létező állításokkal vitatkozol. Ahhoz én nem kellek, ugye?

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 17:02:48

@Doomhammer:

nagyon nem

industrial use of gold
en.wikipedia.org/wiki/Gold#Industry

az ezüst pedig még inkább nem

Other industrial and commercial applications
en.wikipedia.org/wiki/Silver#Other_industrial_and_commercial_applications

+ az arany és az ezüst az árupénz-univerzum királya és királynője

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 17:06:03

@Doomhammer:

"Mihelyt az arany nem emeli a birtoklojanak a statuszat, az erteke nyomtalanul eltunik."

ennek bizony nyomát sem lehet látni

és mint köztudott a legmohóbb fogyasztó a Kínai Népköztársaság Jegybankja sem hisz ebben

therealasset.co.uk/chinese-gold-rush/

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.07. 20:09:43

@calabria007:
"ennek bizony nyomát sem lehet látni"

Márhogy nem találni olyan társadalmat, ahol az aranynak nem volt értéke? Jócskán volt ilyen. Csaknem az összes törzsi társadalom ilyen volt.

Az más kérdés, hogy ma mindenki értékesnek tartja az aranyat. Ez azonban azért van, mert mindenki tudja, hogy mindenki értékesnek tartja az aranyat. Ez egy öngerjesztő folyamat, ha valamiért megszűnne, az arany majdnem olyan értéktelenné válna, mint a BitCoin fog majd válni, amikor kidurran a lufi.

bolá 2014.01.07. 20:20:24

@Kettes:
Jaj, jaj, jaj! Ez a szokásos, demagóg érvelés, amelyet ráadásul pont azok terjesztenek, akik az eladósodásért felelősek. A '74-es hitelfelvétel a GDP egyszeri, kb. 2%-a volt, magyarul semmi; az összes többi utána jövő csak a kamatokra ment. Semmi hitelből finanszírozott jólét nem volt. ( A 'csodálatos' az egészben az, hogy ugyanez a 'briliáns' közgazdászkör 30 évvel később, a devizahitelekkel megismétli ugyanezt a balfogást: akkor vesz fel devizahitelt, amikor alacsony a kamat és erős a forint, hogy a hitelfelvétel után a kamat megugorjon, a forint meg lezuhanjon.) Egyébként az első megszorítás (áremelés) 1979-ben volt; emlékszem, hogy be voltak szarva az elvtársak, a párttagoknak egy nappal korábban megsúgták, hogy csendesítsék az indulatokat. De a kedvedért kiszámoltam az 1979-es és a 2008-as adatokkal: így a bér 30-szoros, az árak 30-szorosak – tehát 2008-ban is a 70-es évek végi szinten volt az átlagbér, nem volt ahhoz képest gazdagodás, ellentétben azzal, amit hinni akarsz, pedig a számok cáfolnak. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ma sokkal több a jövedelem nélküli, ez igenis a tárgyhoz tartozik, tehát összességében, az állításoddal és hiteddel szemben, mára szegényedett az ország. Legalább Keynes óta illik az aggregált számokkal számolni! Örülök, hogy azt beláttad, a technológiai fejlődés nem jelent gazdagodást.

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 21:25:01

@Doomhammer:

a platina, a palládium és a rhodium is remekül el van a saját jogán

az arany is el lenne, hisz sok mindenre lehet használni

+ az arany monetáris szerepét se bagatellizáljuk el

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 21:26:16

@bolá:

"A '74-es hitelfelvétel a GDP egyszeri, kb. 2%-a volt, "

akkor ez jóformán semmi az 1938-as Győri Programhoz képest

az vmi 20%-a volt az akkori GDP-nek...

hoplita 2014.01.07. 22:59:10

@Kettes:
Nem, annyira nem vagyok öreg és a te nyurnyó fajtádból hármat is bevállalok, bármikor...és utána valóban lehugyozlak.

hoplita 2014.01.07. 23:05:37

@calabria007:
Ne hülyéskeggy mán.
A génmanipuláció olyan, mit amikor a gyerek kézigránáttal játszi. Semmi baj, míg ki nem szedi a biztosítószeget és be nem indul a késleltető égőgyújtó.
Aztán szevasz.
Növényi, állati, emberi géneket kutyulgatni a bekövetkező hatások, következmények teljes figyelmen kívül hagyásával, mi több, arról még csak nem is tudva...
Akkor inkább a kézigránát.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.08. 00:20:40

@bolá: Jézusom, és elnézést kérek, hogy eddig rád pazaroltam az időmet.

Alfőmérnök 2014.01.08. 07:24:04

@tevevanegypupu: Én Tatjana helyében feljelentettem volna Anyegint zaklatásért.

tevevanegypupu 2014.01.08. 07:45:18

@Alfőmérnök:

Oroszországban történt..akkor oda még nem jutott el az emancimancipáció..bár kétségtelen, hogy az orosz forradalmárlányok nem sokkal később elkezdtek mocorogni.

Alfőmérnök 2014.01.08. 08:44:44

@tevevanegypupu: Ez nem csak emancipáció kérdése, hanem jogbiztonságé is. Nálunk is csak 2007-től számít bűncselekménynek a zaklatás. Addig itt is zaklathatta volna a köcsög Anyegin Tatjanát a leveleivel.

tevevanegypupu 2014.01.08. 08:57:53

@Alfőmérnök:

Ne vigyen valóságot a fikcióba.:)

Alfőmérnök 2014.01.08. 09:20:05

@tevevanegypupu: Nincs olyan, hogy valóság, meg fikció. Narratívák vannak.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.08. 10:26:03

@Kettes: nem akar a sorok között írni az, akinek fideszes felmenői vannak. ld: orbán nagyapó faluszéli kóricálása c. történetet. ergé kommentje
vö: skrabskival.

danesdzsu2 2014.01.10. 00:54:24

@bolá: Nekem is eszembe jutott az általános iskolai párttitkár történelemtanárom, és az is, hogy ma már nemzetibb bbj-nél is, némi MDF után a KDNP környékén láttam feltűnni utoljára, de ma már bizonyosan Jobbikos:)
süti beállítások módosítása