Minden a növekedéstől függ (Szajlai Csaba) – Mi a jobb? X.
2012. május 08. írta: Redakció

Minden a növekedéstől függ (Szajlai Csaba) – Mi a jobb? X.

  A magyar jobboldal elmúlt tíz évét és jelenlegi folyamatait elemző Mi a jobb? sorozatunkban Szajlai Csaba (Magyar Hírlap) írását olvashatják.
 

  Miközben az elmúlt tíz évben Magyarországon létrejött Európa legnagyobb jobboldali erőkoncentrációja, amely politikai oldalról nézve csúcsteljesítmény, addig hazánk többször is az államcsőd közelébe került. Gazdaságunk végletesen legyengült, csak külső forrásokból tudjuk magunkat finanszírozni. A jelenleg kormányzó pártok számára kulcskérdés, hogy milyen gazdaságpolitikát tudnak felmutatni, és az javítja-e az életszínvonalat.

  Konkrétabban: minden a gazdasági növekedéstől függ. És az nem lesz.

  Tíz éve annak, hogy gazdasági szempontból alapvetően sikeres, vitathatatlanul látványos eredményeket felvonultató első Orbán-kormány elveszítette az országgyűlési választásokat. Leszámítva a magas inflációt, 2002-ben tényleg látványos produkciókkal volt tele a mérleg. Többek között a GDP 53 százalékára csökkent az államadósság, az éves gazdasági teljesítmény négy-öt százalék körül bővült, a munkanélküliségi ráta pedig hat százalékra esett vissza. Rendben volt a költségvetés is, sőt a büdzsében több százmilliárdos tartalékot is képzett az akkori kabinet. Kiemelendő még az első Orbán kormány cső-EU politikája, valamint az is: öt évre voltunk az euró bevezetésétől. Az ipari export elhúzása mellett olyan ágazatok emelkedtek ki az ingoványból, mint az építőipar és az idegenforgalom. Nem mérséklődtek azonban a regionális különbségek. Ezzel együtt Magyarország versenyképessége a csúcson volt: Csehországgal álltunk fej-fej mellett 
a ranglistán, a kelet-európai régióból csak a szlovének köröztek le bennünket.

  Úgy tűnt, az első Orbán-kormány alatt tartósan növekedési pályára rendezkedett be a gazdaság. Ennek, a jobboldali hinterlandban azonban máig el nem ismert alappillére volt az 1995-ös Bokros-csomag, amely kétségtelenül megszorító volt, ám összhatását tekintve stabilizálta a gazdaságot. A 2002-es választások elvesztését sokként érte meg a magyarországi jobboldal, pedig nem kellett volna. A hatalom elvesztése a későbbiekben sajnos alapvető polgári-konzervatív értékrendbeli zavarokat hozott. Ez pedig leginkább az EU-hoz, vagy éppen az Egyesült Államokhoz történő viszonyunkban testesül meg. A magyarországi jobboldalt, a hozzá kötődő médiát villámcsapásként érte, hogy nem 
Orbán Viktor, hanem Medgyessy Péter írhatta alá Magyarország európai 
uniós csatlakozását.

  Ha az elmúlt tíz évet analizáljuk, kiemelendőek a Fidesz legnagyobb politikai akciói. Leginkább a nemzeti konzultáció és a szociális népszavazás ugrik be az akkori ellenzék látványos megmozdulásai közül, én mégis a 2008-es IMF-ügyet emelném ki. Akkor az ellenzék, egyébként jogosan, azzal vádolta Gyurcsányékat, hogy államcsődbe vitték az országot, és az IMF védőhálója alá bújtak. Tény, Magyarország volt az első olyan uniós tagállam, mely az IMF hitelét kérte. Ha nincs a húszmilliárd eurós nemzetközi hitelkeret lehívási opciója, hazánk pénzügyileg elszáll, ténylegesen a második Izlanddá válik. Az oly 
sokszor emlegetett súlyos gazdasági örökségért a Medgyessy-, és a Gyurcsány-kormányok a felelősek. A Bajnai-Oszkó-duót azonban elismerés illeti a válságmenedzselésért.

  Akárhogyan is: 2010-ben magas munkanélküliség, hatalmasra duzzadt államadósság, hiteltelen ország-kép fogadt az Orbán-kormányt. A súlyos gazdasági problémák és a feneketlen korrupció volt az oka annak, hogy a szavazók elzavarták az MSZP-t és az SZDSZ-t a hatalom környékéről. A kétharmados parlamenti fölényt megszerző Fidesz-KDNP hatalmas lehetőséget kapott.

  Akkor, amikor megalakult a második Orbán-kormány, rögtön egy gazdasági akciótervvel rukkolt ki, látván, hogy nincs lazításhoz mozgástér a költségvetésben. A költségvetési bajokra speciális fizetési kötelezettségeket vetett ki az új hatalom. Az első intézkedéssorozatot még le is nyelték az érintettek, de a második akciótervnél már 
érezhető volt, hogy a kormány túllőtt a célon. Miközben ugyanis kiebrudalta az IMF-et, addig különadókat rótt ki bizonyos nemzetgazdasági szektorokra. Hatástanulmányok, az érintettekkel történő tárgyalások nélkül.

  Eközben a honi, unortodox gazdaságpolitika azért emelkedett ki a kelet-európai mezőnyből, mert érthetetlen módon a kormány összeveszett a fél világgal. A kifejezetten jómódúakat szolgáló devizahiteles végtörlesztés pedig végleg betette a kaput. Elapadtak a banki források, miután a hitelintézetek veszteségesek lettek. A kicentizett büdzsé nem tud érdemben hozzájárulni a gazdaság növekedéséhez. Ráadásul mindhárom hitelminősítőnél bóvliban vagyunk.

  A friss hírek szerint őszre várható az újabb IMF-hitelkeret, amelynek megléte kétségtelenül jó hír árfolyam- és kamatoldalon, de továbbra sem egy prosperáló ország képét adja. Természetesen, mint magfilozófiai tételeket, érinteni kell az egykulcsos szja-t, valamint a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítását is. Utóbbi a forintgyengülés miatt nem tudott érdemben pozitív hatást kifejteni, míg előbbi 400 milliárd forintos bevételkiesést okozott 2011-ben a büdzsének. A belső gazdaságot pedig nem pörgette fel. Eközben tovább zsugorodik a magyar gazdaság kibocsátási képessége, a nemzetközi piacokon pedig csak  magas kamatért kapunk hitel.

  Ebben a tempóban előfordulhat, hogy 2014-ben egy jottányival sem lesz jobb a helyzet mint 2010-ben volt. Mindennek pedig az az oka, hogy a Fidesz-KDNP kormány csak későn kapcsolt: mire nagy nehezen elszánta magát a Széll Kálmán-terv 2.0-ás változatára, az új kormányprogram a szerkezeti reformok helyett csak a megszorításokra lesz elegendő.

  Túl hosszú volt az ellenzékben eltöltött, úgynevezett elmúlt nyolc év, felettébb úgy tűnik, a Fidesz nem készült fel a kormányzásra. A nagyszabású gazdaságfejlesztési koncepciók anyagi bázisa az uniós forrásokra épül, s aligha hihető, hogy az új kínai és szaúd-arábiai gazdasági kapcsolatok rövid időn belül löketet adnak a gazdaságnak. Márpedig a jelenleg kormányzó pártok számára kulcskérdés, hogy milyen gazdaságpolitikát tudnak felmutatni, és az javítja-e az életszínvonalat. Idén jobb esetben nem esünk vissza, jövőre pedig 1,6 százalékos bővüléssel lehet számolni. Utóbbiból semmi pozitívat sem fog érezni a választópolgár, viszont az idei évben megemelt adókból és illetékekből, a folyamatos állami elvonásokból azonban sokat.

  Minden a gazdasági növekedéstől függ. Életszínvonalat befolyásoló bővülés azonban nem várható. 2014-ben, mikor mérleget vonunk az elmúlt négy évről, nem szívesen lennék a Fidesz helyében.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr804467924

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Fidesz-jelenség esszenciája 2012.05.08. 14:19:26

A győri önkormányzat tudatosan szeg jogszabályt, ráadásul azt a jogszabályt, amit néhány hónapja fogadott el a fideszes országgyűlési többség, soraikban a győri polgármesterrel. A fideszes vezetésű önkormányzat a plázastop-szabályozás szándékos figyelm...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 07:07:49

"2014-ben, mikor mérleget vonunk az elmúlt négy évről, nem szívesen lennék a Fidesz helyében."

Jellemző, hogy egy Bajnai-Oszkó hívő is megnyilvánulhat "jobboldaliként". A gazdaság nem számít. Meg lett mondva.

jobbklikk.hu/index.php?Cikk=743
"4. Felismerni, hogy problémáink erkölcsi természetűek, válságunk kulturális krízisből fakad, bajaink nem elsősorban anyagi, hanem szellemi eredetűek, hiszen a felszín kérdéseinek mélyén teológiai tételek ülnek. A gazdaság helyett ugyanis az eszmék mozgatják a világot."

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 08:00:29

Tehát a "Mi a jobb?" kérdést az MH véleményrovata tudja a legjobban. Mi másért kérdeznék végig épp őket?

De aztán ha megint valami bicskanyitogató földbeásós-rosenberges jelenik meg, nehogy elkezdjétek letagadni, hogy az volna a jobboldal.

Alfőmérnök 2012.05.08. 08:28:50

Nem értem, miért kell annyit baszogatni ezt a sorozatot? Szerintem jó ötlet volt.
Hogy a publicistáink olyanok, amilyenek? Azt eddig is tudtuk.

tistedur 2012.05.08. 08:31:50

@Alfőmérnök: szerintem nem a sorozattal van bajuk, hanem a cikkek minőségével :)

ucsacsu 2012.05.08. 08:34:25

@tistedur:
Ne foglalkozz ezzel,nem a tedolgod,te csak olvasgasd a tórát.

Alfőmérnök 2012.05.08. 08:35:56

@tistedur: Ja? Azokba csak bele-beleolvastam. :)

tarackos 2012.05.08. 08:38:16

Szajlai teljesen korrekt cikkeket ír. Bár ez nem igazán a jobboldalról szól mert a gazdasággal kapcsolatos kérdéseken kívül semmit sem tárgyal. Azt viszont sztem nagy vonalakban korrektül látja.

Igen, a fidesz nem készült fel a kormányzásra. Dehát nem is ezzel foglalkozott a zelmúltnyócban hanem az ellenség ellehetetlenítésével. De nem alternatíva felmutatásával hanem szimplán mocskolódott és uszított. Így nem csoda ha az egyetlen eredmény, hogy az oligarcha nagy kanállal zabál...

tistedur 2012.05.08. 08:38:56

@ucsacsu: olvasgatom is, sok más mellett :)

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.05.08. 08:40:38

Az rendben, hogy Bokros nem az ördög maga, és hogy Bajnai & Oszkó nem Fletó &Veres. De nem esnék át a ló túlfelire. Az meglepő, hogy mindezt egy MH-osnak kell fölróni, azt hittem, arrafelé Bogár prof munkássága a szentírás. A sorozat egyértelmű érdeme, hogy lassan kifúrja az oldalamat a kíváncsiság, mi a fene az a jobb. Kár, hogy válaszokat nyomokban sem tartalmaznak az írások.

Satyala 2012.05.08. 08:55:30

"Minden a gazdasági növekedéstől függ. Életszínvonalat befolyásoló bővülés azonban nem várható. 2014-ben, mikor mérleget vonunk az elmúlt négy évről, nem szívesen lennék a Fidesz helyében."

Nehéz lesz megmagyarázni a választási kampányban, a 2010- es ígéreteket, pontosabban azt hogy az ígéreteik szerint kormányoztak-e, ha már programjuk nem volt.
Az ellenzék, legyen bármilyen is, az orruk alá fogják dörgölni az összeset.

Exe Géza · http://igyjartal.blog.hu/ 2012.05.08. 09:07:17

Már egy jó iideje gondolkodom, hogy vajon mi a fenét keres Szajlai a Magyar Hírlapnál. Ezzel a világképpel a HVG-nél volna a helye.

Viktus 2012.05.08. 09:17:04

Na ez már egy racionálisabb elemzés ... bár ilyen írásokkal sokáig nem fogja a magyar hírlapnál dolgozni :P

Tilikov (törölt) 2012.05.08. 09:18:52

- Mi a jobb kedves Szajlai Csaba?
- "Ebben a tempóban előfordulhat, hogy 2014-ben egy jottányival sem lesz jobb a helyzet mint 2010-ben volt."
- Igen, de az ami jobb, az mi?
- "Konkrétabban: minden a gazdasági növekedéstől függ. És az nem lesz."
- Arról beszélj már, hogy a fidesz miért olyan baromi jó, és hogy miért örüljön a birka fideszes!
- "Túl hosszú volt az ellenzékben eltöltött, úgynevezett elmúlt nyolc év, felettébb úgy tűnik, a Fidesz nem készült fel a kormányzásra."
- Te tényleg nem érted mi a kérdés?
- "A hatalom elvesztése a későbbiekben sajnos alapvető polgári-konzervatív értékrendbeli zavarokat hozott."
- Baszd meg Szajlai mondj már valami jót!
- "A Bajnai-Oszkó-duót azonban elismerés illeti a válságmenedzselésért."
- A fideszről mondj jót te seggfej!
- "A kicentizett büdzsé nem tud érdemben hozzájárulni a gazdaság növekedéséhez. Ráadásul mindhárom hitelminősítőnél bóvliban vagyunk."
- Ennyi, kérem kapcsolják ki, ne feledjétek kedves ker-konz-polg-jobb szavazók, hogy jó az irány és csakafidesz, Szajlai meg egy ballib úgyhogy pont az ellenkezője igaz annak, amit ír.

Satyala 2012.05.08. 09:30:35

@Tilikov:" - Mi a jobb kedves Szajlai Csaba?"

Talán már Szajlai is ezt kérdezi. :)

Viktus 2012.05.08. 09:37:48

@tarackos:

Eddig sem a jobboldalról szóltak a cikkek, hanem a Fideszről :P ez legalább v.mi újdonság a magasztos popi nyalások után.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 09:42:03

@Tilikov:
Maga igazsagtalan. Szajlait megkertek, hogy mondja el a velemenyet a jobboldal elmult 10 everol es o elmondta - gazdasagi szempontbol. A kep nem tul fenyes, az igaz. De ebben meg egyet is tudok vele erteni.

Az, hogy ezek utan a NER bajnokai miert nem rugjak ki nagy ivben, az nekem is egy csoda. Egy tippem: az MH gazdaja latvanyosan utalja es furja Matolcsyt (valoszinuleg o akar a helyere kerulni) es ezert van egy embere a kormany gazdasagpolitikajanak a biralatara. De csak azt lehet biralni.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 09:49:39

@Doomhammer: Több embere is van; ez viszont megmagyarázhatatlanná teszi Bogár és Boros szerepeltetését.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 09:55:23

@Counter:
Miert, Bogar es Boros a kormanyt biraljak?
Na jo, Bogarral neha elszalad a lo meg aztan Jobbikos happeningeken is haknizik, de ugy tunik, ez belefer.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2012/04/csakazertis-professzor.html
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2011/12/lovaltas.html

Tudja, o is ilyen izgaga jobboldali fiatalember, mint Payr Hugo volt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 10:08:47

@Doomhammer: Éppen azért teszik megmagyarázhatatlanná, mert a két, most éppen a MH-ban, de korábban pl. a Mécs-jelentésben is együtt szereplő úriember teljes gőzzel támogatják a matolcsyzmust.

Tehát az MH egyszerre húzza a radikális ortodoxia (olvasta, mit írtak Hollande megválasztása kapcsán?) és a még radikálisabb unortodoxia nótáját is.

Azért ezt tényleg nem értem.

Steve the Great 2012.05.08. 10:15:04

Kíváncsian várom, milyen frissen született blogban fogunk olvasni Szajlai viselt dolgairól. Tán még MTI hír is lesz belőle...

Tilikov (törölt) 2012.05.08. 10:16:50

@Counter: Belülről rothad a narancs. Kívülről nem elég nemes a penész, hogy kikezdje a vastag bőrét. Belülre kerültek a legnagyobb férgek és rágniuk kell, mert éhesek.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 10:20:00

@Counter:
"Éppen azért teszik megmagyarázhatatlanná, mert a két, most éppen a MH-ban, de korábban pl. a Mécs-jelentésben is együtt szereplő úriember teljes gőzzel támogatják a matolcsyzmust."

Mit nevezunk matolcsyzmusnak? Minthogy o a miniszter, a kormany gazdasagpolitikajat, nem? Bogar nem szereti a kormany gazdasagpolitikajat, szerinte az IMF-fel valo kiegyezes (az utolso toltenyig valo vilagforradalmi harc helyett) szabalyos hazaarulas, a nemzettorzs letfosztasa. Odaig ment (mar tavaly), hogy belengette a Fidesszel valo szakitast, az IMF-targyalasok megkezdese ota pedig nyiltan a Jobbikkal kokettal.

Igen, a stilus es a latvanyos cikkcakkokban bovelkedo karrier (amely cikkcakkokbol mindig jol jon ki) nekem is azt sugja, hogy Bogar egy jol kepzett szakerto.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 10:25:14

@Doomhammer: Matolcsyzmusnak a harcosan harmadikutas, inflációs, autarkiás, nagyívű elgondolásos gazdaságpolitikát támogatjuk. A kormányé időnként ilyen, máskor nem; Bogáré és Borosé mindig.

Ergo ők következetesebben támogatják a matolcsyzmust, mint a kormány. És nagyobb kanállal is akarják adagolni, mint a kormány.

Velük szemben ugyanabban az újságban két másik úriember pedig határozottan foglal állást a matolcsyzmus ellenében. Ez nagyon érdekes jelenség, és a maga magyarázata, miszerint a tulajdonos fúrni akarja a matolcsyzmust, nem tudja megválaszolni, hogy akkor meg mit keres ott Boros és Bogár.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 10:38:21

@Counter:
"Matolcsyzmusnak a harcosan harmadikutas, inflációs, autarkiás, nagyívű elgondolásos gazdaságpolitikát támogatjuk."

Ez egy kicsit tul bo definicio. Matolcsy gazdasagpolitikaja levezetheto Szajlai cikkebol: novekedes kell minden aron. Ennek a politikai oka pedig az, hogy a Fidesz nem akar belefutni a "rosszabbul elunk, mint 4 eve" pofonjaba. Matolcsy vagdalkozasa eppen a novekedes minden aron valo erolteteseert folyik. Eloszor nem akart o szabadsagharcolni, csak amikor rajott, hogy novekedes nem lesz (eloszor csak azt hitte, hogy rovid tavon, de mostanra kezd leesni a tantusz, hogy hosszu tavon se), akkor kezdett unortodox modszerekhez nyulni. De hat persze ez se segit rajta.

Bogar ezzel szemben teljesen mas nezetet kepvisel. Oszerinte a novekedes eleve lehetetlen, mert megesszuk a Fold urhajot. Az o vizioja egy tradicionalisabb, kevesbe iparosodott "kertmagyarorszag".

Azert keverhetok ezek ossze, mert a gazdasagi szabadsagharc loveszarkaban egy oldalrol tuzelnek, de teljesen mas okbol.

Tilikov (törölt) 2012.05.08. 10:45:21

@Counter:

A zombikat is kell etetni valamivel, mert ők is sokan vannak és éhesek. Olyan étel pedig nincs, ami az embereknek és a zombiknak is egyaránt ízlene, ezért kell két menü.

Valahogy egybe kell tartani az emberek&zombik polgári szövetségét, mert a kétharmad az ő közös akolba terelésüket jelenti, és ha nem kapnának enni a zombik is a polgári akolba, akkor átmennének a jobbikhoz.

A nagy kérdés az, hogy az emberek\zombik arány vajon fele-fele a polgári akolban, vagy már többségbe kerültek a zombik?

Bell & Sebastian 2012.05.08. 10:54:22

Elég szomorú, hogy ez a Bajnai és Oszkó nevezetű, kettő címeres, hazaáruló gazember, relatíve pozitív példaként mutatható fel.

Az írás majdnem megüti a középiskolás szintet, szépen elszavalja, mit lehetett látni egy léggömb kosarából, pár száz méter magasról.

Hacsek és Sajó heveny nyelvelése a B&B megmondológiára csak attól nem szórakoztató, hogy egyrészt a Fidesz korifeusok meg sem hallják, másrészt legalább előállnak a tények valamiféle magyarázatával.

Az azért nem lenne botorság, ha egyrészt aktualizálnák, másrészt számokkal támasztanák alá a hidraulikai/áramlástechnikai alapvetéseiket.

Amúgy pénz nélkül tényleg nem lesz semmi az idén, jövőre meg talán, ez a kettő meg édeskevés az öhömhö bódottágho.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 10:54:33

@Tilikov:
"A nagy kérdés az, hogy az emberek\zombik arány vajon fele-fele a polgári akolban, vagy már többségbe kerültek a zombik? "

Amiota beemeltek a MIEP-et a Fideszbe, a Fideszben mindig tobbsegben voltak azok, akiket maga zombiknak nevez. Veluk azonban nem lehet valasztast nyerni, sot megmutatni se tanacsos oket a tarsadalom tobbi reszenek, mert megijednenek. Veluk csak a Viktor beszelhet, mert o hozta oket es o erti a nyelvuket. Cserebe ezek az emberek az utolso lehelletukig tamogatjak - nem a Fideszt, hanem a Viktort.

A gond most ott van, hogy a Fideszen belul minden teljesen rendben levonek latszik, az van, amit a hivok akarnak. Azonban a 2010-es Fidesz szavazok kozul a "nem tudja/nem mondja" csoportba tavozott masfelmillio ember. Ha ott is maradnak es nem mennek el szavazni 2014-ben, akkor a Fidesz nyer - ezt mutatjak a kozvelemenykutatasok. En azonban azt tippelem, hogy el fognak menni es szavazni fognak. Csak nem a Fideszre.

Ez az a gond, ami miatt a "jobboldal elmult tiz eve" agyalas folyik.

tarackos 2012.05.08. 10:57:07

@Viktus: Végül is igen. Az mdf-et meg sem említették és a széljobbról sem szóltak egy szót sem. Az előbbi még hagyján de sima képmutatás úgy tenni mintha a széljobbhoz semmi köze nem lenne a fidesznek. Nagyjából a jobbikos kottát játszák...

tarackos 2012.05.08. 11:04:32

@Doomhammer: Ha valóban agyalnának akkor lenne legalább egyetlen ember aki hajlandó lenne konzerv szemmel áttekinteni a teljes egészet. De hát a profok szerint is a kormány mellett kell kiállni hiszen báncsák az madzsart...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 11:08:57

@tarackos:
"Ha valóban agyalnának akkor lenne legalább egyetlen ember aki hajlandó lenne konzerv szemmel áttekinteni a teljes egészet."

Nincs teljes egesz, sose volt. Ahhoz, hogy a Fidesz valasztast nyerjen, az egesz bandat egy taborba kell terelni es mindezt ugy, hogy
1. Ne jojjenek ra, hogy a Viktor nezetei a tabor nagyobb reszenek nezeteivel nem osszeegyeztethetok.
2. Tovabba a valasztoi tabort alkoto legalabb 4-5 nagyobb csoport nezetei sem osszeegyeztethetok egymassal.

2010-ben ez a varazslat csak azert sikerult, mert a Ferinek sikerult tonkretennie a szocikat. Mostanra elmult a varazs es a tabort nincs mi osszeterelje. A Viktor kulonosen nem.

Bell & Sebastian 2012.05.08. 11:09:52

Egyébként a minap érvelt Orbán azzal, hogy jó bót az EU, mert ezer milliárddal többet kaptunk, mint amennyit befizettünk.

Szerintem Orbán még sosem látott könyvelői mérleget.

Ezermilliárdot kábé egy év alatt úgy kilopnak, mint a sicc, másrészt meg érthetetlen, hogyan lehetséges, hogy kifosztottak, ha pozitív a mérleg.

Azaz, Orbán hazudik, hogy ne húzgálja Dagobert Izidor szakállát fölöslegesen, közvetlenül az aranyeső előtt.

De nemoda Yucca, addig még párszor belebömbölheti a mikrofonba, hogy a Púnijó mennyire jóságos, meg aztán az autógyártás is ide települt, mint a megakadt lemez.

Ettől hallgatja szívesebben a jónép Borosbocskort, akarom mondani Bogárt. Mert az sem igaz, de legalább az lehetne.

kalamajka49 2012.05.08. 11:12:43

"Kinek akar ártani Szajlai Csaba?" :DDDDDD

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.05.08. 11:23:59

@Doomhammer: "...el fognak menni es szavazni fognak. Csak nem a Fideszre."

Hát kire?

kalamajka49 2012.05.08. 11:26:18

Amúgy ha ebbe a sorozatba beraknák a málnási búcsúját, hát több eredeti meglátás lenne benne, mint az összes többiben együtt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.05.08. 11:28:38

@Holger Hartland:
"Hát kire? "

Hat ennek a kerdesnek a megvalaszolasa vegett turjak Fideszes agensek tucatjai az internetet (is). Bajnait sikerult is mar megfogniuk (allitolag a partneren keresztul, klasszikus trukk). Epp ezert nincsenek nevek most.

Meg aztan a pszichologiai hatas is elonyosebb: hadd vadoljak a fideszesek egymast, ki lesz az arulo. Persze a kihivo nem kozuluk fog kikerulni, hiszen a Fideszbol nem lehet csak ugy kilepni.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.05.08. 11:34:46

@amervihákim:
málnási százszor okosabb ezeknél a tökfejeknél :)

tarackos 2012.05.08. 12:13:05

@Doomhammer: Arra értettem, hogy mi a jobb. De ezen belül a különböző csoportokról sem beszéltek. Az egészet pedig a kormányzásra értettem. A cikk írók mindig egyes eseteket szálaznak önállóan, nem pedig a kormányzás egészét. Mert nyilván feltünő lenne ha mindent köpködni kellene mint elereszteni egy-egy ejnye bejnyét...

tarackos 2012.05.08. 12:18:01

@Doomhammer: Volt mostanában egy térkép aszem a HVG-n, 2 év távlatában a pártok támogatottságát vizsgálta. Megint ott a fidesz mint az előző bukta után, a vidéki szerencsétlenek uszítja. Emlékszem mikor a 2006-os EP választásnál áradozott a "polgári" párt, hogy végre a városiak is újra szavaznak rájuk. Viszont BP-n meglepődtem még mindig lájkolják pedig az egyetlen eredmény néhány utcanév, szobor meg zászló...

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.05.08. 12:24:56

@Doomhammer: Hogy a szarul kormányzó, súlyos népszerűségvesztésen átesett, ám az ellenzék bénasága miatt még mindig vezető kormánypárt holdudvara keresi az elpártolt szavazókat? Mit nem mond! Maga elpazarolja itt a tehetségét. Jelentősebb megmondóhelyre kellene írnia.

Azért annyit elárul, Bajnait mivel sikerült megfogniuk? Azt gondoltam, azért lapít, mert csak az utolsó pillanatban akar előállni, addig várja, hogy a Fidesz még jobban elássa magát, köré pedig szövögethetik a legendákat az emberei.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.05.08. 13:18:51

"Konkrétabban: minden a gazdasági növekedéstől függ. És az nem lesz."

Ennyi. Ez teljesen így van. És ez hosszútávon kinyírja a fideszt, mondjuk 2014-et talán még megnyerik. Ha az únió összeomlása is szerepet játszik -lásd a mostani görög helyzetet- akkor az únió bukása az orbán-bandát is maga után húzza a mélybe, még 2014 előtt. Én ennek a varinak drukkolok.

Az eddigi sorozatban még ez a legjózanabb, legkevésbé terelő cikk. A Viszonylagos hibája, hogy az egykulcsost, de még inkább az emiatt évente kiszálló 500 milliárdot nem említi. Egyébként Orbán 2010 márciusában kijelentette, hogy nem lesz egykulcsos adó (arról beszélt , hogy a minimálbér adómentes lesz, ha még emlékszünk rá). Ebben is hazudott.

"Minden a gazdasági növekedéstől függ. Életszínvonalat befolyásoló bővülés azonban nem várható. 2014-ben, mikor mérleget vonunk az elmúlt négy évről, nem szívesen lennék a Fidesz helyében."

csökkenő életszínvonal - csökkenő támogatottság
csökkenő életszínvonal - radikális mozgalmak megerősödése

Ezen két tényező együttesen a Jobbik malmára hajtja a vizet.

Nagy kérdés, hogy a Jobbik a protestpárt szerepéből képes lesz-e kitörni, pozitív üzenetet megfogalmazni.

Amint ezt képes lesz megtenni, semmi sem állhat útjába.

Steve the Great 2012.05.08. 13:29:11

@Schwerer Gustav:
"Természetesen, mint magfilozófiai tételeket, érinteni kell az egykulcsos szja-t, valamint a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítását is. Utóbbi a forintgyengülés miatt nem tudott érdemben pozitív hatást kifejteni, míg előbbi 400 milliárd forintos bevételkiesést okozott 2011-ben a büdzsének. A belső gazdaságot pedig nem pörgette fel. "

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.05.08. 13:33:43

@Steve the Great:
Igazad van. Benéztem.

Szerencsére ettől még a konklúzióm változatlan marad:)

Bedi 2012.05.08. 14:08:11

Mindig mulatságos a Szajlait a Bogárral egy beszélgetésben látni az echon.

moflicheque 2012.05.08. 14:24:14

Csabika, ha szerinted minden a növekedéstől függ, vegyél be viagrát!!
Attól valószinűleg nőni fog, de te nem leszel okosabb!!

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2012.05.08. 14:27:37

@Counter: "épp őket" látom, megfogtad a lényeget, a Mandiner kipécézte az MH-sokat, és csakis őket kérdezi. Az nem jutott eszedbe, hogy őket IS? A sorozatban eddig semmiféle fölényben nincsenek az MH-sok.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 14:45:08

@dobray: Azt én is hosszan tudnám sorolni, milyen fölényben nincsenek az MH-sok... azonban az, hogy milyen fölényben vannak, sokkal rövidebb lesz.

Saját magatok is ekképp jelölitek meg a szerzőket:
I. Szentesi Zöldi László (MH)
II. Békés Márton (Jobbklikk)
III. Lovas István (MN)
IV. Szőnyi Szilárd (HV)
V. Csermely Péter (MN)
VI. Hörcher Ferenc
VII. Megadja Gábor (Konzervatórium)
VIII. Bayer Zsolt (MH)
IX. Lánczi András
X. Szajlai Csaba (MH)

Nekem az jön ki, hogy 10 cikkből 3 db kifejezetten MH-s szerző, 2 MN-es, 1-1 HV, Konzervatórium és Jobbklikk, valamint 2, meghatározott sajtótermékhez különösebben nem kötődő szerző tollából származik.

Na most akkor minek nevezzük azt, hogy a legtöbb szerző az MH-tól van. Nemfölénynek?

tarackos 2012.05.08. 15:24:02

@Counter: Hát nem. Ha 10-ből 5 lenne talán. De még akkor is tudni illene hányan lesznek. Nagy számok törvénye...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 15:29:06

@tarackos: Relatív többségnek hívják az ilyet, s semmi baj nincs vele.

Tessék egy példa a távoli múltból (a google a hibás):
hvg.hu/itthon/20100129_forsense_relativ_tobbseg_ketharmad_fidesz
A megkérdezettek 42%-a véli úgy, ahogy, és ezt relatív többségnek lehet nevezni, mert semelyik másik válasz sem több ennél.

Több MH-s szerzőt szólaltattak meg az eddigi 10 cikkben, mint bármilyen mást? Igaz/hamis?
Akkor vannak *valamilyen* fölényben az MH-s szerzők? Igaz/hamis?
Tehát akkor mondhatjuk, hogy fölényben vannak az MH-s szerzők, ha fölényben vannak? Igaz/hamis?

tarackos 2012.05.08. 16:16:57

@Counter: Ez egy pillanatkép Counter ami akár holnap megváltozhat és ez a relatív többség is csak a mai cikkel igaz. Én ezt nem minősíteném.

Ez pedig relatív többséggel, a saját statisztikáddal sem igaz: "Mi másért kérdeznék végig épp őket?"

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.08. 16:43:23

@tarackos: "Akár".

A hiperbola bevett retorikai eszköz.

Jelenleg viszont tény az, hogy a MH-s szerzők relatív többségben vannak a sorozatban, tehát jogos a kérdés: miért épp a MH véleményrovatát kérdezi végig a Mandiner arról, hogy mi a jobb?

Mikka-Makka 2012.05.08. 17:50:24

a cikk meglepően objektív
azt mindig is tragikomikusnak tartottam h Bokrosból aki semmi mást nem csinált mint megszorított, egy Bajnaiból aki nem hagyta csődbe menni az országot a végén hős válik mert a többiek annyira csapnivalóak
Orbán a felelős Matolcsyért h nem mert egy erős gazdasági minisztert kinevezni aki nem adja a nevét a "szabadságharchoz"

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2012.05.08. 20:11:18

mi történt? széles papa bevásárolta magát a mandinerbe?

xxiv 2012.05.08. 20:40:19

Sajnos teljesen korrekt cikk. Orbán 2.0 egy nagy kalap szar. A tegnapi oligarchás beszéddel pedig olyan mélységekbe süllyedt, hogy egy szdsz szintű vereséget érdemelne.

Robinzon Kurzor 2012.05.08. 21:07:16

Az "alapvetően sikeres, vitathatatlanul látványos eredményeket felvonultató" első Orbán-ciklust emlegetés a kötelező narancs farok.

A ciklus elején valóban voltak látványos egyensúly javító intézkedések (csak nem nevezték csomagnak), de a 2000-ben jött, Matolcsy gazdasági miniszterségét hozó fordulat előfutára volt mindannak, ami most az unorthodox gazdaságpolitikaként tért vissza.

A 2002-es kormányváltáskor az éves tervezett hiány 90% felett már teljesült (ennyit a "sőt a büdzsében több százmilliárdos tartalékot is képzett az akkori kabinet" önámításról), erre jött a Megyó-féle, de a Fidesz által is lelkesen megszavazott száznapos program, meg később az Orbán-kormány által meghamisított költségvetés (a "trükkök százai" korai korszakából: autópálya építés állami pénzből, de a költségvetésben el nem számolva) helyesbítése.

Ami 2000 után történt az első Orbán-kormányban mint gazdaságpolitika, az fenntarthatatlan volt Megyó nélkül is. (Vele meg persze különösen.)

2010-re meg az volt a Nagy Terv, hogy majd baromi nagy hiányt csinálunk ("csontvázak" + adócsökkentés) és aztán csoda történik és minden rendbe jön.

Ez meg nem jött be, egyrészt az EU-nem engedte, másrészt az adócsökkentést is sikerült elkúrni Orbánnak és Matolcsynak, a két zseniális Mekk Eleknek: előnyük semmi nem lett, de a hátrányuk maximálisan bejött.
Szándékosan sem tudtak volna nagyobb és hosszabb távú károkat okozni Magyarországnak.

A jobboldalnak jutott az a szép feladat, hogy valami működőképes, fenntartható, a hely (EU) és az idő (XXI. század) kritériumainak megfelelő választ, kiutat találjanak.
Eddig bukásra állnak ők is, mi pedig, az ország, velük együtt bukunk.

vizipipa 2012.05.08. 21:49:43

Tulajdonképpen már csak egy cikket kéne megírni: Hogyan szakadt el a Fidesz a való világtól?

xxiv 2012.05.08. 23:03:17

@Robinzon Kurzor: az első Orbán kormány fikázása (ami jó volt csak a Bokros csomagnak köszönhető utána pedig csak azt csinálták mint Medgyessy) igazi vörös mantra meg kell indokolni (önmaguknak is), hogy miért volt már akkor is kurva szar a fidesz,

bocs de ha 2000-ben kezdődött az elkúrás akkor miért csökkent még 2001-ben is az államadósság (52,7%!!! basszus kulcs ilyen se lesz soha többé)

Sajnos ha a kedves komcsik nem váltották volna le az első Orbán-kormányt akkor talán a vezér megőrülését is megúszhattuk volna és nem beszélve erről a mostani szarról

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.05.09. 00:27:19

@vizipipa: Valamennyi cikk ezzel foglalkozik, csak nem mindegyik tudatosan.

Robinzon Kurzor 2012.05.09. 08:15:18

@xxiv: "bocs de ha 2000-ben kezdődött az elkúrás akkor miért csökkent még 2001-ben is az államadósság (52,7%!!! basszus kulcs ilyen se lesz soha többé)"

Egyes gazdaságpolitikai intézkedések hatása azonnal megjelenik a költségvetésben (pl. egykulcsos adó), míg mások csak fokozatosan (pl. lakásépítés/vásárlás támogatása SZJA-kedvezménnyel).

Arról nem is beszélve, ha egyes kiadásokat egyszerűen nem szerepeltetnek a költségvetésben (pl. autópálya), akkor persze sokkal könnyebb látványos csökkenést kimutatni a GDP-arányos államadósságban.

Az igazi mantra pont az, ha valaki ezeket a körülményeket figyelembe nem véve, 1 db grafikon alapján kategorikus ítéletet akar mondani.

Azzal a kijelentéssel, hogy az első Orbán-ciklus gazdaságpolitikája összességében jobb volt, mint a Megyó-, majd a Gyurcsány-kormányoké, azzal egyet tudok érteni.

Hogy "látványosan sikeres" lett volna?
Na ez a narancs mantra.

"ha a kedves komcsik nem váltották volna le az első Orbán-kormányt"

Ugyanazok a kedves komcsik, ráadásul ugyanazon "megfontolások" alapján vezetve váltották le az első Orbán-kormányt, akik aztán 2010-ben a kétharmados parlamenti többséget összehozták.

És azok is fogják a második Orbán-kormány vesztét okozni 2014-ben, ha a jobboldal nem tud kiizzadni magából egy modern, egyértelműen nyugati (latin keresztény) orientációjú jobboldali pártot, valami olyasmit, ami a Fidesz volt mondjuk 1996-2000 között.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.05.26. 12:54:49

@Exe Géza: nekem ez mindig a napkeltében tűnt fel, simán balos posztkomcsi az ürge
süti beállítások módosítása