Almanya – A török hazaút
2012. január 14. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Almanya – A török hazaút

  Keserédes családtörténet Kelet és Nyugat térben és időben elmosódó határairól: a már itthon is vetített, Almanya   Willkommen in Deutschland című német film nem kevesebbel, mint a németországi török bevándorlás történetének bemutatásával próbálkozik meg 101 perc alatt. És sikerül is neki: a törökországi szegénységből a hatvanas évek NSZK-jába költöző több százezer vendégmunkás sorsa egy szeretetreméltó, családja megélhetéséért minden megalázó munkát büszkén elvállaló családapa történetében sűrűsödik össze – aki majd' fél évszázaddal később, immár nagyapaként úgy dönt, visszatérne ősei falujába. És vinné magával immár népes félnémet-féltörök családját is. 

  A több idősíkon játszódó történet nem fukarkodik sem a humorral, sem a megindító jelenetekkel: nem véletlen, hogy az érzelmes filmet német-török lánytestvérek, Yasemin és Nesrin Şamdereli rendezték. Az Almanya egyes jeleneteiben kedves iróniával fordítja ki a bevándorlókkal kapcsolatos előítéleteket a bevándorlók németekkel szembeni előítéleteire. A török gyerekek még otthon a nyugati Coca Colára vágynak, ugyanakkor attól rettegnek, hogy a hitetlen németek disznóhúst esznek, egy keresztre feszített férfihoz imádkoznak, és annak vérét isszák és húsát eszik a miséken. Ahogy Németországba érkeznek, ott viszont már ők követelik ki az értetlen szülőktől, hogy tartsanak karácsonyi ünnepet, és kapjanak tőlük becsomagolt ajándékokat.

  Az Almanya számos szereplője alig néhány jól eltalált megszólalással sző kerek karaktereket és messzire vezető szálakat a család történetébe. A valós történelmi események és hétköznapi jelenetek bájos mágikus realizmussal keverednek. Az egy örökké félúton lévő országból elinduló, de sorsszerűen a Kelet és Nyugat közötti félúton is megrekedő, szétszakadófélben lévő család végül megtalálja a hazafelé vezető utat, hogy befejezzék nagyapjuk életművét.

  A német filmvilág a Goodbye Lenin, A bukás, A mások élete és a nálunk épp bemutatott, balatonos Westwind után egy újabb remek alkotással dolgozta fel a saját országuk félmúltjának egyik meghatározó jelenségét. Továbbra is várjuk a magyar filmesek hasonló színvonalú, katartikus történeteit.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr703539467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.14. 09:31:05

"Továbbra is várjuk a magyar filmesek hasonló színvonalú, katartikus történeteit."

Nos, azt még egy jó darabig várhatjuk.

Múltkor például belenéztem Törökferi Apacsok című filmjébe és még mindig nem értem, mitől sztár ez a csávó. Mármint a Törökferi. Pocsék színészvezetés, a szokásos, reklámfilmes glamúrral ábrázolt prosztóretró atmoszféra stb stb.
Persze figyelemre méltó, hogy hogyan cseszi el a kezébe kerülő, nyilvánvalóan ígéretes alapanyagot, lehet hogy inkább ezt kéne nekünk díjazni.

Szégyen, nem szégyen, a jelenleg ismert felhozatalból még mindig Gothár, Bereményi, Sára és Gaál filmjei mutatják be a leghitelesebben ezt a bizonyos félmúltat. Bocs ha valakit kihagytam.

Alfőmérnök 2012.01.14. 09:54:31

@Gasper: Ötvenes évek: Angi Vera, Szerencsés Dániel

marko11 2012.01.14. 10:25:40

A magyar filmesekben, néhányban, a 90-es évek elején még élt a felelősségtudat.

1992-ben készült az alábbi két film:

- Maár Gyula "Hoppá"
A film megjelenésekor, a rendszerváltást követő években, még a nagy többség tele volt (hamis) reményekkel, illúziókkal. Ez a tragikomikus film viszont erősen illúzió-romboló. Nem kellett. Meg annyira élesen, tűpontosan írja le a "rendszerváltást" Maár Gyula, hogy ez igen sok érdeket sérthet(ett).

- Szabó István "Édes Emma..."
Szabó István már a 90-es évek elején sem volt túl optimista az un. rendszerváltás sikerét illetően. Igaza lett! (Ő mondta azt is - nagyon találóan - a rendszerváltás kapcsán: Mostantól minden másképp volt!)

A német/török filmet még nem láttam. De akkor nem hagyom ki.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.01.14. 10:27:59

@Gasper:

A "Törökferi"-féle apacsok valóban egy jó nagy fostaliga:-(

Mikor láttam, annyira föl is zaklatott, hogy szóvátettem a delphoijosda.blog.hu-n:

...bbjnick · bbjnick.blog.hu 2011.12.27. 18:17:50

(...)

Hogy milyen lehet színpadon az Apacsok, nem tudom. A Török Ferenc-féle tévéjáték-változatot láttam és az egy nagyon elcseszett valami volt. Pedig az eredeti anyag (a színdarab) nem lehetett rossz (nagyon erős dialógusok vannak benne). Török az egészből valahogy mégis valami futrinkautcás, bénázós "bábszínházasdit" forgatott, "fűrészporral kitömött", tompa és bárgyú figurák bénáznak "mesefilmszerű" díszletekben...

(...)...

ü
bbjnick

najmanna 2012.01.14. 12:22:29

láttam, szívből ajánlom.

skaven 2012.01.14. 13:23:09

a westwind megy ket fovarosi plazaban is, csak szolok.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.01.14. 13:41:57

@skaven: igen, pont a Westwind bemutatója előtti napon írtam meg a posztot. örülök, hogy az is bekerült a hazai mozikba, be is raktam a linket :)

Zirowe 2012.01.14. 15:35:47

Nekem tetszett nagyon, csak a vége kicsit lehúzós volt, a kezdeti vidám felütést eléggé leültette.

Alfőmérnök 2012.01.14. 15:48:55

@marko11: Az Édes Emma... szerintem egy borzalmasan didaktikus, szájbarágós film.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.14. 16:03:06

@Alfőmérnök:
Az Édes Emma mozi.freeforums.org/edes-anna-t360.html
a libsibolsik bosszújának egyik eleme. Nekik minden fekete, ami a Horthy-korban történt.

Alfőmérnök 2012.01.14. 16:16:06

@Kara kán: Semmi baj! :) (Aztat meg nem is tudtam, hogy '90-ben is készült egy adaptáció.)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.14. 16:47:54

@Alfőmérnök: tudom, nem a teljesség igényével toltam a rendezői listámat, de a Szerelem is, ha már 50-es (60-as) évek. A kemény számomra inkább az, hogy a gatyaváltás óta semmilyen, a félmúlttal őszintén szembenéző magyar mozi nem készült.

@bbjnick: úgy, úgy! :)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.14. 17:27:57

újabb német félmúlt giccs. csak szólok a lelkesedőknek, ez egy rakás szar

okosallah 2012.01.14. 18:16:39

Minden népnek megvan a maga erős és gyenge oldala. Francia-Olasz filmesek és szinészek nagyon jók, az angolok a rock zenében kiválóak de klasszikus zeneszerzőjük csak egy volt, a német Hendel.

A németek a közép vonalban vannak a filmekkel, Hollywood jó a számitógépes akció-filmek rendezésében...

Sajnos a magyaroknak mint nemzetnek abszolút nincs tehetségük a filmrendezéshez csakúgy mint pld. a görögöknek. Kimagasló magyar film soha se születt...kár is erőltetni.

arod75 2012.01.14. 18:27:26

@jose maria padilla: igaz.
láttam, többet vártam. a filmelőzetesben lelőtték az összes poént, több nem is volt benne. nagyon nem rossz, de nem is jó.

Bell & Sebastian 2012.01.14. 19:19:24

De viszont, aki korábban elpatkol, az tovább lesz halott. Furcsa képzeteik vannak a németeknek a humorról mostanában., nem is kellene erőltetni tovább ezt a vonalat. Vonszolják csak ki a hulláját a dögkútba, oszt jó helyen van az ott.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.14. 19:21:02

@okosallah: "az angolok a rock zenében kiválóak de klasszikus zeneszerzőjük csak egy volt, a német Hendel."

No, azért a maga területén Purcell sem volt egy gyenge csóka.

"A németek a közép vonalban vannak a filmekkel"

Höhö. Biztos ez?

tistedur 2012.01.14. 19:39:07

@Gasper: természetesen nem :) habár én a német némafilmek nagy rajongója vagyok, tehát elfogult picit :)

Alfőmérnök 2012.01.14. 19:51:44

@Gasper: Kérdés ugye, hogy mit értünk "félmúlton"?
A rendszerváltás utáni időkről tényleg nem nagyon készült ütős darab (bár tematikájuk tekintetében készültek ilyenek, és kétségkívül igaza van marko11-nek abban, hogy az a két film azért említésre méltó).
Egyébként azt mondják, hogy ez új film, A vizsga sem rossz.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.14. 20:15:43

@tistedur: persze hogy nem. :)

@Alfőmérnök: félmúlt? Nekem elsősorban az elmúlt bő fél évszázadot jelenti, úgy a gatyaváltástól számolva visszafelé, beleértve ma már a nyolcvanas, kilencvenes évek fordulóját is.

marko11 2012.01.14. 20:44:27

Katartikus mai film "A rend őre" .
Interjú a rendezővel:
mandiner.hu/cikk/20120105_izrael_tobbe_nem_tudja_magat_ertelmezni_haborus_konfliktus_nelkul

Aki moziban akarja megnézni, igyekeznie kell. Pesten is csak 1 moziban, 1 előadásban adják - még 1 napig.

tistedur 2012.01.14. 20:55:27

@Gasper: a fura az, hogy nemcsak a félmúlt hiányzik, hanem a teljes múlt is. valahogy kimaradtak a igazi nagy kosztümös filmek is. ( a jókai-adaptációk jók voltak, a tenkes kapitányát szerettem - de miért nem készülnek újak? leszámítva a pénzt... a hídember nem volt az igazi, a honfoglalás nézhetetlen, a sacra corona nézhető volt )

okosallah 2012.01.14. 21:41:56

@Gasper:
Figyelembe véve N. Britannia nagyságát és tekintélyét az olaszokhoz, németekhez, osztrákokhoz, franciákhoz, oroszokhoz mérve komoly- zenei téren nullák. Purcell-el együtt.
Irodalomban, festészetben kiválóak, filmekben közép mezőny.

A németek egy jó pár kiváló filmet csináltak pld. "Az alagut", "Das Boot", "Nyugaton a helyzet változatlan", a menekülés a léggömbbel ...itt találsz egy rakás remek német filmet kategóriákban:

hu.wikipedia.org/wiki/Kateg%C3%B3ria:N%C3%A9met_filmek

okosallah 2012.01.14. 21:52:57

@Gasper:
N. Britannia nagyságát és tekintélyét figyelembe véve komoly zenei téren az olaszokhoz, németekhez, osztrákokhoz, franciákhoz, oroszokhoz képest nullák. Purcell-el együtt.

Irodalomban, festészetben kiválóak.

Németek egy sereg remek filmet csináltak pld. "Das Boot", "Az alagut", "Nyugaton a helyzet változatlan", a menekülés a léggömbbel...itt van egy lista a német filmekről a magyar wikin.
Sok szuper filmet fogsz találni.

hu.wikipedia.org/wiki/Kateg%C3%B3ria:N%C3%A9met_filmek

homoródkarácsonyfalváért 2012.01.14. 21:57:11

@tistedur: Szerintem kifejezetten politikai háttere van annak, hogy nem készültek a közelmúltról értelmes, fömegeket vonzó filmek. Nézd meg, Wajda megcsinálta a Katyn-t, amelyet néhány hét alatt több millió lengyel nézett meg.
A katyn mitosz a lengyel identitás alapja, Wajda kitűnően ábrázolja: aki szerint a vérengzést a németek csinálták, azok kollaboránsok voltak a kommunista rendszerrel, amelyet kommunizmust utáltak a lengyelek.
Ugye ugyanez a mitosz lett volna nálunk 1956. Aki ezt forradalomnak mondta, az szemben volt a Kádár rendszerrel, aki pedig ellenforradalomnak, nos az volt a kádárista.
Magyarországon pénzt filmre az SZDSZ adott. Ők pedig szépen kiegyeztek a kádáristákkal. Meg persze maguk voltak a kádárista aczélisták.
Szerintem ilyen egyszerű. Szembenéző film helyet totál züllés. Na meg a filmes pénzek ellopása. Ez volt Magyarország 1990-2010-ig.
Remélem, hogy nem így marad.

Alfőmérnök 2012.01.14. 22:11:14

@tistedur: Meg aztán ott van Wenders, Herzog, Fassbinder. De az expresszionistákat tényleg nehéz fölülmúlni. :)
@Gasper: Szerintem is valami ilyesmit jelent; azaz azt az időszakot, amiről a ma élő (idős) embereknek van közvetlen tapasztalatuk.

tistedur 2012.01.14. 22:21:08

@Alfőmérnök: :) és bevallom, hogy én akkor is szeretem a berlin fölött az ég-et ha az giccsnek is minősül :)

@homoródkarácsonyfalváért: az eldorádó 89-es film, és van egy csomó 56-os filmünk, nemcsak a szabadság, szerelem. ott van a temetetlen halott, a nap utcai fiúk, mansfeld stb. mégsem működik az egész.

marko11 2012.01.14. 22:22:07

@homoródkarácsonyfalváért:
Hát, igen! A lengyeleknek Wajda, nekünk Jancsó.
A lengyeleknél felelősségtudat és tisztesség (és milliónyi néző), nálunk marháskodás és blöff ( és néhány ezer néző).

Alfőmérnök 2012.01.14. 22:34:11

@tistedur: A (műűűvészi) giccs határán mozog. :)
Az Eldorádó szerintem nem "56-os film", csak pár jelenet szól 56-ról, igaz, az zseniális.
Van Kósa Ferencnek is egy '56-os filmje, még '87-ből, a Másik ember. (Szerintem fos. Én legalábbis csak pár percet tudtam megnézni belőle, de lehet, hogy csak nem voltam ráhangolódva.)

tistedur 2012.01.14. 22:54:54

@Alfőmérnök: az eldorádó a félmúlt filmje és jó. (nekem az a legfurcsább, hogy az a pár jelenete többet mond nekem 56-ról, mint a legtöbb 56-os film)

Alfőmérnök 2012.01.14. 23:17:49

@tistedur: Én is így látom. Lehet, hogy nem is lehet többet mondani '56-ról. Na jó, biztos lehet, csak eddig nem sikerült. Legutóbb Vágvölgyi filmjén akadtam ki.

okosallah 2012.01.15. 00:50:21

Katyn..."A mások élete" (német)...az igazság az, hogy az ex-népi demokráciák közül .hu az ami még a mai napig sem nézett szembe a II. VH.-t követő kommunista uralommal és az abból eredő emberi drámákkal.

Mind a csehek, lengyelek, németek (NDK) már régen feldolgozták a multjukat és ez a morálisan szilárd hitvallás egy sereg remekmű létrejöttéhez vezetett.

Nálunk a társadalom és művészek nagy része amolyan ambivalens, se ide se oda állásponton van:
"igen, igen, voltak hibák, de hát tudja...azért a kenyér 3 Ft-volt...és hát..."

Ez az intellektuális zavarodottság és erkölcsi gerinctelenség tükröződik vissza mindenben amihez csak itt hozzányulnak - a filmekben is.

A legmeghatóbb látvány volt számomra amior A. Szolzsenyicin már közel a halálhoz, rokkantan fogadta a hozzá látogató Putint aki a tiszteletét fejezte ki a nagy irónak. Egy szimbolikus állásfoglalása volt az új Oroszországnak.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2012.01.15. 02:11:14

Nekünk is volt egy ilyen filmünk, Groó Diána Vespa c. filmje... :D

www.port.hu/vespa/pls/fi/films.film_page?i_film_id=104919

Mindenkinek ajánlom, akit szeretne látni egy filmet a magyar cigányság nehéz helyzetéről, Lali cigánygyerek sorsán keresztül bemutatva. Én nem láttam, de állítólag jó, és igaz film. Úgy tudom, sokan meg is nézték.

tewton 2012.01.15. 03:13:32

@Rorschach:
én se láttam, de úgy tudom, hogy egy giccses, tendenciózus fajvédő-cigánysajnáltató film, amit kínosan kevesen néztek meg.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.15. 06:17:57

@okosallah: @homoródkarácsonyfalváért: nem csak politika és nem csak zseton kérdése, hogy nem készülnek történelmi filmek Magyarországon, bár az utóbbi akkut hiánya határozottan rövidre zárja ezt a kérdést. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a történelmi film egy olyan műfaj, ami sajátos szakmai felkészültséget igényel és ebben nekünk -szemben például a lengyelekkel- gyakorlatilag semmiféle tapasztalatunk nincsen, valamint a magyar filmes hagyományból is hiányoznak a lengyelekéhez hasonló történelmi pannók. A Jókai-filmek -bár örüljünk hogy legalább vannak- meg inkább operettek egy-egy lengyel történelmi filmhez képest.
Nekem a Hídemberrel is az volt a legnagyobb gondom -és ezt párszor már leírtam itt- hogy Bereményi, aki elsősorban a magyar történelmet személyes aspektusokból szokta láttatni, a Hídember esetében valami reprezentatív dologgal próbálkozott, felemás sikerrel. Mondjuk abban páran már kiegyeztünk itt, hogy egyáltalán nem olyan rossz az a film, mint amennyire illett és illik ekézni.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.15. 06:37:51

@okosallah: a Remarque-feldolgozás, vagy a Das Boot tényleg kurvajó, de azért például az azóta Hollywoodban elkurvult Petersen előtt is volt és van német film, nem is akármilyen. A teljesség igénye nélkül néhány név:

Murnau
Sternberg
Lang
Riefensthal
Fassbinder
Herzog
Wenders
Schlöndorff
Tykwer
stb
stb
stb

Viszont az a wikis link nagyon fos.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.15. 06:43:54

@Gasper: basszus és tegyük hozzá: a Nyugaton a helyzet nem is német film! :)

okosallah 2012.01.15. 07:46:12

@Gasper:
1. Az volt a posztom lényege, hogy bizonyos népek nagyon jók tudnak lenni egy területen de gyengébbek más téren. A német filmeket erős közép-kategóriába sorolnám bár egy ilyen rangsorolás értelmetlen és nem is pontos.
(A nyugaton a helyzet...tényleg az Ami film volt 1930-ban Lewis Milestone rendezte.)

2. Viszont a magyaroknak semmi zsigeri érzékük sincs a film készitéshez még akkor sem, ha a politikát leszámitjuk. Sem a technológia nincs meg hozzá, sem pedig a tematika és a szinész gárda. Szerintem persze.

Bár a nemzetközi produkcióban készült "A Borgia-k" sorozatot .Hu-ban forgatták és a magyarok által elkészitett diszletek és kosztűmök szenzációsan látványosak voltak, valódi remekelés...

Az emberek mai vizuális kulturáját a nemzetközi szint formálja és mindent a legjobbhoz viszonyitunk: ez van minden téren a divatban épp úgy mint a művészetben.

3. Az egész Német film-kérdést azért hoztam elő mert a blog témája végül is egy Német film amire a többiek válaszoltak.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.01.15. 09:31:45

@Alfőmérnök:
Lehet 56-os filmeket csinálni, csak teljesen fölösleges.
A próbálkozások jó része úttörőknek és kiscserkészeknek való...hogy akkor a nagypapa, aki már sajnos meghalt stb, stb...
Néhány villanás, hang, zörej, rövid párbeszéd, mint például Makk filmjében a Szerelemben, többet éreztet a korról, mint egy szájbarágós verőlegényes, dühödt propagandaförmedvény.
Ezért jó az Eldorádó néhány utolsó képsora, éppen csak utalásként, amihez persze szükség van egy megalapozó előtörténetre.

homoródkarácsonyfalváért 2012.01.15. 13:12:27

@tistedur: Alattad Markó válasza az enyém is.

tistedur 2012.01.15. 13:26:22

@homoródkarácsonyfalváért: tehát jancsó miklós tehet arról, hogy nincs jó 56-os film?!

Alfőmérnök 2012.01.15. 13:33:02

@inszeminator: Igen. Meg B. ügyesen vágja össze a korabeli híradórészletekkel a megrendezett jeleneteket. (Ha jól emlékszem. De lehet, hogy keverem a Megáll az idővel, ott is voltak archív felvételek.)

@tistedur: Jancsó annyira nem, de Grunwalsky, mint MMKA-elnök, már inkább.

tistedur 2012.01.15. 13:40:25

@Alfőmérnök: :) a probléma szerintem kissé összetettebb, minthogy csak az szdsz-re és jancsóra fogjuk.

Alfőmérnök 2012.01.15. 18:00:45

@tistedur: Kissé összetettebb, de nem teljesen alaptalan a felvetés.
Egyrészt igaza van @inszeminator: -nak, másrészt azért, hogy az 50. évfordulóra nem készült igazán jelentős/nagyszabású film, egyértelműen az éppen regnáló szoci-szadesz koalát és a velük közismerten jó kapcsolatokat ápoló MMKA-t terheli a felelősség. Mindegy, talán majd 2056-ban... :)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.01.15. 18:31:52

@Alfőmérnök:
Nagyonis összetett, mert egy un. tabló sohasem fog sikerülni.
15 és fél évesen kerültem a gyüjtőbe 57 nyarán -civilek.
Aztán a Fő utca többnyire katona és rendőrtisztek, majd Sátoraljaujhely - fiatalkorúak - ezek tűntek a legértelmesebbeknek - s végül 59-ben újra a gyüjtő, ahol a felnőttek arról sutyorogtak, hogy az amerikaiak már Bécsben vannak.
Tabló helyett csak személyes sorsokon keresztül érdemes bárkinek is belevágni, mert akiket megismerhettem százféle oldalról látták a történteket.
A magam történetét az Inszeminator II. blogban írtam meg, és ez is csak utótörténet villanásokkal, "Utazás hagymával, szalonnabőrrel" címen.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.15. 18:45:41

Micsoda pocsék film volt az a Szabadság szerelem is.

Tényleg, ezt a magyar 56 idején Budapesten játszódó amcsi szerelmi történetet ismeri valaki? Én egyszer végignéztem, de semmire nem emlékszem belőle azon kívűl, hogy a szovjet tisztet játszó Yul Brinner valami pozitív figura.

www.youtube.com/watch?v=Jd3bvTojjb0

És a rövid történet az IMDb-ről:

Budapest 1956. A group of Westerners try to leave the city when the the Soviets occupys the country. But the airport is closed down and they have to take a bus to the border. At the border they are stopped by red tape - and Major Surov. The reasons are sketchy, but it seems that the major is romantically interested in one of the westerners, Diana Ashmore.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.15. 18:51:52

@inszeminator: "Tabló helyett csak személyes sorsokon keresztül érdemes bárkinek is belevágni, mert akiket megismerhettem százféle oldalról látták a történteket."

Pont ezért hiteles Bereményi. És ezért jó nem csak az Eldorádó, de a Tanítványok is, vagy a Gothárnak írt Megáll az idő.
Érdekes, hogy a Megáll az időben csak néhány perc játszódik 56-ban, mégis az egész filmre rányomja a bélyegét. Általános amnesztia, megroppanó gerincek, Pierre és a Shadows, a Balaton stb stb.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.01.15. 19:24:44

@Gasper:
A civilek' - egy dolog - de magasabb rangú katonatisztek...s nem eliszkolt Király Bélák...
Akik itt maradtak, és vállalták, de legalábbis elviselték a következményeket.
Én a Fő utcaiak pályafutásáról írnék filmet, ha tudnék.
Fölívelő pálya, mely idővel megfeneklik a hazugságokon, s bizonytalanná válik, de korrigálható, mert alkalom adódik rá, és mert úgy tűnik nem csak magánsors, de szélesebbkörű érvénye is van.
Nevezhetném fejlődéstörténetnek is, a végső drámai eltaposódást vállalva.
Tudom , kevesen vállalták, s még kevesebbeket érdeklő téma, de jobban mutatná a kort, zászlólengetés, romhalmazok és lőporhüstös fizetett statisztéria sem kellene hozzá.
Talán igazabb is lenne.

tistedur 2012.01.15. 20:02:31

@Gasper: yul brinnert valahogy megtalálták ezek az orosz szerepek :)

Alfőmérnök 2012.01.15. 20:59:42

@inszeminator: Nehéz ellentmondanom, lévén összehasonlíthatatlanul nagyobb tapasztalatod van, mint nekem. De ettől függetlenül is igazad lehet, legalábbis szigorúan véve. Mindenesetre "országimázs"-szempontból nem ártana egyszer egy "taplószerűbb", látványos film.
Lehet, hogy túl közeliek ehhez még az események. Meg aztán tulképp mi a fenének mozgóképen megjeleníteni valamilyen történelmi eseményt, amiről van "eredeti" felvétel? (Szemben pl. a '48-'49-es szabadságharccal.)

Az írásodat el fogom olvasni.

@Gasper: Hát erről még nem is hallottam.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.01.15. 21:18:47

@Alfőmérnök:
Csak aztán ne csodálkozz...
Egy kamasz látásmódja, érzései, tapasztalatai, gondolkozásmódja némi szarkazmussal körítve.
Hősöket nem találsz benne, csak embereket.
57-59 ig.

Alfőmérnök 2012.01.15. 21:28:55

@inszeminator: Köszönöm. Könyvjelzők közé betéve. :)

Alfőmérnök 2012.01.15. 22:23:28

@Alfőmérnök: "taplószerűbb" = "tablószerűbb"

Bell & Sebastian 2012.01.15. 23:56:39

Nem biztos, hogy jól látták. Ha emlékművet akarunk '56 -ról, akkor először is kell egy többé-kevésbé objektív igazság.

A javát Moszkvában kavarták, arról alig tudunk valamit.
A magyar elvtársak legjava bizonyára be volt avatva, hazai provók nélkül meglehetősen nehéz lett volna megszervezni.

A vidék ritkán kerül szóba, pedig ott is történt egy 's más. Falun meg egyenesen morbid és szürreális dolgok történtek.

Aztán ott vannak az utóvédharcok is. Heroikus téma, az én ötvenhatom senkit sem érdekel (nagypapi jobbat mesél), a teljes sztori meg világszenzáció.

Lehetne a címe például Káin és Ábel. (Attól most tekintsünk el, hogy volt ott még egy harmadik tesó is, de a hülyekatolikusokon kívül azt más úgysem tudja.)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.01.16. 00:19:15

@Bell & Sebastian:

Részlet az "Utazás hagymával, szalonnabőrrel" c. már említett irományból.
(Főőrnagy" egykori katonai repülőtérparancsnok)

"...Az ágyközökben kisebb csoportok szétszórva, csak Bőrgyalu és a bíró tartózkodtak az ajtó közelében patikaszereikre várva. Főőrnagy kemény léptekkel haladt mögöttem, s le nem vette rólam zavaros tekintetét. Már éppen keresztezni akartam útjában, hogy a kapitány mellé telepedjek, amikor hirtelen megállt, hosszan szemrehányóan végigmért, a keze finoman reszketett - láttam - s mielőtt újra megindult, mintegy mellékesen, csak úgy, de feltünő lekezelő hangsúllyal odavetette:

....kár, hogy belepofáztatok az egészbe öcsi...jobban ment volna, ha nem avatkoztok bele...És talán sikerül is..

Tovább haladt, de fordulás után amint felém közeledett újra megállt - bólogatott, mintha csak megerősiteni akarná az iménti kijelentést, s még hozzátette:

....így viszont szar lett az egész...s most itt ülhetünk ebben a nyálas rohasztó sötétségben, valamennyien....

- A váratlan szemrehányó kijelentés ostorcsapásként süvített a lassú délután csendes nyugalmába. Döbbent fagyos csend követte, s talán a szívverése is megállt némelyeknek egy röpke pillanatra."

homoródkarácsonyfalváért 2012.01.16. 08:40:10

@tistedur: Nem, persze, hogy nem, így túl egyszerű.
De azért mondjuk a 80-as években nemigen volt sok olyan magyarországi magyar a művészeti életben, akit ismert a világ. Az egyik ilyen volt Jancsó, ezért reménység kellett volna, hogy legyen a rendszervátáskor.
Hát nem lett az.
De ha a 80-as években kellett volna tippelnem, hogy ki csinálja meg a lengyelek "nagy filmjét", akkor Wajdát mondtam volna, aki meg is csinálta. A magyarok "nagy filmjé"-re Jancsót mondtam volna, aki viszont nem csinálta meg.

tistedur 2012.01.16. 12:12:23

@homoródkarácsonyfalváért: ez jancsó egyéni döntése volt, ez nem tudom, hogy számonkérhető-e egyáltalán

Alfőmérnök 2012.01.16. 21:52:17

@tistedur: Tegyük hozzá, hogy Wajda személyesen is érintve volt a témában (az apját ott nyírták ki), ezért is volt fontos neki, hogy megcsinálja a filmet.

tistedur 2012.01.16. 22:27:13

@Alfőmérnök: nálunk meg szabó megcsinálta az apá-t.
sokszor félek a személyes filmektől, de a katyn esetében szerencsésen találkozott az egyén és a közösség.
(mint az eldorádóban :) )

Alfőmérnök 2012.01.16. 22:39:56

@tistedur: Az Apa szerintem tipikus példája a Szabó István-i érzelgősségnek. Annál már csak az Álmodozások kora a gázabb. Soha nem szerettem a filmjeit, egy-két kivételtől eltekintve (pl. Tűzoltó utca 25., Redl ezredes). Az ügynökmúltjától függetlenül mondom ezt (mert az übergáz; főleg ahogy lereagálta).

tistedur 2012.01.16. 23:49:12

@Alfőmérnök: én az apát a személyes érintettség miatt hoztam fel , érzelmesnek persze hogy érzelmes-ez van, szeretni nem kell :)
de gustibus nem disputálunk természetesen :) (bevallom, nem csak a berlin felett-et, de a casablancát is szeretem, pedig az se egy annyira jó film, mint amennyire híres :) )

Alfőmérnök 2012.01.17. 00:00:50

@tistedur: Na látod a Casablancával semmi bajom nincs; mert az az, ami (tömény giccs:), és nem is akar másnak látszani.
Ezt a de gustibus... hülyeséget amúgy melyik ókori faszkalap találta ki? Mert ennél nagyobb baromságot még nem hallottam. Az emberek többnyire ízlésekről vitatkoznak. Mikor nem arról vitatkoznak, akkor nem vitatkoznak, hanem egyetértenek. ;)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.17. 07:09:47

@tistedur: a Casablanca hibátlan film! :)

@inszeminator: egészen biztos, hogy igazabb lenne.

tistedur 2012.01.17. 20:54:20

@Gasper: nen hibátlan, de valami miatt hatásos :) a hangulata, a kliséi :)

@Alfőmérnök: vitázni nem érdemes az ízlésekről, mert semmi értelme. arról lehet vitázni, hogy jó film-e a keresztapa, de arról nem, hogy a tökfőzelék most akkor finom-é avagy nem-é :)

Alfőmérnök 2012.01.17. 21:16:49

@tistedur: Mi a különbség a kettő között?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.17. 21:56:27

@tevevanegypupu: ó, az egyik kedvenc jelenetem! :)

@tistedur: én azért kötöm az ebet a karóhoz. Hibátlan. :)

Más. Ha már szóba került a Berlin fölött az ég. A filmben az öreg professzort alakító Curt Bois, aki többször feltűnik a könyvtárban és ott kóvályog a senki földjén, a Potsdammer platzcon, nos ez a német színész fiatalon a Casablancában is játszik, méghozzá zsebtolvajt.

www.gonemovies.com/www/Drama/Drama/casablancaZakkenroller.asp

tistedur 2012.01.17. 22:43:51

@Alfőmérnök: mert arról lehet vitatkozni, hogy esetleg maradtak következetlenségek egy forgatókönyvben, de arról vitatkozni, hogy kell-e kapor a tökfőzelékbe (kell egyébként, de a pirosparika kihagyható) nem érdemes :)

@Gasper: a casablancában ki nem játszott?! :) az a jelenet pedig talán a legtöbbet félreidézett mozis mondást tartalmazza :)

tistedur 2012.01.17. 22:54:32

@Alfőmérnök: az a készítendő mennyiségtől is függ, de sok :)

marko11 2012.01.17. 23:37:36

@tistedur:
Már hogyne lenne számonkérhető!
Sokáig, naivan, én is Jancsótól vártam, hogy majd megcsinálja pl. a rendszerváltás filmjét. De nem csinálta. Talán túl sokat tud?
Egyébként nemcsak a rendszerváltás utáni filmjei, hanem a napi politikában való részvétele is botrányosnak mondható.
Persze, tegyük hozzá, hogy Jancsó nem rosszabb, mint az irodalom olyan "jelesei", mint Konrád, Nádas, Esterházy...

Alfőmérnök 2012.01.17. 23:42:23

@tistedur: Azaz egy "gondolomnyi", ahogy a dédnagyanyám mondta. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.18. 07:56:13

@tistedur: ha valamit sokszor "félreidéznek", az még nem biztos, hogy a film hibájaként róható fel.

Másfelől a tökfőzelék király dolog. Szoftos mennyiségű (nem ám a menzai csirízes sztájl!) lisztes habarással, optimális mennyiségű kaporral az egyik legkomolyabb dolog a magyar gasztronómia zenitjén.

marko11 2012.01.18. 08:49:00

@tevevanegypupu:
Play it again, Sam!
...és, ugye az egyik legjobb Woody Allen film. (Amit, ugyan még nem ő rendezett, "csak" a forgatókönyvet írta.)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.18. 09:05:38

@jose maria padilla: á, reggel sosem bírok enni, legfeljebb csak töprengek róla. :)

tevevanegypupu 2012.01.18. 09:50:09

@marko11:

Igen, tenyleg nagyon jo filmet csinalt belole Woody Allen.(:

tistedur 2012.01.18. 11:26:17

@Gasper: ea félreidézés nem a mű, hanem a néző "hibája" :)
a tökfőzelékbe pedig kell egy pici ecet is :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.01.18. 14:38:30

@tistedur: "ea félreidézés nem a mű, hanem a néző "hibája" :) "

Egyértelmű.

Alfőmérnök 2012.01.18. 17:59:28

@tistedur: @Gasper: Mi az a félreidézés? (Biztos tudni illene, de nem tudom és nincs kedvem utánakeresni.)

tistedur 2012.01.18. 19:45:00

@Alfőmérnök: a játszd újra sam. ilse azt mondja, hogy :"Play it, Sam. Play "As Time Goes By."
a woody allen-féle "play it again, sam" bezavar :)

Alfőmérnök 2012.01.18. 20:26:33

@tistedur: Köszi!
Egyébként annyiban szerintem jogos a Casablancával kapcsolatos kritikád, hogy a Lauren Bacallos Humphrey Bogart-filmek sokkal jobbak (és talán kevésbe ismertek).
www.youtube.com/watch?v=mFfuUu5xmMA

tistedur 2012.01.18. 20:37:01

@Alfőmérnök: azért bacall és bogart között kicsit erősebb volt a kémia :)

Alfőmérnök 2012.01.18. 20:59:14

@tistedur: Meg Howard Hawks jobb rendező, mint Michael Curtiz. :)

tistedur 2012.01.18. 21:09:22

@Alfőmérnök: mindkettő jó rendező, egyezzünk ki ebben :)
az egyik megcsinálta a scarface-t, a másik meg az angels with dirty faces-t :)

Alfőmérnök 2012.01.18. 21:28:02

@tistedur: Nem egyezek ki. Az egyik jobb. :)

Alfőmérnök 2012.01.19. 00:01:46

@tistedur: Én meg tudom mondani (annál precízebben, mint ahogy te a jó tökfőzelék receptjét leírtad), hogy miért tetszenek jobban Hawks filmjei, mint a Casablanca.

tistedur 2012.01.19. 00:32:22

@Alfőmérnök: akkor majd a soha el nem jövő blogtalin megbeszéljük egy pohár bor mellett :)

Alfőmérnök 2012.01.19. 10:42:50

@tistedur: Arra a blogtalira nem biztos, hogy elmennék, mert nem mindenkivel találkoznék szívesen (de te nem vagy kizáró ok, nem tűnsz kémnőnek:)).

tistedur 2012.01.19. 10:46:11

@Alfőmérnök: az a gyanús, aki nem gyanús :)

tistedur 2012.01.19. 11:07:29

@jose maria padilla: miért, beszállna?! ennyire érdekli alfi ?!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.19. 11:09:04

@tistedur:
ne vetítsen. csak kérdeztem. miért ne dughatnának?

tistedur 2012.01.19. 11:45:08

@jose maria padilla: velem lehet beszélni, és ki tudna ilyen kedves kérésnek ellenállni :)
(egyébként ez meg hogy az istenbe jutott eszedbe?)

Alfőmérnök 2012.01.19. 13:24:00

@jose maria padilla: áá, dehogy!
www.youtube.com/watch?v=VEtnfZnLMmc

De ha igen, mégiscsak jobb, mint a műkörmös. :)

@tistedur: Majdnem mindenről ez jut eszébe (ami végül is nem baj). De ne vegye túl komolyan, szórakázik.

evil overlord (törölt) 2012.01.19. 20:00:22

@Alfőmérnök: @tistedur: Ha jól emlékszem, az őrmesternek nincs már nagy sikere a nőknél, biztos a lámpát akarja tartani :)

Alfőmérnök 2012.01.19. 20:38:17

@evil overlord: Inkább ne tartsa, lehet, hogy tistedur fényre csúnyulós lány. :)

tistedur 2012.01.19. 20:42:46

@Alfőmérnök: nem kell aggódnia, van annyi ital, hogy még én is vonzó legyek :)

Alfőmérnök 2012.01.19. 21:02:05

@tistedur: "van annyi ital"
Úgy érti, otthon, behűtve? Mert én nem fizetek, az tuti. :)

tistedur 2012.01.19. 21:05:15

@Alfőmérnök: épp most iszom meg az itthoni behűtött italt:)

@evil overlord: mit vigyorog gonoszka?! :)

evil overlord (törölt) 2012.01.19. 21:25:27

@tistedur: Értékelem alfő gonosz humorát és az ön öniróniáját :)

tistedur 2012.01.19. 21:34:42

@evil overlord: az egyik jó tulajdonságom az öniróniám :) ráadásul jó kávét is főzök :)

evil overlord (törölt) 2012.01.19. 21:53:00

@tistedur: A kávéfőzés nekem is megy, bár nem az én érdemem, hanem a gépé.

tistedur 2012.01.19. 22:18:59

@evil overlord: én ismerek olyanokat, akik még géppel sem tudnak jó kávét főzni :)

evil overlord (törölt) 2012.01.19. 22:25:09

@tistedur: Pedig egyszerű: kávét kell beletenni, és nem raktári vegyes söpredéket.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.19. 22:30:34

@tistedur: @evil overlord:
Nálam jobban senkinek sem megy a kávéfőzés, legalábbis otthon. Csak kimondom: "Kedvesem, főznél nekem egy kávét?" - És pár perc múlva már kész is a kávé. ;)

tistedur 2012.01.19. 22:39:38

@Holger Hartland: nekem mondani se kellett és már volt is kávém :) cserébe mindig kellett valami versikét költenem tádé-kávé rímmel, de ez még belefért.

Alfőmérnök 2012.01.19. 22:43:59

@tistedur: Én nem iszom kávét, de azt nem értem, hogyan lehet elrontani a géppel készült kávét. Biztos akarni kell hozzá. :)

tistedur 2012.01.19. 22:54:40

@Alfőmérnök: sok kávé, kevés víz vagy a fordítottja. :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.19. 22:55:12

@tistedur: Mondjuk ilyet?

"Hajnal. Jön értem az ávé-
há. Jól esne most egy kávé."

Alfőmérnök 2012.01.19. 23:04:33

@tistedur: A török kávéról mit gondolsz? Csak hogy ontopikok legyünk. :)

tistedur 2012.01.19. 23:04:59

@Holger Hartland: tádé-kávé kínrímpárral :)
"ó te balga tádé
hol van az a kávé "
(a kávé reggel helyiértékekkel képes csökkenteni a morc-faktoromat :) )

tistedur 2012.01.19. 23:08:28

@Alfőmérnök: szeretem :) habár nincs itthon az a kis, jellegzetesen felfelé keskenyedő kávéfőzőm hozzá. régebben csak ilyet csináltak nekem, de nem volt benne kardamom és nem cukorral forralták fel.

Alfőmérnök 2012.01.19. 23:17:40

@Holger Hartland: Szerintem így jobb:
"Hajnal, kávéház.
Jön értem az ávéhá."

tistedur 2012.01.19. 23:31:34

@Holger Hartland: @Alfőmérnök:

kávéházi ávéhá
már a hajnal se jő

Alfőmérnök 2012.01.20. 00:01:26

@Holger Hartland: Nem teszem ki. Ha valaki rámegy az adatlapomra, megtalálja. :)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.20. 08:02:38

@Holger Hartland:
komolyan mondja, hogy van olyan eleven ember aki kedvesemnek szólítja a nőjét? úgysem hiszem el.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.20. 08:11:38

@jose maria padilla: Generikus megszólítás volt, mindenki behelyettesítheti a saját életében használatosat.

Alfőmérnök 2012.01.20. 11:18:24

@jose maria padilla: Pedig létezik ilyen, én ismertem ilyet. És nem volt rossz gyerek amúgy. (A félreértések elkerülése végett: nem engem szólított így.)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.20. 11:25:57

@Alfőmérnök:

jó, tudom ám, hogy vannak ilyen balfaszok, meg olyanok akik úgy mutatják be a a csajukat, vagy úgy beszélnek róla, hogy a "kedvesem" /mingyár hányok/ és ezek nem rossz gyerekek. ezeknek általában a "kedvese" a rossz lány, például kiröhögi a szomszédjózsival kúrás után a fasziját.
összefoglalva: aki a nőjét kedvesemnek szólítja, vagy így emlegeti, az jófiú lehet, de férfi nem. :)

tistedur 2012.01.20. 12:27:17

@jose maria padilla: mondja ezt a "szomszédjosé" :)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.20. 12:49:53

@Holger Hartland:
bármilyen meghökkentő, a nevén. vagy az általam adott nevek valamelyikén :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.20. 12:55:08

@jose maria padilla:
Akkor mi volt a "nagy kő"?
Na és mik azok a nevek?

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.20. 12:58:41

@Holger Hartland:
nagy kő esett le a szívemről a maga akkori válaszát olvasva. ne kelljen mán szájba!
köze? :)

Alfőmérnök 2012.01.20. 13:04:14

@jose maria padilla: Még nem úgy hívja, hogy "anya", vagy "mama"? Mert megfigyletem, hogy egy idő után az apukák is elkezdik a feleségüket "anyázni". :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.20. 13:13:11

@jose maria padilla: Na ugye! Ezt a választ vártam. Hát ezért írtam, hogy "kedvesem" - aminek a szándékos bornírtságát pedig az olvasónak észre kell vennie és ebből rá kell jönnie, hogy ide neki kell behelyettesítenie valami autentikusat, de hogy mit, az az ő dolga. Nahát.
süti beállítások módosítása