Magyar fotográfiák a brit kultúrszentélyben
2011. július 05. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Magyar fotográfiák a brit kultúrszentélyben

Fejes László: Esküvő (1965)

  Szemtanúk – Magyar fotográfia a huszadik században címmel nyílt meg egy átfogó kiállítás a magyar fotó történetéből a londoni Királyi Művészeti Akadémián. „The show is a revelation from beginning to end” - lelkesedik a The Guardian. „The black and white prints on show surprise in their originality, use of sharp contrast and surreal shapes” - értékel a History Today. „These photographers were creating history at the very moments that they captured it on film” - állítja az Indenpendent

  Alig telt el néhány hónap azóta, hogy a patinás londoni Royal Academy of Artsban nagy sikerrel bemutatták a Budapest kincsei - Európai remekművek Leonardótól Schieléig című kiállítást a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria legszebb festményeiből. Most mégis újra a magyar kultúra áll a brit kultúrszentély központjában. A nemzetközi gyűjteményt és egy pár magyar festményt felvonultató őszi kiállítás után most kizárólag magyar és magyar származású alkotókra fókuszálnak: a 20. századi magyar fotográfia egyre inkább elnyeri méltó helyét a magyar és a nemzetközi kulturális életben.

  A kiállítást André Kertész, Brassaï, Robert Capa, Moholy-Nagy László és Munkácsi Márton neve fémjelzi, de Balogh Rudolf, Escher Károly, Pécsi József, Korniss Péter és Kerekes Gábor is helyet kapott Londonban. Eltérő sorsok rejtőznek a nevek mögött: az előbbieknek el kellett vándorolniuk Magyarországról, hogy aztán nemzetközi hírű fotográfusokká váljanak, míg utóbbiak itthon is ki tudták bontakoztatni tehetségüket. Több mint kétszáz fotót állítanak ki most tőlük Londonban.

  André Kertész a Monarchia világháborús katonájából a párizsi mindennapi élet szellemes megörökítője, Picasso, Mondrian barátja, majd amerikai alkalmazott fotós, s élete végén a tengeren túl is elismert művész lett. Brassaï hozzá hasonlóan Párizsban vált fotóművésszé: „Senkihez sem hasonlítható fényképész: valójában festő, szobrász, aki a szobrászat és festészet helyett a fényképészetet választotta” – mondta róla François Mauriac Nobel-díjas francia író. Robert Capát, ezt az igazi huszadik századi kalandort, az indokínai háború áldozatát a legnagyobb háborús fotóriporterként tisztelik mind a mai napig. Moholy-Nagy László, a budapesti iparművészeti egyetem névadója fotográfusként, festőként, formatervezőként is a Bauhaus világhírű képviselője volt. Munkácsi Márton előbb Németországban majd Amerikában futott be szédítő karriert: az Egyesült Államok 20. század közepi aranykorának a krónikása volt.

  Az itthon maradt mesterek közül Balogh Rudolf a magyarosnak nevezett, a hazai tájak idilljét megörökítő stílus atyjaként, míg Escher Károly a Horthy-korszak árnyoldalait bemutató szociofotókról vált ismertté. Pécsi József fotóművész, aranykoszorús fényképészmester, szakíró, szaktanár, műgyűjtő – egy klasszikus huszadik századi polgár volt. Korniss Péter és Kerekes Gábor pedig a kortárs fotóművészet két magyar csillaga.

  A Londonban bemutatott fotográfusok alig egy-egy mondatnyi életútja is jól tükrözi: mennyire szerteágazó, és a magyar történelemre reflektáló kiállítást sikerült szervezni. Ez Colin Fordnak, a bradfordi National Media Museum (Nemzeti Médiamúzeum) fotótörténészének-alapító igazgatójának, és Baki Péternek, a Magyar Fotográfiai Múzeum vezetőjének köszönhető, akik három éven keresztül készítették elő az eseményt. A kiállítás online is elérhető képein feltűnik: a dokumentarista, társadalmi témájú fotók kerültek előtérbe. A Tanganyika-tóba szaladó fekete fiúktól a subában álló alföldi pásztoron keresztül egy golyónyomokkal tarkított pesti gangon vonuló nászmenetig terjednek a szerteágazó témák. Baki Péter a MúzeumCafé folyóiratnak nyilatkozva elmondta: a vendéglátók a szociofotókra fókuszáltak, mivel az absztrakt, nonfiguratív magyar fotográfiát a nyugatihoz képest megkésettnek tartották.

  A Soho művésznegyedének és a St. James park, a brit arisztokrácia kedvelt környékének határán, a Picadillyn álló Királyi Művészeti Akadémián június 30-tól október 2-ig lehet megtekinteni a magyar fotográfusok kiállítását. Újra jelen lehetünk hát a világ kortárs kulturális központjának számító London szívében.

  Erős kontraszt, és üröm az örömben, hogy a hazai fotóművészet örökségét gondozó, kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban egy beázás miatt nemrégiben több, első világháborús Balogh Rudolf-felvétel elpusztult. A múzeumot 2010-ben mindösszesen hárommillió forinttal támogatta a magyar állam.

*

 A Magyar Nemzet kultrovatában megjelent cikk bővített változata.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr963038456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.05. 07:21:33

A fotográfiákról jut eszembe!

magyarido.blog.hu/2011/07/04/meg_kell_a_buzanak_erni_meg_kell_a_buzanak_erni_ha_minden_nap_meleg_eri_ha_mindennap_meleg_eri_meg_k

És: "a hazai fotóművészet örökségét gondozó, kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban egy beázás miatt nemrégiben több, első világháborús Balogh Rudolf-felvétel elpusztult" --- írod @rajcsányi.gellért (ergé):.

Addig lehet széthordani, herdálni, ebek harmincadján veszni hagyni, amíg van miből...

ü
bbjnick

figyelmeztetés 2011.07.05. 09:12:58

A Guardian cikk fele arról szól, hogy minden nagy név zsidó emigráns, akik elmenekültek a baloldali virágzást eltipró Horthy-féle rémuralom elől.

("horrifying entrance of Miklós Horthy into Budapest to crush the flowering of the left")

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 09:22:18

@figyelmeztetés: nem csak a Guardian cikk ír erről: ez a tény: a legnagyobb magyar fotográfusok javarészt zsidók voltak, akik elhagyták, illetve el kellett hagyniuk az országot, hogy megmeneküljenek, hogy kibontakoztathassák tehetségüket, amit aztán az egész világ elismert. csodás bizonyítványa volt ez országunknak...

Tarasz Bulba 2011.07.05. 09:55:23

Kedves Ergé, erről már írtam, de megismétlem, hátha egyszer meghallod: az angol szövegeket egy magyar cikkben le kell fordítani! Annak, hogy nem fordítod le minimum két üzenete van: 1. mélységesen lenézed azokat az olvasóidat, akik ezeket nem értik meg (akik egyébként lehet, hogy nálad sokkal műveltebbek, csak éppen más idegen nyelven értenek), és a legkevésbé sem érdekel, hogy megértik-e azt, ami ide le van írva. 2. trehány és igénytelen újságíró vagy, aki ráadásul még csak nem is tud jól angolul (bármit is gondolsz magadról): egy jó angolos ezeket a mondatokat minden különösebb megerőltetés nélkül ide tudná fordítani...
Nincs nektek egy szerkesztőtök, aki publikálás előtt átnézi ezeket az irományokat?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.05. 09:57:32

@rajcsányi.gellért (ergé):

"...ez a tény: a legnagyobb magyar fotográfusok javarészt zsidók voltak, akik elhagyták, illetve el kellett hagyniuk az országot, hogy megmeneküljenek, hogy kibontakoztathassák tehetségüket, amit aztán az egész világ elismert. csodás bizonyítványa volt ez országunknak..." --- írod.

"el kellett hagyniuk az országot, hogy megmeneküljenek" --- Mitől?

Tények a Wikipédia és az Artportal alapján:

André Kertész (eredeti nevén Kertész Andor) (Budapest, 1894. július 2. – New York, 1985. szeptember 28.) ...31 éves korában teljesült álma, budapesti hivatalnokéletét a párizsi művészvilágra cserélte. Itt élte legboldogabb napjait, a Montmartre művészei között szabadon, kötöttségektől mentesen fotózhatott...

Brassaï, eredeti nevén Halász Gyula, (Brassó (Braşov), 1899. szeptember 9. – Eze, Alpes-Maritimes, Franciaország, 1984. július 8.) ...1919-ben önként beállt a Vörös Hadseregbe s hadifogságba esett. 1919-ben Berlinbe, onnan Párizsba ment...

Robert Capa (eredeti nevén Friedmann Endre Ernő) (Budapest, 1913. október 22. – Indokína, Thai Binh, 1954. május 25.) ...1931 júliusában előbb Bécsbe, majd Prágába, aztán Berlinbe költözött, ahol a Német Politikai Főiskolán újságírást tanult, ahonnan zsidó származása miatt 1933-ban távozni kényszerült. Egy rövid időre visszatért Budapestre és csatlakozott a Kassák-féle Munka körhöz, de a növekvő antiszemitizmus miatt ősszel Párizsba emigrált...

Moholy-Nagy László (eredetileg: Weisz László) (Bácsborsód, 1895. július 20. – Chicago, 1946. november 24.) ...A forradalom bukása után a retorzióktól tartva Bécsbe menekült, ahol hamarosan csatlakozott Kassákhoz és a többi emigráns magyar művészhez, íróhoz, velük együtt utazott tovább Berlinbe 1920 elején...

Munkácsi Márton később Martin Munkácsi (Kolozsvár, 1896. május 18. – New York, 1963. július 14.) ...1927 végén Munkácsi Berlinbe utazott, miután egyik szerkesztőjével hevesen összeszólalkozott anyagi természetű kérdésben. Berlinben egyenesen az Ullstein kiadóhoz fordult, amely akkor Európa egyik legnagyobb könyv-, képesfolyóirat-, és napilapkiadója volt. Ott kezdetben három éves szerződést kapott, német viszonyok között is megbecsült fizetéssel. Berlinben kiemelkedő képek egész sorát állította elő, amelyek számos Ullstein-kiadványban jelentek meg, mint például a Koralle-ban, a Die Woche-ban, a Die Dame című női magazinban, vagy a Berliner Illustrierte Zeitung-ban, amely abban az időben, heti kétmilliós példányszámával Európa, de talán a világ legjobb képeslapja volt, mindaddig, ameddig vetélytársa, a Münchener Illustrierte meg nem jelent, amelyben eleinte szintén publikált Munkácsi...

BALOGH Rudolf (Budapest, 1879. szeptember 1.–Budapest, 1944. október 9.) ...A harmincas években a Magyar Film Iroda laboratóriumának vezetője lett, ott működött élete végéig...

Escher Károly (Szekszárd, 1890. október 22. – Budapest, 1966. február 16.) ...1928-tól Az Est-lapok fotóriportere, dolgozik a Pesti Napló képes mellékletének (igazolva a műfaj létjogosultságát), 1939-ben a Híd, majd a Film-Színház-Irodalom fotósa, 1945-öt követően a Képes Világ, Kis Újság, Képes Figyelő, Hungarian Foreign Trade fotóriportere lett. 1951–52-ben, nyugdíjazásáig a Városépítési Tervező Irodánál dolgozott...

Pécsi József (Budapest, 1889. április 1. – Budapest, 1956. október 7.) ...1913-ban megalapította a Budapesti Székesfővárosi Iparrajziskolájában az első állami és hivatalos fényképész szakot, és a szak középfokú oktatását. Ez ma a Képzőművészeti Gimmnázium, amelyet Mária Terézia alapított és a Török Pál utcában található. Ez egy művészetorientált és erős múlttal rendelkező iskola. 1920-as években eltanácsolták Pécsit a tanítástól, majd az 1940-es években visszahívták. Az ő munkássága alatt kezdett el beindulni a reklámfényképezés, megjelenik a fotó a reklámban...

KORNISS Péter [Korniss Péter Pál] (Kolozsvár [Cluj, RO],, 1937. augusztus 4.–) ...1949-től él Budapesten; 1955: érettségi, majd az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogi Karán tanul; 1956: az egyetem forradalmi bizottságának tagja, ezért 1957-ben kizárják az egyetemről, egy évig segédmunkásként dolgozik. 1975: Balázs Béla-díj; 1983: érdemes művész; 1995: Magyar Művészetért Alapítvány díja; 1998: Berzsenyi-díj; 1999: Kossuth-díj. 1966: a Magyar Fotóművészek Szövetsége tagja; 1977-1980: a World Press Photo zsűrijének tagja; 1982: a Eugene W. Smith Alapítvány tanácsadó testületének tagja; 1971: EFIAP...

KEREKES Gábor (Oberhart [D],, 1945. augusztus 2.–) ...1964: Kölcsey Gimnázium, érettségi; 1964-1973: fényképész szakmunkásképző iskola; 1973-1974 között a Budapesti Fényképész Szövetkezet segédriportere; 1974-1979 között a Vasipari Kutató Intézet fényképésze; 1985-1990 között a Képes 7, 1990-től a Képes Európa fotóriportere, majd szabadúszó fotóművész. 1970-től fényképez...

ü
bbjnick

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 11:50:47

@Tarasz Bulba: feltételezem a Mandiner olvasóiról, hogy szótár nélkül megértik azt: "The show is a revelation from beginning to end".

Köszönöm a kitüntető jelzőket, és megtiszteltetésnek veszem, hogy arról gondolkodsz és írsz, hogy én mire gondolok. További személyes közlendőd esetén írj a facebookon vagy a rajcsanyi.gellertkukacmandiner.hu címre.

Örülök, hogy azért a poszt témájához is hozzászóltál.

A Mandiner szerkesztői Turul és én vagyunk, további olvasói kérések, szerkesztési javaslatok ügyében fordulj Kínai Kálmán posztjához, cheers. mandiner.blog.hu/2011/03/05/valasz_a_miert_nem_arrol_irtok_hogy_tipusu_kommentekre

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 11:56:33

@bbjnick: nem tudom, mit vitatkozunk, idézed a kommentemet: "a legnagyobb magyar fotográfusok javarészt zsidók voltak, akik elhagyták, illetve el kellett hagyniuk az országot, hogy megmeneküljenek, hogy kibontakoztathassák tehetségüket"

majd hozol példákat zsidó (Kertész) és nem zsidó (Balogh) fotósokra, Magyarországot elhagyó (Munkacsi) vagy elhagyni kényszerülő alkotókra (Moholy-Nagy), akik a személyes szabadság (Capa) vagy csak a tehetség kibontakoztatása (Brassai) miatt hagyták el az országot.

tkp kibontottad a komment igazságának mindegyik szeletét :)

Zb74 2011.07.05. 12:03:42

Nagyon fontos ez a kiállítás, és szerintem is jó ötlet volt, hogy a szocio- és riportfotóra helyezte a hangsúlyt - a magyar fotográfia ezen a téren óriási kincsekkel büszkélkedhetik.

Külön jó, hogy nem kizárólag azoknak a magyarországi születésű, mindmáig világhírű fotósoknak a munkáit állítják ki, akik elsősorban külföldön futottak be karriert, hanem azokéit is, akik főként itthon alkottak maradandót (Balogh, Korniss, Escher stb.).

Néhány megjegyzés, kiegészítés:

Munkácsi Márton - vagy ahogy a világ ismerte, Martin Munkacsi - nemcsak "az Egyesült Államok 20. század közepi aranykorának a krónikása volt", hanem arról is híres, hogy az általad is említett tanganyikai képe - ami miatt manapság tuti perbe fognák pedofília vádjával; ilyen világot élünk - fordította az addig csak festészettel foglalkozó Henri Cartier-Bresson figyelmét a fénykép mint művészeti ág felé.

Escher Károly sem csupán a "Horthy-korszak árnyoldalait bemutató szociofotókról" ismert - bár ezek valóban nagyszerű alkotások -, hanem arról is, hogy ő restaurálta Petőfi egyetlen, daguerrotyp eljárással készült fényképét, amely száz év alatt annyira besötétedett, hogy nem lehetett látni, mit ábrázol.

Én örülök a kiállítás kedvező fogadtatásának, csak azt nem értem, miért pont ezt a Fejes-fotót használja minden újság, amikor ennél egész biztosan vannak jobb képek is a kétszáz alkotás közt. Ennyire egzotikus volna a háborús - ötvenhatos? - belövések nyomait viselő ház gangján esküvőre induló család képe?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 12:12:57

@Zb74: köszi a kiegészítéseket, sajnos csak röviden fértek bele az alkotók bemutatásai a cikkbe. További kiegészítéseket is szívesen várunk! :)

Sajnos nem láthatjuk az összes kiválogatott fotót a neten. Érdekes a felvetésed, vajon miért ezt az esküvős fotót emelték ki mindenhol. Nyilván Nyugaton jól átjön belőle ez a szürke, megkopott, keserédes kelet-európai hangulat, a pusztulás meg az újrakezdés kettőssége. nekem is átjött ez, van azért ereje a képnek.

tevevanegypupu 2011.07.05. 12:29:33

@bbjnick:

Jaj de jo, megkimelt attol, hogy kikotorjam "elmenekult" zsido fotosaink eletrajzat, mert szerenysegem is ugy tudta, hogy vagy a kommun bukasa utan voltak kenytelnek elmenni vagy egyszeruen csak elmentek szetnezni az erdekesebb helyekre.Mint ahogy sok okos es gazdag zsido fiatal is elment Magyarorszagrol tanulni Nemetorszagba, Amerikaba, Angliaba, mert ugy lattak biztositva jovojuket ha kulfoldon tanulnak. Nem a zsidotorveny miatt, hanem mert sokkal tobb lehetoseguk volt a vilagban..

tevevanegypupu 2011.07.05. 12:32:19

Alfomernok, VI. Pal:
Koszonom a fotokat meg a tanacsot - regen keszulok elmenni a kozlekedesi muzeumba, de nyaron fix, hogy megyek - es azert itt koszonom meg, mert kisvasutak cikkre en nem tudom miert, de nem tudok ramenni..Bocs..(:

betyár (törölt) 2011.07.05. 12:57:01

"az előbbieknek el kellett vándorolniuk Magyarországról, hogy aztán nemzetközi hírű fotográfusokká váljanak, míg utóbbiak itthon is ki tudták bontakoztatni tehetségüket."

ez a mondat tényleg nem világos. el kellett vándorolniuk, mert baloldaliak, zsidók voltak, majd híres fotográfusokká váltak, vagy azért kellett elvándorolniuk, hogy híres fotográfusokká válhassanak. mindegy is, a lényeg mindkét esetben ugyanaz: mucsa voltunk. akár ezt akarta a szerző, akár nem.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 13:22:45

@betyár: nyilván rám, a magyar falvak rajongójára különösen jellemző a mucsázás.

"el kellett vándorolniuk, mert baloldaliak, zsidók voltak, majd híres fotográfusokká váltak, vagy azért kellett elvándorolniuk, hogy híres fotográfusokká válhassanak."

Igen, mind a kettőre akad példa a kiállítók közül. Ha Capa nem lett volna háborúkat járó világpolgár, hanem csak egy józsefvárosi műtermi fotós, akkor nyilván nem vált volna világhírűvé. A sorsuk és tehetségük kombinációja tette őket világszerte ismertté.

betyár (törölt) 2011.07.05. 13:38:02

@rajcsányi.gellért (ergé):

:) a mucsa itt a posványt akarta jelképezni, ahol nincs mód a haladó művész kibontakozására, nem a falut. és mit jelent a "világpolgár"?:)

az, hogy valaki a magyar falvak rajongója, nem zárja ki, hogy azt mucsának lássa, gondolok itt például a napokban többször citált Móriczra.

végül akkor a mondat valóban kétértelmű. a két háború között Magyarországot azért senkinek nem kellett elhagynia, mert zsidó volt, ha kommunista, akkor esetleg. szerintem tevének igaza van abban, hogy nem ez volt az okuk.

:)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 13:43:44

@betyár: mintha lettek volna valami zsidótörvények, amelynek hatására egyesek esetleg úgy gondolták, talán jobb egy zsidótörvények nélküli országban, békében, állam által nyugton hagyva, származást nem firtatva, lehetőségeket ez alapján nem kurtítva élni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.05. 14:15:38

@rajcsányi.gellért (ergé): @betyár: @tevevanegypupu:

"zsidótörvények (főnév)

‘‘Történelem’‘: a zsidóság állampolgári jogait korlátozó, őket előbb vallási, majd faji alapokon elkülönítő törvények. 1. 1938: lényege hogy értelmiségi pályákon 20 %-ban maximálta a zsidók arányát. 2. 1939: ez már nem vallási, hanem faji törvény volt, s lényege, hogy a szabadfoglalkozású pályákon 6%-ban, az ipari, kereskedelmi pályákon 12%-ban maximálta a zsidók arányát. 3. 1941. okt.: megtiltotta keresztények és zsidók házasságát, faji alapon meghatározta, ki tekinthető zsidónak (akinek egyik szülője vagy két nagyszülője az) és a megkülönböztetés érdekében sárga csillag viselésére kötelezte a zsidó lakosságot. E törvénnyel értelmét vesztette a kikeresztelkedés, amely eddig megoldási lehetőségként kínálkozott a magyarországi zsidóság számára.

A zsidótörvények minden időben a zsidók jogait korlátozták. A zsidótörvények a fasizmus idején volta a legkegyetlenebbek."

wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/Zsid%C3%B3t%C3%B6rv%C3%A9nyek

ü
bbjnick

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.07.05. 14:19:12

@rajcsányi.gellért (ergé): És azt is tudod, hogy ezeket a törvényeket mikor hozták? Mert bbjnick gondolom azért rakta be a részletes önéletrajzokat, hogy te is láthasd, mi mikor történt. Kertész 1925-ben megy el, Brassai 1919-ben, Capa 1931-ben, Moholy 1920-ban. A numerus clausus 1920 és 1928 között élt, az első ún. zsidó törvények 1938-tól. Az életrajzokból kitűnik, hogy Kertész az egyetlen, akinek a távozása idején életben van bármilyen korlátozó törvény (a numerus c.), bár nála is nehezen hihető, hogy ezért ment volna el. Ezek az emberek egy megcsonkított, vesztes, magáramaradt és súlyos válsággal küzdő országnak fordítottak hátat a nemzetközi siker reményében.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 14:32:56

@gloire: annyira jó, hogy megyünk bele a ZS-témába, ahelyett, hogy a kiállításról beszélgetnénk. hogyne tudnám, mikor voltak a zsidótörvények. Nem annak kapcsán vettem őket elő, hogy zsidó fotográfusaink a törvények miatt mentek el, hanem Betyár azon felvetésére reagáltam, miszerint "a két háború között Magyarországot azért senkinek nem kellett elhagynia, mert zsidó volt."

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.07.05. 14:47:17

@rajcsányi.gellért (ergé): Kertész és Capa munkásságáról kb. a tízezredik bőrt húztad le, így - bár a profizmusukhoz nem fér kétség - már kicsit uncsi a téma. Ellenben a zs-téma örökzöld, hamisan rögzült toposzaival, a mögöttes érzelmekkel sokkal élőbb és érdekesebb még mindig. Ez van . )

tevevanegypupu 2011.07.05. 14:50:28

@gloire:
Nem akarok zsidotorvenyezni, de errol mindig Faludy jut eszembe, aki a legnagyobb haboru kozepen a zsidouldozo Magyarorszagrol rendszeresen kapta versei utan a jarandosagot, amibol hatalmas villat berelhetett Marrakechben. Es a regi 45 elott keszult filmekben a forgatokonyviroktol kezdve a legtobb szineszen keresztul a rendezoig szinte mindenki zsido volt, nem is beszelve a mozik tulajdonosairol..A helyzet a nemetek bejovetele utan valt tragikussa, de nem csak a zsidok hanem az egesz polgari lakossag szamara. Mert aki barmiert szot emelt, tiltakozott azt ugyanugykivegeztek, megkinoztak, bortonbe zartak. Tudom, hogy a zsidok rengeteget

tevevanegypupu 2011.07.05. 14:51:32

szenvedtek es szornyuseg ami veluk tortent..de ezek a fenykepeszek szerencsere nem kerultek bele ebbe az ordogi helyzetbe.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 14:57:37

@gloire: persze, Capa és Kertész évtizedek óta népszerű, de ha megnézed a londoni kiállítás fogadtatását, sokaknak most esik le a magyar kapcsolat, illetve az, hogy a Magyarországról való származás, a magyar/zsidó sors mennyire jelen van a művészetükben. A londoni együttes kiállítás egy új lendületet adhat ennek a némiképp lerágott csontnak, főleg úgy, hogy a fotográfia újra egyre népszerűbb a nemzetközi múzeuméletben.

Egyébként érdekes téma ez, a nemzetközi hírnevű, Magyarországot ezért vagy azért elhagyó fotográfusok utókor általi visszamagyarosítása. Örülünk is meg hümmögünk is. Vajon ők akarták volna ezt? Vajon jogosan büszkélkedhetünk magyarságukkal?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 15:01:16

@tevevanegypupu: mondjuk Faludy húgát a nyilasok lőtték a Dunába, FGy pedig ennek ellenére egész életében sóvárgott vissza a hazájába.

tevevanegypupu 2011.07.05. 15:09:37

@rajcsányi.gellért (ergé):
Tudom mit csinaltak Faludy hugaval a nyilasok. Es Faludyt pedig a masik naci csurhe, a kommunistak oltek meg majdnem Recsken. Akik kozott minden valoszinuseg szerint ott volt par nyilas is csak tagkonyvet valtott.

tevevanegypupu 2011.07.05. 15:09:37

@rajcsányi.gellért (ergé):
Tudom mit csinaltak Faludy hugaval a nyilasok. Es Faludyt pedig a masik naci csurhe, a kommunistak oltek meg majdnem Recsken. Akik kozott minden valoszinuseg szerint ott volt par nyilas is csak tagkonyvet valtott.

Alfőmérnök 2011.07.05. 15:18:46

@betyár: Hülye vagy te, csak nem forogsz.
Ha az utóbbiak ki tudták bontakoztatni a tehetségüket itthon is, miért következne a szövegből, hogy mucsa voltunk?
Szövegértés, anyuci, szövegértés.
(Ettől függetlenül szerintem sem ezért mentek ki nyugatra, ahogy a nagy fizikusok, matematikusok többsége sem, bár az antiszemitizmus a zsidótörvényektől függetlenül is létezett, és valszleg egy olyan tényező volt, ami éppen nem az itthonmaradás mellett szólt.)

betyár (törölt) 2011.07.05. 15:37:18

@rajcsányi.gellért (ergé):

nekem van számos közeli, származású ismerősöm, mindenféle rétegéből a társadalomnak, akiknek eszükbe sem jutott elhagyni Magyarországot, sőt "világpolgárként", művészként hazatértek a harmincas évek végén.

@bbjnick: Magyarországon nem volt fasizmus:). valami volt, de nem fasizmus. Mondjuk úgy, hogy tekintélyuralmi rendszer. A fasizmus pedig nem antiszemita, az mondjuk a nácizmus. De jó szótárt talált:)
@Alfőmérnök:

erősen megörvendeztetne, ha nem zaklatna. Elég, hogy ezt teszi emileben.

Alfőmérnök 2011.07.05. 16:12:46

@betyár: Szűrjél ki, ha idegesít, amiket írok. Két kattintás.
Te csak egy nick vagy, még annyi személyiségi jogaid sincsenek, mint egy rajzfilmfigurának.

"Elég, hogy ezt teszi emileben. "

Ön összetéveszt valakivel. Vagy hazudik, hogy rossz hírt keltsen.

betyár (törölt) 2011.07.05. 16:49:58

@Alfőmérnök:

ragaszkodik ahhoz, hogy bemásoljak néhányat? szerintem nem éri meg:(. illő lenne tudomásul vennie, hogy nem haver.

figyelmeztetés 2011.07.05. 17:23:09

@rajcsányi.gellért (ergé): Csatlakozom Tarasz Bulbához. Igénytelen dolog angol szöveget fordítás nélkül csak úgy bedobni egy cikkbe. Az ezt szóvá tevő bírálatokra küldött arrogáns kioktatásra pedig nem találok szavakat.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.05. 19:04:17

@figyelmeztetés: arrogáns kioktatás a magánszférámban történő levelezésre való meghívás? nem hsizem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.06. 05:40:27

@betyár:

"De jó szótárt talált:)" --- írja.

Azt gondoltam, a célnak megfelel:-)

És: nem olyan bonyolult kérdés ez (szerintem): a német megszállást követően Magyarországon német megszállás volt. Hogy milyen mozgástérrel rendelkezett ezután (a megszállást követően) a magyar politika, annak világos bizonyítéka Horthy kiugrási kísérletének sikertelensége.

A Wikipédia írja Ifjabb Horthy Miklósról:

"...Édesapja Horthy Miklós kormányzó kiugrási kísérletéről értesülve a német titkosszolgálat 1944. október 15-én kicsalta Miklóst a Budai várból, ahol az Otto Skorzeny vezette kommandó rövid tűzharc után elfogta, majd szőnyegbe csavarva elszállította (a német tervek ezt Mickey Mouse akciónak nevezték). Horthy Miklóst a németek az ő életével zsarolták, minek következtében a kormányzó akarata ellenére kénytelen volt a hatalmat átadni Szálasi Ferencnek. Miklós Bécsen keresztül a mauthauseni fogolytáborba került. Zárkája a krematórium fölött, a kínzókamrák mellett volt, így éjjel-nappal a megkínzottak ordítását hallhatta. Emellett - feltehetően a lelki terror fokozásaként - közölték vele, hogy kötél általi halálra ítélték.[...] Mauthausenben több magyar politikus, többek között Kállay Miklós egykori magyar miniszterelnök is fogolytársa volt. 1945 áprilisában előbb Dachauba, Innsbruckba, végül Niederdorfba szállították. 1945. május 4-én az amerikai csapatok kezére került és Capri szigetén töltött három hónapot őrizetben. Végül 1945 augusztusában Rómában szabadon bocsátották..."

hu.wikipedia.org/wiki/Ifjabb_Horthy_Mikl%C3%B3s

Szóval, hogy egy s*ggbuta zs*d*kk*rv*j* angol p*n* miket irkál össze a dőgárgyijönbe' vagy akárhol az *pj*f*sz*b*', hogy mi neki mi mik és milyenek vagyunk, az nagyjából sz*rt se' számít:-]

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.06. 09:15:05

@Zb74: "miért pont ezt a Fejes-fotót használja minden újság, amikor ennél egész biztosan vannak jobb képek is a kétszáz alkotás közt."

Nyilván igazad van, bár ez a fotó a XX. századi magyar rögvalóság igazi kvintesszenciája.

betyár (törölt) 2011.07.06. 11:23:08

@bbjnick:

Horthy megítélése ebben az ügyben azért nem ilyen egyszerű szerintem. számtalan érdeme volt a 2. vh. alatt, ezt éppen nem sorolnám azok közé. mi a véleménye arról, hogy engedett a németek zsarolásának és legitimálta ezzel annak a szálasinak a hatalmát, akit egyébként kormányzósága alatt bebörtönöztek, pártját betiltották? ebben szerintem elsősorban az övé a felelősség. és akkor most itt ne essék szó arról, hogy lehetett így elszúrni a kiugrást. amikor 1919-ben az antant kiválasztotta és támogatásra érdemesnek ítélte, valóban komoly államférfi adottságokkal bírt. 1944 októberére mintha ezek eltűntek volna: az apa felülkerekedett rajta. ami egyrészt érthető, másrészt annak a bizonyítéka, hogy már nem volt alkalmas a szerepre. ilyenkor szokták felhozni István halálát, ami jó érv, de nem egy kormányzó esetében.
:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.06. 11:49:08

@betyár:

Értem. És mit kellett volna tennie? Tegyük fel, hogy makacskodik az öregúr. Mi változott volna?

ü
bbjnick

betyár (törölt) 2011.07.06. 14:06:56

@bbjnick:

mondjuk szálasi nem törvényesen szerzi meg a hatalmat, nem Horthy mint kormányzó által.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.06. 15:15:51

@betyár:

Értem. Csak azt nem tudom, hogy mi változott volna azzal, ha az öreg köti az ebet a karóhoz, hogy "ő aztán nem"? A németeknek egészen biztosan megvolt erre az esetre is a tervük. Elteszik az útból és még azt néhány tíz vagy néhány száz embert a felsőbbvezetésből, aki betarthatna és...

ü
bbjnick

Palibácsi 2011.07.06. 15:35:31

Nem akármi. Ilyeneket támogasson a magyar állam!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.06. 15:46:11

@bbjnick: nyilván az égvilágon semmi nem változott volna, ha Horthy bekeményít, sőt talán még a német megszállás is hamarabb bekövetkezik. Kétségtelen, hogy amilyen jól levezényelte a konszolidáció időszakát, olyannyira alkalmatlan vezetőnek bizonyult a rendkívül kritikus háborús helyzetben. Persze az is igaz, hogy irgalmatlan kutyaszorító volt Magyarország számára ez az időszak.

betyár (törölt) 2011.07.06. 19:06:03

@bbjnick:

ezt most komolyan kérdezi? hiszen maga tartja olyan fontosnak az értékeket és a morált. mit változtatott a vértanúk önfeláldozása? mit változtatott a diktatúrán Jan Palach tette? mit változtatott teleki öngyilkossága? mi különböztet meg egy államférfit tőlem vagy magától? a tekintélye alapja hogy jobb, különb, mint mi (elvileg:)), mert képes saját érdekei fölé emelkedni. akkor maga szerint a kádári nomenklatúra hivatkozása, érvelése evidens és rendbenlévő, amikor azt mondják, hogy miért is ne működtek volna együtt, hiszen akkor sem változik semmi, ha személyesen ők nem közreműködnek. sőt maga kádár is erre hivatkozhatott: mi változott volna, ha 1956-ban nem vállalja a kollaborálást a vörös hadsereggel.

ezen kívül, konkrétan Magyarország megítélésén változtathatott volna talán. persze nem a nagyhatalmi egyezkedésen, de a megítélésünkön igen.

betyár (törölt) 2011.07.06. 19:08:57

@Gasper:

Magyarország német megszállása: 1944. március 19. Kiugrási kísérlet: 1945. okt. 15.

ezért nehezen gyorsíthatta volna a megszállásunkat, miután már megszálltak voltunk.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.07.06. 19:17:11

@betyár: '45-ben már maximum csak az ablakon kisérelhette volna meg a kiugrást, de Horthy nem az az alkat volt :D Egyébként igaza van ('44 okt. 15.)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.06. 19:25:47

@betyár: amire én többek között utaltam -Kállay-kormány időszaka- nem 1944-ben volt.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.06. 19:37:40

Na igen. 1945. október 15-én már vagy egy hónapja a Csendes-óceáni hadszíntér is elcsitult. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.07. 09:22:11

@betyár: @Gasper: @gloire:

Mi történt? Horthy fegyverszüneti tárgyalásokat folytatott a szovjetekkel, majd miután megállapodásra jutottak, megpróbált kilépni a háborúból. Ez a kísérlete kudarcba fulladt. Ekkor --- német nyomásra --- kinevezte Szálasit miniszterelnöknek és lemondott a kormányzói tisztségről.

Nem emlékeztem pontosan, hát utánakerestem, hogy is volt ez a dolog ezzel a kormányzósággal. Az 1937. évi XIX. törvénycikk úgy rendelkezett, hogy a Kormányzó maga rendelkezik utódjáról. Az általa megnevezett személyek közül az Országgyűlés együttes ülése, legalább háromötödös képviselői jelenlét mellett, választ kormányzót (ha nem tudnak a Kormányzó által megnevezett személyek közül választani, akkor titkos szavazással új jelöltet is állíthatnak). Amíg nincs megválasztott (új) kormányzó, addig a legfőbb közjogi méltóságokból álló Országtanács kormányoz.

Mivel Horthy nem jelölt senkit utódául, így Szálasi későbbi államfői "kinevezése" nem tekinthető legitimnek (Szálasit a nem tudom milyen összetételű Országtanács jelölte államfőnek ("nemzetvezetőnek") --- amihez nem volt joga --- és a mindössze ötvenöt tagú csonka alsóház és a csonka felsőház választotta meg --- amihez ezeknek szintén nem volt joga). Nem is igen van olyan történész, legyen akármilyen elfogult is, aki a nyilas hatalomátvételt ne egy idegen hatalom fegyveres ereje által támogatott illegitim puccsként értelmezné.

Ha Horthy szívózik a németekkel, mint fentebb is írtam, max. annyit ért volna el, hogy kinyírják őt is, a főméltóságú asszonyt is, ifjabb Miklóst is, a "kismenyemet" is és a "kisunokámat" is és még a Horthyhoz hű körökben néhány tíz vagy néhány száz embert és a Kormányzó úr őfőméltósága egészségi állapotára (vagy sajnálatos hirtelen halálára) hivatkozva végigjátszatják az Országtanáccsal és az Országgyűléssel azt, amit végülis végigjátszattak. Szerintem.

ü
bbjnick

betyár (törölt) 2011.07.07. 16:43:30

@bbjnick:

a kérdésemre ezzel nem válaszolt. egyébként eddig azt citálta, hogy Horthyra a fia elrablásával gyakoroltak nyomást a németek, nem hivatkozott arra, hogy ez racionális megfontolás volt. arról nem beszélve, hogy maga is azt írja, H. legitimálta Szálasi hatalmát, kinevezte min. eln.-nek, majd lemondott. az utód kinevezésének kormányzói jogkörét István (fia) miatt terjesztették ki, de Ő már meghalt.

és végül: a kérdés lényegi részére nem válaszol.

:))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.07. 23:12:40

@bbjnick: vajon felteszi, vagy leveszi:

mult-kor.hu/image/article/main/.cut-460x310/29971.jpg

Elvégre a fotográfiáról szólna ez a poszt. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.08. 00:40:50

@betyár:

Kérem, mondja meg, mit kellett volna Horthynak tennie!

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.08. 07:31:53

@bbjnick: amúgy nyilván felteszi, hiszen a fotó az észak-erdélyi bevonulás idején készült 1940. őszén. A kar meg talán egy volksbundistához tartozik, mondjuk Szatmár vármegyéből. :)

betyár (törölt) 2011.07.08. 10:13:34

@bbjnick:

megtagadni a német követelést, nem hatalomhoz juttatni legitim módon szálasit.

mit kellett volna tennie Ön szerint a keresztény vértanúknak, Servetnek, Tomorinak, Jan Pollachnak, Telekinek? Horthy Szapolyai, Thököly stb. útját követte:(. Indíttatása megérthető, de ez még nem teszi döntését helyessé.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.08. 13:16:41

@Gasper:

"a fotó az észak-erdélyi bevonulás idején készült" --- írod.

Nagyon ütős! :-]

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.08. 13:50:17

@betyár:

Szálasi hatalma nem volt legitim. (Lásd fentebb.)

Akkor lenne igaza, ha Horthy nem éppen egy összeomlott kiugrási kísérlet után lett volna (nem épp akkor szembesült volna vele, hogy fiát elrabolták, a magyar hadvezetés felett nincs hatalma stb.). A Vár körül harcok folytak, 300 testőr védte a Várat német gépesített alakulatokkal szemben. Azt olvastam, hogy Horthy verte az asztalt, miközben Veesenmayerrel tárgyalt, aki ezt flegmán viselte.

Nyilván közölte vele Veesenmayer a Führer feltételeit és elvárásait és, nyilván, Horthy belátta, hogy mindegy mit mond vagy tesz. S mivel katona volt és politikus és nem szent, úgy viselkedett, mint ahogyan, ilyen helyzetben, egy katona és politikus viselkedik. Belátta, hogy pillanatnyilag nem tud mit tenni (az ő hatalma már nem működik), de élhetett benne a remény, hogy később talán még tehet hazájáért.

Tényleg nem értem, hogy mit várt volna el tőle. Egy szent sem gyilkoltatja le magát feleslegesen, a vértanúságnak mindig világos célja van, s Horthy ráadásul még református is volt:-]

ü
bbjnick

betyár (törölt) 2011.07.08. 14:58:37

@bbjnick:

ezért vettem bele a felsorolásba servetet:), ugyan nem refi, de protestáns. szomorúan fogadom, hogy éppen Ön nem érti a problémát. egyébként azt nem állíthatjuk, hogy a vezérkar felett nem volt hatalma, sokkal inkább, hogy elszúrták a szervezést. annyira aggódtak, hogy a németek tudomására jut idő előtt a kiugrás, hogy a hadvezetést sem avatták be, a rádióbeli proklamáció alapján döntöttek a tisztek, hogy hogyan cselekszenek, parancs nem volt. fejetlenség volt. az meg milyen már, hogy verte az asztalt? hruscsov is az ENSZ-ben:) cipővel.

feleslegesen? épp erre hoztam a példákat. Tomori is egy hülye volt meg a magyar bárók, zászlósurak, püspökök, a francnak hadakoztak mohácsnál és haltak meg? aztán a török úgy is végigrabolta a Duna-Tisza közét. teleki is mi a fenét ért el azzal, hogy fejbe durrantotta magát? a németek így is felvonulási területnek használtak minket. Bezzeg milyen realista volt szapolyai meg thököly, amikor felajánlották az országot a törököknek. hiszen úgy sem állíthatták meg a történelem menetét:)))

és egyáltalán, honnan is tudhatnánk, mi változott volna, ha nem működik együtt? az tudjuk, így mi lett.

a legitimációhoz: maga szerint egy miniszterelnöki kinevezés nem legitimációja szálasinak? ne viccezzen már.

betyár (törölt) 2011.07.08. 15:01:41

@bbjnick:
és még valami:

Nyilván közölte vele Andropov a Hruscsov feltételeit és elvárásait és, nyilván, Kádár belátta, hogy mindegy mit mond vagy tesz. S mivel katona volt és politikus és nem szent, úgy viselkedett, mint ahogyan, ilyen helyzetben, egy katona és politikus viselkedik. Belátta, hogy pillanatnyilag nem tud mit tenni (az ő hatalma már nem működik), de élhetett benne a remény, hogy később talán még tehet hazájáért.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.07.09. 06:47:18

@betyár:

Továbbra is az a a problémám, hogy nem tudom, mit kellett volna tennie Horthynak?

Horthy: Nem nevezek ki senkit miniszterelnöknek és nem mondok le!

Veesenmayer: Értem és döntését tiszteletben tartom, Kormányzó úr! Most már tudjuk, mit nem csinál. De mit csinál?

Horthy: Nem nevezek ki senkit miniszterelnöknek és nem mondok le!

Veesenmayer: Értem és döntését tiszteletben tartom, Kormányzó úr! Most már tudjuk, mit nem csinál. De mit csinál?

Horthy: Nem nevezek ki senkit miniszterelnöknek és nem mondok le!

Veesenmayer: Értem és döntését tiszteletben tartom, Kormányzó úr! Most már tudjuk, mit nem csinál. De mit csinál?

És így tovább... Amíg a testőrség tagjai mind el nem esnek, a németek be nem vonulnak a Várba és Horthyt és hozzátartozóit udvariasan, de határozottan le nem lövöldözik vagy szőnyegekbe nem csomagolják és el nem szállítják a Birodalomba.

Horthy helyzete sem nem Tomorié, sem nem Kádáré. Tomori mögött ott állt a hadsereg, Kádár pedig nem lemondott, hanem elvállalt egy feladatot.

Volt egy érvényes fegyverszüneti szerződésünk a szovjetekkel, amit Horthy megpróbált, de nem tudott érvényesíteni, különféle csatornákon több éve tárgyalásokat folytatott a Szövetségesekkel (bízhatott benne, hogy a helyzet megváltozásával ezek a szempontok még latba eshetnek Magyaro. megítélése szempontjából) . Ebben a pillanatban azonban semmiféle hatalom nem volt a kezében, a fegyverszünet kihirdetése óta egy idegen (ellenséges) hatalom megszállása alatt álltunk. Ezért lemondott államfői tisztségéről. Kinevezhette ő ugyan Szálasit miniszterelnöknek, de ezután ehhez már neki semmiféle köze nem volt. Az államfői hatalom lemondásával az Országtanácsra szállt, új kormányzót (államfőt) pedig az Országgyűlés együttes ülése választhatott volna (lásd fentebb). De a németeket ez láthatólag nemigen érdekelte (lásd fentebb), nem törődtek a törvényesség helyreállításával, így a Szálasi-kormány egy megszállt ország bábkormányaként működött (tehát, illegitim módon), Szálasi pedig egy megszállt ország bábállamfője/nemzetvezetője volt/lett. (A háború után egyébként ezt a Szövetségesek is így ítélték meg.)

Ha már történelmi analógiát keresünk, akkor nagyon távolról és nagyon áttételesen Görgey helyzetéhez tudnám hasonlítani Horthyét Világos előtt...

ü
bbjnick

betyár (törölt) 2011.07.09. 13:02:35

@bbjnick:

1. nem nevezek ki senkit és nem mondok le. és itt a mondat vége. és szőnyegbe csavarják és elviszik , esetleg. a rövid távú program nem változott volna talán, bár ki tudja, az emberekből milyen reakciót váltott volna ki, de a hosszú távú igen. és álljon itt egy ellenpélda:

Főméltóságú Úr!

Szószegők lettünk – gyávaságból – a mohácsi beszéden alapuló örökbéke szerződéssel szemben. A nemzet érzi, és mi odadobtuk becsületét.

A gazemberek oldalára álltunk – mert a mondvacsinált atrocitásokból egy szó sem igaz! Sem a magyarok ellen, de még a németek ellen sem! Hullarablók leszünk! a legpocsékabb nemzet.

Nem tartottalak vissza.

Bűnös vagyok.

Teleki Pál

1941. ápr. 3.

Teleki Pál miniszterelnök öngyilkossága előtt Horthy Miklóshoz írt lemondó levele

Főméltóságú Úr!

Ha cselekedetem nem is sikerülne teljesen, és még élnék, ezennel lemondok.

Mély tisztelettel

Teleki Pál

1941. ápr. 3.

2. Magyarország megitélésén sokat javíthatott volna.

3. Horthy ezzel magára hagyta a nemzetet magyarostul, pesti zsidóstul.

4. Mohácshoz bizony hasonlítható, hiszen az is épp ilyen kilátástalan helyzet volt, már előre. ezért ebből a szempontból Tomori és Horthy helyzetmegítélése összevethető.

5. Már megbocsásson, de hogyan lehet Görgeyt és Horthyt összevetni? Görgey egy évig harcolt az udvar ellen, és a teljhatalom néhány napra szakad a nyakába, egy kész, és legfőképpen nem általa előállított politikai, katonai helyzetben, ezzel szemben Horthy 24 (25) éve kormányzó korlátozott uralkodói jogkörrel felruházva, vagyis személyében ő tartozik leginkább felelősséggel a helyzetért.

6. "Ebben a pillanatban azonban semmiféle hatalom nem volt a kezében, a fegyverszünet kihirdetése óta egy idegen (ellenséges) hatalom megszállása alatt álltunk." ez nem igaz. egyrészt idegen hatalom megszállása alatt március óta voltunk. másrészt az ő hatalmában állt Szálasi kinevezése, csak az övében - és ezt ő meg is tette.

végül: sok szempontból nagyra tartom és sikeresnek Horthyt. de ezt a kiugrást és annak következményeit nagyon elszúrta.
süti beállítások módosítása