Fejes László: Esküvő (1965)
Szemtanúk – Magyar fotográfia a huszadik században címmel nyílt meg egy átfogó kiállítás a magyar fotó történetéből a londoni Királyi Művészeti Akadémián. „The show is a revelation from beginning to end” - lelkesedik a The Guardian. „The black and white prints on show surprise in their originality, use of sharp contrast and surreal shapes” - értékel a History Today. „These photographers were creating history at the very moments that they captured it on film” - állítja az Indenpendent.
Alig telt el néhány hónap azóta, hogy a patinás londoni Royal Academy of Artsban nagy sikerrel bemutatták a Budapest kincsei - Európai remekművek Leonardótól Schieléig című kiállítást a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria legszebb festményeiből. Most mégis újra a magyar kultúra áll a brit kultúrszentély központjában. A nemzetközi gyűjteményt és egy pár magyar festményt felvonultató őszi kiállítás után most kizárólag magyar és magyar származású alkotókra fókuszálnak: a 20. századi magyar fotográfia egyre inkább elnyeri méltó helyét a magyar és a nemzetközi kulturális életben.
A kiállítást André Kertész, Brassaï, Robert Capa, Moholy-Nagy László és Munkácsi Márton neve fémjelzi, de Balogh Rudolf, Escher Károly, Pécsi József, Korniss Péter és Kerekes Gábor is helyet kapott Londonban. Eltérő sorsok rejtőznek a nevek mögött: az előbbieknek el kellett vándorolniuk Magyarországról, hogy aztán nemzetközi hírű fotográfusokká váljanak, míg utóbbiak itthon is ki tudták bontakoztatni tehetségüket. Több mint kétszáz fotót állítanak ki most tőlük Londonban.
André Kertész a Monarchia világháborús katonájából a párizsi mindennapi élet szellemes megörökítője, Picasso, Mondrian barátja, majd amerikai alkalmazott fotós, s élete végén a tengeren túl is elismert művész lett. Brassaï hozzá hasonlóan Párizsban vált fotóművésszé: „Senkihez sem hasonlítható fényképész: valójában festő, szobrász, aki a szobrászat és festészet helyett a fényképészetet választotta” – mondta róla François Mauriac Nobel-díjas francia író. Robert Capát, ezt az igazi huszadik századi kalandort, az indokínai háború áldozatát a legnagyobb háborús fotóriporterként tisztelik mind a mai napig. Moholy-Nagy László, a budapesti iparművészeti egyetem névadója fotográfusként, festőként, formatervezőként is a Bauhaus világhírű képviselője volt. Munkácsi Márton előbb Németországban majd Amerikában futott be szédítő karriert: az Egyesült Államok 20. század közepi aranykorának a krónikása volt.
Az itthon maradt mesterek közül Balogh Rudolf a magyarosnak nevezett, a hazai tájak idilljét megörökítő stílus atyjaként, míg Escher Károly a Horthy-korszak árnyoldalait bemutató szociofotókról vált ismertté. Pécsi József fotóművész, aranykoszorús fényképészmester, szakíró, szaktanár, műgyűjtő – egy klasszikus huszadik századi polgár volt. Korniss Péter és Kerekes Gábor pedig a kortárs fotóművészet két magyar csillaga.
A Londonban bemutatott fotográfusok alig egy-egy mondatnyi életútja is jól tükrözi: mennyire szerteágazó, és a magyar történelemre reflektáló kiállítást sikerült szervezni. Ez Colin Fordnak, a bradfordi National Media Museum (Nemzeti Médiamúzeum) fotótörténészének-alapító igazgatójának, és Baki Péternek, a Magyar Fotográfiai Múzeum vezetőjének köszönhető, akik három éven keresztül készítették elő az eseményt. A kiállítás online is elérhető képein feltűnik: a dokumentarista, társadalmi témájú fotók kerültek előtérbe. A Tanganyika-tóba szaladó fekete fiúktól a subában álló alföldi pásztoron keresztül egy golyónyomokkal tarkított pesti gangon vonuló nászmenetig terjednek a szerteágazó témák. Baki Péter a MúzeumCafé folyóiratnak nyilatkozva elmondta: a vendéglátók a szociofotókra fókuszáltak, mivel az absztrakt, nonfiguratív magyar fotográfiát a nyugatihoz képest megkésettnek tartották.
A Soho művésznegyedének és a St. James park, a brit arisztokrácia kedvelt környékének határán, a Picadillyn álló Királyi Művészeti Akadémián június 30-tól október 2-ig lehet megtekinteni a magyar fotográfusok kiállítását. Újra jelen lehetünk hát a világ kortárs kulturális központjának számító London szívében.
Erős kontraszt, és üröm az örömben, hogy a hazai fotóművészet örökségét gondozó, kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban egy beázás miatt nemrégiben több, első világháborús Balogh Rudolf-felvétel elpusztult. A múzeumot 2010-ben mindösszesen hárommillió forinttal támogatta a magyar állam.
*
A Magyar Nemzet kultrovatában megjelent cikk bővített változata.