Milyen politikus volt Horthy Miklós? - ajánló
2008. szeptember 04. írta: TuRuL_2k2

Milyen politikus volt Horthy Miklós? - ajánló

 15 éve temették újra Horthy Miklóst, Magyarország egykori kormányzóját. Ebből az alkalomból Ablonczy kolléga Püski Leventével, a Debreceni Egyetem docensével, a Horthy-korszak kutatójával beszélgetett a kormányzó politikai tehetségéről, mozgásteréről, revízióról, németbarátságról és az elmaradt kiugrásról:

Államférfiúi képességek nélkül

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr69648285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.04. 15:39:51

valóban csak ennyi hibája lett volna Horthynak, mint amit itt felsorol?

Bummer 2008.09.04. 16:07:13

Ma épp olyan messze vagyunk a rendszerváltástól, mint a 2. vh. eleje az 1. vh végétől.
Hasonló helyzetben, megszállással fenyegető, háborúba menő nagyhatalmak, környező országokban tomboló nacionalizmus, kire mernénk az országot rábízni?
Gyurcsány? Orbán? Sólyom? Göncz? Dávid Ibolya?

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.09.04. 16:20:11

well, egy tört. szereplő, akiről m á i g nincs normális monográfia - viszont írt már róla könyvet Nemere, meg Koltay Gábor is... :P


(off
jelzem, a lap cikkeihez maczerás kommentleni,,,)

Bummer 2008.09.04. 16:56:39

Szerintem a Nemeskürty: Búcsúpillantás nagyon jó.

hcrules 2008.09.04. 18:14:10

Igen, én is pont azt akartam javasolni.

states 2008.09.04. 20:09:51

Gondolkoztam már én is ezen a dilemmán, és nem könnyű a válasz, méghozzá azért, mert utólag könnyű okosnak lenni. Ha röviden kellene válaszolni, akkor azt mondhatom, hogy egy jószándékú dilettáns volt. Mert lehet itt elítélni azért, mert úgymond berángatta Magyarországot a második világháborúba. Csak hát abban a történelmi szituációban valószínűleg más sem hagyta volna veszni az esélyt revízióra. A legnagyobb hibája mindenképpen a szerencsétlen kiugrási kísérlet volt. Ott mutatkozott meg igazán, hogy nem egy nagy formátumú államférfi. Ráadásul azt sem ismerte fel, hogy a társadalmi berendezkedésünk felett eljárt az idő, s reformokra szorul. Mindettől függetlenül szánalmas és kisszerű volt az a balliberális hisztéria, ami az újratemetését kísérte...

betyár (törölt) 2008.09.04. 20:27:49

Ez az értékelés mintha az emberarcú szocializmusból maradt volna itt. Ezért persze valamivel elnézőbb a korszakkal szemben, mint az azt megelőző szocializmus volt. Miért nézzük le megint hirtelen ennyire ezt a korszakot és Horthyt? Mióta szitokszó például a reakción a tradíció? Vagy ez a cikk tulajdonképpen Sólyomról szól és neki üzen?

betyár (törölt) 2008.09.04. 20:30:53

Mintha az interjú alanya a Kovács András-féle filmen vagy a XX. század című dokumentumjáték-sorozaton szocializálódott volna: jószándékú, de egyszerű lélek volt ez a kormányzó

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.09.04. 20:36:07

Azt kell megnézni, hogy honnan állt fel az ország a kormányzósága alatt, és hová jutott 38-ig. Elkéne most is hasonló teljesítmény, meg egy Bethlen István. Klebesberg-Hiller

betyár (törölt) 2008.09.04. 20:38:45

states,

Erős leegyszerűsítés, hogy H. rángatta bele az országot a háborúba. H. melletti érvek közül kimaradt a pesti zsidóság megmentése, méghozzá úgy, hogy ezzel nyiltan szembe fordult a németekkel. Vele szembeni érvek közül pedig kimaradt a IV. Károly visszatérésének megakadályozása, mert ezzel a törvényes uralkodóval fordult szembe fegyveresen (ekkor még nem volt trónfosztás, azzal csak később egészítik ki a békét), és ezzel megkérdőjelezhető a kormányzói legitimitása, mint ahogy megkérdőjelezhető már annak a nemzetgyűlésnek a legitimitása is, amelyik kormányzóvá választotta..

Francois Pignon 2008.09.04. 20:57:52

Horthy - Morvai

"Itt kezdődött Horthyval a huszadik század, azt szeretnénk, ha a huszonegyedik is itt kezdődne."
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szerdan_szegeden_kampanyol_morvai_krisztina_/2069167/

betyár (törölt) 2008.09.04. 21:03:30

Tisza István - .... (folytatni sem merem)

lynx (törölt) 2008.09.04. 21:05:01

betyár: IV. Károly visszatérése esetén nekünk jött volna a kisantant. Készültek rá, felsorakoztatták az erőiket a határon.
Viszont később vissza lehetett volna térni a restaurációra. (Még most sem késő.)

Igazából az az időszak félsikeres volt, a külpolitikai lehetőségek nagyon be voltak szűkítve, így Magyarország kényszerpályán haladt a katasztrófa felé.

betyár (törölt) 2008.09.04. 21:17:13

Én nem annak reális vagy irreális voltáról beszéltem, hanem H. legitimitásáról. Nem vitatkozom veled. Bár persze egy olasz-osztrák-magyar konstelláció azért nem volt esélytelen, ráadásul utalnék Kemál Atatürkre és a sevres-i békére:)))

states 2008.09.04. 21:22:22

betyár
Egyetértek, Horthy legnagyobb érdeme, hogy teret engedett olyan nagy formátumú államférfiaknak, mint Bethlen, Klebesberg...

tewton 2008.09.04. 21:26:15

Matuska Szilveszter -- MaNyiNeFeHa?

betyár (törölt) 2008.09.04. 21:42:17

Lehet, hogy MaNyikának valami köze van a magyarok nyulaihoz?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.04. 22:10:46

a zsidótörvények nem negatívumok?

betyár (törölt) 2008.09.04. 22:14:24

calam,
ez olyan, mintha a Sólyom szemére vetnéd a Gyucsány-kormány által elfogadtatott törvényeket. Horthy mint kormányzó ugyan visszaküldhette a tv. javaslatot újratárgyalásra, de aztán alá kellett írnia.

Francois Pignon 2008.09.04. 22:18:12

Sólyomon számon is szokták kérni, hogy nem tett semmit Gyurcsányék ellen, nem írt ki új választásokat. Legalábbis mértékadó széljobbos oldalakon. ;)

Francois Pignon 2008.09.04. 22:19:49

Az összehasonlítás viszont sántít, Horthynak sokkal több köze volt a dolgokhoz. Ő például tényleg cserélhetett miniszterelnököt.

hcrules 2008.09.04. 22:36:49

A pesti zsidóság megmentését én is hiányoltam. Persze ez itt egy rövid interjú volt, nem egy monográfia, néhány dolog lett megemlítve csak.

Btw - most olvastam John Lukacstól a Magyar Írásokat. Nem tudjátok, írt ő valami hosszabbat is Horthyról? Ami ebben volt (1993-as Magyar Hírlap cikk újraközölve) nekem elégé tetszett.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.05. 00:32:14

azért az kiderül a Telekis monográfiából, hogy Horthyval együttműködve dolgozták ki, ráadásul neki nem csak díszfunkciója volt, megtehette, hogy nem írja alá, sőt, mint ahogy mondták, min.elnököt is cserélhetett. szóval ez mosdatás

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.09.05. 07:35:34

Amikor Horthy vezetői képességei és történelmi szerepe kerülnek szóba, mindig egy másik kis nép vezetője jut eszembe: en.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_Emil_Mannerheim

Olvassák el, és gondolják át a hasonlóságokat és eltéréseket, nem csak a körülményekben (bár Finnországnak éppen kinézett akkoriban egy SZU tagköztársaság státus), hanem abban is, hogy hogyan tud valaki kezelni egy nehéz helyzetet két pogány között. Mannerheim hős volt és államférfi, Horthy pedig pályafutása végén már csak egy szerencsétlen öregember. Mindannyiunk nagy veszteségére és Magyarország romlására.

Pilgrim 2008.09.05. 10:53:03

Érdekes az a folyamatos, felelősségrevonó kérdezési technika, ami végigvonul az interjún. Akár a 168 órában is olvashattam volna.

Oli bácsi · http://reakcio.blog.hu 2008.09.05. 11:32:15

calam: Hol is van abban a könyvben?
Oldalszámot!

Bummer 2008.09.05. 11:57:40

Bele kéne gondolni egy kicsit a történelmi szituációba.
Magyarország nem csak a területét és népességét veszítette, hanem ásványkincseit, ipari-közlekedési infrastruktúráját is. Évtizedes fáradságos küzdelemre kényszerítettek több millió embert, elvéve tőlük mindazt, amit őseik évszázadok alatt összehoztak.
Tíz évvel ezen trauma jön egy külföldi birodalom vezetője, aki azt mondja, hogy ezt revideálni lehet... és ezek a feltételek...

nemkellnemzetivagta 2008.09.05. 13:28:49

betyár. nem, nem olyan. a zsidótörvényekkel az állam saját állampolgáraira támadt, innentől kezdve megszűnt a személyes szabadság mint olyan magyarországon. szerintem egy államfőnek ebben a helyzetben túl kell lépnie önmagán, lemondani, vagy felgyújtani magát a parlament előtt, vagy mittudomén. hacsak nem ért vele egyet. ja, és a numerus clausus is elegánsan kimaradt az interjúból. csak így tovább.

Tehéntőgy 2008.09.05. 15:07:53

nemkellnemzetivagta: Szerintem az interjú nem csúsztatni akart, csak nem fért minden bele. Bár tényleg sokkal több ostoba húzása volt a megemlítetteknél. Pl. a közhittel ellentétben (és ebben az interjú is félreérthető) magának Sztójaynak a kinevezése nem a németek, hanem az ő ötlete volt. Keményen megküzdött érte, hogy ne Imrédyből legyen ismét min. elnök, majd kinevezte Sztójayt, akiről szentül hitte, hogy az ő embere...
Van egyébként egy olyan dilemma is Horthy és 1944. kapcsán, amit nem szoktak emlegetni se jobbrul, se balrul: Szálasi utólagos (bármennyire is kizsarolt) kinevezésével egy sor hűséges tisztjét is elárulta, akik a parancsára tényleg belevágtak a kiugrásba, és az életüket áldozták érte, élükön Csatay Lajos honvédelmi miniszterrel (a feleségével együtt öngyilkos lett).
Nem volt persze "horthyfasiszta" patás ördög, de azért no...

nemkellnemzetivagta 2008.09.05. 16:14:51

meg vagyunk verve az ilyen gerinctelen, szánalmas figurákkal

tevevanegypupu 2008.09.06. 11:06:06

index.hu/politika/belfold/mtm080906/

Hat igen. Es meg ma is tart. Ma is vannak akik sajat allampolgaraikra tamadnak. De a Magyar Demokratikus Chartaval legalabb a megkulonboztetesek ellen kuzdenek. Jo, tudom Horthy volt a gerinctelenebb, szanalmasabb..

betyár (törölt) 2008.09.09. 19:34:42

" nemkellnemzetivagta 2008.09.05. 13:28:49
betyár. nem, nem olyan. a zsidótörvényekkel az állam saját állampolgáraira támadt, innentől kezdve megszűnt a személyes szabadság mint olyan magyarországon. szerintem egy államfőnek ebben a helyzetben túl kell lépnie önmagán, lemondani, vagy felgyújtani magát a parlament előtt, vagy mittudomén. hacsak nem ért vele egyet. ja, és a numerus clausus is elegánsan kimaradt az interjúból. csak így tovább. "

Én nem azt mondtam, hogy Sólyom olyan, mint H. volt, azt írtam, hogy már a legitimitása is erősen kétséges volt. Tulajdonképpen az interjút olvasva támadt az az érzésem, hogy a cikk szerzője Sólyomnak üzen. Miután a szerző nem reagált, nyilván tévedtem. Ám úgy gondolom, hogy nem kell H. szemére több hibát vetni, mint amennyit elkövetett. Én a numerus clausust azért elkülöníteném a zsidótörvényektől, részben azért mert a nürnbergi tv.-ek előtt keletkezett, részben pedig mert hatályon kívül helyezték és még egyéb okokból is. Az meg különösen érdekes, hogy a zsidósággal szembeni politikát csak a veszteseknek vetik a szemére, a szövetségeseknek nem.

Persze arról sem szoktak beszélni, hogy H. kormányzóságát az antant erősen nyomta, és ez nyilván erősen rányomta a bélyegét a kormányzó revíziós törekvéseire. Ami hát nem volt túl határozott.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.09.09. 20:21:54

a cikk szerzőjénél csak én vagyok nagyobb sólyomista, úgyhogy ezúttal tévedtél, betyár :)

betyár (törölt) 2008.09.10. 11:12:19

vettem tudomásul nem is én forszíroztam a témát:)))

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2009.11.16. 19:40:16

@elGabor: nagyon nem jó a példa. Mannerheim vezetésével a finnek AKARTAK harcolni a szovjetek ellen, mi meg sosem, még akkor sem igazán, amikor már volt tétje a dolognak. Mannerheim nem volt a finn Horthy, semmilyen értelemben sem.
Többeknek: a Szálasi-kinevezéssel kapcsolatban el kellene olvasni Vattay Antal emlékiratait, van benne egy érdekes epizód. Másfelől meg ha az szabályos kinevezésnek minősül, hogy eléd raknak egy német nyelvű lapot, rágépelve "gez. Horthy" akkor oké, akkor tényleg kinevezte.
Horthynak csak egy - menthető de - nagy emberi hibája volt : azt hitte, hogy a világ minden katonája ugyanolyan lovagias, ideális "Bayard lovag" mint ő meg minden tengerész volt az első világháborúban. 44 őszén már kívül is, belül is gazemberekkel volt jórészt körülvéve...

tevevanegypupu 2009.11.16. 20:05:57

@Deak Tamas:
Mindenesetre a gyilkosaikat nem buntettek meg. Jogallamban ez feltetlenul a kormany felelossege, tehat kozvetve Horthy is felelos volt erte. Es hogy a kulonitmenyesek elszabadultak - korulbelul mint a komisszarok - azert is.
süti beállítások módosítása