Komcsi törpök, reakciós Popeye
2008. április 16. írta: TuRuL_2k2

Komcsi törpök, reakciós Popeye

 Egy bejegyzésünk kommentjei között vetődött fel a képregény- és rajzfilmfigurák politikai hovatartozásának tagadhatatlan fontosságú kérdése. Vajon milyen (ordas) eszmék bűvkörébe kerültünk hétről hétre a képernyők előtt, vagy amikor az újságárust kérdezgettük türelmetlenül, hogy megjelent-e már kedvencünk aktuális száma?

 A legjobban alighanem Hupikék Törpikéket nézve mosták az agyunkat: sokan megírták, hogy az egész sztori alapja a kapitalista elnyomás elleni harc, a kommunista tervgazdaság és egyenlőség. A törpök igazi kommunaként élnek, Aprajafalván nincsenek családok. Ugyanúgy öltözködnek (a vörösbe öltözött Törpapát kivéve, aki maga az egyszemélyes elit) és mindannyian egyformán részesülnek a közös javakból. A gazdasági kapcsolataik nem monetizáltak, mindenkinek megvan a maga jól meghatározott szerepe a társadalomban (Törpingáló a művész, Hami a szakács, Tréfi a közösség mókamestere). A szexualitásnak nincs helye a kommunában - a falu egyetlen nője, Törpilla Hókuszpók teremtménye. Hókuszpók, a főgonosz pedig igazi őskapitalista (valaki egyenesen odáig megy, hogy az antiszemita irodalom zsidó-archetípusa), aki aranyat csinálna az egyszerű munkás-paraszt törpökből.

 Az amerikai rajzfilmek szereplői közül is többen világossá teszik, hogyan vélekednek a világról. Mikiegér hardcore republikánus, Ronald Reagennek kampányolt is. Tapsi Hapsi régi demokrata, Popeye pedig fiatalsága liberalizmusát megtagadva igazi reakciós lett öreg korára.

 De mi a helyzet a magyar képregényekkel, mesékkel? A Köztársaság barátja, vagy ellensége-e Torzonborz? Kockáztatná-e életét a reformokért Grabowsky?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr81428091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 13:02:30

Mi van, Turul, megihletett a hülyeségünk? Büszke vagyok, hogy ha áttételesen is, de bizonyos értelemben a Reakció szerzőjévé válhattam:-)

Grabowsky lenne ma a Magyarok Nyulai Szuperegér, óvatosan géppuskázná a Halálcsillag üres vécéjét az éccakában...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.16. 13:03:58

Molnargoreny:
Meg bizony. Végre egy igazán fontos téma, a politikai szocializáció kulcsa. :)

Tehéntőgy 2008.04.16. 13:05:45

Peyonak a Királytörp című törpénetét érdemes elolvasni képregényben, a rajzfilm gyönge lett. Vicc nélkül, arról szól, hogy Törp, a szociáldemagóg politikus, hogy nyeri meg a választásokat, majd hogy építi ki az abszolút monarchiát. Végül kitör Aprajafalván a polgárháború (szerencsére paradicsomdobálva vívják), és csak Törpapa hazatérése menti meg a helyzetet. Kőkemény :-)

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 13:05:54

Értem már, miért vagyok akkor én ilyen politikaérzékeny, mert mindig be van kapcsolva a Minimax meg a CN (nem a CNN!), ha itthon vannak a törpjeim, aztán teccik,nem teccik,én is hallom. Némelyiket nézem is.

Na jó, most elmegyek testületi ülésre, és bemutatom, hogy mit tanultam a Nickeodeonon, höhöhö.

Francois Pignon 2008.04.16. 13:06:47

És miután már megvitattuk, talán az egész közösség nevében kijelenthetem: Halál Csőrikére és a gyalogkakukkra!

Tehéntőgy 2008.04.16. 13:08:22

Pignon, mindenekelőtt halál Nyúlra a "No megállj csak!"-ból.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.16. 13:12:21

Francois:
Csőrikét nem hagyom! :)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.04.16. 13:13:21

Csőrike szélsőjobboldali provokátor:(

Francois Pignon 2008.04.16. 13:15:29

Tényleg, a Csőrmesternek nincs valami enyhén gyurcsányos beütése?

smalladam 2008.04.16. 13:21:24

én Rumcájsz és Budaházy György között vélek felfedezni némi hasonlóságot. FP a csőrmester egyébként jogos

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.04.16. 13:22:13

nu,

kisvakond anarchoszindikalista és állandóan árkot ás. Meg lébecol a gyanús haverjaival.

Dagobert bácsi klasszikus libertárius.

Maja a méhecske úttörő.

Elmer Fudd-al szemben Tapsi Hapsi állatjogi aktivista, Animal Liberation Frontos.

A többin még gondolkodom.

kispufi 2008.04.16. 13:24:16

De, pignon, és azért rendőr, mert a karvalytőkét védelmezi.

kispufi 2008.04.16. 13:25:35

egyébként hakapeszi maki meg egy az egyben a spekuláns allegóriája.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.04.16. 13:26:43

Máshol is vannak gebaszok azért: Sherlock Holmes karteziánus:(((

W Joe 2008.04.16. 13:29:05

Törpilla miért Hókuszpók teremtménye?

kispufi 2008.04.16. 13:31:37

Vuk meg környezetvédő, Karak viszont Pintér Sándor.

smalladam 2008.04.16. 13:32:32

a magyar népmesékben a legkisebb királyfi pedig olyan mint a szocialista kormánytagok: hiába darabolják fel, gyalázzák szét, zárják tömlöcbe, a végén akkor is újjáéled, és viszi a lóvét meg a fele királyságot.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 13:34:09

Gyerekek, mi olyan hülyék vagyunk helyből, mint más nekifutásból. Ez a poszt renonsz, Turul, mindenkiből kihozza a gyogyóst:-)
Safranek vajon kicsoda?

kispufi 2008.04.16. 13:35:30

Safranek a cselédsajtó szerepét tölti be.

kispufi 2008.04.16. 13:36:18

még ha szervilitása miatt ki is vágják a napkeltéből, akarom mindani, meg is vágja magát borotválkozás közben.

Tehéntőgy 2008.04.16. 13:37:55

Safranek a lúzere annak, amiben Schwarz profi :-)

Széna Tomi 2008.04.16. 13:40:30

Kopasznyakú Szomszéd őskádári szoci

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 13:41:19

Ja, a Törpapa egyesek szerint kinézetre is totál Marx, és hát a vörös ruci, meg a frígiai sapka, no comment.

W Joe 2008.04.16. 13:43:05

Megdöbbentem Törpillán :)

És kire szavazna Köbüki? Új Magyarországon újmagyarul beszélnek majd? :)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.16. 13:43:20

Safranek? Az a Kolbász Józsi lehet.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 13:43:37

A Gyűrűk Ura pedig nem más, mint egy monumentális, tradicionalista konzervatív utópia (képzavar, de akkor is).

kispufi 2008.04.16. 13:45:51

Köbüki egy technokrata őskövület :-)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 13:46:16

Máris szomszéd egy igazi szocialista értelmiségi

tewton 2008.04.16. 13:47:27

Hmmm-
a törpöket nem belgák csinálták?
de akkor elég problémás a fríg sapka is, meg a fenti história is az abszolút monarchiás kísérlettel.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.16. 13:48:50

ergé: beletrafáltál, erős lelkűeknek ajánlom Michael Moorcock (erősen TGM-alkatú sci-fi/fantasy író) kritikáját. :)
www.revolutionsf.com/article.php?id=953
És persze: flag.blackened.net/liberty/moorcock.html
("If I were sitting in a tube train and all the people opposite me were reading Mein Kampf with obvious enjoyment and approval it probably wouldn't disturb me much more than if they were reading Heinlein, Tolkein or Richard Adams. All this visionary fiction seems to me to have a great deal in common. Utopian fiction has been predominantly reactionary in one form or another (as well as being predominantly dull) since it began. Most of it warns the world of 'decadence' in its contemporaries and the alternatives are usually authoritarian and sweeping -- not to say simple-minded.")

Francois Pignon 2008.04.16. 13:48:59

És a prérifarkas maga a Zorbán, aki mindig próbál keresztbetenni a száguldó reformernek?

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.04.16. 13:49:51

az sem véletlen hogy azt a bizonyos macsekot FON SVARCNAK híjják:((

smalladam 2008.04.16. 13:50:03

a hétfejű sárkány a kopasz béemvés vállalkozó őstípusa - gazdag, agresszív, önbíráskodik, megalázza a nőket, és ízléstelen a palotája

kispufi 2008.04.16. 13:51:05

Amúgy az egész Mézga család maga a megtestesült kárái nyárspolgárság, ezt a legkomolyabban mondom.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 13:51:41

Francois, ne hülyéskedj, a prérifarkas a reformer, ötpercenként újabb eszközökkel próbálja elkapni a gyalogkakukkot, amely mindig elfut előle, hiába hiszi magát okosabbnak, dörzsöltebbnek, előrébb tekintőnek.

Hé. ezek szerint: a prérifarkas Gyurcsány, a gyalogkakukk meg az értetlen, buta Nép.

kispufi 2008.04.16. 13:52:49

smalladam, de azért mindig megvan neki az aktuális szőke (király)nő...

kispufi 2008.04.16. 13:53:42

De most térjünk ki Tom & Jerryre is.

smalladam 2008.04.16. 13:55:28

az igazságos mátyás király pedig sólyom lászló

tewton 2008.04.16. 13:56:15

errr. mégsem teljesen hülyeség ez a törpös mese.

Itt van pl. a mesterségesen létrehozott Törpilla összetevőinek receptje, amely ősi konzervatív bölcsességeket és tapasztalatokat is magába foglal:

"Sugar and spice but nothing nice ... A dram of crocodile tears...A peck of bird brain ... Half a pack of lies, white, of course ... The slyness of a cat ... The vanity of a peacock... the hardest stone for her heart ..."

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 13:57:37

elGabor, télleg beletrafáltam :)


Dehát mi is a Gyűrűk Ura: 1. Jók és Rosszak örökös küzdelme (tehát van jó és van rossz)
2. Mitikus múlt dicsőítése (nem végképp eltörölni azt)
3. Gazdagon burjánzó fajok, kultúrák, sokszínűség (nem egalitárius falanszter)
4. Hősi cselekedetek, önfeláldozás (nem a minden mindegy vállvonogatása)
5. A világ elszürkülése miatti siránkozás 8konzi pesszimizmus)
6. tömény monarchizmus (lásd hercegek, királyok, kormányzók családfáinak fejtegetése, a legitimitás kérdései (pl: a gondori kormányzók vs a királyok örököse, Boromir vs Aragorn)
7. az egyszerű földhözraqadt vidéki élet dicsőítése (hobbitok, Megye)

stb.

Hé, ebből könyvet kellene írni! :D

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.16. 13:57:45

Mekk Mester szerepében Gyurcsány Ferenc?

Google 2008.04.16. 13:59:47

Apropó, a Tomcat kontra Jerrymouse meccs hogy áll?

A dangereus lion escaped from the Zoo, mondták valamelyik jópofa rajzfilmben.
Ez azért jutott eszembe, mert a zindexes újságíró megkérdezte Gyéeftől, igaz-e, hogy az anyósa azt ajánlotta neki, mondjon le.
Lehet, hogy Gyurcsány is önállósította magát, megszökött?

Aztán ott vannak a mesék ihlette történetek a Csipkerózsika-álmát alvó MSZP-ről, a Hamupipőke munkáját átvállaló Gyurcsányról és Tomcatről, igaz ők magyarokat, zsidókat, cigányokat választanának széjjel.
Szóval kész mesedélután az életünk.

tewton 2008.04.16. 14:01:45

ergé,
Tolkien katolikus volt.
Surprise, surprise.

ceterum censeo: halál Csőrikére és a Teletubbies-re!

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.16. 14:09:26

Turul_2K2: a Mekk Mester-rajzfilmek *tökéletesen* visszatükrözik Kedvelt Miniszterelnökünk tevékenykedését. Egy prófáta beszélt azokból, akik írták.

...Sompolyogi Mosolygi minden bizonnyal a pártközeli sunyi kis pénzcsinálók (Zuschlag, stb.) őstípusa. De ki lehet akkor Cicamica?

HToma 2008.04.16. 14:11:51

Máris szomszéd Kupa Mihály.
Nem lehet, hogy Kovács Pistike ötletét Mézga Aladárról lopták?

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.04.16. 14:15:06

Vuk miépes volna, én meg azt hittem, vörös!

Tom & Jerry - a hidegháború maga! Két elvileg ősellenség, de egymás nélkül semmire sem mennek.

(De melyikük a Szovjetúnió?)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 14:27:56

HToma: Mézga Aladár hangja Geszti Péter volt, ergo lehet, hogy maga Mézga Aladár találta ki Kovács Pistit!

:D

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2008.04.16. 14:28:05

Tolkien is előkerült? Ebből az alkalomból szeretném veletek megosztani a csehszlovák netes folklór egyik hírös cikkének nyersfordítását (van rá egy nagyon nagy esély, hogy hoax, mivel hivatkozási alapként egyszer egy 1977-es Rudé Právot, egyszer pedig egy 1971-es lengyel újságot neveznek meg). Szóval a mű tárgya a Gyűrűk Ura baloldali kritikája:
...

Több módja is van annak, hogyan alázza meg az ellenség a mi, szocialista versenyszellemben nevelkedett hazánkat. Az angol író, J.R.R. Tolkien egy olyan könyvet adott ki, melyben dühödten támadja a mi, dolgozó emberek jogait védő államrendszerünket.
A címadó szereplő, a "gyűrűk ura", Szauron egy szegény állam uralkodója, ahol a fejlett közösséget igazi kormány irányítja - melyben az élethosszig megválasztott Nazgulok gyakorolják a hatalmat (a könyvben ironikusan vámpírok jelzővel is emlegetik őket).

Az orkok - Mordor munkásosztálya- a nehézipar segítségével építik az országot, de otromba, faragatlan lényeknek vannak ábrázolva (hogyan is láthatott egy burzsoá család tagja, az angol imperialista nemzet ivadéka bármi szépet is a gyönyörű és nemesítő nehéz fizikai munkában?)
(...)
Mordor jól megszervezett rendjével szemben, melyet "kiégett pusztaságként" is jellemeznek, melyből hamu és köd száll fel egy "tejjel mézzel folyó" nyugati világ van szembeállítva, ahol gyakorlatilag minden jó egy karnyújtásnyira, a fákon nő. Hogy milyen okból, azt nehezen lehet kideríteni - talán csak nem egy természetfeletti lény, az ún. isten kegyelméből?
(...)
Amíg az éjjel-nappal dolgozó Mordor híján van az alapvető élelmiszereknek és az italnak, a szomszédos területek túltermeléssel küszködnek.
Milyen ötletes párhuzam napjaink valóságával, mikor a dekadens kapitalizmus a jólét illúziójában ring (Gandalf és az elfek varázslata?), míg a mi blokkunk földművesei és munkási szorgalmasan dolgoznak és mindent a kétkezi munkájukkal szereznek meg maguknak.
(...)
Az elfek, hobbitok és az ún. nemesebb emberek az arisztokraták és a burzsoák csoportját jelképezik, melyek el akarják nyomni a forradalmat. Az orkok és trollok ugyanakkor a föld alatt rejtőznek és izzadtságos munka árán juthatnak csak egy darab száraz kenyérhez. A haladó varázsló, Szarumán, aki védelmet és ellátást nyújt nekik és a kisebbségekért küzd árulónak találtatik és a székhelyét reakciós harcosokkal rombolják le.
(...)
Mikor a szocializmus a Megyében terjed, az aktivistákat elkapják és bírósági végzés nélkül megbüntetik a hobbitok, akiket a kapitalista Gondor támogat (és pénzel).
(...)
A "jó erőit" Tolkien könyvében a reakciós körök képviselői jelképezik, akik soha nem voltak kétkezi munkások. Ez a tény diszkreditálja Frodót, Aragornt, Boromirt és a hivatalos ideológia és babonák legfőbb terjesztőjét, Gandalfot is. Bombadil Toma ugyanakkor a hippifiatalság megtestesítője és zsarnok is egyben, aki korlátlan, minden jogi megalapozottság nélküli hatalommal uralkodik a földjén.
(...)
És ott van Faramir - elegáns, intelligens és elbűvölő, mint James Bond, aki szabotálja az internacionalizmus minden megnyilvánulását.
Valódi ideológiai gyökerek nélküli szereplők galériája ez, akiket csak a másság elleni küzdelem köt össze. A szocializmus szerencsére nem lehet megsemmisíteni egyetlen, legszentségesebb ikonja porba döntésével. Tartsd magad, ó, reakciós szomszédokkal körülvett Mordor!


A magyartalanságokért és pontatlanságokért bocs, lendületből fordítottam :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 14:31:57

lehet, hogy hoax de szórakoztató :)

Tündék: arisztokraták
Hobbitok: kulákok
Varázslók: papság

fujj, le Mordor ellenségeivel!

HToma 2008.04.16. 14:32:34

JClayton
Jó kis paródia:)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 14:36:22

Gyűrűk Ura-szakértőktől érdeklődöm: ki Bombadil Toma? Mit/kit szimbolizál?

kinot 2008.04.16. 14:37:35

Reckl_Amál:
"Vuk miépes volna, én meg azt hittem, vörös!"
-ez mióta kizáró ok? ehhe-ehhe

És Karak? Valakinek rémlik az a szemöldök?
Dörzsölt, veterán komenista, az egyszer biztos!

Hókuszpók egyénként szerintem totál egyértelmű, még kaftánja is van...

kispufi 2008.04.16. 14:37:56

ergé: elterjedt tévhír a Geszti. Némethy Attila, ma már zongoraművész, mellesleg földim volt Aladár hangja.

2008.04.16. 14:38:23

Micsoda összefüggések!
Úgy érzem eddig sötétben botorkáltam..
:)

smalladam 2008.04.16. 14:43:01

a gondoriak-rohaniak a Horthysta katonatiszti réteg. Bombadil Toma meg tényleg hippi.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.04.16. 14:44:05

Ez a Geszti dolog azért érdekes, mert ő maga is hirdetni szokta, hogy ő volt a magyarhang. De el tudom képzelni, hogy jól esik neki ezt hangoztatni.

Törpök komcsik, Hókuszpók karvalytőke - és Tavaszanyó? (Szerintem valójában férfi.) És Időapó? (Isten?)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 14:45:47

ja, a rohaniak lovastámadása Minas Tirith mezején az orkok hadigépeivel szemben, az olyan, mint amikor a 2. Hadsereg lovasai nekimentek a szovjet tankoknak a Don-kanyarban...

CrL 2008.04.16. 14:47:22

kispufi 2008.04.16. 14:37:56
ergé: elterjedt tévhír a Geszti. Némethy Attila, ma már zongoraművész, mellesleg földim volt Aladár hangja.

ez most komoly? ne már...

geszti mindenhol azt hirdeti ő volt.

www.managermagazin.hu/magazin.php?page=article&id=499

"Több filmben és rádióműsorban szerepelt, majd Mézga Aladár hangjaként ismertette meg az országot Romhányi József szövegeivel."

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.16. 14:47:25

Bombadil Toma konzervatívba fordult hippi, ez teljesen egyértelmű.

kispufi: Geszti Lúdas Matyi hangja volt. Aladárhoz azt hiszem nagyon fiatal is volna.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 14:48:27

Bombadil Toma, a konzervatív anarchista :-)))

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 14:50:43

Mézga Aladár: Geszti Péter: Kovács Pisti: Mézga Aladár: Geszti Péter stb. mint egy Moebius-szalag, komolyan :)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.16. 14:51:57

Igen. Füvet szív, virágot szed az asszonynak, aztán egy kis Oakeshott és délutáni tea. Ebből is látszik, hogy az Eszmét már elárulta, talán autója is van a gonosznak.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 14:52:00

Safranek név zsidó. Ezért talányos, hogy Tajfel (értsd Teufel, az németül az Ördög) szolgálatában áll, aki nyilvánvalóan "náci" maffiózó [az olasz Mr. Gattoval együtt], szemben a zsidó-amerikai egyerekkel (Poljakoff, Grabowsky et al.).

A denevérek identitása valahol a D-day és a Szovjetunió közt lebeg, a patkányoké elég talányos.

W Joe 2008.04.16. 14:52:51

A Wikipedia szerint a 3. sorozatban volt Aladár hangja Geszti.

"Némethy Attila – 1–2. sorozat, Geszti Péter – 3. sorozat"
hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9zga_csal%C3%A1d

CrL 2008.04.16. 14:55:31

köszi Wita, rejtély megoldva.

Loxon: ez az irány messzire vezet lol, a képregényhősök identitása is már külön tanszék de minimum egy szeminárium lehetne USA-ban.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 14:57:42

Geszti egyébként a Skála-kópé hangja volt.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 15:00:58

Mézga Aladár utazásai egyébként afféle swift-i történetek, politikai allegóriákkal.

Itt van például ez:
www.youtube.com/watch?v=gXDEOHJfFlk

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 15:01:52

kérem szépen, ha azt mondom, hogy (von) Schwarz egy zsidó macska, aki üzleti vitája során még a rasszista kártyát is kijátssza, akkor én antiszemita vagyok?

:)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 15:08:18

A Mekk Mester - Gyurcsány analógia szerintem is áll:
www.youtube.com/watch?v=RNwqbBbhLQo

Emlékeztek a történet végére? (mert hogy az is volt!). Mekk Mester végül jó szabónak bizonyult (egy tehénnek vart barna foltos ruhát), mindenki megünnepelte, és kicserélték a tábláját ezermesterről szabómesterre. Gyurcsánnyal is ezt kéne csinálni. Csak amíg kiderül, hogy valójában mihez ért, addig az ezermesterkedésével taccsra teszi az egész országot.

CrL 2008.04.16. 15:15:30

a forbes magazin unalmában összedobta a leggazdagabb mesefigurák top 15jét is:

Dagobert Bácsi természetesen mindent visz:

www.forbes.com/2007/12/10/forbes-fictional-rich-oped-books-cx_fict1507_sort.html

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 15:17:34

ergé,

ez azért érdekes, mert a patkányok is ugye majdnem egerek, de mégsem: "eladják a lelküket" Schwarz-nak. Pissy teljesen weimar-i.

Gammahím 2008.04.16. 15:23:32

a gyerekeim miatt a Süsü epizódokat minimum ezerszer láttam. van benne egy rész, amiben a sárkányfűárus, - ő ugye másokat becsapva seftel az értéktelen portékájával - aki szemmel láthatóan más rassz (a sok pici tömpe orrú között neki van egyedől nagy, hegyes és hajlott orra) kitalálja a sárkányellátó vállalatot. ennek során a. karhatalommal kisöprik a padlásokat, kollektivizálnak minden kaját
b. tervutasításos rendszerben értelmetlen feladatokat végeztetnek a fizikai és szellemi dolgozókkal
c. ehetetlen kaját készítenek Süsünek

countrystudy 2008.04.16. 15:25:42

és a kisvakond meg maga a polgári underground

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.16. 15:31:49

Mézga Aladárnak a 3 sorozatban több hangja is volt. Geszti Péter is, meg Némethy Attila is.

Amúgy a témához: Én csodálkozom, hogy anno az LSD-s bélyeget nyalt Jimmyt behozták a magyar tévébe a csodalámpájával együtt, Thomas gőzmozdonyt és társait meg nem, pedig a sorozatot 84-ben kezdték, könyvben pedig már még régebb óta létezett. Ott vannak azok a mozdonyok, akik mind nagyon hasznosak akarnak lenni, folyamatos munkaverseny lázában égnek, tisztára sztahanovisták.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.16. 15:35:43

Na látom, a Mézga Aladár dolgot közben más is tisztázta.

Ja, és Geszti már hosszú évek óta nem vállal direktbe politikai kampányt (na jó, egy kis Igen dal még belefért Gyurcsánynak). Kovács Pistit se ő találta ki, hanem a Szupermen (alias Erdélyi Zsolt).

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 15:37:44

A Pink Panther meglehetős arisztokrata, de legalábbis nagypolgári. "Felső-középosztály", ahogy egy marxista mondaná.

(Niemand, és mit szólsz Pinokkióhoz?)

Aztán meg nagyon érdekes az Idő Urai. A kezdetben gonosznak feltüntetett arisztokrata herceg hős lesz, feláldozza magát a "sokféleség" győzelméért a totalitárius rendszerrel szemben.

Devil Inside 2008.04.16. 15:40:03

Süsü pedig egy igazi pacifista hippi, a dalaiból úgy tűnik, nem veti meg a füvet sem.

Gammahím 2008.04.16. 15:46:43

háhá, a Pinokkió dologgal is beletrafáltál, itt is van áthallás, mert a bűvös virág c. részben a kapzsi sárkányfűárus és a reakciós-kispolgári áttitűddel megvert pék és csizmadia lenyúlják a Süsü virágjait. a sztori végén természetesen elnyerik méltó büntetésüket: megnyúlik az orruk

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 15:46:53

"Süsü pedig egy igazi pacifista hippi."
Bezzeg az ősei... de szerintem a füvezést neki tulajdonítani anakronizmus.

Süsü egyébként Krisztofóró tükörképe.

Elég ügyefogyott mese volt, de volt egy kedvenc részem, amikor Krisztofóró találkozik egy óriással, és az óriás így szól hozzá:

"Mérkőzzünk meg. Aki győz... megeszlek."

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.16. 15:55:00

Újabb emlék: anno láttam egy korai Walt Disney feldolgozást a Piroska és a farkasból, amiben a farkas ábrázolása a legordenárébb náci zsidókarikatúrákkal versenyzett. Mondjuk az öreg politikai nézeteit ismerve ez annyira nem is furcsa...

Ja, és hogy modernebb mesékre is áttérjünk: A Star Trek univerzum ugye az emberiség szempontjából utópiaszerűen mesés, maga a megvalósult kommunizmus: mindenki egyenlő, pénz nincs, és mindenki megkap mindent ingyen a szükségletei szerint. No de kellenek egy sztoriba gonoszok is: a Klingon birodalmat pl. bevallottan a Szovjetunióról mintázták, és ezt konzekvensen végig is vitték az ősellenség státusztól a kissé megbízhatatlan szövetségesig. No és visszatérve az antiszemita sztereotípiákra: van egy nép, a ferengik. Kereskedelemből élnek, rettenet kapzsik, orruk és a fülük pedig nagy. Na, ismerős a kép?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.16. 16:13:47

Visszatérve viszont a Gyűrűk Ura kritikára: sokan érzik úgy, még komoly irodalomtörténészek is, hogy Mordor a hitleri Németországot jelképezi, és így a sztori lényegében a világháborúról szól az egyszerű vidéki angol kisemberek (a hobbitok) szemszögéből, akik szeretnek jól élni, sörözgetni, de jön a gonosz hogy elpusztítsa ezt az idillt (London bombázása), és meg kell védeni a hazát, így hát útnak indul és bekerül egy olyan szövetségbe, ahol korábban ellenségeskedő nagyhatalmak (USA-SZU) fognak össze Szauron (Hitler) ellen.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 16:16:32

Fedor,

a Csillagok háborúja is a II. Vh. frontjaira épül (van néhány áthallás egyébként az Idő Uraival). Darth Wader alakja meglehetősen egyértelmű (gyakorlatilag Mussolini-t idézi fel, de általában a diktátort mint olyat), szemben a liberális, bár arisztokratikus elemeket is felmutató "szövetségesekkel" ("Anglia" + "Amerika"). A "Birodalom" [allúzió a Harmadik Bir.-ra, bár némileg a SZU-ra is] katonái arctalanok, egyformák.

Alkotója George Lucas szerintem saját ideális önmagát szerette volna megalkotni Luke Skywalkerben. (Lucas–Luke)

Különös dolog, hogy sok történetben előfordul a Gonosz és a Jó közötti titokzatos-talányos kapcsolat, ez szinte metafizikai perspektívákba állítja a dolgokat (Luke Skywalker Darth Wader fia, Harry Potter és Voldemort. Ezek mindig kapcsolatosak a vérségi és szellemi leszármazással is (Harry Potternél egész "kasztrendszer" van.)

(A vérségi arisztokraták szinte mindig kulcsszerepet játszanak az ilyen nyugati történetekben, és többnyire sohasem negatívat.)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 16:17:34

Fedor,

Tolkien-nel kapcsolatban egyetértek, szerintem is "antant történet".

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.04.16. 16:21:36

Fedor:
Ezt a feltételezést Tolkien maga utasította vissza.
"Enough readers did, that when Ballantine began to publish an American edition of the trilogy in 1965, Tolkien wrote a preface to set them straight. Insisting that his ''prime motive was the desire of a tale teller,'' Tolkien wrote that the trilogy ''is neither allegorical nor topical'' and pointed out that its composition began ''long before the disaster foreshadowed in 1939.''"
query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E05E0DE143AF936A25751C1A9649C8B63

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 16:27:39

Turul,

lehet (bár Tolkien is lehetett olyan okos, hogy ne ismerjen be dolgokat), de szerintem a szellemisége inkább "antant", erős arisztokratikus vonzalmakkal.

Persze lehet, hogy ez tényleg csak belevetítés.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.16. 16:32:22

"Ezek mindig kapcsolatosak a vérségi és szellemi leszármazással is (Harry Potternél egész "kasztrendszer" van."

No meg ott van az árja rasszizmus is a sztoriban. Sárvérüek ugye.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 16:33:03

még az is érdekes Tolkiennél, hogy a Szilmarillokban (GyU-előtörténet) vastag Biblia-párhuzamok vannak, tkp. a világ teremtésének, az emberi gőg miatti özönvíz történetének a leírása során nem tudott/nem akart elszakadni a biblikus alapoktól.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.16. 16:45:21

Mielőtt hazamegyek kertészkedni, még bedobom az Alapítvány-trilógiát. Az Alapítvány ideológiája egy az egyben a Mesteré (következésképpen a Nyers Rezső-féle reformkomcsi hagyományé is): önnön tévedhetetlenségének hitében megingathatatlan, és ennek nevében az állampolgári beleszólás legitimitásának tagadásáig eljutó reformduma, megspékelve a "tudományosság" és a technokrata társadalommérnökösködés fetisizálásával. Cseréljük le Hari Seldon figuráját a Haladásra (vagy az Objektív Történelmi Szükségszerűségre), és már képben is vagyunk. Sőt, a Haladást nem ismerő hülyenép is stimmel, akikkel szemben megengedett némi figyelemelterelés, szigorúan a saját érdekükben, amit nem értenek a kis buták.

Discuss.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 16:52:59

ergé,
úgy van. Tolkien-nél a mese jelleg inkább csak "színesítés", az alap mondanivaló meglehetősen keresztényi. Kissé már túl közhelyesen az.

Fedor,
Magának jó éles a szeme, de túl sok nácit lát, nem? Rowling-nál is végül felülkerekednek a filosárvérűek...

És Walt Disney... nem tudom, szerintem ő is inkább szabadkőműves volt, mint náci. Pl. nézze meg Miki egér szép, fehér szabadkőműves kesztyűjét, vagy azt, amikor Donald kacsa (rém)álmában Németországba kerül.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.04.16. 17:01:56

Loxon, én a Harry Potter sztorit csak filmen követem, és abból se láttam még a legújabbat, szóval nem tudom, hogy mivé fajul az a rész, de a nem tiszta származásúak alaptalan lenézése megspékelve azzal a szőke, kékszemű, hátranyalt hajú varázslóficsúrral egyértelműen az árja ideológiát juttatta eszembe.

Walt Disney-nek meg nézz utána. Antiszemita volt, és rasszista, zsidó és néger nem is kapott a cégénél munkát, amíg élt. Persze a hadseregtől érkezett pénz jól jött, így csinált rajzfilmet a katonaság reklámozására Donald kacsával, ez tény. De hát Amerika először nem Németország ellen lépett be a háborúba, hanem Japán ellen, ahol szintén nem fehérember volt az ellenség...

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 17:21:59

Fedor, mondom én...

Harry Potternél a varázslóficsúr: ficsúr, aki alaposan pórul jár. Harry Potter egyébként kevert vérű, Hermione, legjobb barátnéja pedig sárvérű. A másik barátja, a szintén varázsló-családból származó gyerek meglehetősen félős, és Potter segítségére szorul. A vége pedig egyértelmű, sőt már inkább filoszemita tanmese.

Walt Disney... abban az időben elég sokan nem voltak néger-preferálók, így ez alapján nehéz dönteni – amennyiben a négerekkel kapcsolatos akkori hozzáállás "rasszista" volt, annyiban lehet, hogy elég sokan "rasszisták" voltak. Disney zsidókkal kapcsolatos hozzáállását nem ismerem. Mivel a zsidók kapcsán sem volt egyértelmű a háború előtt a helyzet, ezért talán túlzás nácinak nevezni valakit, mert nem szimpatizált velük. Miki egér viszont, ha jól tudom, tényleg szabadkőműves. De persze utánanézek.

Viszont a japán elleni háború rasszizmussal való okolása szerintem komoly túlzás. Ilyen alapon az amerikaiak rasszistábbak lettek volna a németeknél is, akikkel a japánok szövetségben voltak. Hogy privát értelemben az "amcsik" szerették-e a "japcsikat", az egy másik kérdés.

Google 2008.04.16. 17:33:50

És a Muppet show?

Miss Piggy, Breki?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 17:51:46

Loxon,
Tolkien nemcsak katolikus, de valóban reakciós volt. A barátja C.S. Lewis (Narnia krónikája) az egyik legnépszerűbb konzervatív katolikus a háború nemzedékéből, és angolszász vidéken nem elsősorban kalandregény szerzőként ismerik.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 17:57:14

Átnéztem az adózós topikba. Sehol Loxon, sehol tewton. Maguk mégiscsak bölcsészek lesznek. Az, akikből túl sokat képzunk, attól lett punnyadt a pannón puma.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 18:25:25

Nem igaz, hogy mennyit tudnak egggyesek fasisztázni-zsidózni még a rajzfilmek kapcsán is...

Tölgy, a pannon puma nem punnyadt, hanem dübörög. Körülbelül úgy, mint amikor az egér felszól a mellette menő elefántnak: hallod, hogy dübörgünk?

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 18:45:05

MG,
próbálom tompítani, bár a téma tényleg jelen van ott is, csak nem biztos, hogy mindig abban a megvilágításban, ahogy gyanítják.

Tölgy,
bizony. Az adózásos ügyekkel az a baj, hogy gyökeresen eltér a felfogásom a gazdaságról az átlagtól, így aztán hagyom a csudába az ilyen részletkérdéseket, amelyek kapcsán egyébként minden sík okosnak képzeli magát.

A C. S. Lewis kontaktot is ismerem. erősíti a keresztény benyomásokat. Mondjuk, ha én a mitológiához, kelta, germán vagy más mesékhez nyúlnék, akkor nem a kereszténységet próbálnám erőltetni bennük.

(A Muppet Show egyébként jó példa rá, hogy a nemzetiszocialista vs. zsidó téma nem kitalálmány a televíziós mese-show-k világában. Az NSDAP meglehetős figyelmet szentelt a Sesame Street kritikájának, amit a Sesame Street a maga részéről viszonzott. Még YouTube-on is találni ezzel kapcsolatban érdekes felvételeket – németeket is.)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 18:46:45

By the Way én gyerekkoromban nagyon szerettem a Muppet Show-t. Azokat a részeket leszámítva, amikor valami híresség szerepelt a műsorban, mert azokat nagyon untam.

Francois Pignon 2008.04.16. 18:59:24

Bezzeg a két fikázó öreg, az népszerű volt országszerte.

Tehéntőgy 2008.04.16. 19:06:52

Sőt, Lewist konkrétan Tolkien térítette meg. Amúgy barátságuktól függetlenül Tolkien rendkívül utálta a Narniát, túl egyértelmű és szájbarágós parabola volt a szemében ahhoz, hogy élvezze.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.04.16. 19:08:14

tölgy, nyilván ismered C.S. Lewistól a Screw Tape Letterst is. szvsz zseniális :)

Hivatalnok ördögök levelezése a gonosz ellenségről = a kereszténységről :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 19:39:53


Állítólag egy magyar kiadó megvette Lewis összes könyvének jogát egy csomagban, persze a mesék miatt. Így nem lehet kiadatni magyarul az Abolitiont sem.
De ha keresztény és konzervatív, akkor nehogy má' kihagyjuk Chestertont!

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 19:41:41

ergé,
ja-ja, komoly kultusza is van neki.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 19:45:39

Itt páran követjük Lewis mottóját
"The best way to drive out the devil, if he will not yield to texts of Scripture, is to jeer and flout him, for he cannot bear scorn." Luther

"The devill... the prowde spirite... cannot endure to be mocked." Thomas More

Francois Pignon 2008.04.16. 19:47:31

Chesterton tényleg nagyon jókat írt. Kár hogy neki meg csak a krimijeit szeretik kiadni.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 19:54:21

Tölgy,
jó mottók. (Csak nem mindegy, hogy kit/mit tekintenek ördögnek.)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 19:55:16

FP
azért a Szent István és a Kairosz kiadta a komolya esszéit is.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 19:55:49

Loxon,
ne idegeskedj, tégedet nem tekintelek annak.

józan' 2008.04.16. 20:16:24

a nagy hohoho horgász aka Gyurcsány

www.youtube.com/watch?v=R4fel-0wiJw

pompom meséiben pedig pompom az szdsz és picúr,a kislány,mint a liberális szavazó.

www.youtube.com/watch?v=NNLpySY2qe8

gombóc artúr?

countrystudy 2008.04.16. 20:24:56

horngábor, kizárásos alapon

tewton 2008.04.16. 20:52:21

ergé,
C.S. Lewistól a Screw Tape Letters = csűrcsavar levelei, talán Szt. István?

tölgy,
mi ez a bölcsészezés? :ó)
(konzervatív konzultáción voltam!)
Chestertontól többminden van magyarul, nem csak a krimik, pl. az Eretnekek, az Orthodoxy, meg Az ember aki csütörtök volt is.


TTőgy,
"Tolkien rendkívül utálta a Narniát, túl egyértelmű és szájbarágós parabola volt a szemében ahhoz, hogy élvezze."

well, van benne valami. De ezekhez az írásokhoz nehéz megfelelő kontextust találni. Én szeretem őket egy ilyen későviktóriánus anglikán fílingben olvasni őket, amit tipikusan angol, erős fantáziájú és ártatlan jógyerekeknek írtak, kb. mint a Micimackót és az Alice-t. Tolkien is ilyen, mint egy magában játszó kisfiú, csak ő egy életen át építette a mesét.

tewton 2008.04.16. 20:53:15


Loxonnak jelenése volt!

tewton 2008.04.16. 20:58:53

Loxon,
"A C. S. Lewis kontaktot is ismerem. erősíti a keresztény benyomásokat. Mondjuk, ha én a mitológiához, kelta, germán vagy más mesékhez nyúlnék, akkor nem a kereszténységet próbálnám erőltetni bennük."

errr, elég nehéz mit kezdeni egy britonnak az Artúros-Merlines mondakörrel, lévén középkori közvetítés által adott. A That Hideous Strength pl. aligha keresztény, inkább valamiféle allegorikus-kozmikus-vegetatív, nyomokban kereszténységet is tartalmazó Arthurian valami.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.16. 21:00:54

tewton,
megnéztem, tényleg most jelent "Csűrcsavar levelei" címmel, tavaly. Még kapható.
Érdemes ide járni, informatív az oldal.
Loxon meg elment jobbra, hm, csak nehogy nagyon... aztán majd nem bírunk vele.

tewton 2008.04.16. 21:15:22

tölgy,
volt korábbi kiadása is, 90s vége talán. Az Orthodoxy valami képtelen címmel ("Igazságot!") jött ki régebben.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 21:42:25

A "Csűrcsavar levelei" füzetkék formájában mintegy 30 éve magyarul léteztek - külföldön. Én Svájcban kaptam az ottani ismerősünktől, amikor gimnazista koromban nála voltunk.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 21:43:04

Még meg is van valahol. Afféle keresztény példabeszédek.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.04.16. 23:12:12

Hát, költözés óta passzolnám, hogy hol vannak. Netán arra célzol, hogy nem vagyok elég jó keresztény? Attól tartok, hogy igazad van.

irrelevant 2008.04.17. 01:56:36

127 hsz amíg én odavagyok?
127?
Röhej Asziszitek elolvason. De nem!

irrelevant 2008.04.17. 02:01:40

Meg is szédülnék ha elolvasnám.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.17. 07:51:55

tewton, az Alice-regények első pillantásra talán hóbortos kis gymerekmeséknek tűnnek, de csak a legártatlanabb viktoriánus gyermekek nem veszik észre benne a viktorianizmus maró szatíráját. A Micimackó nálunk ismert fordításáról pedig tudjuk, hogy "egy boldogtalan tudatú lelki nyomorék szorongásos, beszűkült látásmódját erőszakolja ránk", valamint "a "buzis" Micimackó infantilizálja befogadóit, és silány ízlésmintákat plántál beléjük" (www.mno.hu/portal/423712). Ejnyebejnye.

Látom, tényleg bölcsészek vannak itt, mert az Asimov = reformkommunizmus vonalon senki sem háborodott fel. Bezzeg a Mester blogján, ott lett volna reakció!

Tehéntőgy 2008.04.17. 08:26:09

Tewton, keblemre, végre valaki, aki ismeri Az ember aki csütörtök volt-ot!

Tehéntőgy 2008.04.17. 08:39:38

Azért én Tolkien kizárólagos keresztény értelmezésével vigyáznék, és nem a germán-kelta vonal miatt. Vannak egyértelmű keresztény motívumok is benne (feanori ősbűn, Melkor kvázi bukott angyal, mint Lucifer stb.), de alapvetően mind Középfölde, mind Valinor egy deista világ része, Ilúvatar magára hagyta, még teremteni is csak közvetetten teremtette meg, tisztelni lehet, de kérni tőle bármit teljesen felesleges, nem is próbálkozik vele soha senki, még a valák sem, a nevére esküt tenni meg sokkal inkább önveszélyes és eszeveszett dolog, mint hasznos (bár ez megint lehet zsidó-keresztény vonal).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 09:12:33

Tőgy,
itt szvsz a Csütörtököt mindenki ismeri.

Tolkien alapmotívuma, a jó és gonosz harca alapvetően biblikus. A jó király szintén, a legkisebb , aki legyőzi a gonoszt szintén. És hogy mitől konzervatív? Mert van benne gonosz, amit a liberális gondolkodás Rouuseau nyomán kiiktatott. --> a pluralitásnak vannak határai.

Tehéntőgy 2008.04.17. 09:46:19

Tölgy, ez mind igaz. Lehetséges egy keresztény olvasata - is. Ugyanakkor mondjuk Tolkien halálfogalma kifejezetten ellentétes a keresztény szemlélettel: a halál nem a bűn zsoldja, hanem ajándék, amit kiváltságképp kaptunk, nem büntetésnek. Az embereknek túlvilág sincsen, mint a megölt tündéknek Mandos csarnoka, és ez is ajándék, nem büntetés. Nem vitatom a tolkieni világ keresztényi alpozását (értelmetlen is lenne), csak leegyszerűsítés kizárólag így nézni a könyveit.

tewton 2008.04.17. 09:52:28

elGabor 2008.04.17. 07:51:55
"Látom, tényleg bölcsészek vannak itt, mert az Asimov = reformkommunizmus vonalon senki sem háborodott fel"

báh. én (bölcsész vagyok)azért nem háborodtam, mert Asimovot nem tudom olvasni. Ahogyan Lemet sem. Ezek ilyen cementből öntött világok nekem. Inkább akkor a cyberpunk William Gibson. Vagy PK Dick.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 09:58:42

Mondjuk, Lem esetében nemcsak a reformkommunizmus áll meg.

irrelevant 2008.04.17. 10:09:14

Lem munkásságát nagyon egyenetlennek érzem, vannak kifejezetten gyenge művei (Legyőzhetetlen), de a legjobb sci-fi is az ő nevéhez fűződik, amit valaha olvastam (Solaris).

Asimovot nem szeretem, uncsik a robotok nagyon.

irrelevant 2008.04.17. 10:09:51

PK Dick meg szimplán olvashatatlan.

irrelevant 2008.04.17. 10:23:18

Amúgy meg Arthur C. Clarke is isten, írt két olyan, farzsebben elférő könyvet (A gyermekkor vége ill. A távoli Föld dalai), ami szerintem többet ér, mint Asimov 20.000 oldalnyi életműve.

De milyen genya vagyok már, hogy összehasonlítgatom az összehasonlítgathatatlant.

tewton 2008.04.17. 10:29:49

genya bizony, különösen, hogy PK Dicket is leszóltad

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 10:50:24

Good Morning, Dear Sirs,

elGabor, köszönjük a Micimackó-linket, már azt hittem, egyedül vagyok kerek e világon, akinek Micimackó szegény sehogy se akar bejönni.

Anyám szereti, de én csak úgy fogalmaznék, hogy:
Micimackó súlyosan károsítja Ön és hozzátartozói egészségét.

tewton 2008.04.17. 10:59:50

Loxon,
hát ebben az állapotban igen, ahogyan Karinthy átszabta. Amúgy meg egy posztviktoriánus dolog ez is. Nagy gyerekek írták.

(Ja, Alice tényleg szatíra, de annyira tele van fantáziával és nyelvi játékkal, hogy a gyerekek is élvezik, angolul biztosan).

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.17. 11:03:18

tewton 2008.04.17. 09:52:28:
"Ezek ilyen cementből öntött világok nekem."

Ez jo szoveg. Igen, a sci-fi gyakran cementbol ontott. Az Ur Hangja Lemtol megvolt? Es a Kiberiada? Cementnek nem neveznem.

"Inkább akkor a cyberpunk William Gibson. Vagy PK Dick."

Mi a cement, ha nem Gibson? Az o alakjai olyanok, mintha atmenetek lennenek ember es gep kozott, legyen szo emberi karakterrol vagy szamitogeprol.

PK Dick rulez. :-)
en.wikipedia.org/wiki/Do_Androids_Dream_of_Electric_Sheep%3F
For example.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 11:07:17

Tewton,
na, anyám biztos a "viktoriánusságát" látja, én meg a "karintyiánusságát". Mennyi ilyen ellentét van!

tewton 2008.04.17. 11:15:24

Doom,
Lemet (nagyon-nagyon) régen olvastam, és keveset, magyar 60-as évekbeli kiadást (real authentic), azokkal a vonalas illusztrációkkal, 300 oldalon, keménytáblásban. Nem tudtam hova tenni az akkori képzelőerőmmel. Ma már jobban érteném.

Gibson ... igen, átmenetek, OK, de Gibsonban a nyelvteremtés szerintem a nagyon jó. Ahogyan ír és ahogy a jelentések összeállnak az olvasóban. Meg ahogyan egy világot álmodott a 80-as években, ami aztán lett, létrejött.

Oh PK Dick :)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.17. 11:28:33

A Kiberiadat olvassa el. Jot fog nevetni.
Meg az Ur Hangjat is. Az elegge faraszto, de megeri.

Szerencsere Gibson vilaga meg nem jott letre. Talan nem is fog.

tewton 2008.04.17. 11:29:47

Philip K Dick, btw, emule: 45 books.rar :)

tewton 2008.04.17. 11:38:09

Doom,
ha lehet nevetni, akkor jó. Engem az riaszt, amikor egy felnőtt ember ír egy hatalmas és komplett mesevilágot, aztán arra lexikonok meg effélék épülnek rá, egy mááátrix. Ezt játsszák Asimovval, Tolkiennel, Harry Potterrel, Joyce-al. Nincs vele gondom, de kívülállóként nem vonz.

PK Dick legalább minden könyvében csinál egy új világot, és ha nem tudom, hogy a trollok és a nyunyik az előző 3 részben jóban voltak, akkor se vesztek semmit.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.04.17. 11:42:30

Miert, nem vonzzak a parhuzamos vilagok?
Lepj ki, mint egy rossz cipobol ...

Mindent lehet jol es rosszul is csinalni, ezeket a sagakat is.

Mondom, a Kiberiada tetszeni fog. Azt nem tudom megitelni, mennyire kifinomult nyelvileg, de nagyon tanulsagos mesesorozat az.

Lem es a reformkommunizmus ... majd gondolkozzon el errol, amikor a tarsadalmat megreformalni szandekozo nagy reformtudosrol olvas benne, akit a halatlan utokor idonkent ujrateremt es agyonver. Merthogy egyszeri halal neki nem eleg.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.04.17. 11:46:21

tölgy: Lemet inkább öntörvényű liberálisnak nevezném. Asimovtól megkülönbözteti, hogy volt némi fogalma az emberi természetről és az ebből fakadó tévedési lehetőségekről.

Írt néhány vörös regényt is (A Magellán-felhő, Asztronauták, talán néhány novella), de ezeket már a hatvanas években megtagadta. Nem láthatunk mögé, de úgy tűnik, vagy enyhült a szorítás, vagy megjött az esze, mint ahogy a Sztrugackij-testvéreknek is.

A Kiberiádát én is ajánlom. Mesekönyvként, technikai ötletparádéként, társadalomkritikaként, önparódiaként (vs. Summa Technologiae) és még nagyon sokféleképpen olvasható.

tewton 2008.04.17. 11:48:36

Meg vagyok győzve. Azt hiszem, a Magellán-felhőbe futottam bele.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 11:55:06

Lem-et én se bírom. De a csajoknak, akik Lem-ért rajonganak (ilyen is van), mindig azt mondom, hogy persze, a Lem az egy tök jó író. Aztán olvasok egy kis Shakespeare-t.

Különben érdekesek ezek a cult-folytatásosok, meg önvilág-kiépítők, nekem speciel Borges jobban tetszik, mint Eco (aki a szódával elmenő Foucault-ingát leszámítva borzasztó gyengéket írt – na jó, Teleshop-reklámnak még a Rózsa neve is elmegy), de Rowling meg Tolkien se rossz, csak kicsit túl van mindegyik pumpálva "magaskulturaliter" – igyekeznek az esztéta urak megfelelni, túlpumpálják a köz vélekedéseit is.

Ha már divatolvasmányélmények:
Szerintem Coelho, Hesse gyenguszkák. A lassan kikopott Kundera szerintem jó író.

*

Képregények: valaki emlékszik még Dr. nemtudomhogyhívták-ra, aki karatézott, és a Kockásban ment?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 11:55:31

elGábor,
nekem úgy rémlik jóban volt az átkossal. És mintha '90 után is kiállt volna lengyel szocik mellett.

De vannak jó ötletei: a sárkány aki kivonja önmagát önmagából, de későn veszi észre, és eccer csak nulla sárkány lesz.

tewton 2008.04.17. 12:01:55

Dr. Justice
de Tolkien inkább magának írta, Eco meg a sikernek.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 12:05:14

Tewton, kösz, Dr. Justice. Nagyon konzervatív volt, úgy emlékszem.

tewton 2008.04.17. 13:06:54

Loxon,
"De a csajoknak, akik Lem-ért rajonganak (ilyen is van)"
adja meg a koordinátákat!

tistedur 2008.04.17. 13:21:34

:DD
(pedig a kiberiáda ott van a gulliver utazásai mellett,mint szatíra)

Francois Pignon 2008.04.17. 13:25:36

A Kiberiáda zseniális, olvastam többször is, nagyon jó kis humora van. :D

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 13:34:31

Tewton:
>>"De a csajoknak, akik Lem-ért rajonganak (ilyen is van)"
adja meg a koordinátákat!

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 13:36:08

A blogmotor nem küldte el a teljes kommentet, így újra:

Tewton:
>>>"De a csajoknak, akik Lem-ért rajonganak (ilyen is van)"
adja meg a koordinátákat!

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 13:36:49

Ja értem, a jeleim miatt nem megy át. :>

Tewton:
"De a csajoknak, akik Lem-ért rajonganak (ilyen is van)"
adja meg a koordinátákat!

Tewton, nem a 90-60-90 típusról van szó, hanem többnyire olyanokról, akiknél az X és az Y tengely értékei között van egy kis konfliktus.

tewton 2008.04.17. 13:37:01

most sem jöttek át a koordináták, ha erre céloz

tewton 2008.04.17. 13:38:45

ööö hogy értsem ezt?
a tegnapi vaginarekonstrukciót még értem, de ezt most nem. Mit jelöl melyik tengelyen?

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.17. 13:43:16

Hagyom szárnyalni a fantáziáját.

Google 2008.04.17. 15:00:20

Avagy: Fanni tovább fontoskodna

táltos 2008.04.17. 17:12:24

A pénzügyminiszterünk és Hókuszpók alakja közötti kapcsolatra hívnám fel a figyelmet.
www.smurf.com/who-en/gargamel
portal.jobbik.net/files/images/barrikad.hu/veres_0.jpg

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.18. 10:33:42

Tolkienhez egy kis adalék: a kortárs bal erősen érezte a veszélyt és meg is fogalmazta, pontosabban rühellte.
Tolkien stands in stark contrast to the socialist-leaning, Modernist, elitist literati that hate him so much. As Mingardi and Stagnaro have demonstrated, Tolkien understood that socialism was unworkable and made little distinction between "left" and "right" socialism. Shippey notes that the literary coterie that "ruled and defined English literature at least for a time, between the wars and after World War II... were committed modernists, upper class, often Etonians, often professed Communists, often extremely rich, well-entrenched as editors and reviewers in the literary columns." (p. 316) In another article, Mingardi and Stagnaro show that far from being a statist as so many of the literati were throughout the 20th century, Tolkien identified himself as an anarchist (of the private property sort, not the socialist, bomb-throwing sort).
Furthermore, he commits a cultural/political crime that for our socialist literati is unforgivable. He likes the middle class and writes about them affectionately in the guise of the Hobbits. No sense of alienation! No sense of looking down on the middle class snootily from a lofty vantage point! Unforgivable!
www.lewrockwell.com/carson/carson10.html

ÁrPi 2008.04.18. 17:59:39

tewton 2008.04.17. 10:59:50

(Ja, Alice tényleg szatíra, de annyira tele van fantáziával és nyelvi játékkal, hogy a gyerekek is élvezik, angolul biztosan).

Alice varázsgombás halucinogén tudatmódusult értelmezéséhez mit szóltok?
Psilocybe Gubensis, sámán-gomba, "varázsgomba"

Loxon:
" a csajok, akik Lem-ért rajonganak"

"akiknél az X és az Y tengely értékei között van egy kis konfliktus."

Metaforikus kromoszoma-allegória ?!? :-)


Doom! Philip K.Dick sajátos történetei vannak:-)
Pl.:
Scanner Darkly (Kamera által homályosan)->
Bob Arctor és Agent Fred !

(Ezt rajzfilmben láttam, animációsfilmfeszten)

tewton 2008.04.18. 18:12:53

juj, Alice gombával? ez nekem új.

a Through a Scanner Darkly-t én láttam, de nem értettem meg. El kéne olvasni, úgy biztos érthetőbb. legalábbis nekem.

ÁrPi 2008.04.18. 18:45:58

Gombával.

guglizzd: "Alice Magic Mushroom"

hmm. különös :)

Itt egy Wikipedia-link a "Kamera által homályosan"-hoz:

en.wikipedia.org/wiki/A_Scanner_Darkly

A kilencedik fejezetben a központi karakter
( Bob Arctor / Fred / Bruce ) így gondolkodik:

((In Chapter Eleven of the novel, the novel's central character, Bob Arctor / Fred / Bruce, thinks to himself:))

"What does a scanner see? I mean, really see? Into the head? Down into the heart? Does a passive infrared scanner … see into me — into us — clearly or darkly? I hope it does see clearly, because I can't any longer these days see into myself. I see only murk. Murk outside; murk inside. I hope, for everyone's sake, the scanners do better. Because if the scanner sees only darkly, the way I myself do, then we are cursed, cursed again and like we have been continually, and we'll wind up dead this way, knowing very little and getting that little fragment wrong too."

2008.04.18. 21:27:22

Jelentem alássan a rajzfilmtematikát belőttük a köztudatba!

www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=146010

Az egér-kongresszusról jelentik:

"Azt akarom, hogy ne Tomcat diktálja a játékszabályokat, hanem mi, Jerrymouse-ok."

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.04.18. 21:35:35

Hát, ő mondta, hogy Jerrymouse. Az pedig egy ócska tolvaj, outlaw és bosszúálló volt, akinek rendre besegített a nagy tesó, egy boxer személyében.
Ez hülye?

2008.04.18. 21:47:39

Ha ez összejön, a Kandúr pezsgőt bonthat.
A zsidók közt is vannak mérsékelten értelmesek.

tewton 2008.04.18. 23:41:31

Árpi,
köszii! mégegyszer megemlítem, Emule, Philip K Dick 45 books :)

csi, tölgy,
hát mit lehet erre a félős konferenciára mondani?
nekem mondjuk fura, hogy egy csomó egyértelműen zsidó / izraeli érdekeltségűt hívtak meg, miközben másokat meg nem (pedig egyfajta logika azt is megkövetelné). Persze az is lehet, hogy azok nincsenek részletezve.

tewton 2008.04.19. 00:05:11

hmmm... elmegy, és előveszi megint a "hogyan lennék fasiszta, mikor a szeretőm zsidó"-megnyitást?

(csodálnám)

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2008.04.20. 13:16:20

Dr. Benjamin Justice nagy kommunista volt, meg Rahan is, a haladó társadalmi reformer ősember :)

Nem csoda, a Vaillant erősen kommunista irányultságú kiadó volt.
süti beállítások módosítása