A lemez két oldala
2007. augusztus 29. írta: Skrabski Fruzsina (lelkylola)

A lemez két oldala

Clint Eastwood megtette azt, amit eddig senki - két oldalról mutatta be ugyanazt a történelmi eseményt. Egy japán sziget - Ivo Dzsima - 1945-ös elfoglalását mutatja be két filmben. Készített egy tipikus amerikai háborús filmet, ahol a hős a golyózáporban rohan és hatalmas túlerővel bánik el, de a hős nem amerikai, hanem japán. Aztán készített egy amerikai verziót is, ahol a hős zászlókitűzők harcolnak USA szabadságáért.

Ez így jó, így korrekt. Milyen lenne feldolgozni érzelmes romantikus filmben Trianont? Egy román és egy magyar verzióban?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr23152002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.08.29. 13:41:51

vagy kamaradarab Clemenceau-ról, ahogy a béketárgyalások szüneteiben irodai magányába visszavonulva hatalmas lelki tusakodások játszódnak le benne, a döntés helyességét illetően.:D

Nagykevély 2007.08.29. 13:54:46

Nem hiszem, hogy lenne gyomrom végignézni egy román opuszt az évszázados magyar kegyetlenségekről, az ősi dákó-román földről és végül - hurrá - a nagy alba iuliaia egyesülésről. Úgyhogy, kösz engem spec. nem érdekelne egy ilyen projekt.

Gabe 2007.08.29. 13:56:56

Minek román trianonos film? A kormánypárt bármikor prezentálja a mi adónkból teremtett tévékben.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.29. 14:06:43

Szerintem jó lenne. Két igaz történet alapján - egy magyar és egy román film. Engem érdekelne. Talán kicsit jobban megértenénk egymást. Egyébként lényeges, hogy Clint Eastwood, direkt egy olyan sztorihoz nyúlt hozzá, ami nem borzolja annyira az idegeket. Hiszen erről a szigetről a polgári lakosságot kimentették és nem dobtak rájuk atombombát, tehát tisztán katonai kérdés volt. De kezdetnek nem rossz. Aztán jöhet az ír-angol, palesztin-izraeli, horvát-szerb, magyar-román és egyéb filmek. De egy kicsit még várni kell, szerintem...

szejler 2007.08.29. 14:29:57

Dokufilmben esetleg. Hogy ők hogy látják, arra kiváncsi lennék a kliséken túl.

De egy romantikus román trianon eposz, brrrr.
Ostorral se vernének be.

script:

Munteanu (havasalföldről): hosszan vágyakozva nézi a lapájról az ősi dák/román hegyeket. (érzelmes zene)
vágás/: Erdély
Lucskos, esős időben a hintóból üvöltöző magyar úr parancsot ad Ion (Munteanu unokatestvére) utolsó tehenének elkobzására. (csikorgó vonósok)

karakterek továbbrajzolása, stb

Front kép
Román tábor: fáradt, de elszánt. Munteanu múltról/lehetőségkről beszélget Adriannal a moldovai !! őrmesterrel a tábortűz mellett. Nemzetegyesítés, boldog jövő, történelmi igazságtétel.

Nagy csatajelenet (Mel Gibson style)
Önfeláldozó csatában (Adrián Munteanu előtt vérzik el) győzelem a gőgös Magyar/Német hadsereg felett.

Bevonulás Erdélybe

Románok sírnak az örömtől (a realitás kedvéért magyarok mondjuk nem annyira), koszorúk, menyecskék. Rémülten pakoló magyar uraság: Munteanu (most már mint hadnagy), nagyvonalúan int: vigyél, amit akarsz, a te idődnek vége.

Munteanu és Ion találkozása (egy tehénke téved arra), ölelkezés, sírás (szívmegszakad zene).
Munteanu letelepszik az ösi földön.

Zárókép: kamera körsvenk a hegyeken, mosolyogva összenéznek: sok itt a dolgunk.

Pallos Levente 2007.08.29. 14:32:45

Pontosan ez a lényeg, hogy itt "egyszerűen" egy katonai front két oldalát mutatják be, el lehet vonatkoztatni az elvektől. Ráadásul az agresszor már védekezik, visszaszorult a saját földjére, amelynek megvédése mindenki számára elfogadható. A másik fél pedig ugye le akarja zárni a háborút, ehhez le kell győzni a támadó felet, ez is teljesen védhető erkölcsileg.

Szóval semmi köze egy magyar-román vagy egy szerb-horvát viszonyhoz, sokkal tisztább a kép.

Nagykevély 2007.08.29. 14:34:49

Szerintem, meg nem, mivel teljesen más jellegű eseményekről van szó. Ivo Jimán mindkét fél "odatette" magát, mindkét szembenálló fél katonáira lehet hősként tekinteni. Triannonhoz milyen hőstett kapcsolódik? Balfaszság és defetizmus az egyik oldalon, ügyes fanarióta taktika a másikon. Akkor már inkább csináljunk közös filmet a tordai csatáról, orosz koprodukcióban :-)

szejler 2007.08.29. 14:35:02

Lapáj->lapály

Lola: nem a cikknek szólt, csak elkapott a fantáziám. :)

Nagykevély 2007.08.29. 14:37:21

Szejler
:-))))))))))))))))
sírva röhög a magyar

Gabe 2007.08.29. 14:40:48

Szejler, ez olyan, mint az ötvenes évek magyar filmjei...

Citrom ;) 2007.08.29. 14:58:44

Hihi...
A vége már olyan frappáns, hogy az már perverz.

hcrules 2007.08.29. 15:02:26

Szejler
Ez nagyon jó!!!

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.08.29. 15:22:02

Az igazi, nem elfogult, kissé pesszimista és kissé értelmiségi drámák kliséi szerint inkább magyar lány-román fiú szerelmespár, akik növekvő kétségbeeséssel nézik a két fél közt kialakuló ellentéteket, egyikük apja magyar földbirtokos, a másik román nacionalista mozgalmat vezető ügyvéd, akik még az elején jóban vannak.

Van még mellettük egy idősebb bölcs ember, pl. pap, aki látja előre a szomorú véget, de hiába figyelmeztet, és végül a sajátjai csinálják ki valahogy. Emellett családtagok, és barátok, akiket elvadítanak a pár mellől a szólamok.

végül ld. fentebb a fiúnak meg kell halnia, csak nem a hazáért lelkesedve, hanem akarata ellen besorozva, lehetőleg valami értelmetlen rajtaütésben, és a magyar lány valamelyik szintén besorozott testvérének a golyója által.

végül a bevonuló románok kifosztják a magyar lány családjának a kúriáját, megerőszakolják a lányt és élvezettel összetapossák a közben meghalt fiú képét, mert hát nem tudják, hogy ő igazából román, és hősi halott, persze később egy bukaresti gimnáziumi tanárből lett román hadnagy, aki kikészül a szólamok vérbe fordulásától, és a háború borzalmaitól, lovaglóostorral végigver a katonákon, majd berúg és főbelövi magát.

Végül a lány menekülni akar, de letasztítják a vonatról a magyarok, mert az egyik falubelije felismeri, hogy román barátja volt, így ottragad a közben románná váló területen, nyomorban, pénz nélkül, a családjától elszakítva.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.29. 15:33:35

szejler, szerintem téged megihletett Koltay Honfoglalása :)

smalladam, nem kell olyan messze menni. Ilyen párkapcsolatos filmet már egy csomót forgattak egyébként, de az nem olyan korrekt, mint ez a két verziós Eastwood változat.
Mit szólnál egy Baló-Morvai romantikus filmhez. Igaz történet alapján.

szejler 2007.08.29. 15:35:58

Jó, de ez egy depressziós, multikulti-PC Rómeó és Júlia egy Paul Haggis epigontól.

Én,- így szólt a felhívás - :)), egy szép, egyenes, romantikus filmet vázoltam román szemszögből.

A kasszánál lenyomnálak(Bukarestben)

Gabe: kis visszafogottsággal, árnyaltabb karakterekkel, belefér ez a mai Holywoodba is :)

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.29. 15:48:41

pozitív, román verziókat. még-még!

Eddig szejler a pályázat győztese.

Téglagyári Megálló 2007.08.29. 15:50:36

Lola, egy dokut lehetne forgatni róluk és mondjuk az "Este" c. műsor helyett leadni.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.29. 15:55:42

nem. a dokumentumfilmek nem elég népszerűek. Apám nevében - hangulatú filmek kellenének innen is, onnan is.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2007.08.29. 15:57:17


Lehet félművelt vagyok, de hol voltak ott megfilmesíthető
komoly harcok, hőstettek, elkeseredett védekezés az
utolsó golyóig, házról-házra?

"családtagok, és barátok, akiket elvadítanak a pár mellől a szólamok.
Végül a lány menekülni akar, de letasztítják a vonatról a magyarok, mert az egyik falubelije felismeri, hogy román barátja volt"

A Morvai-Baló párost véletlen láttam a szigeten, a -1. napon,
gyermekeikkel falatoztak egy büfében az LGT próbát hallgatva,
tök idilli volt, boldognak, kisimultnak látszottak...

Tiszta Ivo Dzsima.

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.08.29. 16:12:28

gloire

Éppen ugyanezt akartam kommentelni:D én is láttam őket, Gerendás péter és családja mellett álltam, mikor felfigyeltem rájuk. Aztán meguntam ott, és odébbmentem. Pont szellő istván és a bozóki család közé. Miközben zorán hegyi barbara és geszti péter folyton szembejöttek. Ha egy féltéglát bedobtam volna a sűrűjébe, másnap rendkívüli tisztújítás lett volna valamelyik szdsz-közeli háttérintézményben..)

szejler 2007.08.29. 16:15:11

Az Kerenszkíj offenzíva összeomlása előtt volt egy győztes csatájuk 17-ben (a központi hatalmak nagy része az orosz frontra volt átvezényelve), de természetesen az említett csata fiktív.

exit · http://nubabel.blog.hu 2007.08.29. 16:23:40

clint eastwood zseniális, szinészként-rendezőként is.

ha már filmajánló: most inkább a báthory erzsébet vérgrófnő legendájában látja a fantáziat a filmes világ. otthon novembertől lesz a magyar cseh szlovák angol közös film a bathory:

www.imdb.com/title/tt0469640/

jövöre pedig amcsi kiadásban a "the countess" julie delpy-vel.


szóval a magyar vámpirnő kell, trianon nem. bár a két v többféle változat valóban jó alapötlet.

szejler 2007.08.29. 16:31:14

Megnéztemm Báthory adatlapját!

Magyar színész, közreműködő egy sincs. Helyszínek, szlovákia: (3), cseh, osztrák, magyar: 1.

És ki játszik a fimben? Param!! Franco Nero.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2007.08.29. 16:37:10


Ja, legalább az oroszokat nagynehezen, de laposra vertük.
Mindig mosolygok amikor valaki arról értekezik, hogy az orosz
az verhetetlen - Napóleon ugye, meg Hitler és a tél meg a tél -
és elfelejtik mit keres az oroszlán a Margit hídnál.

exit 2007.08.29. 16:40:47

haha hát ja igen sacra corona meg franco nero nem egy anthony hopkins, de ettől még lehet jó a film.

sztem meg jobb ha nincs benne sthol andrás v oroszlán szonja. a helyszinek meg inkább nagymagyarok. bár ha jol tudom otthon is keszult vmi bathoryrol, ganxta zoli jatszik benne...

amugy ki merné megfilmesiteni trianont?

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.08.29. 16:41:26

"És ki játszik a fimben? Param!! Franco Nero."

Akkor mégiscsak van benne magyar!:D

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.08.29. 17:14:28

állítólag Szibinyányi Jankról is készülget vmi Hollywoodban...

bugris 2007.08.29. 17:17:48

Köszi Lola. Közben utánajártam. A képet egyébként az UFicseszegető reakciósblogos fickó egyik haverja közölte korábban.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.29. 17:18:57

Egyszerűen nem értem. Hogy lehettek ennyire hülyék?

bugris 2007.08.29. 17:21:42

"A délután 4 órakor kezdődő kormányszóvivői tájékoztatón a Gyurcsány-kormány összes tagja szolidaritását fejezi ki Szetey Gáborral."

Úgy jön nekik, mint egy falat kenyér. De a jobboldalon mindig akkora barmok, hogy megtegyék ezeket a szíveségeket. (Utalnák még itt a Gárdára is.)

bugris 2007.08.29. 17:22:57

"mindig akadnak akkora barmok" akart lenni

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.29. 17:26:39

Nem akarom szétverni a saját topikomat. Úgyhogy térjünk vissza a magyar-román filmre. Vagy maradjunk Franco Neronál.

exit 2007.08.29. 18:12:53

franco nero, mint nemzet szinésze?

közben ráakadtam a bathory film jelmeztervezőjére patkos júlia. ő csinálta a taxidermiához is a jelmezeket. meg a sofia coppola legutóbbi filmjében is asszisztált.

www.juliapatkos.com/

Őrnagy Őrnagy 2007.08.29. 18:37:03

Cseres Tibor: Vízaknai csaták...

bugris 2007.08.29. 18:41:33

"franco nero, mint nemzet szinésze?"

Jövőre Almási Tamás Mario, a varázsló című filmjében fogja Mario-t alakítani.

arvisura · turoczi.blog.hu 2007.08.29. 19:26:14

Vissza>román-magyar. Ki ne hagyják a román nemzeti ünnepen Medgyessy pezsgős kocogtatását az útelágazódásnál

Bozót.harcos 2007.08.29. 20:35:31

Egyetértek nagykevéllyel. Trianonon mi a halált lehet megfilmesíteni két oldalról? Különben is, utálom "Trianon" mint szimbolika és állandó referenciapont használatát. A rollót 1918 novemberében húzták le, "Trianon" csak a jogi szentesítése volt az 1918 novemberében bemutatott bénázásnak. Tökmindegy volt, hogy a szerencsétlen magyar jobboldalon egekbe magasztalt még szerencsétlenebb Apponyi (aki egyébként az 1918 előtti magyar belpolitika igazi ostoba balfékje volt), hány nyelven és mit mondott. Addigra rég elbuktuk, és kész.

Egyébként, ha már ragaszkodunk a magyar-román témához, akkor tessék megfilmesíteni 1848-49 Erdélyét: ahogy a mócok rázúdultak Nagyenyedre, Zalatnára, Abrudbányára és az Érchegység és -alja többi magyar településére. Na abból aztán lehetne kis nevelőfilmet forgatni.

Bozót.harcos 2007.08.29. 20:36:25

Egyetértek nagykevéllyel. Trianonon mi a halált lehet megfilmesíteni két oldalról? Különben is, utálom "Trianon" mint szimbolika és állandó referenciapont használatát. A rollót 1918 novemberében húzták le, "Trianon" csak a jogi szentesítése volt az 1918 novemberében bemutatott bénázásnak. Tökmindegy volt, hogy a szerencsétlen magyar jobboldalon egekbe magasztalt még szerencsétlenebb Apponyi (aki egyébként az 1918 előtti magyar belpolitika igazi ostoba balfékje volt), hány nyelven és mit mondott. Addigra rég elbuktuk, és kész.

Egyébként, ha már ragaszkodunk a magyar-román témához, akkor tessék megfilmesíteni 1848-49 Erdélyét: ahogy a mócok rázúdultak Nagyenyedre, Zalatnára, Abrudbányára és az Érchegység és -alja többi magyar településére. Na abból aztán lehetne kis nevelőfilmet forgatni.

Zulejka 2007.08.29. 21:07:11

Hogy lehetnek ennyire hülyék?

Talán beszélni kellene erről. Talán épp nektek. Hogy az egytáborban bizony a legsötétebb fasiszta bunmkók is ott vannak. És imádják viktort. De nem is a táborban, hanem a szerkesztőségekben, a tábornoki sátorban. Lásd a mellékelt ábrát. Hogy lehetnek ennyire hülyék? Talán felvételi követelmény!

Ja és a saját közönségetek...

arvisura · turoczi.blog.hu 2007.08.29. 21:14:37

Zulejka milyen ábrát? Rossz helyre linkeltél?

Zulejka 2007.08.29. 21:39:34

A Szetey-ügyre, Lánchíd Rádióra írtam.

dowNLoad 2007.08.29. 21:41:02

Lehetne egy zsidók a világ ellen és a világ a zsidók ellen is, csak ha mindkét epizódot Goldmayer forgatná, akkor elég egyoldalú lenne ez is! (önfényezés az további olaj a tűzre, inkább egy tóra fordítással kezdeném!)

hcrules 2007.08.29. 22:04:16

bugris, nekem Cippola szerepére is lenne egy remek javaslatom... :D

Bozót.harcos 2007.08.30. 00:21:26

Kedves Zulejkám, annyira jó tudni, hogy ti viszont pedáns pedigréjű, hozzáértő és minden szempontból szofisztikált európéerek vagytok!

Ha már egyébként a fasiszta bunkóknál járunk, holocaust-viccelődős Zuschlag elvtárs melyik frakcióban is ült, és melyik pártnak a bács-kiskun megyei potentátja? (Egyébként az egyetemről ismerem a tagot, na az tényleg egy túlfejlett egójú fasiszta kisköcsög - felkopott állú szerencsétlen barom jobbikosok sorban is álltak annak idején, hogy megveregethessék is a vállát.)

dowNLoad 2007.08.30. 00:38:45

Még egy filmötlet: a fasiszta bunkók és a tóra-imádó cionista bunkók egymás ellen. Tóra fordítást!!! Mi a az igazság? Csak nem mégis Tomcat-nek kell majd (megint) igazat adni????
www.youtube.com/watch?v=IgYaCtls1Zw

dowNLoad 2007.08.30. 00:44:29

Javítás: talmud, dehát én nem tudhatom, hahaha
Még egy filmötlet: a fasiszta bunkók és a talmud-imádó cionista bunkók egymás ellen. Tóra fordítást!!! Mi a az igazság? Csak nem mégis Tomcat-nek kell majd (megint) igazat adni????
www.youtube.com/watch?v=IgYaCtls1Zw

gloire 2007.08.30. 00:46:29


Ne mond, hogy azt a filmet nem láttad még elégszer.

Zulejka 2007.08.30. 08:25:33

Botótharcos, én a saját nevemben írtam. Szóval nincs "ti". A probléma pedig valós, közben érkezett további illusztráció...

Téglagyári Megálló 2007.08.30. 08:50:13

Zulejka, downloadot senki nem veszi itt komolyan...

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.30. 11:09:18

Bozótharcos, nem ilyen harcos filmet lehetne forgatni, hanem két családtörténetet. Olyan családét, akik elmenekültek Erdélyből és egy olyan családét, akik beköltöztek.
Egyébként bocs. Nem akarok belekontárkodni a témádba. Nem is tudok :)

dowNLoad 2007.08.30. 11:54:41

Ez egy hivatalosan is elismert ford.
www.come-and-hear.com/gittin/gittin_57.html
Ha esetleg nem tudsz angolul:
www.tomcatpolo.hu/talmud.pdf
Sajnos a "fasiszta bunkóknak" lett igaza, zulejka , téglagyár, stb..

tistedur 2007.08.30. 12:55:56

szerintem dowNLoad,elkezdhetnéd összehasonlíthatni a két fordítást :)

dowNLoad 2007.08.30. 16:53:21

haha tistedur, What is your punishment? He replied: With boiling hot semen. Nem lehet higiénikus abban rotyogni.

tistedur 2007.08.30. 17:23:31

dowNLoad!
aha..ez nem egy hosszabb szöveg része?! :)
lehetne egy posztot írni különböző mitológiák alvilágelképzeléseiről..:)
szerintem ennél rosszabbat is találhatnál..:)

Bozót.harcos 2007.08.30. 19:09:01

Bocs, lelkylola, én meg a te lelkedbe nem akartam belelépni.:) EGyébként nem kontárkodtál, a filmekhez nem sokat konyítok. Csak elmondtam a véleményemet, és én meg a harcos filmeket szeretem. Uff.:)

dowNLoad 2007.08.30. 20:41:42

Minden vallásban vannak ősi baromságok, de rosszindulatú degenerált ősi baromságokban a zsidó vallás magasan vezet.
(21.sz van,űrsikló meg processzor, mi a f@szomat foglalkoznak még mindig tóra/talmud ősi baromságaival, tegyék már múzeumba, bazzeg!!! és akkor mindenki leszáll róla végre!) Részemről befejeztem, ha náluk megállt az óra i.e. ha nem.

szejler 2007.08.31. 16:35:11

Vallási rítusok megértéséhez ajánlott: Mircea Eliade

Gabe 2007.08.31. 19:09:20

Vigyázz, szejler, Bácsfi Diána is az ő nyomdokain haladt...

szejler 2007.08.31. 20:12:21

Hitler meg Nietzsche nyomdokain. Senki sem tehet arról, ha egy elmebeteg kezdi értelmezi (na jó, Nietzsche sem volt százas).

Eliade jó.

tistedur 2007.08.31. 20:27:02

Gabe!
és szerinted megértette amit olvasott?!

Gabe 2007.08.31. 20:39:27

Olvasd el a könyvét. Igéretes vallástörtnésznek indult.
Meg Eliade is vaskeresztes volt, neki szabad?
(Nietzschét meg vegyük már le a szemét náci listáról... Hacsak nem vagyunk Göbbelsek és Bäumlerek)

tistedur 2007.08.31. 21:05:02

Gabe!
ne keverjük a szezont a fazonnal:valakinek a munkássága nem feltétlenül áll kapcsolatban a politikai nézeteivel..
tusz mutatni eliadétől olyasmit,amin átsüt a vaskeresztes múltja?ami azt mutatná,hog bácsfi dia azért jött elő a neonyilas baromságaival,mert túl sok eliadét olvasott?

szejler 2007.08.31. 21:08:45

Gabe

Ha elolvasod amit írtam, egyértelmű, hogy rá sem tettem Nietzschét a listára.

Bozót.harcos 2007.09.01. 13:49:33

Nem vaskeresztes, hanem vasgárdista, pontosabban legionárius.

LL 2007.09.03. 18:44:05

Tenyleg jo ez a film. A korrektseg szo picit pejorativ a dologra. Nem valami evtizedek alatt osszecsiszolgatott egyseges tortenelemkepet raktak a vaszonra, hanem embereket, akik egy adott helyzetben becsulettel viselik a sorsukat.

Egyebkent a japanok harca valahogy megragadobb volt mint az amerikai katonak kotvenyhaknizasa.

Tudja valaki miert van otagu csillag a japanok sapkajan, sisakjan?

Gabe 2007.09.03. 18:57:38

Shame on me...
Amúgy Nietzsche jobb, mint BD

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.09.04. 11:16:01

LL,

a japán heroikusabb volt, az amerikai pedig a média hatalmáról szólt. Szerintem ezért volt korrekt. De tényleg nem történelmi szemléletek kapcsolódtak össze. Hanem csak két front emberi oldalát mutatta be, de kezdetnek nem rossz.

LL 2007.09.04. 16:31:47

Lola!

Nekem pont ez az emberi latoszog tetszett. Jobban tetszik mint a nemet-francia kozos tortenelemkonyv. Nem hiszem hogy a kulturakat, tortenelmeket ossze kell csiszolni. Nem tartom fontosnak, hogy a japan csaszarrol es az amerikai elnokrol ugyanazt gondoljak egy kis japan szigeten es valahol a Kozep-Nyugaton.

Ha elhisszuk, hogy a masikak is becsuletes emberek es ugyeikert ugyanugy kuzdenek mint mi, akkor minden rendben. Ennel tobbre torekedni talan kevesebb is, akkor valamilyen kozos ideak, erdekek alapjan bele kellene nyulnunk egymas tortenelmebe, hitebe. Akkor mar nem embersegrol es tiszteletrol van szo, hanem ezekrol a kozos ideakrol, erdekekrol szolo tanmesek keszulnek. Ennek erenye pedig sokkal inkabb a celszeruseg mint a tiszteletremeltosag.

Hala egnek, Clint Eastwood a tiszteletremeltosag szellemeben csinalta a filmet. Es ez igy nem politikailag, hanem korrekt.

szejler 2007.09.04. 16:41:15

Igen. Eastwood duplamozijában pont az a megragadó, a hiteles, hogy nem a másságot, hanem a közös emberit, jelöli meg értéknek.

Azt lehet tisztelni. Kell is.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.09.04. 21:18:24

LL, a közös történelemkönyvet szerintem nem úgy kell elképzelni, mint egy magyar gimis töri könyvet, amiben évszámok vannak, meg "legyőzte", "elfoglalta", hanem akkori források - azt el tudom képzelni, hogy mondjuk a román történelem könyvben legyen szó arról, akár egy korabeli napló részlet, vagy valami, hogy a magyaroknak mit jelent Trianon és fordítva. Egyébként készült egy közös palesztin-izraeli történelemkönyv is, de nem sikerült tanítani belőle.

LL 2007.09.05. 11:32:47

Szerintem is jó dolog (lenne), ha román és magyar történészek nekiülnének, hogy összeszedjék, miben is értenek egyet az Erdélyben és környékén történteket illetően. Az még jobb lenne, ha ebből kialakulna valami közös sztori is azt illetőleg, hogy melyik forrás, személy, esemény, társadalmi folyamat fontos. És még jobb lenne, hogy ezt úgy megírnák, hogy egy nem történész is megértse, főleg ha az illető még iskolás.
Tehát jó lenne, ha egy olyan könyv összejönne, amiről írtál, Lola.

Azonban attól félek, hogy a közös tankönyv általában nem egy jól sikerült tudományos konferenciás pincelátogatáson kialakult szakmai barátságból induló szívós és alapos munka eredménye. Nem intellektuális kisérletek, hogy különböző közösségek párhuzamos történeteiben megtalálják a közös pontokat és feltárják az eltérések természetét.

Az ilyen kezdeményezések inkább decemberi luxusszállós pezsgőzések alatt pattannak ki politikusok fejéből a szülinapi torta meghatottságától. Aztán kerítenek közös bizottságot, ösztöndíjat adnak az érdemei mellett kitüntetett főakadémikusoknak és tanítványaiknak. Az arra érdemesek kreálnak egy a "mindig békében éltünk és tiszteltük egymást csak a gonosz ...... erők természetellenesen letérítettek minket a kölcsönös szeretet kiteljesedésének útjáról" típusú egyeztetett történetet.
Persze lehet, hogy ez csak paranoia. Lehet hogy a történész szakma kivetné magából az ilyen udvari krónikásokat.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.09.05. 11:43:50

LL, teljesen igazad van - ezért kellene szerintem a történelemkönyv előtt egy megható, eastwoodosan korrekt filmet készíteni - kettőt, vagy egyet - a magyar-román sérelmekről és barátságról. Az elindíthatna egy olyan folyamatot, hogy később talán két lelkes történész - egy magyar és egy román - írna egy mindkét fél számára elfogadható történelemkönyvet.
süti beállítások módosítása