Rohadó Dunántúl, amit ti úgy irigyeltek (Szálinger Balázs)
2014. augusztus 16. írta: Redakció

Rohadó Dunántúl, amit ti úgy irigyeltek (Szálinger Balázs)

dunantul.jpg

KERKAI
Elmagyarázom. Tudod, itt a nép
Határőrzésre lett letelepítve.

KLÁRI
Jó messziről indítasz, Gyuri bácsi!

KERKAI
...mert annak idején még a nyugat
Volt az ellenség. Itt őrhelyeket
Alapítottak, ügyesen szétszórva,
Szegeknek hívták őket, egy család,
Két család élt a magaslatokon,
Egész más településszerkezet.
Aztán a magyarok átálltak nyugatra,
S a Dunántúlon a török időkig
Béke volt. Utánuk is. Itt kuruc
Világ nem volt, nagy város az se volt,
Se bánya, se forgalmas út, csak erdő,
Járhatatlan utakkal, és göcsörtös
Földdel, nem volt itt semmi érdekes.
A török is: Kanizsáig bejött,
De a dzsungelháború már nem ízlett
Neki: amikor Bécsre tört, nyugatról
Kikerülte az egészet. Az őrhely
Nem kellett többet, és akkor a nép
Kitalálta, hogy hát jöjjön a szőlő.
Így alakultak át az őrhelyek
Szőlőhegyekké: minden falunak
Van hegye. Mindegyiknek. A falut
Az asszonyok lakták a gyerekekkel,
A férfiak kint voltak a hegyen,
Saját kápolnával, hegyközösséggel.
Csinálták a szőlőt. Mindegy, milyen volt,
Meg lehetett inni, éppen olyan volt.
Na és most, hogy bejött a nagy szabadság,
Az itt megtermőnél jobb borokat
Lehet venni három-négyszáz forintért
A Teszkóban, a Lidiben, akárhol.
Az annyi idősek, mint én, ezért otthagyták
A hegyeket, minek a hegyi munka,
A pénz cégtől jön, dolgozni cégnél kell,
Már nem otthon, tévét pedig csak pénzért
Adnak, és nem azért, amit a hegy
Kitermel. Ez a rendszerváltozás
Után kezdődött, és bárhova mész,
Ha erről kérdezel, tudják, miről
Van szó. Ráadásul ahol halott
Pincék lesznek, melléjük hal a többi:
Az elhagyott pincéket fölfeszítik,
Kilopják a prést, a szerszámokat,
Elmegy az ember kedve az egésztől.
Csak a városhoz közeli hegyek
Menekülnek meg, mert hétvégi házak
Lesznek belőlük, és bevezetik a villanyt,
Aszfaltot kapnak a hegyi utak.
De a várostól távoli falukban
A hegyeknek végük van, benövi
A természet: tizenöt-húsz év,
És már alig látszik a házak sírja.
Egy idő után lopni se járnak ki,
És az akác megfojtja az egészet.
Egyszer fölváltottam magam
Sárkányrepülőre innen nem messze,
Nem is láttam mást, csak a rohadó
Dunántúlt, amit ti úgy irigyeltek.

*

Szálinger Balázs: Becsvölgye (részlet a Kortárs folyóirat 2014/7-8. számában megjelent darabból).

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr386601185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

panelburzsuj 2014.08.16. 10:15:40

Trehány ez a Szálinger: a téeszesítő zsidó borbélysegédeket meg az állami kéknyelűt csak úgy átugorta...

Persze az is meglehet, hogy nem trehány, hanem épp ellenkezőleg: korzusszintűen naprakész.

István Tamasi 2014.08.16. 10:51:17

@panelburzsuj:
Pontosabban te panelostoba vagy. Soha nem volt akkora fejlődés a magyar falvakban, soha nem volt akkora megtartó és eltartó képessége a magyar falvaknak mint a téeszek korában. A téeszekkel volt képes a magyar falu/mezőgazdaság arra a csodára, hogy Európában egyedülálló módon nettó exportőr /többet exportált mint importált/ volt.

panelburzsuj 2014.08.16. 11:00:22

@István Tamasi:
Hej-haj...

(Zárójelben: több magyar(nyelvű) író is feszegette mostanában, hogy iróniailag elég kutyául állunk. Főként befogadóhiány láccik lenni. Te hová sorolnád inkább magadat: a jelszavakat, vagy a jeleket értők sorába?)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.08.16. 11:50:24

"És az akác megfojtja az egészet."

Jól olvasom, hogy itt egy hungarikum lett negatív szövegkörnyezetbe helyezve?

Nézzük csak meg, ki pénzeli ezt a Kortárs folyóiratot és tegyünk róla, hogy elapadjon az a forrás!

panelburzsuj 2014.08.16. 12:17:18

@Doomhammer:
Valahogy rá kéne venne azta aza ostoba szőlőt, hogy ne érje be holmi szellőlengedezéssel, hanem csakis méhek útján akarjon szekszelni. És persze hithű nemzeti méheken által, mert ha lúd, legyen csak kövér.

Az lenne csak a hungarikum! Szőlőméz, kézműkovácsolt acéltartályos nektárcsepegtetős kivitelben...

Pelso.. 2014.08.16. 12:55:04

@panelburzsuj: a Fidesz 2010-es programjában, a mezőgazdaság megújítása fejezetben nem szerepel acéltartályos izé)

@István Tamasi: Valóban. Előbb említett programból:
Csak egy összetettebb, sok kis- és közepes méretű birtokra épülő, változatos termékszerkezetű mezőgazdaság tud nagyszámú, megélhetést biztosító
munkahelyet teremteni, és ezáltal kellő távlatot nyújtani a gazdatársadalom,
és utánpótlást a fiatal gazdák számára.
E kisebb építőelemekből szerveződő gazdasági szerkezet a piaci versenyben
akkor indul jobb eséllyel, ha államilag is támogatott, önkéntes beszerzési,termelési, feldolgozási, illetve értékesítési társulásokat hozunk létre"..............

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.08.16. 13:05:07

@panelburzsuj:
"Az lenne csak a hungarikum! Szőlőméz, kézműkovácsolt acéltartályos nektárcsepegtetős kivitelben... "

Mivel ez egy olyan felfedezés, ami az embereket, legfőképpen a magyarságot szolgálja, ezért jóvá lehet hagyni, tehát valami felfedezőnek lehet gondolni rá.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2014/08/a-technokutyuk-reszakralizalasa.html

De jól olvasom a művészi alkotásban, hogy a kerkamentiek férfijai egész életüket alig iható bor készítésével töltötték? Akkor nem csoda, hogy alkoholisták lettek, ezt ép ésszel nehéz kibírni.

S=klogW 2014.08.16. 13:11:18

A falvak többsége értelmüket, funkciójukat vesztett települések:

Cigányteszétre jók már csak. Ez különösen jól látszik a hegyvidékeinken, ahol a geomorfológia miatt az emberek a völgyekbe elszórt kis falvakban telepedtek meg. A hegyvidék bányavidékei és pár nehézipari központja ezt a lakosságot eltartotta, háztájiban pedig akár még az élelmiszerük egy részét is meg tudták termelni.

A hegyvidék domborzata és éghajlata miatt azonban legfeljebb önellátó mezőgazdaságra ad lehetőséget. A bányászat és a nehézipar megszűntével életképtelenné váltak a falvak.

Ugyanakkor sík, mezőgazdasági vidéken is elavulttá vált ez a településtípus, hiszen nem képes korszerű vagy akár csak biztonságos életkörülményeket (pl. közbiztonság, eü-i ellátás) nyújtani. Rentábilis mezőgazdasági tremelés csak gépesítéssel elképzelhető ehhez pedig felesleges a falu, ami a korábban nagy mennyiségben szükséges emberi és állati munkaerő közellakását biztosította.

Amerikai ranchekhez hasonló tanyák és tanyaközpontként működő városok szükségesek, az 1-2ezer fős falvak a semmi közepén sok tíz kilométerre közszolgáltatásokat nyújtó várostól teljesen céltalan entitások, csak a rengeteg felesleges kiadást jelentik (közműinfrastruktúra, úthálózat, tömegközlekedés, állami közszolgáltatások fenntartása).

FELEJTSÜK MÁR EL VÉGRE A FALVAKAT,
EZT AZ ÉRTELMETLEN ÉS DRÁGA NOSZTALGIÁT!

panelburzsuj 2014.08.16. 13:15:25

@Doomhammer:
Hát ha már ennyire deszakrazizáljuk a jeles művet: Zala volt a metilalkoholt direkt termő szőlők és leveik (vulgo: nohaborok) utolsó hazai bástyája.

S=klogW 2014.08.16. 13:23:40

És a felturbózott bormániát is el kellene végre felejteni:
a VW Amarok és hasonló vadiúj, csilivili pickupokban
totalcar.hu/tesztek/haszon/2013/12/20/pickup_osszehasonlito_teszt/
birtokost játszó sznoborászmaffia nagyon gyorsan tönkremenne a rengeteg állami és eu-s támogatás nélkül.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 13:28:07

@S=klogW:

az un. modern állam progresszív centralizációról szól

a progresszív centralizáció pedig értelemszerűen a regionális (és a társadalmi... ) különbségek elmélyülésével jár együtt

ezen a ponton pedig már meg is érkeztünk a leértékelődött belső és külső perifériákhoz

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 13:32:19

@S=klogW:

a periférikus helyzetben lévő területek pedig csak adó- és szabályozási versennyel tudnak kitörni a relatív leértékeltségükből

néhány eklatáns példa:

Liechtenstein - Industrial Location
www.youtube.com/watch?v=AhqCGhRSa3A

Andorra la Vella .. FREE of TAX shopping in a modern city
www.youtube.com/watch?v=FdSmtBBBZGA

San Marino Your Business Partner
www.youtube.com/watch?v=l4WrPyPlRhA

istenháta mögötti, koldusszegény helyek voltak ezek még néhány évvel ezelőtt...

ez a ___valódi vidékfejlesztés___...

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 13:33:01

@S=klogW:

jav:

istenháta mögötti, koldusszegény helyek voltak ezek még néhány __évtizeddel__ ezelőtt...

István Tamasi 2014.08.16. 13:43:34

@Pelso..:
Óriási tévedés.
Kisbirtokból még vegetálni is alig lehet. De a közepes birtokméret sem elegendő ahhoz, hogy a birtokos megbízható és hitelképes legyen például a bankoknál vagy nagy- és kiskereskedőket kiokerülve olcsóbban vásárolhasson műtrányát, növényvédő szereket, gépeket.
De a kis- és középbirtokok legnagyobb problémái az értékesítésnél jelentkeznek.
Azonkívül ahogy említettem a tszek nem csak el- és megtartották a falusi lakosságot, hanem nagymértékben hozzájárultak a falu fejlődéséhez is és ezek a dolgok kis- és közepes birtokok esetén szóba sem jönnek.
Sajnos a mai nagybirtokok sem sokat tesznek a faluért, de legalább alkalmaznak, eltartanak embereket.

István Tamasi 2014.08.16. 13:47:10

@panelburzsuj:
Az iróniádat valóban nem értettem meg.
Ami a direktermő szőlőből készült borokat illeti az agysejtlebontást azok helyett elvégzi a fidesz propagandája.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 13:50:00

@Pelso..:

neked is ajánlom becses figyelmedbe az alábbi ex-rurális területet, ahol cirka 70 évvel ezelőtt mindössze néhány ezer __tök szegény__ paraszt __túrta__ a földet...

akkoriban a többiek már kitántorogtak az USÁ-ba, illetve a szomszédos államokba...

Liechtenstein - Industrial Location
www.youtube.com/watch?v=AhqCGhRSa3A

ma __több állás__ van ebben a miniállamban mint ahány lakos...

pedig bevándorlók is vannak szép számmal...

a titok nyitja:

__önálló adó- és szabályozási politika__...

azaz

szimpla versenyképesség...

Liechtenstein __zéró__ államadósság mellett lett dúsgazdag...

ez a valódi __vidékfejlesztés__...

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 13:51:40

@István Tamasi:

az 1989 előtti rendszer en bloc fenntarthatatlan volt...

S=klogW 2014.08.16. 13:53:43

@calabria002:

1. Ezek mind - ha törpék is, de - önálló államok.

2. Amúgy meg tehát csináljunk offshore adóparadicsomot Lyukóbányából?
Nyilván nem az történne vele, mint egy önálló törpeállammal. Miért hazudsz ilyen képmutató pofátlansággal?

Sokkal inkább az történne, ami pl. a kenyai különleges gazdasági övezetekkel:

topdocumentaryfilms.com/tax-free-tour/

www.youtube.com/watch?v=d4o13isDdfY

Takarodj a 2-es számú nikeddel is, hazudozó senkiházi.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:00:10

@S=klogW:

1. próbál higgad maradni

2. a lényeg a valódi decentralizáció

újabb eklatáns példa:

zug : small world - big business (English)
www.youtube.com/watch?v=tTWQocFTbEA

néhány évtizeddel ezelőtt ez volt Svájc __legszegényebb__ kantona

egy olyan hely ahol jobbára szegény parasztok __túrták__ a földet...

ma talán a leggazdagabb kanton Svájcban:

a siker záloga az alábbi volt:

__önálló__ adó és szabályozási politika...

azaz __adóverseny__

és

__szabályozási verseny__

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:07:06

@S=klogW:

és ha már - némi primitív mocskolódással megfűszerezve - az un. különleges gazdasági övezetekről elmélkedsz, akkor hozhattál volna jobb példát is...

pl. ezt:

Aerial Shenzhen 深圳航拍 Aerial photography and Tourism,China
www.youtube.com/watch?v=rxCeAtWVQEg

bő 30 éve itt is csak parasztok __túrták__ a földet...

és a titok itt sem vmi roppant bonyolult

egyszerűen vállalkozóbarát feltételeket teremtettek itt...

panelburzsuj 2014.08.16. 14:09:02

@calabria002:
Még egy kicsit turbózod, és feltalálod az offshore adóparadicsomot.

És akkor indulhatsz komlóskai polginak.

delphinus 2014.08.16. 14:09:23

csodás fotó, kedvenc vidékem!

István Tamasi 2014.08.16. 14:11:40

@calabria002:
Tudom. A rendszerváltók - különösen az újonan alakuló pártok - Ny.Európából azzal a feltétellel kapták a pénzeket, hogy szét kell verniük a magyar mezőgazdaságot. Láthatjuk, hogy teljesítették a kapott feladatot és a magyar vidék azóta nyomorog.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:13:07

@S=klogW:

bő harminc év alatt egy 10 milliós metropolisz a semmiből

SHENZHEN HISTORY.wmv
www.youtube.com/watch?v=L_jjUjNyixU

nem rossz:)

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:14:37

@panelburzsuj:

én innen indultam el:

"az un. modern állam progresszív centralizációról szól

a progresszív centralizáció pedig értelemszerűen a regionális (és a társadalmi... ) különbségek elmélyülésével jár együtt

ezen a ponton pedig már meg is érkeztünk a leértékelődött belső és külső perifériákhoz "

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:20:55

@István Tamasi:

az EU integráció is progresszív centralizációról szól

lényegében az un. "nemzetállami" projekt szerves folytatása

minél nagyobb léptékben centralizálod a rendszert annál több lesz a függő helyzetben lévő, többnyire jövedelemtranszferekből élő, kiszolgáltatott helyzetben lévő terület

ahol már csak azért sem fog változni semmi mivel a helyi elit is kívülről kapott jövedelemtranszferekből él

kitűnő példa erre az olasz dél, az ún. mezzogiornó története

száz éve kapja a helyi elit Rómából a segélyeket

no és mi lett az eredmény?

__relatíve csak nőtt__ az északi és a déli terület között a különbség...

István Tamasi 2014.08.16. 14:26:07

@calabria002:
A németek nyilván a "progresszív centralizáció" jegyében nem verték szét a keletnémet tszeket az egyesülés után.
Nem is tudtam, hogy délolaszországban is voltak tszek amik eltartották a helyi lakosságot de amiket szétvertek és ennélfogva össze lehet hasonlítani a délolasz és a magyar vidék helyzetét.

S=klogW 2014.08.16. 14:27:03

@calabria002:

A tízmilliós metropolisz mintha olyan jó dolog lenne, hülyegyerek.

István Tamasi 2014.08.16. 14:30:38

@calabria002:
Berlusconi bevezthetett volna valami jó kis közmunka programot a délolaszoknak, hogy visszavezesse őket a munka világába. Vagy ezt már eljátszotta Mussolini és nem kérnek belőle az olaszok?

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:32:06

@S=klogW:

primitív mocskolódásodon felülemelkedve csak annyit tudok reflektálni a csodaszép kommentedre, hogy az un. "különleges gazdasági övezet" topic-ot becses személyed méltóztatott beemelni a társalgásba:)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.08.16. 14:33:50

@panelburzsuj:
Mindig furcsának tartottam, hogy egyes kultúrákban miért *kell* szőlőt termelni. Ilyenek például a németek: letesz valahová egy marok németet, azok szőlőt fognak termelni, akár van adottság, akár nincs.

A mű válasza erre a rejtélyre az, hogy a szőlő tartotta a férfiakat távol a házuktól, ami nyilvánvalóan komolyan megnövelte ezen falvak stabilitását. Ilyen szempontból a bor maga mintegy mellékes, zavaró tényező volt. Csak meginni nem kellett volna.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:35:57

@István Tamasi:

a kelet-német tsz-ekből többnyire __részvénytársaságok__ lettek (szvsz. jó ötlet volt ez)

a mezzogiorno maffiózókkal kvaterkázó fura urai pedig már közel száz éve az un. "vidéki szegénységre" hivatkozva fejik a központi államot...

és temérdek pénz elköltése után __relatíve__ rosszabbul állnak mint amikor az un. "vidékfejlesztés" elkezdődött...

István Tamasi 2014.08.16. 14:37:51

@Doomhammer:
Én - a minőségi borok kedvelője - fogyasztottam olyan kiváló rajnai rizlinget amit Németországban a Rajna völgyében termesztettek /mármint a szőlőt/ illetve készítettek, hogy nem győztem dfícsérni.
Engem egyszer kínáltak direktermő szőlőből készített borral, de kb 2 centiliter elég volt egy életre.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:38:44

@István Tamasi:

ihol lenne egy kitűnő grafi az un vidékfejlesztési "eredmények" illusztrálására:)

it.wikipedia.org/wiki/Questione_meridionale#mediaviewer/File:Italian_GDP_PerCapita_NS.PNG

a PIL a GDP olasz megfelelője

S=klogW 2014.08.16. 14:38:48

@István Tamasi:

No igen, kezdjük ezzel:

Antalléknak nem lett volna szabad szétverni a tsz-eket: anélkül is ki lehetett volna mérni a parcellákat és a földhivatali nyilvántartásba beírni az új tulaj nevét, de mondjuk 10 évig nem engedni kivinni a parcellát a tsz-ből, a tsz-nek pedig előírni a művelés folytatását.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:40:49

@István Tamasi:

inkább vmi privatizációs és deregulációs programot kellett volna némi politikai decentralizációval együtt összedobni

István Tamasi 2014.08.16. 14:42:29

@calabria002:
Tudtam illetve sejtettem amiket válaszolt. Visszatérve hazai tájakra csak ismételni tudom, hogy bűn és hazaárulás volt a tszeinket szétverni. A mai újfeudalista magyar urak - lásd még a földpályázatok nyerteseit Ángyán prof.-tól - hasonlóan fejik a központi államot és az EU-t közben a magyar vidék ugyanúgy nyomorog, mint az olasz dél 100 éve. Sajnos oda jutottunk.

István Tamasi 2014.08.16. 14:44:45

@S=klogW:
Nem! A keletnémet megoldást kellett volna itt is csinálni! Aki ki akar/t volna/ lépni a tszből azt pénzzel kell/ett volna/ kifizetni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.08.16. 14:44:53

@István Tamasi:
Nem az a kérdés, hogy a Rajna vagy a Mosel völgyében érdemes-e bort termeszteni, erre a választ az ott termelt borok eladási ára elég jól megadja.

Hanem az, hogy Tolnában vagy Zalában érdemes-e. Mindkét helyen szinte kötelező volt bort termelni. Pécsen - németek lakta város korában - az számított igaz pécsi polgárnak (lásd "tüke"), akinek felmenői már három generáció óta ott éltek ÉS volt szőlőjük. Ehhez képest a pécsi borról ma már alig hallani.

Nyilvánvaló, hogy a szőlőtermelés ezeken a területeken nem a bor miatt történt, hanem egyéb funkciója volt. Munkateóriám: amíg a szőlőt macerálták a lakosok, addig sem egymással foglalkoztak.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:45:27

@István Tamasi:

és a tsz mániád kapcsán azt sem ártana tudatosítani, hogy a 80-as években a tsz munkahelyek többsége már inkább _ipari_ jellegű volt...

és azt se, hogy a __részvénytársasággá__ alakult német tsz-eid ma _rendkívül kevés_ embert foglalkoztatnak...

jól gépesített, __profitorientált__ tőkés nagybirtokká váltak ezek

István Tamasi 2014.08.16. 14:47:29

@Doomhammer:
Nem oly rég ittam nagyon jó pécsi cirfandlit /a Borháló borkóstolóján/, sőt van is 2 üveg belőle félretéve vendégeknek.

calabria002 (törölt) 2014.08.16. 14:50:07

@István Tamasi:

Fajlagosan nézve nálunk majdnem __négyszer__ többen dolgoznak a mezőgazdaságban mint a németeknél…

Employment in agriculture (% of total employment) in Germany
www.tradingeconomics.com/germany/employment-in-agriculture-percent-of-total-employment-wb-data.html

Employment in agriculture (% of total employment) in Hungary
www.tradingeconomics.com/hungary/employment-in-agriculture-percent-of-total-employment-wb-data.html

és a német adatot is a __nyugati__ területek húzzák fel…

az ex-NDK területén __rendkívül kevesen__ dolgoznak a mezőgazdaságban…

elvégre a tsz-ek-ből ott profitorientált, jól gépesített, tőkés nagybirtokok lettek...

István Tamasi 2014.08.16. 14:56:12

@calabria002:
Feltételezem, hogy olasz, netán ott élő magyar vagy hogy olyan jól ismered az ottani dolgokat. DE nem ismered a magyar tszeket. Óriási tévedés, hogy a tsz munkahelyek többsége ipari jellegű lett volna. Valóban voltak melléküzemágak, de egyáltalán nem azok adták a bevétel nagyobb részét.
A magyar tsz rendszer - nagyrészt Fehér Lajosnak köszönhetően - a tsz és a háztáji kombinációjától volt zseniális. A tszben folyt a gépesíthető növényteresztés, nagyüzemi állattartás és a háztájiban a sok kézierőt igénylő munka, de a tsz ellátta a szükséges dolgokkal a háztájit és megsuzervezte a háztájiuból a termények összegyűjtését és értékesítését. A kukoricaföldet pl a tsz nagyüzemi módon nagy gépekkel, nulla kézimunkával művelte. Valami hasonlót lehetett volna kialakítani a magyar tszek részvénytársaságosítása után is.

István Tamasi 2014.08.16. 14:59:32

@calabria002:
Mondd csak tőlünk visznek zöldséget és gyümölcsöt - amiknek a termesztéséhez, szedéséhez több ember, kézimunka /pl cseresznye, meggy, stb/ - Németországba vagy fordítva? Nagyon jók a statisztikák, de kell tudni a számok mögé látni.

panelburzsuj 2014.08.16. 15:02:57

@Doomhammer:
Én úgy tapasztalom magamon, hogy szép-szép a korlátok nélküli agymenés, de igazán élvezeteset csak jó sok konkrét tárgy- és helyimeretből összehordott kupac tetején lehet.

Pl: Menyi közös tényező van a "pécsi bor" és "budai bor" sorsában? És vajon hogyan súlyozzuk őket? És akkor oda voksolok, hogy akármilyen kiváló borászkodásból akármilyen hasznot/önbecsülést is lehetett kicsikarni ezen a két helyen - a villaépítésből még több hasznot/önmegvalósítást lehetett kinyerni.

Magyarul: ahogy a budai, úgy pécsi bort is a városterjeszkedés irtotta ki.

panelburzsuj 2014.08.16. 15:04:01

@panelburzsuj:
kimaradt a leglényeg:

de igazán élvezeteset SPEKULÁLNI

István Tamasi 2014.08.16. 15:04:53

@panelburzsuj:
A szőlőtermesztés a Tabánból kitolódott Etyek környékére.

panelburzsuj 2014.08.16. 15:13:49

@István Tamasi:
Peched van a totózással: épp Etyeken teljesen "bennszülött" szőlészkedést produkált épp az emlegetett svábság - a budapestiek legföljebb az újjáélesztésben kontárkodhattak. (És nem kis részben a Corvinus lánykorában még Kertészetinek hívott budai tanintézete tótumfaktumainak személyes hobbijára ráépülve. Ott alakult ugyanis egy több tucat fős izé (talán szakcsoport), ami Etyeket vette célba. És nem Szigetcsépet, ahol mostanában Gál Csabi egyszemélyes (pontosabban: feleséges) mutatványából látszik valami imázsféle kiformálódni.)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.08.16. 15:14:46

@panelburzsuj:
Kivéve, hogy Pécsen még bőven lenne hegyoldal, ami nincs beépítve.

De eltértünk a tárgytól. A kérdés az, hogy mi a szőlő/bortermelés célja (ma és történelmileg): a bor vagy valami más, társadalmi cél?

A poszt által idézett szöveg kifejezetten a második teóriát támogatja, legalábbis Zala és a közelmúlt kontextusában.

István Tamasi 2014.08.16. 15:15:13

@calabria002:
Miért van hogy a németek jobban kedvelik /hajlandók többet fizetni/ a magyar gyümölcsöt, zöldséget, szőlőt, dinnyét, paprikát, paradicsomot mint a sajátot vagy a spanyolt vagy az olaszt? Én kóstoltam olasz barackot: csodásan néz ki de az íze a magarhoz képest nulla.
Egy barátom mesélte, hogy itt nálunk megmutatta egy hollandnak hogyan készül a magyaros pörkölt. Legközelebbi találkozásukkor a holland panaszkodott, hogy neki otthon nem sikerült a pörköltje. Miért is? A válasz a magyar hagymában rejlik, Hollandiában termesztett hagymából nem lesz az igazi a pörkölt.
Elárulom a nagy titkot: Nem csak a kiváló magyar talajadottságok az oka hanem elsősorban az éghajlati adottságok. A magyar szőlő, hagyma, stb attól ízletesebb, hogy a nappali meleg után éjszaka pont kellően lehűl a levegő és ez a hőmérsékletingadozás adja az ízben a többletet.

István Tamasi 2014.08.16. 15:17:30

@panelburzsuj:
Pesttől délre ott van a kiváló Frittmann féle szőlészet-borászat. Kóstold meg az Irsai Olivér- Cserszegi fűszeres cuvée-jüket!

panelburzsuj 2014.08.16. 15:28:32

@Doomhammer:
A Hirdtől Újpatacsig nyúló "Pécsen" persze hogy van domboldal, amit be se építettek, be se ültettek, ki se bányásztak. De a "tüképécsi" tükék telkei azért erőst városiasodásnak adták a fejüket.

De hogy a szórkozásodat el ne rontsam: a borcsinálás a férfiak hímzőköre. Ez kellő táp a lelkednek?

panelburzsuj 2014.08.16. 15:30:33

@István Tamasi:
Fúj, ez már leplezetlen product placement... :)

panelburzsuj 2014.08.16. 15:42:45

@István Tamasi:
Egyre kíváncsibbá teszel, hogy lesz-e egyetlen olyan "momentum" az internetes munkásságodban, ami nem hallomás, összeollózás, kiguglizás jobbára emésztetlen visszaöklendezése.

Pelso.. 2014.08.16. 19:56:34

@István Tamasi: Dehogy tévedés, ami ott olvasható ócska mellébeszéd.

@calabria002: Csakhogy ma (is) nálunk centralizáció folyik, hatalmi s gazdasági egyaránt, önállóság kizárva.
Nemrég, egy alföldi városunk piacán járva: 10 termékből hat innen-onnan import....

Bell & Sebastian 2014.08.16. 20:56:35

Doomnak van igaza.

A tudományos libsizmus jelmezébe öltöztetett imperializmus mindent felzabál. A noha (eredetileg Noah, azaz Noé) -bort is megitta.

Az állami gazdaságokról egy szó nem esett, pedig a téeszeknél jobbak, tőkeerősebbek és jelentősebbek voltak. Legalább azokat meghagytam volna, kivárásos alapon.

De nem így lett, Amerika diktált és diktál. Pedig Amerika sok mindent a szocialista mezőgazdaságtól lesett el, konkrétan Magyarországról (ezt senki sem hiszi el, pedig sajnos tény, hogy úgy fényképeztek itt és lopták a technológiát, nemesített magot, mint most a kínaiak - ipari téren).

Ezért fogunk megdögleni.

unionista. (törölt) 2014.08.16. 20:57:06

@S=klogW:
mezőgazdaságot a járás tud szervezni. aminek a közepén van egy mezőváros. navracsics elvtárs bénán szervezte meg ezeket. azon túl, hogy egyáltalán nem demokratikusan.

unionista. (törölt) 2014.08.16. 21:03:39

@Bell & Sebastian:
a téeszeket az amerikai magyarok javaslatára verte szét antall józsef.

panelburzsuj 2014.08.16. 21:08:21

@Bell & Sebastian:
Na végre.

Mindig ilyen soká váltják le itt a mandin a főhivatású flúgosok a műkedvelőket?

S=klogW 2014.08.16. 21:21:26

@unionista.:
Igen, sík vidéken, és a mezőváros mint tanyaközpont is működne, a falvakra meg semmi szükség. Egyúttel működhetne egy érdekes rendszer, hogy az a (19. századhoz képest) kevés ember, akik a modern mezőgazdasághoz szükségesek, a mezővárosból KIFELE ingáznának dolgozni.

Viszont hegyvidéken, a Gyöngyös-Eger-Miskolc vonaltól északra még támogatással sem lehet komolyabb jövedelmet és árutömeget s egyúttal változatos termékpalettát biztosító, az éldlmezési igényeket lefedő mezőgazdasági tevékenységet folytatni.

A kibaszott borral meg nem lehet jóllakni, ráadásul semmi komolyabb valódi jövedelmet nem termel, mert annyit és annyiért a piac nem veszi fel, valójában csak az állami/eu-s támogatásokon csüggve életképes ez a rengeteg borászat.

A hegyvidéki régiók, különösen az Északi-középhegység számára sürgősen kellene találnia valami jövedelemforrást a kormányzatnak, mert az ipar az egyelőre csak pestre és közelébe, meg a nyugati határszélre akar menni. Talán újra kelleen nyitni a szénbányákat, mielőtt eltűnik az erdő. Lehetne építeni a keleti nyitás keretében egy kínai-magyar napelemgyárat, ezzel kikerülhetné Kína az uniós büntetővámokat, valamint ennek kapcsán fel lehetne futtatni az üveggyártást is.

S=klogW 2014.08.16. 22:00:18

Azt jegyezzük meg:

A nyírbogáti vagy mátraderecskei paraszt valószínűleg irigyelné a dunántúli rohadást.

panelburzsuj 2014.08.16. 22:18:57

@S=klogW:
Megin a nemzeti globalizmus felhőmagas sámlijáról teccik ágálni.

Mert méltán kámpicsorodik el a példabéli keletmagyar paraszt, ha mondjuk a Harkány-Siklós-Villány-Bóly vonallal szemebesül.

De ha csak tíz kilaméterrel délebbre ejti le a gója, már lehet, inkább visszakérezkedik a megszokott szarba, mint megküzdjön az ismeretlen fekállal.

És van még pár pannon anomália raktáron, ami a Holdról nézve talán nem látszik, de már félúton földvár felé kezd kirajzolódni a ködből.

Bell & Sebastian 2014.08.16. 23:42:16

@panelburzsuj: Ha nincsen sok belőle, akkor ne osztogasd.

Bell & Sebastian 2014.08.16. 23:46:34

@unionista.: Még Antall előtt kezdődött és nem a téeszekkel, hanem az állami gazdaságokkal. És nem az amerikás magyarok kérték, a többi stimmel.

panelburzsuj 2014.08.16. 23:57:01

@Bell & Sebastian:
Pedig jó szívvel teszem.

De ha a smucigságot pártolod, üsse kő, jól ellesz a pöcögedör nélkülem ezután es.

Bell & Sebastian 2014.08.17. 00:00:09

@panelburzsuj: Így adós maradok egy sommás ítélettel, de ha nagyon szeretnéd, szívesen kiadom.

Tőlem aztán ne zavartasd magadat.

unionista. (törölt) 2014.08.17. 00:02:20

@Bell & Sebastian:
egyes ágazatokat már a párttitkárok kezdtek kiprivatizálni. a kárpótlást az amerikai magyarok találták ki.

Bell & Sebastian 2014.08.17. 00:10:57

@unionista.: Nem egészen. A párttitkárok a csupasz seggüket mentettek. Hogy a kárpótlást (ebben a formában) az amerikások zsarolták volna ki, azt is erősen kétlem, mivel nem ők lettek a haszonélvezői. Ha maguknak fociznak, mást kérnek.

unionista. (törölt) 2014.08.17. 00:18:48

@S=klogW:
nem kellene félni a kolonizálástól. borsod: british borough. miskolc: mini manchester. így lehetne hadiipari megrendelésekhez jutni. de ehhez hosszú távú (min. 25 éves) kölcsönös gazdasági-kulturális elköteleződés kellene.

fabatka2 2014.08.17. 00:25:04

@Pelso..: Szép és okos gondolatok (mármint az akkori Fidesz program).
Kár hogy az azóta eltelt idő alatt cseppecskét átalakult...

unionista. (törölt) 2014.08.17. 00:46:02

@Bell & Sebastian:
mondjuk a bajnai ügy előzménye, hogy debrecenben a párttitkárok már a 80-as években "libáztak" a hortobágyon.

torgyán reprivatizációt akart. azt, hogy csak ott legyen "kárpótlás", ahol muszáj, mert az eredeti állapot nem állítható helyre. de ezen a ponton jött, hogy az amerikai magyarok hozzák majd a sok pénzt. persze lehet, hogy ezt rájuk fogták, mert a legnagyobb haszonélvezők a vagyonügynökség csókosai lettek. mert az árfolyam nagyokat zuhant és emelkedett attól függően, hogy mit ajánlottak fel megvételre.

Bell & Sebastian 2014.08.17. 01:04:34

@unionista.: Tud maga, ha akar.

Bajnai foglalkozása (apjától tanulta) felszámoló. Darabol, haszonnal elad, elsíbol, kiment, átment. Akkor látott ő libát, amikor maga amerikai mókust akácfán. (Esetleg a sóletjában valami hasonlót.)

Az amerikások nem hoztak is sok pénzt. A sikeres vásárláshoz csak némi kenőpénzt kellett szétosztani a kezelő és engedélyező közt, továbbá kapcsolat kellett a hitelhez (bankhoz).

Az első lépcsőben valóban tűntek fel emigránsok nagy Mercedesszel, hősiesen törve a magyart, ám a következő körben (modernizálás és termelés finanszírozás) feltett kézzel elkullogtak és jött az első bankmentés, 2 : 0 a banknak.

A folytatás közismert. Termelés? Az kérem ebből sose lett. Ha már eleve nem is volt cél, akkor mitől lett volna?

Darabolás és megfojtás a' la Bajnai, az lett.
süti beállítások módosítása