Az utolsó szovjet nemzedék
2013. február 06. írta: hercsel.adél

Az utolsó szovjet nemzedék

szovjetnemzedek.jpg

„A statisztikák szerint e nemzedék negyedének meg kellett volna halnia” – mondja Szergej Mirosnyicsenko orosz rendező a Kossuth Rádiónak adott rövid interjújában az utolsó szovjet nemzedékről, amelyről dokumentumfilmet forgatott. A felmérések szerint a drog- és az alkoholfogyasztás, továbbá az öngyilkosságok, az autóbalesetek vagy a háborúk nagyban sújtják a posztszovjet országok huszonéves generációját – és ez részben igaz a magyar fiatalokra is. Mindezek fényében már nem is tűnik indokolatlanul pesszimista felcímkézésnek, amikor a '80-as években született fiatalok nemzedékét „elveszettnek” vagy „átmenetinek” nevezik. Ők azok/mi vagyunk azok, akik még a kommunizmus alatt születtek, és gyerekfejjel élték át a rendszerváltás eseményeit. Ők még tudják/mi még tudjuk, hogy milyen mobiltelefon és számítógép nélkül élni, mert nem digitális bennszülöttként jöttek/jöttünk világra. Az unásig ismételt meghatározás szerint azokról van szó, akik vasárnap a Kacsameséket nézték, amikor az adást megszakítva bejelentették, hogy meghalt Antall József.

A gyakran mama-hotel túlkoros bentlakóiként vagy Erasmus-turistaként emlegetett korosztály valóban egy átmeneti kor tévelygő nemzedéke? Ha átmeneti, akkor miért? Egyáltalán beszélhetünk-e '80-as generációról? A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója (FFS), melynek tagságát főként a '80-as években születettek alkotják, tavaly májusban workshop keretein belül kezdte el keresni a választ ezekre az „átkozott kérdésekre”. A műhely témájának előzménye a Kontra Műhely '80-as generáció című konferenciája, és kiadványa volt. A fiatal szociológusokból, pszichológusokból, vizuális antropológusokból álló csoport tagjai 2010-ben publikált tanulmányaikban olyan társadalmi jelenségekkel és problémákkal foglalkoztak, amelyek leginkább a 20-30 éves fiatalokat érintik.

A műhelymunkában résztvevő FFS-tagokat többek között ezek a szövegek inspirálták egyéni projekt-ötleteik kidolgozása során. A workshop és az eredményeképpen született kiállítás célja az volt, hogy önvizsgálatot készítsen és körképet adjon arról, hogyan látja generációjuk/saját generációnk önmagát: mások vagyunk-e, mint az előttünk születettek és az utánunk következők – hatással volt-e gondolkodásunkra, hogy gyerekkorunk egy részét a szocializmusban töltöttük, de nem fiatal felnőttként éltük meg a rendszerváltást?

Az ArtBázis Összművészeti Műhelyben kiállított művek egyfelől generációs önreflexiók, amelyek önmagukon túlmutatva fogalmazzák meg a '80-as generáció jelenlegi társadalmi kérdéseit és problémáit. A kiállítás a jelen mellett a múltba is kalauzol minket: egyes projektek olyan eseményekkel, helyszínekkel, társadalmi jelenségekkel foglalkoznak, amelyek a rendszerváltás előtti Magyarországhoz kapcsolódnak. A csütörtökön záró kiállítás az FFS közel féléves műhelymunkájának eredményeit mutatja be.

Az FFS a kiállítás záróakkordjaként egy igazán különleges programmal várja az érdeklődőket. A kiállítás kurátora, Barta Edit a tárlat tematikájához tökéletesen illeszkedő dokumentumfilmet választott a kiállítás méltó lezárásához. A 2012-es VERZIO Filmfesztivál orosz szekciójában futó, Az utolsó szovjet generáció című angol-orosz dokumentumfilmet választotta, ami a most 28 éves exszovjet (orosz, kirgiz, ukrán stb.) fiatalok életét mutatja be. Az angol mintára készült dokumentumfilm különlegessége, hogy a filmkészítők a szereplők életét 7 éves koruktól kezdve nyomon követték, és hétévente felkeresték őket, hogy dokumentálják az életüket, döntéseiket, véleményüket a régi rendszerről és a mostani helyzetükről. 28 éves korukra legtöbbjük kiábrándult az új Oroszországból, amelyben ma élnek. Néhányan szeretnék visszakapni a régi rendszert, ahol felnőttek, mások azonban készek a saját kezükbe venni a sorsukat.

„Az egyetlen közös vonás a szereplőkben, hogy mindannyian egy már nem létező országban születtek: a Szovjetunióban. 1993-ban 18 gyereket választottunk ki kétezer hétéves közül, és a fő szempont az volt, hogy képesek legyenek beszélni a kamera előtt. Azóta már 28 évesek, és nagyon különbözőképp alakult az életük, sokan távoli országokban élnek. Valójában egy szociológiai kutatássá avanzsált ez a filmsorozat, amely nem éppen a boldogságról szól. A 18 ember közül négynek van csak erős, összetartó családja. Néhányan egyedül nevelik a gyereküket, néhányan el is váltak. A szereplők harmada pszichikai válsággal, alkohol- vagy drogproblémákkal küzd” – nyilatkozta a film rendezője, Szergej Mirosnyicsenko.

Az utolsó szovjet generáció című dokumentált időutazás hasonló szociális és pszichológiai problémákat feszeget, mint amelyek az FFS workshopja során is felmerültek: elmélyíti, nemzetközi kontextusba helyezi a '80-as generáció mint jelenség témáját.

A finisszázs időpontja: 2013 február 7., csütörtök, 18.30. A filmvetítés kezdete: 19 óra. Helyszín: Artbázis, Budapest, Horánszky utca 25. Az utolsó szovjet generáció c. dokumentumfilmet (103') eredeti nyelven, oroszul, angol felirattal vetítik. A belépés ingyenes. Együttműködő partnerek: Ostrov Studio, VERZIO Filmfesztivál.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr65065672

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az utolsó szovjet nemzedék 2013.02.06. 17:26:01

Nem is tűnik indokolatlanul pesszimista felcímkézésnek, amikor a '80-as években született fiatalok nemzedékét „elveszettnek” vagy „átmenetinek” nevezik.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zb74 2013.02.06. 15:30:17

Azt azért szögezzük le, hogy az "elveszett generáció" (génération perdue / lost generation) elnevezés már foglalt; azokra az 1890-es évek végén, 1900 körül születettekre vonatkozik, akik fiatalemberekként harcolták végig az első világháborút, amely majd' minden korábbi értéket elsöpört, és elsodorta az egész világot, amelyben a szóban forgó generáció felnőtt. Hemingway szerint a kifejezést Gertrude Stein hallotta a húszas években egy párizsi autószerelő műhely tulajdonosától, aki szerint a világháborút megjárt, de még mindig fiatal segédje azért nem végez tisztességes munkát, mert "egy elveszett generáció"-hoz tartozik.

Az "átmeneti nemzedék" valóban pontosabbnak hangzik az 1980-as években születettekre; bár bizonyos mértékig majd' minden generációra igaz.

"1983-ban 18 gyereket választottunk ki kétezer hétéves közül [...] Azóta már 28 évesek" - itt valami elírás van. Aki 1983-ban hétéves volt, az 1976-ban született, ergo már elég rég elmúlt 28.

2013.02.06. 15:49:27

valszeg a 75-77-ekre gondolnak, tehát 38 évesek vagy 83-ba születtek, akkor viszont 90-ben választották őket hétévesen. mindegy is, magyarországon ez a korosztály a 1975(+-2év)-ös. Mo-t ez a korosztály tartja el és velük van a leginkább kibaszva.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.02.06. 15:54:10

Ugyanez kétperces novellában:

hartland.blog.hu/2011/05/24/nosztalgia_egy_nyolcvanas_lany_elbeszelese

Lassan két éve, hogy írtam, de a nyolcvanasok mindig nyolcvanasok maradnak, így a téma tartós. :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2013.02.06. 16:07:14

@Zb74: @Belpo: yepp, '93-ban és nem '83-ban volt a válogatás, a film főszereplői nagyjából 28 évesek most.

2013.02.06. 16:23:27

ettől független a cikk sajna kicsit olyan ugyan mutassuk meg a ruszkik is emberek és pont most amikor orbán csontig benyalt putyin seggébe. de ez csak véletlen egybeesés.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2013.02.06. 16:33:41

@Belpo: bizony, az ArtBázis Összművészeti Műhely, a fiatal szociológusokból, pszichológusokból, vizuális antropológusokból álló Kontra Műhely és a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója mind egy szálig orbánista-putyinista fészek, akik jó előre direkt holnapra időzítették egy, az orosz közállapotokat kritikusan vizsgáló film vetítését, nyilván OrbánPutyin parancsára :D

2013.02.06. 17:26:05

@rajcsányi.gellért (ergé):
no, hát én is ezt mondtam, én a békemeneten tanulom, kinek az IMF kinek kinek putyiorbánazösszesküvés

Locassen 2013.02.06. 17:27:51

az az ominózus adásmegszakítás vasárnap este (18:08 perckor) volt, nem délelőtt.

hu.wikipedia.org/wiki/A_Kacsames%C3%A9k_megszak%C3%ADt%C3%A1sa

jan 2013.02.06. 18:58:50

@Zb74: A nyelv egyik legalapvetobb tulajdonsaga, hogy semmilyen kifejezes nem foglalt:)

2013.02.06. 19:10:41

Én is néztem azt a kacsameséket.

Égetett Popcorn 2013.02.06. 19:23:41

Valaki tud ajánlani egy jó filmet? Az Égetett Popcorn tud!
Egy kis csapat elszánt film- és sorozatrajongó leveszi a rózsaszín szemüveget és új összefüggésekben láttatja a hollywoodi álomgyárat.

Figyelem! A következő műsorszámban kritika és véleménynyilvánítás található.

www.egetettpopcorn.blog.hu

www.facebook.com/EgetettPopcorn?ref=ts&fref=ts

buday008 2013.02.06. 19:27:44

Én is ebbe a korosztályba tartozom és ennek nagyon örülök, hogy mi még élhettünk egy kicsit. Akkor az emberek boldogok voltak gyarapodtak, jól érezték magukat....aztán Jött Antal József és elkezdődtek a bajok........ Elnézve a mostani fiatalokat őket sajnálom de nagyon. Mondjuk a mis orsunkat és végleesen elrendezték eme 20 év alatt, de nekik mi jut??? ha még egyáltalán jut valami

shwarcz bácsi 2013.02.06. 19:45:08

ha ez a generáció " elveszett ", mit mondjunk a ratkó féle
"megnyomorított generációról" ...?

JohnHenry 2013.02.06. 19:45:42

ez a poszt miről szól? ha látok egy nyolcvanas években született egyént, aki történetesen tökhülye az élethez, az nem a szülei vagy az ő hibája, hanem a korszaké, amiből részleteiben egyébként gyerekként nem is nagyon érzékelt semmit?

rognork 2013.02.06. 19:45:47

az kutya fasza, hogy félbeszakították a kacsameséket, de nekem próbám lett volna a vadiúj metál bandámmal a bányász művházban, és nem engedtek be kibaszott kegyeleti okokból. pedig siralmasak voltunk, a történelmi pillanathoz méltóan!

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.02.06. 19:46:57

1977-esként érintettnek érzem magam. Viszont furcsa módon többnek érzem magam attól, hogy már"ésszel" éltem meg a rendszerváltást. Vannak emlékeim, értékrendem korábbról is. Ráadásul a 90-es évek első fele hallatlanul izgalmas volt.

Cartman 2013.02.06. 19:57:09

"vasárnap délelőtt a Kacsameséket nézték, amikor az adást megszakítva bejelentették, hogy meghalt Antall József."

Nem delelott volt, hanem keso delutan (vagy estefele), olyan 18-19 ora kozott.

legeslegujabbkor 2013.02.06. 20:12:32

A 80-as generáció tehát attól elveszett, hogy a szüleik a rendszerváltáskor elvesztették a munkájukat, és fölbomlott a családjuk az álláskeresésben vagy a pályamódosításokban, a mostani válságban pedig ők felnőttként szintén átélik a létbizonytalanságot, és többnyire elválnak ők is, és legszebb emlékük az marad, amikor 5 éves korukban nyáron a Balatonon együtt fürdött a család?
Szerintem meg a legmozgalmasabb gyerekkor, és a legizgalmasabb munkába állás az övék, többen nem is Magyarországon nevelik már az 1-2 gyereküket. (a hazai politikáról nem ejtenék szót)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.02.06. 20:13:53

" akik vasárnap délelőtt a Kacsameséket nézték"

Vasárnap délutánonként volt évekig egy többórás Disney-összeállítás, abban volt a Kacsamesék, nem délelőtt.

Bloodscalp 2013.02.06. 20:14:36

Kár volt egy antalért megszakítani.

Fatal Error! System Halted! 2013.02.06. 20:14:39

A 80-as években születettek, főképp 85-előtt, inkább 90-es generáció. Valaki írta, hogy ők nem nagyon emlékezhetnek a szoc érára, ami igaz, illetve korukból adódóan tojtak rá. Viszont 90-es években jártak ált.iskolába, kezdték a gimit, s érettségiztek le a 2000-es évek elején. Ők (mi vagyunk) azok, akik még fiatalkorukban ért el technikai fejlődés, a "függöny" lehullása révén.
98-ban 14 évesen örültem Orbánnak, fiatal volt és szimpatikus. Kb. ennyi amit foglalkoztam a politikával.
2002-ben pedig már fejcsóválva figyeltem a történéseket.

A Kacsameséket pedig este játszották!!!!!!!!!!

torma99 2013.02.06. 20:17:16

@Cartman: Lényegtelen, de én úgy emlékszem hogy vasárnap 15-16 között az Örömhír című evangélikus vallási műsor ment és utána 16-17 között a Walt Disney. Eleinte első volt a Kacsamesék, aztán Ausztrál Expressz a felnőtteknek, majd a Csipet Csapat a kicsiknek ismét.

J.László 2013.02.06. 20:18:06

"Mindezek fényében már nem is tűnik indokolatlanul pesszimista felcímkézésnek, amikor a '80-as években született fiatalok nemzedékét „elveszettnek” vagy „átmenetinek” nevezik."

Elveszett generációnak nevezték az 1890-1990 között születetteket. Fiatalemberként harcoltak az első világháborúban, majd szülei voltak a másodikban harcoló fiaiknak.

Ehhez képest felnőni a '80-as években, hogy már katonának sem kell állniuk, egy kicsit más. Költői túlzásnak érzem én ezt az elveszett generáció jelzőt.

J.László 2013.02.06. 20:18:40

@J.László:
1890-1900 között. Elírtam, elnézést.

felcsúti kimdzsongil fan club 2013.02.06. 20:18:55

MDF, (meg a többi) mi? nyakig túrkáltak a szőkített olajban

J.László 2013.02.06. 20:35:26

@Belpo:
Bezzeg mikor Ferenc barátunk szaladgált a Krimbe Putyin-segget nyalni. Hogy az milyen más volt!

szűkebb pátriárka 2013.02.06. 20:39:03

Érintettként mondom, hogy lehet jó és rossz oldalról is nézni ezt az egészet.
Rossz: sok szempontból mi a tuti dolgokról éppen lemaradtunk (a rendszerváltás utáni kavarodás előnyös oldalait éppen nem tudtuk kiélvezni), de sok szopásban már részük volt.
Csak a saját példámból kiindulva: amikor elkezdtem az egyetemet, akkor az még szinte elitképzésnek számított, mire elvégeztem már tömegképzés lett.
A 90-es évek elejét is picit sokkoló volt megélni gyerekként. Hirtelen a nyakunkba szakadt minden a nyugati tévéadások, nyugati autók, menő járékok, a Commodore, majd a PC és így tovább...

Ami jó benne: mi még megtapasztalhattunk egy keveset a legvidámabb barakk végnapjaiból. Lehet némi emlékképünk arról a rendszerről, ami sokaknak már történelem. Mi meg még tudjuk mi az a hétfői adásszünet és nem csak YouTube-on néztük a Szomszédokat, hanem Videoton tévén is.

Meg az is jó, hogy a változásokat (az internet megjelenése, a mobiltelefon elterjedése) már viszonylag érett fejjel élhettük meg.

Amit meg rossz: most már nem mi vagyunk a "fiatalok", hanem az előttünk eggyel-kettővel jövő generáció. Ez elég szar érzés.

J.László 2013.02.06. 20:46:32

Szerintem a '60-asok szívták meg a legjobban. Mi az évszázad legunalmasabb évtizedében (70-es évek) voltunk tizenévesek.

Viktus 2013.02.06. 20:48:34

@Bloodscalp:

Ja ráadásul következő héten elmaradt az osztálydisco is ...

Viktus 2013.02.06. 20:49:16

@torma99:

Meg a Balu Kapitány, Gumimacik meg amit éppen bevásárolt az mtv ...

Viktus 2013.02.06. 20:51:27

@shwarcz bácsi:

Mitől voltak megnyomorítva? szocka bukásakor fillérekért szerezhettek lakást stb. amit persze egy részük most elkótyavetyélt, de aztán a fiataloknak ez teljesen esélytelen lett háttér nélkül.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.06. 21:02:05

Én meg az nemzedék vagyok, aki a mai napig nem tudta kiheverni az Aelita-megszakítást.

Éppen adták a tévében 1980 májusának végén Alexej Tolsztoj Aelita című sci-fi regénye szovjet megfilmesítését, amikor megszakították és bejelentették, hogy Farkas Bertalan felment az űrbe, s onnantól órákon keresztül Farkas-műsor volt Aelita-műsor helyett.

12 éves voltam akkor, most 45 vagyok, de legbelül még most is picit utálom Farkas Bertalant emiatt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.06. 21:04:28

@J.László:

Igen. Én már első osztályosként 1973-ban éreztem, hogy nem kóser a világ, s baj lesz. Kiszámoltam, hogy 2000-ben 33 éves leszek, s alig vártam, hogy elmúljanak a 70-es évek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.06. 21:07:30

@Fatal Error! System Halted!:

Én akkor éreztem, hogy megváltozott a világ, amikor 1995-ben az akkor elsőosztályos fiam megkérdezte tőlem, hogy "ki a fene az a Lenin?". Boldog nemzedék, mely nem tudja ki az a Lenin!

mizrolist 2013.02.06. 21:10:44

@torma99: Inkább 18 óráig tartott az a Disney összeállítás, a középső film ugyanis nem fél órás volt, hanem a duplája :)

J.László 2013.02.06. 21:25:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
A fiaim jót röhögnek, amikor a régi utcaneveket vagy mozikat sorolom. Lenin körút, Népköztársaság útja, Vörös Csillag mozi, Május 1. mozi.

A Felszab teret a mai napi így mondom, azt már megszokták.

2013.02.06. 21:26:47

@J.László:
mér, nem volt más? linkeljek néhány orbán és fidesz idézetet?

sockpuppet (törölt) 2013.02.06. 21:27:10

Lovamat a teljes kollekcióért eredetiben:

"Born in the USSR - 28 Up (28th May 2012) This was broadcast in the UK on 28th May 2012. Previous episodes were broadcast in 2005 (Born in the USSR - 21 Up), 1998 (Born in the USSR - 14 Up) and 1991 (Born in the USSR - 7 Up)."

]{udarauszkasz 2013.02.06. 21:34:32

Mi 89 ben probaltunk kivandorolni Svedorszagba. Aztan az elso 2 het utan az addig kedves svedek 3 labbal penderitettek ki minket azzal, hogy namostmar kikialtottak nalatok a koztarsasagot, takarodjatok haza.
Rendorsegi furgonnal a Malmoi kikotoig, aztan K-Berlinbol a vonatrol atszoktunk a repterre, (Pestre akartak minket kuldeni) es mi elhuztunk repcsivel Becsbe. Onnan mar csak 80 km volt hazaig. Nem egy oromteli idoszak volt, habar az azota eltelt evek se a Mennyorszagrol szoltak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.06. 21:54:49

@J.László:

Én meg annak idején marha ideges voltam, hogy a felnőttek Andrássy útnak nevezik a Népköztársaság útját és Oktogonnak a November 7. teret... :-)

Zb74 2013.02.06. 22:11:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Én akkor 6 éves voltam, és életre szóló élmény volt, amikor Farkas Berci mondta az esti mesét a világűrből, kezében a tévémacival, a fekete-fehér tévénk képernyőjén :)

Gyóni Gábor 2013.02.06. 22:17:49

Az utolsó szovjet nemzedék

A harmincasok átveszik az uralmat Oroszországban

oroszvilag.hu/?t1=sajtoszemle&hid=3665

Alfőmérnök 2013.02.06. 22:23:44

"Együttműködő partnerek: Ostrov Studio, VERZIO Filmfesztivál."

Magyarán: Soros-project.

takács bálint (törölt) 2013.02.06. 22:25:49

@szűkebb pátriárka:
a műholdas televíziózás jóval a rendszerváltás előtt megjelent. 1987-ben biztosan létezett. akkor indult a magyar forma-1. és 1988-ban nyitott mc donalds. ezt csak úgy mondom. akkor követelte először nyilvánosan kádár a szovjet csapatok kivonulását.

www.youtube.com/watch?v=sfrFmLK3M2k

ezek után alakultak a pártok. az mdf csak azért jött létre hamarabb, mert szűrös hozta a hírt moszkvából. pozsgay úgy gondolta, hogy lépni kell. és ezért összeült a hazafias népfront és a iii/iii és létrejött az mdf. aztán a iii/ii is összült. kádárt egészségi állapotára hivatkozva leváltották a saját sameszai. (1988 májusa) és létrejött az mszp. a iii/i is lett az szdsz. fidesz belső magja pedig meg a iii/iv próbálta beszervezni. hogy sikerrel, vagy sikertelenül azt ma nem (nagyon) tudjuk.

ezután jön a bush látogatás. mindenki várja az új mashall tervet. helyette azt mondja az elnök, hogy az "isten áldja meg magyarországot". csalódás. utána jön a nagy imre temetés. legendás orbán beszéd. mintha ő verné ki az oroszokat. pedig régen eldöntött tény. aztán a köztársaság kikiáltása.

de ezek előtt jóval volt műholdas tévé. sky és super channel. rtl. de a leginkább döbbenetes az, hogy mindenki a szomszédokból tájékozódott. az ország egy fikciós teleregényből próbálta megérteni, hogy mi zajlik körülöttünk.

frankzappa 2013.02.06. 22:40:19

83-as vagyok, semmi emlékem nincs a szocializmusból, semmilyen hatással nincs az életemre. Kisdobos se voltam, és oroszul se kellett tanulnom. Sőt óvoda nagycsoportjában angolul tanultam. Miért is tartozom az utolsó szovjet generációhoz? Az első számítógépet 1990-ben vettük, azon játszottam 7 éves koromtól. Egy igazi PC és nem C64 volt! Engem is marhára idegesített, amikor megszakították az adást Antall halálakor.

nyisziati 2013.02.06. 22:44:10

@szűkebb pátriárka: "Rossz: sok szempontból mi a tuti dolgokról éppen lemaradtunk (a rendszerváltás utáni kavarodás előnyös oldalait éppen nem tudtuk kiélvezni), de sok szopásban már részük volt."

Ezt én is elmondhatom, pedig 10 évvel idősebb vagyok ennél a generációnál. Sőt, szerintem kb. a teljes munkás-paraszt osztály és az értelmiség jelentős része is kimaradt az "osztozkodásból", nem véletlenül beszélhetünk még mindig "felső tízezerről". Esetleg százezerről, de annál biztos nem több. Úgyhogy ez NEM generációs kérdés.

]{udarauszkasz 2013.02.06. 22:44:56

ma mar mindenki tudja, hogy a draga jo nyugat vett jo penzert egy keleti blokknyi halom berrabszolgat a ruszkiktol. Erre kellettunk. Merci, Audi alkatreszeket osszeszerelni, ehberert. Biorobotok, ennyi, nem tobb. Es nem tett ez ellen senki semmit.

nyisziati 2013.02.06. 22:47:17

@Viktus: " szocka bukásakor fillérekért szerezhettek lakást stb."
Nana. Ez már akkor is súlyos százezreket jelentett minimum, amit a havi tízezerből már akkor sem volt könnyű kigazdálkodni. Ráadásul ki gondolta, hogy érdemes ingatlanba fektetni?! Akkoriban még senkiből nem bújt ki a "nyugati menedzser".

nyisziati 2013.02.06. 22:52:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

én meg diszpécserként dőltem majdnem hanyatt, amikor pár éve az egyik általam irányított sofőr kérdezte, hogy "akkor a Tolbuhin körút felől menjek?".

(vagy valami ilyesmit, nem emlékszem pontosan)

:DDD

Solaren 2013.02.06. 22:57:03

@]{udarauszkasz: Jó lenne nekem azaz éhbér..először nézz utána a tényeknek és utána fikázd a Mercit és az Audit.

Egyébként meg szidtam az Antallt,hogy miért pont akkor kellett meghalnia.Még egy órát ültem a TV előtt,hogy biztosan folytatják..még van remény.:)

Viktus 2013.02.06. 23:07:18

@frankzappa:

Te v.mi káder gyerek lehettél. Nem az az általános.

Llychllyn 2013.02.06. 23:08:10

@Solaren: Bizony, én sem adtam fel, hátha miután lement a gyász, folytatódik a mese... Hát nem folytatódott.
A jövő héten sem.
:(

Viktus 2013.02.06. 23:08:28

@nyisziati:

Mégis, aki nem itta el a pénzét az mind megcsípte a lakást. Nem is beszélve a kedvező otépéről előtte ...

Vombatus Ursinus 2013.02.06. 23:33:10

@Viktus: A szocializmus bukásakor senki sem szerzett lakást, max. a kilencvenes évek közepétől. A nyolcvanas generációnak esetleg a szülei vehették meg a lakásokat, ők semmiképpen.

frankzappa 2013.02.06. 23:46:34

@Viktus: Miért voltam káder gyerek? Mert nincsenek tiszta emlékeim 6-7 éves korom előtti évekről?:)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.02.06. 23:47:09

Na, én is pont 28 vagyok és én is néztem a Kacsameséket. Dagobert bácsi épp bekattant, az ikrek meg le akarták fogni. Kép el, csönd, gyászzene. Anyám bejött a konyhából éppen, ránézett a tévére és csak annyit mondott: "Csak nem meghalt az Antall?"

A komenizmusról elég kevés emlékem maradt. Sokáig pl. azt hittem, Caucescu Tőkés László kinézetével bír, mert az utóbbit sokat mutatták, az előbbit meg emlegették közben.

Némi kádározáás meg elvtársasozás maradt meg a régi híradókból, na meg a beforduló gömb logo (bár az mintha már utána lett volna).

Nem sok közvetlen kapcsolatom volt vele tehát, ezért így visszagondolva kicsit döbbenetesen hangzik, ha kiejtem, hogy "diktatúrában születtem és voltam gyerek".

Bicepsz Elek77 2013.02.07. 00:20:06

Azaz! Rz nem generacios kerdes. Az USA-ban is sok az ongyilkos pedig a kontinuitas megvolt. Van aki minden rendszerben megel.
A nagy kart az szenvedi el, aki megszokta, hogy masok gondolkodnak es parancsolnak helyette. 1989 elott parancsuralom volt 1989. utan meg csinald magad!!

embertelen brambertalan 2013.02.07. 00:33:28

a fomuksi meghalt, gyasz zene, monoszkop ez tipikus kocsi szokas volt. 68-askent eppen belecsoppentunk hogy par ev alatt legalabb 3 ven orosz komcsi feldobta a pacskert es a ma nepnemzeti ojsagirok sirassal kuszkodve bucsuztak el az elvtarsaktol. :DD

Esperes úr 2013.02.07. 00:48:02

A kacsamesés megszakításra én is emlékszem, bár reccsenést nem okozott bennem, mert 18 évesen feldolgozható az ilyesmi, de amikor megtörtént, a bátyámmal azonnal tudtuk, hogy az Antall miatt van. Akkoriban már mindenki tudta, hogy nagyon beteg.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.02.07. 01:51:37

Én úgy emlékszem, hogy megszakították az adást, de nagyon sokáig nem jelentettek be semmit. Szinte láttam, ahogy az illetékesek pánikban rohangálnak össze-vissza. Egyébként akkoriban Antall-t már nemigen kedvelte a nép, sőt. Számomra meglepetés volt, hogy annyian elmentek a temetésére.

Az én gyerekkorom nagy élménye, hogy a 80-as években szinte minden héten meghalt egy szovjet pártfőtitkár (számunkra a világ ura) és mentünk le az ebédlőbe megnézni a temetését. Na, az tetszett!

Fiatalkorom nagy élménye meg az volt, hogy volt remény, pl. hogy a Fidesz más lesz mint az MSZMP, mára már ez is elszállt.

Felnőttkorom meghatározó élménye pedig az, hogy külföldre lehet költözni!

hopptarisznya 2013.02.07. 02:03:09

A 80-asoknak már nem sok közük volt a rendszerváltás előtti időkhöz.
8-9 évesen milyen emlékeik lehetnek? Ugyanmár!
Inkább a 70-eseket sorolnám az átmeneti korosztályba.
Akik akkor voltak tinédzserek. 12-18 éves emberkék. Akiknek még kötelező volt az orosz... aztán hirtelen lett helyette angol. Akik voltak kisdobosok. Akik a tévében nézték, hogy mi folyik az utcákon. Akik még emlékeztek a Május 1-i ünnepségekre, és a légiparádéra aug 20-án.

xylon 2013.02.07. 02:09:18

@hopptarisznya: huh, ez mind megvolt nekem, 78-as vagyok.

valamit · http://darwin.freeblog.hu/ 2013.02.07. 03:09:44

@hopptarisznya:
Az a korosztály attól érdekes, hogy mondjuk "felnőtt" a 80-as években mint kommunizmusban, mindenféle háború nélkül békésen kidobta a kukába, majd "felnőtt" a 90-es években mind kapitalista. És ami még érdekessé teszi, hogy TUDJA, hogy ilyent lehet. Nem így felnőni, hanem ekkora fordulat BÉKÉSEN.

VOGAben 2013.02.07. 05:47:01

"75-77-es korosztállyal van leginkább kibaszva!" És ezt meg kell becsülnünk! Most ismétlik keddenként a dunán a 78-as körzet c. sorozatot(1982). Először ismétlik. Pedig Schütz Ila már évekkel ezelőtt meghalt és Sztankay sem kölyök már. "Ilus, szódát!"

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.02.07. 08:08:25

Nagy kirúgások várhatók az MTV trágyadombon. Egyre több a normálisan gondolkodó, ezért el fogják távolítani őket.
Bár ha bekapcsolod már hazudnak, de lassan végük.

barli 2013.02.07. 08:13:15

az még csak OK, hogy megszakították a Kacsameséket, a baj az volt, hogy elmaradt az Ausztrál Expressz..
Árpi bácsi meg csak egy jó óra múlva szólalt meg, akkor nemigen láttam értelmét az azonnali megszakításnak.

Az Erasmus túrista kifejezést nem értem, el tudná magyarázni valaki? Bár nekem is megvolt az Ersamus öszöndíj, de az még ma is van, nem?

Guybrush Threepwood, mighty pirate (törölt) 2013.02.07. 08:16:39

Azok melyik nemzedékhez tartoznak, akik örültek, hogy hétfő ellenére van adás a tévében? (Loenyid Brezsnyev temetését közvetítették :-)

barli 2013.02.07. 08:21:24

@hopptarisznya:
asszem érintva vagyok :)
-orosz, aztán angol (bapánikolt/átképzett orosztanárok had) megvolt
-piros nyaakendö majd letiltott piros nyakkendö (nyolcadikban brahiból felvettük, az ofö maj' szívrohamot kapott) megvolt
-május 1 Farkas Bercivel/Kádárral a tribünön megvolt
-megszakított kacsamesék/elmaradt ausztál expressz megvolt
-taxisblokád megvolt
-erasmus megvolt

Ahoz képest elég jol vagyok, nem vesztem el teljesen, söt örülök, hogy valamennyire tudom, hogy milyen volt azelött.

Bónus track: kisdobosként voltam a parlamenti úttörökarácsonyon Dolly Roll-al
Bónus track #2: a növérem volt az antenna az osztályukban amikor Szürös Matyi bejelentette a Köztársaságot

barli 2013.02.07. 08:22:42

@barli: vagy ekrantul nostrut

barli 2013.02.07. 08:23:36

szünet (TVben) és betüreklám volt már? :)

2013.02.07. 08:28:17

@Guybrush Threepwood, mighty pirate: Azok a mink vagyunk, a 70-es években születettek. Bizony, Brezsnyev elvtárs halála megrázó volt, a temetést pedig még az iskolában is lehetett nézni a TV-ben.
Amúgy mitől "elveszettek" a mai harmincasok? Szerintem a rendszerváltás eseményeiből tízegynéhány éves gyermekként keveset érzékelhettek-érthettek, az meg hogy, felelőtlen, egoista, magamutogató, segghülye gyernőtt a fiatal felnőttek egy igen jelentős hányada, világjelenség.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.07. 08:40:04

@sokasebi:

Én akkor már orosz iskolába jártam, így ott éltem hát 3 szovjet vezér halálát. Ilyenkor az igazgató mindig beszédet mondott és hangoztatta, hogy még jobban össze kell fognunk és tömörülnünk a Párt körül, mert az ilyen pillanatokban az ellenség megpróbálja kihasználni pillanatnyi gyengeségünket.

Persze az orosz gyerekek 95 %-a meg örült mint majom a farkának, hogy a temetés napjára rendkívüli szünnap lett elrendelve. A legmerészebb gyerekek meg vicceket meséltek. Az egyik viccre emlékszem

Megy az állampolgár Csernyenko temetésére. Megállítja egy KGB-s:
- Legyen szíves a jegyét!
- Ó kérem, nekem bérletem van az ilyen eseményekre.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.07. 08:41:25

@Vombatus Ursinus:

Én 1990-ben vettem meg a nagymamám tanácsi lakását. A piaci ár kb. 5 %-án.

barli 2013.02.07. 08:46:42

még mindíg nem értem, hogy mi miért vesztünk el

Melchi Zadok 2013.02.07. 08:51:36

@J.László: dehogy volt más. pontosan ugyanaz volt. ez az, amit a magadfajta soha nem lesz képes felismerni, mert szerelmes.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.07. 08:52:14

@frankzappa:

Az első számítógépemet Berlinben vettem 1984-ben, Nyugat-Berlinben. Úgy volt, hogy kicsempésztem egy aranyérmét, azt eladtam egy nyugat-berlini bankban, s abból vettem.

Aztán vissza Kelet-Berlinbe vicces eset zajlott le. Odamentem a nyugati vámoshoz, hogy kérjem az ÁFÁ-t. (Egyébként nyugatról nem volt határőrizet, hiszen nem ismerték el a határt, szóval a vámos csak úgy állt, hátha valaki kérdezni akar valamit.) Ekkor a következő beszélgetés zajlott le:
- Szeretném visszaigényelni az ÁFÁ-t.
- Milyen áruról van szó?
- Ez egy számítógép.
- Van Önnek engedélye stratégiai termék kivitelére Berlin szovjet megszállási övezetébe?
- Nincs. Engedély kell egy egyszerű számítógéphez?
- Igen, szerepel a kiviteli tilalom alá eső termékek listáján.
- Hol szerezhető be engedély?
- Minden munkanap 8-17 között a berlini szövetséges nyugati hatalmak főparancsnokságán.
- Hát, nekem erre nincs időm.
- Hát akkor menjen tovább Kelet-Berlinbe, ÁFA-visszaigénylés nélkül.

Ez itt maxval1967.files.wordpress.com/2012/12/br04.jpg én vagyok háttal, amikor átlépek a fehér vonalon, előttem a tábla "Ön belép az amerikai megszállási övezetbe", apám fényképezett le hátulról.

Melchi Zadok 2013.02.07. 09:00:11

@J.László: a 70-es évek volt a XX. század legfaszább évtizede...
még nálunk, ahol ugye nem sokat lehetett ebből érzékelni, szóval még itt is jobb volt, mint a 80-as vagy a kilencvenes (bár ez utóbbit is bírtam)

Zsíros Bunci 2013.02.07. 09:00:19

Igen, néztem VOLNA a KIBASZOTT kacsameséket és erre egy pofát kellett nézni egész délután. GECIK

Úttalan utakon 2013.02.07. 09:12:28

@buday008: Ezzel egyet értek, a 80-as években jó volt gyereknek lenni. Feleennyire sem volt veszélyes a világ, én óvodából is egyedül jártam haza, el lehetett engedni. És - nálunk legalábbis - az ideológiai nevelést is erősen hanyagolták, az örsi naplót néha hazavittük és rajzoltunk bele mesefigurákat, ebben ki is merült. Lehet, a tanító néni sem volt egészen meggyőződve az ideológia helyességéről, régi vágású hölgy volt, még a háború előtt kezdett tanítani, mi voltunk az utolsó osztálya. A rendszerről egyszer beszélt nekünk, az 1. tanítási napon: elmagyarázta, hogy azért kell tanulni, mert a világon bármit el tudnak tőlünk venni erővel, kivéve amit megtanultunk. És aki ért valamihez, az utána is új életet tud kezdeni, bárhova kerüljön a világban. (Az emigráció szót nem mondta ki, de arra célzott.) Nem gondoltam, hogy ez a tanács az ún. demokráciában, az ún. rendszerváltás után még inkább aktuális lesz.
És hogy látom én a rendszerváltást? K..va nagy szívás volt a kilencvenes éveket túlélni, az inflációt, munkanélküliséget, feketemunkát, tandíjat pont mikor a bátyám egyetemre ment. Sokszor fáztunk, és nagyon szegényesen ettünk. Akkor én még elhittem, hogy ez szükségszerű áldozat, hogy most rossz, de a nehézségek után majd egy olyan Magyarországon leszek felnőtt ember, és olyan országban fogok családot alapítani, ahol a stabil, kiszámítható egzisztencia nem luxus. Ma úgy látom, hogy mindezt azért kellett elszenvednünk, hogy a posztkommunista hatalmi elit és a tűz közelében lévő ellenzéki politikusok és holdudvaruk megtömjék a zsebüket és az offshore bankszámláikat. Apám és Anyám vérén élősködtek, most pedig az én generációm vérén élősködnek, és legszívesebben mindet a Dunába lőném.
A javaslatom pedig az itt élő fiataloknak ugyanaz, amit a tanító néni nekünk javasolt: tanuljatok (amíg lehet), és húzás el olyan országban, ahol aki dolgozik, azt meg is becsülik.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.02.07. 09:20:46

Amúgy én is néztem 11 évesen, nem sokkal később meg videójáték-terembe akartam menni tesómmal, de zárva volt :S

Mielőtt valaki beírná (nem valószínű persze), hogy a BBC brit tv-adás a II. vh kitörésekor 39. szeptember 1-jén félbemaradt a Mickey's Gala Premiere, és azt 46.06.07-én folytatták ugyanonnan, az a később elterjedt legendának dőlt be.
Igazából megvárták a végét, és 12.35-kor kapcsoltak ki 7 évre; a rajzfilm végetért, majd tesztjel-sugárzás után minden drámai bejelentést nélkülözve lekapcsoltak.

www.transdiffusion.org/tv/baird/tvoff

HakapesziM 2013.02.07. 09:20:59

75' - ben születtem, örülök, hogy van némi elképzelésem az előző rendszerről. Mindig szerettem hallgatni a felnőtteket, így sok emlék, információ megmaradt abból a világból. Az egy teljesen más élet volt. Volt szerencsém még a legutolsó években az NDK - ban járni, látni a berlini - falat "élesben", voltam a Ceaucescu - Romániában is.

90' - ben is figyeltem az eseményeket, tudtam, hogy nem mindennapi időket élünk, az emberek izgatottak voltak, sokat vártak a változásoktól. Épp elkezdtem a középiskolát a taxisblokád idején, igazi kaland volt nekünk, kis tacskó kölyköknek, a város másik végéből hazautazni, úgy, hogy semmi nem járt.

90' - ben a többség meg volt győződve arról, ha nem is egy - két éven belül, de lassan európai színvonalon fogunk élni. Mai ésszel megmosolyogtató az akkori naivitás. Megdöbbentő, hogy majd' negyedszázad alatt mennyire nem váltak valóra ezek a remények. Ezt a legpesszimistábbak sem gondolták volna.

Viktus 2013.02.07. 09:31:47

@Vombatus Ursinus:

Ki mondta, hogy a nyolcvanas generációk? Te olvasni is szoktad amire reagálsz, úgy végig ... egyébként a rendszerváltás után bizony kezdődött az önkormányzati lakásállomány kiszórása. Na meg pl. a néphadsereg átalakításával-csökkentésével ott is sorban építették le a volt lakásállományt ...

Viktus 2013.02.07. 09:32:33

@frankzappa:

Amit leírtál az kb. azoknak volt elérhető. :P

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.02.07. 09:58:35

A régi rendszer felbomlása mindenképpen morális válságot okoz. Megszűnnek a régi igazodási pontok, felbomlik a mindennapok kultúrájának szövete. Ez persze mentális problémákhoz vezet, amit a gyerekek is "megörökölnek".

Nekem pont az a bajom a cölöpteknőssel, hogy ő újra szétveri a kialakulóban levő rendet (ami persze olyan, amilyen) és elindult visszafelé az időben. Szeretne Kádárrá válni.

AlbaZen 2013.02.07. 10:10:44

1984-es születésű vagyok. Nagyon jól ismerem a jelenséget. A problémákat ezekben látom:

- A 80-asok szülei a legpuhább kommunizmusban voltak felnőttek, nem volt stressz, nem volt hajtás, megszokták, hogy az államtól minden jár. Ebben a szellemben nevelték a gyerekeiket, akik iszonyatosan elkényelmesedtek egy viszonylagos jólétben, és ki lettek kímélve minden megélhetési harctól. Ezért a 80-asok többségének nyűg és fájdalom keményen dolgozni, mert szüleiket se látták soha keményen nyomni.

- A 80-asok előtt még sok felsőoktatási intézmény állt nyitva, amelyek felé a szüleik beterelték őket. Így lettek sokan olyan értelmiségiek, akik igazából nem tudnak magukkal mit kezdeni, mert valójában nem azok, csak diplomájuk van.

- A 90-es, 2000-es években a jobb állásokat feltöltötték korábban a 60-asok, 70-esek, akik még mindig fiatalok, fiatalosak, a gazdaság pedig azóta csak visszafejlődött. Így aztán a diplomásoknak nem igazán jut lehetőség, legalábbis nem annyi, amennyien vannak.

- Fentiek miatt még nagyon sok 80-as lakik a szüleinél, ami 30 felé közelítve szociális tragédia.

Szerencsére a fentieket utolsó pillanatban, de még időben felismertem és változtattam.

Globetrotter2014 2013.02.07. 10:16:10

Ott a pont, a 60as években és pláne a 70es évek elején születettek az elveszett generáció. Ők még a régi rednszerhez igazodva tervezték el az életüket. Sokkal nagyobb is lett a szórás köztük. ez a generáció vagy privatizált / fejest ugrott a való életbe vagy sosem talátla meg a helyét.

Nem is rétem mi lenne a baj a 80as években születettekkel, ők már világosan láthatták hogy mi lesz az új világrend.

Ha lesz még szívás az a 90es generációé lesz...

Elijah_Baley 2013.02.07. 10:17:32

monnyuk, én szerencsés vok, a rencerváltással csak nyertem, de ismerek sok ruszkikat, nagyon nem mind1 ám h itt, vagy ott vagy az elveszett generáció tagja :)

Vinnie Jones 2013.02.07. 10:22:03

Szerintem az "elveszett generáció" a '72/73-tól '81/82-ig születettek. Az ezelőtt szeletettek a "kis generáció" az azt, követően születettek meg valszeg Antal József halálára emlékezhetnek csak, egy teljesen másik nemzedék, akik koruknál fogva nem sokra emlékezhetnek a 1990 előtti időkből. Az elveszett generációt nem csak az tartja össze, hogy legalább egy szovjet vezető temetését körbevevő cirkuszt átéltünk, hanem az is, hogy szinte mindenki vagy tíz évvel korábban, vagy tíz évvel később szeretett volna születni...

Ficken, spritzen, randalieren! 2013.02.07. 10:40:39

Ez a generáció azért tűnhet elveszettnek, mert már rég szétszóródott a világban, és a legtöbbjüknek esze ágában sincs hazajönni. Az itthon maradók nagyobbik része is már tervezi a lelépést, a kisebb része még kerget valamilyen ábrándot, illetve van még a vitézydávidok szűk köre. Kb. így fest a '80-as években született magyarok körképe. Akármerre nézünk, mindenhol csak nyuggerek és cigányok, ameddig a szem ellát. Ez pedig elég szomorú...

Globetrotter2014 2013.02.07. 10:41:16

@Vinnie Jones: minde generációnak megvolt a nagy lehetősége. A 60as években születteké a rendszervátlás, a 70es években születettké annak morzsái, majd a 80as években a (már a versneyre és a piacgazdaságra szakosodott) oktatás.

Az utólsó mondatod előcsalt egy szmájlit belőlem,

barli 2013.02.07. 11:04:29

@Ficken, spritzen, randalieren!:

egyik sem elveszett generáció, mindenhol vannak hülyék :)

pizzaboy 2013.02.07. 11:12:37

@Úttalan utakon: tyű vazze. riszpekt, +1, like, stb.

Vinnie Jones 2013.02.07. 11:12:43

@ZF2: Morzsákkal nem lakik jól az ember...

parade 2013.02.07. 11:13:30

Én 77-es vagyok és 89-ben kötelező volt megnézni a köztársaság kikiáltását. Az úttörő csapat vezetője meg egy nap alatt MDF-es lett.

hebab 2013.02.07. 11:23:41

Szerintem nem 18.08-kor volt, hanem 17.08-kor. De nem vagyok benne biztos. Az viszont biztos, hogy amikor a tévé elkezdte vetíteni a Walt Disneyt, akkor a Kacsamesék 17.00-kor kezdődött. Nem emlékszem, hogy 1993-ra ez megváltozott-e vagy sem.

Globetrotter2014 2013.02.07. 11:30:17

@Vinnie Jones: ezekkel a morzsákkal igen. Nem te lettél a köézpvezető, de olyan helyzetből indultál ahol még bőven volt hely fölfelé menni.
A 80as évjráatúaknál már volt képzett konkurens a 70es évekből, de egyúttal a képzésük is jobb volt.
A 60as ganerációnál még nem volt érdemi közgazdász képzés, csak marxista ideológia. A aki 1992-3 után tanult tovább ott beindultak valóságkonformabb képzések.

A 80as genweréciónál már átlaános iskolában tudták hogy fontos a nyelv, hogy mik a piacklpes képzések stb.

Generáéciókkal egyre nagyobb volt a verseny de a felkészülési lehetőség is egyre jobb volt.

innovation 2013.02.07. 11:41:48

@buday008: Ez egy hülyeség! Azért érzed így, mert akkor gyerek voltál. A gyarapodás meg átszólagos volt, amelyet hitelből és látszatmunkából tartottak fent. A gyerekkorra pedig mindenki nosztalgiávla tekint, hogy akkor jobb volt. Persze, mert semmire nem volt gondod.

Aztán jött a rendszerváltás, amit elbaltáztak. Utólag persze mi okosak vagyunk, de ott, akkor... Persze a szüleink akkor is mondták, hogy azt a sok vagyont miért így és ennyiért kell elherdálni. Ha ebben az országban lettek volna felelős vezetők, akkor nem így történik. De valljuk be, hogy utoljára talán a Monarchia vagy Horthy idejében voltak felelős vezetők, akiknek voltak valami céljai a közösség iránt, nem pedig szemben. Vagy nem CSAK szemben velük!

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.02.07. 12:09:54

Nem hiszem hogy bármit felfogtak a szocializmusból akik pl. 85 után születtek.
Inkább a 75-85 közötti generációt nevezném a cikkben említett generációnak.

nyisziati 2013.02.07. 12:20:32

@Úttalan utakon: "túlélni az inflációt, munkanélküliséget, feketemunkát, tandíjat pont mikor a bátyám egyetemre ment. Sokszor fáztunk, és nagyon szegényesen ettünk. Akkor én még elhittem, hogy ez szükségszerű áldozat, hogy most rossz, de a nehézségek után majd egy olyan Magyarországon leszek felnőtt ember, és olyan országban fogok családot alapítani, ahol a stabil, kiszámítható egzisztencia nem luxus. Ma úgy látom, hogy mindezt azért kellett elszenvednünk, hogy a posztkommunista hatalmi elit és a tűz közelében lévő ellenzéki politikusok és holdudvaruk megtömjék a zsebüket és az offshore bankszámláikat"

+1

Tökéletesen leírtad a lényeget, mi is ezt éltük át, ugyanezt gondoltam és ezért vagyok most iszonyú csalódott, hogy az álmainkból SEMMI nem valósult meg, hanem a végére még egy diktátort is a nyakunkba kaptunk, aki mosolyogva hazudik a képünkbe, és a legrosszabb Rákosi-diktatúrát idéző államosítást is "nyugdíjvédelem" címszó alatt akarja eladni. Egyetlen felelős politikus nem volt szinte 22 év alatt, senkit nem kaptak el a milliárdos csalások miatt, viszont az általuk ellopott pénzt megint mi fizetjük ki. Nem vagyok forradalmár típus, de ilyenkor ugrál a bicska a zsebemben.

nyisziati 2013.02.07. 12:26:18

@HakapesziM: "Mai ésszel megmosolyogtató az akkori naivitás. "
Nem feltétlenül. Ha a vezetőink (és lényegében a nép, akik közül felemelkedtek) jobb erkölcsi állapotban lettek volna, kellő empátiával és segítőkészséggel megvalósulhatott volna, mint Ausztriában vagy Kelet-Németországban (mindkettő orosz megszállás alatt nyögött jóideig).

Joejszaka 2013.02.07. 12:39:48

81-es vagyok, nagyon jol emlekszem a komcsikra.
Az ovoneni mutogatta nekem a Lenin bacsit es a szankozo gyerekeket.

Az unokatesom kamionsofor akart lenni, hogy a dollar boltban vasarolhasson.

Mindenki boldog volt, de csak suttogva mert beszelni.

Emlekszem Csernobilra es a salatara.

A 90-es evekre jobb szeretnek nem emlekezni.

Bicepsz Elek77 2013.02.07. 12:44:53

Ez az elveszett nemzedek elmelet egy nagy hulyeseg!!!! Ez az alkalmazkodni keptelen emberek onigazolasa!!!! Rengeteg minden allandoan valtozik, es egyesek kepesek barmilyen rendszerbol elonyt kovacsolni, masok pedig keptelenek erre. Egy nagy-nagy-nagybatyjam(dedanyam testvere)idejott Pestre 1923 korul egy falubol mint inas. Volt egy jo szakmaja (futesi rendszereket szerelt). Egy zsido csaladnal lakott alberletben(velvaros), akiket elvittek 1944-ben(ok "rabiztak" a lakast, es bekoltoztettek masokat (is). 1945 utan visszatertek, de akkor meg allamositottak a lakasukat ok meg hamarosan emigraltak Izraelbe. A "rokon" sikeresen kicserelte az idegen "tarsberloket" videki rokonokra, igynem telepitettek ki, masreszt megvoltak a "zsido kapcsolatok" (kis raktarboltja volt, amit allamositottak, de meghagytak a helyen.A helyi zsidok ("uzletemberek") mindig beultek beszelgetni), igy amikor arannyal bizniszelt es baszogattak a rendorok az 1950-60-as evekben, mindig kimentettek.
1965 utan maszekolt, es megszabadult a tavoli rokonoktol, igy a csalad dozsolt a kor viszonyaihoz kepest: kulfoldonnyaralas, a feleseg(azelso se, de az ki lett rugva hutlenseg miatt) eleteben nem dolgozott, a lanyai szinten, csak a fia bizniszelt tovabbra is. A rendszervaltas utan megvettek bagoert a 4 es felszobas lakast, amit 2000 ben eladott az ozvegye 25 millioert es most abbol el. A szegeny rokonok persze utaltak es irigyeltek, de ez van.
Mondjuk ez csak egy pelda arra, hogyha valaki ugyesen kihasznalja a dolgokat, akkor tokmindegy milyen a rendszer. Persze ertelmesen kell idomulni, a belso onallosagot nem feladva. pl. egy ismerosom 10 eve megutalta a homikat, most megtoleranciabajnok lett, de nembelso meggyozodesbol, csak mert atmosta az agyat a media. Ha 5 ev mulva az menne a TV ben, hogy homikat kell olni, akkor azt tenne.

Viktus 2013.02.07. 12:45:46

@Kínai cuccok tesztje:

Na ebben van v.mi, aki nem volt legalább kisdobos az sok minden változást nem vett észre a nagy "rendszerváltásból".

barli 2013.02.07. 13:02:24

@Bicepsz Elek77:
azert van különbség a bizniszelni minden rendszer alatt és jól élni meg a tisztességesen élni között.
Az ország legnagyobb baja, hogy mindenki a kiskapukat keresi, ézért az államnak kevés a bevétele, ezért több adót szed (aminek nagy részét simán ellopják).
Én speciel dolgozni szeretnék, tisztességes mértékü adót szeretnék, a maradékból meg tisztességesen megélni.

sarkadinagy 2013.02.07. 13:02:58

Én picit odébb lennék, ti. '88-as vagyok, és a rendelkezésemre álló szűkös idő alatt az elmúlt rendszerből semmilyen emléket nem sikerült magamévá tennem. Úgyhogy nyolcvanas évekes vagyok, utolsó szovjet generáció meg nem. Btw a korból talán az egyetlen emlékem a hír a tévében az országot elhagyó utolsó szovjet katonákról... de az már '91-ben volt. A Kacsameséket sem néztem, és ezzel sikerült elérnem, hogy nagyjából 2004-ig fogalmam sem volt arról, hogy ki az az Antall József.

A hozzám hasonló korúak nagy generációs élményének egyébként inkább a 2008-ban kezdődött válságot lesz érdemes tartani. Nekem még volt 2007-ben egy darab békebeli rendszeres munkám - iskola mellett részmunkaidőben callcentereztem- ahol a felvételnél nem követeltek tőlem egyetemi diplomát annak igazolására, hogy tényleg tudok írni-olvasni, a fizetés munkaidőarányosan majdhogynem korrekt volt, és a munkahelyi vezetőimről nem az volt a benyomásom, hogy alig titkoltan a halálomat kívánják. Azóta ilyenek, amennyire érzékelem, annyira nincsenek. Az ELTE matek szakon hallgató öcsémnek az iskolaszövetkezet óránként nettó 550 körül fizetne matematikatanításért. Ez budapesti bérszínvonalon egy kevésbé tehetséges segédmunkás teljesítményének felel meg. Hát így.

dzsugasvili 2013.02.07. 13:20:22

Minden tisztelettel, ha azt se tudjuk eldönteni, hogy kikről van szó egyáltalán, '75-77-es születésűekről, vagy tíz évvel fiatalabbakról, akkor itt nem is egy, hanem két elveszett generáció van már szinte, azok is szellemi fogyatékosság miatt vesztek el.

Szerintem ha valaki Antall József halálakor Kacsameséket nézett a tévében, és '77-ben született, akkor ott komoly problémák lehetnek.

Amúgy meg az is kérdéses, mit jelent az, hogy valaki még emlékszik az internet meg mobiltelefon előtti világra. Sok embernek már 4 éves korából vannak rendesen emlékei, a mobil meg az otthoni internetezés pedig 2001-2002 környékére lett eléggé elterjedt, és olyan 2-3 év múlva minden tekintetben. Vagyis egy mai 18 évesnek még akár lehet emléke arról bőven, hogy mentek hazafelé gyorsan, mert vártak egy telefonhívást. Ez alapján életkort belőni nehézkes.

csárli hárper 2013.02.07. 13:29:07

az utolsó szovjet nemzedék, éppen most regnál...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.07. 13:33:34

@Joejszaka:

Leninről és az óvodásokról az orosz alapvicc:

Moszkvai óvodások kimennek sétálni a parkba. Találnak egy sündisznót az egyik bokor alatt.

A tanítónéni megjegyzi:
- Látjátok gyerekek? Ugye felismeritek? Hiszen több dalt is tanultunk már róla!

Az egyik gyerek lehajol a sünihez, közelről ránéz:
- Sosem gondoltam volna, hogy így nézel ki, Vlagyimir Iljics!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.07. 13:39:34

@AlbaZen:

Apám - aki 1940-ben született - meg azt mondogatta mindig a 80-as években, hogy a legjobb a bölcsész szak az egyetemen, mert az bármire jó. Persze, ez igaz volt a kommunizmus végéig. Aztán meg kiderült, hogy semmire se jó az új rendszerben.

A 70-es években nyelvtanári diplomával felvette az embert bármelyik állam cég, mert kellett nyelvet tudó ember. Aztán meg elküldték az emberkét, hogy levelezőn végezze el a közgázt. Szóval a bölcsész szak nagyon nyerő volt. 1990-ig. Azóta meg teljesen értéktelen.

Void Bunkoid 2013.02.07. 13:43:12

@AlbaZen: bizony, ezt jól írtad le.

Amúgy a csúfondárosan mamahotellakóknak meg Erasmus-turistának csúfolt 80-as években születettek leginkább két okból csinálják a dolgot (ja igen, azért "turistázzák" őket, valaki kérdezte, hogy miért turisták, mert azért ha megnézzük, az Erasmus ösztöndíjjal - akármennyire is tanulmányi célú meg cserediákságnak kikiáltott valami - a legkevesebb esetben mennek ki külföldre _tanulni_ a diákok, a külföldiek is leginkább csak becsajozni meg hőbörögni járnak ide (a magyar lányok feltétlen külföldifasz-fetisizmusa külföldön is köztudott...)):

- első körben az otthonmaradás sokszor egészen egyszerűen ANYAGI okokból történik. Nem mindenki születik felsőtízezres antallkorszakbeli ügyeskedő-atomtolvaj, meg bizniszmen családba, és sajnos nem mindenkinek adatik meg az a lehetőség, hogy anyu-apu beruház egy kéróra neki a diplomaosztóra, sokszor az otthonmaradó csemete konkrétan azért marad otthon a háromszobásban a szülőkkel és fizet bele a rezsibe, hogy legalább abban az EGY lakásban ne kapcsolják már le a gázt meg a villanyt

- másodkörben, ez leginkább az otthonmaradó ÉS erasmusturista egyedeknél megfigyelhető - tök vicces, egyszerűen FÉLNEK felnőni. Pont az a - igaz, hitelből, rettentő adósságállományt maga után vont - viszonylagos létbiztonság már nincs meg, mint akár a "puha diktatúra" 80-as éveiben, amikor még gyerekek voltak, és ők már igen, "nagy-gyerek" vagy tizenéves korukban már találkozhattak a híradókban, vagy személyesen is olyannal, hogy igen, vannak felnőtt emberek, akik éheznek, fáznak, az utcán élnek, betegesek és nincs keretük meggyógyulni - valamint PONT az ő korosztályukhoz köthető "diplomásrobbanás", amikor is iszonyat módon megnőtt a felsőoktatásban tanulók száma, sokszor igen piacképtelen tanulmányokkal - ők is most már nőve-növekedve nagyon is tisztában vannak azzal, hogy amit tanulnak, azzal igazából semmit nem lehet kezdeni, és hacsak nem tanulnak még, nem maradnak "gyerekek" - ők is hamarosan az utcán kannásborral ücsörgő büdös szőrmók hajléktalanok táborát gyarapítanák.

Ez ellen védekeznek vagy a mielőbbi külföldre meneküléssel (mert habár - akárhogy kapálózik a határátkelőblog, az innen külföldre települők jó 80-85 százaléka akkor is messze a végzettségén aluli, alja melót végezni megy ki - nem valami elit munkát végeznek, de legalább azt ott megfizetik úgy, hogy nem fázik az albijában, meg ki tudja fizetni a bérleti díjat), vagy az otthonmaradással, esetleg a tanulmányi időszak minél tovább kitolásával...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.07. 13:44:32

én is kacsameséket néztem akkor. :D

Void Bunkoid 2013.02.07. 13:58:20

Az már csak a hab a tortán, hogy igazából képzetlen munkaerőre mint olyanra, egyre kevésbé van szükség (tehát hiába jönnek az ötletek, hogy menjen a hajlékonytömeg meg a semmitérő dipóval rendelkezők fizikai munkát végezni, kapálni, bányászni, utat építeni) - bányáink már nincsenek, a kapálós-kertészkedős-útépítős dolgot pedig, éljen a 21. század - nagyrészt gépekkel végzik, ahol egyetlen gép elvégzi kb 300 kétkezi munkás munkáját egyetlen gépkezelővel, és jóval kevesebb költséggel, mint amennyibe a 300 kubikos vagy aratómunkás kerülne.

A nagy megoldás vagy az, hogy a) belenyugszunk, hogy a termelő munka szakértelmet igénylő kiváltság, és ja, ezek a szagemberek akik úgyis piszok eredményes módon termelnek, keressenek orbitális összegeket, ennek a 90 százalékát levonjuk jövedelemadónak, és ebből lesz eltartva az a nagy tömeg, aki nem tud dolgozni, VAGY b) nem növekedünk, nem szaporodunk egy jódarabig, csak amennyi a populáció fennmaradásához szükséges, hetenként lottósorsoláson lesz kihúzva az a szerencsés 50 ember, aki megpróbálhat gyereket nemzeni, aki ezen felül meg meri próbálni, az azonnali abortuszban és ivartalanításban részesül, VAGY c) visszatérünk az ipari forradalom előtti módszerekhez, és akkor megint mindenkinek van melója, VAGY d) egymásnak ugrunk és jól kiirtjuk egymást mindenféle nukleáris fegyverekkel. Az a szerencsés kevés aki megmarad, és túlél addig, amíg elmúlik a fallout, az kezdheti ezt a civilizációs játékot elölről.

Amennyire az emberiséget meg a törit ismerem, a d) verzió fog megvalósulni....

Void Bunkoid 2013.02.07. 14:03:17

@Void Bunkoid: az előző eszmefuttatásom rövidítve:

a) az 1984-verzió
b) a Fortress - 33 emelet mélyen a pokolban-verzió
c) a Mad Max-verzió
d) a Terminátor-verzió

:))))

mizrolist 2013.02.07. 14:24:32

@Bicepsz Elek77: szóval a rokonod arannyal üzletelő orgazda volt? Szép karrier, valóban. Ez miért is nem számít köztörvényes bűncselekménynek? Várjunk csak, annak számított akkor is meg most is... :P

barli 2013.02.07. 14:29:02

@dzsugasvili: az ausztrál expresszre vártunk, az jött volna a kacsamesék után! :)
És nem a halálakor néztük, hanem ö halt meg akkor, amikor néztük. És nem az volt benne az idegesítö hogy megszakították, hanem hogy úgy szakították meg, hogy nem történt semmi amíg a zárpi bácsi be nem ért a stúdióba, az meg volt egy jó óra.
Bunkóság, de akkor még gyerek voltam, így éreztem, bocs.

Alterra 2013.02.07. 14:37:18

hopptarisznya, HakapesziM szívemből szóltatok.
Én 73-asként egyébként szerencsésnek érzem magam (és nem szerettem volna se hamarabb, se később születni).
Örülök, h még éltem az előző rendszerben, örülök, h fiatal felnőttként éltem meg a rendszerváltást, hihetetlenül lelkesítő időszak volt. (A Szűrös féle kikiáltásra viszont nem engedtek el Pestre a gimiből minket). Nekem még pont nem kellett a fősulin tandíjat fizetnem (a tesómnak pont igen) és amikor lediplomáztunk, a nyelvtudásunkkal, új ismeretekkel viszonylag gyorsan el tudtunk helyezkedni. Sok csoporttársam igen szép karriert csinált.
Én pont úgy éreztem, hogy a 80-as években születettek bár csak 10 évvel fiatalabbak nálam, de a távolság sokkal nagyobb köztünk, mint a nálam 10 évvel idősebbeknél. Épp ezért, mert ott a rendszerváltás, mint választóvonal. Kb. iskolás kortól kezdődnek az embernek a külvilágról a tudatos emlékei. (90-es években a 86-ban született gyerkőc megkérdezi, amikor táborozásról van szó: a cserkészekkel voltatok?)
Még nehezebb most a gyerekeimnek magyarázni a régi dolgokról. Miért nem lehetett utazni, mit nem lehetett mondani stb.

Alterra 2013.02.07. 14:39:49

@Void Bunkoid:
Lehetne még egy megoldás: 10-12 órás helyett 6-8 órás munkaidő, többeknek...

Alterra 2013.02.07. 14:41:11

Ami a rendszerváltáskori naivitásunkat illeti: azért mintha Csehországban, Szlovéniában jobban sikerült volna a dolog, bár a válság most utóbbiaknak is betett...

Tehetetlen Dodó 2013.02.07. 15:28:51

@barli: Ez tényleg így volt: megszakították a műsort, de vagy félóráig nem volt semmi csak először üres képernyő, aztán valami gyászzene.
Csak később került elő valami fekete zakós káder - már nem emlékszem, hogy Árpi háver-e, vagy előtte valaki más - és kezdte hinteni az igét elborult pofával.

Tehetetlen Dodó 2013.02.07. 15:30:24

@Void Bunkoid: Ahogy állunk, mindegyik, egyszerre.

Void Bunkoid 2013.02.07. 15:32:41

@Alter E: igen, régebben erre is gondoltam, hogy a huszadik század elejére kitalált 8 órás munkaidő az akkori 2 milliárdos lakossághoz volt igazítva, ma ez már rég nem releváns, és ja, simán lehetne mondjuk négyórás napi munkaidő, máris kétszer annyi munkahely.

A bökkenő az, hogy ezzel a bérek is feleződnének, a kedves termelő és szolgáltató szektor viszont k*rvára nem lesz hajlandó lemondani az extraprofitjáról és a magas árakról, hiába kerül abszolútértékben mondjuk hatvanadannyiba egy kiló kenyér előállítása, mint 1920-ban, akkor sem fogják az abszolút árakat hatvanadolni - tehát a háromhatvanas kenyírtől örökre elbúcsúzhatunk.

No, ezért (is) lesz a háborús-népirtós megoldás a legvalószínűbb.

AlbaZen 2013.02.07. 15:41:19

@Void Bunkoid:

Kegyetlen és bizonyos körökben hazaárulással ér fel, hogy bizony sokan vagyunk kis hazánkban, sok éhes szájat kell eltartanunk.

Lehetne csökkenteni az adókat, ha a nem produktív rétegeket egyszerűen hagynánk kihalni, de az meg ugye nem fér bele a szociális állam XXI. századi modelljébe, meg egy politikus sem merné bevállalni, pláne egyet jelentene egy komoly polgárháborúval.

Amit meg kellene érteni: A lakosság több mint felének egyszerűen nincs meg a tudása ahhoz, hogy felépítsünk egy nemzetközileg versenyképes gazdaságot, egyszerűen nem képesek rá. Lemaradtak, vagy már eleve sem volt meg ez a tudásuk. Akkor meg hogyan akarok nyugati színvonalon élni, ha nem tudom eladni se belföldön, se külföldön azt, amit csinálok?

Szerintem a legnagyobb hazaárulás az iskolarendszer és a hasznos szakmák szakképzésének szétverése és ehelyett a diploma istenítése.

Vinnie Jones 2013.02.07. 15:42:41

@Bicepsz Elek77: te most a mutyizásról beszéltél, semmi másról... igen, mindíg is voltak, mindig is lesznek pitiáner bűnözők! De az, hogy pitiáner "rafkós" kisköcsögnek lenni, ne legyen már alternatíva egy nemzetnek...pffff

barli 2013.02.07. 15:48:15

@AlbaZen: mondjuk talán azzal kéne kezdeni, hogy csak magyar terméket kéne venni, még akkor is, ha kicsit drágább, kicsit rosszabb is. Lenne itt egyböl ipar meg mezögazdaság. Dehát a teszkós hollandparadicsom meg németcsirke az olcsóbb.
Nyugatias felfogású vagyok, de azért azt észre kell venni, hogy a nyugat korántsem fair a kelettel. Nem azért mert olcsóbb, azért mert náluk tudják támogatni pl. a mezögazdaságot, mert ök dontik el, hogy kinek mennyi pénz megy.

Vinnie Jones 2013.02.07. 16:01:46

@ZF2: A '90 évek elején a régi rend értékei eltüntek secc perc alatt, az új rend értékei még azóta sem erősödtek meg. Tömeges elbocsájtásokkor az ember nem karriert épített, hanem elgondolkodott a társadalmi igazságtalanságokon. Akkor jelent meg a "papa-mama" elintézi fogalma, hisz akinek a papa-mama az elöző rendszernek volt a haszonélvezője, az a mostanié is lett. Ekkor nyílt szét a társadalom és betonozódott be a régi rend, akik az addigi politikai hatalmukat kiegészítették, gazdasági és média hatalommal is a )szovjet fegyvereket felválltva). A munkásosztály gyermekeinek, mint kitörés maradt a mutyi, kényszervállalkozás, ami ösztönös volt, nem tudatos és tervszerű választás. A '90 évek legjobb dolga egy fiatalnak az elektrónikus zene és az ahhoz köthető (szub)kultúrák voltak. A kacsameséket azért nézték sokan az "idősebb" tinédzserek közül is, mert akkor hetente jó ha három órányi rajzfilm volt összesen, egy hét alatt a tv-ben. A '80 évek végén meg kiürült a grund ha elkezdődött a Tom és Jerry... még 98-ban is semmit nem érő 30,000 ft volt a havi középfizetés. És ekkor 98/99 fordulóján emelkedett az ingatlanok ára ötszörösére pár hónap alatt, evvel az addig úgy, ahogy megedződött huszasok alól kihúzva a biztos(nak vélt) talajt...

Globetrotter2014 2013.02.07. 16:16:44

@Vinnie Jones: szerintem ez nem így volt. 90ben önmagában a (nem poltikai hanem gazdasági értelemben) rendszerváltással sok új lehetőség nyílt. bankok boltok ezek minde "szakembereket" igényeltek. Csak ilyen az átkosban nem létezett. Nyilván ha kohász voltál és máshoz nem értettél akkor ezzel jól nem járhattál. De hirtelen mindent felkellett találni, mi az a lízing? egyáltalán mire jó a bank, hogy éesz valakiból bróker, hogy ilyet előtte sosem tanítottak.

Ingatlanok emelkedtek, de az önkormányzati ingatlanokat a bérlők szinte ingyen megkapták.

Voltak lehetőslgek csak élni keleltt velük.

Vinnie Jones 2013.02.07. 16:31:51

@ZF2: A 72/73-as születésűek, de inkább a Ratkkó bébik 75/76/77 születésű tömegek a kilencvenes évek közepéig még gyerekek voltak! Addigra meg már minden le lett osztva! A fiatal huszasok , meg igen is megsinylették, az ingatlan ár bumm-ot, mert ha hiszed, ha nem ezeknek az embereknek a nagyrésze nem önkormányzati lakásban nőtt fel... ezért is mondtam, hogy ha 10 évvel korábban születik ez a generáció, mondjuk úgy, hogy mindenki huszonévesen köszönti a 1990-et, akkor igen, igazad van. De akikről én beszélek azok mindd gyerekként élték meg ezt az időszakot, a 81/82-es születésűek 2000-ben szavazhattak előszőr... mi maradt ő nekik?

mond6om 2013.02.07. 19:42:45

"Kis tanmese a se egyetemista, de dolgozó nemzedéknek:
Egy tömött buszon egy srác megmagyarázta a mellette ülő idős úrnak, miért nem képes megérteni az idősebb nemzedék a fiatalokat:
- Maguk egy más, majdnem primitív világban születtek és nőttek fel. Mi, mai fiatalok az internet, a tévé, a szuperszonikus repülők korában nőttünk föl, villanyárammal és hidrogénnel járó autóink, szinte fénysebességgel működő számítógépeink vannak. Sőt!
Egy kis csend után az idős ember így felelt :
- Igazad van, fiatalember, nekünk mindez nem volt meg, amikor fiatalok voltunk, következésképpen feltaláltuk őket! Te mit készítesz a következő nemzedéknek?"

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.02.07. 22:47:16

@frankzappa: Ezt hogy sikerult osszehozni? & eves korodig nem voltal tudatodnal?

En 79-ben szulettem, voltam kisdobos , 1994-ben meg oroszt tanultam, mert kotelezo volt az altalanos iskolaban ( varosokban mar lehet nem, nalunk igen) .
Uttoro csak azert nem lettem, mert rendszervaltas ( vagy amit annak csufoltak) volt.

xylon 2013.02.08. 00:20:03

@mond6om: jaja, demagogia, a magyar nyugdijas a felsorolt ujdonsagok kozul melyiket felfedezeseben vett reszt?

Amugy teljesen ertheto hogy a kesei 70 es a 80-as evek fiataljai bedobtak a torolkozot. Ilyen negativ kampanyt ritkan latni a fiatalokkal szemben, mikozben nyilvan valoan az oregek, a butak es az elit lopja a penzunket.

Eloszor mindenkit elzavartak egyetemre hogy a tudase a jovo, aztan lebufeszakoznak mindenkit aki 30nal fiatalabb es ketkezi mezogazdasagi munkarol hadovalnak. Kiosztjak a megtakaritasainkat a mostani nyugdijasoknak mi meg majd megoldjuk mashogy. Na persze. Aki ertelmes az lecel kulfoldre a tobbi meg leszarja es fuvet sziv. Eljen az anarchia, mindenki bekaphatja tovig.

mond6om 2013.02.08. 10:26:15

@xylon: Foglalkoztatott már téged valami olyan dolog, amit nem megkapnod kellene, hanem amit létrehozni, adni lennél képes?

Bloodscalp 2013.02.08. 13:07:15

@Gábor (Gee Halen): érdekes mód anyám is rögtön levágta miért szakították meg, és tőkés ha mutatták mindig úgy jegyeztem meg hogy ő gonosz emberke-ma már tudom hogy az.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.02.10. 04:35:13

@dzsugasvili: Szerintem ha valaki Antall József halálakor Kacsameséket nézett a tévében, és '77-ben született, akkor ott komoly problémák lehetnek.

Alapvetően két műsor volt a tv-ben amikor tele volt a koli tv-szobája, a Kacsamesék és a Dallas. Vasárnap egy átlagos vidéki kisváros olyan kihalt volt, mintha neutronbomba-támadás után lenne. Minden zárva volt. És vasárnap nem illett ismerősökhöz menni, csak rokonokhoz. A tv-ben (2 csatorna) nem volt semmi érdekes, csak mise-közvetítés. A Kacsamesék meg legalább elhozta Amerikát.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.02.10. 04:36:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ez itt maxval1967.files.wordpress.com/2012/12/br04.jpg én vagyok háttal

Hol vagy, a kövér nő mögött? :)

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.02.10. 04:38:16

@Alter E: Lehetne még egy megoldás: 10-12 órás helyett 6-8 órás munkaidő, többeknek...

Az nem jó, mert kétszer annyi öltözőszekrény kellene! :)

Tehetetlen Dodó 2013.02.10. 18:34:03

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Volt ilyen is:
- Mi a címe az új szovjet tévésorozatnak?
- ???
- Temetés a Vörös Téren.
süti beállítások módosítása