A túlzott deficit és az elmúlt nyolc év
2012. február 23. írta: TuRuL_2k2

A túlzott deficit és az elmúlt nyolc év

  Az Európai Bizottság tegnapi döntése nagyon szigorú. Akkor is példátlan, ha egyelőre csak fenyegetés, és nem feltétlenül esik el miatta Magyarország kohéziós forrásoktól. A bizottsági döntésről szóló kormányzati megnyilatkozásból érdekes módon hiányzik az elmúlt nyolc év fordulat. Pedig most aztán igazán lenne miért pörgetni a nyolcévezést.

  Elég csak ellátogatni a Bizottság honlapjának megfelelő oldalára, a folyamatban lévő túlzott deficit eljárásokat összegző táblázata sok mindent elárul:

  Magyarország ellen folyik messze a legrégebb óta ilyen eljárás. 2004. május 1-jén csatlakoztunk az EU-hoz, május 12-én már döntött is az Európai Bizottság, hogy hazánk ellen is túlzott deficit eljárást kezdeményez. 

  2004 óta elfogyasztottunk néhány kormányfőt, gyorsan összeszedtem, ki hány költségvetés tervezéséért és végrehajtásáért felelt 2004-től 2012-ig:

miniszterelnök büdzsé tervezése büdzsé végrehajtása
Medgyessy Péter 2004 2004
Gyurcsány Ferenc

2005, 2006, 2007,
2008, 2009

2004, 2005, 2006,
2007, 2008, 2009
Bajnai Gordon 2010 2009, 2010
Orbán Viktor 2011, 2012 2010, 2011, 2012

 

  Mindenekelőtt emlékezzünk meg Medgyessy Péter és az MSZP-SZDSZ történelmi bűnéről, a száznapos programról (amit ostoba módon a Fidesz is megszavazott, de ettől még a kormányzati felelősség a kormányé), ami hosszú-hosszú időre hazavágta a magyar költségvetést egy nyomorult önkormányzati győzelemért. Azt is érdemes megemlíteni, hog Gyurcsány Ferenc és felesége már ebben az időszakban is jelentős befolyással bírtak a kormányzati politikára.

  A miniszterelnökök közül egyértelműen Gyurcsány nevéhez fűződik a legtöbb (deficites) év a kérdéses időszakban. Érdemes felsorolni a nagy reformer országlásának, a 2004-2009 közötti időszaknak a költségvetési hiányszámait: 6,4%, 7,9%, 9,3%, 5,0%, 3,7%, 4,4%. Minden évben meghaladta a 3%-ot, többnyire brutálisan (3% alatti hiány esetén megszűnhetett volna az eljárás, legfeljebb később újraindult volna).

  A korábban is éveken át kormánytag Bajnai miniszterelnöksége jelentős részben a szocialista-liberális kormányzás legkárosabb vívmányainak (13. havi nyugdíj és barátai) eltakarításáról szólt, viszonylag fegyelmezett költségvetési politikával. A mítosszal szemben azért csak viszonylag, mert például a 2009-es, jórészt Bajnai kormányozta évben a hiány Oszkó Péter fogadkozása ellenére jócskán meghaladta a tervezettet és (az Eurostat számai szerint) 4,4%-osra sikeredett. És utódaik dolgát sem tették olyan nagyon egyszerűvé.

  Az Orbán-kormány aztán hiába tartotta alacsonyan (2011-ben talán 3% alatt) a hiányt, azt az Európai Bizottság – teljesen érthető módon – az egyszeri tételek miatt nem fogadja el, továbbra sem látja, hogy képesek lennénk azt huzamosan a 3%-os plafon alatt tartani. Orbánékat nem érheti különösebben váratlanul, hogy a becsatornázott magánnyugdíjpénzek nem oldották meg a túlzott deficitet, s a mostani kormány felelőssége, hogy nem biztosította, hogy azokat nem számítva is olyan számokat érjünk el, amikkel kikerülhetünk az eljárás alól. Így aztán most az a nehéz feladat vár a kormányra, hogy (az eddigi bevételnövelő válságadók és egyebek után) a költségvetés kiadási oldalán is jelentőset húzzon, miközben az egészségügy, a BKV vagy éppen a MÁV évtizedes, tíz- és százmilliárdos trágyakupaca éppen készül ránk omlani. Az amúgy is életveszélyes mutatványt csak tovább nehezíti a Fidesz álszent és önámító nemmegszorítás álláspontja, aminek még az ellenzéki politizálásával ágyazott meg, rendkívüli bölcsességről és előrelátásról téve tanúbizonyságot.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr464171888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Samott 2012.02.23. 08:37:38

Nyilvan dolgoznak a mult bunei a hatterben, de szerintem ezt most a gazdasagi szabadsagharc es a hiteltelenseg miatt kaptuk. Orban es csapata arra jatszott, hogy szoban mindenbe belemegy de a valosagban ott szabotalja el a szukseges lepeseket ahol csak tudja (mintha a Torok IMF peldat is emlegettek volna ennek kapcsan). Csak ugye pont o mondta, hogy ne azt figyeljek mit mond, hanem hogy mit cselekszik... nos ezt azert kaptuk, hogy meg is tegye azt amirol beszel.

tevevanegypupu 2012.02.23. 08:48:14

Nyilvan rajottek arra, hogy minel inkabb hivatkoznak arra - ami egyebkent igaz - hogy az mszp-szdsz kormany jovoltabol jutottunk ide - annal tobb szankciot kapnak. Nem nehez kitalalni, hogy ezert nem hivatkoznak mar ilyesmire, de azert aki nem hulye az rajott erre magatol is. Hogy hiaba bizonygatjak azt, hogy vegre sikerult ezt-azt elerni - es nemely dologban vagyunk olyan jok, hogy meltoak vagyunk az Europai Unio tagsagara(-: - az nem oszt es szoroz a vegtelenul elfogulatlan europai dontobiraknal. Ha a Magyarorszagot kepviselo europai biztos szerint is megerdemeljuk a foldbe dongolest, ugyan mit valaszolhatna erre a kormany? Hiszen Andor nem azert van ott, hogy az orszagot kepviselje, hanem..reszben hogy jo fizetes kapjon, reszben meg csak.

marko11 2012.02.23. 08:58:06

@tevevanegypupu: Andor és társai NEM Magyarország érdekeit képviselik! Akkor - kérdem költőien - vajon kiét?

tevevanegypupu 2012.02.23. 09:09:49

@marko11:

Kizarolag a liberalis es nem a mostani kormany (es ezzel egyutt Magyarorszag) erdekeit ez nyilvanvalo. valoszinuleg azert is nem volt ott (tanacsoltak neki) csak nem egeszen ugy sult el ahogy a hatterbol ezt elkepzeltek.

==T== 2012.02.23. 09:10:05

Divat itt a száznaposat szidni, de annál sokkal több kárt okoztak a túlárazott nagyberuházások vagy az indokolatlan szociális kiadások.

bolá 2012.02.23. 09:17:50

Itt egy alapos elemzés a költségvetési hiányról fn.hir24.hu/gazdasag/2011/10/06/miert_vergodik_magyar_gazdasag? a Béremelés és eladósodás: egy mítosz cáfolata c. részben

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.02.23. 09:25:37

Lassan mondom: n e m l e s z m e g s z o r í t á s

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.02.23. 09:42:17

@==T==:
A valóban problémás túlárazott nagyberuházásokkal szemben a száznapossal épp az volt az igazán nagy gond, hogy nem egyszeri tétel, hanem a költségvetést folyamatosan terhelő kiadásokból állt. 13. havi nyugdíj? 50%-os béremelés a közszférában?!

cutcopy 2012.02.23. 09:44:45

"a Fidesz álszent és önámító nemmegszorítás álláspontja"

Az ifjú, recesszión nevelkedett gyermekeknek nyilván olyan természetes a nép megszorítása mint a levegővétel, és aki ezt tagadja az már álszent.. Csak azt nem értem, a szocik megszorító politikája ezen az alapon miért bukott meg..?

==T== 2012.02.23. 09:46:58

@TuRuL_2k2: A közszféra béremelése indokolt volt - főleg a közalkalmazottaknál - de a 13. havi valóban nem. Mondjuk arra pontosan már nem emlékszem, hogy mely konkrét tételek voltak a 100 napos részei, és melyek voltak azon kívüliek.

cutcopy 2012.02.23. 09:56:35

Ez is érdekes hogy velünk ellentétben egyes országok meg kedvezményeket kapnak:

www.vg.hu/gazdasag/gazdasagpolitika/laphir-brusszel-enyhithet-a-hianycelokon-369510

varosoko 2012.02.23. 10:01:12

Azért azt vegyétek figyelembe, hogy most már tényleg nincs tartalék társadalmi oldalról. Tényleg hülye mód jobboldali párti vagyok, de amikor nincs hova tovább hátralépni, mert a sziklafalhoz koccan a fej, akkor nyugodtan megszoríthat Orbán, Gyurcsány, Karácsony, nem érdekes, mert nincs miből. Az elmúlt 20 évben iszonyat kemény munkával és takarékoskodással (=önsanyargató egészségtelen életformával is, csak a munka, csak a munka) feléltüknem csak az anyagi, de az emberi tartalékokat is. Ki vagyunk merülve. Akkor jöjjenek, tereljenek a Dunához, lőjenek le, legalább vége.

tarackos 2012.02.23. 10:08:07

Turul, jól leírtad, pontosan erről van szó, nem kell ezt ragozni!

Az okokról viszont lehet beszélni. Az egész a 2010 hiányelengedéssel kezdődött amire nemet mondott az EU. Ennek célja az adócsökkentés finanszírozása lett volna. Innen sem tudott visszatáncolni a fidesz ezért szétverte a manyupot. A manyup és a végtörlesztés miatt bizonytalanodott el mindenki, ezért tavaly először működő tőkét vittek ki nem pedig hoztak be, leálltak a beruházások, növekedett az árfolyam. Ezek miatt bukták az államadósságcsökkentés és a munkahelyteremtési álmokat.

Vagyis a teljesen pancser módon bevezetett egykulcsos miatt az összes többi célt elbukták, köztük a hiánycél fenntartható megtartását.

Ezért a kormány senki másra nem mutogathat mint magára. Mivel mégis mindenki másra mutogat, miközben semmiért sem hajlandó vállalni a felelősséget, ezért jönnek a keményebb lépések. Minden érintett részéről. Itt tartunk most.

Van ettől rosszabb, ahogy a 2010-es helyzeten is lehetett rontani ezen is lehet...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.02.23. 10:26:05

@==T==:
A közszféra béremelésének az indokoltsága is kétséges, de a módja egyértelműen a lehető legkárosabb. Ha egy rosszul működő, drága rendszerben minden egyéb érdemi módosítás nélkül 50%-kal emeled a béreket, akkor az eredmény nem egy jobban működő rendszer lesz, hanem egy ugyanolyan rosszul működő, még drágább. Érdemi átalakítások mellé lehetett volna jelentős béremelést adni, hogy megnyerjük a t. érintetteket az ügynek, de így csak annyit sikerült elérni, hogy 2003-tól megint béremelésért sírt az egész közszféra, a költségvetés meg megroppant.

TG69 2012.02.23. 10:37:30

@TuRuL_2k2: Épp azért volt kormányáltás, hogy változzon a gazdaságpolitika és legyünk újra sikeresek. Ez a mostani EU döntés azt jelzi, hogy 1,5 év időhúzás történt miközbe a strukturális hiány nem csökkent, sőt nőtt. Ezen kívül sikerült az egykulcsost ugyanúgy lejáratni, mint a reformálást annaó a szoclib. Vagyis az elmúlt8év az nyílván azért nem működik, mert már a fidesz sem rzi ebben a helyzetben hitelesnek. Végülis amit felsorolsz hibák (100 napos pl), azokat ők is lelkesen támogatták. Anno sok vita volt az indexen, hogy az ellenzéki magatartásnak van e politikai felelőssége, kihat-e a következő kormányzati ciklusra és mindenben nekünk lett igazunk. Pedig pl én is adtam egy esély a fidesznek...

Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2012.02.23. 10:39:03

@tarackos: Amit lehetett elrontani, azt a fidesz elrontotta, majd még rontott rajta.
Miközben a padláson csontvázakat hajkurásztak, ami az orruk előtt volt nem vették észre, nem tettek semmit, sőt, a megalapozatlan költségvetésükkel még rá is tettek egy lapáttal. A helyzet az turul, hogy az EB szemében kishazánk nem vityával került fel a térképre. Őket nem érdekli, hogy 2006-ban marslakók, vagy komenisták vagy rendes keresztyény fideszeek voltak hatalmon és most meg ki van. Ez nem így működik. Van Magyarország akivel szemben van egy eljárás, ami megszüntetéséért nem tett semmit. 2010 áprilisa óta sem... Ez egy helyzet volt, egy probléma amit meg kellett volna valahogy oldani. Nem akarták, ők sem, az mszp sem. Ez bizony a kétharmad kudarca, hogy nem tudtak (akartak?) egy ilyet elkerülni pedig mindenható kétharmaduk, forradalmuk, tákolmányuk, NER-jük, ilyen-olyan ki és el és leszámoló kormánybiztosuk van...
Remélem viktor ráébred, hogy nem ő tom cruise az egy becsületbeli ügyből, vagy egy harmadrangú ügyvédsorozatból az ügyvédtálentum, hanem kormányfő aki felelős több millió emberért. No meg arra, hogy az Eu nem tárgyalóterem, ahol szépen kigondolt beszédekkel elvakítjuk az esküdteket, hogy a sorozatgyilkosunkat (ó párdon, unortodox politikánkat) egyhangúlag felmentesse. A rossz hír az, hogy ha ő így gondolja, a közönsége az ügyésznek és nem a sorozatgyilkosnak drukkol. Az "esküdtek" sem.

==T== 2012.02.23. 10:46:43

@TuRuL_2k2: Vannak hibák a közszféra működésében, de a közalkalmazottak durván alul voltak/vannak fizetve (tanárok., eü-dolgozók, rendőrök) miközben a köztisztviselők elég szépen kersenek/kerestek.

A drágaság relatív, Magyarország GDP arányosan egyáltalán nem költ sokat az állami működésre, sőt, inkább keveset. A működési anomáliák jelentős része inkább a jogszabályi környezetből adódik. Mivel az érdemi átalakítás nálunk általában nagy arányú kirúgásokat jelent, nem értek egyet a hozzászólásoddal.

==T== 2012.02.23. 10:47:52

Ez amúgy gyönyörű:

hirszerzo.hu/nyuzsi/2012/2/22/Orban_Viktor_vermet_asott_Y6898T

vastagbor.blog.hu/2012/02/22/a_sikeres_magyar_eu_elnokseg

Röviden: nem régi EU elnökségünk alatt Viktorék szorgalmazták annak a jogi lehetőségnek a megteremtését, amit most rajtunk alkalmaznak először. Sőt, elnökségünk legvégén erre voltak a legbüszkébbek.

TG69 2012.02.23. 10:55:11

@==T==: Vannak közgazdasági ökölszabályok. Ilyen pl, hogy nem szabad a bérkenek szignifikánsabbak többel emelkedni, mint a GDP növekedés. Amikor ez megtörténik, akkor az eredmény vagy a bérek elinflálása, vagy bérstop stb lesz, de közben növekedési áldozat és egyebek mellett pár év alatt sokkal rosszabb helyzetbe kerül egy gazdaság, mintha megfontoltan emelgette volna a béreket.

Célkereszt 2012.02.23. 11:11:35

Azt nem értem, hogy majd minden ország esetében 2009-ben volt az első jelentés. Előtte csak Magyarországnak lett volna 3%- nál nagyobb a hiánya?

Gekko 2012.02.23. 11:19:19

Menj már a 'csába az "emútnyócéveddel"!, most komolyan! Nem szeretek kommentekben személyeskedni, de néha kihúzhatnátok a fejeteket a seggetekből. Persze, GYF egy fasz. És? Kötelező ugyan akkora baromnak lenni? Ha GYF netán - remélem - kútba ugrik, akkor a gazdid megy utána????

Áhhhh, változtasd meg a nicked Virág elvtársra, az illik hozzád. Buta komcsi és az ő magyar narancsa...

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.02.23. 11:26:11

@poszt: Akkor abban gondolom egyetértünk, hogy épp ideje volt irgalmatlanul fejbe vágni a magyar kormányt a felelőtlen költségvetési politikáért. Az, hogy azt a kormányt épp a Fidesz adja, egy sajnálatos (...) történelmi tény, de az intézkedés helyességét nem érinti.

Kérdésre válaszolva újfent közlöm, hogy sem Andor, sem a többi uniós biztos nem a delegáló országot képviseli, hanem az Európai Uniót, így teljesen felesleges a nemzeti érdekek képviseletét elvárni tőlük. Arra az Európai Tanács szolgál.

Grrr 2012.02.23. 11:30:53

Tisztázzunk azért két dolgot:

1. A biztosok NEM a hazájuk érdekét képviselik! Explicit elvárás, hogy az össz-európai érdekeket szolgálják. Mint ahogy a magyar kormány tagjai nem megyéjük vagy városuk érdekét képviselik.

Ez szakmai ügyekben gondolom nyilvánvaló. Milyen lenne, ha az Hahn regionális politikáért felelős biztos kétszer annyi pénzt adna Ausztiának; ha Ciolos az agrártámogatásokat alakítaná úgy, hogy azok kifejezetten Romániának kedvezzenek; ha Almunia a spanyol nagyvállalatokat hagyná versenyjogot sértő módon működni?

De az inkább politikai jellegű döntésekben is kötelező ez: a nagy tagállamok épp elég hatással vannak a Tanácson/Európai Tanácson keresztül az ügyekre. Ha már a Bizottságon belül is tagállami érdekek diktálnák a döntéseket, akkor minden maradék bizalom az EU-ban megszűnne.

2. A Fidesz-kormány saját maga kardoskodott az EU-s elnöksége alatt, majd most is benne volt, hogy az ilyen szankciók szinte automatikusak legyenek. Ehhez képest nagyon furcsa dolog nyíltan abban reménykedni, hogy majd a veszélyeztett mediterrán államok és lengyel és balit "barátaink" nem szavazzák meg a Tanácsban.

Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2012.02.23. 11:31:58

@Kettes: Az a baj, hogy a buta magyar nem veszi észre. Tátott szájjal hallgatja selmeczit és a fideszes honatyákat hogy íme egy újabb haza szent testére rontó gaz bitang, aki nem áll ki akár a világ ellen a hazáért...
A buta magyar pedig megnyugszik, megint ármánykodik a gonosz eu, már megint a gonosz elmútnyócév, szegény viktor a meg nem értett próféta.

Bell & Sebastian 2012.02.23. 12:26:53

@dr lecsekkoltam palihd agár & 'gazságügyi miniszer: Moslékzabáló kimaradt.

tevevanegypupu 2012.02.23. 12:31:03

@Bell & Sebastian:

Moslekrol szo sem lehet. Azt megeszi vagy eladja o maga.

user792 2012.02.23. 12:56:04

Akkor jól értem, hogy nem jött be a "nagy trükk"?
Magukhoz vették a magánnyugdíjpénztárak megtakarításait, de a belőlük megfinanszírozott hiánycsökkentést nem fogadta el a ZEU, így hát elment a levesbe az egész, plusz még be is fagyasztanak 140 milcsit?

Betonra koppant a Matolcsy-féle unortodoxizmus?

A kecske sem lakott jól, és káposzta sem maradt meg?

Hááát... ezt azért már elég nehéz lesz kimagyarázni. Még Szijjártópetyának is. :(((

Fenehorizont 667 2012.02.23. 13:01:05

@Kettes:
hogyne, persze. te, mint oldalfüggetlen, objektíven bíráló, felvilágosult blogger, azéazé csak-csak örülsz, hogy éppen a csúnyakormány idején történt meg.
most mond azt a tükrödnek, hogy ez nem szupcsi :D

Bloodscalp 2012.02.23. 13:01:28

@tevevanegypupu: van neked önálló gondolatod egyáltalán?

tevevanegypupu 2012.02.23. 13:15:59

@Bloodscalp:

A parttal tuzon-vizen at. Tudja, csak ugy mint maga.

Bell & Sebastian 2012.02.23. 13:17:21

@Bloodscalp: Maradjunk csak a kárörömnél, jó.

neeskens 2012.02.23. 13:35:52

Nagyon nehéz elfogadni és inkább megy az egymásra mutogatás, de ez egy igen erős figyelmeztetés a teljes magyar politikai elit számára, hogy amit az elmúlt 10 évben művelt az tarthatatlan.

Mondhatják a szocik, hogy Orbánék csinálták és a MaNyup államosítás ténylegi egyszeri tétel. Csak közben az 7 év túlzott hiányos költségvetésével kellene elszámolniuk.

Kenheti a Fidesz a szart erre az időszakra, azonban a 100 napos programot nemcsak megszavazták, hanem az azt követően még folyamatosan rá is pakoltak a szociális demagógiára. "Rosszabbul élünk, mint négy éve", "szociális népszavazás", tizennegyedik havi nyugdíj stb., stb.

Szóval az egymásra mutogatás, meg a mószerolás helyett fel kéne ismerni, hogy mi vezetett idáig.
De persze ez úgysem fog megtörténni, ahhoz minimum egy államcsőd kell.

Bryan élete 2012.02.23. 13:56:24

Csak le harsogták volna kivont karddal rohangáló kereszteslovagként azemútnyócévben, hogy ők, és csakis ők a megváltók, akik a szarból is aranyat tudnak majd csinálni, kolbászból lesz a kerítés, ha majd ők jönnek. Mert egyébként mindenki más úgy szar ahogy van.
Hát most két év alatt tapasztaljuk a Nagy Szájkarate eredményeit. Ha az egyszeri bevételeket - manyup, bankadó, multiadó stb. többezer milliárd - nem nyúlják le, hány százalék lenne a hiány? 10? Ezzel az eredménnyel mellet döngetni pofátlanság.
És az ország nagyrésze nyomorog, a jövő még sohasem volt ilyen bizonytalan, csőd csőd hátán.
És a jövő meg csak fokozódik.

Bloodscalp 2012.02.23. 14:00:10

@neeskens: nézd a görögöket, az államcsődben sem képesek megegyezni, majd EZEK megfognak?:) soha!
inkább behülyittik a teve féléket a médián keresztül.
Csináltak egy nagy pártfelvonulást és ennyi. 2 év alatt csak azzal törödtek hogy betonozzák be a hatalmukat.

Ozicsaj · http://www.youtube.com/watch?v=cryMVK1PwuQ 2012.02.23. 14:16:12

@Bell & Sebastian: Most miért bántsam őket?! Elég bajuk van a buta magyaroknak akik beveszik egy az egyben gondolkodás nélkül amit a fidesz mond.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.02.23. 14:23:06

"Érdemes felsorolni a nagy reformer országlásának, a 2004-2009 közötti időszaknak a költségvetési hiányszámait: 6,4%, 7,9%, 9,3%, 5,0%, 3,7%, 4,4%."

Valóban érdemes. Egyértelműen látszik ugyanis belőle, hogy a 2006-os váltás után brutálisan csökkenni kezdet a hiány (2 év alatt majdnem -6%), és ezt a trendet csak a világválság törte meg, szóval ha az nincs, már rég túl lennénk ezen. És akkor is túl lennénk, ha Orbánék maradtak volna az ortodox megoldásoknál...

vizipipa 2012.02.23. 14:25:21

Egy megjegyzést még a sok kritikához. Nem tudom hányan látják világosan, a görög úton járunk. Hazudozásainkkal is, túlköltéseinkkel is.
Mindazok, akik a görögöket szidják (lusta, naplopó, henye, pazarló, stb.), morfondírozzanak azon, mennyire vagyunk még a jelenlegi görög helyzettől, mikorra érünk oda.
Igen, most is alacsony az életszínvonal, most is több kellene erre, arra, amarra. Most sem tudunk fenntartani dolgokat amiket korábban létrehoztunk. A takarónkon viszont 2001 óta (11 éve!) folyamatosan túlnyújtózunk.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.02.23. 14:31:10

@Kettes: @Grrr: Az persze igaz, hogy a biztosoknak a Bizottság, az EU érdekeit kell szem előtt tartaniuk - papíron. Valóban fölösleges dugovicsi kiállást elvárni Andortól, de nehogy azt higgyük, hogy a valódi életben _semmi_ hatása nincs egy-egy biztos nemzeti hovatartozásának, oda-vissza.

csak egy cikk, számos példával a papíron lefektetett szabályok be nem tartására:

www.economist.com/node/10171795

Paluster · http://publikusan.blog.hu 2012.02.23. 14:35:52

Lehet, beletojunk az egész EU-ba és kilépünk. A vámból simán annyi bevételünk lesz, mint amit ezek a szerencsétlenek a kozmetikázásra adtak, mert az Uniós pénzből egy munkahely sem jött létre! Kell nekünk ez az áldemokratikus, parancsolgató EU? Menjenek a bánatba, nem sírok értük!

Bell & Sebastian 2012.02.23. 14:39:15

@dr lecsekkoltam palihd agár & 'gazságügyi miniszer: Ami formailag hibátlan, az attól még tartalmilag nem kell hogy igazságos legyen?

Végül is, ha minden, alamizsnaként osztogatott euró elindít hatot a birodalmi központba -amit ők kibírnak, csak mi nem-, nézőpont kérdése, hogy ez most hosszú távon kinek is rossz? Nekünk nem, feltéve hogy van bőséggel saját forrásunk.

Így lesz a politikai feltételekhez nem kötött, szabadpiaci hitel olcsóbb.

Nem látom be, hogy minek kellene ide frissen nyomtatott dollár, ha elég lenne az eurón igazságosabban osztozni, vagy beindítani az európai bankóprést.

Ennek az igazságnak az erejéből csak az a tény vesz el -nem is keveset-, hogy ebből is - abból is elloptak idáig úgy harminc százalékot itthon, nagyjából húsz itt maradt, a maradék ötven meg ment vissza.

Az elapadt tej sajnos a kisembereknek fáj a legjobban, meg a láncba épült tolvajoknak, a fizetési mérlegnek és az országnak kevésbé.

Ez alá is támasztja, hogy ki van az az intézkedés mellett vagy ki ellene, ki honnan kapja a fizetését?

==T== 2012.02.23. 14:49:47

@Fedor: nem csak a hiány csökkent, hanem a növekedés is...

ÁrPi 2012.02.23. 14:51:52

@Fedor:

"Valóban érdemes. Egyértelműen látszik ugyanis belőle, hogy a 2006-os váltás után brutálisan csökkenni kezdet a hiány (2 év alatt majdnem -6%), és ezt a trendet csak a világválság törte meg, szóval ha az nincs, már rég túl lennénk ezen. És akkor is túl lennénk, ha Orbánék maradtak volna az ortodox megoldásoknál..."

Ha 2008-ban nincs világválság??? OKÉ dreamer-Fedor!

Ha 2002-ben Orbánék győztek volna, akkor már rég túl volnánk ezen. Na, jobban mint akár a lengyelek.
Ez ugye szentigaz. :-D

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.02.23. 14:53:23

@rajcsányi.gellért (ergé): Ez így van. Nem véletlen, hogy minden állam őrülten egyezkedik a többivel, hogy melyik biztosi posztot kapja meg. Csak arról van szó, hogy a kormány és a közvélemény nem várhatja tőlük, hogy az országuk érdekeit az Unió érdekei elé helyezzék.

Alvarez 2012.02.23. 14:58:03

Azért van itt egy kellemetlen kérdés, amit a kedves posztoló nem mer feszegetni. Nevezetesen az, ha 2004 óta folyik ellenünk eljárás, akkor miért nem 2004+3=2007-ben indultak el a szankciók?

A válasz egyszerű: a 2006-os konvergencia programot az EU elfogadta, amit ez a szemét hazaáruló böszme banda be is tartott. Ezért nem volt cseszegetés. Majd jött a Vezér, aki páros lábbal rúgta ki az EU-t 2010-ben, és semmilyen megállapodásra nem volt hajlandó. Az eredményt látjuk.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.02.23. 15:06:29

A Jobbik feljelentette Andort hazaárulásért. Esetkocsi kéne a Parlamenthez.

mindig igazamva 2012.02.23. 15:11:35

TuRuL_2k2: akkor nézzél fidess Tv-ket (M1, M2, TV2,Echo, hirtv), kósa és a többiek éjjel nappal nyomják! A deficit mindaddig csökkent, amíg a fideSS hatalomra nem került, a saját számaidból is kiolvashatod. Az nem tudomány, hogy átmegyek a szomszédba, leütöm, elveszem a pénzét, amiből visszafizetem az adósságom.
Egyébként az igazi csata csak most jön! Eddig orbán le tudta kommunikálni a "nem megszorításokat", közvetett módon terhelte rá a lakosságra. A mostani kormány jobb megítélése ennek köszönhető. Azonban az EU szorítása miatt nem lehet alibizni, konkrét lépéseket várnak. orbánt igazából k...vára nem érdekli a külföld, a külföld véleménye. ő tudja, hogy a hatalmat itthon kell megszerezni, csak kényszerből jár Brüsszelbe. Nézzétek meg, nem utazik, egyedül az arabokhoz ment el koldulni, tanult belőle, most már nem megy sehova.
Ezt a köcsögöt nem érdekli semmi a maga hatalmán kívül. A gazdaságot rábízta egy félkegyelműre, talált egy martonyit, aki tartja a hátát külföldön, talált egy gerinctelen hernyót, aki bármit aláír, néha doktor-néha doktor nélkül. ő meg megszerezte a tokaji borvidéket, vagyonát milliárdokkal gyarapította, csak nem ezzel foglalkozunk, hanem tátjuk a szánkat, "hogy mán megint bántanak minket!"

Bell & Sebastian 2012.02.23. 15:14:53

@Alvarez: Ez is egy verzió. Meg az is, hogy kártyázás közben még nem teljesen világos, ki mennyi pénzzel áll majd fel az asztaltól.

A kohéziós pénzek megvonása alapvetően növelné a központi tagállamok hiányát az első körben, míg a periférián csökkentené hosszú távon.

Azaz növekedés serkentő és pénzügyi átcsoportosító szerepe van az effajta újraelosztásnak. A pénzszivattyú hajtásába befektetett energia.

Alvarez 2012.02.23. 15:24:18

@Bell & Sebastian: a kártyás hasonlatoddal arra akarsz célozni, hogy az unortodox gazdaságpolitika akár sikeres is lehet?

Nos, nem. Olvasd el Chikán, Mellár idevonatkozó írásait, nekik talán elhiszed.

user792 2012.02.23. 15:31:14

@Bell & Sebastian: Jaaaa..

tehát akkor ez a befagyasztás végsősoron jó hír! Legalább kevesebbet szívnak vissza tőlünk a globalogazdi pénzszivattyúi! Milyen igaz!

Virág et. 2012.02.23. 15:33:39

A szerző pontosan fogalmaz: a felelősség a mindenkori kormányé. Sorban a harmadik költségvetést tervezheti meg és a negyediket kezdheti végrehajtani az Orbáb-kormány, mire a büntetés hatályba lép(het). Ennyi időnek elégségesnek kellett volna lennie a korrekcióra.

Nem azért lettek odaválasztva azok, akik most kormányzati pozíciókban ülnek, hogy minden problémára vállvonogatás és hátramutogatás legyen a válasz, hogy de az elmúltnyolcév. Azt ígérték a választásokon, hogy jobban tudják csinálni. Ezek az adatok nyilvánosak, ők is ismehették őket.

Bizonyítani kéne felelősség-maszatolás helyett.

Bell & Sebastian 2012.02.23. 15:46:23

@Alvarez: Ezeket a csávókat nem is ismerem, induljunk csak ki abból, amit látunk.

@user792: Mondtam, hogy kár még kasszát csinálni. Ha ez ilyen egyszerű lenne, ahogy szeretnéd, bizonyára az ostoba, de nagyon púnijós Bajnainak is eszébe jut, de helyette megelégedett azzal, hogy végrehajtotta a parancsokat, osztogatta a lóvét és tömte a zsebét. Kiváló alternatíva, nem mondom! :)

Grrr 2012.02.23. 15:51:38

@rajcsányi.gellért (ergé): Persze, hogy nem szakadnak meg a hazai kapcsolatok és nem akasztják szögre a meggyőződéseiket (Andor sem, nagyon baloldali megnyilatkozásai vannak) - de a tisztánlátás érdekében világos tudnunk, hogy mik az alapelvek és szabályok.

Mitzimackó 2012.02.23. 16:05:48

@ÁrPi: "Ha 2002-ben Orbánék győztek volna, akkor már rég túl volnánk ezen" valóban, ez a hülye banda rég eltűnt volna. amúgy 2002-ben nem győzhettek, mert akkorát buktak, mint az ólajtó. de ha 2006-ban győztek volna (de nem akartak :-), akkor már el is felejtettük volna a fideszt, mert a válságban biztos a litoszféra alá ásták volna magukat, mivel a lopáson kívül semmihez nem értenek. és már csak a beszívott kocsmabútorok beszélnének félre a fideszről delíriumos álmaikba. reméljük, megérjük még...

chronometere 2012.02.23. 16:37:03

Tán nem követek el Pálgiumot ha idemásolom és megosztom a kommentelőkkel: a "Gyurcsány előbbre látott"?címmel a Népszabadság 2011 december 7. számában megjelent /olvasói levél/ egy részletét.
Íme:
"A bajba jutott országok megsegítésének kockázata lehet az, ha a kormányok úgy gondolják, hogy az EU úgyis megmenti őket, ezért kevésbé hajlandók reformokat bevezetni. A reformok véghezvitele a politikai erőviszonyok függvénye. Erre a példát épp mi, magyarok szolgáltattuk. A bajok okait – ahogy azt a ma hatalmon levők teszik – lehet összeesküvés-elméletekkel, spekulációs támadásokkal magyarázni, „szabadságharcot” vívni, az elődökre visszamutogatni, stb. Ám,ha a „visszamutogatásra” figyelünk, akkor érdemes visszamutatni, és rámutatni a történtekre.
2006 júliusában a Fidesz – mivel Gyurcsányéknak nem volt 2/3-os többségük a parlamentben, könnyen tehette – leszavazta a kormány közigazgatási reformjához szükséges alkotmánymódosító javaslatát. Hogy ez milyen következményekkel járt, azt Orbán Viktor érzékeltette, amikor 2009. február elején egy londoni lapnak nyilatkozva a magyarországi reformokat sürgette. Az egészségügyi reformot azért ellenezte, mert nem azzal, hanem az államszerkezet átalakításával kellett volna kezdeni, amivel a jelenlegi 8 százalékról 6-ra, az EU-átlagra csökkentené a bürokráciára fordított kiadásokat. (Elhallgatta, hogy ezt 2006-ban leszavazta.)
Orbán Viktor jól tudta. A reform elmaradása miatt évi 400 milliárd forint a többletkiadásunk az államigazgatásra, nem beszélve az egészségügyre és a felsőoktatásra fordított pluszpénzekről. Ha az EU akkor következetesebb az „elvárásokban”, minden bizonnyal jobb helyzetben lenne gazdaságunk.
Gyurcsány Ferenc, Magyarország miniszterelnöke, 2008 márciusában (!) ajánlotta, hogy hozzanak létre közös pénzügyi felügyeleti szervet, 2009-ben a tagországok márciusi találkozóján pedig indítványozta, hogy az unió alapítson eurós alapot a bajbajutottak támogatására. A résztvevők a javaslatát elutasították.
2010 júniusában aztán létrehoztak egy mentőalapot (EFSF), amit pénzügyi elemzők már nem tartanak elégségesnek. Most szorgos munka folyik a válság megoldása és az integráció elmélyítése érdekében.
Adódnak a kérdések: ki fizeti a reformok meghiúsításával okozott többletköltségeket? Gyurcsány Ferenc idejében szólt? Talán el kellett volna fogadni javaslatait?"
Remélem Martin Schulz úr és a többiek is olvasták?

Bryan élete 2012.02.23. 16:51:22

@Bell & Sebastian: Ja, Bajnai megtömte a zsebét azzal a havi 1 /egy/ forinttal, amit felvett min. elnöki fizetésként. A hülyeségnek tényleg nincs alsó határa.

user792 2012.02.23. 16:56:43

@Bell & Sebastian: Miről beszélsz? Nem én szeretném, hanem te. Hogy jön ide Bajnai? Én csupán a te absztrakt gondolatmeneted fricskáztam ki, ahogy próbálod kimagyarázni a nyilvánvaló kudarcot...látom nem ért célt.

Google 2012.02.23. 18:03:43

Naivitás azt hinni, hogy a megmentési alapból k.európai országokat szándékoznának majd kisegíteni. Soha.
Az egész bővítés csupán piacszerzés volt, a tőlük kapott pénzt is valahogyan az ők vállalkozásaikhoz illett visszacsurgatni.
Ne áltassuk egymást, ezeknek ellentmondani nem lehet, csak a Gyurcsány és Bajnai-féle strébereket szeretik azok ott, a balliberális urak-hölgyek. Vagyis azokat, akiktől bármikor kérhetnek valamit.
Szerencsére az EU-nak van másik oldala is.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.02.23. 19:04:57

@==T==: "nem csak a hiány csökkent, hanem a növekedés is... "

Mert most olyan hatalmas...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.02.23. 19:07:11

@ÁrPi: "Ha 2008-ban nincs világválság??? OKÉ dreamer-Fedor!"

Melyik részét nem érted? Hogy a világválságig csökkent a hiány, vagy vitatod, hogy egyáltalán volt válság?

"Ha 2002-ben Orbánék győztek volna, akkor már rég túl volnánk ezen."

Hááát, az elmúlt két éves tevékenységüket elnézve erre ne azért vegyél mérget...

Bell & Sebastian 2012.02.23. 20:13:22

@user792: Elég bonyolult mechanizmus ez az újraelosztásos-szubvenciós-utófinanszírozós verkli, ha egy pillanatra megállítjuk, és elmondjuk, hogy itt és ott most éppen mennyi pénz van, nem tudunk meg semmit.

Ezt nem sikerült megértened.

Meg azt sem, hogy most a hiénák kiabálnak a púnijós mentőövekre várva, mert sokkal kényelmesebb lesni a sült galambot és nem törődni a belső motorokkal, mint bármibe belefogni, ami csak elégedetlenséget és még vagy 600 ezer munkanélkülit szülne.

Érdemes megnézni, hogy mik is azok a kohézió alapok? Gyönyörű eufemizmussal leírják, hogy gazdasági és szociális elmaradást akarnak csökkenteni velük, stabilitást előidézni, elsősorban környezetvédelmi és közlekedési célú fejlesztések támogatásával. Magyarul pántlikázott pénzek, amelyeknek legalább a felt eddig is visszaszippantották, nagy részét ellopta a magyar politika, a maradékból meg többnyire nem futotta a ténylegesen munkát végzők kifizetésére. Autópályák, metró és hidak, ez mind az.

Mint sokat látott, öreg motoros, azt mondom, dugják fel maguknak egészen addig, amíg a java itt ne marad.

Eszük ágban sem lesz letiltani az efféle támogatást, csak zsarolnak vele, a centrumnak kell a megrendelés, a perifériának a konc, nekünk meg nem kell elqrt hatos vagy fölösleges metró.

Elismétlem, mi (a nép) jobban járnánk, he béké hagynák egymást az ilyen ri huncutságokkal, mert bár mindenki meggazdagodik rajtuk (a nép kivételével), az adósságot mi (a nép) fizetjük.

Érthető? Vagy fussunk neki még egyszer?

Bell & Sebastian 2012.02.23. 20:17:11

Sorry, nem méregből ütöttem, ezért pár bötű kimaradt.

Bell & Sebastian 2012.02.23. 20:29:10

@Spániel: Na figyu, spániel, egy mondatot még rád szánok. Ha te azt elhiszed, hogy a politikus a fizetéséből él, akkor magyarázd már meg, hogy miért tesznek félre minden ellentétet, amikor tönkretett állami cégeket szereznek meg pár milliárdért, a reális, 10 - 20 milliárdos érték helyett.

A tárgyra vonatkozó kérdésem a következő, hol az a jövedelemforrás, ami egy Bajnainak, Lázárnak vagy Gyurcsánynak, Dávidnak, Kunczénak, és a többieknek több milliárdos magánvagyont biztosít egyetlen ciklus alatt, amikor a a hivatalos bevallásukon alig szerepel valami?

Kinek melyik bank a pénzügyi háttere és ki a strómanja? Ez itt a kérdés.

Hogy 1F t -ért dolgozott, azt a hitet meghagynám a nagyon egyszerű létformáknak, ha meg nem sértelek.

Virág et. 2012.02.23. 20:48:27

Egyébként ebből a bejegyzésből épp csak a lényeg maradt ki: a tendencia. Ha megnézzük, láthatjuk hogy 2004 óta folyamatosan csökkenő tendenciát mutatott a deficit, de legalábbis nem volt érdemi növekedés egyik évben sem, ami aztán 2010-től egy egyértelmű és folyamatos növekedés irányba fordult.

Az egyszerűek kedvéért: az EU nem számolja bele az egyszeri bevételeket, a kormány meg igen. Innen a számolási különbség. Ha az egyszeri bevételeket kivonjuk az egyenletből, akkor messze nincs meg a 3% és nem is volt meg egyszer sem még soha Magyarországnak. Ami változott korábbról: a tendencia harmadik éve emelkedni fog 2013-ban. A kormány pedig még verbálisan sem ígért semmit. Azt mondja, hogy ahogy ők számolnak az a jó, az EU hülye. Baj csak ott van, hogy a pénzcsapot az EU tartja a kezében.

Ennek az eredménye ez a fenyegetés. A sajtóhíreket olvasva ezek olyan hülyék, hogy ebből sem értenek. Helyette megy a kétségbeesett ellenségképzés. Ezzel szavazatokat menthetnek itthon, de az ország tönkremegy bele. Népszerűek maradnak, mert a háborús retorika népszerű. Az ország összességében viszont rosszul jár.

Virág et. 2012.02.23. 20:49:09

@Virág et.: 2004 óta helyesen 2006 óta. Bocsánat.

==T== 2012.02.23. 21:58:20

@Fedor: most sem nagy, de most egy általános válság van. akkor nem volt.

BolondIstók 2012.02.23. 22:02:36

Egy zászló, egy a jelszó! A zelmútnyócév! Tessék ezt szopni és ismételgetni aztán 2014-ben megint ránk szavazni, mert mi tudunk a leggyorsabban törvényeket hozni, tákolmányt készíteni. Kokit és sallert osztogatunk az arra rászoruló kónbenditeknek. Meg egyébként is kedves barátaim, megint a magyart báncsák! Kurva anyád, te mocsok! Látom addig nem nyugszol amíg teljesen tönkre nem baszod ezt az országot. De eljön az idő amikor majd téged....hátulról...150 kilós kancigányok! A rokonok!

gerdo 2012.02.24. 04:12:23

Szerintem a fidesz var az elmutnyocevezessel amig a vezer meg nem nyilatkozik. Lehet, hogy megint kell kicsit kekeckedni, vagy eppen eljatszuk a nebancsviragot. Ha majd ki lesz jelolve az irany, hogy megszoritunk, (akarhogy nevezzek is), na akkor majd dolni fog az elmultnyolcev, nyugodj meg.

pierre bayle 2012.02.24. 22:08:02

A Medgyessyzésről meg annyit, hogy az ő általa megadott béremelés teremtett már majdnem emberhez méltó körülményeket mondjuk a tanároknak - a bérünket azóta sem emelték egyszer sem. Biztos indokolatlan volt közgazdaságilag, de legalább nem stadionra ment, meg nem is a felső középosztálynak.

dr Smittpálelnökúr 2012.02.25. 09:32:24

@Bell & Sebastian: nem ismered Chikánt és Mellárt, de közgazdasági témában osztod azt észt???

Ez fantasztikus!

Pelso.. 2012.02.25. 10:14:14

@pierre bayle: Igen, csakhogy az elhíresült közalkalmazotti béremeléssel egy időben, vagy annak előzményeként nem történt az intézményekben strukturális átalakítás, költség optimalizálás, valamint a + bérkiáramlást nem kötötték valami elvárás-teljesítmény rendszerhez.

gono 2012.02.26. 00:45:51

@bolá: nem akarlak kiabranditani, de a hivatkozott cikkben nagyon sok sületlenség van. hivatkozás meg szinte semmi.
süti beállítások módosítása