Az új médiatörvény körüli viták egyik visszatérő kérdése, hogy mi a helyzet a blogokkal, vonatkozik-e rájuk a szabályozás. Egy külügyminisztériumi anyagban név szerint is említik a Mandinert, a tegnapi NMHH-s háttérbeszélgetésen is szóba kerültünk, no meg tőlünk is sokan kérdezik, hogy milyen változást hoz az életünkbe a médiatörvény? És persze: nem félünk-e?
A szabályozás hatályának meghatározásánál a törvény a következő definíciót használja a sajtótermékekre:
Sajtótermék: a napilap és más idõszaki lap egyes számai, valamint az internetes újság vagy hírportál, amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak, amelynek tartalmáért valamely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság szerkesztõi felelõsséget visel, és amelynek elsõdleges célja szövegbõl, illetve képekbõl álló tartalmaknak a nyilvánossághoz való eljuttatása tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából, nyomtatott formátumban vagy valamely elektronikus hírközlõ hálózaton keresztül. A szerkesztõi felelősség a médiatartalom kiválasztása és összeállítása során megvalósuló tényleges ellenőrzésért való felelõsséget jelenti, és nem eredményez szükségszerûen jogi felelősséget a sajtótermék tekintetében.
Mindebből számunka egyértelmű, hogy a Mandiner sajtóterméknek számít (elsősorban a közösségi hír- és véleményoldalunk, de a blogunk is), és így a törvény hatálya alá tartozik: gazdasági szolgáltatásként nyújtjuk, elsődleges célunk szövegből és képekből álló tartalmak eljuttatása a nyilvánossághoz, azt is lehet mondani, hogy tájékoztatás céljából. Így aztán regisztrálni is fogjuk a Mandinert, mint online sajtóterméket.
Sok újdonság nincs ebben számunkra, annak idején nyomtatott lapjainkat, az UFit, majd pedig a Reakciót is regisztrálnunk kellett az 1986. évi II. törvény (sajtótörvény) szabályainak megfelelően. A köznyelvben sokszor lapengedélyként emlegetett papír megszerzéséhez a nevével ellentétben kérelmeznünk kellett a nyilvántartásba vételt a Kulturális Örökség Hivatalánál (10 ezer forintos eljárási illetékkel), mivel a hivatal érdemben nem dönthetett arról, engedélyezi-e lapjainkat, csak tudomásul vehette a bejelentésünket, ha megfelelt a formai előírásoknak. Hogy most ezt a nyilvántartásba vételi kötelezettséget az online médiára is kiterjesztették, az igazán nem drámai - ha egy szórólapon is fel kell tüntetni a kiadót, a lapokban impresszumot kell megjelentetni, akkor ez elvárható a nyomtatott sajtón előbb-utóbb felülkerekedő/felváltó online médiától is.
De mi a helyzet más blogokkal? A legtöbb blogra nem igaz, hogy gazdasági szolgáltatásként nyújtják, a Google AdSense vagy némi banner-elhelyezés szerintem még messze van a gazdasági szolgáltatástól, ha nem gazdasági társaság üzemelteti és nincsenek fizetett munkatársak.
Tehát ezek alapján szerintem a Mandiner blog és a Művelt Alkoholista sajtóterméknek számít, az Archiregnum, a Kettős Mérce, a Konzervatórium, a Piroslap, a Sárdobáló vagy a Vastagbőr nem. A Comment:com, az Urbanista és a W-blog sajtóterméknek számít (attól, hogy formálisan nem az Index rovataként működnek, hanem külön felületen, még ugyanúgy a CEMP sales értékesíti a felületeiket, a szerzőik pedig fizetést kapnak munkájukért), a Belváros blog vagy a Varánusz nem.