Kosztolányi – 125
2010. március 29. írta: nagykörút_blog

Kosztolányi – 125

 Ezernyi dolog bánthat és bánt minket: közállapotaink, egy visszautasítás, a vizezett langyos sör. És az odavetett, hányaveti, széttoccsanó vagy épp visszaverődő szavak. A bizonytalanság.

  Bárhol, bármilyen közegben jár az ember, ha kellően érzékeny a nyelvre – és nem csak rideg kommunikációs eszköznek, ha tetszik cédának tekinti –, akkor ezek az elejtett szavak ütvefúróként  dolgozzák meg a kisagyunkat. Egy rosszul, rosszkor elmondott történet vagy akár csak mondat: több mint kínos.

  Járva-kelve megfigyeljük, meghallgatjuk embertársainkat – jöjjenek bármelyik társadalmi csoportból és műveltségi körből – és azt halljuk, hogy megrázóan bizonytalan a nyelvük. Nem a hangerőről beszélek, hisz ma már lassan mindenki üvöltözik, telefonban, villamoson, a kanapén. Valakinél vagy valaminél mindig hangosabban kell beszélni.

  Egyre több töltelékszóval telítődik nyelvünk, s ezek közül is kiemelkednek a nyelvi bizonytalanság ellen segítségül hívott szavak: mindenki a tutit, a frankót, a valót, a tulajdonképpenit mondja meg, mindezt igazából, őszintén, komolyan, ténylegesen. Nem ismerős? De tényleg?!

  A másik jelenség az igekötők végtelen, jelentéstanilag nem indokolt halmozása, amivel a szó egykori jelentését akarjuk még jobban megerősíteni. Miért?

  A világért sem akarunk belebonyolódni a nyelvművelők és szabad/korlátlan nyelvhasználatot hirdetők dogmatikus harcába, nem is grammatikailag akarunk közelíteni az egész kérdéshez. Megértjük nyelvi sorstársainkat, még ha ők feltétlenül nem is tudják, hogy miért vesződnek a nyelvvel. Írni, olvasni és beszélni komoly szellemi teljesítmény – nézzünk körül és magunkba, hogy mi hogyan állunk ezekkel. Igazat és szépet írni, beszélni és olvasni még roppantabb feladat. Olvasni, jól és értően befogadni is nehéz, de beszéljünk inkább a másik két tevékenységről. Ahhoz, hogy szavaink és mondanivalónk átevickéljen a címzetthez, az adott esetben nem csak a megformáltságon múlik, hanem azon is, hogy szavaink mögött mi, adott esetben akár egész életünk ott legyen. És ez nem sznobizmus! A legpattogóbb káromlás és átkozódás is lehet igaz és szép is. Hányféleképpen lehet egy kiló kenyeret kérni!

  Egy évforduló mindig jó alkalom, hogy (újra)felfedezzük a körülöttünk ólálkodó kincseket. Olvassunk bele egy beszédbe, ahol a szavak mögött nem csak tinta, de hús és vér van. Egy egész ember, egy egész lélek.

„A régi igazságok megkopnak, de azért továbbra is igazságok maradnak. Pascal írta: «Le silence éternel des espaces infinis m'effraie.» Voltaire óta egymást követő emberöltők egyaránt bámulták ennek a muzsikáját s megállapodtak abban, hogy ez a legszebb francia mondat. Tudomásul kell vennünk, hogy így van, hogy így lehet. Én is hiába magyaráznám nekik, akár egy életen át, hogy miért gyönyörű ez a verssor: «Elhull a virág, eliramlik az élet».Nekünk elég hallani. Akkor egymásra pillantunk, megértünk mindent. Szembogarunk mélyén fölvillan egy testvéri szikra. A költészet nemcsak valami tág, minden embert egybefogó, - mint előbb említettem - hanem valami zárt is, családias is. Minden nagy költészet családias. A család tagjai az idegen számára jelentéktelen, érthetetlen adomákat mesélnek egy kisgyerekről, aki hajdanában mindnyájunk ismerőse volt, emlékeznek valamire, amire az idegen nem emlékezhet és elmosolyodnak. Valami ilyesmihez hasonló a költészet. Nyelvünk szellemében él, melyben összeforradunk valamennyien, akármiféle politikai hiten élünk. Nem dicsekszünk azzal, hogy hűek vagyunk ehhez a nyelvhez. Mi magunk vagyunk a hűség. Nem állítjuk azt sem, hogy csak vele, általa, érette lélekzünk. Mi magunk vagyunk ez a nyelv. Vér vízzé válhat, pártot is üthet, de ez a szellemi közösség megronthatatlan, elmozdíthatatlan.”

[…]

„Lenni vagy nem lenni? Hát igenis lenni, lenni: elsősorban embernek és emberiesnek lenni, jó európainak lenni és jó magyarnak lenni, kétfelé vívó nyugatinak és keletinek, nagyrafeszülő alkotóakaratnak s alázatos munkásnak. Aki Rolls-Royceról és kéjlakokról álmodozik, az távozzék innen. Aki csak a «mester» címre tart igényt s nem arra, hogy egy nép tanítómestere legyen, annak itt nincs helye. Akiben nem szunnyad egy szikra a széchenyis építők hitéből, apostoliságából, az nem való ide. Azt a lelket és nyelvet, melyet rövid időre örökbe kaptunk, új szellemmel fényezve, csorbíttatlanul át kell adnunk utódainknak. Ez a küldetésünk - «áldjon vagy verjen sors keze» -: ez a mi küldetésünk. Kissé lehajtani a fejet. De a szívet, azt föl, föl, barátaim.”

  125 éve született Kosztolányi Dezső.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr911878041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2010.03.29. 20:40:53

@bbjnick:

A fialtató ketrec (lakótelepi lakás) 6 négyzetméteres -nappaliból nyíló- félszobája a mérnöki tolvajnyelben.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.03.29. 20:44:59

@Bell & Sebastian:

Ó, hát van ilyen is:-)

Az baj, hogy valószínűleg nálam van a hiba, mert én ezt a kultúrát (a mi kultúránkat) egyben látom. A változásokat, a töréseket érzékelem, de a kontinuitást is. Nekem ezt a kultúrát meggyőzően még senki nem szeletelte fel:-)

Azt pedig, hogy a szájbergermánok ebből (a mi kultúránkból) mit vesznek le és mit nem, hát mosolyogva tudomásulveszem:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.03.29. 20:46:46

@Bell & Sebastian:

"baszoba: A fialtató ketrec (lakótelepi lakás) 6 négyzetméteres -nappaliból nyíló- félszobája a mérnöki tolvajnyelben."

Köszönöm! Ma is tanultam valamit!:-)

ü
bbjnick

jan 2010.03.29. 20:50:00

A Kosztolányi-idézetek nagyon jók, örülök, hogy megemlékeztek az évfordulón.

A dilettáns vinnyogást a fölösleges igekötőkről viszont nem kellett volna (az igekötők szerepe a magyar nyelv mondattanában amúgy jelenleg az egyik legizgalmasabb kutatási téma a magyar nyelvvel foglalkozó nyelvészek körében.)

flippant 2010.03.29. 20:51:42

"KUN BÉLA ELREPÜL

Kun Béla repülőgépen menekült az országból.

Délután - úgy öt óra felé - a Hungária-szállóban székelő szovjetház körül fölrebbent egy repülőgép, átrepült a Dunán, a Várhegyen, s merész kanyarodással a Vérmező felé tartott.

A gépet maga a népbiztos vezette.

Alacsonyan szállt, alig húsz méter magasságban, úgy hogy arcát is látni lehetett.

Sápadt volt, borotválatlan, mint rendesen. Vigyorgott az alant álló polgárokra, s vásott kajánsággal, csúfondárosan még búcsút is intett egyeseknek.

Zserbókat vitt, melyekkel teletömte puffadozó zsebeit, aztán ékszereket, grófnék, bárónék, kegyes, jótékony hölgyek drágaköveit, templomi kelyheket, sok más egyéb kincseket.

Karjairól vastag aranyláncok lógtak.

Egyik ilyen aranylánc, mikor az aeroplán magasba lendült, s eltűnt az ég messzeségében, le is pottyant a Vérmező kellős közepére, és ott egy öreges úr, régi krisztinai polgár, adóhivatalnok a Várban, a Szentháromság téren, valami Patz nevezetű - Patz Károly József - meg is találta.

Legalább a Krisztinában ezt beszélték."

Most is aktuális! Csak nehogy most is elmeneküljenek a kommunisták a felelősségrevonás elől!

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 20:53:09

@bbjnick:

ne hallgass kontárokra

@Bell & Sebastian:

ez így téves - persze a szleng hullámai hátán sokminden elfér:

a baszoba az a helyiség ahol az "utcasarkok rongya" kifacsarja belőled a "lét"

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.03.29. 20:56:59

Blogmotor, nem mondom, de tudod!!!

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.03.29. 21:00:49

@Ezt a népet sajnáljam?:

Oh jaj! Remélem, ezért azért nem kérnek még pénzt is szegény kifacsarttól!

Bell & Sebastian 2010.03.29. 21:06:47

@bbjnick:

Visszatérve a kultúrára, a nagy büdös megzuhanást, azt látom! Miféle kontinuitás?

Az Appel-Aczél nevű kis zsidónak több volt a körme alatt, mint ezeknek a Rombolóknak a fejükben!

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 21:10:24

@Bell & Sebastian:

a kontinentális kultúra azért a legtöbbet - kevesek között - mégiscsak az

"Appel-plAczét"

feltaláló népnek köszönheti

Bell & Sebastian 2010.03.29. 21:16:07

@Ezt a népet sajnáljam?:

A sorköz billentyű csak olyan, mint a Fenderen a tremoló-kar. Nem kell mindig baszogatni!

Amúgy

he

?

Alfőmérnök 2010.03.29. 21:17:27

@bbjnick: @Bell & Sebastian: Én Boris Vian: Venyigeszú és a plankton c. művében olvastam először baszobáról.(nickem is onnan származik)

tevevanegypupu 2010.03.29. 21:20:25

Harsány kiáltások tavaszi reggel

Élni először itt e világon
s élni utolszor.
Látni a földet, látni csak egyszer
és soha többé.
Állni a fényben, inni meg enni,
csókba fürödni.
Nézni a kék nefelejcset a szélben,
barna göröngyön.
Érezni a gondolatok ragyogását
barna fejemben.
Menni a hegyre az éter elébe,
völgybe leszállni.
Lélekzeni, fölkiabálni rajongva
az égre, napra.
Aztán egyszerre vad zuhanással
összeomolni

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 21:22:58

@Bell & Sebastian:

a kulturharomokon jajdul fel sirámod -
tán biz' mer' gőtét és sílét hiánylod

vagy éppen lejbnic sajdul eszedbe:
a vejerstrassz-tételt hogyan is fejezd be?

Alfőmérnök 2010.03.29. 21:24:00

@Alfőmérnök: "Amikor Antiochio besétált a baszobába, négy lábszárra lett figyelmes az egyik sarokban felhalmozott kabátkupac tetején; korábban észre se vette őket. Ketten voltak odafönt, és a Mechanikai Szabványosító Hivatal által ajánlott "bemegy - nem megy be" kalibráló módszerrel ellenőrizték sajátlagos nemi jegyeiket."

Leskelődő 2010.03.29. 21:26:20

@Ezt a népet sajnáljam?:
Erről hirtelen az jutott eszembe, Maga ezzel olyan,
"Mint aki halkan belelépett.

És jönnek távol, ferde illatok
Mint kósza lányok és hideg cselédek
Kiknek bús kontyán angyal andalog
Mint aki halkan belelépett."

Nehogy sértésnek vegye - csak egy röpke gondolat volt Karinthy fejéből :)

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 21:29:21

@Leskelődő:

nem, sőt
egy picit próbáltam a "trombitás szombolista klapecra" rájátszani

ezek szerint sikerült :)

tewton 2010.03.29. 21:55:37

@Ezt a népet sajnáljam?:

a trombitás komszomolista kampec?

Alfőmérnök 2010.03.29. 21:57:54

@tevevanegypupu: Pont az ilyen feminim érzelemkitörései miatt nem szeretem Kosztolányit. Ez a gimnazista, Holt költők társasága-fan kispicsák világa, akik „Élj a mának!” bölcsességet hedonista-impresszionista-egoista módon értelmezik, azaz úgy, hogy mindig csak a pillanatnyi érzéseikre, benyomásaikra kell hallgatniuk és ezért egyik pillanatról a másikra elárulják elveiket, barátaikat, barátnőiket.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 22:07:27

negédes bájolgásba fullad minden rímen
túlteszek minden paradicsommadárhímen

nevem bár dezső de nem vagyok disznő
csak egy fritteres-színes szimbolista költő

tewton 2010.03.29. 22:20:22

@Ezt a népet sajnáljam?:
vicc vót :=(
annak semmi értelme, hogy a

"trombitás szombolista klapec"
akkor inkább
a trombitás komszomolista kampec :)

tudja, hippolyt meg hippodrom...

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 22:30:07

@tewton:

a kérdőjel a végén elbizonytalanított, hogy minek is véljem kommnetje szándokát

jan 2010.03.29. 22:37:03

Kitört a Tőkés-botrány: kíváncsi vagyok, hogy a Mandiner szerzői gárdája az ő magánéletében is olyan örömmel fog-e vájkálni, mint a jobbikos Sneider Tamáséban.

egy nik a sok közül 2010.03.29. 22:57:06

@Leskelődő:

Inkább Széchenyi emlékére bocsátottak volna ki 10ezres ezüstöt vagy akár aranyat

Bell & Sebastian 2010.03.29. 23:16:59

@egy nik a sok közül:

Rákérdezek.
Bal oldalon a homlok- és fali lebeny?

Bell & Sebastian 2010.03.29. 23:21:10

@jan:

Komolyan akarod tudni a választ? Felkészültél a teljes igazság maradéktalan befogadására? Mondhatom?

Nem.

tevevanegypupu 2010.03.29. 23:22:02

@Alfőmérnök:
Na hagyjon beken.(-: Eppen ezert is szeretem, hogy mer ilyen extatikus-feminin lenni. Miert baj az egy koltonel? Es miert jobb az, ha hosszan erlelve, lesbol-sunyin figyelve gyanutlan aldozatunkat hagyjuk el, csaljuk meg, partolunk el valakitol? Azt mondjak az embert az osztonei ritkan csaljak meg, szoval nem ugy van az.Es aztan az ilyen hajnali reszegsegek utan az ember kijozanodik, megissza a kavejat es elmegy a szerkesztosegbe. Ahogy Dezso is tette. Meg kulonben is..Harmos Ilonat, Karinthy Frigyest nem lehetett volna am csak ugy otthagyni.

tevevanegypupu 2010.03.29. 23:24:51

Most szavalja Latinovics a Dunan a Hajnali reszegseget..

egy nik a sok közül 2010.03.29. 23:31:31

@Bell & Sebastian:

:)

tulajdonképpen jó, de azért el ne bízza magát
akad szerep még a temporalis lebenynek is ha az akusztikus jelek feldolgozását is tekintetbe vesszük

egy nik a sok közül 2010.03.29. 23:33:46

@Bell & Sebastian:

nem tudom ez széchenyihez miként kapcsolódik :)

no meg trianon évfordulójára is szép lenne a nmezeti banktól egy szép érme
egy tisztességes magyar irredenta vésettel

Bell & Sebastian 2010.03.29. 23:41:50

@tewton:

Trombitás komszomolista kampec.

"...Точная дата смерти Куна неизвестна; известно лишь, что он подвергался жесточайшим пыткам со стороны НКВД [источник?]. В 1989 советское правительство объявило, что Кун был убит в лагере 29 августа 1938. Другие источники называют дату 30 ноября 1939. Вдова Куна, Ирен Гал, а также сын и племянник венгерского коммуниста, также были отправлены в лагеря.

Бела Кун был реабилитирован в процессе десталинизации в 1956."

Nem nyughatott a mocsadék a Krímben sem, volt némi köze az 50-100 ezer áldozat (etnikai kisebbség) halálához. De azért rehabilitálták '56 -ban. Ki érti ezt?

www.peoples.ru/state/statesmen/bela_kun/
hu.wikipedia.org/wiki/Kun_B%C3%A9la

Bell & Sebastian 2010.03.29. 23:43:32

@egy nik a sok közül:

Hol a beszédkészség központja? -arra.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2010.03.29. 23:44:03

@Bell & Sebastian:

ez a küldetéstudatos bagázs már csak ilyen, mindegyik azt hiszi, ő lesz a messiás

Alfőmérnök 2010.03.29. 23:44:30

@tevevanegypupu: Szerintem nem illik Latinovitshoz Kosztolányi. De a műsor érdekes.

Bell & Sebastian 2010.03.29. 23:48:33

@Ezt a népet sajnáljam?:

Há' mer' Messiásvárók, oszt' eddig tartott a türelem!

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.29. 23:48:54

versei olyanok, mint a barokk festmények képkeretei, könnyű aranyfüsttel futtatott , elegáns csodák.

Ismeritek ezt? Nem biztos hogy pontos lesz, fejből idézném:

Mint aki búcsúzik, beszélni
akarok

Itt éltem én, vér véretekből,
magyarok

Mint akit égő szókra gyújt fel
a halál

Szájam kigyulladt víziókat
kiabál

stb

nem untatlak titeket vele, a lényeg talán a könnyedség, ugyanakkor a szenvedély.

Tisztelem-becsülöm József Attilát, de 20 évvel a bolsi terror után megdönthetnénk már azt az osztályharcos rögeszmét, hogy ő A költő. Nem, nincs ilyen, különösen aztán egy Babitsot, Dsida Jenőt (ismeritek?) magába foglaló nemzedék között NINCS. Egyébként számomra Kosztolányi inkább "A" költő, de épp így az Babits is.

Na, persze túl sok is ennyi költészetből egy ilyen világban, ahol az újságokban szereplő brigantik fotóiról kiderül, hogy vezető politikusok arcképei.

Apropó, melyik novellájában szerepel ez az ironikus fordulat Kosztolányinak a fotókkal az újságban? 5 Ft-os kérdés! Készpénzben is hajlandó vagyok fizetni. Tippek?

egy nik a sok közül 2010.03.29. 23:52:35

@tempefoi:

ferikének szeretettel:

"Szólni szeretnél -
ne fáraszd már magad, szépen feledd el,

légy már legenda,
szelíd, világító, okos fejeddel -
"

egy nik a sok közül 2010.03.29. 23:58:55

na, sok lírikus lelkű éjjeli ffi olvasó :)

Bell & Sebastian 2010.03.29. 23:59:10

@tempefoi:

No.2:

Írástudatlanok árulása - különvélemény (Ady-pamflet)

Ha jól emlékszem.

Alfőmérnök 2010.03.30. 00:06:06

@tevevanegypupu: "Azt mondjak az embert az osztonei ritkan csaljak meg, szoval nem ugy van az."

Ez a "jól csak a szívével lát az ember"-filozófiája. A kis herceg, a másik "kedvencem". :)

A Duna TVs műsor jó volt, külön érdekesség, hogy a Latinovits által énekelt "Hatalmas ősz" zenéje a Levél nővéremnek recitativo részeinek lett a zenéje, Cseh Tamás "elcserélte" Novák Jánossal, mert annyira tetszett neki.

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 00:13:31

@Bell & Sebastian: csak a másodikra, az újságban szereplő arcokra vonatkozott a kérdés, nem vagyok én milliomos :-))

de nem talált. Súgok: egy novella. De hogy jön ide József Attila? Ne szóljak? Fárasztó olvasni? És ki a franc az a ferike?

tevevanegypupu 2010.03.30. 00:15:49

@Alfőmérnök:
Bizony, ott volt egy kicsit Cseh Tamas is..A kis herceget egyaltalan nem szeretem, halalosan unalmas tevedes.
Fraszkarikat lat az ember a szivevel, azzal eppenhogy elbutul es nyomorba dol.

egy nik a sok közül 2010.03.30. 00:18:31

@tempefoi:

az idézethez valahogy nem passzol a fletó

a "légy már legenda"-ról - persze valószínű csak a saját cinizmusom miatt - sokszor egy szépen megfogalmazott "fogd be a pofád" jut eszembe

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 00:20:28

valahogy olyan lelketlen ez a klikk ide, itt a link. Nem a link az érdekes, domine. Ahogy a zászló sem csupán bot és vászon. Megszólít-e, mit vált ki az emberből. Az a baj, hogy csak a lelkek közt nincs találkozás. na, ezt google-zzad ki, csak a lelkek közt nincs találkozás. de ez már nem Kosztolányi. És esetleg ösmerni kéne, persze nem kötelező.

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 00:26:24

@egy nik a sok közül: ajjaj. Nem a fletóról van szó. a dolog kissé összetettebb. Hogy is mondjam, izé: van egy olyan világ, amely körülveszi ezt a kis hátsóindiai majomszigetet, ott nemcsak fletó meg orbán van, nem bizony. jó Kosztolányink költészete egyébiránt és többek között erről a világról IS szól. Hajnali részgség, stb. de tisztázzuk le egyébként: ÉN fogjam be??? oszt miért?

egy nik a sok közül 2010.03.30. 00:31:33

@tempefoi:

ferencnek küldtem az idézetet,
de ha itt most valami "jajdeszarezavilágde szarulérzemmagambenne" picsogás megy, akkor inkább elhallgatok

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 00:32:03

Szóval, egyébként rohadtul nem érdekel, miért. A majomszigeten valahogy nem szeretik a vendégeket. Hámozzátok tovább nyugodtan a banánt, jó szórakozást. Csak el ne feledjétek, hogy nem a héját kell megenni. Egyszer próbáljátok meg fordítva is. Én szóltam.

tewton 2010.03.30. 00:38:31

@tempefoi:
sok A Költő van :)
legalábbis több. Egy vékony sáv fölül.
JA olyan szinten hibamentes, mint Pilinszky. Kosztolányi is majdnem ilyen jó.

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 00:39:49

@jan: nincs is szebb, mint a beájul meg a levadász. már akinek. Nem kosztolányi írta, hanem nagy feró, de most ez illik ide:

Jó lenne együtt röfögni a sárban/ az ember még sem lehet olyan, mint az állat

legalábbis nem mindenki. Mert aki olyan, az pl. úgy állít be, hogy a házigazda vinnyog, aztn úgy folytatja, hogy fúúúúúúúj tőklés, mint valami szekus.

azért, ha járt volna e rendkívül kiművelt emberfők között Erdélyben a rezsim idején, lehet hogy másképp beszélne.

Mindez kitűnően illek Kosztolányi szelleméhez, aki nemcsak óvta és művelőjeként nemesítette a nyelvet, de az egyike azoknak, akik e rejtélyes eredetű nyelv által kifejezhető, legmagasabb tartalmakig voltak képesek eljutni

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 00:45:29

@tewton: na, ez az a szemlélet amivel végleg szakítani kéne. Valami marxista teoretikus, meghálálva JA szerencsétlen szexuális perverzióit olyan marhaságok irányába, mint "zúgj erdő elvtárs", kitalálta, hogy egyfajta tökéletesség létezik s persze a kommunista párttal időnként viharos kapcsolatokba bonyolódó József volt a legtökéletesebb. basszus, olvasta valaki a regényeit is , a novelláit is Kosztolányinak? Nem a gimista kötelezőt. Szóval, ő meg akkor abban volt, mondjuk majdnem tökéletes. Az Esti Kornél például egészen egyedülálló novella-ciklus, regényféle, stb.

Bell & Sebastian 2010.03.30. 00:47:21

@tempefoi:

Te most nagyon ostoba vagy. Szádba veszed, megrágod. Vagy lenyeled, vagy kiköpöd. Aztán mész tovább, több millió hasonló élmény van még. A rajongás a zöldfülűek ismérve.
Persze vannak kivételek.

@bbjnick -nek van igaza. Aranykor volt az aranyemberekkel, komplex egész, úgy is kell nézni, Adystól, Szabódezsőstől, Mussolinistől. Verset lehet csak szeretni. A haverfelvétel-stop az magától is beáll. Holt költők társasága? Az élők a fontosak. Szólok, meg ne lepődj majd, mert nagyon pofára fogsz esni.

Mi az érdekes? A le nem írt szó, a le nem jegyzett hang, amit magad teszel hozzá és csak a fejedben áll elő arra a múló pillanatra. Egyszer és többé soha, legfeljebb az éteri árnyéka.

Na, ennyit az elégikus műfajokról!

egy nik a sok közül 2010.03.30. 00:47:29

a hülyeműveltek-művelthülyék
az ostobák egy különös subspeciese

tewton 2010.03.30. 00:51:25

@tempefoi:
hélóhéló.
nem vagyok én kosztolányi-tagadó!

JA versnyelvileg és gondolatilag eléggé magasan áll (mármint az elgondolásban). A legeslegjobbak közt. Ehhez nem kell marxista teoretikus se. elég olvasni a kortársait, meg csak úgy, az irodalmat.

amúgy meg vigyázz, lehet, hogy itt olvasnak az emberek. itt többekről fel lehet tételezni némi irodalomismeretet, nem középiskolás fokon :)

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 01:00:14

Na, akkor összegezzük. 5 ft-om maradt. Megtudtam, hogy 125 év múlva van, aki már nem él. Osztég, aki valami gittegylet önképzőköri rácsodálkozásában megszólal, az hülyeművelt. Vagy művelthülye. Mert Kosztolányi 125. évf.ján arról kell beszélgetni, hogy Tőkés valami szekusok sunyi lejáratógépezete szerint így, meg úgy.

Ja, és aki lelkesedik anyanyelve egyik legnagyobb költője iránt, az zöldfülű.

Na és ha nem ezt játsszuk? Lehetséges?

Lapozzunk.

Nekem pl. a novellái hangulata is tetszett. Nem tudom, van olyan a kortársak közül, aki képes hasonlóan megragadni egy-egy élethelyzetet, történetet? Kit említenétek? (Persze, aki nem rajongó, zöldfülű vagy hülyeművelt, mármint saját személyben nem érzi annak magát; neadj'isten engem sem)??

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 01:08:47

@tewton: ott áll, "elég magasan" mert a költészetét foglalkoztató alapproblémák globálisak, sőt ő maga is egyfajta eklektikus költészetet valósít meg. Bár formavilágában kellemesen népies, afféle régi betűvető marad. Ez oké, de épp abban látom a gondolkodásunkat kényszerűen meghatározó marxista szemléletet, hogy például az ontológiai problémákat is boncoló költő feltétlenül nagyobb, fontosabb, mint aki "kispolgári" módon azt írja, "sok a kettő, de még több az egy, én önmagamat csak önmagammal mérem", stb.

Ebből kéne végre ki_ és felnőni szvsz

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.03.30. 01:23:26

@Bell & Sebastian:

"Visszatérve a kultúrára, a nagy büdös megzuhanást, azt látom! Miféle kontinuitás?" --- kérdezed.

Kétféle kontinuitás.

Az egyik a kultúra helyzetéből, természetéből következik.

Azt mondják, hogy a mai francia, a mai angol nem igazán érti Villont, Shakespeare-t, annyit változott a nyelv. (Én biztos, hogy nem értem egyiket sem:-)) Egy magyar ellenben vígan olvassa és érti a XVI.- XVII. sz.-i szövegeket, és nem csak érthető számára a korábbi korok nyelve, de élvezhető is.

Hasonlóképpen vagyunk a "tartalmakkal" is. Megintcsak a helyzetünkből adódóan számos "kultúrtárgy", ami másutt önálló disciplinát kapott, nálunk kiszorult/beszorult az irodalomba, s ezekkel kérdések, problémák, "feladatok". S ez máig érdemben nem változott; tehát én egy többszáz éves szerzőnek nemcsak a nyelvét és a gondolatait, de a gondolkodásmódját és a motivációit és képes vagyok megérteni. (Bármennyire is teszik az agyukat a posztmodernek, hogy ők így, meg úgy nem kapcsolódnak a magyar tradícióhoz, ugyanazokon a "rögeszméken" pörögnek, csak kicsit más formákat választanak hozzá.)

S mivel ilyen a kultúránk, ezért "elpusztíthatatlan". Amíg a szövegek léteznek, bárki, aki olvasni kezd, azt berántja a tradíció... Visszafelé is érteni kezdi a "textust":-)

Nem folytatom, mert miközben írtam erősen vodkáztam, és, érzem, kezdek berúgni:-) De remélem, sikerült a lényeget megvilágítanom:-D

ü
bbjnick

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.03.30. 01:28:08

@Bell & Sebastian: Csak most láttam az értékes hozzászólásodat. Gratulálok hozzá. Örülök, hogy nem tetszik a blogom, ha jönnél is kitiltanálak a picsába.

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 01:37:35

Még vmi: az igazi lázadás az volna, s erre felszólítok mindenkit a költő születésnapján, ha az élet minden terén elkezdenénk szabatos, tiszta magyar nyelven, s kultúremberhez illő szinten, blaszfémiák, káromkodások nélkül írni. Ahogy ő alkotott.

tewton 2010.03.30. 01:53:36

@tempefoi:
nem (csak) erről van van szó. vegyél már 50-100 szót és nézd meg, ki mit hoz ki belőle vers esetén. ennyi az egész, nem kell hozzá ontológia. se.

marós 2010.03.30. 07:16:44

Nem lenne helyes, ha én is elkezdeném méltatni Kosztolányi nagyságát. Az Ilona versben a lanolin, az anilin, és az ilona szavak rímelnek, ezek közül az anilin-t nem tudom, hogy milyen forrásból, iskolai kémia tanulásból merítette, mert ez a vegyi alapanyag száz éve még nem volt közísmert. Ha valaki tudja a megoldást, kérem tegye közkincsé.

davkedav 2010.03.30. 08:42:18

Én tizenkét-tizenhárom éves koromig tiszta szívből utáltam olvasni, egészen addig, amíg valamelyik nyáron valami házimunka (portörlés?) elszabotálása közben kezembe nem került Kosztolányi Esti Kornél novellafüzére.

Azt hiszem Arany János mellett ő az másik magyar író-költő, akire igaz, hogy az életnek nincs olyan pontosan meg nem érthető történése, homályos jelensége, rejtélyes mozzanata, amit magyar nyelven mégis ne lett volna képes kifejezni, valahogy mindenre jutott, lett szava.

"Tyrteus talán háborús uszító és számon lehet tõle kérni a termophylei halottakat, az anyák könnyét, vagy talán Romain Rolland a bűnös, a békére uszító író, aki a gyõzelem-akaratot bénítva kárt okoz valamilyen közösségnek? Nem, ez gyermekes vádaskodás. Hogy az író miképen szólal meg, az pusztán véralkat dolga. Én a világháború alatt kétségbeesetten jajveszékeltem. Nem erény ez, nem is bűn, csak egy idegrendszer megnyilatkozása.

(...)

Nyugtalanul aludnék, ha a világ sorsát az író kezére bíznák. Sok kitünő alkotót ismerek itthon és külföldön is. Akadnak köztük eszesek, de akadnak olyan buták, mint a tök és olyan hiúk, akik azonnal átnyújtanának az ellenségnek egy egész gyarmatot, mihelyt az hivatalos átiratban megdícsérné egyik hasonlatukat. Ha van valaki, aki nem született vezérnek, az író az. Nem az már a mestersége mivoltánál fogva sem, mely látókörét kis térre korlátozza, a papír síkjára. Az órás szemlélete hasonlít az övéhez. Élesen, finoman akar látni valamit s első gondja, hogy ki is fejezze ezt, sőt - ez az igazság - mindig a kifejezés lehetõségéhez szabja mondanivalóját. Aki az alkotás e szemérmetlenül kényes titkát letagadja, az vagy nem író, vagy nem mer õszinte lenni magához. Jelenségeket vesz észre az író, tüneményeket s ezekbõl a lenge, pókhálószerû holmikból teremti meg a valóság káprázatát, mely élõbb, mint a valóság, de azért nem valóság. Egy éjszaka leírásához például elegendõ számára néhány árnyfolt, vagy fénypászma, egy szag, mely a levegőben kóvályog s az elemek vegyülése, művészi aránya adja az egész éjszakát - pars pro toto - és sohasem a lényeg, sohasem a valószerűség és az igazság, mely a tudomány dolga és ellentéte a művészetnek. A tudós meghatározza, milyen órában nyugodott le ekkor a nap és mennyit mutatott a hõmérõ. Ezzel az író nem törõdhet, nem is érdekli az ilyesmi. Shakespeare-nél nyilván nincs különb emberismerő. Mégse őt küldeném el egy tárgyalásra, ahol a létem érdekei forognak kockán, hanem egy jólfésült gentleman-t, aki oly közönséges, mint maga az élet, egy minden hájjal megkent államférfiút, akiben a telekügynök szimata párosul a kígyó ravaszságával. Az ábrázoló, föltáró emberismeret más, mint az alkalmazott, gyakorlati emberismeret."

epa.oszk.hu/00000/00022/00587/18363.htm

Isten éltesse, legalábbis a közös emlékezetben.

egy nik a sok közül 2010.03.30. 08:49:01

@davkedav:

ANTALL ÉS BANDÁJA

"Nyugtalanul aludnék, ha a világ sorsát az író kezére bíznák. Sok kitünő alkotót ismerek itthon és külföldön is. Akadnak köztük eszesek, de akadnak olyan buták, mint a tök és olyan hiúk, akik azonnal átnyújtanának az ellenségnek egy egész gyarmatot, mihelyt az hivatalos átiratban megdícsérné egyik hasonlatukat."

Tehetetlen Dodó 2010.03.30. 10:23:53

Pár éve valamelyik publicista, (talán Végh Alpár, nem emlékszem) írt egy szösszenetet arról, hogy találkozott egy szimpatikus fiatal indiai brókerrel.
Valahogy szóba került Kosztolányi, az író nagyon megörült, hogy az ifjú indus ismeri a nevét, sőt nagy tisztelője Kosztolányinak, aki a példaképe is egyben.
Írónk kérdezte is, melyik versét olvasta vajon?
A derék bóker tágranyílt szemmel kérdezett vissza:
Versét? Nem is tudtam, hogy a nagyszerű tőzsdeguru, André Kosztolányi verseket is írt?!

Sic transit gloria mundi.

Alfőmérnök 2010.03.30. 10:29:08

@Tehetetlen Dodó: hehe, ez jó. :)
Egyébként ez a nagyszerű tőzsdeguru mondotta 89ben, hogy az államadósságot simán le lehetne iratni, ha akarnánk.

tempefoi · http://tempefoi.blog.hu/ 2010.03.30. 10:45:54

@tewton: nagyon jó példa. Ki írta meg, örök időkre emlékezetesen, melyik a tíz legszebb magyar szó?

"legszebb", "magyar".... a vörös mozgalmárok nem igazán szeretik az ilyesmit. Ez MINŐSÉG, ugye. minőségi szemlélet.

No, ezért a simán jó és tehetséges költő abnormális felnagyítása egyfajta sánta félistenné.
Ez pedig biza senkinek sem tesz jót.

Nála nincs legszebb, s őt nem igazán faggatták folyóiratok körkérdésekkel. Nem baj, hogy ő más körökben mozgott, (előbbiekből ügyesen és egy élet munkájával kilinkeskedte önmagát) de ezért heroizálni...

Mert pl. nem tetszett neki lediplomázni. Horger helyett ugyanis a budapesti egyetem egyik tanára üzent végzős őfelségének, hogy ő szívesen levizsgáztatja. De JA-nak nem kellett az ilyesmi, ő majd az egész népét, ugye.

Aztán ez a hamis álproli-szerep, azért elég rendhagyó, hogy egy proligyerek Párizsban csessze el a pénzét; utána írta állítólag, hogy örökkön háborog a tenger.

Mindez nem von le nagyságából; de hogy a magyar nyelv Arany Jánossal mérhető óriását, a nyelv szépségének míves mesterét ne a "10 szó" kezelése emelné magaslatokra...

No, ez az ELTE-stílus, amivel biza itt az ideje szakítani.

egy nik a sok közül 2010.03.30. 10:57:39

mindig akadnak akik akkor is imádnak eltérni a fősodortól, ha az épp jó irányban halad

egy nik a sok közül 2010.03.30. 11:02:16

Nem tudom megállni,
hogy rímet faragjak,
oly szépen süt most
odakint a nap,
s a nyári szellő is
kedvet hoz hozzá.

Játszok a nyelvvel,
mint gyerek a tűzzel,
lehet, hogy lesz kit
ellenem tüzel
kontárkodásom
vadhajtásai.

Nem vagyok verseknek
kórboncnoka
sem nyelvtudománynak
nagy tudora
nem vagyok én.

Ritmusnak, rímnek,
csengés-bongásnak,
csendes beszédnek,
boldog kurjantásnak,
dallamnak, mosolynak,
alélt sóhajtásnak
barátja, szolgája
vagyok én.

(én)

na, kosztolányi lírája is pont ilyen rímbe szedett üres fecsegés

Tehetetlen Dodó 2010.03.30. 11:05:52

@egy nik a sok közül:
Hát, ő azért kicsit jobb rímekbe bírta szedni.

davkedav 2010.03.30. 12:33:45

@egy nik a sok közül:

Nem akarok a lelkedbe tiporni, de ha jól megírt paródiákat akarok olvasni, akkor engedelmeddel maradok inkább Karinthynál.

"na, kosztolányi lírája is pont ilyen rímbe szedett üres fecsegés"

Egyrészt: nem. Másrészt, mondjuk, Petőfi verseinek többsége akkor micsoda?

Szeretem a szőke lyeányt,
De a barnát jobban,
Hejehuja, dínomdánom,
A pipámban a dohányom,
Bizony, nagyot lobban... stb.

Mindenkinek van kb. negyven jó verse, a többi mehet a levesbe.

egy nik a sok közül 2010.03.30. 13:04:04

@davkedav:

dehogy tiporsz a lelkembe: nem paródiát akartam én írni, csak demonstratív analógiát

petőfi ezzel még mindig többről szól, mint kosztolányi kopog a cipőm az aszfalton megállapításai

egy nik a sok közül 2010.03.30. 13:13:25

ha igazi verset akarok, ami mond is valami aktuálisat akkor ne:

egy széljegyzet a kor margójára

közhelyes vagyok, banális,
ahogy az anális baszás is

manapság már az,
a vaginális sznassz,

az orális meg csak
gyors vigasz.

fehéren csillogok kipirult testeden

szeretni kéne végre rendesen

davkedav 2010.03.30. 13:38:30

@egy nik a sok közül: egy Kovi veszett el benned. :)

Nem akarsz csatlakozni a Gárdához?

Bell & Sebastian 2010.03.30. 22:54:41

@bbjnick:

Erről eszembe jut, hogyan választott Napóleon tábornokot magának a hasonló képességű jelentkezők közül. Egyetlen kérdésre kellett csak helyesen válaszolnia:

- Szerencsésnek érzed magad?

Az általad látni vélt problémát, még csak nem is érzékelem a nyelvvel kapcsolatban. Az ónémeten nőttem fel, az óangol csak megduplázza a szókincset, viszont a magyar nyelv mögött rejtőző logikai formulák közül is a nyelvújítás előttiek tűnnek környezet-barátabbaknak.Pár példa:

déllő = délkör
idétlen = koraszülött
köpü = dugattyú
kútfő = forrás
lett légyen = múlt idejű felszólító mód
mindenha = mindenkor, minden időben
-nók, -nők = -nánk, -nénk
szövétnek = fáklya
úgymond = kizárólag azt jelenti
öregbít = növel

A nyelvújítással sokkal többet dobtunk ki, mint amennyit nyertünk. Az, hogy @bbjnick érti az ómagyart, még valóság marad a terjedő funkcionális analfabétaság a a "hagyományos" mellett.

A többség az újmagyart sem beszéli, pidginül hadovál csak. Valami most visszavonhatatlanul véget ér sunyin és lopakodva.

tevevanegypupu 2010.03.31. 00:32:37

@Alfőmérnök:
Talan Oze Lajos jobban illett volna. Latinovits fajdalmasan szigoru.

Bell & Sebastian 2010.03.31. 00:39:53

jav.: Az, hogy... = Attól, hogy...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.03.31. 05:50:20

@Bell & Sebastian:

"A többség az újmagyart sem beszéli, pidginül hadovál csak. Valami most visszavonhatatlanul véget ér sunyin és lopakodva." --- írod.

Tuggyaf*ne! Amiben mi felnőttünk az bizonyosan véget ér. Elég sok kamaszkölyökkel találkozok és azt látom, hogy - bár nagyobb a szórás, mint a mi időnkben miközöttünk volt - közöttük is vannak szépszámmal eszesek, érzékenyek, tehetségesek. Mások, másként gondolkodnak, másként látnak, másként mozognak, mint mi annak idején, de hát ez természetes is. Én kinézem belőlük, hogy lesznek közöttük, akik képesek lesznek fölismeri, hogy "min ülnek", miből meríthetnek, és élnek is majd vele. Lehet, hogy a kényszer viszi majd rá őket: én simán elképzelhetőnek tartok az elkövetkező évtizedekre egy olyan mély szociális krízist, amiből csak egy klebelsbergi formátumú kulturális reform tudja majd továbblendíteni az országot. Nekem nincs világvége hangulatom (nem jobban, mint mindig is volt:-D). Feladatokat látok, amiket vagy megoldunk vagy belebukunk. Erről jut eszembe! Mi a véleményed a kötcsei dilemmáról?

magyarido.blog.hu/2010/03/31/a_kotcsei_dilemma_bevezetes

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.03.31. 07:48:17

kár, hogy nem az ünnepelt korában élt zámbó dzsimmi a király, kiváló szerzőpáros lehettek volna. istenien szólt volna némely kosztolányi onánszépelgés, dzsimmi arany torkában.
egy személyes emlék mielőtt tempefői megkérdezi az egy csecsemőnek minden vicc új mintájára, hogy ismerjük e dsidát.
az általános iskolában ahová jártam, a diákok látták el úttörő ruhában a portaszolgálatot, az emberre egyszer egy évben jutott e megtisztelés. mikor én voltam soron, és éppen órák voltak, és semmi forgalom, kosztolányi novellákat olvastam, és akkor jött az igazgató és megkérdezte mit olvasok, mondtam. behívatta másnap a szüleimet, hogy polgári írót miért olvastatnak velem. :)))
az esti meg egy borzalom. hamisan koppan minden betűje. megéletlen selyemcukorképzelgés, önképzőköri unalmas polgári fantáziálás.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.03.31. 07:55:54

@tempefoi:
"az igazi lázadás az volna, s erre felszólítok mindenkit a költő születésnapján, ha az élet minden terén elkezdenénk szabatos, tiszta magyar nyelven, s kultúremberhez illő szinten, blaszfémiák, káromkodások nélkül írni. Ahogy ő alkotott."

tudja, hogy becsülöm magát, de engedje meg, hogy szóljak, kilóg itten az alulról jöttség összeszorított farpofája, ideges sápadtsága. ne álljon már ilyen idétlenül a polgári semmitmondás hamis szobra előtt! tudja, egy lófaszt. a nyelv megjelenít. él. nem kávéházi ábrándlovagok nyálcsorgatása. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.03.31. 08:05:10

@tempefoi:
olvasson józsefet. ugorja át amiket az iskolából ismer. a politikus-komcsikat egyenesen tépje ki a könyvből. dobja el az előítéleteit, -buták- és adja át magát.
egész más szövete az igazságnak-alkotásnak-teremtésnek, stb., mint a maga betanult polgári ideáljai. fogadjunk, hogy márait is nagyrabecsüli?! mármint szerzőként. tudja ez a fajta polgári irodalom, valahol a polgári baszással rokon. őszintétlen, véletlenszerűen örömokozó. :)

Bell & Sebastian 2010.03.31. 09:14:09

@bbjnick:

Vettem...

@Grift:

Most alaposan rádobott az identitászavarára. Hogyan fog majd -így meghasonulva hagyottan- integrálódni?

Van még ideje bőven arra, hogy rájöjjön, földiekkel játszó égi tüneményt imád, egykorvolt - sosem voltat szeret, ördögszekér után szalad.

Tündér_Lala 2010.03.31. 10:42:39

A költészet minőségét tekintve pontosan olyan mint a fotográfia. Készít 1000 felvételt és abból van 50-60 jó, 10 kitűnő és 1 zseniális. Az 50-60-as kategórizálástól már élvezhető, mert megragadhat olyan életérzést, amellyel ha az ember már találkozott, akkor bizony megfogja.
Éppen ezért én óvakodnék a túl szigorú és egyoldalú ítélkezéstől.

A nyelvről. A nyelv fejlődik és (ez nem panel) egyre inkább rohanó világunkban a funkcionalitás egyre inkább előtérbe kerül. Az nyelvi oktatás satnyulása pedig (arra sincs idő) ez a folyamatot erősíti. A nyelv romlását leginkább az élőbeszédben lehet tapasztalni. A modorosságok, a szókincs szűkülése, de leginkább a katasztrofális hangsúlyozás mutatja ezt a romlást. Magukat értelmesnek tartó emberek (gyakran olyanok akiknak az élő beszéd szakmájuk része) a mondat végén felkapják a hangsúlyt, artiklálatlanul és torokből beszélnek stb.
Beszélni megtanulni, aktív szókincset gyarapítani, bizony szövegek megtanulásával és azok előadásával lehet. Ha ezen javítani akarunk, akkor bizony szükség volna retorika oktatásra.

tevevanegypupu 2010.03.31. 11:18:28

@Grift:
Dsida testvere, Csengery Dsida Aladar Gyorben volt komikus szinesz. A felesege pedig a szinhazban jegyszedo. Borzasztoan nagy szegenysegben eltek a mellettunk levo hazban, volt vagy hat gyermekuk, az egyik lany velem jart kozepiskolaba. Nem volt egy eszleny.

Esti Kornel Kosztolanyinak pedig nem a
legjobb muve. De nehany helyen a hangulata azert olyan kavelikoros es dohanyillatu. Szoval lehet szeretni.(-:

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.03.31. 12:14:01

@Bell & Sebastian:
az én koromban már nemigen mondják, hogy van még ideje magának, fiam! :)
mire gondol ezzel az ördögszekérrel, és egyebekkel? nem világos ez mostan nekem.

marcipán2 2010.03.31. 14:01:35

@tempefoi: Nem egészen értem az általad felvázolt Attila-Deziré szembeállítást. Talán nem ártana előbbit is újraolvasnod.

"A kínba még csak most fogunk, mi restek,
de te már aláírtad művedet.

Mint gondolatjel, vízszintes a tested.
Téged már csak a féreg fal, szeret,

mint mi a csirkét, bort... Senkim, barátom!
Testvérünk voltál és lettél apánk.

Gyémánt szavaid nem méred karáton -
nincs egyéb súly, ha föld zuhog reánk.

Ezt onnan tudom, hogy letörtem vágyva,
ahogy letört a halál tégedet.

Reméltél; én is. Tudtuk, hogy hiába,
mint tudja, ki halottat költöget."

Bell & Sebastian 2010.03.31. 14:12:37

@Grift:

Helyezze át az alanyt, azt hittem egyértelmű! :)

Szegény @Tempetőfiről lett volna szó ottan.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.03.31. 14:54:12

@Bell & Sebastian:
ah so, mán értem :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.03.31. 14:57:04

@tevevanegypupu:
nos akkor maga is ismeri-ismerte dsidát! a testvérét, de az is dsida! :)

tevevanegypupu 2010.03.31. 15:23:39

@Grift:
Persze. De Aladar is hires ma mar: berlet lett belole a Kisfaludy Szinhazban.(-:
süti beállítások módosítása