Ufók vagyunk és híresek
2009. október 13. írta: Skrabski Fruzsina (lelkylola)

Ufók vagyunk és híresek

  Nagy igyekezettel megírt, zagyva könyvet olvasok. 56-ról, külföldi szemmel. Az író a magyar származású, de magyarul nem beszélő Michael Korda. Hazánk történelmét is összefoglalja az első száz oldalban, saját teóriákkal. Van egy bája az egész leírásnak, kábé ennyit tudhat rólunk, akit egy kicsit érdeklünk. Magyarnak lenni kuriózum. Furcsa nyelven beszélünk, forradalmat nyerünk, aztán újra elnyomnak minket a kommunisták.

  Akik pedig kivándoroltak tőlünk, mind zseniálisak és különlegesek. Mi pedig minden zseniális és híres emberről kitaláljuk, hogy igazából magyar: 

 

 Magyar származásúnak lenni a Kárpát-medencén kívül sokak szemében annyit jelentett, mint egy tehetséges és privilegizált csoport tagjának lenni. Olyannyira így volt ez, hogy amikor a Nobel-díjas fizikus Enrica Fermitől megkérdezték, hisz-e a földönkívüliekben, ő így válaszolt: „Hiszen itt vannak köztünk: magyaroknak hívják őket!"

 Ez a hangulat átragadt a magyarokra is, akik hihetetlen sikereket értek el abban, hogy a történelem minél több nagy alakjának kimutassák magyar felmenőit, mit sem törődve a kapcsolat távoliságával. A Magyar-Amerikai Társaság például elismerése jeléül egy George Washington képmásával díszített bronzmedált osztogat, akit számos távoli magyar felmenőjére tekintettel szintén magyar „származásúnak" tartanak. A magyarok minden más nemzetnél szívesebben büszkélkedtek a magyar vagy bármilyen távoli fokon magyar származású hírességek - köztük az amerikai polgárháború tábornokai, Nobel-díjasok, asztalitenisz-bajnokok és feltalálók - véget nem érő névsorával.
 Ha rápillantunk az utóbbi idők „magyar zsenijeinek" névsorára, sok száz más név között olyanokat találunk, mint a zeneszerző Bartók Béla és Kodály Zoltán, a fényképész Robert Capa, Brassai, Martin Munkácsi és André Kertész, a golyóstollat feltaláló Bíró László, az üzletember Andy Grove és Soros György, a kozmetikai cikkeket gyártó Lauder család, a bűvész Harry Houdini, a színész Peter Lorre, Lugosi Béla, Ernie Kovács, Leslie Howard, Paul Lukács, Tony Curtis és a Gábor testvérek, az író Molnár Ferenc, Elie Wiesel és Arthur Koestler, a nukleáris fizikus Teller Ede és Szilárd Leó, az újságíró Joseph Pulitzer, J. Anthony Lukas és Kati Marton, a humorista Jerry Seinfeld, a rockzenész Paul Simon, a sportoló Martina Hingis, Monica Seles, Johnny Weismuller és Joe Namath, a feltaláló Rubik Ernő, az Afrika-kutató gróf Teleki Sámuel és Kőrösi Csoma Sándor, a rendező George Cukor, Michael Curtiz, Zoltan Korda és Sir Alexander Korda nagybátyám, a ruhatervező Calvin Klein, a képzőművész, fotográfus Moholy-Nagy László, a matematikus Neumann János és Lax Péter, a kaliforniai boripart megalapító Haraszthy Ágoston, az Ex-Laxt feltaláló Max Kiss, a Standard Brands Yeast Companyt megalapító Charles Fleischmann, a Hadasszát létrehozó Henriette Szold, hogy magamat és édesapámat ne említsem...

  A felsoroltak közül Paul Simonnak kifejezetten örülök, meg annak is, hogy a kaliforniai borászatot nekünk köszönhetik az jenkik. És tényleg nagyon jó magyar hírességeket találni a világban. Ki van még?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr161444942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thetriggerhappy 2009.10.13. 16:09:44

szeretem amikor a fent felsoroltakkal büszkélkedünk, főleg, hogy egy jó részük magyar zsidó, pld paul simon is.
nekem ez nem lényeg, de azoknak is illene tudniuk, akik zsidóznak orrba-szájba a blogon.

bz249 2009.10.13. 16:15:44

@thetriggerhappy: szet kellene valasztani a magyar es a zsido aranyat ezeknek az embereknek... kellene egy Churchill es egy Sztalin es egy papirszalveta hozza, aztan neki is lehet kezdeni. ;)

Szt. Ahanov 2009.10.13. 16:19:10

Everybody is hungarian - mondta ÁLLÍTÓLAG George Lucas. Na ő pl. nincs a listán. Bírom egyébként ezeket a listákat, jópofa dolog ez és kimondottan hungarikum-szagú. :)

Szt. Ahanov 2009.10.13. 16:26:19

Legújabban felfedezett "magyarom" Peter Cetera, a Chicago énekese, anyai részről magyar származék, apairól lengyel.

gemby 2009.10.13. 16:29:00

biosztanárom emlékezetes mondása volt régen, hogy "mindenki magyar, csak utána kell járni".

egy másik volt pedig, hogy "minden nő szegedre való, csak még nem tudja".

kedveltem.

Bell & Sebastian 2009.10.13. 16:46:15

Sárközi - az Egri csillagokból.

(Tegnap foglalták össze a németek is a televízióban, mit is köszönhet nekik a világ. Lederhose és jódli nem volt, de még így is impozáns lista kerekedett, csak a háztartási forradalom világából.)

Aki a miértjére kíváncsi, keresse a belterjes szaporodás, vagy a fajtakeveredés-nemesítés címszó alatt az állattenyésztési szakkönyvekben.)

A zsidók arányán meg nem kellene meglepődni: lecke kész - lehet ebédelni! (egyszerű és hatékony módszer) :) Persze vicceltem. :)

bz249 2009.10.13. 16:50:33

@Bell & Sebastian: azert rajtuk is vegigment par hadsereg a tortenelem folyaman. Igy hirtelen a sved, francia, angol-amerikai, spanyol jut az eszembe. Annyira nem lehetnek belterjesek.

szpal 2009.10.13. 16:57:50

A GTA4-ből Lazlow Jones rádiós műsorvezető nem magyar származású?
en.wikipedia.org/wiki/Lazlow_Jones

szpal 2009.10.13. 16:58:34

@bz249: a magyarokat kihagytad

bz249 2009.10.13. 17:06:05

@szpal: igaz... sot tulajdonkeppen mivel a magyar zsoldos keresett aru volt, ezert meg kontinuitas is van. :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.13. 17:14:56

A legújabb felfedezés (Magyar Nemzet nyomán):
Ganz József. Persze eddig is lehetett tudni, hogy ki ő, de azt nem, hogy VW bogarat Ferdinánd Porche az ő tervei
alapján (gyakorlatilag lenyúlva azt) készítette.
Ez volt a Standard Superior:

www.scorpiocars.net/images/Standard/1933%20Standard%20Superior.jpg

www.josef-ganz.com/

Bell & Sebastian 2009.10.13. 17:15:38

@bz249:

Pedig biza'! A török-indiai génimportot is genetikai kutatásokkal magyarázták még 10 éve. Holott csak baloldali szavazó-behozatalnak bizonyult az egész projekt - utólag.

Ahol meg felszaporodnak a zsenik, a növekvő számú idiótával változatlan marad az átlag, ami csak nem-konvencionális módszerekkel javítható. (ásó, kapa, nagyradír)

Toymao 2009.10.13. 17:18:13

@szpal: Nem, a Vice City-ben vagy még a GTA3-ban (merthogy onnan kezdve mindegyik részben van Lazlow-s talkradio), az egyik hallgató meg is kérdezi tőle:
- Te magyar vagy?
- Nem, miért lennék az?
- A neved miatt.
- Ennek ellenére sem.
(Vmi ilyesmi, rég játszottam vele.)

Toymao 2009.10.13. 17:21:01

@Toymao: Na lemaradt még: itt már szimplán csak arról lehet szó, hogy tetszett a szülőknek a név, és ezt adták neki. Egy pár generáció után már nem annyira szigorúan etnikai a névadás.

(pl.: Ben Affleck teljes neve is Benjamin Géza Affleck-Boldt, ahol a Gézát a magyar származású szomszédtól kapta, akivel szülei jó barátságban voltak.
en.wikipedia.org/wiki/Ben_affleck )

bryan 2009.10.13. 17:25:46

„Nem elég, ha magyar vagy, tehetségesnek is kell lenni."
Másik verzió:
Nem elég ha tehetséges vagy, magyarnak is kell lenni.
Az első George Cukortól, a második Robert Capától származik.

cingár feltaláló 2009.10.13. 17:39:47

Sólyom László állítólag

józan' 2009.10.13. 19:30:14

Bocsánat, erről Puzsérék még jobb időszakában készült 'A magyar géniusz kálváriája' című videójuk jutott eszembe:

szelsokozep.freeblog.hu/archives/2008/05/15/A_magyar_geniusz_kalvariaja/

:)

/irónia alert/

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.10.13. 19:40:42

Nemtudom, nekem erről a magyariaskodásról mindig az jut eszembe, hogy állítólag odakünn sűrűn mondogatják, hogy milyen érdekesek ezek a magyarok, a forgóajtón mögötted lépnek be, de előtted lépnek ki. Itthon meg erre büszkék a népek, lám mi valami unikálisan találékony náció vogymuk. Hát én ezt a mondást egyáltalán nem hízelgőleg értékelem, szerintem ez nem kreativitásról sokkal inkább a pofátlanságról, a törtetésről, könyöklésről, a viselkedninemtudásról szól...

Természetesen mindez nem érinti nagyjaink nagyságát, és egyéb remek nemzetkarakterológiai vonatkozásainkat.

Alfőmérnök 2009.10.13. 19:56:40

@bryan:
A George Cukor idézet a legenda szerint egy hollywoodi stúdió ajtajára volt kiírva még a tizes években (én a magam részéről egyébként nem vagyok rá túlzottan büszke, hogy sok magyar volt jelen az álomgyár kialakulásánál).

Ezt az ufós sztorit főleg a fizikusok és a matematikusok (Erdős Pál neve kimaradt a listáról) kapcsán szokták felhozni.
A zsidó származásúak nagy arányára Teller Edétől hallottam egyszer egy magyarázatot, miszerint náluk (talán a Partiumban) elég erős volt az antiszemitizmus, és a szüleik arra tanították őket, hogy csak úgy érvényesülhetnek, ha a tanulmányaikkal kitűnnek a többi gyerek közül...nem hiszem, hogy ez lenne az egyedüli oka, de talán ez is hozzájárult. Különben szintén Teller vagy valamelyik fizikus mondta, hogy egyetlen igazán nagy zseni volt közöttök, Neumann János.

Szori 2009.10.13. 20:00:56

@guLi: sőt a magyarok két-haramda jobbikos, csak még nem tud róla ;)
tehát a világ két-haramada jobbikos. és akkor mi a többi?

justblaze 2009.10.13. 21:07:08

Hát a Gábor testvérekre nem vagyok olyan büszke...
Ha itthon maradtak volna, akkor mennyire lettek volna sikeresek?

justblaze 2009.10.13. 21:08:40

Ne értsétek félre, mindezek ellenére büszkék lehetünk ezekre az emberekre csak lehet, hogy itthon nem tudtak volna így kiteljesedni

Alfőmérnök 2009.10.13. 21:21:09

@justblaze:
Ebben tök igazad van. Én most is azt látom: itt van csomó tehetséges és intelligens fiatal. Ha kimennek külföldre, többségében megállják a helyüket és érvényesülni tudnak. Ha itthon maradnak, vagy tönkremennek, vagy beparanoiásodnak, vagy seggnyalók lesznek. Na, ezen kéne változtatni. De amíg geci komcsik meg buzi liberálisok irányítják az országot, ez nem fog megváltozni, mert ők nem szeretik a magyarokat, még ha ennek az ellenkezőjét hangoztatják is.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.10.13. 21:22:07

@justblaze: ez szerintem is így van. Nagyon sok tehetséges ember nem tud Magyarországon érvényesülni, sőt olyan is van, akit külföldön elismernek, Magyarországon pedig azt se tudják, kicsoda.

Alfőmérnök 2009.10.13. 21:23:29

@lelkylola: Lola, egy perccel megelőztelek, hehe.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.10.13. 21:29:07

@Alfőmérnök: de ez egyébként tényleg tök fontos lenne, hogy a tehetséges embereket megbecsüljék itt is. Nem csak az a baj, hogy nem fizetik meg őket, hanem sokszor el is nyomják például a itthon nagynevű tudósok, akiknek nincsenek külföldi publikációi, de akkora MTA doktorok, hogy kiesik tőlük az ajtó.

bz249 2009.10.13. 21:48:52

@lelkylola: @Alfőmérnök: nagyobb a baj ennél, itthon hiányzik az úgynevezett ipar. Ipar nélkül meg a tehetséges magyar kutató nem értesül az aktuális kihívásokról, illetve csak akkor, amikor az bekerül a tudományos közéletbe... vagyis két év hátránnyal indul.

Jelen helyzetben egy igazán tehetséges kutatónak adhatsz akármennyi pénzt lehetetlen otthon tartani. Még egy közepesen tehetségesnek se (az én évfolyamom: 1 fő Tajvan, 2 fő Németország, 1 fő Olaszország, 1 fő Svájc, 1 fő vadászpilóta, 1 fő mezőgazdasági vállalkozó, 1 fő mágnesgyári mérnök... vagyis 5 a külföldnek, 2 pályaelhagyó, 1 inkább kevésbé, mint többé a pályán).

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.13. 22:02:25

Az atomfizikusok esetében nagyon egyszerű a megoldás, az ilyesfajta kutatások roppant költségesek. Ha az Egyesült Államok és Magyarország a költségvetésének ugyanolyan hányadát fordítaná mondjuk kísérleti atomfizikára, akkor lehetne számolni, és megsaccolni, hogy hol ér el egy tudós nagyobb eredményeket. A nagy birodalmak nagyobb eredményeket érnek el, mint a kis országok. Könnyebb elvinni egy kis követ, mint két nagyot. Meg van még pár ilyen bölcsesség. Ugyanez filmgyártásban, mindenben.

Alfőmérnök 2009.10.13. 22:02:56

@lelkylola: @bz249:
Az MTA és a tudomány csodálatos világa csak egy szegmense a szellemi életnek. Nekem erről csak közvetett tapasztalataim vannak, azok a barátaim, akik a közelébe kerültek, inkább fejvesztve menekültek, pedig mittoménhány impaktos lapba publikáltak már (valszleg ez nem csak a magyar viszonyoknak köszönhető. a tudomány világa, mint a nyitott társadalom modellje by Karl Popper, muhaha). A lelkesedésnek, az ambícióknak az idő előtti feladását látom én itt, és nem igazán értem az okát. Valami fos van itt a levegőben, amiből nekem kezd kurvára elegem lenni.

davkedav 2009.10.13. 22:03:31

@Alfőmérnök: "Különben szintén Teller vagy valamelyik fizikus mondta, hogy egyetlen igazán nagy zseni volt közöttök, Neumann János."

Wigner mondta.

(Meg Babits Karinthyról.)

justblaze 2009.10.13. 22:05:43

@Alfőmérnök: Pontosan! Sajnos ha megkérdezed ma az intelligensebb fiatalokat, hogy ha választhatnának akkor itthon vagy külföldön kezdenének e el dolgozni, akkor mind azt mondják, hogy külföldön. Elismernek. emberszámba vesznek és nem utolsó sorban tisztességesen is meg lehet élni. Ma mondta az egyik tanárunk, hogy az osztrákoknak elképesztő az, hogy Magyarországon egy kezdő orvos 400 eurót kap míg Ausztriában minimum 2500 eurót pedig a budapesti orvosi egyetem jobb mint a bécsi!
Ez nagyon nagy baj. 10-20 év múlva semmi szellemi tőke nem lesz itthon. Elkeserítő ez...

bz249 2009.10.13. 22:09:33

@Elpet: egyébként az a röhej, hogy színvonalas mag- és részecskefizikát könnyebb Magyarországon csinálni, mint valami elméletben olcsóbb anyagtudományi bohóckodást. Az előbbihez ugyanis valóban elég, ha pénzt (nem kell olyan sok, ha a napidíj és a repülőjegy kijön belőle, akkor már hatásos) tesz bele az ember. Az utóbbinál, mivel sokkal inkább gyakorlat közeli a gyakorlati problémákat sem árt ismerni (nagy impakt arra jár, ami sok embert érdekel). Azt meg az ámerikai, japáni, német, francia, orosz, kínai céges mérnök fogja megsúgni. Ez a kaszt hiányzik nálunk.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.13. 22:18:27

@bz249:

Én a Szilárd-Teller-Wigner vonalra gondoltam, az USA könnyebben áldozott nagy pénzt akkoriban azokra a kutatásokra. A mai részecskefizika már jórészt spekuláció, gyakorlati következmények nélkül. Ma valóban az anyagtudomány a pénzes játék, minden szempontból.

WysiWyg 2009.10.13. 22:26:39

Hát, ja. Mindig is az volt az érzésem, h ezek a kvantummechanikusok vhol egymás f...át szopják, vándorgyűléseket és szállodai éjszakákkal egybekötött repülőjegyeket intéznek 1másnak. Viszont itthon még van motiváció, ha más nem, hát egy newyorki "workshop" vagy "brainstorming" (bár tudnám, mi az), ami együtt jár néhány napi 100 dolláros napidíjjal.

Téglagyári Megálló 2009.10.13. 22:38:25

@Alfőmérnök:

Ismételném magamat.

A menedzsment teljes hiánya, ami már a mesterembereknél megmutatkozik. Éppen az ajtómat akarom lecserélni, de

- szerezzek kőművest, aki beteszi a tokot
- bízzam meg én külön a rácsost, hogy rátegye
az ajtóra

Miért nem lehet úgy, hogy az ajtós ezt mind elintézi, és nekem csak a kész és a helyén levő új ajtóban kell gyönnyörködnöm?

Mici_Sajnos 2009.10.13. 22:45:29

@Szt. Ahanov: "Everybody is Hungarian" - ezt nem George Lucas mondta, hanem George Mikes, neki is a felesége, lásd a How to be a Brit című alapkönyvét.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.13. 22:46:06

"(Tegnap foglalták össze a németek is a televízióban,
mit is köszönhet nekik a világ. Lederhose és jódli nem volt, de még így is impozáns lista kerekedett, csak a háztartási forradalom világából.)"

Szerintem, ha precízen, szakterületenként végigmegyünk, az derülne ki, hogy az iparilag nálunk fejlettebb Csehországban például több szabadalmi bejelentés volt az elmúlt száz évben, több olyan, amit
az egész világ használ, és biztos több a német is.
Vagyis a magyar "tehetségesség" egyenes arányban áll az ország közép-európai, átlagos fejlettségi szintjével.

Mivel azonban az ország a háborúban a a vesztes oldalon végzett, sok tekintetben, a többi kelet-európai országgal szemben, itt más karakterű szoci rendszer jött létre. Míg a legtöbb helyen gyakorlatilag nemzeti szocialista rezsimek kerültek hatalomra, erről nálunk szó sem lehetett.

Mivel az ezt megelőző nemzeti önképünk (akár a hivatalos, akár a "néplélek") a következő fogalmakat hangsúlyozta: a magyar "bátor" és "vitéz" katona, "kitartó" és "szorgalmas" paraszt, "államalkotó" és az "ősi juss" birtokában "vezető kultúrnemzet" stb.
nyilvánvaló, hogy ezeket tovább nem tűrték.

A gyakorlatilag elvett nemzeti identitás megürült helyére (hasonlóan a japán, és a német helyzethez egyébként)viszont azonnal volt jelentkező. Ez pedig a "modern" és "kreatív", "széleslátókörű" és "ügyes" sőt "zseniális", egyszóval tehát, a "különleges" nép képe.
Ami ugye tökéletesen összecseng a klasszikus zsidó önképpel, aminek van is alapja, hiszen ez bizonyos értelemben pont itt, Magyarországon teljesedett ki annak idején.

Érdekes volna tudni, mekkora szerepet játszott ebben a tudatos törekvés, és mennyire maga az igény teremtette. Végülis olyan erős mémmé vált, amit most már mások is elhisznek rólunk.

plastik02 2009.10.13. 22:47:59

"De amíg geci komcsik meg buzi liberálisok irányítják az országot, ez nem fog megváltozni, mert ők nem szeretik a magyarokat, még ha ennek az ellenkezőjét hangoztatják is."

szvsz nem a geci politikusok miatt nem viszik itthon semmire, hanem drága magyar testvéreik irigysége és rosszindulata miat...
először ezen kéne változtatni.

Téglagyári Megálló 2009.10.13. 22:49:20

@Alfőmérnök:

"A lelkesedésnek, az ambícióknak az idő előtti feladását látom én itt, és nem igazán értem az okát."

Mérnök uram, nem kenyerem az obszcén beszéd, de bizony faszfejek vannak pozícióban, mindenféle szinteken. Példák:

- matematika szakon ha valaki saját bizonyítással áll elő vizsgán, az rossz pont, nem tanulta meg az anyagot

- határidőre kutatni? milyen dolog az már?

doktorandusz létből:

- nem, nem hisszük el, hogy a nyári egyetemen fejlődtél, hiszen nem tettél belőle vizsgát, nem adunk kreditpontot

- te túlságosan zöldfülű vagy ahhoz, hogy szemináriumot szervezzél

- nem, saját óráról ne is álmodj!

ketolikus egyetem, munkakeresésre e-mail válasz:

"nálunk tipikusan nincs üres állás, nem is értem, miért itt keres! (sic)"

justblaze 2009.10.13. 22:51:07

@gloire: Ugyanakkora szerepet játszott szerintem a törekvés és az igény. Az egyik nem tud naggyá válni a másik nélkül szerintem.

gemby 2009.10.13. 22:52:47

@Szori: mondjuk AZ már tényleg durva lenne.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.10.13. 23:00:24

tommy erdélyi
aki tommy ramone-á vált
nem sok mindent tett le a társaival az asztalra, csak kábé a punk-ot meg mindent, ami kinőtt belőle... :)))

www.youtube.com/watch?v=HEvktMyMkQo

különben meg, baszki, az a név mondd valamit, hogy: A digitális számítógép feltalálója Neumann János????

Bell & Sebastian 2009.10.13. 23:05:19

@gloire:

Talán az a válasz, hogy reneszánsz-univerzálisnak kellett/lehetett megmaradni, a többiek meg szakosodtak orrba-szájba.

Például még TV -t javítani is sikerülhet házilagosan, kis utánjárással. Vagy bármi más. A muszáj nagy úr (most is). Valójában minden kívülről igényelt szolgáltatás lehúzás. Aztán az, hogy hogyan sikerül self-made, az már egy más kérdés! Jövedelmi, többnyire.

Persze van hátulütője: 10M fociszakértő, 10M politológus, 10M autóversenyző, 10M történész és a többi országa vagyunk. Pedig dehogy!

szpal 2009.10.13. 23:10:43

@Toymao: köszi az infókat : )

Alfőmérnök 2009.10.13. 23:13:43

@plastik02:
Sejtettem, hogy a buzi liberálisoknak ez nem fog tetszeni, ezért írtam.

@gloire:
Ezt a "mém"-hülyeséget el kéne már felejteni, akkora faszság szerintem.

Bell & Sebastian 2009.10.13. 23:13:54

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

Jaja, emlegették már.
De hol van az az oktatás, drill, erkölcs, ipari kultúra és teljes élet ma már, ami a Neumann-féléket kitermelte?

Sehol. És ebben pici része Neumannak is van, mert szabadidőt adott, csak használati utasítást nem, mit is kezdjünk vele. Ámbár ez nem spec. ungarisch.

Alfőmérnök 2009.10.13. 23:19:37

@Téglagyári Megálló:
Azt nem tudom, hogy más országokban mekkora faszfejek vannak pozícióban, de itt többségében biztos. Én azt gyanítom, hogy egy "normális" országhoz képest itt az alázat, a másik emberszába vétele hiányzik. De nem szeretnék erről leegyszerüsítve beszélni, mert úgy gondolom, bonyolult kérdéskör. De valahogy mégis beszélni kéne róla...

Bell & Sebastian 2009.10.13. 23:24:44

@Alfőmérnök:

Atomizált társadalomnak monnyák. Vagy haszonelvűnek, finomabban.

Alfőmérnök 2009.10.13. 23:28:07

@Elpet:
A filmgyártásról.
Dánia nálunk kisebb ország, és jelenleg a világ filmművészetének éllvonalába tartozik. És tényleg jó filmeket csinálnak és NEM csak egy szűk közönségnek. Egy időben a filmvilág az iráni filmekre volt rákattanva ahol nulla pénzből csináltak zseniális filmeket. A románok is kurva jó filmeket csinálnak és sorra nyerik a fesztiválokat. A román színház kb. 20 évvel a magyar előtt van. Aki egy kicsit ismeri belülről ezt a világot, az ezt tudja, csak vagy kussol róla, vagy hazudik.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.10.13. 23:30:29

@Bell & Sebastian: a szabadidő hasznos felhasználásának módja nem más, mint, hogy bréking!-linkeket dobáljál be a reakció blog.hu-ra... :))))))

bréking!!!

velvet.hu/blogok/gumicukor/2009/09/18/pataky_attilat_mar_tobbszor_elraboltak_az_ufok/

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.10.13. 23:35:08

@Alfőmérnök: csaxólok, hogy a baltazár színház erdélyben lép fel mostanában... :)

erdely.ma/ajanlo.php?id=57567

Bell & Sebastian 2009.10.13. 23:35:48

@Alfőmérnök:

Hogy ne menjünk messzire, zenét mindenki hallgat... Dettó!

Egy ország alkotói válságban.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.10.13. 23:36:05

@Alfőmérnök: Igazából bátortalanul írtam le, majdnem idézőjelben, mert én se szeretem. Csak sok volt már az idézőjelkből, és hirtelen nem találtam kifejezőbb szót.

Maradjunk annyiban, hogy ez egy mítosz. Vagyis nem egy magyar sajátosság ez, hanem elsősorban egy kétségtelenül nagyon sikeres emigrációs hullámra épült legenda, ami
hihetetlenül elterjedt.

Drang 2009.10.13. 23:39:49

Szerintem ezen blog szerzői között az 1939. évi IV. tc. értelmében zsidónak minősülő személyek felülreprezentáltak.

Bell & Sebastian 2009.10.14. 00:10:42

@Drang:

Akkor meg nem értem, miért is döglődünk?
Holott eljött a Kánaán. Smile!

gekibo 2009.10.14. 04:21:28

meg az a híres teniszező, az Ágassi András

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.10.14. 08:48:49

@gloire: Ezek az autosztereotípiák szerintem általánosak, nem speciálisan magyar jelenségek. A bolgárok meg vannak róla győződve, hogy szinte minden fontosabb dolgot ők találtak fel (és tényleg, rengeteg példa van), de ugyanígy a románok is, a csehek is stb. Gyanítom, hogy ezeknek a legendáknak jelentős része igaz. Pl. ott van Jedlik Ányos a dinamójával, amit a "világ" szerint persze Siemens talált fel, meg a villanymotorjával, amit a világ szerint Ritchie talált fel. Lehet, hogy van bolgár, román, ukrán, grúz stb. Jedlik Ányos is. De igazából a jelenség valamilyen szinten az egész világra kiterjed. A repülőgép feltalálója egy orosznak Mozsajszkij, egy angolnak Stringfellow és Henson, egy amerikainak Wright, egy franciának Ader vagy Pénaud, egy románnak Vuia, egy németnek Whitehad (Weisskopf) és még a brazilok is felmutatnak egy Santos-Dumont-t. Jara Cimrman legendája annak az általános közép-európai önképnek a paródiája, hogy a kis népek tehetségesek, de tehetségük külső okokból nem érvényesül (Jara Cimrman a cseh polhisztor, aki a legnagyobb feltaláló, költő, utazó és minden más, de a gonosz kiadók és szabadalmi hivatalok ellopták a műveit, és a hálátlan világ nem ismeri el az érdemeit).
A magukat kisebbnek és kevésbé szerencsés sorsúnak érző népek mindig a "különlegességükben" élik ki magukat, ez a zsidókra is igaz természetesen, de pl. még a románok is meg vannak róla győződve, hogy az ő amúgy roppant érdektelen nyelvük a legkülönlegesebb és legszebb a világon.

@Dr. Zerge: Az a tény, hogy a forgóajtós sztereotípiát odakint kedvezőtlenül, itt kedvezően értelmezik, mutatja, hogy ez egy kivételesen pontos sztereotípia, ugyanis pontosan az értékelés mutatja a sokszorosan bizonyított értékrendkülönbséget Magyarország és a nyugat között. A különbség lényege, hogy a magyarok individualistábbak és anyagiasabbak, rang- és státuszcentrikusabbak, és kevesebbre értékelik a tisztességet, de többre az intellektuális képességeket. Magyarul: ami odakint gátlástalanság, az itt ügyesség, aki odakint esetleg már gazember, annak itt csupán "megvan a magához való esze".

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2009.10.14. 09:57:00

A legszomorúbb ezekben az, hogy a gyakorlati tudomány világában lényegében 100 éve nem sok mindent tudtunk felmutatni.
Baromira szomorú, amikor jön Magyarországra a koreai befektető, és nagy büszkén mondogatjuk nekik, hogy porlasztó meg telefonközpont. Ő meg udvarias, nem szól bele, de nyilván elgondolkozik, hogy ezek 1900 körül történtek! És mi még mindig ezzel villogunk! Kétségbeejtő.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.14. 10:15:02

Egy igen nevezetes kutatási eredmény a 30-as évek Magyarországáról. Reuss Endre műegyetemi tanár
mek.oszk.hu/00300/00355/html/ABC12527/12934.htm
nevéhez fűződik a képlékenységtan elméleti megalapozása, amely nélkül a modern ipar nem létezhetne. Tudtommal egész életében Magyarországon élt. De nemcsak itthon ismert:

www.pnas.org/content/41/10/720

bz249 2009.10.14. 10:23:07

@Elpet: Azert Polanyi bacsi (Orowan-Taylor-Polanyi 1934) nelkul kicsit nehez keplekenysegtant csinalni

en.wikipedia.org/wiki/Michael_Polanyi

Hagy oruljenek a konzervativok is :)

bz249 2009.10.14. 10:25:11

@Pallos Levente: Nincs gyakorlati iparunk nezd meg harcos listajat, ott van benne pl. a dinamo.

Ki talalta fel a dinamot? Jedlik a szerzetes es hobbimernok vagy Siemens az iparmagnas? Sajnos az utobbi, az elobbi egy erdekes gepezetet barkacsolt, aminek nulla relevanciaja volt.

Tehetetlen Dodó 2009.10.14. 10:27:07

@bz249: Viszont Jedlik munkássága nélkül nem lenne nagyfröccs.

bz249 2009.10.14. 10:30:38

@Tehetetlen Dodó: az nem Irinyi volt? Amugy be kell valljam, hogy nemzetarulo modon sorozni szoktam ultizas kozben. :)

Tehetetlen Dodó 2009.10.14. 10:36:05

@bz249: Én is inkább sörözni szoktam, de azért tisztelem a nagyfröccs megalkotóját is.
irinyi a piromániás volt.

bz249 2009.10.14. 10:39:43

@Tehetetlen Dodó: tenyleg, de valamiert a szikvizet is hozza kapcsoltam, mar hasznom szarmazott a posztbol.

Tehetetlen Dodó 2009.10.14. 10:41:42

@bz249: Biztos szódával oltottad el a lágrakapott gyufásdobozt.

Téglagyári Megálló 2009.10.14. 11:11:10

@Drang:

Szerintem meg te az említett törvénycikkelyt túl liberálisnak tartod.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.10.14. 11:58:10

Ha elég aprólékosan megvizsgálod a családfát, mindenki magyar.
Meg mindenki angol, meg ukrán meg etióp.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.14. 16:41:30

Nem unjátok még ezt az irdatlanul nagy fasszságot? :-(

Alfőmérnök 2009.10.14. 17:02:52

@lelkylola: Ráadásul szó szerint is lehet érteni, úgyhogy a te érdekedben töröld szerintem. :)

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.10.14. 17:10:09

@Alfőmérnök: ez így marad, nem tudok törölni. Ez lesz az én pecsétem. Brühühü. Most mi lesz?

abandi 2009.10.14. 17:14:47

Ebből a szűkített listából csak a magyarok maradtak ki...(kivéve Kodályt)
De nincs is ezzel gondom.
Ellenben, ha már visszaszivárognának az ivadékaik, akkor azt legalább tisztességes módon kezdték volna el...
Mindegy mostmár, megtudtuk, hogy nem szokásuk.

bz249 2009.10.14. 17:17:08

@lelkylola: el fognak kerulni, az inkriminalt posztban emlitett testreszek/emberek...

Alfőmérnök 2009.10.14. 17:45:02

@lelkylola: Nem tudom lolácska, kérdezd a férjedet. ;)

davkedav 2009.10.14. 17:49:30

@dzsucseharcos: "Jara Cimrman legendája annak az általános közép-európai önképnek a paródiája, hogy a kis népek tehetségesek, de tehetségük külső okokból nem érvényesül"

@bz249: "Nincs gyakorlati iparunk nezd meg harcos listajat, ott van benne pl. a dinamo.

Ki talalta fel a dinamot? Jedlik a szerzetes es hobbimernok vagy Siemens az iparmagnas? Sajnos az utobbi, az elobbi egy erdekes gepezetet barkacsolt, aminek nulla relevanciaja volt."

Van azért arra is példa, hogy tőkeerős külföldi csoportok simán megesznek, (vagy megennének), reggelire egy innovatív kis magyar vállalkozót, vállalkozást, ha valami eladható, nagy gyakorlati jelentőségű cuccról van szó.

www.nol.hu/archivum/archiv-452258

Nem azt mondom, hogy nyugaton úgy általában nem viselkednek egymással tisztességesebben, mint a magyarok, de a körön kívűl érkezők számukra is: idegenek. Rájuk picit más szabályok vonatkoznak.

És ez bizony nem csak (szél)jobboldali sirám, emlékszem még maga Eörsi István is panaszolkodott emiatt a sokat látott ÉS hasábjain.

Balance Of Power 2009.10.15. 10:58:23

@Balance Of Power: Na jo, akkor megegysszer. Szoval a felsoroltak kozul nekem Weissmuller meg Paul Simon ujdonsag volt, de akkor mar erdemes megemliteni Mark Knopflert vagy Gene Simmonst is. Persze zsidok ok is.

@thetriggerhappy: De az itthon maradottak kozott is magas volt a zsidok aranya, eleg csak a ket haboru kozotti kulturalis eletre gondolni (nyugatosok, szineszek stb.). Plusz ki finanszirozta meg a kulturat (ujsagokat, szinhazakat, filmeket es persze az irok kavehazi szamlait), a mecenasok, producerek honnan kerultek ki...? Szoval gyakran elgondolkozom azon, mire ment volna a kiegyezes utani Mo. a zsidok nelkul - gyanitom, nem sokra.

bz249 2009.10.15. 11:02:17

@Balance Of Power: Hmmm Lengyelorszagban meg meg tobb zsido volt, annyival tobbre nem vittek. Szerintem egy orszag sikeressege nem korrelal a zsidok aranyaval.

Mondjuk az igaz, hogy keves volt Magyarorszagon a polgari szemleletet hordozo emberke.

Balance Of Power 2009.10.15. 12:22:10

@bz249: Igen, nalunk foleg ok kepviseltek az un. "polgari szemleletet". A magyar urak meg kartyaztak, kurvaztak - sztereotipikus kepek, de van alapjuk. Ahogy valaki fentebb irta: a zsidok tudtak, hogy csak akkor tunhetnek ki, ha jobbak valamiben.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.10.15. 16:13:39

Komolyan mondom tök szánalmas ez a vergődés!

Mindenki magyar! Beszarás!

Semmi köze a legtöbbüknek Árpád ősmagyarjaihoz.
Egyszerűen csak ebből az államból származnak.
Ha nem úgy jött ki a lépés, hogy István királyunk alapít nyugati mintájú (így elfogadott) államot, akkor valami már államalakulat jött volna itt létre és az az államalakulat nevelt volna ki híres embereket, talán más anyanyelven. és akkor más nevű királyunkra és államunkra lennénk qrvára büszkék.

Alfőmérnök 2009.10.15. 20:22:07

@Jobb híján MDF-es:"Komolyan mondom tök szánalmas ez a vergődés!

Mindenki magyar! Beszarás!"

Azért be ne szarjál.

bunko_jobbos 2009.10.16. 21:17:02

Miért kellett az elsők között megszüntetni az Álmok álmodói kiállítást?

3-at találhattok. Ott össze volt szedve MINDEN. Ez fájt nekik annyira.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.16. 22:12:30

@Balance Of Power:

Nem mondanám, hogy főként a zsidók képviselték a polgári szemléletet. A zsidóság a kiegyezés utánra jutott Magyarországon olyan helyzetbe, hogy a polgárság soraiban helyet foglalhatott. Jelentősebb volt a Dunántúl, Felvidék és Erdély városaiban élő németek szerepe a polgárosodás megindulásában, hiszen ők már régebb óta élték ezt az életmódot.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.10.16. 22:33:27

Igazából nem állja meg a helyét, hogy itthon élő tudósaink ne alkottak volna jelentőset. Már említettem Reuss Endre nevét a képlékenységtan vonatkozásában, hasonló területen, csak inkább gyakorlati közelítésben alkotott nagyot Geleji Sándor. De érdemes megemlítenünk a mérnök-matematikus Borbély Samu munkásságát, és sorolhatnánk még sokáig. Ezekről az emberekről azért hallottunk keveset, mert a munkásságuknak nincs bulvárértéke. Ugyanígy kevéssé ismert a nagy német tudós, Ludwig Prandtl neve. Áramlástani, hőátadási, képlékenységtani kérdések végre-valahára megszülető megoldásai ritkán szerepelnek az újságok érdekesség-rovataiban. Az atombomba publicitása nagyobb. Érdekesebb cikket lehet írni arról, hogy a fénysebesség 80%-ával haladó űrhajóban hány évet öregszik az ikerpár egyik tagja, míg a másik a Földön húszat, mint a Mannesmann-csőgyártás teljesítményszükségletének számításáról. Pedig az utóbbiról szóló elmélet gyakorlati jelentőséggel bír és ki kell állja a valóság próbáját. Ilyen elvárások a speciális relativitáselméletet nem terhelik. Ezért Einstein híresebb tudós, mint Geleji, pedig utóbbi még hardcore haladó is volt ráadásul.

Tehetetlen Dodó 2009.10.17. 10:34:22

@Elpet: Így van ez. A magyar műszaki élet tele van nagy jelentőségű nevekkel, de ezek közül az egyszerű halandó jó, ha a legismertebbekről tud, mint Ganz, Mechwat, Puskás, Kandó, Bánki-Csonka, Déri-Bláthy-Zypernovszky, Asbóth,Konkoly-Thege, Eötvös, Schwarz D., Kármán, Petzval, Dulovits, Jendrassik, id. Rubik, hogy csak a közismertebbeket említsem.

kholiq 2009.10.17. 20:30:38

pl Drew Barrymore is magyar zsido szarmazasu
süti beállítások módosítása