Magyar-horvát sztrádaárverseny: nyertünk!
2009. április 29. írta: TuRuL_2k2

Magyar-horvát sztrádaárverseny: nyertünk!

  Újabb két autópálya-szakasz épül Horvátországban: az A12-es 86 kilométer hosszú lesz, s 45 milliárd forintnak megfelelő kunából épül, ez körülbelül 0,5 milliárd forint kilométerenként. Igaz, egy 23 kilométeres szakasz már létezik gyorsforgalmi útként, amit csak tovább kell fejleszteni - akkor számoljunk 86-23=63 kilométerrel, így 0,7 milliárd forint egy kilométernyi sztráda költsége. Az A13-as szintén 86 kilométer hosszú lesz: 28 milliárd forintnyi kunát szánnak rá. Az kilométerenként 0,3 milliárd.

  Mennyiért épül egy autópálya nálunk? Szeged és Makó között a 31,6 kilométernyi M43-as 61,1 milliárd forintért, kilométerenként körülbelül 2 milliárdért - igaz, van benne egy Tisza-híd is. Az M6/60 79 kilométerét 267 milliárdért építi a Strabag. Ez 3,36 milliárd forint per kilométer, viszont az ár a 25 éves üzemeletetést is tartalmazza.

  Az egyértelműség kedvéért megpróbáltam két, viszonylag jól összehasonlítható beruházást keresni. Dalmáciában 60 milliárd forintos költséggel épült meg az A1-es pálya 40 kilométeres új szakasza. A sztráda átszeli a Biokovo-hegységet, és (40 egyéb műtárgy mellett) 7 viaduktot is tartalmaz, a leghosszabb 633 méteres. Mint a műholdfelvételen és a fotón is látható, nem teljesen vízszintes környékről van szó:

  Nálunk az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti, a Kőröshegyi völgyhidat is tartalmazó 14 kilométeres szakasz 74 milliárdba került, azaz bő 5 milliárd forint kilométere. A völgyhíd 47 milliárdját leszámítva a maradék 12 kilométer ára 27 milliárd, azaz kilométerenként 2,25 milliárd. Ilyen terepen épült:

  Magyarázatban persze nincs hiány, hogy nálunk miért ennyi, miközben a szomszédban annyi. Homokos a talaj. Mocsaras a talaj. Több a műtárgy. Szigorúbbak a szabványok. Ésígytovább.

  Mekkora lehet a magyar autópálya-építkezések költségvetésének korrupció-hányadosa? 20%? 40%? 60%? Ráadásul még az építkezések nagyvonalú büdzséje sem elég ahhoz, hogy az alvállalkozókat is tisztességesen kifizessék.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr71092926

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vastagbőr 2009.04.29. 10:28:02

1 km autópálya 326 millió forintértHorvátországban, természtesen ... Nem is értem,  ez a hír miért nem kapott nagyobb visszhangot. Nem tudtak a kedves újságírók elosztani kettő db számot, majd felhívni az Illetékes Elvtársat a minisztériumban vagy a…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MrRoyce 2009.04.29. 10:51:40

Nem a korrupcióra/lenyúlásra, ám a tipikus magyar hülyeségre egy jó példa: a LEÁLLÓSÁV.

Senki nem tudja megindokolni, mi a pék fa***nak kell felépíteni egy harmadik sávot minden egyes autópályán, amely aztán üresen kíséri a júzert az útján. Három sávos autópályáink vannak, amelynek a kétharmadát használjuk csak. Pedig, a három sáv lehetővé tenné a német példa alapján a sebességkorlátozás eltörlését.

Tessék csak megnézni az olasz példát: nincs leállósáv, hanem 2 km-enként egy kis öblöcske jobb oldalt, sárgaangyalt várni, javítani, kurvázni, whatever.

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2009.04.29. 10:51:52

Szerintem csak 10 embert kellene nyilvánosan máglyán elégetni korrupció miatt, utána nagyon meggondolná bárki, hogy a gyanú árnyéka rávetüljön.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.04.29. 10:53:48

@zero: A Vastagbőrnek és a Reakciónak is majd befúj a szél néhány Strabag reklámot :)
A teakraták készen állnak a fogadására.

2009.04.29. 10:55:14

Nálunk pont felvetődött az egyik órán ez a kérdés. A tanár azt mondta: "Miért kerül negyedébe az autópályaépítés Horvátországban, mint nálunk: Egyszerű, ott másból lopnak"

Ez nem magyar sajátosság.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.29. 10:57:10

@TuRuL_2k2:
Na, de nem lesz ez így sokáig.
Egy, csak egy cég van, amelyik bírja a nemzeti bizalmat.

yenoee 2009.04.29. 10:57:55

kb. 50%
Remélem az mindenkinek világos, hogy minél drágább a tényleges műszaki tartalom, annál jobban lehet költségelni... minden felesleges műtárgy, plusz csomópont, felhajtó, lehajtó, pihenő, parkoló, vadakat terelő híd fákkal beültetve, mocsári nyomvonal, alagút és viadukt finom, hihető és pofátlanul megszámítható tételek.
Tervezési szinten valóságos mérnöki csodák épülhetnek, holott nem ez lenne a lényeg, hanem a funkcionalitás és a hatékonyság.

Dorombolo 2009.04.29. 11:02:58

@n_gery: Én éppen az olaszoknál láttam autópályát lábalok - mocsaras talajon vagy direkt mocsár felett.
Valami baj a szabványokkal is lehet nálunk, mert a le és felhajtók is elég érdekesek az európai gyakorlathoz képest. (Nem a nagyvárosok előtti csomópontokra gondolok, az egyszerű le- és felhajtókra. Ha ilyen csomópontokat építenének Hollandiában minden ki-behajtóhoz, nem is lenne pálya)
Látszik, nem vagyok szakértő, csak sokat utazó..

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.29. 11:03:43

@Őrnagy Őrnagy:

A patás tenderezett?
Most hallom először.
Azt hittem, megvolt neki a győztes, mert fejben lejátszotta a tendert.
Úgy olcsóbb.

askeladden (törölt) 2009.04.29. 11:04:17

"minden felesleges műtárgy, plusz csomópont, felhajtó, lehajtó"

Azok nélkül fal épül, nem autópálya.

Bobby Baccala 2009.04.29. 11:04:43

ja és akkor még kifelejtetten vmit. ugye 50% lenyúlás...és a maradék 50% 30%át széthordja a tápláléklánc alja...most ami az m6osnál folyik...asszem 1m3 beton 8ezer, aki meg olcsó dízelt akar az tudja hogy melyik benzinkútra kell menni :)))

Egu 2009.04.29. 11:07:52

@Bobby Baccala: ez totális hülyeség. Az M6-on azért építenek alagutakat, mert 60-80m szintkülönbségek vannak. Namármost számold ki, hogy egy átlag 25m széles építmény 1-1,5 részűvel 30m mély bevágásban méterenként 2100m3 földet kellene kitermelni, majd azt valahol el is helyezni, mert ugye csak a Béláimnak jutott eszébe, hogy "ássunk neki gödröt...".

Tehát 1 km ilyen bevágás 2,1millió m3. Csak hogy érzékeld, hogy ez mekkora probléma: átlag 1 m vízmélységgel számolva a Velencei-tó 26millió m3 vizet tartalmaz. És "csak" 10m-t lépve, 40 méteres bevágás már 3,4millió m3/km.

Egyébként a köröshegyi szakasznak is ez volt a rákfenéje, ugyanis egy 60m mély, 2km hosszú bevágás már közel 14millió m3, az pedig már reálisan egy Velencei-tóval vetekedő földmennyiség. Egyszerűen nem tudsz vele mit kezdeni, és pl egy 40-50m magas töltés sem lenne szebb, mint a völgyhíd (ami kövezzetek meg, de nekem pl tetszik műszakilag).

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 11:14:46

@simonmondja.:

Erre már nem emlékszem. De az eredményt tekintve tök mindegy, A győztes megvolt előre valóban:) Viszont olcsóbban épült, mint utána Mr Csillag és Mr.Kóka alatt. Ez a lényeg. És a profitból itt vettek Mercit, nem Bécsben.

És most jobb a tenderekkel a végeredmény?
A horvátok tendereztek?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.29. 11:14:48

@Egu:

a völgyhídnál voltak alternatívák, és a völgyhidat csak műszaki bravúrként nyomták be a helyi képviselőtestületnek, akiknek megtetszett, naná, és csak arra adták áldásukat... :)

W Joe 2009.04.29. 11:14:56

@zero: Biztos véletlen, hogy pont azután kezdtek megjelenni azok a Strabag reklámok, hogy elkezdték boncolgatni a témát :D

Amikor annakidején a hírTV honlapján először megláttam az egészképernyős Strabag nyitóoldal hirdetést szinte röhögőgörcsöt kaptam, pedig sírni kéne talán.
Azóta gondolom nem volt többet téma a Célpontban :D

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 11:17:44

@Egu:
De volt valami alternatív terv is, ami elkerülte volna a dombokat délről. Az miért nem volt jó?

Bobby Baccala 2009.04.29. 11:17:55

@Egu:

hehe..ez az érvelés azéé jobban hangzik :) akkor jól gondoltam.

igazából nem tudom hogy mi hány m3...csak azt tudom hogy az ott szántóföld..szal józan paraszti ésszel nem látom indokoltnak az alagutat....momdjuk azt sem tudom hogy mennyibe került volna a bemetszés...de elméletileg készültek olyan alternatív útvonalak amik megoldották volna alagút nélkül.

még egy kérdés..hogy lehet 30 m mély bevágás? vannak képek amiken jól látszik hogy csak egy nagyon vékony réteg van az alagút felett (állítólag 7 m)...a másik meg hogy lőszös a talaj..amit állítóla nem szerencsés furkálni.

szal ezt most mint laikus kérdezem..nem kötözködni akarok vagy ilyesmi.

Egu 2009.04.29. 11:21:23

@yenoee: pont erről beszélek. Hogy néha egy alagút praktikusabb, mint bármi más. A vadterelés meg akkor térül meg, amikor nem előtted próbálkozik éjszaka a szarvas. Persze erre lehet azt is mondani, hogy este aludni kell - neki is, nekem is-, nappal meg úgyis látom...:)))

Azért azt próbáljuk megérteni, hogy a tervezők nem jókedvükben terveznek ilyen-olyan hülyeségeket. Van jó sok szabvány, amit magunkra vállaltunk, amikor EU tagok lettünk (meg már amikor elkezdtük a közeledést 15 éve). Ne gondoljátok, hogy mindenki dilettáns, aki nyomvonalat/utat tervez. Még ha kívülállóként úgy is tűnik.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.29. 11:22:56

@Őrnagy Őrnagy:

Csak azért érdekes, hogy le volt zsírozva a győztes, mert kicsit hasonlít a kartellezésre, ami ugye nagyon gáz.
Szóval legyen tiszta verseny, kivéve a jobbos kormányt.

Bobby Baccala 2009.04.29. 11:25:09

@simonmondja.:

szarok a tiszta versenyre...legyen olcsó az autópálya!

a tiszta verseny jelen esetben azt jelenti hogy ki tud több gubát felmutatni xy államtitkárnak...

Egu 2009.04.29. 11:27:36

@Őrnagy Őrnagy: Eccerű. Mert a kerülőút átlag 40-50 km-re mehetett volna a Balatontól (ahol az a 3-4 É-D-i irányú domb már kifut valamennyire). Na ugye a teljes Balaton meg 70km hosszú, tehát nyilvánvaló, hogy a fő cél, a tehermentesítés nem teljesült volna (mert pl Siófok BLelle nem 35-40 km, hanem 120km) és csak az használta volna, aki teljesen kikerüli a Balatont.
Ráadásul a régi 7-es utat meg EU-sítani kellett volna, ami miatt egyébként is kell település elkerülő szakaszokat csinálni, ergo két utat építenek párhuzamosan. És ezt bizony az EU bácsi nem támogatja, mert alapelv, hogy adott irányba, adott távolságon belül csak az egyik támogatható, a másikat 100% saját pénzedből kell megoldanod. Szóval eléggé ördögi a kör.

Villabarat 2009.04.29. 11:31:04

Nem tudom pontosan mennyi a korrupciós % a teljes folyamatban, de legyen elég annyi, hogy a tömegáru fuvarozásban piacinak számító 12 HUF/tonnakilométer helyett az a fuvaroscég, akinek vissza kell osztani a zséből, 35-40 HUF-ot kap tonnakilométerenként.

szutyi 2009.04.29. 11:31:25

@Őrnagy Őrnagy: Hát, azért az Orbán féle ocsított megoldás is csak háromszor annyiba került 10 évvel ezelőtt, mint amennyiért ma a horvátok építenek... Tőlem hagyjuk a tendereztetést, sőt, csináljunk állami céget erre, mint a horvátok, de akkor az is az ottaniakhoz igazodjanak, különben semmi értelme.

Marga Rita 2009.04.29. 11:33:21

@is: te olyan kiszámítható vagy. Nem is kell elolvasni amit írsz, tudni előre kb. mi áll benne.

szobatars 2009.04.29. 11:34:58

Nincs új a nap alatt..itt a blogon sem. Emlékeztem egy régi kommentre:

www.napi.hu/default.asp?cCenter=forum.asp&nForumID=7&nForumTopicID=10000836

Épp 5 éve írta valaki...

:-)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.29. 11:35:34

Ez egy röhej.

Ha lemezalakító szerszámot, borotvaszappant, fűnyírógépet, gumióvszert, bármit kezdek gyártani, alapvetően nem kerülhet többe, mint bárhol máshol a világon. Rohadtul nem fog érte senki többet fizetni csak azért, mert nekünk speciális kínjaink vannak az előállítással kapcsolatosan. Meg kell oldani, hogy ne kerüljön többe. Annak, akinek ez a dolga.

Mindenütt van mocsár, hegy, völgy, víz. Magyarországon nincsenek extrém vízrajzi és domborzati viszonyok, ez gondolom elég szembetűnő annak, aki járt már az országhatárokon kívül.

Jó lenne, hogy amennyiben valaki szakértőnek tartja magát egy témában, nem azt kezdené sorolni, hogy mit miért nem lehet egy adott téma kapcsán. És azt, hogy Magyarországon miért vagyunk olyan szerencsétlenek, hogy csak drágábban lehet valamit csinálni, mint másutt. Nem sírni és jajgatni kell, hanem megoldani. Ahogy mások is megteszik, akik a piacon versenyképesek akarnak maradni.

Wuff 2009.04.29. 11:35:45

@simonmondja.: És ez valóban inddokol több milliárdos eltérést. Kilométerenként. Aha. Persze.

Other People 2009.04.29. 11:37:57

Ha jól emlékszem 2007-ben (vagy 2008, összefolynak az évek) 1 km autópálya 640 millió/km forintba került a tender nyertes fővállalkozónak. Ebbe benn voltak a műtárgyak is.
A közbeszerzésen a legolcsóbb árral nyert 2,4 milliárd/km.

Wuff 2009.04.29. 11:38:27

@simonmondja.: Strabag. Pedigrés magyar.

Dübörgő Atomegér · http://nukleraj.blog.hu 2009.04.29. 11:39:04

Szerintem olyan 250% körül van a lopáshányados. Ez úgy jön ki, hogy kb. 3-szor annyiba kerül az államnak a beruházás mint kéne. A tényleges kiveitelező meg ráfordítja a felét annak, ami kéne. Így kb 250% jön ki. Ez persze csak erős becslés, lehet, hogy csak 200% körülre jönne ki pontosabb számokkal.

Az ellopott -- értsd: nem a megfelelő irányokba juttatott -- összegek simán mehetnek 100% fölé. Attól függ minek a hány százalékáról beszélünk? Mert nekem a 100% az egy normális, a magyar és európai cégeket VALÓBAN megversenyeztető, kb. korrupciómentesen hirdetett győztes által felépített pálya költsége.

Egu 2009.04.29. 11:41:31

@Bobby Baccala: csak hogy tiszta legyen: nem vagyok útépítő mérnök, csak tanultam a többi építőmérnöki tárggyal együtt és nagyon érdekelt mindig is.
Az alagút lényege egyébként, hogy felette azt csinálsz, amit akarsz. Pl tehenet legeltetsz vagy éppen szántassz. Graz után valahol az A1-en pl repülőtér van a fejed felett, csak ha nem figyelsz, észre sem veszed...:))) Szóval pont a Te érved szól mellette. (Meg mellékesen az ország legjobb termőterülete a Mezőség, tehát minden megmentett terület jól jön.)

A 30m hogy jön ki? Maga az alagút kb 5m + pályaszerkezet (>1 m) + Alagút szerkezet (gondolom kb 1 m, mert azért van ott teher rajta ám) + Általad írt 7m = 14m. És akkor "csak" kiástuk, megépítettük, betemettük. Ha fúrod, ami ugye körszelvény, ami azt jelenti, hogy 10m átmérő legalább + a 7m-ed = 17m.

És tegyük hozzá, hogy valószínűleg sok helyen több az a 7m, mert azt önmagában még nem tennék alagútba.
Szóval nem olyan nagy a 30-től a különbség, persze azt kb mondtam, egy 60m-es szintkülönbséget felezve (mondván, hogy ott legalább amit kitermelek, azt a másik részen használhatom feltöltésnek).

A köbméterekről röviden: egy 25m széles pályatest, 1m mély alépítménnyel (zúzott kő rétegek, hogy bírja a terhet) + a rézsű 1-1,5, azaz 40m szintkülönbség 60-en 2x és már ki is adja.

Butabi 2009.04.29. 11:42:39

@Egu: Ja persze nem ásunk mert nem tudjuk hova tenni a földet, hidat építünk mert nincs mivel feltölteni. Szerinted ezek az alagutak 40 m mélységben vannak? Az érdi emelkedő szerintem több mint 40 méter szintkülönbséget dob az is rossz mi !
Azt nem hiszem el, hogy vannak emberek akik megmagyarázzák, hogy ez így helyes ! Gondolom az senkinek nem jut eszébe, hogy 40 m esetén felső 10 métert bevágom és a földből csinálok egy harminc méteres emelkedőt, meg lejtőt a két végére.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.04.29. 11:43:27

@specialist: Szép dolog elővenni egy 150 éves idézetet. Csak akkor még a hőbörgő nemes összeszedett felheccelt alattvalókat és rándult egyet kardélre hányi az ellent. Ma milyen eszközöm van a rohamrendőrök ellen?

Nálam max. gázpisztoly lehet. Svájban mindenkinek van fegyvere. Ja, hogy ott azért nem próbálkozik senki, mert a tisztes svájci polgár előszedi a fegyvert és a társaival szépen agyonlőné az ilyeneket?

Wuff 2009.04.29. 11:46:31

@Butabi: Igazad van. Sőt, az M1 Buda-közeli és az M3 Pest-közeli szakasza is elég durva emelkedőkből és lejtőkből áll. Oda miért nem fúrtak alagutakat? Mert nem volt akinek nagyon megérné?

psmith a SAP 2009.04.29. 11:46:44

@szutyi: vazze, ki a farkam vezette az összes autópályát pestre? Talán a debreceniek?

Ács Ferenc 2009.04.29. 11:47:00

Egy új pártfinanszírozási törvény rögtön olcsóbbá tenné az autópályaépítést, azonban a politikai elitnek ez a törvény nem érdeke, sőt.

scsaba1 2009.04.29. 11:49:51

@Egu:
Műszakilag nekem is tetszik, ahogy egy szép parabola antenna is, de összeségében mégis olyan, mint egy borsodi zsákfalu düledező, romos házában élő munkanélküli családál az UPC-parabola. Inkább szánalmas...

Dübörgő Atomegér · http://nukleraj.blog.hu 2009.04.29. 11:50:49

És ha érteni akarjátok, hogy mi a dolog háttere, akkor tessék végigolvasni azokat a HV írásokat, amelyekben olyan dokumentumokról írnak, amikről a "mértékadó" sajtótermékek nem számolnak be részletesen, viszont fura módon a Központi Nyomozó Főügyészség bekérte őket.
hetivalasz.hu/cikk/0810/tobb_szdsz_tobb_strabag
hetivalasz.hu/cikk/0810/aszfaltbetyarok
hetivalasz.hu/cikk/0810/hol_a_le

Egu 2009.04.29. 11:54:01

@Butabi: de eszébe jut. Csak épp a völgyhíd pl 88m magas. És akkor már ki is jön a 40-50m-es bevágás.
Mellékesen az érdi emelkedőnél lehetett jó hosszú görbületű felhajtószakaszt csinálni hozzá. Egyszer mérd le, hogy hol kezd el emelkedni az út. Na a völgyhíd meg 1800m, ráadásul kanyar van benne. Tehát kb 1200m-en van egy 88m mély gödröd. Vazzeg, ha azt betemetik, akkor lett volna ám reklamálás. Mert azt úgy hívják, hogy völgyzárógát...:))))

Egyébként meg 1200m-en oda-vissza 88m (egyszerűség kedvéért legyen 90), az 600m-en le 90, az 15% lejtő, majd 15% emelkedő. Na mutass nekem még egy ilyet Mo-n. (Mert ennek megrakott kamion Letenyétől fut neki csőgázzal, akkor sem megy fel rá)

szutyi 2009.04.29. 11:56:44

@empé: Ezt nem értem, ki beszélt itt a debreceniekről? Én az idióta politikusokról beszélek, akiknek fontosabb volt, hogy Debrecenbe autópálya menjen, mielőtt legalább a fő tranzitvonalainkat rendeznénk. Egyszerűen meg kellett volna nézni a forgalmi adatokat, az M35-tel egy időben felújított 35-ös út néhány előzési szakasszal még sok-sok évig elbírta volna azt a kis forgalmat, ami ott van. Semmi bajom a debreceniekkel, annál inkább a politikusokkal, akik presztizs kérdést csinálnak az ilyesmiből.

Egu 2009.04.29. 11:58:37

@scsaba1: lehet szánalmasnak nevezni, de az alternatívája, hogy nem épül meg. Az meg nekünk nagyon sokba került volna az EU csatlakozáskor vállalt feltételek miatt (lásd autópálya a horvát határig).
Mellékesen a régi 70-es forgalma érezhetően elviselhetőbb lett, úgyhogy azért van jó oldala is.

Szóval ha valami, akkor inkább a csatlakozáskor felvállalt sok hülyeség a szánalmas. Ezzel viszont maradéktalanul egyet tudok érteni...:)))

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.29. 12:02:47

@Bobby Baccala:

Miért, szerinted, ha nincs verseny, akkor nem a guba felmutatóját választják?
Ja, nem.
Hogy is gondolhatnám.
Ha nincs verseny, akkor korrupció sincs.
Ez aztán nagy igazság.

Az meg, hogy így olcsó?
Ha nem épül, az az olcsó.
Nem is épült Orbán alatt.

De itt ez a völgyhídkérdés.
Ezt úgy hallom 2002-ben írta alá az Orbán-kormány.
Ez olcsó?
Nekik olcsó volt aláírni.
A megépítése került csak pénzbe.

Egu 2009.04.29. 12:02:57

@szutyi: gondolom, Te nem a keleti végekről írogatsz. Hidd el, hogy sok vállalkozás számára igenis fontos a jó megközelíthetőség.
Ilyen alapon ne épüljön semmi, mert végülis pestre van pálya nyugatról, a keletiek meg zötyögjenek nyugodtan a szar utakon, úgyis lemaradt már az a régió, minek velük bíbelődni.

Vagy jobb ötletem van: költözz Győrbe, és lobbizz, hogy bontsák fel az M1-et, mert úgysem használnád.

Egu 2009.04.29. 12:06:52

@simonmondja.: ez politikafüggetlen. Tök mindegy, hogy melyik párt (jobb/bal, kicsi/nagy). Ettől teljesen független a korrupció, és megkapja mindkét fél a magáét. Volt Orbán alatt is, Gyurcsány alatt is, meg lesz Bajnai alatt is....Sajnos ez nem magyar betegség, csak mér' pont ebben kell jobbnak lennünk mindenki másnál??? :DDD

scsaba1 2009.04.29. 12:08:28

@simonmondja.:

Ez most szabadvers, vagy haiku?

br · http://www.szalaiannamaria.net 2009.04.29. 12:09:54

@zero: Lehetne ügyészségi feljelentéssel indítani.

Egyre inkább bassza a csőrömet az egész, simán össze lehetne dobni a pénzt egy ügyvédre aki megszövegezi és beadja.

Ez lenne az első lépés, aztán szépen végigkövetni az ügyet.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.29. 12:12:53

@Egu:
Mert nem élhet tízmillió magyar vizilabdából és pornóból.

szutyi 2009.04.29. 12:15:24

@Egu: Egyáltalán nem azt mondtam, hogy ne épüljön semmi, hanem azt, hogy próbáljunk már prioritásokat meghatározni. Az M35-re szükség lesz majd egyszer, ha már legalább egy normális kelet-nyugati tranzitfolyosót kiépítettünk.

Mellesleg havonta járok Debrecenbe szüleimhez, és tényleg kihalt az egész M35.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 12:21:33

@simonmondja.:
Maga szerencsétlen. Most szabad verseny van bárhol, ahol közbeszerzés van?

psmith a SAP 2009.04.29. 12:22:24

@szutyi: azt azért ne felejtsd el, ez az út köti össze Magyarország 2-3. két legnagyobb városát.
Tudom egyik sem pest, tehát a te fogalmaid szerint felesleges oda út, az a lényeg, hogy a pesti eljusson bécsbe, a balatonhoz, meg a horvát tengerpartra, oszt jól van.


Abban viszont igazad van, az M0-al kellett volna kezdeni, a fene se akar bemenni a fővárosba, ha nem muszáj. Pedig muszáj, mert pest olyan mint Róma: minden út oda vezet.


Akinek nincs pénze az ne urizáljon. Egyelőre akár albán tipusu pálya is jó lett volna. (leállósáv nélkül, a csomópontoknál körforgalommal megszakítva) Nagyságrendileg előrébb tartanánk.

Egu 2009.04.29. 12:25:58

@Bobby Baccala: ismerem. És a lényeget is már bekommentelték már: emelkedés 4% alatt/fölött, akkor sebességkorlátozás. Egyébként a Csele-patak és a szebényi kép mutatja legszebben pont azt, amiről a völgyhíd kapcsán az előbb írtam....Ugyanis azok a kis sárga játékautók ott az épülő oszlopok mellett aranyosak. De egyszer menj mellé, és rá fogsz jönni, hogy az a feltartott betonpumpa kb 15 méter magas.
De a melóról lecsúszott tervezők mindig lesznek. És utólag okoskodók is.

Az meg, hogy mások hegyekbe fúrnak, az azért van, mert ott hegy van előtte. Látványosabb a probléma, ennyi. De ez csak kb olyan mintha azon morfondíroznál, hogy nem tudsz átugrani nekifutásból egy 10 emeletes panelházat. Mér, ha csak 1 emeletes lenne, akkor lenne esélyed?

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 12:26:07

@szutyi:
Adatok? km ár?

@simonmondja.:

Pontosabban hitelből nem épül. Mert abból épült. Ráadásul sok ppr-ben (vagy miben) vagy koncesszióban, ami nálunk kb dupla árat jelent.

Bobby Baccala 2009.04.29. 12:28:14

@simonmondja.:

ne legyenek illúzióid...olyan hogy extra guba nélkül menjen vmi kizárt...mindegy ki van hatalmon.

szal igen ha 3ad annyiból ki lehet hozni korrupcóval együtt akkor én inkább azt választanám..és kit érdekel hogy nincs verseny.

Egu 2009.04.29. 12:29:37

@szutyi: lehet, hogy akkor kihalt, mert hétvégén kamionstopp van. De pl Tiszaújváros mellé azért ment a Lidl logisztikai központtal, mert ott megy mellette a pálya.
Vagy Debrecenbe a BT IT Support x00 fővel, mert pályán már elérhető, és sok a ki nem használt munkaerő. Tudom, multi meg ilyenek. De hidd el, akinek nincs munkája, az mindennek örül.
És ez nem úgy működik, hogy egy befektető a fejébe veszi, hogy ő pedig Debrecenben fog fejleszteni, mert előbb-utóbb majd építenek neki pályát...

Bobby Baccala 2009.04.29. 12:32:24

@Egu:

:)))

amúgy szerintem az egészből a ..."Pósta Úr...miért fáj önnek 50 milliárd..." a lényeg.
szal én elhiszem Neked hogy mérnökileg alátámasztható a dolog...csak ha van olcsóbb is...akkor inkább az.

speciel Pósta urat ismerem..nem hiszem hogy sértettségből talált volna ki ilyen dolgokat.

szutyi 2009.04.29. 12:32:55

@empé: Jaj nekem, mit kapok én itt. Nem azt mondtam, hogy felesleges oda az út, hanem azt, hogy ennél sokkal fontosabb el nem készült projektet is voltak / vannak és ezt a forgalmi adatok is igazolják. A 35-ös út Debrecen-Görbeháza szakasszal mi a baj?
5-10 évig néhány négysávos előzési szakasszal teljesen jó kapcsolat lett volna az autópályához Debrecennek. 5 perc minusz az ap-hoz képest.

Egu 2009.04.29. 12:33:40

@empé: na az tényleg a világ hülyesége, hogy körgyűrűnek csúfoljuk az M0-t, pedig menni kell 5km-t az M5-ön, hogy átérj a z új szakaszról a régire. Persze a régi szép dugókkal együtt.

Arról viszont nagyon hallgat mindenki, hogy EU csatlakozás előtt vállaltunk egy középső (kb M4-Dunaújváros-Szfehérvár?) és egy déli körgyűrűt (M9 kezdemény, Letenyétől a román határig) is.

No azok pl még sehol nincsenek.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.04.29. 12:33:46

@Bobby Baccala:

Na, engem meg nem érdekel, hogy elvben mennyiből hozná ki valaki, ha gyakorlatban nincs út, amin mehetnék.
Aki megépíti, az nekem építi,
aki meg nem építi meg, az elbaszta.
Tudom, hogy ez nemzeti és makromértékben kezdetleges nézet, de az enyém.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.04.29. 12:34:38

@simonmondja.: drága simon:
"És az is lehet, hogy nekik nem volt múzeumigazgató miniszterelnökük, aki kikötötte, hogy minden talpalatnyi autópályaföldet föl kell ásatni a muzeológusokkal előtte, akik átszitálják."
mekkora baromságokat (is) tucc te mondani...
gondolkoggyá néha...

Bobby Baccala 2009.04.29. 12:38:54

@Egu:


óóó dehogynem :) láttam én a bme-n egy tablón a nyomvonalakat :DDD ott kész van. kurvajól néz ki :)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 12:39:51

@szutyi:
Valóban. De ez igaz Pécsre is. 6-os út négysávosítása+ elkerülők. AZ EKF-ból meg úgyse lesz semmi.

Egu 2009.04.29. 12:40:28

@Bobby Baccala: az idézet valóban felháborító. De ez csak nálunk jobb érzésű országokban elég egy tökönrúgáshoz.

Amúgy a mérnöki feladatokra általában igaz, hogy nem egyetlen megoldás létezik, mert minden attól függ, hogy az értékelésnél milyen szempontokat milyen súllyal veszel figyelembe. Pl. védheted a termőterületet, kerülheted a nem állami tulajdonú földeket, de tervezhetsz olyan utat is, ami direkt keresztülszeli egyenesen a Hortobágyot, mert akkor legalább kocsiból nézheted a szürkemarhát. :)))

És innentől természetesen mindig lehetett volna a másik megoldást is megvalósítani.

Vidéki 2009.04.29. 12:44:22

@simonmondja.:
Írod: "Tudom, hogy ez nemzeti és makromértékben kezdetleges nézet, de az enyém.
Szaros is, büdös is, de mégiscsak a tiéd.

Bobby Baccala 2009.04.29. 12:44:36

@simonmondja.:

hát ezt most hááályák meg nem értem

szutyi 2009.04.29. 12:45:38

@Őrnagy Őrnagy: Na igen, az M6-ot ne is emlegesd, mert felmegy a vérnyomásom. M0, M8 (Szolnok és Fehérvár között), M4, M43. Ezeket kellene ezerrel nyomatni, plusz egy ütős főútfelújítási, bővítési programot.

Egu 2009.04.29. 12:46:23

@szutyi: honnan 5 perc? Debrecen-Józsától?
Mert 100km autópálya kb 45-50 perc, 100km főút (a régi 35 ugye átmegy néhány településen) 80km/h átlaggal 75 perc. E nálam min 25 perc/100km. És mondjuk Bp-ről >200km. Tehát 50 perc a különbség. Az egy üzletembernél, aki mondjuk reggel megy, este jön, már kizáró ok lehet.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.29. 12:51:33

Ezt értjük mind, de miért ilyen drága?

Horvátországban is vannak körülmények meg domborzat.

Magyarországról sok minden eszébe juthat az embernek, de a szélsőséges földrajzi tagoltság éppen nem.

Egu 2009.04.29. 12:51:39

@Őrnagy Őrnagy: Tulajdonképpen minek is autópálya? Szutyi szerint 250-300km levezetéséhez gyakorlatilag egyforma komfortot és biztonságot ad a pálya és a falvakon átguruló főútvonal némi előzősávozással.

Nem akarok senki megbántani, de mondjuk ha egy pillantást vetnétek a 8-as főút baleseti statisztikáira, akkor azért ez erősen kétségbe vonható. Minden héten meghal valaki, pedig az a Szutyi-szabványnak megfelelne ugye.

szutyi 2009.04.29. 12:55:44

@Egu: Debrecentől az M3, ami Görbeházától délre megy kb. 35-40 km. És ha emlékeim nem csalnak egyedül Böszörmény külterületén megy át az út, más lakott területen nem, ott meg nyugodtan lehetne engedni gyorsabban a forgalmat. Plusz a rendesen felújított főutakra ma már 100-as, 110-es táblát raknak ki (ld. 405-ös út, vagy a 4-es négysávos szakaszai.) Szóval tényleg kb. 5 perc minusz lenne az M35-höz képest.

Ács Ferenc 2009.04.29. 12:56:35

@Elpet: "Ezt értjük mind, de miért ilyen drága?"
Te nem érted. :) Szerinted a pártok a tagdíjakból vagy a költségvetési támogatásból élnek? :D
Egu. abszolút vasúthívő vagyok, de autópályák nélkül nem megy Magyarországon, ez a helyzet.

Egu 2009.04.29. 13:01:13

@Elpet: biztos van 20% visszatérítés, dehát ma ebben az országban hol nincsen????
Amit én fejtegetek, az az, hogy reálisan valahol 1-2 mrd között van az a kilométerenkénti ár, ami indokolt. 300 milliós áron nálunk nem lehetne megépíteni. Ez nem a vállalkozók hibája, egyszerűen nálunk az egyes hozzávalók ára, az összetétel más.

Attól, hogy az amerikaiak k*rva olcsón építenek utat, attól még ne hasonlítsuk össze a bekerülési költséget. Alapozás nélkül, vízelvezetés nélkül, minden bokorba lehajtó nélkül könnyű lenyomni az árat. Márpedig ha végigmész a tengerpartig, akkor igencsak feltűnő, hogy nálunk mennyi a felüljáró, meg náluk mennyi. Ezt viszont nem a mérnök határozza meg, hanem a megrendelő (önkormányzatok, minisztériumok, végső soron mi magunk). A mérnök "csak" végrehajt adott keretek között.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 13:03:00

@Egu:
Akkor is kevesebb lenne a baleset, ha mindenkinek lenne magánhelikoptere pilótával. De nincs rá pénz. A pályák is erő fölöttiek, főleg úgy, hogy koncesszióban van több.

És a főútvonalnál is alap legyen a négy sáv, meg az elkerülő, ha nincs párhuzamos pálya.

Egu 2009.04.29. 13:03:50

@szutyi: ismerem a környéket, sokat járok arra. Igazából csak azt nem értem, hogy ha ott laknak a szüleid, akkor miért nem látod meg a dolog hozadékát is.

Az meg egy másik bejegyzés lehetne, hogy mi a fészkes francért készült 2 évig az a nyomorult 35 km felújítás a 35-ös főúton...

csubus 2009.04.29. 13:07:05

Annyit hozzátennék, hogy az összehadsonlítás nem egészen korrekt. Érdemesebb lenne összehasonlítani a horvát skívidéki területekn épült autópályák árait (pl. Szlavónia) az M43-as kilóméterenkénti árával, ugyanis az esetek többéségében a hegyekban épült utak olcsóbbak. Az oka nagyon egyszerű: helyben van a nyersanyag és keményebb a talaj.

Egu 2009.04.29. 13:09:12

@Őrnagy Őrnagy: csakhát ez nem lego készlet. Ahhoz, hogy hozzáépíts, meg kell bontani a régi szerkezetet, különben a szokásos szar lesz belőle. És egy 4 sávos EU szabványnak megfelelő főútvonal és a pálya között már messze nincs akkor különbség ár tekintetében, mint gondolod. Oda is kell a terület, vízelvezetés, stb.
És ha már nekikezdünk, akkor végülis csináljuk meg normálisan.

Ez az egész helyzet, amiben vagyunk, erőn felüli. Az EU csatlakozással belementünk egy egyirányú utcába. Itt nincs mese, fejleszteni kell, mert az EU ezt várja el tőlünk (és elemi érdekünk is, mert különben még jobban lemaradunk). Ha lemaradunk, nem lesz pénzünk. Ha nem lesz pénzünk, akkor nem lesz miből megvenni az ő (EU) szarjaikat, ergo az ő piacuknak kisebb lesz a bevétele. Hát nem ezért engedték meg, hogy csatlakozzunk. És ez ellen lehet reklamálni, csak itt mi elenyésző kisebbség lettünk.

n_gery 2009.04.29. 13:09:50

@Polgárlány:
Nem tudom hogy jön ide a Kulcsár-ügy. Nem mellékesen, nem is tudunk róla semmit. Esetleg te tudsz valamit?
Amúgy a mocsaras talajról meg annyit, hogy menjünk ki és nézzük meg. Én ismerem azt a környéket. Te is?
Én a mocsaras talajt az összehasonlítás miatt írtam.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.29. 13:16:49

@Egu: Hmm. igazad lehet, erre nem is gondoltam. Nem elég jó régi szoci szokás szerint melléépíteni egy másik kétsávos utat:) De olcsóbb azért, nem kell leállósáv + annyi híd, lehajtó stb.

Egu 2009.04.29. 13:22:53

@Őrnagy Őrnagy: persze, olcsóbb. Csakhát ugye most éppen értékelődik fel a biztonság, a pálya gyorsabb, közúti szállítás jobban szereti, stb. Nem utolsó sorban sokkal jobban támogatja az EU is, márpedig addig kell ilyeneket építeni, amíg adnak rá pénzt.
Nem rajongok különösebben az EU-ért, de ha már beléptünk, akkor használjuk ki a lehetőségeket, ne csak panaszkodjunk.

És ezeket a beruházásokat ne önmagában értékeljük, hiszen a mérleget úgy érdemes megvonni, hogy mennyit hoz a konyhára. Pl az M3 meghosszabbítása miatt egyértelműen jelentek meg új arcok a keleti régióban. Szóval a kérdés inkább a megtérülésen van, de olyat ugye nálunk nem szokás számolni....:)))

Egu 2009.04.29. 13:30:52

Egyébként közben utánanéztem a völgyhidas ÁSZ jelentésnek, és a Wikin az alábbiakat találtam:
"a híd építését vezető Orosz Károly mérnök szerint a hagyományos, híd nélküli megoldás a híd költségének nagyságrendileg a tizede lett volna."

Na itt ugrik a majom a vízbe. Ugyanis az ÁSZ jelentés szerint 14,2km épült 76mrd HUF-ból, azaz kb 5,3mrd/km -be került a szakasz. Namost a tizedéből vagy 530millió/km jön ki vagy nem építünk, csak 3,5 km-t (síkvidéki árakon számolva).

Szóval ez megint egy nagyotmondó mérnöki nyilatkozat, aminek semmi valóságalapja nincsen. Lehet, hogy ő volt az építés vezetője, de hogy az egészet nem gondolta végig, az is biztos.
De felkerült a Wikire, azaz szabadon hivatkozható ész nélkül.

Butabi 2009.04.29. 13:32:26

@Egu: Azthiszem neked sikerült megmagyaráznod, azért kell alagutat ásni, mert pl. a völgyhíd milyen magas 88 m !

Azt hiszem ilyen komoly érvek ellen nem tudok mit mondani.

szutyi 2009.04.29. 13:34:48

@Egu: Hogyne látnám az előnyeit, sokadszorra írom, nem azzal van bajom hogy megépült, hanem azzal, hogy más, az adott pilanatban fontosabb projektek helyett épült meg.

Lezárandó a témát, hogy kicsit visszakanyarodjunk a topikhoz utánanéztem: az a 35km-es szakasz síkvidéken 69 milliárd forintunkba került + ÁFA. (a Debrecen elkerülő nélkül, amire amúgy tényleg tényleg szükség voltm illetve lenne, ha teljesen elkészült volna.)

Egu 2009.04.29. 13:35:28

@Butabi: sommás összefoglaló a fenti beszélgetésről. Gratulálok hozzá! Azt hiszem, hogy világosan csak Te értetted meg mindannyiunk közül a problémát....:))))

Egu 2009.04.29. 13:42:30

@szutyi: kinek mi a fontosabb projekt? Hidd el, hogy egy szabolcsinak ez sokkal fontosabb volt, mint a Nagykanizsa-Letenye szakasz átadása. Vannak lehetőségek és vannak döntések. Olyan nincsen, hogy mindenkinek jó legyen (illetve egy dolog lehetne: ha az összes politikus egyszerre húzna el jó messzire csak oda repjeggyel, na akkor lehetne rendszerváltani végre).

A 69 mrd pedig az előbb is írt 1-2 mrd/km-be pont belefér.
Magyarul: ez a 326milliós kilométerár Magyarországon minden bizonnyal nem lenne elérhető akkor sem, ha senki nem dugna semmit a zsebekbe és hihetetlen módon mindenki közös akarattal tolna végre valamit. Szerintem...:)))

n_gery 2009.04.29. 13:52:42

Völgyhíd. Szeretem amikor emiatt is a baloldali kormányt szidják. Rengeteg dolog miatt lehet őket hibáztatni. Sőt én mint jobboldali, ha jól meggondolom pozitív dolgot nem is tudok mellettük említeni. Viszont a völgyhídról a fidesz kormány döntött. (mno.hu/portal/38120?searchtext=völgyhíd) Mintha ezt egy ideje sokan elfelejtették volna. A teljesítmény pedig senkit nem ment fel a korupció vádja alól. Minden korrupt esetet ki kell vizsgálni, és komoly büntetéseket nekik. De ez csak álom.
Pártfinanszírozás. Meg lehet nézni a kampányokat is. Vizsgálta már valaki a pártok költekezését? Miért nem tudja az ügyészség, vagy valamilyen szerv bekérni a hírdetésszervező cégektől a hirdetések mennyiségét? Aztán számolják ki a piaci ár alapján, ki mennyit költött. És büntessenek. Komolyan. Az hogy a pártok milyen mértékben osztoznak milyen állami bevételen jelenleg legenda kategória. Hozzon már valaki bizonyítékot! És ne azt, hogy a Dávid Ibolya is megmondta.

szutyi 2009.04.29. 13:54:21

@Egu: Hát igen, belefért. És még jobban belefért volna, ha a párhuzamosan futó 35 és M35 nem keresztezi kétszer egymást ezen a rövid szakaszon. Nyilván máshogy nem lehetett megoldani ezen a sűrűn lakott vidéken. Vagy volt a Strabagnak néhány felüljárója elfekvőben, és el kellett valahogy passzolni. Szomorú történetek ezek...

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.29. 14:17:39

A dolog nagyon egyszerű. Ha valakit nem győz meg a fenti nemzetközi párhuzam, bátran hozzon más összehasonlításokat. Össze lehet vetni a bérköltségek különbözőségeit az összköltséghez arányosítva az anyagárak, amortizációs költségek, energiaköltségek megfeleő súlyozásával, lehet keresni hasonló terepviszonyokat. Szakértőknek való feladat.

Bizonyára az lesz az eredmény, hogy az egész világon Magyarországon a legnehezebb autópályát építeni. Egyik helyen nagyon sík, másik helyen dimbes-dombos, de nem eléggé, a harmadik helyen nagyon hegyes-völgyes. Magyarországon mindenütt csak a költségnövelő tényezők vannak jelen, másutt csak a költségcsökkentők.

Google 2009.04.29. 14:26:56

@szutyi:

És még szomorúbb, hogy olyanok akarnak szerte-szét utakat építeni, akiknek nincs pénzük. Nem korszerűsítenek, nem utat javítanak, hanem: tessék nektek parasztok autósztrádákat kaptok. Jó drágán. És nekik is jut a pénzből. Az MDF, szegény, miért nem kap? Vagy talán éppen azért csapódott a 70%-hoz?

Ezek a pártok ugyanazok, aki a 13.-ik havi ez-meg-azukat, egyéb jótéteményeiket most visszavonni kényszerülnek, mert a világ pénzbőségének lőttek?
De vajon hogyan gondolták; a fiatalok csak azért fognak dolgozni, hogy az általuk felhalmozott adósságot törlesszék?

Egu 2009.04.29. 14:32:39

@Elpet: ezt senki nem állítja, pláne nem szakértőként. Csak annyit, hogy reálisan valahol 1-2 mrd/km környékén van az az ár, ami jelenleg minimális. Ami alatta van, az csak specialitásokkal érhető el (pl lehajtók számának drasztikus csökkentése, keresztezések csökkentése, helyszíni nyersanyag felhasználhatósága, stb). Persze ettől még nem elfogadható a 3mrd feletti ár.
Csak ne csodálkozzunk, ha fű-fa-virág lehajtót építtet, meg a 20. rangú út is kap külön felüljárót. Úgy kijön mindenféle korrupció nélkül is.

Egyébiránt Magyarország olyan szempontból valóban speciális, hogy valamiért szeretünk rohadt sok csomópontot és műtárgyat építeni. Mert ha azt mondaná valaki, hogy a 7 számjegyű főútvonalat megszüntetem inkább, mert spórolok vele 1 mrd-ot, akkor mindjárt össznépi felháborodás lesz belőle, hogy a szomszéd falunál miért lehet mégis felüljáró? És akkor beindul a "nem adom a földemet, csak ha..." című játék, aminek meg az ilyen magas ár a vége.

Sajnos nálunk nem lehet közérdekre hivatkozva egyszerűen átnyomni ilyen dolgokat. Pedig szerintem ezen lehetne igazán spórolni, mert akkor megszűnne a spekuláció lehetősége, és nem lenne értelme megkenni az önkormányzatokat. Mindjárt "csak" a tervezés és kivitelezés lenne a költség és értelme lenne a tételes elszámolásnak, mert valós műszaki tartalomról beszélhetnénk.

Egu 2009.04.29. 14:42:09

@szutyi: :)))) Ezen már 30 éve röhögök egyébként, de akkor most ide le is írom. Ki volt az a marha, aki a 35 főutat olyan nyomvonalon vitte, amilyenen??? Görbeházi halálkanyar megvan? 70 felett bevenni igen merész dolog volt kb 5-8 évvel ezelőttig, akkor csinálták meg az átvágást. Egyébként a környéken 30 km körzetben a legmagasabb pont a tehéncsorda után keletkezik napról-napra, olyan sík az egész, tónak meg max azt lehet tekinteni, ha a Józsi bácsi részegen széthugyozza a szántó szélét. Ja, bocs, meg van a nyílegyenes Keleti- és Nyugati-főcsatorna.

Azért ne az M35-öt tegyük már felelőssé, hogy egy nagyon f*sz nyomvonalú utat kétszer keresztez. Nem biztos, hogy mindig a meglévő az ésszerű!

2llkedő 2009.04.29. 14:53:09

Egu érveihez egy kis adalék:
Teszem azt van egy telked, ami 10 millát ér. Ha átvezetne rajta egy autópálya, akkor mennyit kérnél, hogy beadd a közösbe? 10 millát? Nem? És miért nem? Ha bevágást és töltést építesz, akkor a kisajátítási terület jelentősen csökken. Ha a területedet 10 milla helyett 30 milláért adod csak oda, akkor a költségek ennyivel nőnek. És nem Te vagy az egyetlen, akinek a földjén áthalad az autópálya. Horvátországban az autópálya nagyrészt állami tulajdonú területeken halad. A Horvát állam pedig ingyenesen adta át a területet az építőknek. Továbbá egyéb járulékos költségek is vannak, mint például xy önkormányzat csak úgy egyezik bele a beruházásba, hogy mellette még ezt is, azt is meg kell még építeni.
Esetleg összehasonlítás képpen meg lehetne nézmi, hogy az Osztrákok a Bécs elkerülő harmadik autópályát mennyiért építették?

Bobby Baccala 2009.04.29. 15:07:44

@2ellkedő:

igen 10 millát ér amit te odaadsz xy-nak 20ért..aki viszont ténylegesen eladja majd 50ért...és xy nagyon sok 10millástól vesz 20ért. :)

remélem ez azért mindenki előtt világos

Egu 2009.04.29. 15:23:15

@Bobby Baccala: világos, csak ha úgy menne a dolog, hogy a környék árai alapján reális árat szabva kötelező lenne eladnod a telkedet és ha nem tetszik, akkor majd perelhetnél további kártérítésért, de közben nem állna a beruházás, akkor nem lenne értelme 20-ért, mert központilag 10 lenne az ára. 50ért perelni meg túl átlátszó lenne, ha előtte került a nevére. Kiskapu becsuk, kulcs lenyel...

Kristian Kalle "úr"nak küldöm eztadalt a 400K Ft k 2009.04.29. 19:28:32

Ugye ti vicceltek, hogy olyan inkompetens utmernokeink vannak, akiknek mindenre van kifogasa?

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.04.30. 10:49:42

féloff nókomment rovat:

a DeTe Immobilien Hungary Zrt. új neve

STRABAG Property and Facility Services Zrt.

beindultunk.
süti beállítások módosítása