Újabb két autópálya-szakasz épül Horvátországban: az A12-es 86 kilométer hosszú lesz, s 45 milliárd forintnak megfelelő kunából épül, ez körülbelül 0,5 milliárd forint kilométerenként. Igaz, egy 23 kilométeres szakasz már létezik gyorsforgalmi útként, amit csak tovább kell fejleszteni - akkor számoljunk 86-23=63 kilométerrel, így 0,7 milliárd forint egy kilométernyi sztráda költsége. Az A13-as szintén 86 kilométer hosszú lesz: 28 milliárd forintnyi kunát szánnak rá. Az kilométerenként 0,3 milliárd.
Mennyiért épül egy autópálya nálunk? Szeged és Makó között a 31,6 kilométernyi M43-as 61,1 milliárd forintért, kilométerenként körülbelül 2 milliárdért - igaz, van benne egy Tisza-híd is. Az M6/60 79 kilométerét 267 milliárdért építi a Strabag. Ez 3,36 milliárd forint per kilométer, viszont az ár a 25 éves üzemeletetést is tartalmazza.
Az egyértelműség kedvéért megpróbáltam két, viszonylag jól összehasonlítható beruházást keresni. Dalmáciában 60 milliárd forintos költséggel épült meg az A1-es pálya 40 kilométeres új szakasza. A sztráda átszeli a Biokovo-hegységet, és (40 egyéb műtárgy mellett) 7 viaduktot is tartalmaz, a leghosszabb 633 méteres. Mint a műholdfelvételen és a fotón is látható, nem teljesen vízszintes környékről van szó:
Nálunk az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti, a Kőröshegyi völgyhidat is tartalmazó 14 kilométeres szakasz 74 milliárdba került, azaz bő 5 milliárd forint kilométere. A völgyhíd 47 milliárdját leszámítva a maradék 12 kilométer ára 27 milliárd, azaz kilométerenként 2,25 milliárd. Ilyen terepen épült:
Magyarázatban persze nincs hiány, hogy nálunk miért ennyi, miközben a szomszédban annyi. Homokos a talaj. Mocsaras a talaj. Több a műtárgy. Szigorúbbak a szabványok. Ésígytovább.
Mekkora lehet a magyar autópálya-építkezések költségvetésének korrupció-hányadosa? 20%? 40%? 60%? Ráadásul még az építkezések nagyvonalú büdzséje sem elég ahhoz, hogy az alvállalkozókat is tisztességesen kifizessék.