Björk, a nemzeti zöld kapitalista
2009. január 09. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Björk, a nemzeti zöld kapitalista

 Ír ismerősünk egyszer kifejtette, hogy azért nem bírja Bonót, mert azt hiszi magáról, ő a legfontosabb ember Írországban. Kissé elgondolkodva hozzátette: „ami tulajdonképpen igaz is”. Így járnak a kis országok nagyra nőtt gyermekeikkel. És így járt most Izland is: a válságtól sújtott északi szigetországot annak világhírű leánya, Björk húzná ki a bajból, szimpatikusan kreatív módszerekkel.

 A stiláris skatulyákba besorolhatatlan, porcelán arcú énekesnő, színész és zeneszerző két évtizedes pályafutása újabb lépcsőfokhoz érkezett: kockázati alapot hoz létre, amelyből korai stádiumban lévő, hazai zöldtechnológiai cégekbe invesztálnának tőkét. A 816 ezer eurós pénzügyi alap azt a célt szolgálja, hogy a válságban lévő kis ország a leginkább környezetkímélő technológiákat használva álljon újra a fejlődés útjára.

 Björk olyan vállalatokba fektet be, amelyek az izlandi természet és kultúra egyediségének segítségével teremtenek értéket. Az énekesnő az AP-nek adott videóinterjúban arról beszél: „nem lennék képes azzal a tudattal tovább élni, hogy az unokáim Izlandot bejárva mindenhol kohókat és gyárakat látnának” - utalt arra, hogy a csőd szélén álló ország hatalmas, eddig még nagyrészt kiaknázatlan energiaforrásaira sokaknak fáj a foga.

 A művész a nemrég alapított Audur pénzügyi céggel együttműködve hozta létre kockázati alapját. A cég alapítói nem csak pénzügyi, hanem tudás- és érzelmi tőkét is felhalmoznának. Álláspontjuk szerint Björk az izlandi innováció, kreatív gondolkodás és sokszínűség szóvivője.

 Björk Gudmundsdóttir egyébként viszi a szót magától is: a korábban a punktól a népzenéig, kortárs zenétől az elektronikus műfajig mindent kipróbáló művésznő egy ideje politikai kérdésekben is hallatja a hangját, néha egészen merész szinteken: egy tavalyi, sanghaji koncertjén „Tibet! Tibet!” felkiáltásokkal a világ tetején lakó népnek címezte Declare Independence című dalát, ami után a Kínai Kulturális Minisztérium egy időre kitiltotta a külföldi popzenészeket az országból. Hasonló történt vele Szerbiában is: miután nyilvánosan kiállt Koszovó függetlensége mellett, le kellett mondania az újvidéki Exit fesztiválon való fellépését.

 Tavaly többedmagával elindította a Náttúra projektet, ami egy nehezen körülhatárolható politikai, gazdasági, kulturális, természetvédelmi mozgalomszerűség, melynek fő célja az izlandi értékek, erőforrások védelme, megvitatása és ésszerű felhasználása. Érdemes körülnézni a Náttúra honlapján: miniszterelnöknek címzett kiáltványtól kezdve a birkatenyésztésen keresztül egészen a hazai termelés propagálásáig van ott minden, ami az izgalmas, egzotikus, és akár gondolatébresztő dolgokra kíváncsi olvasók számára érdekes lehet.

 Az előbb említett, Declare Independence című bizarr Björk-tétel hasonlóan elvont klipjében az énekesnő bájos gesztust tesz: a közismerten hadsereg nélküli országból származó művésznő egy katonai overallban feszít, karján a Dániához tartozó Grönland zászlaja látható. Északi szeparatistaként így szólít a függetlenség kikiáltására a szerethetően bolondos, ugyanakkor okos énekesnő. Csak erős fülzetűeknek!

 

 Tíz évvel ezelőtti, Jóga című dalának klipje pedig szürreális hommage szülőföldje rusztikus szépségéhez (a zseniális Michel Gondry rendezésében).

 

 Izlandról készült, helyieket megszólaltató riportomat itt olvashatjátok.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr48862439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molaris 2009.01.09. 12:03:06

Van itt, ha elbújva is, egy bűbájos kérdés: milyen eséllyel indul ma, egy kicsi ország a világ potenciális versenypályáján?
A válasz: semmilyennel.
Ez azért tragikus a számunkra, mert a mai állapotunkban nem lehet jó megoldást találni. Mondjon a Fidesz bármit. Akkor amikor még lehetett volna tenni, minden más fontosabb volt, mint megalapozni a hosszútávú biztonságot. Ott a "kerekasztal tárgyalásokon" dőlt romba a mi jelenünk. A konc felosztása volt az elsődleges, és még ma is ezen megy a marakodás.

És most itt van egy lány. Bár művészi kvalitásai előttem rejtettek, de az biztos, hogy nem az önzés idolja. Mondjátok, hány Nála gazdagabb magyar koptattja sztrádáink aszfaltját, és nem tesz semmit. Ill. ez úgy igaz, hogy a nemzet méretéhez és vagyonához képest semmit. Pedig magánvagyona (eredetét ne firtassuk)lehetővé tenné. Akkor miről beszélünk?
Ez a lány minden kötelezettség nélkül állt oda honfitársai elé: ez az enyém, de mától a tiétek is.

Várom, de nagyon, ki lesz az a magyar nábob aki követi a példáját. Vélem, várhatok sokáig.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.09. 12:21:06

Igazad van, engem is foglalkoztat, hogy hol vannak Magyarországon ezek az emberek?

Vélhetően vagyonos, negyvenes éveiben járó művészként majdnem egymillió eurót feccöl bele bizonytalan kimenetelű vállalkozásokba, amelyek a hosszú távú fejlődés megteremtésével kísérleteznek. Mindezt hazája, a természet és az utódok védelme céljából. Akárhogy is nézzük, ez nemes cselekedet.

És emellett mozgalmat szervez és a nemzetközi politikába is beleszól, "a szabadság szemszögéből" .-)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.09. 12:43:50

Hannibál, te negyvenes éveiben járó művész vagy? :-)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.01.09. 12:58:35

is:)
de tuti nem vagyonos:(


nekem sajnos nincs saját borboltom, de tudok olyan vagyonos, negyvenes 'művészről', aki...


off
tegnap majdnem benne voltam a hírtévében:)
(mint blogger)

Vidéki 2009.01.09. 13:38:18

Eléggé szemforgatóan álszent a szöveg, amikor valaki utálkozva beszél a kohókról, nem szeretné,ha unokái ilyeneket látnának, de ő maga szivesen beül egy autóba, vagy vonatra , repülőgépre szállva utazgat a világban.

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2009.01.09. 13:59:03

vidéki: mér bazmeg, menjen vitorlással? te mivel járnál át, biciklivel az atlanti-oceanon? izland egy sziget!!

Vidéki 2009.01.09. 14:08:38

@JoeHorseDick: Ha valaki ennyire utálja a kohókat, az menjen vissza a kőkorszakba, járjon gyalog és csak a kőkorszakkal kapcsolatos technológiákat vegyen igénybe.
Így lehetne őszinte és kövezkezetes az utálkozása!

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.01.09. 14:13:40

@szamárfül/murci: majdnem
blogteresek hívtak
de nem telefonon, hanem emailben

így kimaradtam

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.09. 14:20:42

Vidéki: Björk nem szeretné, ha ipari tájjá változna a különleges, egyedülálló izlandi természeti táj (Magyarország nagyságú területen kb 300 ezer ember él, a többi rusztikus természet (Náttúra) :) eléggé érthető az aggodalma, és nem az ipar ellen szól fel (hiszen annak egy szeletébe épp ő fektet bele pénzeket)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.09. 14:21:29

Ergé,
jó kis írás. :>

"I'm not fucking buddhist, but this is enlightment" — énekli valahol a Homogenic-en.

I'm fucking buddhist, but I like Björk.

lOc (a pasztafáriánus) 2009.01.09. 14:56:14

"I'm no fucking Buddhist, but this is Enlightenment."
I'm no fucking Buddhist, but I like Björk.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.01.09. 15:04:25

Valamiért komálom az izlandiakat.

A furcsa neveik miatt (MINDENKINEK a vezetékneve -dóttir, vagy -son, érthető okokból), a hülye kajáik miatt (hákarl például en.wikipedia.org/wiki/Hakarl), a bivalyerős páleszük miatt (en.wikipedia.org/wiki/Brennivin), meg csak úgy in general.

Ismerek párat amúgy. Nem sokat, de amilyen kevesen vannak, már az is statisztikailag jelentős. :)

Viszont Björk zenéje fullgáz. Az idegbajt hozza rám. :DDDDD

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2009.01.09. 15:08:04

I'm not fucking buddhists, but i like Björk. A Declare Independence klippben pedig dögösebb, mint valaha!

KopaszMercis 2009.01.09. 15:19:09

Nalunk nincsen vezetek meg kereszt nev
van az apad kereszneve, moge a magyar "fi" megfelelo plusz a te keresztneved
igy egy lakasban siman lakhat 4-5 TELJESEN kulonbozo nevu ember, akik amugy egy csaladba tartoznak :)

morpho 2009.01.09. 15:34:36

Tényleg kell letelepedési engedély Izlandra,vagy csak úgy simán költözhetek??

A Björk azért nagy kaland,mert egyrészt bebizonyítja,hogy egy hülyenyelvű pöcs kis országnak is lehet saját világsztárja,másrészt ha gáz van(tényleg,gáz van már?),akkor segíteni próbál és nem csak pofázik hülyeségeket. A hülyenyelvű pöcs kis országig mi is eljutottunk...

molaris 2009.01.09. 16:10:25

@Vidéki: - tudod, az ott egy olyan vidék, hogy négyszeri szippantásra jut akkora TÖMEGŰ levegő a tüdődbe, mint itthon. Az náluk még tiszta, de nagyon. És az egyik kitörési pontként, a "nemzetközi jóakarók" a geotermikus energia kitermelésének növelését, és ipari hasznosítását ajánlottál nekik.

Szörny 2009.01.09. 16:11:13

ergé, a zónás cikked vége nagyon üt:
„Az emberek egyre többet járnak össze, hogy megbeszéljék a dolgaikat és a teendőket. Az az érzésem, így fogjuk megoldani a problémákat: együtt."

Nálunk mikor fog így gondolkodni a zucca embere??

Korábban egy indexes riportban olvastam egy vicces izlandi reakciót a válságra: "melegvíz mindig lesz" :-)

plastik02 2009.01.09. 16:51:27

önrendelkezést mindenkinek! éljenek az egyszemélyes országok!
(nem véletlenül taszító, mikor egy énekes politizálni kezd, főleg ha ezt nemzetközi szinten teszi...)

plastik02 2009.01.09. 16:53:08

"ergé: És emellett mozgalmat szervez és a nemzetközi politikába is beleszól, "a szabadság szemszögéből" .-)"

micsoda nemes eszme, főleg mikor az illetőnek nem kell törődnie az esetleges nemzetközi politikai következményekkel...

budai zöld 2009.01.09. 18:21:10

Persze szép dolog a Björktöl, hogy Bonózik, de Izlandot nem ö fogja kihúzni végül a válságból, hanem a képzett, szorgalmas és kezdeményezöképes lakossága.
Amíg mi valami új Széchenyitöl / Mátyás kiálytól / felvilágosult abszolutistától / szakértöi kormánytól / világhírü magyar zenésztöl (haha) várjuk a megoldást, addig biztosak lehetünk benne, hogy balkán vagyunk.
Ne höbörögjünk, hanem tanuljunk és dolgozzunk, és demokratikusan zavarjuk el a pennába az inkompetens élösködöket.
Ebben kéne utolérni Izlandot... meg esetleg halfogyasztásban és zenében zárkózhatnánk egy kicsit.
Tudom, könnyü azt mondani, de egy före esö Nobel-díjasban úgysincs esélyük ellenük.

hcrules 2009.01.09. 19:58:19

Az izlandi nevekről csak annyit, hogy egy ottani ismerősöm mesélte, hogy kb minden második embert Thornak meg Odinnak hívnak. Ez különben nyilván érthető a történelmüket ismerve, de nekem akkor is nagyon tetszik :D

heima (törölt) 2009.01.10. 01:02:26

ergé, nekem ez nem jön össze:

"A turistáknak az izlandi korona megzuhanása miatt jóval kevesebbet kell költeniük szigetországi tartózkodásukon."

"az év végére 75 százalékra szökhet fel az infláció. "

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.10. 01:32:55

Heima, októberi a cikkem (ott is a dátum :), csak a téma kapcsán belinkeltem.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.10. 02:46:24

Budai zöld, Björk nem izlandi lakos?

Egyébként néhány dolgától már én is elfáradtam, mint a kaján Úlf, de azért nagyon tehetséges nő.

I'm fucking buddhists. :>

heima (törölt) 2009.01.10. 11:41:39

@ergé: ja nem az idősíkkal van a baj, csak ha ilyen durván megugrik az infláció, akkor hogy lehet olcsóbb az ország (még akkor is, ha a korona is gyengült), no de mindegy, biztos utóbbi durvábban.

Én arra számítok, hogy önkéntesen fogják bevezetni az eurot, úgy mint Montenegró vagy Koszovó. Az üzleti környezet és főleg az emberek képzettsége, eladhatósága van akkora, hogy találjanak olyan niche tevékenységeket (pont olyanokat amikben björk is befektet, és csak 300ezren vannak), amivel megszerzik a szükséges devizabevételt.

Magyarország ugyanolyan cipőben jár, mint Izland, vagy a bedőlt amerikai jelzáloghitelezők: magas hitelkitettség, a lejáró hiteleket az újonnan felvettek finanszírozzák, amíg likviditás van, addig jön a profit/jólét, de amint elzárják a pénzcsapokat, jövőhéten már vécépapírra sincs pénz.

Izland a legjobb példa arra, hogy a stabil makrogazdaság nem az épített környezet/reálgazdaság függvénye. Főleg élőben gyakran találkozom olyan érvekkel, hogy hova akarunk mi eurot, amikor ilyen szakadt a bkv, szarok az utak, csóró a vidék stb stb meg ugyanilyen alapon megy a szlovák, román lesajnálás, pedig....

Vidéki 2009.01.10. 14:26:24

@plastik02: Egyetértek: Csizmadia maradjon meg a kaptafánál.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.10. 14:26:41

Heima, no de: egy külföldi valutákhoz képest rohamosan zuhanó helyi valuta esetében, a külföldiek az adott országban a korábbinál sokkal olcsóbban, adott esetben a töredékéért kapnak szolgáltatásokat, hiszen 1 euróért nem x koronát hanem mondjuk 2x koronát kapnak.

Asszem a cikkben is benne van, hogy a turistaforgalom az őszi hónapokra drasztikusan megugrott Izlandon.

Egyébként egyetértünk.

Aki most 2009-ben lesajnálja itthonról a szlovákokat, hát... :-)

gyz 2009.01.10. 14:42:59

@morpho: most felhorgasztottad bennem a hazafit: azért több világhírű embert adott Mo. a világnak, mint Izland.


Egyébként érdekes, hogy milyen szimpátiával ír a Reakció a Tibetező Björkről, az olimpiai idején írtak után nem ezt vártam tőletek.

Björk meg számomra hallgathatatlan, színésznőnek viszont nagyon tetszett. Sajna az ő egymillió eurója lókaki, még ha szimpatikus is a kezdeményezés.

És hogy magyar művészek példát kéne, hogy vegyenek? Hát a Magor mozgalom az már smafu nektek? :-)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.01.10. 16:10:53

@KopaszMercis:

Tudom, én is erre céloztam.
Björk neve pl. Björk Guðmundsdóttir, az apját ezek szerint Guðmund-nak hívják. +dóttir, mert Björk nő.

budai zöld 2009.01.10. 17:00:26

Loxon, hamár így rákérdeztél, Guðmundur lánya szerintem inkább newyorki esetleg londoni lakos, bár akár még izlandi is lehet.
Amúgy szerintem is szép és fontos dolog, hogy létrehozta az Izlandi Birkanyírók a Fenntartható Jövőért Alapítványt, és tényleg, bárcsak néhány magyar celebriti is ilyen felelős lenne. Csak szerintem ne karizmatikus személyek szűk csoportjától várjuk az ország rendbetételét.
Izlandon pl. biztosan nincs 800000 rokkantnyugdíjas, és ez csak részben köszönhető annak, hogy az összlakosság háromszázezer.
Ja, és zeneileg is rendben van Björk, de azért a Sigur Rós a király.
süti beállítások módosítása