Kenósorsolás Romániában
2008. november 29. írta: Bozót.harcos

Kenósorsolás Romániában

 A CFR 1907 Cluj futballcsapatának szerda esti vereségével csúfos kudarcot vallott a Reakció háromfős kolozsvári különítményének elkeseredett kitörési kísérlete a magyar nemzeteszme új alapokra helyezésének irányába. Az újabb vesztes meccset követő válságunk azonban rövid ideig tartott, hisz’ a stadiont elhagyóban megpillantottuk a csődületben araszolgató Dacia Logant, annak ablakában pedig a kolozsi parasztjainak integető Traian Băsescut, Románia államelnökét. Bár addig is fontolgattuk a most vasárnap esedékes román választások reakcionális beharangozását, kósza gondolataink abban a pillanatban Akarattá nemesültek.

 Băsescu még jó egy évig nyugodtan trónolhat a Cotroceni-palotában, a hivatalosan nem pártpolitizáló államelnök azonban így is teljes versenysúlyával kavar a kampányban. Ha már Dacia Logan: pár napja nagy csinnadratta közepette ült át hivatali luxuskocsijából az ország emblematikus gépjárműjébe, hogy a Zemberek Elnökeként a gazdasági válság közepette szimbolikusan is a hazai ipart támogassa. Az sem véletlen, hogy szerda este igyekezett ott lenni a pártja bástyájának számító Kolozsváron, az erdélyiek szívének kedves vasutascsapat BL-mérkőzésén.

Szeku vs. Szeku
Márpedig Băsescunak van mit felkötnie, ha saját jelöltjét szeretné megbízni a kormányalakítással: pártja, az Európai Néppárt szekustagozata (PD-L) a legutóbbi közvéleménykutatásokban fej-fej mellett áll (32-35%) a modern szociáldemokrata értelemben vett szekusokkal (PSD). A román és a magyar politika közt a sok balkáni hasonlóság mellett a leglényegesebb különbség épp ez, ti. hogy odaát a pártpaletta csaknem minden szereplője az utódpárt – sokak szerint meg egyenesen a Securitate – köpönyegéből bújt elő. Akár formálisan is (mindkét nagy párt a Nemzeti Megmentési Front nevezetű forradalmi munkás-paraszt alakulatból képződött), akár vezető politikusaik előéletét tekintve. Ez legkevésbé még talán a liberálisokra igaz, no meg persze az RMDSZ-re – bár egy vérbeli empépés nyilván baltát állítana a hátunkba e meggondolatlan kijelentésünkért. A sokszor leírt – s az elmúlt másfél évben kisebbségben kormányzó – liberális párt (PNL) egyébként erős kormányhajrával, a tanárok bérének 50%-os felemelésével és a nyugdíjasok körbeudvarlásával húsz százalék fölé tornázta fel magát a közvéleménykutatásokban. Mindezt a világgazdasági válság kellős közepén, s a román elemzőkben görcsös zokogást kiváltóan idézve fel 2002 Magyarországának kísértetét. Pillanatnyilag a PSD-nek látszik állni a zászló, a román Zárug Péter Farkasok viszont már ki is derítették, hogy ha a hétvégén nagy hideg lesz, az inkább a PD-L-nek kedvez majd. A tét mindenestre nagy, amit az utcákon – néha még kis falvakban is – feltűnő vörös és narancssárga aktivistahadak látványa csak megerősített. A PSD pedig oda is elmerészkedett, hogy az Érmelléken magyar nyelvű plakátokkal kampányoljon egyébként román nemzetiségű jelöltjeinek.

„Most még megúsztátok!”
 Különítményes gépjárművünkkel magyarlakta területeken áthaladva azért természetesen az RMDSZ zöld színét ítéltük uralkodónak. Ezúttal egyébként nem kísérik apokaliptikus jövendölések a kampányt a magyar képviselet megszűnéséről, és már messzinek tűnik Traian Băsescu cinikus mosolya is, mikor a tavalyi európai parlamenti választások után a kamerák előtt azzal fogadta a hozzá látogató RMDSZ-küldöttséget: „De dată astă, aţi scapat!” (Most még megúsztátok!). A magyar érdekvédelmi szövetség/hiteltelen egységretorikába csomagolt képviseleti monopólium (a kívánt rész aláhúzandó) tehát viszonylagos bizalommal tekinthet a választások elé, annak ellenére, hogy a most bevezetett egyéni választókerületi rendszer természeténél fogja rontja a magyar képviselet esélyeit. Vélhetőleg nem fognak túl sok vizet zavarni a nyári helyhatósági választásokon pozdorjává zúzott Magyar Polgári Párt függetlenként induló jelöltjei sem – igaz, értékes töredékszavazatokat csenhetnek el az RMDSZ-től. Az öt százalékos buktatót kikerülő ún. alternatív küszöböt viszont eleve Markóék brusztolták ki maguknak Bukarestben, és az egyéni választókerületek megrajzolásánál is sok helyen sikerült a ceruzát a megfelelő irányba kanyaríttatni Erdély térképén. Kérdés, hogy az egyébként nagyon fegyelmezettnek számító magyar választók a rekord alacsonynak jósolt országos részvételi arányt felülmúlóan járulnak-e ezúttal is az urnákhoz. Mi a magunk részéről Kolozs megye 10. sz. képviselőházi választókerületét (Kalotaszeg) figyeljük majd árgus szemekkel, ahol a Nemzeti Munkapárt Romániai Magyar Demokrata Szövetség színeiben gróf Bánffy Miklós Máté András verseng majd választói kegyeiért.

Mindenki mindenkivel
 S hogy mit hoz a hétfő reggel, a gyulafehérvári népgyűlés 90. évfordulója? Koalíciós latolgatásokba egyelőre több okból sem érdemes belevágni. Az igazán románosra sikeredett új választási rendszer számos aknát rejt, a töredékszavazatok kiszámítása-elosztása például leginkább egy kenósorsoláshoz hasonlítható. A Bundestag nemrég Bukarestben járt alelnöke megrökönyödve nyilatkozta, hogy senkit nem talált, aki épkézláb módon el tudta volna neki magyarázni a rendszert. Nyilván sok múlik azon, hogy ki végez az első helyen (abszolút többséget egyik párt sem fog szerezni), ugyanakkor Románia elnökének elég széles a mozgástere abban, hogy kit kér fel kormányalakításra. Még ez sem jelent azonban semmit, mert az isztambuli rabszolgavásárok a skandináv üzleti etika szabályai szerint működtek a bukaresti politikához képest. Szalonképesen úgy fogalmazhatnánk: mindenki mindenkivel koalícióképes. Alapvetően mégis két forgatókönyv létezik: vagy hivatalosan is összefekszik a takaró alatt eddig is matató PSD és PNL, vagy pedig helyreáll a két éve felrobbant D.A. szövetség (PD-L-PNL). Băsescu nyilván ez utóbbi irányba paszírozza majd a két illető pártot, már csak saját újraválasztási esélyei miatt is. Ráadásul a korábbiakhoz képest az ádáz ellenfelekké vált két egykori koalíciós partner meglepően kesztyűs kézzel bánt egymással a kampányban. A gigászok küzdelmének farvizén az RMDSZ bevonása az új kormányba leginkább akkor képzelhető el, ha valamelyik nagy párt a másikhoz képest nagyon jól szerepel és már csak egy kis pártra van szüksége a parlamenti többséghez. Ez most kevéssé tűnik valószínűnek. Az a forgatókönyv pedig, hogy az eddigiekhez hasonlóan a nagyok csak úgy a két szép szemükért bevennék a partiba az RMDSZ-t, még kevésbé. Románia tavaly óta EU-tagállam, s a továbbiakban nincs szüksége a nyugatiakat megkönnyeztető kirakat-nagylelkűségre a magyarkérdésben.

 Szlovákia már bizonyított e téren.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr30794558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.11.29. 13:12:15



"gépjárműjébe" vagy esetleg akár/inkább "gépjárművébe"?

marosy 2008.11.29. 13:58:22

Már megint ezek a helyesírásfanatikusok.

Bozót.harcos 2008.11.29. 14:11:46

Kis hiba csúszott az alábbi mondatba, Turul Főigazgatószerkesztő Domnule nemsokára javít. Addig is, helyesen így olvasandó: "Mi a magunk részéről Kolozs megye 10. sz. képviselőházi választókerületét (Kalotaszeg) figyeljük majd árgus szemekkel, ahol a (áthúzva: Nemzeti Munkapárt) Romániai Magyar Demokrata Szövetség színeiben (áthúzva: gróf Bánffy Miklós) Máté András verseng majd választói kegyeiért."

Edigej 2008.11.29. 14:29:12

Egy helyreigazítás: a tanárok bérét éppen, hogy nem a kormány emelte fel. A PNL-ből csak néhányan voltak mellette, pl. az oktatásügyi miniszter, Cristian Adomnitei. Ki is rúgták azon nyomban. Azóta Tariceanu rendeletben függesztette fel az emelést, az alkotmánybíróság meg a kormány rendeletét függesztette fel, és a kormány a sztrájkoló tanárokkal azóta is tárgyal arról hogy mégis inkább halasszák el a dolgot.
Ami a nyugdíjasokat illeti, hát, őket is inkább Basescuék és a PSD udvarolták körbe, mint a PNL, de itt még talán megállja a helyét a megállapítás... Mindenesetre kétlem, hogy a tanári fizetésemelés miatt ugrott volna a PNL 14%-ról 20-ra.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.29. 15:09:08

Baj van! Akárhogy számolom a Kolozs megye 10-est nem tudjuk behozni. Vagy mozgósítunk? :)

Jobbhorog 2008.11.29. 15:40:37

Vicces írás, kár, hogy kicsit többet akar tudni a szerző, mint amennyit valójában tud.
Az egyik ilyen tévedés a tanári béremelés, amit a többségben lévő ellenzék szavazott meg, a kormány pedig a törvény ellenére sem hajlandó vele romba dönteni a költségvetést.
A különböző pártok szekus múltjával kapcsolatban is van néhány tévedés, a PD-L például ebben a formájában idén jött létre, sőt elődje, a PD is csupán 7%-ot ért el 2000-ben, tehát nehezen feltételezhető, hogy a szekusok 20 évre előre készültek volna arra, hogy egyszer nagy párt lesz. Az persze igaz, hogy az 50 évnél idősebb politikusoknak általában van valamiféle állampárti múltja, mint ahogy nálunk is.
A pártok koalícióképességéről írottak sem helytállóak, Romániában ugyanis az a főszabály, hogy bármi lehetséges (legutóbb a DA a fő riválisával közös listán induló Humanista Párttal alkotott koalíciót). Ha mégis a papírformát nézzük, akkor pedig az RMDSZ közelebb áll bármelyik nagy párthoz, mint azok közül bármely kettő egymáshoz.
A választási rendszerről: tény, hogy bonyolult a román választási rendszer, de elsőre minden választási rendszer bonyolultnak tűnik egy külföldinek. De talán nem is csak a külföldieknek. Kíváncsi lennék, tudja-e a szerző, miért kapott a magyar baloldal 2006-ban 0,7% szavazatelőnnyel 35-tel több mandátumot, mint a jobboldal.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.11.29. 16:34:54

az írás érdekes, csak annyit ennék hozzá, hogy a szekus/állambiztonságis kérdésben Magyarországon sem lehet sokkal jobb a helyzet, itt is mindenki érintett.

Ács Ferenc 2008.11.29. 17:05:11

Szathmáry kollégától kétdezem, hogy állunk a Monostori lakótelepen? Behúzzuk szerinte a mandátumot? Oszt jónapot.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2008.11.29. 17:43:07

Van abban vmi, h míg nem tagja vmely ország az EU-nak, addig kepeszt a demokratikus jogokat illetően, mikor pediglen mán benn kuksol a "jóban", nagy ívekben székrekeszti le ugyanazokat.

Már csak egy kérdés van. egy eu-s tagállam meddig mehetne el a polgárjogok csorbításában anélkül, h pitsán rúgnák a kollégák?

Ács Ferenc 2008.11.29. 18:20:01

malacka: elég sokág. 99-ben Haider miatt még óriási cirkuszt rendeztek Európa-szerte a ballerek, de felsültek végül, mert az egyébként tényleg a nácikra kacsintgató demagóg kínosan vigyázott arra, hogy semmi olyat ne csináljon, amibe beleköthetnének. Azóa kisebb a támogatottsága az internackó fellépéseknek. Úgyhogy pl. a szlovákoknak szabad a pálya, és ezt tudják is.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.29. 19:03:50

Ács Feri!

Monostoron végigkopogtattak a narancsdzsekisek, de a Györgyfalvi negyedben szarul állunk. Minden azon múlik, hogy a szocik holnap osztanak-e puliszkát. Mi a Baba Novac szobornál próbálkozunk töltött árdéval. :)

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.29. 19:26:31

Na de komolyra fordítva a szót, ha jól tudom 15 olyan képviselői körzet van, ahol az RMDSZ számára első körben behozható mandátum van. Tehát 15 választókörzetben nagyobb a magyarok aránya 50%-nál.
Össze tudjuk szedni ezt a 15 körzetet?
Kezdem:
1. Kovászna 1. vk. Sepsiszentgyörgy
2. Kovászna 2. vk. Barót
3. Kovászna 3. vk Kézdivásárhely
(A Kovászna 4-es vk. ha jól látom román többségű)
4. Hargita 1. vk. Csíkszereda
5. Hargita 3. vk. Székelyudvarhely
6. Hargita 4. vk.Gyergyószentmiklós
(Nem tudom, hogy a Hargita 2-es vagy az 5-ös a román többségű?)
7. Maros 5. vk Nyárádszereda
Na jó, most ti jöttök!

Emmet Ray 2008.11.29. 20:42:35

Hargita 2. választókerületben csak Balánbánya román többségű, a falvak nem.
3. választókerület ránézésre román, csak azt nem értem hogyan került oda Gyergyóditró, mert az magyar.

www.becparlamentare2008.ro/coleguni/harghita.pdf

rognork 2008.11.29. 21:08:14

én úgy emlékszem, hogy az eu előtt is basztak a kisebbségekre, meg most is. persze haidernál lehetett nagyot fasisztázni, mer ugye a népfasza stb keze oda is elért, úgy tűnik.

Bozót.harcos 2008.11.29. 21:11:17

Elismerem, a tanári béremelés ügyét kicsit egyszerűsítettem, mert nem akartam az egyébként röhejes szituációra túl sok leütést pazarolni. Az viszont tény, hogy a PNL megszavazta az eredetileg a kormány által benyújtott, s PSD által 50%-ra kerekített béremelést, sőt a liberális párti tanügyminiszter is mellette szavazott.

Ami az utódpártiságot illeti: teljes mértékben tisztában vagyok vele, hogy a PD-L mai formájában idén jött létre, bár hogy ez mennyire volt meghatározó momentum, nos, arról kétségeim vannak. Ugyanis beolvasztották a PNL-ből kivált, s utána a PD szatelitpártjaként funkcionáló Stolojan-féle renegátokat, ami túl sokat nem változtatott az eredeti felálláson. A PD-t azonban Petre Roman hozta annak idején létre, s ugyanúgy a FSN-ből vált ki, mint a PDSR, majd PSD. A nagy jobbos fordulat PD-éknél pedig úgy zajlott, hogy elhatározták, a megsemmisült PNTCD helyén támadt jobboldali űrt elfoglalják. Egy az egyben lemásolták a Fidesz akcióját, és ebből egyébként pedések nem is csinálnak titkot.

Balegyenes, a "ki kivel" kérdésében nyitott kapukat döngetsz, az alcímben is leírtam: "mindenki mindenkivel" :) RMDSZ-szel kapcsolatban úgyszintén.

Uff.

Negatív kampány 2008.11.30. 09:55:54

A Romániai Magyar Népi Szövetség simán abszolválja ma a 6+3-at, tehát bent lesz a parlamentben (a biztos befutó helyre tett "erős" emberek - Verestóy, Kelemen, Frunda, Markó - hm, ő még szívhat egy kicsit Kincsessel szemben -, illetve Borbély nyugodtan indult, ezért sincs érdemi országos üzenet, illetve kampány. A kampányró, illetve az utódkommunizmusróll egyébként lásd blogunkat, már ha nem vagyunk szerénytelenek. De, az RMDSZ is.).
A cikk egyébként korrekt, hajrá, Reakció. Hanem ez a Szlovákiai példázat erőst basztatja a csőrünket. Ezt erősítette az RMDSZ is, és talán joggal - de, szerintünk legalábbis, ez történik akkor, amikor a sajátos demokráciaértelmezés folyományaként a törvényhozásban (!) végzett munkát összetévesztik a minden feltétel nélküli kormányon maradással. Ehhez lásd a 2003-as koalíciós válságot, amikor a koalíciós partner a sárga földbe gyalázta az RMDSZ-t, minden megállapodást fölrúgott, ezek meg azzal érveltek, hogy ellenzékben súlytalanná válnának, tehát "együtt, tovább".
És azóta is románul tanulják a kölkeink Románia földrajzát és a románok történelmét (sic!). Nem helységnevek - az egész matéria, cakkumpakk, államnyelven okítódik.

Negatív kampány 2008.11.30. 10:01:13

Elütésvadászoknak: "kampányról", "utódkommunizmusról".

Bozót.harcos 2008.11.30. 13:59:02

Szopattyúzik az RMDSZ? A részvételi adatok alapján Kovásznában országos összesítésben a legalacsonyabb a részvétel, Hargita az alsó-középosztályban, Maros kicsikét feljebb.

Az élen négy havasalföldi megye, valamint Vrancea és Buzau. Erdélyi megye még az első húszban (!) sincs, a 21. épp Maros. Bár még csak 11h30-as adatokról van szó, ezt extrapolálva a Regátban erős kommancsoknak áll a zászló és az PD-L szívni fog. Kolozs hátulról a hetedik.

www.becparlamentare2008.ro/statis/prez_ora10.pdf

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.30. 16:49:01

Úgy látszik, most már két választás után megállapítható (EP és önkormányzati) a magyarok csak akkor aktivizálódnak, ha verseny van. A dolognak most nincs különösebb tétje, az UDMR úgyis bent van, így a magyarok otthon maradnak.

A részvételi adatok szerint a kommancsok péppé verik a PD-L-t. Az exit-poll is ezt mutatja. Bár nem tudom, hogy ezt hogyan lehet ilyenkor közzé tenni:
www.manna.ro/porta/nyer_a_DA_szovetseg_2008_11_30.html

Bozót.harcos 2008.11.30. 18:26:55

Igen, ez a napközbeni exitpoll roham elég egyedi.

Valóban, a PSD utcahosszal vezet (bár az utóbbi hírek szerint csökken az előnye). Csakhogy az elnök az alkotmány értelmében bárkit megbízhat kormányalakítással, ez esetben pedig a PD-L elkezdhet alkudozni a PNL-vel. Együtt így is megvan a többségük, mert az újraelosztás a román választási rendszerben (a magyarral ellentétben) a győztest preferálja. No meg ott a 18 nemzeti kisebbségi képviselő, akiket a mindenkori kormánypártok szoktak megkenni az együttműködés érdekében. Szóval könnyen lehet, hogy a PSD hoppon marad ugyanúgy, mint 2004-ben.

Még az is lehet, hogy a magyarokat is beveszik egy PD-L-PNL koalába. Vannak hírek, melyek szerint a bukaresti amerikai nagykövet ukázba adta, hogy a Zudemerét be kell venni. Félnek a destabilizációtól.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.30. 18:51:37

"A 14 órai megyei részvételi adatok alapján becsülve a magyarok részvétele kb. 9%-al lehet kisebb az országosnál – mutatta ki Kiss Tamás szociológus. Becslése szerint ez azt jelenti, hogy az urnák előtt megjelenők 6,1%-a lehet magyar nemzetiségű. Ha a magyarok 90%-a az RMDSZ-re voksol, akkor ez 5,5%-ot jelent a Szövetségnek, ha 80%, akkor 4,9%-ot. A reggel 10 órai adatok alapján a magyarok 16%-al voltak az országos részvétel alatt. (hírszerk.)"
transindex.ro

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.30. 18:59:25

Brutál alacsony az országos részvétel, de úgy látszik, az RMDSZ nem tudja megragadni az ebben rejlő lehetőséget.

Mióta kétnyelvű egyébként a Transindex? Érdekes próbálkozás.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.30. 20:12:39

Szokás szerint áll az összes román portál. Egy jött be a Realitatea TV honlapja. Ott az Insomar exit polja szerint az UDMR 6,7%-ot szerzett.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.11.30. 20:21:05

16 év után kiesett a román parlamentből a Nagy Románia Párt. (Brühühű)

Negatív kampány 2008.11.30. 20:37:57

Na, ezeket se lehet többé kirobbantani a vezetésből (Markó and co), tovább nyomják majd erőből a rizsát. Kivéve, ha nem kerülnek be a kormányba, akkor egy kissé halkabban.
Mindenesetre a román Romániában izgalmas hetek következnek, RMDSZ-Romániában pedig továbbra is zengeni fog a harsona.
Mindenesetre - nagy meglepetésünkre, be kell vallanunk - átment az üzenet. Működödött: negativkampany.blog.hu/2008/11/26/a_kampany_1

Negatív kampány 2008.11.30. 21:00:45

Elnézést a "mindenesetre" ismétléséért, közben azon röhögtünk, hogy a Steaua-tulaj Gigi ex-birkapásztor őszintén bevallotta az egyik hírcsatornán, jelenleg nagy falat neki a politika, egy kis időre inkább visszavonul.

Ács Ferenc 2008.11.30. 21:07:48

Hogy állunk a Teleormánságban?

Ács Ferenc 2008.11.30. 21:14:12

UDMR este pe locul patru cu 6,7% din voturi atat pentru Cameră cat si pentru Senat.

Most akkor Markó Bélára nézek, aki még vagy húúúsz évig lesz elnök.

:))

tréfás kedvű felhasználó 2008.11.30. 23:26:21

Ács Feri · reakcio.blog.hu 2008.11.30. 21:14:12

És megszólal az MTK szurkolótábor: Markó Béla a legnagyobb király

Emmet Ray 2008.11.30. 23:34:21

Bevezették a cenzust: aki volt olyan hülye és nem rendelkezett a szükséges okmányokkal, az nem szavazhatott (pl. én) :D
Lehet, hogy ezért volt alacsony a részvétel?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.30. 23:47:44

gross:
Milyen okmányokra volt szükség?

Emmet Ray 2008.11.30. 23:56:56

Aki külföldön él, annak nem volt elég az útlevél, lakcímkártyát és tartózkodási engedélyt is kértek. Így derült ki, hogy az enyém egy hónapja lejárt. :)

Zetek 2008.12.01. 07:53:22

Bozótharcos! A kor Lengyel Zoltánjára gondolsz? Ha jól tudom ő Kolozsvár képviselője volt.

tréfás kedvű felhasználó 2008.12.01. 08:09:02

gross_ 2008.11.30. 23:56:56

ha kulfoldon akartal szavazni. gondolom elolvastad a kulogyminiszterium szavazoi brossurajat. csak mert kb. minden 5. mondat arrol szol, hogy ja egy dokumentum le van jarva, akkor NEM lehet szavazni. vinszont ezt meg baratok kozt sem nevezik cenzusnak :) szerintem most eloszor tortent meg, hogy nem kellett elore regisztralni. szovalen meg epp ez utobbi miatt tudtam szavazni :)

Bozót.harcos 2008.12.01. 09:42:58

Hoppá, 2002-es flash: az exitpollokhoz képest óriási eltérést mutatnak a 71%-os feldolgozottságú eredmények: a PD-L vezet 34,6 %-kal, a PSD mögötte 33,3-al, PNL 18%, RMDSZ 6,44. (Az exitpollok szerint 36-31 volt a PDL javára.)
www.becparlamentare2008.ro/rezul/part_tara_ora10.pdf

Érik a PDL-PNL-kormány, kérdés, beveszik-e a Zudemerét.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.12.01. 10:11:41

Kérdés, melyik régiókban kisebb a feldolgozottság, honnan jön a maradék 30%. Itthon is lehet már tudni, hogy ha 30-40%-os feldolgozottságnál csak néhány %-kal vezet a Fidesz, akkor a hagyományoknak megfelelően MSZP-győzelem lesz a vége.

tréfás kedvű felhasználó 2008.12.01. 11:40:02

Bozót.harcos 2008.12.01. 09:58:28

nem, a PDL javara!

Bozót.harcos 2008.12.01. 11:44:22

bl,

tudom, csak magamat javítottam az exitpollos mondatnál:

"Az exitpollok szerint 36-31 volt a PDL javára"

:))

tréfás kedvű felhasználó 2008.12.01. 12:35:58

ja, en azt hittem a masikat javitottad :) hat ez van

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.12.01. 13:47:00

Negatív kampány 2008.11.30. 09:55:54
" Markó - hm, ő még szívhat egy kicsit Kincsessel szemben -"

Szegeny Marko, de megszivta...:
manna.ro/porta/maros_megye_reszleges_valasztasi_eredmenyek_2008_12_01.html
" a második [szenatusi keruletben] pedig Markó Béla győzött 65,13 százalékkal. Kincses Előd független jelölt itt a negyedik lett 6,66 százalékkal."

eN 2008.12.01. 15:19:32

Gyerekek rosszul álltok az ékezetek ügyében, a "De dată astă, aţi scapat!" helyesen: "De data asta, aţi scăpat!"

Balegyenes 2008.11.29. 15:40:37
"a PD is csupán 7%-ot ért el 2000-ben, tehát nehezen feltételezhető, hogy a szekusok 20 évre előre készültek volna arra, hogy egyszer nagy párt lesz."

ezt gondold át mégegyszer, miért is lenne kizáró ok a valamikori 7%? ott vannak azok mindenhol a gazdaságban és a politikában is.

Negatív kampány 2008.12.01. 22:49:12

Dolphin, csak reménykedtünk. Markó nem szívott (és itt most krokodillkönnyeket potyogtatunk), viszont kiesett az egyetlen értelmes szenátor, Eckstein-Kovács Péter (a liberális nálunkfelé). Ezért nekrológot fogunk rajzolni, ahogy illik ("helyette" Szedilek Lenke jutott be).
Ezek után nem nagyon maradt más opció, mintsem a független Erdélyért harcolni, így, ha megszabadulunk a Bukarestbe szakadt őskövületeinktől.

Smits41 2008.12.02. 15:35:48

A román hivatalos választási honlap címét nem tudja valaki az osztrákot néztem annak idején az nagyon jó volt, csak van itt is valami hasonló ezek a százalékok érdekesek de elvileg egyéni körzetek vannak.

Smits41 2008.12.03. 09:21:08

Kösz

Nem számítottam sokra de ez elég csúnya
süti beállítások módosítása