Éljen a grúz-magyar barátság!
2008. november 13. írta: spanyol'

Éljen a grúz-magyar barátság!

 Hogy hol van Grúzia? Hát ott, ahol Sztálin született, ahol feltalálták a bort, ahol másodikként vették fel a kereszténységet, ahonnan Khaka Kaladze származik, ahol most az olimpia alatt az oroszok tankosozósat játszottak, és ahol egy éve úgy szétverték az ellenzéki tüntetőket, hogy az nem csak Gergényi tábornok úrnak, de még a szlovák rendőröknek is sok lett volna.

 Grúzia mégis jó hely. Sőt, már magyar nagykövetség is van ott. Ugyanis 2008. október 28-án (a tervezettnél korábban) Magyarország megnyitotta nagykövetségét Tbilisziben. A megnyitón ott járt és forgatott - egyedüli magyarként - a Jobbklikk-Reakció stáb is.

 Először a hivatalos megnyitóból mutatunk részleteket, majd blogunknak nyilatkozott Göncz Kinga miniszter asszony, Semjén Zsolt és Csapody Miklós is. A követség megnyitását mind a hat parlamenti párt támogatta.  
 Azoknak, akik unják a belpolitikát és már mindent tudnak az amerikai elnökválasztásról, exkluzív riportokkal, beszámolókkal és videósorozattal szolgálunk Grúziából. Szóval csak itt, csak most, csak Nektek!

Tények Grúziáról

 Hát nem sok minden jut az ember eszébe Grúziáról. Na jó, a mostani grúz-orosz háború bevillanhat azoknak, akik a nyaralás alatt is belenéztek a Híradóba. Meg hogy ott van valahol a Kaukázusban, ahol minden évre jut egy-egy háború. De hogy ki van kivel, ki kinek a kicsodája, és egyáltalán ki kire lő, az nem mindig világos innen a Kárpátok közül nézve.

Hivatalos név: Georgia (saját nyelven: Szakartvelo)
Terület: 69.700 négyzetkilométer
Lakosság: 4.630.000 fő
Hivatalos nyelv: grúz
GDP: 4.694 $/fő
Államforma: Félelnöki köztársaság
Elnök: 2004 óta Mikheil Saakashvili (beceneve: Misa)

A legfontosabbak:
 Örményország után a második ország, ahol államvallás lett a keresztényég.
 A bor őshazája, ahol a finom bor mellett a Chacha - azaz a grúz vodka is nemzeti ital.
 Leghíres focistája Khaka Kaladze (AC Milan), akinek jelentős befektetési cége van Grúziában (Kala Group) - elsősorban menő éttermek, bárok és újságok tartoznak a cégcsoportjához.

Rövid történelme:
 A Kr. e. IV. században alapították az első egyesült grúz királyságot. Kr. e. 66-tól majdnem 400 évig római vazallus állam volt a királyság, 337-ben Szt. Nino hatására felvették a kereszténységet. A grúzok a mai napig nemcsak megőrizték, de nagyon büszkék is a hitükre. A VII. században a több királyságra szakadt grúzokat az arabok meghódították. A középkori grúz királyság aranykora a XI-XIII. század között volt. Ekkor írta Sota Rusztaveli a Tigrisbőrös lovag című híres grúz eposzt. (Grúziában nagy tisztelet övezi a magyar Zichy Mihályt, mert ő készítette azokat az illusztrációkat, amelyeket a Rusztaveli-mű grúziai és nemzetközi kiadásaiban a mai napig használnak. Tbilisziben Zichynek szobra is van és utca is viseli a nevét.)
 A XIII. században előbb a mongolok, majd az oszmán törökök foglalták el Tbiliszit, a fővárost. A XIX. század elején az orosz cár kezére kerültek a megosztott grúz királyságok. 1918-ban kikáltották a függetlenségüket, de 1921-ben szovjet csapatok elfoglalták Tbiliszit, és Grúziát a Szovjetunióhoz csatolták. 1989-től folyamatos tüntetések voltak az elszakadásért, végül 1991-ben Grúzia kikáltotta a függetlenségét. Ezzel egyidőben az ország két tartománya, az északi Oszétia és az észak-nyugati Abházia is kikiáltotta a saját függetlenségét, és elszakadásukat Grúziától. Véres, kb. 3-4 évente kirobbanó, a mai napig tartó polgárháború folyik ezeken a területeken. A szakadár államok mindvégig élvezték és élvezik Moszkva támogatását.

Gazdaság:
 Olyan, mint Magyarország 1987-ben, csak feltalálták mobiltelefont és a Toyota luxus terepjárót.
 A munkanélküliség hivatalosan 10-15%-os, de valójában mindenki az utcán jön-megy és valamit árul, a cipőfűzőtől a birsalmasajtos diós hurkáig, ami nagyon-nagyon finom.
Az áramot nagyon sokan lopják, erről egy nagyon jó dokumentumfilm készült 2003-ban Power Trip címen. 

Közbiztonság:
 A kilencvenes évek bandaháborúi végetértek, a rendőri korrupciót Shakashvili felszámolta. Az országban a közlekedés, ha nincs háború, teljesen biztonságos. Rendőri túlkapások elő-előfordulnak. A 2007. november 7-én tartott ellenzéki demonstrációt a rendőrség akkora lendülettel verte szét - több mint 250 sebesült - hogy annak idején a tbiliszi tüntetők a két kezüket összetették volna Gergényi tábornok úrért.

Árak:
 A szolgáltatások a magyar árak töredékért elérhetőek, főleg vidéken. Az alap élelmiszerek is olcsóbbak, de a tartós fogyasztás cikkek és a sört magyar árakon mérik.
Benzin: 1 dollár/liter
Sör: 1,5 - 2 dollár/korsó
Cigaretta: 1-2 dollár/ doboz

Emberek:
 Nagyon kedvesek és segítőkészek. Az idegen nyelvek közül főleg oroszul beszélnek, amelyet ma is tanítanak az iskolában, de a fiatalok már inkább angolul szólalnak meg. Magyarországról mindenki hallott és nem keverik össze Budapestet Bukaresttel. Onnan nézve Magyarország nagyon nyugaton van. 
A csajok feketék és szőrösek, a fickók feketék és szőrösek, és nagyon szeretnek táncolni, dobolni és szkanderozni.
Kedvelt színek: fekete és szürke.

Vallás:
 A grúzok nagy többsége keresztény, büszkék a hitükre és tartják is. Az utcán, ha elmennek egy templom előtt, maffiozótól, diákon át a rendőrig szinte mindenki háromszor keresztet vet. 

Ételek, italok:
 Isteni a grúz a konyha, talán az egyik legjobb a világon. Leghíresebb a khinkali, ami olyan, mint a húsos tészta, a khacsapuri, ami sajtos pizza, de nagyon finom, a birsalmasajtos diós hurka, ami világbajnok, aztán a friss fánkok és lángosok az utcai árusoktól, a sok zöldség, amiból nagyon finom salátákat készítenek, a padlizsánkrém és még egy csomó ételkülönlegesség. Italok közül a bort kell kiemelni, a számolatlanul sok vodkát és természetesen a Bordzsomi ásványvizet, ami a szovjet pártvezetők kedvenc itala volt a vodka mellett. Igazából egy sós ízű ásványvíz, de nálunk az is világbajnoki érmet kapott.  Talán a víznek, talán a vodkának, talán a kaukázusi kefírnek köszönhetően a grúzok sokáig élnek. A nők több mint 80 évig, de a férfiak átlagos várható életkora, háború ide vagy oda, is meghaladja hetvenet. Az egymilliós, rendkívül szmogos Tbilisziben, több mint ötvenen vannak 100 év felett.  
 
 A rövid országismertető után a következő részekben a háborúról és a szokásos árokásos belpolitikáról lesz szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr39766302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leveliro1 2008.11.13. 08:34:01

Ezért ez a birsalmasajtos diós hurka felkeltette a kíváncsiságomat. Lehet ilyet valahol szerezni?

Askeladden (törölt) 2008.11.13. 08:38:50

Egy grúzbarát nem oroszul nevezi meg Grúziát. :-)
Ők a Georgia (mint az egyik USA tagállam) nevét preferálják.
Szerintem magyarul: Szentgyörgyföldje. :-)
Én azért már megszokásból és némi oroszbarátságból (vagy az oroszellenesség hiányából) ragaszkodnék a "Grúzia" megnevezéshez.

Amúgy meg, éljünk békében együtt, ott is.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.11.13. 08:44:04

levelir01: nem tudom, de engem is érdekel, mert kóstoltam egyszer (sajnos ennek nagyon régen van), és zseniálisan finom.

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 08:47:59

Nem kötekedésül, de:

Grúzia grúz neve Szakartvelo. Szamegrelo az egyik (nyugati) régió neve, ahol a grúzokkal rokon megrelek (oroszosan mingrelek) laknak.

A "sajtos pizza" khacsapuri és nem katchanapuri.

Az ásványvíz neve pedig Bordzsomi és nem Borjumi.

(A felületesen olvasóknak: nem az átírással van a gond, hanem a félreírással).

Egyébként hajrá, kiváncsian várom a 2. részt. Tbiliszi egyébként nekem (most nyáron) nem tűnt olyan szmogosnak. Mondjuk a Vake mellett, ahol én laktam rögtön egy kisebb hegy oldal, lehet, hogy azért nem.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.13. 08:59:53

Vakhtang Gorgaszali:
Köszönjük, javítottuk.

morbiczer 2008.11.13. 09:06:00

"A csajok feketék és szőrösek..." "Kedvelt színek: fekete és szürke."

Ez a két mondat bizonyítja, hogy tényleg jártatok Grúziában. :)

"Isteni a grúz a konyha, talán az egyik legjobb a világon."

Ezzel vitatkoznék. A hacsapuri tényleg jó, de ha reggelire, ebédre és vacsorára is azt adják - márpedig adják -, akkor nagyon gyorsan unalmassá tud válni. Hinkali vagy hogy hívják szerintem nem egy nagy durranás. A birsalmás diós hurkához viszont sajnos nem volt szerencsém. Összességében eléggé unalmasnak találtam a grúz konyhát. Akárhány étteremben voltunk, mindenhol ugyanazt a 4-5 kaját árulták.

A borzsomi víz viszont jó, ha itthon lehetne kapni, én vennék belőle.

Grúzia magyarul meg Grúzia, nem tudom mit kell ezen problémázni.

gentry 2008.11.13. 09:07:15

Én bármerre megyek, elsőként a table dance bárokról, night clubokról, bordélyokról szoktam érdeklődni. Arrafelé vannak-e ilyenek?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.11.13. 09:09:48

Askeladden:
Igen, csak valahogy fura magyarul Georgiának mondani.

gentry 2008.11.13. 09:11:40

Tényleg, a grúzok európai vagy ázsiai országnak tartják magukat?

Dzsungellakó (törölt) · http://dzsungelvilag.blog.hu 2008.11.13. 09:12:54

ööö, ezt a birsalmasajtos hurkát úgy kell elképzelni, hogy valami húsos hurkába van keverve dió meg birs, vagy egyszerűen hurkaformába töltött diós birsalmasajtról van szó?

Ne hagyjatok kétségek között vergődni!

morbiczer 2008.11.13. 09:14:40

Természetesen európai országnak.

Ha jársz-kelsz az utcán abszolút Európában érzed magad, már csak a templomok miatt is. Európából persze inkább leginkább a Balkán lepusztultabb vidékeire hasonlít, bár bevallom, Koszovóban vagy Macedóniában még nem jártam.

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 09:19:30

Re: morbiczer

A grúz konyha védelmében: a khacsapuriból igen sok fajta van (khacsapuri-bárok sokasága kínálja ezeket), s úgy már azért nem annyira unalmas. A khinkalit pedig érdemes megborsozni, úgy jobb :-) Ráadásul - bár ez a két étel valóban a grúz konyha sarokköve - emellett rengeteg más, igen kiváló étellel rendelkeznek, csirkéből, disznóból (pl. mcvadi, ez ilyen saslikszerű, disznóhúsból, szintén a sarokövek közé tartozik), ráadásul sok tájjellegű étel is van (különösen a megreleknél - ahol azért nem mindenki fekete hajú). A kis boltokban, ahol "péksüteményeket" lehet kapni, sokféle más lángosszerű vagy más tésztába burkolt étel is kapható. Én egy hónapot éltem kinn, s egyáltalán nem untam a konyhájukat, sőt.

Bordzsomit az Arbat nevű cég árult Budapesten néhány éve, én most kerestem augusztusban, és akkor már nem volt (legalábbis a Fény utcai boltjuknál).

PS. S azért annyira nem szőrösek a grúz lányok :-)

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 09:27:17

Re: dzsungellakó

A birsalmasajtos diós hurkán én is gondolkodtam, mire gondolhat a posztíró. Szerintem a csurcselára gondol: ez egy kolbász kinézetű édesség: szőlőlevet liszttel elkevernek, diót vagy földimogyorószemeket tesznek bele, egy cérnára felfűzik és gyertyaalakban megszárítják és tárolják. Szóval nem hurka :-)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.11.13. 09:31:34

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 09:19:30

"S azért annyira nem szőrösek a grúz lányok :-)"

Jó lenne, ha esetleg linkelne valaki képet egy echte grúz lányról. Ez már nem tréfadolog, ezt el kell dönteni minél hamarabb! :D

szépmező 2008.11.13. 09:41:28

igen, a grúz lányok kérdését jó lenne tisztázni.

1. tényleg annyira szőrösek-e
2. ha igen, használnak-e szőrtelenítőt
3. ha igen, barátkozós kedvűek-e :)
4. ha igen, szeretik-e a magyar fiúkat (legalábbis egzotikumként)
5. ha igen, van-e gumi az éjjelnappalikban? :)))

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.11.13. 09:43:24

Vakhtang Gorgaszali: én "mustkolbász" néven hallottam emlegetni, az elég jól kifejezi a lényegét.

Francois Pignon 2008.11.13. 09:49:36

A hatodik parlamenti párt a Lengyel-féle kisgazdák? ;)
Nem szeretnék kötekedni, csak megjegyzem, milyen érdekes hogy megszokássá vált ez a hatos.

olap 2008.11.13. 09:50:18

A kislányok nem szőrösek, és jobban éneklik a Himnuszt mint Király Linda.

tankcsapda1 2008.11.13. 09:50:49

Grúzia nagyon jó hely. Ajánlom figyelmetekbe:

www.caucasianchallenge.com

keresztül a Balkánon, Törökországon... nagyon jó volt.

Francois Pignon 2008.11.13. 09:51:26

Amúgy persze nagyon jó az írás.

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.13. 09:55:36

dícséretes, de bátor (vakmerő?) dolog...

glabla 2008.11.13. 10:17:09

nagyon jó összeállítás.:)

kötözködő 2008.11.13. 10:25:35

Grúzia kapcsán nem ártana megemlékezni Misztótfalusi Kis Miklósról, aki a maga korában híres betűtervező és nyomdász volt, ő tervezte ugyanis az első grúz nyomtatott betűket.

Dezsőjóska 2008.11.13. 10:25:45

Jó az írás.
Azért feltenném a kérdést a magyar külpolitikának, hogy mi a fontosabb, a grúz-magyar örök barátság, vagy hogy az oroszok ne emeljék nagyon a gáz árát?

Francois Pignon 2008.11.13. 10:30:25

Dezsőjóska, én meg feltenném a kérdést, az évek óta tartó masszív orosz-nyalásnak eddig hány forint árengedmény lett az eredménye? Kinél kapjuk olcsóbban? Talán ha csatlakoznánk Oroszországhoz, tényleg olcsóbb lenne. Megfontoljuk?

Francois Pignon 2008.11.13. 10:38:57

Egy 17 éve független európai országban követséget nyitni eleve természetes kéne legyen.

Dezsőjóska 2008.11.13. 10:47:06

Amikor 17 éve a nagy "Tavarisi konyec" hangulat volt, akkor miért nem nyitottunk?

Most nem szerencsés az idő, ennyi. Az orosznyalás miben nyilvánult meg?

Francois Pignon 2008.11.13. 10:50:52

Azon kívül hogy a magyar kormány az orosz gázvezeték tervét támogatja? Hogy ott hozták helyzetbe az orosz cégeket ahol csak tudták? Hogy amikor Európa Putyint bírálta az ellenzékével szembeni erőszakos fellépés miatt, Gyurcsány az orosz demokráciát dícsérte?

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.13. 10:58:16

amíg az EU töketlenkedi, az oroszok lépnek, és ebből a szempontból volt értelme az oroszokhoz csapódni. a Nabuccot amúgy is ellehetetlenítették.

valóban természetesnek kéne lennie követséget nyitni - ha megengedhetnénk magunknak. jóval nagyobb és talán stratégiailag is fontosabb dél-amerikai államokban nincs követségünk, mert nincs rá pénzünk. konkrétan a grúzoknál nyitni pedig pont most: bátor, vakmerő. jelzésértékű. becsületes, tökös, de veszélyes.

Askeladden (törölt) 2008.11.13. 11:12:13

Vakhtang Gorgaszali:
A VII. kerületben van egy Arbat-bolt: a Hernád u. István u. sarok, közel a Damjanich utcához.

Dezsőjóska 2008.11.13. 11:54:42

A nabuccot felhozni azoknak a vesszőparipája, akik nem ismerik a tényeket. Az egész project tervezett költségvetése 4 milliárd EUR, szerinted a olyan kibaszottul akarná európa, nem csengetnék ki és építenék fel azonnal? Ez egy humbug, csak ezek szerint lehet vele etetni a jónépet.

medve2 2008.11.13. 12:13:25

Mindig is szerettem azokat, akik megfellebezhetetlen tényként közlik a moszkovita propagandát. Dezsőjózska, itt egy elemzés:www.fn.hu/kulfold/20081028/nabucco_legyozi_deli/

medve2 2008.11.13. 12:18:49

Ugye jól tudom, hogy a grúz kereszténység teljesen önálló?

medve2 2008.11.13. 12:19:30

És még egy kérdés a szaktudoroktól: hol és milyen mennyiségben élnek grúzok Grúzián kívül?

Dezsőjóska 2008.11.13. 12:31:03

medve2, és milyen gázt akar szállítani a nabucco?
A türkmén kiesett:
index.hu/gazdasag/blog/2008/07/16/turk_gazt_se_varhat_a_nabucco_1
Azerit sem:
index.hu/gazdasag/blog/2008/09/05/azerbajdzsan_nem_tamogatja_a_nabuccot

Na ezt is csekkold le!

index.hu/gazdasag/vilag/nabucco08111/

Tehát ki hisz mindenféle propagandának?

medve2 2008.11.13. 13:08:46

Puhh! Mindig ugyanaz. Azerbajdzsánban is van elég plusz gáz, Türkmenisztánban is van elég (vazeg, a világ legnagyobb gáztartalékaival rendelkeznek), csak meg kéne kötni a Nabuccoról az államközti szerződést. Ez lesz januárban. Utána meg lehet állapodni. Ennyi. Érted?

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.13. 13:11:56

Függetlenül a gázvezetékektől, a gazdaságpolitikában nem kéne mindenféle fóbiáknak (oroszoktól, stb) uralkodni, pragmatikusan kellene gondolkodni. Félúton vagyunk az oroszok és Németország között, ráadásul az oroszokkal hagyományosan rossz viszonyt ápoló lengyeleket és balti államokat leszámítva a legközelebbi számottevő EU-tag vagyunk, ezt pedig súlyos hiba volna ki nem használni. Nem talpat nyalni, hanem racionálisan, üzleti alapon egy adottságot kihasználni.

Ettől még emberi jogi és demokratikus szempontokból igen jónak tartom a grúz nagykövetség-nyitást, külpolitikai és külgazdasági szempontból viszont katasztrofálisnak. Jó érzéssel tölt el, de nagyon sokba kerül. Ha valahogy a kettő között konvertálni próbálok, nem hiszem, hogy többet nyertünk ezzel, mint amit vesztettünk.

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 13:16:13

Re: medve2

Igen, a grúz kereszténység teljesen önálló. A német nyelvű Wikipédián van egy Grúzia-portál, ott részletesen taglalják:

de.wikipedia.org/wiki/Georgische_Orthodoxe_Apostelkirche

Ami a külhoni grúzokat illeti, én vadul eltérő számokat láttam:

Az említett portál adatai:
de.wikipedia.org/wiki/Georgier

Ezzel szemben egy kaukazológus meg ezt írta (igaz, 1993-ban):

www.uni-klu.ac.at/eeo/Georgisch.pdf

Az eltérő számok valószínűleg azzal is összefüggnek, hogy a grúzzal rokon nyelveket beszélők (pl. a megrelek) magukat grúznak tartják, így gondolom valaki beleszámolta őket, valaki meg nem.

Ahogy így ezeket elnézem, grúzok Grúzián kívül nagyobb számban csak Azerbajdzsánban élnek, az irániakat még egy sah telepítette oda (és nem tudom, őrzik-e még a nyelvüket), a törökországiak meg jórészt lázok, vagyis csak egy rokon népcsoport. Plusz a munkavállalók ugye, különösen az oroszoknál meg a németeknél.

Re: Askeladden

Kössz, megnézem!

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 13:20:31

Re: Magyar Ugar

Kétlem, hogy külpolitikai - külgazdasági szempontból katasztrófális lenne a nagykövetség-nyitás. Először is, a legközelebbi magyar nagykövetség Kijevben van... Másfelől, valamiért még az olyan hasonszőrű nemzetek, mint a csehek is szükségét érezték annak, hogy követséget nyissanak. Miért? Épp a gazdasági lehetőségek miatt. Egy halom német meg holland cég exportál cuccokat Grúziába (a közért tele volt holland termékekkel), szerintem igen jó terepe lenne kereskedésnek (gondoljunk csak a borokra).

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.13. 14:10:57

kizártnak tartom, hogy a grúziába irányuló potenciális kivitelünknem egyáltalán a nagyságrendje meg tudná közelíteni az aktuális orosz kivitelünket. egyébként nem hiszem, hogy az exportot érdemben akadályozná a nagykövetség hiánya.

a csehek is pont most nyitottak? ha igen, ők is vakmerőek.

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.13. 14:41:49

Nem vagyok gazdasági szakember, úgyhogy ezt a kérdést döntsék el ők, de ha exportőr lennék, biztos oda mennék amely relatíve szűzterület és ahol van fizetőképes kereslet. Márpedig a tbiliszi terepjáró-őrület elnézve ez utóbbival nincs gond.

Egy nagykövetség sokmindenben tud segíteni, különösen egy olyan országban, ahol a világnyelvekkel hadilábon állnak (az orosz ugyebár nem számít ide) és semmi korábbi kontaktus nem volt (Zichy sokat ez ügyben nem segít).

A csehek nem tudom mikor nyitották, júniusban már volt. Mintha nekem azt mondták volna a helyi barátaim, hogy nemrég, de igazából nem emlékszem. Mondjuk önmagában egy nagykövetség nyitása diplomáciai gesztus, nem pusztán üzleti kérdés, úgyhogy abban sok vakmerőség nincs.

medve2 2008.11.13. 16:35:49

Kedves Magyar Ugar! Szeressük az oroszokat. De csak azután, ha elfogadják: minden ország saját maga döntheti el, mit akar. A gondom az, hogy Oroszoszország ismét érdekszférát akar építeni, és ebbe mi is beletartozunk. És ilyenkor nincs pragmatizmus, hanem biztonságpolitka van.

Grúziával kell a követség, mert kell az információ, kell a kapcsolat, remélem hamarosan egy Magyarországra is érkező gázvezeték tranzitországa lesz, és talán nemsokára NATO szövetséges lesz.

medve2 2008.11.13. 16:36:46

Köszönöm Vakhtang Gorgaszali. Lenne még egy kérdésem: mely népek a grúzok rokonai és hol élnek?

ÁrPi 2008.11.13. 16:54:24

Dezsőjóska 2008.11.13. 10:25:45

"" Azért feltenném a kérdést a magyar külpolitikának, hogy mi a fontosabb, a grúz-magyar örök barátság, vagy hogy az oroszok ne emeljék nagyon a gáz árát? ""

A magyar külpolitikának szánod a kérdést? A kócos asszonynak ?? :-)

Ha egyébiránt ide is szól kérdésed, úgy reagálnék hogy...

Szerintem márpedig ha az oroszok gázárkalkulációját felénk egyenes relációban a mi grúzokkal való haragosságunk ("örihari" -- TÉGED a megfogalmazásod ellenpontjával stilus-plagizálva) vagy örökbarátságunk határozza meg, mégha nem is legelsőbb szempontként, akkor nekünk kis kicsinyke krumplicskáknak (értsd ezalatt e megfogalmazásban Hazánkat) nincsen is szükségünk diplomáciára. Szépen kussoljunk, a gáz-árus csak akkor ad kissé olcsóbban népünknek, ha nem szemtelenkedünk vele, s holmi grúzokat nem méltatunk szorosabb diplomáciai kapcsolatokra...

medve2 2008.11.13. 16:59:47

Hogy lehet egyáltalán ilyen hülye kérdést feltenni. Ugye az orosz gázt mi rendesen kifizetjük. Innentől kezdve ugye olyan külpolitikát folytatunk, amilyet akarunk, nem? Vagy zsarolhatóak vagyunk?

medve2 2008.11.13. 17:06:49

Szerintem parasztság szőrösözni. A grúz lányok tipikusan déliek: fiatalon nagyon szépek tudnak lenni. Aztán középkortól már olyan testesek és balékánosan szőrösek. Középkortól az északi tipus beelőz. De több szép fiatal grúz lányt látsz az utcán, mint mondjuk ahányat Londonban fiatal szép brit leánykát (kivéve a nem angol negyedekben, mert ott megint a déliek dominálnak).

morbiczer 2008.11.13. 18:29:16

Most szerintetek az oroszokat a legkevésbé is érdekli, hogy van nagykövetségünk Tbilisziben vagy nincs?

Viszont éppen a háború, meg az orosz-grúz viszály, meg NATO-tagság meg ilyen ügyek miatt jó, ha a magyar vezetés minél többet tud Grúziáról és a grúz vezetésről, amiben pedig egy nagykövetség igen nagy segítséget tud nyújtani. Különben meg se Jerevánban, se Bakuban nincsen tudtommal követség, elfér ott egy a térségben.

"Lenne még egy kérdésem: mely népek a grúzok rokonai és hol élnek?"

Mingrélek (asszem ezeknek van valami más nevük is), szvánok és lázok. Az előző kettőből már már nagyon kevesen vannak, és nagyjából beolvadtak a grúzok közé. Nem is tudom, hogy ezek maa még külön népeknek tekinthetők-e. A szvánok elsősorban Észak/Észak-Nyugat-Grúziában élnek, a mingrélek meg Kelet-Grúziában. A lázok meg tudtommal Törökországban, de ezekből is nagyon kevés lehet ma már csak.

Ami grúz csajt én láttam... Hát maradjunk annyiban, hogy életkortól függetlenül nekem nem nagyon jöttek be. De hát persze ízlések és pofonok.


"Egy halom német meg holland cég exportál cuccokat Grúziába (a közért tele volt holland termékekkel),"

Ez nekem is feltűnt. Olyan nagyon sok közértben nem jártam, de amelyeket én láttam, mindenhol nagyon magas volt az importált élelmiszererk aránya. De még olyan egyszerű dolgok is, mint pl. tészta, mustár, meg ilyenek. Még grúz teát se találtam, pedig úgy tudtam, hogy ott termesztenek.

medve2 2008.11.13. 19:59:03

Morbiczer! Hamarosan nyitunk nagykövetséget Bakuban is. Amúgy köszi az infókat.

Varga Denes 2008.11.13. 21:11:03

Batumiban több sörözőt is leteszteltünk és mindenhol hoztak a sör mellé füstölt-sózott halat, néha húst. Tökéletes volt sörkorcsolyának, nálunk is bevezethetnék a pörkölt mogyoró helyett. Múlt nyáron volt, 150 Ft/korsóra emlékszem. Borzomi vízből egy kortynál nem tudtam többet leküldeni a torkomon. Európai ország minden tekintetben, ezt ők is hangsúlyozzák, vicces volt, hogy a török-grúz határon a grúz lobogó mellett egy EU-s zászló is volt. Szóval Khinkali volt, amit ettem :) Leveses lében áztatott hús van tésztába csomagolva, ugye? Messziről hasonlít a prézli nélküli derelyére.

medve2 2008.11.13. 21:54:21

Az hogy a pöcsben van, hogy rajtam kívül ebben a topicban mindenki eljutott Grúziába?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.11.13. 21:59:18

medve,
azért, mert mindenki 500 HUF/ komment áron dolgozik.

medve2 2008.11.13. 22:01:01

Na ja, valaminek lennie kell! Most viszont komolyan kérdezem, akik jártak Grúziában, hogyan jutottak ki oda?

Varga Denes 2008.11.13. 22:27:16

35 Euro. Isztambul - Tbiliszi buszjárat. 30 órás az út. Rajtunk kívül csak grúzok voltak a buszon.

medve2 2008.11.13. 22:56:03

Hát ez jó kalandos lehetett!

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.14. 00:15:03

Utazás: hát… a török légitársaságnak van kényelmes és gyors Isztambul – Tbiliszi járata, csak az nem 35, hanem 735-935 euro (oda-vissza), sajnos.

EU-s zászló: a grúzok mindenhová kiaggatják az uniós lobogót, mintha a sajátjuk lenne. Eleinte nagyon viccesnek találtam, aztán már kicsit zavart, elvégre semmi jogalapjuk nincs hozzá.

Grúz tea: én is úgy tudtam, hogy termesztettek, sőt nagyhatalom. Kerestem is szerfelett. A helyiek azt mondták, hogy ez igaz is, csak épp jött a rendszerváltás és az ültetvények szó szerint elrohadtak. Úgyhogy most import fekete teát isznak. Ill. azt se nagyon, hanem elképesztő mennyiségű szénsavas-cukros üdítőitalt, amelyből elég sajátos helyi változatok is vannak (pl. a neonzöld színű tárkonyos).

Grúzzal rokon népek: morbiczer nagyjából helyesen összefoglalta. A megrelek (oroszosan mingrélek) azonban nem Kelet-, hanem Nyugat-Grúziában élnek (meg Abháziában éltek, amíg ki nem telepítették őket onnan az abkházok). A megrelek és a szvánok mindannyian kétnyelvűek (tehát megrel – grúz, ill. megrel – szván), saját írásbeliségük nincs és – egy megrel egyetemista ismerősöm szerint – igény sincs rá. Ők magukat grúzoknak tartják, tehát ebből a szempontból nem külön nép, viszont a három nyelv kölcsönösen nem érthető, tehát nyelvészetileg három külön nyelvről van szó. Másik neve a lázoknak van:cs’an.

Ami pedig a grúz lányokat illeti: aki szereti a fekete hajú, törékeny típust, annak paradicsom :-)

morbiczer 2008.11.14. 16:17:14

"Az hogy a pöcsben van, hogy rajtam kívül ebben a topicban mindenki eljutott Grúziába? "

Nyilván aki már járt, azt vonzza a topik. Én csak egy hetet voltam munka okokból, de nagyon szívesen visszamennék. Szerintem egy Örményország-Grúzia-Azerbajdzsán hátizsákos tökéletes célterület lenne egy 3-4 hetes hátizsákos túrára, ha lenne időm, útitársam és pénzem.

"EU-s zászló: a grúzok mindenhová kiaggatják az uniós lobogót, mintha a sajátjuk lenne. Eleinte nagyon viccesnek találtam, aztán már kicsit zavart, elvégre semmi jogalapjuk nincs hozzá."

Igen, pl. Tbilisziben minden minisztériumon kinn van. vagy Szaakasvili a tévében is mindig grúz és uniós lobogó előtt osztja az észt.

"...azonban nem Kelet-, hanem Nyugat-Grúziában élnek"

Esküszöm, erre gondoltam, csak nem bírtam rendesen leírni. :)

"A helyiek azt mondták, hogy ez igaz is, csak épp jött a rendszerváltás és az ültetvények szó szerint elrohadtak."

Ettől féltem én is.

"35 Euro. Isztambul - Tbiliszi buszjárat. 30 órás az út. Rajtunk kívül csak grúzok voltak a buszon. "

Ezt én semmi pénzért nem vállalnám.

De repülővel se sokkal nagyobb öröm Tbiliszibe utazni. Minden nyugati országból (meg Isztambulból és Moszkvából) éjjel 2 és 4 között érkezik a gép (illetve megy vissza). Hajnalok hajnalán tele van a repülőtér, napközben meg gondolom kong az ürességtől.

Vakhtang Gorgaszali 2008.11.14. 17:15:24

Az én repülöm Isztambulból vasárnap du. fél ötkor ért földet... Visszafele is délután ment. Valóban vannak hajnali gépek is, de (ha jól emlékszem) kb. kétnaponta vannak normális délutáni járatok. Csak nagyon sok pénz kell hozzá :-(

Egyébként az előbb hülyeséget írtam: a szvánok által használt másik nyelv természetesen a grúz és nem a megrel. Bocs, már éjjel volt.
süti beállítások módosítása