Jártál-e már Budapesten?
2008. augusztus 23. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Jártál-e már Budapesten?

 „Jó lenne látni a fővárost, mielőtt meghal az ember. Legalább egyszer.”

 

 Ez egy idézet egy besencei férfitől. Besence egy falu Baranyában, az Ormánság peremén. Az ország peremén. Budapesttől 254 kilométerre és végtelenül távol tőle.

 Ez egy idézet Pettendi Szabó Péter fotóművész fotó- és videóprojektjéből. A fotográfus besencei szegény embereket szólaltatott meg egy helyszínre vitt, a kivilágított Lánchidat és a királyi palotát ábrázoló poszter előtt. Életükben vélhetően először és talán utoljára egy kamerának beszélhettek egy felettébb furcsa kérdésről: jártak-e már Budapesten?

 És te, aki jártál már kávéházban Bécsben; és te, aki voltál már színházban Londonban; és te, aki ettél már steaket Los Angelesben - te jártál-e már Besencén? Budapesttől 254 kilométerre és végtelenül távol tőle?


 Pettendi Szabo Peter: Hatter, Kultplay, Vimeo.

 A felvételre az El Mondo keresztény blogon találtam.

 Besence nevezetességei: határában áll egy 130 éves, 654 cm körméretű 32 méter magas védett kőrisfa (Fraxinus angustifolia), és egy ugyancsak 130 éves, 332 cm körméretű 34 méter magasságú kocsányos tölgy (Quercus robur) is. Mindkettő szerepel a védett természeti értékeink Baranya megyei listáján. A falu és környéke már az ókorban... Besencén ma 144 ember él, mielőtt meghal.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr37628386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

debrecenipasi · http://www.debrecenipasi.blog.hu/ 2008.08.23. 16:38:40

Kedves Hölgyem! Ha neked is egy kis gombóc került a torkodba a videó láttán, keresd a megoldást hogyan segíthetnél rajtuk, és ha van elképzelésed oszd meg DEBRECENIPASIVAL.

Üdv: Zsolt a virtuális mendzser

nyelv-ész 2008.08.23. 16:58:45

Debreceni ide vagy oda, remélem, téged kimoderálnak.

Francois Pignon 2008.08.23. 16:59:56

Még szerencse, hogy vannak nekünk olyan kiváló vezetők illetve tanítómesterek, mint Magyar Bálint, Kovács Kálmán vagy Tóta W. Árpád. Ők kapásból vágnák a megoldást: Adjunk nekik internetet, az közelebb viszi hozzájuk a világot.

Horizont 2008.08.23. 17:07:00

Akárki akármit is mond igenis szívszorító ez a kisfilm.Nem a kutyaszaros Budapestről van szó.Tudjuk van az is de aki megszeretné nézni a fővárosát a szépet nézné,látná meg-mert igen is szép Budapest.Csak nem ott élni.
Eddig is tudtam hogy nincs esélyegyenlőség!Egy falat ország vagyunk párszáz kilométer határtól-határig.És élnek emberek akik ki sem tudnak mozdulni a falujukból,és olyanra vágynak mint múzeum,stadion,Lánchíd stb.Nagyon jó lenne ha ezt a kisfilmet nagyon de nagyon sok ember megnézné!Olyanok is akik azon rinyálnak hogy kerek 10 percet várni kell a következő villamosra.Politikusainkról,milliárdosainkról nem is beszélve.
Besencén emberibb módon élnek???17 ezerből?
Kivánom nekik hogy 1-2 álmuk teljesüljön ebben a fene nagy demokráciában!

nyelv-ész 2008.08.23. 17:13:58

Optimista,

miből gondolod, hogy a pénz mennyisége határozza meg az emberibb életet? Éppen hogy nem.

Nemrég jártam egy kis erdélyi faluban, ahol kb. 200 ember él, többségében nyugdíjasok. Igencsak szerény anyagi körülmények között. Mégis van egy emberi szavuk még az idegenhez is. Ismerik egymást, és törődnek a másikkal. Pesten meg megdögölhetsz, ha az utcán kap el az infarktus. Még beléd is rúgnak, mert biztos piás vagy, vagy narkós.

Horizont 2008.08.23. 17:28:03

nyelv-ész
én vidéken élek tehát tudom miről beszélsz.Rosszul fejeztem ki magam.Tehát biztos emberibb ilyen kis faluban élni de a tisztes szegénység és a teljes nincstelenség között óriási a különbség.
Nem a pénz mennyisége határozza meg az emberibb életet ebben teljesen igazat adok.De nem mindegy hogy csak az-e problémám hogy ebben a hónapban meg tudom-e venni a szolárium bérletem és a gyerekemet eltudom-e küldeni angol nyelvi vagy lovaglótáborba,vagy bélszínt vegyek-e, vagy mit tudom én ?Sorolhatnám.Vagy holnap milyen kaját tudok a családnak adni és a villanyt ki tudom-e fizetni vagy kikapcsolják.
Árnyaltabb a kép annál hogy leegyszerűsitsük.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.08.23. 18:12:29

a kislány 3.25-nél nagyon aranyos.

én mellesleg azok közé tartotom, makik már a várat is unják, nem csak utálják ezt a bűzös koszfészket, Bp.-t... de arra is jó a video, hogy megbecsüljem magam :)

amúgy meg a vár vagy éppen feji a turistákat, vagy mindenütt húgyosszaros (tessék gyalog felmenni az alagút mellől)... ez van. bocs a hangulatrontásért.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.08.23. 18:36:32

Én válogatott pestieket vinnék Besencére, és ott hagynám őket egy hétig. Mihez kezdenének?

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.08.23. 18:44:21

az a válogatottságtól függ ..

(én spec tudok fejni és kaszálni :) )

irrelevant 2008.08.23. 18:52:10

Hol lehet megnézni a teljes filmet?

Francois Pignon 2008.08.23. 18:53:01

Attól függ, kikre gondolsz. Világvárost építenének?

szubjektiv 2008.08.23. 19:34:47

Kösz, nagyon elgondolkodtató volt. Ez a Magyarország valahogy nem jelenik meg sehol.

tewton 2008.08.23. 19:48:45

Ergé,
egyszerűen tájidegen elemek lennének. A legintelligensebbje talán a 7 nap után kitalálná a Besencei Völgynapok ötletét :)
És persze mobilinternetet nekik, meg digitális táblát!
Nomeg pestre utaztatást, kereskedelmi tévék kíséretével. Tudósítson a Frei - Pokrivtsák duó.

És Geszti ("azt-se-tudom-milyen-egy-áfásszámla") Péter is szervezhetne valami állami és közpénzből fizetett aranyoskodást. Mondjuk 6-14 és 60-99 éves berzenceiek elmesélik az álmukat, aztán azt fotosoppal megcsinálnák, kiprintelnék nagyba, és eléállítanák őket és lefotóznák az álmodókat. (Hoppá, ezt a témát a múltkor cigányokkal már elsütötte. Meg azelőtt is.)

Talán egy Palya Bea - Szalóki Ági - Beshodromos világzenés fesztivált?
Ja, és legyen Galkó Balázs is, meg Szókrátész védőbeszéde is.

tewton 2008.08.23. 19:53:01

otvospeter,
szamits a vonatjegyre (retur egész) 4 helyett inkabb 6000-et (220 Km) es meg egy kicsit. Meg a szallaskoltseget.

plastik02 2008.08.23. 20:34:44

dédszüleim apró erdélyi falvakból vagy kisvárosokból jöttek a fővárosba. most miért is kell annyira sajnlálni valakit aki ezt nem volt képes összehozni? nyilván nem ez volt a prioritás ezeknek az embereknek az életében. inkább maradtak ahol voltak, hol itt a gond?

irrelevant 2008.08.23. 20:42:37

plastik02

Ezek az emberek nem akarnak a fővárosba költözni, de nem is tudnának. Ezzel sok ember így van. Az a gond, hogy egy két-három napos kirándulást sem engedhetnek meg maguknak a fővárosba egész életükben. Ez pedig szörnyű. Te nem érzed így?

Denken 2008.08.23. 20:52:30

Akik két-három napos kirándoluást sem engedhetnek meg egész életükben maguknak, azoknak nem is az a legnagyobb gondja, hogy jártak e a fővárosban vagy sem. Szegénység meg mindenhol van a világban, ez a szomorú!

tallian.miklos 2008.08.23. 20:52:32

Néhány gondolat. Először is, a szegénység szomorú, és a legnormálisabb hozzászólás a topikban az volt, hogy akinek fáj, az menjen oda, és vásároljon a boltban.

Másodszor. A "létező" jobboldalnak épp ugyanolyan mókásan hamis képe van az ún. magyar vidékről, mint Magyar Bálintnak, csak épp az ellenkező irányban. Él ez a mítosz, hogy a becsületes magyar ember, családi gazdálkodik, meg törődik a másikkal, meg közösség, meg tudomisén. És ne hagyjuk, hogy ezt a csodálatos életformát erőszakkal elmodernizálják.

Ehhez képest minél jobban süllyed a település a nyomorba, annál kevésbé működik a legendás becsületesség, soha nem az egy családi gazdaságból pont megélő önellátó családok voltak többségben (az én felmenőimnek is volt családi gazdasága, de mellette állásuk is), és az utca kiürül este nyolckor, mikor kezdődik a Barátok közt.

A tinik pedig bizony, internetet is szeretnének, és a jobb módú falvakba már megéri kihúzni a szélessávot. És rockkoncertre is szeretnének járni. Meg buliba is. Meg plázába is. Nagyon kell vigyázni, hogy ezeket a teljesen egészséges kívánságokat ne dorongoljuk le azért, mert bennünk él egy kép arról, hogy milyennek kell lenni a Szép Magyar Falunak. Úgyhogy a jól felszerelt központi iskola, meg az iskolabusz, meg a hasonlók nem eleve ördögtől való dolgok ám.

Abba meg ne menjünk már bele, hogy hol jobb, Budapesten vagy vidéken. Mindegyiknek megvan az előnye is meg a hátránya is, teljesen szubjektív, az egész biztos, hogy én Budapestnél kisebb helyre soha nem költöznék, csak nagyobba.

tewton 2008.08.23. 21:59:32

Kedves TallianMiklos,
biztos, hogy a kommented tényleg a legnormálisabbak közül való?

Azért biztos van olyan, hogy jobb meg bal oldal, de fentebb olvashatsz kommenteket igazoltan vidéki emberektől. Kérdezd őket a "mítoszról," hogy ők hogyan élik meg. A sorozatfüggőség még nem zárja ki a becsületességet, se a közösségi gondolkodást. Bocs, tapasztalatból beszélek.

A második bekezdésed bullshit: kritizálsz egy szerinted hamis "jobbos" ideálképet a "Magyar Faluról", aztán a negyedikben előhozod a saját ideálképed a mai vidéki tiniről. Gratula. Éltél mostanában vidéken?

"Nagyon kell vigyázni, hogy ezeket a teljesen egészséges kívánságokat ne dorongoljuk le azért, mert bennünk él egy kép arról, hogy milyennek kell lenni a Szép Magyar Falunak."

Butaság. Kihez beszélsz? Vannak az Ártatlan Kívánó Vidéki Fiatalok, akiket MI -- a Reakció kis és közepesen noname kommenterei és szerzői -- dorongolnának le? Mivel? Megmondom a szomszédgyereknek, hogy "Attes, ne menj a plázába?" Neki is ugyanúgy 1 óra busszal, mint nekem. Muhaha.

Azért a kis reakciós bloggereken túl (akik max. "ledorongolni" tudnak, tényleges hatalom híján egyetérteni, zúgolódni, hőbörögni, zizegni) jobban tartok azoktól, akiknek valós hatalom van a kezükben, és konkrétan tettek a vidéki életet ellehetetlenítő húzásokat. Nem ledorongoltak, hanem szétb____tak dolgokat. A fővárosból, centralizáltan meghozott döntésekkel. Aminél helyi szinten még a népi demokrácia is jobb volt sok esetben. Hogyan viszonyul a noname blogger "ledorongolásaihoz" az, amikor egy kormánypárti (a kisebbik persze) figura kinyilatkoztatja az elméletet, hogy nincs szükség a falvakra? Persze, racionális indoklással. A békákat se kérdezik meg, ugyebár.

"Úgyhogy a jól felszerelt központi iskola, meg az iskolabusz, meg a hasonlók nem eleve ördögtől való dolgok ám." Muhaha, az ördög meg a tőle való dolgok a hívők és az egyházak-felekezetek-zsinagóga kompetenciája (metaforaként meg egy büntetést érdemlő, igénytelen zsurnalizmus): amit Te itt egy ilyen TWA-s képmesés svunggal prezentálsz -- semmi gond vele, szép, racionalistán felvezetett false dilemma -- az utoljára max. az államszocializmus idején működött, amikor ilyenekre volt politikai akarat és pénz. Itt az lesz belőle, hogy 1) oldja meg az önkormányzat, de pénzt nem tudunk rá adni, 2) aztán az önkormányzat pénzzé teszi mindenét, majd 3) hitelt vesz fel.

Szóval akkor inkább már legyen egy naiv és akárhonnan kritizálható kép a (magyarországi) -- most PC voltam -- faluról a jobboldaliak lelkében, mint egy kidolgozott és szignált és hivatalos irányelvvé vált terv az SZDSZ műhelyéből a falvak leépítésére.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.08.23. 22:17:15

tewton,
én egy budai suburbiaban élek, de már régóta __vissza__ akarok költözni falura. A Maga környékére :)
De T.M-nek igaza van a jobbosok falu romantikája kapcsán. Maga is tudja, a falu messze nem olyan idilli közösség. :(
A szadeszesek vidék- és faluellenességére nem a romantikus falu a válasz.

tewton 2008.08.23. 22:19:46

Bocs, legyek konkrét:
Mihályi Péter (SZDSZ), az Államreform Bizottság tagja, közgazdász, állami pénzből fizetett szakértő.

idézet (hirtelen noname netes forrás, de a Kurucinfó biztos hozta az eredetit): "Mihályi Péter munkásságát jól jellemzi egy tavalyi nyilatkozata, amelyben arról beszélt, hogy a falvak szűnjenek meg, mivel ez az intézmény középkori hagyomány. („Egész Nyugat-Európában nincs falu. A magyar települések többsége háromszáz fősnél kisebb, életképtelen.”) Hozzátette: „Az orvosi rendelőket is be kell zárni, a postát is.” Mihályi szerint azok az emberek, „akik falun maradnak, a gyermekeik helyzetét rontják, mert a kistelepüléseken nem lesz rendes egészségügy, rendes közlekedés”."

Falun élni tehát régimódi és nem korszerű dolog, és a falusiak direkt kiszúrna az utódaikkal. De ha nem lenne életképtelen, majd tesznek róla.

Szeretném az ásóval kicsit megkoccantani az ilyen emberek halántékát. Azt mondják, attól helyrezökken az értelmük, szolidárisak lesznek, és faji előítéletek nélkül akarnak esélyt teremteni minden magyar állampolgárnak egy jobb, boldogabb élethez, amihez a kormányzati hatalom is a kezükben van.

Persze ironizálok.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.08.23. 22:24:54

"Budapestnél kisebb helyre soha nem költöznék"

Azért sztem ki lehet próbálni. Én két évet éltem
egy kisvárosban, annak is a szélén, teljesen
falusias környezetben. Nagyon jó volt, egy
nagyon szép korszak az életemből, pedig
én is Bp. függő voltam korábban.

Ja, és persze minden kutyaszarozás ellenére
a mai napig imádom Budapestet, kurva jó hely ez!
Most kicsit szottyadt, de lesz ez még jobb!

tewton 2008.08.23. 22:33:51

Háhá, Tölgy, élőben!
A (nagy-) városi jobbosokban biztosan jobban él egy ilyen nosztalgikus kép. Ami a média révén bizonyára jobban át is megy balra meg liberális oldalra is.
A mezővárosi-falusi-tanyasi-hegyközségi (más vidéki létforma nem jut eszembe) jobbosokban bizonyára sokkal kevésbé. Az e helyeken élők ráadásul azért politikai állásponttól függetlenül tapasztalják u.azt.

A fajsúly, kedves Tölgy. Én igen kevéssé vagyok romantikus-nosztalgiás, és elég vidéki is vagyok (túlnyomórészt egy különös pre-suburbiában élek, ahol dülők vannak, még csak nem is utcák, se internet, stb), de a romantikus elképzelések ártalmatlanok, és nem is megvalósíthatóak. Álmok. Nem munkatervek. Az SzDSz-es elképzelések ideológiák, amelyeket Budapest beszavaz a parlamentbe és retorikus és pénzügyi érvekkel kicsinálja a vidéket. Tényleg nem válasz, igen. De hogyan mernek 8 millió életéről dönteni ilyen érvek mentén, hogy "korszerűtlen"?

tewton 2008.08.23. 22:36:57

Heló Gloire!

robotpópás folytatást akarok!
robotpópás folytatást akarok!
robotpópás folytatást akarok!

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.08.23. 22:59:35

tewton,
ez a közgizda nyilván téved vagy hazudik. Mert falun bőven élnek a németek, osztrákok, hollandok, mifenék.
Mondjuk falun túl sokan nem is szavaznak rájuk.
De a szocik miért hallgatnak ezkere?
A "modernnek" egy feltétele van: legyen elég eős érdekérvényesítő. Szavaznak a falusiak oly mértékben, mint a lakótelepiek?

Francois Pignon 2008.08.23. 23:13:14

A falusiromantika-vita kapcsán hadd jegyezzek meg annyit, azért ez az országban nem mindenhol ugyanúgy van. Nyilván egy falu kisebb közösség, így akár két-három család is meg tudja határozni az ottani élet minőségét. (Arra a vékony jégre inkább beljebb nem merészkedek, hogy élményeket mondjak az ország egyik meg a másik részén tapasztaltakról.) De láttam olyat is, nem egyet, hogy egyik falu maga a paradicsom, de a szomszéd falun úgy tekerek át, hogy az útról inkább körbe sem nézek.
Amúgy persze összehasonlíthatatlanul jobb a pozitív-negatív élmény arányom bármelyik vidéken, mint a fővárosban.

tewton 2008.08.23. 23:30:39

Hmmm. Tényleg, a bebírók! Muhaha, hogy ezek hogy megszívják!
Háháhá!

A SzDSz vidéken alig van. Az a benyomásom (innen), hogy utoljára rendszerváltáskor volt valami, amikor a merészebb kisvárosi középiskolai humán tanárok hittek benne. Szerintem most az 5%ért küzd, ezért is olyan különösen fontos most cigány fajvédelem, meg az Ormánság, meg Miskolc környéke, Borsod, stb, minden kulturális kísérőjével. A liberálisok gerjesztik a kisebbségi nacionalizmust :)

Falu vs lakótelep: a fő különbség a közösség (szavazási hajlandóságot nem tudom). Egy 6 lépcsőházas 10 emeletes, ahol szegény nyomorultak meló után nézik a tévét és a propagandát és néznek ki az ablakon, és ismernek 2x2 szomszédot, nem olyan, mint a falu, ahol igaz, hogy a Jani fideszes, de attól még szar alak, és ezt mindenki tudja; nomeg van a rokonság, meg egy csomó (kialakult) közösség. Ami egyszerűen adódik. Több interakció. Nehezebben kalkulálható.

Ja, és ott persze a Papok mindenkinek megmondják a templomokban, hogy mit kell szavazni, aztán azok szavaznak is, mint a birka. Na ez az. A lakótelepen nincsenek pl. templomok, meg hülyevallásosak se. Ne is legyenek. A négy fal között, maximum.

tewton 2008.08.24. 00:11:15

Megnéztem.
Besence Sellye és Vajszló környéke, vagyis Pécstől D-DNY-ra fekszik. Két mondat Vajszló történetéből.

"A lakosság létszámát hirtelen felduzzasztották a régió munka nélkül maradt lakói. A falvak elsorvasztása árán nyert pénzből intézmények, iskolák, üzemek létesültek, de a társközségek pusztulása miatt lefékeződött a központ fejlődése is."

Persze, a történelem nem jelent semmit, pláne nem mintát, se nem tapasztalatok tárháza (kivéve amikor kéményseprőruhás bakancsosok tűnnek fel, mert akkor hirtelen az). Liberális politikusaink, meg az újgenerációs klónjaik sose játszottak stratégiai-gazdálkodós játékot? Gusztos úr, Warcraft I-II. Ismeri?

zapa · http://szombathelyilakastulajtol.blogspot.com/ 2008.08.24. 00:41:13

hogy a kérdésre válaszoljak: mér kéne Besencére mennem, kurvára nem érdekelnek a kocsányos tölgyek, "gazdagságosat " meg pesten is tudok jáccani

akinek annyira elvan szorulva a torka a videótól, az holnap menjen asztán szedje össze a kutyaszart, hátha mégis jönnek a besenceiek, akkor meg ugye nehogy belelépjenek...
vagy télleg, menjen el inkább ahhoz a rengeteg gyerekhez, akik pesten élnek, de nemhogy az állatkertet nem látták, de még a Dunát se, aztán mutogasson nekik fényképeket róla, azzal is beljebb lennénk

sütisütipogácsáztok a homokozóban árvalányhajjal a bézbólsapkátokon, gratula

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.08.24. 00:49:05

TM, vicces, olyan véleményekkel hadakozol, amik itt elő sem kerültek :)

da 2008.08.24. 01:43:30

ebben a vitaban tenyleg az a legszomorubb, hogy egyik szerint az a falusi aki Bp-t akarja latni, az ne akarja, a masik szerint akinek rossz latni ezt a kilatastalan szegenyseget ( a 17.000 Ft megvolt?) az meg menjen es vegyen valamit a vegyesboltban (gratulalok a gimnazista cinizmushoz), talliam.miklos meg rogton a bugyuta jobboldalrol postol.......pedig osszesen arrol van szo, hogy vannak emberek, akik nem tudnak kimozdulni a falubol, megnezni egy meccset, elmenni megnezni a Hosok teret, pedig _szeretne_. Es paran ezt sajnaljuk. Ennyi

tallian.miklos 2008.08.24. 01:57:10

Ergé, nem hadakozom én, csak elmondtam a magam olvasatát.

Tewton: láttam elegendően sokszor, hogy hogyan élik meg. Nem mítosz-szerűen, maradjunk ennyiben. Épp ezért nem csak pozitív oldala van ennek sem.

(A lakóteleped pont rossz példa. A szocreál lakótelep egy torz suburbia, van benne közösségképző intézmény egy csomó, iskola, ovi, stb., sőt, számos lakótelepen eleve olyanok gyűltek egy helyre, akik egy munkahelyen / környézen dolgoztak. Csak ott nem falufílingje volt, hanem szomszédok-fílingje. Vedd le a szemellenződ, és láss csodát, a lakótelepeken is megvan a mikrotársadalom ám, csak más jellegű, mint a falvakban.)

Nem tudom persze reprezentatív felmérésekkel bizonyítani, hogy a mai vidéki tini árvalányhajat akar-e növeszteni, vagy rocker akar-e inkább lenni. De azért sejtésem van, meg némi tapasztalásom. Pedig nem az ország papíron igazoltan legkisebb falvaiban élnek.

Egyébként nem tudom, milyenek a falvak Nyugat-Európában, de olyan fél-mezőgazdasági jellegű, háztájizós részeket nem mindenütt látni, sőt, ritkán. Viszont rengeteg, életmód alapján sokkal inkább mikrováros-szerű falu van. Inkább Piliscsaba, mint mondjuk Besence. Olyat is láttam, jómódú falut, ahol nem volt iskola meg posta, hanem busz volt.

A néhányszáz fős alatti magyar falvak pedig demográfiai okokból tényleg el fognak tűnni, hacsak be nem költözik oda hirtelen sok fiatal.

A 8 millióval meg erősen csúsztatsz, abban nemcsak a falu van benne, helló. Valójában, a wiki szerint legalábbis a lakosság 64,6 %-a városban él.

tallian.miklos 2008.08.24. 02:00:05

Da, a vegyesbolt, ha jól értem a hozzászólást, nem gimnazista cinizmus, hanem afféle költői beszéd. Azt jelenti, hogy nem alamizsna kell, hanem gazdasági fejlesztés.

(És igen, beszéltem arról az n+1. kommentről, amikről süt, hogy életük 98 %-át városban töltő emberek vágyakoznak egy kép után, ami él a fejükben, a valóságban viszont nem létezik.)

tewton 2008.08.24. 02:44:12

TM,
a 8 millió úgy jött ki, hogy Bp-t 2 millióra saccoltam, és azt kivontam Mo 10 milliójából. Ez 8 millió vidékit jelent. Persze, falun tényleg nem ennyien. De nem e mellett akartam érvelni, hanem amellett, hogy egy csaknem kizárólag a fővárosban létező párt irtja a vidéket "eszmék" miatt. Vidékinek lenni sok tekintetben másodrendű állampolgárság.

Árvalányhaj vs rocker: false dilemma again :( megint a kép a fejben.

A lakótelep: ellenvetésen gondolkodok, van benne sok igazság: én egy kis és elzárt lakótelepen (is) nőttem fel, ami inkább falura emlékeztetett.

A háztáji ... tekints keletre, délre, ne csak nyugatra. Még a közalkalmazotti fizetés mellett is jól jön a kert, a szöllő meg a baromfiudvar. Amivel persze együttjár egyfajta kultúra, tudás és életforma is. Aminek az elvesztését nyilván észre se veszi az, meg nem is bánja az, akinek ilyen sose volt (pl. mert a belvárosban vagy egy cigánysoron szocializálódott). Az érintettek, a békák, meg igen.

"A néhányszáz fős alatti magyar falvak pedig demográfiai okokból tényleg el fognak tűnni, hacsak be nem költözik oda hirtelen sok fiatal."

Lehet, hogy ez a folyamat csakugyan van. Kérdés: mi a teendő?
0) nem csinálni semmit, kivárni; 1) hátráltatni a folyamatot, hogy időt nyerjünk 2) előmozdítani a folyamatot ideológiák mentén?

Iskola, posta: OK, zárják be. Ugye a szolgáltatás hivatalosan megmarad. 1) eddig nem láttam SEMMI eredményét az így megspórolt pénznek (pl. most csinálnak dedós/gyogyósképzőt az általánosból). viszont 2) minden ilyen racionalizálás munkahelyek felszámolását jelenti: falusi postások és tanítók munka nélkül. Naná, hogy a földet túrja, háztájizik, ha tud.

Vagyis megy a szemforgató mese a munkahelyteremtésről (Fletó 400.000-t ígért a választáskor) meg a szebb jövőről, közben az ellenkezője zajlik, a megspórolt pénz meg átcsorog a haverokhoz. Kakaómentesen.

odonkor (törölt) 2008.08.24. 03:23:31

Számomra az a leggusztustalanabb, hogy miközben egy csomó ember el van foglalva a saját életével, és nem törődik vele, hogy húsz év, és az ország lehúzhatja a rolót.. például emiatt is.. de azért pártpolitikailag "demokratikus"-nak, "haladó"-nak és "baloldali"-nak tartja magát.

Azaz: ő az MSZP-re szavaz. Mert az demokratikus. Hogy lehet, hogy a stílus ennyire megfogja az embereket, amikor az M6-os nyolc kilométerén szükségtelen alagutak meg völgyhidak készülnek?
És miért olyan balfék a Fidesz, hogy ezeket a kérdéseket nem exponálja? Köztudott, hogy a korrupció tízszer akkora, mint a Fidesz alatt, mégis, a mainstream média ezt egyáltalán nem tematizálja..

És közben mindenki szív, de leginkább ezek az egyszerű emberek, akik mindenkitől távol vannak, és akikkel aligha törődik bárki is.. Szomorú.

Nagyon az. Kollegám erről írt a iranytu21.blogspot.com -on, szakadni vagy nem szakadni címmel. De vajon őt meghallgatja-e bárki? Egyáltalán, van-e értelme blogolni két "sima" embernek, ha minden ellenük dolgozik?

Kétlem.

tewton 2008.08.24. 03:58:56

LG.
A blogolás mánia és beszélgetés, nincs különösebb értelme. Az oldalatok még nagyon új, és szerintem még egyelőre magatok se tudjátok, mit akartok tulajdonképpen. Olvassatok vissza reakciós blogokat, sok ember gondolkodik hasonlóképpen. Kolonéz county rulez, a fotó a Szt. György-hegyről is jó az oldalatokon, kár, hogy ilyen kicsi csak.

HaCS 2008.08.24. 05:03:40

Nem is tudom, hogy jutott eszembe, de ha már egyszer így sikerült akkor ide is írom. Kicsit hosszú idézet:
"A tömeg szíve megmozdult! Valaki sínylődik a távoli óceánon! A szomszéd lakásban megőszül egy zongorahangoló, és senki sem törődik vele. Viszont az eltűnt kutatót a csendes-óceáni szigeten mindenki szívből sajnálja. (...) Természetesen nevetséges volna azt mondani, hogy küldjön a távoli ismeretlen szigetre néhány dollárt ennek a tudósnak.
És ez a fő. Értik?
A szomszéd zongorahangolónak küldhetne tíz dollárt, tehát megtalálja a módját, hogy diszkreditálja az ilyen tolakodó nyomort! Az asszony ruhái, a gyermekek dohányzása, a zongorahangoló könnyelműsége (...) okai a bajnak.Legyünk őszinték, a zongorahangolót nem meri sajnálni, mert néhány dologgal segíthet rajta. Az emberi részvét éppen fordítottja egy kirándulásnak. Mennél távolabb fekszik a térben a szánalom célja, annál gyorsabban és kényelmesebben eljut hozzá megértő embertársainak szíve!"
(Rejtő Jenő: Piszkos Fred Közbelép)

Ez a gond emberek, meg az, hogy ezt már évtizedek óta tudjuk.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.08.24. 08:20:10

tewton,

tok folosleges magatoknak bebeszelni, hogy a falvak (mitobb, magyar falvak!!) eltunese, valami ocsmany liberalbolsevista armany. Ez egy vilagszintu folyamat es kb. az ideji ev elejen volt a trendfordulo: az emberiseg tobb mint fele varosban lakik (www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=9070726). Nem azert mert erre kenyszeritik, hanem, mert ott erzi ugy, hogy igeretesebb jovoje van. A magyar falu a jelen "romantikus" formajaban hamarosan eltunik. Ami egyreszrol jo, mert aki tenyleg azt hiszi hogy eszmeletlenul nagy poen reggel hatkor vizet melegiteni a disznok moslekahoz, majd recsego minuszokban vizet huzni a kutbol es fat vagni, vagy fel nyaron at szorgalmasan kapalni es ontozni a dinnyet, csak hogy az utolso hetekben valami varatlan nyavaja tonkretegye, az talan ki kellene probalja - marmint eletvitelszeruen: naprol, napra, hetrol, hetre, evrol, evre. (Gyerekkorom osszes vakaciojat falusi nagyszuleimnel toltottem, a peldakat nem legbol kapom). Masreszt viszont meg lehet (sot, meg kellene) nezni, hogy peldaul az angol vagy az osztrak falu, hogy talalta fel ujra onmagat. Ui. az a magyar falu jovoje is.

Francois Pignon 2008.08.24. 08:56:30

Annyit még hadd tegyek hozzá, Magyarországon lassan mindenki városi lesz. Nyilván megállna az államgépezet működése, ha nem avatnának évente legalább féltucat új várost. Így ezt a rangot mára 1500-2000 fős települések kapják meg, ha akad legalább egy miniszteri sofőr unokaöccs az elszármazottak között.

CrL 2008.08.24. 09:47:57

talán mintha nem sikerült volna az elmúlt 18-20 év úgy ahogy szerettük volna. a vidék olyan szinten el lett hanyagolva, hogy vannak olyan helyek amelyekről nehéz eldönteni, hogy a 90es évek Ukrajnáját vagy Romániáját vagy esetleg valami harmadik világbeli világot látnám. Budapest pedig London után egy falu, de mégis imádom minden kihasználatlan adottságaival-maradiságával-súlyos történelmével együtt.

odonkor (törölt) 2008.08.24. 09:54:29

OFF: CrL, a migrációs deformációkhoz szeretnék kommentelni egyet, de nem sikerül sajnos. Mikor lesz oda használható az itteni acc?

CrL 2008.08.24. 10:00:42

LG: oda sztem külön kell regelni, ha úgysem megy, akkor gondolom a reakciós gépház válaszol majd mit és hogy

irrelevant 2008.08.24. 10:33:50

A videón kívül azt is eléggé hajmeresztő látni, hogy az (elvben) viszonylag értelmes, írni-olvasni és a netet használni tudó kommentelők között is akkora az önzés, hogy sokaknak nem csak egy empatikus gondolat nem suhan át a fejükön, de páran még azt sem értik meg, hogy miről is szól a kisfilm. Hadoválnak itt húgyos-szaros Budapestről meg faluromantikáról... meg a falvak eltűnésének szükségszerűségéről, hiszen ilyen sikertelen, nem trendi emberek élnek ott, mint a kislány van a focirajongó férfi.

Szomorú, hogy legtöbbször nem azok az emberek a legirigyebbek (úgy érzelmi mint anyagi értelemben) akiknek semmijük nincs, hanem azok, akiknek biztos egzisztenciájuk van.

Érzelmi nyomoréknak nevezik az ilyet.

smalladam 2008.08.24. 11:43:09

én inkább egyes budapestieket vinnék le ilyen helyekre. a videót még nem mertem megnézni, ezektől mindig megszorul valami itt alul és napokig ezen kattogok.

hcrules 2008.08.24. 11:56:40

Engem debreceniként eléggé irritál hogy minden ami nem Budapest az "vidék"... Gondolom a miskolciak, pécsiek, szegediek, stb ugyanígy vannak vele.

Igen, különben tényleg gyorsan nő a városi népesség aránya az országban. Míg a rendszerváltás óta Bp lakossága igen gyorsan csökkent, a falvaké nemkülönben, addig a "vidéki városoké" nőtt. Ez persze főleg a kis és közepes városokra igaz, a nagyvárosoké inkább csökkent.

Francois Pignon 2008.08.24. 12:01:24

hcrules,
nem szerveznél egy randit debrecenipasival és rúgnád jól seggbe?
(Talán nem Bakura az. ;) )

tewton 2008.08.24. 12:06:01

otvospeter,
nalad a pont, ez a poszt szerintem is leginkabb az empatiat meg szolidaritastl szol, meg az emberseget tesztelte.

dolphin,
nem egeszen ertelek. Akkor most azt mondod, hogy ugyse neptelenedik el, csak atalakul? Hurra!

"tok folosleges magatoknak bebeszelni, hogy a falvak (mitobb, magyar falvak!!) eltunese, valami ocsmany liberalbolsevista armany."

ki az a "mi"? valami anti-ilberalbolsevista massza? en itt a magam elkepzeleseit fejtegetem, E/1-ben. Es hat ha a hajdani Allamreform Bizottsag (es nem a Fröccsözzünk Nagymagyarországért Jobboldali Asztaltársaság) egy tagjanak az az allaspontja, akkor azért azt hiszem, valakik itt nem is bánják, ha elpusztulnak. Mintha tőből kivágnák a peronoszos tőkét (bocs a vidéki hasonlatért :)).

"A magyar falu a jelen "romantikus" formajaban hamarosan eltunik. Ami egyreszrol jo, mert aki tenyleg azt hiszi hogy eszmeletlenul nagy poen reggel hatkor vizet melegiteni a disznok moslekahoz, majd recsego minuszokban vizet huzni a kutbol es fat vagni, vagy fel nyaron at szorgalmasan kapalni es ontozni a dinnyet, csak hogy az utolso hetekben valami varatlan nyavaja tonkretegye, az talan ki kellene probalja - marmint eletvitelszeruen: naprol, napra, hetrol, hetre, evrol, evre."

0) fura, hogy neked a romantika = kényelmetlenség.

1) miért is jó (és kinek is jó?), ha egy életforma tűnik el? pláne, hogy úgy mondod, hogy valószínüleg te nem is élsz abban az életformában?

2) elég romantikusan gondolkozol ezekről a dolgokról, talán naivan is. Ami neked kényelmetlenség, másnak egy normális életforma része és rizikója. A mezőgazdaság MINDIG is kénytelen volt a kiszámíthatatlannal kalkulálni. Háromnapos nyári eső? megdől a gabona. Jégeső? oda a gyümölcs, a barack jobban. Peronoszpóra, lisztharmat, szürkerothadás, monília, tafrina, ésatöbbi. Ezek nem nézik a tulajdonviszonyokat.

3) én életmódszerűen élek efféle körülmények közt.

irrelevant 2008.08.24. 12:08:22

smalladam: én is így jártam.

hcrules: mindig puffogok a "vidékezés" miatt, engem is irritál. Aztán amikor nagy ritkán Pesten járok, mindig rádöbbenek, hogy tényleg van alapja, amikor Budapestre mint "a városra" hivatkoznak...

CrL 2008.08.24. 12:11:55

nekem inkább akkor jön ez az érzés amikor vidéken kinyitom a szemem jobban

hcrules 2008.08.24. 13:44:06

otvospeter,

Igen, azért Budapest nyilván nagyságrendekkel nagyobb mint akármelyik másik magyarországi város, és ez hoz magával mindenféle dolgokat. De Debrecenre nekem senki se mondja hogy vidék, főleg ne... na mindegy.

Különben szeretek Budapesten lenni mondjuk egy héten pár napot, de hosszú távon nem tudnám ott elképzelni az életemet. Jó koncertek, kiállítások, bulik, sok csaj, de egy idő után már menekülnék.

FP,
ki az a debrecenipasi?

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.08.24. 14:32:21

tewton,

nemi ketseggel fogadom, hogy te konkretan olyan korulmenyek kozt el eletvitelszeruen, amirol en is irok, mar pusztan abbol kiindulva, hogy van interneted. A nagyszuleim falujaba, a polgarmesteri hivatalt es az iskolat leszamitva, a kilencvenes evek kozepen is csak egy telefon volt, gaz, csatornazas, vezetekes viz nuku, es komoly szervezest igenyelt a 8 km-re levo varosba bejutni. Es ez a kornyek legnagyobb faluja, a fout meten terul el. (A dedszuleim falujaban, ami nehany tiz kilometernyire van, pedig meg tiz eve sem vezettett betonut, igy meg a busz sem jart ki oda.) Szoval ilyesmirol beszelek. Es igen, mint nehanyan emlitettek, sokakban el egyfajta tevhit, hogy ezeken a helyeken idilli elni, valami termeszet-kozeli romantika van a tragyalapatolasban. Nincs, es ennek megfeleloen majd minden jobb kepessegu gyerek szepen elkoltozott a varosba, amikor felnott.

Ha ez a fajta eletforma, amely fizikailag nem epp kimelo az emberi szervezettel (lattam tonkremenni benne nagyszuleimet es a szomszedaikat) megszunik, az nem egy megkonnyezedno dolog. Lesznek majd nehanyan a faluban akik tovabbra is mezogazdasagbol elnek meg, de ok kevesen fognak ugyanakkora teruleten gazdalkodni, mint korabban az egesz falu. Lesznek azok, akik a kozeli varosba ingaznak es lesznek azok, akik a videki nyugalomra vagyva nyugdijasan koltoznek ide. Kirandulgatnak, vagy kedvtelesbol kerteszkednek, de nem fugg ettol a napi betevojuk.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.08.24. 14:39:56

a videóprojektről szóló népszabi-cikk már fél éve a faliújságomon lóg:) nagyon jó, meg a poszt is.

Francois Pignon 2008.08.24. 14:45:37

hcrules,
fentebb kommentelt egy ilyen hülyegyerek idióta bloggal.

tallian.miklos 2008.08.24. 15:28:24

A "vidékezés" - kérdés, hogy a városi lét elsősorban adminisztratív, jogtechnikai jellegű, vagy életmódbeli fogalom. Ha életmódbeli, akkor Budapest mellett tényleg csak néhány nagyobb város számít valóban városnak. Kisvárosnak, ahogy Budapest is kisváros. A többi már átmenet.

Az egészen kis falvak elnéptelenedése már sok éve is kézzelfogható volt, mentem több kört ÉK-Magyarországon még sok éve, nem tudom, azóta nem szűntek-e meg egyáltalán azok a falvak, ahol voltunk...

Hogy mit lehet tenni? Kívülről semmit, ha nem lesz vonzó az az életforma, akkor lassítani sem nagyon lehet a folyamatot.

(Én semmiféle állami racionalizálásnak nem láttam még hatását, két okból, az egyik, hogy a magyar államszervezet korruptsága és pazarlása pont olyan, amilyen. A másik meg, hogy a résztvevőknek, pl. a postának, érdekük, hogy jól demonstrálják, hogy az ilyesminek nincs eredménye.)

tewton 2008.08.24. 16:16:38

dolphin,
nem akarok különösebben személyeskedni a neten, hazudni nem szokásom, vádaskodni ritkán, idegenekkel szemben különösen. A regionális különbségek nagyon sokat számítanak, és nem hiszem, hogy az általad leírt tapasztalatok elégségesek egy nagy általánosításhoz -- akár arra, hogy mit kell vagy nem kell megkönnyezni. Ahogyan eredendően az enyémek se, vagy TM-éi se. Te ne sirasd a te őseid környezetét, én meg siratom az én őseimét, akik szintén a földből éltek. Valószínüleg más régióban.

Én a Dunántúlon élek: most azért van netem, mert egy hétre hazajöttem a szülői házba (egy mezővárosba). Amúgy meg akkor, ha bebiciklizek a városba (ca.10 Km). A faluban hetente 3x van net a Teleházban, kb. 4 órára, de augusztusban zárva szabadság miatt. Óvoda van, posta még van, iskola már nincs. Ennek a perifériája, ahol életvitelszerűen élek, nem sokban tér el az általad leírtaktól. Áram van, földút van, gáz nincs, víz a ciszternában, fa a fészerben. Az oktatás a városokban van, naná, hogy van migráció. Romantika? Megvannak a saját tapasztalataim akár a családból is, baráti körből is. Nyilván a növénykultúrától is függ az életforma. Felénk pl. nincs dinnye.

tresh 2008.08.24. 16:26:09

Szomorú, meg minden, de azért a végén csak kiböki a csávó, hogy segélyen él. Hát erről ennyit.

mr.joshua 2008.08.24. 16:56:45

Erről ennyit?
Javaslom nézd meg gogli örszön ezt a Besencét. Egyutcás falu a határ mellett, körülötte földek, meg egy erdő. Nem vagyok segélyfanatikus, de lássuk be, itt nem lehet sokmindent dolgozni.

JámborAndrás · http://magyarinfo.blog.hu/ 2008.08.24. 17:46:45

Nem, néztem meg a videót de én látam ezt a filmet.
Ezért nem szabad a segélyrendszert globálisan átalakitani, hanem helyi szinten a 47 elmaradott kistérségben külön.
Nem a segélyel van, baj hanem azzal aki visszaél vele, legyen gazdag szegény, cigány-nem cigány.

Francois Pignon 2008.08.24. 19:06:49

OFF, elismerő szavak a Népszabiban:
"Hegyi voltaképpen a jobboldal általa kárhoztatott politikáját tartja követendőnek pártja számára. Azt a bátorságot, amivel a hazai középjobb "mer" nem megszabadulni saját örökségének legrosszabb részétől. A lehangoló jobboldali összkép ellenére is feltűnik azonban, hogy megjelentek a honi konzervatív gondolkodás olyan műhelyei, amelyekben megkezdődött a revízió és a szelekció, a hagyománykeresés: ilyen a Reakció és a Konzervatórium blogközössége, vagy a Kommentár című folyóirat. Célszerű volna, ha az MSZP teoretikus hajlamú képviselői is vennék a valódi intellektuális bátorságot ahhoz, hogy végre elkezdjenek valami hasonlót."
www.nol.hu/cikk/504087/

tewton 2008.08.24. 21:21:09

Pignon,
ez nem egy natív Népszabi-szöveg, hanem a Vári Gyuri / Nagy Levin szavai, aki a tudatosan felvállalt _konzervativ_ zsidó álláspontot képviseli pl. a Judapesten is.
Nyilván olvas minket :)
Majd ha Gábor György mond ilyet, vagy Babaarc Eszter, akkor...

Francois Pignon 2008.08.24. 21:29:16

Az világos, de az olvasók ilyesféle lábjegyzet nélkül olvasák. ;)
És talán többen is, mint akik Széles méltató szavait hallgatták. Matúzról már nem is szólva. ;)

tresh 2008.08.24. 22:24:46

mr.joshua, (2008.08.24. 16:56:45)

Idáig abban a hitben voltam, hogy földeket meg lehet művelni, az erdőben lehet vadászni, fát vágni. Ezek is munkák, nem? Gyakorlatilag önellátó lehet a falu, amivel már féllábbal a paradicsomban vannak. Ezen felül persze nincs sok lehetőség, de 144 emberről van szó. Ha karriert szeretnének, bizony költözni kell.

irrelevant 2008.08.24. 22:31:40

Ahogy azt Móricka elképzeli...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.08.24. 23:07:56

Tresh - kapaszkodj meg! az erdő magántulajdon, legfeljebb galyat szedhetsz benne, ha engedik. Ha nincs földed, nézheted a másét. Vadászni...? Te jó ég, hol élsz, ember.? Marad segély, meg a feketemunka. Most megy a bodzázás mifelénk. Van csigázás, gyógynövényezés, ilyesmik. Az is igaz ugyn, hogy sokaknak büdös a munka. Elszoktak tőle.Megállapodtam valakivel, hogy lenyírja a két birkámat. Megjött időre, de átment még inni egy sört a szemközti kocsmába. Azóta ott van. Ilyen is van. De hajnalban jönnek a mikrobuszok az emberekért, mert aki akar, találhat munkát, ám ahhoz is "jó" helyen kell lenni a falunak. Én tizenhatodik éve élek itt, de egyre csak jönnek a húsz kilométerre lévő gazdag városból....Miért..? Kihalni...? Végigolvastam a kommenteket - sokan úgy szólnak a témához, hogy fogalmuk sincs a mai falvak életéről. Jelentem Önszervezödnek. Megpróbáljnak valami képet kialakítani magukról, maguknak. Kezd tartásuk lenni, lásd falunapok. Szinte versenyeznek. Keresnek valamit - a múltjukban, a hagyományaikban. Persze Besencék is vannak sajnos. Ilyen helyeken az iskola megszűnésével kezdődik a süllyedés.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.08.25. 05:12:10

Egy kis faluban nőttem fel, nagy élmény volt Budapesten tölteni néhány napot (nem éltek rokonok Pesten, így egyetemi éveim előtt talán kétszer volt ilyen, egyébként mindig csak átutazóban jártam a fővárosban). Szívszorító, hogy ez nem mindenkinek adatik meg. Mint ahogy az is szívszorító, hogy a Józsefváros mélyéről milyen ismeretlen világ lehet még egy Margitsziget is...

Mária 2008.08.25. 09:18:35

Két dologra figyeltem fel:

1. A megszólaló emberek gondolatainak 90%-a a kifogásokról szól. Miért nem lehet, miért nem akartak eddig, miért nem lenne érdemes felutazni a fővárosba. Ezeket a jól begyakorolt kifogásokat már a kisgyerekek is kifogástalanul fújják...

2. A gondolatok maradék 10%-a pedig a rózsaszínű, kábító álmodozásról szólt...

Senki nem beszélt arról, hogyan tudná mégis megvalósítani ezt az álmát. Mit kellene tennie érte? Hogyan kellene hozzáfognia? Mi lenne az első lépés annak érdekében, hogy láthassa a fővárost, mielőtt meghal.

Talán úgy, hogy le kellene kaszálni maguk körül a derékig érő gazt, be kellene vakolni a szobakonyha falát, ki kellene festeni, meg kellene javítani az ajtót, ablakot... kellene ültetni pár bokor krumplit, tartani pár tyúkot...

Amíg valakiben magában nincs VÁGYAKOZÁS, nincs akarat, addig segíthet neki bárki bármekkora összegekkel, mindig is szerencsétlennek fogja érezni magát...

Mária 2008.08.25. 09:33:13

Megnéztem a google maps-on: Barcs 48 km-re, Pécs 39 km-re, Siklós 35 km-re van a falutól.

Az tény, hogy Budapest 238 km-re, de kis lépésekkel kellene kezdeni.

Téglagyári Megálló 2008.08.25. 09:58:58

ergé 2008.08.23. 18:36:32
"Én válogatott pestieket vinnék Besencére, és ott hagynám őket egy hétig. Mihez kezdenének? "

No, az jut eszembe, amikor Somoskára látogattam (csángó falu Csikszeredától még pár óra buszútra), családoknál voltunk elszállásolva, másfél nap után két fővárosi lány fejvesztve hazamenekült, mert nem volt fürdőszoba...

Ettől nem függetlenül meg a Subbacultcha hirlevél örökbecsű közvéleménykutatása, amelyben azt tudakolták, miért jobb vidéken élni, mint Budapesten. Az egyik vezető válasz az volt: mert kevesebb a paraszt...

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.08.25. 10:12:09

én ol. voltam egyszer:) falun

volt fürdőszoba
meg parasztok (pejoratív értelemben is)
meg hajnalban az ablakom alatt dajdajozó részeg fiatalok

teljesen otthonosan éreztem magam:)

Téglagyári Megálló 2008.08.25. 10:24:12

Szia Hannibál, végül nem mentem Barbaro koncertre. Milyen volt?

tewton 2008.08.25. 10:24:51

Kedves Mária,
nem biztos, hogy ezek az emberek szerencsétlennek érzik magukat.

Ha úgy teszed fel a kérdést, hogy az itt kommentelők közül miért nem volt már mindenki pl. kapolcsi napokon (direkt nem Besencén, hanem egy olyan faluban, ami nagy publicitást kapott és eléggé urbán-komforttá vált), akkor is "jól begyakorolt kifogásokat" kapnál?

Amúgy meg azt gondolom, az itt látható emberek pont azok, akik kapálnak, tyúkot ültetnek, kaszálnak. A munkanélküliség nem mindenhol dologtalanság. Akikre te gondolsz, azok azok, akiknek lerohad a vakolat a házukról, ki van törve az üveg az ablakból, de azért ott van rajt a parabolaantenna.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.08.25. 11:04:46

Maria,

en nem vettem eszre a vagyakozas hianyat, kulonosen a ket kisgyerek eseteben. Egyebkent a kilencveneves evekben Romaniaban, ha jol emlekszem, alapitvanyi szervezessel ment, hogy csango gyerekek szamara a nyari szunetben nehany nap "varosi" vakacio osszejojjon (teny, nem a fovarosban, hanem pl. Varadon). Nem tudom, a dolog mukodik-e meg, de itt is valami hasonloban latnam a megoldast.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.08.25. 11:17:28

off
TM
végül én sem
csak a legvégére értem oda

ott ragadtam URH-n
(nem azért, mert annyira jó volt, henm mert ...csak..:)

on

Szibarita 2008.08.25. 15:46:08

Ugy van, attol meg, hogy a Nepszabiban leirnak valamit ami dicseri a reakciot, nem szabad altalanositani es belatni, hogy a Nepszabi nem egy dorgolozo lap, vonalas modon ilyenkor ki kell allni es kovetelni, hogy a Nepszabiban is mindenki pont ugy publikaljon, mint mondjuk a Heti Valaszban. Mutassatok hasonlot a Magyar Hirlapbol vagy a Magyar Nemzetbol.

Oslakos pestikent egyebkent a fasz kivan az ujonnan bevandorolt hosszuarcuakkal, akik krokodilkonnyeket hullajtanak a falujuk utan es mindenkinek Budapestet szidjak, mikozben szabad akaratukbol elnek itt. Kozhelyes, de teljes mertekben igaz: Nem muszaj budapesten elni, legalabb becsulettel lehet gyakorolni a lemondas erenyet.

Paraszt meg kb ugyanannyi van kisvarosban, nagyvarosban, vilagvarosban, nem lattam eleg kulonbozo falut, hogy nyilatkozzak.

Gabe2 2008.08.25. 17:15:20

Kedvesz Szibarita, ehhez mit szól?
index.hu/politika/belfold/2006/valasztas/pturul/lsz080825/

Amúgy meg azt, ha valami tényleg szar, azt nem lehet szidni? A long-face (szép tükörfordítás, lássuk, hogy teccik tudni angolul, és már a magyar kifejezéseket is onnét veszi) gyüttmentek (ez pl. kifejezettten falusi hozzállás...) is ezt választják, de sok mindent máshogy is láthatnak...

nénike · http://mandiner.hu 2008.08.25. 17:20:45

Öcsém egyetemet végzett, én főiskolát. Ő tanyán él 230 km-re a fővárostól, én Budapesten. Nála tüzifa áll a sarokban, nálunk wifi router. Ő kétszer annyit dolgozik, én kétszer annyit keresek. Ő gyakran fel(át)jár Budapestre, én nagyritkán zötyögök le hozzá. Utálja az urbanizációt, nekem bejön néhány szolgáltatása.

Mindketten megtaláltuk nagyjából a számításunkat.

Szibarita 2008.08.25. 17:49:20

Azt szolom hozza, hogy a jobboldal nem hajlando bealdozni Schmittet. Azt nem allitom, hogy ertem a Fideszt, azt viszont igen, hogy a jobboldali sajto nagyon rovid porazon van tartva.

Ha Schmitt nem beszelt volna hulyesegeket az olimpia elott (vagy beszelt volna mast), most masrol szolna a jobber sajto.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.08.25. 18:01:47

OFF
Akkor lennétek ám bajban Szibarita, ha sikerült volna Gyárfásnak a puccs, nem lenne most kit szidni. Bár Orbán azért kéznél van :)

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.08.25. 18:32:51

Nem olvastam el az összes kommentet, lehet, hoogy írtál már valaki.
Szóval azt nem tudom, hogy tudjátok-e, ami ennél még egy fokkal durvább szerintem, hogy vannak olyan budapesti gyerekek, akik még életükben nem látták a Dunát, sose voltak még másik kerülteben, mint amelyikben laknak. Ez is nagyon súlyos felelősség.

felhőkarcoló 2008.08.25. 18:34:31

Az eredeti cikkhez szólnék hozzá.
És nem a kommenteket kommentelném:))

Sajnos nem egy olyan ismerősöm van, aki sir.
Sir, mert rosszabbul él mint 20-15-10-5-1 éve.
Aki azon sopánkodik, sajnos idén nem tudok elmenni külföldre, mert vennem KELLETT a gyereknek lakást, autót, mit tudom én mit. Vagy.
Felforgatjuk az egész lakást, és az új konyha, sokkal többe kerül, mint amire számitottunk.
De ezek az emberek hova is mennének? Egy jól bejáratott tengerpart, ahol süttetik a hasukat és teljes exkliziv kiszolgálásban van részük.
De akkor helyette hioa mennek? Egy fél csillaggal lejjebb adják.
Igazuk van, ha megtehetik, miért ne tegyék meg. Egyáltalán nem irigylem.
Csak ilyenkor mindig eszembe jut, én mit láttam ebből a 93.000 m2 országból? Nem kellene talán a saját értékeinket felfedezni? Biztos vagyok benne, lehetne gyönyörűbbnél gyönyörűbb helyeket találni. És én találok is.
De vannak embeek, akik a szomszéd falunál nem jutottak tovább.
Ez valahol elborzasztó és elképesztő.
Amikor a nagymamám 85 éves volt, és mondtam neki, megyünk a Margit-szigetre. Azt felelte, én még sosem jártam ott. Programunk volt, de lemondtam, és elvittem a 85 éves nagymamámat a Margit-szigetre, mert még nem látta. Akkor és ott a szivem egy kicsit összefacsarodott.
A nagymamám sóvárgó kérdését visszahallva, el tudom képzelni, mit érezhetnek azok az emberek, akiknek sose lesz lehetőségük a második falun túl jutniuk.
Kedves uraim és hölgyeim!
Nem tudom, lehetne-e ezen változtatni.
Lesz-e valamikor is módja és lehetősége a tényleg szegény vidéki embereknek megnézni a fővárost?
De azt tudom, mig egyesek azt irják itt, ez egy jó poszt, valószinű nem
Mert nemcsak a posztot kellene dicsérni, hanem a rászorulókat segiteni is.
Mert a szavaktól sajnos senki nem kap több támogatást.
Kérdezem én: Valaki a szavakon kivül tett le már az asztalra valami kézzelfogható segitséget?
Bármit. Ruhát gyűjtött, ételt osztott. Valamit, amit önzetlenül tett, amiért nem kapott semmit?

tewton 2008.08.25. 19:19:46

Valahogy nekem nem egy kategória az a vidéki, akinek nincs pénze, (kalkuláció a kommentekben) hogy felmenjen turistának Pestre, meg az a pesti gyerek, aki annyira mamlasz, hogy a saját lakóhelyén nem tud felülni egy trolira, villamosra, buszra, metróra. Az elsőkkel együtt tudok érezni, a másodikakat röhejesnek és szánalmasnak találom. Érzéketlen vagyok, tudom.

hcrules 2008.08.25. 19:36:00

tewton,

nekem is ez jutott esembe.Én kérek elnézést hogy nem tudom sajnálni aki nem tud átmenni a szomszéd kerületbe...

irrelevant 2008.08.25. 19:59:01

tewton, igazad van, bár calam szerintem a VIII. kerületiekre gondolt.

felhőkarcoló: igen, egyszer-kétszer már csináltam ilyet. Nem egyedül (mondhatni nem önállóan) és nem elégszer, bár ebből valószínűleg sohasem lehet elég. Sok ilyet kellene még csinálnom.

Azt nem értem, miért savanyú a szőlő. Ergé kiteszi posztba az ügyet, mi sajnálkozunk rajta pár kört, elolvassa pár száz, esetleg pár ezer ember, és ki tudja, születik az ihletből egy újabb és újabb cikk vagy riport, és valaki majd talán segít. Nem rohanhat az ember mindig segíteni mindenkinek, akit megsajnál. Úgyhogy ezt számon kérni kicsit demagóg szerintem.

Egyébként meg a valódi segítség, ami nem buszbérlés és kirándulásszervezés kérdése, hanem a társadalmi méretű szociális változtatások szintje, ott kezdődik, hogy a társadalomban tudatosítjuk a problémát. Erre ez a cikk tökéletesen alkalmas.

nénike · http://mandiner.hu 2008.08.25. 20:26:26

Bezzeg a románok. Most jöttem haza odaátról, hát minden ötödik autó olasz vagy spanyol rendszámmal fut. Ezek nagy szegénységükben Ibériáig, Malagáig, Toscanaig másztak. Milyen furcsa.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.08.25. 20:43:14

Felhőkarcoló: "Kérdezem én: Valaki a szavakon kivül tett le már az asztalra valami kézzelfogható segitséget?
Bármit. Ruhát gyűjtött, ételt osztott. Valamit, amit önzetlenül tett, amiért nem kapott semmit?"

Csak azért válaszolok, mert kérdezted:

Én igen. Nem részletezem.

Szibarita 2008.08.25. 22:36:59

Gyarfas a leheto legrosszabb valasz lett volna arra a problemara, amit Schmitt generalt. Most sem arrol van szo peldaul, hogy miert koltunk harmadannyit sportra mint masok, hanem eppen matricazzak az ifju idiotak, hogy Gyurcsany a hibas.

nemkellnemzetivagta 2008.08.25. 22:56:05

én most tudtam meg (teljesen véletlenül), hogy létezik tízenhetedik kerület. lehet, hogy ellátogatok oda még most, koraősszel.

szibarita, a gyurcsány a hibásra először azt hittem, valami szoci szervezés. gyurcsány a hibás. persze. érted? posztirónia, duplafenék, ilyenek. de nem. így tényleg nagyon béna.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.08.25. 23:36:27

valóban VIII. kerültei kisgyerekekre gondoltam és ők azt hiszen, nem mamlaszságból nem mennek el a Dunáig, ennek biztos, hogy sokkal mélyebb oka van

odonkor (törölt) 2008.08.25. 23:55:48

Szibarita, azt azért nem kéne elfelejteni, hogy Budapesten sok vidéki csak "félig él önszántából". Míg egy vidéki kisvárosban aligha találsz munkát diplomásként, Pesten a cégek mindenkit fölvesznek. Vagy ha éppen dunántúli vagy, mint pl. én, akkor komolyabb egyetem szempontjából két választásod van, vagy Budapest vagy Pécs. A PTE meg csődbe van.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.08.26. 00:20:39

"Pesten a cégek mindenkit fölvesznek" Tényleg?

A VIII. ker egyébként pár kilóméterre van a Dunától,
vagy inkább egy-másfél. Az pár perc séta. Valószínübb
hogy nem is hallottak még a Dunáról. )

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.08.26. 00:35:04

azt hiszem, hogy ezek a gyerekek úgy töltik el a gyerek korukat, hogy nem mozdulnak ki a lakás-játszótér-bolt-esetleg iskola területről. Tuti, hogy hallottak már a Dunáról, ezért állítom, hogy valószínűleg ennek sokkal mélyebb okai lehetnek.

tewton 2008.08.26. 00:55:11

LG,
lehet, hogy a PTE csődben van, de attól még a wannabee hallgatóknak nem kell parázni. Első körben a tanárok szívnak. Van, amiben a PTE jobb :)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.08.26. 09:50:25

"LG.LG.LG · iranytu21.blogspot.com 2008.08.25. 23:55:48
Szibarita, azt azért nem kéne elfelejteni, hogy Budapesten sok vidéki csak "félig él önszántából". Míg egy vidéki kisvárosban aligha találsz munkát diplomásként, Pesten a cégek mindenkit fölvesznek. "

Ott a pont. Ennek számos oka van az esztelen központosítástól a helyi tehetetlenkedésig (megvan Budapesten is, csak ott a gazdaság valamennyire korrigálja a hatóságok munkáját), de nem várható el, hogy a gazdasági kényszerből fővárosi lakhelyre költöző állampolgár még a térdét is csapkodja örömében -- neadjisten hálás tekintettel nézzen föl az urbánus kultúrát felé oly intenzíven közvetítő Szibaritára.

hcrules 2008.08.26. 10:11:26

Sok olyan ismerősöm van/volt, aki diploma után elmegy/elment pár évre Pestre dolgozni, aztán hazajön, és annyi szakmai tapasztalattal már itthon is talál normális munkát. Van akinek tetszik, van aki utálja. De a legtöbben úgy vannak vele hogy mire családalapításra kerül a sor már ne legyenek ott. Ezt teljesen meg tudom érteni. Ne haragudjatok kedves pestiek, de én sem szeretném ha a gyerekem két madarat ismerne, a verebet meg a galambot (persze, tudom hogy a külvárosokban nagyon szép kis környékek is vannak). Mások külföldre mennek ki, ez igazából szakmától, nyelvtudástól meg egyéni beállítottságtól függ.

tewton 2008.08.26. 11:44:56

két madarat? meg még két gombát is, a hüvelygombát meg a penészt :)
(bocsánat, bal lábbal keltem)

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2008.08.28. 09:01:38

Évente heteket töltök egy 100 fős kis faluban, Nyugat-Dunántúlon.
Gáz-víz-csatorna-víztisztító-villany-internet-naponta mozgó bolt-két naponta friss pékárus bolt-familyfrost-fagylaltos-postás-állattápos. A gyerekeket reggel-este busz viszi suliba. Falubusz hozza az ebédet az előfizetőknek, intézi a gyógyszertári ügyeket, és minden egyéb ügyes-bajost, orvos hetente jön. Szemétszállítás-szelektív gyűjtők. Ipari adó nincs, nagyon kevés pénzből gazdálkodnak. Itt is van munkanélküliség.
Nem lehet sztereotípiákkal elintézni az ügyet.
Minden falu - és egyéb település más, sajátos tulajdonságokkal rendelkezik - amiket csak belülről láthat az ember.
Egyébként, ha pl. tehetném az egész Besencét befizetném egy pesti "nyaralásra".
Hány 'Besence' van az országban?
De pályázhatna az önkományzat, alapítványok jöhetnének létre, (talán vannak is ilyen célra?). Ha polgármester lennék egy ilyen faluban, minden lehetőséget megragadnék, hogy utaztatni tudjam az embereket.
süti beállítások módosítása