MySQL négymillióért - Egy kormányszóvivő.hu ára
2008. június 18. írta: TuRuL_2k2

MySQL négymillióért - Egy kormányszóvivő.hu ára

 Megérkezett a Kormányszóvivői Iroda válasza a mi és mennyi kérdésekre (a tegnapi tenderkiírás után). Csak erős idegzetű olvasóinknak!
A honlapok teljes költsége mintegy 200 millió forint, ebből a szerverek és az adattároló egységek ára bruttó 80 millió forint. Ehhez a tervezés, a rendszerintegráció, a folyamatkialakítás, a szabályozás, az adatfeltöltés, az oktatás, és a kapcsolódó szolgáltatások ára adódik hozzá, amely bruttó 100 millió forint. A rendszer szállítója a 2007. májusi központosított közbeszerzési eljárás során kiválasztott Synergon, valamint a HP Magyarország volt.

A szoftverekért, illetve a szoftverek örökös licenszéért kevesebb mint bruttó 20 millió forintot fizettünk. A szoftvereket a Synergon 4,1 millió forint értékben (MySQEL), a Digital Natives 9,6 millió forint értékben (közvetítő-, archiváló-, beszédfelismerő-, és kereső szoftver) és a Szoftver ABC 5,5 millió forint értékben (Adobe licencek) - biztosította a honlaphoz. A rendszert - biztonsági okokból és az ehhez kapcsolódó törvényi kötelezettségéből fakadóan - a kormányzati gerinchálózatot is üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. működteti.

 Tehát 80 millió a vasra (ránézésre egy HP ProLiant DL380G5 bőven sok lenne a feladatra, az nagyjából századennyiből megvan, persze a 80 milliós megoldás sem garancia), 100 millió a kiépítésre, oktatásra, stb. és 20 millióért vettek liszenszeket - többek között állítólag a MySQL-ét 4,1 millióért. Sok mindent kinézek a Synergonból (pl. sz_ hívta fel a figyelmünket rá, hogy saját honlapjuk esetében hadilábon állnak a DNS- és webszerver-konfigurálással), de egy ingyenes adatbáziskezelőt csak nem számláznak ki négymillióért. Rendben, hogy van MySQL-ből fizetős Enterprise Edition is, de nem nagyon látszik, hogy mi szükség volt rá ebben az esetben.

 Közben sokan az oldal hibáinak kéjes (és köztársaság-ellenes) elemzésébe merülnek. A Kockablog a nem W3C-valid kód miatt füstölög, Pollner szerint a secure felületen is csak videókat lehet töltögetni. Sajnos a hétfő reggeli, valós adatokkal végrehajtott regisztrációmat még mindig nem hagyták jóvá. Ha meglesz, megírom, mit tud az exkluzív sajtós felület.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr61526649

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Blogocska 2008.06.19. 09:12:53

kormanyszovivo.hu 200 millióért?Na, ez mellett már nem lehet elmenni szó nélkül… 200 milliót adni egy ilyen weboldalra (ami mellesleg aztán semmi szükség nem volt…) az már közröhely. Ráadásul úgy, hogy ugyanezel a CMS-el már több oldalt gyárto…

Trackback: Törzskocsma 2008.06.18. 17:25:15

Környezetvédő korrupció - Számoljunk együtt! 4. részErőteljes zöld fordulatot vett drága (copyright:TuRuL_2k2) kormányunk korrupciós stratégiája. Korrupció volt, van, és lesz, erről kár lenne vitát nyitni. A kérdés csak az, hogy mennyire csökkenthetők e n…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kalevalez 2008.06.18. 14:31:32

Most beindult a készítsűk ki kalevalézt malom? :)

Mivel a rendszerhez nem értetek, ez marad?

Hát legyen, sok sikert hozzá. :))))))

Hát megmondom a frankót: vasárnap éjjel búvárruhában le kellett merülnöm a Duna vize alá, ahol felvett egy álcázott fekete tengeralattjáró, amin megkaptam orbántól az utasításokat, mit kell védenem és mit nem, de nem köszönt kiúszáskor ezért bosszúból most szakértősködök.

heima (törölt) 2008.06.18. 14:31:38

kalevalez, jól látod, pontosan a balfasz hozzáállásod a probléma: ugyan jól látod, hogy itten csúnya lenyúlások vannak napirenden, de téged nem ez érdekel, hanem az h vlaki ezt szóváteszi. Az ilyen bicskanyitogató, lekezelő ballib miatt fog elkövetkezni az az állapot, hogy a nálam is betegebb egyének tényleg előveszik a nem PC eszközöket, aztán majd lehet magyarázni a szemüveg mögül, h jaj de kis képzetlenek vagytok, nem értitek h ez ennyibe kerül...

kalevalez 2008.06.18. 14:35:05

heima

Bocsi, de kezdesz bosszantani :). Nem fáj a vakbeled? Szívesen kiveszem Neked és sokkal kevesebbet számítok fel érte, mint egy vacak orvos. Sőt be sem kellene fáradnod a kórházba a lift van olyan jó hely, mint egy műtő, legfeljebb kevésbé steril :)))))))))))))

Liberté__73 2008.06.18. 14:36:05

"Az ilyen bicskanyitogató, lekezelő ballib.. " -- boccssss de már csak bal.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.06.18. 14:37:38

_lajoska_:
Szerinted mennyi a tervezett konkurens user? Az a HP szerver vidáman kiszolgál napi néhány 10e egyedi látogatót.

Hülyetojás 2008.06.18. 14:41:53

keresztapa67:
"...nem tudjuk, hogy az említett összegekben mennyi a "hardware/software maintenance + support..."
megaszongyahogy
"..sok pénzt kell fizetni a support -ért ha azt egy komoly(nagyobb) cégtől veszed igénybe, nem pedig egy bozótharcostól akit ha kicsinálnak a zebrán, cseszheted az egészet a sok barkácsolás miatt..."

Ja, mert az állami megrendelő olyan szerződést köt, amely nem garantálja a biztonságát: sem fejlesztői, sem üzemeltetői dokumentáció, sem forráskód, sem információ a reprodukálható build-környezetről, sem a késedelmes teljesítésre vonatkozó kötbér, sem az előtesztelésen kibukó triviális bug-okra vállalt százalékplafon, sem ...

Emellett ráadásul a projekt állami oldalon álló felelőse a megvalósító vállalkozó érdekeit védi a felhasználókkal (és az adófizetőkkel) szemben...

Aki pedig nem fogja be a pofáját az majd meglássa!

gotango01 2008.06.18. 14:41:53

heima tipikusan az az ember, aki szajkózza ugyanazt a faszságot, amit a többi ütődöttől összeolvasott a témában (természetesen az olvasástól a "tudás" birtokában van), de amikor már elfogynak az érvei, akkor marad az ólom és a fenyegetés.

heima (törölt) 2008.06.18. 14:43:02

kalevalez, szeretsz sorbaállni? még pár ilyen okos hozzászólás folyamatosan agadolva, aztán majd néhány beteg kisnyilasnak magyarázhatod a nagyon ütős poénjaidat, tudod pont mint nagyfater.

liberté: attól, mert éppen úgy látták jobbnak, hogy jogilag külön jobban lehet lopni/csalni/hazudni, attól még patkányok maradtak...

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.06.18. 14:43:07

a 200millából megmaradt 83milla. abból már vettem egy házat 46-ért és berendeztem 22ért.

heima (törölt) 2008.06.18. 14:43:56

gotango01, te mennyit kaptál a projektből?

Kispista (törölt) 2008.06.18. 14:45:15

turul, számolj ennek legalabb a 500000 napi látohatóval tuti számoltam volna, lehet hogy ritkán közelíti meg ,de nagyobb volumenű történés esetén simán előfordul, sőtt, + nagyon nem mindegy ,hogy milyen szolgáltatásokat kínál a weblap.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.06.18. 14:45:24

Nna, trollosodunk szépen. Ahogy kell. :(

gotango01 2008.06.18. 14:46:03

tényleg nem hiszlek el. attól, hogy valakinek azért van olyan érve/véleménye, amivel a 200 millió bár nem magyarázható, de a sok faszságra, ami 2. napja elhangzik a blogokon válasz, már tuti benne volt a buliban, bmw-vel jár és a seychelles-re készül.

de ha nem, akkor is golyót neki.

kalevalez 2008.06.18. 14:50:19

heima!

Nem hinném, hogy rettegnem kéne tőled, vagy bárkitől. Ugyan kis nyüzüge programozó vagyok, de van egy akkkora bátyám, kb, mint a Te szád, csak nem olyan mocskos :)))))

Mellesleg szegény nagyapáim sem igen rettentek meg néhány beteg kisnyilastól, egyikük a Donnál tünt el, másikójukat Vecsésnél lőték le a "beteg kisnyilasok" elvbarátai.

Egy jó tanács (tök ingyért): ha tudsz vitatkozni tedd azt, tudod, érvekkel, hozzáértéssel. Ha nem ne járasd le magad jobban a kelleténél.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.06.18. 14:51:20

_lajoska_:
500k napi látogató? A kormanyszovivo.hu lemossa az Indexet? :) Ez zseniális... Néhányezer látogatónál nem fog többet vonzani a napi egy-egy felkerülő új anyag.

porthosz 2008.06.18. 14:52:03

"Azt mindenki elfelejti,-a postásbicikliknél is- hogy ezek az összegek nem a tárgy árát képzik, hanem annak a fenntartását, a cégek számára a nagy üzlet pont ez.pl a microsoftnál egy mérnökóra 50e ez 1 óra 1 ember , lehet számolni, hogy egy komlett portál, évekig tartó üzemeltetése, és kialakítása mennyi lehet."

ez mekkora egy akkor bullshit duma hogy nem győzőm tartani a plafont nehogy leszakadjon.
Ugyanis a lecsóban 20-30 ezer forint közötti összegért kapsz egy vadiúj normál biciklit.
A postás bicikli darabja került volna 250 ezer forintban. Ám legyen ugye biztositják a szervizt...

Na de nem kell hozzá felsőfokú matek, hogy kiszámolhasd hogy ha egy átlag bicikli 25 ezer forint, akkor 1 "postásbicikli" árából kijön 10 db "versenyszférai" bicikli. Ergó a minden egyes postás évente kaphat egy vadiúj biciklit 10 éven át! Ez esetben viszont teljesen felesleges a biciklik fenntartásáról beszélni, hisz ha tönkremegy kapsz egy vadiujat. Akkor is ha csak a csengő ment tönkre. Akkor milyen szervizelés/karbantartás/fenntartásról beszélünk?

Ráadásié egy bicikli még nem egy f16-os hogy 50 főnyi szervizbrigád kell hozzá meg több százezer dollár a javitásához...

Az van itt bakker, hogy még egy mezei kinai piacos elemlámpát (érts: 1 db tok, 1 db kapcsoló, 1 db égő, 1 db elem) aminek a piaci értéke 250 ft, elemmel együtt 300, 5000 ft/darab áron vennék meg, mert hát szervizköltség...

Új Nick 2008.06.18. 14:52:26

ez az oktatás azért édekes kérdés, mert ugye vagy külső szereplő tartja karban a tartalmat, és akkor annak az oktatását miért is kell külön megfizetni? vagy köztisztviselők tartanak karban, akkor viszont mi is kerül annyiba az üzemeltetésen? a hardvermonitorozás???

a MyAQL-ből még a full extrás legnagyobbsupportos változat 2 évre is 8000 EUR, ami ugye 2M HUF, annál többre meg 2008-ban nem nagyon érdemes készülni... 4M HUF-ért szerintem egy svéd oda is költözik egy kempingágyra a szerver mellé. ami azért jó egy Drupalt futtató szerveren, ebből a kombinációból alig néhány tízezer fut világszerte, nyilván sok kritikus hiba lesz, ami ezen az alkalmazáson ugrik ki...

heima (törölt) 2008.06.18. 14:52:55

Akkor beszéljünk itt a szuperérvekről:

mégis mi az a tartalom a kormanyszovivo.hu-n, ami szupertitkos, kiemelt biztonságot, rendelkezésre állást, terhelhetőséget etc igényel, ugyanis az h vlami kormányzati oldal, az nem elég szvsz.

Csak a szociális és munkaügyi minisztérium egyedül viszi az alábbi portálokat:

www.epalya.hu/
www.antidiszko.hu/
www.ujpalya.hu/
www.romaweb.hu/
www.fogyatekosugy.hu/
www.bunmegelozes.hu/
www.equalhungary.hu/ stb stb

szerinted mindegyik alatt ott a 80 milliós szerver? pedig ugyanúgy mezei tartalom van rajtuk csak, nem az állampolgárok tb meg adózási adatait kell kezelni.

sydo 2008.06.18. 14:53:12

nekem meg apukám karatézik.

500e napi látogatóval meg ne viccelődjünk már. :) a max párszáz balos újságírón kívül ki fogja ezt nézni?

CrL 2008.06.18. 14:55:01

sdr: lesz egy jó nagy lefele tartó nézettségi görbe a botrány elülte után az biztos

Új Nick 2008.06.18. 14:55:12

na jóó, de ha pl. Szovjet Jóska félprecenként reloadol, hogy le ne maradjon a nagy hírről, akiro megcsináltuk, akkor kijöhet az 500 000 :-)))

Paranoid Android2 2008.06.18. 14:55:40

Azt szeretném megkérdezni az itt található szakemberektől, hogy ha kb max 400 csóka lóg az oldalon egy tájékoztató alatt (ennél jobban nem bírom tulbecsülni) akkor mekkora vas kell?
Jelzem én még mindig az orbánkormányos compag gépen nyomom (8 év), csak a monitor új, meg az egér, mert azok elkoptak.:)

G.T. 2008.06.18. 14:56:23

hát ez fun. Egy oldalra végre össze lettek szedve az aktuális tolvajok, fényképestül, természetesen jó pénzért.
A válasz oldal is jó 0 forintból...
kormanyszovivo.g-art.hu

heima (törölt) 2008.06.18. 14:57:42

kalevalez, nem azt mondtam, h én foglak "bántani", hanem azt h ha tovább folyik ez az általad is képviselt mindenkimagyarázunkmertnekünkérveinkvannak trend, akkor idő után unatkozó kisnyilasok úgy gondolják, h akkor elég ebből, ennyi volt. Olyan világban meg nem akarok élni, szal jobb lenne visszavenni az arcból.

gotango01 2008.06.18. 14:58:19

heima:
látod-látod, fogalmad sincs róla, hogy milyen funkcionalitással bír a sajtósoknak szánt felület, ennek ellenére fröcsögsz...

BOB 2008.06.18. 14:59:29

TheElf, irod: "A hardware kapcsán: egy ilyen projekt nem úgy történik, hogy beviszel egy tetszőleges szolgáltatóhoz 1 vagy 2 servert"

Marpedig dehogynem ugy tortenik. Csinaltam mar egy par ilyet en is.

Rwindx 2008.06.18. 15:01:11

_lajoska: Figyi, te idetolod a képedet akárhonnan, rögtön sufnitunning bt-zel, azért ne várd el hogy esetleg nem küld el valaki az egyik felmenődbe. Nagyon büszke vagy te valamire csak azt még nem látjuk hogy mire. Eddig idehánytad a napi 500.000 ezer látogatót. Az se zavarjon hogy a magyar lakosság kb 5%-ra internetezik napi rendszerességgel... Még valamire futja ebből az elánból vagy kicsit visszaveszel az arcból és normális hangnemben beszélgetünk? Én sem úgy kezdem általában a beszélgetést hogy "hello,

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.06.18. 15:01:14

Mondjuk én sem tudom mikor lesz max 2000nél több letöltés amire ekkora vas kell.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.06.18. 15:01:32

Lajoska, vazze, ez egy újságíróknak szóló, regisztrációhoz kötött, szigorúan szűrt látogatottságú honlap. Hogy a francba lenne 500e látogató egy nap? Megsúgom: 500! maximum.

heima (törölt) 2008.06.18. 15:02:02

gotang, miután a díszcigány részletesen felsorolta a fantasztikus tulajdonságokat, így nem értem ezen kommentedet. ennyire nem tudsz hozzászólni? ennyire be kell bizonyítani, hogy csak fideszesfröcsögőnemszakemberek kritizálják az oldalt?

Ez a név fog megjelenni a blogokban 2008.06.18. 15:02:12

Aki amellett érvel, hogy érdemes votl kiszórni a lóvét annak ajánlom figyelmébe UGYANAZT NULLA PÉNZBŐL: kormanyszovivo.g-art.hu/

Hülyetojás 2008.06.18. 15:02:31

gotango01-nek is fasza érvei vannak...
ül is mend1ik


Naszóval csak felkúrtátok az agyam.
Hát ez nem volt valami nagy teljesítmény...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.06.18. 15:03:57

Paranoid Android2:
Az általam belinkelt szerver vidáman kiszolgálná a 400 embert, videostreamestől-mindenestől.

Kispista (törölt) 2008.06.18. 15:04:01

porthosz

Ha te vettél magadnak tescos bringát, és az neked jó volt, mondjuk napi 100 km tekerés után akkor nem hiszem hogy mi tudnánk egymással értelmes vitát folytatni, hiszen más univerzumban élünk:)
3 év teljes szevízgaranciát vállaltak rá.
de ez amugy nagyon OFF, és az sem volt tiszta, csak szerintem nem akkora lopás mint amekkorát kiáltanak.

heima:

Ezeknek a portáloknak nyílván a napi normál használata, nem olyan súlyos, de mivel , ha jól tudom fontos közlési csatornának szánják, tehát ha valami nagy dorlog történik, akkor azt is rezzenéstelenül kell kibírnia, ezért nem méretezheted az átlagforgalomra, hanem az előrelátható legnagyobbra kell, nem úgy, mint a romawebet, vagy a többi lapot amit példának hoztál.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.06.18. 15:05:03

a másik, hogy az egész koncepció értelmetlen.

A nagy lapoknak ott vannak a tudósítói, a nagy tévéknek ott vannak az operatőrei, és persze ott van az MTI is.

Néhány percen belül már az összes komoly újság számára elérhető az MTI-s vagy FH-s anyag. A portálok még aznap du. beszámolnak róla. A Karakószörcsögi Figyelőnek pedig nincs szüksége a real time tájékoztatásra, mert megszerezheti az anyagot utána is, bőven időben.

Kérdéseket pedig egyszerű email útján bármikor fel lehet tenni.

Hülyetojás 2008.06.18. 15:05:12

Ha (akár suicid-szándékból) valaki mégis tevőleges segítséggel kíván szolgálni, akkor megtalál...

Na, csákó!

heima (törölt) 2008.06.18. 15:07:35

milyen fontos közlési csatornának? a public részében nincs eredeti tartalom, csak ami a meh.hu-n, minisztériumi oldalakon már megjelent, a zárt rész meg reghez kötött, pontosan tudják h mennyi lehet a max forgalom. milyen extra terhelésről beszélünk akkor???

kalevalez 2008.06.18. 15:10:47

Heima!

Megnyugodtam!

No akkor nézzük meg melyik általad felsorolt honlapon fut (hiszen ennél a honlapnál elméletileg ez lesz a lényeg) valós idejű, és VOD közvetítés (ezeket tuti megvágják, hogy ne unja magát halálra az ember gyermeke, ehhez meg ugyi emberek kellenek), az érdeklődök (újságírók, vagy talán a plebsz számára is) számára kérdésfeltevési lehetőséggel.

A real-time-hoz sávszélesség kell, jó kis studiógépekek (ha nem akarsz 192x128 ban nézni), a VOD hoz gyors gépek szintén szép sávszélesség, terhelés elosztók, (a 10000 Ft-os linksys router sem elég hozzá), gondolom fürtözve vannak a szerverek (a raid nem biztonság, csak játék).

Mindez megtöbbszörözve, hiszen tuti próbálkozni fognak vele. Van tudomásod mennyibe fájt a pink szolgáltatónak az ip tévé megvalósítása? Én véletlenül tudom, ennél jóval többe (és az magáncég, vagy mifene).

Egyébként nekem igazából mindegy, sok pénz 200 misi, csak arra szerettem volna reflektálni amit itt a sok szagértő összehord.

Tuti ki lehet hozni kevesebből is, de én ezt nem tudhatom. Amit tudok róla az alapján nem borzasztó az ár.

heima (törölt) 2008.06.18. 15:10:59

Kellene lassan listát vezetni a teljesen huszadrangú értelmetlen problémamegoldásoknak nagyondrágán by Gyurcsány-kormány. Ilyesmikre gondolok pl, hogy

-digitálistábla
-postásbicikli
-cigányoktatás közszolgáknak
-kórházi széf
-kormanyszovivo.hu

stb.

sydo 2008.06.18. 15:14:51

"Van tudomásod mennyibe fájt a pink szolgáltatónak az ip tévé megvalósítása?"
ja, teljesen egy kategória :D

Kispista (törölt) 2008.06.18. 15:15:16

heima

a motivációt ne tőlem kérdezd:)
ha ők annak szánják akkor az informatikai megoldás arról fog szólni.
Én nem megvédeni akarom őket,nem tudom, hogy kellett e ekkora, beruházás ehhez, csak azt próbáltam leírni, hogy bár soknak hangzik a 200M játszva el lehet költeni,főleg ,ha közbeszerzel.
A közbeszerzési törvény kötelez, fővállalkozó alkalmazására,ha a beruházés 10M fülött van nem tudsz egy céggel sem szerződést kötni.
kszfweb.econet.hu/portal/
pl állami cégek csak innen vásárolhatnak.
nincs piac ahol normális verseny van.

heima (törölt) 2008.06.18. 15:15:38

kalevalez, Andersen meghalt, ő volt nagy mesélő.
bölcsészeknek el lehet adni ezt a videostream nagy dolog 2008-ban dumát, de szerintem itt inkább hanyagold. Linkelve lett az igényeket bőven kiszolgáló HP szerver, supporttal, minden szarral együtt, töredékárért. MEg ne tegyünk már úgy, mint ah ez egy szűz zöldmezős beruházás és az állam nem látott még szervert.

"Amit tudok róla az alapján nem borzasztó az ár."
na látod ezért vagy balfasz

heima (törölt) 2008.06.18. 15:18:22

lajoska, senki nem azt kifogásolja h az összeg nem lett elköltve, hanem pontosan azt h el lett, azt meg pláne h hogy.

kalevalez 2008.06.18. 15:22:50

Heima!

Kezdek fáradni, de látom Te is.

Nem nagy dolog, de kell hozzá háttér (még egyszer leírom 500 000 Ft/óra-t fizettem egy teljes közvetítés supportért és ez az én hasznomból ment le, gondolhatod, hogy spóroltam). Ahogy minden jól megtervezett, biztonságos és bonyolult rendszerhez.

De lásd nem vagyok genya, törd fel, meddig tart az Neked 10-15 perc? Megfizetem a munkád, komi. :)))

No pá!

mtultras 2008.06.18. 15:26:26

Én a dumán is nagyon kiakadtam, hogy a vidéki újságírók nem látják meg blabla. Bakker, azok leszarják, mert van mti, vagy pedig központi szerkesztőségi anyagokkal dolgoznak, azok az emberek meg kimennek az ilyenekre. Helyi tévéket meg rádiókat meg nem érdeklik ilyen fasságok...Azon kívül, hogy használni se tudnák a streamelt szar minőségű videókat...

Poha 2008.06.18. 15:26:33

Mit ossze nem balheztok itten :-)
Elmennetek egyet sorozni egyutt, csak rohognetek ...

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.06.18. 15:29:18

1. OK, részemről elhiszem, hogy a szokásos "csurran-csöppen"-t is belevéve akár valós is lehet a 200 milla.

Rendben, viszont akkor sztem meg kellett volna hozni a döntést, hogy: "Köszi, akkor inkább most nem aktuális a dolog, annyira nem kell ez nekünk".

Amúgy meg ergének is igaza van itt:
ergé 2008.06.18. 15:05:03

Dolgozzanak csak meg a pénzükért az újságírók! ;)

2. Azért nem kéne átesni a ló túlsó oldalára sem:

Teszkósbicikli. MUHAHA:
homar.blog.hu/2008/04/15/teszko_gazdasagos_blt_megadisztroj

Kínai piacos zseblámpa kettőötvenért. MUHAHA.
Egy valamirevaló zseblámpa, amit mondjuk rendőri, vagy katonai célokra lehet használni (mondjuk egy SureFire) 25-30 rugónál KEZDŐDIK.

heima (törölt) 2008.06.18. 15:30:33

kalevalez, azért nem kell összeroskadni az érvek súlya alatt. tudom, nehezebb dolog az érvelés, mint a hanta meg mindenki más fröcskölődéssel való vádolása, dehát ilyen ez a popszakma.

hú ez a félmilla már az iptv, vagy ez vlami már vlami más vadítás? ebből a kit tud feltörni mit című kocka játékoból hagy ki pls, van a világnak olyan része is, ahol nem ez alapján mérik, h ki milyen ember, bármennyire is hihetetelnnek tűnik számodra.

Bit Rot 2008.06.18. 15:38:50

TV streamelés:
www.ustream.tv

Valaki említette a BBC példáját:
www.youtube.com/BBC
Youtube BBC's channel

De amúgy az alapvető probléma még mindig az, hogy a kormány azt hiszi, hogy mindent qrva jól csinál, csak a kommunikáció a szar.

Nem. Nem csak a kommunikáció a szar!

Kispista (törölt) 2008.06.18. 15:40:25

Úlfhéðinn

Ebben igazad van,ha 200M akkor igen, szerintem is meg kellett volna gondolni az elköltését.
amikor mást sem mond a marionett ember hogy nincs pénz.

Bit Rot 2008.06.18. 15:46:05

@kalevalez:
"még egyszer leírom 500 000 Ft/óra-t fizettem egy teljes közvetítés supportért"

Na, ez a különbség.
Ha a közvetítésed lehal, akkor az veszteség, csökken a profit.

Ha a kormányszóvivő közvetítése lehal, az nyereség, annyival is kevesebb hazugság.

Ezért felárat fizetni baromság lenne!

Már látom az új MSZP-SZDSZ szlogent:

"Merjünk nagyot lopni!"

0xFFFF 2008.06.18. 15:50:20

"keresztapa67 2008.06.18. 14:07:59
Tisztelt "Kollégák"! Jómagam 17 éve dolgozom egy nemzetközi bankban üzemeltetési területen, továbbá benne vagyok a beszerzési döntéshozó csapatban is, úgy-hogy van egy kis rálátásom a dolgokra. Először is szeretném leszögezni, hogy a 200 milliót én is sokallom egy kicsit, DE a sok magányos "genius" figyelmét szeretném felhívni, hogy azt nem tudjuk, hogy az említett összegekben mennyi a "hardware/software maintenance + support" ha ezek a kategóriák mondanak valamit ( "érdekes" módon a LINUX/MYSQL világban is sok pénzt kell fizetni a support -ért ha azt egy komoly(nagyobb) cégtől veszed igénybe, nem pedig egy bozótharcostól akit ha kicsinálnak a zebrán, cseszheted az egészet a sok "barkácsolás" miatt). Egyébként a Synergon jelenlegi tulajdonosi köre inkább köthető a Fideszhez de ez mellékzönge. Szóval mielőtt nagy mellénnyel nyilatkoztok arról, hogy én tizedannyiból is meg tudnám oldani, nem árt egy komoly szervezet számítástechnikai üzemeltetésében és beszerzésében való jártasság. Egyébként a mi rendszereink aktuális értéke 2,8 milliárd Ft és csak mondom, nem jön ki egy kisebb bank rendszere 200 millából "

Nagyot mondtál, üljél már le, már felnézünk rád !
Ez haver egy egyszerű portál, nem több, nem kevesebb. Ezért sok az a 200 milliócska adóforintokból. Az hab a tortán, hogy nincs közcélja, csak annyi, hogy a miferink ballépéseit mosdassa, mert ez a célja nem más. Erre a magyarország.hu-n is lenne lehetőség, az már kész van, azt sem olvassa senki.

Egy bank rendszere profitot termel és azért is kurva drága, mert minden beszállító tudja, hogy extra profitot készülnek a cuccal termelni, ezért más ársávokat alkalmaz, mint mondjuk egy sima kis barkácseszközöket gyártó kft-nek. Egy banknál nagy gazdasági veszteséget okoz egy összeomlás, tehát erősen redundáns rendszereket használnak, pénzt nem kímélve, de megéri. A kormányszóvivő.hu viszont nem ilyen, ha omlik, nem történik semmi, veszünk az ibm-től új szervereket, storage technológiát, visszatöltjük rá az előző napi mentést és mehet tovább. Egy bank minimum fenntart:

- számlavezető rendszert
- swift végpontot, szabott árral, nincs alku
- giro végpontot, szabott árral, nincs alku
- illeszkedő alrendszert a kártyaauthorizációs központokhoz (visa, ecmc), szabott árral, nincs alku
- levelezőrendszert - mind külső, mind belső
- webes felületet, mint honlap
- webes felületet, mint ügyfélterminál
- mindezek backuprendszerét eltérő telephelyen
- mentések tárolását eltérő harmadik telephelyen
- és még ezer más rendszert, nem sorolom, mert könyvet tudnék róla írni.

DE EZ, AMIRŐL ITT SZÓ VAN, EGY PORTÁL BASZOD, NEM EGY RENDSZEREKBŐL FELÉPÍTETT KOMPLEX VALAMI ! Egy portál, aminek kell adatbázis a segge alá, valami storage systemmel, akár ibm, akár hp, akár sun, mindegy, valami pár szerver, ami a storage systemet tudja masszírozni és hajrá ! Ha ezt ma valaki nem hozza ki 50.000.000 HUF-ból úgy, hogy abban benne van még egy év üzemeltetés is, akkor bennem a sikkasztás gyanúja merül fel és jogosan. Ha te, kedves szakértő banki kolléga, összehasonlítod a bankodat egy portállal, az két dolgot jelenthet:

- olyan szar bankban dolgozol, hogy ez a portál felülmúl titeket technológiai és know-how terén is
- nem is értesz semmihez, csak volt egy jó ismerősöd, aki beültetett a készbe, valamibe, amit más megcsinált, majd te odaejtőernyőztél.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2008.06.18. 15:52:45

Amugy vicces, hogy Hulyetojas feljanlotta hogy konkret modon tesz valamit, de senki ra se bagozik, helyette osztja az eszt es felhaborodottan ordit
:D :D :D :D :D :D :D :D
Ez kesz monthy python, ezek vagyunk mi, a Judeai Nep Front

0xFFFF 2008.06.18. 16:08:08

És mit is kéne csinálni szerinted lowfast ? Meghekkelni az oldalt és feltölteni aktuális viccekkel ? Betörni a kopint-datorg szervertermébe és hazavinni a szervereket quake-ezési céllal ? Mit ? És miért pont ennek az ügynek a kapcsán ? Miért nem az autópályák kapcsán, az elbaszott TB rendszer kapcsán, a hasonló APEH rendszer kapcsán, stb. ?

Rwindx 2008.06.18. 16:12:15

0xFFFF: igen, kb ez motoszkált bennem is, főleg utolsó rész.

lowfast: Hülyetojásnak ebben a fázisban egy jogász tudna segíteni. Mivel soha nem láttuk a belsejét csak kivülről és egy részét, ezért "megszakértést" egy jogász szétszedné.
Első kérdés: "Önnek rendelkezésére áll-e a rendszer teljes technikai dokumentációja?" A válasz: "nem", kontra: "Akkor miről beszélünk?"

És nem az lesz a kérdés: "Az Ön véleménye szerint egy kb ilyen rendszer kb kerülhetett-e ennyibe?"
A projektet védő jogásznak a kezében lesz minden adat, nyilatkozat, "szakértői" állásfoglalás, satöbbi. Én mit kezdjek a saját szakértői véleményemmel, ha nem tudom mivel alátámasztani? "Nem szokás", "nem jellemző", "nem indokolt" ez egy bíróságon nulla. Ha a kezemben lenne a teljes specifikáció és minden technikai dokumentáció, akkor azt mondanám benne vagyok. De így?

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2008.06.18. 16:18:01

Mivel közpénz ha kérné mondjuk az index.hu el kellene vele számolni.

BOB 2008.06.18. 16:35:17

0xFFFF: még csak nem is portál, egy egyszerű weboldal.

Mr. Pink2 2008.06.18. 16:38:32



Érdekes, hogy azok akik szerint ez a 200 millió nem túl nagy pénz erre a projektre, azok mind szakértőként mutatkoznak be.

Nos, én is szakértőnek számítok, 13 éve ilyen projekteket vezetek, jónéhány kormányzati, minisztériumi portál fejlesztését is vezettem. Emellett az Európai Unió egyik minisztériumának hírportálja is a vezetésem alatt készült. De csináltunk olyan webes rendszereket, amelyeket a fél ország használ nap mint nap amikor vásárol.

Rövid bemutatkozásom után a véleményem:

- Ma a hazai piacon egy ilyen híroldalt (hardver nélkül) mint a kormanyszovivo.hu bármely cég meg tud csinálni max. 2 millióért. Aki csinált már ilyet, tudja, hogy a design-html-kódolás része kb. 3-4 hét. Komolyabb cég, alaposabb munkával, ismerve a közszféra projektjeinek nehézkességét, 6-10 millióért bármikor megcsinálta volna ezt a munkát.

- Hardver tekintetében ennél jóval forgalmasabb, üzletileg kritikus rendszereket fejlesztettünk már, általában össz. 4-5 millió forintnyi hardveren futnak. A 80 millió forint (ha jól olvastam a HVG.hu-n, 18 szervert vásároltak) teljes (és nyilván szándékos) túlméretezése a rendszernek, erre semmilyen reális műszaki okot nem tudok elképzelni.

- Nem igazán érthető, hogy mit értenek rendszerintegráció, folyamatkialakítás, szabályozás, adatfeltöltés alatt.
Egy hírportál jóváhagyási folyamatai egy, max. 2 lépcsősek, ezt kialakítani rutinmunka.
Nem igazán látom milyen rendszerhez kellett integrálni ezt a web oldalt?
Az adatfeltöltés pedig végképp érthetetlen egy szinte üres oldalnál (érdemes pl. megnézni az angol verziót).

- Szakértelem tekintetben is fura, hogy a Synergon kapta a munkát. A Synergon nem egy webes fejlesztő cég. Közel sem rendelkezik olyan tapasztalatokkal, referenciákkal ezen a területen, mint mondjuk a 10-20 piacvezető cég ezen a területen. Kíváncsi lennék mely cégek indultak a tenderen (mi nem).

- Meglehetősen jól ismerem a piaci viszonyokat, hasonló projektnagyságokat mind a magánszféra, mind a közszféra tekintetében, és ez alapján gondolom, hogy itt visszaéltek a közpénzekkel, és nagyságrendekkel több pénzt fizettek ki ezért a munkáért, mint amennyi a valós értéke. Hasonló történetek vannak. Ha ezt az oldalt 20-30 millióért csinálták volna, az ember összehúzza a szemöldökét, de 200 millió már kiüti a biztosítékot.

CrL 2008.06.18. 16:45:33

mr kobayashi from usual suspects:

egy védőszöveg a klónoldal blogjából:

kormanyszovivo.blog.hu/2008/06/17/lefexem_hiszen_mar_dolgoztam_a_lapon_4_orat#c2537858

a fenntmaradó 160 millióval persze továbbra sem tud a kommentelő elszámolni.

0xFFFF 2008.06.18. 16:49:42

Mr Kobayasi !

Nem, nem. Ezért, amennyiben portál és cms is tartozik hozz, amit le is oktatnak, nem reális a 20-30 millió. Bizony mondom néked, vastag profittal, de korrektül 50-70 között mozognánk. Ebben benne lenne természetesen az első évi teljeskörű üzemeltetés is. Ez közig cucc, nem fogják az interware szervertermébe betett gépekkel tolni sohasem.

Mr. Pink2 2008.06.18. 16:55:13

CrL: A belinkelt kommentelő szerintem téved.

"- a vas megvan, de valaki ezt karban is tartja, a rendszermernokok standard oradija kb. 30K Ft, havonta 10 orat biztos ra kell szanni, ez evente 3.6M Ft
- valaki karbantartja a szoftver oldalt is, ez egy kicsit tobb munka, evente kb. 5M Ft"

Ezek a webes fejlesztési területen teljesen téves számok.

1. Lehet hogy létezik rendszergazda aki 30K HUF / óra áron dolgozik, de a rendszergazdák 95%-a megelégszik 7-9K HUF / óra díjjal. Ez NEM üzletileg kritikus rendszer, itt bőven elég egy szimpla rendszergazda.

2. A szoftver karbantartására éves szinten 5 millió akkor kell, ha ez jelentős továbbfejlesztéseket jelent. Csak maga a szoftver karbantartása nem kerülhet többe egy ilyen oldalnál havi 30 000 Ft + ÁFA-nál.

Ezek a hazai piac viszonyai.

Kispista (törölt) 2008.06.18. 16:56:42

Mr. Kobayashi

Mint írtad, ismered a kormányzati projeket, szerintem azért a synergon, mert csak fővállalkozóval szerződhet a közbeszerzésen a minisztérium, nincs lehetősége 1 projekten belül szerződni a vasra, és a portálra.

Lehet hogy a 18 vasban benne van egy DMZ bővítés is,és a szándékos túlméretezést okozhatja a közbeszerzés rugalmatlansága, egy szerver beszerzése közbeszben kb FÉL!!! év,ráadásul, ha egy témára vett az ember valamit arra nem vehet fél év mulva még valamit, ezért még ha f@szság is kb 2-3 évre előre megpróbálja megbecsülni az igényeket.

Nem ismerem a követelményeit az egésznek,lehet hogy elloptak 150 M-et de az is lehet, hogy csak e mögé a közbeszerzés mögé bújva csiszoltak a rendszerükön az informatikusok, mert amúgy nem kaptak volna beruházási keretet.
Nem hiszem, hogy egyből lopást kell kiáltani.

Mr. Pink2 2008.06.18. 16:59:49

0xFFFF:

Mit értesz azon hogy portál és CMS is tartozik hozzá? Ha a portál alatt a látogatói felületet érted, nyilván van egy adminisztrációs felület is (CMS). A hazai közbeszerzéseken a hasonló portálokat 8-14 millió közt szokták megnyerni. Piaci cégnek megcsinálja bárki 5-8 millióért, mert könnyebb piaci céggel dolgozni mint kormányszervvel.

Én részt vettem már több hasonló projektben. Mindenhol betették végül a szerver(eke)t valamelyik szolgáltató szervertermébe, ezzel sosem volt semmi probléma.

Devil Inside 2008.06.18. 17:00:38

Poha, keresztapa67:
Talán kicsit túloztam és rosszul is fogalmaztam, most induló bank saját üzleti alakalmazásaira gondoltam. Hiányzik a számlavezetőjük ára, ezért nem teszem rá a fél tököm, de erősen kétlem, hogy csak az 200m lenne - nem Kapitiről van szó - ami innen indul, hanem a nem túl acélos, de legalább a főkönyvet is tartalmazó Flexcube-ról. Amit az egész bank informatikai hátterének megteremtésére költhettek, az nem igazán haladhatja meg ezt az összeget. (Jó, nem túl széles termékpalettával és szép nagy, normálisan felszerelt dealing-roomra sincs igényük.)

Azt se felejtsük el, hogy komolyabb bankoknál, amik igazán sokba kerülnek, azok a külföldi fejlesztésű rendszerek licensz és support-díjai (akár számlavezető rendszert nézzük, akár kereskedő rendszereket - Reuters, Bloomberg), a magyar fejlesztésű szoftverek bevezetése és üzemeltetése messze nem ugyanaz az árszint. Megfelelő redundáns szerverek beszerzésével és adatbázis-licenszekkel együtt is igen ritka a 200 milliós projekt.

Poha 2008.06.18. 17:05:35

Crl: elolvastam a linket + a koltsegeket
Azert en hozztennek 1-2 tenyezot, es kihangsulyoznam, h en is sokallom a 200 milkat.
Ha mar voltatok ilyen projecten, akkor tudjatok, h mennyire fontos, mindenki kedvence a doksizas. Plane egy allami projectnel. Ez egy rohadt barati aron is legalabb 30k/oraval kell szamolni. Es eltart azert rendesen sokaig, meg akkor is, h a project outputja ilyen ratyi, mint amilyen. Plusz szinten erdemes megemliteni az overhead koltsegeket, mint pld. management, admin, stb. Lehet, h ebben az esetben ilyenrol nem beszelhetunk, de valakinek ezeket a madarakat is ossze kellett fognia es koordinalnia. Jelentos osszeg tud lenni ez is. Nalunk ez pld. egy project 10%a volt. Aztan ugyi az installgatas/konfiguracio. Sztem nem tudtok egy nagy ceget sem mondani, aki ezekert nem szamol fel busas pezeket. 4-5-6 millakat. Ez igy van mindenutt a vilagban, nem csak itt a lenyulasok foldjen. Es itt olvastam vhol, h 18 szerver vagy mi, aze' az sok ido! Rendszerdoksi, stb. szinten sok ido, szinten sok-sok hozzaadott rendszermernoki munka.
Es, h miert draga egy tanacsadocegnel egy munkaora? Mert erre van piaci igeny. Ha nem lenne csodbemennenek. Es miert biz meg egy ceg tanacsadoceget? Mert nincs ra embere/tudasa. A nagy cegeknel ezek "alt." megvannak es rugalmasan tudjak nyujtani az emberi eroforrast, azaz van minden teruletre emberuk.(html coder, j2ee, unix, project manager, hidralika, mittomen)
... ismet emlitem, sztem is lehuzas, csak azert remelem ezt latjatok!

0xFFFF 2008.06.18. 17:06:20

"Mr. Kobayashi 2008.06.18. 16:59:49
0xFFFF:

Mit értesz azon hogy portál és CMS is tartozik hozzá? Ha a portál alatt a látogatói felületet érted, nyilván van egy adminisztrációs felület is (CMS). A hazai közbeszerzéseken a hasonló portálokat 8-14 millió közt szokták megnyerni. Piaci cégnek megcsinálja bárki 5-8 millióért, mert könnyebb piaci céggel dolgozni mint kormányszervvel."

Valaki felvetette itt, hogy nem portál és mit kell oktatni. Erre feleltem, hogy portál CMS-sel és azt oktatni kell.

"Én részt vettem már több hasonló projektben. Mindenhol betették végül a szerver(eke)t valamelyik szolgáltató szervertermébe, ezzel sosem volt semmi probléma. "

Ehhez képest nem valamelyik szolgáltató termében zörögnek a kormányzati oldalak, hanem nevesítve a kopint-datorgnál. Ezzel tényleg nincsen semmi gond. ...talán.

0xFFFF 2008.06.18. 17:11:22

%Information related to '84.206.0.0 - 84.206.255.255'

inetnum: 84.206.0.0 - 84.206.255.255
netname: HU-KOPDAT-20040614
descr: PROVIDER Local Registry
descr: Kopint-Datorg Ltd.
country: HU

kormanyszovivo.hu -> 84.206.44.167
kormany.hu -> 84.206.104.138
magyarorszag.hu -> 84.206.104.73
meh.hu -> 84.206.104.138
.
.
.
.

Mr. Pink2 2008.06.18. 17:11:27

_lajoska_:

Az még nem igazolja a Synergont, hogy vasat is kellett venni. Bármelyik magyar webes szoftverfejlesztő cég tud szervert szállítani. A nagyobbak még supportot is tudnak adni hozzá. Mi is üzemelünk rendszereket hardverestül 7/24-es rendelkezésreállással. Lehet hogy itt is ezt kérték. De míg mondjuk egy országos cég kereskedelmi vagy ügyviteli rendszerénél megértem hogy ez szükséges, hiszen napi szinten sokszázmilliós forgalmat bonyolít, addig egy híroldalnál ez alátámaszthatatlan.

Ahogy írtam, ennél jóval komolyabb EU-s portált fejlesztettünk, felteszem sokkal nagyobb látogatottsággal, ami jelenleg 2 (!) szerveren fut Luxemburgban az EU szerverközpontban. Gond nélkül fut, és nem izzadtak le az EU-s emberek, hogy miért nem veszünk hozzá még 10 szervert. :)

0xFFFF 2008.06.18. 17:15:11

Devil Inside !

KAPITI mi ? :) ...vagy midas ? ....vaaagy midas-kapiti ? :) sárga bankban dolgozol vagy olaszban ?

Mr. Pink2 2008.06.18. 17:16:15

0xFFFF:

persze hogy szükség van oktatásra. De ha megnézed, ezen az oldalon híreket, fotókat, és videókat lehet publikálni. Még ha jóváhagyásos rendszer is van (pl. Micike hírét az osztályvezetőnek kell jóváhagyni), akkor is ez adminisztráció oldaláról max. 1 nap alatt leoktatható.

Nem hiszem, hogy 2-3 embernél többen fognak ide anyagokat feltölteni, de még ha mondjuk 10-en is, és a kávét-ebédet is számoljuk, két nap oktatásban már a vizsgáztatás és óránként egy cigiszünet is belefér. :)

0xFFFF 2008.06.18. 17:16:48

Ez is kimaradt még:

Name: miniszterelnok.hu
Address: 84.206.108.7

Mr. Pink2 2008.06.18. 17:18:13

Poha:

Doksi írás "baráti áron 30K/óra" ??? Téged jól átvertek a barátaid ha ezt komolyan gondolod. :)

0xFFFF 2008.06.18. 17:18:19

Mr Kobayasi !

Egyetértek ! Bár én kialkudnék négy napot is és a maradék két napon elvinném kirándulni az oktatottak körét, hogy pozitív visszhang keletkezzen a fizetőnél. ...és ezt a meh-nél meg is lehet tenni :)

Devil Inside 2008.06.18. 17:18:41

0xFFFF:
A bankos vonal behozatala az én hibám volt és szemmel láthatólag nem gondoltam egészen végig a dolgot, sokkal több költség van ott, mint ami hirtelen felindulásból eszembe jutott.

0xFFFF 2008.06.18. 17:22:04

Oké DI, de sárga vagy olasz ? :)

Devil Inside 2008.06.18. 17:25:29

A sárgának dolgozunk. Annak az olasznak asszem nem, amelyikre gondolsz. :-)

ÁrPi 2008.06.18. 17:26:46

Hülyetojás 2008.06.18. 12:36:15

""Szerintetek a bátor kommentezéstől visszakapjuk a pénzünket?
Vagy legközelebb kétszer meggondolják magukat?
Esetleg éjszakánként verítékben úszva ébrednek?""

Szerintem HA rosszabbul aludnának az már bíztató eredmény lenne!

Amúgy nem-egyébként ezzel a másik üggyel, ami implicite az
egész informatikaoktatás ügye - MI a helyzet?
:

2008. Januárban...
Kivette a szabaddemokrata gazdasági tárca kezéből az oktatási szoftverbizniszt a szocialista irányítású MEH -Hiller haver-, és minden eddiginél nagyobb értékű, összevont szoftverbeszerzésre írt ki közbeszerzési pályázatot.

Három hazai cég megtámadja az oktatási és közigazgatási szoftverbeszerzésre kiírt tendert.
Nekimennek a microsoftos közbeszerzésnek.

itcafe.hu/hir/nekimennek_a_microsoftos_kozbeszerzesnek.html

Hülyetojás 2008.06.18. 17:39:04

ÁrPinak

OFF
Erről utoljára - jellemző módon - itt olvastam:
Something Rotten in Hungary
www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=49451
ON

0xFFFF 2008.06.18. 17:45:02

DI !

Hát igen, a sárga. Én is meleg szívvel gondolok rájuk :) Szép idők voltak.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2008.06.18. 18:12:37

Amúgy tényleg, sokat vitázunk a költségoldalról, mármint hogy tényleg ennyibe kell, hogy kerüljön a KERTI TÖRPE. Eközben szinte teljesen elfelejtkezünk arról, hogy a köz számára megér-e ez a "szolgáltatás" 200M-t, vagy akár egy árva lyukas garast is. Mármint oké, hogy egy kerti törpe sokba kerül, de mi a haszna, főleg, hogyha már van vagy kétszáz kertitörpénk raktáron.

Mert milyen plusszt nyújt ez a valami, az eddigi állapotokhoz képest? Elvileg ugye meggyorsítja a kommunikációt. De a plussz egy órányi gyorsaság (míg lehozzák a hírportálok, és onnan már a hagyományos média is lelophatja) tényleg megér ennyit? Azok az infók általában senkinek nem sürgősek, és szinte senki számára nem fontosak. De ha mégis olyan fontosak lennének, mert el tudom képzelni, hogy mondjuk egy tőzsdei kereskedő számára ezek fontosak lehetnek, azok biztos nem fognak a kormanyszovivo.hu-n lógni, hanem ennél sokkal hatékonyabb "távirati stítulsú" hírforrást vesznek igénybe.

De persze miért is kellene, hogy egy kormányzati beruházás a közt szolgálja?

Machiavelli 2008.06.18. 18:33:54

Paranoid Android2 kérdezed:"Azt szeretném megkérdezni az itt található szakemberektől, hogy ha kb max 400 csóka lóg az oldalon egy tájékoztató alatt (ennél jobban nem bírom tulbecsülni) akkor mekkora vas kell?"

Amit a közleményből ki lehet kb olvasni, az az, hogy Flash Media Server-el (~250e/szerver) oldották meg a streaming media-t. Ezt ismerve és 1 Mbites extrakurvajó stream-et feltételezve, elvileg elvinné egy szerver is, de én inkább 2-re raknám. Vasnak jó bermelyik nem high-end procival szerelt szerver ~4 giga RAM-al. Kell még nekik a konzerv nézegetésére is FMS, az mondjuk a konkurens userszámot nézve nyugodtan mehet egy harmadik szerverről. Web servernek 2 gépnél nem kell több. Ahogy összeszámolom, 5 szervernél nem lenne több az ajánlatban. Én mondjuk IBM Blade szervereket raktam volna, mert az nagyon könnyen bővíthető és közös optikai storage-ot, de ez a fullextrás változat. Ez hardware-ben mondjuk jó haszonnal max ~25 miller. A rávaló szoftver max 1 miller. Kell még az online közvetítéshez egy laptop a helyszínen, az legyen 0,5 miller.

Amit még említettetek, az az egyéb infrastruktúra. Nos az általam betervezett Blade Center-ben benne lenne high-end Ethernet switch a gépeknek és mindennek a Miniszterelnöki Hivatal géptermében lenne ugye a helye, tehát Internet és tűzfal költsége külön nincs, mert azzal elég jól el van látva a közig háló. Lehetne még költeni mindeféle NIDS, HIDS rendszerekre, ha nem tudnám, hogy ebből is már eleve a legjobbat használják a MEH-ben.

Az alkalmazói szoftver pedig egy kutya közönséges CMS, amit itthon kb 300-400 cég kapásból vág és bagatel összegbe kerül, de legroszabb esetben is 10 millió körül kijön. Jön ehhez még hozzá a Flash-es alkalmazás, az se lehet több 1 milliónál a videó megtekintéséhez.

Üzemeltetés címszó alatt nem tudom mit lehet még felszámolni, de erre is rakjunk 1 milliót / év.

A szoftverek supportjára (pl MySQL) és a megírt szoftver támogatására számoljunk 10 milliót, ami azért elég vastag.

Ha ezeket mind összeadjuk, akkor kijön:

25 + 1 + 0,5 + 10 + 1 + 1 + 10 = 48,5 millió ~ 50 millió.

Azt hiszem elég jó cuccokkal és elég vastagon számoltam, nekem biztos ez lenne első bökésre a nagyságrendi becslésem a dologról. Persze az ördög a részletekben rejtőzik, ez az összeg a megrendeléstől függően jelentősen módosulhat.
Mondjuk el tudnél még költeni rá 50 millát, de már elég nyögvenyelősen.

Machiavelli 2008.06.18. 19:04:02

Achtung-Achtung, most látom, hogy berogyott a kicsike, így (micsoda hackerbarát konfigurációs hiba) látszik, hogy Zorp tűzfallal van védve. Ez egy viszonylag kedvező árú hazai (linuxos) tűzfal szoftver.

www.balabit.hu/network-security/zorp-gateway/

Mondjuk rohadtul nem értem, hogy miért nem jó nekik egy DMZ a MEH-ben, de lelkük rajta.

Machiavelli 2008.06.18. 19:07:48

0xFFFF és Koba! Nem csak a dígó bank (BCI) és a sárgák használják a Midas termékét, de a népies németek is.

Kispista (törölt) 2008.06.18. 19:15:23

nem tudom miert huzzatok le a rendelkezesreallast,szerintem a presztizs legalabb olyan fontos ebben az esetben mint az uzleti haszon a verseny szferaban.en biztos kernek egy 7/24/4 est. es senki nem latja a kovetelmenyeket,lehet,hogy vaskos archivum,tobb evre visszamenoen,videoanyagok stb... bsr igaz ami igaz 18 szerver funkcioval valo megtoltesehez azert agyalni kellene egy darabig :)
elvileg publikus a palyazati felhivas,ha latnank jobbat lehetne vitatkozni...

Pol 2008.06.18. 20:04:57

A sok reklámnak köszönhetően annyian voltak kiváncsiak az új portálra, hogy már most belassult:
www.netdiag.hu/full_daily.asp?i=1296

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.06.18. 22:28:26

na jó, a halottmosdatók hagyják el a termet. a raiddel, a fürtökkel meg az összes orbitális baromsággal egyetemben. elmondom én, egy baj van. ma már mindenki ért a számítástechnikához. bezzeg régen...

Back in the good old days-- the "Golden Era" of computers-- it was easy to separate the men from the boys (sometimes called "Real Men" and "Quiche Eaters" in the literature). During this period, the Real Men were the ones who understood computer programming, and the Quiche Eaters were the ones who didn't. A real computer programmer said things like "DO 10 I=1,10" and "ABEND" (they actually talked in capital letters, you understand), and the rest of the world said things like "computers are too complicated for me" and "I can't relate to computers-- they're so impersonal". (A previous work [1] points out that Real Men don't "relate" to anything, and aren't afraid of being impersonal.)

aki nem tudna ángliusul: www.cab.u-szeged.hu/local/doc/UNIX/orlando/igazi.html

kérem kapcsolja ki. de most már tényleg.

Rwindx 2008.06.19. 00:41:54

Úgy nézem már elment mindenki :)
csend van.

fraki 2008.06.19. 00:48:56

a 30. komment elolvasásánál járok. Megjelentek a referenciakérő marhák.

dsaf45tgfdsgds
Tévedésben élsz. Vannak olyanok, akik nem húzták volna le az államot önként és dalolva. De mostmár tudjuk, hogy te igen.

fraki 2008.06.19. 01:18:18

A kommentek felénél járok. Megjöttek a szakmában utazók, a banki beszerzésben résztvevők, a nagyvállalati rendszert készítők, meg a többi egy kis rálátással rendelkező. Kedves barátaim! Ti hülyék vagytok. Nézzetek már rá legyetek kedvesek, a marha nagy rálátásotokkal a poszt tárgyát képező webszájtra. Akkor miről beszélünk? Az oké, hogy pozícióban vagytok, de úgy tűnik, nem tudtok megkülönbözteti egy nagyvállalati rendszert egy kormanyszovivo.hu-tól. :-/

Hülyetojás 2008.06.19. 08:07:25

Kaptam néhány bátorító szót.
Ez szívmelengető volt...

Inkább informatikusok jelentkeztek önkéntesként,
így a Tiszta Kezek Kommandó nem nagyon áll össze.
Gondolom jogászok kevésbé olvassák a blogot...

zsüber 2008.06.19. 08:18:11

Tojás:
Keresd szerintem Zugügyvédet. Ő webkettes, lehet, hogy átlátja az egészet. Legalábbis megérti, miért vannak ekkora lehúzások az állami közbeszerzéseknél.

Hülyetojás 2008.06.19. 08:39:37

Későn jövőknek egy rövid, szubjektív összegzés:

A kommentekből kiderül, hogy a szakma három,
többé-kevésbé jól elhatárolható szegmensre oszlik:
(eltekintve a hobbiszakértőktől)
- Sufnifejlesztők, akik ilyen-olyan okokból (kapcsolatrendszer hiánya, kifogásolható életrajz, deviancia, ...stb.) akár az éhezést is vállalva, nevetséges összegekért vállalnak megbízásokat. (Noha nyilván akad köztük néhány Mekk Elek, de szvsz nem számottevően nagyobb arányban, mint a másik szegmensben.)
- Realisták, akik jól belőtték a szabad piac megrendelői által fizetett árakat és ebből arcpirulás nélkül és kényelmesen megélnek. A megrendelők hozzá nem értését csak mérsékelten használják ki.
- Nagypályások, akik a több tízezer forintos mérnöki órabérükkel és a napi 2-4 óra effektív munkával töltött idejükkel durván játszanak az alábbi (etikátlan) előnyök legalább egyikére:
tisztességes verseny hiánya
megrendelő-megvalósító közötti aszimmetria
szakterületi monopolhelyzet

Nyilvánvalóan az utóbbiak a leginkább ellenérdekeltek abban, hogy a (részben laikus) megrendelők tiszta képet kapjanak egy-egy IT-termék és -szolgáltatás valós költségeiről.
(Ezért szakértői elemzésük nyugodtan figyelmen kívül hagyható.)
A számomra legrokonszenvesebb sufnifejlesztők viszont valóban nem rendelkezhetnek elég széles rálátással bizonyos területekre...
Egyedül a realistákban bízhatnánk, hiszen ők elvileg (többnyire) a piaci verseny felszabadulásában lennének érdekeltek, de meglehetősen paranoid módon rettegnek attól, hogy a sufnifejlesztők alulárazása még akkor is kiéhezteti öket, ha idővel a megrendelők megtanulnak különbséget tenni közöttük.

Vélemény?

Hülyetojás 2008.06.19. 08:42:25

zsüber

Kösz, már előjegyzésben van:
a hivatalvesztéssel járó fegyelmi esetén, remélem ott olvasshattok az esetről részleteket is...

deceiver 2008.06.19. 13:18:14

200 milla?
Ezek kezdők!
Ajánlott olvasmány az alábbi linken:
www.szatmar.ro/content/view/17274/1/

Rwindx 2008.06.20. 18:41:49

És ebben mi az új információ?
süti beállítások módosítása