Magyar magyar ellen - Önkormányzati választások Romániában
2008. május 31. írta: Szathmáry

Magyar magyar ellen - Önkormányzati választások Romániában

 „A magyar konyha nagy kincse a főzelék” – jelentette ki Lévai Anikó Kolozsváron. Hogyan kerül a főzelék az asztalra, Lévai Anikó meg Kolozsvárra? A válasz egyszerű: holnap tartják Romániában az önkormányzati választásokat, Orbán Viktor felesége pedig besegített a kolozsvári MPP kampányába. A főzelékek iránt érzett rajongásunkat félretéve megállapíthatjuk, hogy a kincses város polgármesteri székéért folyó küzdelembe a magyarok – legyenek azok kis-vagy nagymagyarországiak – kevéssé tudnak majd beleszólni. Pedig várható egy-két érdekes összecsapás. Ehhez kitűnő táptalaj az új román önkormányzati törvény. Keleti szomszédaink helyhatósági jogszabálya olyan, mint a világ maga: folyton változik. Újdonságként szerepel a törvényben, hogy a megyei tanács elnökét mostantól egy fordulóban közvetlenül választják (eddig a megyei tanácsok tagjai választották maguk közül az elnököt). Szintén egyfordulós a választás a helyi tanácsok és megyei tanácsok esetében. Második fordulót csak a polgármester személyéről tartanak (június 15-én), azokon a helyeken, ahol az első fordulóban egy jelölt sem szerezte meg az 50%+1 szavazatot. Egy romániai átlagszavazó – Bukarest kivételével – tehát négy szavazólapot kap majd vasárnap pecsételésre (1 helyi tanácsi, 1 megyei tanácsi, 1 polgármesteri, 1 megyei tanácselnöki).

    A magyarok szempontjából az eddigi választásokhoz képest a különlegességet az adja, hogy először indul az RMDSZ-en kívül magyar párt. Mégpedig a nemrég bejegyzett – Szász Jenő vezette – Magyar Polgári Párt. Az új alakulat honlapján is hirdeti: 78 napja megszűnt az egypártrendszer és ezzel új kor köszöntött az erdélyi magyarokra. Ez okból kifolyólag a szokásos magyar-román meccsel párhuzamosan, az erdélyi választók végigizgulhatnak egy magyar-magyar meccset is. Vegyük sorra!


(Az önkényesen és szubjektíven kiemelt, általunk érdekesnek talált csataterek . Ezeket vesszük most sorra.)

Magyar-román meccs


Szatmárnémeti

A magyar-román meccsek közül két megyeszékhely polgármesteri székéért várható majd nagy küzdelem. Szatmárnémetiben Ilyés Gyula regnáló polgármester mérkőzik meg kihívóival. Érdekesség, hogy Szatmárnémetiben kisebbségben van a magyarság (41%), négy éve mégis magyar polgármestert választottak. (Igaz nem egyedi esetről van szó, hisz Zsombolyán (magyarok aránya 25%) és Szászrégenben (magyarok aránya 30%) is magyar polgármestert választottak négy éve.) Kissé keveset beszéltek róla Magyarországon, de Szatmárnémeti a legnagyobb határon túli város, amelynek magyar polgármestere volt eddig.

Marosvásárhely


    Szintén nagy meccs várható, a legnagyobb erdélyi „magyar” városban Marosvásárhelyen, ahol a szatmárinál jobb nemzetiség arány ellenére (70 ezer magyar, az összlakosság 47%-a) nyolc évvel ezelőtt Dorin Floreát választották polgármesternek, aki négy éve is simán hozta a fordulót. A vele szemben induló jelölt Borbély László RMDSZ-es miniszter lesz. A történethez hozzátartozik, hogy Borbélyt nem igazán kedveli a vásárhelyi magyar közösség sem. Az MPP az egykori neves focistát, mai sztáredzőt, Bölöni Lászlót akarta ringbe küldeni, de az ő feltétele az lett volna, hogy ne induljon vele szemben másik magyar jelölt. Az RMDSZ ragaszkodott Borbélyhoz. Így Bölöni lemondta a jelöltséget és elszerződött a Rapid Bukaresthez edzőnek, a polgármester-jelölt meg Borbély lett. Persze a románok is tudják, hogy Marosvásárhely szimbolikus helyszín. Megtartani a várost lélektanilag sokat jelent. Éppen ezért Florea mögé felsorakozott az egész román pártpaletta. És hét a drága jó Dorint sem kell félteni, apait-anyait belead a lejárató kampányba. Borbély pedig csak EDDÁ-val tudott visszavágni. 

Maros megye - tanácselnöki tisztség


 Szintén érdekes lehet majd a Maros Megyei Tanács elnöki tisztéért folyó küzdelem. Eleddig Maros megye tanácsában a legtöbb képviselővel az RMDSZ rendelkezett (a 34-ből 15 hely), a megyei tanácselnök az RMDSZ-es Lokodi Emőke volt. Most közvetlen választás lesz. A tisztségért az eddigi elnök mellett elindul Tőkés András is az MPP színeiben. Ismerős a név? Igen, ő Tőkés László testvére. Sok esélye egyiknek sincs, hisz a román pártok itt is összefogtak és a nemzetiségi arányokból kiindulva ők szerzik meg majd a megyei elnöki tisztséget.

Magyar-magyar meccs


    Az igazi RMDSZ-MPP összecsapások a Székelyföldön várhatók. Az európai parlamenti választás eredménye is azt mutatja (bár a Tőkésre leadott szavazatokat nem lehet egyértelműen átkonvertálni MPP szavazatokra), hogy az MPP bázisát a székelyek adják.

Hargita megye - tanácselnöki tisztség  


    Szász Jenő, az MPP vezetője, eddigi székelyudvarhelyi polgármester húzott egy merészet. Lemondott az újabb polgármesteri küzdelemről és Hargita megye tanácselnöki székéért indul harcba. Az ellenjelölt az RMDSZ részérő Borboly Csaba lesz, aki az ifjúsági mozgalomban kezdte pályáját és verekedte fel magát az RMDSZ nagyjai közé. A negatív kampány természetesen itt is a tetőfokára hágott. A székely vasököl lecsapott Borbolyra.


 Érdekes módon a kampányra esett az is, hogy az román korrupcióellenes ügynökség vizsgálni kezdte Szász vagyongyarapodását. Nem ennyire durva, de ellenkapány, hogy valakik Szász Jenő emlékérmet küldtek a Transindexnek.

Sepsiszentgyörgy


 A székelyföld legnagyobb városának polgármesteri tisztségéért is öldöklő küzdelem várható. Az MPP részéréről, az erdélyi polgári napilap főszerkesztője, Csinta Samu száll harcba egy RMDSZ-es ifjú titán, Antal Árpád ellen. Antal bevetette kampányában a Fidesz által már egyszer eljátszott konzultációsdit, csak itt nem nemzeti, hanem városi konzultáció lett belőle. Apropó, Fidesz. A legnagyobb ellenzéki párt egyértelműen kiállt Szász Jenő és csapata mellett. A Fidesz vezetői egymás kezébe adták a kilincset a kampányban, hogy az MPP jelöltjeit népszerűsítsék. Az utolsó napokban egy máig harcoló Fidelitas alakulatot is ledobtak Székelyudvarhelyen, hogy segítsék Szász Jenő kampányát. Az MSZP (Bukaresttel ellentétben) nem kampányolt Erdélyben, bár lehet, hogy egy-két román jelölt melletti kiállásával mozgósíthatta volna a magyarokat.

Kovászna megyei tanács – elnöki tisztség


 Szintúgy nagy küzdelem várható a Kovászna megyei elnöki székért, ugyanis Tőkés László az EP választáson ebben a megyében tarolt. (Persze ebben közrejátszott az is, hogy a református püspökre a háromszéki református székelyek könnyebben szavaztak, mint a csíki katolikusok). Ha az EP eredményét nézzük, az MPP Kovács István unitárius lelkésszel biztosra mehetne. De. Az RMDSZ Kovászna megyében azt a Tamás Sándort indítja, aki a szövetségen belül is a jobbos vonalat viszi. (Tamás Sándornak jó kapcsolatai vannak a Fidesz felé, a tusványosi szabadegyetem egyik alapemberének számított.) A küzdelem nem lefutott.

+1. Tusnádfürdő


 Tusványos-rajongóink kedvéért említjük meg, hogy a tusnádfürdői MPP a polgármesteri  székért Albert Tibort, a Székely Fogadó tulajdonosát indítja. Lehet, hogy júliusban már ingyen lesz a pálinka?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr46496266

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: alternatíva 2008.06.07. 15:40:59

Erdély vs. Románia, avagy egy román tévés kiáltványáról Tavaly a milánói Malpesa repülőtéren egy kelta köntösbe bújtatott román reklámspotra folyt ki majd a szemem a 10-12 órás várakozás alatt. A Duna-deltából indult a film, aztán ortodox kolostorok köve…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.05.31. 13:29:17

"Szatmárnémeti a legnagyobb határon túli város, amelynek magyar polgármestere volt eddig"

Nem Szabadka?

tréfás kedvű felhasználó 2008.05.31. 13:34:09

Francois Pignon 2008.05.31. 13:29:17

nem, Szatmárnémeti!

Emmet Ray 2008.05.31. 13:38:50

Érdekes meccs lesz Székelyudvarhelyen. Szásznak nem sok esélye lett volna, eléggé utálta már mindenki, nem kicsit korrupt, állítólag.
Tusványost meg nagyon várom már. :)

zoli27 2008.05.31. 13:50:33

Nem túl nagy a veszélye annak, hogy az RMDSZ-es és MPP-s magyarok egymást ütik el az önkormányzati pozíciókból, és nevető harmadikként a román jelölt fog kikerülni győztesként az ilyen helyeken?

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.05.31. 14:24:39

Francois Pignon

Nem. Szabadka kevesebb, mint 100 ezer lakossal bír, míg Szatmárnémetiben 115 ezren laknak.

medve2 2008.05.31. 15:54:16

Szatmárnémeti úgy mindenből kiesik, különösen a a magyar túristaáradatbl. Én vagy 20-szot voltam Erdélyben, Szatmárnémetiben még soha. Szégyellem is magam.

tréfás kedvű felhasználó 2008.05.31. 16:17:44

medve2: nyugi, majd én megyek helyetted is jövő hét közepén! családi ház, az adja :)

countrystudy 2008.06.01. 11:31:17

az mpp-nek meg kell vívni a maga harcát,akarom mondani,meg kell találnia a helyét a romániai politikai térképen
több erdélyi barátom szerint az rmdsz teljesen rátelepedett a kinti magyarokra, építgetik gazdasági birodalmukat, megfélemlítenek embereket, ha útjukba állnak
az előző rendszer számos módszere tovább él, nemcsak a románság,hanem sajnos sok magyar fejben
ha bizonyítékra lenne valakinek szüksége,figyeljen oda cselényi úr duna tv-s uralmára/kultuszára

medve2 2008.06.01. 11:48:05

Countrystudy! És ennek az uralomnak a megtörésére Szász Jenő az alkalmas személy?

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.06.01. 12:18:42

Tud valaki részvételi adatokat?

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.06.01. 12:29:34

Szvsz amint a kampanyszlogenek is bizonyitjak, az erdelyi politikai elit szepen elalszik az igazi valtozas mellett. Es amilyen naivak/hulyek (kivant alahuzando) eszre sem veszik, hogy sajat retorikajukban jon elo az ellentmondas. Mert egyreszrol mindenkinek konnybelabad a szeme, es aradozik, hogy az emnnyire eloremutato, hogy Szatmaron, Regenben (vagy epp Szebenben) kisebbsegi a polgarmester - azaz elkepzelheto (Szeben eseteben biztos), hogy nemzetisegi hatarokon atnyulik egy-egy jelolt vonzoereje. Roviden: az mar-mar trivialis az emlitett elit szemeben, ha a romanok esetleg egy magyar jeloltre szavaznak. Ugyanakkor ugyanebben az elitben (mind az RMDSZ, mind az MPP szineiben) valamiert meg mindig el az a fals meggyozodes, hogy a magyarok szavazata majd csak magyar partok kozt osztodik szet. (Lasd meg azt a borzalmasan halovany varadi MPP szlogent, hogy "Megteremtettuk a valasztas szabadsagat".) Losz@rt es erre a roman partok mar ra is jottek. Pl. a PNL varadi polgarmesterjeloltje, Ilie Bolojan feloldalas (magyar) hirdeteseket szort a helyi magyar nyelvu napilapokban - tudvan, hogy van akinek Biro Rozika mar nem jon annyira be, de nem azert, amiert az MPP-sek gondoljak. Mert lesz olyan magyar szavazo akinek fontosabb, hogy a zoldfeluleteket ovjak es ne lehessen mindenkit megkenni a varoshazan, mint az, hogy most epp melyik monarchiabeli utcanevjegyzeket aktualizaljak. Erdekes lesz ennek a fuggvenyeben is nezni majd az adatokat.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.06.01. 13:21:29

dolphin!

Bizonyos mértékben igazad van. De. A román politikai elit ugyanolyan korrupt, mint a magyar, udmr-stülm, Szász Jenőstül. Miért szavazzon hát egy erdélyi magyar román pártra?
Ha egy ember identitását nézzük (szerintem) előrébb való az, hogy valaki milyen nemzetiségű és csak utána, hogy milyen ideológiával szimpatizál. Ellenkező esetben már csak az éveket kell számolni, hogy mikor lesz a következő népszámlálás, amin már románnak fogja vallani magát az illető.
A románok azokat a nemzetiségeket szeretik, amelyikből már csak egy tánccsoportnyi él az országban. Jó példa erre Szeben. Büszkék Nagyszebenre és a szász hagyományokra, de ezt most már örömmel teszik, nincs ugyanis tétje a dolognak. Az 550 ezer szászt már néhány évtizede megvetették a németekkel. Ugyanezért van az is, hogy míg Marosvásárhelyért foggal körömmel küzdenek (nagykoalíció a Nagy-Románia Párt, a szocdemek meg a PD-L között), az olyan helyeken, mint Szászrégen, Zsombolya vagy Nagyszeben leszarják a választást, mert a nemzetiségi arányok már rég eldőltek.

countrystudy 2008.06.01. 14:35:31

medve2! nem,távol áll tőlem,h vele azonosítsam a pártot,remélem,van ott nála alkalmasabb erre a feladatra
Szathmáry! nagyon igazad van,nemzetiségekből elég egy néptánccsoportnyi arrafelé

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.06.01. 14:48:12

Nyilvan az erdelyi magyar kozelet valamilyen szinten tukre az egesz romaniainak. Vannak marhara korruptak, kicsit korruptak, korruptnak latszok, es ha nagyon keresel talasz egy-ket becsuletes embert. Viszont a nagy szamok torvenye alapjan, tobb becsuletes roman lesz mint magyar, ergo nagyobb lesz az eselye, hogy (a szorvanyban) egy polgarmestersegre valoban ratermett jelolt roman, mint hogy magyar.

A nemzetiseg tromfolja az ideologiat resszel nagyon nem ertek egyet. Illetve van olyan eset amikor igen, amikor a magyarsag annyira veszelyeztetve erzi magat leteben, hogy minden ideologiai nezetkulonbseget tormffol a kulturalis megmaradas kerdese. De az ido folytan ez optimalis esetben elmulik. (A magyar kulturalis eletet mar nem a roman tobbseg veszelyezteti leginkabb Erdelyben, hanem a minoseg eloallitasanak es igenylesenek gyakori hianya.) Es ahogy a mo-i rendszervaltok kozt is elotortek az alapveto vilagnezetbeli kulonbsegek, ugy teljesen termeszetesen az erdelyi magyarok koreben is megtortent mindez. Az lenne a furcsa, ha ne igy lett volna. Es miert kellene valaki egy korrupt magyar jeloltre szavazzon, ha van egy ratermett roman jelolt? Varosa milyen polgarakent viselkedik, ha igy tesz? Vagy nem helyhatosagi valasztasokrol beszelunk? Az pedig, hogy ettol valaki elromanosodik az, ne haragudj, de szerintem megmosolyogtato. Nem lett attol angol meg egyetlen Londonban elo magyar sem, hogy reszt vett a harom hettel ezelotti polgarmestervalasztason, pedig ott nagyitoval sem talaltal magyar jeloltet. Magyarnak lenni az nem egy politikai vagy gazdasagi hitvallas kell(ene) legyen, hanem egy kulturalis ondefinicio. Akik azt hitetik el veled, hogy csak az "jo" magyar, aki szemeben minden egyeb hibat elfed a nemzeti egyuvetartozas, azok epp a legnagyobb kart okozzak a magyar kozossegeknek - hiszen lehetove teszik, hogy az inkompetens jeloltek fennmaradjanak.

(p.s: jelenlegi rendszerben egyebkent nyugodtan szavazhatsz egy "magyar" listara es egy roman polgarmester-jeloltre, ha onmagaban azert aggodsz, hogy elvesztodik a magyarsag kepviselete. De, mint a PNL mar az EP valasztasokkor raerzett, nehany magyar szerepeltetesevel lehet majd kanyaritani a magyar voksbol. Szoval mi lesz majd, ha egy magyar jelolt indul egy "roman" part szineiben? Szavaznal ra vagy sem...?)

countrystudy 2008.06.01. 17:39:38

ezt majd magyarázza el valaki a pesti zsidóságnak is, ők miért az szdsz-ben látják az egyedüli megoldást?

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.06.01. 17:45:50

dolphin!

Nézd én nem vagyok a Wass Albert-i nemzethalál vízió megszállotja. De egy asszimilációs folyamat úgy indul, hogy a gyermeket román iskolába adom, mert a magyar messze van. Aztán jön tovább, nincs magyar középiskola és egyetem a közelben, de nem is tudna oda menni a gyermek mert csak románul tud írni a szegény pára. A vége az, hogy hazamegy az egyetemről és úgy köszön otthon: buna ziua!

Tapasztalatom szerint egy román, ha van egy vendéglője, kávézója stb. nem fordít energiát arra, hogy magyarul is kiírjon bármit. Ahogy én tapasztalom a szórványban arról lehet megismerni a magyar helyeket, hogy vannak magyar nyelvű feliratok, étlap stb. A román arra sem veszi a fáradtságot, hogy magyarul kiírjon bármit is.
Ugyanígy van annak jelentősége, hogy egy település polgármestere magyar vagy román. Az asszimiláció megakadályozásának nagyon-nagyon fontos része a politikai érdekképviselet. Az erdélyi szászok példája is azt mutatja, hogy saját önkormányzattal 700 éven keresztül meg tudták tartani identitásukat. A XVIII. században betelepített svábok gyakorlatilag 200 év alatt a legvadabb magyarokká lettek (Erdélyben és Magyarországon is). A kulturális öndefinició csak abban segít, hogy megőrizzük a hagyományokat, meg a dédnagyanyánk cserépedényét, amit szépen kiállíthatunk a néprajzi múzeumban. A kulturális öndefiníció nem elég, az eredmény az lesz belőle, hogy a színpadon eltáncoljuk a mezőségi lassút, majd leülünk a sörpadra Bergenbiert szürcsölni, de már nem jut eszünkbe, hogy is mondják a sört magyarul.
Szerte a világban a példák azt mutatják egy nemzetiség csak akkor tud tartósan fennmaradni, ha teljes közösségként tud viselkedni (amiben benne van a kultúra is meg az önigazgatás is ( és a vallás is fontos)). Egyébként meg menthetetlen az asszimiláció.

Egyébként meg két hír Vásárhelyről, no comment:
itthon.transindex.ro/?hir=18048
itthon.transindex.ro/?hir=18051
Nem bíznak semmit a véletlenre.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.06.01. 17:54:22

Szathmary, en egy szot sem szoltam roman iskolaba jarasrol, es azt sem egeszen ertem, hogy jon ez a dolog ahhoz, hogy lehet-e egy roman polgarmester-jelolt ratermettebb, mint magyar kollegaja...

Ács Ferenc 2008.06.01. 19:06:56

Na, miénk már Mamaia?

dolphin: persze, hogy lehet rátermettebb, de egyrészt Erdély nem Nyugat-Európa, másrészt az asszimilációs törekvések nem lanyhultak az uniós tagsággal (ebben sokan hittek, mert klasszikus baloldali dogma, hogy a "fejlődés" majd mindent megold, dehát túrót, ez nagy marhaság)- szóval amíg nincs teljes jogegyenlőség a többségi nemzettel, addig igen nagy jelentősége van annak, hogy milyen nemzetiségű a polgármester. Nézd csak meg az elmúlt 89 évet. De hogy közben esetleg Markóék és Szászék is csirkefogók? Hát az bizony könnyen lehetségres. Nehéz ügy!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.06.01. 19:58:04

Szatthmáry, igazad van, én is 200 évvel ezelőtt betelepített svábok leszármazottja vagyok, természetesen vadmagyar :-)

Francois Pignon 2008.06.01. 23:04:49

Na most akkor az MPP-nek sikerült Székelyudvarhelyt és Hargitát is elvesztenie. Maros megyében viszont maradhat az RMDSZ-es tanácselnök.

tevevanegypupu 2008.06.01. 23:07:38

Elhet valaki akarmilyen messze Magyarorszagtol ha nem akarja, hogy a gyereke elfelejtsen magyarul az nem felejt el, akarmilyen nyelvu iskolaba jar is.Kicsit elter a targytol, de imadom azokat a magyarokat akik nemzetiszinu alsogatyaban jarnak es hull a konnyuk ha meghalljak a Himnuszt de a gyerekeik egy szot sem beszelnek magyarul, noha mindket szulo magyar anyanyelvu. Nem kell magyar kozossegben elni ahhoz, hogy az ember megorizze az anyanyelvet. Es ha Romaniaban magyar szulok gyereke elfelejt magyarul az azert van, mert el akarja felejteni. Ilyen egyszeru.

Zetek 2008.06.02. 06:53:35

tevevanegypupu 2008.06.01. 23:07:38
Szegény barom. A nyelv felejtés azért van mert a legtöbb embernek a nemzetiségi hovatartozása másodlagos kérdés. Vagy mert azt hiszik, hogy agyereknek jobb, ha atöbbségi nyelvet tanulja.

Graziano 2008.06.02. 09:14:15

Az éjjel végigjártam Csíkszeredát és Sepsiszentgyörgyöt. Néhány rövid megjegyzés a tapasztaltakról.
Szeredában Borboly eredményváró központja a sétálóutcában egy belső udvarban volt. Zene, pia, étel (a vendégek hozták a hidegtálakat), nagy kivetítő, Borboly plakátai a falakon. A társaság csupa fiatalból állt: többségükön rajta volt Borboly zöld kampánypólója is. Erre mondják, hogy csupa szép, 'jóarcú' fiatal. A karmester Kórodi Attila miniszter volt. Ő kiabálta túl a zenét, ahogy megtudott valamilyen részeredményt. Az elején minden győzelmi jelentésre ittak egy konyakot, de aztán egyre több lett a jó eredmény, egyre kevesebb a konyak.
Hosszasan beszéltem Borbollyal és megkérdeztem, hogy miben látta fölényes győzelmének az okát. Szerinte egyértelműen a saját pozitív kampánya, a door-to-door, a megye összes falújának a bejárása és a fideszes kampányelemek kritikátlan átvétele az MPP részéről együttesen adták a győztes képletet. Borboly plakátai elég meggyőzőek voltak, az RMDSZ helyett/mellett, saját arcát nyomta ezerrel, jól kinagyítva (a kampány nem egy szépségverseny) és korrekt üzenetekkel szórta meg a hargitai falvakat: Itt jártam, megismertem a gondjaikat, tudom mit kell tennem, valami ilyesmi. És nagy sárga smilely-k jelezték, hogy ő pozitív. Azt mondta, hogy vagy 200 km-t gyalogolt a kampány alatt. Szász Jenőnek nyomát se látták a falvakban, szerinte. A Fideszt sok dícsérő szó nem illette ebben a társaságban, nem csoda. De azért rossz volt látni, hogy ez a társaság akár egy fideszes kampánybulin is jelen lehetett volna, úgy 1990-ben. Azaz nem maffiózok, komcsik és nemzetárulók vitték a hátukon Borbolyt ebben a kampányban, hanem egyetemisták, fiatal értelmiségiek, egyszóval olyanok, amilyenek a fideszesek is voltak anno.
Az Mpp nagy hibája volt, szerintük, hogy nem vették figyelembe a térség sajátosságait, amikor a fideszes stílust egy az egyben importálták. Ezek: a negatív kampány, durva negatív, személyeskedő kampány (láttam egy klippet valamelyik honlapon, ahol két kemény legény, árpádsávos zászló alatt felgyújt egy Borboly-bábút, á lá dolce styl palestino. De ez akár kamu vagy provokáció is lehetett.) Tény, hogy az MPP erősen nyomta a Fidesz szerint tuti mozgósító telefonos, géphangos kampányt, még a szavazás napján is,ami nagyon visszatetsző lehetett az ittenieknek. Egyes vélemények szerint ez a telefonos kampány jelentős mértékben gyengítette Szász esélyeit és riasztotta el az embereket a szavazástól, pontosabban az MPP-től.
Jó volt az RMDSZ networkje is. Kórodival már vasárnap délben beszéltem fagyizás közben és már akkor nagyon bizakodó volt. Baromira jól érezték a köz véleményét.
Érdekes az is, hogy az RMDSZ központjától Borbolyék túl sok segítséget nem kaptak. Ez jól is jöhetett nekik, mert így előtérbe tudták helyezni a jelölt fiatalságát és azt, hogy ők jelentik a dinamikus megújulást és nem az új párt. Ez valahol mulatságos is volt, ismerve a két jelölt meglehetősen telt testalkatát. De egy jó imidzskampány csodákra képes...
A Kórodi-Borboly páros jelentheti azt a tengelyt, ami mentén valamilyen megújulás, generációváltás következhet be az RMDSZ vezetőségében. Elszántak, kifejezetten jó csapatuk van és az a tény, hogy a Fidesz és Kövér L. kedvencét lealázták a megyében, nagyon megerősíti pozicíójukat az RMDSZ felső vezetésében.
Csíkszereda város sorsa nem volt kérdés egy percig se. Ezzel ott nem foglalkozott senki. Szerintük az MPP jelöltje nagyon gyenge volt, nem csinált semmit (ezt az elmúlt 4 évre értik) és még az mpp-s bázis sem szavazott szívesen rá. Pedig a kampányzárón még Deutsch Tamás is részt vett. (Azért az egy kicsit ciki, sokak szerint nagyon ciki, hogy minden nevesebb fideszes politikus és frontember felvonult Szász Jenő mellett, és mindez csak ennyit ért... Ezen nem ártana elgondolkozni!)

Folyt. köv. Sepsiszentgyörgy.

tevevanegypupu 2008.06.02. 09:29:10

zetek
a gyereknek meg kell tanulnia a tobbsegi nyelvet, egy adott orszag nyelvet, ahol el, nincs mese. De meg ha valamely neger torzsi nyelv lenne is az anyanyelve, azt akkor is tudnia kell.Van olyan ismerosom, ahol a gyerek sem az anya, sem az apanyelvet nem tudja, harmadik nyelven kommunikalnak. Olyan lelki szegenyes a dolog. Nem vagyok nagy nacionalista, de az, hogy nyelveben el egy nemzet, az azert nagyjabol igaz.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.06.02. 09:31:31

voytek:
Nem tudom, miért volt jó a Fidesznek mindez...

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.06.02. 09:56:17

voytek!

Köszi a hangulatjelentést. Valóban Szász Jenőnek el kellene gondolkozni azon, hogy nem lenne érdemesebb más után nézni. Jenő eléggé kiállhatatlan figura, jellemző, hogy Tőkéssel is állandó perpatvarban van. Sőt, tegnap este már Toró T. Tibor is lenyilatkozta, hogy "a háromszéki sikerekkel tagadhatatlan, hogy az MPP centruma Székelyudvarhelyről illetve Hargita megyéből elmozdult." Ez annyit tesz, hogy váltsuk le Szász Jenőt. Ugyanígy a Fidesz Szász Jenőt támogató szárnyának is magába kellene szállni. Nem biztos, hogy Jenővel megvalósítható mindaz amit elképzeltek.
Ugyanakkor az eredmények azt mutatják, hogy az MPP-nek létrejöttének két előnye is van. Az RMDSZ rákényszerült már most is a fiatalításra és látszik, hogy az új söprűk jól sepertek (szavazatokat) Borboly és Tamás Sándor példája is mutatja. A régi "tűz közeli" emberek (pl. Borbély Marosvásárhelyen) gyengébben muzsikáltak.
Az is látszik, hogy az MPP-nek Székelyföldön kívül nincs máshol bázisa. A szórványban vagy nem is tudtak jelölteket állítani, vagy ahol állítottak ott nagy lett a lebőgés. Kolozsváron pl. elég nagyot bukfenceztek.
Két választás után (Ep és önkormányzati) levonható tehát, hogy a szórványban és a Partiumban az RMDSZ maradt a meghatározó erő, míg a többségi területen helyet követel magának az MPP.
Még egy dolog világosan látszik. A két magyar párt csatározása nem aktivizálta, inkább elbizonytalanította a magyar szavazókat. Bihar megyében pl. a román többségű falvakan 10%-kal volt magasabb a részvétel, mint a magyar falvakban és a székely megyékben (ahol egyébként mindig kiugróan magas a részvétel) most az országos átlag alatti részvételt számoltak.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.06.02. 10:12:43

Szvsz Orban elmult napokban nyomott "uj egyseg kell" szovege annak keszitette elo a terepet, hogy az MPP (valoszinusitett) szekelyfoldi jo szereplese utan, a rakenyszeritett RMDSZ a Fidesz gondoskodasa mellett fog alkudozni a parlamenti valasztasokra keszitendo "magyar" listakrol. Ez most nem latszik nagyon valoszinunek...

medve2 2008.06.02. 10:31:47

Meglátásaim:

1. Az MPP Székelyföldön ott szerepelt jobban, ahol a dolog nem Szász Jenőről szólt (Kovászna megye, Gyergyó)
2. Székelyföldön kívül nincs MPP.
3. Én az eredményt Orbán kudarcának tartom, nem vette figyelembe egyrészt, hogy Szász Jenő nem Tőkés László, másrészt a mai RMDSZ nem a 4 évvel ezelőtti.
4. Az RMDSZ sem tudott mozgósítani a magyar-román meccseken.

medve2 2008.06.02. 10:33:57

És még valami: az, hogy Lukács Csabáknak és Veres Lacikáknak köszönhetően Szász Jenő erős a magyar jobboldali médiában, arra volt jó, hogy félrevigye a magyar jobboldali közvéleményt. Erdélyben nem számított.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.06.02. 11:04:43

Igen. Amennyire bejött a Fidesznek az EP választáson a Tőkés melletti kampány, annyira volt most szívás a Szász Jenő melletti kiállás. Borboly 21 ezer szavazatot vert Szászra.

medve2 2008.06.02. 11:19:36

Persze azért azt is állapítsuk meg: bár az RMDSZ lenyomta az MPP-t, azért utóbbi Székelyföldön mindenütt képviselőkkel jelen lesz. Vagyis az RMDSZ akkor követi el a legnagyobb hibát, ha ezután nem fog törekedni a kiegyezésre, hanem erőből megpróbálja lenyomni ellenfelét.

Graziano 2008.06.02. 11:50:46

Sepsi:
Ez már egy teljesen más történet volt úgy hajnali 1-2 között. Az eredményváró központban elég gyászos hangulat volt, amit még lehangolóbbá tett az üres sörös dobozok ide-oda gurulása a székek között. Alig két tucat fő volt a színháteremben, ahova a falra vetítettek egy elég bonyolult excell táblát, amit folyamatosan frissítettek a beérkező részadatokkal. A letargián az sem változtatott, ha néha bejött egy-egy jobb adat. Egyértelmű volt, hogy Tamás Sándor elviszi a megyei elnökséget, de az est elején még igencsak rezgett a léc. Antal Árpád helyzete már ismert, ő egyértelműen úgy szólt többször is, hogy a barátai támadták hátba, persze nem Szász Jenőre gondolta.
Az okok: lényegében minden kérdezett véleménye egyezett abban, hogy a bukta két tényezőre vezethető vissza: az RMDSZ megroppanása, már-már szétesése Kovászna megyében, ami az elmúlt négy év gyenge politikai és közigazgatási tevékenységének köszönhető, meg talán annak is, hogy sok szervezetet megosztott a volt megyei alelnök függetlenként való indulása, illetve Orbán Viktor "húzta be" az egyébként ismeretlen és a közigazgatásban teljesen dilettáns jelölteket Sepsin.
Nem szeretném leírni, hogy miket próbáltak üzenni Orbánnak és általában a fideszeseknek...
Itt Sepsin volt a legkeményebb és a legdurvább a harc mindkét fél részéről. Erről valakinek érdemes lenne írni valamit,tanulságos nagyon.
A román faktor. Kovászna megyében sokkal erősebb a román szavazói jelenlét, mint Hargitában. Azt is mondhatni, hogy a magyar pártok vitái láttán, valósággal vérszemet kaptak és eszméletlenül erősen nyomultak. Amikor ott voltam épp úgy nézett ki, hogy a román képviselők képezik a mérleg nyelvét a sepsi tanácsban. Ahogy komoly dilemma a második fordulóra, hogy meg kell-e, lehet-e egyáltalán megszólítani a román választókat és állásfoglalásra kényszeríteni valamelyik jelölt mellett. Ami azért vicces is lehet: Orbán jelöltjére vagy a Koszovót is megjárt, a román sajtó szerint, ultranacionalista és autonomista Antal Árpádra szavazzanak-e a derék román szavazók, ha egyáltalán elmennek!! Innen kezdve a román politikai kavarás mozgástere nagyságrendekkel megnő. Vajon mit lép Basesecu elnök ebben a helyzetben? (Költői kérdés:)
Komoly meglepetés Kézdivásárhely eleste rmdsz-szempontból. Viszont ez nem volt meglepő az RMDSZ vezetői számára. Szerintük a polgármester, aki még közéleti karrierjét a bálványosi táborok szervezésével kezdte, arrogáns volt, biztos volt a győzelmében, későn kezdte a kampányát és csak félgőzzel vitte, mert biztosnak érezte a győzelmét. Mindenki elismeri róla, hogy remek városgazda, rengeteget tett a városért, sokat fejlesztett stb. De meg akarták büntetni viselkedése miatt. Hát, valahogy ismerős ez az érvelés 2002-ből...
Paradox, hogy a kovásznai mpp felépítői, pl. Gazda Árpád és csapata, nem kapott komoly helyeket Szász Jenő jóvoltából. Szász csak olyanokat nevezett meg, akik tőle függnek és nincs saját hátterük, helyi bázisuk. Az unitárius pap nagyon szimpatikus és megnyerő, de egy egész megye fejlesztését rábízni....kérdéses. Csinta Samu, a Bálint György újságíró akadémia, asszem így híjják, végzettje, aki a kolozsvári Krónika (Vegyépszer) főszerkesztője volt, szintén nem az a jelölt, akinek sok köze lenne a városgazdálkodáshoz, pontosabban a helyi MPP-hez. Ejtőernyős ő a javából.
Kovászna megyében az egyértelmű nyertes jelenleg,szerintem, a román érdekképviselet erősődése. Ez, ha beindul, aligha leállítható. Tényezők lettek, számolni kell velük. Azt is mondhatni, hogy látványosan szűkül Székelyföld is. A nemzetárulózás, a románbérencezés, az orbánozás, a fideszezés, mint szitkoszó csak most kezdődik igazán. Sok településen Tusnád, Barót minimális a két oldal közötti különbség. Ezeken a helyeken gyilkos kampány és karakterrombolás várható.
Egyértelmű, hogy az RMDSz jobban bírja az iramot anyagilag és szervezeti erőforrás tekintetében. Ezen még az Udvarhelyen bevetett fidelitaszos kommandó sem tudott vátoztatni, röhögtek is rajtuk sokan. A balhét viszont könnyen a Fidesz viheti el. Markó este már értelmezte is, sajátosan, a verseny mozgósítás ellenes hatását. Illetve mintha hallanám az aggyon pénzt az Orbán - féle kirohanásokat.
És amikor mindez lezajlik, a Fidesz levonul a pályáról (Édes Erdély, itt vagyunk, hogyha baj van, elhagyunk!) és lekopnak a plakátok, marad Kovászna megyében a lövészárok háború. Az RMDSZ és az MPP ott fogja szivatni egymást, ahol a legjobban lehet: a települések fejlesztésén, a közművek rehabilitációján, az útak javításán. A harc csak most kezdődik igazán. Hogy ebből őszre, hogy lesz közös lista? Hogy fog Markó mozgósítani, hogy Szász Jenőből szenátor legyen...?
Mindebből azt vonom le, hogy a stratégiai előny az MPP oldalán van: pár hónapos párttal sikerült megroppantani az RMDSZ pozicíóit a szorványban és Székelyföldön egyaránt. De hogy mit fognak annak érdekében tenni, hogy ezzel ne az egész magyarság érdekképviseleti pozicíóit roppantsák meg, az még kérdéses. Vonatkozik ez Barkó Méláékra is.

Bozót.harcos 2008.06.02. 12:22:29

Alapvetően egyetértek az előttem szóló kollégákkal. Az RMDSZ a várakozásoknak megfelelően fölényes győzelmet aratott a magyar-magyar meccsben, ugyanakkor nem radírozta le az MPP-t, amely így helyet követelhet magának a nap alatt a Székelyföldön.

A kibontakozás útja tehát egy konszolidálódott - azaz Jenőtlenített - MPP kiegyezése a nyár folyamán az RMDSZ-szel az őszi parlamenti választásokra. Már csak azért is, mert a sikeres székelyföldi eremdéeszesek egy része is a "belső ellenzékhez" tartozik, vagy legalábbis vállalható politikus - ellenük kampányolt Jencike két szép szeméért a Fidesz, gratulálok.

Ebbe az irányba mutatna Toró nyilatkozata, aki már meg is pendítette, mire is lenne ugyebár itt szükség. Persze, Jenő se hülye. Érzi, hogy nyakán a kötél, s nyilván tudja, hogy gyalázatos személyes szereplése után megpróbálják majd kiszervezni alóla a pártot. Jenő a budapesti támogatásban bízva ezért nyilván mindekit ki fog majd zárni, aki megkédőjelezi a legitimitását, és ehhez a Magyar Nemzet idehaza húzza majd a talpalávalót (érdemes megnézni a mai címlapot).

Kérdés, hogy a budapesti támogatók mikor veszik végre észre, hogy Jenőnél kártékonyabb protezsáltra aligha tehetnének Erdélyben - ha engedik neki szétverni az MPP-t, akkor az őszi választásokon épp az RMDSZ sokat bírált monopóliumát betonozzák be vele - no meg csökkentik a (potenciálisan egységes) magyar érdekképviselet hatékonyságát, egyébként a román érdekeknek megfelelően. Arról nem is beszélve, hogy Jenő kedvéért a Fidesz jó úton halad affelé, hogy a négyéves kormányzása alatt Erdélyben felhalmozott politikai tőkéjét elherdálja. Nem feltétlenül a kommunistákat kellene okolni azért, ha a párt neve lassan szitokszóvá válik odaát. És egyszer azt is elmagyarázhatná nekem valaki: miért is jó egy kormányzásra készülő pártnak, hogy egy marginális és hiteltelen, sötét hátterű zavarkeltő figura mellé arccal teszi oda magát?

Graziano 2008.06.02. 15:29:01

Jenci párton belül beton. Két éven keresztül megakadályozhatja a kongresszus összehívását. 12 éves mandátuma alatt elég sok minden összegyülhetett, amit most, hogy elvesztette Udvarhelyt, nincs ki hárítson és fedezzen. Ezek a dolgok most könnyen bekerülhetnek a sajtóba, még a rendőr is jöhet... Borboly kétharmaddal nyert és az ősi szemet-szemért elvet vélhetően közelebb érzi magához, mint az erőszakmentes felszabadítás-teológiát.
Ceausescu halála után 20 évvel újra nagymedvére vadásznak a Hargitán...

medve2 2008.06.02. 16:08:40

Na, rám aztán ne lövöldözzön senki.

A kérdés kulcsa szerintem a Fidesznél van: ráveszi-e Szász jenőt a kiegyezésre (pontosabban rá tudja-e venni).
süti beállítások módosítása