Koalícióra léphetnek Hamburgban a kereszténydemokraták (CDU) és a zöldek. Bár a vasárnapi tartományi választások után még csak most kezdődtek a tárgyalások, előfordulhat, hogy szövetségre léphet a konzervatív néppárt és a környezetvédők pártja. A választásokon győztes CDU csak a szocdemekkel (SPD) vagy a zöldekkel tud többséget szerezni a parlamentben, és egyelőre nem fűl a foguk a nagykoalíciós házassághoz.
Hogy miért is fontos ez? Történetük során (tartományi szinten) először lépne koalícióra a német jobboldal és a környezetvédő tömörülés. Az eddig ki nem próbált koalíció kapcsán érdemes elgondolkodni azon, milyen módon kapcsolódhat össze a modern jobboldali politika és a környezetvédelem ügye a világban és Magyarországon.
Az európai értelemben vett (hehe) konzervatív pártok a laissez-faire kapitalizmus és a tőkések támogatójaként sokáig nem vettek tudomást a környezetterhelés, a természet megóvásának problémaköréről. Persze ebbe a szellemi irányzatba tartoztak az archaikus falusi, vidéki életet megőrizni kívánó idealisták is, csak hát az a megőrzendő világ már eltűnt, Nyugaton évszázaddal ezelőtt, Magyarországon a 2. világháború után. Az egyre nagyobb ütemű urbanizáció és a fokozott iparosodosás által felvetett problémákra sokáig nem érkezett válasz a jobboldalról.
Így aztán, a világháború után felnőtt, hatvanas-hetvenes évekbeli fiatal nemzedék foglalkozott először az ipari társadalmak okozta környezetterheléssel. A korszellemnek megfelelően a baloldali-radikális baloldali nézetekkel mosódott össze a zöld ügy. Mivel a nagy néppártok sokáig nem csatornázták be a környezetvédelmet a politikáik közé, ezért szerte Nyugat-Európában zöld pártok alakultak, jellemzően a '68-as nemzedék aktivistáiból.
Ugyanakkor a környezetvédelemnek oldalfüggetlennek kellene lennie. A nyolcvanas-kilencvenes évektől a konzervatív pártok is beemelték programjaikba a zöld ügyet, majd több-kevesebb intenzitással képviselték is azt. Magyarországon is így volt: a környezet pusztítását teljes mértékben ignoráló kádári rendszer egyik utolsó, gyűlölt jelképe a bős-nagymarosi vízlépcső lett, az ellene folytatott tömegtüntetéseken a leendő jobboldali, konzervatív pártok aktivistái is részt vettek. Az Antall-kormány hozta létre a Környezetvédelmi Minisztériumot, és gondoskodott a szélesebb körű, magasabb szintű környezetvédelmi szabályozásról.
Kérdés, hogyan fér bele a 21. századi konzi politikába a környezetvédelem ügye. Szerintem belefér, és még messze nem foglalkoznak vele annyira, mint amennyire ez szükséges lenne. Ha a konzervativizmus fő célja a „jó élet”, annak egyik elsődleges feltétele a megfelelő életminőség elérése. Ezen belül mind a természeti, mind az épített környezet, valamit a népegészség és az egyéni egészség minősége is kapcsolódik a környezetvédelemhez. Arról nem is beszélve, hogy a konzervatívoknak, mint megőrzőknek, értékvédőknek bizony a leghatározottabban ki kell állniuk a környezet pusztításával szemben.
A témának létezik egy aktuálpolitikai vetülete is: ma nincs zöld párt Magyarországon, léteznek viszont civil szerveződések, amelyek közül nem egy valódi befolyással bír, és szakértő tagjai által komoly tudástőke halmozódott fel bennük. A legismertebb közülük a Védegylet. A civilek és a jelenlegi politikai elit között, enyhén erősödik ugyan, de még mindig csekély a kapcsolattartás. Bár elég nagy gödörben van most Magyarország, azért valószínűsíthetjük, hogy a következő évtizedekben izmosodni fog a civil hálózat.
Ezzel párhuzamosan mindenütt arról olvasunk - és persze tapasztaljuk is -, hogy a jelenlegi politikai elit zsákutcába jutott, kifulladt, nem tudja elvégezni a rá kiszabott feladatokat. Így szinte létkérdése lesz a pártoknak, hogy a civil mozgalmakat - és azok követeléseit melyikük fogja tudni becsatornázni saját politikai tevékenységébe. Hiszen a civil mozgalmak rendelkeznek egyfajta dinamikával - és nem mellesleg - ők szinte az egyedüliek, akik a pártpolitikából tömegesen kiábrándult fiatalokat (tizen-huszonéveseket) képesek megszólítani és közösségi cselekvésre sarkallni. A környezetvédelem ügye pontosan ilyen.
Magyarország esetében azért is fontos a téma, mert mindannyian tudjuk: szinte Európa szemétlerakó helyévé váltunk, és bár hatalmas előrelépés történt a rendszerváltozás óta, még mindig vannak szennyezett területek. A fővárosi zöldterületek szándékos pusztításáról és egyes kerületek leromlott állapotáról nem is beszélve.
Egy konzervatív néppárt és a zöldügy összefonódása több okból is üdvözlendő lenne: egyrészt semlegesítené a radikális-idealista zöldek valóságtól elrugaszkodott elképzeléseit, ugyanakkor a mainstream szintjén vetné fel a valódi, de megoldható környezetvédelmi problémákat. Nyugaton is ez a tendencia: Angela Merkel kancellár, a CDU elnöke egyik elsődleges prioritásának tekinti a klímaváltozás elleni fellépést. David Cameron, az angol toryk elnöke is a legfontosabb témái közé emelte be a zöld ügyet, nem beszélve arról, hogy szívesen jár biciklivel a munkahelyére.
Örvendetes, hogy a legnagyobb magyarországi jobboldali párt Jövőnk vitairata hosszan foglalkozik az életminőség és a környezetvédelem ügyével. Épp itt az ideje, hogy a zöld ügyet ne egy jóindulatú, de a Fideszben zárványként létező szemüveges emberre való mutogatással intézzék el, és a vizitdíj eltörlése mellett legalább annyira - ha nem még komolyabban - foglalkozzanak a környezetvédelemmel.
A bejegyzés trackback címe:
https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr99355083
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
smalladam 2008.02.26. 13:56:34
rákérdezek illés zoltán?:) szerintem fontos, amiket pl ő csinál zöldügyben, de az ilyen fellépései kb tényleg olyanok, mintha nem is fidesz-tagként, hanem valamiféle egyszemélyes zöld konzervatívként tevékenykedne. és ez nyilván nem az ő hibája.
Ács Ferenc 2008.02.26. 14:55:12
Volt ilyen talpraesett szakember-politikus a Fidexben, úgy hívták, hogy Medgyesy Balázs. Nem tudom mi lett vele. A magyar parlamenti pártokat a tettek szintjén nem érdekli a környezettudatosság. Egyiket sem.
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.26. 15:45:32
Erdekes dolog ezzel a zoldseggel es a konzervativizmussal/jobboldalisaggal. Az europai/amerikai ertelemben vett konzervativ partok azert zoldellenesek, mert ezekben az orszagokban a konzervativ es a jobboldali tengely atlapolodik. Aki konzervativ, az jobboldali es viszont. Hagyomanyos ertelemben a jobboldalisag zoldellenes, mert rontja a bizniszt.
A helyzet azonban valtozik. Itt van a turbokapitalizmus egy emblematikus figuraja, a Goldman-Sachs.
www.newsweek.com/id/36497
Ezek most rajottek, hogy a zoldseg az tobbletprofitot jelent, mivel a fejlett vilagban tobbet fizetnek az emberek azert, ha valami zold. Pelda: Toyota Prius, draga, mint a mereg, veszik, mint a cukrot, mert "zold".
A fejlodo vilagban ez nincs igy. Ott egyelore fontosabb, hogy nagy autoja legyen az embereknek, mint beszivhato levegoje. Magyarorszag hatareset, de en inkabb a fejlodokhoz sorolnam.
Elismetlem tesztkerdesemet: a csodatevo demon kezebe fizethetsz minden reggel es Budapest kozepen is hegyi levegot szivhatsz (mig a tobbiek fuldokolnak a szmogban). Ne kerdezd, hogyan mukodik, ez csoda.
Hany forintot volnal hajlando fizetni ezert naponta? 10? 100? 1000?
A gyanum az, hogy a budapestiek tobbsege egy fillert se. Ezek utan nem csoda, hogy demokratikusan valasztott politikusok tesznek pl. a budapesti levego allapotara (is).
A helyzet azonban valtozik. Itt van a turbokapitalizmus egy emblematikus figuraja, a Goldman-Sachs.
www.newsweek.com/id/36497
Ezek most rajottek, hogy a zoldseg az tobbletprofitot jelent, mivel a fejlett vilagban tobbet fizetnek az emberek azert, ha valami zold. Pelda: Toyota Prius, draga, mint a mereg, veszik, mint a cukrot, mert "zold".
A fejlodo vilagban ez nincs igy. Ott egyelore fontosabb, hogy nagy autoja legyen az embereknek, mint beszivhato levegoje. Magyarorszag hatareset, de en inkabb a fejlodokhoz sorolnam.
Elismetlem tesztkerdesemet: a csodatevo demon kezebe fizethetsz minden reggel es Budapest kozepen is hegyi levegot szivhatsz (mig a tobbiek fuldokolnak a szmogban). Ne kerdezd, hogyan mukodik, ez csoda.
Hany forintot volnal hajlando fizetni ezert naponta? 10? 100? 1000?
A gyanum az, hogy a budapestiek tobbsege egy fillert se. Ezek utan nem csoda, hogy demokratikusan valasztott politikusok tesznek pl. a budapesti levego allapotara (is).
dekoninckx (törölt) 2008.02.26. 15:56:52
Beza. Ezt a cikket akár én is írhattam volna, sőt, lehet, hogy a másik énem írta, mert a monogramunk megegyezik. :)
bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.02.26. 16:29:27
Úgy primko teoretika szintjén, a környezetvédelem, mint az értékek megőrzése, eleve passzol a konzervatív világképbe. És minél jobban látszik a természet pusztulása, annál inkább válik majd annak védelme a konzervatív világnézet részévé. Így saccolom.
Hazai vonalon Sólyom szerintem óriási lökést adhatna ennek zöldkonzi vonalnak, kár hogy az elnök úr közvetlensége és keresetlen könnyedsége ezt hmm, mondjuk úgy: kicsit visszafogja. (sajnos, ezek nélkül Sólyom már most élő legenda, a politikai tisztesség szimbóluma lehetne, de így egyszerűen nem jut át az emberekhez)
Hazai vonalon Sólyom szerintem óriási lökést adhatna ennek zöldkonzi vonalnak, kár hogy az elnök úr közvetlensége és keresetlen könnyedsége ezt hmm, mondjuk úgy: kicsit visszafogja. (sajnos, ezek nélkül Sólyom már most élő legenda, a politikai tisztesség szimbóluma lehetne, de így egyszerűen nem jut át az emberekhez)
smalladam 2008.02.26. 16:44:25
én azt gondolom egyébként (és tavaly egy védegyletes vitaesten hasonló véleményen voltak a meghívottak) hogy az öko-problémák komolyabbá kezdenek válni annál, hogy ilyen elvi irányokból közelítsünk feléjük, mint az, hogy passzol-e a konzervatívizmushoz.
utóbbi nem baj, csak szerintem a probléma komolysága ennél sokkal földhözragadtabb hozzáállást követel, méghozzá szerintem azt, hogy ideológiától függetlenül foglalkozni kell ezekkel a dolgokkal, mert különben jól megszívjuk. az olajmilliárdosoknak is érdekük pl a megújuló energiaforrás biznisz, mivel fogy az olaj
utóbbi nem baj, csak szerintem a probléma komolysága ennél sokkal földhözragadtabb hozzáállást követel, méghozzá szerintem azt, hogy ideológiától függetlenül foglalkozni kell ezekkel a dolgokkal, mert különben jól megszívjuk. az olajmilliárdosoknak is érdekük pl a megújuló energiaforrás biznisz, mivel fogy az olaj
dekoninckx (törölt) 2008.02.26. 16:49:41
Már maga a szó is stimmel, gondoljunk csak a "conservation biology" kifejezésre. Azt azonban sose értettem, hogy az ultraliberális világképen kívül hogyan ne illeszkedne bármibe? Miért tartozna egyik vagy másik politikai oldalhoz? :)
Szörny 2008.02.26. 16:55:50
Élesen elhatárolnám a környezetvédelem ügyét és a zöld mozgalmakat. A kettő közös halmaza igen csekély. A környezetvédelem halála, amikor politikai ideológia lesz belőle és a szakmai érvek teljesen háttérbe szorulnak.
Ez vonatkozik illészoltántól a Védegyleten át sajnos még Sólyom Lászlóra is. Egy köztársasági elnök nem szajkózhajta egy civil szervezet légbőlkapott zölsdégeit pl. energiapolitika ügyében, zárójelbe téve gyakorlatilag a teljes magyar szakembergárdát! (ld. Heti Válasz interjú pár hónapja)
Környezetvédelem nem elsősorban jogi -társadalomtudományi kérdés, hanem műszaki-természettudományos. Minden pártban jelen kell legyen az elkötelezettség, de külön zöld pártbó még csak zöldség származott (ld. Németország és az atomenergetika)
Ez vonatkozik illészoltántól a Védegyleten át sajnos még Sólyom Lászlóra is. Egy köztársasági elnök nem szajkózhajta egy civil szervezet légbőlkapott zölsdégeit pl. energiapolitika ügyében, zárójelbe téve gyakorlatilag a teljes magyar szakembergárdát! (ld. Heti Válasz interjú pár hónapja)
Környezetvédelem nem elsősorban jogi -társadalomtudományi kérdés, hanem műszaki-természettudományos. Minden pártban jelen kell legyen az elkötelezettség, de külön zöld pártbó még csak zöldség származott (ld. Németország és az atomenergetika)
bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.02.26. 17:06:57
smalladam
Te is tudod, hogy komolyabb horderejű zöld döntések (alternatív energia felkarolása, zöld adók, környezeti tudatosság ügye) is a pártpolitika berkein belül dőlhetnek csak el.
Nem az ügy súlya kérdéses. Az hogy melyik oldal ismeri ezt fel először, melyik oldalba illeszthető be jobban, mert a társadalom egységesen csak akkor fog felsorakozni mellette, amikor már nagyan nagy gáz lesz. Ha az egyik oldal karolja fel először a növekvő igényeket, a másik még jó ideig ezzel szemben fogja pozícionálni magát.
Te is tudod, hogy komolyabb horderejű zöld döntések (alternatív energia felkarolása, zöld adók, környezeti tudatosság ügye) is a pártpolitika berkein belül dőlhetnek csak el.
Nem az ügy súlya kérdéses. Az hogy melyik oldal ismeri ezt fel először, melyik oldalba illeszthető be jobban, mert a társadalom egységesen csak akkor fog felsorakozni mellette, amikor már nagyan nagy gáz lesz. Ha az egyik oldal karolja fel először a növekvő igényeket, a másik még jó ideig ezzel szemben fogja pozícionálni magát.
smalladam 2008.02.26. 17:10:12
szejler, tudom, a realitások szintjén kb így néz ki a dolog, csaupán azt gondolom, hogy a zöld téma egyre kevésbé klasszik pártideológiai kérdés, hanem mindenkire egyaránt fenyegető probléma. ezért a dolgot erről a végéről kellene nézni.
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.26. 17:54:33
Szörny 2008.02.26. 16:55:50:
"Egy köztársasági elnök nem szajkózhajta egy civil szervezet légbőlkapott zölsdégeit pl. energiapolitika ügyében, zárójelbe téve gyakorlatilag a teljes magyar szakembergárdát!"
Jajj, mar megint a szakemberek! Ehhez semmi koze a szakembereknek.
A helyes kerdes igy szol: kedves magyar lakossag, most, hogy 100 dollar korul van az olaj ara, a nuklearis energia ujra olcsobb, mint a szenhidrogen-alapu.
Mi legyen, magasabb villanyszamla (kabe 30%-kal) es semmi atomeromu, vagy alacsonyabb villanyszamla atombol es vallaljatok a rizikot, ami nem tul magas, de letezik?
Ezt igy nepszavazasra is feltennem, ugy lenne fair. A szakembereknek csak annyi a dolguk, hogy a fenti kijelentes elegge hozzavetoleges szamait pontositsak. Mennyivel lesz olcsobb 10 ev mulva a nuklearis energia beleszamitva a hulladek elhelyezesenek es az elettartam vegen az eromu lebontasanak a koltsegeit? Mekkora a riziko, hogy jelentos nuklearis szennyezes tortenik (a multkori paksi eset megmutatta, hogy nem nulla).
Ha ezek a szamok megvannak, a dontes a lakossage, nem a szakembereke. Az o borukre megy a jatek ugyanis.
"Egy köztársasági elnök nem szajkózhajta egy civil szervezet légbőlkapott zölsdégeit pl. energiapolitika ügyében, zárójelbe téve gyakorlatilag a teljes magyar szakembergárdát!"
Jajj, mar megint a szakemberek! Ehhez semmi koze a szakembereknek.
A helyes kerdes igy szol: kedves magyar lakossag, most, hogy 100 dollar korul van az olaj ara, a nuklearis energia ujra olcsobb, mint a szenhidrogen-alapu.
Mi legyen, magasabb villanyszamla (kabe 30%-kal) es semmi atomeromu, vagy alacsonyabb villanyszamla atombol es vallaljatok a rizikot, ami nem tul magas, de letezik?
Ezt igy nepszavazasra is feltennem, ugy lenne fair. A szakembereknek csak annyi a dolguk, hogy a fenti kijelentes elegge hozzavetoleges szamait pontositsak. Mennyivel lesz olcsobb 10 ev mulva a nuklearis energia beleszamitva a hulladek elhelyezesenek es az elettartam vegen az eromu lebontasanak a koltsegeit? Mekkora a riziko, hogy jelentos nuklearis szennyezes tortenik (a multkori paksi eset megmutatta, hogy nem nulla).
Ha ezek a szamok megvannak, a dontes a lakossage, nem a szakembereke. Az o borukre megy a jatek ugyanis.
mithrandir 2008.02.26. 18:21:25
Csak a történeti hűség kedvéért: a Környezetvédelmi Minisztériumot még a Kádár-éra végefelé hozták létre, úgy '86 körül, első miniszter: Maróthy László.
(Ő vitte el szegény a bősi balhét, ráadásul kénytelen volt a húdetiszta Balaton vizét is megkóstolni, demonstratív célzattal... :-)
(Ő vitte el szegény a bősi balhét, ráadásul kénytelen volt a húdetiszta Balaton vizét is megkóstolni, demonstratív célzattal... :-)
Szörny 2008.02.26. 18:45:23
Doomhammer:
Látod ezért kell a szakember, mert ez ilyen végletesen legegyszerüsített válaszok néhány alapvető tényezőt mindig kihagynak. Csak példaként:
CO2, kőolaj és földgázkészletek végességge, ellátásbiztonság, importfüggőség stb. Kérdés nem az hogy szén vagy atom vagy szél, hanem hogy mit, mikor és mennyit?
Sajnos a zöldek (és az Elnök Úr az említett interjúban még nálad is jobban leegyszerüsítik a kérdést: se fosszilis se atom, mert elég a takarékosság meg a megújulók....
Látod ezért kell a szakember, mert ez ilyen végletesen legegyszerüsített válaszok néhány alapvető tényezőt mindig kihagynak. Csak példaként:
CO2, kőolaj és földgázkészletek végességge, ellátásbiztonság, importfüggőség stb. Kérdés nem az hogy szén vagy atom vagy szél, hanem hogy mit, mikor és mennyit?
Sajnos a zöldek (és az Elnök Úr az említett interjúban még nálad is jobban leegyszerüsítik a kérdést: se fosszilis se atom, mert elég a takarékosság meg a megújulók....
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.26. 18:52:18
Szörny 2008.02.26. 18:45:23:
"CO2, kőolaj és földgázkészletek végességge, ellátásbiztonság, importfüggőség stb."
Ez mind szamszerusitheto. Kiszamolhato, mi az eselye annak, hogy az olaj 100 dollar helyett 200 dollar lesz.
A CO2 hatasa is kiszamolhato es osszevetheto egy nuklearis katasztrofa "koltsegeivel".
"CO2, kőolaj és földgázkészletek végességge, ellátásbiztonság, importfüggőség stb."
Ez mind szamszerusitheto. Kiszamolhato, mi az eselye annak, hogy az olaj 100 dollar helyett 200 dollar lesz.
A CO2 hatasa is kiszamolhato es osszevetheto egy nuklearis katasztrofa "koltsegeivel".
hiba 2008.02.26. 21:34:18
Ács Feri: Medgyesy Balázs már nem a FIDESZ zöld tagozatának elnöke? Én úgy tudom igen.
Illés Zoltán meg nem azért barom mert zöld, hanem mert hatalmas ökörségeket mond.
Szörny: Persze a szakemberek véleménye az fontos, de nem árt azért néha féken tartani őket. Ha nagytudású vízügyi szakembereinken múlna, már minden folyónk betonmederben csordogálna miközben fényes tekintettel magyaráznák mennyi gát kéne még. De az atomenergiához nagyon értő szakemberek is abban érdekeltek, hogy minél több atomerőmű működjön, amiknek szükségük van az Ő szakértelmükre.
Illés Zoltán meg nem azért barom mert zöld, hanem mert hatalmas ökörségeket mond.
Szörny: Persze a szakemberek véleménye az fontos, de nem árt azért néha féken tartani őket. Ha nagytudású vízügyi szakembereinken múlna, már minden folyónk betonmederben csordogálna miközben fényes tekintettel magyaráznák mennyi gát kéne még. De az atomenergiához nagyon értő szakemberek is abban érdekeltek, hogy minél több atomerőmű működjön, amiknek szükségük van az Ő szakértelmükre.
Téglagyári Megálló 2008.02.27. 11:20:27
Doomhammer irja:
"Elismetlem tesztkerdesemet: a csodatevo demon kezebe fizethetsz minden reggel es Budapest kozepen is hegyi levegot szivhatsz (mig a tobbiek fuldokolnak a szmogban). Ne kerdezd, hogyan mukodik, ez csoda.
Hany forintot volnal hajlando fizetni ezert naponta? 10? 100? 1000?
A gyanum az, hogy a budapestiek tobbsege egy fillert se. Ezek utan nem csoda, hogy demokratikusan valasztott politikusok tesznek pl. a budapesti levego allapotara (is)."
Sajnos teljesen igazad van. A minap a ligetbe ültem ki, ahol talán még elviselhető a levegő. A szomszéd asztalnál egy illető hangosan szidta a Levegő munkacsoportot, hogy az milyen hülyeségeket beszél. Persze, hülyeséget, szóvá teszi, hogy lassan már nem lehet levegőt venni Pesten. Szerintem sokan nem tudatositják magukban itt a fővárosban, hogy egy gázkamrában élnek.
"Elismetlem tesztkerdesemet: a csodatevo demon kezebe fizethetsz minden reggel es Budapest kozepen is hegyi levegot szivhatsz (mig a tobbiek fuldokolnak a szmogban). Ne kerdezd, hogyan mukodik, ez csoda.
Hany forintot volnal hajlando fizetni ezert naponta? 10? 100? 1000?
A gyanum az, hogy a budapestiek tobbsege egy fillert se. Ezek utan nem csoda, hogy demokratikusan valasztott politikusok tesznek pl. a budapesti levego allapotara (is)."
Sajnos teljesen igazad van. A minap a ligetbe ültem ki, ahol talán még elviselhető a levegő. A szomszéd asztalnál egy illető hangosan szidta a Levegő munkacsoportot, hogy az milyen hülyeségeket beszél. Persze, hülyeséget, szóvá teszi, hogy lassan már nem lehet levegőt venni Pesten. Szerintem sokan nem tudatositják magukban itt a fővárosban, hogy egy gázkamrában élnek.
refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.02.27. 15:21:05
Doomhammer · tirpakbokretas-reloaded.blogspot.com/ 2008.02.26. 18:52:18
nem olyan eccerű az..
Nagyjából kiszámolható, de nagy a bizonytalansága. Jó eséllyel nyilván az atom olcsóbb, ránézésre látszik. És ha nem politikai alapon válogatják bele a szakembergárdát, akkor totál biztonságos.
A megújuló energiaforrások pedig az olcsó napelemeken kívül csupán kedélyes viccek. Na, jó, a bioüzemanyagok morbid rossz viccek.
nem olyan eccerű az..
Nagyjából kiszámolható, de nagy a bizonytalansága. Jó eséllyel nyilván az atom olcsóbb, ránézésre látszik. És ha nem politikai alapon válogatják bele a szakembergárdát, akkor totál biztonságos.
A megújuló energiaforrások pedig az olcsó napelemeken kívül csupán kedélyes viccek. Na, jó, a bioüzemanyagok morbid rossz viccek.
Bakura - Szabadság, egyenlőség, testvériség · http://politikaikommunikacio.blogter.hu 2008.02.27. 17:56:17
A bejegyzés és a kommentek összegzése:
Fontos a környezetvédelem, sőt a jövőben még inkább az lesz. Mégsem foglalkozik vele a politika, különösen nem a jobboldal. Fontos továbbá a realitás is. Meg kell találni az egyensúlyt a gazdasági érdekek, és a tiszta környezetünk közt. Kb. ennyi.
Sosem fogom megérteni, hogy amit ennyire röviden is le lehet írni, azt minek ragozni hosszan, unalmasan és semmitmondóan...
(A leírtakkal egyébként az emberek 95 százaléka egyetért. Bizonyíték, hogy mennyire üres.)
Az utóbbi kommenteknél felmerült az atomerőmű ügye.
Tőlem akár ide a szomszédos utcába is építhetnének egyet! Nem azért mert kevésbé vagyok zöld bárkinél is, hanem mert ezek már egyáltalán nem veszélyesek! Viszont szükség van rájuk, (vagy más modernebb erőművekre) és a város csak jól járna.
Ám ez is olyan mint a vígalmi házak. "Épüljenek, csak ne a lakhelyem hözelében!"-mondja a lakosság 95 százaléka.
Sajnos nem mindenki annyira okos mint én. :(
Fontos a környezetvédelem, sőt a jövőben még inkább az lesz. Mégsem foglalkozik vele a politika, különösen nem a jobboldal. Fontos továbbá a realitás is. Meg kell találni az egyensúlyt a gazdasági érdekek, és a tiszta környezetünk közt. Kb. ennyi.
Sosem fogom megérteni, hogy amit ennyire röviden is le lehet írni, azt minek ragozni hosszan, unalmasan és semmitmondóan...
(A leírtakkal egyébként az emberek 95 százaléka egyetért. Bizonyíték, hogy mennyire üres.)
Az utóbbi kommenteknél felmerült az atomerőmű ügye.
Tőlem akár ide a szomszédos utcába is építhetnének egyet! Nem azért mert kevésbé vagyok zöld bárkinél is, hanem mert ezek már egyáltalán nem veszélyesek! Viszont szükség van rájuk, (vagy más modernebb erőművekre) és a város csak jól járna.
Ám ez is olyan mint a vígalmi házak. "Épüljenek, csak ne a lakhelyem hözelében!"-mondja a lakosság 95 százaléka.
Sajnos nem mindenki annyira okos mint én. :(
rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.02.28. 12:59:41
Így gondolkodnak egy normális demokráciában, egy normális többpártrendszerben a letisztult világnézettel rendelkező politikusok. Egy hamburgi kereszténydemokrata a zöldekről, a nagykoalícióról stb.
www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,538205,00.html
www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,538205,00.html