Ich waere ein Berliner
2007. augusztus 27. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Ich waere ein Berliner

„Berlin az egyetlen metropolisz, ahol Nyugat és Kelet együtt élnek. Frissítően liberális, toleráns és ihletadó a légkör. Budapest ezzel szemben egy provinciális, eldugott falu, aminek mentálisan még európaizálódnia kell, miközben én már régóta européer – és ezért idegen – voltam a hazámban. (…)

A rendszerváltozás után egy rövid ideig flörtölt egymással az értelmiség és a nép. Azóta viszont csak a fejemet csóválom: otthon Nagy-Magyarországról álmodnak, polgárőrséget szerveznek és konzervatív eszmeiségről beszélnek, ami egyáltalán nem párosul konzervatív tartással” – fejti ki nézeteit a svájci lapnak Kertész Imre író.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr43150352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2007.08.27. 16:02:25

Én értem, hogy mire gondol. Most voltam Berlinben. Tényleg különleges hely - egy teljesen multikulturális város, csupa építkezéssel, kultúrával. Nincsenek dugók, sok a bicikli és fantasztikusak az éttermek. Ennek ellenére én jobban szeretek Pesten élni, nekem Berlin sok.

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.08.27. 16:05:43

janus pannonius-szindróma, és a szezon keverése a f@szommal. engem egyébként érdekel, ez a berlin-budapest tengely. hogy miért menekülnek oda, és miért pont oda.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.08.27. 16:20:46

ó, de hisz eddig is csak ilyeneket mondott... :D
(na egyszer kivételt tett,az És-ben, miszerint a Sorstalanság nem is a náci, hanem a komcsi időkról szól... well, azóta nem is készült vele "idehaza" (?) olyan sok riport...
Mindemellett nagyrészt igaza van! :)

szejler 2007.08.27. 16:27:49

Azért mennek oda, mert az egyetlen Közép Európai világváros. És a toleranciára kínosan ügyelnek (hangsúly a kínosan).

A provincializmussal egyetértek, a többi egy kicsit madárperspektívából van látva, dehát azt meg is mondta.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2007.08.27. 16:57:32


Az egészben az a szomorú, hogy a másik ilyen város pont
Bp. lehetne, de csak nő a távolság.
Egyébként szerintem meg azért is oda, mert az emberek elég
hasonlóak. Bécsben vagy Milánóban például nem.

dowNLoad 2007.08.27. 17:29:45

van akit évekig hívnak haza, és miután megérkezik, rendszeresen ingázik, de nem fikázik, főleg nem egy bizonyos nézőpontból, akinek meg itt kell élni, az mit mondjon? ki hívta ezt az írót, és mit akar? Még szerencs, hogy nem kérik fel, legyen már kulturális miniszter??? Inkább vigye magával fletót, kókát, verest, demszkit és mutassa meg a különbségeket! (ők is nagy magyarországról álmodnak? azért nem halad semmi sehova??? muhaha)

k|M · http://ufi.blog.hu 2007.08.27. 18:37:39

Berlin a kontinens fővárosa és valóban pazar hely (azért London is játszik, de ott inkább a e-biznisz megy, Berlinben meg a klasszikusabb, európaibb kapitalizmus).

szejler 2007.08.27. 19:31:16

gloire : ja, hasonló. Ezt értettem Közép-Európai világváros alatt :)

Gabe 2007.08.27. 19:37:14

Berlin olyan kb., mint Párizs volt a századfordulón.
És jó nagy, nekem való, nem lehet átsétálni egy nap alatt az egyik részből a másikba.

hiba 2007.08.27. 20:48:08

Fikázzon csak, neki szabad. Elhiszem neki, hogy így érez, elgondolkodom rajta, hogy miért, aztán szeretem tovább a hazámat.
Mi a fenét várunk egy embertől, akit innen deportáltak, ha meg néha hazanéz minden lukból zsidóznak.
Még az is lehet, hogy a németeknek jobban szeret írni. Ők már túl vannak azon, hogy nagyapáik tulajdonképpen egyfolytában csak menteni akarták a zsidókat, de valahogy mindig rossz vonatra tették őket. ettől lehet neki jobb Berlinben sztem.

hiba 2007.08.27. 20:49:30

Ja és amennyit értek a cikkből, abban még igaza is van.

dr.minorka 2007.08.27. 21:13:15

Senkinek sem szabad fikázni. Megalapozottan kritizálni, igen.
Történetesen Berlinben sokkal több lukból zsidóznak, mint Budapesten. Legfeljebb a Maestro gondosan elkerüli a török, kurd, satöbbi többségű részeket. Pedig, hogy ott milyen finom multikulti világ van... Ihaj.
Asszem meg kell tanulnom zsebkendőbe orrot fújni, és akkor mán teljesen ejropéer leszek.
"A rendszerváltozás után egy rövid ideig flörtölt egymással az értelmiség és a nép." Gondolkozzunk el ezen a mondaton! Úgy ahogy van értelmetlen, de mire gondolhatott?
Válasszuk külön az írót és műveit, és azt a sok ostobaságot, amit közértelmiségiként összehord. (Lásd a jó múltkor lelkes kiállását at iraki birodalmi kaland mellett.)

alex portnoy · http://vengeancetildoomsday.blogspot.com 2007.08.27. 21:17:43

én is értem mit mond. a hazaszeretet és azt beismerni, hogy kis hazánkban a szar nagy, nem mond ellent egymásnak. jelenleg én is külföldön vagyok, és hazudnék, ha azt mondanám, nem jobb a légkör itt. nem náciznak le a liberálisok, nem küldenek el izraelbe a szélsőjobbosok, az emberek nem köpködnek egymásra, hanem mosolyognak.

ettől függetlenül biztos megtalálom majd itt is a hátrányokat, de nagyjában-egészében tényleg jobb a légkör itt (amúgy svédországról beszélek). ettől még szeretem Magyarországot, vissza is szeretnék menni, szeretem a magyar iróniát, és ami még megmaradt a kultúrából, stb. de fejet ingatva nézem a gárdáskodást, a balos gőgöt, etc. etc. nem ellentmondásos szerintem, a legkevésbé sem...

alex portnoy · http://vengeancetildoomsday.blogspot.com 2007.08.27. 21:28:55

látom elveszett a hozzászólásom. pedig olyan fennkölt volt. csudavigye:D

dr.minorka 2007.08.27. 21:51:29

Te tudsz ilyesmiről nálunk?:
" In 1999, Sweden witnessed several brutal killings, including the deaths of two policemen executed with their own guns by three Nazi robbers and the premeditated murder of trade union activist, Björn Söderberg. "

szejler 2007.08.27. 21:59:07

Te Alex!

Van egy Svédországban élő haverom, aki arról referált, hogy a bevándorlóknak (gondolom az afrikából ázsiából érkezetttek) egy darabig szó szerint gettóban kell élniük. Amíg nyelvvizsga, állampolgári ismeretek egyéb alkalmassági vizsgákon át nem jutnak.

És állítása szerint, kirekesztés ugyan nincs, de vegyülni sem vegyülnek a benszülöttek a beérkezettekkel.

Szóval? Kiváncsi vagyok.

alex portnoy · http://vengeancetildoomsday.blogspot.com 2007.08.27. 22:20:29

a gettósodás probléma mindenhol, így itt is. amennyit tudok róla, a helyzet a következő:

a gettósodás csak félig volt "erőszakolt". akik úgymond először jöttek ide tömegesen, azokhoz csapódtak, akik hozzájuk hasonlóak voltak. így "gettósodtak", és nyilván nem a legjobb környéken éltek.
azt hogy nem keverednek, azt cáfolnám:) persze én egy tipikus diákvárosban vagyok, itt a keveredés hatványozott. de ha valaki mondjuk nem akar keveredni, azok inkább a bevándorlók.

igen, vizsgázniuk kell. én gettót és nyomornegyedet még nem láttam, ettől függetlenül biztos vannak ilyenek. ellenben a városokban abszolút "vegyes rasszú" a népesség (olyannyira, hogy egyelőre kicsit furcsa is), és nincsenek gettók. (stockholmot kéne megnéznem).

jelenleg fogorvosnak - ami itt ilyen über-über szakma - pl szinte csak kurd lánykák készülnek és tanulnak.

épp ezért kétoldalú dolog ez. minden nehézség ellenére messze az egyik legbefogadóbb nép, akikkel találkoztam (és ennek is van hátulütője, amit meg is szívnak rendre a svédek).

alex portnoy · http://vengeancetildoomsday.blogspot.com 2007.08.27. 22:31:03

minorka:

délsvédország problémás hely. az említett sztori is valószínűleg onnan van. az \"kontinentális\":-D de nagyon sok minden változott azóta, bár a \"dél\" még mindig bajos. (énnem ott vagyok)

voltak problémák, de lett ellenük társadalmi összefogás is. még ha ez elcsépelt fogalom is. az igazság az, hogy itt ma már a nácik félnek. van olyan szervezet, aki figyeli őket. és amint megjelennek, szétrúgják a seggüket. tudom, nem túl szép megoldás, de nagyon úgy tűnik hogy működik. nem azt mondtam hogy nincsenek itt problémák. a mindennapi légkörről beszéltem.

(amúgy ha ilyen esetekre vagy kíváncsi inkább lásd oroszországot. ott az ilyen gyilkosságok mostanában kicsit elszaporodtak...)

exit · http://nubabel.blog.hu 2007.08.27. 22:35:40

"Budapest liberális város!" - Demszky Gábor (2007)

exit 2007.08.27. 22:39:19

pontositás: 2006

dowNLoad 2007.08.28. 01:06:41

Úgy is kell, szétrúgni minden svéd náci seggét, jó kis népesség lesz ott a mozambik meg a svéd gének keveredéséből, gondolom ott is ugyanaz a felállás, hogy a svédnek van 1 max 2 gyereke, a kurdnak, angolainak meg 11-12, küldjük rájuk még demszkájt, az megadja a kegyelemdöfést, lesz ott is koraszülött jóléti állam.(érdekes számokat láttam bűnözés és bevándorlók összefüggésében) Az oroszoknál más a helyzet, ott Putyin meg meri tenni, hogy nem támogatja a multikultit, szerinte oroszország az oroszoké, ill. bárkié aki oroszbarát és hibátlanul beilleszkedik és orosznak is látszik. (szegény milliárdos globalista usabarát ex.milliárdosai meg szibériában táboroznak, hahahaha) Kellene egy magyar Putyin is, hogy kókadt, veres, fletó tanulja meg, mi az a bukás. Maximális reszpekt Putyinnak.

gloire 2007.08.28. 01:40:09


szpasszíba daragój drúzjám, szpasszíba...

alex portnoy · http://vengeancetildoomsday.blogspot.com 2007.08.28. 01:53:51

nem, a svédek is gyártanak gyereket. sokat.

a bevándorlókkal van probléma, velük vannak tele a börtönök. bizonyos bevándorlókkal. a négerekkel meg a kínaiakkal pl nemigen van probléma, ellenben némely muszlimmal és mondjuk a szerbekkel igen. de en bloc a bevándorlókkal nincs.

de azért érdekes nézeteid vannak neked. nem mintha én minden szkepszis nélkül támogatnám a multikultit, de ajnározni a bolsevik zsarnoki hagyományokaat új mázzal éltető putyint, az is király dolog lehet...

dowNLoad 2007.08.28. 01:57:34

Gloire gondolom neked inkább a Jelcin szerű figurák tetszenek, itt aztán van rá példa bőven pl. gyufa elvt. (még vodkabarátok is lehettek volna, haha) Kertészről meg annyit, hogy ezzel is a magyarokkal csaesztek ki, pont ilyen irodalmi nobel díjasunk kellet, hogy legyen??? Van más Németországban (élő) ismert sikeres író is?? (ő nem arról a témáról ír, és az ugye mint tudjuk,..) kezd a nobel-díj is magyar lovagkereszt szintre menni, csak globális szinten? olvastam Kertészt, de nem láttam a díjeső okát, sorry.

pazs 2007.08.28. 02:30:10

"Az oroszoknál más a helyzet, ott Putyin meg meri tenni, hogy nem támogatja a multikultit, szerinte oroszország az oroszoké, ill. bárkié aki oroszbarát és hibátlanul beilleszkedik és orosznak is látszik. (szegény milliárdos globalista usabarát ex.milliárdosai meg szibériában táboroznak, hahahaha) Kellene egy magyar Putyin is, hogy kókadt, veres, fletó tanulja meg, mi az a bukás. Maximális reszpekt Putyinnak."

Ja, download, nálunk meg a román komcsinackók mondják, hogy Románia a románoké. Ha tudnád, mily jólesik ez a nem-többségi fülnek! Rendkívül rokonszenves retorika, valóban, hajrá.

Nagykevély 2007.08.28. 08:33:09

Azt nem értem, hogy egy szegény üldözött zsidó miért érzi magát otthon (?) az egykori III. Birodalom fővárosában? Van nekik saját országok, nem? Vagy Budapest, ahol született... Nem tudom ezt hazátlan világpolgár mentalitást elképzelni, ahogy azt sem, hogy olyan helyen éljek ahonnan nem látom a nicknevemet :-), hacsak nem deportálnak innen, mint fasiszta, heteroszexuális, fehérbőrű, magyar kisebbségit.

dowNLoad 2007.08.28. 10:41:25

Pazs, Putyinnal egyetértek, de nem mások területi integritását veszélyeztetve!:) Főleg azóta lett zsarnok Putyin, mióta kirúgta az EXXON-MOBILE-t, hahaha

Őrnagy Őrnagy 2007.08.28. 11:58:13

Putyin jól csinálja, újra nagyhatalom lett Oroszordzág, visszadta anép büszkeségét, stb. De nem biztos, hogy ez nekünk jó. Bár ami a neoliberálisoknak rossz az nekünk feltétlenül jó?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2007.08.28. 12:01:46

dowNLoad:
Szerintem annyira nem szórakoztató, amit Putyin művel Oroszországban a külföldi vállalatokkal.

gloire 2007.08.28. 12:46:14


dowNLoad

De hát meg is köszöntem neked az elismerést, nem értelek.

pazs

Akkor állna meg a hasonlatod, ha Putyin az elfoglalt baltikumban erősködne, de hát ők kivonultak a megszállt területekről (európában
legalábbis), nem? Ez azért picit árnyalja a dolgot.

pazs 2007.08.28. 16:04:31

Nem, Gloire, az sántít, amit te mondasz. Egyrészt nem gondolhatod komolyan, hogy Putyin nem "erősködik" a Baltikumban. Próbálj meg odébb tenni valami szovjet hősi emlékművet, mint az észtek, s mindjárt nyilvánvalóvá lesz, mennyire tartja tiszteletben az orosz birodalom a balti államok szuverenitását.
Másrészt pedig a nagy Oroszországnál aligha van etnikailag sokszínűbb állam, tehát bőven van elnyomnivaló kisebbségük. A hasonlat tehát nagyon is megállja a helyét, mivel Erdély – bármily kellemetlen is ez – jelen pillanatban Románia része (ezért nem jó viszont a Baltikum-hasonlatod).
Mellesleg Putyin Oroszországa az a hely, ahol könnyen golyót kaphatsz a fejedbe, ha másként vélekedsz a hivatalos kormányzati álláspontról, mint azt elvárnák, s időnként a Putyinjugendnek becézett, Kreml-közeli ifjú gárda (ja, az orosz gárda) nyilvánosan égeti el azon szerzők műveit, akikkel a hatalomnak baja van. Fasza hely, kétségtelen.

Nom:ante 2007.08.28. 17:10:23

Ezek az oroszok sosem tudtak egy normális demokráciát létrehozni...

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2007.08.28. 19:25:30


pazs

Lehet, bár az első hasonlatot (erdély) te hoztad képbe, tehát akkor
az is sántít egy kicsit. Mindegy, ne hasonlítgassunk, Putyin elég
súlyos figura ezt tudjuk, de első számú ellenfelei az oroszországba
is betört Soros és társai. Hosszú távra megakadályozta, hogy megvegyék
őket kilóra. Ha nem ezt teszi, ma már valami feudál-kapitalista
anarchiában fetrengene azaz egész hatalmas ország, és az senkinek se
volna jó.
Ez egy picit megint árnyalja a képet.
(És nem véletlen fogalmazok így: árnyalja)

pazs 2007.08.28. 19:46:39

"Hosszú távra megakadályozta, hogy megvegyék
őket kilóra. Ha nem ezt teszi, ma már valami feudál-kapitalista
anarchiában fetrengene azaz egész hatalmas ország, és az senkinek se
volna jó."

Na igen, mintha most nem épp abban fetrengene...

Mindegy, szerintem se forszírozzuk tovább ezt a témát. Csak idegesít, hogy a radikáljobb térfélen hajlamosak az emberek minden idióta komcsifasiszta diktátort kitörő örömmel üdvözölni – Chaveztől Putyinig –, mert geopolitikai-konjunkturális okoból szembenáll Amerikával, a globális nagytőkével, a neoliberális trenddel stb.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2007.08.28. 20:20:46


pazs

Ucsó. Nem, most már (épp) nem abban vannak.
Az a Jelcin érára igaz volt, nekem azt mesélik mostanában, hogy
meglepően és gyorsan javultak a közállapotok az utóbbi időben.
Radikáljobb térfélen tetszik a nemzeti és szocialista - így együtt.
Ez méirt meglepő? : )

szejler 2007.08.28. 20:33:11

Szerintem Putyin nemes egyszerűséggel a Kínai modellt vezette be Oroszföldön (nacionálszósszal, nem kommunistával).

Neki is kényelmesebb távirányítóval vezetni az országot, a társadalom is jobban bízik a kézivezérlésben, mint az oligarchikus anarchiába fulladt demokráciában.

Ez nyilván nem jelenti, hogy itt jó lenne egy ilyen.

dowNLoad 2007.08.29. 01:40:15

Nem itt helyette megkaptuk a szélsőliberó-szocialista modellt, a következő mottóval: A haza mindenek előtt! (hahaha, mert igazából a zsebem mindenek előtt, és aki kimondja hogy nacinalista, az már fasiszta, semmi nem lehet jó ami magyar, ha mégis, akkorsem)

szejler 2007.08.29. 11:26:50

Húú

Emlékszem, még talán 2003 (de lehet hogy Horn kormány idején), az egyik Márc. 15. ünnepség mottójára (Nemzeti Múzeúmon 60 méteres molinón).

"Bárkié is a dicsőség, A hazáé a haszon!" /Petőfi/

Azért nem gyenge arcbőr kell ilyen idézetet választani éppen nekik.

ergé 2007.08.29. 11:46:54

(mavo: nem hibás a cím, nincs umlaut "a":-)

alex portnoy 2007.08.29. 22:57:06

nincsen? ä.

a+altgr+felül két pont. úccse?

dr.minorka 2007.08.29. 23:25:23

pontosabban: altgr+a
De miért kellene umlaut? Ez így kötőmód lenne, múlt idő. Mit akartál mondani?

Gabe 2007.08.30. 09:08:55

Hát ez az, herr Dr.

ergé 2007.08.30. 09:29:17

Moin' Leute, egy kis németezés: "berlini lennék", írtam, de nem a "möchte - sein"-t használtam, mert a Kennedy-féle "Ich bin ein Berliner"-t akartam parafrazeálni.
"Wenn ich ein Berliner wäre" - "Ich wäre ein Berliner".
szvsz ez jó nyelvtanilag, legalábbis németeket hallottam már ezt a mondatszerkezetet használni.

Gabe 2007.08.30. 09:37:14

Értem én, ergé, azért igyekeztem figyelmeztetni Dr. urat.
Amúgy meg éljen a Zoo!

ergé 2007.08.30. 09:39:29

Meg a Zoo Station! (már aki érti :)

Gabe 2007.08.30. 09:43:25

Azt is csak azé írtam...

dr.minorka 2007.08.31. 10:33:37

Ich wäre ein Rauener:
A neonáci NPD párt "nevelő központot" kíván nyitni Rauenben
www.nol.hu/cikk/462467/
süti beállítások módosítása