Cigánybűnözés? - Kisebbségek és bűnözés II.
2010. június 21. írta: Vicomte de Boundoise

Cigánybűnözés? - Kisebbségek és bűnözés II.

(A poszt előzményei itt olvashatók.)

Kisebbség és bűnözés

  Beszélhetünk-e Magyarországon a cigányság és bűnözés kapcsolatáról? Láthatjuk, hogy sokkal inkább a cigányság társadalmi helyzete és a bűnözés között van kapcsolat. Hasonló jelenségek a világ minden táján, szinte minden korban előfordulnak függetlenül attól épp melyik etnikum kerül hasonló helyzetbe, így a lesarkítás, hogy a cigányok bűnözők kétségtelenül rasszista általánosítás.

  A mai Magyarországon azonban a hosszú ideje elhúzódó válságban szociális kilátástalanságba szorult emberek nagyrészt a roma kisebbséghez tartoznak. Számos roma polgárjogi szervezet évek óta élesen bírálja a mindekori politikai vezetést, sürgetve a cigányság égető problémáival való szembenézést. Eközben a cigánytelepekről egyre több olyan „húsz-harminc fős banda” kerül ki, akik először saját közösségüket, majd a többségi társadalomhoz tartozókat is terrorizálják. Olaszliszka, Kiskunlacháza, Veszprém, Enying, Ercsi, és sorolhatnánk a mára már enigmatikussá vált bűntények helyszíneit, melyek naponta gyarapodnak újabb helyszínekkel, mint például Sarkad, vagy Tatárszentgyörgy, ahol késelés, nemi erőszak, rablás szerepel a beszámolókban. Ha elhangzik a hír, hogy „orvvadászok Ladájában élő szarvasokat találtak”, vagy „fémtolvajok rongálták meg a vasúti síneket”, vagy „fatolvajokat értek tetten”, az ember nem is gondol másra, mint hogy cigány elkövetőkről szólnak a híradások.

Kisebbségi bűnözés helyett kisebbségek ÉS bűnözés

  A mai közbeszéd nem kedvez a tisztánlátásnak, hisz a kisebbségek és a bűnözés kapcsolatának puszta említése rögvest parázs vitát gerjeszt, és számos érzékenységet sért. Az amerikai szociológus és elismert kriminológus szerző, Ronald Barri Flowers, e témában úttörőnek számító könyve, a Minorities and Criminality (Kisebbségek és a bűnözés) érdemi információt nyújt a jelenség megértésére, s segíthet a tisztánlátásban.

  A kutatás Amerika fekete, hispán, indián és ázsiai kisebbségeire koncentrált, akik az amerikai statisztikák szerint a legszélesebb körben érintettek a bűnözésben. A mű bevezetőjében taglalja azt a társadalmi traumát, melyet elsőként ezek a kisebbségek a többség részéről, mint kollektív élményt megéltek. Korábbi társadalmi státuszuk elvesztése, életmódjuk radikális megváltozása, és a társadalmi kitaszítottság, melyben a világ minden táján osztoznak ezek a csoportok.

  A probléma jóval összetetteb, semhogy lesarkítható lenne a szegénybűnözésre vagy a bűn napszámosaira. Amerikában például a drog nagykereskedelmével főleg befolyásos üzletemberek, a Wall Streere is behálózott és politikai kapcsolatokkal is rendelkező fehérgalléros bűnözők foglalkoztak, míg az egyszerű díler, vagy terjesztő már a harlemi utcák gyermeke volt. Ő volt az aki arcot adott a háttérben folyó üzelmeknek, míg a vezetőknek nem kell bepiszkolni a kezüket. Ez azonban a hatvanas-hetvenes években radikálisan megváltozott, amikoris a feketék átvették a teljes üzletet, és olasz mintára kiépítették a maguk szindikátusát, mely a teljes folyamatot kézben tartva hamar háttérbe szorította az olasz maffiát is.

Etnikai profil

  Az amerikai rendőrség körében bevett gyakorlat az etnikai profilozás módszere. Adott bűntények esetében, melyeknél a bűnelkövető nemzetisége meghatározó, az etnikai profilozás módszerét széles körben alkalmazzák. Az eljárás kétségtelenül éles viták kereszttüzében áll, számos jogvédő szervezet kifogásolja az eljárás létjogosultságát, de a hivatalos szervek azzal hárítanak, hogy a profilozásnál minden, a bűntény felderítéséhez szükséges részlet ismerete szükséges, és illogikus kihagyni a lehetséges elkövető nemzetiségét mint ilyen faktort. A szakzsargonban BOLO (Be ON The Lookout - azaz Légy Résen!) betűszóval jelölt esetekben még az ellenzők sem vitatják az etnikai profilozás létjogosultságát. Ezalatt a specifikus bűntényeket, vagy bűntény-csoportokat értik. Ilyenek például az arab terroristák lehetséges támadásai amerikai célpontok ellen, mely az alvóügynökök miatt fokozott óvatosságra készteti a hatóságokat minden arab nemzetiségű polgárral szemben.


A londoni bombatámadás elkövetői - etnikai profil

 

A szegénység gettósodása

  Azok az etnikai csoportok, akik hagyományaiktól, nyelvüktől és természetes közegüktől elszakítva, a többség tőlük idegen játékszabályaiba kényszerítve élnek, erre a helyzetre vagy önpusztító, vagy agresszív választ adnak. A kisebbségi bűnöző csoportok létrejöttében szerepet játszik a közös, kollektív élmény, adott esetben a szegénység. Míg egy, a többségi társadalomhoz tartozó család lecsúszása esetén a szegénység sokáig rejtve marad, addig a cigánytelepek demográfiai és földrajzi értelemben is közösségformálóak a mélyszegénység kollektív élménye miatt.

  „Az elmúlt húsz évben megváltozott a szegénység természete, és olyan folyamatok mennek végbe, melyeket korábban elkerülhetőnek hittünk. Az egész országban is és szinte minden városban kezdenek kialakulni a gettók” - nyilatkozta Ferge Zsuzsa még 2005-ben. Olyan fogalmakat használ, mint etnikai gettósodás és a szegénység gettósodása.
 


Cigánytelep valahol...

  Amerikában az olyan statisztikák, melyek a „néger- és hispánbűnözésről” szólnak, kiegészülnek azokkal is, amik az alkoholfogyasztást, drogfogyasztást, tehát az adott etnikai csoport önpusztító tendenciáit mutatják. Ronald Barri Flowers felhívja a figyelmet arra a tényre is, hogy az olyan bűnök, mint családon belüli erőszak, droghasználat, prostitúció esetében nem csak az elkövetők, de az áldozatok többsége is etnikai kisebbség tagja.

  Magyarországon a cigányság társadalmi traumáját sokan az utóbbi évtizedekhez kötik, amikor a szándékos letelepítések, a téeszesítés révén, a vajdarendszer felszámolása után elvesztették a cigányok hagyományos belső társadalmi rendjüket. Az a tény sem elhanyagolható, hogy a rendszerváltás után elsőként a cigány foglalkoztatottak kerültek utcára, s maradtak is ott immár 16 éve. A most felnövő huszonéves cigány fiatalok közt van olyan, aki úgy érte el a felnőttkort, hogy a környezetében senkit nem látott még dolgozni. Ehhez hasonló tényeket is olvashatunk Rátkai Árpád a cigányságra vonatkozó tanulmányában.

Mi a megoldás?

  A megoldást természetesen az amerikai Ronald Barri Flowers sem a rövidtávú rendelkezésekben, hanem a hosszú távú, a kisebbségek társadalmi integrációját segítő folyamatos intézkedésekben látja. Ha a tanulás, a munka révén a tisztességes beilleszkedés lehetősége megnyílik a kisebbségi csoportok előtt, azok hamar megtalálják az utat a középosztályi státusz felé. Természetesen minél nagyobb ez a társadalmi csoport, és minél erősebbek az irányukban tapasztalható előítéletek, ez a folyamat annál lassabb.
 


New York ír rendőrei felvonulnak Szent Patrik napján.
Az elsőket közülük a Hell's Kitchen utcagyerekei közül toborozták.

  Fontos a kisebbségi és többségi társadalom értékrendje és kultúrája közötti kapcsolat. Az írek gyors beilleszkedését elősegítette, hogy számukra nem voltak nyelvi akadályok, valamint az a program, mely azt célozta, hogy minél több ír legyen rendőr. A rendőri pálya oly csábító volt számukra, hogy ma az NYPD (New Yorki Rendőrség) köreiben az írek számaránya 60% feletti. Az olasz és zsidó etnikai csoportok számára az éttermek, a szórakoztatóipar és a kiskereskedelem nyújtotta nagyrészt a beilleszkedés lehetőségét. Amerika két problémás kisebbsége közül a hispánok beilleszkedését manapság főleg a nyelvi, míg a feketékét a több évszázados faji berögződések gátolják Amerikában.

Roma integráció

  Hogy mikor és hogyan fog megvalósulni a magyarországi cigányság oly régóta politikai szlogenként használt, és a távoli jövőben áhított integrációja, csak az dönti el, mennyire lesz képes a társadalom hosszú távú célokat megfogalmazni, és megteremteni a választható alternatívát, amit a munka és a tanulás révén elérhet bárki. Ösztöndíjak, a kisebbségek bevonása a rendvédelembe, mind szerepelnek a nyugat európai példákban, melyekből ideje lenne egy saját megoldást összegyúrni a kapkodó, ötletszerű programok helyett.

  Nem kell azonban átkelni az óceánon, hogy lássuk, a cigányság számára évszázadokig megvoltak azok a csatornák, melyeken sikerrel találták meg a magyar társadalomba illeszkedés lehetőségeit: cigány zenészek az egyik oldalon, Lakatosék a másikon.


Dankó Pista szobra Szegeden

  A kupeckedés, piacozás, vásározás, kosárfonás mind a cigányság hagyományos tevékenységei közé tartoztak, és bár cigányok már több száz éve élnek közöttünk, a cigánybűnözés mégis nagyon új kifejezés. Ha kitisztulnak a beilleszkedés évszázados csatornái, és mellé újak is nyílnak, ez az új szó reméljük úgy fog eltűnni a szótárból, ahogy az angol nyelvből a digó és a paddy.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr32097234

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: M. Péter György nyílt levele a magyarországi rasszizmusról Los Angelesből 2010.06.21. 16:38:05

"-Ez egy könyv? -Nem, ez a plafon." (példapárbeszéd egy életcentrikus orosz nyelvkönyvben) Kedves honfitársaim! Roma barátaim! Szomorú vagyok, szomorú, mint a farkatlan füles a szivárvány tövében. Lógathatnám kamillá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thulsa Doom (törölt) 2010.06.21. 21:21:58

@Húsleves: Ó bazdmeg! "Valahogy nem úgy mutatja be a média a kultúrájukat, mint más nemzetiségekét..." Nyilván azért mer a cigány kultúra bemutathatatlan, mert az maga a bűnözés, élősködés. Ezt még a cigányok is tudják és büszkék is rá.

A polkorrekt média persze erőlködik, így kultúra címén alumínium vizeskannával meg kanalakkal csörömpölő, dikháló cigányokat mutogat. Mert mást nem tud/mer.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 21:29:59

Tudod,ez nem az az érzelgős hollywoodi fajta...

Húsleves 2010.06.21. 21:35:31

@Thulsa Doom: bocs, tényleg nem akartam álszent lenni. Nem azokra gondoltam, akik bűnöznek, hanem azokra, akik például nagyon jó zenészek. Azok példaképeik lehetnének azoknak, akik nem ezt látják a környezetükben követendő mintának.

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.21. 21:35:33

@axispolaris: az igazi superman nem ezt mondaná, biztos, hogy nem egy gagyi utánzat vagy? na ki vele,hogy volt ez a közvéleménykutatás!

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 21:47:00

@mavo:
Hú, bazmeg, hogy te mennyire tájékozatlan vagy! Éppen az a gond évtizedek óta, hogy politikai szinten nem hajlandók érteni, mit jelent a szubkultúra kifejezés.Nincs, aki elmagyarázza nekik, mert a szociológusaink zöme egyszerűen hülye. És persze liberális származásúak is mellé.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 21:53:54

@Sólyom Bátor:
Kíváncsi lennék, ha anyádat megtekernéd, nálad is hülyébb gyerek születne-e, vagy az teljességgel lehetetlen.

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.21. 22:05:13

@Mr Falafel: ragyogó érvek, szerintem meggyőzted

Thulsa Doom (törölt) 2010.06.21. 22:14:16

@Húsleves: Hagyjuk már ezt a "kiváló zenészek" dolgot! Most akkor hegedüljön mind az egymillió? Vagy medvét táncoltasson?
Egyszerűen nincs rájuk szükség. Nem a mi világunkba valók. Kár ezt túlbonyolítani.

martonx 2010.06.21. 22:21:28

A szlovák példát favorizálom.
Segélyeket hirtelen megfelezni, aki elkezd ugrálni azt lelőni.
Gyanítom hirtelen máris több cigány jelenne meg a munkaerő piacon.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 22:27:37

@már foglalt: A fenébe,lebuktam!
No hát akkor igy esett:
Érett a meggy.
A gazda éppen a postára sietett,bosszús volt,sárga és másszinű csekkeket szorongatott kérges parasztujjaival.
Káromkodott magában veszettűl.
A csíkos teszkóból jött éppen,400 jó magyar forint volt a meggy kilója.
Hát neki éppen meggyfája volt, úgy 30 hektáron.Tegnap jött a felvásárló,60 forint kilója,mondta.
Hát ha én mostan kifizetem esztet a csekkeket,marad 3 forintom kilónként,merhogy a szedésért is kifizetek ötvenet,morfondirozott.
Száz,jól megtermett cigány állt a posta bejáratát eltorlaszolva,merhogy éppen segélyostás napja volt.
Egy életem-egy halálom,esett végső kétségbe a gazda.Ki akar dolgozni!?-kérdezte ezektől.
Dermedt csenddé változott a szines sokadalom moraja rögvest azonmód.
Egy purgyé ugrott ki a tömegből: én akarok !
No hiszen lett is riadalom!
Leköpdösték jobbról-balról,jól el is látták a baját ennek,aztán az öreg gazdának is,mer hogy miér provokálja őket a parasztja.
Jött is a helyi csendőr iziben.
Éppen a falú szélén lakott, aroma lakópark mellett,érthető hát hogy féltette a családját.Kirekeszt a rásszista -üvöltötte a fő kan cigány.
A biró izig-vérig demokrata volt,a libertinus fajtából méghozzá.
Precedens volt az itélet értékben kifejezve.
Számokban,években: három.
No, bevonult az öreg a börtönbe muszályból.
Húsz rekeszre oszlott a kóter, 5 ember mindegyikbe.Sorakozót fújt az örség pitymallatkor.
Hát a száz emberbűl egy vót csak ember a sorban.
Igy esett éppen,ahogy ezt elregéltem.

Húsleves 2010.06.21. 22:29:14

@Thulsa Doom: nem, én csak a kultúrájuk ápolására gondoltam, például rendezvényeken, tévében, stb. És nem csak erre, hanem ez egy dolog, ami eszembe jutott, de nyilván csak kis dologgal járulhat hozzá a felemelkedésükhöz. Ennél fontosabb például, hogy iskolába járjanak, dolgozzanak. Amúgy nem akarok álszentnek látszani, én is tudom, hogy milyen viszonyok vannak sok cigány közösségben, én sem szivesen élnék közöttük. Ezért nem értek egyet a betelepítéses felzárkóztatással, mert az csak feszültségek keltésére jó. De ettől nem gondolom, hogy nincs rájuk szükség. Valamit tenni kellene, de nem könnyű a dolog. Az amerikai, meg hasonló pozitív példák azért sántítanak, mert ott rengeteg pénz van. Könnyű eredményt produkálni 20 pedagógusnak meg szociális dolgozónak egyetlen cigány családon, hogy megmutassák: "tessék, ugye megmondtuk, hogy lehetséges ez!". De egymillió emberhez temérdek pénz kellene.

picur3ka 2010.06.21. 22:31:07

Istenem! USA, meg a tobbiek.

Amint Sztojka meg a vietnamiak atveszik Kadarektol a drog uzletet.

Ir harci/bunbandak tobb szaz eve ismertek, a jelenseg skociai elterjedeset is az ir bevandorlok szamanak novekedesevel hozzak egyesek osszefuggesbe. Ilyesmirol pl Wales lakossaga nem hires.

A sziciliai kulturalis orokseg szinten helyileg is jol ismert.

A ciganysagrol is jol dokumentalt tortenelmileg a keregetes, zsebtolvajlas es utcai rablas pl, tobb orszagban.

Ilyen sztereotipiank a szerbekrol, horvatokrol pl nincsen. Pedig voltak, s vannak ilyen kisebbsegeink.

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.21. 22:40:11

@axispolaris: jó példa az összetétel hamisságára, én ismerek úgy egy tucat cigányt, ebből mindegyik dolgos, becsületes ember. akkor egy tucatból egy tucat cigány dolgos, becsületes ember?

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 22:42:43

@már foglalt: Vietnámiak azok,ha ugyan nem hazudsz,más lehetőséget nem látok.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 22:54:08

@már foglalt: Krétai lennél,vagy cigány,hogy nemhazudva hazudod igaznak magadat, meg lopod itt a napot,meg még ki tudja,mi mindent ?

Balaint 2010.06.21. 23:00:00

@Vicomte de Boundoise:

Látod, mondom én.

Sebaj új világ kezdődött.

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.21. 23:02:24

@axispolaris: magyar, egyébként közben dolgozom, és te?

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 23:10:49

@már foglalt:
No, hát éppen dolgozok én is mostan.
Meg magyar is lennék éppenséggel.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 23:20:08

@már foglalt: Tetszett remélem a köz véleményének kutatását helyettesitő tanmesém,a kedvedért rögtönöztem de nem éppen a képzelet műve,valósag biz a, mostani és a miénk.
Hogy szakadna az ég rájuk és a krétai fajvédőikre nemkülönben!

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.21. 23:33:52

@axispolaris: kreatív volt, elismerésem, nem kétlem, hogy történik ilyen, de nem hiszem, hogy az utálattal bármire mennék. nem érdekem, és az országé sem

bryan 2010.06.21. 23:50:22

@picur3ka/mesterhazymiklospart:
A magyarokról jól tudjuk, hogy betyárként letettek valamit az asztalra. Volt köztünk gyilkos, rabló, tolvaj, ennek különböző kombinációi, vásári késelések, kocsmai verekedések, amit akarsz. (Vö. Móricz: Barbárok) A székelyek bicskái is híresek. Gion Nándort is érdemes olvasgatni a Vajdasági magyarok egyes szokásairól. Persze, mi magyarok ettől függetlenül ártatlan bárányok vagyunk mind egy szálig.
(Tévedés ne essék, itt csak arra szeretnék utalni, hogy nincs kollektíven nagyobb bűnöző hajlamot mutató nép, a tartós nyomor minden közösségből kitermel nagy számú bűnözőt, önpusztítót, meg sokféle devianciára utaló jelenséget.)

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.21. 23:58:42

@már foglalt:
Nem utálat az,undor és megvetés elegye inkább.
Mégcsak nem is a személyes érintettség okán legelsősorban.
Elemi igazságérzet,magasabb elvek,becsületbeli ügyek és hasonló atavizmusok vannak a személyes viszonyulásom mögött.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.22. 00:23:18

@már foglalt: Szupraracionalitás mint vezérlő principium a személyfölötti irányába való törekvésben.Ennek moralitássá válása értelmében való lefokozódás a perszonális kondicionáltság szentimentumokkal valo átitatottsága lévén,hogy egészen pontos legyek.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 00:23:38

@Mr Falafel:

áhán, szóval write-only üzemmódban teccik élni.

az is valami, nem?

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.22. 00:28:48

@axispolaris: én is ezt mondtam, csak négy szóval.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.22. 00:44:39

@már foglalt: Nem.
Az irracionalitas szubracionális mozgatottság többnyire(lsd.cigányok és egyéb állatfajták).
A szupraracionalitás a halott, formákba merevedett ,absztrakt gondolatképzödményeknek a felülmúlás értelmében való meghaladása.
Jó éjszakát.

Frick László Emlékzenekar 2010.06.22. 00:51:42

Az jutott eszembe, de fogalmam sincs, honnan, elnézést, hogy kb az aktivista Michael Knight "blog" ártatlan jógyerek jópofiságával huncutkás hajcsigám sündürüzvést, de Ficsor Ádámot mért hagyja ennyire békén a média 2006 óta? Mire ez a nagy kímélet, meg-se-említés, holott jó nagy sötétállata (de nem ló) a Bátor Oroszlán (tudjátok, aki szerint A Cigány gyáva...) kommunikációs balkeze volt GálJéé után, tudjátok, az a kolozsváriszalonnaképű, akinek az a jónő felesége van, szóval egy ilyen figura hogy tudja megúszni a nem és meg se említést? Azt tudom, hogy indexéknek cukipofa havercsávó, de nektek? Hm??

Sir Galád (már foglalt) 2010.06.22. 00:51:45

@axispolaris: ezzel azt akartad bizonyítani, hogy van agyad, csak cigánykérdésben nem használod? korrekt levezetés

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.22. 01:14:09

@már foglalt:
Bizonyitásra semmi szükség.
A nem szublimált indulat a hiányból fakad.Nem agyra lenne itt igény.Agya van a cerkófmajomnak,a cigánynak de még talán a cigány fajvédőnek is.
Igázság,becsület,nemeslelküség a hétköznapokban.
Nem üdvmohóságból fakadó,templombajáró ájtatosság hanem szakrális fénybe öltözés az ünnepnapokon.
És persze a fentieknél kevesebb pátosz.

picur3ka 2010.06.22. 01:15:07

@bryan:

Kisse indulatbol tamad. En ilyet semmi szin alatt nem mondtam, hogy nekunk ne lennenek bunozoink.

Semmi kollektiv bunossegrol sem beszeltem. A maffiarol szinte mindenkinek eszebe jut Olaszorszag, ez azonban nem jelenti azt, hogy minden olasz bunozo.

Ilyet mmondani epp annyira butasag lenne, mint a szegenyseg es a bunozes koze egyenloseg jelet tenni.

Meg akkor is, ha a nyomor nem szep es borzalmakat tud produkalni.

Hasonloan, a kisebbsegi let bunozoket teremt, kisse santit.

Bunozo hajlamu es bunozoi retegek szinten emmigralnak, nem csak a kedves emberek kivaltsaga ez.

A vietnami fu termesztok peldaul ezert jonnek ide es nem azert termesztik, mert el vannak nyomva.

A kozep-europai bevandorlok Angliaban 80% folotti aranyban dolgoznak, plusz, aki tanul. A bunozoi reteg azzal a szandekkal jon ide, hogy bunozzon.

A ciganysagot illetoen adott egy specialis problema: mosdatjak a bunozoiket. Ennek logikus kovetkezmenyei vannak. Se az albanokat, se a kinaiakat nem hallottam meg panaszkodni, rasszizmust kialltani, ha egyet lecsuknak.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.06.22. 06:42:40

Lehet csűrni csavarni meg relativizálni jó liberális szokásokhoz híven,de attól még a cigány az olyan hogy lop. Meg öl ha olyanja van.

Sólyom Bátor 2010.06.22. 07:00:43

@Mr Falafel: Ilyen mondatokkal az a baj, hogy lehetséges, hogy mondjuk, már meghalt az anyám, és akkor ez több, mint neveletlenség, nem? De. :-) Egyébkét nem halt meg, de ezt te nem nagyon tudhattad. Múltkor egy kicsit nagyobb vehemenciával (bár semmivel sem szellemesebben) kezdtél bele valami hasonló színvonalú párbeszédbe, ami végül a részedről abba maradt, gondolom, mert rájöttél, hogy nem csak hogy messze a szintem alatt gondolkodsz, írsz, de még a másik szopatásában sem nagyon vagy sehol, amikor kifogytál az érvekből (ami veled elég hamar megesik). Szóval, ha akarod, folytathatjuk, de akkor most nem állok meg ott, ahol már nyilvánvaló a szellemi vereséged.

Szóval, szólj, és indulhat a szócsata, Falafel. :-)

Sólyom Bátor 2010.06.22. 07:07:02

@Mr Falafel: Kezdjük talán azzal, hogy, lám, abból sem sült ki jó, amikor a te anyádat tekertem meg. :-)
Ez még nem Te vagy, persze, ennyire nem volt gáz a dolog, anyád egy cserebogarat vetélt (nem is igazit, érted, cserét? Kurva jó, nem?). Nos, beszélt rólad is, arról, amikor megesett veled: azóta az orrában van a galacsin szaga. Édesapád kedves figura volt, életcélja, hogy egy hatalmas szarkupacot hozzon össze, kisebbek görgetésével múlatta az időt, már-már kudarcba fulladni látszott életcélja, amikor végre megszülettél te.

Hát, ilyesmikre lehet számítani. (Ami azért jobb, mint tied, nem? De. :-))

Sólyom Bátor 2010.06.22. 07:09:04

@axispolaris: Miért lenne hazugság, amit a statisztikákról mondtam? Angyalföld mélyéről származom, nem gazdag családból, a téren nem volt cigány, és mindenkiből bűnöző lett hosszabb-rövidebb időre. Ez van. Ez szociológiai kérdés.

Alfőmérnök 2010.06.22. 07:14:46

Molnárgörény posztja a témában 2007-ből:
molnargoreny.blog.hu/2007/06/15/no_keretik_lefasisztazni_i_a_ciganyokrol

(Érdemes elolvasni a többi részt is.;)

Maisie MacKenzie 2010.06.22. 08:41:13

@Yasashi Tanuki:

"A Bacsó Béla utcában előfordult, hogy a gyerekkel az utcára nyíló ablakon pisáltattak ki."

A cigány "gyermek nevelésben" alap, hogy a fiú gyermek oda hugyozik ahová akar. Ez komoly.

Ott baszták el, hogy ezeket beengedték a városokba.

Külön, a saját építési szokásaikat felhasználó stílusban tervezett településeket kellene létrehozni számukra és ipari parkokat a szomszédságukban, itt napi 6 órában egyszerű betanított munkára lehetne őket fogni. Ez maximum amit ki lehet a nagy többségükből hozni.

Közben azért ügyelni kellene arra is, hogy gyermekeik száma ne legyen kettőnél több, így az idő lassan megoldja a beilleszkedési problémát.

Johnny336 2010.06.22. 09:11:01

@Sólyom Bátor: Angyalföld mélyén nem volt egy darab cigány sem (szentéletű, bűnöző, ez most mindegy)?
Ez a rózsadombi Angyalföld? :)

Úgy tudtam, a liberalizmus arról szól, hogy elfogadjuk és tiszteljük egymást úgy ahogy vagyunk - mármint ahogy a másik van. Ehhez képest az összes jobboldali szavazó egy gyökér fasz hozzád képest, mert te liberális vagy, és a jobboldali szavazók mind gyökerek - a fenti egyik kommented szerint. Akkor ez elfogadás részedről? Vagy csak az elfogadás kérdéséhez is liberálisan állsz, és azt fogadod el, aki neked tetszik? Kíváncsi vagyok.
Képzeld el, hogy egy gyerekkori barátod jobboldali szavazó. Ő is szarszemétszar alak? ("Madarat tolláról..." - ugye :D)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:35:45

@Húsleves:

"ha szerinted egy kivétel van a magyar nyelvben, akkor el is mondtál mindent"

á, újabb szómágus érkezett közénk, welcome

az fel sem merülhet, hogy az angol bűnöző/bűnözés, fiatalkorú bűnöző/bűnözés szabályszerűség alól az egy szem kivétel a cigánybűnözés. nem, ilyet én nem állíthattam, hogy venné az ki magát.

azt, hogy a magyar nyelvben úgy en bloc ez az egy kivétel létezik. na, azt már igen. az olyan logikus.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:37:10

@Yasashi Tanuki:

"Három nagy csoportra lehet osztani őket: cigány bűnözőkre, fiatalkorú bűnözőkre és prostituáltakra."

nédda, hát nem külön írta a barma? cigány bűnözők. mik vannak!

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:43:07

@Mr Falafel:

hm, egy egész szakma és csupa liberális. fájin.

olyan szakma van, ami meg csupa konzervatívból áll?

nekem valahogy eddig ilyenek nem jártak az eszemben. pedig egyszerűsítené az életet, az szentigaz. postás, tehát náci. kalaposinas, tehát komcsi. bankár, tehát miépes. vagy mittom.

az persze teljesen elképzelhetetlen, hogy ért ahhoz, amit csinál, ezért látja másként, mint te?

á, gyorsan elvetettem. lehetetlenség. te biztosan jobban tudod.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:47:44

@bryan:

sokadszor ajánlom kötelező olvasmánynak a puszták népét. az összes cigányokkal összekapcsolt móka benne van: késelés, lopás, rablás, erőszak, amit akarsz.

Maisie MacKenzie 2010.06.22. 10:48:34

@mavo:

Ja, ezért nem értjük meg egymást, mert túl bonyolult (már akinek) a nyelvünk! :-)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:48:42

@Johnny336:

na, ebben a dörgedelemben a jobboldali savazót szépen lecseréled cigányra, és megérkeztél a hova is.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:59:23

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

azért a szövegben már a jóval korrektebb "gyermekkori bűnözés" kifejezést használja többször, mint ezt az idióta gyermekbűnözést. amúgy meg lásd feljebb az idézetet: cigány bűnözés

Maisie MacKenzie 2010.06.22. 10:59:35

@mavo:

Azok a politikusok, akik a szegények jótevőinek hiszik magukat, valójában tönkreteszik országukat, s a legtöbbet éppen a szegényeknek ártanak.

„Nem véletlen, hogy a bölcsőtől a sírig gondoskodó jóléti állam prókátorai mind Julius Nyerere nagy csodálói közé tartoztak” – olvassuk a City Journalben Theodore Dalrymple, a harcos liberális publicista tollából.

Dalrymple a nyolcvanas években orvosként járt Tanzániában, ahol akkor már negyed százada Julius Nyerere államelnök igen lesújtó eredménnyel próbálkozott meg az afrikai szocializmussal. A kávéexportra alapozott mezőgazdaságot erőszakkal kollektivizálta, a külkereskedelmet pedig állami irányítás alá vonta. Ezután nemhogy más növények termesztése fejlődött volna, de még a kávékivitel is csökkent. Az ország hamarosan élelmiszersegélyre szorult, és ennek intézésére aztán hatalmas hivatali apparátus jött létre. Voltaképp Tanzánia legnagyobb exportcikke a segélyek iránti kérelemtömeg lett. Az apparátus – mint Afrikában másutt is – természetesen abban volt érdekelt, hogy az ország magatehetetlen maradjon, különben nem lenne szükség a segélyekre. Az egyszerű emberek pedig látták, hogy ha gondoskodni akarnak gyermekeikről, akkor arra kell törekedniük, hogy csemetéik bekerüljenek a segélyosztó apparátusba.

Dalrymple különben is igen nehezen kezelhetőnek tartja a szegénység fogalmát. Tanzánia előtt egy kis csendes óceáni szigeten szolgált, s ott az önellátó és cserekereskedelmet folytató emberek meglehetős elégedettségben éltek. Egy közeli szigeten viszont a függetlenné váló helybéliek foszfátbányához jutottak, s többé nem kellett dolgozniuk. Nem boldogabbak lettek tőle, hanem kövérebbek és cukorbetegek.

Manapság azt szokás szegénynek nevezni, aki az egy főre eső átlagos jövedelem felénél kevesebből él. Eszerint azonban előfordulhat, hogy hiába nő mindenkinek az életszínvonala, statisztikailag egyre több lesz mégis a szegény. Márpedig aki szegény, azt a baloldaliak szerint azonnal segélyezni kell. Ezzel mindjárt mentesítik is az illetőt attól, hogy tegyen valamit magáért és a családjáért. E nagy jóság mögött Dalrymple, a pszichiáter szerint valójában a szegények megvetése húzódik meg. A szegénypártiak ugyanis azt gondolják a szegény emberről, hogy képtelen segíteni magán.

Mondanunk sem kell, hogy Dalrymple korántsem öncélúan emlegeti Tanzániát és a csendes-óceáni szigetvilágot. Úgy látja, hogy Nagy-Britanniában nagyon is hasonló folyamatok játszódtak le az elmúlt évtizedekben.

Az állam adja ma a közoktatás és az egészségügyi ellátás javát, az ennek megfelelő alacsony szolgáltatási színvonalon és az ezzel járó magas adókért. Nem véletlen, hogy az ország pénzügyi válsághelyzetbe került.

„Valamikor az a mondás járta, hogy az antiszemitizmus az ostobák szocializmusa. Ma azt mondhatnánk – zárja fejtegetését Dalrymple –, hogy a szocializmus az ostobák antiszemitizmusa.”

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 10:59:53

hozzáteszem, ez a külön-/egybeír valahol tényleg szómágia

picur3ka 2010.06.22. 11:04:40

@mavo:

nemzetisegek eseteben teljesen igazad van kulonben

de a cigany sok szoosszetetelben elotagkent szerepel, ez kivetel, mar ugye, ha nemzetiseg

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 11:12:37

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

persze, persze, lásd cigányzene, cigánypecsenye. meg franciasaláta, meg svédasztal.

tehát csupa-csupa olyan dolog, aminek a eredetileg jóformán köze nincs az összetételben szereplő nemzetiséghez. :)

na jó, a svédasztalnak van. smorgasbord. :-D

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.06.22. 11:13:59

svédtorna (swedish movement, lol). :) kedvenc szavaim egyike. :-D

picur3ka 2010.06.22. 11:20:25

@mavo:

franciagy de orosz rulett, kesz orulet

csak elo ne jojjon valaki olaszliszkaval

Johnny336 2010.06.22. 12:57:44

@mavo: szövegértési problémáim támadtak a jobboldali szavazó-cigány cserét követően, kérlek fejtsd ki, mit szerettél volna tudtomra adni ezen kommenteddel.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.22. 15:54:21

@mavo:
Kivételesen érdemi választ kapsz… Mert megérdemled!:-)
A rendszerváltozás előtti társadalomkutatás jobbára a szociológiából és a néprajzból állt. A néprajzot hagyjuk, de a szociológia annyiban érdekes, hogy alapvetően téves következtetéseket von le a kultúra (nép, társadalom – szakmán belül, nem vulgárban!) működésének vonatkozásában, mivel az egyént vizsgálva von le következtetéseket a kultúrával kapcsolatban. Megvizsgál n számú egyént egy csoporton belül, és leírja a csoport működését. Ami azért ostobaság, mert a csoport nem az őt alkotó egyének összege, hanem valami több. Emellett a szociológia nem volt más, mint a pártállami ideológia megtámogatója. Természetesen az élet minden területén így működött, de én csak a társadalomtudományokra koncentrálnék. Szóval a szociológia súlyos hitelvesztést szenvedett el, de ezt csak a rendszerváltozás után észlelte, mert addig mindenható volt. Amikor liberális származásút említek, kivételesen nem csupán zsidókra gondolok. Tényleg! Nem akarom én őket bántani, mert a világ olyan volt, amilyen. A gond az, hogy 90 után sem akartak megváltozni. A szociológusok szinte mindannyian a ballib értelmiség körébe tartoznak. Ami emberként nem baj, tudósként viszont káros.

A cigányság esetében azért hibás a szociológia hozzáállása, mert egy olyan szubkultúrával állunk szemben, amelyiknek nincs írott történelme, sőt nincs írott története sem. Társadalmi berendezkedésük szokásjogi alapon működő hierarchikus rendszer. Ebből egyenesen következik, hogy a csoporton belüli tekintély hordozója egy olyan személy, akinek a csoport önként veti alá magát. Az európai társadalmak írott jog szerint működnek. A két rendszer tökéletes ellentétben áll. A szokásjogi alapon szerveződő csoportoknál a legrátermettebb személy hordozza a tekintélyt, az írott jog szerint élő társadalmakban a legbefolyásosabb személy, amely nem azonos a legrátermettebbel. Ezért a cigányok nehezen fogadják el a mi társadalmunk szabályait. Tudnék erről sokat írni, de a fasz se olvasná el.

tevevanegypupu 2010.06.22. 16:06:10

@axispolaris:
"Elemi igazságérzet,magasabb elvek,becsületbeli ügyek és hasonló atavizmusok vannak a személyes viszonyulásom mögött."

Es valoszinuleg valami problema az egojaval, a stilusbol kovetkeztetve. Tuljatszott.(:

bryan 2010.06.22. 16:42:20

@Mr Falafel:
Csak a legnyilvánvalóbb tévedések: a szociológusok voltak az ellenzéken belül a legjobban felülreprezentálva a rendszerváltás előtt, talán a jogászokat kivéve. A komcsik szemében a szociológusok veszélyesek voltak, mert olyan jelenségeket vizsgáltak, amiről nem volt szabad nagyon beszélni (szegénység, bújtatott munkanélküliség, cigányság stb.).
Nem tudom, milyen szociológusokat olvashattál, de szerintem legfeljebb az alap cselekvéselméletekig juthattál el, még Durkheimet és Tönniest is kihagyva.
"Megvizsgál n számú egyént egy csoporton belül, és leírja a csoport működését. "
Ez nagyjából a surveyre és a mintavétellel végzett kutatásokra igaz, de ezenkívül a szociológusok elég sok más módszert is alkalmaznak.
"A szokásjogi alapon szerveződő csoportoknál a legrátermettebb személy hordozza a tekintélyt, az írott jog szerint élő társadalmakban a legbefolyásosabb személy, amely nem azonos a legrátermettebbel."
Te komolyan azt akarod bemesélni, hogy a szokásjoggal működő társadalmak meritokráciában élnek? Ez nagyon nagy mellélövés. Ott ugyanúgy a hagyományok, a család, az életkor és egy csomó más, az érdemekkel kevés összefüggésben lévő tulajdonság dönt a pozíciókról. Ha ilyen ideálisan működnének ezek a csoportok, akkor most ők nyomnának el minket és nem fordítva.

Vicomte de Boundoise 2010.06.22. 16:47:02

@Mr Falafel: Én biztos elolvasnám. Amúgy sokmindent érintek a mondandódból a harmadik részben, amit még nem hoztak le.
Amúgy vitatkoznék úgy, hogy közben egyetértek. A szociológia említett módszere nem igaz egyrészt a szociológia egészére. Kétségtelen, hogy a legnépszerűbb...

Másrészt viszont a redukcionizmusból eredő ÖSSZES irányzat, filozófiától művészeten keresztül a társadalomtudományokig, s nem csak a szociológia, mostanában kerül válságba, mert az "élet" épp most írja felül őke, és derül ki mennyire inadekvát ez az egész gondolkodásmód.

Ebben nincs különbség ballib és jobb között, sokkal inkább vannak itt törésvonalak heterodox és ortodox gondolkodásmódok között. Szerintem...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.22. 17:17:37

@bryan:
Hol is kezdjem? - Nem vagyok szociológus. Az baszna be!!! Antropológus vagyok. Durkheim egy dilettáns, elsőéves tananyag, mint a diszciplína evolúciójának fontos eleme. Tönniest nevét sosem hallottam. Most megnéztem, sicko jedno! Egy nímand, Durkheimhez hasonlóan. Rájuk hivatkozni olyan, mintha az űrhajó feltalálójának a neandervölgyi embert tartnád azon az alapon, hogy ő is eszközkészítő volt. Faszom az ilyen idiótákba! Antropológiai szakdolgozatom szociálantropológiai témában készült. Ferge Zsuzsa bírálta el. Olyan régen volt, amikor te még legóval játszottál. Ökölbe szorul a talpam, amikor valaki egyetemi tananyaggal bombáz, mert még csak itt tart.
Kommented végének nincs magyar nyelvben értelmezhető része.

Sólyom Bátor 2010.06.22. 17:21:24

@Johnny336: Ez ott éppen így volt, mit tegyünk? A környéken laktak romák, de a térre nem jártak le. És bizony, szinte mindenki üét azóta már azok közül, akikkel ott "lógtam". "Fehér" emberek. Erről ennyi.

Az egész jobboldal egy kalap alá vétele csupán élc, stílusparódia volt egy blogger számára, akivel mi már hetek óta meccselünk. Nem tartom magamat liberális embernek, csupán abban a tekintetben, hogy el kell az eltérő véleményeket is fogadni. És azt gondolom, mind a konzervatív, mind a nem konzervatív vélemények mögött húzódhat valódi hazaépítő szándék. És ezt tisztelni kell. Annyiban nem vagyok liberális, hogy azt vallom, a vélemények egyike, mindig legközelebb áll az igazsághoz. Vagyis a lényeges viták mindegyike setén valakinek igaza van, és valakinek nincsen.
Abban, ,ahogy a politikai jobboldal kommunikál, ahogy a köreibe tartozó emberek megnyilvánulnak, a liberalisták és a jobboldal vitájában szinte teljes egészében a jobboldalnak van igaza. Ezt gondolom. Így oké?

Sólyom Bátor 2010.06.22. 17:23:21

@Mr Falafel: Ez azért szegényes. (Érted, szegényes: mint gyenge dolog, és mint amiben benne van a "szegény" szó? Kurva jó ez is, nem?)

Majd még vannak gondolataim egy olyan emberről, aki a saját anyját baszó gyermek képét vizionálja :-) Jó lesz ez, nem?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.22. 17:28:28

@Vicomte de Boundoise:
Egyetértünk! Valóban tök mindegy, hogy baloldali, avagy jobb. Azért emeltem végül ki, hogy a szociológusok a ballib értelmiségi csoportosulást erősítik, mert a nagy büdös tudománytalan cigánykutatást ők végezték az átkosban, és az ő metodikájuk van érvényben ma is. És ahogyan régen is szar volt, úgy most is az.
A modern szociológia nem azt vizsgálja, amit nálunk a modern szociológia módszereivel vizsgálnak. Nyugaton a "modern szociológiai módszerek" egyszerűen csak antropológiai módszerek. Nálunk az antropológia alig létező tudomány, ellenben nyugaton a társadalomtudományok csúcsa. Miután én jelenleg az utóbbit ismerem jobban, az itteni jelentéstartalmaknak utána kéne néznem.

picur3ka 2010.06.22. 17:42:25

@Sólyom Bátor:

Ez egy specialis hely am, Angyalfold. Az egyetlen az orszagban, ahol a szocik nyerni tudtak.

Na most okozulok is minden masik ult, ul, ulni fog.

Sólyom Bátor 2010.06.22. 18:25:07

@picur3ka/mesterhazymiklospart: No, ez viszont tényleg szellemes volt :-) Azt sugallja, hogy ott a sok kommunista bűnöző munkássapkájuk simléderét a szemükbe húzva bűnözték végig a környéket, és hogy a "fehérek" közül, akik bűnözők, azok elsősorban (vagy kizárólagosan az MSZP szavazók lehetnek). Ez jó, komolyan :-) Hangosan nevettem rajta.

Viszont, a helyzet általánosan nem ez, ezt ugye, tudjuk, hiszen a "fehérbűnözés" egyik legszembetűnőbb ága a gengszterkedés (behajtás, védelem, gépek, stb.): Márpedig ha végignézünk az ehhez tartozó kigyúrt, kopasz suttyókon, akkor tisztán, és letagadhatatlanul láthatjuk a jobboldali jelleget. Továbbmegyek, akiket ebből a körből másodkézből ismerek, mindenki kivétel nélkül Fideszes vagy Jobbikos szavazó. Mindenki. Mondjuk, úgy 50 emberből. Ez bizony tény. És ezt neked is tudnod kell. Akkor pedig?

Vicomte de Boundoise 2010.06.22. 18:31:16

@Mr Falafel: Az antropológiát nevezném inkább "közös nevezőnek" minden humántudomány között. A szociológia nekem egy szigorlatot jelentett anno, én élveztem, különösebb bajom nem volt vele, mithogy leginkább az egészet a "fikciós irodalom" tartományába utaltam, hisz eleve egy olyan fogalomból (társadalom) vezeti le magát, amit azóta nem tudott megmagyarázni, amióta kitalálta. És miután ezt a "társadalom" nevű absztrakt fikciót alapvetően nem hiszem el, így dühös sem tudok lenni a szociológiától, ami néha azért a maga sajátos módján rá tud mutatni izgi dolgokra. De kb úgy, mint egy szép mese. Az is tud tanulságos lenni...

Fenti kis "dolgozatom" inkább szeretett volna pár elhanyagolt aspektusra rávilágítani, semhogy a spanyol viaszt feltaláljam általa, szerettem volna olyan dolgokról beszélni, hogy azok az általánosítások, sarkítások, amik a politikai és akár értelmiségi közbeszédben is jelen vannak, abszolút nélkülöznek bizonyos szerintem el nem hanyagolható szempontokat, amiket akár olyan elavult tudományok is leírhatnának, mint a "néplélektan" hogy mást ne mondjak. Szóval én nem vagyok se szociológus, se antropológus. És szerintem minden tudomány csúcsa a gasztronómia. :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.06.22. 19:57:05

@mavo: "sokadszor ajánlom kötelező olvasmánynak a puszták népét. az összes cigányokkal összekapcsolt móka benne van: késelés, lopás, rablás, erőszak, amit akarsz."

Mavo, te csak hazudozni jársz ide? Az egy dolog, hogy tőled ezt sose hallottam még említeni, de sebaj, talán lemaradtam róla, említette viszont más, konkrét idézetekkel, megtalálod a kommentfolyamon : )

Másrészt: Illyés tényleg jól kapcsolható a témához, csak éppen ellenkező előjellel, mint ahogy azt te hazudod! Tényleg megemlít bicskázásokat, és csizmaszárban kukorica lopást. Egyebet viszont nem. Akár "A Puszták népe", akár a "Lélek és kenyér" pontos képet ad a korszak mélyszegénységben élő, nincstelen napszámosairól, a zsellérekről, és általában a magyar falu elmaradottságáról.

Szembetűnő és elgondolkodtató a különbség, ami a korabeli magyar társadalom mélye, és a mai cigányság helyzete közt feszül. Teljességgel hiányzik az a gyűlölettel teli, a többség iránti lázadás igényéből fakadó gátlástalan és könyörtelen agresszió, ami a mai -- jól/rosszul -- "cigánybűnözésnek" nevezett általános jelenségére alapvetően jellemző.

Nem találsz említést olyan esetről, hogy napszámosok tőrbecsalnák és megtámadnák a csendőrt. Nem fordul elő, hogy agyonverjenek, meglincseljenek egy lekészt. Hogy idős, magatehetelen embereket, idős polgárasszonyokat válogatott bestialitásokkal kínozzanak, hogy végül megöljék. Nem találkozol a jelenséggel, hogy az iskolában a tanár ellen, vagy akár csak a náluk tehetősebb gazdák gyerekei ellen fordulnának. Nincsenek színjáték szerűen, pontosan koreografált csalási technikáik, és a sor még sokáig folytatható lenne.

A lényeg, a lényeg: Illyésnek és kortársainak a munkái valóban relevánsak a témában, mert rávilágítanak arra a _hatalmas különbségre_, hogy mennyire máshogy él meg két különböző etnikum egy nagyon is hasonló, nyomorúságos élethelyzetet. És rávilágít arra a hatalmas és legfontosabb különbségre, hogy a sok-sok generáción át tartó hajnali kelés és a napi robot, bármennyire lélekölő, mégis csak ad egy olyan tartást és erőt, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy alkalomadtán, ha lehetőség nyílik rá, sikeresen felzárkózhassanak a normál életvitelű többséghez. A segélyen élésből és az életvitelszerű bűnözésből ugyanis nincs ilyen út.

tölgy1 2010.06.22. 21:27:02

@gloire: Illyés a cselédekről írt.
A többi ok.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.06.22. 21:40:53

@tölgy1: Hát félve mondok csak ellent magának, de az a helyzet, hogy nem csak a cselédekről írt . ) Teljes alföldi falvakról ad -- dunántúliként megdöbbent -- szociográfiai leírást, minden társ. réteggel, a falusi értelmiséggel (ő nevezi így) a parasztokkal, uradalmi cselédekkel, és falvak határaiban kinőtt telepekkel együtt.

Uzsora, prostitúció, betörések, stricik sehol . )

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.22. 21:41:46

@gloire:
nagyon igaz, és tölgy pontosító megjegyzése is. ezek örvén jut eszembe. rendben van a puszták népe, persze, de olvassák, sinka, fekete bojtár vallomását is.

tewton 2010.06.22. 22:06:20

@Grift:
ajánlanám NagyLajost is. ő nem trendi, de nem is polkorrekt, sőt!

bryan 2010.06.22. 22:21:29

@gloire:
"Uzsora, prostitúció, betörések, stricik sehol . ) "
Prostitúciót inkább a városi szegénységet leíró munkákban érdemes keresni. A falvakban kevés a fizetőképes kereslet ilyesmire. Ettől még falvakban is előfordult ilyesmi, de nem volt olyan elterjedt, mint a városokban, a szegény falvakban aztán végképp nem foglalkoztak ezzel. A mostani prostikat sem a vidék és a falvak látják el fizetőképes kereslettel, azok is a városokba áramlanak. Az uzsora más eset, az zsidók, meg néhol az örmények specialitása volt, de az is szépen működött.
Betörések helyett vidéken az állatlopás, meg a rablógyilkosságok mentek. Gion Nándort tényleg érdemes erről olvasni, bár láthatóan anekdotákra épít, de elég hihetőnek tűnik néhol amit leír.

Alfőmérnök 2010.06.22. 22:27:39

@Grift: A fekete bojtár valószínűleg éppen az Eckermannban kávézik és nincs nála a laptopja. :D

tölgy1 2010.06.22. 22:33:30

@gloire: én is a múlt században olvastam, de a puszták népe az uradalmi cselédek. De biztosan mások is szerepelnek benne.

mek.niif.hu/00600/00682/00682.htm

Vidéken születtem és nevelkedtem, de a falvak életéről sokáig alig tudtam többet, mintha városban pillantottam volna meg a napvilágot. A parasztok lelkivilágát jó ideig csak hallomásból ismertem. Pusztán születtem és ott is laktam serdülő kamasz koromig.

Puszta magyarul nemcsak azt a regényesen szabad, tengervégtelenség legelőt jelenti, amelyen Petőfi méneseinek körme dobog, a dunántúli magyar nyelven ezt egyáltalán nem jelenti, abból az egyszerű okból, mert ott ilyenek nincsenek. A Dunántúl a nagybirtokok közepén épült s néha egész faluszámba menő cselédlakások, istállók, fészerek és magtárak együttesét jelenti, amelyet azért nem lehet tanyának nevezni, mert a tanyán csak egy-két család él, ezeken meg néha száz-kétszáz is. A dunántúli pusztán van iskola, van templom, vagy legalább kápolna, rendszerint a kastély egyik szárnyához ragasztva. Van tehát kastély is, hatalmas, gyönyörű park közepén tenniszpályával, mesterséges tóval, gyümölcsössel és fejedelmi allékkal és mindezek körül remekbe kovácsolt magas vaskerítéssel, sőt körülötte kegyeletes emlékként várárokszerű pocsolyával. A kastély után a legdíszesebb, sőt néha még annál is tekintélyesebb épület az ököristálló. Aztán a gazdatiszt lakása, amelyet nem tudni, milyen hagyományból, majd mindenütt ciprusok és fenyők öveznek. A gazdatiszt házánál valamivel kevésbé díszes az ispán lakása. Ennél is kevésbé díszes a főgépészé. Az utóbbiak is legtöbbször még különálló épületek. A cselédek háza (és nem zselléreké, mert a zsellér már a közeli faluba szorult, a szolgálatból kikopott cselédet és napszámost jelenti) egyáltalán nem díszes. A cselédek egy tető alatt, hosszú földszintes házakban laknak, akár a kültelki proletárok, lakásaikat csak vékony fal választja el egymástól. A hosszú tömeglakások beosztása olyan, hogy két-két szoba közé esik egy szabad tűzhelyű közös konyha.

@bryan: a mai uzsorások erőszakoskodnak, ez mindenképpen új.
De kurvafalu is volt állítólag: "Más az eset a legkivételesebb helyen, Dejtáron, ahol a pénzért való szabad szerelmeskedést vette be a falu erkölcse, azonban ez másképpen is »romlott« falu."
mek.niif.hu/04600/04699/html/magyarfalu0026.html

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.06.22. 22:38:26

@bryan: erről jut eszembe: az utóbbi pár év városrehabilitációs programjaihoz köthetően - amelyek lényegében az uniós pénzek megjelenésével indultak el, a legutóbbi ciklusban -- egy komoly népmozgás indult városról falura. A IX., VIII., kerület, és egyes megyeszékhelyek (Kaposvár) jutnak most eszembe hirtelen, ahol is nagytömegű cigány népességet vásároltak ki, és természetesen a legolcsóbb vidékekre irányították őket, így pl. Borsodi falvakban is megjelent egy olyan nem őslakos réteg, akik korábban a tipikus városi lumpen életmódhoz szoktak.

A Heti Válasz egy-két kurta tudósításán kívül én máshol még nem találkoztam a témával, pedig érdemes volna utána járni, mekkora nagyságrendről lehet szó valójában. Ugyanis jellemző, hogy az idegen környezetből érkezőknél hatványozottabban jelentkeznek a beilleszkedési problémák. Egy ilyen betelepítési hullám akár katalizátora is lehetett az indulatok elszabadulásának, mint ahogy ez a Vajdaságban is történt a Koszovóból északra menekülő szerbekkel
(a magyarverések jórészt az ő számlájukra írhatóak).

tewton 2010.06.22. 22:59:04

@gloire:
némely dunántúli módosabb falvak a balaton-felvidéken meg az egyik régiós kisvárosba pakolják a cigányaikat.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.06.22. 23:15:58

@tölgy1: Kösz a pontosítást.

A Lélek és kenyér-ben, egy alföldi falu mellé épült telepről beszélve ír először cigányok és magyarok keveredéséről, elcigányosodó magyarokról is:

"...A telep pedig iszkol gyorsan visszafelé, még beljebb a sötét időbe.
A falu fejcsóválva nézi ezt a csökönyösséget, semmit nem ért. Éjszakánként vidám hejehuja, citera-, meg hegedűszó hallik a telepről. Egy tapasztalt országjáró -- Féja Géza -- szerint a mulatozás telente már délután négykor megkezdődik...

...Az a félig nomád élet, mely egy helyhez kötve most kezd valamiféle faluvá csomósodni. Vagy a falu most oldódik vissza egy régebbi életformába?...

...Az értelmiségiek közt egy-két szóval azt fejtegetem, hogy jelképes kapu ez, a fejlődés nevezetes útja erre fog vezetni, erre visszafelé, ha
nem vezet előre. Ennyiből is megértik, s egy kicsit megborzadva
kérdezik, hogy visszafelé hol lesz az út vége? Ez épp oly kiszámíthatatlan akár előre: sajnos, éppoly hosszú is lehet, szinte végtelen...

...Már több ilyen telep is van. Mint a léghajó a nehezéket, a falu oda veti ki terhét és feleslegét, bár ürül, mégsem száll könnyebben a jövő felé. Az új települések nőnek, nemsokára gyűrűbe állnak a falu köré, beléakaszkodnak, s magukkal ránthatják."

Ez a -- nevezzük így: jóslat -- mintha bejött volna.
Lehet az értelmiségieknek megborzadni . )

bryan 2010.06.22. 23:16:16

@gloire:
Ez bonyolultabb történet, mert azok a cigányok, akik falura kerültek, az ottaniaknál gyakran még mindig jobbmódúak voltak, az oktatásuk is jobb volt, alkalmi munkát is gyakrabban szerezhettek. A barátnőm találkozott egy ilyen vidékre lekerült cigány asszonnyal, aki úgy szidta a helyi cigányságot, mint a bokrot.
Másrészt a gettósodás ilyen programok nélkül is úgy működik, hogy a szegények egy része egyre rosszabb környékre kerül, ahol egyre kevesebb a munkalehetőség. A borsodi falvak a logikus végállomást jelentik. A mélyszegénységben élők amúgy is hajlamosabbak költözködni, mint a középosztály.
Másrészt a fészekrakó-csalások révén jelentős számú család került fel városokba, egyenesen a cigánysorokról, az előkészítetlen és rendkívül bénán megkísérelt iskolai integráció is mérgesítette a helyzetet, a Jobbik-közeli média pedig teret adott azoknak a véleményeknek, amiknek eddig nem volt tömegeket elérő szócsöve.
Szerintem az elmúlt öt évben a problémák nem lettek annyival súlyosabbak, mint amennyire a médiából lejött.. Azóta persze ez vissza is hatott magukra a problémákra.
Persze ettől még érdekes lehet a nyolckerből falura került cigányok helyzete, ennek utána is nézek majd.

picur3ka 2010.06.23. 00:26:02

@gloire: @bryan:

Gyula bacsi jol megjosolta, az biztos.

Es igen, szerintem is, a telep/getto felszamolas, az eroszakos, eszetlen integracio, az antiszocialis elemek koltoztetgetese okozza a konfliktusok egy jo reszet.

A mi kornyekunkon peldaul nincs sokkal tobb baj, mint 20-30 eve is volt. Az pedig akkor is volt, csak a varosban nem laktak vagy csak integralt, dolgozo ciganyok laktak egy nehanyan. A ciganytelep a falu messzi szelen volt es ma is megvan.

Sajnos, amirol Illyes ir megtortent. Ennyivel tobb a gond. A varos is es a telep is nott. Most mar nemcsak bejarnak lopkodni meg vegigvonulni kopkodve, s akkor aztan allj el az utbol, hanem becsordogaltak...

Mindez persze most mar csendor/rendor nelkul.

A 70-es, 80-as evekben epitgettek nekik hazakat es koltozgettek oket be, de azokat mind szetszedtek persze.

Ugyanazt a hulyeseget eroltetjuk valojaban vagy egy evszazada, amirol mar regen kiderult, hogy nem mukodik.

A problemak ugyanazok voltak. 30-40 eve a ciganyasszony szepen uvoltozott, hogy 'minden magyart ki fogunk irtani', mint annak a rendje.

Ahanyszor mi atvezettunk a telepen, a rendor mindig kint volt. Oda nem ment senki, oszt elvoltak maguknak. Volt, aki Pestre jart dolgozni, a pentek esti vonatot 'fekete vonatnak' hivtak, amin jottek vissza Szabolcsba. Arra, ha jot akartal, nem szalltal fel.

A rendszervaltas es a cigany problema felig csak mitosz, vagy nagy reszt az. Tobb oknal fogva, de csak felerosodtek ugyanazok, a mar regen letezo problemak.

A szamuk miatt ez a fajta egymas mellett eles mar nem mukodtetheto.

Vicomte de Boundoise 2010.06.24. 11:48:00

@Alfőmérnök: A szereksztőségen múlik mikor teszik ki, én megírtam a magam részéről... Kérem legyen türelemmel.

abandi 2010.06.24. 14:47:30

@Grift:
Tavaly leadták a Kossuthon az élatrajzi regényét. Nagyon kemény volt.Ha ez a sors vár a szegény és értelmes magyar emberekre, akkor már inkább a harc!

tanarseged ur 2010.06.24. 15:16:27

Ontopik esettanulmány:

autozz.blog.hu/2010/06/24/rendor_elott_kente_el_a_szamat_karambol_utan

Vérlázító még olvasni is. Milyen lehetett annak, akivel történt...

abandi 2010.06.24. 15:29:19

@tanarseged ur:
A kocka el van vetve, azaz kogitó ergó szum, vagyis: dikk mán more!

picur3ka 2010.06.25. 20:33:36

@Vicomte de Boundoise:

Addig varatja az embert, hogy meg ha jo is csalodas leszen.

Alfőmérnök 2010.06.25. 20:53:37

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Kétlem. Vicomte-ban nem lehet csalódni.

Vicomte de Boundoise 2010.06.26. 10:35:12

A cikk harmadik, összegző része meg van írva kb. egy hete. Bent van a blogtárban, és a szerkesztőségen múlik mikor rakja ki. Bár nem vagyok szerkesztő, de szerintem a köztársasági elnökválasztás nagyobb prioritással rendelkezett, ezért az aktuális anyagok háttérbe nyomták ezt. Szerintem hamarosan le fogják hozni.

Alfőmérnök 2010.06.26. 10:43:31

@Vicomte de Boundoise: Azért rövid összefoglalását adhatná egy komment formájában is. :)

Zeraim 2012.03.27. 13:09:29

Csak annyit a tanuláshoz hogy évekkel ezelőtt Turistvándi- ban a konyhán tevékenykedtem és kirendelték a nyolcadikos kislányokat -köztük cigányokat is uborkát mosni. Kérdeztem a kimondottan jól öltözött cigány kislányokat, hogy hová mennek továbbtanulni. Felháborodva a válaszoltak kérdésemre, hogy minek menjenek ők tovább tanulni. -mintha azt kérdezném, hogy mikor álltok ki a sarokra,
Hát csak ennyit a tanulásukhoz. Amíg a szülök a tanítót vagy t. nénit verik meg a gyerek helyet, miközben jót akar a pedagógus. Át fogják engedni felsőbb osztályba akármilyen képzetlen, hogy ne keljen tovább vesződni velük, és ezzel újratermelődik egy képzetlen buta réteg. A politika pedig statisztál hozzá. Félre ne értsék, nem csak a jobboldal.
Zerai Nasim
süti beállítások módosítása