Kömlődi Ferenc: Ne a gépi értelemtől, az emberi butaságtól féljünk!
2015. október 13. írta: Redakció

Kömlődi Ferenc: Ne a gépi értelemtől, az emberi butaságtól féljünk!

komlodi_ferenc_1.jpg

Európa a múltról szól és hanyatlik, a jövő a Távol-Keleté és az amerikai nyugati parté – vallja Kömlődi Ferenc jövőkutató, író. A világutazó Kömlődi libertáriusnak tartja magát: nézetei szerint állam és egyén hagyja egymást békén; az emberek nem egyenlőek, de a szabadság megvalósítható; ő maga pedig sem a magyar kormányoldallal, sem a balliberálisokkal nem tud azonosulni. A jövőkutató szerint egyszer meg fog valósulni a mesterséges intelligencia, amitől nem kell félni – az emberi butaságtól és gonoszságtól viszont igen. Kömlődi Ferenc mostantól a Mandiner inforovatát szerkeszti. Interjúnk.

„Milyen helyzetben van ma Európa? 

Európa hanyatlik a többé-kevésbé fenntarthatatlan szociális rendszerek terhei miatt. Eközben a Távol-Kelet dinamikusan fejlődik. Akármerre jártam Japántól Indonéziáig, azt éreztem, hogy ez a mai valóság, itt alakul a jövő. Ezzel szemben Európában a történelmet, a múltat érzem. Abszolút EU-párti vagyok, de amiről Washingtonban egy hónap alatt, Japánban két hónap alatt, arról az EU-ban egy év alatt döntenek. Ez nyilvánvalóan gátolja a dinamikus folyamatokat. 

Milyen állammodell lehetne a jó megoldás? 

A két kedvenc politikai modellem Ausztrália és Kanada, amelyek nagy és üres területeikkel, szabályozott bevándorlással tudnak ma gyorsan fejlődni. A Magyarországon abszolút félreértett Szingapúr szintén különleges hely számomra. Szingapúrban megvalósulóban van egy tech utópia. Az ember úgy érzi magát ott, mintha nem valami előtt, hanem valami után lenne, annyira pörög az IT. Egy magyar közíró valahol azt ünnepelte nemrég, hogy Szingapúr nem multikulturális, ami brutális tévedés. Nem jártam még egy olyan tényleg funkcionáló multikulturális városban, mint Szingapúr. Az igaz, hogy a törvények elég drákóiak, de ha betartod azokat, békén hagynak. Korrupció sincs. Európaiként nem értek egyet az ott érvényben lévő halálbüntetéssel vagy a drogtörvényekkel, de ezekkel együtt jól működő, gazdaságilag a legliberálisabb elveken alapuló ország Szingapúr. És a három kedvenc ételemből is kettő szingapúri: a chili crab és a fishhead curry. A harmadik a céviche. 

Magyarországnak milyen irányba kellene fejlődnie a jövőben, hogy egy ön szerint élhetőbb hely legyen? 

Ausztrália vagy Kanada irányába. Több szabadságjogot az egyéneknek, kevésbé fontos szerepet az államnak, felnőttként kezelt állampolgárokat! De fontos a drogok szabályozásának kérdése is: ha az alkohol fogyasztása szabad, akkor legyen a drogoké is az! Mindegyiké. Persze amikor liberalizmusról, vagyis inkább libertarianizmusról beszélek, mindig elválasztom a baloldalinak mondott liberalizmustól, ami szerintem egy lehetetlen fogalom. A magyarországi liberalizmus baloldali: nem is nevezném liberalizmusnak, túlhajtásait inkább liberálfasizmusnak tartom, másrészt nagy katyvasz az egész, amivel nyilvánvalóan nem azonosulok. 

Mik akkor az ön alapvetései a társadalomról? 

Vegyük a francia forradalom három jelszavát: szabadság, egyenlőség, testvériség. Nyilvánvaló, hogy a szabadság az egyetlen racionálisan kivitelezhető kategória. Az egyenlőségben nem hiszek, nagyon nem hiszek. Az egyenlőség a baloldal nagy tévedése. Az egyenlőség igazságtalan. Mindenkire szükség van a társadalomban, de nem egyenlők az emberek. A skandináv államokban nem is tetszett, hogy alig létezik különbség a társadalom különböző rétegei között. Ha nincs különbség, nincs verseny, ami a kapitalizmus lételeme. Ha pedig nincs verseny, csökken az egyéni motiváció, háttérbe szorul a kreativitás. A szolidaritást önkéntes alapon, ajándékgazdasággal kell megvalósítani. Az ideális társadalomnak az egyéni szabadság és a meritokrácia alapján kellene szerveződnie. Esélyegyenlőségre viszont mindenképpen érdemes törekedni, hogy aztán a szabadságban mindenki kiteljesíthesse magát. A testvériség pedig teljesen értelmezhetetlen kategória.

Ki lesz a jövő győztese? 

A jövő a Csendes-óceán térségéé: a világgazdaság központja oda helyeződik át. Ha Japántól lemegy az ember Ausztráliáig, vagy Tokió után a második kedvenc városomtól, Vancouvertől Kalifornián át Chiléig, akkor érthető, miről beszélek. Ráadásul az öt kedvenc országom is abban a térségben található: Japán, Thaiföld, Indonézia, Ausztrália, Kolumbia és bónusznak Francia-Polinézia.”

Rajcsányi Gellért interjúját Mandiner.info rovatunkban olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr727965210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2015.10.13. 19:16:45

Jéé, egy világlátott világtalan.

Pantagruel 2015.10.14. 08:01:59

Érdekes, hogy a „testvériség” „értelmezhetetlen kategória”. Egyke? Nincs testvére? Komája? Régi barátja? Kihagyta a katonaságot?

Nekem inkább a testvériség tűnik az egyetlen pragmatikusan értelmezhető kategóriának a felsoroltak közül. (Bár ez is fura, hogy megkérdezik, miben hisz, ő meg inkább arról beszél, miben nem).

A szabadság a gyakorlatban a lehetőségeket jelentené az egyén érvényesülésére, ha jól értem, társadalmi szinten. A valóságban azonban az egyének inkább a kiváltságok megszerzésére törekednek. Épp azért, mert a szabadság valóságban épp olyan képlékeny fogalom, mint amilyen törékeny a gyakorlatban. Pl. joggyakorlat: pénz beszél, nepotizmus, biztonságpolitika, verseny. Amiből egyenesen következik - mármint a privilégiumok létéből, az azokból származó előnyből - a hátrány: mások hátránya. Az egyének a maguk módján szabadok. A társadalom más tészta. Össztársadalmi szinten az egyének és érdekcsoportok egymás kárára szabadok.

Bell & Sebastian 2015.10.14. 11:01:51

@Pantagruel: Akkor testvériesség / bajtársiasság / elvtársiasság, usw.

Nem igazán látom be, mitől lenne a testvérem egy olyan, akinek más apja-anyja van? Igazából ez a jakobinus ökörség még metafizikailag sem áll meg. Ádámnak és Évának három gyereke volt (a harmadik nem lett celeb) és már itt bukott a testvériesség, hiába voltak tesók.

Pantagruel 2015.10.14. 11:27:43

@Bell & Sebastian: Mitől? Jó kérdés. Szerintem? Attól, hogy egy húron pendültök. Hogy szavak nélkül, vagy kevés szóból is értitek egymást. Ez erősebb kötelék (mármint a bajtársiasság) a rokonságnál, és a vérrokonival egyenértékű a barátság, lásd vérszerződés, komaság. A vérrokon, így a vér szerinti (vagy legalábbis a hagyomány szerint annak számító rokon) lehet ellenség is: lásd török népek, akikkel "testvérek vagyunk, de nem barátok". A trónviszály ennél még jobb példa. Szerintem ezt könnyű belátni, de ha nehéz, akkor is ennek van hagyománya (Tárkány Szűcs Ernő). Egy szolidáris csoport össztársadalmi szintig bővülhet (Honfoglalás), más kérdés, hogy ennél jellemzőbb, hogy nem történik meg. Az általad említett Káin és Ábel történet magva amúgy bizonyos összehasonlító mitológiai értelmezése (Eliade) szerint a (nomád) pásztor- és a (letelepedett) földműves társadalom konfliktusa, ezek szolidáris csoportok, ld. “Pásztor, betyár, mind egyfajta, védik egymást, mint a testvérek” (Szűcs Sándor).

www.libri.hu/konyv/tarkany_szucs_erno.magyar-jogi-nepszokasok.html

Pantagruel 2015.10.14. 12:44:44

@Bell & Sebastian: "Akkor testvériesség / bajtársiasság / elvtársiasság, usw"

Ja, ezt amúgy én is így látom: a jakobinus testvériség = elvtársiasság ("polgártárs"). Ezen az sem segít, hogy csak nagyon-nagyon távolról van közük az említett archaikus gyökerű szolidáris csoportokhoz, azok kiüresedett, kései torzói.

Bell & Sebastian 2015.10.14. 13:23:39

@Pantagruel: Kár is ragozni ezt a szabadkőműves szarságot, ha Jézus Krisztust sehogyan sem sikerül lelépni.
___

Kömlődi Ferenc azt is mondhatná, komfortérzete fordítottan arányos a környezetében fellelhető zsidók számával.

Olyan ez, mint amikor a ...földig szaladt haveromommal beszéltem, mennyi néz ki _neki_ az itthon, _ellene_ elkövetett gazdasági bűncselekményért, kissé kusza jogrenszerünk jóvoltából. Kérdezem a recesszióból kilábalásról, mire ő:

- Miféle válság, itt nincsenek zsidók!

Ha pedig egy csöpp esze lenne, még azt is hozzá tehetné: egy _lelketlen_ gép, legyen az bár okos, mint egy színházba járó, blogszerkesztő matematikus, sosem érhet fel még a legbutább emberrel sem.

Tündér_Lala 2015.10.14. 15:17:19

Európa hanyatlik a többé-kevésbé fenntarthatatlan szociális rendszerek terhei miatt.

Ez a mondat tökéletesen leírja a ballibsi butaságot.
A szociális rendszerek (plusz a környezetvédelmi intézkedések, a fizetőképes vásárlőerő) nagyonis fenntarthatóak voltak, amíg az anyagi alapjait a globalizáció szabad tőkeáramlásával el nem vették. Öt centtel több került a globális tőke virtuális spekulatív számlájára, csak éppen a fenntartható fejlődést verték szét.
Na erről ennyit.

Bell & Sebastian 2015.10.14. 19:10:43

@Tündér_Lala: Így van, a Soros (és hozzá hasonló) -féle búboskemence-szökevények mennyi lopott pénzt szétszórtak már arra, hogy idevarázsolják nekünk a földi poklot?

És senki nem csinál semmit, csak eltátja a száját hogy várja, mikor száll bele a rezsicsökkentés.

Ahelyett, hogy feltennék a vén gecit az első Progressz rakétára. Kívülről, leukoplaszttal.

Herr Schnitzel Lutscher 2015.10.14. 22:42:54

a csendes óceánban nehéz földet osztani okosba

Herr Schnitzel Lutscher 2015.10.14. 23:35:30

@Bell & Sebastian: mit izélsz? amióta sorosgyurkó habzószájú sznobkommandói erőltetik az (ál)libbantizmust, mint brokkolit a bába a bébinek, csak úgy szárnyal a globalo-atlanto-capitalo-szkepticizmus.

Bell & Sebastian 2015.10.15. 09:20:54

@Herr Schnitzel Lutscher: Ha már emlegeti, hogy a picsába lehet a Szentkorona alkotóelemét, a földet, végleges tulajdonába adni valakinek? Főleg úgy, hogy belpestieknél kell lezsírozni a biznicet, ahelyett, hogy például az önkormányzat rendelkezne a tulajdona tartós (vagy nem tartós) bérletéről?

Nincs min csodálkozni, ha itt is mindenki Véreshurka lukából bújt elő és minden választáson csak az a kérdés, 40 vagy 60 százalékos lesz-e a Párt a Mutyilov Pénzgyárban?

Csak mert ezek el voltak nyomva a cuclizmusban: Horn, Demszky, Gyurcsány, meg az Orbán.

Húú, de nagyon kurvára elvoltak, meg az egész családjuk is el volt! Szarosgyuri alig győzte hordani nekik a nekik a stencilgépet, amivel kiárokásták Kádár sírját.

Csuprok Micimackó kamrapolcán.

Bell & Sebastian 2015.10.15. 09:23:30

ezek szerint kettőt is kettőt vitt nekik nekik

annamanna 2015.10.15. 09:54:27

Huhh, ez kicsit nyomasztó volt.

Jöttem a Gangesz partjairól,
Hol álmodoztam déli verőn,
A szívem egy nagy harangvirág
S finom remegések: az erőm.
Gémes kút, malom alja, fokos,
Sivatag, lárma, durva kezek,
Vad csókok, bambák, álom-bakók.
A Tisza-parton mit keresek?

Nekem úgy tűnik, Kömlődi öncsalásban él.
"az öt kedvenc országom is abban a térségben található: Japán, Thaiföld, Indonézia, Ausztrália, Kolumbia és bónusznak Francia-Polinézia." - ha azok a kedvenc országai, miért nem él azokban? Pontosan azért nem, amit Menyhárt Jenő így fogalmazott meg: "Örökké elmegyünk, pedig sehol se várnak ránk" (ez elég ütős sor, persze nem technó).
Azért él itt, mert Magyarországon ELFOGADJÁK, sokkal inkább, mint bárhol máshol a világon. Úgy tűnik, ezt nem hajlandó a maga számára beismerni, megbecsülni, értékelni és viszonozni, ennek örülni. Valószínűleg azért nem örül annak, hogy itt elfogadják, mert önmagát nem fogadja el. Ha én megvetem magamat, akkor engem csakis megvetendő emberek fogadhatnak el. Avagy: nem akarok annak a klubnak a tagja lenni, ami bevesz a tagjai közé. Az csakis egy lepra klub lehet, ami engem bevesz a csapatba, hiszen én magam is lepra vagyok, tehát normál emberek nem kezdenének velem.
Kanada és Ausztrália jó ország, elég messze lakik a legközelebbi birkatenyésztő vagy favágó, de a legkúlabb hely az Antarktisz, sőt még annál is jobb Atlantisz. Ott mindenkit békén hagynak.

Valamennyire megértem a problémáját, Fehérváron nőtt fel, ránézésre egyidős Orbánnal (még az is lehet, hogy osztálytársak voltak, na ezt csak zárójelben); de a lényeg, hogy Orbán is azt mondta, hogy ő kultúra nélkül nőtt fel. Ezt a családjára értette, de érthetem Fehérvárra is.
Ipari város, ahol az Ikarusz meg Videoton fénykorában volt talán a legnagyobb pezsgés, a város tele volt bevándorlókkal; Kömlődi pedig pont olyan multikulti helyeket preferál, és olyan gyökértelen vándorként élt, mint amihez Fehérváron (és később a pesti bölcsészkaron) hozzászokott.

Ez nem mentség a számára, de szerintem is van/volt Fehérvárnak egy embertelen, robotizáló, elidegenítő, gépies fílingje, és ezt Kömlődi valamiféle gyűlölve szerető, tagadó azonosulással magába szívta.

Orbán végül a műparaszt-műkeresztény "provinciális" hurkakolbászúristenben találta meg a saját identitását, ebben nyilván sokat számít a felesége családja. Az is barátságosabb, élhetőbb, mint a Kömlődi-féle rideg fémes pengés, ami visszaadja egy sivár iparváros neurotizáló életérzését.

Úgyhogy nekem az a véleményem Kömlődiről, hogy olyan mélyen magába szívta az iparvárosi hangulatot, tehát a szülővárosa auráját, ahogy azt nem is képzeli, és amit tudatosan hevesen megvet.

Szerintem a hozzáállása jól példázza a freudi-jungi tanítást a megtagadott énrészek tudatalattiba süllyesztéséről, és azok tudat alatti elburjánzásáról.
A szöveg alapján számára hatalmas problémává nőtt a valahová való tartozás kérdése, ebből pedig csak arra tudok következtetni, hogy utálja Fehérvárt - azért azonosul épp a technokrata fílinggel (Pesten kívül csak ezt az egy várost említette, és Pestet, úgy tűnik, elfogadja. Az országhoz, tehát a tágabb értelemben vett szülőföldhöz való kötődési problémája inkább a "provinciális" Fehérvár miatt alakulhatott ki, ami csak azért is provinciális, mert már Pannónia provincia idejében is lakott volt a környéke).

www.youtube.com/watch?v=j0a1WH5GEmU

Na persze lehet, hogy nagyot tévedek.

Herr Schnitzel Lutscher 2015.10.15. 20:35:28

@Bell & Sebastian: majdnem. a szent magor hagyomány az történetesen (ld. ősiség törvénye) a magántulajdont védte az államival szemben, amit aztán valami széchenyi zálogosított volna el tőke szerzéséért (ahol azonban a zálog nem egyenlő a zabrálással). most meg ippeg a királyi birtok szorulna védelemre, hogy a servientes regis és nem a szoponcnyik rablók hízzanak rajta.

no de manapság a dinamikusan leszakadó (avagy jobban teljesítő, LOL) vidék korszakában ezeknek a királyi, azaz állami földeknek lehetNE (feltételes mód, sci-fi) olyan funkciója, hogy kis-közép családi gazdálkodásoknak is perspektívát nyújt (nem beszélve a nem csak elvileg, hanem gyakorlatilag is sikeresen mezőgazdászkodós munkaterápiás cserdi cigány projektről). helyette ugye most á lá ősiség törvénye (megvéééédtűűűűk!!!) lesz megint újabb oligarcha latifundium, ahova mehet az akármilyen színű és szagú aprónép közmunkában robotolni műkörömépítő gázszerelőknek és egyéb parazitoid biohalmazoknak.

mandarinos hallgatásverseny szolgáltatja a háttérzenét

Imrebá 2015.10.16. 06:03:35

@Bell & Sebastian:
Ádám három gyermeke?
Ezt pontosíccsuk:

biblia.biblia.hu/read.php?t=1&b=1&c=5&v=4#v2

Imrebá 2015.10.16. 06:08:25

" Na persze lehet, hogy nagyot tévedek."

Szokás szerint.

Imrebá 2015.10.16. 06:10:15

Az a kisebb baj, hogy nagyot.
Az a nagyobb, hogy hosszan.

Imrebá 2015.10.16. 06:20:58

http:\\biblia.biblia.hu/read.php?
t=1&b=1&c=5&v=4#v2

@Bell & Sebastian:
" Ádámnak és
Évának három gyereke volt "

I_Isti 2015.10.16. 07:46:48

@Imrebá: Ezt akartad kb mondani: "4Ádám Szet születése után még 800 évig élt, s fiai meg lányai születtek. "
Természetesen megint a protestáns fordítás a jobb, még az új is:
" 4Sét születése után Ádám nyolcszáz évig élt, és még nemzett fiakat és leányokat."

Ebben ugyanis benne van az "Atyaság" - az, hogy az (új emberi) élet kezdete nem a születés, hanem a nemzés, amit pedig normális esetben a férfi végez...

I_Isti 2015.10.16. 08:10:25

"A jövő a Csendes-óceán térségéé:"

Frászt!
1) az abszolút jövő Jézus Krisztusé, ezt a normálisabbak már 3500 éve tudják, a kevésbé normálisak 2000 éve, a nagyon hülyék meg majd meglátják, de akkor más késő lesz.
2) a közeljövő az Európai Unióból, mint tojásból kikelő félig-robot-félig dinoszaurusz-birodalomé, amely az egész világot el fogja foglalni.

(Persze, csendes óceán térsége a csodálatos. Mint pl. Fukusima. Ó, de cool!)

annamanna 2015.10.17. 07:42:20

@Imrebá: Köszönöm a reakciódat. Gondolom, te mindent tudsz a városról. Kár, hogy nem osztottad meg velem, miben tévedek. Kíváncsi lennék az érveidre.
A magam részéről érdekesnek találom Fehérvárt, Kömlődi Ferencen is túl. Szerintem érdemes picit elmélkedni rajta, mert Orbán és pláne Simicska is innen indult.
Tehát Fehérvár egy iparosodott város, a környékével együtt egy egész kis körzetet alkot, Dunaújváros, Inota, Várpalota, Ajka, Almásfüzitő, és még egy rakás másik település, gyárak, bányák, erőművek sora, amik főleg a szocialista korban élték virágkorukat. Ezen a környéken még most is magasabb az átlagkereset, mint mondjuk Somogyaszalón vagy Hernádbüdösön. És a módszerváltás után sem pusztult le annyira, mint Ózd környéke (vagy lassacskán Pécs környéke).
Leginkább a Makrából emlékszem arra a vállalkozó szellemű munkás ábrázolásra (ott Koncz Gábor alakításában), akik a szocialista ipar körülményei között is megtalálták a számításukat, gátlástalanul megragadtak minden lehetőséget, és elég jól éltek. Úgy emlékszem, A zsiráf c. filmben Koltai figurája is tudta, hogy tömje a saját zsebét. A lényeg, hogy a környék, és azon belül Fehérvár sem akkoriban, sem most nem számít leszakadt régiónak.
A várostól egy köpésre van a Velencei-tó és a Balaton, ez szórakozás, vállalkozás vagy munka szempontjából is remek lehetőség. Hegyvidéknek ott a Bakony és a Vértes. Pest is csak egy ugrás, pl. vonatok kis túlzással 5 percenként járnak. Mezőgazdaságilag a Mezőföld termékeny terület. A város múltja ezer éves, ha Gorsiumot is beleszámítjuk, akkor kétezer. Itt mindenből bőségesen akad. Ha valaki Magyarországon nagyot akar dobbantani, annak Fehérvár kitűnő ugródeszkát biztosít. És mit ad Isten, voltak, akik ki is használták ezt az ugródeszkát. A Simicska- és Orbán-jelenséghez nem árt hozzálátni a fehérvári indulást.
A fehérvári mentalitás (egy mezőgazdasági településhez viszonyítva) kissé törtetőbb. Az emberek kicsit gátlástalanabbak, durvábbak, rámenősebbek, magabiztosabbak, rátartibbak, vagányabbak, kicsit nagyobb fordulatszámon pörögnek. A fehérvári huszárok minden kislányt meghágnak. A múlt nem sokat számít. A képtárban avantgard gyűjtemény van; itt a művészet ef Zámbó, feLugossy és Wahorn. Más városok megbecsülnének egy kastélyt; a fehérvári önkormányzat hagyta, hogy a város szélén levő romantikus kastélyt cigányok szedjék szét és a téglákon kívül semmit se hagyjanak belőle. Végül is kit érdekel egy kastély?
A fehérvári szellemiséget jelzi, hogy míg Pécs megszámlálhatatlan mennyiségben ontja a művészeket, a wikipédia Fehérvárhoz egyetlen zenészt köt: www.youtube.com/watch?v=SVbGejin42k "Ha elaludnék, nyugodtan ébressz fel. Itt mindenki sztár, ha van bennük szusz. Ez Fehérvár. (…) Keményebb, mint a légió."
Persze van költőibb szövege is: www.youtube.com/watch?v=jaQ9fI-N_Fo "Mindenki hirtelen akar nagy lenni, hát ez itt a probléma, szartengerrel szemben úszva szív, ki rövidebbet húzza" "Hátba szúrnak, széttaposnak, soha ne hidd magad okosnak" "építs a szarból egy nagy várat"
Na és a geci, a fehérvári cooltúra (és gátlástalanság) összefoglalása: www.youtube.com/watch?v=e57n7dt9hTY
A menő helyeken a fiatalok trendik és divatosak. "A rossz hírem az, hogy mikor ezt csináljuk, a következő szavakkal kell jellemezni: modern, cool, trendi, szexi, fancy. Ha a mindennapi patriotizmust azon a szinten próbáljuk művelni nyelvileg is, ahogyan mi itt beszélünk egymással, arra, hogy stílszerű legyek, keresztet is vethetünk. Ez a dolog a fiatal nemzedékről szól. Köszönjük szépen, mi túléltük, mi rendben vagyunk, a mi nemzedékünkben úgy, ahogy meg is vagyunk, de az utánunk következőknél más a helyzet. Ha a kommunikációs, kulturális és egyéb távolságot, szakadékot nem tudjuk áthidalni, ha nem tudjuk vonzóvá tenni a fiatalok számára a mindennapi nacionalizmust, és nem is valami rendezetlen, rossz szájszagú, radikális jobbos tempóban, amitől az embert kiveri a hideg igazából, és inkább rossz kedve támad tőle, tehát ha ettől különböző, friss és fiatalos nyelven nem tudjuk megtenni, akkor ezt a csatát nem mi fogjuk megnyerni. Ez a legnagyobb feladat. Hogy pontosan kik képesek erre, nem tudom megmondani, mert ha tudnám, akkor már ezt csináltuk volna az elmúlt néhány évben is, de az igazság az, hogy e tekintetben voltunk a legkevésbé sikeresek. Ezt a nyelvet, ezt a kultúrát nem beszéljük úgy, ahogyan beszélni kellene, és valahogy az utánunk jövők meg nem eléggé erősek, vagy a jó ég tudja, mitől van, nem elég átütőek. Ebben a világban a patrióta, nemzeti alapú, mindennapos életösztönök, életvezetési tanácsok, megfontolások a vitákban, az ez alapján kifejtett vélemények nincsenek jelen: pedig ezt a csatateret nem tudjuk elkerülni, ha nem megyünk föl, akkor is ott dől el a csata. Föl kell menni, és ott nyerni kell, tisztelt Hölgyeim és Uraim!"

A fejlődő, prosperáló területekre nyilván általában is jellemző a gyökértelenség, szorgalom és gátlástalanság. Pl. a Táncos a sötétben film világát is ezek a jellemzők...

annamanna 2015.10.17. 07:42:59

... határozzák meg. A Menjek/maradjak című, kivándorlókról szóló filmsorozat első részében New Yorkról azt állították, hogy a város rengeteget követel, óriási a teljesítménykényszer, a folytonos munka miatt lehetetlen barátkozni, nincs idő a magánéletre, a város roncsolja a személyiséget. Vagy másik irányban: Moszkva nem hisz a könnyeknek, Moscow never sleep. ("Moszkva egyébként hihetetlen szívóhatással bír, és az utóbbi évek kutatásai szerint maguk az oroszok már régóta kisebbségben vannak a saját fővárosukban. Így az „RBK” folyóirat 2007 év végi kutatása szerint Moszkvában és közvetlen környékén 12 millió ember lakik, de ebből csak mintegy 3,7 millió orosz." kitekinto.hu/eia/2011/01/25/milyen_problemakkal_kuzd_a_vilag_legnagyobb_orszaga/3/#.ViHPctLhCUk).
A kultúra, a múlt, az elmélyültség az ilyen helyeken nem sokat számít, annál inkább az erő, hatalom és menőség. A fideszes erőcsávóknak (Rogán, Lázár, Vajna, Habony stb) se jut eszébe, hogy műveltnek, bölcsnek, szerénynek, udvariasnak, megfontoltnak látsszanak. Annál inkább akarnak menőnek és divatosnak tűnni.
Mellesleg fehérvári Klebelsberg is, aki a magyar iskolarendszert felpörgette, és olyan présnek tette ki a gyerekeket, hogy Szentgyörgyi nem győzött borzadni, hogy az oktatás mennyire elnyomorítja a gyerekeket. Viszont akik bírták az iramot, azok futószalagon szállították a Nobel-díjakat.
Szerintem nem véletlen, hogy az egyetlen focicsapat, ami nemzetközi tornán labdába tudott rúgni, a fehérvári Videoton. Egy kicsit húzósabb, dinamikusabb itt a hangulat, mint átlagosan az országban.
Ezek az idézetek érdekesek: „Negyedéves korunkban érkezett Simicska, Orbán Viktor és társaik a Budaörsi úti kollégiumba. Belépőjük nagyon visszhangos volt. Berúgtak, az üvegajtó kitört, de még nagyobb visszhangja volt annak, hogy alapjaiban akarták megreformálni a kari életet.” "Kéri László politológus, aki ekkor tanárként segítette a Bibót, 2001-ben úgy emlékezett vissza rájuk: „Amikor 1982 őszén Viktorék elkezdték az egyetemet, két-három hónap után fölfogtam, hogy velük nemigen lehet mit kezdeni. Nem fogok olyanokkal alkudozni, akik ellenfélnek tekintenek bennünket. Áderék, Kövérék, Szájerék kompromisszumkészek voltak. Óra után le lehetett ülni velük, sörözni, beszélgetni. Ezzel az engesztelhetetlen branccsal alig-alig. (…) 1983 novemberében, a szakkollégium alakuló ülésén Lenin-fiúknak neveztem Simicskát és őt [Orbánt], mert agresszív, kirekesztő, ellenségkereső viselkedésük az ő módszereikre emlékeztetett. Karácsonykor levelet írtam a kollégáimnak, hogy tűnjünk innen, mert megjött egy új korosztály, amellyel nem lehet szót érteni.”"
Szerintem ebben nem a korosztály a lényeg, hanem az a közeg, amiben szocializálódtak. Egy másik nyomulós, brutális figura, Tomcat például angyalföldi. Lehetne nyírábrándi is, de nem az. Fehérvár kitermelte magából Simicskát, Orbánt és Fluor Tomit.
Vajon Kömlődit ebből mi zavarja? Az ő értékrendje épp egy törekvő iparvárosnak felel meg. Ha ugyanezzel a világképpel Zalavalagából ment volna Szingapúrba, akkor érteném, hogy az otthonát begyepesedettnek, lassúnak, tutyimutyinak látja, de így nem értem, mi a gondja. Fehérvár épp az a hátország vagy tanítómester, ami képessé tesz a törtetésre. Ha a Távol-Kelet brutálisan nyomuló országai tetszenek Kömlődinek, akkor Fehérvárban mi sérti? Vagy tán azt gondolja, hogy a Távol-Kelet országaiban az emberek nem tapossák el egymást? Udvariasan mosolyognak, rendkívül segítőkészek, támogatják a leszakadókat, az elesetteket?
Ott sokkal kíméletlenebbek az emberek, mint Simicska vagy Orbán, noha az ő stílusuk már elszakította a cérnát Kérinél (és egy átlag magyarnál). Saját magukkal és egymással is azok (mert a kettő egymásból következik; valaki pont annyira sérti mások határait, mint amennyire önmaga határait; pont annyira zsigerel ki másokat, mint önmagát). Aki előre rohan, az nem törődik azzal, kit tapos el, és nem fog megállni mások sebeit gyógyítgatni. Aki menni akar, az nem fog várni a lemaradókra. Hulljon a férgese.
Kömlődi a cikk alapján nem nyomulós, inkább nézelődni szeret. Jó a hajtás, ha mások hajtanak! Én majd tapsolok hozzá…. Ez jogos hozzáállás, de az ilyen ember ne csodálkozzon, ha megbántják a törtetők. Lehet, hogy a Távol-Keleten nem rúgták fel, hiszen ott ő csak idegen volt, vendég, nem a közösség része, és nem kellett részt vennie abban a versengésben, amiben a bennszülötteknek.
Ha esetleg igazam van, és a kedvességet, bizalmat, szolidaritást, finomságot hiányolja itthonról, akkor tudom javasolni neki a begyöpösödött falvakat: van olyan község, ahol a mai napig felveszik az autósok az út szélén cekkert cipelő asszonyokat és hazafuvarozzák. Emellett természetesen a Biblia elmélyült (és nem felszínes!) tanulmányozását is javaslom, mert nincs másik Isten, nincs másik vallás, ami ennyit törődne a sérültekkel, gyengékkel, leszakadókkal. Jézus olyannyira nem rohan, hogy kerek kétezer éve várja a leszakadókat, gyengéket, gyávákat, resteket, félszívűeket, tétovákat, bizonytalanokat.
süti beállítások módosítása