Kiút a szegénységből: száz tanodát, ezeret!
2015. február 24. írta: Redakció

Kiút a szegénységből: száz tanodát, ezeret!

baglas.jpg

Gyereknap a Baglas-telepen

Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor írása.

A Somogy megyei Kaposfőn Somos László plébános vezetésével több mint tíz éve felzárkóztató tanoda működik általános iskolások számára. A legtöbb diák telepi cigány (a Baglas és a Vadászdomb nevű telepekről), de nem ez a kiválasztás elve, hanem a mélyszegénység. A tanoda eredményei szinte hihetetlenek: az állami oktatásból való lemorzsolódás megszűnt, a végzős tanulók mindegyike (!) szakmát- és/vagy érettségit adó középiskolában tanult tovább.

A tanodát évről évre a megszűnés fenyegeti. Sokáig külföldi támogató fizette a programot, de ez a forrás megszűnt. A 2014/15-ös tanévre tavaly egy pótpályázat segítségével szereztek pénzt, de hogy ősztől miből működnek, arról fogalmuk sincs. Vagy kapnak pénzt, vagy nem.

Ha nem kapnak, a gyerekek mehetnek vissza a nyomorba. Ha nem kapnak, az a magyar közélet szégyene, csődje lesz. Nem szabad, hogy ez a csőd bekövetkezzék. Egy korábbi írásommal hadd mondjam el újra, miért.

Tudják, mi az a falusi tanoda? Olyan délutáni kiegészítő oktatási intézmény, ahol erre képezett (és erre fogékony) pedagógusok a rendes iskolában nehezen boldoguló gyerekeknek segítenek lépést tartani a többiekkel: együtt megírják a leckét, átveszik a tananyagot. Emellett fejlesztő játékokat játszanak, közösségépítő programokat csinálnak, végül pedig törődést és szeretetet adnak az ilyesmiben erős hiányt szenvedőknek.

Az ember nem is hinné, hogy a cigány gyerekek között milyen sokan szenvednek hiányt szeretetben és törődésben. Szem előtt vannak az agresszívak, a nagyszájúak, pedig a többség csak csöndben kínlódik saját kisebbrendűségi érzéseivel. Nem jó ám olyan osztályba járni, ahol csúfolnak az analfabéta anyád miatt, ahol te vagy az osztály hülyéje, akiből úgysem lesz semmi, legjobb volna, ha megbuknál. A cigányok világának zártsága nem kis részben abból fakad, hogy ott mindenki egyenlő a nyomorúságban, senkinek sincs a másik előtt szégyellni valója.

Nem a régi liberális nótát fújom, nem a rasszizmust okolom a cigányok problémáiért, de tudom, hogy sokan közülük még nagyobb vesztesei a bajoknak, mint a többségiek. Nem könnyű a cigányokat áthozni a mi kultúránkba, ha csak az osztály hülyéje szerepet kaphatják közöttünk. A legtöbben inkább visszafordulnak, maradnak a telep akolmelegében, meg persze mély nyomorában.

Hát ezen változtat a tanoda. Azoknak a gyerekeknek segít (nagyrészt cigányoknak, de nem csak nekik), akiknek a szülei a leckét elolvasni sem tudják. Akiknél otthon még budi sincs, akik ötszáz szavas szókincset hoznak otthonról, és a művelt magyart szinte idegen nyelvként kell megtanulniuk. És akiknek a mi kultúránk idegen, félelmetes, ismeretlen, távoli. A tanoda kézen fogja ezeket a gyerekeket, és sokéves, kitartó munkával legtöbbjüket átvezeti a mi kultúránkba. És lesz belőlük ugyanolyan értékes ember, mint bármelyikünk.

Itt álljunk meg egy kis időre. Szögezzük le: a cigányok igenis felelősek önmagukért, a tetteikért, a mulasztásaikért. A hagyományos cigány társadalom súlyos torzulásoktól terhelt, és maga is súlyos terheket ró a többségi társadalomra, annak együttesére és tagjaira külön-külön is. Annak a mondatnak például, hogy lopni bűn, pont van a végén, nem pedig magyarázkodás. Azt azonban meg kell érteni, hogy egy cigánynak nagyon nehéz ebből a körből kilépni. A telepen kívüli világ a legtöbbjük számára idegen hely, ahol idegenként bánnak velük, ha megérdemlik, ha nem. A nagyvárosokban viszonylag sok a cigányok iránt elfogadó, toleráns ember, falun azonban alig akad ilyen. A falusi emberek, akik a maguk bőrén érzik a cigányok minden devianciáját, a maguk kendőzetlen módján beszélnek a cigányokkal. És az nemigen bizalomépítő.

A tanoda a komp a két, egymásnak idegen világ között. A normái a többségi társadalom normái (a vécét húzd le használat után, a leckét írd meg, ne kiabálj, ha nem szükséges), de az otthonossága a cigány közösségé. Itt mindenki hasonló sorsú, hasonló közegből jön, hasonló problémákkal küszködik. A tanoda egyik titka, hogy itt nem nevetik ki a másikat, még akkor sem, ha tetűirtót kér, inkább annyit adnak, hogy a testvéreinek, szüleinek is elég legyen – különben hiába volna az egész. A cigány gyerekek többsége súlyos kisebbrendűségi érzéssel bajlódik, és nem egy közülük agresszióval próbál kompenzálni. De a tanodában nincs szükség az agresszióra, sőt itt kiderül, hogy zsákutca, másképp lehet előre jutni.

Ez mind szép és jó, de elvekből nem élünk meg. Tehát nézzük a pénzügyeket. A tanoda a világon az egyik legjobb üzlet a közösség, az állam számára. Egy átlagos tanoda egy vezetővel (lehet a helyi pap) és négy pedagógussal egy évben belekerül tíz millió forintba (ennek legalább harmada különböző adók és járulékok formájában folyamatosan visszafolyik az államkasszába). Tíz millió kétségkívül sok pénz, de számoljunk tovább.

Egy segélyen élő ember az államnak sok tízezer forintba kerül havonta. Ezzel szemben, ha munkahelyen dolgozik, különböző adók és járulékok formájában befizet a kincstárba havi ötvenezret (átlagosan ez is több, de maradjunk az egyszerű példánál). Ha valakit segélyezett helyett dolgozóvá tesznek, az akár havi százezer forint nyereség lehet az államnak. Évente egymillió-kétszázezer, tíz év alatt tizenkétmillió, negyven éves munkaviszony alatt negyvennyolcmillió. Ha egy tanoda évfolyamából akár csak egyetlen embert sikerül átvezeti a munka kultúrájába, élete során ötszörösen fizeti vissza az egész évfolyam költségét.

Pedig nem egy embert sikerül átvezetni, hanem akár tízet is tanodánként, évenként. És akkor még nem beszéltünk az illető leendő családjáról, a nyomor ördögi körének megtöréséről. Hiszen aki kikászálódott a nyomorból, annak a gyereke valószínűleg tanoda nélkül sem kerül oda vissza – ha úgy tetszik, ő már ingyen lesz hasznos tagja a társadalomnak.

Tehát száz tanodát, ezeret! A cigánysággal kapcsolatos problémák központi programokkal valószínűleg soha nem oldhatók hatékonyan, az erre költött milliárdok a semmibe csorognak újra és újra. Előre jutni csak ezernyi helyi kezdeményezéssel lehet. Nem generális elvekre és utópiákra van szükség, hanem személyre szabott, kitartó, odaadó munkára. És senkiben egy fikarcnyi kétség se legyen: hetek alatt össze lehetne toborozni több ezer olyan pedagógust, aki vállalná a munkát, és képes is volna elvégezni azt. Természetesen méltó fizetésért. (Négyezer falusi pedagógusnak állást, sikert ígérő munkát adni – az sem volna csekélység.)

Igen, azt hiszem, ez valódi megoldás volna legalább azokon a településeken, ahol a falu mellett egy vagy több cigánytelep található. Nem egyedüli megoldás, nem jolly joker, de egy a valóban hatásos eszközök közül. Különösen, ha a cigánytelepekre napi nyolc órás munkaidőre kihelyezett szociális munkások is tartoznak hozzá (telepenként egy elég), akik szorosan együttműködnek a tanoda pedagógusaival – ez így átütő sikert hozhatna.

Ha tanodánként évente csak öt olyan gyereket számítunk, akiket sikerül áthozni a többségi társadalom kultúrájába, az húsz év alatt száz gyerek. Kell ezer tanoda − és százezer nyomorgó, a bűn körül tántorgó segélyezett helyett lesz százezer értékes, értéket teremtő honfitársunk. Húsz év pedig nem olyan sok idő, lám, a rendszerváltás óta többet is magunk mögött hagytunk, cigányügyben jószerével teljesen eredménytelenül.

Tanoda! Ezer tanoda! Kezünkben az egyik kulcs!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr927211019

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bencsik Gábor: Kiút a szegénységből: száz tanodát, ezeret! 2015.02.24. 11:13:02

Az ember nem is hinné, hogy a cigány gyerekek között milyen sokan szenvednek hiányt szeretetben és törődésben. Szem előtt vannak az agresszívak, a nagyszájúak, pedig a többség csak csöndben kínlódik saját kisebbrendűségi érzéseivel. Nem jó ám olyan osztál…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

unionista (törölt) 2015.02.24. 12:39:32

a derék Csokonai megénekelte:

Jövendőlés az első oskoláról a Somogyban

Hát, múzsáknak szentelt
Kies tartomány!
Íly számkivetve volt
Nálad minden tudomány?
Hát csak sertést nevelt-é
Itt a makk s haraszt?
Hát csak kanásznak termett
A somogysági paraszt?
Istenem!
Senki sem
Vette észbe,
Hogy e részbe
Árva még Somogy!

Hány jó ész lett vaddá,
Hogy nem mívelték?
Hány polgár búnyikká?
Hogy jóba nem nevelték!
Dudva lenne a dudvák
Közt az ananász:
Kanász marad akinek
A nevelője kanász.
Hát már, hogy
A Somogy
Íly tudatlan,
Formálatlan,
Kié a hiba?

Debrecen és Patak
Messze estenek
Ide, hol a múzsák
Nem is esmértettenek.
Ami kevés pénz bejött,
Két-három póra,
Nagyobb dologra ment el -
Borra avagy disznóra.
A szegény
Pórlegény
Vagy bodnárnak,
Vagy betyárnak,
Vagy zsiványnak állt.

Óh, szomorú sorsa
Egy szép megyének!
Hol a magyar lelkek
Megvetve heverének.
Óh, nem fáj-é a szíve
Minden magyarnak,
Hogy a magyar fiakkal
Gondolni nem akarnak?
De tán jő
Oly idő,
Melyben nékünk
A vidékünk
Új Hélikon lesz.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.24. 13:37:50

Igen, nevelni kell a cigány értelmiséget, akik aztán megfogalmazzák a cigány vezérszavakat (Pl: "szülj csak gyereket, a paraszt úgyis kihal") és idővel Cigányországot kiáltanak ki maguknak.

A növekvő demográfiai túlsúly és a politikai önállóság kéz-a-kézben járnak.

"Egy segélyen élő ember az államnak sok tízezer forintba kerül havonta."

Ezt honnan számolta ki? Amúgy ha jól tudom, a kormány igyekszik megszüntetni, fölszámolni az alanyi jogon járó segélyeket.

"Nem könnyű a cigányokat áthozni a mi kultúránkba"

Mindenkinek megvan a saját kultúrája, ápolja azt. A magyarnak magyar kultúra, a cigánynak meg a cigány kultúra.

A cigányok genetikai felépítése élesen különbözik a magyartól. Intelligenciában, erőszakosságban, kinézetben stb.

A magyar az magyar, a cigány meg cigány.

Jean Sol Partre 2015.02.24. 13:43:21

@Nemzetstratégia: mondtak már ilyet sok országban sok kisebbségre, eddig egyik sem volt igaz.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2015.02.24. 14:10:23

@Nemzetstratégia: "A cigányok genetikai felépítése élesen különbözik a magyartól."

:DDD

arról hallottál, hogy maga az ember és a csimpánz genetikai azonossága is vagy 98-99 százalékos? vagy hol kezdjük az alapfokú biológiai ismeretek terjesztését?

____törült____ (törölt) 2015.02.24. 14:41:52

Egyet tisztázzunk már - ha lenne egy, több, olyan modell, amelyet követve a fehér magyar középosztály viszonylag biztos révbe érhet, akkor lenne esély rávenni a cigányságot, hogy ugyan több erőfeszítést kell tennie, mint a fehér magyar középosztálynak, de az út végén a siker várja. Ilyen azonban nincs.

Jelen pillanatban a fehér magyar középosztály számára sincs ilyen fix út. Rég nem igaz az, hogy csak tanulj, lesz szakmád, és utána lesz tisztes megélhetésed is. Nincsenek ma fix utak - sokan a főiskolai diplomát hiszik annak, de nem lesz mindenkinek diplomája, aki tanul, tudjuk, hogy még egy közepesebb főiskolára bekerülés is ki nem esés milyen nehéz lehet, és szaktól függően sokakat utána a büfé-ruhatár vár.

Persze, a tanulás esély, de mivel senki sem tudja megmondani, hogy mennyire biztos esély, ezért nem lehet tudni, hogy mennyire érdemes fektetni bele. A fehér magyar középosztály azért tanul, mert más esélye nincs, és neki annyira nem nehéz. Ezt - a kockázatot - ajánlani a cigányságnak nem út. Nekik nehezebb tanulniuk, és azzal együtt is kisebbek az esélyeik.

Az sem út, hogy mondjuk specifikusan mindenki mérnök legyen és akkor lesz munkája, mert ez is csak addig igaz, amíg kevés a mérnök. Ha mindenki mérnöknek menne, akkor a legkiválóbbak kivételével az is büféruhatár lenne.

Ceterum censeo, tanoda helyett olyan gazdaságot kell teremteni, amelyik szinte sírva üldözi állásajánlatokkal a tanultakat, és akkor majd maguktól állnak sorban a gyerekek a közkönyvtár előtt, anyagismeret tankönyveket követelve.

Legyen a magyar középosztálynak egy fix út a biztos megélhetéshez, és utána az már a cigányság számára is csábító lesz.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.02.24. 14:50:55

@MiklósA:
"Jelen pillanatban a fehér magyar középosztály számára sincs ilyen fix út. Rég nem igaz az, hogy csak tanulj, lesz szakmád, és utána lesz tisztes megélhetésed is. "

veol.hu/hirek/megoltek-egy-40-eves-ferfit-szentgalon-1681337
"Három férfi italozása végződött tragikusan február 23-án 21 óra körül - összeszólalkoztak, összeverekedtek, aztán késsel 40 éves herendi társukra támadtak, aki a bántalmazásban a helyszínen életét vesztette.
...
Az utcában a munkába induló emberek arról beszéltek, hogy a férfira rossz hatással volt, hogy jó szakmával rendelkezett, esztergályos végzettségű, szeretett dolgozni, de nem igen akadt munkája, ötvenéves létére gyakorlatilag munkanélküliként élt."

Íme a fehér középosztálybeli, akiből alkoholistabűnözőt csinált az esztergályos-életpályamodell hiánya.

bispora 2015.02.24. 15:01:17

@rajcsányi.gellért (ergé):
Hát ott is kezdhetnénk, hogy a csimpánz-ember teljes genom homológia 96%-os.

Bell & Sebastian 2015.02.24. 15:31:53

Ezt valamikor napközinek hívták és elő lehetett fizetni rá. Akinek dolgozott mindkét szülője, az általában élt a lehetőséggel, de olyan is volt, akit a tanítónéni utasított háromórás szilenciumra, köztök egy uzsonna.

Aki elkészült a leckével, csöndben olvashatott valamit a polcról, ha fogós feladatot kapott ki valaki, indult a teammunka, amíg kész nem lett. Olyan is volt, hogy másodikos segített negyedikesnek, vagy fordítva. A felügyelőtanáron múlott, hogyan szervezte a vegyes vágott napirendjét, aki tanított korábban párhuzamos osztályokat kistelepülésen, annak könnyen ment.

Érdeles, hogy ez az egyházaknak jutott újra eszébe, nem a málészájú államnak.

Komolyan mondom, átvetetném ezzel a majombandával a szocialista oktatáspolitikát, mert lenne belőle mit tanulniuk! Bizony mondom, az ifjúsági szervezeteket is visszahoznám valamilyen formában, a kötelező, katonai alapkiképzéssel együtt.

Mert náculni hasznos, ha nem is mindig jó.

aszterixagall 2015.02.24. 16:10:45

@Nemzetstratégia:

Azzal amit írsz a génekről, nem az a baj, hogy erkölcstelen vagy undorító. Lehet, hogy az, de én pszichopata vagyok, így fogalmam sincs.

Az a baj vele, hogy nagyon nagy valószínűséggel tévedés. Lehetne igaz, semmilyen isteni vagy teremészti törvény nem zárja ki, de ha érzelemmentesen megvizsgáljuk, akkor téves hipotézisnek bizonyul.

I_Isti 2015.02.24. 16:22:13

@MiklósA: Nincs fix út a megélhetéshez! Ha nem egy az esztergályosoknak, akkor pizzafutárnak kell menni, ha a pizzafutároknak se megy, akkor fröccsöntőnek, ha a fröccsöntés befuccsol, akkor mosogatógépszervizesnek, ha kell, akkor csatornatisztítónak, ha kell akkor marósnak, ha kell akkor akárminek, amivel pénzt lehet keresni.
Csak azt nem kell várni, hogy majd a zállam megoldja.

Mert pontosan EZER éve nem old meg semmit.

I_Isti 2015.02.24. 16:26:06

" Annak a mondatnak például, hogy lopni bűn, pont van a végén, nem pedig magyarázkodás. "

Ebben hol van az benne, hogy Kivéve Orbán Nagyvezír, mert NEKI és bandájának SZABAD lopni?

tralalala 2015.02.24. 19:01:59

@rajcsányi.gellért (ergé): ":DDD
arról hallottál, hogy maga az ember és a csimpánz genetikai azonossága is vagy 98-99 százalékos"

Akkor nyomás megtanítani egy csimpánzot 99%-ban emberként viselkedni. Ja hogy nem fog menni? Lám, mennyit számít 1% genetikai eltérés, hát nem 1%-nyi viselkedési különbséget :D
(mellesleg 95%

answersingenesis.org/genetics/dna-similarities/greater-than-98-chimphuman-dna-similarity-not-any-more/

de nem lényeg)

Bocs de tényleg nem értem, hogy ha nyilvánvaló, hogy egy ázsiai pl. laktóztoleranciája (sőt: bőrszíne) nem ugyanolyan, mint egy európaié, és ezt ki lehet mondani, hogy a genetikai különbözőség miatt van, akkor azt miért tilos firtatni, hogy vajon szellemi képességekben van-e különbség. Lehet az empátiáért vagy az agresszióért felelős agyterület nagyobb/kisebb, bármi. Az agy is egy fizikai szerv ugyanúgy, mint a máj vagy a vese, tehát annak a felépítését is befolyásolhatja a genetika.

És ezzel nem azt mondom, hogy így van, hanem hogy semmi nem zárja ki, hogy így legyen.

tralalala 2015.02.24. 19:14:24

@aszterixagall: "Az a baj vele, hogy nagyon nagy valószínűséggel tévedés. Lehetne igaz, semmilyen isteni vagy teremészti törvény nem zárja ki, de ha érzelemmentesen megvizsgáljuk, akkor téves hipotézisnek bizonyul. "

De ezt ki vizsgálta meg modern tudományos módszerekkel, és mikor? Mint előző hozzászólásomban írtam, ha különbség tud lenni a rasszok között az átlagos laktóztolerancia, alkoholtolerancia, bőrszín, de akár testfelépítés szintjén is, akkor miért pont az agyak felépítésének tekintetében ne lehetne különbség? Az agy is egy szerv, pont úgy, mint az izmok, a csontok, a máj, bőr, vese, amik mind tudnak különbözni.

És itt nem arról van szó, hogy ki az "okosabb". Az agy egy bonyolult szerv, és könnyen kiderülhet, hogy egyes rasszok jellemzően inkább egyes dologban jók, más rasszok meg más dolgokban. Nem okossági sorrendet akarok csinálni, sem pedig egyes fajok felsőbbrendűségét bizonygatni.

De azt nem értem, hogy ha tudunk ilyeneket mondani, hogy a "terrierek inkább agresszívek, a boxerek családszeretőek, a dobermannok mittudoménmilyenek stb", pedig ugye a kutyák, akár az emberek, mind egy faj, akkor miért olyan nehéz belátni, hogy emberi rasszok közt is lehetnek különbségek. És ez nem azt jelenti, hogy szükségszerűen csak olyanok lehetnek, mert egy pincsit is meg lehet vadítani, meg egy terriert is szobakutyává nevelni. Csak azt, hogy nem ugyanonnan indulnak.

aszterixagall 2015.02.24. 19:32:28

@tralalala:

Igen, ezért mondtam, hogy semmi elvi akadálya nincs annak, hogy az emberi populációk között különbség legyen, viselkedésben vagy akár intelligenciában, méghozzá genetikai alapon. De a helyzet az, hogy valójában - jelenleg - nincs. Valamikor egész biztosan volt, akár a jövőben is lehet, de most, úgy néz ki, nincs.

rámenős 2015.02.24. 19:56:16

Akármit zagyváltok itt össze, nem a lényegről beszéltek.
A cigány szervezetekre pazarolt sok százmillió Ft.ot ilyenekre kellene költeni, nem pedig az Öconak adni. Az csak számolatlanul eltapsolja. Itt legalább hasznosul valami belőle.
Nagyon sokat fel lehet zárkóztatni, csak a körülményeket kell megteremteni hozzá. Ez egy ilyen. A kormányzat azért ad, ha ad, csak remegő kézzel pár forintot, mert sokkal eredményesebb mint a százmilliós programok és itt nem lehet lenyúlni a pénzt.

tralalala 2015.02.24. 20:12:13

@aszterixagall: "De a helyzet az, hogy valójában - jelenleg - nincs. Valamikor egész biztosan volt, akár a jövőben is lehet, de most, úgy néz ki, nincs. "

Igen, értem, hogy ezt állítod. De mivel bizonyítod?

Mert az, hogy "nincs", az egy állítás, nem ugyanaz, mint hogy "nem tudjuk, hogy van-e". Tehát bizonyításra szorul. Nem gunyorosságból mondom, de tényleg örülnék valami bizonyításnak.

Könnyen lehet, hogy van erre bizonyíték, de én úgy láttam, hogy ezt vizsgálni "tabu téma". Persze javíts ki, ha tévedek.

aszterixagall 2015.02.24. 20:18:19

Igazad van, biztos hogy tabu téma. És az is igaz, hogy nem is vizsgálható olyan könnyen a kérdés mint mondjuk a newtoni törvények. De azért van egy két dolog, amiből ki lehet indulni. Elmondhatom, hogy mik azok a dolgok, amelyek engem meggyőznek, de előbb megfürdetem a gyerekeket:)

aszterixagall 2015.02.24. 20:18:53

@tralalala:

Az előzőt természetesen neked írtam.

Herr Schwarze Liste 2015.02.24. 21:25:09

a régi-új királyi székhely kipingálására kell most a pénz, no

Serathis 2015.02.25. 01:28:38

Ilyen kutatásoktól félnek, mint a tűztől. Aki ilyet próbál, azonnal rásütik, hogy rasszista. Ha elvégzi, akkor meg az ellenérdekelt fél szál rá a módszertanra. Egy ilyen kutatásról hallottam, az jött ki, hogy a fekete-Afrikaiaknál azért van pár pontos IQ különbség, mert 1-5 éves korukban alultápláltak.

ebella 2015.02.25. 05:10:11

@Felsmukk: És az USA beli niggereknél miért van a meglévő különbség? A túltápláltság miatt?

bontottcsirke 2015.02.25. 06:47:15

Javaslom a savkádak felállítását nekik az mégis olcsóbb. Imádom, majd amikor a mi pénzünkön nevelik ki a megmondóembereiket meg a díszcigányaikat.

Nzoltan 2015.02.25. 07:51:36

@rajcsányi.gellért (ergé): Nem a százalék számít, hanem hogy az az eltérés mekkora különbségeket okoz.

Nzoltan 2015.02.25. 07:52:38

A tanodák önmagukban semmit nem érnek, ha nincs akarat a tanuláshoz.

Ráérek 2015.02.25. 10:12:05

@rajcsányi.gellért (ergé): Akkor ezt hová tegyük...????

sos.dnr.hu/kalanyos_adam/

"Mivel a romák DNS állománya eltér a többi populációtól, ezért nagyon jó lenne, ha sikerülne minél több jelentkezőt találni a romatársadalomban; olyanokat, akik hajlandóak lennének a donor-adatbázisba bekerülni."

Ráérek 2015.02.25. 10:16:40

@rámenős: bizony-bizony ott rengeteg pénz elmegy - nulla hasznosulással. :(
Lsd. a legutóbbi 600 milliós eltapsolás (elvileg munkahelyteremtésre szánták).

És a tegnapi megdöbbentő hír: Lázár nem vizsgálódik, mert nem foglalkozik "névtelen feljelentésekkel" és "híresztelésekkel" .
KONKRÉT ember, konkrét tényekkel tette meg a feljelentést.
Agyrém!

www.romnet.hu/hirek/2015/02/24/lazarek_nem_vizsgalodnak_az_oro_ugyeben

"A Miniszterelnökséget vezető miniszter korábban úgy nyilatkozott, hogy kész ellenőrizni a Híd a munka világába program fejlesztési pénzeinek útját, de csak akkor, ha az már befejeződött. Ezt azzal indokolta, hogy szerinte nem volna szerencsés, ha a különböző híresztelésekből vagy névtelen feljelentésekből indulna ki a vizsgálat."

Ráérek 2015.02.25. 10:18:12

@rámenős: PLUSZ:

index.hu/belfold/2015/02/24/nincs_szukseg_cigany_onkormanyzatokra/#

Bogdán már bizonyított Cserdiben...

Ő is úgy látja, hogy csak pénznyelők ezek az etnobizniszes kisebbségi önkormányzatok.

Ráérek 2015.02.25. 10:23:23

@Felsmukk: hadd idézzem bispora olvtárs korábbi kommentjét:

mandiner.blog.hu/2014/06/02/ciganyugy_az_egyetlen_es_utolso_lehetosegrol

bispora 2014.06.05. 10:53:15
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Újra itt. Az utolsó mondat igaz, feltételes mód nélkül.
A probléma gyökere a kognitív képességek alacsony átlagos szintje az európai cigányságnál, meg rokonaiknál az indiai dalitoknál. Rushton 3 szerbiai cigány populációt vizsgálva döbbenetes átlagos 70-es IQ-t mért. Ennél azért a magyar átlag jobb lehet, a PISA eredményeket is figyelembe véve valahol 80 körül (a magyar átlag 100-nak véve). A londoni suhancokhoz nem kell különös hókusz pókusz, elég arra gondolni, hogy a kriminalitás és az intellektus között közepes negatív korreláció van (Jensen írt erről jó tizenöt éve). Egy populációban a kognitív képességek az egyedekben normál eloszlást mutatnak (Gauss görbe, harang görbe), ezért a 100-as átlag IQ-jú angoloknál olyan 2-3%-a a népességnek ebbe a sávba esik- nos ők erőfeszítés nélkül tudnak cigánykodni. Lássuk azonban azt is, hogy a 80-as cigány populációban ez a szám 20-30% közötti! Ni csak, ez egy tízszeres felülreprezentáltság (pl ezt látni a szellemi fogyatékosok arányában is, amiről a TASZ szeret visítozni). Érdemes leellenőrizni amit mondtam.
Itt egy egyszerű normál eloszlás kalkulátor:

davidmlane.com/hyperstat/z_table.html

nemszólokmégegyszer 2015.02.25. 10:31:20

@rámenős: Még hogy így nem lehet lopni? Mindenhogy a kormány és a minielnök emberei járnak jól. Ez egy win-win helyzet. Mibe kerül nekünk az az undorító kinézetű "mindengyereklakjonjól" némber? Milliókba. Mit ért el ezzel a hangzatos lózunggal a kúrmány? Semmit. Mibe kerül nekünk az a rengeteg, egymástól független /mondjuk én már a zsidóknál sem értem azt a néhányat sem, mert még magukkal sem tudnak megegyezni/ országos cigányszervezet? Milliókba. Mit értek el eddig? Semmit. Na ezeket a pénzeket kellene felzárkóztatásra költeni. De amíg önkormányzati vezetőnek Mr. 20% a gúnyneve /és nehogy azt hidd, a cigányok "segítése" kivétel/, addig erre esély sincs. Az egész maszlag csak azért van kitalálva, hogy egyel több jogcímen lehessen lopni. Ennyi. Ezen kívül nem veszi ezt komolyan senki.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.25. 12:57:13

@Jean Sol Partre: igaz volt a szlovákokra, románokra, szerbekre. Nekünk magyaroknak történelmileg pont jobban oda kéne figyelnünk az ilyenekre.

@rajcsányi.gellért (ergé): "arról hallottál, hogy maga az ember és a csimpánz genetikai azonossága is vagy 98-99 százalékos? vagy hol kezdjük az alapfokú biológiai ismeretek terjesztését?"

1% eltérés is többszáz eltérő proteint kódolhat és ezerféleképp változtathatja meg a genetikai felépítést.

"vagy hol kezdjük az alapfokú biológiai ismeretek terjesztését?"

Sehol, azzal mindketten tisztában vagyunk. Az igazi kérdés: hol kezdjük a közép- ill. felsőfokú biologiai ismeretekét.

therightstuff.biz/2014/04/29/correcting-the-anti-racialist-qa/

számba szedett pontok 1-10, bár az egész cikk érdekes, ha jól tudsz angolul.

@aszterixagall: idézett link neked is megy - meg mindenkinek akit érdekelhet.

@Ráérek: Igen, erről van szó.

Jean Sol Partre 2015.02.25. 13:13:58

@Nemzetstratégia: genetikai értelemben a "nekünk magyaroknak" nincs semmi értelme. Genetikailag katyvasz vagyunk.

aszterixagall 2015.02.25. 14:24:17

@Nemzetstratégia:

Köszi, olvasom. Mire érdemben feldolgozom biztos eltelik egy kis idő. Ha lesz rá válaszom, akkor szívesen megírom, de nem tudom, hogy érdemes-e itt, ennél a posztnál. Hova kűgyem?

Amit @ergé-nek az előző hozzászólásodban írsz abban természetesen igazad van.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.25. 15:49:21

@Jean Sol Partre: A cigány és magyar különböző rassz, kimutatható különbségekkel többek között IQ-ban, agresszivitásban és így tovább.

"genetikai értelemben a "nekünk magyaroknak" nincs semmi értelme."

Egyrészt a genetika csak egy (fontos) részlet, a kultúra, nyelv, közös történelmi örökség is szerepet játszanak, másfelől meg akkor britek sincsenek csak kelták, szászok, vikingek, meg spanyolok sem, csak katalánok, baszkok, galíciaiak, mórok, cigányok stb.

Ostobaság.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.25. 15:54:57

@aszterixagall: ide is kommentelheted meg el is küldheted ide: nemzetstrategia@safe-mail.net

Legyen mindkettő, az egyiket biztosan elolvasom :-)

rámenős 2015.02.25. 17:18:46

@nemszólokmégegyszer: Szerintem is ez az egész kormányzati cigánypolitika a tipikus nesze semmi, fogd meg jól esete. Csináljunk már úgy mintha tennénk valamit. Közben had járjon jól néhány lumpenpolitikus. Majd a szavazáskor meg fizetünk mindenkinek egy felest.

bispora 2015.02.26. 09:45:00

@Jean Sol Partre:
"genetikai értelemben a "nekünk magyaroknak" nincs semmi értelme. Genetikailag katyvasz vagyunk."

Egyem a bőcsész lelkedet...
Tudod, az embercsoportok, szűk leszármazási csoportba tartozó populációk nem a "magyarság"- vagy "cigányság" génekben különböznek, hanem egyszerűen a génváltozatok, allélek frekvenciájában térnek csak el egymástól. A nagyon kevés egyedből induló szűk csoportok (mint az akenázi zsidók, és különböző zárt cigány csoportok- beás-lovári-romungro) allélfrekvenciája és diverzitása lesz más mint a szélesebb szaporodási tartományban működő populáció. Amiről itt szó van az nem a "magyar-cigány " különbség, hanem a fehér kaukázusi- észak-india dalit eltérés. Ebben a koordináta rendszerben pedig igen jelentős tulajdonság- született képesség eltérést lehet detektálni a két populáció között. Hogy világos legyek: mi magyarok legközelebb a szlovákokhoz állunk allélfrekvenciánkat tekintve, de valamennyi Fehér európai ország lakosságára sokkal-sokkal jobban hasonlítunk mint magyarul beszélő cigányainkhoz. Ezt a hétköznapi tapasztalatok is alátámasztják: európában a cigányok minden országban a leges legvégén kullognak az iskolázottságban, 1%-nál sehol sincs több diplomásuk, viszont aggasztóan sokan vannak börtönökben. Másrészt mi fehér magyarok bármelyik európai országban megálljuk a helyünket, orvosokat, mérnököket adunk (sajnos), mert átlagos intellektusunk kb 98-99 körüli, ami megegyezik az európai átlaggal. Ja, ez az érték a cigányainknál 75-80 IQ érték körüli, ami a Bencsik féle örömködést azért picit árnyalja- sohasem lesz az edukáció megoldás a cigányság problémájára.

Jean Sol Partre 2015.02.26. 10:04:09

@bispora: annyira cuki, hogy ilyen szakértő vagy és édesen lehülyézel (bocs, bölcsészezel) másokat.
Tudod kurvára nem ez volt a téma, Nemzetstratégia úr beszélt itt románokról, szlovákokról és szerbekről is, azt meg még a te biológus lelked sem fogja bemagyarázni, hogy ők észak-indiai dalitok. Ehhez képest kéne valahogy megmagyarázni, kik is azok a mimagyarok.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.26. 10:22:55

@Jean Sol Partre: genetikailag hasonló népek is képesek egymás torkának ugrani, lásd pl. a németek és angolok esetét többször is, de ránk és a körülöttünk lévő népekre is igaz.

Ettől még a magyarok és a cigányok közti genetikai különbségek (intelligencia, vérmérséklet, agresszió) ugyanazok maradnak.

Ennyi. Elterelni a fonalat hogy akkor most mi is a nemzet meg hogy tényleg van-e olyan, nem a témáról való beszéd.

bispora 2015.02.26. 10:34:04

@Jean Sol Partre:
Szóval Te egy ilyen hülye bőcsész vagy, akkor stratégiát váltok-tényszerű leszek.

"Tudod kurvára nem ez volt a téma"

De, pontosan ez, hiszen így kezdődött:

"Nemzetstratégia:
...A cigányok genetikai felépítése élesen különbözik a magyartól. Intelligenciában, erőszakosságban, kinézetben stb.
A magyar az magyar, a cigány meg cigány.

Jean Sol Partre:
Mondtak már ilyet sok országban sok kisebbségre, eddig egyik sem volt igaz."

"...azt meg még a te biológus lelked sem fogja bemagyarázni, hogy ők észak-indiai dalitok. "

Egy bőcsész emóciókkal operál, egy biológus tényekkel: először egy számodra is fogyasztható bulváros közlés a cigányaink dalit eredetéről, aztán meg maga a tudományos publikáció- azaz neked a dzsungel...

www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/9719058/European-Roma-descended-from-Indian-untouchables-genetic-study-shows.html

journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0048477

A cikk absztraktjából a lényeges rész- legyen ez az ösvény amin az igazság irányába indulhatsz:

"Tellingly, the short tandem repeat (STR) based network of H1a1a-M82 lineages displayed the closest connection of Romani haplotypes with the traditional scheduled caste and scheduled tribe population groups of northwestern India."

Jean Sol Partre 2015.02.26. 11:19:25

@bispora: nem vagyok bölcsész, de látom, előítélet bőven van benned. Ezen kívül érdekesen olvasol, ha csak minden sokadik mondatot látod és annak is csak a felét tudod értelmezni. Félek, biológusnak is hülye lehetsz, de ezen nem tudok segíteni.

Nemzetstratégia: " igaz volt a szlovákokra, románokra, szerbekre. Nekünk magyaroknak történelmileg pont jobban oda kéne figyelnünk az ilyenekre. "

Jean Sol Partre: "genetikai értelemben a "nekünk magyaroknak" nincs semmi értelme. Genetikailag katyvasz vagyunk."

"Nemzetstratégia úr beszélt itt románokról, szlovákokról és szerbekről is, azt meg még a te biológus lelked sem fogja bemagyarázni, hogy ők észak-indiai dalitok"

Tehát NEM azt vitattam, hogy a cigányok dalit eredetűek.

Szedd össze magad, ne égesd a biológusokat.
süti beállítások módosítása