Nemzeti Emlékezet Bizottsága: Nem az ügynökkérdés a kulcskérdés
2015. február 23. írta: Redakció

Nemzeti Emlékezet Bizottsága: Nem az ügynökkérdés a kulcskérdés

nemzeti_emlekezet_bizottsaga.jpg

Egy éve állt fel a Nemzeti Emlékezet Bizottsága, amely a kommunista diktatúra hatalmi struktúráit kutatja. Földváryné Kiss Réka, a Bizottság elnöke és Máthé Áron, a Bizottság tagja egyaránt úgy vélik: az áldozatokra és a nemzeti önbecsülést megtartókra való emlékezés nagyon fontos, az ügynökügy pedig túl van dimenzionálva. Arról is kérdeztük őket, hogy az aktanyilvánosságra vagy a lusztrációra fognak-e javaslatot tenni. Interjúnk.

„Valamelyik történelmi újságban leírták, hogy nem is volt málenkij robot. Mit gondolnak arról, hogy a jelenlegi szabályozás tiltja a diktatúrák bűneinek tagadását?

MÁ: Azért azt vegyük számításba, hogy amíg az egykori foglyok és az ő közvetlen leszármazottaik élnek, addig nagyon veszélyes ezekkel a dolgokkal játszadozni, mert itt emberi tragédiák sebeit tépik fel.

Az emlékezetpolitikai vitákról mi a véleményük? Mennyire jó az, hogy emlékműveken vitatkozunk, miközben sok minden van a múlt század történelmében, amiről nem is tudunk?

KR: Ez nem jó, ebben egyetértünk. Ezért is fontos, hogy mit tudunk bevinni a köztudatba. Volt például egy konferenciánk az egykori szovjet blokk állambiztonsági szolgálatainak az együttműködéséről, ezen belül a KGB szerepéről. De az '56-os megtorlás kapcsán is fontos beszélni arról, hogy a magyar és a román vagy a magyar és a szlovák állambiztonság hogyan működött együtt, hogy Csehszlovákiában és Romániában is milyen megtorlások voltak a magyar '56-tal kapcsolatban. Erről hiányoznak alapkutatások, vagy ha meg is jelentek publikációk, azok nem kaptak érdemi visszhangot. Egyik fontos feladatunk, hogy az ügyek a helyükre kerüljenek, és beszéljünk az áldozatokról is.

A málenkij robot sincs benne a köztudatban: tizenéves lányoktól öreg emberekig százezreket hurcoltak el, és ez nem csak róluk szól, hanem az ő családjaikról is! Mennyi olyan család volt, ahol erről nem mertek beszélni! Olvasok egy visszaemlékezést, amiben egy nő leírja, hogy gyerekkorában olyan orosz kifejezéseket tudott mondani oroszórán, amit senki más. A tanár megkérdezte tőle, hol tanulta, amire azt válaszolta: »az édesanyámat tizenévesen elvitték és három évet kint volt a málenkij roboton, ő tanította nekem.« Erre a tanárnő azt mondja: »az nem lehetett, édesanyád hazudott.« Hazamegy a kislány és elmondja az édesanyjának, aki erre azt mondja:»lányom, erről többet ne beszéljél, de én igazat mondtam.« Ez a hatvanas-hetvenes években történt! Nem csak azokról van szó, akik megjárták a poklot – a gyerekeik sokszor a mai napig nem mernek beszélni ezekről a traumákról. Traumák sorát szenvedte el a magyar társadalom, amit generációk nem beszélhettek ki, tabusították ezeket. Nemzedéki kérdés is, hogy ezeket kibeszéljük, megadjuk a méltóságot azoknak, akik ezt elviselték, és segítsük ennek a közös feldolgozását.”

Bakó Bea interjúját híroldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr567208793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 16:40:04

"ügynökügy pedig túl van dimenzionálva"

ávós és mszmp káderek ill. ilyen felmenőkkel rendelkezők számára nyilván

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 16:55:40

@Herr Schwarze Liste:

Mielőtt trollkodsz, érdemes volna elolvasni az interjút is, b_szod!

"(...) Mindig az ügynökkérdés jön elő. Úgy van beállítva – és én ezt egy problémának érzem –, mintha a múltfeltárás alfája és omegája arról szólna, hogy az „úgymond ügynökügy” nincsen feltárva. De ha valakit megkérdeznénk, hogy mondjon az MSZMP PB tagjaiból tízet, tudna mondani? Vagy ott van a KAO, amelyik egy láthatatlan szerv volt, de hihetetlenül fontos volt a diktatúra működése szempontjából – tud valaki akár egy nevet is, hogy a KAO-nak ki volt bármikor a vezetője? Vagy tudunk 15 állambiztonsági tisztet, aki az '56-os megtorlásban részt vett? Az ügynökkérdés egy fontos kérdés, de a rendszernek nem a kulcskérdése: ebben az egész struktúrában az ügynökök az eszközszinten vannak. (...)"

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 17:03:03

@bbjnick: jól beszélsz, a recski lágerőr is csak eszköz volt, a besúgó is csak eszköz volt, meg a biszku is eszköz volt, meg mindenki maradjon kussban és érje be egy kis vízgereblyézéssel, nyugi kell ide, nem biliborogatás.

Robinzon Kurzor 2015.02.23. 17:10:46

@bbjnick:

Azért jön elő mindig az ügynökkérdés, mert ezzel zsarolható a hatalmon lévők egy -- ki tudja mekkora -- része.

Az ügynökkérdés nem a KB- meg KAO-kérdés helyett, hanem mellette érdekes.

Nem úgy van beállítva, hogy az ügynökkérdés lenne a múltfeltárás alfája és omegája, de ettől még igaz, hogy nincs tisztességes múltfeltárás, amíg az ügynökkérdés körül ekkora maszatolás zajlik.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 17:11:34

@Herr Schwarze Liste:

No, ez aztán az igazi trolltempó! Nem csak idesz_rsz, de még látványosan meg is fetrengsz benne!

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 17:16:34

@bbjnick: úgy-úgy! hisz mint tudjuk, az ügynökök csupa-csupa kényszer hatására besúgó ártatlan báránykák, meg halántékhoz tartott pisztoly miatt kommonista káderkarriert befutott derék ember. túl van lihegve az egész, meg hát izé, úgyis régen volt már 89, szóval egy bögre tea mellett filózzunk a dologról, de csak nyugisan, megbékélősen.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 17:22:28

@Robinzon Kurzor:

"Azért jön elő mindig az ügynökkérdés, mert ezzel zsarolható a hatalmon lévők egy -- ki tudja mekkora -- része." --- írod.

Ami elég groteszk annak fényében, hogy az egykori kommunista párt- és államhatalom csúcsán állók vígan lehettek a szoclib kormányok alatt miniszterelnökök, miniszterek stb.

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 17:26:16

@Robinzon Kurzor:

"nincs tisztességes múltfeltárás, amíg az ügynökkérdés körül ekkora maszatolás zajlik."

ennyi

toportyánzsóti 2015.02.23. 17:34:32

A hálózat örök,most is moszkovita hazaáruló kormány van,putin meg szorongatja a golyóit miközben száguld a szopórolleren.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 17:41:02

@Herr Schwarze Liste:

Az ügynöklisták nyilvánosságra hozása (amivel egyetértek) semmivel sem tenné tisztességesebbé a múltfeltárást. A rendszert ugyanis nem az ügynökök működtették. Kipakolhatunk egy a komm. titkosszolgálatok által manipulált (lásd: Duna Gate) és úgy ránkhagyott ügynöklistát a Világhálóra, de attól sokkal okosabbak nem leszünk. Miután az igazságtételi és lusztrációs törvényt elkaszálta a Sólyom-féle alkotmánybíróság a tisztességes múltfeltárás és igazságtétel kútbaesett. Az ügynöklistázás csak egy, a közvélemény manipulálására szolgáló eszköz lett a hatalmi politikai hatalmi játszmákban. Ma már (mára már) valóban csak a becsületes és módszeres történelmi feldolgozás lehetősége maradt számukra.

Bell & Sebastian 2015.02.23. 17:42:22

Itt már régóta az a kérdés, melyik ügynökség nyeri az éves felforgatóversenyt? Pontosan tudható, hogy az angolok, franciák, amerikaiak, izraeliek, oroszok, románok és szlovákok hiperaktívak, olyanok vagyunk, mint egy wellness központ kémeknek.

A békés átmenet ára az volt, hogy amnesztiát adtak egymásnak (felhatalmazás nélkül) a régiek és újak, amitől következmény-nélkülivé változott akár a legnagyobb disznóság elkövetése is.

A vértelen átmenet mítoszát (mindezek ellenére) "csak" háromezres nagyságrendű áldozat cáfolja, akik így vagy úgy, de kiiktatásra kerültek - végleg.
Egy részüket a szolgálatok, másokat a gazdasági maffiák, megint másokat a politika tette hidegre.

Megérte? Az írástudói árulása a népnek nyilván nem érte meg. Sokkal többről van itt szó, mint ezernyi, valamikori besúgó irhájának mentéséről.

Lényegében a Magyar Köztársaság elitjének legitimitásáról. Mer ha bűnben fogant zabigyerek a hatalom, homokváron állunk. Elölről kell kezdeni az alkotmányozást.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 17:42:42

@bbjnick:

a hatalmi politikai hatalmi játszmákban=a hatalmi politikai játszmákban

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 17:46:48

@Bell & Sebastian:

No, igen, ha ma igazságtételről beszélünk, akkor már nem az 1945 és 1990 között elkövetett bűnökről, hanem az 1990 és 2010 között elkövetett bűnökről és azok elkövetőinek számonkéréséről kellene beszélnünk...

Bell & Sebastian 2015.02.23. 17:57:45

@bbjnick: Ilyen igényt manapság már bárki támaszthat, aki Európába született bele, elhanyagolható kivételtől eltekintve. A Világkormány megkezdte működését, az önrendelkezést tessék elfelejteni, akinek ezzel problémái vannak, az foghatja a vándorbotot, próbálkozhat máshol, akárhol, de itt már nem. Ez a fejezet lezárult.

Ügynökkérdés? Hol van az már? Már nemzetkérdés van helyette.

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 17:59:57

@bbjnick: jól beszélsz, hisz a kádárista ügynökök azok valójában mind derék hazafiasch partizánok voltak, akik pedig ezt 89 után firtatni, vagy számon kérni merészelik, azok meg a valódi kommonistákok, mitöbb traumatizálóbűnöző antimagyarok. nem lennék a helyükben...

Bell & Sebastian 2015.02.23. 18:02:38

@Herr Schwarze Liste: Lapozzon a kottában, mert ezen a cifferen már túl vagyunk.

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 18:05:36

@Bell & Sebastian: hogyne-hogyne, csak semmi traumattack

Pelso.. 2015.02.23. 18:09:37

@bbjnick: Csak 2010-ig? Utána égőszemű de patyolat lelkű s előéletű Grál lovagok árasztották el a hazai politikai, köz s gazdasági életet? Esetleg 2010-ben megállt az idő?

Tehéntőgy 2015.02.23. 18:13:06

@bbjnick: Pont az a legröhejesebb része az interjúnak. PB-tagok, hűha, de félelmetes, mintha nem lenne teljesen ismert az összetétele. Van például ez a rém extratitkos wikipédia nevű oldal... hu.wikipedia.org/wiki/A_magyar_kommunista_p%C3%A1rtok_Politikai_Bizotts%C3%A1gainak_taglist%C3%A1ja

A KAO vezetői is rettentően ismeretlenek, és nem férhető hozzá a tevékenységükről semmi lényeges információ. Épp csak fel vannak töltve a netre valamennyi 1965. utáni koordinációs bizottsági ülés határozati anyagai, amiken részt vettek: w3.osaarchivum.org/index.php?option=com_content&view=article&id=2106&Itemid=2258&lang=hu

"Vagy tudunk 15 állambiztonsági tisztet, aki az '56-os megtorlásban részt vett? "Lehet szemezgetni:
hvg.hu/itthon/20050411tartotisztek

A fentiekhez kellett kb. öt perc kőamatőr netes keresgélés. Nyilván rengeteg kutatnivalót kínál mindhárom témakör, de ezzel elkenni az ügynöktémát kifejezetten szánalmas.

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 18:14:21

@Pelso..: azok faterjaikkal együtt csakis azért épültek be a zemeszempébe, hogy azt belülről züllesszék, hát nem érted? trúkonzi partizánok, a nemzet hősei!

Herr Schwarze Liste 2015.02.23. 18:20:20

@Tehéntőgy: commentedet sajnos cenzúrázásra javasoltam az mtva-nal, a végén még az átlagpóóógárokban bűnös kételyeket ébresztene ártunk és ormányunk példátlanul sikeres nemzetemlékező munkájában

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 18:30:42

@Pelso..:

Ezt eszéld meg a Fidesszel; ők hirdették meg, hogy 2010-ben lezárják a rendszerváltás korszakát. Ha lezárják, tegyék is tisztába!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 18:31:30

@bbjnick:

Ezt eszéld meg a Fidesszel=Ezt beszéld meg a Fidesszel

Pelso.. 2015.02.23. 18:39:40

@bbjnick: Miért velük beszéljek, hisz te írtad. Persze ha te csak másod közölted az előbb, az véletlen, ugye.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 18:43:41

@Pelso..:

Látom, a szövegértés nálad sem játszik.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.02.23. 18:56:45

Jól van, az ügynökkérdés nem kérdés. Akkor mire emlékezik ez a bolsevik bizottság?

Pelso.. 2015.02.23. 18:57:56

@bbjnick: Valóban, még sokat kell fejlődnöm, hogy szád íze szerint értsem a szöveget, meg mindent.

Tehéntőgy 2015.02.23. 19:07:38

@bbjnick: Ember, az általad hozott idézetben Kiss Réka olyan kérdéseket tesz föl drámai felütéssel, amikre félóra netes kereséssel és egy délutánnyi biztonság kedvéért lecsekkolós könyvtárazással bárki tudja a választ.
Sőt, fejből tíz MSZMP PB-tagot mondani valójában hasraütésszerűen tippelve is tud mondani bárki, figyi: Kádár János, Biszku Béla, Münnich Ferenc, Aczél György, Kállai Gyula, Fock Jenő, Lázár György, Grósz Károly, Németh Miklós, Marosán György.

Tá-dá-dám. Mecsoda nagy dolgok ezek kérem szépen.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 19:09:39

@Pelso..:

Épp elég volna, ha úgy értenéd, ahogyan oda van írva.

Bell & Sebastian 2015.02.23. 19:15:14

A NEB elsősorban a nők legfontosabb szervéről emlékezzen meg, ha már egyszer megszűnt.

Robinzon Kurzor 2015.02.23. 19:17:53

@bbjnick:

Az "egykori kommunista párt- és államhatalom csúcsán állók" azért lehettek miniszterelnökök, mert a nép megszavazta őket.

Aki korábban a kommunista párt- és államhatalom csúcsán állt, az egyrészt ebből következően nem volt SZT-tiszt (legalábbis nem idehaza ... de ez már egy másik történet), másrészt a csúcsán állása nyilvános volt, mindenki, aki itt élt, tudhatta, hogy ki is volt ő.

Ellenben a ki tudja hány egykori "ügynökkel", akikről az akták itt-ott még megvannak.

Vagyis legfeljebb az a groteszk, ahogy te itt a Mandiner önkéntes és önjelölt legfőbb erkölcscsőszeként a NER sunyiságának pártját fogod.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.02.23. 19:18:11

@Bell & Sebastian: Mi történt? Nincs pinája a nőknek?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 19:19:14

@Tehéntőgy:

Te tényleg nem érted, amit olvasol. Vagy nem akarod érteni.

Kiss Réka nem azt állítja, hogy a PB tagok listája nem elérhető, hanem ezt, hogy a köztudatban az "ügynökkérdés" a múltfeltárás alfája és omegája, holott a rendszerben az ügynökök csupán az eszközszintet jelentették. A rendszert egészében kell átlátnunk, hogy értsük, mi, hogyan és miért történt anno. Szerinted nincs igaza?

Bell & Sebastian 2015.02.23. 19:21:09

@Tehéntőgy: Könnyű magának, nálunk hímzett falvédő volt a sparhelt megett (Hol hit, ott szeretet ...), nem ezek.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.02.23. 19:26:22

@bbjnick: Nincs. Már hogy lenne? Tessék szépen általánossá tenni, hogy az emberi pitiánerség tetten érhető a mindennapjainkban. Tessék szépen demonstrálni a szervilizmus árnyoldalait.

A közel húszezer ÁVH-s aktából talán négyszáz maradt meg. Engem érdekelne, mikor és hogy tűntek el.

Vagy fedjék fel a tartótiszteket, a bolsevik titkosszolgálat minden volt alkalmazottjának kilétét. Nem fogják felfedni.

A Nemzeti Emlékezet(vesztés) Bizottsága egy bujtatott pénzosztóhely, mert amúgy nincs semmi haszna. A káderek kölykeit tömködik itt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 19:37:06

@Robinzon Kurzor:

"Az "egykori kommunista párt- és államhatalom csúcsán állók" azért lehettek miniszterelnökök, mert a nép megszavazta őket." --- írod.

Azért lehettek, mert 1990-ben nem lettek egytől egyig bekasztlizva és nem rozsdált rájuk a cellaajtó zárja, ahogy annak rend és mód szerint történnie kellett volna. Ha a te logikádat követem, akkor nem is értem, hogy például Eichmann miért nem lehetett, mondjuk, turisztikai miniszter az egykori NSZK-ban?!

Ruprecht. 2015.02.23. 19:40:01

@Mr Falafel: "A 18 mágnesszalagon rögzítették az elmúlt rendszer titkosszolgálatai az állambiztonsági iratok több fontos, korábban elveszettnek hitt dokumentumát. Az NBH-s szalagokon található egyebek között az állambiztonsági szervek operatív nyilvántartása és az úgynevezett hálózati nyilvántartás. A szalagokat korábban 2060-ig titkosították. "
mno.hu/migr/gulyas_nem_lesznek_nyilvanosak_a_magnesszalagok-281220
(Ez 2009-es hír.)

Ha annyira fontos lenne a FIDESZ-nek a kommunista múlt feltárása, feloldanák a mágnesszalagok titkosítását.
De nem teszik.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.02.23. 19:42:55

@Ruprecht.: Azt mondják, az igazság felszabadít. Én erre azt mondom, a hazugság meg egységben tart. Nem, tényleg nem fogják feloldani a titkosítást.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 19:43:22

@Mr Falafel:

"A közel húszezer ÁVH-s aktából talán négyszáz maradt meg. Engem érdekelne, mikor és hogy tűntek el." --- írod.

Engem is érdekelne. Nem tartom kizártnak, hogy még a Kádár-rendszer alatt kiselejtezték, megsemmisítették azokat, ahogy például a népbírósági jegyzőkönyvek egy jelentős részét a hetvenes években.

"Vagy fedjék fel a tartótiszteket, a bolsevik titkosszolgálat minden volt alkalmazottjának kilétét. Nem fogják felfedni." --- írod.

Szerintem is fedjék fel.

"A Nemzeti Emlékezet(vesztés) Bizottsága egy bujtatott pénzosztóhely, mert amúgy nincs semmi haszna. A káderek kölykeit tömködik itt." --- írod.

Nyilván pénzosztóhely is, mint minden hasonló intézmény. Hogy semmi haszna, azt vitatom: sok érdekes történeti munkát olvastam én már, ami hasonló "pénzosztóhelyek" nélkül nem jött volna létre.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 19:51:09

@Bell & Sebastian:

"Könnyű magának, nálunk hímzett falvédő volt a sparhelt megett (Hol hit, ott szeretet ...), nem ezek." --- írja.

:-D

Robinzon Kurzor 2015.02.23. 19:53:01

@bbjnick:

A bekasztlizást közfelkiáltással gondoltad?
Vagy mi akadályozta meg mondjuk az MDF-et, hogy ne paktáljon le Pozsgayékkal, helyette jogi eljárásokat indítson?
Talán csak nem az, hogy tele voltak ügynökökkel és Pozsgay ezt tudta?

Elég nehéz úgy a rendszer egészét látni, hogy azért az ügynökkérdés homályban marad.

unionista (törölt) 2015.02.23. 19:55:54

@bbjnick:
tegyük fel, hogy 89-ben titkosszolgálati háttér nélküli rendszerváltó politikus vagy. és valaki azt mondja. hazánkban ideiglenesen állomásoznak a szovjet csapatok. úgy van, hogy kimennek. de mi van ha mégsem mennek, vagy moszkvában visszarendeződést hirdetnek. még áll a szovjetunió és esetleg visszajönnek. erről honnan fogsz legkorábban értesülni? a katonai elhárítóktól. ebben az esetben mit léptél volna? elég sok fiatal megingott. aki nem azt kirakták a fideszből. még 93-ban. ez több, mint 20 éves sztori. még mindig ez a kérdés, hogy a rendszerváltók között ki volt ügynök? majdnem mindenki. kis túlzással a bm főcsoportfőnökségei váltottak rendszert.

Bell & Sebastian 2015.02.23. 19:59:48

@Mr Falafel: Érdekvédelmi szerve nincs, ami kirekesztené őket a férfias huncutságokból.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 20:05:51

@Robinzon Kurzor:

11/1992. (III. 5.) AB határozat

53/1993. (X. 13.) AB határozat

Tehéntőgy 2015.02.23. 20:06:23

@Bell & Sebastian: Na ne akard már velem két nyálas népieschultramontán szemforgatás között elhitetni hogy annyira retardált vagy mint amilyennek ez a két makákóagyú interjúalany néz, és ha mondanod kellett volna tíz tippet Kádár-kori PB-tagokra, akkor nem tudtál volna fejből lenyomni egy ilyen névsort :-) (Ha meg tényleg nem, akkor nyilván egyáltalán nem érdekel a téma, ebben az esetben pl. békénhagyhatnál a faszságaiddal.)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.23. 20:07:25

@unionista:

Oké, de ma 2015 van. Most már ideje volna --- legalább negyedszázados ügyekben --- nyílt lapokkal játszani.

Tehéntőgy 2015.02.23. 20:29:03

@bbjnick:
Valójában az NSZK-ban is elég minimális volt a lusztráció (a legfelső náci vezetéstől eltekintve), és a náci múlt többnyire az égvilágon semmiféle hátrányt nem jelentett, így lett kancellár Kiesingerből, Goebbels valamikori csicskájából.
A Bundeswehr tisztikara dugig volt a náci rendszer kiszolgálóival, de pl. a Hitler ellen bombamerényletet tervező von Gersdorff tábornokot nem vették be az újjászervezett hadseregbe, mert hallgatólagosan "árulónak" tekintették.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2015.02.23. 21:09:41

@Bell & Sebastian: Az jó, mert a punci sokkal jobb egy érdekvédelmi szervnél.

Jean Sol Partre 2015.02.23. 21:59:03

@bbjnick: a rendszer egészét elég jól ismerjük, a vezetőket is, a mechanizmusokat is. És ha valaki valamit nem ismer, akkor is elég sok anyag áll rendelkezésre, jól kutatható. És kutatható lenne azután is, hogy az ügynöklistákat már nyilvánosságra hozták.

Egyetlen egy dolog van teljes homályban, az ügynökök listája. És még halvány szándék sem mutatkozik arra, hogy nyilvánosságra hozzák. Sőt, a terelés, időhúzás, az elkenés van minden szinten.

Sajnos jogos a gyanű, hogy mindenki, aki az elkenésben részt vesz, vagy azt támogatja, az bizony érintett.

unionista (törölt) 2015.02.23. 22:05:44

@bbjnick:
az elég érdekes lenne ha a jelenlegi közjogi méltóságokról valami nyilvánosságra kerülne. ez az elitből nem érdeke senkinek. az ellenzéknek sem. értem persze, hogy a nemzetnek ez lenne az érdeke. például azért, hogy ne lehessen politikai vezetőket zsarolni. a megoldás lehetne az, hogy a nép 72 után született fiatalembereket választ. csak ugye ki tudja, hogy ki volt szijjártó péter apja. a pártok ifjúsági tagozatai részben erre a hálózatra szerveződtek.

Bell & Sebastian 2015.02.23. 22:54:49

@Tehéntőgy: Ezeknek se neve nem volt, se kora, se neme, se egyénisége, egy kaptafa minden kommer, egyedül az számít, hogy elvtársak voltak a szovhozban. Közönséges földi halandó még csak soha nem is látta őket, a tévéhíradót kivéve. Ami nem egy akkora gond, tekintettel arra, hogy tanulatlan seggfejekről van szó, disznópásztorok és cselédek ivadékairól.

Szabadon felcserélhető egyik a másikával, permutálták is őket, rendesen. Még ha tudnám is a nevüket, a számra akkor sem venném őket.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.24. 05:40:39

@Tehéntőgy:

De, ugye, a náci párt vezetőiből, Hitler külügyminisztereiből vagy a Hitlerjugend alelnökeiből nem lettek miniszterelnökök az NSZK-ban?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.24. 05:46:11

@Jean Sol Partre:

Mert hol is van szó az interjúban arról, hogy el kell kenni az ügynökkérdést?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.24. 05:56:20

@unionista:

Ez mindig így volt, minden korban és minden rendszerben, a mindenkori hatalom mindig igyekezett a számára legkedvezőbb képet kialakítani a közvéleményből önmaga múltjáról, geneziséről. De a történészek nem politikusok.

A történésznek az a dolga, hogy lehetőségei és képességei határáig tárja fel választott témáját és adjon arról minél világosabb és átfogóbb képet. Ha közben belesétál valamiféle ideológiai vagy politikai tabuba, akkor pechje van, de ez mindig is benne volt (és valószínűleg benne lesz) a kalapban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.24. 05:58:39

@bbjnick:

közvéleményből=közvéleményben

I_Isti 2015.02.24. 08:27:56

Malenkij roboton sírnak 2015-ben, amikor éppen a malenkij botora vivő ruszki hatalom seggét nyalja a zsebcézáruk?

I_Isti 2015.02.24. 08:30:38

"valamelyik történelmi újságban"
Kedves Bea, melyikben?

unionista (törölt) 2015.02.24. 08:42:49

@bbjnick:
ha én történész lennék, akkor azt mondanám, hogy tekintve a rendszerváltás körülményeit induljunk ki abból, hogy majdnem mindenki érintve volt. még a fidesz vezetői is. a iii/iv aktív volt. és 89 körül egy vezető ellenzéki politikusnak racionális lépés volt kapcsolatot tartani a katonai elhárítással, feltéve, hogy valakinek nem volt semmiféle titkosszolgálati kapcsolata. mert éppenséggel lehetett tartani egy visszarendeződéstől.

induljunk ki abból, hogy majdnem mindenki be volt szervezve. van akiről ezt pontosan tudjuk. van akiről kevésbé. és említsük meg azoknak a nevét, akik ennek ellenére tisztázni akarták az ügyeket a parlamentben. és azokét, akik eltussolni. utóbbiak igen magas közjogi méltóságok (voltak). antall józseftől sólyom lászlón át orbán viktorig.

I_Isti 2015.02.24. 08:58:08

@unionista: Hol van Viktor mobilja?
(Az USA titokszolgálatának _nem_ kell ellopni egy mobilt, hogy minden információt megszerezzenek róla.)
Szóval ki zsarolható, és ki által?

unionista (törölt) 2015.02.24. 11:05:15

@I_Isti:
a technika ma már olyan, hogy ha nagyon akarják, akkor valakinek a seggébe is belenézhetnek. adott esetben egy teljhatalommal felruházott miniszterelnök segge is érdekes lehet. szóval nem csodálom, hogy orbán paranoiás. képtelen nyilvánosság előtt negyedórán át úgy szerepelni, hogy ne kezdjen el dobolni az ujjával, ne kezdje el nyalogatni a szája szélét. sohasem kedveltem különösebben orbánt, de megértem. szóval sohasem istenítettem, de soha nem is fogom a sátánnak tartani. ennek a korszaknak vitathatatlanul ő lett a meghatározó politikusa. de ezt a korszakot 6-8 éven belül le kellene zárni. szóval lehet engedni egy ciklust egy orbán nélküli fidesznek. a keményebb lázárral vagy a lágyabb navracsiccsal. simicskával vagy nélküle. orbán üljön át áder helyébe. ezt játsszák le a fideszen belül. aztán a köznép eldönti, hogy a végeredmény ér-e többséget. ha igen, akkor kormányozzanak viszonylag tisztességesen. ha nem, akkor nincs mese: a jobbikot kell beemelni a hatalomba. navracsics-vona adminisztrációt is elfogadnának. ahogyan az osztrák schüssel-haider kormányt. az unió szankciókat fenyegetőzne. de megértenék, hogy ha nincs lehetőség nagykoalícióra, akkor csak így lehet a szélsőjobbot kiszorítani. ha beemelik őket a hatalomba és úgy buknak meg.

és ezek után lehet egy új korszakot nyitni. de ettől még távol állunk. erre legkorábban a következő évtizedben lesz lehetőség. ezzel együtt optimista vagyok.

Jean Sol Partre 2015.02.24. 11:43:43

@bbjnick: egyrészt az egész interjú erről szól, másrészt ez a valóság.
Baromira nem áll jól neked, amikor hülyének tetteted magad. Most meg még gyanússá is tesz.

hidroponi 2015.02.24. 15:10:06

@bbjnick: az ugynokok azok akik az atlagemberek szomszedjai voltak. azok akikben megbizott. a pb, kb tagokat leszarta, tudta roluk hogy zsivany mind.
de a szomszedrol, a munkatarsrol, a baratrol, a rokonrol nem gondolta volna hogy besugo..

Robinzon Kurzor 2015.02.24. 15:32:25

@bbjnick:

Azok csak az elévülésre vonatkoztak és max. azt akadályozták, hogy 30-40 korábbi ügyeket elő lehessen venni.
Pozsgayval ettől még nem kellett lepaktálni és az ügynökügyet is lehetett volna rendezni.

Csak hát tele voltak ügynökökkel, ugye ...

I_Isti 2015.02.24. 16:28:49

@Robinzon Kurzor: Nem csak voltak, hanem vannak is...

Robinzon Kurzor 2015.02.25. 08:06:01

@I_Isti:

Az már annak a következménye, hogy akkor tele voltak ...

Menjetek a picsába! A tüntetésnek itt most vége. 2015.02.27. 13:34:01

"snakekiller23 2015.02.27. 12:08:25
Ha jól értem bármi is volt, az '57 körül végetért azaz évekkel azelőtt, hogy LA és kedves férje egyáltalán világra jött volna. Azt meg, hogy pontosan miért is felelős a kedves papa az "ellenforradalom előtt" azt nem tudjuk, legfejljebb sejtjük. Hááááát, értem én, hogy ez miért OMGWTF meg miért lesz belőle balhé, de azért az a balhé inkább mű lesz, mint más, érzésem szerint. (Pedig az átkos-béli állambiztonság továbbélése nekem is a kedvenc alufóliasipkás vesszőparipám.)"

"ámbátor 2015.02.27. 12:51:52
@snakekiller23: Ennek nyilván nem a tényleges jelentősége számít, hanem a szimbolikája. Azért sokkal nehezebb így Apró Piroskázni."

"Menjetek a picsába! A tüntetésnek itt most vége. 2015.02.27. 13:13:22
@ámbátor:

Ha ilyen élesen látod a dolgokat, akkor bizonyára arra is tudod a választ, hogy az aprók voltak-e olyan helyzetben, hogy együttműködési és titoktartási nyilatkozatokat írassanak alá a lévaikkal vagy a lévaik, hogy az aprókkal?"

orulunkvincent.blog.hu/2015/02/26/a_nacik_tudjak_mi_meg_nem#comments

2015.10.21. 15:14:27

@Herr Schwarze Liste: A szükséges +: évente 10.000-nél is több diplomás végez, magyar egyetemeken. Kiből lesz „vezér ember” miniszter, országos potentát? Most a legegyszerűbb benősülési esettől tekintsünk el! Ma már ugródeszka lehet, valamely pártban történő törtetés, szélhámoskodás! De a jó kapcsolatok szerzésére, a titkos szolgálati szolgaság, vitt és visz a magasba! Ez a láthatatlan, titkos lépcső! Ez a leleplező! Ha ezt tudod, ez a, fel tétel aki ott virít, arról meglehetsz győződve ha ott van, megfelel a feltételeknek! Akkor amikor, művezető se lehették a gyárban a párt tagsága nélkül, ajánlása nélkül. Akkor Állam Miniszter, igazgató, média munkatárs, vagy külföldi egyetemista lehettél? Ha nem voltál a „mi kutyánk kölyke”? Ha meg később dezártál, akkor áruló, vagy sunyi lélek! Melyiket vállaljátok, hős FIDESZ-esek? Az ilyen jellem megfelelő alap az ország vezetéséhez? Akad félrevezethető ember, aki rátok szavaz? Mára az is nyílt titok, Antall kormány alatt nem születhetett ügynöktörvény, maguk ellen? Annyira azért nem voltak hülyék! „Az új képviselőházban, csupa ismeretes arcot látni! Petőfi 1849 aug, 1989 dettó! „Az uralkodó réteg forradalma, csak arra jó, vég nélkül fenntartsa saját uralmát!” 1802, Beszoptuk!
süti beállítások módosítása