A Déli Áramlat után: két szék között pad alá
2014. december 03. írta: Redakció

A Déli Áramlat után: két szék között pad alá

deli_aramlat.jpg

Kezd elfogyni a pénze Oroszországnak, ezért nem mer kétes megtérülésű beruházásokat bevállalni. Elsősorban ez, és nem az EU akadékoskodása állhat a Déli Áramlat meghiúsulásának hátterében – mondta a Mandinernek Perger András, az Energiaklub szakértője. Perger szerint könnyen lehet, hogy végül a paksi bővítésből is kitáncolnak az oroszok. Interjúnk.

„Putyin az EU ellenkezésére hivatkozik. Tényleg ezért mondhatta le, vagy mert rájött, hogy valamiért mégsem éri meg?
 
Én azt gyanítom, hogy azért állnak el a dologtól, mert Oroszország most már nincs abban a gazdasági helyzetben, hogy finanszírozzon egy kétes gazdasági megtérüléssel kecsegtető beruházást, ami inkább csak politikailag lehet hasznos. Az orosz rubel és az orosz költségvetés összeomlóban van, múlt héten volt az OPEC-döntés, ami azt mondta, hogy nem csökkentik a kvótákat, tehát továbbra is sok olaj marad a piacon. Ez még lejjebb nyomta az olajárat, azt pedig tudjuk, hogy az orosz költségvetésbe befolyó összegnek nagyjából a fele az olajból meg a földgázból jön. Oroszországnak, úgy néz ki, gyakorlatilag elfogyott a pénze. (...)
 
És valóban szükség van egy másik vezetékre?
 
Hát... Eddig volt gáz. Egyszer-kétszer voltak problémák, amik politikai dolgok voltak: 2006-ban meg 2009-ben nem kaptunk (elég) gázt, hogy pontosan kinek, az oroszoknak vagy az ukránoknak a hibájából, azt máig köd fedi, de igazából nem is lényeges, a kiszolgáltatottságon van a hangsúly. Viszont Magyarország földgázfelhasználása csökkent az elmúlt 7-8 évben és ezáltal orosz beszállítás jelentősége is csökkent. Nem szűnt meg, tehát továbbra is jelentős tétel, és jelen pillanatban nem is lehetne megoldani az ország ellátását az Ukrajnán áthaladó Testvériség vezeték nélkül. De nagyon sokat enyhültek a problémáink: csökkent a felhasználás, sikerült a tárolási kapacitásokat növelni, bővültek és bővülni fognak a határkeresztező kapacitások Ausztria és Szlovákia felé. Természetesen szükség lenne arra, hogy a nyugat-európai gázhálózattal szorosabb kapcsolatunk legyen. De a helyzet az, hogy ugye két vezetékről is szó volt, és mindig azt mondták a politikusok, hogy nekünk szükségünk van legalább az egyikre, a diverzifikáció érdekében. Ha a forrásdiverzifikáció nem megy, akkor legalább az útvonal diverzifikálva legyen, mert ha az oroszoktól jön is a gáz, a Déli Áramlaton keresztül legalább biztosan jönni fog. Ezen a vonaton lelkesen rajta ült mindenki Gyurcsány Ferenctől kezdve Orbán Viktorig, sőt talán még korábban is. Aztán a Nabucco végül is elbukott. Sok minden elhangzott, hogy végül is nekünk akár jöhetne mindkettő is, de az egyik legalább... És most ott tartunk, hogy egyáltalán nem lesz másik vezeték.”

Bakó Bea interjúját híroldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr296954105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

picur3ka 2014.12.03. 15:42:36

Virág etárs hogy fog örülni!

Az oroszoknak nincs pézük megépíteni se a Délit, se az atomosat és még a le nem hívott szerződött gázt is ki kell majd fizetnünk nekik, olyan sikeresen megszankcióztuk őket.

Ez az élet, nem semmi. Ilyen szövetségesek kellenek nekünk, bizony.

Hogy a győzelem teljes legyen, zárják már el az Északi vezetéket is, hogy mások is örülhessenek a közös szankciós sikerünknek, ne csak mi élvezzük!

vizipipa 2014.12.03. 15:53:04

Az Energiaklubbal nem érdemes vitatkozni. Ők, a mi úgyis jobban tudjuk csoportba tartoznak. Van persze néhány felvétel arról, amikor éppen cipóra verik őket szakmai vitákban, de biztos csak rossz napjuk volt. :)

Mindenesetre érdekes az az EU álláspont, hogy a vezeték tulajdonosa ne legyen a gáz betáplálója, mert akkor monopol helyzetben van és mást nem enged betáplálni. Igaz, 10 éves kitekintéssel nem látszik más betápláló, csak a kivenni akarók sorakoznak.

Nem gondolom, hogy a Déli Áramlat véget ért. Csak megfordult a felállás. Az EU-nak most garantálni kell, hogy Ukrajnán keresztül biztosan jön a gáz. Az összeomlás közepette is. Drága buli lesz!

www.origo.hu/nagyvilag/20141201-a-90-es-evek-sotetje-var-az-ukranokra.html

mrZ (törölt) 2014.12.03. 16:05:43

"Kezd elfogyni a pénze Oroszországnak, ezért nem mer kétes megtérülésű beruházásokat bevállalni."

Na beácska így megvolt a mai orosz csőd. Átírtad hogy dupla hülyeség legyen vagy az volt eredetileg is?

>>Viszont Magyarország földgázfelhasználása csökkent az elmúlt 7-8 évben....
Ami természetesen a régebbi magas bázisnak az eredménye, bányák bezárva és pénz folyt a csapból is. Ma nincs pénz, az ipar válságban, szén meg dögivel.

Igény volna. Főleg ipari oldalon, de amíg a németek a saját vezetéken 15%-kal olcsóbban kapják addig nehéz velük versenyezni.

A rosznyeftet azért privatizálják 49%-ig, mert akkor hivatalosan már magáncég lesz. A bevétel nem a költségvetésbe hanem a jövőalapba kerül. Csak mellékesen a cég szerint 5 $ a kitermelési költségük.

A két óriáscég mint versenytárs fog ezentúl fellépni.

Az orosz költségvetés még mindig 1,7% pluszban van, a mezőgazdaság 15%-kal, az ipar 5,6%-kal bővült az idén. A plusz pénzből most osztogatnak szociális alapon.

A déli áramlatot nem a költségvetésből fizették volna hanem gazprom célkötvényből(adózási okból). A gazpromnak(gazprombank) 100mrd $ nagyságrendű tartaléka van.

Bell & Sebastian 2014.12.03. 17:15:49

Hábazmeg, ez se látott még élő oroszt. Nem úgy néz ki, hogy holnaptól tömegesen kezdik nyalogatni a konnektort - végső elkeseredésükben.

Mondjuk mi nyugodtan megtehetjük, ha nem lesz benne áram. Az amcsi áskálódás következményeként.

Herr Schwarze Liste 2014.12.03. 17:33:45

az Élő Isten útjai kifürkészhetetlenek. csak bízni kell, hogy mindössze ez is egy újabb zseniális fondorlat, amit mi egyszerű halandók jelenleg még nem tudunk felfogni. és hinni - ,hogy mint mindig - egy újabb fényes győzelem kapujában állunk. nem lennék a kételkedők helyében!

Tündér_Lala 2014.12.03. 17:53:58

@vizipipa: Egyetértek.

Kéremszépen mostantól az EU felelőssége Keletközép-Európa energia biztonsága. Ha nem fizetik ki az ukrán gázfogyasztást, Keletközép-Európa fázni fog. (Jujjuj, mert Putyin gonosz.)
A baj csupán annyi, hogy mások hülyesége, gazembersége stb. miatt ennek mi is részesei leszünk.

picur3ka 2014.12.03. 18:14:37

@Tündér_Lala:

Aztán majd azt fogják szólni, hogy fizessük ki mi, ha gázt akarunk.

Hogy tudtam, hogy az egész ukrán cirkuszt rajtunk húzzák le. Nehogy azt gondold, hogy a nyugati adófizető torkán bármelyik ország kormánya le tudja majd tolni az ukrán csekket. Úgy fognak repülni, mint macska szarni.

Bell & Sebastian 2014.12.03. 18:32:39

@picur3ka: Az Á, bé, cé, dé -re emlékszik-e még? ... / Rajtam kezdé. / A nagy eszességet, / A nagy bölcsességet, / ...

picur3ka 2014.12.03. 18:46:25

@Bell & Sebastian:

A nagy torkú... hajjaj, ez nekem mindig kedvencem volt.

Bell & Sebastian 2014.12.03. 18:51:34

@picur3ka: XY -t a végén elkapja a sírásás.

picur3ka 2014.12.03. 19:09:41

@Bell & Sebastian:

bolondos. a dikmántúráján is jót nevettem a minap.

mrZ (törölt) 2014.12.03. 19:22:45

@picur3ka:

Ha az usákok sikeresen magánosítják a vezetékeket valószínű hogy olcsóbb lesz a gáz, és a 27%áfa is ugrik. Az amerikai merkantilista hozzáállás a dömpingáron árudömpinget jelent. A gazprom jelenleg nagyon szemtelen, ha ráveszik az orosz határon eladásra akkor az nyomott áron lesz, jöhet a nyugati gázbonanza, az olaj úgyis túl füstös és túl macerás.

Most már csak rá kell beszélni az orosz + közép ázsia irán, észak afrika, arab térséget erre.

>>Úgy fognak repülni, mint macska szarni.
És boldogan élnek állami nyugdíjukból és a lopott pénzből, hogy aztán négy év múlva visszatérjenek.

picur3ka 2014.12.03. 19:30:45

@mrZ:

Okés, de az ukránok fizetésképtelenek. Ha lopnak, az oroszok nem fognak szállítani. Nekünk kell ajd a gázukat kifizetni.

mrZ (törölt) 2014.12.03. 20:28:58

@picur3ka:

Az únió terve az hogy a vevők az orosz-ukrán határon vásárolják a gázt, és az már a vezeték tulajdonos felelőssége hogy ne lopják, az amiktól meg nem érdemes lopni, mert jön mrXE(aydar) látogatóba.

Nem lenne ez rossz rendszer, főleg ha az amerikai kereskedők is beszállnának mint közvetítők, sokkal olcsóbbak mint a mr20% tolvajlánc. Akár még te is importálhatnál: fizeted a gázt, a tranzitdíjat, aztán itthon meg megkapod.

Csak hát a realitások, mert az oroszok nem eltapsolták a olaj-gáz bevételt hanem fegyverre-iparra-szövetségekre(brics, sco, cis) költötték, plusz fizetési listán van a teljes kelet-eu politikai vezérkar. Az usákok ezért baszták ki a bolgár cseh lengyel szlovák román moldáv vezetést, náluk a millió dollár már korrupció, a mieinknél meg bemutatkozó névjegy.

Bell & Sebastian 2014.12.03. 21:56:51

@mrZ: Érdekes alternatív nézőpont. A másik -ehhez hasonló- az, hogy kiválóan megágyaznak a saját óriásvállalataiknak. Csak egyetlen példa; az amúgy nem túl szigorú, német trösztellenes törvényen éppen a minap lazítottak, amerikai nyomásra.

Meg lehet majd harcolni azért, hogy kiad többet (teljesen hivatalos támogatás formájában) azért, hogy a legolcsóbb beszállítójává válhasson az amerikaiaknak.

Ez a baksisrendszer is éppen elég rossz, mert very felvery az árat, az amcsi know-how ettől még egy szemernyit sem különb.

Olyan ez, mint az amit szabad Jupiternek. Csak az erősebb kutya fog ivarosan szaporodni. Izé, élvezkedni. Lokálisan nagy kiskutyáknak ebrendészet van fenyegetettség end jó kilátásba helyezés lihthófra.

huKKK 2014.12.04. 09:31:18

@Herr Schwarze Liste:
Nem értem.

picur3ka 2014.12.04. 10:47:34

@mrZ:

Még ha ez így is lenne, az alapvető probléma, hogy Ukrajna fizetésképtelen, minden relációban megmarad.

Másodszor, nem feltétlenül Ukrajna találta ki a 'gázlopást'. A játék ez volt: ellehetetleníti a gázszállítást és az oroszokra fogja, rájuk uszítván az európai közvéleményt. Ennek a játéknak a többi(nem ukrán terület) szálon nem feltétlen lesz vége. Az energiahordozók és szállításuk kontrolja NATO stratégiai cél.

Az ukrán vonal kontrolja és a megfúrt(ebben az esetben nem fúrt meg) déli vezeték a mi területünkön monopol helyzetbe hozza az USA-t mint beszállítót. Annyiért fogja adni, amennyiért nem szégyenli.

picur3ka 2014.12.04. 14:13:23

Itt másképpen írják:

ria.ru/economy/20141204/1036562209.html

Azt mondja, hogy alternatív útvonalon gondolkoznak.

picur3ka 2014.12.04. 14:14:12

@picur3ka:

A tranzitpénztől persze, így is, úgy is elesünk.

vizipipa 2014.12.04. 14:18:25

@picur3ka:

Nem kell átesni a ló túlsó oldalára. Az USA ma még nem gázexportőr. Törvényileg. Tilos a kivitel. Mert nincs többletük. Ez persze változhat, akár gyorsan is. Az infrastruktúra viszont nem varázspálcával készül. Az LNG terminálokat meg kell építeni.

Nem csak ott, itt is. A lengyeleknél jövőre várhatóan elindul egy ilyen. A szlovák csövön keresztül mi is odaférünk, férnénk, ha a lengyel és szlovákok igény után még marad nekünk is. Horvátoknál évek óta nem épül a Krk szigeti terminál. Gazdasági okokból. Más olcsóbb volt. Talán 2018-ra lesz valami. Meg épülhetne egy a románoknál, a Fekete tengernél, ahol érkezhetne az azeri gáz. Ami egyelőre nincs is. Majd néhány év múlva. Ez lenne az AGRI. Viszont a románoknál találtak a tengerparton gázt. Ami nekik fontosabb, és várhatóan olcsóbb. Ez megölheti az AGRI-t. Gáz viszont ebből sem lesz 2-3 évnél hamarabb (és milyen optimista vagyok!).

LNG meg most is lenne elérhető (valamennyi) az Arab-öbölben, meg Algériában. Kapacitást persze ők is csak hosszútávú szerződés alapján fognak bővíteni. Nem máról holnapra.

Az USA tehát nincs és nem is lesz monopolhelyzetben. Lesz egy több verziós gazdasági ésszerűség, azon túl meg egy politikai háttér (nyomás). És ez már évek óta így van.

picur3ka 2014.12.04. 15:30:19

@vizipipa:

Képzeletbeli szcenáriók természetesen.

"Nem kell átesni a ló túlsó oldalára. Az USA ma még nem gázexportőr. Törvényileg. Tilos a kivitel."

Már módosították a törvényt, ha jól tudom. Nem tudom, ez mennyire hiteles, nem volt időm utána járni.

Hungary Welcomes the Prospects of Expediting US LNG Exports

Hungary welcomes the strong bipartisan support of the Domestic Prosperity and Global Freedom Act (H.R. 6.) which would expedite the approval of US natural gas exports, passed today in the House of Representatives...
We look forward to seeing the advancement of the legislation in the Senate where Chairman Mary Landrieu’s commitment to the cause has been exemplary.
Embassy of Hungary

Másrészt, a polák és donbaszi tezsvéri palamezőkről is szó volna, a Biden és egy másik cég birtoklásában.

img.index.hu/imgfrm/9/9/6/1/THM_0012599961.jpg

"Az infrastruktúra viszont nem varázspálcával készül. Az LNG terminálokat meg kell építeni."

Na igen. Viszont ha ők uralják a vezetékrendszert, ők fogják nekünk viszonteladni az orosz gázt.

"LNG meg most is lenne elérhető (valamennyi) az Arab-öbölben, meg Algériában. Kapacitást persze ők is csak hosszútávú szerződés alapján fognak bővíteni. Nem máról holnapra."

Nem tudom, hogy ez kinek a kontrolja alatt áll jelenleg. De Izraelben is találtak gázt pár éve.

"Az USA tehát nincs és nem is lesz monopolhelyzetben."

Erre törekszik. A felsoroltak közül szinte mind az ő kontrolja alatt van/lesz.

Harmadszor: az ukrán gázt mindennképpen ki kell valakinek fizetnie, akárhonnan jöjjön is.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.12.04. 16:44:22

@vizipipa: Van persze néhány felvétel arról, amikor éppen cipóra verik őket szakmai vitákban"

légyszi mutass valami jót

vizipipa 2014.12.04. 17:16:27

@picur3ka:

A 2009-ben felfedezett Tamar gázlelőhelyről 2013-ban kezdett gázt kitermelni Izrael, ott elvileg 240 milliárd köbméternyi gáztartalék van. Aztán találtak egy ennél is nagyobb gázlelőhelyet, a Leviathant, amely a másiknak a dupláját rejtheti, az viszont 2016-ban fog csak működésbe lépni.

Az Északi Áramlat 63 milliárd m3/év. A Déli is ennyi lett volna. Az izraeli gázmennyiségre senki sem fog komolyabb, hosszabb csövet építeni.

Egyelőre ilyen mennyiséget várnak a román mezőktől is. Az pedig egy picit közelebb van.

vizipipa 2014.12.04. 17:25:30

@tesz-vesz:

2-3 hónapja néztem egy ilyet, kb. 0,5 órásat. Vicces volt, de nem hatott meg a hasonló Greenpeace-es felvételek után.

Nem tudom hol van, lehet, hogy nem tettem el, mert nem mondott újat. A Greenpeace-es megvan, ez egy 9 részes sorozat, ez az első rész, ott megtalálod a többit is:
www.youtube.com/watch?v=NWJy_D7-y9E&list=PLD6BDD52E3535E5C7
Egy rész cc. 15 perc, valahol a 4-5 rész után kezd már elég vicces lenni.

Van a youtubenak is keresője, gondolom energiaklubra keresve lehet ott találni egy s mást, csak persze ne olyat amit ők töltöttek fel. Az nyilván olyan.

picur3ka 2014.12.05. 14:08:52

@vizipipa:

Köszönöm. Azt nem tudtam, mennyi van benne.

De, ha LNG terminálokat építenek, az is jöhet majd.

A bolgárok viszont ngy üzlettől estek el, szinte zavargásokat vártak a hír hallatán.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.12.05. 22:52:43

@vizipipa: ezt már hallgattam, hát rohonyi nem eléggé kompetens szakmailag, de mond igazságot.

Hetesi zsoltot ismered? mi a véleményed róla?

itt a lányi által szervezett konf, elég meggyőző:
www.youtube.com/user/humanokologia/videos

mrZ (törölt) 2014.12.06. 18:12:52

@picur3ka:

én meg itt hagyom neked ezt:

A zsindex szokás szerint durván hazudik, a gazprom elfogadta az únió javaslatát és az orosz határon értékesíti a gázt. A mennyiség korlátlan, a fizetés azonnal. A korlátlant nem kell komolyan venni, július óta csökkentik a szállítást, kifogás mindig van és lesz. Viszont lesznek orosz gázközvetítő cégek, ők az általános feltételekkel operálhatnak, úgyhogy csak a cégér és az ár változik, meg talán csökken a politika szerepe a a gázban.
Közben az ecb normál feltételekkel biztosít likviditást az orosz bankok úniós leányvállalatainak, akik az embargó miatt nem fogadhatnak orosz tőkét, gondolom ez volt az alku másik oldali tétele.

Ez kb az a folyamat ami az "érdek a politika felett" nevezek, nekünk kell a gáz, nekik egyenlőre nincs kinek másnak eladni. 2-3 év és nekik lesz új partnereik, nekünk addigra pacifikálni kell valamelyik másik régiót, észak-afrikára tippelek.

picur3ka 2014.12.06. 19:43:42

@mrZ:

"A zsindex szokás szerint durván hazudik, a gazprom elfogadta az únió javaslatát és az orosz határon értékesíti a gázt."

Az Index nyilván sokat hazudozik, de azt mondani, hogy "az Unió javaslata", szintén nem kispályás. Az unió követel, szankciózik, háborúzik, anyagilag támogatja rengeteg orosz kiirtását Ukrajnában.

Ezzel egyébként Ukrajna állt elő, hogy az EU vegye meg a gázt az ukrán-orosz határon. Azt pedig Putyin már márciusban megírta, hogy az EU, aki eddig profitált az egyoldalú kereskedelemből Ukrajnával, fizessen az ukrán gázért, mert Ukrajna fizetésképtelen, s e miatt. Ez történik most.

Na lehet persze mondani, hogy ő meg a honi közönségnek játszik, de olvastam interjút Millerrel az orosz sajtóban, a következőket mondta:

Oroszország nem játssza az EU adminisztratív játékait, semmi biztosíték rá, hogy a jövőben nem találnak ki újabbakat. Nem érdekli a gázszállítás bojkottja. Eddig a Gazprom igyekezett a vevőhöz eljuttatni a gázt, ezentúl nem fog vezetéképítéssel foglalkozni.

Törökország lesz a déli elosztóközpont, mint Németország az északi. Ukrajna nem fog szerepelni tranzitországként.

Ukrajnának 2020-ig van szerződése az oroszokkal.

"Közben az ecb normál feltételekkel biztosít likviditást az orosz bankok úniós leányvállalatainak, akik az embargó miatt nem fogadhatnak orosz tőkét, gondolom ez volt az alku másik oldali tétele."

Ezt nem tudom. A szankciók enyhítéséről beszélünk, amit e bejelentés után mindjárt megtettek?

Hollande pedig soronkívüli meghallgatást kért Moszkvában..

mrZ (törölt) 2014.12.06. 20:40:05

@picur3ka:

A javaslat az únióé, már évek óta ezzel próbálják megtörni a gázfegyvert. A németek azért építettek saját költségen vezetéket amit aztán olcsón eladtak a gazpromnak hogy egyáltalán KAPJANAK GÁZT!!!, a német ipar az orosz gáz foglya. (olaj is) Cserében modernizálják oroszországot, különösen a hadsereget. Erről írok régóta, az usa célja a német ipar és orosz állam kapcsolatának szétvágása, a merkel és az atlantista német politikai elit erre dolgozik, és ez ellen lázad most már a teljes németország csak nincs a hírekben.

A kitermelés véges, az orosz ipar egyre többet fogyaszt, és egyre többet követel. A gazprom az importőrök pénzcsinálója, de a hazai lobbi már felülkerekedett. Már évek óta látható az nyersolaj export visszafogásán és a hazai finomító és vegyipari kapacitás növelésén, és ez is kihatott a gázigényre is, mivel a kondenzátumokat olaj és gáz mixből állítják elő.

A miller egy tipikus zsidó, figyeld ezt az arcot:
pbs.twimg.com/media/B1TMx8eCQAE1jTu.png:large
Legyen apád!!!

picur3ka 2014.12.06. 20:54:06

@mrZ:

Mér kívánsz nekem ilyeneket? Persze, ha sok pénze van. Különben nem látom a bizonyítást.

A lényegre: hol írsz róla?

Mert ez így össze-vissza van most már nekem.

Miért töri meg a gázfegyvert, ha a határon kell fizetni érte?

Erre épít az orosz gazdaság is, legyen az felhasznált vagy eladott, nem?

mrZ (törölt) 2014.12.06. 21:21:38

@picur3ka:

A gázfegyver az országspecifikus mennyiség, ár, fizetési kondíciók.
Ha kereskedők fogják adni venni a gázt, mindenkire nagyjából azonos feltétel jut majd, nem lehet politikai gazdasági célokkal kecsegtetni egyeseket, kiesnek a mr20%-ok, és a politikai ügynökök. A németeknél már ez van, a teljes német gazdaság nagyjából egy áron kapja az orosz-norvég-holland gázt, de ez még az előző vezetés érdeme. Hogy az únió ezt elérte nem az ukrán ügy következménye hanem a kemény ellenállás és kőkemény úniós szabályozás a kitermelés-szállítás-értékesítés feldarabolásával. Hogy aztán van-e ukrajnát érintő vonatkozása az alkunak, ki tudja, majd kiderül.

ja hogy hol írok? tessen végigolvasni a hozzászólásaimat, posztról posztra, mert az activity csak 3 találatot ad per poszt. én nem posztolok, én csak piszkálok.

picur3ka 2014.12.06. 21:28:52

@mrZ:

Ja, kivéve Németországot, aki sokkal olcsóbban kapja a gázt, okos. Meg majd az új beszállítót, persze politika nincs benne...

picur3ka 2014.12.06. 21:30:57

Ja, Porosenko bevallotta, hogy legalább 1000 külföldi szolgál az ukrán oldalon, de ez nem probléma, adnak mindnek állampolgárságot.

mrZ (törölt) 2014.12.06. 21:49:55

@picur3ka:

A németek külön alkuja nélkül nincs német ipari siker. És ez bassza a csőrét a többi országnak. És a merkel ebben partner, mert atlantista, birodalmi méretben gondolkodik.
Európa irányítása egy alapelvű:

keep germany down and russia out.

Most kiegyenlítődik a verseny, még az is lehet hogy dél-európa olcsó gázhoz jut, és végre versenyképes lesz ezen a téren.
Most már rakd össze magad, tv kikapcs, gondolkodik. Közben illik leszokni a hazai portálokról mert aztán nem csoda ha nem érted, a napi hazugság a göbbelszi standardot már rég átlépte.

picur3ka 2014.12.06. 23:43:07

@mrZ:

"A németek külön alkuja nélkül nincs német ipari siker. És ez bassza a csőrét a többi országnak. És a merkel ebben partner, mert atlantista, birodalmi méretben gondolkodik.
Európa irányítása egy alapelvű:

keep germany down and russia out."

Engem nem a sajtó zavar össze, hanem te.

vizipipa 2014.12.07. 14:16:40

@tesz-vesz:

Nem ismerem Hetesit, csak egy művét, a Felélt jövőt.
www.geo-solar.net/pages/123321/contents/static/28/jovokep.pdf
Ez 2007-es és ma már nyilvánvaló: nagyon téves.

Azért is pesszimista vagyok a hasonló jövő látókkal kapcsolatban, mert egyikük se adott még érdemi magyarázatot az egyébként közismert jégkorszakokra.
Azt ki/mi "csinálta".

A fejlődési ívvel egyébként egyetértek. Ha így megy tovább abból nagy baj lesz, csak nem 5-10 éves, hanem 30-50 éves kitekintéssel. Ez viszont már olyan távlat, hogy egyszerűen butaság a mostani helyzetet így előrevetíteni. Sok minden történik/történhet addig.

picur3ka 2014.12.07. 22:55:55

"Ukraine’s plan to diminish its energy dependence on Russia is adrift in the Bosporus Strait.

The nation, which gets half its gas from Russia, wants to build a liquefied natural gas terminal on the Black Sea and held talks with Cheniere Energy Inc. (LNG) to import U.S. cargoes. The only path to the terminal is through Istanbul’s 17-mile waterway.

Turkey doesn’t allow LNG shipments through the Bosporus because of safety concerns and congestion...

Four Republican Senators introduced the North Atlantic Security Act in July, requiring the U.S. Energy Department to approve applications to export LNG to Ukraine, Japan and NATO nations.

Ukraine will proceed with its LNG terminal plan even as companies say they can’t guarantee that ships will be allowed through the Bosporus, ...

“We are already having huge problems with the oil tankers,” Fatih Baltaci, president of Istanbul-based Akfel Holding AS, a closely held Turkish gas importer, said in an Oct. 22 interview in Amsterdam. “I don’t see it as feasible or viable,” he said of Ukraine’s plan...

Economics may scuttle Ukraine’s project anyway. The Ukrainian hryvnia weakened more than 13 percent against the dollar last month, the worst performer among more than 170 currencies tracked by Bloomberg. The nation’s economy will contract 7 percent this year,...

“This is a state in complete chaos, with no money and it’s talking about building exotic gas infrastructure which it basically doesn’t need,” Jonathan Stern, a senior research fellow at the Oxford Institute for Energy Studies, said by phone Nov. 28...

www.bloomberg.com/news/2014-12-04/shipping-chokepoint-strangles-ukraine-hopes-for-u-s-lng.html

picur3ka 2014.12.10. 09:31:22

"All seven states - Austria, Bulgaria, Croatia, Greece, Italy, Romania, and Slovenia - say they are still awaiting Russia's official notification...

But the bulk of Tuesday’s meeting was on building inter-connectors so that EU states can share gas if Russia cuts off south-east Europe.

The ministers also spoke about new liquid gas terminals and connectors to competing South Stream projects - “Tap” and “East-Med”...

In a related development, Bulgaria, Greece, and Romania the same day said they will build a “vertical gas corridor” to share supplies...

But he told press on Tuesday that plans to build Tap - bringing Caspian Sea gas via Turkey to the EU from 2019, bypassing Russia - are proceeding “on schedule”.

He also said the East-Med proposal - an Israeli-Cypriot plan to pump Mediterranean Sea gas to Greece and Italy, further reducing Russia dependence - “could be useful” and that the commission might take part in a feasibility study...

Some EU officials believe the Turkey option is not financially or technically viable, however."

euobserver.com/foreign/126847
süti beállítások módosítása