Nem vonultunk ki sehonnan − Kivonuló középosztály III.
2014. május 09. írta: Redakció

Nem vonultunk ki sehonnan − Kivonuló középosztály III.

kozeposztaly_4.jpg

Papp László Tamás cikkére reflektáló, Mi lesz veled, fiatal középosztály? című cikkünk sok visszajelzést, nagy visszhangot kapott az elmúlt napokban. Úgy döntöttünk: vitát, párbeszédet, beszélgetést indítunk a témáról egy cikksorozat formájában. Várjuk a személyes, szubjektív írásokat a mandiner kukac mandiner pont hu címre kedves olvasóinktól, különösen azoktól, akik a cikk kapcsán megszólítva érzik magukat. Beszélgessünk, vitatkozzunk, ki miben ért egyet és miben nem a kiinduló írások állításaival, kinek mi a személyes története és véleménye a közélet és a fiatal középosztály viszonyáról. Az eddig megjelent írásokat itt olvashatják.

Olvasónk, Zorro cikke.

*

Nem vonultunk ki sehonnan

Álnéven írok. Munkáscsaládból származó budapesti értelmiségi vagyok. Soha, semmi közöm a politikához nem volt. De véleményem, az van, és politizálok is. Elmondom, hogyan.

A fiatal középosztály tagjai és az elit között van egy nagy különbség: egyiküknek van arról tapasztalata, hogy milyen, amikor az államhatalom a maga képére akarja formálni a hétköznapokat, a másiknak meg eddig nemigen volt.

Nem hiszem amúgy, hogy az egykori fiatal demokraták változtak volna meg annyira: egy önnön hibái miatt egyre szűkülő erőforrásokkal számoló ország elitje lett sokkal gátlástalanabb. Csak hát az a fajta „evolúció”, ahogyan az állam magát csapdába ejtette, igencsak felgyorsult, megdöbbentő fordulatok után jutott nagyon mélyre. A kevesebb – több korrupciót szül. A kérdés nyilván az, hogy hol van ilyenkor a cselekvőképes középosztály, hol van az ellensúly?

Először is, ki is az a középosztály? Nemcsak arról van szó, hogy ez egy nehezen definiálható kör; hanem főleg arról, hogy ez a kifejezés – egyelőre – nem identitásképző. Nálunk csak egy nagyon szűk réteg tudja azt mondani magáról fenntartás nélkül, tiszta lelkiismerettel, hogy büszke polgár, akit nem lehet kilóra megvenni (és akit nem is vettek meg soha kilóra). Amúgy meg tegye fel a kezét, aki fiatal és középosztály! Na ugye. Ez a réteg számosságban nem is olyan nagy, másrészt meg lehet, hogy egyszerűen nem így definiálja magát. Ki a középosztály? A városi értelmiség, vagy az, aki az átlagkereset felett visz haza a hó végén? Aki félévente eljut egy színházba, vagy akinek hétszilvafás nemesek voltak az ősei? Az átlag magyar nem tudja maga elé képzelni a középosztályt, fogalma sincs, hogy tagja-e annak vagy sem.

*

Tanultunk ilyenekről is sokat, ugye, a cseheknél meg az osztrákoknál bezzeg kialakult az iparos polgárság, itt meg nem. Tanultunk még sok minden mást is a történelemórán, emlékszem. Én azon szerencsések közé tartozom, akik úgy érettségiztek le, hogy Magyarország legújabb kori történelmét is végigvették, nagy szó ez manapság. De emlékszem, hogy szenvedett a külvárosi lakótelep általános iskolájában egykori történelemtanárom az „állampolgári ismeretek” névre keresztelt tárgy oktatásával. Amúgy tényleg egész lelkesen állt neki, hogy tankkönyvből tanítsa meg nekünk a szabadságot, a demokráciát, és hogy mi az, hogy jogok és kötelességek halmaza. Mi ezt akkor nem gondolkodtuk túl: csak valahogy éreztük. Olyan dolgokról beszélt nekünk, amit egész életében várt, és amivel hirtelen nem tudott mit kezdeni. Nekünk meg olyan volt, mintha arról beszélne, hogy levegőt kell venni. Nem értettük, mi magyarázni való van azon, hogy „mindenki addig szabad, amíg nem korlátoz mást a szabadságában”. Na, én ekkor álltam a legközelebb hozzá, hogy a polgári öntudat kialakuljon bennem, pedig csibész, külvárosi gyerek voltam.

Tizennégy évesen kicsit idealista is voltam, azt hittem, hogy egy „történelem utáni kor” jön, amikor már tényleg csak az a kérdés, hogy mikor találjuk fel az örök élet receptjét. Béke, haladás, fejlődés – reális alternatívának tűnt. Az állam nem ült a nyakunkon. Nem mondta meg, milyen vallású, identitású Európa és Magyarország. A családom egyetlen tagját sem kínozta olyan lelkiismereti kérdés, amit az állam vagy a hatalom kényszerített rá. Nem adtak a szánkba mondatokat. Akkor sem volt persze minden fenékig tejfel, de valahogy távolinak tűnt a „kelet-európai szorongás”, amiről nekem Tapicska forgalmista és Milos mesélt először.

Néha kicsit szorongok. Amolyan felelős értelmiségiként nagyon is érdekel, hogy szűkebb és tágabb környezetem sorsa hogyan alakul. Sohasem gondoltam, hogy ne lehetnék arra hatással, hogy az engem körülölő világ milyen irányba halad tovább. Pedig soha sem voltak nagyra törő terveim, soha nem akartam politikus lenni, de mindig is tudtam, hogy politizálni kell.

Elárulok egy titkot: nálam a politikának nincsen se szaga, se színe. Azért nincs, mert soha nem gondoltam, hogy idegen emberek, akikkel életemben nem találkoztam, majd megszakadnak azért, hogy nekem egy fikarcnyival is jobb legyen. Magyarországon politikusnak lenni egy foglalkozás, nem hivatás. A célja a pénzszerzés, semmi más. Nekem is az a célom, hogy pénzt szerezzek, nekik is az a céljuk. Versengünk a munkaerőpiacon. Így is fel lehet ezt fogni. Persze ők a mi pénzünket szerzik meg – na ezért szorongok néha egy kicsit.

A politika nem más, mint hatással lenni a környezetemre, döntéseim és cselekvéseim által előrevinni szűkebb környezetemet, hatással lenni a jövőre. Amikor nem feltétlenül azért csinálok dolgokat, hogy nekem jó legyen, hanem azért, hogy mások is előrébb jussanak (ez persze végső soron nekem is jó).

*

Az ún. „fiatal középosztály” egy nagyon szűk réteg idehaza. Elmondom, hogy látom őket én. Tagjai arról ismerszenek meg, hogy keményen politizálnak. Értsd: nap mint nap azon dolgoznak, hogy szűkebb (s tágabb) környezetüket előremozdítsák. Lehet-e mondani egy szociális munkásra, aki cigánytelepek tehetséges gyermekeit emeli ki a céltalanságból, hogy nem tagja a közéletnek? Nagy hiba lenne. Ha valaki részt vesz a közéletben, az pont ez a szocmunkás. Miért gondoljuk, hogy a saját zsebére dolgozó politikus, aki még a saját vagyongyarapodásáról sem képes ügyesen hazudni, vagy a róla való diskurzus, inkább része a közéletnek?

Része-e a közéletnek az a 28 éves, aki magánszínházat alapítva sorra járja Nyugat-Európa nagy fesztiváljait és díjat díjra halmoz? Része-e a közéletnek az a 24 éves pedagógus, aki drámaszakkört alapítva kritikus gondolkodásra tanítja a következő generációkat? Része a közéletnek az a 32 éves, aki nap mint nap tovább tökéletesíti találmányát, hogy a mozgáskorlátozott polgártársainak életminőségén jelentősen javítson? Része-e a közéletnek az a 35 éves vállalkozó, aki San Franciscóban alapít céget, de fejlesztő bázisát Budapesten tartja, évente száz meg száz friss diplomásnak biztosít ezzel munkát, ő ne lenne része a mi közéletünknek? Ők ne indukálnának változásokat, gyökeres változásokat emberi sorsokban? A fiatal középosztály, az öntudatos és hivatással rendelkező fiatal középosztály nem kivonul a közéletből, hanem épp megteremti saját közegét. Nagyon az elején vagyunk még ennek.

Ez egy ilyen világ. Kifejezetten mulatságos, hogy azok, akik Kádár János köpönyegéből bújtak elő – igen, az elitre gondolok – azt gondolják, hogy a közélet az, amiről este a köztévé beszámol. Hogy a diskurzus csak arról szólhat a nyilvánosságban, hogy mi a bűne az ún. jobb- és baloldalnak. (Tényleg, mi az, hogy jobb oldali, aki privatizál? és a bal? az, aki államosít? vagy hogy van ez?) Ehhez a fiatal középosztálynak ugyan mi köze van, tessék mondani? Mit csináljunk azzal, hogy az urak napestig kommunistázzák (újabban: szkinhedezik) egymást? Ettől megy elébb a világ? Mitől lesz nekem jobb? Idegen emberek egymással kiabálnak, és sok pénzt keresnek belőle.

Én más utat választottam. Mi más úton járunk.

*

Nekem az a közélet, amikor egy nehéz munkanap után arról beszélhetek a barátaimnak, hogy mit jelent az egyéni kezdeményezőkészség, hogy a teljesítmény alapja a munka, az akarat és a támogató környezet. E támogató környezetet magam teremtem meg magamnak, nem várom mástól. Megyek előre. Kérdés nélkül. Nem szeretem a komfortzónát, akkor érzem jól magam, ha továbblépek, ha azt mondhatom, igen, ezt megcsináltam. Amikor ezt a másik utat választottam, akkor megint közel kerültem hozzá, hogy öntudatos polgár legyek.

Én egy ilyen közélet csíráit látom magam körül szárba szökkenni. A magyar politikai elit, amit eddig sokan a közéletnek neveztek, semmit sem épített az elmúlt negyedévszázadban. Miért tudná kiépíteni pont ő a mi életterünket? Lehet egy ilyen olvasata is a ma történéseinek. Ideje átgondolnunk, miként definiáljuk azt, hogy közélet vagy hogy politika. Ha úgy tetszik, elő kell vennünk egy apolitikus politikafogalmat, és nekünk megtölteni azt tartalommal.

El sem tudom képzelni, mennyire félhetnek ettől a fajta közélettől a mostani elit tagjai. Mi lesz itt, ha egyre több fiatal dolgozik majd budapesti otthonából világcégeknek, utazgat és mártózik majd meg heti rendszerességgel a nyugati fertőben? Mi lesz, ha egyszer csak szembetalálja magát ez az elit olyan fiatalokkal, akiket nem lehet korrumpálni? Akik nem értik, mi az, hogy csúszópénz, mi az hogy „okosba’”.

Szerintem a fiatal magyar középosztály nem kivonult a közéletből, hanem épp most teremti meg a sajátját. Nem azt mondom, hogy generációs harc kezdődik. Egyszerűen nem érdekel minket az, amit az elit csinál. Felnőtt, sok pénzt kereső emberek arról magyarázkodnak, hogy húsz éve kapucnis pulcsiban jártak, mert esett az eső.

Minek égessek erre én energiákat? Minek?

*

A fiatalok ettől a közélettől, és – véleményem szerint – nem ab ovo a közélettől fordultak el. Máshogy fogalmazzák meg azt, hogy „köz”. Ez egy teljesen más generáció, nekünk teljesen más a tér- és az időtudatunk is; mint ahogy teljesen mást gondolunk arról, hogyan kell érvényesülni, dolgozni. Nekünk már-már természetes, hogy ha valami nem működik a környezetünkben, akkor azt megjavítjuk. Vége a hitvitáknak. Mi bármit azonnal le tudunk ellenőrizni, ott a kezünkben az okostelefon. Nekünk természetes, hogy megannyi területen látjuk a best practice-t, hogy hazahozzuk a know-howt és működő dolgokat hozunk létre. Mi nem szeretünk attól rettegni, hogy lőttek a megélhetésünknek, mert a kegyesen nekünk ajándékozott állami koncessziót egyik napról a másikra elveszik. Nem kérünk a frusztrációból, hogy a hatalomnak legyen kitéve, hogyan élünk, mit engedhetünk meg magunknak és mivel töltjük a szabadidőnket, vagy mivel töltik a szabadidejüket a gyerekeink.

Nem gondolom, hogy Magyarország kezd rossz hely lenni, de biztos, hogy sok területen visszalépett. Egy öntevékeny és tudatos középosztálynak így is a lehetőségek országa kell hogy legyen − épp azért, mert sok minden nem működik jól. Van min dolgozni. Itt az idő, amikor egyre többen jönnek rá, hogy ezt a munkát más nem fogja helyettünk elvégezni. Lejárt annak az elitnek az ideje, amelyik Kádár köpönyegéből bújt elő. A 21. század Európájában hosszú távon nem fognak tudni érvényesülni, mint ahogy azok a fiatalok sem, akik kérdés nélkül követik az őskövületeket.

Ez az elit sem várt mást, csak hogy felülről valaki csodát tegyen. Az elmúlt 20-25 év másról sem szólt, mint csodavárásról, halogatásról. Valódi kormányzati tevékenységet, valódi politikai teljesítményt én ebben az országban még nem láttam. De miért is vártunk valódi teljesítményt ezektől az emberektől? Olyan világban tanultak meg érvényesülni, mely igyekezett megfojtani az egyéni kezdeményezőkészséget, mely rettegett attól, mi lesz, ha a tömeg rájön, valójában mekkora hatalom is van a kezében.

A fiatal középosztály egyre terebélyesedő táborában napról-napra többen vannak, akiknek hétköznapi tapasztalat az, hogyan teremtsék meg saját világukat, ahol érvényesülni tudnak – és hogyan zárják ki azt, aki erőszakosan megpróbál bejutni oda.

Kevesen vagyunk, de egyre többen. Az, amit mi közéletnek nevezünk, az az, amit megteremtünk maguknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr606135791

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem vonultunk ki sehonnan − Kivonuló középosztály III. 2014.05.09. 07:39:02

Szerintem a fiatal magyar középosztály nem kivonult a közéletből, hanem épp most teremti meg a sajátját. Olvasónk írása.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Erika Biróné Lázár 2014.05.09. 07:41:37

Elgondolkodtató, hogy ide vagy hová tartozunk?
Mindenki más értékrendet tanult el elődeitől?olyat, amit
a társadalom nagy része elfogadott, vagy ez nem érdekes, a pártok értékrendjét kell követni, mert
az "megéri", vagy hogy a többség által elfogadott értékrendek mentén legyünk tisztességesek, ennek mentén értékeljék a munkánkat, szeressük és óvjuk a gyerekeinket, ne közösítsünk ki senkit a kora, társadalmi
helyzete (hajléktalan), színe miatt.
Szerintem sokan érezzük úgy, mint a dalban, hogy "ideje váltani a színe miatt (és itt a pártszínére is gondolok) miatt senkit sem bántani".
Kedves középosztálybeliek, ha megteremtjük és betartjuk a saját magunk által is elfogadott értékrendet és hangot adunk annak minden a társadalmi, közösségi minden színterén és ebből nem engedünk, akkor észreveszik, hogy ez az út nem az az út amit a pártok a számunkra kijelöltek.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 08:31:06

A megközelítéssel (mi a politika) maximálisan egyetérték, külön piros pont a Lenin-idézetért! ;-)

Ellenben én pont azt látom, hogy az állam (=Fidesz) sokkal inkább rombolja azt, amit a (fiatal vagy nem fiatal) kezdeményezőkész réteg épített.

Ennek mindenki által (de legalábbis a "fiatal középosztály" által) egyértelműen érezhető jelei és erősödő tendenciái okozzák azt a jelenséget, ami miatt ez az egész vita létrejött.

Ha a fiatal középosztály nem tesz aktívan azért, hogy a jelenlegi politikai elitet leváltsa, akkor előbb-utóbb (inkább előbb mint utóbb) elfogy körülette az egyre kevesebb levegő.

A zeemútnyóócévben működő stratégia lehetett egyfajta párhuzamos valóságba menekülni. Olyan célpiacokra építeni a vállalkozást (ahogyan én is tettem), ahol nem kell a korrupcióval és a hatalmi játszmákkal szembesülni, és a teljesítmény számít.

Ma ezek a lehetőségek egyre szűkülnek, és ha az állam benyomul arra a piacra, ahová az én cégem dolgozik (a lába már az ajtórésben), akkor egyáltalán nem biztos, hogy Magyarországon építek ki valami mást.
Hanem egy olyan országban, ahol az állam nem fogja elvenni azt, amit más felépített.

Helyes Írás 2014.05.09. 08:32:12

Szeretem, amikor teljes a fogalmi zűrzavar. Amikor összekeveri valaki a "polgár"-t, amely politikai és kulturális fogalom, a középosztállyal, amelyik statisztikai. Vagy amikor a személyes életét és érvényesülését tekinti közéletnek. Hogy is lehetne másként persze, ha úgy gondolja, hogy a politika ma nem egyéb, mint pénzkereset, pedig nem erről kellene szólnia, hanem arról, hogy neki jobb legyen. De hát sajna ezt nem tudja teljesíteni. Neki csak akkor lesz jobb, ha ő maga megteremti magának a jót.

Gratula és hajrá!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.05.09. 08:47:53

kilóg a proliszög az értelmisi zsákból.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 09:05:04

@Helyes Írás:

Szerintem nem érted, hogy mit írt a csákó.

Tündér_Lala 2014.05.09. 09:05:16

Azt hiszem eddig ez a legjobb írás.
És igaza van, ez a normális. A politikától azt várja joggal, hogy ne tegyék tönkre makroszinten a lehetőségeit. Ez a dolga. A többit ő megoldja.
Valami ilyesmi lenne a polgár, aki bízik magában, büszke tudására . Megél és mellette úgy gondolja hogy tevékenységével használ embertársainak is.
A ködszurkálás pedig nem érdekli, van jobb dolga.

Az egy másik kérdés, hogy később sok minden más megvilágítást is nyer, de ez nem a fiatal korban történik meg.

Tatko 2014.05.09. 10:17:02

Miért ír névtelenül a szerző?

Bell & Sebastian 2014.05.09. 10:35:34

Szerintem meg nem jó írás. Túl azon, hogy csapongó és nem több emóciók halmazánál, ebben sem találták fel a meleg vizet.

Az előző rendszerben ugyanezt találóan úgy mondták, hogy van, aki a háborúban szedte meg magát, ezért erre kell törekedni. És valóban. A mindent túlélő paraszt pragmatikus önszuggesztiója, még ha cigánygyerekek is potyognak az égből, én csak azért is boldogulok. Mondja ezt olyan, aki nem érez felelősséget másokért, esetleg azokért, akiket beenged a komfortzónájába.

Szemellenzőt fel és csak előre, mint a nyomtató ló!

Ez nem vezetői alapállás, ezért se nem középosztálybeli, se nem "értelmiségi".

Ha hinni lehet a tudománynak, csak minden hatodik ember kap az osztásnál vezetői képességeket. Öt meg nem. Nos, ez az az írás az ötök hangja.

Olyan ez, mint amikor Antall lemerült a szocionizmusban egy könyvtár homályába, hogy felbukkanásakor azonnal átadja a kapukulcsot idősebb Bokornak.

Nem mondom, hogy nincsenek ebben az írásban részigazságok, de hiába sajnáljuk le kollektíven ezt a politikai elitet, ha mégiscsak megengedjük neki, hogy évtizedekig mérgezze azt a levegőt, amit mindenki beszív, következmények nélkül.

Szóval: ki melyik kutya kölke, mit kapott otthon a legérzékenyebb éveiben, melyik etika irányítja, azzal válik determinálttá (kiszámíthatóvá) a viselkedése.

Az alapkérdés az volt, milyen karakterjegyek döntenek abban, hogy menni / maradni / kivárni?

Fentebb olvasható poszt a kivárásra tesz.
Úgy is mondhatom, addig még vár, amíg fenékbe nem billenti a rendszer. Nem kell már sokáig várnia, gyorsan be fog következni.
Ámbár, ki tudja? Van, aki pont ezt szereti.

@jose maria padilla: Sajnos, megint igazat kell adjak. A maga éleslátása kezd nyomasztó és ellentmondásos lenni, ugyanis felületesen olybá tűnik, hogy nagy barátja ennek a rendszernek. Amiből csak az következik, hogy kölcsönösen megfelelnek egymás "hármas követelmény" -ének.

Vagy mégsem.

Dani Dugi 2014.05.09. 11:08:32

Én bízom abban,hogy egy értelmes ifjúságunk kialakul!!Nem leszünk a negatív IQ országa !!

Bell & Sebastian 2014.05.09. 11:11:13

Hozzátenném még a post scriptet, ha már megfagyott a levegő. A vállalkozói / munkaadói / vezetői / értelmisi létezés lényege az optimizmus és kockázatvállalás. A mások oldalon pedig a színvonalas létezés, az újratermelődés ebben a létezési formában, akár generációk hosszú során át.

Olyan közegben, ahol semmi ok optimizmusra, a kockázat messze meghaladja az ötven százalékot, az akkumulálás elképzelhetetlen, sosincs béke és nyugalom, ott sosem fejlődik ki a polgári középosztály, kár is keresni, akár nagyítóval.

Ha a boldoguláshoz (és pénzhez) csak a politikán keresztül van út és nem a szorgalom, tehetség, innováció (= pozitív hajtóerő) a meghatározó, megdöglik a társadalom, nem születnek gyerekek és mindenki elhúz a francba, aki boldogulni és / vagy valamikor gyereket szeretne.

Agy agyonszabályozott, támogatásokon alapuló, paternalista tákolmány megfojtja az igazi hajtóerőt. Jön a rezsiharcos rémálom és a kioktatás a Nyugat felé az energiaárakról és versenyképességről.

Miközben Putyint pont most zárják ki a klubból és a mi versenyképességünk alapja az alacsony bérezés, amit részben a felemelésünkre szánt támogatások elorozása okoz.

Hogy nem szakadt rá a plafon a Nagyvezírre! Mert azzal legalább kettőt agyonüthetett volna - egyszerre.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.05.09. 11:14:28

@Bell & Sebastian:

egyébként ez a "fiatalközéposztálykiábrándul" egy jó dolog. most azt hiszik, a politikából, a politikai rétegből ábrándultak ki. és egyszer csak ott áll előttük a valóság: a demokrácia ennyire képes.
és akkor eljön újra a jó diktatúrák kora.
és hála az istennek, nekünk van világraszólóan nagyszerű diktátorunk.
így nézze a dolgokat.

Bell & Sebastian 2014.05.09. 11:26:02

@jose maria padilla: A rokonságot sem választjuk, azt csak úgy, odabasszák a választottal. Így nézem. Mondjuk, ha odakerülne, ahová való, főmuftinak az Unióba, az tetszene.

De a jó diktatúrát sem teljesen hülye maffiózók szervezik - általában.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 11:36:29

@Bell & Sebastian:

A posztoló által képviselt mentalitás jóval több mint az alámerülök és kibekkelem őket. Ki van az ott fejtve, talán még hosszabban is a kelleténél.

Ellenben ott látja rosszul a helyzetet, hogy míg Antallnak volt hová alámerülni és kibekkelni, és a Kádár-rendszer előrehaladtával egyre kevesebb volt a korlátozás, addig itt és most egyre szűkülnek a lehetőségek.
Ez magától nem fog megjavulni, és a néhány látványos példa dacára nincsenek egyre többen. A NER nagyobb ütemben nyomul előre, mint ahogyan a szerző gondolatai terjednek.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 11:37:42

@Tatko:

Nem ír névtelenül: Zorrónak hívják ;-)

Bell & Sebastian 2014.05.09. 11:52:20

@Robinzon Kurzor: Azt elhiszem, hogy szűkülnek. Ha majd nem kapnak lóvét huncutságra (amely egyébként németből átvétel és kutyapinát jelent).

Csak egyéni stratégiák vannak, a közös bennük csupán annyi, hogy már rövid távon sem működnek, közepesről álmodni is kár.

Grrr 2014.05.09. 12:11:15

Nézd csak, egy normális ember! Hogy keveredett vajon a mandinerre?

Tatko 2014.05.09. 12:19:18

@Robinzon Kurzor:
Ja, az más, akkor nincs is ellentmondás a szöveg és a névválasztás között. :)

vizipipa 2014.05.09. 12:20:38

"Mi lesz, ha egyszer csak szembetalálja magát ez az elit olyan fiatalokkal, akiket nem lehet korrumpálni?"

Nem hiányzik itt még egy kis élettapasztalat? Mert nem korrumpálható emberek vannak. Nem korrumpálható rétegek és csoportok nincsenek. Ez egy emberi tulajdonság amiről egyes ideológiák hajlamosak megfeledkezni.

Van aki ebbe beleütközik és van aki felismeri, épít rá. Legtöbbször nem is tudatosan. Eleve ilyen, természetesnek veszi.

Nem Ángyán - nem a portással egyeztem meg - a mérvadó, hanem az a fickó, aki szerint a választási program nem azonos a kormányprogrammal.

Terniak 2014.05.09. 12:21:31

Tökéletesen egyetértek az írásoddal.

Nagyon sokan nem értik még azt, amit írsz, ez részben az oktatás hibája is.

Azt látom, hogy nem értik meg, és irigykednek, amikor Te minden percedet a munkáddal töltöd, amikor minden percedet tanulásra fordítod, amikor minden eredmény után újabb célokat és kihívásokat keresel, amikor a hétvégédet, a péntek estédet nem bulival, vagy ordenáré fociszurkolással töltöd, hanem belefogsz valami új megtanulásába.

A hiba ott van és sok fiatalnál ezt érzem, hogy leérettségizel, elvégzel egy egyetemet, vagy szakképzőt és kész, vége az életnek, a tanulásnak, mert hát befejezted a tanulást, mindenki ismerje el, hogy milyen szuper vagy.

De ez már régen nincs így, ma amikor azt hallom, hogy dehát milyen jó eredményt ért el a gimiben vagy az egyetemen, csak nevetek, mert ma már ez nem elég, minden percedet tanulással kell tölteni, a saját életedben kell előrejutni. Ebben nem fog segíteni se Orbán, se Gyurcsány, se Bajnai, se senki...Ha magadért nem teszel, lehetsz bárki haverja, örökké kiszolgáltatott maradsz, és ahhoz a bizonyos másik "közhöz" fogsz tartozni, a másik jelenlegi elithez.

Nagyon jól látod: minek fordítsunk energiát a napi hülyeségekre, aminek se haszna, se semmilye nincs az életemre. Kit érdekel, hogy ki volt skinhead 1992-ben? Kit érdekel, hogy ki kommunista és ki nem az? Segít ez nekem a gyermeknevelésben? Segít ez abban, hogy biztos életet teremtsek a családomnak?

Így van, menni kell előre, kérés nélkül. Én nem azért kezdek bele egy harmadik nyelv tanulásába, mert az állam vagy bárki más ezt várja, hanem mert csak így lehet előrejutni.

A többiek meg csak hőzöngjenek, meglátjuk ki tart majd előrébb az életben.

Gratulálok a szemléletmódodhoz, minél több ilyen lesz, annál nagyobb az esélye a változásnak...

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 12:23:48

@Bell & Sebastian:

Szerintem továbbra sem érted, miről van szó.

Ma az, hogy "nem kapnak lóvét huncutságra"?

Amiről a szerző ír, az pont az, hogy az állami szférától függetlenül próbálnak létezni, nem kell a "lóvé a huncutságra".

Abban igazad van, hogy ezek alapvetően egyéni stratégiák, de nem egyszemélyes stratégiák.

Ha legalább semleges állami környezet lenne, akkor ezekből az egyéni stratégiákból kialakulhatnak először kisebb, aztán nagyobb közösségi stratégiák. (A polgári köröket eredetileg valami hasonlónak találta ki Wermer. Csak aztán Orbánnak másra kellett az ötlet, mert hirtelen elveszítette a választásokat és rá kellett ijeszteni a Fideszre, hogy ha leváltják, akkor ő viszi a támogatókat. De ez egy másik történet.)

De a NER-ben ezt kell tűzzel-vassal irtani: nem létezhet önszerveződő közösség; olyan nincs, hogy valami az államtól függetlenül hatásosan tudjon működni.

Bell & Sebastian 2014.05.09. 12:32:20

@Robinzon Kurzor: Akkor nem értem, ez még nem ok a párbajra. Nem akarok belebonyolódni abba, honnan, mely tájékáról e vidéknek ír Zorro?

Amikor az átlagfizetés már bruttó 230 ezer körül jár, akkor nagy itt a jólét.

Szindbad 2014.05.09. 12:48:10

@jose maria padilla: Egy jó diktatúrában a magukfajták cselédek.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 12:53:27

@Bell & Sebastian:

Csak szólok: teljesen értelmetlen, amit leírsz.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 13:01:25

"El sem tudom képzelni, mennyire félhetnek ettől a fajta közélettől a mostani elit tagjai."

Mondjuk ezt akár egy ufis-reakciós is írhatta volna, úgy 10 évvel ezelőtt.

Tényleg, azokkal srácokkal vajon mi lehet azóta? ;-)

Bell & Sebastian 2014.05.09. 13:47:56

@Robinzon Kurzor: Az meglehet. Mert működik a hülyék ellen beépített szűrés, ezért nem szól mindenkihez. Nincsen rá igényem.

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 13:56:47

@Bell & Sebastian:

Az, hát persze, mi más ...

Mitzimackó 2014.05.09. 15:16:46

@Bell & Sebastian: 'Ez nem vezetői alapállás, ezért se nem középosztálybeli, se nem "értelmiségi".' - szinte látom a lila ködöt a fejedben (elmédben?) szerinted az "értelmiségi" és/vagy "középosztálybeli" "vezetőt" jelent? :-)

Mitzimackó 2014.05.09. 15:19:09

@Bell & Sebastian: 'Ez nem vezetői alapállás, ezért se nem középosztálybeli, se nem "értelmiségi".' ennyire hülye nem lehetsz (dehogynem), hogy neked a "középosztálybeli" és "értelmiségi" jelzők "vezető"-t jelentenek :-)

Tündér_Lala 2014.05.09. 16:14:02

Nálunk sokkat többet foglalkoznak az emberek (fiatalok öregek egyaránt) a politikával, mint más szerencsésebb helyeken. Ennek oka az ország helyzetében keresendő, másként mondva a rendszerváltás "elkúrásában", ami bizalmatlanságot és odafigyelést vált ki.
A természetes talán kevesebb volna - mindekinek van más dolga (főleg a fiataloknak) - de ez egyáltalán nem biztos, hogy jó. A bizalmatlanságra ugyanis másütt is volna oka az embereknek.

Bell & Sebastian 2014.05.09. 17:35:12

@Mitzimackó: De bizony, vagyok én akkora lúzer, hogy pontosan ezt gondoljam. Mert ahol már ketten vannak, ott az egyik vezető.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 18:56:54

Teljesen természetes hogy ha egy párt 2x 2/3-ot kap, ami az európai demokráciában 100 évente se fordul elő, akkor az amiatt van mert a társadalom megváltozott.

A megváltozott társadalom bolsifóbiás, és kifejezetten kéri a fidesztől hogy a bolsi mentalitást/hagyományokat/történelemszemléletet/nemzetszemléletet stb-t szántsa be, sóval hintse be.

Ez ellen a maradék baller értelmetlenségi hörög, amíg ki nem hal. Na és?

lavór 2014.05.09. 19:01:35

"Álnéven írok. '

Kb. ennyi.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 19:06:03

@Robinzon Kurzor: 'De a NER-ben ezt kell tűzzel-vassal irtani: nem létezhet önszerveződő közösség; olyan nincs, hogy valami az államtól függetlenül hatásosan tudjon működni'.'

Ezt a faszságot.

Emberek milliói adóznak fele kulccsal, és van rájuk bízva hogy mennyit adóznak (ÁFÁban). Szábáccság!

Emberek eldönthették hogy magán-vagy állami nyugdíjat akarnak-e, nem úgy mint a manyup rendeleti bevezetésekor. Szábáccság!

Embrerek beleegyezése nélkül nem emelkedik nyakló nélkül az államadósság. Szábáccság!

A bolsi tetvek azt mondják az ellenfelekről, amit ők csinálnak 60 éve, meg persze bolsizzák őket. Szerencsére igen nagy sikerrel..:)

Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2014.05.09. 19:25:10

sajnos nem lehet kétféle közéletről beszélni. ha lehetne legalább kétféléről, akkor ugyanis valójában bármennyi féléről lehetne, ez viszont olyan alapvető problémákhoz vezet, amelyek nincsenek, tehát csak egyféle közélet van.

1 közélet, vagy 1+x

ha x lehet az értelmiség világ, az ún. fiatal értelmiségi ah. itt emlegetik

vagy a "proli" munkás nézőpont

vagy a hátrányos helyzetű mélyszegény nem magyar, mondjuk más etnikumú csoportoké

- akkor látható hogy vagy egy nagy egész Közélet van, vagy kizárólag egyes emberek szintjén létező Mikro-környezetek.
----------------

másik dolog: a valóságmagyarázás és a politika össefonódása sosem volt kétséges. a posztban is írt probléma, hogy ellehetetlenítik az embert az meg annyiban tényleg igaz, hogy a fidesz maga egy olyan bugyutácska dolgot talált ki vezérelvül, ami mélységesen mesterséges, és valahol a Kádár-rendszerben alakulhatott ki némely fejekben: egyfajta polgári sznob értékrendet próbálnak képviselni.

nemtudom, hogy ez egy szocializmusban elszenvedett trauma okozta valami, vagy hiperallergén reakció a "csúnya" nyugatra, de sajnos olyan komoly ideológiai erő van ebbe a történetbe belelapátolva, amennyire fedezete viszont nincs a dolognak. Emberek meghalnának azért az állítólagos "polgári értékrendért" amely semmi máson nem alapszik, mint hogy:
normális, nyugaton is alapvető családi életmodell+ellenség (baloldal) gyűlölete

szomorú ez.

schlumbergerna 2014.05.09. 19:45:29

Miért nevezitek ezeket elitnek? Hisz ezek aljanép!

_most_ 2014.05.09. 20:16:47

egy normális országban az embereknek nem kell a politikusokkal foglalkoznia, ha nem akar, csak itt ügye a fidesz-féle totalitárius rendszerben a politika az élet minden területét irányítani akarja, mindenki életébe beleszólnak, minden pénz csak rajtuk keresztül mehet, és már az is ellenség, aki csak lelkesedni rest.

Ad Dio 2014.05.09. 20:30:41

Ez kemény... tehát jó...

Robinzon Kurzor 2014.05.09. 20:59:37

@Kón Bandit:

Szuper, hogy ilyen jól érzed magad.

Még pár év, és a magadfajta NER-idióták itt maradtok egymást boldogítani.

Moin Moin 2014.05.09. 21:01:08

Zorro, keress meg minket priviben!:-)

tisztapista 2014.05.09. 21:04:26

Brilliáns cikk.

Kár, hogy az abban leírtak csak az ország lakosságának 5%-áról szólnak. És ha elterjed ez az eszme, akkor sem leszünk többen, mint az ország lakosságának 20%-a. A maradék sajnos mindenképpen a médianyomorban tengődik, és azt hiszi, hogy van választása, amikor Obersötét helyett Szellősztívet nyomja be a távirányítón.

OK? Tehát max. 20%.

Bosszú Népe 2014.05.09. 21:04:41

Ez az írás egy modoros szar.

Egy tipikus befutott liberális hülyegyerek nyávogása, aki ráült egy bruttó 500as állásra egy szolgáltatóközpontban és most azt hiszi hogy ettől kurva jó lett.

Hát nem.

Igen, felszámolták a 90-es és 2000es évek vadlibsi korszakát, amikor apu egyetlen értelmiségiként hazatolhatta a timföldgyárat, de ettől nem a szabadságnak meg a demokráciának lett vége, hiába nem tud azóta fater több közvagyont lenyúlni, hanem a balfaszkodásnak.

Az ifjúliberális dreamteam ott követi el a legnagyobb hibát, hogy mivel esélye sincs állami pozíció közelébe kerülni, így nem veszi a fáradtságot, hogy megismerje a magyar államot. Vagy akármilyen államot. Ahogy ezen játékos is kifejtette, visszavonulnak a magánszférába, és azt próbálják meg beállítani politikának.

Csak ez meg a felszínes nagyszavak meg üres libsi panelok (önkéntes a cigánysoron meg startup te jó ég mekkora modor) nem tudja pótolni a valós politikai tudást, a közösség életének kereteinek és főleg közös dolgainak megszervezését, üzemeltetését.

A libsik lusták. Nem látnak mást se a gazdaságból, se a társadalomból, sem az államból, mint amit az elég szűklátókörű liberális média felszínesen eléjük rak, meg az excelbuzizást a váci úton. Magyarország sokkal bonyolultabb ennél. Többet érdemel pár angol kifejezésnél, amit elhallottál egy meetingnek csúfolt értekezleten a brit kollégáktól.

Deepblue Noir (törölt) 2014.05.09. 21:07:30

politizálok is
. Versengünk a munkaerőpiacon. Így is fel lehet ezt fogni. Persze ők a mi pénzünket szerzik meg – na ezért szorongok néha egy kicsit.
A politika nem más, mint hatással lenni a környezetemre, döntéseim és cselekvéseim által előrevinni szűkebb környezetemet, hatással lenni a jövőre. Amikor nem feltétlenül azért csinálok dolgokat, hogy nekem jó legyen, hanem azért, hogy mások is előrébb jussanak (ez persze végső soron nekem is jó)."

a politika nem ez, pont.
ez egy nagyon jó dolog, akinek lehetősége van úgy és olyat dolgozni, hogy mások is profitáljanak belőle, ez szükségszerű és nagyon becsülendő, de attól ez még nem közélet, nem politika, zagyválni nem kellene.

Deepblue Noir (törölt) 2014.05.09. 21:09:13

visszavonulnak a magánszférába, és azt próbálják meg beállítani politikának."

a borzalmas hozzászólásból ezt azért érdemes idézni, mert erről van szó. nagyon fontos, és nagyon jó amit csinálnak, de az nem közélet, nem politika.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 21:13:17

@tisztapista: 'A maradék sajnos mindenképpen a médianyomorban tengődik, és azt hiszi, hogy van választása, amikor Obersötét helyett Szellősztívet nyomja be a távirányítón.'

Biztos ez volt 2010ben is a baj...:DDDD

Bosszú Népe 2014.05.09. 21:35:00

@Deepblue Noir: ne a hírnököt hibáztasd ha csúnya híreket hoz!

Azért is tévednek nagyot, mert maga a politikai elit, vagy a politika/államközeli, nem-liberális emberek ugyanúgy élnek civil életet, mint a rettegő multis középvezetők.

Csak nem a cigánysorra járnak hanem idős néniket gondoznak, jógaóra helyett templomba járnak, tengerpart helyett Erdélybe, stb. stb. Akkor ők is visszavonultak volna és éppen megteremtik az új közéletet?

netnepper 2014.05.09. 22:54:43

A cigányokon, a panelprolikon, meg a hóttsegg VV Iza néző köznépen keresztül fognak benneteket ifjonc világmegváltókat kormányozni.
Ha jót akartok, akkor "gitár" a kezetekbe, vagy húzás a farok kellemesebb oldalára valahol külföldre.
Hozom a rossz hírt, a zombik száma napról-napra nő, a hús már régen lerohadt a pofájukról és nagyon-nagyon éhesek...

Netuddki. 2014.05.09. 23:06:40

A politika mindenkit érint ha akar vele foglalkozni ha nem...

Netuddki. 2014.05.09. 23:11:29

@Bosszú Népe: Balfasz fideszes libsiző duma. Igen, megszüntettétek, hogy a nemfideszek lophassanak, helyette most ti loptok. Csak a tolvaj, megélhetési élősködők cserélődtek, nem változott itt semmi. Azaz a legújabb tolvajok még az életünkbe is bele akarnak pofázni. A gyerek oktatásától kezdve a családunkig. Nem lesz ennek jó vége...

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 23:24:09

@kovi1970:' nem változott itt semmi. '

- most is mindig a bolsikat teszik hidegre mint 2010 előtt...:)))))

Qub 2014.05.09. 23:27:46

@netnepper: Így van.. Ma az állam megpróbálja minden területre betenni a lábát, lecsap mindenre amiben pénzt "szagol" megöli a teljesítményt, csak szervilizmust enged..
Nem lesz itt semmi.. Elképedve olvasom mindig hogy GyF bankárbarát és komcsi.. Így egy mondatban.. És az a fidesz a demokraták szövetsége akik államosítanak mindent.. Soha nem szavaztam az MSZP-re pont azért mert azt gondoltam annál rosszabb hogy nem csinálnak semmit nem lehet.. Nem gondoltam hogy visszatérünk 89 elöttre.. főleg a sebesség ijesztő kicsit és a "zombik" , "tapsolók" és "menetelők" száma.. Nem értem mi mozgatja ezeket az embereket.. Nincs az az isten hogy én bármilyen politikusért meneteljek.. És egyre többen lesznek

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.05.09. 23:29:52

@Bosszú Népe: Ezzel a kommenttel nevezel te bárkit modorosnak? Kemény vagy...

Szerencse, hogy a "libsizéssel" a narancskommunista kommentelő mindig elárulja magát. Nem bírja ki, nem állna fel neki, ha nem írja le, hogy "libsi". Így viszont a normális ember szerencsére kapásból tudja, hogy hova tegye a kommentet. Be a "batyu", meg "bloggergéza" félék közé... bár lehet, hogy ugyanaz az ember írja ezt a sok szart több nicknéven, mert a stílus(talanság) hasonló...

Szőlőke 2014.05.09. 23:32:48

Ah szent együgyűség!
Nem a régi és az új generácók közti különbségen kellene rugózni! Adott körülmények közt mindenki ugyanúgy tesz. Mit kezd a tisztelt fiatal generáció a munkát kiváltó robotizációval, a mesterséges intelligenciával, a technológiai szingularitással? Nézzün tovább az orrunknál! A munka elfogyott az emberek számára. A pénz, mint szimbólum értelmét veszti. A múltkor olvastam, hogy a fogorvosi szakma automatizálható a legkevésbé. Fiatalok, menjetek fogorvosnak!

Qub 2014.05.09. 23:35:52

@Szőlőke: 2 napja mondtam a fiatal taxisnak hogy kezdjen tanulni vmi mást jó esetben még 10 éve van.. Attól függ mikor jön a google ki az autójával.. de bolti eladó se kell majd sőt a képzetlen számítástechnikához nem értő tömeg konkrétan vagy éhen hal vagy felgyújtja a világot

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.05.09. 23:46:45

"sőt a képzetlen számítástechnikához nem értő tömeg konkrétan vagy éhen hal vagy felgyújtja a világot"

Á, a robotok rendet tartanak. Tényleg a robotizált világban orbánviktor kell?

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 23:53:53

@Qub: "Ma az állam megpróbálja minden területre betenni a lábát, lecsap mindenre amiben pénzt "szagol" megöli a teljesítményt, csak szervilizmust enged.."

- kész csoda mitől nő minden területen a teljesítmény

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 23:55:10

@Rezsicsökkentő Hapcibenő: 'Szerencse, hogy a "libsizéssel" a narancskommunista kommentelő mindig elárulja magát.'

Nem, a szerencse az hogy nem kell bújkálnunk, mint a nemeszpés nemszadeszes szavazóknak....:))

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 23:56:26

@Szőlőke: 'Mit kezd a tisztelt fiatal generáció a munkát kiváltó robotizációval, a mesterséges intelligenciával, a technológiai szingularitással? Nézzün tovább az orrunknál! A munka elfogyott az emberek számára.'

Ezt ükapád is elmondta a gőzgép feltalálójának?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.05.09. 23:58:23

@Kón Bandit: Dehogynem kell. A narancskommunista tudja, hogy alsóbbrendű. Nem is lehet más, hiszen csak egy kiszámítható mantra ismételgetésére képes, és csak csordában erős. Én is szégyellném.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 00:13:00

@Rezsicsökkentő Hapcibenő: Érekes módon a választás előtt azt hazudtad hogy azért néz ki bolsi győzelem, mert a bolsik félnek elmondani a kkv-kon a véleményüket....:)

Érdekes a fideszesek nem féltek. Ki érti ezt?

Jack Torrance 2014.05.10. 01:30:37

@Kón Bandit: az idióták szánalmas büszkesége

ds3 2014.05.10. 01:37:40

@Kón Bandit:
Pontosítsunk.

"Emberek milliói adóznak fele kulccsal, és van rájuk bízva hogy mennyit adóznak (ÁFÁban). Szábáccság!"
A gazdagabb 20% adója csökkent a többieké az adójóváírás eltörlése miatt nőtt. Ahogy az ÁFA is.

"Emberek eldönthették hogy magán-vagy állami nyugdíjat akarnak-e, nem úgy mint a manyup rendeleti bevezetésekor. Szábáccság!"
Eldöntheted, hogy manyup tag vagy-e, de a járulék akkor is az állami kasszába megy, és csak onnan (nem) fogsz nyugdíjat kapni a 2010 utáni időszakra.

"Embrerek beleegyezése nélkül nem emelkedik nyakló nélkül az államadósság. Szábáccság!"
Dehogy nem, csak nem nyugatról vesszük fel, hanem keletről. És olyan formában, hogy ne számítson bele a statisztikába (PAKS, állampolgárság állampapírvásárlásért, stb.). A lényeg csak az, hogy a hitelező ne szóljon bele a csodálatos unortodox gazdaságpolitikába.

"A bolsi tetvek azt mondják az ellenfelekről, amit ők csinálnak 60 éve, meg persze bolsizzák őket. Szerencsére igen nagy sikerrel..:)"
A KISZ titkárokból kinőtt Fideszes brancs pont azt csinálja, amit a 80-as években látott. Remek propaganda, államilag szervezett "civil" szféra, központosítás, stb.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 01:48:50

@ds3: 'A gazdagabb 20% adója csökkent a többieké az adójóváírás eltörlése miatt nőtt.'

- ezt 20%-nyi szavazó hitte el a cuciknak..:)

'Dehogy nem, csak nem nyugatról vesszük fel, hanem keletről.'

- mutasd

'És olyan formában, hogy ne számítson bele a statisztikába (PAKS, állampolgárság állampapírvásárlásért, stb.).'

- ezt kifejtheted

'A lényeg csak az, hogy a hitelező ne szóljon bele a csodálatos unortodox gazdaságpolitikába.'

- ez igy igaz, 2018ban is Orbánra szavazok az esze miatt

'A KISZ titkárokból kinőtt Fideszes brancs pont azt csinálja, amit a 80-as években látott. Remek propaganda, államilag szervezett "civil" szféra, központosítás, stb.'

- Erre csak annyit hogy az apád faszát!

Bruteman 2014.05.10. 03:48:55

@Kón Bandit:

"
Embrerek beleegyezése nélkül nem emelkedik nyakló nélkül az államadósság.
"

Az atomerőmű kapacitásbővítése orosz hitelből van? Kb 3000 milliárd kamatok nélkül - a gdp 10%-a körüli összeg.

Az, hogy állami cégek vesznek fel hitelt és nem az állam, az attól még államadósság. Az állami céget az állam tartja fenn az adófizetők pénzéből. Az állami cég adósságát tehát az adófizetők pénzéből finanszírozzák.

Mennyire kell ahhoz hülyének lenni, hogy ezt ne értse meg valaki?

Bruteman 2014.05.10. 03:51:12

A poszt mondanivalójával sokban egyetértek, gyakran érzek hasonlóan a mindennapokban.

A hangvétele is pozitív, előre mutató - ez is ér egy jópontot. :)

Hátrányos helyzetű kaviár 2014.05.10. 04:07:02

Ez olyannyira sztahanovista volt, hogy szinte megkönnyeztem .. belengte a "régi idők" bukéja ... szinte érzetem a gulyáskommunizmus, pállott, fémízzel kevert gulyáskrém ízét a számban .. Megható, a paraszti sorból származó első generációs fiatalember öntudatra ébredése. De tényleg.
Egy baj van, eltévesztette az év ezredet is, nemhogy az évszázadot. Ezt Moldova értékelte volna gazán a '70-es, '80-as években valamelyik riportkönyvében. Még egy sörre is meghívta volna a fiatalembert, mert Moldova még valahol úriember volt. A szó nemesebb értelmében.
Na, ez a majom meg itt, ingyen csinált magából bohócot.
Szánalmas ma már Magyarország ... nagyon. Arra várok, mikor vezetik vissza az 5 éves terveket .. és menyire tapsoltok majd neki ,.... Csak azt nem tudom, mit kerestek az EU-ban? Észak-Koreához kellene. Az való nektek. Gyulyás-kommunista szerencsétlen, felkapaszkodott zsellérivadékok egy cigány uralma alatt!

JoReggelt 2014.05.10. 04:17:46

Zorro,

egyetértek, szerintem jó úton jársz. Csináltam is, csinálom is, és kösz, jól vagyok. Bízz magadban, tedd meg a dolgod minden nap és ezt tanítsd a gyerekeidnek is.

Egyebekben a stílustalan gyökerek annak felismerésétől rettegnek a legjobban, hogy egyszerűen észre sem veszik őket. Hogy nincs rács, amit rázni lehet. Nyomorúságuk szerint csak másokhoz képest tudják magukat definiálni és nyüszítve semmisülnek meg attól, hogy van, akinek erre nincs szüksége.

Nekik további szép rémálmokat, Neked pedig a legjobbakat.

Bosszú Népe 2014.05.10. 05:46:37

"ezek is lopnak"
"ezek még nagyobb komcsik"
stb. stb.

Igen, ezt nevezem én durván modorosnak. Üres, felszínes, olcsó modor. Miért, minek hívjam, szakértelemnek? Civil éleslátásnak? :D

Még szerencse, hogy vagyok annyira autonóm, hogy nem kell ilyen buta panelok és az állítólagos függetlenség mögé kelljen rejteni a véleményemet.

Leírták neked az igazságot, fájt neked, erre annyit bírtál mondani, hogy "naracskommunista". Hát, kellemetlen. Sajnos több kéne ahhoz, hogy ez több legyen annál, mint ami: idebüfiztél valamit.

Bosszú Népe 2014.05.10. 05:48:49

@Bruteman: Remélem nem ez a tehetség a mindig független, mindig objektív, mindig szakértő liberális fiatalság jellemzője..

Szerinted van különbség egy beruházási és egy fogyasztási hitel között? Hogy egy hitelből atomerőművet fizetsz vagy nyugdíjat?

Szúrófény 2014.05.10. 05:51:13

@Tündér_Lala: Végül a középosztály tényleges magyar része: a lefelé és felfelé bukottak két rétegéből tevődött össze: az első típus az úr betyár, minden szociális igazság, kultúra, könyv művészet ösztönös ellensége, a születési kivételezettség és kiváltságosság vadagyarú emberbaromja. A második típus az ezercsalafintaságú ravasz haszonvadász, szolgál minden űrt és érdeket, elnyom minden gondolatot és munkát, lesz bármily párt vagy érdekszövetség ágense, lesz idegen érdekek zászlója, poroszlója, vagy vérebe: csakhogy a maga vagyonát és hatalmi helyzetét emelje. A harmadik típus: talán a leghitványabb, aki nem vállal soha semmilyen felelősséget, kezdeményezést, nem kockáztat semmilyen melléállást, aki mindenszínű és semmi színű, barátja minden sikernek, és elszökője minden tragédiának.
A középosztály felfelé bukott magyar elemeinek, minden lépésüket előre, minden deka több kenyerüket az¬zal kellett és kell megfizetniük: hogy buzgón megmutassák az uralkodó érdekszövetségnek, mindenképpen al¬kalmasak az álláshoz jutásra, az előléptetésre... A fentebbi lelki sajátosságból szükségszerűen következik a ma¬gyar középosztály egy másik általános vonása: antidemokratikus, demokráciaellenes... egyszerűen a jól nevelt házi kutya úrkutyasága, mely fogat vicsorít a kevésbé pártfogolt és „be nem érkezett vértestvérei ellen!... a folyto¬nos szolgaságban Annyira úri emberré csonkult, hogy képtelen emberré egészségesedni. Szabó Dezső!
(És ez az a „polgári középosztály" amelyet az új politikai kurzus szerint újjá kell teremteni?)

Bosszú Népe 2014.05.10. 05:51:48

@kovi1970: vigyázz. mert állítólag az asszonyt is meg akaják kúrni! ilyenek ezek! figyelj oda!

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 08:03:03

@Bruteman: 'Az atomerőmű kapacitásbővítése orosz hitelből van? Kb 3000 milliárd kamatok nélkül - a gdp 10%-a körüli összeg. '

= mantra, idiótáknak. csökkent a GDP arányos adósság.

'Az, hogy állami cégek vesznek fel hitelt és nem az állam, az attól még államadósság.'

= bemész a fürdőszobába, veszed a borotvát, felvágod az ereidet. Ki mondta ezt neked, Bokros Lajos?

Mennyire kell ahhoz hülyének lenni, hogy ezt ne értse meg valaki? - paródia vagy.....:)

polgári kór 2014.05.10. 08:05:53

@Bruteman: 'Az, hogy állami cégek vesznek fel hitelt és nem az állam, az attól még államadósság. Az állami céget az állam tartja fenn az adófizetők pénzéből. Az állami cég adósságát tehát az adófizetők pénzéből finanszírozzák.'

- hú aztaqrva. Ezek a komcsik egyre jobbak....:DDDDD

Igen államadósság, akkor hogyhogy csökkent az államdósság Géza?

Szőlőke 2014.05.10. 08:39:49

Kónbendit!
Mondtam, hogy nézz tovább az orrodnál. Érdelődj, figyelj, olvass! Itt val pl. az Internet. Sok mindent olvashatsz össze a jövő alakulásáról. Nem csak a robotok jönnek, itt az elöregedés (mi lesz, ha hirtelen megtízszereződik az életkor, csak egy kis genetika), de fő mutatvány a klíma változása. Belegondoltál már?
Ne azon tépjük magunkat, hogy melyik politikus mit böfögött ma. Az az ő biznisze. Már a rómaiak is mondták: Ha büntetlenül akarsz lopni menj politikusnak.
Kérdés, mit csinál a szajréval? Átutalja a egy offsor bolygóra?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.05.10. 09:09:53

@Kón Bandit: Én hazudtam? Te összekeversz valakivel. Anyukáddal pl? Nekem van egy közös tulajdonságom Viktorral. Sosem hazudok, pont mint Ő. Amúgy van tőle nagy becsben tartott dedikált könyvem is. Neked?

szonár 2014.05.10. 09:16:07

Azért szerintem ez a poszt kissé pofátlan. Mondom ezt úgy, hogy nem tartozom az elmúlt negyedszázad politikai elitjéhez. Mégis.

Azt mondani, hogy itt semmi nem épült az elmúlt negyedszázadban, erős túlzás. Mondjuk, hogy annak a generációnak a túlzása, amelyik már nem tapasztalta meg, hogy mi volt itt a negyedszázad előtt...

Lehet szídni az elmúlt negyedszázad politikai elitjét, de azt is el kell ismerni közben, hogy Magyarország csak lebontotta a vasfüggönyt, felépítette a polgári demokráciát, része lett a globális világnak és az Európai Uniónak. Ebben pedig a politikai elitünknek is van némi szerepe, ezt talán el kellene ismerni...

Ha nem így lenne, akkor a szerző sem szídhatná ma itt az elitet, nem kérkedhetne azzal, hogy az okostelefonja segítségével bármit pillanatok alatt le tud ellenőrizni, és best practice-t sem tudná idehaza terjeszteni.

Éppen azért kár az ilyen idétlen megközelítésért, mert egyébként az elitünk nyilvánvalóan sok minden okán kritizálható.

Ugyanakkor nagy erénye ennek a posztnak, hogy rávilágít arra, hogy a politika ma már nem minden, hogy az egyéni érvényesülésnek, az önmegvalósításnak ma már semmilyen politika nem tud gátat szabni. Sőt, hogy a közélet jóval több, mint a politika, a közösség javára végzett, vagy az egyéni boldogulást szolgáló, de a közösségnek is hasznot hajtó cselekvések összessége. Ez egy igen üdvözítő, és a magyar közgondolkozásból fájdalmasan hiányzó megközelítés.

Azonban az, hogy a politika ma már nem minden, hogy az egyéni érvényesülésnek, az önmegvalósításnak ma már semmilyen politika nem tud gátat szabni - szintén az elmúlt 25 év eredménye.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.05.10. 09:19:17

@Kón Bandit: "Emberek milliói adóznak fele kulccsal, és van rájuk bízva hogy mennyit adóznak (ÁFÁban). Szábáccság!"

Azt vágod, hogy mennyivel nőtt az adóék 2010 óta? A fidesz azt mondta, hogy fő célja csökkenteni (tán 43%-ot mondtak). Erre emelkedett, nem is keveset.
Komolyan lassan te leszel a kedvenc narancstrollom. Batyu szomorkodhat...

midnight coder 2014.05.10. 09:24:10

@Bruteman: Sajna, atomerőműre szükség van. Jelen pillanatban nincs igazán alternatívája azon túl amit a németek csinálnak, azaz hogy a francia atomerőművekből megveszik az olcsó áramot. És az hogy _ma_ viszonylag olcsón megveheted az áramot, nem jelenti azt, hogy ez így lesz holnap is. Minden folyamat abba az irányba mutat, hogy az energia egyre drágább lesz. Sokkal-sokkal drágább mint ma.
A szénhidrogén források végesek - és igazából senki nem tudja, hogy hol a végük. Normális (=olcsó, tartós, hatékony) napelemet már 20 éve ígérnek a tudósok, de egyenlőre a fasorban sincs ilyesmi. Ma is kb. azzal a technológiával mennek a napelemek mint 10 éve, és csak annyival olcsóbbak, hogy a kicsi kínaiak gyártják.

vajdasagi 2014.05.10. 09:57:29

@tisztapista: Én is azt mondom: briliáns cikk. Sőt azzal hízelgek magamnak, hogy én már legalább egy évtizede ezt az értékrendet vallom/követem.

És azzal is egyetértek, hogy ezt az értékrendet csak kevesen követhetjük. Én még a 20%-os felső határt is lefelé tolnám. De most hadd legyek elitista:

Az az 5%, vagy esetleg valamivel több, mint 5%, az bőven elég. Ezek hatása sokkal nagyobb ám ennél: szülők, munkatársak, azok a továbbiak akik megélhetésének ők teremtik meg az alapját, esetleg ők foglalkoztatják őket. Az ő szavuk/véleményük sokkal többeket elér, mint azoké, akik sajnos leszakadtak.

Szóval. összejön majd annak az 5%-nak ennél jóval nagyobb hatása.

Azzal is maximálisan egyetértek, hogy a mai politikusaink túlnyomó többsége pusztán egy vállalkozói réteg, amely a mi pénzükre hajt. És én azt hiszem, hogy a globalizálódó világban és az internet korában hosszú távon ők maradnak majd alul. Tudom: addig megannyiszor tesznek majd a politikai vállalkozók kísérletet 'a jók' ellehetetlenítésére, de hosszú távon a 'jóké' a diadal.

Legyünk hát optimisták és dolgozzunk keményen. Erről jut eszembe: ma munkanap van, megyek is vissza értéket teremteni.

high up! 2014.05.10. 10:00:01

Középosztály??? Bruhahahha!

Barátaim, a középosztály az a polgárság, amelyik gondolkodva él, gazdaságilag van jelene és jövőképe. És aktív társadalmi kritikus. Ez a réteg ma jó ha 1-2%-ot kitesz. Ennyi polgári réteg van itt ma, a Harmadik jobbágyságban. Alepvetően van ma:
10% oligarcha réteg meg 80%-nyi ÁTLAGHÜLYEMAGYAR.

Ez a 80%-nyi Átlaghülyemagyar réteg az, amelyik rendre elmegy jobbágynak, egyszer a komcsikhoz, egyszer a Nemzeti Fidióta Suttyókhoz. Ez a 80%-os Átlaghülyemagyar réteg a 10 éves gyerek szintején beragadt IQ-jával rendre megvezethető és ezért ők azok akik rendre seggre vágják a polgári fejlődést.

Na persze most mindeki, aki olvassa ezt azt hiszi, hogy ő maga nem tartozik az Átlaghülyemagyarokhoz.
Na pont ettől Átlaghülyemagyar.

Meglehet ott se vótam 2014.05.10. 10:01:52

Ajjajaj...

Saját zsebre dolgozó politikus vs "tehetséges" cigányt kiemelő szocmunkás.

Tippelek: a szerző csalódott a duplán bukott baloldalban, de azért megmaradt cigányt csak tévéből ismerő belvárosi libsinek.

Még több pízt a cigányoknak!

vajdasagi 2014.05.10. 10:19:08

@Bosszú Népe: Nagyon sok frusztráció hallatszik ki belőled. Tanulj, dolgozz, alkoss. Amit mostanság az államból látunk, az nem érdemli meg azokat a szép szavakat, amelyeket Te mondasz róla.

A szerzőnek pedig: respect. Gúnyolják azok is, akik nem értik, meg azok is, akiknek az érdekeit veszélyezteti egy ilyenfajta hozzáállás, de hát ez várható volt, nem igaz?

Trompf · http://trompf.blog.hu 2014.05.10. 10:36:35

A megfogalmazott gondolatok szépek, összeszedettek, és hatásosak.

De azon túl hogy szűk környezetedben kialakítjátok a "közélet"-et, nem történik semmi.

Nem lesz jobb vagy rosszabb az ország helyzete, nem lesznek jobbak vagy rosszabbak a politikusaink.

Trompf · http://trompf.blog.hu 2014.05.10. 10:38:55

@high up!:

Rádió: -Figyelem figyelem ! Egy őrült szembe hajt az autópályán a forgalommal.

high up: - Mi az hogy egy ?? Van itt ezer is !

..H..82.... 2014.05.10. 10:56:10

@high up!: Ritkán látni ekkora frusztrált kretént...

Bruteman 2014.05.10. 11:09:20

@Bosszú Népe: @Kón Bandit: @polgári kór:

Az államadósság nem csökkent. Az csak "mantra idiótáknak", ahogy valamelyikőtök fogalmazott. (A mantra szót különben is a vezér emelte új dimenziókba.) A nagy kínszenvedéssel sikerült kb változatlannak kozmetikázni azt.

@midnight coder: Atomerőműre _jelenleg_ nincs szükség. Egy egyszerű példával élve: ha te, mint fogyasztó tudod, hogy 10-15 év múlva szükséged lesz egy gépjárműre, akkor mit tennél? Elmennél az első hitelezőhöz most, és felvennél most gyorsan egy óriáshitelt egy jelenleg (sem) optimálisnak látszó beruházásra, vagy várnál még néhány évet, és körülnéznél akkor piacon, kitől mit kapsz?

Bobby Newmark 2014.05.10. 11:09:27

@Kón Bandit: A Fidesz a mai magyar pártok közül a leginkább kommunista, és teljes mellszélességgel védi a saját öreg kommunistáit és ügynökeit.

Sok hihető dolgot lehet hazudni a Fidesz védelmében, de ez epic fail.

Bobby Newmark 2014.05.10. 11:23:47

@Bosszú Népe: Tükörbe néztél már? Van pofád egyoldalú tájékozódással vádolni a posztolót, mikor torkig lenn van a szádban a jobboldali média fasza?

Ehhez már kell arc, öcsém!

na4 2014.05.10. 11:24:31

Mire észreveszed, hogy nem jól gondoltad, addigra már késő lesz.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 11:24:39

@Bruteman: 'Az államadósság nem csökkent. Az csak "mantra idiótáknak", ahogy valamelyikőtök fogalmazott.'

Az aránya csökkent, az a lényeg.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 11:25:28

@Bobby Newmark: 'A Fidesz a mai magyar pártok közül a leginkább kommunista, és teljes mellszélességgel védi a saját öreg kommunistáit és ügynökeit.'

Ez a választásokon is jól müködött, majdnem mind a 20% bolsi elhitte......:))))))

Bolsi Buster 2014.05.10. 11:28:30

@Bobby Newmark: 'A Fidesz a mai magyar pártok közül a leginkább kommunista, és teljes mellszélességgel védi a saját öreg kommunistáit és ügynökeit.'

Érvelhetnék hosszasan, de inkább a zsidó ÁVH-s qrva anyádat!

Orbánt verték, azok akik most a cuci pártban ülnek. Rákosista történelemszemléletük miatt 0,003 másodperc alatt vágja le mindenki mekkora vöröspartizánok..:)

Bolsi Buster 2014.05.10. 11:31:13

@Bolsi Buster: Mondja ezt a szadeszkomcsi szavazó aki, sorrendben szavazott a pufajkásra, a D209re meg az Apró családra.

Priceless

Messzi Vetek 2014.05.10. 11:38:45

@Szőlőke: hat ha mar a szingularitasnal tart, akkor milyen fogorvoslasrol beszel? akkor mar mehetunk haza lefekudni aludni.
implantatumok gyartasa es behelyezese (akar organikusak - ossejtekbol) nem tunik gepesithetetlennek; a sejtszintu javitas nanorobotok utjan pedig kifejezetten az.

most mar csak az a kerdes, hogy milyen erteket adott a vitahoz, azon felul, hogy megtudtuk: mindenki hulye, csak maga helikopter.
a hangvetelt inkabb nem minositenem.

Qub 2014.05.10. 11:40:09

@Bolsi Buster: Hol az ügynöklista ???? minek államosítanak mindent?? miért titkositanak mindent 100 évre? még egy kibaszott tanulmányt is paksról?? már ha van egyáltalán bármi is.. és az mszp nevű sz@r miért csinálta?? ugyanaz a kommunista sz@r a fidesz mint az mszp csak nemzeti köntösben

Szakura 2014.05.10. 11:48:17

@Bosszú Népe: ó, te jó isten, hol élsz te? Honnan szerzed a rózsaszín meséket a mai politikai elitről?! )))):

Szakura 2014.05.10. 11:49:53

@Bolsi Buster: úgy érted, Orbánt verte a bolsi párttitkár apja, meg a bolsi anyja. Ja, tudjuk.

Bolsi Buster 2014.05.10. 11:50:11

@Qub: 'Hol az ügynöklista ????'

- ígéret már van rá

'minek államosítanak mindent?'

- Nem államosítanak semmit. Megvásárolják. Államosítani a kommunisták szoktak, ők szeretnek maszatolni vele mostanság.

'miért titkositanak mindent 100 évre? még egy kibaszott tanulmányt is paksról??'

- miért eddig mit tudtunk Paksról? Az eddigiről?

'ugyanaz a kommunista sz@r a fidesz mint az mszp csak nemzeti köntösben'

- a kommunizmus lényege hogy nemzetellenes, tehát nem ugyanaz a szar, max. más szar

Qub 2014.05.10. 11:59:07

@Bolsi Buster:
1: ígéret az van :) 25 éve mindenre van ígéret..

2: Meg.. csak előbb jogi keretek közé szorítják hogy ne lehessen semmi mást tenni különben beszüntetik a tevékenységet.. lásd takarékszövetkezetek.. ahol persze mégis vannak kivételek. majd kivételek kivétele is.. aztán átjátszás a haveroknak..

3: nem csak paks.. és ha eddig nem tudtunk akkor pont itt az ideje hogy a társadalom tudjon róla.. tudjon mit mire miért költ az állam.. üvegzsebet azonnal..

4: a fidesznek a saját tábora a nemzet ez nagyjából 2 millió ember.. ismerős nem: aki nem velünk van az ellenünk.. a többi meg dögöljön meg de lehetőleg addig is fizessen.. az országban meg 10 millióan élnek
szóval nekem a 10 millió a nemzet amibe beletartozik a fideszes is meg nem fideszes is.. tehát az én szempontomból a fidesz nemzetellenes..

Bobby Newmark 2014.05.10. 12:01:37

@Kón Bandit: "- Erre csak annyit hogy az apád faszát!"

Szép, gerinces beismerése annak, hogy elfogytak az érvek, és a vitapartnerednek van igaza.

Bobby Newmark 2014.05.10. 12:03:24

@Kón Bandit: A hülyék száma nem változtat az igazságon soha.

druppel 2014.05.10. 12:03:58

Kedves Szerző!

Nem szeretnék se bántó lenni, se túlságosan negatív, de sajnos nem vagyunk egy véleményen.

A haladó szellemiségű fiatalnak nagyjából azokat tekinthetjük itthon, akik:
1) Elmentek külföldre
2) Tervezik, hogy elmennek külföldre (de még tanulnak)
3) El fognak menni külföldre (Nem tudják, nem tervezik, de egy idő után azt mondják, hogy ebből elég, nincs tovább)

Azért ezekkel jellemeztem őket, mert sajnos a trendekből az látszik, hogy azoknak a nagy része, akik igazán cselekedni akarnak, akikben van kalandvágy, azok elmennek az országból.

A kitátongásuk elsődleges oka nem az, hogy itthon ne tudnának vegetálni valamilyen közepes életszínvonalon, esetleg 12 órát dolgozni egy multinál 1000 eurós bérért, hanem az, hogy ennél többre vágynak. Ez a vágy nem feltétlenül a pénzügyi függetlenség iránti vágy, hanem egy más életfelfogás iránti vágyódás.

A haladó gondolkozású értelmiségiek (akik a leendő közép osztály lehettek volna) nem képesek egy diktatúrában, fél diktatúrában élni. Nem tűrhetik birka módjára azt, hogy ellehetetleníti őket néhány tolvaj, bűnöző, aki érintetlen, mert védi a mentelmi jog, vagy ismer valakit, aki ismer valakit. Minél több szarral találkozik valaki itthon, annál kevésbé lesz kedve itt maradni.

Idővel pedig, amikor (a megkérdezett fiatalok fele tartósan külföldön szeretne élni) már a következő generáció fele a világ különböző részein éli az életét, építi fel az családját, jövőjét, éli a minőségi, tartalmas hétköznapjait csábítja ki akarva vagy akaratlanul a barátait, ismerőseit, családját külföldre, akkor itthon nem marad már lehetőség azoknak sem, akik itt élnék le az életüket.

A politikusok, oligarchák csak azoktól tudnak pénzt beszedni, akik ténylegesen dolgoznak, vállalkoznak, ezáltal még inkább ellehetetlenítenek mindenkit, akiben még valamennyi tettvágy van, és idővel betelik a pohár, és inkább a biztonságot és a lehetőséget választja mindenki a korrupt, szürke Magyarország helyett. Ahol a politikusoknak egyre keményebben kell fognia a gyeplőt, ha hatalmon akarnak maradni.

A végén maradnak a nyugdíjasok, a dolgozni nem akarók és a politikusok az országban. Lehetünk egy összeszerelő üzem, ahol élni nem lehet, csak vegetálni.

Lehet ábrándozni és álmodozni a jövő magyar középosztályáról, de az már nem létezik. Pont őket űzik el szisztematikusan az országból.
Látom, ismerem azokat, akiket te a szerző a jövő értelmiségének titulál, beszélgetek velük, és azt tapasztalom, hogy aki ténylegesen értékké válhatna, az külföldre megy. Itthon marad az a jelenleg pedagógusképző karra járó lány, akin átment a fél város (és a karon szinte kivétel nélkül mindenki ilyen, akit ismerek), az a biológus/fizikus/informatikus, aki végig bukdácsolta az egyetemet, mert a másikat egy nagy cég már régen alkalmazta, esetleg már ki is vitte az anyacéghez, vagy marad az a hegesztő, aki Ausztriába, Németországba nem kell, mert nem ért a szakmájához.

Azzal sem érdemes áltatnia magát senkinek, hogy kis dzsemborikkal, baráti beszélgetésekkel rendszert lehet bomlasztani, esetleg bárki érdemben beleszólhat az ország ügyeibe anélkül, hogy valamelyik párt talpnyalója, szavazógépe lenne. A jelenlegi kormánypárt úgy bebetonozta a klientúráját, annyira kontroll alatt tart mindent, beleértve a médiát, a törvényalkotást, az igazságszolgáltatást, hogy békés, polgári úton, választásokkal akkor sem lehetne őket leváltani, ha lenne életképes ellenzék (aminek a megteremtését tűzzel-vassal gátolják).

Egy alulról szerveződő pártnak esélye sem lenne az ellen a politikai erő ellen, ami éves szinten 1000 milliárd forintot oszt szét a klientúrájának ilyen-olyan mutyikon keresztül.

Félreértés ne essék, nem vagyok egyik politikai oldal mellett sem elköteleződve, annál is inkább, mert amint lehetőségem lesz rá, külföldön folytatom az életemet, mert látom, hogy itt a tehetség, tudás, tisztesség, becsület, munka már rég nem számít. Ennek az országnak a vezetői (szinte kivétel nélkül minden politikus) nem a polgárokat szolgálják, hanem a polgárok szolgálják őket.

Sajnos azt látom, hogy itt vagy egy ukrajnaihoz hasonló forradalommal, vagy egy nagyon-nagyon erős EU/USA nyomásgyakorlással, a autonómiánk részleges feladásával, a mostani intézményrendszer és klientúra szinte teljes lerombolásával lehetne ténylegesen rendszert váltani. A fiatal értelmiségieknek, és az egész nemzetnek is csak így lehetne jövője. Mert sajnos egyre inkább az látszik, hogy a rendszerváltás nem történt meg '89-ben. A politikai, közéleti gondolkozás még mindig megragadt a majd 50 év diktatúrájában.

neoteny · http://word.blog.hu 2014.05.10. 12:07:13

"A fiatal középosztály egyre terebélyesedő táborában napról-napra többen vannak, akiknek hétköznapi tapasztalat az, hogyan teremtsék meg saját világukat, ahol érvényesülni tudnak – és hogyan zárják ki azt, aki erőszakosan megpróbál bejutni oda."

No és hogyan zárják ki azokat a politikusokat akik az államhatalom erőszakmonopóliumának felhasználásával "jutnak be" ebbe a "saját világukba"? Vagy a fiatal középosztály egyre terebélyesedő táborában napról-napra többen vannak akik képesek magukat függetleníteni az adóhivataltól meg az állam "szabályozó" apparátusától?

Bobby Newmark 2014.05.10. 12:07:32

@Bolsi Buster: Érvelhetnél, de nem tudsz, ezért kifröccsen inkább egy kis fos a szádból.

Leszarom, ki vert kicsodát, nem érdekelnek a kommunista belviszályok.

Az meg sajnálatos, hogy azt nézed, amit Orbán mond, nem pedig azt, amit csinál, ő is megmondta, hogy az a fontos. És az intézkedései kommunisták, állampártiak. Felőlem köthet színes masnit a szardarabra, az attól még csak egy szardarab marad.

De ahogy látom nem baj, ti jóízűen falatoztok belőle így.

Bobby Newmark 2014.05.10. 12:16:04

@Bolsi Buster: Ha ez még nekem szól, akkor szólnék, hogy a kurva anyádnak állítsd be a tippelgetésed tényként. Ha nem nekem szól, akkor sem árt megfogadnod a tanácsot.

Qub 2014.05.10. 12:18:29

@druppel: azért egy dolgot kihagytál.. hiába akarok kimenni hiába kaptam több állásajánlatot külföldről is, ha a családom azaz az az egy ember aki nagyon közel áll hozzám kategorikusan elutasítja a dolgot.. Egyszerűen azért mert nem érdekli hogy mi van itt, mert ragaszkodik a szüleihez a barátaihoz hogy a boltban étteremben magyarul rendelhessen, és inkább azt mondja hogy becsukja a szemét, számára ezek az értékek nem a pénz vagy az a típusú nyugalom.. és inkább nem foglalkozik mással csak a szűk környezetével .. és választani kell.. próbálom a szűk környezetemet legalább jobbá tenni vagy elmegyek inkább.. semmi sem fekete fehér

druppel 2014.05.10. 12:30:17

Kedves @Qub!

Erre valóban nem tértem ki, mert így is rengeteget írtam, de az ilyen emberek is jellemzően addig kuruckodnak, ameddig nem következik be valamilyen olyan dolog az életükben, ami miatt az egész országból kiábrándulnak.

Illetve nagy valószínűséggel valamilyen félelem dolgozik benne (nem tudja jól a nyelvet (?)).
Egyébként Európában már nincsenek távolságok. Budapestről hamarabb és olcsóbban eljutok Olaszországba, Hollandiába, mint vonattal Szegedre.

Ami pedig a családot illeti, nagyon rövid úton elintézném, hogy édesanyám is velem élhessen kint. (Tfh.: Nyugdíjas lesz, kap 200 eurót/hó, azt 2 nap alatt megkeresem kint). A testvérem úgyis követ, a barátaim egy része már kint van, a másik része tervezi, hogy kint legyen.

Igazából a 0. órában vagyunk. Nincsen még 4-8 évünk a változásra, ha ténylegesen azt akarjuk, hogy 10-15 éven belül ne Oroszország részei/kihelyezett helytartósága legyünk, hanem igazi, nyugati demokrácia.

Sajnos az EU-nak és a NATO-nak sem tartana sokáig kidobni bennünket a szövetségekből. Okuk is lehetne rá, pl.: Paks, központosított hatalom kiépítése, stb.
O.V. pedig előbb szakítana ezekkel a szövetségekkel, mint, hogy lemondana.

Qub 2014.05.10. 12:37:29

@druppel: Valószinüleg a félelem is benne van ahogy a nyelvtudás és ahogy a munka is (én sem vagyok benne biztos hogy ha pszihológus lennék akkor pontosan és olyan árnyaltan meg tudnám érteni az emberek baját egy idegen nyelven mint az anyanyelvemen.. Illetve biztos vagyok benne hogy nem.. Más kultúra más emberek).. Persze eltarthatom relative könnyedén.. De mégis.. Megértem hogy nem akar elmenni.. Mindenesetre a határzárás előtti biztonsági intézkedések megvannak.. Aztán lesz ami lesz, félni azért itt még nem kell max óvatosabbnak lenni

Szőlőke 2014.05.10. 12:38:40

Messzi Vetek!
A fogorvoslást egy egyetemi lap tette a robotok által veszélyeztetett szakmák végére, onnan vettem. Természetesen az Ön által említett új módszerek ezt a szakmát is veszélyeztetik.
Nem akartam ezt a vitát előre vinni, csak azt szerettem volna jelezni, hogy nincs hova menni. Egy gömbön élünk, ahol rohamosan egyenlítődnek ki az életlehetőségek és nem a magasabb szinthez igazodva.
A politikáról csak annyit, hogy ilyen közénk dobott gumicsontokkal tartanak minket féken, mint az ún. demokratikus választás nevű cirkusz. Ezzel szereznek alibit kisded játékaikhoz. Beugrasztják a vakot a kirakatba, mi meg ugrunk. Vakon. Közben még egymást is fojtogatva, hogy ki ugrik nagyobbat.
Stílusomat folyvást csiszolgatva maradok őszinte híve, köszönve a kritikát.

druppel 2014.05.10. 12:49:35

@Qub:

Igazán én sem félek. Bennem szerencsére nincsen meg ez a félelem, mert lehetőségem volt külföldön éni néhány hónapot, a végére már álmodni is angolul álmodtam, mert azt a nyelvet használtam nap, mint nap.

Ott jöttem rá, hogy az igazi különbségek minimálisak a gondolkozásmódban, sokkal több olyan dolog van, ami összeköt. Sokkal jobban tudtam azonosulni az ottani légkörrel, ahol az emberek mosolyogtak az utcán, nyitottak voltak egymásra és a világra, nem pedig élő-halottként élték az ugyanolyan, savanyú, színtelen mindennapjaikat.

Nekem sajnos az lett a példa, sajnos láttam azt, hogy élni bizony úgy is lehet.

A fő probléma szerintem az, hogy rengeteg emberbe belenevelték, hogy az ország elhagyása egyenlő a haza, a család elárulásával. De ez nem így van.

Akiknek el KELLETT menniük, hogy ÉLHESSENEK, ne csak vegetáljanak,

hogy igazi demokráciában éljenek, ne egy plutokráciában,

hogy a mindennapjaik színesek legyenek, ne szürkék,

hogy a munka tényleg értéket teremtsen ne pedig még valamit, amit el lehet venni tőlünk,

akiknek azért kellett elmenniük, hogy végre polgári életet élhessenek, és ne bűnözők rabszolgái legyenek,

akik azért mentek el, hogy a családjuknak mindent meg tudjanak adni, hogy a gyerekeiknek ne kelljen éhezni, ne kelljen tolvajoktól alamizsnát kérniük,

azok nem elárulták az országot, azokat az ország árulta el, és azok nem a családjukat hagyták cserben, hanem pont cselekedtek a családjukért és a jövőjükért.

Bruteman 2014.05.10. 12:50:34

@druppel:

"
Látom, ismerem azokat, akiket te a szerző a jövő értelmiségének titulál, beszélgetek velük, és azt tapasztalom, hogy aki ténylegesen értékké válhatna, az külföldre megy. Itthon marad az a jelenleg pedagógusképző karra járó lány, akin átment a fél város (és a karon szinte kivétel nélkül mindenki ilyen, akit ismerek), az a biológus/fizikus/informatikus, aki végig bukdácsolta az egyetemet, mert a másikat egy nagy cég már régen alkalmazta, esetleg már ki is vitte az anyacéghez, vagy marad az a hegesztő, aki Ausztriába, Németországba nem kell, mert nem ért a szakmájához.
"

Te melyik kategóriába tartozol? A leírtak alapján még tanulsz, lehet hogy tévedek - remélem, nem.

Milyen torz, beteg lelkű ember süt ilyen bélyegeket egy korosztályra _kivétel_nélkül_, azokra, akik közül sokan pl azért nem mennek el, mert nem hagyják magukra a szüleiket, vagy megtapasztalták, milyen idegennyelvű közegben magyarként élni, és nem tetszett nekik?

Én alig múltam 30, versenyszférában dolgozom, és rengeteg körülöttem a fiatal, 30 alatti, tehetséges ember.

Sokan elmennek, sokan kinn is maradnak, de amit állítasz, az borzalmasan torz, tudatlanságra vall.

Bolsi Buster 2014.05.10. 12:50:46

@Bobby Newmark: 'Az meg sajnálatos, hogy azt nézed, amit Orbán mond, nem pedig azt, amit csinál, ő is megmondta, hogy az a fontos.'

- csakis azt nézem mit tesz. hergeli a bolsikat..:)

Kádár alatt, Megyó alatt, Feribohóc alatt egyaránt nőtt az államadósság aránya, Orbán alatt meg csökkent, hogy lehet ez vajjon?

'És az intézkedései kommunisták, állampártiak.'

- sorolhatsz mondjuk egyet

Bolsi Buster 2014.05.10. 12:53:27

@druppel: 'A haladó szellemiségű fiatalnak nagyjából azokat tekinthetjük itthon, akik:
1) Elmentek külföldre
2) Tervezik, hogy elmennek külföldre (de még tanulnak)
3) El fognak menni külföldre (Nem tudják, nem tervezik, de egy idő után azt mondják, hogy ebből elég, nincs tovább)'

Márminthogy te ezeket tekinted annak..:) Dániel Péter, Gerendás Péter, Kerész Ákos pl.....:DDD

valaki senki 2014.05.10. 12:55:58

Fontos téma- feszegetések ezek. Szerintem is jó kérdés, hogy ki ma a középosztály ( pláne fiatal:) )
Más jelszavakat is jó lenne definiálni. Oly sokszor hivatkoznak rá, és mégis, mindenki mást ért alatta: NEMZETI ÉRDEK. Az állam szerepe, és fennhatósága. A politikus szerepe. Az állampolgár, és annak szerepe. Közjó. Szabadság. A megosztottság oka. Na, el tudnánk írogatni erről is? Tetszett Zorro cikke, és én bizony, nagyon örülnék egy teljes politikai elit váltásnak! Friss, tisztességes, józan gondolkodású, pragmatikus, de lelkes és -nemcsk oda jutáskor -tiszta kezű politikusok képesek lennének újból hitelesen célt adni az emberek számára, és ha ettől nem is lenne azonnal jólét, de a jóllét felé, fontos lépés lenne!

druppel 2014.05.10. 13:08:01

@Bruteman:

A versenyszférában is addig tudsz dolgozni, amíg van kinek. De idővel, ha csökken a ténylegesen munkát végző, fizetőképes kereslet, és nő az állami pénzügyi, jogszabályi támogatással rendelkező "nonprofit"/kormányközeli cégek megrendelésének a jelentősége, úgy lesz egyre inkább ellehetetlenítve a versenyszféra, megszűnik néhány munkahely és választhatsz a közmunka, a külföld, és a kormányközi cégekben folytatott munka között.

Egy kormányközeli cégnél pedig vagy beállsz a sorba, vagy nem jutsz egy bizonyos pontnál feljebb. Ha pedig a cég, amelyiknél dolgozol azt mondta, hogy hé Józsi, te tényleg tehetséges vagy, mi kivonulunk az országból, de magunkkal vinnénk havi 5000 eurós bérért, vagy maradhatsz itt 200 eurós közmunkán, vagy mehetsz a közgépbe akárminek 500 euróért, simán elmész. És nem első sorban a pénz miatt, hanem azért, mert rájössz, hogy itt nincs jövőd.

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 13:09:48

@valaki senki: 'Tetszett Zorro cikke, és én bizony, nagyon örülnék egy teljes politikai elit váltásnak!'

Illúzió. Ilyen akkor lehetséges ha megszállják az országot. Igy cserélődött le, hirtelen, a magyar elit a kommunistákra 47ben.

89 már fokozatosabb, lájtosabb volt. Még ma is megvan az állampártunk, és komcsik a fideszben is akadnak. A Jobbik meg ugye nem lehet politikai elit, mer csak. Mer a kádári elit azt mondta...:) Szóval evolúció van, nem revolúció.

Bobby Newmark 2014.05.10. 13:15:28

@Bolsi Buster: 1. Ez a hergeli a bolsikat objektíve azt jelenti, hogy szádba fossa azt a propagandát, amitől te tapsikolsz. Az ilyen hergelés nem az ellenfélnek szól, hanem a saját tábornak, vagyis neked. Működik, mert beszoptad, de tövig.

2. Dohánykereskedelem kiosztása haveroknak. Magánnyugdíjak lenyúlása. Faszidióta Kádár-féle retorika, a nulla teljesítmény egekbe magasztalása, a kritikára fogékonyság teljes hiánya. Gerinctelenekre, mint bázisra támaszkodás. Idióta szavazóbázis, akinek nem kell, hogy jobb legyen, elég, ha a szomszéd tehene is megdöglik. Sorolhatnám még, de minek?

Bolsi Buster 2014.05.10. 13:22:00

@Bobby Newmark: 'szádba fossa azt a propagandát, amitől te tapsikolsz. Az ilyen hergelés nem az ellenfélnek szól, hanem a saját tábornak, vagyis neked. Működik, mert beszoptad, de tövig'.

- bizony, müködik. Nagy a baj...:)

'Dohánykereskedelem kiosztása haveroknak'

- nyugaton normális

'Magánnyugdíjak lenyúlása'

- szocik lenyúlták

Sorolhatnád még, igen.

Bobby Newmark 2014.05.10. 13:33:08

@Bolsi Buster: Mármint te most arra vigyorogsz, hogy beszopod az ostobaságokat? És erre még büszke is vagy?
Elmeorvos látott már?

Na jó, én itt szálltam ki a beszélgetésből, az egy dolog, hogy valaki egy félrevezetett hülye, de hogy SZÁNDÉKOSAN félrevezeti magát, csak hogy örülhessen annak, ami igazából a saját kára... hát baszdmeg ez kész, ez életképtelenség.

Te vagy istentelenül hülye vagy, vagy nagyon jól megfizetnek a gazdáid, hogy játszd a hülyét. Ami szépen alátámasztja az alaptételt, miszerint a Fidesz kormányzásnak csak a retardáltak és a seggnyalók örülnek.

Qub 2014.05.10. 13:47:58

@Bolsi Buster: igen nagy a baj.. azért nagy a baj mert mindent - látszólag legalábbis - mindent kritika nélkül fogadsz a narancsoldalról és véded a védhetetlent is.. pl ilynekekkel: a szocik lenyúlták.. a szocik hál istennek már a fasorban sincsenek és kurvára nem érdekelnek bennünket.. engem arra tanítottak hogy egy problémát próbáljak meg több oldalról megfigyelni és abból levonni a következtetést majd kiválasztani egy lehetséges megoldást.. Te másról sem beszélsz csak arról hogy amit OV és a fidesz mond az az egyetlen igaz szent járható út, mindegy mit és hogy csinál.. ez nem tényeken alapul, nincs benne a saját véleményed - ha lenne akkor biztosan lenne kritikád is - hiszen nem lehet mindent jól, ahogy nem lehet mindent rosszul csinálni.. amit képviselsz itt az vallási ithez áll legközelebb .. vagy egyszerűen ezért kapsz pénzt hogy az ilyen blogokon próbálj "ellenzék" lenni.. sokkal hitelesebb lennél ha időnként megírnád hogy mi az ami nem teszik, nem csak a dicshimnuszokat zengenéd.. odafigyelnének Rád.. szerintem..

Qub 2014.05.10. 13:58:04

Pl azt gondolom hogy a Fidesz nagyon jól felismerte hogy ideiglenesen jó dolog lehet az egykulcsos adó mert baromi nagy a fekete és szürkegazdaság magyarországon és kevesen fizettek nagyon sok adót.. Csak aztán itt megálltak nincs se vagyonadó sem átlátható NAV sem semmi amit tovább kellett volna csinálni hogy az ország fenntartható legyen az adókból és mégis mindeni érezze hogy adót fizetve hozzájárul a köz érdekeihez ezzel fejlesztve az országot..

Bobby Newmark 2014.05.10. 14:15:51

@Qub: Egyébként nincs minőségellenőrzés kormánypropagandista bértrollok közt? Komolyan, második szónál kiesik a narancs a szájából. Mit ér egy olyan propagandista, akiről első ránézésre ordít, hogy pénzért beszél hülyeséget?

Qub 2014.05.10. 14:34:17

@Bobby Newmark: én azt nem értem hogy lehet ezt csinálni.. tudom hogy a pénz nagy úr de mégis.. soha nem tudnék dicshimnuszokat zengeni emberekről.. a politikus az egy foglalkozás, olyan mint az utcaseprő a fodrász meg a mérnök csak más a feladata.. Nem tudom biztos engem is meg tudnának venni de forintban minimum 9 jegyű összeget kellene fizetni havonta .. Talán ez az az ár amiért szigorúan ideiglenesen de eldobnám az elveim.. alatta nem biztos hogy reggelente fel tudnék úgy kelni hogy tükörbe nézzek.. Még hogy bárkinek is nyaljak.. hihetetlen.. mindenesetre baromi kiváncsi vagyok mekkora fizuval is jár ez..

Bobby Newmark 2014.05.10. 14:52:58

@Qub: Jó, ez olyan, hogy van akinek ahhoz van gyomra, hogy szottyadt öregasszonyok lábát masszírozza... Ez más szempontból gusztustalan, de hasonló a szitu. Én okádnék tőle ha nekem kéne csinálni, de annak aki másra nem alkalmas, az megélhet belőle.

A politikus meg egy teljesen másik kategória, az mindig azért hazudik, hogy a saját lopásait fedezze. Az érthető dolog, és sokkal kevésbé kell félretennie a saját elveit, mert egyrészt azok nincsenek neki, másrészt amúgy is a zseb kitömése körül összpontosulnak.

De ezek nem politikusok, ezek nem lopnak nagyot, meg ezért a teljesítményért nem hinném, hogy minimálbérnél többet fizetnek nekik. Még azt is el tudom képzelni, hogy közmunkások, Fideszből is, kétségbeesett emberekből is kinézem...

Deepblue Noir (törölt) 2014.05.10. 14:57:07

@Kón Bandit:

A Jobbik meg ugye nem lehet politikai elit, mer csak."

nem mert csak, hanem azért, mert tudatlan és/vagy tisztességtelen emberekből áll.

Göntér László 2014.05.10. 15:26:16

Azt hiszem, hogy a társadalmat csak mesterségesen lehet alsó- közép- és felső osztályra szétbontani. Persze ha valakikről beszélni akarunk, akkor valamilyen alapon felosztást kell készítenünk. Én a ktkj rövidítéssel a kistulajdonú és kisjövedelmű felosztást választottam. A középosztállyal ellentétben én meghatároztam azt, hogy kit sorolok a kis tulajdonúak (40 évig dolgozik minimálbérért és ebből képezi az élete vagyonát, vagyis a mindenkori minimálbér 480 szorosát) és a kisjöbedelműek (a mindenkori minimálbér ötszörösét meg nem haladó havi jövedelműek) közé. Én ezekről beszélek, de nem tartom szentségtörésnek, ha valaki más felosztást készít, csak kiváncsi vagyok arra, hogy milyen alapon osztja fel a társadalmat és mit jelent az adott osztályhoz (jelen esetben a középosztályhoz) való tartozás. A politukusok pedig olyanok, amilyeneknek a többség elfogadja őket. Jelenleg a képviselőink nem azt képviselik, amit szerintem képviselniük kellene(Országgyűlési képviselő az ország érdekét, EU-s képviselő az EU érdekét), hanem ezek helyett a nagyobb egységek helyett, a sokkal kisebb helyi érdekeket képviselik. Látni kell, hogy esetenként a nagyobb érdek felülírja a kisebb érdeket, de ha mindkét érdeket ugyanannak kell képviselnie, akkor bizonyos helyzetekben ezektől a képviselőktől skizofrén viselkedést várunk el.

Bobby Newmark 2014.05.10. 15:35:19

@Göntér László: "a képviselőink nem azt képviselik, amit szerintem képviselniük kellene(Országgyűlési képviselő az ország érdekét, EU-s képviselő az EU érdekét)"

WTF? Ezt meg így hogy..?! A képviselők elvben azokat képviselik, akik megválasztották őket, a választókörzetüket. Az országgyűlési képviselő azért van az országgyűlésben, hogy a választókörzetének az érdekeit képviselje a többi választókörzettel, az országgal, a miniszterelnökkel, az ellenzékkel, meg úgy általában mindenkivel szemben.
Az EUs képviselő ugyanígy, az ország érdekeit kellene képviselnie az összes többi érdekkel szemben.

Egészen eddig a mondatig egészen okosakat mondtál, de ezzel konkrétan háttal ültél fel a lóra.

high up! 2014.05.10. 16:28:19

Szegény Átlaghülyemagyarok orzsága. 24 évet kínlódtak, hogy visszajussanak oda, amiből 1990-ben ki akartak szabadulni.

Átlaghülyemagyar büszkén szavazta magára az elmúlt 24 évben a pufajkás bandát, a Jóléti rendszerváltást már holnap elhozó neokomcsikat, majd a suttyó munkanélküli fidióta banda Olgigarcha uralmát. Hatalmas polgári középosztály van ám itt, teccik látni?!

Szegény Átlaghülyemagyarok országa ott áll mint 1990 előtt: van 2014-re van újra állampárt, van újra a világtól leszakadó ország a KGST színvonalú gazdasági potenciáljával (= van egy tucat cég "amelyekre büszkék vagyunk", aztán csak a lecsó).
Na és van egy új Kádár János, a felcsúti hordószónok, akik még jobban tudja hülyéiteni ezt a 80%-nyi Átlaghülyemagyart, mint Kádár.

FOLYTASSUK!

Göntér László 2014.05.10. 17:51:03

@Bobby Newmark: Nem látom a választ azokra a kérdésekre, hogy ki képviseli az államot a megyékkel, településekkel szemben? Ha ilyen szembenállás nem fordulhat elő, akkor kivel szemben érvényesíti a képviselő, a választói felhatalmazását? Ki képviseli az EU érdekeit a tagállamokkal és az EU versenytársaival szemben. Ha ilyen szembenállás nem fordulhat elő, akkor kivel szemben érvényesíti a képviselő, a választói felhatalmazását? Persze mondhatjuk azt, hogy a vitákat megelőzően nincs sem államérdek, sem EU érdek, mert ezek a más megyékkel és országokkal szembeni csatározások során alakulnak ki. Én nem örülnék, ha így lenne.

2014.05.14. 08:56:31

@Bobby Newmark: Egy kis pontosítás: az EU képviselő is a választóit képviseli. És a választói érdeke nem mindig egyezik az országa kormányának érdekeivel, sőt - ki merem jelenteni - még az országa érdekeivel sem. Egyébként mi az hogy az ország érdeke? Az amit a miniszterelnök annak nevez?

mazolika 2014.05.15. 14:41:47

@tisztapista: Igen, és? Manapság már 29%-al 2/3 van. :)
süti beállítások módosítása