2014 az I. világháború századik, a rendszerváltás huszonötödik, valamint korszakalkotóan legendás és mértékadóan befolyásos lap-ősünk, az Utolsó Figyelmeztetés születésének tizenötödik évfordulója. Az 1999-es indulás körülményeiről és az első évekről ebben a cikkünkben olvashatnak. Az UFi emléke szívünkben él – de egyébként az interneten is, hiszen az egy évtizeddel ezelőtti cikkeink nagy része most is elérhető a régi archívumban. A napokban beleolvastunk.
Idén alkalmanként szemlézni fogunk az évtizedes cikkeinkből, hátha kiderül belőlük valami tartós tanulság. Ment-e az évek által az ország elébb? Vagy maradtunk ott, ahol voltunk? Talán van értelme visszanéznünk és újra beszélgetnünk, vitatkoznunk – ha kell, egymással, ha kell, önmagunkkal. Kis magyar tükör, UFi módra.
*
Az integer revízióban gondolkodó értelmiségiek már régen rájöttek arra, hogy Magyarország határát immár nem három tenger mossa, hanem jóval több, tehát igenis előnyös az unió. Nemzeti érdekeinket a lehető legelszántabban képviselő pánmagyar miniszterelnökünk csak röhög magában szegény Nagy Lajoson…
Ablonczy Bálint
*
Már csak néhányat kell aludni és ünnepelhetjük, hogy uniós polgárok lettünk, vagy éppen sirathatjuk Magyarország függetlenségét, esetleg közömbösen vállat vonhatunk – kinek melyik megoldás áll közelebb a szívéhez. EU-csatlakozásunk nem jelent ugyan a rendszerváltoztatáshoz hasonlítható paradigmaváltást mindennapjainkban, de nem is hagyja érintetlenül életünket.
A napokban Csillag István mondta, hogy Magyarországnak pozicionálnia kell magát Európa gazdasági térképén, ki kell találnia, miben tud kiemelkedni és milyen képet szeretne mutatni magáról. A magunk részéről nem túl gyakran értünk egyet a Nagy Kilométermágussal, de jelen esetben igaza van. Újabb, a gulyás-pálinka-Halászbástya háromszögön túli területeken kell megvetnünk a lábunkat, hogy sikeres ország lehessünk. Egy ideje ugyan pornó-nagyhatalomként is emlegetnek minket (elsősorban Kovi mester áldozatos térítő tevékenységének köszönhetően), de erre mégsem alapozhatjuk imázsunkat a következő száz évben.
Unalomig ismételt, de tényleg jó példa Írország uniós története: az ír sztepp és a füstös pubok, mint hagyományos arculati elemek mellett sikeresen tették (figyelem, lokális szitokszó következik!) országimázsuk részévé a high-tech ipart és a szolgáltató szektort. Hasonló eredményeket az uniós források okos és nagy hatásfokú kihasználásával érhetünk el, aminek alapvető feltételei a jól működő intézményi háttér (ennek meglétét illetően, Kovács Lászlóval ellentétben, erősen szkeptikusak vagyunk), a kormányzati szintű, átfogó fejlesztési koncepció (nem, nem Európa-terv szintű ad hoc izé), valamint a verseny- és a civil szféra kezdeményezőkészsége, befektetéseket vonzó eredeti ötletei.
Ha mindez nem is fog egyik pillanatról a másikra megvalósulni, a csatlakozás néhány pozitív hozadékában akkor is reménykedhetünk. Például abban, hogy azon befektetők, akiknek a szemében eddig Ázsia, vagy legalábbis Balkán voltunk, májustól legalább Európa-Külsőként tartanak számon minket, és ennek megfelelően számolnak Magyarországgal, mint befektetési célponttal.
„Európa nagy erőforrása és áramtelepe mindig az itt élő népek öntudatos, egymás ellen és egymás mellett folytatott versenyéből táplálkozik majd. Európa, melynek lakosai közös nyelvet beszélnek, melynek népei elvesztették történelmi öntudatukat, népi becsvágyukat, megszűnne Európa lenni a szónak abban az értelmében, ahogyan az volt, az utolsó háromszáz esztendőben, mikor valóságosan az emberi akarat áramtelepe volt az egész világ számára. Európa ereje a sokszínűség, az ellentét, a vita, az emlékezés, a bizonyítás és a különbözés.” – mindezt Márai Sándor vetette papírra 1942-ben. Ehhez túl sok okosságot mi sem tudunk hozzátenni, így csak annyit fűznénk még a magyar gazdaság uniós versenyéhez: hajrá!
*
Gazdasági szempontból nincs olyan nagy eltérés 2008 és 2009 között, politikai szempontból azonban ég és föld a kettő: a 2009-es euró-bevezetés esetén ugyanis a 2006-os választások utánra eső időszakban kell teljesíteni a szigorú maastrichti elvárásokat, azaz a választási kampányra várhatóan menetrendszerűen megérkező osztogatásnak nem lesz különösebb gátja – leszámítva talán egy kis morgást az Európai Bizottság felől. Az is előfordulhat azonban, hogy a kormánynak „szerencséje lesz”, és 2006-ra szétesik az euró-zóna tagállamainak gazdaságpolitikáját szabályozó Stabilitási és Növekedési Paktum, így a bizottság bürokratái sem akadékoskodhatnak majd az adósságból finanszírozott választási kampány láttán.
*
Light ünnep (UFi; 2004 május)
(...) A mai Magyarországon nyoma sincs a felszabadultságnak vagy valamiféle „EUfóriának”. A GfK Piackutató Intézet mind a tíz tagjelölt országban elvégzett felmérése alapján az új tagországok lakóinak átlagosan 30 százaléka reménykedik az uniós tagsággal járó könnyebb boldogulásban. Magyarországon a bizakodók aránya csak 28 százalék. A magyar válaszadók 77 százaléka biztos az uniós csatlakozás miatt bekövetkező áremelkedésben. Az Európai Unió statisztikai hivatalának felmérése szerint az unió polgárainak negyven százaléka a bővítés előtt néhány hónappal egyetlen csatlakozásra váró ország nevét sem tudta megmondani. Portugáliában 67, Nagy Britanniában pedig 60 százalék egyetlen csatlakozásra váró országot sem tudott megnevezni. Magyarországot a csatlakozásra várók egyikeként a megkérdezettek 12 százaléka említette. A felmérés alapján a tagországok lakóinak hetven százaléka úgy gondolta, hogy nem minden jelöltnek kellene csatlakoznia. Ugyanakkor saját országuk szempontjából költséges, ám mégis fontos és pozitív lépésként értékelték az unió bővítését.
Másodrangú tagság?
Üröm az örömben, nem ilyen uniós menyasszonyról álmodtunk. Gazdasági szakemberek egybehangzó véleménye szerint kezdetben ár- és adóemelésekkel számolhatnak az uniós bővülés után a csatlakozó országok. Kevés magyar fog cukrászdát nyitni Bécsben. Osztrák gazdaságkutatók szerint Magyarországon az infláció 4.7-ről 6.9 százalékra emelkedik 2004-ben. Magyarország eleinte csak korlátozott mértékben tud majd hozzájutni a rendelkezésre álló uniós pénzekhez is, mivel még tapasztalatlan a pályázatok írása terén. Így komoly a veszélye annak, hogy a támogatásra szoruló új tagok közül Magyarország a 150-160 milliárd forintos uniós befizetési kötelezettsége teljesítésével az unió nettó befizetőjévé válik. A magyar kis- és középvállalatok tőkejuttatás híján még a Magyarországon kiírt tendereken is főként csak alvállalkozókként rúghatnak majd labdába. Egy angolszász közmondás szerint a szabadság nem azonos az egyenlőséggel, az igazsággal és a jóléttel. A szabadság önmagában – az csak szabadság. Így van ez az uniós tagság nyújtotta lehetőségekkel is.
A magyar lakosság túlnyomó többsége mind a mai napig nem értette meg, az Európai Unió nem egy egységes központosított szuperhatalom, hanem a tagállamok érdekei szerint működő elsősorban gazdasági, és csak másodlagosan politikai szövetség. Az uniótól csak annyi kedvezményt, csak annyi támogatást kaphatunk amennyit sikerül kiharcolnia a mindenkori magyar kormánynak. Sajnos Medgyessy Péter kormánya nem követett el mindent, hogy ne a lehető legkevesebbet harcolja ki Magyarország számára. Az újonnan csatlakozók és így mi, magyarok is sok tekintetben, egy ideig mindenképpen, másodrangú uniós állampolgároknak érezhetjük magunkat.
*
*
*
Az álszentség és a tartalom hiánya jellemzi a magyar politikát (Interjú Török Gáborral; UFi, 2004 május)
– Szavazótáborának nagyságát tekintve valóban a nyugati néppártokhoz hasonló a két fő politikai erő, a taglétszámukról azonban már kevésbé mondhatjuk el ugyanezt. A széles tagsági bázis feltétele-e annak, hogy néppártnak tekinthessünk egy pártot?
– A kérdés eldöntéséhez érdemes megkülönböztetni két fogalmat, a tömegpártot és a néppártot. Előbbire azt mondhatjuk, hogy „mélyül”, azaz igyekszik minél szorosabbra fűzni a kapcsolatot saját bázisával, növelni tagjai számát és erős kötéseket kialakítani. Az MSZP eleve tömegpártként indult a rendszerváltoztatást követően (egypárti előéletének köszönhetően), míg a Fidesz esetében a 2002-es választásokat követő időszakra, illetve a 2003-as évre tehető a tömegpártosodás. A néppártokra a „mélyüléssel” ellentétben a „bővülés” jellemző, horizontálisan igyekeznek nyitni, bővíteni támogatóik körét. A kevés erős kötés helyett sok gyengére törekednek. Az MSZP az 1994-es választásokkal vált néppárttá, amikor egymaga többséget szerzett az Országgyűlésben, a Fidesz esetében 2002-re következett be ugyanez, illetve 2004-ben már politikai-stratégiai célként is hangsúlyossá vált. (...)
– Mennyire tudják elhelyezni a polgárok az EP-választást és mi a voksolás tétje a pártok számára?
– Az emberek nagy része természetesen nem tudja, mi az Európai Parlament lényege, a választáson résztvevők döntő többsége belpolitikai okokból megy majd el szavazni, ha választott pártja meg tudja győzni arról, hogy van jelentősége a szavazatának. A pártok szempontjából sem önmagában, az elnyerhető mandátumok miatt van elsősorban jelentősége a mostani választásnak, hanem a következő parlamenti választás, 2006 fényében. Az EP-választás után minden párt kaphat egy-egy eposzi jelzőt, mint például „aki 2004-ben sem érte el az 5%-ot”, „aki megnyerte” és „aki elvesztette”. Nézzük az egyes pártokat! Az SZDSZ esetében tűnik a helyzet a legtisztábbnak, Kuncze pártelnök bejelentette, lemond, ha nem érik el az 5%-ot. Az MDF 3% alatti eredménye szinte biztosan Dávid bukását jelenti, a 3 és 5% közötti szereplés talán még megmagyarázható, a küszöb átlépése pedig egyértelmű siker lenne és önálló MDF-listát jelentene 2006-ra. Az MSZP pillanatnyilag nem túl valószínű győzelme Medgyessy megerősödését eredményezné, a viszonylag valószínű döntetlen/csekély vereség megmagyarázható lenne és valószínűleg nem indítana el azonnal erjedési folyamatokat. Az előző alternatívánál valamivel kisebb, de nem csekély esélyt látok a jelentős vereségre, ebben az esetben komolyan felmerülhet akár még a miniszterelnök leváltása is a szocialista párton belül. A választás eredményének a Fideszre lesz talán a legkisebb hatása, egy esetleges és nem túl valószínű vereség rövid távon feltehetően nem ingatná meg Orbán pártelnöki pozícióját, legfeljebb annyiban lehetne érdekes, hogy felszínre kerülhetnének a Fidesz eddig láthatatlan belső törésvonalai – ha léteznek egyáltalán ilyenek.″
*
Oli bácsi a szocializmusról (UFi; 2004 május)
Elmagyarázzuk, hogy a tisztességes, nemzeti érzelmű vidéki szoci olyan mint a gruppenszex: mindenki álmodik róla, de nem akadt bele még senki. Miután gyorsan végigszaladunk a hazai szociáldemokrácia történetén, Garami, Kéthly, Peyer, Mónus, Szélig. Épp csak megállunk az értéktöbblet-elméletnél meg a Takács-Bresztovszky-csoport tevékenységénél, majd oda konkludálunk, hogy a magyar szociáldemokrácia nem létezik. Gyula szomszéd habozva felhozza Szűrös Mátyást. Úgy teszünk, mintha nem hallanánk. A magyar szocializmus szűk körű szubkultúra volt 1945-ig, s amikor meg valódi tömegpárt lett, a komancsok gyorsan lenyakazták. Ezzel a korai szociáldemokráciával is vannak bajaink, pusztán elméleti síkon, a nagy közösségi hepajokról, ahol feloldódik az egyén, az osztályharcról meg az erős központi hatalomról, tervezésről nekünk mindig a tornaöltöző jut eszünkbe; ám ez a kissé voluntarista eszmerendszer is jobb volt annál, amivel ma fut a szocialista párt. A Kádár-rendszerből kimenekítettek néhány emberi mozzanatot, amelyre stabilan támaszkodni tudnak: az irigység, a magatehetetlenség, az önzés, a magán- és a köztulajdon határainak lezser áthágása, egy kis xenofóbia (de spéci magyar fajta ám, elsősorban a határontúli magyarokra fókuszál) és választóik jelentős része ezt eszi, mint kacsa a nokedlit. Az állam fizessen, intézze el, adjon. Fizesse ki, amit last minute úton, pecán, kártyán, kaparós sorsjegyen, piramisjátékon (ld. még: ingatlanszövetkezet) buktam. Jó szoci nincs. A kevés jószándékút már rég félreállították, kirugdalták, aki meg bennmaradt, annak súlyosan megrongálták az etikai érzékét. Hosszú évekig nem lehet büntetlenül cipelni Kovács László aktatáskáját.
*
Hatvan év telt el azóta. Nem mi deportáltuk őket, de magyarok tették ezt 437 600 másik magyarral. Ha kell nekünk a magyar történelem, a múlt, a hagyomány, a közösség (kell), akkor erről is kötelességünk beszélni. Az emlékezés mindannyiunké, és az emlékezés egyetemes. Mert az úgy nem megy, hogy azt mondjuk: az 1910-es népszámláláson mért 54% magyarba beleférnek a zsidók, meg ha büszkülni kell a Nobel-díjasokkal, akkor üstöllést magyarok lesznek ők mind, egyébként meg nem mink voltunk, hanem az Eichmann meg a Szálasi. A buta öregúr által jogszerűen kinevezett magyar királyi kormány tette, az erősen megrostált m. kir. tisztviselői kar és m. kir. csendőrség illetve a thj. városok vezetésének aktív együttműködésével. Nem tudom, lehetett volna-e másképp, megmenekülhettek volna-e, de a tény ettől tény marad.
És voltak egyébként virtigli antiszemiták, akik zsidókat mentettek, mint például Mester Miklós imrédysta képviselő, kultuszminisztériumi államtitkár vagy az az ismeretlen középosztálybeli úriasszony, aki Fenyő Miksát bújtatta, Az elsodort ország tanúsága szerint. És voltak olyanok, mint Jaross Andor, aki a számos zsidó középosztálybeli szavazatát begyűjtő felvidéki Magyar Nemzeti Párt ügyvezető elnöke volt, s aztán belügyminiszterként szervezte a deportálást. A-ból (antiszemitizmus) el lehet jutni B-ig (holokauszt), de van út C-be (embermentés) és D-be (passzivitás) is, ez empirikusan kvázi igazolva van. Eltűnt 420-600 ezer magyar állampolgár: ez számít. A létszám nem lényeges, a vita méltatlan.
A „szembenézés”, meg a „számvetés”, amit fontoskodó bácsik szoktak követelni, így botorság. Ha az ország lakossága kicsődül a Lóversenytérre, s a szélbe kiáltja: „Bűnös vagyok”, attól semmi nem fog változni, hülye újévi fogadalom lesz belőle, érvénye három percig tart. Ellenben, ha mindenki, magában, azzal a mazochisztikus őszinteséggel, amely a XX. századi magyar irodalom és politika legjobbjainak sajátja volt, szembe mer nézni családja, környezete zavaros történeteivel, s fölteszi a kérdést: vajon helyes-e beülni egy zsidóboltba / másfelé nézni mikor levélküldésre kérték az embert / lenyúlni a Rosenfeldék étkészletét, nos, akkor előrébb leszünk. Egyébként a válaszunk: nem, nem helyes. Elítélendő, visszataszító, undorító. És mivel ebben a kicsi országban sokan csak az analógiákból értenek, mondok egy kurva analógiát: elítélendő, visszataszító, undorító, ha valaki kitelepítettek lakását lopta el annak idején, s ma is ott lakik. És nehogy valaki azzal jöjjön, hogy a kettő nem összevethető: a jogtiprás a jogtiprással hadd legyen összevethető, csak itt, csak most. Csendes emlékezetmunka (sznoboknak: travail de mémoire) szükségeltetik, az exhibicionisták megírhatják az eredményt valamelyik napilapba. Már csak azért is, hogy kimászhassunk abból a dzsuvából, ami a jelenlegi magyar szellemi élet meghatározója.
Úgysem, senki és semmi nem hozhatja már vissza azt a 437 ezer lelket. A melegbarna szemű gyerekeket, az öregeket, akik napokig haldokoltak állva a vonaton, ürülékben és mocsokban, az Istent elátkozó anyákat, a konok kamaszokat: ártatlanok szenvedését nem illik méregetni. És mielőtt a XX. századi nagy magyar jelkép, a vagon más áldozatait emlegetné valaki, megjegyezzük: most erről beszélünk.
Ez volt hatvan éve.
Ablonczy Balázs
*