Budapest legnagyobb keresztje, a 4-es metró
2014. január 17. írta: TuRuL_2k2

Budapest legnagyobb keresztje, a 4-es metró

a_Negyes_Metro_Baratai_Reakcio.png

Egy napsütötte januári délelőttön a Négyes Metró Barátai felvonultak, hogy a fővárosi Rákóczi téri építési területen munkára jelentkezzenek. Épp hat éve ennek. Az önkéntes metróépítő civil kezdeményezést intenzív plakátolás előzte meg, igazán mindent megtettük, hogy a budapestiek a magukénak érezzék a rendszerváltás óta megvalósított messze legnagyobb beruházást (talán megbocsátható, hogy önző módon csaptunk némi hírverést a 2008. januári Reakciónak is, amiben bőséges terjedelemben foglalkoztunk a 4-es metróval). 

negyes_metro_baratai_felhivas_plakat.png

Szükség volt ugyan némi időre hozzá, de fáradozásunk meghozta gyümölcsét: maholnap utasokat szállít a legújabb metró.

A 4-es metróvonal átadásával egy 1972-es álom valósul meg – ekkor rögzítették a Budapest és környéke Közlekedésfejlesztési Tervben a metró negyedik vonalaként a Dél-BudaRákospalota útvonalat. A népköztársaságban fogant nyomvonalat már a köztársaság hordta ki. 1998. április 9-én, az országgyűlési választások előtti finisben írta alá az MSZP-SZDSZ-kormány a Demszky Gábor vezette fővárossal a kölcsön- és háttérgarancia-megállapodásokat.

Ma már egyértelmű, hogy amikor '98 novemberében az első Orbán-kormány váratlanul felmondta a 4-es metró építéséről szóló, a Demszky és Medgyessy által érvényes parlamenti felhatalmazás nélkül aláírt szerződést, akkor a '90 utáni Magyarország egyik legfelelősségteljesebb döntését hozta. Hogy mi lett a jutalma érte, mindannyian tudjuk: a Demszky-csapat a 4-es metrót a Fidesz Budapest-ellenességének fő szimbólumává tette, későbbi választási győzelmeiben is komoly szerepet játszott a négyes metró fényes ígérete. (A döntést a Fővárosi Önkormányzat perre vitte, amiben végül 2001 decemberében a Legfelsőbb Bíróság mondta ki, hogy az államnak nem kell fizetnie.)

Demszky_Gabor_Laszlo_Csaba_4-es_metro.png

Magam is meglepődtem, amikor szembesültem vele, de Demszky sem volt mindig a négyes metró igaz barátja. Szegő Iván Miklós 2010-ben írta meg, hogy 1990-ben egy Demszky-sajtótájékoztatón Péterffy Ágoston, az SZDSZ budapesti listájának harmadik helyezettje a következőket mondta: „a fővárosban új közlekedési koncepciót kell kidolgozni, annak ellenére, hogy a jelenlegi általános rendezési tervet alig egy éve hagyták jóvá. Nélkülözhetetlen néhány sürgős intézkedés meghozatala. Így például a kezdet kezdetén le kell állítani olyan beruházásokat, mint a dél-buda-rákospalotai metró, hiszen ez a mintegy 30 milliárdos beruházás helyettesíthető egy 10 milliós megoldással. Fel kell gyorsítani az elsősorban pénzügyi okok miatt lelassult építkezéseket (M0-ás autópálya, Hungária körút, az észak-déli metrószakasz).” Péterffy ugyanezt annak idején a Beszélőben is kifejtette.

A 4-es metró ugyanis igazi rémálom Budapest számára. Az első, a Kelenföldi Pályaudvart a Keleti Pályaudvarral összekötő szakasz 452 milliárd forintunkba kerül (az első szakasz terminus nem feltétlenül helytálló, erősen kétséges ugyanis, hogy lesz-e második). Ennyi pénzből sikerült a föld alatt összekötni város két olyan pontját, ami már amúgy is rendelkezik kötött pályás kapcsolattal (a vasúti sínek), és egyébként a metró menetideje alig lesz kevesebb a két végállomás között, mint ma a 7E buszjáraté. A 4-es metró üzemeltetése évi 6 milliárd forintot fog felemészteni, annyit, mint az összesen épp négyszer ilyen hosszú 2-es és a 3-as vonal együttvéve.

Demszky_Gabor_Hagyo_Miklos_4-es_metro_furopajzs.png

Egészen elképesztő, hogy mennyi értelmes közlekedésfejlesztési lehetőség elől szívott el minden forrást ez a metró. A nagy metródüh közepette többen is (lásd például a VEKE 2005-ös tanulmányát vagy az Index Budapest-rovatának 2006-os összefoglalójátmegpróbálták felhívni a városvezetés figyelmét a sokkal hatékonyabb alternatívákra – hiába. Fel lehetett volna újítani a lassan életveszélyessé váló 3-as metrót, és kivinni végre Káposztásmegyerre. Összekötni a 2-es metrót a gödöllői HÉV-vel. A Nyugati Pályaudvar sínjeit a Kelenföldi Pályaudvaréval a föld alatt. Építeni egy csomó új villamosvonalat. Lecserélni a végüket járó buszmatuzsálemeket. De nem.

Így aztán hamarosan kész a Nagy Mű, és utazhatunk az egyes szakaszain néhány száz méterenként (Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér) megálló 4-es metróval. Az állomások ráadásul nem csak feltűnően sűrűn pettyezik ezt a 7,4 kilométert, de a kivitelezésüknél sem a funkcionalitáson és hatékony üzemeltethetőségen volt a hangsúly. Napfényt a föld alá? Egy metróállomásra? Arra az egy-három percre, ameddig az ember a következő szerelvényre vár és újságot olvas, vagy a telefonját tapogatja? Mi a búbánatnak? Egyedi állomások?! Egy magát luxusberuházásokkal fényező világbirodalom vagy egy sokszor küszködő, posztszocialista ország fővárosáról beszélünk?

Demszky_4_es_metro_fotoz.png

Persze, nagyra értékelem, hogy a Rákóczi téri állomást kedvenc fejedelmem birtokainak neve díszíti, biztosan magam is megkeresem majd Sárospatakot, Munkácsot meg Eperjest a feliratok között, de ehhez nem kellettek volna egyedi építészeti megoldások, a sablonmegállók is kaphatnak optikai tuningot. Amikor vágni kellett a büdzsén, akkor sem a dizájnállomásokon spóroltak Demszkyék, hanem a kelenföldi P+R parkolón. Igaz, ami igaz, ők ezerszer megmondták: az állam rossz gazda.

Akárhogy mosolyog majd Tarlós István a metróavatáson (az avatás olyan a politikusnak, mint gyereknek a karácsony), sokkal helyénvalóbb lenne, ha sírna. Kétségtelen, hogy 2010-ben kényszerpályán volt az új városvezetés metró-ügyben (ami még nem volt kifúrva-lebetonozva, arra is megvoltak kötve a szerződések). Tarlós beszélt ugyan a sajtóbejáráson az ünneplés mellett a koncepcionális problémákról is, de ez kevés. Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése.

Végül búcsúzóul énekeljük együtt:

Budapestnek tempó kell!
Budapestnek levegő kell!
Budapestnek metró kell!
Budapestnek nyernie kell!"

Budapestnek élet kell!
Budapestnek szeretet kell!
Budapestnek nem ígéret
Budapestnek Demszky kell!

Refrén:
Budapestnek tempó kell!
Budapestnek nyerni kell!

Budapestnek több híd kell!
Budapestnek több út kell!
Budapestnek zöld hullám
Budapestnek zöld lomb kell!

Budapestnek tiszta fej!
Budapestnek tiszta kéz kell!...
...Igen, igen, Budapestnek lépést kell tartania Budapesttel!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr385758961

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Budapest legnagyobb keresztje, a 4-es metró 2014.01.17. 07:39:04

Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tevevanegypupu 2014.01.17. 07:55:08

Újra és újra meg kell kérdezni, hogy vajon ki tehet erről az egészről és mikor lesz az illető felelősségre vonása, ha szükséges..

Virág et. 2014.01.17. 08:40:47

A 4-es metró valóban nem egyszerű történet.

Az összköltsége kevesebb, mint 1/7-e a heti moszkvai kalandnak. És akkor nagyon elegánsan nem is foglalkoztunk azzal, hogy ebből (mármint a metróból) mennyit áll az EU.

burnout syndrome (törölt) 2014.01.17. 09:38:46

Miért nincs talpig vasban Dr. Demszky Gábor és az összes a metrót támogató balliberális fővárosi politikus és a Horn-, majd a Medgyessy-, Gyurcsány- és Bajnai kormányok tagjai, parlamenti képviselői?

Ez már bizony az SZDSZ-ből érkezett Tarlós és a FIDESZ-KDNP sara. A többi nem, de a felelősségrevonás elmaradása igen.

S bizony, Tarlós és társai felelőssége lesz a XI. kerület tervezett felszíni tömegközlekedésének olyan orbitális elbaszarintása, amihez képest a bonszájmetró smafu.

vizipipa 2014.01.17. 09:48:17

@Virág et.:

Emlékeim szerint az EU 181 milliárdot áll a 452-ből, vagyis 271 milliárd a saját pénz. De ez nem végösszeg, hisz némi külső rendezés még fog itt jönni az M4 miatt.

Lehet persze, hogy azt a pár (tucat?) milliárdot sosem számítják majd ide, mert ez az összeg így is iszonyú.

Visszacsinálni már úgy sem lehet, épp ezért ne mondjuk még ki a végítéletet. Várjunk ezzel 10 évet.

DezInf 2014.01.17. 10:02:14

A moszkvai mutyi elkendőzésére ez egy elég gyenge próbálkozás.

A blog írója valószínűleg még soha az életében nem utazott tömegközlekedési eszközzel a Bosnyákról a Kelenföldi pályaudvarra.

Kötöttpályás-ótóbusz :))))

Bezzeg a felcsúti vasútvonal az meg fogja oldani a főváros tömegközlekedési problémáit:)))

Szilu Bácsi 2014.01.17. 10:09:14

@Virág et.:
Jól jött ez a paksi bővítés, igaz?
Ezt mostantól mindenre be lehet dobni.
Hány lélegeztetőgép jönne ki belőle? A tanárok és orvosok fizetését mennyire lehetne megemelni 3000 milliárdból? De nem segítek, menni fog az anélkül is.

freehckr 2014.01.17. 10:20:30

@vizipipa: „az EU 181 milliárdot áll a 452-ből”

Vagyis... ha a főváros bevezeti a dugódíjat, ami az egyik feltétele volt a támogatásnak.

„Várjunk ezzel 10 évet. ”

Nem kell annyit várni, hamar el fog jönni az igazság pillanata, ugyanis 2016-ig kapott a főváros haladékot a dugódíj bevezetésére. :)

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2014.01.17. 10:25:37

@Virág et.: Ezzel a tököm teli, hogy "mennyit áll az EU". Egyrészt kurva keveset. Egészen pontosan teljes EU be- és kifizetések különbségének az adott beruházásra annak arányában eső részét. Ha teszem azt minden 90 befizetett ojrónkra esik 10 kifizetett, akkor az olyan nagyon reklámozott EU-támogatásnak éppen a 10%-a a valós. Konkrétan a 4-es metrónál valami 250mrd forint körüli a társfinanszír, ha negyjából helytálló a 105, akkor ez a valóságban 25mrd. a 450-ből. Lófaszt se fizet itten ez EU.

Másrészt az EU pénze sem más, mint adófizetői centek sokasága. Azt miért köll a szélbe szórni? Mire mentség a 4-es kapcsán, hogy EU-s pénz? Egyszerűen nem értem.

Bell & Sebastian 2014.01.17. 10:48:09

@tevevanegypupu: Akkor lesz itt vonás, ha nem húz a vona. Ha húz, akkor is.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.17. 10:55:12

@Virág et.:
A posztból nagyon elegánsan kihagytam, mi lesz, ha az EU komolyan veszi a támogatási szerződésben vállalt utasszámot, amit valószínűleg sosem érünk el, és vissza kell fizetni a pízt. (Ráadásul az EU-s támogatásokkal szemben ott vannak a magyar befizetések, azaz csak a támogatások egy részét szabad külső forrásnak tekinteni az ország szempontjából.)

toportyánzsóti 2014.01.17. 11:01:30

Paksi biznisz terhei 1 év alatt többet fognak kitenni,ráadásul 10 évvel később is ráért volna elqrni szegény putyinpincsi.Érdekes érzés lehet nektek miniberlusca műrepülésén résztvevőnek lenni,várni mikor ömlik a nyakatokba a hányás és ürülék .

szekertabor · provo.blog.hu 2014.01.17. 11:10:48

Végre egy árnyalt megközelítés.
Egyébként a 4-es metró sem tesz mást, mint nagy tömegben benyomja az utasokat az 1 km-nél kisebb sugarú belvárosba, ahol azután szívhatják, az általuk generált felszíni forgalom bűzét. Mert ne legyenek illúzióink, minden ellenkező irányú hazudozás dacára, a metró nem csökkenti, hanem mérhetetlenül megnöveli a felszíni forgalmat. Az Üllői úton sem parkosították pl. a megszüntetett villamossíneket, hanem átadták a gépkocsi forgalomnak, ami ennek ellenére bedugul a Nagyvárad tér és a Ferenc körút között.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.01.17. 11:24:06

@Kinyílott a pitypang. Megírom.: "Ha teszem azt minden 90 befizetett ojrónkra esik 10 kifizetett, akkor az olyan nagyon reklámozott EU-támogatásnak éppen a 10%-a a valós"

Valójában a 2004-2010-es időszakbank minden befizetett 1 eurónkra 2 eurónyi támogatást kaptunk. Az uniós támogatás felét más országok adófizetői állják.

@poszt: "Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése."

Hehe. Ezt a mondatot szerintem nem ide szántad, hanem a belső szerkesztőségi levlistára, nem? :)

Kandeláber 2014.01.17. 11:25:34

Egy csaknem kétmilliós városban igenis szükség van újabb metróvonalra.
Gyors, hatékony, környezetkímélő.
Füstöt okádó, időnként kigyulladó roncs autóbuszoknál mindenképpen jobb.
A Paks miatt jajveszékelőknek pedig figyelmébe ajánlom ezt a cikket, megy szerint az angolok is új atomerőművet építenek, francia és kínai (!) cégek részvételével, 16 milliárd font (5,5 ezer milliárd forint) tervezett költségvetésből.
index.hu/gazdasag/energia/2013/10/21/az_angolok_ujra_atomeromuvet_epitenek/

fradi65 2014.01.17. 12:11:03

A metro költségből Magyarország összes buszát le lehetett volna cserélni :-)
A piros hetes meg száguldozhatott volna !

Locassen 2014.01.17. 12:21:23

@TuRuL_2k2: esetleg a közmunkásokat fel lehetne használni, hogy napi 8 órában metrózzanak oda-vissza. és akkor nem kell visszafizetni.

tevevanegypupu 2014.01.17. 12:46:16

@Bell & Sebastian:

Attól tartok ezt is megúszták. Pedig volt olyan lázárálmunk, hogy majd mégiscsak lesz. Ha már nem vonták legalább húznák őket. Deresre.

mement 2014.01.17. 12:49:42

"Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése."

Elmondtad. Megirtad. Joggal érzed magad kurva nagy királynak, hisz ez jó mulatság, férfi munka volt...:/

Virág et. 2014.01.17. 13:48:55

@Szilu Bácsi: Mellélőttél. Szerintem sem ördögtől való a paksi bővítés és én is az oroszokra gondolnék elsőnek.

Ami nem tetszik: a nagy hallgatás és mutyi, a derült égből aláírt szerződés. Mert ez gyanús. Visszaélés-gyanús. Közgép - Orbán-vej kitömős gyanús.

Ami még nem tetszik: a seggszáj, ami az egész orosz üzletet jellemzi. Vagy a korábbi kínait. Vagy a tandíjat. Vagy a manyup pénzeket. Stb.

Ami ráadásként nem tetszik: a hasonló léptékű IMF-hitel nemzettragédiaként lett megélve és megírva jobboldalon. Ez a hitel meg az elmúlt 40 év legjobb üzlete. Miért finomabb a ruszki pénz az EU-snál? Melyik unió a jobb, az európai vagy a szovjet? (Ez gonosz volt, de sajnos találó.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.01.17. 16:35:40

hogy hogy nem Demszky a legnagyobb kereszt?!

Uva 2014.01.17. 16:39:58

ezt most a paksi sztori miatt dobtátok be?
lerágott csont, mindenki tudja, hogy a négyes metró el van kúrva

is 2014.01.17. 16:56:37

A 4-es Metróból sok párt kaphatott, úgy mint a Margit hídból, az autópályákból stb. Pl. azon ifjoncok sapkája, munkaruhája a képen is nyilván valamiből ki lett fizetve, és garantálom, hogy az is korrupciós pénz volt, tudhatóan FIDESZes.

Turul, turul, most azon sajnálkozol, amiből évekig a te pénzedet is fizették? Komolyan szembehugyozod a saját bevételi forrásod? Mivel Mo-n pont Orbán tiltotta be a rendes pártfinanszírozást, ezért azóta is ezen a módon szedik ki a szükséges pénzt. Pl. Paksból számilliárdokat fognak kiszedni. És te oda is beállsz majd egy kis pénzmagért. Miattad (is) lett ilyen drága ez a metro.

És ezzel a háttérrel írogatsz ilyeneket.

tobeor 2014.01.17. 17:02:10

Az egy dolog, hogy a fidesz botránysorozataiból csak néha-néha kaptok fel egy-egy ügyet, és azt is ilyen "ízé..khm..naaa" módon posztoljátok, de hogy valami gyenge ürüggyel elkezdjetek metrózni is? :)

Cifra Kaloda · http://cifrakaloda.blog.hu 2014.01.17. 17:08:52

Bátorkodunk ajánlani mozgóképünket, amely látszólag nem kapcsolódik a témához, ám végül mégis.
cifrakaloda.blog.hu/2014/01/17/_csak_ferit_tartsuk_tavol

Ghézaa 2014.01.17. 17:28:10

"A 4-es metró üzemeltetése évi 6 milliárd forintot fog felemészteni, annyit, mint az összesen épp négyszer ilyen hosszú 2-es és a 3-as vonal együttvéve."
Aztán azt lehet tudni, hogy miért ilyen drága az üzemeltetés?

Makkasz 2014.01.17. 17:30:06

Mekkora szerencse, hogy legalabb az aram olcso lesz hozza, mert orbi alairt 3700 mrd Ftos hiutelszerzodest oroszokkal, nosza vett is rajta egy atomeromuvet az oroszoktol, amit majd az oroszok latnak el urannal.

Parlamenti felhatalmazas nelkul.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2014.01.17. 17:39:46

"Ma már egyértelmű, hogy amikor '98 novemberében az első Orbán-kormány váratlanul felmondta a 4-es metró építéséről szóló, a Demszky és Medgyessy által érvényes parlamenti felhatalmazás nélkül aláírt szerződést, akkor a '90 utáni Magyarország egyik legfelelősségteljesebb döntését hozta. "

ez pont olyan, mint hogy "az ócsai lakópark a Gyurcsány-korszak szimbóluma"

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2014.01.17. 17:43:48

amúgy ennek a posztnak éppen most mi is az aktualitása?!??

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.01.17. 17:51:12

Na az übergagyi MSZP csicskák már megint Paksoznak..

Holott a 4-es metró pusztán pénzkidobás, Pakd pedig megtérülű beruházás, és a hamarosan lejáró szavatosságú erőmű blokkok szükséges utánpótlása végett van.

Amire 2009-ben az MSZP megkötötte a szerződést, a mostani pityogó MSZP csicskák legnagyobb örömére.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.01.17. 18:02:36

A mostani paksi erőmű minden éve tiszta nyereség,a kettő együtt pont 18 forintos átlagáron fogja adni az áramot.mire a régi lejár addigra az új ki lesz fizetve.
Ennyiért nem lehet szélerőműből energiát kapni.
A bős nagymarost is meg kellett volna építeni,és nem visszacsinálni a félig kész erőművet.
Remélem azt is megépítik Orbánék.
Lesz esély rá ha maradnak.

♔batyu♔ 2014.01.17. 18:07:42

Lehet Demszkyéknél reklamálni.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.01.17. 18:09:26

Itt egyedül az MSZP csinált segget a szájából.
2009-ben még az MSZP verekedte keresztül a bővítésről a törvényt.
Ma már csak a Fidesz áll mellette.

"2009. március 30-án 330 parlamenti képviselő (vagyis szinte a teljes jobb- és baloldal együtt) fogadta el a 25/2009. országgyűlési határozatot. E határozat kimondja: „Az Országgyűlés előzetes, elvi hozzájárulást ad az atomenergiáról szóló törvény alapján – összhangban a 2008–2020 közötti időszakra vonatkozó energiapolitikáról szóló határozattal – a paksi atomerőmű telephelyén újblokk(ok) létesítését előkészítő tevékenység megkezdéséhez.”

feketeesfeher 2014.01.17. 18:24:08

A 4-es metró eklatáns példája annak, hogy a magyar társadalom mint szerkezet diszfunkcionálisan működik.
Még azok is hajlandóak voltak ebből pénzt keresni, akik tudták, hogy baromság, vagy legalább azzal tisztában voltak, hogy elképesztően elavult a koncepció.
Viszont mindenki gyáván menekült a felelősségek elől.
És ez jottányit sem változott az elmúlt években.
Majd büszkén átadja a fidesz is meg Tarlós is ott fog mórikálni.

Aki meg mondana erről valami értelmeset, azt majd leütik vascsővel.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.01.17. 18:34:22

@feketeesfeher:

A 4-es metró annak ekletáns példája, hogy az MSZP totálisan inkompetens minden téren.

Elbaszott szerződések, hátrahagyott adósságok, és mindezért 100 milliós jutalmak a főcsicskáknak.

elizon pucsnik 2014.01.17. 18:43:46

Valahol régebben olvastam,mire is volna jó. Az összes trógert,akit illet,be lehetne zárni a járatba,egy kézi hajtányon mehetnének fel,s alá,aztán elvitatkozhatnának,ki, mikor ,mit ,mennyiért qrt el.

feketeesfeher 2014.01.17. 18:48:34

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

Hülye barom vagy.
Inkább matass a székletetben, azzal mindannyian jobban járunk.

Ignore ON

mizie 2014.01.17. 18:53:56

Demszky egy utolsó féreg volt.
Szerencsére azóta nem rabolják szét az országot a konzervatívnak álcázott kommunista taknyok.
Ja de.

csi szi 2014.01.17. 19:00:51

@Virág et.:
Csakhogy a négyes metró nem fog áramot termelni. Hacsak nem a Széles-féle energiacellával látják majd el, ami kicsatolja a semmiből a zenergiát. :)

Nash vs. Keynes 2014.01.17. 19:01:22

@Virág et.: Ja Virág et, csakhogy az atomerőmű áramot termel amire szüksége van az iparnak, ergo szépen kifizeti saját magát. A metrót meg majd mások fizetik (te nem, felteszem)

Nash vs. Keynes 2014.01.17. 19:05:34

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

Elég megnézni milyen szerződéseket kötöttek az mszp/szdsz urak/elvtársak a metró kivitelezőivel.
Na ezért olyan drága,

shwarcz bácsi 2014.01.17. 19:06:42

Nem kell elmenni szavazni, emberek! Le kell szarni az egészet.

Szúnyog 2014.01.17. 19:22:32

@Uva: Az nagyon kevés, hogy mindenki tudja, el van kúrva. Az összes döntéshozónak vizsgálat alatt kéne állnia, a sok hülye majmot meg, akik 1998-ban az I love M4 kitűzővel szaladgáltak (kb. a Milla-s kör) meg sorba állítani, s leköpködni.
Demszky verte végig, Demszky bűnhődjön. Meg a sok szakértő és tanácsadó, akiknek a nevei ott virulnak millió papíron.

vezér01 2014.01.17. 19:24:11

@Virág et.: Meg tudja mondani valaki,hogy a hasonló léptékű IMF kölcsönből mit építettünk?

a fene tudja még · http://hatker.blog.hu 2014.01.17. 19:34:37

a blogger gondolom valami vidéki idióta

♔batyu♔ 2014.01.17. 19:35:05

@vezér01: Meg. SZDSZ-es és MSZP-s villákat.

♔batyu♔ 2014.01.17. 19:36:32

@feketeesfeher: Hagyjuk már ezt. Orbánék elég jól elmondták erről a véleményüket, mellesleg alternatívákat kínálva.

A ballibsiknek azonban metró kellett, mert a vezetőiknek is az kellett.

op tomi 2014.01.17. 19:51:15

a posztról: ölég demagóg lett...

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2014.01.17. 20:27:51

@Virág et.: Afelől megnyugtatlak, hogy MINDEN nagyberuházáson loptak eddig MINDEN kormány alatt. A síkvidéki völgyhidak és alagutak is így épültek, meg a négyes metró is, meg minden. Akárki építette volna meg paksot, akármelyik kormány, nyilvánvalóan lopott volna. A Fidesz nem tartozik e téren a gátlásosak közé, de hát az MSZP sem. Abban egészen biztos vagyok, hogy ha most tavasszal a választások után visszamondjuk a putyini szerződést, aztán pályáztatunk ugyanerre (mert nekem nincs kétségem, hogy legkésőbb öt éven belül meg kell kötni azt a szerződést), akkor drágább lesz a következő. Erre már van is precedens, Medgyessyék pályáztatás nélkül kezdtek autópálya-építésbe 2002-ben, ám a nagy (saját táborban is keletkezett) felzúdulás után Megyó visszavonta a szerződést, és inkább közbeszerzést hirdetett. Az eredmény közismert, legalább 10%-os áremelkedés. Hasonlóra számíthatunk: mint azt elmondta egy kiugrott exfideszes exállamtitkár-helyettes vagy mi, mindenképpen az oroszok nyertek volna a pályázaton is, mert csak ők voltak hajlandóak finanszírozni is az üzletet, ezért aztán nyilvánvaló, hogy komédia lenne újrapályáztatni, csak hogy ugyanaz a pályázó nyerje meg, mint aki már most is van.

Azt nem tudom, hogy valóban jó döntés volt-e itt és most Putyinnal megegyezni, ebbe egyáltalán nem látok bele. Azt sem tudom, milyenek a trendek, tehát hogy érdemes lehetett-e volna még néhány évet várni. De ellentétben a négyes metróval, erre mindenképpen szükség volt, legfeljebb más feltételekkel. Ez független attól, hogy Orbán kormányzása jelentősen alulmúlt-e minden épeszű várakozást (igen), vagy hogy jobb alternatívát jelent-e a baloldali szövetség (szerintem nem, de ismerek értelmes embereket, akik szerint meg igen, vagy akik szerint mindkettőt ki kéne dobni a pébe, stb.)

_most_ 2014.01.17. 20:34:25

@vezér01: az imf kölcsön nem lett elköltve, már vissza is van fizetve, az orosz kölcsön mikor lesz, ja alig 30 év múlva :D

fehérfarkas 2014.01.17. 20:37:52

@DezInf: "A moszkvai mutyi elkendőzésére ez egy elég gyenge próbálkozás.
A blog írója valószínűleg még soha az életében nem utazott tömegközlekedési eszközzel a Bosnyákról a Kelenföldi pályaudvarra.
Kötöttpályás-ótóbusz :))))"

A 4-es metrót nem az új paksi erőmű építéséhez hasonlítanám, hanem a Városliget tönkretételéhez, ami 150 milliárd forintba fog fájni. Számos helyen lehetne múzeum negyedet létrehozni, és nem belső kerületek zöld tüdejét kellene tönkre tenni ehhez.
Ehhez képest a 4-es metró nem is drága.

A kötörr pályás autóbusz = metróbusz, és létezik számos országban. Egy brazil nagyvárosból indult ki az ötlet, de ma már Isztambulban és Dzsakartában (Jakarta) is bevezették. Egyébként mindkét városban a metrobusz mellett hagyományos metrót is építenek (persze más vonalon). Isztambulban tavaly óta már metró közlekedik a Boszporusz alatt, vagy Európát Ázsiával már metró köti össze :)
A metróbusz Bp-en is jó lenne, de a jelenlegi közútfejlesztés az útszűkítések irányába halad (mindtha a várovezetés azzal számolna, hogy ha továbbra is a Fidesz marad hatalmon, akkor az autó akkora luxus lesz, hogy csak a gazdagok engedhetik meg maguknak, és így az autóforgalom drasztikusan lecsökken, és már nem lesz szükség széles utakra), és így nem férne el.

hackbard.celine 2014.01.17. 21:04:24

@TuRuL_2k2: Gyönyörű példája az aranyhal effektusnak.
"Latorcai János, a Fidesz, az FKGP, az
MDF és az MDNP közös főpolgármester-jelöltje a konferencián tartott előadásán elmondta: ... Újta kell gondolni a 4-es metró nyomvonalának
kijelölését, s célszerű Újpalota és Gazdagrét bevonása a tömegközlekedésbe."
1998. szeptember 28., Magyar Nemzet

Tehát a kormányváltás után a 4-es metró vonalának bővítéséről volt szó!

1998. októberében lementek az önkormányzati választások, Orbán elvesztette Budapestet.
Utána jött a bünti, előtte szó nem volt sem a kampányban, sem a már kormányon a metró beruházás leállításáról.
Legalább a baráti sajtó korabeli cikkeit és a kormányzati nyilatkozatokat érdemes lett volna egy ilyen röffenet előtt elolvasni, visszaemlékezni, hogy kronológiailag milyen sorrendben, milyen ok-okozati összefüggések mentén történtek az események.
Az tény, hogy Budapestre nézve Orbán legkártékonyabb és legköltségesebb intézkedése volt a 4-es metró leállítása.

darvaskristof 2014.01.17. 21:07:23

Ez a 4-es metró - valóban nagy hiba volt megépíteni. A város csak akkor kezdhetett volna bele, hogyha a teljes Újpalotáig tartó szakaszra lett volna pénze. Ennek hiányában egy olcsóbb megoldást kellett volna találni (pl. villamos). A 4-es metró olyan, mintha lenne 1200 forintom kajálni és abból egy drága étteremben eszem egy csésze levest, ahelyett, hogy egy kifőzdében vegyek egy teljes menüt.

Viszont azok, akik Demszky-t meg az I love M4 jelvényt viselőket (rajtam is volt!) akarják leköpdösni, meg bilincsben látni, álljanak már meg egy pillanatra!

Demszky főpolgármester volt, és nem közlekedési szakember. A tervet nem ő készítette el.
A politikai felelősség természetesen a politikusoké, de a fő felelős a SZAKMA. Nem Demszky volt az egyetlen, akit meghülyítettek ezzel, Latorcai '98-ban nem a metróval kampányolt?
Sok oka lehet, hogy a '90-es években a közlekedési szakemberek miért ilyen elavult nézeteket vallottak, sőt, sokak szerint a közlekedésmérnöki képzés sem teljesen up-to-date. Szakemberek javasolták a Kiskörúti villamos megszüntetését is, és politikusok döntötték el, hogy a Kiskörúti villamos marad és punktum.
Demszkyék annyiban hibásak, hogy nem jó szakértőkre hallgattak. De vajon lettek volna-e jobbak? '95-96-ban milyen volt a választék?

darvaskristof 2014.01.17. 21:11:43

@fehérfarkas: Még reménykedem, hogy a Városligetbe tervezett múzeumi negyed valami miatt meghiúsul. Pénzhiány miatt, vagy a Levegő Munkacsoport elég hangosan tiltakozik (nem mintha ez mostanában nagyon érdekelné a politikát).

Ha a BRT-re gondolsz "metróbusz" alatt, az a kolumbiai Bogotából származik, de Budapestre teljesen alkalmatlan. Olyan városokban lehet sikeres, ahol már 6-8 sávos autópályák vannak.
Budapesten inkább a villamosfejlesztés lett opció, illetve az 5-ös metró előrébb hozása.

Alfőmérnök 2014.01.17. 21:20:19

Valahol azt hallottam, hogy azért kellett megváltoztatni az eredeti nyomvonalat, mert az építkezés során beleütköztek volna az ÁVH által a föld alá deportált emberek tetemeibe. Igaz ez?

fehérfarkas 2014.01.17. 21:28:21

@darvaskristof:
Azon nem veszünk össze, hogy melyik városból származik, mert én tudom, hogy Curitiba a város neve és Braziliában van, és 1974-brn hozták létre, míg a bogotait meg 2000-ben :)
A lényeg az, hogy a világ több metropoliszában is bevezették.

Abban teljesen igazad van, hogy ez egy nagyarányű közútfejlesztéssel járt együtt, és széles főtvonalhálózatot is létrehoztak mellette. Bp-en meg ezzel szemben csak szűkítik a főutvonalat. A Thököly út felújított szakaszát is 2x1 sávra leszűkítették. Lassan a falvakban szélesebb utak lesznek mint a fővárosban, ha ez így megy tovább. És csodálkozunk a hatalmas dugókon, és azon, hogy a kis mellékutcákban próbál egyre több autós kerülőutakat találni (és így a nyugodt csendes kis mellékutcák is forgalmas, zajos, szmogos utakká válnak).

Egyébként Bp-nek a nagy előnye, hogy van egy jól kiépített villamoshálózata. Ez a belső városrészek összekötésében nagyon jó, de a külvárosok és az agglomeráció felé már metrobuszok olcsóbbak és gyorsabbak lennének. Hiszen a metróbuszoknak nem a belvárosi közelekedést kell kiváltania, hanem az agglomeráció és a külvárosok lakosságának a városba való bejutását gyorsabbá tenni. Valamint a távoli városrészeket egymással összekötni.

harcospacifista 2014.01.17. 21:46:58

A metrót legalább akarta a pórnép!
és nem is drága, csak 6 milliárd évente. Tudtad hogy naponta majdnem 1 millió ember metrózik? az évente 365 millió. megírod?

Atommutyit megírod? 3000 milliárd
Trafikmutyit megírod? 550 milliárd
Nyugdíjmutyit megírod? 3000 milliárd
Lajos cégét megírod? mire leírom mennyi, már sokkal több!
És azt hogy a Lázár halmozta fel a legnagyobb önkormányzati adósságot?
És azt hogy Varga Mihály hazudik?
És Pintér olajfoltos nadrágja?

Mondd csak Téged Lajos fizet?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.17. 21:56:19

a VEKEnek a belvarosi szakasszal semmi gondja nincsen, szerintuk eppen az a jo szakasz!!! a belvaroson kivul milyen allomasok is vannak? a keletipu a kelenfoldipu meg meg ketto terecske... talan a ketto terecskenel nem kellett volna hogy megalljon, de ha mar amugy is megy egy setametro, akkor azt el kell ismerni hogy kibabralas a tobbiekkel hogy ott nem all meg!!!

tehat a VEKE ilyen iranyu megnyilvanulasa nagyon komolytalan volt...
fokent hogy feszkoznak a Rakoczi uti villamossal, az egy vicc

darvaskristof 2014.01.17. 21:58:27

@fehérfarkas: Ezer bocs, erről a brazil hálózatról még nem hallottam.

A többivel vitatkoznék. A dugó a sávok számától függetlenül kialakul. Éppen a BRT-t bevezető városok példájából tudjuk, hogy 6-8 sávos városi autóutak is bedugulnak, mert az autóforgalom minden rendelkezésére álló helyet kitölt.
Budapest keskeny utcái adottság, nem döntés kérdése. A házakat nem lehet arrébb tolni. A Rákóczi úton is csak úgy fér el a két sáv + buszsáv, hogy a parkolást megszüntették, és a házakat helyenként árkádosították. A Thököly út kapacitásának csökkentése pedig egy teljesen logikus lépés. Ha a Rákóczin úgy is csak két sáv tud haladni és ennyi jön a Kerepesi felől, akkor a Thököly úton sok haszna nem lenne két sávnak, mert a Rákóczi úton úgyis koppanna a forgalom, cserébe a buszok sem tudnának haladni.

A BRT az Budapestre teljesen alkalmatlan rendszer és nem csak az utak szélessége miatt. Mint egy felszíni vasútvonal vágná ketté a környéket és tenné tönkre a városszövetet. BRT-t Budapesten egy helyen tudnék elképzelni, az M3-as bevezető szakaszán. Ehhez az autók rendelkezésére álló területet 2x2 sávra kéne csökkenteni, ez várhatóan ellenállást szülne.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.17. 22:17:52

ez a P+R is csak egy szajtepes...

1500 -rol lecsokkent 300 ra

nezzuk meg mit jelentene 1500 P+R!
az M2 -n van
"Legnagyobb szállítási teljesítmény (utas/h/ir) 15 656"

sajnos nem talaltam az M4hez adatot de feltehetjuk hogy csucsidoben 7500 lenne orankent, azaz 12 percnyit jelentene az a nagy P+R

WOW ez aztan komoly...

fehérfarkas 2014.01.17. 22:42:19

@darvaskristof:
Csakhogy a Thököly további, a fel nem újított szakasza pedig 2x2 sáv. Tehát ez egy ilyen homokóra alakzat, ami beszűkül egy részen, majd újra kiszélesedik. Ráadásul a Thököly megy ki Újpalota felé, csak a Bosnyák tértől Csömöri út néven folytatódik.

A BRT azért nem vágja ketté a várost sehol sem, mert más városokban az emelt szintű kereszteződéseket, és a föld alá levitt kereszteződéseket már évtizedek óta ismerik. Ahol nem, ott is megismerték az elmúlt 10-15 évben.
Azért az gáz, hogy most már egy 3. világbeli metropolisz úthálózata fejlettebb Közép-Európa 2. legnagyobb metropoliszáénál. Budapest a 2,5 milliós metropoliszövezetével a 2. legnagyobb Közép-Európában, és egyedül Berlin nagyobb ennél.

Nézd 1990-ben még Isztambulban sem hitte el senki, hogy lehet metróbuszt építeni (ráadásul nem is egy, hanem több vonalat is). Hogy lehet 6-10 sávos városon keresztülvezető főutat építeni. Hogy lehet új villamos és új metróhálózatot is építeni. Hogy lehet a Boszporusz alatt metrót, vasútat és autópályát építeni, valamint emellett új Boszporusz hidat is. És mindemellett 12 millió fát is lehet ültetni a városban, és a város elhanyagolt parkjait felújítani, és mellette új parkokat is létrehozni.
1990-ben nemcsak mi "nyugatiak" (azért idézőjel, mert most ebbe magunkat magyarokat is beleértem) nem hittük ezt Isztambulról, de még maguk a törökök sem.

is 2014.01.17. 23:16:58

@Alfőmérnök: aha, a Köztársaság téren, a híres Földalatti Kazamaták miatt kellett változtatni. meghallották a kopogást.

ja, de ott megy.

@Ghézaa: erre én is kíváncsi vagyok, de betippelem, hogy
- mások a biztonsági előírások;
- ez a metro végig föld alatt megy;
- benne van egy-két remíz, vagy egyéb építmény, ami a másikakban nincs, csak Turul ezt persze elfelejtette velünk közölni
- egyéb infok, amikből kiderülne, hogy valahol mégiscsak alma van körtével összehasonlítva, csak lásd előző pont

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2014.01.17. 23:39:46

Budapest nincs akkor meretu, hogy ilyen jellegu kotottpalyas beruhazasokat kelljen veghezvinni. A varos nem novekszik, a tomegkozlekedes a kozpontot viszonylag jol lefedi, nincsenek torlodasok az eddigi metrokban, ezen a korridoron pedig a kb. 6000 utas/ora*irany forgalmat egy jobb villamosvonal elvitte volna. Budapesten inkabb az agglomeraciobol bezudulo napi forgalom a problema, ahhoz meg inkabb a heveket, vasutat kene fejleszteni. Nem az a gond a negyes metroval, hogy sok penzbe kerul/fog kerulni (a harmas metro felujitasa is szazmilliardos nagysagrendu lesz, a kettese is az volt, igy azert az az erveles nem allja meg a helyet, hogy a 6 milliard forintos uzemeltetes draga, a harmasra nem koltunk ennyit, viszont az uj szakaszok is szarra mentek 15 ev alatt), hanem hogy a penzt egy nem letezo problemara koltottuk el. A kozlekedesi koncepcio nem egy alapos tervezes eredmenye volt, ahol vegigvettek Budapest kozlekedesi gondjait es mondjuk 20-30 lehetseges projektet megvizsgaltak koltseg-haszon elemzesekkel, majd kivalasztottak azokat aminek van ertelme, hanem Demszky megmondta hogy metrot kell epiteni es mindent erre szabtak. Ez a hozzalllas amugy nem csak az elozo kormany/varosvezetes sajatja, lasd Tarlos siman felulirja a kozlekedesi szakemberek altal hozott intezkedeseket, mert zavarja, hogy 3 perccel tovabb kell ulnie a koruton a kocsijaban. Mindenesetre egy hatalmas lehetoseget szalsztott el Budapest, hogy elhetobb varos legyen, es helyette lett egy metro ami 500 meterenkent fog megallni, rohejes mennyisegu utassal.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2014.01.17. 23:43:00

@csentecsa: Az adott idopontban az orosz allam a csod szelen allt, es az orosz metroepitok nem voltak hajlandoak belevagni a projektbe, mert feltek hogy elfogy a finanszirozas. Nem veletlenul fizetett Oroszorszag MIG-el meg motorvonattal.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.18. 00:54:31

Csúsztatott poszt. A csúsztatott palacsintát jobban szeretem.

harcospacifista 2014.01.18. 01:06:30

@csentecsa: kérdezd meg Viktortól, ő 2007-ben pontosan tudta, meg is mondta, hogy az oroszokkal üzletelni hazaárulás.

Amúgy semmi bajom nem lenne egy tisztességes eljárással - remélem tudod mire gondolok...

Ez így elfogadhatatlan, nem véletlen indult be az őszinteségkommandó:
- Lázár szerint az EU már rábólintott, az EU szerint ez nemigaz, ők még egy szót se válaszoltak
- Lázár szerint az évszázad üzlete, de a szerződés titkos, Vargamisi szerint meg még azt se tudjuk, hogy milyen kamatot számolnak a bolsik
- Lázár szerint
- az Alaptörvény 37. cikk (3) bekezdése szerint nem vállalhat a magyar állam olyan pénzügyi kötelezettséget, aminek eredményeként a GDP-arányos államadósság a 2013-ashoz képest növekedne. Akkor ez a 3000 milliárd micsoda, fagyipénz? ja nem! Hitel... ájjáájááj

Én értem hogy jó üzlet meg minden, de mondd
Téged nem zavar, hogy folyamatosan pont az ellenkezőjét csinálják, mint amit mondanak? (tudoood: Ha-zud-nak éjjel és nappal)

Neked komolyan imponál, ha a Főnök az arcodba hazudik, közben meg úgy tesz, mintha ő lenne az erkölcsi főistenség?

beeni 2014.01.18. 01:06:42

a cikk nagy részével mélyen egyet tudok érteni, egy dologgal azonban nem: miért is Demszky és a baloldal nyakába van varrva az egész történet, miközben Tarlósék görcsösen a választásokra időzítették az átadást?

harcospacifista 2014.01.18. 01:08:57

Amúgy azt kell mondjam, hogy ezzel az atommutyival a Nemzet Viktora lett a legsikeresebb baloldali kampányguru.

sajnos

harcospacifista 2014.01.18. 01:16:49

@Kandeláber: nem értem, mintha az lenne a kérdés, hogy jó üzlet vagy nem.

A probléma nem az atomerőművel van.
AZ A PROBLÉMA AHOGY EZ A DÖNTÉS MEGSZÜLETETT.

Az a gond, hogy homlokegyenest mást mondtak 5 éve

Ha ugyanezt a szocik csinálják, akkor Vityáék simán kiátkozták volna őket.

Ez egy erkölcsi bukta. Ez a Fidesz Öszöde, csak a direkt beismerés hiányzik.

Világosan kiderült, hogy nem az ország érdekli őket, csak a saját üzleteik és a hatalom.

Ha valaki szerint ez elfogadható - mert óóó ilyen a politika, óóó a szocik is ugyanezt... óóóó hát hol élsz te, az szerintem szánalmas.

Én annak idején azt mondta, hogy Ferinknek le kéne mondania. (nem mondott le)
Most azt mondom, Viktornak mennie kell. (nem fog)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.01.18. 01:35:35

@Kinyílott a pitypang. Megírom.: "Ha teszem azt minden 90 befizetett ojrónkra esik 10 kifizetett, akkor az olyan nagyon reklámozott EU-támogatásnak éppen a 10%-a a valós."

Orbán az, aki szereti azt kommunikálni, hogy az EU-s támogatásokkal gyakorlatilag a saját pénzünket kapjuk vissza, de ez nem így van: nagyságrendi a különbség.

gerygreyhound.tumblr.com/post/54684713612/orban-viktor-legujabb-hazugsaga

Szúnyog 2014.01.18. 02:45:34

@beeni: azért bazdmeg, mert ők csinálták.

2014.01.18. 05:32:16

@tevevanegypupu: Ne vicceljen, ezért szobor jár.

Demszkynek.

(A Fospumpának pedig börtön: mert akadályozta)

politikailagnemkorrekt 2014.01.18. 08:01:36

@Virág et.: aha. csak az a beruházás termelő.Azaz: az ország elektromos áram termelésének 30%-a onnan jön majd. Ez meg... szóval: ne is haragudj, de hihetetlenül demagóg vagy.

tevevanegypupu 2014.01.18. 08:04:53

@Lion K:

Hát én nem bánom, öntsék szoborba.

politikailagnemkorrekt 2014.01.18. 08:07:50

@fehérfarkas: "zöld tüdejét tönkretenni"... kedves demagóg barátom, a tökig burkolt Felvonulási tér /'56-osok terére gondolsz? Csak mert az épületek oda lesznek zömében elhelyezve. Lszi,legalább kicsit gondolkodjál!

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2014.01.18. 10:07:00

@// Gery Greyhound: Tisztában vagy a "nagyságrendi" kifejezés jelentéstartalmával?! 10x-es lé jön vissza?! Vagy 100x-os?! Mondjuk én hasraütöttem ezzel a 90-re 100-zal, lehet ám, hogy 60-ra 100. Akkor ennek a faszommetrónak a hangoztatott 2/5-e helyett úgy 20-25%-át állja az EU. Szóval csak mi álljuk a javát. És ettől függetlenül sem tűnik különösebben értelmes dolognak szélbe szórni laza 500mrd-ot.

DezInf 2014.01.18. 10:38:03

@fehérfarkas:

A kötöttpályás Keleti-Kelenföld összeköttetésen buktam ki :)))

Ez pont olyan, mint a Ferihegyi metró gondolata.

Sokféleképpen meg lehet oldani egy város tömegközlekedését, de maffiapolitikaii vetésforgóban nálunk sosem fog sikerülni.

Ezek több kormánycikluson átívelő projektek, amiben normális esetben kellene egy konszenzus.

Nálunk az sosem volt, és addig nem is lesz amíg ezeket az élősködő politikai-gazdasági maffiákat el nem söpri valaki/valami.

Kandeláber 2014.01.18. 10:50:13

@harcospacifista: Mondj nekem olyan politikust, aki mindig igazat mond.
Mert én nem tudok.

na4 2014.01.18. 10:56:52

A 4-es metró az SZDSZ-es haverok szörnyszülötte, aminek a terheit természetesen a többiek nyakába varrták. Ehhez még vegyük hozzá amostani paksi bővítést... Szuper, sikerült úgy jól és igazán térdenlőni magunkat. Bravo.

ZBR 2014.01.18. 12:24:12

@szekertabor:
Ez baromság. Aki metróval jön be, az pont, hogy nem fog büdösíteni.
Ami az Üllői úttal történt az egyfelől még másik koncepció volt: ott az volt a lényeg, hogy a forgalomhoz igazítva bővítsd a kapacitást. De hiába ömlenek be 4 sávon az autók, ha bent már csak két sáv van, fel fognak torlódni.
Másfelől pedig nem árt demográfiai, városszerkezeti változásokat nézni, sok minden változott itt a 70-es évek óta.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Valóban van benne csúsztatás: pl. a "csomó" villamosvonal, ami megújulhatott volna. Csomó meg is újult. Van ami viszont ténykérdés, amivel egyet lehet érteni: túl sok, túl fényűző megálló épült, túl drágán. A folytatás is kérdéses, pedig ennek akkor lesz igazán értelme.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.18. 12:44:55

@ZBR:

"túl sok, túl fényűző megálló épült, túl drágán. A folytatás is kérdéses, pedig ennek akkor lesz igazán értelme. "

- Maximálisan egyetértek.

fehérfarkas 2014.01.18. 13:52:57

@politikailagnemkorrekt: ""zöld tüdejét tönkretenni"... kedves demagóg barátom, a tökig burkolt Felvonulási tér /'56-osok terére gondolsz? Csak mert az épületek oda lesznek zömében elhelyezve. Lszi,legalább kicsit gondolkodjál! "

Láttad egyáltalán a terveket? Tudod miről szól az ún Múzeum Negyed projekt? Szerinted a Felvonulási térre pár épület kerül 150 milliárd forintba? (a jelenlegi tervekben szerepel ez az összeg, de a megvalósításakor ennél sokkal több is lehet, ahogyan az más magyar megaberuházásoknál megszokott)
Milyen épület ami ennyibe kerül? Valami hiper-szuper hi-tech felhőkarcolók?

Egyébként a tervekben nemcsak a Felvonulási térre épülnek dolgok. Bár, ha csak oda épülne, még az sem jó, hiszen az tavasztól őszig végig programokkal, rendezvényekkel és fesztiválokkal van teli. És nem sok olyan nyílt hely van a városban, ahol ilyen nagyságú rendezvényeket lehet úgy tartani, hogy van elegendő parokolóhely is.

Az egész Múzem Negyed szakmailag teljesen kidolgozatlan, dilettáns. A hatalmi önkény és a hatalom közeli cégek/beruházók pénzsóvárgásáról van szó: 150 milliárd forint lenyúlásáról. Ja, hogy közben a Városligetet teszik tönkre? Az őket nem érdekli.

Nem lenne rossz egy valódi 21. sz-i színvonalú múzeumi negyed - de a tervek messze vannak a színvonalastól. Ráadásul nem a Városligetbe kellene tenni, hanem pl. barnamezős beruházásként megcsinálni. 150 milliárd forint hatalmas összeg. Abből bőven futná barnamezős beruházásként való kivitelezésre is. Ha akarnák- de sajnos nem akarják.

fehérfarkas 2014.01.18. 13:54:42

@DezInf:
Ebben sajnos igazad van, hogy az ilyen nagy kormányciklusokon átívelő projektetek csakis konszenzussal lehet jól megcsinálni. Ilyen pedig nálunk nincs.

szekertabor · provo.blog.hu 2014.01.18. 15:09:25

@ZBR: "Ez baromság. Aki metróval jön be, az pont, hogy nem fog büdösíteni. "

A stílus téged minősít. Ráadásul még igazad sincsen. Budapesten a közlekedési légszennyezettség és a tömegközlekedési átbocsátókapacitás egyenes területi korrelációt mutat. Vagyis ahol a legtöbb ember halad át tömegközlekedéssel (villamos, metró, hév, troli, busz), ott a legnagyobb a kipuffogógázok aránya, holott a közhelyes lózungok szerint ott kellene a legkisebbnek lennie, hiszen a tömegközlekedés károsanyag kibocsátása sokkal kisebb, mint az egyéb gépjárműhasználaté. Ennek egyetlen értelmes magyarázata pedig az, amit olyan nagy hangon tagadsz, hogy a tömegközlekedési csomópontok elképesztő mértékű felszíni közlekedést generálnak.

Nem is lehetséges másként, hiszen a legsűrűbb forgalom magához vonzza a többi forgalomvonzó létesítményt is, elsősorban a piacot (áru, pénz, munkaerőpiacról beszélünk), de a kulturális, adminisztratív, oktatási , egészségügyi, stb. létesítmények is előszeretettel települnek forgalmi csomópontokba, vagy annak közvetlen környékére. Márpedig ezeket nem lehet a föld alatt kiszolgálni, az áru, építőanyag, szolgáltató eszközök beszállítása, és a hulladék, bontási törmelék, elszállítása csak a felszínen lehetséges. Mindenki, aki csak egy nagyobb méretű szerszámtáskát visz magával, vagy koszos munkaruhát kell hordania, autóba száll. Én a belvárosban dolgozom, és naponta látom, hogy aki nem beosztott irodamunkát végez, az mind autóval kénytelen bejönni.

Tehát az ok és okozat felcserélése nélkül a helyes összefüggés: a tömegközlekedési csomópontok megnövelik a felszíni forgalmat. Minél kevesebb csomópont van, annál nagyobb a csomópontokra eső felszíni forgalmi terhelés, ami további tömegközlekedési fejlesztéseket kényszerít ki, és így tovább, egészen a végső összeomlásig. Az ördögi kör csak azzal törhető meg, ha új kapcsolatokat létesítünk a szükségleti pontok között, alternatív közlekedési csomópontokat fejlesztünk, távol a központ szívóhatásától.

Deszkás 2014.01.19. 06:24:24

@burnout syndrome: Ne feledjük, annak idején a Fideszes főpolgármester jelölt, SP 5-ös metróval kampányolt a 4-és mellett.

Valóraváltógép 2014.01.19. 11:21:26

@szekertabor: " Ennek egyetlen értelmes magyarázata pedig az, amit olyan nagy hangon tagadsz, hogy a tömegközlekedési csomópontok elképesztő mértékű felszíni közlekedést generálnak. "

Vagy az, hogy mivel azok a legjobb és leggyorsabb útvonalak, úgyis arra mennek az autósok is. :)

" Mindenki, aki csak egy nagyobb méretű szerszámtáskát visz magával, vagy koszos munkaruhát kell hordania, autóba száll. "

Néha csüccsenj fel egy metróra vagy buszra, csodákat fogsz látni.
Az autó kényelmesebb, az igaz. Munkaruhát miért nem munka előtt veszik át? Igénytelen melósnak lenni akkora erény, hogy hirdetni is kell?

harcospacifista 2014.01.19. 17:28:22

@csentecsa:
Te atomenergia szakértő vagy? Vagy csak idézted a kormányzati papgájokat?

- volt bármilyen szakmai egyeztetés? nos a szakmai szervezetek szerint nem
- volt bármilyen politikai egyeztetés? hát az ellenzék szerint nem
- rábólintott az EU? Igazmondó Lázár János szerint igen, az EU szerint meg véletlenül sem. nicsak, vajon miért kellett hazudnia?
- tudod hogy milyen kamatot fizetünk? Vargamisi szerint még nincs megállapodás a kamatról
- fejlett országok atomba fektetik a pénzüket? nem, a fejlett országok diverzifikálnak, azaz megújuló erőforrások, klasszikus erőforrások és valamennyi az atomenergiára
- láttad az aláírt szerződést? nem, titkosítva lett

a fenti körülmények alapján mi ez, ha nem mutyi?

nem vagyok atomellenes, nem vagyok oroszellenes, de ELFOGADHATATLAN, hogy egy ilyen horderejű döntést így hozzon meg Alcsút és Felcsút Szellemi vezére.

harcospacifista 2014.01.19. 17:37:57

@Kandeláber:

OK, és akkor vállat vonsz, mondván jól van ez így?!?

Amikor Gyurcsány hazudott akkor is csak rábólintottál? Vagy Orbánnak szabad hazudnia, mert ő egy nemzeti gazember? Orbánnak szabad Putyinnak pucsítani, mert ő antikommunista? Orbán haverjai nem oligarchák, hanem hazai vállalkozók - akik nem lopnak, hanem a nemzetet gyarapítják? folytathatnám napestig

vagy nem az a lényeg, hogy hazudik (mintahogy a fidesz hatalmon folyamatosan hazudik), hanem az, hogy bevallja-e?

ne gondold, hogy balos vagyok, elegem van mindkét társaságból (bár valójában a kettő egy, vak is lássa), európai országban szeretnék élni, ahol legalább törekvés van a tisztességes politizálásra, ahol nem vonsz te se vállat, amikor a miniszterelnök csapata szénné rabol TÉGED IS, ahol értelmes, betartható szabályok vannak, ahol nem része a fél ország a korrupciónak.

és olyan szomorú, amit írtál...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.19. 21:21:02

@szekertabor: total logikus, hogy a belvarosban a melos az kiszaladgal 2 orankent bedobalgatni az orankenti 525 Ft -ot
hiszen annyira fontos hogy a retek gatyeszeben tudjon bemenni melozni :)))

Kandeláber 2014.01.20. 09:27:28

@harcospacifista: Nincs jól, de így van.
Csak szemellenzős, mindkét oldali párthívők fogadják tapsviharral a bálványaik nyilvánvaló hazugságait.
Így lett sz öszödi beszédből az elvakult gyurcsányistáknak "igazságbeszéd", és így vesznek be mindent kritikátlanul Orbántól a fidesz-hívők.

szekertabor · provo.blog.hu 2014.01.20. 10:50:34

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:
"total logikus, hogy a belvarosban a melos az kiszaladgal 2 orankent bedobalgatni az orankenti 525 Ft -ot
hiszen annyira fontos hogy a retek gatyeszeben tudjon bemenni melozni :)))
"

Rendkívül vicces, de nem. A főnöke szaladgál ki kétóránként - anyázva - hogy a céges furgon parkolási díját bedobálja, amennyiben a munkaterületen nincsen parkolóhely. Bármilyen furcsának is tűnik, de én voltam melós, és bizony ez volt a gyakorlat. Egyszerűen képtelenség másképpen odavinni a helyszínre a szerszámokat, létrát, állványokat, veszélyes anyagokat (pl. gázpalack) munkaruhát, mint autóval. És ehhez nem kell építkezni, elég, ha a kábel TV-t telepíted, vagy a gázkészüléket szereled. Egy kábel TV szerelő pl. vagy minden helyszínre egyenként megy ki, vagy autóval viszi a modemeket. A jelenlegi munkahelyemről, amíg nem volt céges kocsi, taxival jártunk ki a helyszínekre, ha valami meghibásodott, vagy rendeltek tőlünk valamit.

harcospacifista 2014.01.20. 15:52:08

@csentecsa: szajkózod a HírTV-t.

- Ki beszélt versenyről a paksi atomújhodás kapcsán? Mr Orbán. Igen, 2013 elején! Lett verseny? jáááj azt minek, a Tévedhetetlen úgyis jól dönt majd...

- Ki mondta, hogy elfogadhatatlan, hogy egyetlen párt verje államadósságba agyongyötörtö kies hazánkat? Mr Orbán, 2008 -2013-ig. Nincs is jobb egy kis orosz hitelnél, mi?

- Ki szapulta az MSZP-t azzal, hogy "A magyar emberek nélkül nem lehet az őáltaluk megtermelt millárdok sorsáról dönteni" meg azzal, hogy "átláthatatlan péngüyeken keresztül lopikálnak közpénzt"? Mr Orbán, ki más

Láttad a szerződést? NEM mert titkos.

Ismered a kamat mértékét? Nem, mert azt majs később határozzák meg.

Ez alapján meztelen a király.

ÉRTSD MÁR MEG - amit fent is írtam - SEMEI BAJOM AZ OROSZOKKAL MEG AZ ATOMMAL. NEM VAGYOK SE BALOS SE ZÖLD!

de tűrhetetlen, hogy felcsút királya ilyen módon hozon döntéseket. Ráadásul úgy, hogy még Ő is ezt gondolja.
Ellenzékben persze.

harcospacifista 2014.01.20. 15:54:50

@Kandeláber: egyetértünk.

Szerintem a megoldás:
Pártokfeletti civil kontroll erősítése.
fékek, ellensúlyok, oknyomozó újságírás, független média.

Jesszusom... pont itt írom pont ezt?!?!

Jááj

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.20. 23:12:45

@szekertabor: szerintem meg hatalmas poen...

hogy van napi 4e Ft erre, a helyett hogy megprobalnak valahogy megoldani, pl. hetvegezni

ismerosnel is meloztak belvarosban a kecon, elso nap felvonulas, majd 2-3 honapig max heti egyszer epitoanyag hurcibalas, de nem az hogy minden nap odamentek volna es parkoltattak volna az autot

tehat maradjunk abban hogy egy kicsit koltoi tulzassal eltel, es azt hiszed hogy melos csak a te fajta munkadat vegezheti ahol ki kell vonulni autoval majd levonulni meg aznap
melos meg nem csak ilyen van...
süti beállítások módosítása