Fehér mint a tej: az isztambuli expressz tanulságai
2014. január 03. írta: pinter.bence

Fehér mint a tej: az isztambuli expressz tanulságai

20130205-recep-tayyip-erdogan-torok-miniszterelnok3.jpg

Terebélyes korrupciós ügy borzolja a kedélyeket Törökországban: az eddig egészen egységes Erdoğan-kormányzatot három érintett miniszter lemondása rengette meg. A modern Törökország egyik legsikeresebb miniszterelnöke pedig olyan lépésekre kényszerült, melyek hosszú kormányzásának végét jelenthetik. Az események ismertetése után azt vizsgáljuk meg, milyen tanulságokat vonhatunk le ebből az egészből Magyarországra vonatkoztatva. 

Alig pár hónappal a Gezi Park beépítése ellen tiltakozó, vízbe és könnygázba fojtott demonstrációk után megint ezrek tüntetnek az utcán Recep Tayyip Erdoğan és kormánya távozását követelve. Most azonban magasabbak a tétek, bár végső soron kapcsolódnak a nyári ügyhöz: a márciusi önkormányzati választás előtt három hónappal kiterjedt korrupciós hálózatra derült ugyanis fény, mikor december 17-én az ügyészség utasítására 52 személyt vett őrizetbe a rendőrség, köztük a belügy- és a gazdasági miniszter, valamint a várostervezési és környezeti miniszter fiát, nem is beszélve Ali Ağaoğlu építőipari mogulról, vagy az egyik isztambuli kerület polgármesteréről. Ezzel egy időben több mint négy és fél millió dollárnyi, cipősdobozokban tárolt készpénzt foglaltak le az állami tulajdonú Halkbank központjában, miközben Süleyman Aslant, a bank vezetőjét is elfogták. 

A vádak szerint az érintettek a befolyásukat felhasználva olyan isztambuli területeket nyilváníttattak beépíthetővé, melyeket egyébként védettnek nyilvánított a helyi önkormányzat. Eközben persze kihasználták a lehetőséget arra is, hogy zsíros fejlesztési megbízásokat szerezzenek egy bizonyos körnek. A török tőzsde és a líra mélyrepüléssel reagált az eseményekre. Mint később kiderült, a nyomozás akkor indult, mikor az orosz hatóságok egy reptéren 18,5 millió dollárnyi bőröndbe rejtett készpénzt foglaltak le, s ennek kapcsán egy Oroszország és Törökország közötti pénzmosó hálózatot derítettek fel. Erdoğan miniszterelnök ekkor még nem volt hajlandó kommentálni az történteket. 

Másnapra aztán beindult a kormányzó párt gépezete: először új ügyészek kerültek a nyomozás élére, aztán a rajtaütéseket végrehajtó rendőröket bocsátották el vagy helyezték át. Az AKP alelnöke már ekkor a pártot célzó „külföldi csoportokról” beszélt, és valami olyasmiről, hogy Törökország jobban teljesít, ezért támadják a kormányt irigyei. Azt is mondta, hogy nem fogják hagyni magukat. Nem is tették. Erdoğan aznap este nem mással, mint Orbán Viktorral tartott közös sajtótájékoztatóján erősítette meg az alelnök fenti szavait: „Az ügynek nemzeti és nemzetközi vonatkozásai is vannak. Néhány nemzetközi körökkel együttműködő kollaboráns alá szeretné ásni Törökország gazdasági sikerét”. Azt is hozzátette, hogy a török emberek a 2014-es önkormányzati választások során válaszolni fognak erre a kihívásra. Mintha csak összebeszélt volna a magyar miniszterelnökkel a találkozón. 

Az éjszaka folyamán a három érintett miniszter benyújtotta lemondását. Másnap már az AKP háza tájáról is érkeztek olyan vélemények, hogy amennyiben bármi alapja van a nyomozásnak, akkor nem szabad azt akadályozni. A következő napokban egyre több ilyen vélemény hangzott el. Erdoğan közben bővítette a feltételezett „konspirátorok” körét az amerikai nagykövettel, akit kiutasítással fenyegetett meg. Az USA ugyanis nem nézi jó szemmel, hogy a törökök az Iránnal szembeni embargó ellenére tovább üzleteltek az országgal, csak lírában fizettek az olajért. Az irániak a lírát török bankokban – főleg a Halkbankban – helyezték letétbe, majd a líráért aranyat vásároltak. Erdoğan szerint tehát az USA, Izrael és a közelmúltban még az AKP-t támogató Fetullah Gülen és mozgalma áll a korrupciós nyomozás mögött. Utóbbi híveinek kifüstölése ma is folyik, elemzők szerint ezzel állhat összefüggésben a rendőrségi és a tervezett igazságszolgáltatási tisztogatás.

December 21-én végül 24 embert tartóztattak le az üggyel kapcsolatban, köztük a belügy- és a gazdasági miniszter fiát. Ugyanezen a napon rendeletben kötelezték a rendőrfőnököket arra, hogy tájékoztassák feletteseiket a folyamatban lévő, ügyészséggel közösen folytatott nyomozásokról – akkor is, ha ezek a nyomozások éppen a feletteseiket érintik. A korrupciós ügy kapcsán utcára vonuló tüntetőket a rendőrség ugyanúgy könnygázzal fogadta, mint nyáron. Erdoğan retorikája december 24-re változni látszott kissé, mikor azt mondta: akik érintettek a korrupcióban, azoknak felelniük kell a tetteikért (vö. „aki adót csal, annak börtönben a helye”). Kissé gyengítette a bejelentést, hogy az egyik gyanúsított édesapja, a gazdasági miniszter végig ott állt mellette a beszéd közben. Másnap a miniszterelnök a korrupciós ügy egyik fő gyanúsítottját, Reza Zarrab iráni-azeri üzletembert dicsérte, mivel szerinte Zarrab sokat tett Törökország gazdasági növekedéséért. Erdoğan kijelentette: a kormány az ügyben olyan tiszta (fehér – a szerk.), „mint a tej”. 

December 25-én kisebb fordulat állt be az ügyben. A három érintett miniszter lemondott, a várostervezési és környezeti miniszter nem is akárhogy: Erdoğant is lemondásra szólította fel, mivel állítása szerint semmit nem tett a miniszterelnök jóváhagyása nélkül. Erdoğan erre nem reagálva egy egyébként is tervezett kormányalakítást jelentett be aznap este. Még ezen a napon érkezett a hír, hogy a rendőrség az igazságügyi miniszter utasítására nem volt hajlandó végrehajtani az ügyészségtől érkezett, újabb 30 ember letartóztatásáról szóló parancsot. A meg nem erősített hírek szerint a korrupciós ügy második körének gyanúsítottjai között Erdoğan miniszterelnök fia is helyet kapott. December 26-a után az AKP több tisztviselője is lemondott.

*

Ez történt eddig. Érdemes megjegyezni, hogy a hadsereg, mely az elmúlt száz évben pont ilyen alkalmakkor avatkozott be Törökország politikai életébe, s „védte meg” egy jól irányzott puccsal a szekuláris demokráciát, most hallgat. Pontosabban bejelentették, hogy nem fognak beavatkozni a politikai vitákba. Ebből az irányból tehát mára nem fenyegeti semmi Erdoğant és kormányát, tettek érte az elmúlt években, amikor a Pöröly fedőnevű puccsterv és az Energekon-ügy kapcsán lefejezték a hadsereget.

A 2003 óta stabilan kormányzó, általában iszlamistának tartott, magát azonban konzervatívnak mondó AKP pozíciója ennek ellenére megrendülni látszik. A kormány és a kormánypárti lapok a miniszterelnök összeesküvés-elméleteit hangoztatják, miközben azt is gyanúsnak tartják, hogy valaki angolul twittel az eseményekről. Az még Budapestről nézve is elmondható, hogy a kormányoldal – megalapozottan, vagy megalapozatlanul – teljesen belelovallta magát ebbe az elméletbe, s ennek következtében teljesen elhibázottan kezelte a válságot. A korrupció meglétét tulajdonképpen nem tagadják (mert nem is lehet), érveik kimerülnek annyiban, hogy az ügy azért került most elő, hogy a „konspirátorok” aláássák Erdoğant és pártját a választások előtt. Eközben a kormány olyan „kétharmados” lendülettel csapott oda a nyomozást lefolytató rendőrségnek, amilyet a Fidesz erős emberei nedves álmukban sem tudnak elképzelni. Ha a hazai ellenzék diktatúrát kiált Orbán minden egyes lépésére, akkor nem is tudom, mit kiáltanának most Törökországban. 

*

Apropó, Orbán Viktor. Mint fent említettük, a magyar miniszterelnök épp a botrány kirobbanásakor járt Törökországban: új példa bizonyítja tehát az Orbán-átok elvét. Emlékszünk ugye, alig pár nappal azelőtt járt a magyar miniszterelnök Egyiptomban, hogy elkezdődtek a tiltakozások, amelyek megbuktatták Mubarakot. Aztán ott volt a litván miniszterelnök és a grúz elnök, akik Orbán Viktor látogatása után kaptak ki a választásokon, ahol pedig nagyon esélyesek voltak. A szintén futballista Erdoğan tehát morcosan gondolhat most vissza a sok szempontból rokon magyar miniszterelnökre, aki viszont vigyázó szemeit Isztambulra kell, hogy vesse. 

Egy olyan hatalomkoncentráció nagy próbatételét (vagy végét?) láthatjuk ugyanis most, amilyet Orbán Viktor elkezdett kiépíteni az elmúlt három évben. Az AKP ugyanolyan földcsuszamlásszerű győzelemmel került a hatalomba 2003-ban, mint a Fidesz 2010-ben, és ugyan parlamenti képviseletük az elmúlt két választáson kisebb lett, a 2011-es választáson a választók majdnem fele mégis rájuk szavazott, ahogy az várható a jövő évi magyar választásokon is. A Fideszhez hasonlóan a teljes jobboldalt tömörítő AKP arra használta fel a páratlan felhatalmazást, hogy megtörje a hadseregben és az igazságszolgáltatásban meglévő tradicionális kemalista túlsúlyt és elfogadottá tegye a vallásos megközelítést. Ehhez hasonlóan a Fidesz első sorban arra használta a kétharmadot, hogy megtörje a magyar közélet tereinek tradicionálisan baloldali túlsúlyát. Egyik párt sem félt mindeközben az addigi jogállami kereteket feszegető, újraszabályozó eszközöket is alkalmazni. 

A parlamentben az AKP-nak jelenleg 327, a baloldali kemalista CHP-nak 135, a nacionalista MHP-nak 53 képviselője van. Az 550 fős parlament fennmaradó 35 képviselője formálisan független, egyébként pedig a kurd BDP támogatta őket. A jövő évi magyar választásokon hasonló helyzet állhat fel a jelenlegi várakozások szerint: a parlamentet továbbra is a Fidesz fogja uralni, miközben viszonylag „erős” képviselete a szövetségbe kényszerített gyenge „demokratikus” ellenzéknek és a nacionalista Jobbiknak lesz, míg a példában a kurd függetleneknek talán az esetleg bejutó LMP-t tudjuk megfeleltetni. Véleményem szerint jó esély van a hatalmi viszonyok ilyesféle, Törökországhoz hasonlító időleges konzerválódására Magyarországon. 

Nem lehet szó nélkül elmenni Erdoğan és Orbán szinte pontról-pontra megegyező retorikája mellett sem. Mindkét kormányfő szerint az ellenzék a külföldi hatalmakkal szövetkezve próbálja aláásni pártjuk áldásos tevékenységét, megbélyegezve tulajdonképpen minden olyan véleményt, amely nem őket támogatja. „Erdoğan univerzumában állam és párt egy entitásban egyesültek, s bármilyen ellenvélemény egyenlő a hazaárulással” – írja a török helyzetet elemezve Erik-Jan Zürcher. Ismerős a retorika.

Egyébként Zürcher szerint Erdoğant sem a hadsereg, sem saját pártja nem lesz képes megbuktatni. Előbbi állítás okairól fentebb szóltunk, utóbbiról Zürcher azt mondja, hogy mivel az AKP egy vezetőközpontú párt, nincs esély arra, hogy Erdoğan nélkül létezhet. Sokkal valószínűbb forgatókönyvnek tartja, hogy a török üzleti körök lassan nem szövetségesként, hanem problémaként fognak tekinteni az EU-csatlakozásra is egyre szkeptikusabban tekintő Erdoğanra és kihátrálnak a miniszterelnök mögül, miközben egy új jobboldali alternatíva tömeges kilépéseket fog okozni az AKP-nál. 

Tanulságos, hogy a „szent cél” érdekében alkalmazott, nyakló és önkritika nélküli hatalomkoncentráció, illetve a jogállam korlátaival való machináció vezethet sok tekintetben eredményre, járhat vele együtt gazdasági fellendülés, imponálhat a választók egy részének. Ám végül oda vezethet, hogy akár – legyünk naivak – az „élcsapat” szándékai ellenére is teret enged a korrupciónak. Az ennek következtében előálló helyzetet pedig meg lehet védeni egy ideig – de csak egy ideig. Vannak mutyik, amik még beleférnek a népnek, a NAV-botrány sem botrány (konkrét bizonyítékok hiányában), de eljön az a pont, ahol a hatalmi arrogancia megbosszulja magát.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr645717740

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fehér mint a tej: az isztambuli expressz tanulságai 2014.01.03. 17:13:01

Tanulságos, hogy a „szent cél” érdekében alkalmazott, nyakló és önkritika nélküli hatalomkoncentráció csak részben vezet eredményre.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.03. 19:28:35

Ezek szerint a török államgépezet nincs olyan fokban Erdogan uralma alatt, mint a magyar OV-é alatt. A magyar rendőrség nem merné három miniszter fiait letartóztatni...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.03. 19:34:23

@Urfang:

Mesélj, milyen a jó korrupció?!

corrumpo, etc. 3.

sajátl. egészen eltör,

1) megsemmisít, elpusztít, tönkre tesz, elront: c. frumentum incendio, domum et se igni; c. ungues dentibus (költ.), megrágja; catena c. manus, felsérti; c. spem, libertatem. Innen A) gyengít, erőtlenit, megvisel, -rongál: equi corrupti macie; c. res familiares, megrontja. B) elveszt, meghiusít, haszontalanná tesz; diem alicui, azt cselekszi, hogy a nap valakire nézve haszontalanul teljék el; c. occasionem, opportunitatem, használatlanul elillanni engedi; quodcunque addebatur subsidio, id corruptum timore fugientium, kárba ment.

2) dologról elront, roszabbá tesz, aquam, mores civitatis, orationem.

3) személyről, elcsábít, megront, adolescentem, milites; küln. megveszteget, megvásárol, c. aliquem pecunia, largitione, önállóan is: c. milites, ut fugiant.

4) tárgyakról, meghamisít, elteker, elfacsar, tabulas publicas, famam; c. nomina (helytelen kimondás v. más hiba által). Innen gyaláz, meggyaláz, megbecstelenít, nobilitatem.

corruptio, onis, nn. [corrumpo] (ritkán )

1) romlottság, megromlott állapot: morbus est c. corporis; c. opinionum, fonákság.

2) megrontás, elcsábítás, megvesztegetés.

Urfang 2014.01.03. 19:44:54

@bbjnick:

Jó korrupció = trafikmutyi, földmutyi, navmutyi, szerencsjátékmutyi, stb.

A jó korrupció fő ismérve, hogy a fidesz csinálja (a ballib és jobbik korrupció már a rossz kategória) és a nemzeti nagytőkések a kedvezményezettek, nem pedig az idegenszívű oligarchák, és ha valakinek nem tetszik a jó korrupció, az idegen hatalmak zsoldjában támad a saját nemzetére és hazájára.

Ilyen egyszerű. Így lesz a korrupció jó, így lesz a párt a nemzet, a párt a haza, a párt a vallás, a pártfőtitkár pedig Élő Isten.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.03. 20:53:01

a NAV-botrány sem botrány (konkrét bizonyítékok hiányában)"

az mszp és a fidesz hozzáállása mindenképpen jelzésértékű

te mit csinálnál ha megvádolnak lopással a boltban a biztonsági őrök?
nem lenne gyanús ha nem akarnád megmutatni a táskádat, hanem még el is szaladnál? a fidesz ezt csinálja.
több bizottsági ülésen ahol ott volt Horváth, egy fideszes bizottsági tag sem ment el, pedig ott lett volna a helyük, azért kaják a fizetést, pedig ha olyan nagyon ártatlanok, egyem a kis szívüket, akkor nagyon könnyen élére állhatnának a kivizsgálásoknak, bizottságlétrehozásoknak

teljesen egyértelmű hogy bűnösök.

A parlament nemzetbiztonsági bizottsága kedden zárt ülésen hallgatta volna meg az áfacsalások ügyében több állami szerv vezetőjét és a vádakat megfogalmazó Horváth Andrást is, az ülés kezdetén azonban Kocsis Máté, a bizottság fideszes tagja kezdeményezte, hogy az áfacsalással kapcsolatos összes napirendi pontot töröljék. A bizottság végül 8:4 arányban, kormánypárti többséggel levette a napirendről a meghallgatást.

www.origo.hu/gazdasag/20131210-ismet-megfurna-a-fidesz-horvath-andras-meghallgatasat.html?sec-1

A Fidesz nem támogatja Horváth András parlamenti meghallgatását. Ha a Fidesz képviselői nem vesznek részt az albizottság ülésén, amelyen a NAV-botrányt kirobbantó egykori adóellenőr meghallgatását tervezték, a testület nem fog tudni összeülni szerdán

www.index.hu/gazdasag/2013/11/26/meghallgatjak_horvath_andras_a_parlamentben/

kkbk.blog.hu/2013/11/28/az_mszp_utolso_megkisertese

a nav-ügyben simán elmehetett volna a fidesz a bizottságokba, aztán meg elmeszelik az ügyészség, bíróság által, rejtve, nem először tenné ezt a rendszerváltás után az elitpárt(ok), de nagyon ostobák, még SZÍNLEG se akarják kivizsgálni a nav-ot, én komolyan fel nem foghatom, hogy lehetnek ilyen ostobák a fidesz vezérei. primkó komcsik, nem tudnak gondolkozni. bezzeg a földvédelmi törvénynél tudják mit kell hazudni.

Alfőmérnök 2014.01.03. 23:06:24

Ki az a bácsi a képen?

vizipipa 2014.01.03. 23:53:42

@freehckr:

A magyar választópolgár nem egy egységes csoport. Nagyon sok különböző szempontokat preferáló csoportocskából áll össze.
Vannak az idealisták, akik hisznek, az érdekemberek, akik a zsebük szerint döntenek, a racionálisok, akik szerint van egy követendő cél/út (amiben persze nem biztos, hogy igazuk is van), az érzelmi függők (szeretem Orbánt/Gyurcsányt), a követők, akik hallgatnak a szüleikre/férjükre/feleségükre/gyerekükre/akárkire (vagy éppen azt juszt se), satöbbi, satöbbi.
És van az élet több ezer kérdése (munka, tanulás, egészségügy, kultúra, nyugdíj, fejlesztések, közlekedés...), amiből pár tucatban mindenki érdekelt, a többiben meg nem annyira (legalább is így tudja/gondolja).
A sokváltozós egyenletrendszert - aminek nem mindig csak egy megoldása van - mindenki maga rendezgeti, változtatva a súlyozó tényezőket, egyszerűsítve a számára lényegtelen változókkal, ismeretei/nemismeretei szerint.

Találkozott már valaki olyan - érdeminek tekinthető - felméréssel, hogy ténylegesen milyen szempontok szerint szavaznak a választópolgárok? Egy igazi jó, szociológiai mélységű felméréssel?
Ami túl megy azon, hogy a pártot/politikust is úgy kell eladni mint a mosóport? Hogy a párt/mosópor reklám milyen viszonyban van a személyes tapasztalattal?

Örömmel vennék egy olyan felmérést ami a választópolgárok legalább kétharmadát jól definiálható kategóriákba sorolná.
Nem biztos hogy szép kép lenne, de nem ártana szembenézni vele.

xxiv 2014.01.04. 00:49:44

@ArmaGedeon: szerintem előzetes engedély nélkül még egy kisvárosi polgármesterét sem

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.04. 01:43:15

@vizipipa: és mi lenne a megoldás szerinted?

Tündér_Lala 2014.01.04. 09:43:15

Tényleg mi a megmondás ?

Korrupció volt, van és lesz. Azért azt is szögezzük le, hogy a rettenetesen túldimenzionált állítólagos "trafik mutyi" Fletóék alatt fel sem tűnt volna. Ők már ott tartottak, hogy a kiscsinovmyikok is milliomosok akartak lenni (és lettek is).

Másrészt mint ahogy mindenhol ezt az ország röhögve kibírná. Nem mintha nem kellene kűzdni ellene minden eszközzel, mert közéleti méreg az a javából.
A valódi kérdés azonban mégiscsak az, hogy az országot hová vezetik.
A nagyon nagyon demokratikus és baloldaliak arra adjanak választ (legalább maguknak), hogy mi szolgálja az emberek döntő többségének az érdekeit .

Az a gyakorlat, hogy mindent elidegenítünk (lehetőleg külföldieknek), ölbetett kézzel nézzük ahogyan a lakósságtól ilyen olyan módszerekkel beszedett távozását az országból és az egyre szegényedő embereknek segélyt adunk a még dolgozók terhére ? (Nem utolsó sorban a dolgozókat agyon terhelve a segélyezetteket pedig az igénytelenségbe és a lumpen létbe csúsztatva.)

Vagy a monopól cégeket visszavéve, az országba termelési kapacitást telepítve és ezzel tömegeknek munkát adva (ezzel hasznos értelmes emberi létet teremtve számukra) lehetőséget adunk nekik, hogy dolgozzanak magukért, családjukért és még tágabb közösségükért. Nem utolsó sorban ennek a munkának az ellenértékéből fenntarthatóvá válnak a nagy közszolgáltatások (egészségügy, nyugdíj,
államaparátos stb.)

Már boccs, de én szeretném látni a magyar gazdasági csodát, tömegek munkához jutását lehetőség szerint a termelő szektorban (mert az ez által előállított (csere)érték jelentheti az egész ország boldogulásának alapját).

Ez a lényeg. A korrupció ellnen pedig tenni kell, de nem azért mert ez volna a lényeg, hanem azért, mert veszélyezteti a folyamatok jobb irányba fordítását, a morális alapokat, mérgezi a közbizalmat.

Tündér_Lala 2014.01.04. 09:52:57

a lakósságtól ilyen olyan módszerekkel beszedett távozását

a lakósságtól ilyen olyan módszerekkel beszedett pénz távozását

Boccs, némi technikai nehézség nyomán az alany kimaradt,

S=klogW 2014.01.04. 10:18:58

@Tündér_Lala:

és a lakÓsságot komolyan gondolta?
magát nem szívesen gondolnám bunkó pestinek.

Tündér_Lala 2014.01.04. 10:29:14

@S=klogW:
Igen hibás, viszont nem zavarja az értelmezést.
A gondolatokhoz valamit ?

Pelso.. 2014.01.04. 11:02:44

@Tündér_Lala: Tehát, ne külföldre menjen a haszon, hanem maradjon, ez ok. Csakhogy a korrupció ettől egy szikrányit sem csökken, fentebb valahogy gondolati kapcsolatot jól látok?
Valamint, a hazai, termelő (s exportképes!!) ágazatokba potenciális befektető réteget semmi sem gátolta abban, hogy spekuláció, ingatlanbiznisz, párttámogatás stb helyett esetleg az előbbiekbe szálljanak be, ezután még kevésbé fognak. Maradna az állami szerep, bőven ingyenélőkkel, rokonsággal, pártkatonákkal.

S=klogW 2014.01.04. 11:09:55

@Tündér_Lala:

annyira azért talán ismeri a nikem, hogy tudja, a leírtakat hasonlóan látom.
annyi kiegészítést tennék, hogy egy országgyűlési választás kampányköltségét megfinanszírozni sem egyszerű, pláne olyan ellenféllel szemben, ami 40 év állami vagyonára + 12 év eu-s és hazai közpénzére tette rá a kezét és külföldi, tengerentúl magán- és szolgálati milliárdok is megfejelik ezt az összeget. majd a két választás közötti időszakot is finanszírozni kell, a lehető legnagyobb anyagi függetlenség megőrzésével - már ha nem háttérhatalmak szimpla szálláscsinálójának akarja megválasztatni magát egy párt.

Tündér_Lala 2014.01.04. 11:25:32

Mit gondol miért nullázták le az önkormányzatok adósságát ?
Pontosan tőlük várják a helyi gazdaság felépítését a magán tőke bevonásával. Az állami szerep nem megy, mert az EU megtorpedózza (nyugaton is ezt a megoldást használják).
Az elején vagyunk a folyamatnak és párhuzamosan ezerrel dolgoznak a piacszerzésen az EU-ban és az EU-n kívül. Remélem sikerül beindítani a folyamatot.

Tündér_Lala 2014.01.04. 11:30:09

@S=klogW: Persze, ez is szerepet játszik, különösen a zavaros fekete múlt (a pátállamból és az utána lenyúlt pénzek) és fekete jelen (idegen pénzek) miatt.

Mikka-Makka 2014.01.04. 11:32:52

Ott hibádzik a hasonlat h Erdogan gazdaságilag sikeres országot épített

S=klogW 2014.01.04. 12:25:33

@Mikka-Makka:

Az is siker, ha az ország lába alól kilopva a talajt és rápakolva pármilliárd IMF-hizelt mégsem esik a szakadékba -

csak az ilyen sikert szemellenzővel nehéz észrevenni.

vizipipa 2014.01.04. 12:30:50

@tesz-vesz:

Sommásan: fogalmam sincs. Valamilyen szűrés (a cenzus mai neve) mindenképp kéne, csak nem tudom mi hozna egy ésszerű eredményt.

Ismert helyzet, a hülyék halál biztosak a dolgukban, az értelmesebbek meg tele vannak kételyekkel.

Robinzon Kurzor 2014.01.04. 13:03:24

@Tündér_Lala: "Azért azt is szögezzük le, hogy a rettenetesen túldimenzionált állítólagos "trafik mutyi" Fletóék alatt fel sem tűnt volna."

Fletóék alatt 300 forintról volt népszavazás.

Az államosítás előtt a legális dohánybiznisz kb. 500 mrd volt egy évben, a törvényben garantált kisker árrés 10%.

Erről az évi 50 mrd-ra tervezett pénzről szól a "túldimenzionált állítólagos trfikmutyi".

Segítek az arányokban: az egyébként azóta már visszavont és elismert hamis tanúvallomás szerint egy nokiás dobozban 15 millió forint fér el.

Vagyis egész éven keresztül napi 9 nokiás dobozról beszélünk.

Robinzon Kurzor 2014.01.04. 13:04:09

@Tündér_Lala: "Mit gondol miért nullázták le az önkormányzatok adósságát ?"

Mert választások lesznek és "eredményeket" kell produkálni, azért.

Robinzon Kurzor 2014.01.04. 13:10:50

@Tündér_Lala:

A "termelés" meg önmagában nem értelmezhető kategória.

Az addig oké, hogy nem élhet abból az egész világ, hogy ingyen blog mellé hirdetési felületeket adunk el egymásnak, de attól még az igaz, hogy a világ nagyjából két része szakadt.

Az egyik (nagyobb) két marék rizsért kütyüket gyárt (="termel"), a másik pedig kütyüket tervez, aztán megveszi és használja őket.

Hogy Orbánék hatalmának megtartásához az előbbi recept sokkal egyszerűbb, az világos.
Hogy ez Magyarországnak miért is jó, az nem annyira.

Pelso.. 2014.01.04. 13:15:44

@Tündér_Lala: Milyen jogi, közgazdasági-üzleti lehetőségei/ kötelezettségei vannak ill lehetnének az önkormányzatoknak az ún. gazdaság építésben, főleg összefüggésben az adósság átvállalási akcióval?

J.László 2014.01.04. 13:35:28

@Urfang:
"És ha a NAV-mutyiról kiderülne valami bizonyíték is, az vajon számítana az Orbán híveknek?" Tehát nincs bizonyíték. Jó tudni.

Egy fideszes polgármester felvétele mit bizonyít 5000 trafik esetében.

Ángyán "vastag jelentése" vajon mit bizonyít?

Olyan kis mulyák vagytok. Nagykanállal eszitek reggelire a legnagyobb szamárságokat is.

Tündér_Lala 2014.01.04. 13:44:57

@Robinzon Kurzor: Pontosan tudja, hogy az a népszavazás nem 300 Ft-ról szólt, hanem az egészségügy privatizálásáról, amit hál'istennek sikerült megakadályozni. Az pedig bizony egy olyan pénzcsapot jelentett volna a társadalom testén, amely végképpen romlásba döntötte volna. Ráadásul visszacsinálhatatlanul.

Tehát maga szerint a dohánytermékek árúsítási joga megfelel a nokiás dobozoknak. Hány üzlethelységet nyitottak, mennyi embert alkalmaztak a nokiás dobozok kedvezményezettjei ? Ugyan kérem !

Ha pedig nem érti, hogy miért jobb az országnak, ha sokan munkából élnek meg, mint egy szűk rétegnek spekulációból és szerencsejátékból gazdagodni, sokaknak pedig kilátástalanságban tengődni, arról én nem tehetek. Például azért, mert az elöbbi fenntartható.

Kandeláber 2014.01.04. 13:46:42

Korrupció mindig is volt és mindig is lesz, csak a mértéke változó.
Olaszország például a legkorruptabb európai országok egyike, és köszönik jól elvannak hozzánk, a perifériához képest.
Itt permanens számháború folyik a tekintetben, hogy számszerűleg melyik kormány lopott többet.
A maszoposok-bajnaisták-dékások szerint a fidesz vezet, a fideszesek szerint viszont a maszop-szadesz kormányok.
A párthívők igyekeznek bagatellizálni a saját oldaluk mutyijait és fölnagyítani a másik oldalét.
Közben az érintettek röhögnek a markukba.

Tündér_Lala 2014.01.04. 13:49:49

@Pelso..: Nem én alakítom a rendszert és nem is vagyok a szakértője, de gondoljon a Gyulai Húskombinált megmentésére. Ezt semmilyen más módon nem lehetett volna meglépni.

_most_ 2014.01.04. 14:32:05

a korrupt fidesz rezsim sem kerülheti el a sorsát, hisz még az agyhalott fidesz szavazók se annyira hülyék, hogy előbb utóbb ne látnának át a propagandán.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.04. 15:35:43

@Tündér_Lala: az ország boldogulásának az alapja a föld, az étel. a vidék, a falu, a kisvárorosok a nemzet valódi letéteményesei, nem a városi kaptárokba kell őket bezsúfolni, hanem a vidéki életet kell elsősorban újjávarázsolni, bármi áron, bár kétlem, hogy ne lehetne gazdaságos, ugyanúgy ahogy a nagytőkének. védővámokkal ha kell, unió nem érdekel. minden közösség magának termelje az élemiszerét, ne braziliából hozzák a lisztet.
járásokként egy kishantos, kölcsönözhető gépparkkal, felügyelő oktatókkal, hogy az élelmiszerminőség egy minimális szinten legyen azért.

szerintem a mezőgazdaságra és a sz.gép programozásra, szoftverekre kell a maygaroknak rágyúrniuk, ez kell legyen a jövő.

úgy látom, túl nagy kockázat és haszon van a bankoknál, elszívják a termelők elől a forgalomba lévő pénzmennyiséget, ahogy a víz és az energia, úgy a bank sem lehet magánkézben, mert túlságosan fontos, a kapitalizmussal sem ellentétes ha állami a bank, ami a magáncégeknek ugyanúgy ad kölcsönt.

ha nincs munka, nemcsak a közmunka legyen, lehessen tanulni egyetemen is. ne essünk már ilyenen kétségbe, hogy nincs munka, nem az az élet célja, hogy dolgozzunk az összeszerelő üzemekben, simán példát lehetne venni az ókori kultúrákból. egy viszonylag zárt rendszerben az a lényeg hogy legyen körforgás, az állam nem tarthatja meg a pénzt (ahogy a bank se ülhet rajta), tehát nem segélyeket oszt ingyér', hanem fizetést, amiért elvár egy teljesítést, és ezt a pénzt elköltenek a piacon, tehát
teljesíteni tehát kellene, tanulni érdemjegyre.

persze korrupciót szigorúan büntetni, de ezek mind csak fantazmagórák. valószínű a hatalmat nem tudjuk átvenni amíg van olaj.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.04. 16:35:58

@Mikka-Makka: meg annyi, hogy ott a hadsereg önjáró, saját gazdasága, bevétele van, ahogy egyiptomban is. tehát két hatalom mozgathatja az országot,
itthon meg csak egy, mert az itteni elitek (nagypártoktól függetlenül) uralják a szerény honvédelmet, ami ki van szomjazva a pénzcsapokra.
mondjuk teljesen mindegy, hogyha mindhárom bábkormán-féleség, megalkuvó opportunista kollaboráns. de azért mégiscsak több szempont van, nem monopol az irányítás, talán emiatt a nemzeti érdekek előrébbmehetnek ott jottányit.

amúgy én szerintem a gazdasága nemigen sikeres, nem tudom, csak a véleményem: az eladósítás ott is sikeres volt, bábkormányok vannak, izrael-ellenesség egy látszat csupán, üzletelnek velük is.

Tündér_Lala 2014.01.04. 16:44:25

Az élelmiszer szerintem is mindig eladható lesz. Tekintetbe véve, hogy nekünk ehhez van jó adottságunk, ezt nyilván ki kell használni. A felesleg eladásához viszont ki kell építeni a feldolgozó ipart, amelyet hagytunk elenyészni.

A szg. programozás is jó ötlet, lehet is ebbe több embert irányítani, de azért azt lássuk be , hogy az nem a tömegek megélhetése (nem mindenki alkalmas rá).

A bank ügyben egyet értek, bár úgy gondolom, hogy elég egy nagy állami bank a piac szabályozásához. Plusz szigorú felügyelet a szélhámosságok kiszűréséhez.

Egyelőre az adott viszonyok között kell valahogy megélnünk és egyről kettőre jutnunk.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.04. 16:44:39

@_most_: reménykedhetünk halálunkig vagy halálukig. ahogy a gyurcsány-híveknél is

@Tündér_Lala:
az évi 1700 milliárd az nem felesleges pénzcsap?
nem kéne kivizsgálni, ráfeküdni teljes súllyal?

Kandeláber 2014.01.04. 16:53:16

@Tündér_Lala: Nem mi hagytuk elenyészni, hanem a privatizátorok, akik fillérekért elkótyavetyélték a teljes magyar élelmiszer-feldolgozó ipart (is).
Aztán a vevők - a kik igazából piacot akartak - szépen becsukták az üzemeket.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.01.04. 17:38:51

a korrupció jó. akkor, ha a mieinket gazdagítja

Tündér_Lala 2014.01.04. 17:48:50

@Kandeláber: Ez pontosan így van.
De sajnos későn ébredtünk, az az hagytuk magunkat (a társadalom) átverni magunkat. Még mindig próbálkoznak bebizonyítani, hogy az milyen jó volt, remélhetőleg egyre kevesebb embernél sikerrel.

Pontosan ennek a kártételnek az árát fizetjük, miközben a kártevők bizonygatják, hogy a mai politika hibás.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.04. 17:54:37

@Tündér_Lala: a fidesz volt a másik privatizátor az mszp mellett.
kishantos kapcsán is felébredtek egyesek, mire mennek vele?

Tündér_Lala 2014.01.04. 18:01:34

@tesz-vesz: Összesen semmit nem tudunk a buliról, így nem is igen lehet állást foglalni.

Egy ember állít valamit. Ez lehet igaz, lehet hogy küldött ember (politikai balhé kedvéért), lehet mániákus. Ha igaz, akkor is többféle variáció van: lehet hogy valamilyen megállapodás keretében elnéznek valamilyen szabálytalanságot egy magasabb cél érdekében (mint például a német légitársaság offshor tevékenységét, különben az is tönkre menne), lehet belső korrupció, azt viszont a belső ellenőrzés elöbb utóbb feltárná (plusz az állami számvevőszék).
Hogy lehet bármit mondani erről az ügyről ?

Tündér_Lala 2014.01.04. 18:08:10

@tesz-vesz: Kishantosba nem ástam bele magam, nem tudok állást foglalni.

Robinzon Kurzor 2014.01.04. 18:08:13

@Tündér_Lala: "Ha pedig nem érti, hogy miért jobb az országnak, ha sokan munkából élnek meg, mint egy szűk rétegnek spekulációból és szerencsejátékból gazdagodni"

Most konkrétan pont az történik, hogy egy szűk réteg privatizálta az államot és abból gazdagodik meg, százmilliárdos tételekben.

A trafik biznisz (amiben nem maga a trafik a biznisz, a "nyertesek" csak strómanok) ennek egy kis szelete.

A korrupció, ami persze valamilyen szinten minden államban jelen van, nálunk nem azt jelenti, hogy egy közpénzből fizetett beruházásról döntő személyek kapnak egy kis kenőpénzt (aztán elmennek belőle két hétre a Bahamákra).
A korrupció itt arról szól, hogy a közpénzekkel ez a szűk kör -- amiről te nem akarsz tudomást venni -- a sajátjaként bánik, a saját javára és hasznára fordítja.

Robinzon Kurzor 2014.01.04. 18:10:57

@Tündér_Lala: "Pontosan tudja, hogy az a népszavazás nem 300 Ft-ról szólt, hanem az egészségügy privatizálásáról, amit hál'istennek sikerült megakadályozni."

Ami az egészségügy mai állapotát tekintve azt jelenti, hogy legalább a nyugdíj kérdést sikerül ezzel rendezni, mert a nyuggerek jó korán meg fognak halni ilyen eü ellátás mellett.

Tündér_Lala 2014.01.04. 18:30:01

@Robinzon Kurzor: Nem baj. A fő kapitalizmus hívők ugyis úgy gondolják, hogy a nyugdíjasok túl sokat dőzsölnek. :)))

De viccen kívül: Kanadában - ami ugye egy elég jó hírű helynek számít - 3 hónapra jegyeznek elő egy egyszerű vizsálatra, újabb 3 hónap a diagnosztikai viszgálat, azután 2 hónap mire visszajut a paciens a dokihoz. Műtét után gyógytornászt, fizikoterápiát nem fizet a tb (nálunk egy nagyobb műtét után 2 x 5 alkalommal házhoz jön a gyógytornász, amíg a pali mozgásképes nem lesz.), Stb.
Nagyon divatos itt leszólni az egészségügyet, de ha megkapargatjuk nem is állunk olyan rosszul.

Robinzon Kurzor 2014.01.04. 23:37:17

@Tündér_Lala:

Kanada mitől számítana elég jó hírű helynek?

A kérdés az, hogy mondjuk 2008-hoz képest jobb vagy rosszabb-e most az eü ellátás.
Nem Kanadában, hanem Magyarországon.

Olvasgass utána például, hogy az egri "kórházvédők" egykori vezetője, a privatizáció ellenes harc hőse, aki most ott az állami kórház igazgatója, mit mond erről.

Nem mellesleg az a 300 forintos népszavazás baromira nem a privatizációról szólt, hanem a szimpatizánsok listájának építéséről, meg a primitív szavazók kilóra való megvételéről.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 10:57:34

@Tündér_Lala: Focihasonlat következik.

Képzelje el, hogy a Nemzeti Húsbajnokságban idény végére megvan a legrosszabbul teljesítő kieső, a Gyulai Húskombinát FC. A másodosztályból feljut a Feltörekvő Hentesüzem. Ám egyszer csak a kiíró úgy dönt, hogy a GYHK FC-t meg kell menteni, ezért mégis bennmarad, a feljutó meg igyekezzen jövőre is és punktum. Ez szíve joga, ugye, ez a demokrácia, hogy azt csinálok, amit akarok – nem az a lényeg, hogy ezt vagy azt szabad-e, hanem hogy érdemes-e.

A lényeg az, hogy miről is döntünk? Hogy mi ér többet, a teljesítmény avagy a főnök tetszése, s hogy mi ennek a választásnak a következménye: hát az, hogy a gyengén teljesítő nem szenvedi el a gyengeség következményeit, a jobban teljesítőnek meg a fejére taposnak, hogy ácsi, hátrébb az agarakkal.

Amúgy azzal az erővel, hogy itthon munkát ad, mindent legitimálni lehet. Gy. kedvezményes áramvásárlása munkahelyeket ment meg a MOTIM-nál. A korrupciós ügyek ügyészek és ügyvédek hadának adnak munkát. A négyes metró pláne, munkahely-teremtési szempontból a legjobb az volna, ha időnként betemetnénk, hogy újra kifúrhassuk.

Kandeláber 2014.01.05. 11:00:03

@Robinzon Kurzor: Kik is azok a "primitív szavazók"?
Akik a mi álláspontunkkal ellentétes nézeteket képviselnek.
A "mi" szavazóink viszont valamennyien intelligens emberek.
A népszavazás egyébként csak azt bizonyította, hogy mennyire elege volt a zemberek többségének az szdsz-maszop bagázsból, ezt még Horn Gábor is felismerte amikor a kamerák előtt beszólt a böszmének.
Aztán a "nyugatos", "'89-es demokrata" miniszterelnököt rövidesen ejtették a kenyéradó gazdái.
A privatizátorok által preferált Hospinvest amúgy csődbe ment, rejtélyes módon a TEVA kezdeményezte a felszámolását.
Szóval egy roppant sikeres magánvállalkozásnak passzolt el kórházakat a szociálliberális kormányzat.

Kandeláber 2014.01.05. 11:05:31

@Counter: A valóságban hasonló megtörtént.
2006-ban a Kisteleki vezette MLSZ kizárta a Ferencvárost az NB1-ből olyan pénzügyi hiányosságok miatt, amelyek szinte valamennyi első osztályú csapatnál megvoltak.
A Fradi helyett pedig a bajnokság végén az utolsó előtti - kieső helyen álló - Vasas maradt benn az első osztályban.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 11:23:26

@Kandeláber: Nem tudom eldönteni, hogy helyeslésnek vagy ellenkezésnek szántad-e.

Mindenesetre úgy gondolom, hogy az ilyesfajta utólagos, voluntarista beavatkozások általában véve helytelenek, s mindig a célzottnál több, előre nem mindig látható következménnyel járnak, nem csak a közvetlenül érintett, megmentett vagy kizárt félre, hanem a velük egy sorban lévőkre is – hiszen perverz értékelést érvényesítenek, ezzel pedig perverz ösztönzőket helyeznek el a rendszerben.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 11:39:35

@Robinzon Kurzor:

Az egészségügyi ellátás sem nem jobb, sem nem rosszabb, mint 2008-ban volt: egyes területeken romlás tapasztalható, más területeken javulás 2008-hoz képest.

Mivel, sajnos, a 90-es évek eleje óta rendszeres látogatója vagyok az eü-intézményeknek, így saját bőrömön tapasztalhattam, hogy a beteg szempontjából a nagy negatív változás a teljesítményvolumen-korlát bevezetésével (2004) jött el. Előtte is szar és nyűgös volt az ellátás (egész napokat ülhettél/állhattál sorba egy vizsgálatért/kezelésért), azóta lutri, hogy egyáltalán ellátnak-e?! A vizitdíj ebben nem jelentett érdemi változást. Annyi volt a differencia, hogy többezer forintnyi apró nélkül nem volt érdemes elindulni az orvoshoz, mert a vizitdíjautomaták (ugyan, kik kaszáltak vele és hol porosodhatnak most?!) nyelték a fémpénzt (ahogy az embert küldözgették szakrendelésről laborba, másik szakrendelésre, oda-vissza stb.). Amióta teljesítményvolumen-korlát van, azóta rendre előfordul, hogy a beteget elküldik a rendelésről (fogadni nem tudják, időpont nincs), a vizsgálatokra féléveket kell várni stb.

Kandeláber 2014.01.05. 11:45:39

@Counter: Én azért szívesen elfogadnék nálunk egy francia típusú gazdaságot, viszonylag erős állami szektorral.
A példád egyébként szerintem ott sántít, hogy a Gyulai Húskombinátot nem egy másik, hasonló profilú cég ellenében mentették meg, míg a Ferencvárost a Vasas benntartása érdekében zárták ki.

Pelso.. 2014.01.05. 12:40:23

@bbjnick: A vizitdíj nem jelentett érdemi változást? Érdekes, a megszüntetése után háziorvosok és kórházi vezetők nyomására az Éger vezette Orvosi Kamara demonstrált és + finanszírozásban költségvetéstől kérte a vizitdíj hiánya kapcsán kieső összeget. (a hülye GyF meg is adta nekik..)

A TVK elsődleges funkciója a mindenkori egészségügyi költségek korlátozása, sajnos, a fürdővízzel együtt részben kiöntötték a gyereket is. Tavaly, az eü szokásos éves kongresszusán többen feltették a kérdést Szócska és Pesty (szakértő, hahaha) uraknak, akik elegánsan hallgattak, hisz csak ellenzékben vonták kétségbe a TVK szükségességét, -amely a mai napig létezik, mindegy, hogy nevezzük.

Félévet várni? Hát belenyúlsz a zsebedbe, s borítékolsz, lesz hamar időpont, -vagy fizetnél ehelyett inkább tizedannyi vizitdíjat, hogy egyáltalán fenntartható legyen a rendszer?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 12:58:45

@Kandeláber: "a Gyulai Húskombinátot nem egy másik, hasonló profilú cég ellenében mentették meg"

De. Hiszen minden hasonló profilú cég elesik a GYHK felszámolása esetén elérhetővé váló forgalom, teljesítmény megszerzésének esélyétől. Ui. a fogyasztók nem lennének ettől vegánok, a beszállítók se fordulnának fel azonnal, stb. Válságban ez minden egyes másik cégnek esetleg szalmaszál volna. De ugye, most a GYHK meg lett mentve, így hát ettől elesnek – hátha a következő megmentendő közülük kerül majd ki. Amúgy is, a jelek szerint a megmentendőnek levéssel is lehet jövedelemhez jutni... szinte jobb üzlet, mint húsárut termelni néha, nem?

A francia típusú gazdasághoz 1, olyan elitképzés kell, amelynek nyomán – pl. – Hoffmann Rózsa csak kávét főzni mehetne be a minisztériumba; 2, akkora ország és politikai súly; 3, azért így sincs olyan jó bőrben, úgy hírlik.

calabria007 (törölt) 2014.01.05. 13:29:54

@Kandeláber: @Counter:

azért módjával dicsérném azt a "francia típusú gazdaságot", mivel az utóbbi bő kétszáz év lényegében Franciaország folyamatos lassú relatív leértékelődéséről szólt...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 13:45:23

@Pelso..:

Én beteg vagyok, nem egészségpolitikus.

1. Számomra a vizitdíj (ami egy groteszk kísérlet volt arra, hogy az eleve fennálló finanszírozási lukakat részben betömjék) fémszázasoktól, fémkétszázasoktól lehúzott zsebet (ha elfogyott az apró, akkor pénzváltás utáni járást), két egymás közelében lévő rendelő közötti többemeletes vagy akár kilométeres kényszerkitérőket, az ellátási idő megnövekedését, ilyesféléket jelentett, az ellátás javulását nem tapasztaltam. (Nem hiszem, hogy komolyan gondolták az egészet a kiötlői, mert akkor komolyan csinálták volna: pld. ha nincs nálad háromszázforintnyi apró, akkor nem látnak el(?!); holott működhetett volna úgy is a rendszer, hogy számlát adtak volna az ellátásról, amit utána postán befizethettél volna; így csak az vizitdíjautomata-gyártók-szállítók jártak jól, nem kicsit, nagyon.)

2. A teljesítményvolumen-korlátnak szerintem semmi értelme. Azzal, hogy alul, pld. a szakrendelések szintjén, belassítjuk vagy blokkoljuk az ellátást, csak azt érjük el, hogy súlyosabb állapotban jutnak a betegek ellátáshoz, ami, nyilván, nagyobb ellátási költséget is jelent.

3. Én nem kenek orvosokat. Részint, mert egyszerűen nincs rá pénzem, részint, mert ha volna, akkor sem hoznám őket ilyen megalázó helyzetbe.

3.+1. Sokan az egészségügy (részleges) privatizációjában látják a jelenlegi problémák megoldását. Nekem, mint betegnek, erről az a tapasztalatom, hogy amíg létezett tb-finanszírozott fogorvosi ellátás, addig rendszeresen tudtam ellenőrzésekre, kezelésekre járni, amióta privatizálták a fogorvosi ellátást (s magánfogorvosokra bízták a körzeteket), azóta nem. (A mi körzeti magánfogorvosunknak az a módszere, hogy a nála gyakorlatot teljesítő hallgatókkal láttatja el a tb-s betegeket, míg ő a magánbetegeivel foglalkozik, ha nincs épp hallgató, akkor nincs tb-s fogorvosi ellátás. Kétszer eljátszotta velem, hogy időpontot adott, majd mikor odamentem, akkor újabb időpontot ajánlott, mivel nem volt épp fogorvoshallgató a porondon, aki ellásson, akkor én bemordultam és azt mondtam magamban "kabbejafaszom!". Azóta felé sem néztem.)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 13:55:48

@calabria007: Dicsérte a fene. Vannak egyes jellegzetességei, amelyeknek a nyomába se léphetünk, viszont – tehát az "el tudnám képzelni" nettó légvár. Aztán jön az a rész, amikor tényleg el lehetne képzelni és meghányja-veti az ember, hogy lehetni lehet már, de érdemes-e tenni érte?

@bbjnick: Jól megbüntette – a fogait.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 14:11:39

@Counter:

Látom, sikerült értelmeznie a történetet! Ha nem megy, akkor megteszem maga helyett: a privatizáció nem az ellátás javulását hozta, hanem, gyakorlatilag, ellehetetlenítette azt. (A fogorvos egyértelműen arra játszik, hogy a magánpraxisába irányítsa át a betegeket, ahol vélhetően a beteg által fizetett kezelési díj mellett (körzeti betegek esetében) a t-támogatást is be tudja zsebelni --- dupla haszon!)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 14:17:14

@bbjnick:

a beteg által fizetett kezelési díj mellett (körzeti betegek esetében) a t-támogatást is be tudja zsebelni = a beteg által fizetett kezelési díj mellett (körzeti betegek esetében) a tb-támogatást is be tudja zsebelni

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 14:18:00

@bbjnick: A mérleg egyik serpenyőjében a fogorvosa van, akihez maga nem jár; a másikban meg maga, aki nem jár fogorvoshoz.

Kinek lesz rosszabb? Na, az van büntetve.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 14:25:48

@Counter:

Maga ugyanolyan balfasz kamuzó-mellébeszélő terelőgép, mint a kávéházban revolverrel seftelő üke!:-)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 14:28:11

@bbjnick: Ezt kikérem magamnak, nekem egy ükapám se seftelt kávéházakban revolverrel.

Tündér_Lala 2014.01.05. 17:04:34

Ok, akkor beszéljünk az egészségügyről.
Az előző kormány ámokfutása (bossszúja ?) abból állt, hogy néhény év alatt kivontak az egészségügyből 1500 Md-ot. De emellé még megalázták, falhoz állították a szemlyzetet, Molnár és Horváth.
"Nem elég mobilak az emberek, majd elmennek 300 Km-t keletre." Mondták.
Csakhogy ezek az emberek tehetséges, jól képzett valakik, akik dolgoztak megszokásból kötelességtudatból az adott körülmények között és most felmérték a helyzetüket. Fel kell adniuk a környezetüket, barátaikat, évek esetleg évtizedek alatt felépített szakmai presztzsüket, itt kell hagyniuk betegeiket ? Ne elég mobilak ? Ha már úgy is kényszerhelyzet van, akkor nem 300 km-t mennek keletre, hanem ezret nyugatra. Ebben az esetben 8 - 10-szeresét fogják keresni az addigiaknak ugyanazért vagy kevesebb mennyiségű és minőségű munkával.
Elindultak tehát az első fecskék nyugatra, akik persze hazalátogatva elmentek volt kollegáikhoz és elmesélték a sikereiket. Ennek nyomán egyre többen próbálkoztak ilyesmivel.
A volumenkorlátnak hasonló hatásai voltak. Spóroltak ugyan néhány tíz milliárdot, de kihasználatlanul maradtak meglévő műtéti kapacitások (műtő, eszközök ) és a személyzet. Aki éveket ölt bele, hogy napi 2-3-4 műtéttel megfelelő műtéti rutinra tegyen szert, az ezután egy héten végezhetett ennyi műtétet. Ha nem akarta vállalni, hogy tudása lassan megkopjon, az szintén ment nyugatra. Osztályok néptelenedtek el, a fiatalok képzése akadozóvá vált a szakmai műhelyek felbomlása miatt. És akkor az ellátatlan, szenvedő és egyre súlyosabb állapotba kerülő várakozó betegek tömegeiről, akik nehezebben is gyógyulnak nem is ejtettünk szót.
Kiengedték a szellemet a palackból, amelyet nem lehet visszagyömöszölni. Mert miután az ország népessége negyed- ötödannyiért dolgozik azonos munkát mint nyugaton, egyszerűen nem lehet annyit fizetni, mint ők teszik.
Hosszan sorolhatnám a hülye intézkedések tömegét, amely lehetetlen helyzetbe hozott orvost és beteget egyaránt és nem hogy javított volna, hanem rontott a helyzeten. Pajszerral próbáltak órát javítani.

Kézenfekvő, hogy a kormányváltás után komoly pénzt kellett volna nyomni a területbe a vészes folyamatok megállítására, de olyan katasztrofális anyagi helyzetet hagytak örökül, hogy erről szó nem lehetett. A mozgalmak hatására azután valamiféle tűzoltásként felemás megoldású pénzt azért nyomtak legalább a rezidenseknek, amint erre valami lehetőség (pénz) adódott.
Persze a várólisták hatása az lett, amit el kellett volna kerülni: a kettős egészségügy. Akinek volt pénze az magán megoldásokat keresett és nem várta ki a sok hónapos éves várólistákat. Ez a kettősség pedig még sokkal nagyobb keveredést (!!!) és korrupciót eredményezett, mint amilyen az eredeti állapot volt.

Bizony azt gondolom, hogy a ballib támogatóinak ebben a témában (különösen) kritika helyett kuss a neve.

S=klogW 2014.01.05. 17:32:43

@Tündér_Lala:

"Pajszerral próbáltak órát javítani."

Téves:
Semmit nem akartak javítani. A cél a rombolás volt, hogy a lakosság elfogadja, sőt akarja a privatizációt.

S=klogW 2014.01.05. 17:41:33

@bbjnick:

"fogász, jogász nem doktor" :)

sem a gyógyszerész: vajon ők mire fel kapnak doktori címet? akkor már a fogász, jogász sokkal inkább doktor.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 18:13:29

@Tündér_Lala:

Én nem vagyok ballib támogató, én kritizálhatom az eü-kormányzat ordas balfaxságait?:-)

Szócska "robotp*na-radarf*sz" Miklósék egyik geni(t)ális ötlete a "betegút", amivel megpróbálják opotimaizálni a rendelkezésre álló eü-kapacitást. Nemrégiben engem egy olyan városi kórházba küldtek el, aminek még életemben a környékén sem jártam (pedig, ha valaki többet és többfelé járt orvoshoz az elmúlt huszon évben, mint én, az csal). A szakrendelésen megadott (a szakorvos által a kórházzal egyeztetett) időpontban odamentem a kórházba, ahol közölték, hogy eltévedtem, mert nekem náluk semmi keresnivalóm. Mivel kötöttem az ebet a karóhoz, végül adtak egy másik időpontot. Akkor az új időpontra odamentem, akkor a néhány négyzetméteres váróban vagy harminc-negyven ember tolongott egymás hegyén hátán (kb. tíz ülőhely ha volt összesen a kis helyiségben), miután lejelentkeztem, közölték, hogy várjak. Reggel fél nyolctól délután kettőig álltam a falnak dőlve, amikor meguntam (mondom, konkrét időpontra hívtak!) és rákérdeztem, hogy mi a szándékuk velem? A magyarázat az volt, hogy ez egy kórházi osztály, ahol egyszerre folyik a kórházi ápolás, a műtétek, a kórházi ambuláns rendelés és a "betegúton" odairányítottak ellátása, úgyhogy, bocs, e'van, várjak tovább. Vártam tovább, majd egyszer csak szólítottak, behívtak egy kórházi folyosóra, ahol továbbra is vártam tovább. Majd egy idő után megjelent egy doktornő, aki keresett egy asszisztenst (újabb idő), aki bevezetett egy kezelőbe, ahol együtt vártunk tovább. Végül csak betoppant a doktornő, aki épp ráért kb. három perc alatt elvégezni rajtam a szemészeti kisműtétet, amire vártam (még arra sem volt időm, hogy megijedjek vagy aggódni kezdjek az eljárás és a hozzáállás miatt), kaptam új időpontot a másik szemem kisműtétjére és jónapot. A következő alkalom hasonlóan zajlott, mint az első, ekkor ismét kaptam időpontot kontrollra. Amikor a kontrollra odamentem és ismét jó félnapot vártam, a várón épp keresztültrappoló doktornő elé léptem és megkérdeztem, hogy s mint legyen, a doktornő zavartam közölte, hogy ő nem úgy gondolta, hanem úgy gondolta, hogy akkor menjek kontrollra, ha problémám van...

Hát, így.

calabria007 (törölt) 2014.01.05. 18:51:19

@bbjnick:

az állami ellátás privatizációnak becézett kiszervezése (contracting out) általában árrobbanással jár

valódi versenyt csak masszív dereguláció mellett lehetne generálni

calabria007 (törölt) 2014.01.05. 18:52:47

@bbjnick:

ez meg vmi intézményesített káosz lenne

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 19:10:00

@calabria007:

Nem lenne, hanem van.

Gondolom, valamiféle statisztika alapján megállapítják, hogy hol elvileg kell szabad kapacitásnak lennie és --- attól függetlenül, hogy felkészült-e az a hely a járóbeteg-ellátásra --- odaküldik a pácienst. Nekem egy kétszer tízperces ellátás négy napomba került így:-(

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 19:11:49

@bbjnick:

hogy hol elvileg kell szabad kapacitásnak lennie=hogy hol kell elvileg szabad kapacitásnak lennie

Tündér_Lala 2014.01.05. 19:32:20

Tudja ez inkább helyi balfaszságnak tűnik és nem rendszer szintű hibának. (Megértem a problémáját és a többi lehetetlen helyzetbe hozott betegét, azt is tudom, hogy ez nem vígasztalja. Sőt a kórházi osztályon dolgozó és szintén lehetetlen helyzetbe hozott személyzet problémáit is.)
Gyaníthatóan itt arról van szó, hogy a kórházvezető - az alkalmat kihasználva - valami plusz pénzért bevállalt egy feladatot, amelynek a infrastrukturális feltételei egyszerűen nem állnak rendelkezésre. (Sem váró, sem szervezés, sem személyzet szempontjából.) Így nyilvánvalóan nem maradhat, építenek majd valamit, megszervezik a betegfogadást és ellátást, stb.) Gondolja, hogy ez a minisztériumból látható ? Onnan legfeljebb azt látják, hogy az ellátáshoz szükséges műszerpark ott van.
Persze az is lehet, hogy kiosztották kötelezően a feladatot. De felkészülni akkor is fel kellett volna.
Nem tudni, hogy milyen szinten kefélték el ezt a dolgot.
Sajnálom, hogy így járt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 19:37:13

@Tündér_Lala: A rendszer a lehetőségekhez képest a legjobb, a 'lakóság' és az ellátást végző beosztottak és alsó vezetők osztálytudatosságát azonban még fejleszteni kell. Felkérjük ezért a kommunikációs osztály munkatársait, hogy fokozzák a munkavégzésüket, juttassák el mindenhová a pártközpont üzenetét.

Abban azonban továbbra is biztosak lehetünk, hogy a pártvezetés a helyén van, vezetőink szilárdan követik a történelmileg szükségszerű utat etcetera etcetera.

Ismerem ezeket a szar dumákat, minek fárasztja vele a művelt közönséget?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 20:06:11

@Tündér_Lala:

Ez nem egyedi eset, sajnos. Születik valahol egy nagy ötlet, kiadják az utasítást, de a végrehajtás már nincs kitalálva, kidolgozva. Nemrég például egy rákos hozzátartozóm úgy kapta meg a kezeléseket (20 kemo, 50 sugár), hogy reggel nyitott az egyik kórházban kemoval, majd utazott a másik kórházba a késődélutáni sugárkezelésre (holott egy helyen megkaphatta volna mindkettőt, de a betegút szerinti kórház nem enged(het)te át a beteget abba a kórházba, ahol komplex kezelést kaphatott volna, így a kemót megkapta a betegút-szerinti kórházban, de a sugárkezelésért utaznia kellett egy másikba). És akkor még egy szót se szóljunk, mert legalább ellátták...

Robinzon Kurzor 2014.01.05. 20:53:28

@Kandeláber: "Kik is azok a "primitív szavazók"?
Akik a mi álláspontunkkal ellentétes nézeteket képviselnek."

Szerinted.

Szerintem a 13. havi nyugdíjjal, mindenféle ingyen szir-szarral, rezsiharccal és társaival kilóra megvehető szavazók, bármelyik pártra is szavazzanak.

Ja, meg a "mindegy mit csinálnak ezek, az a lényeg, hogy ne azok legyenek" szavazók.
Az a békementes ingyenkurva kategória, egy külön alfaj a primitív szavazók között is.

A szörnyű igazság az, hogy a fő politikai különbség az emberek között nem az, hogy melyik pártra szavaznak, hanem az, hogy hogyan születik meg ez a döntésük.

Robinzon Kurzor 2014.01.05. 20:55:55

@Tündér_Lala: "Tudja ez inkább helyi balfaszságnak tűnik és nem rendszer szintű hibának."

Hát persze.
A szocializmusban sem volt semmi rendszerhiba, csak néha egyes osztályvezetők, illetve a Patyolat szigorúan egyedi jelleggel művelt helyi balfaszságokat.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.05. 21:01:52

@Robinzon Kurzor:

"Az a békementes ingyenkurva kategória, egy külön alfaj a primitív szavazók között is." --- írod.

Szerinted egy intelligens szavazó nemhogy leírna, de akár gondolna is ilyet?:-)

Robinzon Kurzor 2014.01.05. 21:06:28

@Tündér_Lala:

Ezzel a hosszú önigazolási mesével csak annyit mondasz, hogy a zemútnyócév tönkretette az eü-t, a Fidesz meg nem csinált semmit, de az sem ő hibájuk, szóval az rendben van.

Három és fél éve kétharmados többsége van a Fidesznek, százmilliárdok mentek az eü helyett Simicskáék zsebébe a legkülönfélébb jogcímeken, és akkor te itt nekiállsz megmagyarázni, hogy kinek van joga kritizálni meg kinek nincs.

Vicces.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.05. 21:11:49

@Robinzon Kurzor: Az pedig egészen páratlan és zseniális, hogy:

1. A ballibnek nincs joga kritizálni.
2. A ballib kritizál, azaz aki kritizál, az ballib.
Tehát:
Aki kritizál, annak nincsen ahhoz joga.
Akinek van joga, az pedig nem kritizál, nyilván. (Vagy csak a Patyolatot, ha nagyon nem fér a bőribe.)

Robinzon Kurzor 2014.01.05. 21:13:04

@bbjnick:

A békementeseket a Fideszben is hasznos idiótáknak tartják.
Őszintébb pillanatokban szerintem még röhögnek is rajtuk.

Ha nem csak távirányítható zombihadsereg lenne, hanem lenne ott bárkinek egy mákszemnyi kis esze, akkor már rég utcán lennének a paksi bővítés tervezett módja ellen.
Már feltéve, ha aktuális még a "nem leszünk gyarmat" jelmondat.

Azt tudtad, hogy már film is készült róluk:
www.youtube.com/watch?v=K8PYTMIX3Vw

Kandeláber 2014.01.06. 07:36:57

@Counter: Elenyésző az a "kár", amely a GYHK megmentésével a konkurens cégeket érte.@calabria007: Továbbra is azt mondom, hogy elfogadnám nálunk a francia gazdaság mutatóit.
Esetleg az osztrákét, ahol:
"A nagyvállalatok az osztrák GDP mintegy 40 százalékát állítják elő. Körülbelül ugyanennyi az állami és az állami tulajdonhányad révén ellenőrzött szektor aránya. A szerkezeti változások szempontjából számolni kell ennek a kettős szerkezetnek a fennmaradásával, az egészen kicsi és a mamutvállalatok meghatározó szerepével, a közepes méretű cégek relatív hiányával."

Tessék figyelni, 40 % az állami vagy állami tulajdonhányad révén ellenőrzött szektor aránya egy olyan országban, amely példaként szolgál számunkra, és amelyben az EU-n belül is rendkívül magas az életszínvonal.
A forrás egyébként: cégvezetés.hu.
@Robinzon Kurzor: Igen, szerintem.
A politika nagyrészt ígéretekről szól a kampányidőszakban, Churchillen kívül nem nagyon nyert még olyan politikus aki csak vért, verítéket és könnyeket ígért a választóinak.
"Az a lényeg, hogy ne azok legyenek" - ez simán ráhúzható az ún. "baloldali-liberális" szavazókra is.
A békemenet külön kategória, szerintem is viszolyogtató.
Bár semmivel sem visszataszítóbb a "demokratikus chartásoknál", akik már '91 késő nyarán, alig másfél évvel az első demokratikusan megválasztott magyar kormány megalakulása után megkérdőjelezték ennek a kormánynak a legitimitását.
Magyarán az eszdéesz nem emésztette meg a választási vereséget.

Tündér_Lala 2014.01.06. 07:37:11

@bbjnick: Akkor ezt eltolták. (Kemo által okozott állapotban utazgatni abszurd. A sugár sem okoz jó közérzetet.)

Kandeláber 2014.01.06. 07:51:05

@Tündér_Lala: A szerb kristálycukor és étolaj, szlovák tej, Csehországban gyártott "győri keksz, Brazíliából importált "panírozott csirkemell" korát éljük.
Köszönet a privatizátoroknak.

calabria007 (törölt) 2014.01.06. 08:41:35

@Kandeláber:

inkább a fogyasztóknak ugyanis ők döntöttek így

calabria007 (törölt) 2014.01.06. 08:42:18

@Kandeláber:

ők nem ezzel a modellel lettek gazdagok

Tündér_Lala 2014.01.06. 08:51:20

@Kandeláber: Nézze, most olvastam Révész cikkét. Semmit mondó általános fikázás.
Ha ilyenek vannak, mint amit bbj írt, miért nem erről szól a sajtó ? Miért nem teszik fel a kérdést, hogy komolyan gondolják-e az ilyen eljárást. Miért alakult ez így és hogyan akarják helyre tenni ?
Ja, hogy ehhez dolgozni kellene.
Elég nyilvánvaló, hogy rontanak el dolgokat. Az elrontás egyik módja a rugalmasság teljes megszüntetése.

Az egy másik téma, amelyet ugyancsak helyre kellene (jól) tenni.

Kandeláber 2014.01.06. 09:23:39

@Tündér_Lala: Révész a Hospinvest-mutyiért hullajt krokodilkönnyeket.
Olyan sztorit pedig bárki tud mondani, aki valaha is kapcsolatba került a magyar egészségüggyel.
A '80-as évek végén jelent meg az ÉS-ben egy rövid írás "Kövönszülők" címmel, miszerint a szerző a várandós feleségét bevitte a János Kórházba ahol addig várakoztatták őket, amíg a folyosón megindult a szülés, és az asszonyka valóban a kövön adott életet a gyermekének.
Ellenpéldaként említhetném Ausztriát, ahol egy nyaralás során - '94 körül - a három éves gyerekem feltehetően meghűlés következtében belázasodott és köhögött.
Egy kb. 4-5 ezres kisvárosban elvittük az orvoshoz, aki a kb. 20-25 várakozó elé vett minket, meg- vizsgálta a gyereket, felírta a gyógyszert, kitépte a tömbből a biztosítási szelvényt, majd további jó nyaralást kívánt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.01.06. 09:42:44

@Kandeláber: Csak annyira elenyésző a versenytársakat érő kár, amennyire a GYHK piaci-szektorbéli súlya az.

ifsz (törölt) 2014.01.06. 09:50:28

Legújabb fejlemény az ügyben a miniszterelnök hétvégi bejelentése, miszerint támogatja az Ergenekon-perben elítélt katonai vezetők ügyének újratárgyalását. Ez abból a szempontból érdekes, mert az Erdoğan vezette AKP egyik legnagyobb sikere az volt, hogy a per során leszámoltak a puccsista katonai vezetéssel és a török államot háttérből irányító érdekcsoportokkal (ún. mélyállam). A hétvégi fordulat alátámaszthatja a per kritikusainak azon véleményét, miszerint az Ergenekon-per kezdettől fogva politikai koncepciós per volt, amely nem a mélyállam felszámolásáról szólt, hanem arról, hogy a mélyállam bizonyos AKP-inkompatibilis részeit lecseréljék az akkor még szövetséges Gülen mozgalmának embereire.

Érdekes idők.

Bell & Sebastian 2014.01.06. 10:12:39

Tegnap éppen Pesty lepett meg azzal, hogy védelmébe vette a közmunkaprogramot. Pontosabban annak statisztikai vetületét.

Dübörög a rezsiharc, miközben lesöpörtek jó pár, értelmes javaslatot, amelyek ténylegesen könnyítettek volna a devizahitelesek sorsán.

Nem értem én ezt a Fideszt. Legújabban már a támogatóit sem. Hacsak nem mindenki a kedvezményezettjük, aki megint rájuk szavaz. Ez úgy harminc százalék lehet, a maradék hetvennel meg vagy kibabráltak, vagy tökmindegy nekik, ki oszt áldást.

Hazaszeretet, az kéne, mi? Nagyszerű gondolat, amikor éppen sikerült atomjaira bontani az összes, létezett kisközösséget.

Előbb a saját, privát életterünket kellene visszafoglalnunk, csak utána jöjjön a talpra magyar!

(Mondom, hogy már a maradék, józan eszük is elment ezeknek, teljesen elvesztették a valóságérzékelésüket.)

Négy év bizony pocsékba ment.

Kandeláber 2014.01.06. 10:29:19

Breaking news: Gyurcsány már a spájzban van az "Öszefogásnál"...

vantaan 2014.01.06. 10:31:38

@Bell & Sebastian: Csodálkozol Pestyn? Miért?
Miért nem csodálkozol Orbánon, hogy neki pl. egy Kerényi tanácsadója lehet?
Itt zsebről, pénzről van szó nem erkölcsről. Pesty is és Kerényi is és szinte az összes futtatott csinovnyik ha kell Orbán előtt fölnyalják a WC-t csak tömjék a zsebüket. (durvábbat nem akartam még ebben az évben írni).
Le kell számolni azzal az ideával hogy van most jelenleg Orbán környezetében akár csak egy valamennyire is gerinces ember. Most aztán bele lehet nyalni a mézes bödönbe s ezek finnyáskodás nélkül bele is nyalnak még ha szar is van bent!

4 év elveszett s még úgy 10 évnyi remény! Ebből az erkölcsi fertőből amibe az ország csúszott jó ideig nem lehet kikecmeregni akárki is kerül hatalomra, kormányra!

Bell & Sebastian 2014.01.06. 10:56:51

@vantaan: Legyünk realisták, a nemlétező Rózsadombi Paktumot Orbán sem rúgta fel, pedig nagy, szájjal forradalmat csináló garabonciás ám.

A farizeusok is csak bizonyos feltételek mellett engedték a hatalom csúcsára.

Ezek után mi még a török árnyékhatalomról vélekedünk nagyon okosakat.

Legyünk realisták, ezért is ne kívánjunk lehetetlent senkitől! Nincs is más kifogásom, mint konkrétan annyi, hogy bár a legális lopások ellen nem tettek semmit, legalább maguk is alaposan belehúztak.

Ezeknek már tökmindegy, kapnak-e második esélyt, ha kétharmaddal ez jött össze, egyharmaddal mennyi fog?

Rendes japán ilyen esetben tükör előtt felkoncolná önmagát a tentojával, ami a legkisebb szerszám a készletből.

Robinzon Kurzor 2014.01.06. 16:28:51

@vantaan: "4 év elveszett"

25 év veszett el.
Ami persze nem csak a NER hibája, de ez az utolsó három év tette véglegessé.

A töréspont 2000-ben volt.
Addig összességében inkább jól mentek a dolgok. Utána meg összességében inkább rosszul.

Robinzon Kurzor 2014.01.06. 16:57:36

@bbjnick: "Sokan az egészségügy (részleges) privatizációjában látják a jelenlegi problémák megoldását."

A te alternatív valóságodban most mennyi az eü szolgáltatások állami/privát aránya Magyarországon?

A TB-kassza hány százaléka megy közvetve vagy közvetlenül a magánszférába, és mennyinek a végállomása egy közintézmény?
(A villanyszámlát persze vegyük ki a pakliból, csak a betegellátásra kifizetett forintokat nézzük.)

S=klogW 2014.01.06. 21:51:18

@Robinzon Kurzor:

(A villanyszámlát persze vegyük ki a pakliból, csak a betegellátásra kifizetett forintokat nézzük.)

pedig a tb-ből épp a rezsiköltség megy leginkább a magánszférába, mikor a doki a magánbetegeit a kórházban fogadja - ez így persze nem igaz, nem megy a magánszférába, csak annak költségeit csökkenti, de ez egyúttal csökkenti a magánpraxisban leírható költségeket is

az eü-höz hozzáférést nem a kórházakban folytatott magánpraktizálás korlátozza

Robinzon Kurzor 2014.01.07. 00:21:18

@S=klogW:

Az is egy érdekes aspektus, de most egyszerűen nem erről van szó.

Hanem arról, hogy az állami tulajdonban lévőnek hitt eü ellátás mekkora hányada van pro forma is profitorientált magánvállalkozások kezében, kezdve a háziorvosoktól a művese kezelésig.

calabria007 (törölt) 2014.01.07. 10:30:58

@S=klogW:

"pedig a tb-ből épp a rezsiköltség megy leginkább a magánszférába"

pl. a gyógyszergyárak tán nonprofit alapon dolgoznak?

végső soron jóformán minden a magánszférában landol

Robinzon Kurzor 2014.01.08. 13:14:00

@calabria007:

Ettől függetlenül mégiscsak az az alapvető kérdés, hogy az eü szolgáltatást mekkora arányban nyújtja a zembereknek állami, avagy magán szervezet.

Meg ennek az aránynak az időbeli változása.

calabria007 (törölt) 2014.01.09. 11:58:19

@Robinzon Kurzor:

vagy nonprofit szervezet, pl. sok helyütt az egyházak ma is nagyon jelentős szerepet játszanak az egészségügyi ellátásban

de a magánszférában sem ismeretlen dolog a filantrópia,

pl. Devi Shetty felettébb profitábilis magánkórház-birodalma is leginkább erről híres (rengeteg szegény embernek _ingyen_ nyújtanak ellátást)

+ arról, hogy széles tömegek számára tette elérhetővé az életmentő szívműtéteket

Heart Surgery in India for $1,583 Costs $106,385 in U.S.
www.bloomberg.com/news/2013-07-28/heart-surgery-in-india-for-1-583-costs-106-385-in-u-s-.html

Robinzon Kurzor 2014.01.09. 14:08:41

@calabria007:

Az egyházi tulajdont is közösséginek kellene számítani, ha az átlag magyar nem lenne olyan mélységesen állam buzi, hogy "nem magán" kategóriában csak állami tulajdonban tudjon gondolkodni.

A lényeg még mindig az, hogy mennyire "védte meg" a 2008-as népszavazás a privatizációtól az eü-t, és hogy ha megvédte, akkor mire mentünk vele.
süti beállítások módosítása