Szíria: cui bono?
2013. szeptember 04. írta: aristo

Szíria: cui bono?

sziria2.jpg

„Angliának nincsenek örök barátai, Angliának nincsenek örök ellenségei, Angliának érdekei vannak.” (Lord Palmerston)


Történt, hogy az első világháború vérzivataros harmadik évében, április 3-án egy vonat ékezett Szentpétervárra, a Finlandia pályaudvarra. A vonaton egy alacsony kopasz emberke formájában Oroszország és a fél világ végzete utazott. Hogy hogyan került oda, arról vitatkoznak a történészek, ám ha feltesszük a kérdést: cui bono? akkor az látszik valószínűnek, hogy az egyes kutatók szerint a németek által pénzelt kém, Izrael Lazarevics Gelfand és rajta keresztül a német kémszolgálat állt az események hátterében. Soha még vonatrakomány nem érte meg ennyire a kockázatokat. Oroszország nemsokára egyoldalúan békét kötött Németországgal és otthagyta szövetségeseit. A keleti német csapatok pedig elindulhattak nyugatra hogy aztán ott legéppuskázhassák őket. Nincs annál hatékonyabb hadviselés, mint mikor viszályt sikerül szítani ellenségeid között.

Szíriában új fejezetéhez közeledik az arab tavasz elnevezésű tragikomédia, amit egy időben Facebook-forradalomnak is hívtak. Ahogy a Facebook nem más, mint az emberiség meghatóan őszinte – éppen ezért roppant lehangoló – önarcképe, úgy az arab tavasz az arab országok hasonlóan igaz és úgyszintén roppant nyomasztó önarcképe. A jelenlegi kérdés – a felszínen – úgy hangzik: ki használt szaringázt Szíriában? Kicsit mélyebben pedig úgy szól: beavatkozik-e az USA katonailag?

A tapasztalatokat figyelembe véve valószínűnek tűnik, hogy igen. Amennyiben igen, akkor feltehetően Aszadnak mennie kell és az ellenzék(ek) győz(nek), az ország pedig beláthatatlan időkre az anarchiába szédül. Ahogy ez történt a többi arab országgal is, ahol demokratikus átalakulások kezdődtek nyugati beavatkozással; az anarchiánál ugyanis nincs demokratikusabb dolog. Csak éppen nem túl kényelmes élni vele. Mert hiába tett meg Szaddam vagy Kadhafi titkosrendőrsége mindent, ami tőlük tellett, álmodni sem mertek volna olyan eredményes népirtásokról, amik a demokratizálódás éveiben történtek a különböző arab államokban. A forradalmi országok törzsek, nemzetségek és maffiák csataterévé váltak, ahol igencsak olcsó dologgá vált az emberélet. A fegyverekkel elborított – számos ország szállított ilyen-olyan okokból fegyvereket az arab országokba –, gazdaságilag csődben lévő országokban mindenütt robbanásveszélyes a helyzet. Ezekben az országokban roppant magas a fiatalok aránya, és – egyéb lehetőségek híján – fegyveres forradalmárnak lenni roppant vonzó szakma.

Mi, európaiak el sem tudjuk képzelni, mekkora gond ezekben az országokban a munkanélküliség. Akinek nincs munkája és jövedelme, az nem házasodhat, a házasságon kívüli kapcsolat tilos, úgyhogy az ifjú forradalmárokban igencsak túlteng a tesztoszteron. Forradalmárként viszont vígan lehet rabolni, erőszakoskodni; a kockázat pedig valójában kicsi, hiszen a fegyveres csoportok kerülik egymást, inkább a polgári lakosságot sarcolják és gyilkolják válogatás nélkül. A kedvenc képeim azok, amelyek a „harcot” ábrázolják. Ez kétféleképpen zajlik. Az egyik, amikor hisztérikusan üvöltözve a levegőbe lövöldöznek, ez a gyakoribb; a másik, amikor fedezékbe bújva kidugják a géppisztolyt és vaktában sorozatokat küldenek valamerre – hogy merre, azt nem látják, mert a fejüket nem dugják ki. Még eltalálná valami. Ha véletlenül az óvodáscsoport vagy a nagyi jár arra, hát akkor úgy jártak. Taktikájukat láthatóan arra a bölcs arab közmondásra építik, amely így szól: „Ha nem tudod eltörni ellenséged lábát, csókold meg azt és imádkozz Allahhoz, hogy törje el neki ő”. Miközben a forradalom ifjú hősei így küzdenek, romba döntik azt a keveset is, ami van. Egyébként bizonyára a reguláris csapatok is hasonló taktikával harcolnak, különben nem tudnák tartani magukat a lázadók. Egyértelmű győzelmet vagy vereséget nem várhatunk ezzel a harcmodorral, elhúzódó harcokat annál inkább.

Az iszlám pedig éppen elég szektából áll ahhoz, hogy legyen vallási ideológia is mindehhez. A dolog a délceg hidegháborús időkben kezdődött, és eleinte egészen áttekinthető volt. Voltak az USA szövetségesei, voltak a Szovjetunió szövetségesei és az ún. „el nem kötelezettek” – ők voltak azok, akik mindkét felet pumpolták. Ekkoriban az USA támogatta a különböző habzó szájú vallási fanatikusokat, mert az oroszok elvárták a világforradalmi elkötelezettségű ideológiát. A Szovjetunióval szövetséges országok valamiféle sajátos arab szocializmust hirdettek, amiről ugyan senki nem tudta, mi fán terem, de ez nem is volt érdekes: a lényeg az volt, hogy utálták az USA-t és Izraelt. Akik nem tartottak az oroszokkal, azokat az USA fegyverezte fel, az el nem kötelezetteket pedig az, aki olcsóbban árulta a fegyvereket. Az így odakerült fegyverek azután szétszóródtak és a legkülönbözőbb csoportokhoz kerültek. A Szovjetunió széthullásával az arab szocializmusnak is bealkonyult, de ez nem nagyon zavarta a normális üzletmenetet. A mellékállásban űzött tisztes kábítószer-kereskedelem biztosította a pénzügyi alapokat az utánpótláshoz. Az ideológiai hiátust pedig az iszlám pótolta. A fegyverdömping és a féktelen népszaporulat fékezhetetlen gyúelegyet alkot, elég egy szikra és minden lángra lobban.

Elérkeztünk a cui bono? kérdéséhez. Sok vádló ujj Izraelre mutat. Izraelt a története során a környező arab országok mindannyiszor megtámadták, ahányszor úgy érezték, biztosan kézben tartják a belügyeiket. Bár ezek a támadások az arabok szempontjából ugyan mindannyiszor teljes és megalázó vereséggel értek véget, mégis ezek voltak a legveszélyesebbek és ezek követelték a legtöbb áldozatot. Izrael számára áldás, ha a környező erős arab országok, mint Egyiptom vagy Szíria polgárháborúba süllyednek. Az időpont több szempontból is kedvezőnek látszik. A palagáz és a palaolaj kitermelése hosszú időre kielégíteni látszik a nyugat üzemanyagéhségét, kicsavarva az embargó eddig hatásos fegyverét az arab államok kezéből. Elkészült a fal és a rakétaelhárító rendszer is, amely megvédi Izraelt a kóbor Katyusa-rakétáktól.

A bevándorlás terén a zsidó állam sikeres megkülönböztető politikát folytat, ennek részeként pont most adják át egy barterügylet keretében az illegális afrikai bevándorlóikat Ugandának, ahol aztán esetleg csendben el is pusztulnak. Fő szövetségesük, az USA pedig láthatóan nem tanul semmiből, és bármikor újra beleveti magát egy költséges és megnyerhetetlen háborúba. Persze, ha nem teszi, akkor is számíthatunk egy, a libanonihoz hasonló, akár évtizedekig elhúzódó polgárháborúra.

A legszebb az egészben, hogy Izraelnek a kisujját sem kell megmozdítania. A környező országok hülyesége teljesen önműködő. Mondjuk azon nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy a felkelést kezdeményező csoportok első fegyvereiket – visszakövethetetlen kerülőúton – Izraeltől kapták volna, de ez valószínűleg nem nagyon fog kiderülni. Izrael akár évtizedekre biztonságban érezheti magát. Ez nem jelenti azt, hogy néhány ütődött nem fog belőni izraeli területre vagy felrobbantani ezt-azt, de bebizonyosodott, hogy Izrael ezt túl tudja élni.

Számunkra mindez nagyon rossz következményekkel fenyeget. A polgárháború menekültáradatot indít el – ami már el is kezdődött –, belőlünk pedig – Izraellel ellentétben – lassan kiölik az önfenntartás ösztönét. Tanulságos ebben a tekintetben az a szembeállás, ami az európai és észak-amerikai baloldali, liberális zsidóság és Izrael között megfigyelhető. Míg a nyugatiak – most még békés kertjeikből – szidják Izrael politikáját, addig az izraeliek őket ítélik el és nevezik árulónak. Pompás példája ennek Noam Chomsky esete – akit a világ egyik legbefolyásosabb értelmiségijének tekintenek , akit nem engedtek beutazni Izraelbe. Zsidóval ritkán fordul ez elő. Az arab forradalmárok pedig, miután az anarchiába süllyedő országaikban elpusztítottak mindent, ami egyáltalán használható és élhető volt, esetleg hozzánk fognak bekopogtatni. Hogy utánunk hová mennek majd, azt nem tudom.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr925493141

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ki nem kényszerített katonai beavatkozás 2013.09.08. 12:52:14

Szíria a címlapon, bármerre is nézek. Vegyi fegyverekről pusmognak mindenfelé, ami, úgy látszik, felkeltette a világ médiájának figyelmét. A nagyjából három éve tartó polgárháborúval jóval kevesebbet foglalkoztak. A témával kapcsolatban eddig a kedvenc...

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.09.05. 14:26:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Szíria: cui bono? 2013.09.04. 14:39:02

Elérkeztünk a cui bono? kérdéséhez. Sok vádló ujj Izraelre mutat.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kandeláber 2013.09.04. 14:09:20

A cionisták marionettfigurája, a Nobel-békedíjas feka Oblama nyilván Szíriával óhajtja terelni a lehallgatási botrányt.
Amúgy meg kiderült, hogy az úgynevezett szabadságharcosok - akik ugye előszeretettel fogyasztják el a kormánykatonák belső szerveit - vetettek be gázt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.09.04. 14:12:46

" (Sir Winston Churchill)"

Helyesen Lord Palmerston.
en.wikiquote.org/wiki/Henry_Temple,_3rd_Viscount_Palmerston
"We have no eternal allies, and we have no perpetual enemies. Our interests are eternal and perpetual, and those interests it is our duty to follow."

Kandeláber 2013.09.04. 14:26:55

"Hisztérikusan üvöltözve a levegőbe lövöldöznek", ez találó, tényleg ezt teszik a kis sémik (arab sémik).
A másik fajta sémik ezzel szemben céltudatosan szarrá lövik a hisztérikusan üvöltözőket, el kell ismerni, hogy sokkal hatékonyabbak.

calabria007 (törölt) 2013.09.04. 14:33:24

@Kandeláber:

nem kell ezt túlspirálni:

végső soron minden háború érdekcsoportok anyagi érdekeiről szól nem pedig a meghirdetett célokról

unionista (törölt) 2013.09.04. 14:36:16

kellene látni, hogy a félig-meddig vonalzóval megrajzolt arab államok mind működésképtelenek. a tenger melléki kikötővárosok és a folyók mentén szerveződő régiók lehetnek gazdaságilag önállóak. ezen kívül fenn kell tartani a történelmi vallások központjait, és néhány történelmi fővárost. "szíria" legfeljebb egy elmosódó mező lesz a közel-keleti sakktáblán.

tommybravo 2013.09.04. 14:42:58

Izreal elég jó kapcsolatokat ápolt a diktatórikus Egyiptommal, pont nem hiányzik neki egy labilis ország, ahol akár a muzulmán radikálisok is többségbe kerülhetnek.

De te csak hidd azt, hogy minden mögött a zsidajok vannak, úgy könnyű az élet értelmezése.

jan 2013.09.04. 15:24:16

Aristónk új terepen próbálja ki magát. Passim azért illet volna megemlíteni azt is, hogy van itt egy szunnita-síita ellentét is, vagyis a sakktáblán nem csak Izrael, hanem bizony Irán és az Arab-félsziget szunnita vezetésű államai, élükön Szaúd-Arábiával is játszanak egymás ellen.

Libanon is egy ilyen játszma áldozata, és most Szíria is: Asszadot Irán támogatja, a felkelőket Szaúd-Arábia.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 15:33:06

Azért az arab tavaszt illetően elég durva túlzás általános bukást említeni. Bár aristo pajtástól sokkal többet arab témában nem lehetett várni.

-Tunéziában - úgy néz ki, egy stabil demokratikus rendszer alakult ki, ahol a politikai pártok demokratikus keretek között vetélkednek, és az alapvető kérdésekben nemzeti konszenzus, de legalábbis kompromisszum jön létre. A gazdaság fejlődik, a 2011-es visszaesés után 2012-ben 2,9%-kal, nőtt, idén 4%-hoz közelítő növekedést várnak.

-Marokkóban az új alkotmánnyal egy alkotmányos monarchia jött létre, szintén nyugodt körülmények között.

-Líbiába a polgárháború ellenére alapvetően normalizálódott a helyzett, a gazdaság egy év alatt behozta a 2012-es több, mint 10%-os GDP visszaesést.
-Szóval Észak-Afrikában Egyiptomi határig egyelőre alapvetően pozitív mérleggel zár az arab tavasz. A gondok a klasszikus Közel-keleti mag államokkal van. Szíria egyértelmű katasztrófa, Egyiptomban is gyakorlatilag teljes visszarendeződés van kilátásban.
-Jemenben eredetileg sem volt sok remény a bukott államság elkerülésére, viszont a helyzet Saleh elnök idejéhez képest nem is romlott (de nem is javult).

Az Öböl-térségben Bahrein szintén szívás van, Kuwaitban stabilizálódott egy erőszakmentes politikai válság, a többi rezsim meg kb. változás nélkül vészelte át az arab tavaszt.

Szóval távol vagyunk még a végétől, de Észak-Afrika (Egyiptomot már nem ide számítva) egyértelmű nyertesnek tűnik. A többieknél meg vagy nem igazán van változás, vagy durva szívásra áll a dolog.

P.S.: az izraelt arabok ha stabilak, "mindig megtámadják" megérne pár szót, tekintve, hogy az eddigi háborúk során arab államok egyetlen alkalommal voltak támadó felek, mégpedig 73-ban. 48-ban, 56-ban, 67-ben, 82-ben és 2006-ban Izrael volt a támadó fél. Szóval egy esetből levonni a "mindig" következtést, egy kicsit merésznek tűnik. Az viszont biztos, hogy az Izraeli katonai doktrina alapvető eleme a környező potenciálisan veszélyes hatalmak gyengítése.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 15:41:32

Arosto pajtás ott is le van maradva egy picit, amikor " féktelen népszaporulatról" ír, tekintve, hogy a Közel-keleten bőven lecsengőben van a demográfiai bumm, Tunéziában már a reprodukciós szint alatt van a termékenységi ráta, de a mag-államokban sem éri el az egy nőre jutó 3 főt a termékenységi ráta, és folyamatosan csökken.

A buta szlogenek helyett tessék megnézni néha a az aktuális statisztikákat. CIA World Factbook, meg ilyesmi... ingyéből van ám, és az újságírónak elvileg az lenne a szakmája, hogy utána is néz néha annak, amit leír.

bömböcz 2013.09.04. 15:52:47

aristo, aristo, meg lesz itt még emlegetve a kiszcáládod legálszó ága isz hámászoszán...

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 15:52:59

A demográfiai változásoktól nem függetlenül aristo pajtás arról is megfeledkezik, hogy az Európába irányuló bevándorlás fő forrása már vagy másfél évtizede nem a Közel-kelet, hanem a szubszaharai Afrika.

Szóval a Közel-keletről érkező tömeges immigráció rémképének felvázolásával olyan 30 évet elkésett. Viszont kétségkívül áramvonalasan illeszkedik egy apartheidrezsimet mértékadó példaképnek tartó konzervatívnak gondolt paranoid idiotizmushoz.

bömböcz 2013.09.04. 15:58:33

@ikaljan:
Maga a cionizmus "demokratikus megelőző csapás" leggusztustalanabb képviselője.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 16:04:57

@jan:
ott a pont, és még ez is egy igen leegyszerűsített izé, mert a szunnikon belül meg vannak a Muszlim Testvérek, meg a szalafiták, meg a tekfiriták, meg a helyi nemzetségi alapon szerveződő erők, akiknek külön-külön is megvannak a nemzetközi támogatóik és konfliktusaik.

bömböcz 2013.09.04. 16:06:13

@ikaljan:
A "tömeges immigráció " az olyan szólegó a magukfajtikáknál, mint a buzira a: családpolitikailag nem hagyományos...
Na menjen a picsába!

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 16:11:33

A gond az, hogy térségbeli nagyhatalmak közül Izraelnek, az USA-nak és Szaudinak elsődlegesen a konflikus fenntartása és konzerválása az érdeke.

Törökország akarná a felkelők győzelmét, Irán és Ororszország pedig az Asszad rezsim győzelmét.

Mikka-Makka 2013.09.04. 16:13:49

@Kandeláber: az ne zavarjon hogy emberemlékezet óta nem volt ilyen hideg a viszony az USA és Izrael közt:)

bömböcz 2013.09.04. 16:18:16

@Mikka-Makka:
Nagyon helyes:
Több "melegséget" a nemzetközi kapcsolatokba!

Mikka-Makka 2013.09.04. 16:20:33

Aristo meglepően jót írt, tőle szokatlan témában
azt azért megjegyezném h az arab tavaszt teljesen értetlenül és tanácstalanul szemlélték nyugaton szóval nem úgy tűnt hogy előre tervezett lenne
nyugatbarát és stabil diktatúrák megdöntése(pl Egyiptom) nem látom miképp szolgálná az amcsik v Izrael érdekeit

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 16:28:24

bömböcz 2013.09.04. 16:06:13
Őszintén nem tudtam hogy a "tömeges immigráció" kifejezés újabban valamely politikai szubkultúra szemében politikailag inkorrekt horthyfasiszta sovinizmusnak, avagy nemzeti hagyományokat lábbal tipró buziskodó liberálságnak minősül..

Ez esetben politikai nézetének megfelelően nyugodtan helyettesítse be "a menedéket kereső rászoruló embertársaink sokasága", avagy "a vademberek Európát elözönlő áradata" kifejezéseket.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 16:29:56

@bömböcz:
Apropó csak a poén kedvéért érdekelne, hogy Ön szerint kik lennénk a magunkfajtikák.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 16:38:35

@bömböcz:
Ha nem veszi sértésnek, Ön kiváló példája annak, hogy a funkcionális analfabetizmus milyen akut problémává vált az elmúlt évtizedekben.
Persze nyilvánvalóan egyben szórakoztató is, hogy a önhöz hasonlóan szofisztikált gondolkodásra mérsékelten képes aristo pajtás közel-keleti témákban hangsúlyosan antiszemitának tart, Ön pedig cionistának.

bömböcz 2013.09.04. 16:39:45

@ikaljan:
Naugye! Maga kifejezésgyártó magukfajtika...

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 16:44:34

@bömböcz:
Igen.. ez a kifejezésgyártás tényleg jellemző ránk homo sapiensekre.
Ez a fajunk egy sajátos tulajdonsága... mármint, hogy kifejezéseket gyártunk a környező valóság, leírására, illetve absztrakciók kifejezésére.
Nem tudtam, hogy ez baj. Ez esetben elnézést...

bömböcz 2013.09.04. 16:46:55

@ikaljan:
Ön kábé annyira antiszemita, mint kunbéla műbőrkalapja volt anno...
Aki pedig meg nem látja az usrael-judeuropa+angorszász gyarmatok gátlástalanságát, az vagy vak, vagy cionista!
Bízom benne, hogy Ön egyik sem...

tableno 2013.09.04. 16:47:49

aristo, hülye vagy mint a segg, de legalább zsidózni megtanultál, az is valami. Te most komolyan azt állítod, hogy Izraelnek jobb, ha teljes anarchiába és kontrollálhatatlan káoszba sűllyed a Közel-Kelet, mintha viszonylag kiszámtható és inkább csak szavakban ellenséges diktátorokkal köthet üzleteket?(szerinted pl. egy iszlámista vagy polgárháborús Egyiptom meddig tartaná be a Camp David-i egyezményt???) Gratulálok, a mandiner leért Szaniszló Ferenc szintjére... :(

Kandeláber 2013.09.04. 16:48:32

@Mikka-Makka: Ez akkor azt jelenti, hogy most nem közvetlenül Tel-Avivból kapja az utasításokat Oblama, hanem a washingtoni izraeli nagyköveten keresztül?
@bömböcz: Van, akiknek mindenről a melegség jut az eszébe...:D

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.09.04. 16:57:14

@tableno:

Ne csodálkozz! Magyarországon mindenki antiszemita! Tegnap olvastam a Népszavában (vagy a Galamusban?), hogy Tarlós is antiszemita, képes volt lefarizeusozni a szocikat a Közgyűlésben! Pedig mindenki tudja, hogy a farizeusoknak milyen pozitív és jelentős szerepük volt a zsidóság megmaradásában! Tarlós egy notórius antiszemita! Azért mondta, amit mondott. Ahogy Magyarországon mindenki az --- ezek ilyenek.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.04. 17:01:14

Szerintem ez a gondolatmenet téves. Izrael érezhetően mindigis az arab diktatúrákat tartotta a kisebbik rossznak, mint pl. az arab tavaszt. Alapvetően nem demokráciával sokkal nehezebb zöldágra vergődni, mint egy diktatúrával. Egy demokratikus arab állam törvényszerűen lesz nagyon Izrael-ellenes, hiszen ilyen az arab átlagember is, míg egy diktátor lehet akár mérsékeltebb is.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.04. 17:02:50

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Alapvetően nem demokráciával sokkal nehezebb zöldágra vergődni, mint egy diktatúrával."

javítás:

"Alapvetően demokráciával sokkal nehezebb zöldágra vergődni, mint egy diktatúrával."

bömböcz 2013.09.04. 17:03:53

@ikaljan:
Akkor maga akár lehetne egy eddig bármely kormányon volt párt szóvivője is:
LOPÁS:
Civilül: gyalázat
Államiul: a nemzeti fölemelkedéshez szükséges pénzügyi tartalékok átcsoportosítása/ az integrácóhoz szükséges kiadás...
Eh, nem sorolom, nem ér az egész már egy fabatkát sem!
Majd akkor csodálkozzon el, amikor kiderül, hogy a célzott légicsapások milyen járulékos károkat is okoztak Szíriában...(is)

bömböcz 2013.09.04. 17:09:19

@bbjnick:
A hülyéje! Pedig állítólag csak megint újtestámumozott...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.09.04. 17:12:17

@bömböcz:

"állítólag csak megint újtestámumozott" --- írja.

Az épp elég! Antiszemita műveket emlegetni antiszemita tempó!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2013.09.04. 17:13:17

@tableno: hol van ebben a cikkben zsidózás? csak nem azt nevezed zsidózásnak, hogy Izraellel foglalkozik és próbálja megfejteni, mi lehet a zsidó állam érdeke a jelenlegi katyvaszban? Nem kötelező egyetérteni a cikkel, lehet vitázni az állításaival, vagy rámutatni arra, hogy hol tévedhet, vagy hol lehet igaza a szerzőnek.

én spec egyáltalán nem vagyok Közel-Kelet szakértő, a szíriai helyzet kapcsán minden nézőpontra kíváncsi és nyitott vagyok.

Te pl. mit gondolsz, mi lehet Izrael érdeke Szíria kapcsán? a, stabilitás b, anarchia / a, Aszad b, felkelők győzelme? Mi erre a te válaszod? Merthogy valamelyiknek igaznak kell lennie Izrael szempontjából. És a válaszodat mivel indokolnád meg? tényleg kíváncsi vagyok.

tableno 2013.09.04. 17:15:51

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: teljesen jól látod a dolgot, de a magyar jobboldalon egyszerűen divat minden rossz mögött zsidó ármányt látni. Legalább addig sem kell gondolkodni...

bömböcz 2013.09.04. 17:21:00

@bbjnick:
Áhá, értem.
Chach semmi ehősak polghájtájsak...
Több tolejansziát, demokjáciját!
(ví ár dö vörd, ví ár dö csildren...)

gyalog.galopp 2013.09.04. 17:26:14

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Csak mellesleg egy konszolidált diktatúra, elérheti vagy akár meg is haladhatja egy pocsék demokrácia minőségét és akkor az emberek nem akarnak változást.
A zemberek nem nem diktatúra, vagy demokrácia kell, hanem megélhetés.

gyalog.galopp 2013.09.04. 17:28:16

@tableno:

divide et impera, ismerős ugye? Nagyon szar lenne a helyzet, ha az olaj hátán összecsúsznának az arabok egy kézfogóra.

bömböcz 2013.09.04. 17:35:53

@gyalog.galopp:
"A zemberek nem nem diktatúra, vagy demokrácia kell, hanem megélhetés."
Maga most egy szimpla biomasszát próbál megsajnáltatni?!
Ki törődik a krillekkel, amikor hemzseg a partszakasz a sérült bálnákkal?!

bömböcz 2013.09.04. 17:58:26

@rajcsányi.gellért (ergé):
Heló!
"Margat várának régészeti koncesszióját Major Balázs régész, történész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Arab Tanszékének oktatója 2006-ban kapta meg, korábbi munkáinak elismeréseként. "

Én ismerten a '80-as évek elején/közepén szíriai egyemistákat és azok bizony fasza gyerekek voltak!
Ellentétben a szaúdi-jemeni rászístákkal...

Bell & Sebastian 2013.09.04. 18:12:24

Milyen beavatkozás lenne már az, ahol az agresszorok mindegyike a saját pecsenyéjét sütögeti? Franciaország és Németország nyíltan az újjáépítésre gyúr, a törökök is üzletet szimatolnak, Amerikában meg egyszerűen a gazdaságélénkítés eszköze egy jó kis csihipuhi, idegen országban. Tán még Izrael a legártatlanabb.

Hogy kinek mi a jó, azt mi nem mondhatjuk meg senkinek. Klasszikus példa rá a Nagy Angol Demokrata utazó, aki keresztül-kasul bejárja az Óriási Oroszországot, hogy mindenhol Putyin ellen uszítson, szigorúan a demokrácia nevében.

Erre az oroszok elküldik a picsába, legnagyobb csodálkozására. Búcsújában sajnálkozik még egy sort a demokráciát fenyegető veszélyekről és hazamegy Angliába.

Ahol ugye nem kellett az arab purgyé a királyi családba. Ezeknek akkor megy jól, ha másnak szarul megy . Sajnos megtanultuk már ezt mi is. Demokráciában éhen halni mégiscsak más, mint diktatúrában zabálni!

Lenin egyébként lekéste a Októberi Verest, az Aurora sosem lőtt jelet, Iljics alig tudta magát beverekedni magát a hatalomba és kiebrudalni onnan a munkástanácsokat. A többi szóról-szóra stimmel.
Megkötötte a breszt-litovszki békét a németekkel, telerakta farizeussal a Forradalmi Bizottságot és az amcsi zsidók küldöttét, Trockijt kinyomta a kondér mellől. Így kezdődött a kommunista ószövetség, az újban meg benne csücsülünk.

bömböcz 2013.09.04. 18:18:49

@Bell & Sebastian:
"Tán még Izrael a legártatlanabb."
Na, ne!
Mi van, nav-ellenőrzést kapott?!

gyalog.galopp 2013.09.04. 18:20:28

@bömböcz:
Fogalmam sincs kit sajnáljak. De ha izrael lekvár, akkor se ő kavarja a nagymamát, az csak a látszat.

Bell & Sebastian 2013.09.04. 18:23:40

@bömböcz: Inkább szurkolok az orosz lánnak, mint a sakáloknak és keselyűknek. Kibaszott dögevők, gyűlnek a vérszagra. Jugoszlávián kiválóan demonstrálták, hogy egy Milo -féle ügynök mire képes. Mondjuk a Lenin -féle sem volt piskóta.

tevevanegypupu 2013.09.04. 18:24:56

@ikaljan:

Ami az arab tavaszt illeti, ott ugy megrontottak a maghreb orszagok es Egyiptom nyugalmat, hogy abbol valoszinuleg evszazad mulva sem keverednek ki..Tuneziaban kulonben a demokracia neveben egymas utan teszik el lab alol az ellenzeket, mar a masodik ellenzei politikus gyilkossagon is tul vannak..a demokratikus erok. Libiaban, Irakban es Egyiptomban tonkretettek es zuztak amit csak tudtak, ido kerdese mikor robbantjak a piramisokat is..valoban nyugodt es szep az elet arrafele is.

bömböcz 2013.09.04. 18:25:40

@Bell & Sebastian:
"Demokráciában éhen halni mégiscsak más, mint diktatúrában zabálni!"
Hát ez az!!!
Ellenállás: No Parasan!
Nóta: Auróra - Bella Csao !
www.youtube.com/watch?v=A4Ra5YC7npk

Bell & Sebastian 2013.09.04. 18:31:04

@bömböcz: El is várom magától, hogy emlékezzen az indulónkra.

bömböcz 2013.09.04. 18:34:26

@Bell & Sebastian:
:)!

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2013.09.04. 19:02:56

Hát, úgy látszik, nem volt érthető.
a) Izrael szempontjából teljesen mindegy, hogy ki fűti a katlant, a lényeg, hogy forrjon a leves.
b) Története során a zsidó államot akkor érték igazi kihívások (hatnapos háború, jóm kippur háború) mikor Szíria és Egyiptom erős, központosított hatalommal és szervezett hadsereggel rendelkezett - ez történeti tény. A terrorizmus - önmagában - nem fenyegeti Izrael létét, főleg nem, ha Amerikában, meg Európában robbantgatnak, ahogyan szoktak.
c) Teljesen mindegy, hogy mennyire iszlamisták a polgárháborúk résztvevői, ha egymást jobban utálják, mint a zsidókat. Ki mer erőforrásokat elvonni a polgárháborús frontokról, hogy megtámadja Izraelt, mikor tudja, hogy míg ő ezzel van elfoglalva otthon hátba támadják? Nem kell Machiavellinek lenni, hogy belássuk, egy anarchiába süllyedt ország nem tud mit kezdeni a jól felszerelt, motivált, professzionálisan vezetett hadsereggel.
Az pedig, hogy az arab-tavasz országaiban "konszolidálódott" a helyzet még a patkányblogos színvonalhoz képest is irdatlan hülyeség. Felfegyverzett csoportok néznek farkasszemet egymással és lehet, hogy pillanatnyilag egyensúly van, nem lövik egymást nagyon, ezt azonban konszolidációbak nevezni barokkos túlzás.

tableno 2013.09.04. 19:06:06

@rajcsányi.gellért (ergé): aristo nemzettestvér nem próbál semmit megfejteni. Csupán rámutat a cionista-szabadkőműves világösszeesküvésre, mint a világ összes felfordulásának okára, a NOSZF-tól az arab tavaszig. Azt a feltételezést meg sem vizsgálja, hogy a káosz az egyszerűen az, aminek látszik: káosz. Ami Izraelnek ugyanolyan rossz, mint mindenki másnak, ugyanis a káoszt nem lehet kontrollálni, még a "mindenható" Moszad-nak sem.

bömböcz 2013.09.04. 19:13:25

@aristo:
Mintha az igazi Szaniszlót hallanám georgnógrádi ellenében...
Nem lesz ebből magának baja?

bömböcz 2013.09.04. 19:24:36

@aristo:
Akkor jó...
A spájzt azért nem ártana föltölteni (némi vidéki emlékkel)!

Bell & Sebastian 2013.09.04. 19:33:29

@tableno: Maga nem egy bonyolult lélek. A Tömeget úgy és oda vezetik az orránál fogva, mint az áldozati birkákat. Amiből kitalálható, hogy általában kik. Ha mégsem ők, az ritka kivétel.

A világon milliók foglalkoznak speciális kutatásokkal, amiknek egyetlen célja van csak, megtudni, hogyan lehet lovagolni az ezerfejű sárkányon: a Tömegen.

Nem hinném, hogy nulla az eredményességük.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.04. 19:42:06

No, akkor aristo pajtás legalább patkányblogos színvonalon, vagy akár afelett mutasson már rá, hogy Marokkóban milyen miliciák állnak szemben egymással egyensúlyi állapotban.
Jót tenne, ha ugyanezt megmutatná Tunézia esetében is.

Tunéziában az elmúlt két évben erőszakos cselekmény két alkalommal történt.
Egy elkövető ugyanazon fegyverrel fél éves különbséggel megölt két ellenzéki politikust. Ha nagyon erőszakos dolgot keresünk, akkor tavaly év elején a választásokon 1% alatt szereplő szalafi párt képviselői elfoglalták a Keruáni mecsetet, és két napig ott demonstráltak, majd hazamentek.

A kormány ellen több alkalommal voltak tüntetések, de ezek kivétel nélkül békés mederben zajlottak, mint ahogy az ellentüntik is. (Ahogy ugye egy demokráciában szokás).
Marokkóban még ennyire sincs gond. A 2011-es alkotmány biztosítja a szabad választásokat, garantálja, hogy a miniszterelnököt az uralkodó a győztes pártból nevezze ki, a parlament feloszlatásának jogkörét a miniszterelnök kezébe teszi le. Az új alkotmányt 70%-ot meghaladó támogatottsággal fogadták el.

Értem, hogy aristo pajtás premisszája az, hogy márpedig az arabusok alkalmatlanok a civilizált létre, ebből pedig nem következhet, hogy de mégis, de ez inkább orvosi, mint politológiai kérdés.

tableno 2013.09.04. 19:42:48

@aristo: Te csak a hetvenes évekig olvastad a törikönyvet? Az összes komoly arab-izraeli háború hidegháborús konfliktus volt, ahol Izrael az USA, az arab országok meg a SZU proxy-jaként működtek. Camp David után az összes arab diktátor de facto beletörődött Izrael létébe, és megelégedtek az ellenséges retorikával és a terrorizmus (plusz a palesztin szabadságharc nem terrorista ágának) támogatásával. Amúgy az "arab tavaszt" kiváltó össznépi düh egyik (nem a legjelentősebb) eleme bizony pont ez az "izraelbérenc" politika volt, különösen Mubarak esetében. Szóval, nem, egyáltalán nem örül Izrael a jelenlegi helyzetnek.

bömböcz 2013.09.04. 19:47:03

@ikaljan:
Mikor, hogyan utazik mostanában a MAGREB országokba maga túristaként nagytudású?
Azért nem kéne elkenni a szart, nagydemokrata módon!

bömböcz 2013.09.04. 19:49:09

@tableno:
Az usa elárulta a zsidókat?
Érdekes felvetés...

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2013.09.04. 19:57:52

@ikaljan: Marokkóban ott van pl. a nyugat-szaharai háború...

Bell & Sebastian 2013.09.04. 20:22:35

@aristo: Két tunéz szalad talaj menti ködben a rézkábellel. Na és? A békés mindennapok része.

Bell & Sebastian 2013.09.04. 20:27:46

@bömböcz: Mindig is csak attól függött, mennyit kaptak értük. Ebben áll a Világ Kereskedelmi Központja.
Ja, nem áll.

calabria007 (törölt) 2013.09.04. 20:41:13

„A vonaton egy alacsony kopasz emberke formájában Oroszország és a fél világ végzete utazott.”

Speciel a végzetes pont inkább az USA – teljesen felesleges – belépése volt az I. vh.-ba (abba amelyből a szintén teljesen felesleges brit intervenció csinált világháborút)

The War of the World — Episode 1
www.youtube.com/watch?v=q5AbQF1jJ_A

„Soha még vonatrakomány nem érte meg ennyire a kockázatokat.”

Speciel egyáltalán nem volt biztos, hogy Lenin bátyó és bolsevik csapata lesz a befutó…

„az anarchiánál ugyanis nincs demokratikusabb dolog”

A demokrácia a többség hatalmáról és az összes kérdés átpolitizálásról szól, ergo fényévekre van az anarchiától…

A poszt arab országokkal kapcsolatos része meglehetősen súlytalan…

„Izraelt a története során a környező arab országok mindannyiszor megtámadták”

Ez már a vicc kategória, Izrael fegyverrel foglalta el a helyét a Közel-keleten, természetesen ebben kulcsszerepet játszottak az őt létrehozó ex-gyarmattartó hatalmak.

Mellesleg:

A lényeg kimaradt: az USA a petrodollár rendszer védelmében turnézik a Közel Keleten

bömböcz 2013.09.04. 20:49:18

@tableno:
"Amúgy az "arab tavaszt" kiváltó össznépi düh egyik (nem a legjelentősebb) eleme bizony pont ez az "izraelbérenc" politika volt, különösen Mubarak esetében. "
Én is így látom, de ezt ők mér régen tudták...

bömböcz 2013.09.04. 20:53:30

@Bell & Sebastian:
Cudálatiasz ellenszégesz támadászokat fognak produkálni az angolszász erők perceken belül...
A demokráciának ára van!
És az nem az ingyenebéd...

tableno 2013.09.04. 20:56:36

@bömböcz: a nagyhatalmak sem mindenhatóak. Az USA nem tudta megakadályozni Mubarak bukását, ugyanúgy, ahogy annak idején az iráni sahét sem, pedig ő volt a legerősebb szövetségesük a térségben.

bömböcz 2013.09.04. 21:20:41

@tableno:
Pont két olyan példát hozott, ami rögvest ellent mond a maga naivitásának...

Alfőmérnök 2013.09.04. 21:27:08

Aristo megint az arabokról ír?
Höndör B. Margit ebben a kérdésben már megírta a tutit.
lastextolgy.blogspot.hu/2011/02/elemzes.html

Robinzon Kurzor 2013.09.04. 21:27:41

"a másik, amikor fedezékbe bújva kidugják a géppisztolyt és vaktában sorozatokat küldenek valamerre – hogy merre, azt nem látják, mert a fejüket nem dugják ki"

Ezt anno a Panorámában láttam először, amikor Chrudinák kéthetente járt Bejrútba hol Arafattal, hol valamelyik Gemayellel kvaterkázni.

Apám ilyenkor megpróbálta beárazni a sorozatot, vagyis megtippelni, hogy a stáb mennyit fizetett a derék harcosnak, hogy lőjön egy jót a sarkon túlra, mintha éppen harc lenne.

A pontozás két fő kategória szerint zajlott: egyrészt a használt fegyver jellege, másrészt a kilőtt sorozat (vagy esetleg sorozatok) hossza alapján.

Míg az egyszerű gépkarabéllyal leadott rövid sorozat az 5 dolláros becslést kapta, addig egy géppuskából leadott hosszú sorozat akár a 15 dolláros szintet is megüthette.
(Ennyire elragadtatva azért ritkán volt: meg kellett dolgozni az elismerésért.)

Robinzon Kurzor 2013.09.04. 21:30:38

@aristo: ""A terrorizmus - önmagában - nem fenyegeti Izrael létét, főleg nem, ha Amerikában, meg Európában robbantgatnak, ahogyan szoktak.""

Izraelben kicsit nehezebb robbantgatni, ezért ott robbantgatnak az ezzel foglalatoskodók, ahol relatíve könnyebb.

bömböcz 2013.09.04. 21:37:57

@Robinzon Kurzor:
Izráél mára a nagyobb mint a budapesti-varsói gettó összterülete volt, és a palesztínoknak van a legnagyobb lágerük!
Igazszágosszág, mindenekfelett!

2013.09.04. 21:43:23

Maradjunk annyiban, hogy aristo ezúttal rátapintott a lényegre.

Robinzon Kurzor 2013.09.04. 21:45:23

@ikaljan: "Ha nem veszi sértésnek, Ön kiváló példája annak, hogy a funkcionális analfabetizmus milyen akut problémává vált az elmúlt évtizedekben. "

Ha nem veszed sértésnek és ha már funkcionális analfabetizmus, sőt, akut, akkor legyen szabad megjegyeznem, hogy ugyanaz a helyzet a modorosság tekintetének vonatkozásában, valamint illetően is.

Az "akut" jelentése: gyorsan kialakuló és/vagy rövid lefolyású.

Ha valami "problémává vált az elmúlt évtizedekben", az eleve nem lehet akut. (Vagy másképp: heveny.)

A szó, amit kerestél -- ha mindenáron orvosi kifejezést akarsz használni --, a krónikus (vagy másképp: idült), bár ez sem feltétlenül azt jelenti, amit valószínűleg mondani akartál, miszerint súlyos problémává vált...

Üdvözlettel

Dr. Del Medico Imre

bömböcz 2013.09.04. 22:01:37

@Robinzon Kurzor:
Tiszteletem doktor úr!
További jó egészséget kívánok Önnek!
Kíváncsi vagyok, hogy miért"kámingáultolt"?

Hogyaza 2013.09.04. 22:21:22

s ezt az emberiséget, hisz ember vagy, ne vesd meg.

bömböcz 2013.09.04. 22:38:22

@Hogyaza:
Atilla sokáig majortamástól függött...

bömböcz 2013.09.04. 23:31:18

Mármint anyagilag. (még mielőtt bárki túldemokratizálná az információt, jelzem: nem volt buzi, csak ideggyenge: vagyis bolond.)

vizipipa 2013.09.04. 23:49:17

@ikaljan: Líbiában tényleg minden rendben van, bár...

Tizedére esett a líbiai olajexport az olajiparban sztrájkoló munkások, illetve az olajszállítást akadályozó fegyveres csoportok miatt. Kilenc kikötőből csak hármat tudnak használni a tengeri szállítóhajók.

hvg.hu/gazdasag/20130829_Bedugultak_a_libiai_olajcsapok?s=st

Ahhoz képest, hogy ebből éln(é)nek...

bömböcz 2013.09.05. 00:14:00

@vizipipa:
Líbiában a termelési diagrammokat is a líbiaiak írják nap-mint nap...

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.05. 07:42:14

@vizipipa:
Igen, és tavaly is volt ilyen hónap, amikor volt sztrájk, de az olajtermelés éves átlagban akkor is hozta a Kadhafiék alatt szokásos szintet.

www.reuters.com/article/2012/12/19/libya-oil-idUSL5E8NJ92920121219

Azért ne kéne már úgy tenni, mintha egy iparági sztrájk annyira szokatlan és meglepő dolog lenne. Előfordul ilyen egy konszolidált demokráciában is. (sőt, igazából inkább ott fordul elő)

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.05. 07:58:23

Robinzon Kurzor 2013.09.04. 21:45:23

:-) Köszi, ezt valóban elbaltáztam...

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2013.09.05. 08:03:51

@Robinzon Kurzor:

Igen rendkívül érdekes kérdés, hogy a haditudósításokban illusztrált fegyveres harcról ki képes elhinni, hogy azok valódi harccselekményt ábrázolnak. Ugyanis ez utóbbiak egyrészt veszélyesek, másrészt abszolút nem médiabarát tevékenységek.

Csak a profi hadseregekben külön erre képzett stábok vannak és hitelesen képesek szimulálni egy harci bevetést. A milicisták meg mégsem mutathatják meg, hogy besétálnak a kereszttűzbe és halomra lövetik magukat, ezért marad az akciófilmekből kölcsönzött színészkedés. Az pedig, hogy valaki jugoszláv háborús filmeken, vagy Csák Noriszon nevelkedett , már szocializációs és ízlésbeli kérdés.

lakol3 2013.09.05. 09:09:17

@ikaljan: www.independent.co.uk/news/world/africa/special-report-we-all-thought-libya-had-moved-on--it-has-but-into-lawlessness-and-ruin-8797041.html

Ténleg knagy ott a stabilizáció. Ama 'militans' meg elég jelentős mértékben fundamentalista terrorcsoportokat jelent.

vukkarak 2013.09.05. 09:10:16

aristo, aristo: Igazából egy mondatban elintézhetted volna ezt a cikket: "Minden rossz a mocskos zsidók miatt volt, van és lesz." Csak az ilyen nyílt zsidózás a mandiner MÉG nem meri lehozni. Így maradt a hosszan kidumálós zsidózás, eléggé mellément következtetésekkel. Éljen!

monddazigazatmar 2013.09.05. 09:33:32

Teljesen komolyan kérdezem, mert kicsit lemaradtam a hírekről.
Tegnap azt mondta a rádió, hogy a felkelők használták a gázt, amit az al kaidának adtak volna csak előtte kipróbálták civileken. (nem tudom melyik rádió, igy hallottam, nem biztos, hogy pontos). Ugyanezek a felkelők ettek emberszivet.
Ezek után az usa be akar avatkozni ezek mellett? Miért?

közösperonos átszállás 2013.09.05. 09:38:53

@poszt: "Miközben a forradalom ifjú hősei így küzdenek, romba döntik azt a keveset is, ami van. Egyébként bizonyára a reguláris csapatok is hasonló taktikával harcolnak, különben nem tudnák tartani magukat a lázadók."

Bizonyára? Mi az, hogy bizonyára? Speciel minimális háttérismerettel tudható, hogy igen, Szíriában pont így küzdenek a kormánycsapatok -- ergo a poszt írójának nincs meg a minimális háttérismerete sem. De azért posztír. Ciki? Ciki.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.09.05. 09:50:41

@vukkarak:

Várjá', várjá'! Ezek szerint, aki nem feltétlen csodálattal és egyetértéssel nyilatkozik Izraelről (vagy ha csak bármi nem egészen patyolattisztaságú és angyali ártatlanságú szándékot feltételez az izraeli politikával kapcsolatban), az zsidózik?

És akkor, aki nem feltétlen csodálattal és egyetértéssel nyilatkozik Magyarországról (vagy ha csak bármi nem egészen patyolattisztaságú és angyali ártatlanságú szándékot feltételez a magyar politikával kapcsolatban), az magyarozik?

Mi lesz így a kritikai attitűddel?

decision_cube 2013.09.05. 09:58:23

Nem lesz, mert Obama majd ma reggel elolvassa a szélsőjobbos, antiszemita Mandinert és tuti megnyomja a piros gombot hányás közben és megsemmisül a bolygó!

vukkarak 2013.09.05. 10:15:53

@bbjnick: Nem. Sőt az izraeli politika a leghatékonyabb önérdek érvényesítő, ami nem túl szép, de azért azt is jó látni, hogy a cikk alapfeltevése, következtetése rossz. És így viszont marad a zsidózás, ami akkor sem szép ebben a témakörben, ha az említett példa a kitoloncolással tényleg ül. Érveim:

Izraelnek nem érdeke az anarchia. Ha valaki kicsit végignéz az elmúlt 20 év történetén az láthatja, hogy a nagyoknak egy kiszámítható diktatúra reguláris (persze elavult orosz technikával felfegyverzett) hadsereggel az ideális ezt bármikor legyőzik. Ezt a másik fél is tudja és marad a szájkarate, ráadásul még akkor is ha van neki atombombája (ld. mit ért el Észak Korea a legújabb válsággal) A káosz rossz. Nem csak az üzlet miatt, hanem mert lesz egy rakás szélsőséges. Németországban nem a menekültektől tartanak, hanem a visszatért agymosott dzsihadistáktól. Lehet, hogy Izrael háborúi nagy emberveszteséget okoztak, viszont morálisan borzasztó pozitívak voltak. Míg ez az alacsony szintű csesztetés (Intifáda), mind morálisan mind presztízs szempontból romboló hatású. Ráadásul, aki olvasna időnként izraeli újságokat, akkor láthatta volna, hogy ott is a nagy döbbenetet és tanácstalanság volt.

A cikk fele Izraelt teszi felelőssé az egészért, és ez így baromság. Az első fegyvereket Izraeltől? Na ne! Ugyanígy ordítanék, ha másik országot tennék felelőssé az egészért. Csak ez a cikk jól illeszkedik a prímán fellángoló Izrael (és Amerika) ellenességgel. Ami nyilván érthető a nem túl szép palesztin politika miatt, de a skála és az érzet, hogy minden probléma (a mieink is) ebből fakad az akkor is röhejes.

Bicepsz Elek 2013.09.05. 10:20:07

"
Mar itt vannak Europaban!!!

buday008 2013.09.05. 10:26:48

"A legszebb az egészben, hogy Izraelnek a kisujját sem kell megmozdítania. A környező országok hülyesége teljesen önműködő. Mondjuk azon nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy a felkelést kezdeményező csoportok első fegyvereiket – visszakövethetetlen kerülőúton – Izraeltől kapták volna, de ez valószínűleg nem nagyon fog kiderülni. Izrael akár évtizedekre biztonságban érezheti magát. Ez nem jelenti azt, hogy néhány ütődött nem fog belőni izraeli területre vagy felrobbantani ezt-azt, de bebizonyosodott, hogy Izrael ezt túl tudja élni."

Izrael keveri a lapokat és elfogja intézni hogy Szíriát ( is ) kissé megszórják... Bár nekik sztem az lenne a legjobb ha szétesne és a golán végérvenyesen az övék lenne.

buday008 2013.09.05. 10:28:24

@vukkarak: Mér szerinted ki röhögne a legjobban ha Szíriát szétlőnék? Nem Izrael? Ne legyél már álom világba. S ez nem összeeszküvés tény... Sharontól minden arab a tengerbe uszhatna...mit érdekelné?

tucano 2013.09.05. 10:39:54

Libiaban az olajkutak biztonsagaert felelos cegek emberei einstandoltak a kutakat es feketen arusitjak ki a nedut. Az illegal olajat szallito tankereket meg vidaman lodozi a partrol a hadsereg, illetve kobozza el, aki veletlenul arra jar (olaszok, torokok, franciak).

biobender 2013.09.05. 10:42:26

Sikerult ezt a cikket ugy megirni, hogy egy arva vakkantas nem sok nem szol benne Iranrol? Kurva tajekozott a szerzo, de legalabb egy jot zsidozhatott, az biztosan jo az emesztesnek.

Persze, jobboldal. Gondolkodni nem kell, emutnyocev, gyurcsan a belpolitikaban, hatterhatalom es tudjukkikk a kulpolitikaban ez mar tobb mint elegendo.

vukkarak 2013.09.05. 10:48:16

@buday008: Mint írtam Izrael elég jó önérdek érvényesítő. Mi az érdekük (oppardon az ottani jobb oldalé leginkább, a baloldal ott is hazaáruló módon lemondana sok mindenről)? Minél több területet megszerezni a régi nagy Izraelből (apropó, ha adódna lehetőség Erdély visszafoglallására néhány tíz/százezer román élete árán mi mit csinálnánk? És utána a még ott élő románokkal? na mindegy.) Ebből Szíriával a Golán fennsíkkal véget ért a dolog. A régi Szíria nem igazán jelentett már fenyegetést Izraelre katonailag. Bosszú? Ugyan miért? Viszont (a mubaraki) Egyiptom, igencsak aktívan segített Izraelnek a fegyvercsempészés letörésében (a beduinok nem jó egyiptomi hazafiak) Szóval lehet zsidózni, csak kérem ott tessék csinálni, ahol van némi alapja (pl. emberjogi kérdések a megszállt területeken, de ne ott ahol semmi helye nincsen!

Bicepsz Elek 2013.09.05. 10:49:39

@biobender: jaja!!!
Az USA Irant akarja megtamadni. Az lesz a kovetkezo lepes. Meg az oroszok kiszoritasa a Foldkozi-tengerrol. A torokok sziriai teruletekre vagynak.

biobender 2013.09.05. 10:50:04

@aristo: "Története során a zsidó államot akkor érték igazi kihívások (hatnapos háború, jóm kippur háború) mikor Szíria és Egyiptom erős, központosított hatalommal és szervezett hadsereggel rendelkezett - ez történeti tény"

Es akkor nem ertek kihivasok amikor "Szíria és Egyiptom erős, központosított hatalommal és szervezett hadsereggel rendelkezett" pl. a nyolcvanas evekben, ez is teny. Csak elfelejtettuk, ugyebar.

biobender 2013.09.05. 10:51:05

@Bicepsz Elek: Jajjaj, meg letezik a Pravda? Es meg olvassak?

Muad\\\'Dib 2013.09.05. 10:51:44

@biobender:
Sikerült a jól megszokott mármegintzsidoztalgonosznaczi baromságot kihoznod a cikkből, mint általában ebben a posvány országban mindenből, amiben szerepel Izrael neve, bármiféle kritika kapcsán. Ettől függetlenül valóban lehetett volna szó Iránról, de akár Szaúd-Arábiáról, vagy Törökországról is.
Addig is, direkt neked:
www.youtube.com/watch?v=KH6FOrP2Pqw
Ők is biztos náczikok, mi?

BénaBéni 2013.09.05. 10:54:07

A feltett kérdésre a válasz nagyon röviden: az amerikai fegyverlobbinak és a mögöttes mammonnak.

Bicepsz Elek 2013.09.05. 10:57:07

@biobender: Ez kb. mint A. Robi szexualitasa: mindenki tuggya de csak akkor vallotta be, amikor mar nem volt tetje!!!
Afganisztan, Irak, Libia(beavatkozas nelkul Kaddafi gyozott volna). Puccs Egyiptomban. Most Sziria, holnap meg Libanon es Iran. "It not coincide: It is a pattern!!!"
Nem erdekes ki mit mond: ki mit cselekszik: az a lenyeg!!!

Kék az ég 2013.09.05. 11:08:07

@biobender: Nem az volt a fo mondanivalója szvsz, hanem a félelmét kiélhette az utolsó mondatnál, hogy jaj ezen szegények akiket a "gonosz zsidók" egymásnak ugrasztottak MEG a végén IDEJÖNNEK....

Kék az ég 2013.09.05. 11:11:36

@ A bevándorlás terén része.

Az ausztrálok meg be sem engedik őket, hanem a uj törvényük alapján passzolják a tengeren hánykódókat azonnal át másoknak !!

Ők hogy illenek az elméletedbe. Nem zavarnak, csak valahogy a zsidók mindig...

blah 2013.09.05. 11:20:33

az izraelre való mutogatás első blikkre megalapozottnak tűnhet, főleg mivel sokan minden összeesküvés mögött őket látják, de a valóságban ez eléggé nagyfokú tájékozatlanságra vall, no meg az újságírásból csinál viccet a szerző, bár ez manapság már nem annyira új dolog... nos csak a "felkelők" összetételét kellene megnézni, a többségük az al kaida "zsoldosa", nem is szírek, akik nem éppen szívlelik izraelt valamint abból kiindulva, hogy a határmenti településeken (nem az izraeli határ mentén hanem damaszkusztól távol) indult útjára a "felkelés", és mondjuk az iraki vagy török határon vajon ki tud átnyomni fegyvereket? hát nem izrael. szír üzleti kapcsolatok révén hozzám inkább az jutott el, hogy a szaudiak az amerikaiakkal karöltve (szaudi indíttatásból) kezdték el kavarni a szart. és nem mellesleg az oroszok is benyomtak az országba ezt azt nagy titokban csak éppen a másik oldalnak. szóval kicsit jobban körül kellene járni a témát mielőtt ilyen találgatásokba bocsátkoztok.

Muad\\\'Dib 2013.09.05. 11:25:21

@blah:
Amit leírtál, az teljesen helytálló, viszont abszolút nem jelenti azt, hogy Izraelnek ne lenne köze, vagy érdeke a konfliktus fenntartása. Az pedig nem újdonság a nemzetközi politikában, hogy adott esetben egy nagyhatalom "ellenséget" pénzel, vagy "szövetségest" támad (hogy mást keverjen gyanúba) bizonyos körülmények között.

gyalog.galopp 2013.09.05. 11:34:38

@blah:
Az usázásnak, izraelezésnek a rendszerszemlélet hiánya az oka. Mindketten ugyanannak a gazdasági pénzügyi rendszernek az alkotórészei. Részletkérdésekben lehetnek zajos ütközések, lehet azt a látszatot kelteni, hogy a farok csóválja a kutyát, de a legfőbb érdekek közösek és mindkettő felett állnak. Ráadásul mi is ezzel a rendszerrel vagyunk összekötve.....

GNandor 2013.09.05. 11:43:46

@calabria007: "A lényeg kimaradt: az USA a petrodollár rendszer védelmében turnézik a Közel Keleten"

Én is pontosan ezt hiányolom. Ez a fő mozgatórugó, és nem az arab tavasz. Gadhafi is onnantól lett rossz fiú hogy dollár helyett arany dinárban akart volna olajat eladni...

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2013.09.05. 12:17:05

A baloldali diaszpóra-zsidók sokkal kevésbé baloldaliak Izrael tekintetében, mint azt gondolni szokták. Ők csak annak az országnak a tekintetében igazán baloldaliak, amely országban éppen élnek. Itt van ez a cikk például, ami az amúgy stabilan baloldali amerikai zsidóság Izraellel (és Izrael-kritikus zsidó baloldaliakkal) kapcsolatos attitűdjét vizsgálja:

www.commentarymagazine.com/2011/05/29/left-is-decreasingly-relevant-to-politics-of-israel/

Általában minden közvélemény-kutatás azt mutatja ki, hogy a zsidók túlnyomórészt nagyon erősen azonosulnak Izraellel, ami élesen eltér a nemzsidó lakosság attitűdjétől.

Ami Noam Chomsky-t és társait illeti, ők élesen elütnek e tekintetben a zsidó átlagtól. A vizibilitásukat jórészt annak köszönhetik, hogy Izrael nemzsidó kritikusait sokkal könnyebben elhallgattatják az antiszemitizmus vádjával, ami sokkal kevésbé hatásos zsidókkal szemben. (Azért próbálkoznak, pl. öngyűlölő zsidónak nevezik őket, de ez közel sem ér annyit, mintha egy nemzsidót vádolnak antiszemitizmussal.) Ez mellesleg önmagában csökkenti a nemzsidók hajlandóságát Izrael kritizálására.

Egyébként is van egy olyan tendencia, hogy az antiszemitizmus vádját elkerülendő, ha Izrael-ellenes véleményt kell megszólaltatni a médiában, akkor médiatermék lehetőleg zsidót szólaltat meg a témában. Nem is beszélve az eleve zsidó tulajdonú sajtótermékekről, ahol ez akár teljesen szándékos is lehet. Már úgy értem, a szerkesztő, ha maga egyáltalán nem is ért egyet Chomskyval, gondolhatja, hogy azért mégis jobb Chomskyt mutatni, mint mittudomén Carter-t. Ugyanis később majd Chomsky fel fog bukkanni egy Mandiner-cikkben és számtalan hasonló cikkben, ami a tényekkel ellentétben azt fogja bizonygatni, hogy a nyugati zsidóság egyáltalán nem támogatja Izraelt.

Amivel amúgy nincs is probléma, az érdekes csak az, hogy a nyugati fehér népek etnonacionalizmusával ugyanez a zsidó népesség erősen szembenáll, lásd az amúgy baloldali, bevándorláspárti amerikai zsidóság Izraellel kapcsolatos attitűdjéről a fent berakott Commentary cikket. Érdekes, Izraelben csak az etnikai alapon megkülönböztetett bevándorlást támogatják, Amerikában viszont mostanában már a redneckek sem mernek arra gondolni, hogy esetleg csak keresztény fehérek bevándorlását támogassák...

Ja, én amúgy láttam már a fészbúkon gyakran (nem Izraellel kapcsolatos) Noam Chomsky-idézetet megosztó hölgyet mellesleg Ariel Saron fényképét megosztani kómába esésének évfordulóján.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.09.05. 12:30:49

@vukkarak:

"az izraeli politika a leghatékonyabb önérdek érvényesítő, ami nem túl szép, de azért azt is jó látni, hogy a cikk alapfeltevése, következtetése rossz. És így viszont marad a zsidózás, ami akkor sem szép ebben a témakörben, ha az említett példa a kitoloncolással tényleg ül." --- írod.

Továbbra sem értem, hogy jön ide a zsidózás?!

Mondok egy példát: néhány évvel ezelőttig (amíg az oroszok lényegében nem vállalták magukra) hivatalosan nem lehetett tudni, hogy ki követte el a katyni mészárlást. A németek azt állították, hogy a szovjetek, a szovjetek azt, hogy a németek. Mindkét fél számos érvet sorakoztatott fel állítása mellett. Ezeket mindenki úgy értelmezte és ezek közül azoknak hitt, ahogy és amiknek tudott. Mondhatjuk-e azt, hogy aki a német bűnösséget találta hihetőbbnek és amellett érvelt, az németezett, aki pedig a szovjetek bűnösségét találta hihetőbbnek, az szovjetezett? Mert te most ezt mondod!

_most_ 2013.09.05. 13:21:07

ne, ekkora hülyeséget rég olvastam :D Feltehetően a szerző amúgy teljesen hidegen hagyják az áldozatok, csak az alábbi böki igazán a csőrét: "Izrael akár évtizedekre biztonságban érezheti magát".

Kandeláber 2013.09.05. 13:24:53

@GNandor: A pénzügyi válság is akkor kezdődött, amikor Kína fontolóra vette, hogy a dollár helyett az euro lesz a tartalékvalutája.
Vajon kiknek sérthette ez az érdekeit?

blah 2013.09.05. 14:00:43

@Muad\\\'Dib: izraelnek nyilván érdeke tudni, hogy mi folyik a szomszédjában és ha módjuk van rá befolyásolni is fogják. azt is hallottam, ami nem tudom mennyire lehet valós ok, bár kronológiailag illene a képbe, hogy a szaudiak szemét már jó ideje csípte, hogy a szír egy viszonylag liberálisabb ország (ott simán látsz az utcán miniszoknyás nőket a környék többi országával ellentétben ugye), potenciális veszélyt jelentett az archaikus rendszerükre nézve és az arab tavasz pont kapóra jött nekik.

blah 2013.09.05. 14:11:06

@Muad\\\'Dib: annyit még hozzáfűzök, hogy a szírek a golán fennsík közelében csak izraelre céloznak a rakétáikkal már elég régen, szóval izraelnek csínján kell bánni azzal, hogy belefolyik e a szírek dolgába... szóval ha tesznek valamit azt nagyon úgy kell véghezvinniük, hogy véletlenül se keveredjenek gyanúba.

közösperonos átszállás 2013.09.05. 15:07:43

@blah: " szóval ha tesznek valamit azt nagyon úgy kell véghezvinniük, hogy véletlenül se keveredjenek gyanúba. "

A posztból meg a kommentekből kiindulva ez lehetetlen.

blah 2013.09.05. 16:07:20

@közösperonos átszállás: oké, abból kiindulva tényleg, ezért is sántítanak a megállapítások...

vizipipa 2013.09.06. 13:01:33

@ikaljan: Líbiában újból leállt a kitermelés

A cég pénteken (szept. 6.) azt is bejelentette, hogy újból leállította kitermelését Líbiában, mivel a politikai helyzet egyre feszültebbé vált. Az országban a fegyveres akciók és tüntetések során a lázadók gyakran olajkitermelő egységeket is elfoglalnak, nehézséget okozva ezzel az ott működő cégeknek.

Korábban még július elején jelentette be a cég, hogy június 25-től szüneteltették az olajkitermelést az országban, majd július 12-től újra indították azt.

Robinzon Kurzor 2013.09.06. 13:31:39

Kiderült már, hogy aristo jutalomból vagy büntetésből írhatta ezt posztot?
süti beállítások módosítása