A nemzet dohánykereskedői
2013. április 29. írta: Lakner Dávid

A nemzet dohánykereskedői

dohány.jpg

Kocsis Máté szerint a trafikok körül kialakult botrányt csupán „a multinacionális vállalatok, a dohánylobbi és a baloldali pártok” gerjesztik, Lázár János pedig úgy vélekedett, a koncessziót elnyerők listáján háborgók „a magyar vállalkozók érdekei helyett ismételten a nemzetközi cégek érdekeit védik”. Ez a szöveg lehetséges, hogy az esetek 80 százalékában bizton bevethető és sikerre vihető, ám ebben az ügyben – csakúgy, mint a földpályázatok esetében – nem igazán alkalmazható. A jelek szerint ugyanis éppen az történt, amit a Fidesznek szokása nagy hangon kritizálni: a kis- és középvállalkozók életének megnehezítése, a már amúgy is jól menő vállalkozásokat üzemeltetők helyzetbe hozása, illetve ami a legnagyobb felháborodást kiváltotta: a csókosok beültetése az akár évtizedek óta ezzel foglalkozók helyére.

Bár már az elején látni lehetett, hogy a kormánypártiak a piac egyenlőtlen feltételek mellett történő újraosztása miatt érzik szükségét az egész dohánybolt-biznisznek, akkor még azt gondoltam, csupán a dohányosok életét nehezítik majd meg – mostanra világossá vált, hogy az ágazati dolgozók sem jártak sokkal jobban. Ahogy a földpályázatok esetében is a helyi vállalkozók húzták a rövidebbet: itt kormányközeli üzletekben érdekeltek, fideszes politikusokhoz közel álló személyek és a választókerületi fideszes vezetőknek tetsző pályázók adott esetben több trafikot is nyithatnak. Közben olyanok, akik évtizedek óta ebből élnek, bizonytalan pontozású elbírálás után nem kapták meg a koncessziós jogot.

Ha cinikus akarnék lenni, azt mondanám: az ágazatban érdekeltek még jól is jártak, mert volt egy évük felkészülni az esetleges ellehetetlenülésre, míg mondjuk a játékgép-piac dolgozói egyik napról a másikra vesztették el a munkájukat. A Fidesz, hogy saját embereit helyzetbe hozza, először számos dohányt árusító bolt dolgát nehezítette meg, majd ráadásként a ténylegesen a trafikból élő kisvállalkozók befektetett munkáját, energiáját pontozta le egy perc alatt. Persze, a nagy multizás mellett arról sem érdemes megfeledkezni: igaz, hogy mondjuk a Tesco sem fog jól járni a dohánytermékek kivonásának köszönhetően, de adott esetben azok a magyar dolgozók sem, akiket az anyagi veszteség okán elbocsátanak; hogy a megnehezített életű, egyre durvább módszerekkel vegzált dohányosokról ne is beszéljünk. Aztán persze nem csak multik árusítottak cigarettát, és bizony egy-egy kisebb bolt tulajdonosai sem lesznek könnyebb helyzetben a nemzetinek csúfolt dohányboltok megnyitása után. 

Sokan azt várták a kormányváltástól, hogy vége szakad a botrányos mutyiknak, hogy a nepotizmus és az uram-bátyám viszonyok helyett a valódi hozzáértés, a befektetett energia és az évek kemény munkája fog hasznot hozni. Nos, akik ebben bíztak, azok legkésőbb mostanra ráébredhettek: az egyenlő feltételek világa, a kkv-k előnybe nagyvállalkozókkal szembeni esélyegyenlősége továbbra sem érkezett el. Ahogy a legutóbbi Heti Válaszban Borókai Gábor írta Kultúrhentes című publicisztikájában, az egyenlő feltételek mellett való indulás sajnos sokak számára nem biztosított. Borókai a kultúra világára gondolt, ám az említett szisztéma jól illik a trafikok újraosztására is: átláthatatlan pontszámok alapján veszítik el üzletüket hosszú évek óta mindenüket abba belefektető kisvállalkozók, míg a trafikos múlttal nem is rendelkező fideszes baráti körök ezúttal is jól fognak járni. Sajnos igaza van Kovács Zoltánnak, amikor az Élet és Irodalomban arról ír, csak azt mutatja meg az ügy, hogy senki sincs biztonságban, bárkitől el lehet venni megélhetésének forrását, ha az éppen állami vezetők haveri körének megfelel. A játéktermek esetében ugyanígy rebesgették, hogy a hangzatos, erkölcsi kérdésre hivatkozó szöveg csak arra van, hogy elfedje a magasabb érdekek kőkemény világából fakadó magyarázatokat – hogy kinek jött éppen jól, hogy egy komplett ágazat alól húzzák ki a talajt.

Ahogy a játékgépek esetében sem morális megfontolásról volt szó, úgy mostanra bizonyossá vált, hogy a nemzeti dohányboltok sem a nemdohányzók védelmének érdekében jöhetnek létre elsősorban. Bár nemdohányzóként számomra szimpatikus a korlátozás, de csak egy bizonyos határig: márpedig a dohányosok kizsigerelése ezt a pontot már régen túllépte. Az adott esetben a dohányárusító helyeknek a lakóhely több kilométeres körzetében való letakarítása pedig csak az egyik dolog, igen érdekes lesz azoknak is a helyzete, akiknek a közelében fekvő trafik a postával megegyező nyitva tartással fog üzemelni – tehát hétvégenként egyáltalán nem. Ráadásul a hétvégi bezárás valamiért több ponttal járt, mint a nyitva tartás, legalábbis a tiszaszigeti példa mintha ezt mutatná.

Vannak, akik azt gondolják, a mértéktelen privatizálás ellentéte csakis pozitív lehet, így akárhová tegye be a lábát az állam, csak tapsolni tudnak, mondván, a „nemzeti érdek” ezt kívánja meg. Így történhetett, hogy a jobboldali kormány olyan államosító politikát folytatott az elmúlt években, hogy a konzervativizmus alaptéziseiből kiinduló polgárok csak néztek. Egy dolog, hogy az állam megjelenik ott is, ahol nem kellene, de ráadásként még fel is dúlja az adott területen dolgozók életét – ennek köszönhetően a vállalkozói bizalmatlanság és bizonytalanság tovább nőtt az utóbbi években.

Ez pedig mindennek nevezhető, csak a „nemzeti érdeket” hatékonyan szolgáló eljárásnak nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr545251667

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A lottózók tulajdonosai is kezdhetik az újratervezést 2013.04.29. 21:09:49

Lassan, de biztosan körvonalazódnak a trafikmutyi következményei nemcsak a közelebbről érintettek, hanem a közvélemény számára is, így például a törvényjavaslatban foglalt 10%-os garantált árrés akár ezer forintos cigarettát is eredményezhet, cirka...

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.29. 16:26:05

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: A nemzet dohánykereskedői 2013.04.29. 11:26:02

Az állam megjelenik ott is, ahol nem kellene, ráadásként fel is dúlja az adott területen dolgozók életét.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jack Torrance 2013.04.29. 15:48:57

@aristo: roppant ügyes terelés, ha már az Orbán kormány kilopja a szemünket, beszéljünk egy kicsit Bajnairól is, akit ugyan számosan feljelentettek és még a Fidesz bírósága sem tealált rajta fogást, de igaza van, tényleg ne legyünk már rosszhiszeműek egy olyan pályázat ügyében, ahol az adatok nem nyilvánosak, az elbírálást nem tudjuk kik végezték és milyen alapon, és a nyertesek listája finoman szólva is gyanús.

Nem akarja követelni, hogy legyenek nyilvánosak a bírálati szempontok és hogy kik miért nyertek és vesztettek? Kicsit javíthatna a megítélésén a szememben.

Jack Torrance 2013.04.29. 15:55:49

@gloire: mert a nagybirtok egyik jellemzője, hogy felszívja azt a rengeteg kétkezi embert, ugye?
A nagybirtok pont azért remek, mert 5 traktorral helyettesíti az összes embert. Roppant hatékony, de hogy a vidéket nem menti meg, az hétszentség.

Nero Bianco 2013.04.29. 15:59:14

@Jack Torrance:
"A nagybirtok pont azért remek, mert 5 traktorral helyettesíti az összes embert. "

Ami felszívná a munkanélkülieket, az a feldolgozóipar, és nem a nagybirtok.
Ahhoz viszont hozzáértés kell, meg innováció meg üzleti érzék. Oda nagyon nem elég az, hogy ismerem lázárjankót.

A földalapú támogatás felmarkolásához meg elég.

Jack Torrance 2013.04.29. 16:05:30

@Nero Bianco: "Ahhoz viszont hozzáértés kell, meg innováció meg üzleti érzék"

No igen. Épp most építjük le az oktatást, szóval nem sok esély van.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.29. 16:08:52

@Jack Torrance: kapitalizmus.hvg.hu/2012/10/03/az-angyan-kultuszrol/
konzlib.blog.hirszerzo.hu/entry/7191

Szociális foglalkoztatás: éhbérért cserébe nem marad erőforrása az alanynak arra, hogy kiemelkedjen a szarból, se ő, se a gyerekei.
Hát ehhez távlatilag tényleg nem kell annyi egyetem meg közoktatás meg semmi se.

Csak föld, de az a jó kezekben. A föld itt van kézben, nekünk meg az a dolgunk, hogy jó kezekbe juttassuk, ahogy csak megy. Hát, így megy.

emberemlékezet 2013.04.29. 16:09:50

@Inkább_a_Lázár_maradt_volna_ott:

Ez természetes, ha netán mutyi is van, arról mindig a rendszer tehet, sose a rendszergazda. :) Az is feltűnt, hogy azért pár napot mindig várnak az ilyen posztokkal, nyílván bíznak benne, hogy hátha mégse lesz akkora botrány, hátha elfelejti a nép és nem is kell róla írni vagy legalább talán jön valami magyarázat a központból amit tompítja az ügyet. De hát többnyire semmi nem jön, aztán megszületnek az ilyen alibiposztok, majd megy minden tovább a maga narancsos útján. :)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2013.04.29. 16:10:19

@Counter:
te most tényleg azt hiszed, hogy a "hűsége bérét" fordulattal azt értettem szó szerint, hogy a hűbéres pénzt kapott a hűségéért??? komolyan erre vered magad??? tényleg elég volt belőled ennyi.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.29. 16:12:41

@triumphator: Ahelyett, hogy sértegetnél és puffognál, próbáld meg esetleg, hogy egyszer azt írod, amit gondolsz.

Tehát ha nem birtokot kapott a hűbéres, akkor mit; s mit jelent az, hogy "bére"? (Tudod te, mi az, hogy birtok?)

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2013.04.29. 16:13:16

@Jack Torrance: Semmilyen esetben sem akarok Bajnairól beszélni, ha nem muszáj. Nem érti amit mondok, de ez nem meglepő. Ha jól értem akkor Bajnait ártatlannak tartja, azért, mert " még a Fidesz bírósága sem tealált rajta fogást " mármost a tekintetben, hogy " az Orbán kormány kilopja a szemünket" még csak feljelentés sem született, tehát - a Bajnaival kapcsolatos logikája szerint - ártatlan. Hacsak nem az az eset forog fenn, hogy mag elfogult és ez okból mindenféle híresztelésnek hitelt ad.

Hogy a maga szemében milyen a megítélésem az tökéletesen érdektelen a számomra.

Jack Torrance 2013.04.29. 16:21:06

@aristo: pedig mégiscsak maga hozta fel a nevét, akkor ez valami tudattalan kényszer?

Nem tartom ártatlannak, de míg a föld-, trafik- és egyéb fidesz mutyikról minden titkos ami csak lehet (és a feltételezett mutyizók maguk igyekeznek titokban tartani), addig a Bajnai ügyet legalább megvizsgálták, nem kevesen nem kevésszer.

Tehát (csak hogy maga is megértse, mit mondtam) ha párhuzamba akarja állítani az ügyeket, akkor minimum annyit el kéne érni, hogy a mostani mutyikról is minél többet megtudjunk. De persze magát ez sem érdekli, csak az a fontos, hogy megpróbálja tompítani a kritikát.

Kandeláber 2013.04.29. 16:21:27

@Nero Bianco: A "kiskorúak védelme" egyszerű hazugság.
Már nem tudom hány éve tilos 18 éven aluliaknak cigit és alkoholt eladni, mindenhol kint van a tábla, azt hiszem valami törvény is van rá.
A röhej viszont az, hogy semmilyen törvény nem tiltja azt, hogy fidesz párttagoknak vagy a retyerutyájuknak trafikot adjanak, ezért minden feljelentés hiábavaló lesz.
Most éppen egy csörte zajlik, Laborc-trafik fegyverekkel.
Pár hét múlva szép csendben elalszik mindkét ügy, mert lesz újabb botrány.@Counter: Teljesen természetes hogy kiabál, aki bukott. Én is azt csinálnám.

Alfőmérnök 2013.04.29. 16:25:15

@bbjnick: Szerinted van értelme szóba állni ezzel az ostoba szarházival?

Nero Bianco 2013.04.29. 16:28:21

@Kandeláber:
"Pár hét múlva szép csendben elalszik mindkét ügy, mert lesz újabb botrány."

Sanszos, hogy így lesz.
A magyar politikai közbeszéd erre van beállítva.
Soha semmi nincs lezárva, csak büdösnagy mítoszként lebek a fejek felett, és mérgezi az amúgy is pattanásik feszült közéletet.

Magyarország ebbe fog belebukni, de nagyon.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.29. 16:28:32

@Kandeláber: Csakhogy te nem azt mondod, hogy aki bukott, az kiabál, hanem azt, hogy aki kiabál, az bukott.

Van különbség.

Ha igaz, hogy "ha A, akkor B", attól még nem igaz, hogy "B, tehát A".

mitmiért? 2013.04.29. 16:32:42

A pofátlan hazugság már tényleg Fidesz DNS:
"Nem emlékszik arra, hogy megverte volna élettársát vasárnap hajnalban Balogh József egykori kisgazda, most fideszes országgyűlési képviselő, Fülöpháza polgármestere. Lagziból jöttek haza, be volt rúgva, szerinte az is előfordulhatott, hogy élettársa átesett a vak komondorjukon, és úgy szerezte a sérülést." index.hu

Tehát a kutya es a zasszony is vak.
Igen es a trafik tender se Fidesz mutyi. Beszarok ezek tok hülyének nézik a népet. Nem csoda: rajuk szavaztak

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2013.04.29. 16:46:53

@Jack Torrance: Nem én hoztam fel bajnait, hanem valamelyik libsi kollégája.
Tökéletesen kicsinyes jelentéktelen és nevetséges ügynek tarom, hogy ki lesz egy kicsi, büdös boltban a trafikos-néni. Az, hogy erről ennyit tudnak beszélni, az a magukban rejlő szatócs-mentalitás kifejeződése. Ez az a szellemi horizont, amit át tudnak fogni. A trafik. Maguk annak a tételnek az eleven igazolása, hogy bármit tesznek is, a cseléd cseléd marad, hiába járnak iskolába: a szellemi horizontjuk ekkora marad, mint a trafik, meg a vásározó kiskereskedelem. Nyomorult érzés lehet a trafik-pultot látni az univerzumnak.

sas70 2013.04.29. 16:52:54

FIDESZ Dohánykereskedelmi Zrt.

Jack Torrance 2013.04.29. 17:01:44

@aristo: csak szólok, az a szőrös segg, amit lát, nem a széles szellemi horizont. De legyen csak büszke rá, és ha ilyen magasan hordja az orrát, talán a szag se olyan borzasztó.

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2013.04.29. 17:19:09

@Jack Torrance: Bocsánat még nem láttam az arcát. Sajnálom.

Jack Torrance 2013.04.29. 17:22:11

@aristo: ebben sose legyen biztos. Max abban, hogy sajnálja. A "bocsánat"-ot meg úgysem hiszem el, maga nem ennyire empatikus.

Nero Bianco 2013.04.29. 17:25:06

@aristo:
"Tökéletesen kicsinyes jelentéktelen és nevetséges ügynek tarom, hogy ki lesz egy kicsi, büdös boltban a trafikos-néni. "

Hát ezzel szinte majd mindenki így van.
Főleg azok, akik tizesével-huszasával nyerték a koncessziós jogokat, és ha elegendően fideszközeliek voltak, akkor még a kutya is nyert meg a kanári is.

Senki nem azon izgatja magát, hogy ki fog állni a pult mögött.

Alvarez 2013.04.29. 18:16:45

@Jack Torrance: ha ugyanez a Böszme idején történik, akkor aristo ugyanúgy jelentéktelennek tartaná az esetet, ebben egészen biztos vagyok. Vagy nem.

Alvarez 2013.04.29. 18:20:40

A fiúk most hozzák a törvényt, hogy ne kelljen kiadni a pályázati körülmények adatait:

index.hu/belfold/2013/04/29/sotetedik_az_uvegzseb/

Aristo szerint amúgy is cselédszínvonal a mutyipályázat dokumentumaiban turkálni. Szóval csak a turkálni akarók járnak rosszul, a magyar nemzet egyáltalán nem.

sisszi 2013.04.29. 19:33:43

@aristo: két éve még megért önnél egy eszmefuttatást (a poszt szó olyan alantas magyartalan kifejezés pfujj) a dohányzás téma. igaz, önmagában az egy igazán nemes cselekedetté válhat, ha egy olyan finom, tanult, poros könyvlapokat lapozgató, művelt kéz tartja a cigarettát, mint az öné. még a füst is másképp gomolyoghat ebben a filozófikus térben. hogy leszokott erről a nemes, de mégis büdös tevékenységről, külön örömmel tölthet el mindenkit. gratulálunk. külön öröm, hogy ha egy villanásnyira is, de helyet enged elméjében a trafikos nénik egyszerű, büdös életének. egy trafikban valóban csak egy néni dolgozhat, a magsabbrendű, fennköltebb cselekedetekhez nem való az asszonynép. támogatom a törekvését, hogy szavazati jogukat megvonják. álljon már helyre a világ rendje. a csürhe aki kiengette a szellemet a palackból értse már meg végre hova való. vissza a disznóólba. további kellemes cigarettanélküli országépítést kívánok önnek a nemes, tanult országelittel együtt. üdv a kedves feleségének is (ha van). tisztelettel. sisszi

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2013.04.29. 21:13:03

a Nemzeti Dohányboltok hálózata a jelenlegi lottózókat is lenullázhatja ... így tehát van még egy üzletág, amely - legalábbis részlegesen - átrendeződik a dohánytörvény hatására.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.04.29. 21:55:44

@gloire: ugyan már, Ángyán képzett faszi. A lehetőségek határáig (= tisztességes ember számára vállalható lehetőségek határáig) lojális is volt Orbánhoz.
Nem véletlen, hogy kiborította a bilit, azon kevesek közé tartozik a Fidoxban vagy egyáltalán, bármelyik pártban, akiknek nincs szükségük arra, hogy jó pénzért segget nyaljanak.

lagarderlovag 2013.04.29. 22:09:44

arra szeretnék értelmes...mondom értelmes megoldásokat hallani hogy van-e objektív mérce ill módszer egy pályázat elbírálásához...mellesleg volt-e az elmúlt 23 évben olyan pályáztatás ahol nem nyert különböző részarányban egyik vagy a másik oldal...persze tudom tudom...aki most felháborodott az döntési pozícióban nem a sógorát nénikéjét ángyikáját juttatná előnyhöz hanem kifejezetten ellenségeit rosszakaróit..stb... milyen kár hogy ez csak elméletben van így...persze fejbeteniszben én is világbajnok vagyok....

Alfőmérnök 2013.04.29. 22:10:20

@Hepci: Neked is felteszem a kérdést: érdemes egy ostoba szarházi senkivel szóba állni?
Ezt a nyilvánvalóan hazaáruló ügynök Antall (akit ez a faszkalap még mindig tisztel) egykori minisztere írja a kérdésről (és igaza van):
elolanc.hu/index.php/videkert/141-beszamolo/10501-andrasfalvy-professzor-csak-a-gyarmatokon-volt-a-magyarhoz-hasonlo-foldbirtok-szerkezet

Robinzon Kurzor 2013.04.29. 23:03:39

@aristo: "Tökéletesen kicsinyes jelentéktelen és nevetséges ügynek tarom, hogy ki lesz egy kicsi, büdös boltban a trafikos-néni. Az, hogy erről ennyit tudnak beszélni, az a magukban rejlő szatócs-mentalitás kifejeződése. Ez az a szellemi horizont, amit át tudnak fogni."

Ha már szellemi horizont: ennek az ügynek nem az a tárgya, hogy ki lesz a trafikos néni.

Ennek az ügynek az a tárgya, hogy kié lesz az évi 500-600 milliárdos dohánykereskedelem kiskereskedelmi árrése, további hány vidéki kisbolt fog tönkremenni azért, mert ők nem árulhatnak cigit, de az új Fidesz-trafik a cigi mellett árulhat bármi mást is.

Ennek az ügynek az a tárgya, hogy ha bármi megtetszik a párttitkár spanjaidnak, akkor hoznak egy törvényt arról, hogy ez holnaptól az övék.
Te pedig itt lelkesen megvéded.

Rajzoltál valami szépet a Kedves Vezető ötvenedik szülinapjára?

Bell & Sebastian 2013.04.29. 23:43:44

Milyen kár, hogy nem akartam trafikot, mert most fel lennék háborodva. Mondjuk azt hittem, hogy invalidus vitézek kapják majd, az meg nem vagyok.
Egyébként nem zárnám ki eleve, hogy tényleg invalidus vitézek kapták.

Összességében a pályázatosdival van tele a töhötöm, mert megöli a (kapitális) rendszer lényegét, hogy tudniillik győzzön a jobb, okosabb és szorgalmasabb.

Szerintem itt nincs magasabb rendezőelv, csupán annyi történt, hogy érvényesítették a monopóliumhoz való jogot, a maguk javára.

Zsidó módszerek light = cigó megoldás.
(Nem tudom, ki álmodhatott hatvan-valahány százalékos állami újraelosztásról, mert én ugyan nem.)

Állítólag a szoci polipot ütik ott, ahol csak érik. De ehhez előbb el kellene hinni, sőt, fogadni, hogy nincs másik?

A saját, speciális relativitáselméletem a polipok mibenlétéről az, hogy bár sokfajta létezhet, de kurvára érdektelen, melyik milyen színű, ha egyáltalán van színe a bűnnek.

Hawks 2013.04.29. 23:57:22

@emberemlékezet: tökéletes komment, szívemből szóltál

Hawks 2013.04.30. 00:03:43

Kedves Mandineresek!

Jó cikk, helyes következtetés. Akkor mégis mi a pöcsért nyaljátok tovább a Fidesz segget? Magyarázzátok már meg légyszi! Még mindig hisztek abban, hogy a ti pártotok nem ugyanolyan mint az MSZP-SZDSZ-stb? Most bizonyosodott be 28-odszorra, hogy de. Akkor? Fizetnek érte? Ez még érthető lenne. De ha magatoktól csináljátok, az a kényszeres nyalás szindróma jele, amivel én mindenképp orvoshoz fordulnék.

Persze nem várok őszinte választ.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.04.30. 06:53:50

@Hawks: figyusz, a cár atyuska jó, csak a tanácsadói rosszak, tehát világos a szitu: befogott orral hajrá vekker 2014-ben!

Módfelett Kényelmetlen 2013.04.30. 07:08:05

CSAK A FIDESZ!
A JÖVŐ ELKEDŐDÖTT!!

Borenbukk 2013.04.30. 08:01:24

@aristo: "Bocsánat még nem láttam az arcát. Sajnálom."

Nos, igen. Szakmai artalom ez maganal. javaslom, szabadidejeben nezzen parlamenti kozvetiteseket, hogy a kepes feluket is lassa olykor!

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.04.30. 08:54:35

A dohánytermelőknek jól jött a kormány ármánykodása. Soha ennyire kelendő nem volt a száritott dohány. Egy mérnök ismerősöm dohányvágógépet épitett. Van rá kereslet. A márkanélküli, névtelen cigaretta korszaka következik. Nem tudom, mekkora adóbevétel volt ez korábban az államnak, de most kevesebb lesz, ez biztos. A helyzet azért jó, mert a tisztán dohányból, aromák nélkül készült házi cigaretta kevésbé káros, és sokkal olcsóbb.

vantaan 2013.04.30. 09:32:52

"Itt a bizonyíték: a Fidesz döntött a trafikról
Pártpolitikai egyeztetésen nézték át Szekszárdon a trafikpályázatokat, és minősítették a jelölteket – ezt mondta el Hadházy Ákos, a város egyik fideszes képviselője. Azt mondja, azért szólt, mert a párton belül sincsenek viták, és ez káros a Fidesznek. "

No akkor most meg mi van? Valaki a szarba csapott vagy csapba szart? Lázár még hogy nem tudja elintézni???? Hahaha!

közösperonos átszállás 2013.04.30. 09:58:48

@vantaan: "No akkor most meg mi van?"

Az, hogy kíváncsian várjuk aristót.

vantaan 2013.04.30. 10:04:31

@közösperonos átszállás: aristót? Szerintem agit-prop ülésen van a huszadvégnél, hogy hogyan is kezeljék ezt a blamázst. Szerintem most bedobják,hogy Qurcsány 2 farkú kutya no meg hogy a Bajnai valójába megleste a .... nagymamáját. mert terelni kell .... terelni s terelni.

Karcolt lendület 2013.04.30. 10:30:06

@vantaan:
Amikor kitalálták ezt az egész baromságot, akkor leírtam, a Fidesznek a hálózatukhoz kellenek a trafikok: a trafikosokon keresztül értesülnek a közvélekedésről, arról, a választókörben ki milyen pártállású illetve a tőlük függő egzisztenciájú trafikosokon keresztül tudják direkt-marketingelni magukat.
Jól ki volt ez találva - de amolyan jó fideszesen elcseszték: a slepp nem látta át, mire megy ki a játék, ők csak a bizniszt látták benne, így rokonokon, strómanokon keresztül lenyúlták a trafikokat - de persze nem ők fognak benne ülni, csak valami nerileg kevésbé beszámítható alkalmazott, ne adj Isten az eredeti trafikos...

TG69 2013.04.30. 10:31:53

@aristo: hvg.hu/itthon/20130430_trafikmutyi_Szekszard_fideszes_kepviselo?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201304

:) A hitelesség kérdése abban áll, hogy egy adott rgánum mennyiszer hazudott már és bukott ebbe bele. A HVG hazai viszonlatban ebből a szempontból szerintem elég jól áll, elég profin szivárogtat jól felépített szorikat

A másik kérdés a cselédmentalitás vs trafikuniverzum. Az a fideszes lihegés, ami elözönlötte a kiskereskedelmet jól mutatja, hogy a jobboldal semmivel nem jobb, mint a baloldal. Nincs szakértelem, nincs vitakészség, nincs megfelelő vízió, a jog(állam) tisztelete és lehetne sorolni.

thetriggerhappy 2013.04.30. 10:32:29

aranyos kis site ez a mandi. a picit kritikusabb cikkeket megírják a rosszabb tollú vendégszerzők, slepp pedig csinálhatja az erősen hunglish vox popokat a deákon meg írogathat a portik ügyről.
ja, és persze miután megbotlik a fülke ajtajában fekvő vak komondorban, szépen befirkantja az x-et a megfelelő, naranccsal kiemelt rubrikába.

kiváncsian várom a posztokat, kommenteket a szekszárdi zsidónemzetietlenkommunistabajnaista állatorvos-képviselő coming outja után.

vantaan 2013.04.30. 10:42:26

@thetriggerhappy:
....csalunk, lopunk, hazudunk ..... mert mi fideszesek vagyunk?

.....mert Imádsággal és munkával (nem megyünk semmire)
Magyarország jobban teljesít vagy... ( tejel?) (ha mi vagyunk a dohány, a szesz, a föld, a ... maffia)!

kill004 2013.04.30. 11:09:37

@gloire: Láttál már nagybirtokot, nagybirtokost? Több száz, ezer hektárra alkalmaz a tulaj 5-6 embert. Van 3-4 traktor kombájn stb. Na az az 5-6 ember ilyenkor látástól mikulásig kint van a légkondis John Deere-ben. Semmilyen alulképzett tömegek nem vesznek részt a nagybirtokok művelésében. Állattenyésztés detto. Ez max biokertészetekben, gyümölcsösökben lehet igaz.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 11:11:58

@kill004: Nem kell John Deere traktor, nem kell technológia.

Kapa kell, kasza kell, meg stagnálás. Ez a vidék népességmegtartó ereje. Aki oda születik, annak úgyis a génjeiben van a kétkezi földművelés. Attól nemesedik a magyarság nemzettörzse.

Még egy konyakot, pincér!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.04.30. 12:21:04

@kill004: Láttam, persze. Mindenesetre, ha a nagybirtok egy része állami föld, akkor van rá lehetőség, hogy rászorítsák, hogy résztvegyen a foglakoztatás növelésében így, vagy úgy. Fejlesszen feldolgozó kapacitást például, más ezt nem tudja megtenni.

kamasuka 2013.04.30. 14:01:21

@ArmaGedeon:
És mind az ATVben kezd el bunkóskodni emiatt, mi? :D

Hogy mik vannak! ;)

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.04.30. 14:05:17

@kamasuka: én baráti körben hallottam, eredetileg Fidesz-szavazóktól. Egy olyat is ismerek közelről, akit kiforgattak a cégéből ilyen hátterűek.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 14:42:27

@gloire: Ez csak a számomra hasonlít brutálisan a szocialista nagyipar kapun belüli munkanélküliségére?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.04.30. 15:12:17

@Counter: Nem, teljesen jogos a párhuzam. A szomorú, hogy idáig sűlyedtek egész régiók, ahol már ez is valamiféle pozitív felzárkóztatási kisérletnek tekinthető. Mert piaci alapú megoldás egyértelműen nincsen, ezt gondolom te is belátod.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 16:31:53

@gloire: Azt pedig gondolom, te is, hogy ez nem felzárkóztatási kísérlet, hanem konzerváló, stagnáltató kísérlet.

És nem csak az érintett régiót, lakosságot szedálja le, hanem az országot is. Kétszer már ajánlottam Tokfalvi orosz mezőgazdaságos elemzését, tényleg érdemes elolvasni :-)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.04.30. 17:02:01

@Counter: Stagnáltató? Ekkora zuhanás után, ami a szemünk előtt történt már az is világszám lenne.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 17:25:02

@gloire: A stagnálás csak lokálisan jelent szinten tartást, közben viszont elhúznak mellettünk.
Szóval a stagnálás egyben garantált zuhanás is.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.04.30. 17:47:32

@Counter: Aha, látom magam előtt, ahogy Kelet-Szlovákia épp elhúz a nyugati égbolton, már valahol Bécs fölött jár. Kárpátalja, azután Szatmár követi és így sorban, csak úgy húznak el mellettünk...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.04.30. 17:52:47

@Counter:

Ha én azt látnám magam körül, hogy a magyar vidék, valahol a hetvenes évek második felének szintjén, stagnál körülöttem, az számomra nem zuhanás, hanem pszichedelikus lebegés volna:-)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 18:55:09

@bbjnick: Maga nem érti a stagnálás mibenlétét.

@gloire: Már egy ideje ez a film megy. A nemzeti magyar elit legnagyobb teljesítménye, hogy véres verítékkel ki tud izzadni magából egy "lehetőleg ne történjen semmi, de én legyek a domb tetején"-víziót. Tragikus, meg az is, hogy a hazai mezőnyben ez versenyképes lehet.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.04.30. 19:00:14

@Counter:

Maga pedig óvodáskorú gyerekeket ront meg. Akkor ezt meg is beszéltük:-]

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 19:10:02

@bbjnick: Meg tudja magyarázni, hogy miért jó stagnálni, amíg a versenytársak nem stagnálnak, hanem lenyomnak minket a piacainkon?

Tudja, mi volt a '70-es évek aranykor-stagnálása mögött? A keleti blokk végérvényes technológiai leszakadása. Merthogy ide nem gyűrűzik be az olajár-robbanás – hát nem gyűrűzött be az se, meg a technológiai fejlődésben jelentkező nyugati válaszok se.
Mi stagnáltunk, az arabok gazdagodtak, a Nyugat pedig faképnél hagyott minket.

Hej, de jó volt, arany élet, ingyen sör, nem kellett se gondolkodni, se megmozdulni! Csak semmi ne történjen.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.04.30. 19:46:57

@Counter: Ezek hülyeségek, amiket ír, ne haragudjon. Senkit nem érdekel a stagnáláson filozófálgató köldöknézés, sem a hetvenes évek technikai fejlődése.

Amivel kapcsolatban engem megszólított, az egy égetően aktuális szakpolitikai kérdés egy szelete, jelesül a mezőgazdaság bizonyosfokú újjászervezése és a szociális tragédia megoldásának, összekötésének a ehetőségei. Az én véleményem szerint, ha nagybirtokok állami földeket bérelhetnek, cserébe valamit segíthetnek a foglalkoztatás gondjain. Nem megoldani fogják, hanem valamennyit segíthetnek azon.

Nyilvánvalóan a kisbirtokos gazdálkodók joggal vetik fel, ők miért nem kaphattak nagyszámban állami földbérletet? A válasz egyszerű, az égető foglakoztatási krízisen segíteni ők kevésbé tudnak, hosszabb távon meg nyilván fognak kapni ők is, jóval többet is.

Nem először látszik, hogy a kormány ügyesen szétszálazza a különböző társadalmi rétegeket, és más, más megoldásokat alkalmaznak, nem sablonokat. Példa erre a hitelkárosultak ügye. Ott is először a tehetős rétegnek tették lehetővé a végtörlesztést, hogy azok kiessenek abból a körből, amit már az adófizetők pénzén kell majd támogatni.

Alfőmérnök 2013.04.30. 20:01:23

@Counter: "A másik út: „dél-amerikai modell”. Mindez rémületes butaság..."

Butaság a faszt. Dél-Amerika a valóság. Volt ez az ember már vidéken? Ezt is vascsővel kéne ütni.

Alfőmérnök 2013.04.30. 20:07:16

"a magyar családi gazdaságok birtokméretei 50-100-300 hektárig terjednek, s ezzel a mérettel Európa legnagyobb gazdaságai közé tartoznak. Az EU mezőgazdasága nagyrészt családi gazdaságokra épül, melyek átlagos birtokmérete – amiről Raskó mélyen hallgat – 30 hektár. A magyar családi gazdaságok ugyanolyan eszközökkel, módszerekkel dolgoznak, mint a nagyvállalatok. A különbség főként abban áll, hogy ha a földet a helyi családi gazdaságok művelik, akkor helyben marad a jövedelem, fejlődésnek indul a helyi társadalom és gazdaság. A gigagazdaságok hosszú távon gazdaságilag és ökológiailag fenntarthatatlanok. A tőkés társaságok odébb állnak majd, ha kevesellik a profitot, és visznek, amit lehet, míg a családi gazdaságok helyben maradnak, és képesek lesznek egy munkaintenzív, fenntartható működésre a kőolajkorszak után is."
elolanc.hu/index.php/videkert/141-beszamolo/10447-tiltakozas-rasko

Bell & Sebastian 2013.04.30. 20:13:07

@gloire: Ezzel nem értek egyet. A tömegtermelés gépi munkát igényel, a speciális növények vagy tagolt területek meg kézit. Mind a kettő képes eladható minőséget produkálni.

Csakhogy a kutató egyetemről / kísérleti gazdaságról és koordináló minisztériumról (tervhivatal) eleddig egy büdös szó nem esett, pedig ezeket a szereplőket kellene mátrixba rendezni, hogy legalább a nyolcvanas éveket elérjük, szervezettség szintjén.

Az Orbán -féle, 20/80 -as szabály arról szól -ha jól értem-, hogy a területek nyolcvan százalékát a földművesek 20 százaléka műveli, a maradékot a maradéka. Ami azt is jelenti, hogy egy hektár jövedelmezősége 1-16 szorosáig kellene hogy terjedjen.

Egyrészt ilyen nincs, másrészt nem így szórják szét a támogatásokat.

Ha lesz is ebből valami, messze még a messzi.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.04.30. 20:41:33

@Counter:

Hát, nézze, egyrészt szerintem nem ártana megkérdeznie a nyugati parasztokat, hogy ők hogyan látják a technológiai fejlődésre adott nyugati válaszokat;

másrészt teljesen nyilvánvaló, hogy maga egy spekuláns szemével nézi a vidéket és nem egy parasztéval.

Ha csak annyit megtenne, hogy magával egyenrangúnak tekinti a földművest, akkor már sokkal közelebb kerülne a valósághoz.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 21:14:23

@gloire: Most tényleg azt tudja mondani, hogy a végtörlesztéssel élni tudó réteg által elszenvedett kárt állami beavatkozással kellett orvosolni?

S tényleg a szánalmas trafikmutyizás alatt tudja leírni, hogy a "kormány nem először szálazza szét a problémákat"? :-)

Egyébként úgy emlékszem, tegezve szólított meg.

@Alfőmérnök: Dél-Amerikában tudtommal van termelékeny mezőgazdaság. A modelljük jár szociális feszültségekkel, de alapvetően az erőforrást (földet) kiaknázzák, nyereségesen hasznosítják. Magyarországon ez nem általános szokás.

@bbjnick: Ezt a teljesen nyilvánvaló, hogy... és egyenrangúnak tekintené... hipotézist és implikációt fejtse ki, legyen szíves.
Mármint hogy miért nézném én spekuláns szemével a vidéket, s hogy milyen alapon véli, hogy nem tekintem egyenrangúnak a földművest?

Alfőmérnök 2013.04.30. 21:29:44

@Counter: Maga is tudja, hogy a latin-amerikaizálódás nem a mezőgazdasági termelés mikéntjére vonatkozik, Ángyán sem így érti. Nem is nagyon lenne értelme az összehasonlításnak, mivel teljesen más éghajlat. Amivel érdemes összehasonlítani a magyar birtokszerkezetet, az pl. Ausztria és Dánia.

Alfőmérnök 2013.04.30. 21:34:25

latin-amerikanizálódás

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.04.30. 21:42:21

@Alfőmérnök: Na most Dél-Amerika elég nagy, és nem volnék meglepve, ha volna a magyarhoz inkább hasonlító éghajlatú mezőgazdasági vidéke, mint amennyire Ausztria vagy Dánia éghajlata hasonlít a magyarhoz. Maga mégis tiltakozik az éghajlat okán a Dél-Amerikával való összehasonlítás ellen, miközben az eltérő éghajlatú Dániával vagy Ausztriával mégiscsak összehasonlítana.
(Dániában az augusztusi átlaghőmérséklet 15°C. A napsütéses órák számában azt hiszem, nem is érdemes részletezni az eltérést. Érdekes módon a wiki szerint a dániai tél is enyhébb. Személyes tapasztalatom nincs, nem tartom hihetetlennek a tenger és a Golf miatt, de azért furcsának hangzik.)
Ez elég konfúz így a maga részéről, de kíváncsi vagyok, pontosan mire is gondolt.

Én nem tudom, hogy érti Ángyán, ezért, mivel mezőgazdasági szakembernek mutatkozik, gondolom, a mezőgazdaságra érti.

beavereater 2013.04.30. 22:00:11

@Alfőmérnök: Ne magázódjatok már, a faszkivan. Egyébként tisztán látszik hogy közötök nincs a parasztkodáshoz. Dán birtokszerkezet, mi? Mióta földtulajdonos a dánok 20%-a, mint a magyarok, csecsemők included? Mert kishazánkban az elbaszott birtokszerkezet az egyik baj, a tőkehiány meg az állam hiénázása a másik. Plusz EU-szabálykövetés ezerrel, minden apró hibáért milliós támogatásmegvonás, 2000 ellenőrző hivatal, akik szanaszét szopatnak, NAV meg a kisfaszom, és akkor a zéró piaci érdekvédelemről/nemlétező vízgazdálkodásról/ egyre extrémebb időjárásról egy szó sem esett.

De amúgy egyetértek S8 kollégával, a Rapcsák-kegyenc remélem hamarosan rászolgál a mondásra: ki az ördögnek szolgál, kínnal fizet.

Alfőmérnök 2013.04.30. 22:14:41

@beavereater: Ki a faszom mondta, hogy hasonló a dán birtokszerkezet a magyarhoz? Azt mondtam, hogy érdemes összehasonlítani a kettőt. Azaz számba venni a különbségeket és a hasonlóságokat is.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.04.30. 22:17:23

@bbjnick: Egyetértek veled. A mezőgazdaság a legfontosabb közérdek, ezért az államnak be kell avatkoznia. A szövetkezeti rendszert összefogni éppen alkalmas lenne.

calabria007 (törölt) 2013.05.01. 14:42:16

@Mr Falafel:

23 éve rendkívül aktívan beavatkozik... az "eredmények" magukért beszélnek:)))

Alfőmérnök 2013.05.01. 22:54:22

@gloire: Mi újság kisember? Hogy halad az Ügy? Mikor lesz címlapsztori a Vascsöves Emberből?
Remélem elégedettséggel fog eltölteni, hogy végre sikerül derékba törnöd egy "egy tehetségesnek indult ember karrierjét", patkány!
mandiner.blog.hu/2013/01/12/kozossegi_elmeny_kozonseg_nelkul#c18838087

Realax 2013.05.01. 23:02:44

@Alfőmérnök:
nem kell felned
szarnak rad

Alfőmérnök 2013.05.01. 23:14:01

@Realax: Vagy inkább beszartak, hogy szénné égnek és a szájukba hugyozok.

Realax 2013.05.01. 23:22:59

@Alfőmérnök:
tul kicsi vagy hogy erdemes legyen betamadni

Alfőmérnök 2013.05.01. 23:42:59

@Realax: Szeretnéd azt hinni, hogy kicsi vagyok, mert akkor hozzám képest nem lennél Tökmag Jankó.

Alfőmérnök 2013.05.02. 00:33:03

@Realax: Csak azért kérdezem, mert érdekel az emberi természet. Megfordult a fejében, hogy ez ügyben Gloire-ra, vagy Loxonra rossz szót szóljon?

Alfőmérnök 2013.05.02. 11:53:59

"...de ők már nem hallják."

Alfőmérnök 2013.05.02. 23:31:55

@gloire: Na, dolgozik az ügyvéded, patkány?!

Alfőmérnök 2013.05.05. 17:17:31

@gloire: Helló PATKÁNY!
Dolgozik az az ügyvéd?
Az ugye megvan, te értelmi fogyi korcs, hogy ha sor kerül a perre, a te anonimitásodnak is annyi?

Alfőmérnök 2013.05.05. 17:24:01

@Realax: Szerintem ez a nicked tükrözi legjobban a személyiségedet. Három hozzászólás, mindegyikben engem fikázol. Erre vagy képes. Mondjuk ahhoz képest, hogy egy senki vagy, ez is valami.

vantaan 2013.05.05. 17:45:20

Magyarországon a Sárkány-rend vagy a vitézi rend mintájára megalakult titokban a "mutyi"-rend!
...hiába is tagadják !
Szerintem ezek után ki kell írni a név elő, hogy kellő tiszteletet is kapjanak azt hogy "mutyi".
Pl. a történtek alapján azt írnánk "mutyi hódmezővásárhelyi Lázár János" mint pl hogy vitéz nagybányai Horthy Miklós.
Persze lehet különbséget tenni ,hogy "föld- mutyi M..... Lőrinc" vagy "dohány-mutyi L..... János"

S például az állami tisztségviselőknél is ki kellene írni, persze csak a kellő tisztelet miatt pl "mutyi F ..... Gyula államtitkár" vagy akár pl minisztereket vagy akár a miniszterelnök urat is megilleti ez a lehetőség. ....persze ez egy javaslat! No???

Alfőmérnök 2013.05.06. 09:44:04

@vantaan: Te biztos nő vagy. Ekkora faszságot csak egy nő képes kitalálni.

Alfőmérnök 2013.05.06. 13:29:17

@gloire: Helló PATKÁNY!
Dolgozik az az ügyvéd?
Az ugye megvan, te értelmi fogyi korcs, hogy ha sor kerül a perre, a te anonimitásodnak is annyi?

vantaan 2013.05.06. 14:30:30

@Alfőmérnök: no mi a faszság abban ha valaki vitéz? ... s mi a faszság abban ha valaki mutyi? Magyarázd már el nekem ! Valahogy csak meg kell becsülni nagyjainkat!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.05.06. 15:17:45

@Alfőmérnök: mik ezek a rikkantások a zellenséghez, Alfi?

Alfőmérnök 2013.05.06. 15:39:12

@Hepci: Nem akarom, hogy feledésbe merüljön az Ügy.

vantaan 2013.05.06. 16:47:22

"Élt a házszabály adta jogával és súlyos pénzbírságot szabott ki Kövér László házelnök két ellenzéki képviselőre, amiért "Loptok, csaltok, hazudtok" feliratú táblát mutattak fel az Országgyűlés patkójában.

Karácsony Gergely és Szilágyi Péter - mindketten a Párbeszéd Magyarországért párt tagjai - néhány napja a trafikmutyi ellen tiltakoztak a plenáris ülés keretében az óriástáblával.

Karácsony ötvenezer forintot, míg Szilágyi a maximálisan kiszabható összeget, 185ezer forintot lesz kénytelen megfizetni. Utóbbi kapcsán a fideszes Kövér László azzal indokolta az összeg nagyságát, hogy Szilágyit a Ház egyik jegyzőjeként nagyobb felelősség terheli a Parlament rendjét "súlyosan sértő magatartás" kapcsán."
Látjátok ha egy hajóágyú elindul, mi lesz? mutyi Kövér László büntet! ....hát kell ez nektek?
ÉLJEN ÉS VIRÁGOZZÉK 100 MUTYI!

Alfőmérnök 2013.05.06. 22:26:34

@Realax: Teljesen hidegen hagy, mit írtál rébuszokban álnéven. A valódi neveden kéne írnod, félreérthetetlenül. Akkor azt mondanám, karakán ember vagy.

Realax 2013.05.06. 22:42:49

@Alfőmérnök:
te se a valodi neveden irsz............
de nekem jo lesz igy.
meg van amit akartam.
helo

Alfőmérnök 2013.05.06. 22:52:07

@Realax: kb. három tippem van rá, hogy ki vagy. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy olyasvalaki vagy, akinek nem küldtem privát levelet - a valódi nevemen.

Alfőmérnök 2013.05.06. 23:22:44

@Realax: @Alfőmérnök: Ja, és a tippjeim emberi minőségei: rongyember, ribanc, kedves, de érzéketlen némber. Választhatsz. Ami nem inged, azt ne vedd magadra.

Robinzon Kurzor 2013.05.07. 20:06:46

"Visszautasította adatkérésünket az NFM. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kedden válaszolt az átlatszó.hu, a TASZ, a k-monitor, a hvg.hu, a Transparency, az origo.hu és az index.hu által benyújtott közérdekű adatigénylésre, amelyben a trafikpályázat részleteiről érdeklődtünk"

index.hu/gazdasag/2013/05/07/tovabb_titkolozik_az_nfm_trafikugyben/
süti beállítások módosítása