Petőfi hava
2013. március 17. írta: pelikán*

Petőfi hava

hohelyzet1.jpg

Így szombat éjfél felé, amikor ezt írom, és amikor az összes létező híradó visszanézése miatt vagy nyolcszor hallottam Harangozó Tamástól, hogy „a kialakult helyzetben”, amikor alacsonyan szállnak a minőségi állami szolgáltatásokra szuperérzékeny blogbejegyzések, amikor tán csak az nem ír kormánylemondatós tweetet, akinek nincsen twittere, szóval most a Petőfi havában keletkezett feszkó vége felé érdemes azért megállni egy ásónyomnyira.

Kiemelten durva 48/72 órán van túl az ország érintett fele, ráadásul a hírek minden létező ingerküszöböt elértek, hiszen a hírverseny két csúcsragadozója, a hétköznapon is bármilyen más témát maga mögé utasító hírtípus, az időjárás és a baleset/közlekedés nászából születtek. Az érdeklődés tetőzésén, a medrükből kilépő kommentfolyamokon nincs mit csodálkozni. A katasztrófahelyzet kezelése legalább annyira érdekes, mint a sajtó és az online közönség viselkedése, így a komplett ügyhöz összesen öt megjegyzésem van.

EGY. Ahogy a számlálók mostani állását nézem, szombat éjfélig durván 15.000 segítségre szoruló utast és 4.000 beragadt gépjárművet szabadítottak ki a mentőegységek. Vagyis valóban elég sok embernek volt szar estéje. Az MTI 14-én 10:20-kor adta ki az első havazás miatt történt balesetről és útzárról szóló hírt, a zalai tömegkarambol is 11:00 körül következett be, tehát ha innen számítom a sztorit egészen odáig, hogy szombaton délután öt órára szedték le az utolsó veszteglő járművet is az M1-esen az út közepéről, és eddigre nagyjából az ideiglenes melegedők is kiürültek, akkor azt lehet mondani, hogy a közlekedés legkritikusabb helyzetén bő 50 óra alatt sikerült úrra lenni.

Vágom nem is kissé, hogy így nem illik hozzáállni, és itt most felháborodottan kéne vernem az asztalt, de csendben jelzem, hogy ennyi idő alatt 4000 járművet kimozdítani, letakarítani az útból: vállalható. Ez nem jelenti azt, hogy ennyi idő alatt minden helyreállt volna, de ilyenkor első az élet- és vagyonvédelem, amiben a hatóságok a nehézségek méretéhez képest gyorsan jártak el.

hohelyzet2.jpg

KETTŐ. Pintér Sándor nyilvánosság elé állásának késlekedése tény: a belügyminiszter pénteken kereken 11:00-kor állt elő a riadóval, noha a BM első közleménye szerint az operatív törzset már csütörtökön összehívták. A teljes hatósági tétlenség persze a legnagyobb kamu, ami az éterben terjeng. A katasztrófavédelem honlapján péntek reggel 7 óra előtt megjelent hír szerint „a hivatásos katasztrófavédelmi erők 920 fő 209 eszközzel, a rendőrség 412 fővel és 189 eszközzel, a honvédség 12 fővel és 6 eszközzel, az önkormányzati és önkéntes tűzoltók 296 fővel és 65 eszközzel, a polgári védelmi szervezetek 8 fővel, valamint a mentők 174 fővel és 69 eszközzel, a közútkezelők 660 fővel és 635 eszközzel, a polgárőrség 74 fővel és 30 eszközzel, a karitatív szervezetek 24 fővel és 4 eszközzel vettek részt az elmúlt 24 órában a téli időjárással összefüggő káresetek felszámolásában″. De az MTI-ből is visszafejthető, hogy a megyei szervek a legelejétől ott voltak a fronton, még akkor is, ha a létszámnövelésük lassabb ütemben ment a kelleténél.

Mivel csütörtökön 16:41-kor jött ki az ORFK első konkrét utasítása, hogy aki teheti, már ne induljon útnak, szerintem a realitásokat figyelembe véve a riadót is ekkor kellett volna elrendelni. Tizennyolc órával korábban.

Ahogy visszaolvastam a híreket, a honvédség 14-én este szállt be a mentésbe az első lánctalpas járművekkel. A szabadtéri állami rendezvényeket 14-én kereken 23:00-kor mondták le. Mindkettőnek hamarabb kellett volna bekövetkeznie.

hohelyzet3.jpg

HÁROM. A katasztrófahelyzetnek köszönhetően a politikai kommunikáció és a blogos szféra is virágzásnak indult. Az mondjuk várható volt, hogy Török Zsolt és Szanyi Tibor fullba' nyomják a kretént, de meglepett, hogy milyen fordulatszámra pörgött a fikavető péntek délelőttre.

A BM szemantikai kérdéseket felvető SMS-e és Semjén Zsolt lóhátas jelenete (melyre semmilyen elfogadható magyarázat sincsen) mondjuk olaj volt a tűzre, de láthatóan sokezres létszámmal, fél napja erőn felül dolgozó rendőrök és katonák buzerálása, meg ilyen nyilatkozatok kiadása, hogy „Az elmúlt 36 órában magára maradt Magyarország!” (MSZP) a legsötétebb kampányszlogeneken is túltettek.

hohelyzet4.jpg

NÉGY. Nem, nem állja meg a helyét a 2006. augusztusi összehasonlítás, akárhogy is sulykolja az Index egyik-másik szerzője. Vagy bárki. A huszadikai esetben az állam a saját maga által szervezett rendezvényre hívta polgárait, de nem tájékoztatta őket arról, hogy életveszélyes viharnak lesznek kitéve.

Ezzel szemben a mostani esetben a következő kulcsszavakat találtam a hírekben: „sarkvidéki eredetű hideg”, „lehulló friss hó mennyisége helyenként meghaladhatja a 10-15 centimétert” (március 12.) illetve „erős hidegbetörés" és „utazás előtt mindenképpen tájékozódjanak” (március 13.) valamint „Húszcentis hó, százhúsz kilométeres erősségű szél is várható” (március 14. reggel hat óra).

Érdekesség: beszéltem a természeti csapásokkal sokkal jobban megvert USA-ban élő ismerősömmel, aki azt mondta, hogy ott a legtöbb gond rendre a lakosok fegyelmezetlenségéből adódik: havat/vihart leszarja, útnak indul, szabálytalankodik, beszól. Így ott például iszonyat pénzbüntetéseket szabnak ki olyanokra, akik nem engedelmeskednek a hatóságoknak: a tiltás ellenére indulnak el, vagy blokkolják a leállósávot stb. Észak-Karolinában 1000 USD büntetés jár annak, aki hurrikán idején kimegy az utcára. New Jersey-ben 2000.

Na most elképzelem, hogy ha itthon megpróbálkoznánk azzal, hogy ilyen komolyan vesszük a szükséghelyzetet – például a Narancs esemény utáni bölcsességének szellemében már szerda este utakat és autópályákat zár le a rendőrség –, feltehetően pár óra alatt önkényuralom miatt szirénáznának.

hohelyzet5.jpg

ÖT. Az „Ez az ország nem működik!″, „Na tessék, Magyarország megint bizonyított!″ és annak bé verziója, a „Na tessék, megmondtam, hogy itt nem lehet élni!″ szólamok hangoztatóinak üzenem, hogy pontosan ugyanez a vihar, ami rajtunk keresztülment bizony hazavágta Franciaországot is: Nord-Pas-de-Calais és Pikárdia térségében a hótorlaszok miatt 170 kilométeres kocsisorok álltak be, Manche megyében 700 jármű vesztegelt az utakon 24 órát, Párizs térségében szerda reggel 360 járat közül csak 10 indult el. Belgiumban összesen 1.600 kilométernyi dugó alakult ki, és Dél-Angliában is szép számú autós éjszakázott a hó fogságában.

Én személy szerint hasonló okból szoptam végig egyszer egy hétvégét Finnországban. Ami nem azt jelenti, hogy mi finnországi szinten teljesítünk, tehát a mi helyzetünkkel minden rendben van, de a hóvihar az mindenhol hóvihar, akkor is, ha lézerkarddal, vagy halálcsillaggal megyünk neki, az a tetves hó bizony gondot fog okozni.

Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a posztot kísérő borzalmas képek! Ja, nem nálunk készültek, hanem az említett USA-ban és Franciaországban. Bizony.

Lám, micsoda szar helyek azok is.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr285138907

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rendkívüli helyzetek kezelése 2013.08.27. 16:01:38

Rendkívüli helyzetek bárhol, bármikor előfordulhatnak, - jó tehát ezekre felkészülni. Minden rendkívüli helyzetre természetesen a dolog természeténél fogva nem lehet felkészülni. Tekintve a világ egyre bonyolultabb körülöttünk, - sőt egyesek válságró...

Trackback: Tél tábornok vs. kormány -- 1:0 2013.03.17. 11:44:38

A 2013. március 14-15-ei időjárás rendkívüli és sajnálatos helyzetet teremtett nemcsak az egyes településeken, hanem a magyar közutakon is. A kormányzat álláspontja szerint ők mindent megtettek, amit meg lehetett és kellett tenni, s a rendkívüli körülm...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.03.17. 21:35:58

@Balt:
"Ahhoz képest, hogy már hétfőn elakadtak, nem rossz:"

Nem egészen, a káosz náluk kedd reggeltől szerda reggelig tartott. Konkrétan a Lille-Párizs A1-es sztrádát említette ez a post és ott a zűrzavar kedd reggel kezdődött és szerdán egyes járművek még mindig el voltak akadva (akár 13 óra várakozás után is!)

tempsreel.nouvelobs.com/societe/20130313.OBS1727/neige-remake-du-grand-embouteillage-sur-l-a1.html

Ha ez történt volna Magyarországon is, akkor mindenki csak a vállát vonta volna. Akik csütörtök délután elindultak a hosszú hétvégére, azok 19-re lapot húztak, már egy hete tudni lehetett, hogy kalandban lesz részük.

Azonban az M1 nem pénteken indult be, hanem szombat este (és akkor is alig-alig). Azzal a több, mint egy nappal kell elszámolnia a katasztrófavédelemnek.

nincs_nick 2013.03.17. 21:46:14

@Doomhammer: Ő jobban tudja, ne vitatkozz. Ha hétfőn kezdték, akkor akkor. Ha nem volt ott autó, akkor is mér hétfőn dugó volt. Pont.

Egyébként most mondta be a katasztrófavédelem feje és Pintér, hogy ez volt Európa(!) legnagyobb vihara márciusban. Igaz, hogy németeknél háromszor ennyi hó volt nagyobb széllel jó néhány helyen, de hát biztos a liberálbolsevik wetter.de hazudik.:D

Balt 2013.03.17. 21:47:45

@i23kovacs: "Na és, télen bármikor eshet hó, ez nem rendkívüli."

Azért aligha mondhatjuk, hogy ez a márc. 15-i időjárás nem rendkívüli.

"Az egyetlen forrás a hiteles információkra és a folyamatok tájékoztatásra az online media volt. Esetemben az index."

Valamelyik ballib blogban viszont pont temették a faszbukkal szemben, mondván, hogy 14-én éjfélkor elmentek aludni...

Balt 2013.03.17. 21:57:25

@nincs_nick: "Arra válaszolj már a csökkent képességű barátaiddal együtt, hogy a pékbe fordult az elő, hogy a jóval nagyobb osztrák viharban nem volt végig fennakadás aznap?"

Adatold. Egyébként mégse, nem fontos. Néztem az időképet onlájn, a hazai és az európai hótérképüket is, az Alpokalján nem esett 1 cm hó sem. Belinkeltem számos helyre, sajnálom, hogy nem mentettem le képként. Ergo: vagy tájékozatlan vagy, vagy hazudsz. Kelet-Ausztriát (és Nyugat-Szlovákiát, Morvaországot) nem érintette (ilyen mértékben) a hóvihar.

Balt 2013.03.17. 22:00:40

@Facehugger: Hozd az osztrák hóviharról a linkeket!

Balt 2013.03.17. 22:05:36

@nincs_nick: Milyen osztrák helyzet?

nincs_nick 2013.03.17. 22:06:09

@Balt: Megint hazudsz... Ismerős akkor jött haza, osztrák határról fordultak vissza. Ausztriában végig hózápor és erős szél volt...

Szerintem nagyon jól csinálta a Tibi 2013.03.17. 22:07:47

Talán konzultálni kellett volna a szlovén autópálya-rendőrséggel, akik ilyen esetben (napokkal előre jelzett hóvihar) egyszerűen leállítják a kamionforgalmat az autópályán. Szép libasorban állnak a kamionok a leállósávon (nem mindkét sávon plusz a leállósávon is mint azt az M1-en láthattuk, hanem kizárólag a leállósávon), miközben a két haladósávon a hókotrók dolgoznak folyamatosan, és kizárólag a személyautók és a buszok használhatják a pályát. Majd ha elállt a hóesés és a viharos szél, akkor és csak akkor engedélyezik a kamionforgalmat is. Ragyogóan működik, többször tapasztaltam már.

Mindössze ezen múlt a dolog. De ami volt, elmúlt: jön a tavasz.

Balt 2013.03.17. 22:08:00

@Amadeus62: Ez egy válasz volt az általad linkelt öntudatos balfasznak, akit az olvasói levelét méltóztatott az index főcímnek kitenni. (Tény, ezt is kitették.)

Balt 2013.03.17. 22:13:25

@Tgr: Nem tudom, talán 2006 után vezették be a figyelmeztetési -> riasztási rendszert. Biztos baromira EU-konform, de úgy látszik, érdemes lenne megint átgondolni...

Balt 2013.03.17. 22:14:57

@Dr. GGG77: :)) Ezek tények, te farok.

Balt 2013.03.17. 22:20:19

@nincs_nick: Akkor mégis hozd a linket. Bár mindegy már, mert megyek aludni.

cellular 2013.03.17. 22:35:46

Aszongya: más országokban is ragadtak a hóban sokan sokszor. Ez biztos. Kérdés, hogy itthon hatékony lépésekkel a hóban ragadottak számát mennyivel lehetett volna csökkenteni. És hogy a másik országokban volt-e bénázás, esetleg egy itthonihoz hasonló bénázás nem eredményezett volna ott 10x annyi elakadt autót?

Ezekre nem tudom a választ, talán igen, talán nem. De a szerző sem tudja a mi lenne, ha típusú kérdésekre a választ. Ezzel azt akarom mondani, hogy az írás ezen része kihúzható.

Volt pár túlpörgős blog is, ez tény, de azok mindig vannak. Attól viszont, hogy valaki átesik a ó túloldalára, még nem lesz minden automatikusan rendben.

Ráadásul a szoci fröcsögés súlyában pont nulla, mert abba nem halhat bele senki. Itt a szocik, ha akartak volna, sem adhattak ki riadót. Ez a kormány felelőssége. Innentől nem kisebbíti a hibákat T.Zs kommunikációja.

Ha Mesterházy és Török Zsolt Hawaiin vannak, az lényegtelen ilyen helyzetben. Ugyanakkor ha Orbán és Semjén is külföldön van, akkor annak következményei lehetnek ilyen helyzetben.

Szóval ez most nem csak egy általános szócsata volt. Ilyenkor a felelősség egyértelműen a kormányoldalon van.

Meg aztán annak a blogbejegyzésnek is mi értelme van, ami legfőképp az ellenzéket fikázza akkor is, amikor az legfeljebb szájkaratézni tud, miközben a döntési jogkör labdája a kormányoldalon pattog.

Balt 2013.03.17. 22:42:58

@nincs_nick: Egyebkent most is megnezheted az idokep hoterkepeit (mo. + eu). Linket nem hozok, mert kikapcsoltam a gepet, telefonon meg bajos. Nem tudom, hozzaferheto-e valami archivumuk, de "nyugaton a hohelyzet valtozatlan" kb. (0 cm)

CrimsonGirlNew 2013.03.17. 23:06:02

Érdemes elolvasni !!!!

Az Úristen megelégelte a magyarok egymás elleni acsarkodását, és magához kéretett egy magyart. Az angyalok nem sokat találtak, mert mindegyik készülődött március 15-ére. (A pokolban lett volna kit kérdezni, de ott nem olyan magyarok múlatták napjaikat, akiknek szívügyük lett volna a magyar nemzet sorsa.) Gábriel arkangyal csupán egyet talált, aki nem csinált semmit. Egy lépcsőn ült kardjára támaszkodva, és nézte a mennyei táblagépét, amelyen valami parlamenti közvetítés volt Pest-Budából. De kapcsolták Brüsszelt is, ahol magyarok beszéltek. Vagy inkább csak magyarul beszéltek, Magyarország ellen. A magyar pedig ült ott, s a fejét csóválta egyfolytában.
- A ruhádról ítélve te magyar vagy – szólt neki Gábriel, mire az felnézett és igennel válaszolt.
- Hogy hívnak?
- Zrínyi Miklósnak. Költő vagyok, Gábriel. Már megtanulhattad volna ötszáz év alatt, hiszen mindennap találkozunk.
- Jó, jó, tényleg. De most gyere velem, mert vár az Úr, beszélni akar veled. A magyarok nem férnek a bőrükbe odalenn a Földön. Valamit tenni kellene.
- Megyek – volt a rövid válasz, majd feltápászkodott a lépcsőről, s elindult Gábriel mellett a trónterem felé.
- Hívattál Uram – hajolt meg Zrínyi az Úr előtt. Parancsolj velem!
- Én már a magyarnak nem parancsolok. Úgyis hiába. Csak kérdeznék valamit. Milliószámra vannak, akik odalentről kérik, hogy segítsek a népeden, de a másik milliók rám sem hederítenek. Gyűlölnek, pedig nem bántottam őket soha. Akik hozzám imádkoznak, azok is úgy utálják egymást sokszor, mint a kutya meg a macska. A pártokról nem is beszélek. Valahogy azért meg kellene mentenem ezt a népet, mert olyan szépen tudnak fohászkodni.
- Igen Uram, de gondolkodj csak! Mikor fohászkodtak Hozzád ezek a magyarok?
- No, várj csak, várj! Például akkor, amikor Te feljöttél ide és a török aprította a népet. Meg akkor is, amikor 1849-ben elindult a bosszúhadjárat. Meg akkor is, amikor Kun Béla meg az a Pokolra való Sámueli végiggyilkolták Magyarországot. Meg akkor is, amikor Trianonban - mérgemben - megengedtem, hogy felosszák Magyarországot, mert elüldözték a királyukat, akit a Szent Koronával illettem.
- Esedeztek-e ezek a magyarok, Uram, amikor jól ment a soruk?
- Nem. Valóban nem!
- Akkor mire vársz? Nézd meg, mit csinálnak ma is! Külországban ócsárolják egymást mások előtt, amit még a cigány sem tesz, ha összevész a feleségével. Bent az országban lázítják az ifjúságot, s úgy készülnek a nemzeti ünnepükre is, hogy tüzet okádnak egymásra. Mutasd meg nekik Uram, hogy miként lehet összetartaniuk! Küldj rájuk valami megpróbáltatást! S meglátod, igazam volt, amikor azt írtam egyik versemben, hogy "jó nép a magyar, ha van kinek engedelmeskedjék". Ha bajban van, ha bántják, akkor bizony összetart.

Az Úr elgondolkodott Zrínyi szavain és igazat adott neki. "Hát lám, mit tesz ma, ha baj éri?!" - gondolta az Úr, s elindította a hófelhőket. Amikor a szél kezdte keverni az utakon, először úgy szidták a Fennvalót, ahogy a szájukon kifért. Amikor rájuk sötétedett, és a szél még erősebben tépte őket, a telefonjuk lemerült, az üzemanyag pedig egyre csak fogyott, ahogy fűtöttek az autóban, halkabb lett a szitkozódás. Később elhangzott az első "Istenem, Istenem!" is. Még később "Édes, jó Istenem! Csak most segíts!" Éjfélkor már eszébe jutott sokaknak a "Miatyánk" is. És eljött az ünnep napja, március 15-e. A hó és a szél még mindig tombolt, s mert annak idején 1848-ban is ostoba gyűlölködés volt a magyarok részéről az osztrákok irányába, az Úr még megmutatta, hogy akit gyűlölünk, hát pont az segít ki a bajból. Osztrák hókotrók jelentek meg az autópályán, s később mentőautók is érkeztek. A magyarok pedig imádkoztak, fohászkodtak, és senki sem gondolt arra, ami ezen a napon az ünnepi beszédekben központi téma lett volna: Az Osztrák mint történelmi ellenség.

Az Úr ismét magához kérette Zrínyit.
– Igazad volt Zrínyi Miklós. Ma a magyarok ünnepén volt zsíros kenyér, szállás, forró tea, várandós édesanya mozdonyban utaztatása a szülészetre, összetartás és segítség. Nem kérdezte meg magyar a másik magyartól, hogy melyik párthoz tartozik, s nem vette el a poharat a másik szájától, mert annak nagy Magyarország térkép volt a kocsijára ragasztva. Igazad van, Zrínyi Miklós, a magyarnak nem szabad gondtalan életet adnom. Mert akik jól élnek, mert hazudoztak a népnek, és a balga nép a parlamentbe juttatta őket, még most sem tartják a szájukat, még most is gyűlölködnek, még ma is egymás ellen uszítják – uszítanák – a népet. De ma nem figyel rájuk senki. Mert egymáson segítenek, s nincs idejük a gyűlölködésre. Ha a sok ellenzéki, patkányviselkedésű bűnöző nem hergeti őket, akkor ez a nép, jó nép sanyargatás nélkül is. Látod, Márton püspök földjén nem esik, s nem is fúj. Mert ők megköszönik a rosszat és a jót egyaránt. Egykor hálátlanok voltak, de Trianon óta keresztet viselnek, mégis hisznek és hűek hozzám. Ők mentik majd meg ezt a mélyre csúszott és állhatatlan anyaországi nemzetet is, hidd el!
- Hogy lesz Uram eztán? Mindig szenvednie kell ennek a nemzetnek, hogy megmaradjon?
- Valahogy úgy. Hacsak meg nem érti végre, hogy a szeretet és a hit sokkal többet ér, s nagyobb biztonságot ad, mint a pénz, a hatalom, és a gyűlölség. Egyelőre azonban olykor kell neki a hó, a szél, az árvíz, a megalázatás. De ne hidd, jó Zrínyi Miklós, hogy nem sajnálom őket.
Én boldogságot akarok adni nekik. Egyszer majdcsak elfogadják...

Zrínyi szomorúan elballagott a trónteremből, s megint csak a fejét csóválva mormogta: "Optimista vagy, Uram, nagyon optimista. De én már ötszáz éve tudom, hogy ez csak akkor jó nép, ha bajban van, s ha van kinek engedelmeskednie." Az Úr pedig megmosolyogta Zrínyi gondolatait, mert látta, hogy a hó és a szél sokakban nem csak erre a drámai éjszakára adta vissza a hitet!...

Stoffán György: "Zrínyi és a Fennvaló - Majdnem népmese" című esszéje alapján (rövidített változat)

Indriq 2013.03.17. 23:07:29

@Balt:
amit tőlem idézni akartál: A negyedik ponthoz: Az összehasonlítás kifejezetten a fidesz lelkűletű emberek hozták fel (legalábbis ahol én belefutottam) a kormány cselekvését bírálók szavaira vedelemnek

Megértem, hogy a gazdádtól csak akkor kapsz fizetést, ha hazudozol, de akkor ügyesebben csináld....

Willy 2013.03.17. 23:20:41

@Balt: Te Balt, már meg ne haragudj a kérdésért: Te mit védsz itt?
Vitatkozol egymagad vagy 30 emberrel, az értelmét nem látom. Két oka lehet: 1, nagyon makacs ember vagy és nem bírod elviselni hogy ne legyen igazad
2, érdeked fűződik hozzá.
Felmerül az a kérdés is rögtön, hogy akik a hatóság intézkedéseit ekézik miért teszik?
1, csak mert ilyen a "magyar" semmi nem elég jó neki.
2, érdekében áll....
Itt akkor:
Mi az érdeke azoknak akik azt szeretnék elérni legalább legyen egy vizsgálat mielőtt dicshimnuszt költ a politika erről az esetről: A cél az, hogy ha van felelős találjuk meg. Hidd el a kormány részéről van elég erő hogy az a vizsgálat jó irányba menjen. A másik, hogy talán ennek hatására a következő ilyen eseménynél nem így lesz.
De NEKED mi az érdeked? Vagy csak azt szeretnéd hogy mindenképp igazad legyen?
Mert akkor egy feloldhatatlan problémával megkínálnálak: Mi van azokkal, akik 16-án este szobroztak az M1-en miután azt az infót kapták: nyugodtan indulhatsz, mert már "mindenki rendben, mindenkit kimentettünk".
Ott is minden rendben volt? Hisz 3 nappal előtte mondták: hóesés lesz?
Szinte biztos vagyok benne, hogy a válaszod ha egyáltalán jön valahogy elüti a kérdést. Nembaj, ez egy ilyen szakma.

Amadeus62 2013.03.17. 23:27:40

@Willy:

Szerintem egyszerűen csak jól járt ezzel a kormánnyal, és nem szeretné, ha jövőre megbukna. Ennyi. Ez elég érv. Ha én is jól járnék egy kormánnyal, akkor tűzön-vízen kitartanék mellette és védeném mindenféle blogban, hírportálban. A baj azzal van, hogy az emberek nagy többsége rosszul járt ezzel a kormánnyal, ezért hiú ábránd a közvélemény kutatási eredményekre támaszkodni, mert nem biztos, hogy nyerni fog a Fidesz. Lehetséges persze, nem tagadom, de nem biztos!

JosephSmith 2013.03.18. 00:09:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Mit ugatsz hülyeségeket már megint? Nem a nevem miatt nem bírlak elviselni, idióta :D

Kowalski, helyzetjelentést! 2013.03.18. 00:28:26

"csütörtökön 16:41-kor jött ki az ORFK első konkrét utasítása, hogy aki teheti, már ne induljon útnak, szerintem a realitásokat figyelembe véve a riadót is ekkor kellett volna elrendelni. Tizennyolc órával korábban."

Ehehe, akkor te sem tudod, ahogyan senki sem ebben az országban, amit Pintér bejelentett: hogy ti. "... csütörtök délután ... 14 óra 54 perckor katasztrófahelyzet kihirdetésre került".

Elég unortodox úgy kihirdetni a katasztrófahelyzetet, hogy véletlenül sem hall róla senki az országban. :D

2013.03.18. 01:23:43

Nem hozott az állam meleg kakakót a hóban rekedteknek

"Volt, akinek 10 vagy 15 órát kellett az autóban eltölteni, mire a hadsereg vagy a katasztrófavédelem kimentette a hóban rekedt kocsijából! Mivel egy átlagos autó járó motorral nagyjából egy óra alatt éget el egy liter benzint vagy gázolajat, volt akinél kifogyott az üzemanyag, és át kellett ülnie egy másik autóba. Egy másik ember autójába, ami akár büdös is lehetett. Közben ki kellett mennie a hidegbe, havas lett a kabátja, lehet hogy meg is fázott. Hozott nekik az állam meleg kakaót és kekszet? Nem! Küldött értük helikopterrel vécépapírt? Nem! Ki kellett menniük a hidegbe és a kezükkel a megfagyott hóba ásott lyukakba kellett kakilni, és a fákról letört jégcsapokkal tisztálkodni, miközben Pintér Sándor a mi adónkból fűtött minisztériumban vakarta a seggét!

Amikor valaki elindul a hóviharban, felelősséget kell vállalnia saját magáért és a tettei következményeiért? Nem! Azért fizetjük be a jövedelmünk kétharmadát, mert ha utána elakadunk a hóban, az államnak három órán belül oda kell küldenie valakit, akinél van meleg kakaó, keksz, paplan és valami könnyed olvasnivaló, de inkább kistévé. Ne tűrjük tovább az állami inkompetenciát! Adjuk oda a maradék egyharmadot is, és válasszunk még nagyobb balfaszt miniszterelnöknek! "

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 05:42:40

Van itt egy olyan aspektus, ami (érdekes módon) mindenkinek elkerüli a figyelmét!

Míg a hófúvás miatti közlekedési krízist a katasztrófaelhárításért felelős szervek nagyjából három nap alatt felszámolták, addig az ennél sokkal több embert érintő és alkalmasint ugyancsak komoly veszélyt jelentő és jelentős károkat okozó közüzemiszolgáltatás-kimaradásokat --- a magánszolgáltatók --- nem.

Talán két vagy három évvel ezelőtt, egy hirtelen jött jegesedés, a Dunántúlon, számos elektromos vezetéket tönkretett --- akkor legalább két hétbe telt mire a szolgáltató mindenütt helyreállította a szolgáltatást. Nem volt azóta ideje a szolgáltatóknak levonni a tanulságot és katasztrófatervet készíteni (a jelenlegihez hasonló) extrém helyzetekre? Nem volna-e itt az ideje a kormányzatnak egyértelmű elvárásként megfogalmazni a szolgáltatók felé, hogy ilyen helyzetekben milyen felelősségeik és kötelezettségeik vannak?

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.03.18. 05:57:32

érdekes, a szomszédos országok határán túl valahogy mégis megállt a világvége és kezelni tudták a helyzetet, a labanczok egyenest átdobtak egy sereg hókotrót segítségként tündérmeseországba

meglehet, ott nem egy télügyi biztos kinevezésével készültek az ilyesmire

sebaj, itt majd kihozzák, hogy a zellenzék meg a kipukkadt metrókerék a hibás mindenért és monnyon le :))))))))

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 06:14:21

@Herr SturmLikudnik:

"érdekes, a szomszédos országok határán túl valahogy mégis megállt a világvége és kezelni tudták a helyzetet, a labanczok egyenest átdobtak egy sereg hókotrót segítségként tündérmeseországba" --- írod.

Tekintve, hogy Ausztria egy alpi ország, valóban érthetetlen, hogy hogyan lehetnek ők jobban felkészülve a hóakadályok elhárítására, mint mi?!.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.03.18. 07:26:04

@Herr SturmLikudnik: Egyszerűen nem értem, Orbán miért nem küldött sámánokat az ítéletidő ellen. Vagy például miért nem állította az utak mellé az ország összes hókotróját, rendőri, katonai, tűzoltósági járműveit. Elvégre potnosan tudta mi fog történni. Pontosan tudta, mert a zsidó csillagjósok megmondták előre. Máshonnan ugyan honnan tudhatta volna? De legalább amikor már leesett a hó, és senki nem tudott még 2km/h sebességgel közlekedni, a kormány hadainak járművei akkor közlekedhettek volna fénysebességgel. És egyébként is, el kellet volna kérni hálivúdból supermant, batmant, amerika kapitányt, a fantasztikus négyest, stb. Bármikor kikölcsönözhetők. A legolcsóbb perszi az lett volna, ha kijárási tilalmat rendel el. Az nem lett volna diktatórikus, az ellen egyetlen zsidópárt és szerveződés sem tiltakozott volna.

Balt 2013.03.18. 07:56:51

@Tgr: Remek! Akkor a piros riasztáshoz kapcsolandó kijárási tilalmat adekvát módon, az érintett szűk területre lehet szorítani.

Tgr 2013.03.18. 08:05:09

@Balt: szerintem döntsd el hogy troll vagy nemtroll, a kettő váltogatása nem áll jól.

Virág et. 2013.03.18. 08:11:28

Remek poszt. Várom a folytatást, ahol a Becsöngettünk és meghunyászkodva eliszkoltunk stábja a Célponttal közösen oknyomozva kideríti, hogy az elakadt autósok szülői kommunista vezetők voltak.

Igaz, Laci?

Tgr 2013.03.18. 08:27:17

@bbjnick: tekintve, hogy épp a hófúvás előtt készült rászállni a kormány az áramszolgáltatókra, hogy ahelyett, hogy befektetnék a sok extraprofitot, mért nem adnak inkább olcsón áramot a zembereknek, jobb időpontot nem is lehetne találni annak a számonkérésére, hogy miért nem fejlesztik a rendelkezésreállásukat.

Virág et. 2013.03.18. 08:39:59

@bbjnick: Igen! A mocskos extraprofitot bezsebelő szolgáltatók miért nem készültek fel arra a hóhelyzetre, amire az egész magyar állam képtelen volt! Miért nem ruháznak be az extraprofitból? 45 forintos áramból 2 ft az övék, ami a 10%-os rezsicsökkentés után ugyan -2,5 forint lesz kWh-ként, de kicsire nem adunk, a számok itt senkit nem érdekelnek. Ebből miért nem építenek olyan vezetéket, ami két mázsa hó alatt sem szakad le! -2 és fél forintból futná rá! Esetleg a szülők ott is kommunisták lehettek?

A szemetek! Na majd Viktorék rendbe teszik őket, először sz.rrá adóztatják, majd mivel veszteségesek, forint húszért eladatják velük az egész céget, amelyet majd Zsolt vagy Lajos felvásárol (Végre magyar kézben a közműcégek - mandiner.hu címlap jövő ilyenkor). Ezek után szépen kivezetik a rezsicsökkentést, mert nehogy már a haveri kutyáknak se termeljen profitot.

Csak azt nem értem, miért a Gyurcsánnyal szerződött Mercedes az utolsó befektető, aki ebbe az országba hozta a pénzét ... Rejtélyes.

KopaszMercis 2013.03.18. 08:48:10

@is:
Meggyőztél, itt is ott is a balfasz felkészületlen kormány tehet az egészről

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.03.18. 09:25:57

@kesztió: Asszem írtam ide valamit, csak eltűnt.
Megismétlem: Már hogy lenne ballib, ha te mást állítasz?!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 09:32:24

Hallottam a hírekben Pintértől is és Bakonditól is, hogy egyetlen ember sem halt meg az utakon rekedtek közül!

Egy ilyen szituációban, ami ennyi embert érint, ez egy nagyon nagy dolog! Számomra ez azt bizonyítja, hogy a katasztrófa elhárításáért felelős szervek jól működtek.

Balt 2013.03.18. 09:34:07

@Willy: Egyszerű ez: Sokkal jobban nem lehetett volna az adott körülmények* között eljárni. Megnézném azt, ha ez az esemény Gyurcsányék/Bajnaiék alatt következik be.

Adott körülmények: ünnepi, hosszú hétvégi este; évtizede kivéreztetett védelmi szervezetek, különösen a honvédség; szenzációhajhász sajtó; országos "nagy harci helyzet" - noha ehhez képest a helybéli polgármesterek, lakosság stb. maximális elismerést érdemelnek, megnéznék egy hasonló helyzetet mondjuk Svájcban

A hibák természetesen feltárandók és korrigálandók:
1. (újra) át kell gondolni a riasztási rendszer szervezését, kezdve a meteorológiával, médiával stb.
2. a kamionforgalmat (különös tekintettel az átutazó külföldiekre) szigorúbb szabályok közé kell szorítani, erre esetleg jó alkalmat kínálhat az e-útdíj bevezetése
3. a hófogók kihelyezését/eltávolítását (uram bocsá': védelmét) jobban kell szabályozni (ha nem lenne eléggé...)
3/a hosszabb távon vissza kell fásítani, bokrosítani az utak mentét
4. autópálya-közlekedés javítása műszaki szempontból: hatékonyabbá kell tenni a tájékoztatást, praktikusan minden felhajtón elektronikus tájékoztató tábla (bár ilyet még nyugaton sem láttam), rádiók TA sávján spec. lokális autópályainfók, vészhelyzeti utasítások (erre az osztrákok, svájciak a sorozatos alagútbalesetek után kifejezetten rágyúrtak, műszaki megoldás adott); autópályák elégségesen be vanak kamerázva, személyzet gondolom adott
5. szigorúbb rendészeti szabályozás hasonló helyzetekben: praktikusan "kijárási tilalom", de legalábbis közlekedési, lásd most Fejér megye több településén, vagy ahogy fentebb írta vki: Bostonban

Egyelőre elég?

Balt 2013.03.18. 09:36:29

@Willy: Ja, persze érdekem fűződik hozzá: nem szeretném, ha bármely családtagom az úton fagyna meg. Ahogy most pl. nem fagyott meg senki.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 09:41:46

@Tgr:

Nem rossz, nem rossz! Szóval, a szolgáltatók azért nem készültek fel az esetleges katasztrófahelyzetre az elmúlt két-három évben, mert Orbán idén csökkenteni akarja a közüzemi díjakat?

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.03.18. 09:42:10

@kesztió: Végül is nem. Viszont a véleményvezéren nem lehet csak úgy hozzászólni a remek poszthoz. Előzetes moderáció van. Vajon a "Remek cikk. Szerintem a pészahi miserendbe be kéne illeszteni a felolvasását." kommentem átmegy azon?

Balt 2013.03.18. 09:42:45

@Amadeus62: "Szerintem egyszerűen csak jól járt ezzel a kormánnyal, és nem szeretné, ha jövőre megbukna."

Ahogy vesszük. 2010-ben kénytelen voltam egy becsődölt cég után munkahelyet keresni, (kb. iparági átlag) bruttó jövedelmem bő 20%-kal csökkent, nettóm ugyanannyi maradt. Igaz, eleinte a családi adókedvezmény révén, ma viszont már kifutottunk alóla, most a szuperbruttó kivezetésével. Ja, Bajnai tervezett 400e-nél húzott felső kulcsa nem (sem) érintene már (még), tehát abszolút érdekmentesen ellenzem az "adómentes minimálbér" visszacsempészését a rendszerbe.

Balt 2013.03.18. 09:47:44

@bbjnick: Erre szerintem van szolgáltatási "elvárás" (szerződéses kötelezettség), bár itt csoda, hogy az országos hálózat nem omlott össze, nézve az összeroskadt nagyfeszültségű oszlopokat. Ami egyébként állami (MVM-Ovit), de a nyilvánvaló vis major helyzetben én türelemre intenék.

vantaan 2013.03.18. 09:56:45

@bbjnick: Az időjárás nem tesz különbséget az állami és a magán cég közt.

De szíves figyelmedben ajánlanám azt a hírt miszerint a honvédség tegnap (3nap után) délután 5 óra után ígért segítséget (lánctalpas járműveket ) az áramszolgáltatóknak. 2 db járművet. ....hol is volt az állami felelősség, ami azért megelőzi a céges felelősséget!

Karcolt lendület 2013.03.18. 10:13:21

@Takács Bálint:
Nem tudom hányadik vagy, akinél ezt a kurva piros riasztást olvasom:
1. a piros riasztás és a nem lehet eljuni az autópályán A-ból B-be nem egyenértékű információ: piros riaasztásnál nem arra számít az ember, hogy 2x órát áll az autópályán, hanem hogy szarabb lesz vezetni, lesz 1-2 dugó és esetleg néhol csak lassan lehet haladni.
Magam részéről jöttem haza úgy Ausztrián keresztül, hogy aznap délután kb. 50 centi hó leesett: tovább tartott, rajta van a legszarabb útjaim listáján, de végig lehetett jönni. Mentem fel 30-40 centi friss hóban szerpentinen hólánc nélkül. Szóval az "akár 20 centi hó" egy olyan sofőrnek, aki autózik télen külföldön egy újabb érdekes információ, nem a lefosom a gatyám szárát kategória. A 120 kilométeres szél inkább: rakott arébb fél sávot ekkora lökés, ugyanakkor alacsonyabb sebességnél ezzel sincs gond. Most szerencsére nem voltam résztvevője ennek az eseménynek, de ez a "talán nem kellene elindulni", "piros riasztás van" kurvára nem tartott volna vissza: azt kell megmondani az autósnak, hogy "ne menj fel az M1-re, mert nem tudsz lejönni róla, mert nem takarítjuk péntek reggelig le és Győrtől áll a kocsisor." Na akkor esetleg du. 5-kor nem álltak volna be szerencsétlenek a végére, meg egy csomóan nem azzal foglalkoznak - az információhiány miatt -, hogy alsóbbrendű utakon megkerüljék az előttük lévő, 5-10 kilométeresnek gondolt dugót, majd visszaállnak valahol...
(Aki pedig csütörtök délután indul hosszúhétvégére valahova, az azért nem reggel indult, mert dolgozik. Értelemszerűen ez esetben kurvára mindegy, mi van a TV-ben, nem tudja nézni.)

2. Lehet, hogy Franciaországban és Belgiumban is nagy dugó alakult ki, ugyanakkor aki eljutott Ausztriáig, az a maradék 2-300 kilométert már nagyobb gond nélkül megtette. (Szlovéniáról nincsenek pontos információim, annyit tudok, hogy péntek du. az M7-en elengedett autóval gond nélkül végig lehetett rajta menni - szemben pl. azzal, hogy az M1 még szombat este is szinte járhatatlan volt.) Azaz az időjárás szar volt, de nem kezelhetetlen, a határ és Bécs között elég hasonló a terep, mint a határ és Tata közt.

3. Nem a síelni menőkkel volt gond, a kamionoktól dugultak be a pályák (mellesleg nem csak síelni, hanem egy csomó munkából hazamenő éjszakázott az M1-en és az M7-en). Szóval rájuk verni, hogy ők okozták a katasztrofális helyzetet elég inkorrekt: valami felelős engedte, hogy már korábban leszedjék a hófogókat és nem is próbáltak egy sávot végighúzni

4. Az állampolgár magáért felelős. Az állami szervek pedig az állampolgáraikért. Ez ebben az esetben olyan százezres nagyságrendő szorzót jelent. (Persze a mentős/rendőr/tűzoltó felvonulósáv elállása tényleg fegyelmezetlenség és rohadtul kellene büntetni, de az útnak indulás az nem.)

Karcolt lendület 2013.03.18. 10:17:45

@Balt:
"hatékonyabbá kell tenni a tájékoztatást"
Ha Budaörsnél kiírják a táblára, hogy Győr és Tatabánya között folyamatos dugó van, akkor vszeg sokkal kevesebben állnak be a végére éjszakázni...

Balt 2013.03.18. 10:19:01

@Herr SturmLikudnik: Ne hazudj! Nyugaton nálunk pl. az Alpokalján, Szombathelyen nem esett 1 cm hó sem. Mint ahogy Nyugat-Szlovákiában, Morvaországban sem.

Karcolt lendület 2013.03.18. 10:23:40

@Indriq:
Hazudnak, kurvára nem zártak le semmit, legalábbis nagy titokban, mert du. három és öt között még vidáman elindult egy csomó ember.
Este 7-8 körül pedig még visszamentek az autópályára, mert a kerülő utak sem voltak járhatóak...

Riadót pedig péntek délelőtt rendeltek el, hogy Pintér és a direkt erre kinevezett Bakondi hol voltak kb. 18 órán keresztül, a fasz tudja.

Balt 2013.03.18. 10:27:37

@Tgr: A "kijárási tilalom" nyilván vicc Mo.-n valamilyen szinten. De láthatod fentebb: Bostonban - az egyéni szabadságjogok álomállamában - pl. valami ilyesmi működik...

Balt 2013.03.18. 10:30:21

@Virág et.: "Ebből miért nem építenek olyan vezetéket, ami két mázsa hó alatt sem szakad le! -2 és fél forintból futná rá!"

Ezek az oszlopok sztem kb. 50 évesek voltak... Anno zúzmarateherre méretezve. (Véletlenül tanultam távvezeték-méretezést...)

vantaan 2013.03.18. 10:31:00

@Karcolt lendület: Pintér hazudik ez tény! A Bakondi akinek annyi az érdeme Orbánnál ,hogy a devecseri katasztrófánál megtömte néhány Fidesz közeli zsebét ...az tök alkalmatlan bármi érték teremtő vagy védő munkára! (Devecserbe pl csak azért szállították a követ az Ugodi bányákból 50 km-ről mert az Orbán közeli volt, a 8 km-re lévő kőbánya az nem volt zsebbe igy alkalmatlan volt)

...mit is várhattunk ezektől????

Karcolt lendület 2013.03.18. 10:31:52

@csi:
Lehet gúnyolódni, de a Fidesz a kritika nagyrészét maga rántotta a fejére azzal, mindent központosítva, az erős állam mítoszát építve próbál csinálni, meg télügyi kormánybiztost nevez ki. Ha ennyire magabiztosak, hogy ők aztán tényleg mindent megoldanak és mekkora faszagyerekek, akkor tessék, itt volt a helyzet: meg kellett volna oldani. Elkúrták, még azt sem sikerült nekik megoldani, hogy valós információkhoz tudjon az jutni, akit érdekel, mi a helyzet az utakon...

Balt 2013.03.18. 10:36:58

@vantaan: "De szíves figyelmedben ajánlanám azt a hírt miszerint a honvédség tegnap (3nap után) délután 5 óra után ígért segítséget (lánctalpas járműveket ) az áramszolgáltatóknak."

Ez érdekes, a debreceni helyőrség már csütörtök óta részt vesz a mentésben. H-B megyében pedig pont a távvezetékek megközelítése a feladat, amire esetleg a "civil" (áramszolgáltatói) eszközök alkalmatlanok.

Balt 2013.03.18. 10:39:35

@Karcolt lendület: "Azaz az időjárás szar volt, de nem kezelhetetlen, a határ és Bécs között elég hasonló a terep, mint a határ és Tata közt."

Remek illusztráció: Győrtől nyugatra már alig esett hó. Bizony!

_ExTraTor_ 2013.03.18. 10:43:21

@nincs_nick:

nem akarom védeni a kormányt, DE néhány tény őket IS védheti.... nem azt mondták, hogy nem lehetett volna megelőző dolgokat tenni -hisz nem a hátrányukat akarták fényezni-... (pl kijárási tilalom... ) hanem a "kialakult helyzet" kezelésében mindenki kivette a részét -ki előbb ki utóbb-....
azaz a baleset+hótorlasz+leállósávparasztok+előznitilosukránkamionok...stb kezelését...

lehet osztrák mintát hozni, DE ott van közlekedési kultúra és NEM csak JANIK országa, hogy ő aztán 5 cm követési távolsággal tudja hol a fékpedál tükörjégen az S19-es csúcsaudiján -legyen pl.: szlovák milliárdosnő...jég nélkül-.

Amúgy, HA nem lettek volna kamionok (pl időben kamionstopp)... biztos akadt volna x másik hülye aki Nascarban érezte volna magát és ugyan ez lett volna a végeredmény, mert menni-menni-menni kell mindenki béna csak ő nem sofőrök.

vantaan 2013.03.18. 10:47:33

@Balt: ....no akkor hazugságon kaptuk a közmédiát???
Hehehe! ...mert ezek csak hazudnak és hazudnak....

Tegnap az MR1 kb. 3X mondta be hogy a Bocskai ..... 2 lánctalpas járművet .... délután 5 órakor! No?

Karcolt lendület 2013.03.18. 10:49:57

@Balt:
Akkor kérlek, világítsd meg nekem, ha Győrtől nyugatra alig esett a hó, akkor miért állt kb. Győrtől Bicskéig a kocsisor az M1-en, mi akadályozta őket a továbbhaladásban? Mi volt az a hatalmas nehézség, amit nem sikerült elhárítani, hogy legalább egy sávon 30-cal el tudjanak indulni a dugó elejéről az autók?

vantaan 2013.03.18. 10:55:02

@Karcolt lendület: ....megjegyezném az osztrák segítők a töketlenségre és az alkalmatlan vezetésre panaszkodtak!
pl. Az osztrák hómaróknak órákat kellett várni egyeshalomnál míg engedélyt kaptak a segítésre!
..... ennek ellenére az osztrákok előbb értek Győrhöz mint a magyar honvédség győri alakulatának katonái a 4 km-re lévő M1-hez!

Balt 2013.03.18. 11:04:13

@Karcolt lendület: Igen, legalább a meglévő táblákat megfelelően kell(ene) használni. (Nem lehet, hogy használták...?) Kérdés, "be van-e készítve" a táblaprotokollba, hogy "felhajtani tilos". Igaz, ezek mind bőven a felhajtók után vannak - nyilván logikusan, hogy ne vonja el a figyelme - ott meg már minek...? Tehát a felhajtókhoz kell kijelző, csak ott meg hová álljanak a kamionok? Mégiscsak a kijárási tilalom a legjobb ötlet, mindig ide lyukadunk ki. :)

Balt 2013.03.18. 11:11:25

@vantaan: www.honvedelem.hu/cikk/36925_hohelyzet_a_honvedseg_is_segit

A bocskaisok is segítenek

A keleti országrészben is dolgoznak a katonák a hóhelyzet következményeinek elhárításán. A debreceni alakulat egyenruhásai március 15-én aggregátorokkal, katonai teherautóval kapcsolódtak be a munkálatokba, amelyekben szombaton is részt vesznek majd. Az MH 5. Bocskai István Lövészdandár is bekapcsolódott a rendkívüli időjárás okozta katasztrófahelyzet elhárításába – tájékoztatta a honvedelem.hu-t Révészné dr. Markovics Zita hadnagy, az alakulat kommunikációs tisztje.

Március 15-én délután két, aggregátorokat szállító jármű indult útnak a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Cigándra és Bodroghalomra. Az aggregátorok a települések vízellátásához szükséges áramot állítják majd elő. A Hajdú-Bihar megyei Szerep községben a Bocskai-dandár katonái egy Ural katonai teherautóval az E.ON Energiaszolgáltató Kft. szakembereinek nyújtanak segítséget a leszakadt vezetékek visszaállításában.

Március 16-án egy PTSZ-M lánctalpas járművel indulnak útnak a katonák a Kossuth-laktanyából a Szabolcs-Szatmár Bereg megyei Ibrányba. Itt egy vízben álló magasfeszültségű távvezetékoszlopot kell megközelíteni ahhoz, hogy a szakemberek el tudják hárítani a balesetveszélyt.

Balt 2013.03.18. 11:12:28

@Karcolt lendület: Őőőő, ránézek a térképre, és jé, Bicske keletre van Győrtől...

kifordított nagyanyó 2013.03.18. 11:23:26

Szerintem meg köszönjük meg orbán viktornak a nehéz időkben nyújtott segítségét,mert a kedves vezető megérdemli.
VIKTOR!VIKTOR!

Kandeláber 2013.03.18. 11:28:07

Itt egy olyan fazon beszámolója, aki tényleg nem csak a fotelből pofázott: szabolaszlo.blog.hu/2013/03/17/hofal

Virt02 2013.03.18. 11:36:58

Lehet, hogy már írták mások, ennyi kommentben, de:

"A huszadikai esetben az állam a saját maga által szervezett rendezvényre hívta polgárait, de nem tájékoztatta őket arról, hogy életveszélyes viharnak lesznek kitéve."

Ott is ugyanúgy már a hét elejétől kezdve mondogatták a meteorológusok, hogy a hétvégén este időváltozás, vihar lesz.
Ahogy most.

Balt 2013.03.18. 11:53:04

@vantaan: Az mondjuk jó kérdés, hogy Győr térségében miért nincs (miért, nincs?) a Közútnak műszaki állomása. Az osztrák hókotrók könnyen vigéckedtek, lévén Kelet-Ausztriában nem akadt tennivaló.

Őrültteknos 2013.03.18. 12:01:31

Csak annyit kérdeznék meg, hogy a sok emberből, akik az előrejelzések ellenére megfelelő felszerelések (víz, kaja, stb) nekivágtak az útnak és utána sírtak, hogy miért nem mentik ki őket, vajon hányan voltak az elmúlt 20 évben tüntetni a Honvédség képességeinek leépítése ellen?

Balt 2013.03.18. 12:07:26

@Kandeláber: Ez klassz! Kicsit cinikus, de legalább van elég szubjektivitás az egyébként objektív beszámolóban.

Karcolt lendület 2013.03.18. 12:44:40

@Balt:
Basszus, fingom nincs miről beszélsz: péntek reggel le tudták zárni az M1-M7 kivezetőt. Akkor le tudták volna zárni csütörtök du. 3-kor vagy 5-kor is, csak nem tették, töketlenkedtek (a Vastagbőr alapján pont magát ünnepelte a Katasztrófavédelem vezetősége, azért nem értek rá).

Még egyszer felteszem a kérdést, mert szemmel láthatólag nem ment át: ha Győrtől szerinted járhatónak kellett volna lennie az autópályának, akkor miért nem jártak rajta? Mitől akadt el ott úgy a kocsisor, hogy még vánszorogva sem tudott előrefele mozogni?

Karcolt lendület 2013.03.18. 12:57:07

@Virtusblog:
@Őrültteknos:
Kicsit fentebb leírtam, hogy "kurva szar idő lesz" és a "ne menj az fel az M1-re, mert ott alszol a kocsidban" nem szinonímák. Főleg, hogy a piros jelzés nem jelentette eddig azt, hogy az autópályák másfél napig teljesen járhatatlanok lesznek.

Amúgy lehet összehasonlítgatni 2006 augusztus 20-szal: pont ugyanaz a vezetési, szervezési és döntési inkompetencia mutatkozott meg, mint akkor.

Balt 2013.03.18. 13:48:46

@Karcolt lendület: Győrtől nyugatra nem volt fennakadás. Tatabányáig meg mindkét irány bedugult. Kronológiai sorrendben a zindex onlájn tudósításából:

Baleset az M1-es autópályán
márc. 14. 14:04
Baleset történt az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán, a 77-es kilométernél. A forgalom egy sávon halad, de a torlódás már most jelentős, körülbelül 5 kilométeres a sor. (police.hu)

Megszűnt a forgalomkorlátozás az M1-esen márc. 14. 16:06
De torlódás még lehet a Győr felé vezető oldalon a 77-es km szelvénynél. Az autópálya lassan, de járható. Egyre nehezebben lehet közlekedni a 81-es és a 13-as számú út Komárom-Esztergom megyei szakaszán. Utóbbit lezárták a kamionforgalom elől, a tehergépjárművek számára a komáromi ipari park parkolóját jelölték ki várakozóhelyként. (police.hu)

Komoly torlódás az M1-esen
márc. 14. 19:49
Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 34-es és 36-os kilométerszelvény között keresztbe fordult egy kamion. A forgalom már Budapesttől torlódik. Ráadásul az autópályán szintén a Győr felé vezető oldalon a 83-84-es kilométerek között fél méteres hótorlaszt emelt a szél az útra. Az autópályáról nem lehet lehajtani Komárom felé és ugyanitt felhajtani Budapest irányába, mert a 13-as számú főutat lezárták.(MTI)

Az M1-esen se nagyon lehet közlekedni
márc. 14. 21:54
Az M1-es autópályán Győr felé, a 34-es kilométerszelvénynél továbbra is áll a forgalom egy keresztbefordult kamion miatt. Szintén Győr felé, a 83-84-es szelvények között hótorlaszt emelt a szél, ezért Tatáig áll a forgalom. Győr felé, a 99-es kilométernél is elakadt egy kamion, emiatt szintén áll a forgalom. A Budapest felé vezető oldalon Tatabánya-Újvárosnál három kamion akadt el, a forgalmat az 1-es számú útra terelik. A 13-as számú főút lezárása miatt az autópályáról nem lehajtani Komárom felé és ugyanitt felhajtani Budapest irányába.

A tehergépjárművek és a személygépkocsik mindkét oldalon a 43-as, az 54-es, az 57-es és a 64-es kilométerszelvényben lévő parkolókban állhatnak meg, ahol ételt és italt tudnak vásárolni, és illemhely is a rendelkezésükre áll. Kisigmándon a faluházban, Nagyigmándon az általános iskolában és Komáromban a Beőthy út 3. szám alatt pihenőhelyet rendeztek be azoknak, akik nem tudtak hazajutni. (MTI)

Áll az M1-es forgalma Győr előtt
márc. 14. 22:05
Áll az M1-es autópálya forgalma az országhatár felé haladó oldalon Győr előtt - tájékoztatta a megyei rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese csütörtök éjjel az MTI-t – írta meg az MTI csütörtök este 21.58-kor.

Lezárják M1-M7 fővárosból kivezető közös szakaszát
márc. 14. 22:10
Újabb autópálya-szakasz esett el: az ORFK tájákoztatása szerint a rendkívüli időjárásra tekintettel este tíz órától lezárják az M1-M7 autópályák fővárosból kivezető közös szakaszát. András Tamás rendőr főhadnagy azt is elmondta, hogy ha valaki a zárást követően a pályán halad, és rendőrautót lát, akkor kövesse azt, és levezetik az autópályáról. (MTI)

Az időközi felhívásokat nem idéztem (mely szerint "csak az induljon útnak, akinek feltétlenül muszáj" stb., már délelőtt adott ki ilyet a Somogy megyei rkp-ság), de volt egy pár. Ezzel együtt félig meddig komoly tanulságként levonhatjuk, már csak azért is, mert a zellenzék is határozottabb fellépést követel:
piros riasztás = kijárási tilalom

kumkum 2013.03.18. 14:35:32

Segitsen ki lsz valaki, mert eleg keves infot talaltam errol, de azok is ellentmondasosak! Vegul tenyleg 20cm ho esett Eszak-Dunantulon? Ertem a hofalak, ill megcsuszo autok/kamionok problemakoret, de ez akkor sem az evszazad vihara.

Valamilyen mertekig felelosek az autosok. Tenyleg otthon maradhatott volna, akinek nincs halaszthatatlan dolga, ha erre kerik a hatosagok. Tudom, hogy fontos a befizetett szallas a sielesre, de oda amugy is a hoeses utan erdemes menni, nem kozben.
Emellett minden olyan autosnak is LFS, aki a belga/francia hirek es piros riasztas ellenere nem telitankkal, kajaval meg holanccal es lapattal indul utnak.

Az autopalya teljes letakaritasaig eltelt 2 nap kozrohej. Enyi erovel az olvadast is megvarhattak volna.

A 2006-os viharrol csak annyit, h a pesti rakpartrol nezve fekete volt az eg alja, es intenziven villamlott. Nem is ertettuk, hogy a tobbseg miert csak bambult birkakent maga ele, amikor a haverral szepen osszepakoltunk, es inkabb hazaindultunk. (Nyilvan elkestunk, es szarra aztunk.)
Fura volt, hogy az egesz rendezveny dugig volt kivetitokkel es hangfalakkal, megsem merte egyik fejes sem belemondani a mikrofonba a tutit.

Willy 2013.03.18. 14:41:53

@bbjnick: Nem tudom mit mondjak arról amit írtál. Nem hiszem el, hogy létezik olyan ember aki érdek nélkül ezt a véleményt vonja le. Én az egészből annyit láttam: a szolgáltatók tették a dolgukat, minden helyreállt ami helyreállítható volt. Ahova oda lehetett menni, és amit meg lehetett csinálni az adott időjárási körülmények közt. Szemben a hatósággal akiket még elérni se lehetett, messze volt a tájékoztatás elvárt szintjétől. Direkt dezinformációkat terjesztettek időnként.
Szóval magánszféra: jól szervezett. Hivatali szféra: hála a sok jól képzett gyalognak (tűzoltó, rendőr, honvéd stb) nem vallott kudarcot. Mert ha a vezetőkön múlik...
Hogy lehet ezt ennyire eltérően látni?

Willy 2013.03.18. 15:13:56

@Balt: Értsem úgy, ha tisztességgel kivizsgálják. Ne adj Isten jobb lészen, akkor te vagy a családod meg fog fagyni?

Balt 2013.03.18. 15:18:54

Nnna, itt van a meteorológiai háttér:
met.hu/ismeret-tar/erdekessegek_tanulmanyok/index.php?id=597&hir=A_marcius_14-15-i_hovihar_meteorologiai_elemzese

Jól látszik, hogy Ausztriát miért nem érintette: "Ebben az esetben azonban a korábban említett észak-déli hőmérsékleti kontraszt hatására az alacsonyabb légrétegekben északnyugatról, az Alpok keleti oldalán is erőteljes hidegbeáramlás indult meg, amely éppen a térségünkben szabályosan kettévágta a ciklont, és Horvátország, Szerbia fölött egy önálló mag fűződött le."

www.met.hu/images/idojaras_tanulmany/2013/2013.03.16/5.abra.jpg

"A legnagyobb problémát a hófúvás okozta. A mostani hófúvásos helyzet egyáltalán nem tekinthető tipikusnak a térségünkben. A legtöbb téli hófúvást általában az alacsonyabb hőmérsékleten kialakuló és az átfagyott talajra hulló un. porhó okozza. A finom porhó esetén még viharos szél sem szükséges a hótorlaszok kialakulásához. Ezúttal azonban a talaj egyáltalán nem volt hideg, az előző hetekben még hajnali fagy is ritkán fordult elő. A talajra hulló nedves havat eleinte még nem is tudta felkapni a szél, azonban éppen ez a nedves, nagy szemű hó okozta az elsődleges problémát: a látástávolság drasztikus csökkenését, amely az utakon több ütközéses baleset kiváltója volt. A havazás intenzitásának növekedésével a talajfelszínen kialakult az összefüggő hóréteg és március 14-én délutántól a viharos szélben már gyorsan épülni kezdtek a hótorlaszok. Az országban nem hullott rendkívül sok hó (7. ábra), azonban főként a Dunántúlon az orkán erejű szél hatására a hó vastagsága pár méteren belül nagyon sokat változott a tereptárgyaktól függően. A sík terepeken, a hóbuckák önmagukat hizlalták azzal, hogy akár egy szárnyprofil esetén, felgyorsult fölöttük az áramlás, majd a bucka szél alóli oldalán a lelassuló légmozgás nagyobb mennyiségű havat rakott le. Mivel az áramlás 48 órán keresztül állandó irányú volt, így több száz méter hosszú dűnék alakultak ki. Ha az úton keresztül húzódó dűnét a hókotrók megtörték, annál gyorsabban rakódott vissza a hó. Sokat rontott a helyzeten az, hogy az út menti fasorokat az elmúlt években szisztematikusan kivágták, a hófogókat pedig sokfelé már összeszedték."

Érdemes végigolvasni.

Balt 2013.03.18. 15:22:41

@kumkum: "Az autopalya teljes letakaritasaig eltelt 2 nap kozrohej. Enyi erovel az olvadast is megvarhattak volna."

Ja. Csakhogy ott volt a sok (esetleg balesetes vagy magára hagyott) gjmű, amitől nem lehetett gépi erővel takarítani. Meg egyébként is hiábavaló lett volna, mint a met,hu cikkéből kiderül. (Link itt fentebb.)

Balt 2013.03.18. 15:23:42

@kumkum: Egyébként nagy vonalakban elfogadom amit írsz.

Karcolt lendület 2013.03.18. 15:41:20

@Balt:
OK, abban tévedtem, mikor zárták le az M1-M7-et, vszeg csak reggel olvastam.

Ha viszont végignézed ezt a sort, ez az első, ami nem csak úgy "történt", hanem intézkedés: este 10-kor.
A 16.06-os hír szerint újra járható az M1, utána a 19.49-es, hogy nem lehet tovább jutni. A kettő között mind a munkából hazamenők, mind a síelők vígan elindultak (ők mind úgy gondolták, nekik feltétlenül szükséges kocsiba ülni), a kamionokat sem terelték le. Arról sem jelent meg semmi, hogy a hótorlaszokkal mi lesz - ott vannak, vszeg a többség arra számított, hogy a katasztrófavédelem, autópályakezelők azért dolgoznak rajta, hogy elbontsák: valahogy elfelejtettek szólni, hogy másnapig ebben ne is reménykedjen semmi. (Időben elkezdett takarítással ilyen forgalom mellett szerintem egy sávon fel lehetett volna tartani a forgalmat és egyszerűbb is lett volna, mint megvárni a végét és mindenkit kiásni... De persze lehet, hogy az sem lett volna egyszerű.)

Nem csak ezt olvastam, hanem teljesen más helyeken láttam, mennyire nincs információja az autóban ülőknek és nincs honnan szerezniük: többen azt említették, hogy a leghasználhatóbb információforrásnak a helyi rádiók (pl. győri, székesfehérvári) bizonyultak, amelyek beolvasták a többi autós sms-eit - hát köszi, ez rohadt messze van attól, ami segít eldönteni, mit érdemes megpróbálni. (Pl. nem volt érdemes Ács fele kikerülni a hótorlaszt, mert ott is az volt - de persze erről sem volt sehol info.)

Amúgy piros riasztást kiadnak mindenféle időjárásai extrémitásra, például nagyon meleg napokra: több dolognál nem feltétlenül a közlekedésben van ekkora kockázat, nincs közvetlen összefüggés.
Nem faszhülye szabályokat várok, amiket a szar menedzselési képességekkel rendelkező politikusok szeretnek hozni, hanem olyan szervezést és a döntési kompetenciák olyan elosztását, hogy egy ilyen helyzetben időben történjenek dolgok és lehessen tudni, mi történik, mik a kilátások.

Dr. GGG77 2013.03.18. 18:02:18

@Balt:

A tényeidről ennyit, okostóni:

"Az autósok és a sajtó számára azért voltak meglepőek Pintér szavai, mert a csütörtöki, egyre rosszabbodó közlekedési helyzet eseményeit, és az arról szóló híradásokat visszanézve, nincs nyoma annak, hogy március 14-én bárki bármilyen nyilvános fórumon katasztrófahelyzetet hirdetett volna."

"Katasztrófahelyzetről hivatalosan először másnap, március 15-én délelőtt lehetett hallani, amikor éppen maga Pintér Sándor bejelentette, hogy „a rendkívüli időjárási körülmények miatt az országban katasztrófahelyzet alakult ki, emiatt péntek délelőtt riadót rendelt el”. Ezt a hírt mintegy 20 és fél órával később adta ki az MTI, mint ahogy arra Pintér emlékszik."

index.hu/belfold/2013/03/18/pinter_20_es_fel_orat_tevedett_a_katasztrofahelyzettel/

Morfcake 2013.03.18. 18:37:12

csak annyit fűznék hozzá kedves szerző, hogy az amerikai cikk amit linkeltél a végén, 40 inch, azaz 1 méter hóról és hurrikán erejű=118 km+ szélről beszél

Nálunk 20 centi esett le, és a legerősebb LÖKÉS 116 km volt amitől az átlagás szél bőven elmaradt.

Az, hogy ilyen hamar ennyi infót lehetett tudni, csak is kizárólag az internetnek köszönhető, ZÉRÓT lehetett tudni arról, hogy milyen állapotok uralkodnak az M1-en már csütörtök délután/este amikor még nem zárták le az sztrádát (Pintér botrányos hazugságainak egyike)

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.03.18. 18:48:08

@bbjnick: hja, közgép helyett a közszolgáltatások fejlődnek arrafelé, skandalum, nem vitás

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.03.18. 18:50:35

@Mr Falafel: érveid előtt meghajolva már csak a hős szovjet anya díjat kérném minden idők legfantasztikusabb sanyibácsijának

nem lennék az imperialisták helyében

csgabor 2013.03.18. 19:15:37

Hello, én átvészeltem az USA-beli vihart, amiről itt szó volt, méghozzá kb. a közepén. Kb. ugyanaz volt, mint Mo-n, "csak" ötször-tízszer annyi hóval, ~1m hó, ~100km/h szél.

Szóval itt a vihar előtt egy héttel már a csapból is az folyt, hogy senki ne menjen sehova. Szükségállapotot is kihírdették, még mielőtt a hó esni kezdett, megvolt előre, hogy mikor fognak bezárni az üzletek, mikor fog leállni a tömegközlekedés, minden. Munkahalyekről is hazaküldték az embereket, még a hó előtt. Lényegében órára pontosan tudni lehetett előre, hogy mikor mi lesz.

Annak ellenére, hogy az utakon szinte senki sem volt amikor már javában havazott, folyamatosan jártak a hóekék a nagyobb utcákon és a főutakon is. (A városban saját megfigyelésem, máshol a képek alapján.) Ezek lényegében egy pillanatra sem voltak járhatatlanok. A kisebbek persze igen, de azok is csak a havazás vége utáni pár órában. Másnap reggel a reptér is megnyílt. Lehetett online követni mindent, hogy hol nincs áram, és, hogy kb. mikor lesz, hogy mikor indulnak be a vonatok, buszok, stb.

Nagyon profin volt az egész megszervezve, mondjuk itt minden évben van 1-2 hasonló esemény, úgyhogy biztos van rutinjuk már. Szóval nem lehetetlen felkészülni egy ilyen viharra, és kezelni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 19:23:53

@Virág et.:

No, erről szívesen látnék egy forrást!:-) Tudsz nekem akárcsak egyetlen olyan forrást linkelni, amely arról ír, hogy az E.ON vagy akár csak a magyar E.ON veszteséges?:-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 19:33:30

@Willy:

"Hogy lehet ezt ennyire eltérően látni?" --- kérdezed.

Úgy, hogy különböző értékrendek alapján, különbözően szemléljük a világot.

Ezzel újat mondtam?:-D

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.03.18. 20:51:42

@vantaan:

Egy magáncég az egy magáncég. Ha közüzemi szolgáltatást végez, akkor illő és üdvös, ha katasztrófahelyzetekre válságtervet készít. Ebbe "beletervezheti" az állami szervektől való segítségkérést, az azokkal való együttműködést is és erről együttműködési megállapodást is köthet. Ha volnának ilyenek (mint ahogyan, sejthetően, nincsenek vagy, ha vannak, nem kellően kimunkáltak és részletesek), akkor most is "fittebben" menne az együttműködés.

zedor 2013.03.18. 21:18:32

Gratulálok a cikkehez! Jo kis kormánypárti kampányszöveg, persze el van "lazázva, de azért kilog az a loláb.

Balt 2013.03.19. 11:49:32

@Dr. GGG77: Ez nyilván ott volt tegnap is:

Mester Dávid, a BM sajtófőnök-helyettese az Indexnek küldött levelében azt állítja, hogy az alaptörvény különleges jogrendre vonatkozó részeiben szereplő lehetőségek között (pl. megelőző védelmi helyzet, szükségállapot stb.) nem szerepel olyan, ami az állampolgárok „riasztására” hatalmazná fel a belügyminisztert. „Így a hatályos jogszabályokat tisztelő Miniszter nem is beszélhetett másról, mint az irányítása alá tartozó szervek készültségi fokának emeléséről, riadóztatásáról.”

A sajtófőnök-helyettes szerint a miniszter ezt csak közvetve, a szervek élén álló vezetőkön keresztül teheti meg. A BM magyarázata szerint Pintér tehát nem az állampolgárokat „riasztotta”, hanem arról számolt be, hogy a rendvédelmi szerveknél emelték a készültségi szintet csütörtök este.

Balt 2013.03.19. 11:53:00

@Dr. GGG77: Tény - fentebb olvasható -, hogy a honvédséghez már késő délután érkeztek operatív részvételre vonatkozó kérések, a várpalotai "nőtlen tiszti szállót" meg már korábban megnyitották átmeneti szállásnak. Erre nyilván nem a bivalybasznádi önkéntes körzeti megbízott adott utasítást.

Balt 2013.03.19. 11:54:34

@Morfcake: Fentebb van a meteorológiai helyzet leírása. Ettől függetlenül van mit tanulni Amerikától, lásd a bostoni eljárásrendet fentebb. (Kvázi kijárási tilalom a helyzet kialakulása előtt.)

Balt 2013.03.19. 16:05:22

Nnna, itt egy jó kis rövid interjú, 15-én reggelről, melyből kiderül, hogy értékelte az éjszakát a mentésben részvevő alegységparancsnok:

Az MH Bakony Harckiképző Központ a Veszprém Megyei Védelmi Bizottsággal együttműködve csütörtök kora este óta részt vesz a zord időjárás miatt a közutakon rekedt emberek mentésében. Hernyes Tamás százados, az MH BHK Hadműveleti Főnökség beosztott tisztje − a mentésre kirendelt egyik Ural tehergépkocsiban − csapatával több mint tizenkét órán át járta Várpalota környékét.

Milyennek látta a helyzetet, hogyan tudná leírni a látottakat?

Egész egyszerűen: katasztrofális volt a helyzet. Talán az a legpontosabb, ha úgy fogalmazok: nem volt életszerű.

Hogyan reagáltak az emberek a honvédség és a katonák megjelenésére?

A megjelenésünknek természetesen örültek, kis túlzással talán azt is mondhatom, hogy a teherautókon ülők körében már egészen felszabadult volt a hangulat. Ugyanakkor természetesen az is látszott, hogy az úton rekedt emberek belefáradtak a hosszú várakozásba, és emiatt nyilván a legtöbben idegesek voltak.

Mennyire váltak be a mentéshez kirendelt gépjárművek?

Sokkal több hasznukat vettük, mint ha egy civil teherautóval mentünk volna. Ahol a rendőrség a közutakról visszafordította az autósokat, ott mi még elég jól elboldogultunk. Persze, van olyan terep, ami még az Uralnak is sok: a jeges, hóátfúvásos domboldalakon időnként mi is elakadtunk.

A védelmi bizottsággal zökkenőmentes volt az együttműködés?

Velük az ügyeletes tiszt tartotta a kapcsolatot, de a tőle kapott utasításokból az látszott, hogy velünk együtt a védelmi bizottság is mindent megtett a minél gyorsabb és hatékonyabb mentés érdekében.

www.honvedelem.hu/cikk/36925_hohelyzet_a_honvedseg_is_segit

Alvarez 2013.03.19. 19:59:32

index.hu/belfold/2013/03/19/ezeket_hazudtak_a_havazasrol/

Na ehhez böfögjél valamit hozzá, Pelikán.
A Mandiner ezzel a poszttal minden hitelét elveszítette.

bömböcz 2013.03.19. 20:08:56

@Balt:
Köszönöm a Nemzeti Kormány melletti kiállását!

Alvarez 2013.03.19. 20:47:19

@bömböcz: Az Indexnek is gyorsan köszönd meg!

index.hu/belfold/2013/03/19/ezeket_hazudtak_a_havazasrol/

bömböcz 2013.03.19. 21:00:35

@Alvarez:
Egy délamerikai pujáró nekem ne hivatkozzon a soros féle libsibibsi elferdítésekre!
Egyébként is: mennyi tandíjat fizetsz amígó?
süti beállítások módosítása