Press, Presser, presszió
2013. február 14. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Press, Presser, presszió

lgt.jpg

Tanulságos látni, ahogy a Nagy Generáció dinoszauruszai rá akarnak taposni ezekre az izgő-mozgó kis cickányokra, amit úgy hívnak, hogy modern médiumok meg internetek. A szebb napokat is megélt LGT annyira komoly szabályokkal akarja szabályozni a róluk készült koncertfotókat, hogy az eset egy pillanat alatt fordult teljes komolytalanságba. Most pedig a sajtó és a fotósok fogják bojkottálni az LGT ikszedik búcsúkoncertjét, de hát ilyen a... ilyen a... ilyen a box.

Ahogy a Hír24 összefoglalta, Presserék egy olyan szerződéstervezetet küldtek a fotósoknak, miszerint a fotós ugyan elkészítheti a koncertképeket, de azok nem az fotós és nem is a szerkesztőség tulajdonát képezik – csak használhatják a fotókat két teljes hétig. Ha a fotóriporter eladná a képeket magazinoknak, képügynökségeknek, ahhoz az együttes írásos engedélye kell. A szerződés szerint „Fotós/TV Stáb a Felvételek elkészítésétől számított 5 napon belül az általa készített Felvételeket átadja az LGT-nek úgy, hogy azokat feltölti az LGT.hu weboldalra”. A fotós és újságja nem, de az LGT bármeddig használhatja a képeket – igaz, azok közül csak tízre tartanak igényt, és ezeket ők választják ki. S ha az együttes személyiségi jogokra hivatkozva kifogást emel bármely kép ellen, nem közölhetik vagy el kell távolítaniuk azokat.

A fenti eset ugyan egy zenekar egyszeri koncertsorozatára vonatkozik, de jóval túlmutat önmagán. Nem is véletlen, hogy a Népszabadság Online, az Origo, a HVG, a Magyar Nemzet és az Index úgy döntött, ezekkel a feltételekkel nem tudósít a koncertekről. Az LGT egyszerre türannikus és nárcisztikus szabályozásmániája egy másik rendszerben született, elvileg az akkori rendszer viszonyai ellen hol így, hol úgy lázadó nemzedék süllyedését mutatja be – vissza az akkori rendszer közmegegyezéseihez. S mint ilyen, mélységesen anakronisztikus – és röhejes.

Röhejes annak a nemzedéknek, amely már tényleg a szabad Magyarországon szocializálódott, sőt, esetleg már abban is született. Annak a nemzedéknek, amelynek tagjai esetleg már az első általános iskolai napra megkapják az okostelefonjukat. Annak a nemzedéknek, amely a (pop)kultúra végtelen bőségében nőtt fel, hiszen az internet segítségével, ha akarják, új-zélandi lo-fi szobazenét vagy észt folkmetált hallgatnak. És ők válogatnak a közönség figyelméért egymással versengő alkotók közül, nem az alkotók válogatják meg őket. S ha elmennek a koncertekre, akkor azt felveszik a mobiljukkal, fotókat, videókat, hangfelvételeket készítve, azokat pedig fellövik a felhőbe, aztán vadászhat az eltávolításukért az, akinek két anyja és két életnyi ideje van. Az alkotók a legjobb esetben örülnek a róluk szóló korlátlan információáradásnak, nem hogy szigorú szerződésekkel csesztetik a róluk beszámolni készülő legprofibb fotósokat és rajtuk keresztül a még mindig nagy befolyású mainstream médiumokat.

Az alkotók, közszereplők jobban tennék, ha körülnéznének a világban, hogy a mai világ legnagyobb sztárjai a joggal való fenyegetés és az információ, vagyis az alkotásaik, szerepléseik megörökítésének korlátozása helyett hogyan keresik a közönségüket. Justin Bieber, Lady Gaga, Katy Perry, Barack Obama – tízmilliók követik őket a twitteren, éhesen minden infóra, ami velük kapcsolatos, amit ők tesznek vagy mondanak. És tinisztártól az USA elnökéig (a kettő néha egy és ugyanaz a személy) mind hálásak ezért, hiszen ezzel nő a hírük, a befolyásuk, szavaik és megjelenéseik ereje. Mindezek fényében az összes, a modern médiumokkal, a szabadszájú internettel, a megosztás kultúrájával szemben álló, azoktól idegenkedő arc, Presser Gábortól Fekete Györgyig egy kiöregedett nemzedék panaszkultúrájának képviselőjének tűnik. Erre pedig adekvát reakció a „jól van, papa, told csak, legfeljebb jó leszel egy mémre” hozzáállás a fiatalabbak részéről.

A médiumok részéről pedig tökéletes reakció a bojkott. A Mandiner ezúton csatlakozik az LGT búcsúkoncertjének bojkottálóihoz. Igaz, nem is akartunk beszámolni róla. Cserébe nézzünk meg egy LGT-számot abból az időből, amikor utoljára kurrensek voltak. Úgy harminchét évvel ezelőttről.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr355079814

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.15. 11:26:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Press, Presser, presszió 2013.02.14. 15:26:01

Tanulságos látni, ahogy a Nagy Generáció dinoszauruszai rá akarnak taposni ezekre az izgő-mozgó kis cickányokra, amit úgy hívnak, hogy modern médiumok meg internetek.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.02.14. 15:19:49

" Igaz, nem is akartunk beszámolni róla."

Megis megtettek.

There is no such thing as bad publicity (for a rock star)

Kandeláber 2013.02.14. 15:24:22

hehe, a hávégés szakáll már harapdálja őket a tűhegyes fogaival.
Persze nyalint is egyet, "üldözött" zenekarnak állítja be az LGT-t, amelyik a maga idejében minden csapból folyt.

Zb74 2013.02.14. 15:32:07

A történet tágabb összefüggésbe is helyezhető: szerzői jog vs. képmáshoz való jog. Internet és megosztáskultúra ide vagy oda, ELVILEG majdnem minden olyan képet csak az érintett beleegyezésével lehetne közzétenni - ebből a szempontból mindegy, hogy újságban, kiállítóteremben, weboldalon vagy máshol -, amelyen felismerhető egy adott személy arca; néhány kivétellel. A képmással való visszaélés persze nem bűncselekmény, még csak nem is büntetőjogi kategória, de személyiségi jogi pert elvileg bárki indíthatna a közzétevő vagy a fotós ellen, aki felismerhető formában szerepel egy olyan fényképen, amelyet a beleegyezése nélkül hoztak nyilvánosságra. Akár a haverod is, akit leftotóztál részegen, majd föltetted a Facebook-ra (de még csak az sem kell hozzá, hogy a kép méltatlan helyzetben ábrázolja; más kérdés persze, hogy milyen haver már az, aki ilyet csinál). Ez a fotósok számára elég nagy gond, mert gyakorlatilag ellehetetleníti - vagy legalábbis (bizonyos szempontból) nagyon kockázatossá teszi - a street photography, a dokumentarista fotográfia és néhány más műfaj gyakorlását. Persze ennek már nem sok köze van az LGT-hez, csak ez jutott eszembe róla.

2013.02.14. 15:33:30

Hol a másik fél?

marko11 2013.02.14. 15:41:00

Azért nem kellene a bolhából elefántot csinálni!
Meg idehozni a "szabad Magyarországot". Pontosabban: a "szabad" Magyarországot.

Egyébként a "nagy generáció" kifejezést András Ferenc (a film rendezője) ironikusan használta.

Vodka Narancs 2013.02.14. 15:57:02

Azért megjegyezném, hogy a tengerentúlon sem egészen csak az megy, amit írtatok. A 31 éves, kortárs popsztár Beyonce is igyekezett letiltatni a róla készült előnytelen fotókat a múltkori Superbowl után. Persze, az internet korában ez lehetetlenség, csak ő ezt nem tudta.

bömböcz 2013.02.14. 16:42:35

Mindig "magasabbra"!
www.youtube.com/watch?v=WecEN24Oa7g
Az ötezeréves kultúrájúak a legnagyobb gazdasági ellenállók!

Grabb 2013.02.14. 16:43:33

Az LGT nem 37 évvel ezelőtt volt kurrens, hanem most is az, nem véletlenül tudnak teltházat csinálni háromszor egymásután. Majd ha Justin Bieber vagy Lady Gaga föl tud mutatni egy olyan negyvenéves életművet, mint az LGT – mely életmű túlnyomó része ráadásul messze nem olyan ideális körülmények közepette született meg, mint a nevezett, pár éve porondon lévő külföldi sztároké – akkor jogos lesz azok médiahasználatához méricskélni Presserék álláspontját. Addig ez az egész cirkusz – különösen az olyan nagyarcú pöffeszkedések, mint amit pl. amit a Magyar Nemzet Online Muki néven író szerzője megengedett magának – számomra nem szólnak másról, mint a hazai sajtó jelenlegi morális állapotáról és elképesztően aránytévesztő és irreális önértékeléséről. Végtelenül ellenszenves, irritáló és pofátlan az a médiahőbörgés, ami ebben a témában zajlik.

Egy olyan kaliberű zenekar, mint az LGT, igenis kiköthet ilyen föltételeket azért cserébe, hogy fotósok és újságírók sokaságának ingyen belépőket ad a három és félórás életműkoncertjére, ahova – nem mellesleg! – azokra a helyekre, amiket a sajtómunkások megkapnak, húszezer forint a jegy. A sajtófotós részese lehet egy életreszóló koncertélménynek – azért cserébe, hogy 10-15 (nemritkán mindössze 1-2) fotót, plusz egy tudósítást majd megjelentet róla. Ha ez valakinek nem kell, és nagyképűen „bojkottálja” emiatt a koncertet, akkor csak tegye. Presserék szerintem magasan tesznek erre – és teljesen igazuk is van. Más hálás lenne egy ilyen lehetőségért, és eszébe nem jutna 37 évvel ezelőtti kurrenciáról és hasonlókról gúnyolódni. De sajnos a mai sajtó jelentős része a kommenttrolloktól tanulja az önértékelést.

hoplita 2013.02.14. 17:00:58

@Grabb:
Mijafaszom az a zelgété?
Valami kóser pija?

Ha rock, akkor Mobil.
Ezek a mindig majdnem befutott (muhahahaha) pártállami nyaloncok még a valóban értékes életműdarabkáikat is eladták egy tál gersliért.....presszer meg bassza meg a zannyát az artisjusnál/val/....

hoplita 2013.02.14. 17:08:14

Ergé, én szoktalak basztatni, de most respekt.:)

hoplita 2013.02.14. 17:17:40

@Csempepempe:
Ez csak arra bizonyíték, hogy egy bibsinek sincs feltétlenül több esze, mint egy niggernek.:)

pacifista 2013.02.14. 17:24:38

A Demjén minden év végén szintén teltházas előadást tart (évek óta kurrens, nem csak sok évi kihagyás utáni felturbózott esemény), mégsem lehetett ilyenről hallani, olvasni. Ő hogyan állapodott meg a sajtóval?

Google 2013.02.14. 17:24:39

@Grabb:

Lefizették volna az újságírókat, csak előnyös legyen róluk a fotó, vagy mi?
Ezt az "elképesztően aránytévesztő és irreális önértékelést" az LGT-n kellene legelőször számon kérni. azt hiszem.

baby bee (törölt) 2013.02.14. 17:33:04

"akinek két anyja van", ezt vitatnám, Prince is leszedeti az illegál felvételeket, egész jó sikerrátával, és remélem most nem jön senki azzal, h 37 éve volt sikeres. ez az "internet korában" kicsit retrón hangzik, de ezt nem azért írom, mintha egyetértenék lgt-vel, csak úgy.

Google 2013.02.14. 17:39:20

@baby bee:
Hát két anyja, vagy két apja legálisan még nem lehet senkinek, de igény már lenne rá. Kis presszió is, ha már.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.02.14. 18:01:52

megint egy alig kendőzött antiszemita kirohanás.

Grabb 2013.02.14. 18:15:45

@Google: Nem, az LGT életművének ismeretében semmiféle irreális önértékelésről nincs szó.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.14. 18:42:51

Egy kék asszony elvitte a fényképemet
Nem maradt utánam más, csak egy dal,
Nem maradt utána, ó, más, csak egy dal.

tevevanegypupu 2013.02.14. 18:46:08

Presser vilageleteben nagyon ellenszenves volt, de ez nem von le semmit abbol a zenebol amit mar evtizedek ota csinal o meg az LGT. A mostani kis incifinci es ugribugri zeneszek sehol nincsenek mellette..ahogy most is "a zene", az amit az otvenes-hatvanas-hetvenes evekben az oreg zeneszek a vilagban csinaltak, ugy a Pressereke is "a zene". Nagyobb szuksege van egy ujsagironak Presszer Gaborra mint forditva.Ami azt illeti a kozonsegnek sincs szuksege ujsagirokra ahhoz, hogy elmenjenek a koncertre.Ez a cikk pedig egy sertett kis incifinci ujsagirocska panaszkodasa..aki orulhet, ha Presszer Gabor..vagy akar Demjen Ferenc szoba all vele. Kicsit mintha kezdene elszallni az erge egoja..pedig nincs mogotte csak..hany ev "karrier" is?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.14. 18:46:37

Bojkottálják a fotósok Presseréket"

én meg a 3000 éves somlós lgt-t bojkottálom, hiába szakad meg a szívem a kék alatt.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.14. 18:47:06

Bojkottálják a fotósok Presseréket"

én meg a 3000 éves somlós lgt-t bojkottálom, hiába szakad meg a szívem a kék ég alatt.

Alfőmérnök 2013.02.14. 18:48:45

@Zb74: "Ez a fotósok számára elég nagy gond, mert gyakorlatilag ellehetetleníti - vagy legalábbis (bizonyos szempontból) nagyon kockázatossá teszi - a street photography, a dokumentarista fotográfia és néhány más műfaj gyakorlását."

Hát aztán miért? A fotós elkapja a pillanatot, utána odamegy a fotón szereplő illetőhöz és megkérdi, hogy publikussá teheti-e? (Amúgy asszem nyilvános rendezvényen készült fotókra külön jogszabály vonatkozik.)

bömböcz 2013.02.14. 18:53:49

@tevevanegypupu:
presser...demjén...rajcsányi...
miközben kanállal falja a rigójancsiját, gondolkodjon már el a mai kultúra mibenlétén!

Bell & Sebastian 2013.02.14. 18:58:57

Somló írja valahol, hogy őt (a háború után közvetlenül) nem akadálymentesítették, de a bátyját már igen, változott a széljárás. Mikor rájuk kozmált, hogy zsidó zenekar az LGT, kisimult az útjuk. Utólag azért igyekeznek fölnagyítani minden, maguk körül kevert műbalhét, hogy de bizony el voltak nyomva.

Frenreiszt valamiért nem sűrűn emlegetik, pedig a startnál még oszlopos tag volt.

Ennek ellenére nem gondolom, hogy felekezeti színe lenne eme, legújabb villantásnak, Presser pont olyan hülye most is, mint harminc éve - megbízhatóan.

Van ő olyan dörzsölt veterán, hogy egyszerű hangsúlyáthelyezésekkel úgy mutasson kifelé különböző arcokat, hogy a legvégére se derüljön ki, melyik az igazi ezekből. Már akit érdekelnek az efféle részletek. Kötelező darab (volt) ugyan, de mára vége, a nosztalgiát meg hagyjuk az MSZMP -re, kutyának sem hiányoznak.

marko11 2013.02.14. 18:59:44

Friss KSH elemzésből (adalékok ergé szabad Magyarországához):
Mintegy másfél millió ember él mélyszegénységben, vagyis tartósan a létminimum szintje alatt úgy, hogy iskolázottsága, családi és egyéb körülményei miatt szinte esélye sincs önerőből e helyzetből kitörni. A gyerekek 22 százaléka nő fel kilátástalan helyzetben, és a gyermekes háztartásokban a szegénységi arány 2,5-szer magasabb, mint a gyermektelenekben. Jelenleg a magyar háztartások 75 százaléka nem képes havonta megspórolni annyi pénzt, amiből váratlan kiadásait fedezni tudná.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.14. 19:03:55

a románok könnyen megoldották volna:

presser:
"A második román turné Bukarestben ért véget. Nem engedték meg, hogy abban a sportcsarnokban játsszunk, ahol előző évben, betettek minket helyette egy szupermodern helyre a parlament épületében. Nagyon steril helynek tűnt, mindenütt világos színű egyenöltönyt és egyennyakkendőt viselő pasik mászkáltak. Szigorúak voltak, de igaziból semmi különös nem történt… mígnem valamelyikünk ki nem szúrta, hogy a nézőtér mögötti hangosítófülkében felvételre készülődnek. Máig emlékszem, hogy nagyon komoly és drága Linn cuccuk volt. A kérdésünkre nyíltan megmondták, hogy felveszik a koncertet, mire azt válaszoltuk, hogy nem lehet, és ebből egy óriási üvöltözés kerekedett. Odáig fajult a veszekedés, hogy az egyik technikusunk, aki korábban diszkoszvető bajnok volt, sírva jött vissza, mert az egyik fickó nekiszögezett egy pisztolyt. Kiderült, hogy mindegyiknek volt stukkere a zakó alatt, ugyanis egy Securitate-különítmény tagjai voltak, amely a termet biztosította. Ezután bezártak minket az öltözőnkbe. Ott ültünk, mígnem olyasmi történt, amit filmeken látni: egyszer csak megjelent a öltöző utcára néző ablaka alatt két édes kiscsaj, román LGT-rajongók, akiket még Ploieștiből ismertünk Somlóval. Elkezdődött közöttünk egy jelbeszéd-játék, elpantomimeztük nekik, hogy bilincsbe vagyunk verve, és bezártak minket. Az egyikük rögtön kapcsolt. Elment, és fölhívta a magyar követséget, ahonnét a kultúrattasé, Szabó Ottó jött rohanva intézkedni. Végül lement a koncert, és a mai napig úgy tűnik, hogy nem vették fel. Romániából viszont kitiltottak minket."
langologitarok.blog.hu/2013/02/13/gyerekek_modjara_viselkedtunk_egy_ismeretlen_jatszoteren_lgt-interju_presser_gaborral

Bell & Sebastian 2013.02.14. 19:05:50

@Alfőmérnök: Csak kérdezem, az LGT -nél nem találsz jobb zenét a filmjeid alá, vagy csak két légyre mész egyszerre? Nem többek fehér zajnál, viszont megnyílnak tőle a bríftasnik?

Pragmatikus választás, számító.

Bell & Sebastian 2013.02.14. 19:07:10

@tesz-vesz: Baszod alássan, ezt már linkelték, olvass mást is, ne csak magadat!

Tehetetlen Dodó 2013.02.14. 19:13:46

Ezek a múmiák még zenélnek?
Nem is tudtam.

marko11 2013.02.14. 19:21:13

@Tehetetlen Dodó:
Zenélnek...és az Arénát háromszor is megtöltik.
Lehet, hogy a fotózós story (reklám) hatására lesz negyedik is?
Ami engem illet, a búcsúkoncertjüket, az elsőt(!), a Nyugatiban, komolyan vettem. Elbúcsúztam tőlük.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.14. 19:23:36

@Bell & Sebastian: mi bajod? nyugalom a hosszú élet titka,
ez miért magam? ez a lángoló gitárok blog.
a linket amúgy láttam, azért is kattintottam rá, de az interjú hosszú, nem mindenki találná meg ezt a pont idevágó részletet. amit még senki se vágott ide be.

kapis?

Tehetetlen Dodó 2013.02.14. 19:28:05

@marko11: Én soha nem állhattam őket.
És ez csak rosszabbodott az elmúlt évtizedekben.

tevevanegypupu 2013.02.14. 19:31:16

@bömböcz:

Minek a mai mibenleten?? Kultura, azt mondja kultura??:) Szo sincs kulturarol ez nem kulturalis kerdes.

marko11 2013.02.14. 20:04:07

@Tehetetlen Dodó: Nem mentség, de én is inkább csak a barátnőim miatt jártam LGT-re.
Persze, ettől függetlenül, Pressernek van egy jó pár zseniális szerzeménye. (Pl. még az Omega korszakból. Vagy Katona Klárinak. De Zalatnaynak is ő írta egyetlen jó nagylemezét.)

SarahConnor 2013.02.14. 20:04:10

Nyugodtan fanyalogjatok, meg bojkottáljatok. Én ott leszek holnap és széjjelbulizom az agyam. Ja, és fényképet is fogok csinálni.

ff48bp 2013.02.14. 20:16:53

Szerintem ezt a fricskát a média magának köszönheti. Normális újságírásnál fel sem merülne ilyen gond.

4c 2013.02.14. 20:44:41

Mandiner és mások...
Látszik, hogy egyáltalán nem értitek a problémát. Ugyanúgy, mint a többi hazafi, aki akár még egy kis antiszemitizmust is hajlandó volt belevinni ebbe a tipikus szerzői jogi problémába, amely a kortárs fotózás körül halmozódik.
Leírok egy példát: képzőművészeti kiállításról készít felvételeket a fotós, amelyeket valamilyen médiában megjelentet, majd megkapja érte a honort. Odamegy hozzá a képzőművész és kéri, hogy egy két felvételt az előzőekből szerepeltethessen a portfóliójában, természetesen a fotós megnevezésével. A fotós erre kijelenti, hogy csak akkor ha megveszed a fotót.
Na ez a probléma. Helyettesítsetek be, ha képesek vagytok rá.....

Martian (törölt) 2013.02.14. 20:46:08

Jó a lógété zenéje... de a fotósokat is megértem, végülis nem a zenekar fizeti őket, találnak majd maguknak kevésbé macerás témát.

J.László 2013.02.14. 20:47:39

Az LGT akkor volt utoljára jó zenekar, amikor Barta volt a gitárosuk. Kb. 1975 óta sramlizenét játszanak. Hogy azóta hogy bírják fenntartani maguk körül a felhajtást, az rejtély számomra.

01234567 2013.02.14. 20:49:02

Ettől mi fog változni? Aki szereti, ezután is szereti, aki nem nem fogja jobban nem szeretni. Nekem speciel kedvenc magyar zenekarom, nagyon tudnak, igaz, abban a korban aki indult annak kellett, erős volt a konkurencia. A sajtót, a magyart, meg hagyjuk...

andalgó kandalló 2013.02.14. 21:01:22

@Grabb: nincs 40 éves életműve az LGT-nek. 71-ben alakultak, és mondjuk 84-ig voltak aktívak így együtt. De ha annyi lenne, akkor sem lehet ilyen szerződést kiötölni. Nem volt egy jogász aki felvilágosította volna Pressert a szerzői jogokról? :(

Bélabáttya (törölt) 2013.02.14. 21:04:58

Hát, szerintem cirka feleannyian írtak volna róluk a koncert előtt, mint így.
Jur eszembe egy másik koncert, ahol nem találtak ki ilyen szerződéseket, jó zenészek tolják, szintén baromi régen nyomják, és eszeveszett nagy buli lesz: East életműkoncert lesz március 12-én a MÜPÁ-ban. És még jó arcok is...

J.László 2013.02.14. 21:06:46

@hoplita:
Épületes látvány, amikor a zsidó sajtó zsidót fikáz.

mellékvágány 2013.02.14. 21:09:18

@01234567: Ettől mi fog változni?
A sajtófotósok jelentős része alkalmazott, ugyanúgy van munkaideje, szabadnapja mint másnak. Van olyan hülye főnök, aki kvázi kölcsönadja a dolgozóját egy eseményre? A sajtóiparban ugyanúgy teljesíteni kell, mint pl. a zeneiparban. Hová vezetne ha ebből rendszer lenne? Kimennének a sajtómunkások az eseményre, de az újság üres maradna? Jaj!

ursamaior 2013.02.14. 21:10:26

Presser és társai primitív pénzéhsége idestova 30 éve képezi állandó viccelődés, ha úgy tetszik, mém tárgyát mindenféle szakmai körökben (Zorán tudna mesélni...) Újabb versszak a hősi eposzhoz...

...a zenéjük meg sose volt más, mint hellyel-közzel átemelt nyugati klisék, igaz, legalább ők le tudták játszani, amit elloptak...

Alfőmérnök 2013.02.14. 21:13:21

@marko11: Kovács Kati első (még hallgatható) lemezeinek is ők csinálták a zenéjét.
www.youtube.com/watch?v=xR-Pf5wgX9Y

Grabb 2013.02.14. 21:21:42

@andalgó kandalló: '87-ig voltak „aktívak” a szó legszorosabb értelmében, de a '92-es búcsúkoncert óta is volt számos nagyszabású koncertjük, és új nagylemezük (nem válogatás!) is jelent meg azóta, valamint a zenészek külön-külön is aktívak maradtak, különösen Presser.

A szerzői jogok pedig bizonyos föltételek, megállapodások mentén átruházhatók, fölhasználhatóságuk korlátozható. Ilyen az is, ha írsz egy könyvet, amiről szerződést kötsz egy kiadóval, nem viheted el a szerződés lejárta előtt ugyanazt máshova is. Márpedig a zenekar nem köteles senkinek megengedni a koncerten való fotózást, még a fizető vendégeknek sem, ugyanis a jegy ára a koncert meghallgatásának ellenértéke, nem pedig egyéb tevékenységre való jogosultság megvásárlása. Ha ezt a zenekar vagy a koncertszervező mégis lehetővé teszi, akkor jogosult föltételekhez is kötni. Ha még ingyenes koncertbelépőt is ad emellé az újságíróknak, akkor pláne.

Grabb 2013.02.14. 21:27:26

@ursamaior: Aha, Zorán tudna mesélni. Biztos azért dolgozik vele a mai napig is, azért íratta meg vele szinte az összes lemezét, mert annyira szereti Presser „pénzéhségét” :-)

azekezetnelkulitelseolvasom 2013.02.14. 21:37:53

Egy csúcsamatőr fotósfelszerelés, egy blog, és kész az egyszemélyes "sajtócég", a sajtóeseményeken legálisan lehet (ingyen) szórakozni, néhány felvételt is csinálnak, vagy csak úgy tesznek. Valószínű Presser összemosta az ilyeneket azokkal akik a hazai viszonylatban jegyzett sajtóorgánumoknál/nak dolgoznak, és végig az objektíveken keresztül követik a koncertet.

andalgó kandalló 2013.02.14. 21:47:20

@Grabb: Szerintem nem tartozik ide, de a kedvedért utánnanéztem, és tényleg 84-ben volt folyamatos a működésük vége. Ezután Somló külföldön zenélt. Persze ezután is volt még lemez, meg koncert, de ezek már csak egy-egy alkalomra szóltak. De még ha '87 is lett volna az utolsó aktív éve az LGT-nek, ahogy Te gondolod, akkor se jön ki a 40 év.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2013.02.14. 21:50:50

"...a fotós ugyan elkészítheti a koncertképeket, de azok nem az fotós és nem is a szerkesztőség tulajdonát képezik..."
A posztban ez hibás értelmezés (nem olvastam Presserék eredeti szövegét), ugyanis ma a hazai (és uniós) törvények szerint minden elkészített fotó _tulajdonjoga_ a fotós illeti, s ezt a tulajdonjog nem ruházható át senkire sem semmilyen formában. Ha egy fotós el akarja adni a fotóját, akkor annak a _felhasználási jogát_ tudja értékesíteni. Presserék viszont jogosan tiltják meg a fotózást, csak éppen nem a megfelelő módon. Ugyanis mivel egy magántulajdonú helyszínen zajló rendezvényről van szó, a rendező azt köt ki, amit akar. Ha nem enged senkit sem fotózni, akkor nem fotózhat senki sem. Már kérdés, ha közterületen zajlik az esemény akkor a színpadon lévők _kötelesek_ eltűrni, hogy bárki bármikor fotózhatja őket, ugyanis ők a színpadon közszereplőnek minősülnek.

Szóval, Presser a fotókért cserébe elkérheti azok felhasználói jogát, vagy akár ki is tilthatja a rendezvényről a fotósokat. De a fényképek tulajdonjogát nem kérheti és nem is kaphatja meg (ez ellentmondana a magyar törvényeknek, így pedig egy ilyen szerződés semmis).

De, mindegy mit csinál, ha bármit tilt, ma már csak rosszul jön ki belőle. Én a helyében inkább egy órát pózolnék még a koncert után/előtt a fotósoknak, miközben autogramot osztogatok...

A szomszéd tehene is 2013.02.14. 22:00:40

@Grabb: Zoránnal biztosan jó barátok, de nagyon valószínű hogy annak idején kényszerből jöttek össze. Laux után Adamis is kilépett. Szövegíróra volt szükség, de Dusánt csak árukapcsolással tudták szerződtetni: cserébe a bátyjának kellett zenéket írni, aki így pár éves szünet után ismét felkerült a csúcsra. Ez a gazdasági-szakmai együttműködés nem véletlen ilyen tartós, és tart a mai napig is.

övön alul 2013.02.14. 22:13:29

Aki tudja, fotózza le őket! Én nem osztanám meg ingyen senkivel, mivel a koncertjegy ára sem 0 ft, sőt!
Nagyon valószínű hogy ebben a felállásban már nem lesz több LGT koncert a jövőben...

Alfőmérnök 2013.02.14. 22:35:04

Egyébként tevemaminak most igaza van. Kicsit nagy lett az arcod, ergé. A faszkalap Bonot is bojkottálnád?

Bell & Sebastian 2013.02.14. 22:58:26

@tesz-vesz: Csak annyi, hogy métereket kell scrollozni, mire végre felbukkan egy értékelhető hozzászólás, csakhogy ahhoz el is kell olvasni az összes ökörséget, mire ez kiderül. Márpedig, aki gyakran rontja a statisztikát, azt menthetetlenül átlapozzák.

Bell & Sebastian 2013.02.14. 23:03:21

@Alfőmérnök: Elvakult rajongásodban átsiklottál @bestpixel fejtegetésén. Az örök faszkalap ez esetben elég pici egy Bonohoz képest, vagyis inkább elefántnyi.

Nem esztétikai kategória a faszkalapság, mérték legyen számodra is a tükör.

karosszékely 2013.02.14. 23:17:08

@Grabb: "Föltételek", az, baszd meg. Meg föltételes mód, meg föladat, mi?! Jaj, de gyűlölöm ezt az utóbbi pár évben elharapódzott buziságot.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.14. 23:29:00

@Bell & Sebastian: pl téged?
tűrjed. szerintem ez eléggé idevágó rész volt. a románok is mozgó fényképet akartak csinálni, és már akkor se tűrték.
de neked tűrni kell, mást úgyse tudsz csinálni
és köszi, nem kérnék most se egy youtubos fura zenét

Grabb 2013.02.14. 23:32:42

@karosszékely: :-D És akkor mi van? Kit érdekel, hogy mit gyűlölsz? Nehogy már te akard megszabni, hogy milyen stílusban írhatok. Az a kijelentésed pedig, hogy az ö-zés az utóbbi pár évben harapózott el, csak a kirívó műveletlenséged bizonyítéka. Olvass kicsit többet!

Grabb 2013.02.14. 23:55:14

@A szomszéd tehene is: Bocs, de ezek merő spekulációk. A valóság egy hosszú évtizedek óta folyamatos és rendkívül termékeny munkakapcsolat, amiből nemcsak Zoránnak, hanem számos más előadónak születtek dalok, sőt, egész színházi darabok is. Adamis Anna egyébként nem kilépett, hanem ők köszöntek el tőle, Laux emigrálása inkább csak ürügyet szolgáltatott erre – szerintem ez diplomatikusan megfogalmazva, de eléggé érthetően átjön a korábban belinkelt Lángoló Gitárok-interjúból (Presserék nem akartak már Adamissal dolgozni, de nem lehetett elküldeni, amíg a férje volt a zenekarvezető). Egyébként mind Adamis, mind pedig Dusán máig a legjobb magyar dalszövegírók közt van.

Bell & Sebastian 2013.02.15. 00:06:31

@tesz-vesz: Kérj inkább a haverodtól valami LGT -t, ha még nem vagy elég redundáns.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.15. 00:09:24

@Bell & Sebastian: melyiktől?

Grabb 2013.02.15. 00:10:52

@andalgó kandalló: Szerintem ennek nincs különösebb jelentősége. Számos föloszlott zenekarral ellentétben náluk jól nyomon követhető a közös munka folyamatossága, még ha ennek intenzitása és rendszeressége változott is. Az Omega sem ugyanannyit koncertezik, mint fénykorában, mégis létezik, és időről időre előkerülnek.

Grabb 2013.02.15. 00:22:00

@bestpixel: Pontosan erről van szó. Egyébként szerintem nem jön ki rosszul belőle, valószínűleg nem is érdekli túlságosan, vihar egy pohár vízben. Jellemző módon a zenei szaklapok, blogok, weboldalak – magyarán akik egyrészt képben vannak, hogyan megy ez, másrészt valóban fontos számukra, hogy egy ilyen eseményen ott legyenek munkaként és szórakozásként is – azok nem hőbörögnek meg bojkottálnak. Ezt az Index csinálja, a HVG, a Magyar Nemzet, a Mandiner stb. Szívesen körülnéznék ezeken a helyeken a kultúrrovatokban egy kis fölmérésre, mennyiben vannak tisztában avval, hogy az LGT-nek milyen jelentősége van a hazai poptörténetben. Alighanem érdekes dolgok derülnének ki.

Alfőmérnök 2013.02.15. 00:31:34

@ Bell & Sebastian 2013.02.14. 23:03:21
Nem sok értelmét látom, hogy elmebetegeknek reagáljak, de most megteszem, mert nem maga az egyetlen, aki mellélőtt az LGT-hez való viszonyommal kapcsolatban.
Nem vagyok LGT-rajongó. A dupla Loksi-lemezt mindazonáltal a magyar könnyűzene egyik csúcsteljesítményének tartom. Pressert meg (leszámítva a pénzmániáját) jó arcnak tartom. A szólólemezeit jobban szeretem, mint az LGT-albumokat. Aki ilyet tud, az tud valamit (vak tyúk nem talál szeget):
www.youtube.com/watch?v=mDaK0fYWtLc

Leone_510 2013.02.15. 00:43:49

Presser minimum 20 éve kiégett zeneileg. Volt egy két jó száma de tudja fene , hogy ő írta-e azokat. Az lgt zenéjét meg kifejezetten rühellem, szerencsére ehhez meg nekem van meg a jogom.

Bell & Sebastian 2013.02.15. 00:55:35

@Alfőmérnök: Van kinek Puccini, de van olyan is, akinek mondjuk csak Wagner.

A besorolását illetően Presser progresszív kategória, csak semmi népi gyökér, itt-ott nyomokban megihletettség, amit többen is plagizálásnak aposztrofálnak. Eredeti, szó se róla, mondjuk az ávéhás Dinamithoz képest. A többit már elmondtam.

(szünet vége, felforgatókkal én sem gyakran csevegek és ez így is marad)

Bell & Sebastian 2013.02.15. 00:57:52

@tesz-vesz: Amelyik csak használja az LGT zenéjét, de nem szereti.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.02.15. 01:15:51

@Alfőmérnök: Ugyanaz a fostalicska tömény giccs, mint a filmjeid güzükém. Ugyan az a szervilis jellem, mint te. A dupla loksi lemez anyagát 5 méteres vörös zászlók alatt játszották a Tabánban május elsején, a kádárizmus/aczélizmus kulturális csúcsteljesítményeinek egyike volt ennek a micimackónak a szerelmetes bugyogása, és ne legyen kétséged, tökéletesen kijelöli a helyedet az iránta érzett rajongásod.

Alfőmérnök 2013.02.15. 01:20:31

@gloire: Nézd, egy ilyen korcs patkánnyal, mint te, két dolgot tehet az ember. Vagy felbérel néhány benga niggert és szarrá veret velük, vagy leszarja, hogy miket fantáziálsz. Én az utóbbit választom, örülj neki. Súlyosan beteg vagy, kezdelek sajnálni.

windex 2013.02.15. 01:33:35

@Grabb: színezi a helyzetet, ami egyébként a nagy felháborodásban valahogy elfelejtődött: hogy az lgt NEM korlátozza a látogatók bárminemű kép- és hangrögzítőeszköz használatát, sőt, mindenkit bátorítanak rá. és ezzel a - most már agyonhallgatott - "háttérinfoval" egész más megvilágításba kerülnek a kikötések, ugye. úgyhogy aki bojkottál, magának árt vele, mert akit érdekel, meg fogja keresni a képeket, cikkeket - csak más orgánumon :-)

windex 2013.02.15. 01:41:42

@övön alul: az lgt minden kocertlátogatót arra biztat, hogy fotózzon, filmezzen, készítsen hangfelvételt. aztán esetleg velük is ossza meg a neten. semmi kikötés, fel- és föltétel :-), izmozás. a feltétel csak a "profi" fotósoknak szól. végül is akár azt is mondatnák, hogy fotó nuku, van nekünk saját fotósunk, majd abból kap mindenki. ahogy az omegának is van saját fotósa. és nem is akármilyen!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.02.15. 01:42:06

@Alfőmérnök: Akkor vagy bérelj fel benga fekákat, vagy román cigányokat - az valószínüleg neked könnyebben menne - vagy tényleg szard le :D

windex 2013.02.15. 01:44:48

@bestpixel: tilt? szerintem talán egyezkedne. miközben az úri közönségnek azt mondják, fotózzanak orrvérzésig :-)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.02.15. 01:45:40

@Alfőmérnök: Azért a legközelebbi vetítésedre elmehetek? Viszek majd ajándékba vascsövet is neked, oké?

windex 2013.02.15. 01:46:40

@gloire: nem jó a ragozás. helyesen nem "szard le", hanem "szarj le". fene a gusztusodat, hogy ezt kéred alfőmérnöktől :-)

windex 2013.02.15. 01:58:51

@Tehetetlen Dodó: hát, ha ők a múmiák, akkor a rolling stones mi? vagy john lee hooker, míg élt? vagy cesaria evora? leonard cohen? sergio mendes? tom waits? joaquin sabina? luz casal? omega? peter gabriel? ruben blades? schnétberger ferenc? omara portuondo? meg a többi...? nekem furcsa szaga van a hozzászólásodnak, mintha abban a tévhitben élnél, hogy zenélni csak fiatalon lehet. pedig nem, bibí, sőt, emez felsoroltak többsége jobb most, mint fiatalon :-)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2013.02.15. 02:17:15

@Alfőmérnök: nézd, neked, akinek egy blogos hozzászólás annyira fáj, mint neked, hogy korcsozni, betegezni kezdesz tőle feszt, ott tényleg felmerül, hogy nem lehetsz teljesen egészséges lelkileg, de ez azon nem változtat, hogy egy kis protekciós, hátulról taszigált, tehetségtelen senki kis fos vagy, és ez a te korodban már változni nem fog, barátkoz meg a gondolattal . )

Grabb 2013.02.15. 03:11:02

@windex: Bocs, de ez egyrészt nincs agyonhallgatva (napok óta hirdetik a koncert facebook-oldalán), másrészt nem bárnemű eszközzel, hanem kizárólag mobiltelefonnal lehet fölvételeket csinálni (fényképezőgépet és egyebeket csak az engedélyezett fotósok vihetnek be). Ezek viszont nyilván nem lesznek profi fölvételek.

Grabb 2013.02.15. 03:14:39

@windex: „akár azt is mondatnák, hogy fotó nuku, van nekünk saját fotósunk, majd abból kap mindenki” – Így van, ez is egy szokásos eljárás, és az ilyen, sajtónak fölajánlott saját fotókért az azt közlő médiáknak nem kell jogdíjat fizetniük.

Sákif za morro? 2013.02.15. 06:17:50

Ugy gondolom, az LGT mar bizonyitott. Nem lesznek fotok? Kit erdekel?! Azene a lenyeg. Cikkeket irkalni? Ha jol tudom az egyik kedves kollegajuk azt enekelte egyszer hogy: "leszarni lehet, de felszarni nem". Irkalhat barki barmit, az LGT LGT marad, a tobbiekrol meg semmit nem tudunk. :-)

Rendíthetetlen Álamkatona 2013.02.15. 06:22:55

Én meg azt utálom iszonyúan és be is tiltatnám, hogy a mellettem-körülöttem állók nem a koncertet nézik-hallgatják, hanem a kiszott telefonjukkal veszik és posztolják egyből a fészbúkra, ahelyett, hogy élveznék a szitut.
És akár csak egy orrom előtt egy méterrel belógó telefon is ki tudja takarni a fél színpadot, nemhogy száz. Úgyhogy vagy első sorba kell előretolakodni, vagy nézhetem a kijelzőjükön...

hoplita 2013.02.15. 07:14:43

@J.László:
Én csak egy kávét kérek....meg egy jó házi szilvát, mint az enyém.:))

Dinnyeköztársaság (törölt) 2013.02.15. 08:04:00

@Rendíthetetlen Álamkatona: Maximálisan egyetértek!
A tököm tele van a sok mobilossal, aki nulla videókat készít. Már a felvétel alatt látni hogy vagy nagyon sötét vagy teljesen kiégett, élvezhetetlen lesz a mű. Arra viszont tökéletes hogy a mögötte állók ne lássanak. Azt is csípem amikor a fejem mellé betart egy telcsit. Még jó hogy válltámasznak nem használnak...

Lázárblokkoló (törölt) 2013.02.15. 08:16:05

@Grabb: Te minden interjút elhiszel? Ha Pressert erről kérdezték, a választ mindig elmaszatolta. Adamis verzióját még sehol sem olvastam. Talán nem véletlenül. Amit igazságnak hiszel, az csak a publikus változat. Azért működik a munkakapcsolat mert csere-bere van. Az egyik szöveget ad, a másik meg zenét. Az se véletlen hogy Somló és Karácsony szólólemezein nem Dusán írta a szövegeket. (Az 1. Karácsony lemezen még igen.) Nem tudtak Zoránnak megfelelő zenét adni cserébe, ennyi.
Véletlen egybeesés hogy ugyanabban az évben jelent meg az első Zorán lemez és az LGT Dusán szövegeivel...

barli 2013.02.15. 08:23:21

Azért szerintem a Jeszenszky Zsolt főartiszjuszelvtárs elégedetten csettintett a hírt olvasva :) Lemezlovasok, szevasztok

privát véleményem: aki üzletszerüleg fotózik egy lényegében zárt eseményen és a képeiért pénzt kap az csak tejeljen nyugodtan a koncertszervezönek (a jó ízlés határain belül). Persze a zenekar lehetne annyira okos, hogy reklámként fogja fel a dolgot.

Apropó, kapott a metálos fószer tiszteletjegyet? :)

azekezetnelkulitelseolvasom 2013.02.15. 08:33:24

@barli: Az a tévedés, hogy Presser is azt hiszi hogy minden fotós független, ügynökségeknek szállító szabadúszó. Akik bojkottálnak, azok a saját alkalmazottaikat nem küldik el egy olyan eseményre, ahonnan nem tudnak anyagot hozni. De miért is adná oda egy munkáltató ingyen a munkavállalót 4-5 órára?
(Munkajogilag az utazás ideje is beszámítódik.)

barli 2013.02.15. 08:59:11

@barli: ja igen, a terjesztésért pénzt kérek :)

chatte 2013.02.15. 09:15:22

@Alfőmérnök: csak ha hír célt szolgált. Amennyiben propagáció történik, brossúrában, plakáton szerepelne a fotó, már aláírt beleegyezés kell. Egy termálfürdő marketingese vagyok, rendszeresen tiltanak le nálunk fotókat, hiába tettük a szabályzatba, hogy mindenki, aki jegyet vesz, tudomásul veszi, hogy a termálfürdő saját marketingcéljaira készült fotókon szerepelhet. Ettől függetlenül mindig eltávolítjuk a nem kért fotókat.

barli 2013.02.15. 09:21:46

@chatte:
ez pont nem tünt fel amikor a termálfürdö szabályzatát olvastam :) Az ilyet ki olvassa, illetve hol lehet elolvasni? Mi van, ha beleírják, hogy a jeggyel kétéves vodafone szerződés jár?

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2013.02.15. 09:37:58

Eddig se nagyon érdekelt az LGT ezután se fog. Szóval nekem mindegy, mit vergődnek. Sőt, örülök, hogy Pressert nem látom fotón. Nem egy vizuális élmény.

kersyl 2013.02.15. 09:41:03

Én ezt nem értem; magyarázza már el vki ... Már tegnap is, a Liptai Klaudiás hírnél, miszerint nem tudom mennyire megbüntették az édesanyja rokkantkártyájának használata miatt, ki volt takarva a képen a szeme. Erre itt is a Presseré. Mintha nem tudná mindenki, hogy ő Ő.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2013.02.15. 09:45:05

@kersyl:

A jog és az életszerűség és a józan ész, néha nem fedik egymást. Azért.

kersyl 2013.02.15. 10:00:45

Jaaa, hogy Magyarországon vagyunk; elnézést. Oké, rendben, köszönöm. :)

kersyl 2013.02.15. 10:01:35

@Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege: Jaaa, hogy Magyarországon vagyunk; elnézést. Oké, rendben, köszönöm. :)

tommygun 2013.02.15. 10:10:11

@Grabb: Az LGT annyira, de annyira hetvenes évek.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.02.15. 10:14:04

@Fenimore:
" Ja, és fényképet is fogok csinálni. "

Inkabb csinalj videot a mobiltelefonoddal es toltsd fol az lgt.hu-ra. Ha szerencsed van, rajta lehetsz a koncertfilm stablistajan.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2013.02.15. 10:21:28

Ezzel az énektudással Presser simán kiesne a megasztárból.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2013.02.15. 10:36:45

@kersyl:

Igazából abszurdisztán nincs egyedül a hülye jogszabályokkal a világban, mindenhol ahol van jog, van nyomi jogszabály is.

barli 2013.02.15. 10:40:43

már előre örülök a kreatív fényképeknek és videóknak, amik ezek a hírek után fel lesznek töltve :)

esefe 2013.02.15. 10:48:08

Mindenkinek a saját dola, hogy mit akar a saját szellemi termékével kezdeni, hogyan akarja megjelenteni.

esefe 2013.02.15. 10:49:33

@bömböcz: Mai kultúra? Na! És azt ki nyomja (a könnyűzene kategóriában), elfogadható színvonalon Magyarországon?

barli 2013.02.15. 11:09:22

@esefe: a magyar lemezlovas szövetség

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2013.02.15. 11:11:31

@barli:

A molyrágta csubakkával az élen, DJ Jeszyvel! :) Lószar.

hardenberg 2013.02.15. 12:25:16

Amilyen rút jordánpofájúak, megértem hogy PS nélkül semmit nem engednek kijutni.

Grabb 2013.02.15. 17:00:21

@Lázárblokkoló: „Te minden interjút elhiszel? Ha Pressert erről kérdezték, a választ mindig elmaszatolta. Adamis verzióját még sehol sem olvastam. Talán nem véletlenül. Amit igazságnak hiszel, az csak a publikus változat.”

Nem látom be, mennyivel jobb a zenészek saját beszámolói helyett semmivel alá nem támasztott spekulációkra hagyatkozni :-) Presser – egyébként nem elmaszatolt, hanem diplomatikusan, Adamis Annát nem sértve megfogalmazott – mondandóját Bródy János is alátámasztja, aki Kocsis L. Mihály Illés-könyvében egyenesen azt állítja, hogy a Presser–Adamis páros között már régóta feszültségek voltak, és Laux távozása után Presser már másnap kiadta Adamis útját, aki ezután zeneszerző nélkül maradva megpróbálta becserkészni magának Szörényi Leventét; ami sikerült is, egy Kovács Katinak írott album (Életem lemeze, 1978) erejéig, amit teljes egészében Szörényi és Adamis írt, és a Fonográf közreműködött rajta – Bródy kivételével. Szörényi és Bródy ezután hónapokig nem állt szóba egymással, a Hanglemezgyár pedig – Szörényi elmondása szerint – bojkottálta, eltüntette a lemezt, mivel nem támogatták a kialakult szerzői-előadói közösségek közti ilyen átjárást.

Ezek a bizonyos közösségek egyébként valóban léteztek, mivel a szakma akkor még igen szűkkörű és belterjes volt, ami össze sem hasonlítható a mai session-zenészektől és névtelen vokalistáktól hemzsegő popzenei világgal. A szólisták mögött sokszor egy állandó, önállóan is működő zenekar állt, ennek szerzői írták meg a dalokat, és ők is játszották föl lemezre, valamint a föllépéseik is sokszor közösek voltak, a szólistát a társ-zenekar kísérte, akinek a műsorban önálló blokkja volt. Érdemes megnézni a '70-es évek lemezeinek stáb- és szerzőlistáját: nagyon sokszor a teljes zenészstábot és a vokált is élvonalbeli, működő zenészek alkotják. Ilyen volt a Koncz–Illés, majd Koncz–Fonográf, és ilyen volt a Zorán–LGT páros is: avval a nem elhanyagolható különbséggel, hogy Zorán és a Presser–Dusán szerzőpár munkakapcsolata a mai napig él és virul.

gyalog.galopp 2013.02.15. 18:05:06

Kedves ergé, én úgy látom, nem az LGT van a múltba beragadva, hanem te.

Az információs társadalomban az információnak, vagyis a tudásnak van értéke, ez az áru, amit meg kell fizetni.

A mai világban, amikor egy macska nyávogását egy gombnyomással világ körüli útra lehet indítani, ugyanígy meg lehet tenni ezt, tucatnyi ember kőkemény, fáradtságos munkájával is. Ezzel a gombnyomással ennek a tucatnyi tehetséges embernek a munkáját el is lehet lopni, anyagilag el lehet értékteleníteni, vagyis egy gombnyomással csődbe lehet juttatni őket.

Ha elhisszük, hogy egy új, egy információs társadalom küszöbén állunk, akkor tudomásul kell vennünk, hogy az információ pénzbe kerül.

Egyébként , ez nem hit kérdése, ez a tényszerű valóság.

Kandeláber 2013.02.15. 20:01:17

@J.László: Frenreisz, Barta és Laux tiplije után az LGT már csak egy közepes funkyzenekar lett.
Az ötezer éves kultúrával dicsekvő Somlót Barta tanította basszusozni, a tehetségtelen Karácsony meg iskolás riffeket játszott.
Solti meg olyan volt, amilyen.
Minden május 1-én nyomták a Tabánban ingyér' a tömegnek, aztán amikor 90 körül kiütött a szabadság, róluk is kiderült, hogy szemben álltak a cucilista rendszerrel, és szorgalmasan harapdálták a feneket, amelyik enni adott nekik.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.15. 20:21:13

@Bell & Sebastian: és az ki? minek ez a játszadozás? unom. kérdésre válaszolni illik

magaslabda 2013.02.15. 21:27:19

@Grabb: Amit írsz, túl szép hogy igaz legyen. Annak idején ráerőltették a zenekarokra az énekesnőket. Koncz Zsuzsát is. Szörényi amint lehetett kilépett a szerzői közül. A Presser Művek se felebarári szeretetből írogatott. Ha Kovács Kati, Révész Sándor vagy Katona Klári tudna szövegeket írni, és nem a Dusán, akkor lehet hogy Zorán helyett velük lenne több évtizedes "barátságban" vagy inkább munkakapcsolatban.

Grabb 2013.02.15. 22:03:42

@magaslabda: Nem, ez nem így volt. Koncz Zsuzsa már akkor együtt énekelt az Illéssel, amikor még amatőr énekesnő volt, az Illés pedig amatőr zenekar, és nem is jött létre még a később legendássá vált összeállítás (az ötösfogat). Bródyt Koncz vitte be a zenekarba, Szörényi Levente és bátyja még később érkezett. Koncz Zsuzsa – még mindig a profivá válás előtt – rövid időre át is pártolt az Omegához, majd visszatért. Az a konfliktus, amiről én írtam, több mint egy évtizeddel később zajlott le, már a Fonográf idejében. A hanglemezgyár akkor már nem szívesen engedett átjárást a kialakult szerzői-előadói körök közt, valószínűleg azért, mert nem akarta a bevételeket kockáztatni, ugyanis a könnyűzenei eladásokból fedezték a komolyzenei és egyéb, a kultúrpolitika által támogatott megjelenéseket. Szörényi Leventének mindaddig nem volt semmi baja Koncz Zsuzsával (hiszen szép sikereket és jogdíjakat hoztak a neki írt számok is), amíg be nem jött a képbe a lehetőség, hogy a Koncznál lényegesen jobb énekesi adottságokkal bíró Kovács Katinak írjon lemezt. Ez robbantotta ki a konfliktust, mert ennek ellenállt Bródy is, meg a hanglemezgyár is. A „Presser Művek” viszont a monopolizált állami hanglemezkiadás szétesése után is együtt maradt, és a mai napig releváns produkciókat hoz létre – számos más, egyébként szintén sikeres szerzői-előadói közösségekkel ellentétben –, ami bizony pontosan arra utal, hogy ez nem egyszerű munkakapcsolat.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.16. 03:44:51

@Kandeláber: ezt szépen, very primitíven összefoglaltad...

Nyilván az volt a mázlijuk, hogy a többiek még szarabbak voltak, s még nagyobb munkásmozgalmi seggnyalók.

Kandeláber 2013.02.16. 06:07:44

@Hepci: Kire/kikre gondolsz?
Netán Bródyra, akit a "független magyar bíróság" elmeszelt, Radics Bélára, akinek soha nem lehetett nagylemeze, Nagy Feróra, akit több városból is kitiltottak, a CpG tagjaira, akikre lesújtott a munkásököl?
Ők lettek volna a munkásmozgalmi seggnyalók, te very intelligens?

gyalog.galopp 2013.02.16. 08:06:16

@gyalog.galopp:

Még annyit tennék hozzá, hogy a megjegyzésem nem Presserét, nem Presser mellett szólt, hanem egy kialakult helyzetről.

A magam részéről egy forgalomból kivont buznyákot nem adnék egy Presser fotóért.
Presser igényét valamilyen formában követni fogják mások is, aztán a piac majd beárazza ezeket az igényeket.
Arról meg végképp le kellene szokni, hogy az 50 fölöttieket ellenállókra, meg kiszolgálókra osztjuk, nincs ennek már az égvilágon semmi értelme. Magyarországon nem volt társadalmilag mérhető ellenállás. A zúgolódók, háztartási elégedetlenkedők nem forradalmárok.

Kandeláber 2013.02.16. 08:18:15

@gyalog.galopp: Azért egy passzív rezisztens sem azonos a hatalom gyakorlóival, vagy a hatalom gyakorlóinak a szolgálatában állókkal.
Presserék soha nem voltak "ellenállók", egy LGT lemezt visszatartottak Aczélék Barta disszidálása után, nagyjából ennyiben merült ki a zenekar "üldöztetése".

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.16. 09:21:47

@Kandeláber: a zene mellékes, ugye? Bródy fegyverrel harcolt a hatalom ellen, vagy keverem? A szó veszélyes fegyver? Ha megjelenhet?
Tudod ki volt a legnagyobb zenész ellenálló?
Kovács XVIII. Béla zengővárkonyi segédvájár, aki a saját lakásán rendszeresen énekelte egy szál hegedűvel a "Kádárjani szopj le 1 lovat!" kezdetű saját szerzeményét.
Lemeze nem volt, úgy emlékszem...

Annyi a lényeg, hogy felesleges mindent összemaszatolni, kandeláber és hasonló anonim lények által. De ha tudsz valamit a sajátos arcberendezésű Presserről és társairól, ne habozz közzétenni az ügynökaktákat.

Kandeláber 2013.02.16. 09:31:08

@Hepci: Juj, a szent és sérthetetlen Presser-Karácsony-Solti-Somló szoborcsoportról csak a dicséret hangján lehet szólni?
Bródyt ne hasonlítsd hozzájuk, nézz már utána, alig úszta meg, hogy példát statuáljanak vele.
Ő és az Illés szálka voltak a hatalom szemében, mint ahogyan még nagyon sokan, de az LGT soha NEM volt más, mint kezdetben egy progresszív zenekar, később pedig egy tingli-tangli funkyt játszó kis kedvenc.

Kandeláber 2013.02.16. 09:34:55

@Hepci: Az sem véletlen, hogy a szenilis Déry förtelmesen rockzeneellenes Képzelt riportjához ők írtak zenét.
Az Omega és az Illés visszautasította a felkérést, persze ők vállalták, aztán évekig ez miatt (is) sztárolták őket.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.16. 09:48:57

@Kandeláber: nem mondtam, hogy szentek, mindössze a primitív fikázás ellen vagyok. Tudod, a két nézőpont között még számos árnyalat létezik...
A zenészek mártíriuma nem érdekel különösebben, legalábbis, ha tucatszám jelentek meg lemezeik. Aki valóban ellenálló volt, az jobb híján elhúzott innen, vagy meghalt.
Leginkább az érdekel, mi van a lemezeken. Ha ez neked tingli-tangli funky, ehhez a meggyőződéshez természetesen jogod van.
Ezeknek a sokadik emlékkoncerteknek nem örülök, nem is megyek el rá. Már a kettővel (?) korábbin, a szigeten is rémes volt a hangjuk, különösen Presseré.

gyalog.galopp 2013.02.16. 09:52:27

@Kandeláber:

Nézd én jelenleg is passzívan ellenállok a hatalom egyes , dolgainak, de ettől még nem akarom megdönteni. Most akkor mi van?

Még mindig halálra tudom magam röhögni a " sárgarózsa, meg nem leszek a királyé " tipusú hatalmas véráldozatokat követelő forradalmi mozgósító nótákon. ( mármint a "politikai" tartalmon)

Presser zenei kvalitásait, eredményeit kétségbe vonni hülyeség , bármilyen irányú politikát keverni hozzá az hétköznapi baromság. Hasonlóan a többi bandához.

A Kádár rendszerben tervgazdálkodás volt a divat minden téren. Eldöntötték, hogy kell x mennyiségű "sztár" bizonyos kategóriákban és ezzel nekik kész volt.
Szerencsére az ország terven felül termelte a zenei tehetségeket, de sajna ők már nem fértek be a keretbe, ezért morcosabbak voltak..... Ennyit a forradalmi hevületről.

Kandeláber 2013.02.16. 09:54:43

@Hepci: Bocsánat, sosem mondtam hogy nem vagyok szubjektív.
Mindenki az, zeneileg is.
Nyilván sokaknak tetszett/tetszik az LGT, nekem őszintén szólva csak az eredeti felállás tetszett, és különösen az első lemez.
Mártírnak/ellenállónak pedig a hvg.hu állította be őket, nyilván így akarván kompenzálni a fotózással kapcsolódó sértődött hangnemet, amelyet a zenekarral szemben használtak.

Kandeláber 2013.02.16. 10:02:18

@gyalog.galopp: Olvasd el az eredeti hvg.hu-s cikket, ott találod a muris utalásokat arra, mennyire üldözték az LGT-t az ántivilágban.
Mondjuk tőlük maguktól soha nem hallottam ilyen szövegeket, annál azért intelligensebbek, hogy ilyen hülyeséggel hozakodjanak elő.
Az Illéssel kapcsolatban: konkrét büntetőügy volt Bródy ellen, a zenekart meg nem engedték fellépni Pesten.
A "forradalmi szövegekről" annyit, hogy maga Balázs Fecó sem tudott arról, hogy Horváth Attila a Taurusnak írt "Kőfalak leomlanak" c. opuszban a berlini fal leomlásáról vizionált volna úgy '72 táján.
Persze mindennek meg lehet magyarázni akár az ellenkezőjét is, és mindenbe bele lehet képzelni, amit akarunk.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.16. 10:02:30

@Kandeláber: ez utóbbi momentumot feldolgozhatod úgy, hogy a zsék összebalhéztak a zsén.
S máris jobban fogod magad érezni. :)
Nekem minden felállásban tetszett az LGT, leszámítva a ráadásokat, ezt a zenét ugyanis nem lehet hang nélkül előadni (na jó, Presser sose volt egy ZJimmy, a hangterjedelmét tekintve, de amit most produkál, az már csak a hardcore fanoknak való, szerintem).

Kandeláber 2013.02.16. 10:21:43

@Hepci: Lehet hogy úgy van.
Igazából Pressernek adok igazat ebben az ütközésben, legalább egy kicsit beletaposott a hvg-be, ezeknek meg annyira fáj hogy pont ő.

Alfőmérnök 2013.02.16. 21:56:17

@tesz-vesz: Nem fog rá válaszolni, mert ő se tudja, csak blöfföl, vagy beteg - paranoiás skizofrén - és maga sem tudja megfogalmazni a téveszméit.

Kis ember 2013.02.17. 10:10:06

"A politikában is értékeket közvetítesz, én pedig azt vallom, hogy a zenész dolga, hogy társadalmilag fontos dolgokat hozzon létre. Mi ezt csináltuk már itthon is, ezért nem tetszettünk a rendszernek. Azon a nyáron jöttünk ki, amikor Erdős Péterék (E.P. a magyar könnyűzenei élet teljhatalmú ura volt a Kádár-korszakban -- a szerk.) végképp ellehetetlenítették a Syriust. Ők az LGT-t nyomták. Esélyünk sem lett volna semmire."
Mándoki László

Tehetetlen Dodó 2013.02.17. 21:47:24

@windex: Valamit félreértettél: ezek már nagyon régóta múmiák - és ez nem a koruknak szól, hanem annak, hogy 30 éve nem tudnak valami újat fabrikálni, már akkor is untam őket.

(Ugyanakkor például Ian Andersont még 40 év után sem unom, annak ellenére sem, hogy akkori lemezeit soha többé nem tudta überelni).

windex 2013.02.19. 16:54:55

@Tehetetlen Dodó: elég tömör volt az a hozzzászólás, félreérteni nemigen lehet :-)

nekem nem szokott fájni, ha valaki nem csinál "újat". az valami nemtudommiféle kortünet, hogy folyton azzzal bombáznak, hogy jön az új. (valójában csak suta reklám) attól az még nem feltétlen jobb. de van aki benyalja. (sokan) és aztán ilyen alapon minősít. (szintén sokan). te is így vagy ezzel? Anderson alapján nem feltétlen. de akkor hogy fogalmazódik meg benned a mondat?

2013.03.26. 07:30:03

Még járókerettel, meg oxigénsátorban is adnak majd búcsúkoncertet, ha újra pénzszűkében lesznek.
A búcsúkoncert az búcsúkoncert!
Bácsik, bátran hagyjátok végre abba...

Tehetetlen Dodó 2013.03.26. 09:58:22

@windex: Rosszul fogalmaztam, belátom.
Egyszerűen ki nem állhatom őket, még akkor sem szerettem nagyon, amikor a kezdeti időkben valamit produkáltak, de már vagy harminc éve valami modorost sz*rt csinálnak, alig jobbak egy Neotonnál.
Andersont például 41 éve hallgatok, rá sosem mondanám, hogy kriptaszökevény, pedig már ő is benne van a korban, meg túl sok újjal ő sem rukkol elő - de valahogy úgy alakulnak a produkció, hogy nem hatnak holmi fárasztó múmia-parádénak.
süti beállítások módosítása