Határidő: 30 nap
2013. január 24. írta: TuRuL_2k2

Határidő: 30 nap

kiskereskedok.png

Az egykori reakciós programunk második kiadásáról szóló ötletelés során arról beszélgettünk, hogy milyen, különösebb költségvetési ráfordítást nem igénylő szabályozási megoldással javíthatna a kis- és középvállalkozások helyzetén az állam. Mivel e cégek számára komoly problémát jelent vevőik mind hosszabbra nyúló tartozásainak kezelése, arra jutottunk, hogy az egyik legnagyobb segítség a fizetési határidők drasztikus lerövidítése lenne: a 15 napban maximált határidő radikálisan javíthatná likviditásukat.

Úgy néz ki, az élet megelőzött minket, egy kormányzati előterjesztés szerint legfeljebb 30 napos fizetési határidőt köthetnek majd ki a vállalkozások, és könnyebben szankcionálhatják a késedelmes fizetést. A Fidesz 2010-es választási programjában (a 31. oldalon) is szereplő módosítás egy időközben elfogadott uniós irányelv implementálása a magyar jogba, annyi eltéréssel, hogy az eredetileg bizonyos esetekben 60 napos határidőt is engedne (a nemzeti szabályok szigorúbbak lehetnek az uniós direktívánál, enyhébbek nem).

Miért tenne jót a magyar gazdaságnak egy ilyen változás? A kisebb és a nagyobb szereplők közötti megállapodások során jellemzően utóbbiak diktálják a feltételeket, akik vevőként sokszor már 60, 90, vagy akár 180, 270 napra vállalták, hogy rendezik a számlát. Ez a multinacionális és nem multinacionális nagyvállalatok esetében épp úgy jellemző, mint az állami megrendelőknél. Egy 2011-es tanulmány szerint a nagyvállalati fizetések 90 százaléka épül halasztott fizetésre.

A kisebb gazdasági szereplők számára ez a helyzet komoly likviditási nehézségeket okoz. Míg költségeik vagy azonnal (például bérek vagy közterhek), vagy rövid fizetési határidőkkel jelentkeznek, addig szállítói hitelt kénytelenek nyújtani náluk jóval nagyobb üzleti partnerüknek, és valamilyen megoldást találni a kiadás és a bevétel közötti időbeli szakadék áthidalására. Ráadásul akár belső, akár külső (hitel, faktoring) forrásból oldják ezt meg, még mindig ott marad az esetleges nemfizetés kockázata, ami a jellemzően alultőkésített kkv-k esetében akár drámai hatásokkal is járhat.

Bár az elején jelentősebb költségvetési ráfordítást nem igénylő intézkedésről írtam, ez nem teljesen igaz. A lánctartozások első láncszeme sokszor éppen egy-egy állami szereplő, aki akár saját likviditási problémái, akár a költségvetési hiány kozmetikázása miatt halogatja a fizetést. A 30 napos határidő bevezetése ezért komoly, tíz-, vagy akár százmilliárdokban is mérhető egyszeri terhet is jelent a költségvetés számára. Igaz, ez a gyakorlatban nem többletköltség, valamikor így is, úgy is ki kéne fizetni ezeket a szolgáltatásokat, de akkor is fedezetet kell találni a konszolidációra, ami érdemi hatást gyakorolhat az adott év költségvetési hiányára.

Hogy az új szabályozásnak csak az állami tartozások rendezésével van értelme, az nem kérdés: egyrészt nagyságrendjét tekintve is jelentős szállítói hitelről van szó, másrészt az intézkedés hitelességéhez és kikényszeríthetőségéhez alapvető, hogy az állam magával szemben is e szabályok szerint járjon el.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr935039491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viktus 2013.01.24. 09:00:24

A Kormány még 2009-ben elfogadta a 101/2009. (V.8.) Korm. rendeletet, mely a jövőben kötelezővé teszi, egyetlen kivételtől eltekintve, hogy legfeljebb 30 napos fizetési határidőt LEHET alkalmazni a fuvarozási és személyszállítási szerződések esetében (tehát ez a "plafon"). Egyébiránt az osztrákok ezt már tudják, ellentétben sok magyar fuvarozóval.

Így bármennyire is nem tetszik esetleg a megbízónak, a szállítási díjakat legfeljebb 30 napos fizetési határidővel kell kifizetnie, még akkor is, ha erről a fuvarozási, vagy személyszállítási szerződés, vagy megbízás kimondottan nem rendelkezik (és érvényes jogszabály esetén mostantól kezdve nem is kell rendelkeznie).

Tehát, a 30 napos fizetési határidő a fenti jogszabály alapján minden külön nyilatkozat vagy megállapodás nélkül a szerződés részévé válik; továbbá, az ettől eltérő szerződéses kikötés semmisnek minősül.

A szabálytól való eltérés kizárólag akkor engedélyezett, ha a fuvarozónak, személyszállítónak a hosszabb határidőt ellensúlyozandó, a szerződésben írásban rögzített egyéb más előnye származik.

Ezért a fuvarozó érdekképviseleti szervezetek kifejezetten azt kérik tagjaiktól, hogy saját és fuvarozó társaik helyzetét szem előtt tartva a fuvarmegbízásaik, személyszállítási feladatuk visszaigazolása, illetve szerződéskötésük során a fizetési határidő meghatározásakor hivatkozzanak a közúti áruszállítási szerződésekről szóló 2/1981 (I.31.) MT rendelet 5.§-ára, valamint a közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI.19.) MT rendelet 3.§ (3) bekezdésére, és ne hagyják, hogy adott esetben erőfölényben lévő megbízójuk a fuvardíj, személyszállítási díj megfizetése tekintetében egy hosszabb határidőt kényszerítsen rájuk.

Ha ugyanis mindenki ezt teszi, akkor az írott szabályból előbb utóbb szakmai szabály lesz, sőt a mindennapi élet természetes részévé válik. Ezáltal a tevékenység finanszírozása olcsóbb lesz s így alacsonyabb költségekkel versenyképesebbek lesznek a fuvarozók.

Az érdekképviseleti szervezetek továbbá felhívják tagjaik figyelmét arra, hogy a hivatkozott kormányrendelet módosítja a menetokmányok kötelező adattartalmát, így a fuvarlevél, menetlevél tekintetében rá kell vezetni az okmányra az árutulajdonos által kiállított szállítólevél számát, valamint az autóbusz-menetlevél, fuvarlevél, menetlevél esetében rá kell vezetni az okmányokra ezen kívül az üzemanyag vásárlása vagy vételezése esetén annak helyét, idejét, km óra állását és a vásárlást, vételezést igazoló számla, vagy egyéb okmány számát.

A rendelet 2009. május 8-án hatályba lépett.

Idézet a jogszabályból:

7. §

A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 2/1981. (I. 31.) MT rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "5. § A fuvardíjat, továbbá a fuvarozásra szükségesen és hasznosan fordított, a fuvarozó által megelőlegezett és a kiszolgáltatáskor meg nem térített költségeket az annak fizetésére kötelezett legkésőbb 30 napon belül köteles teljesíteni, kivéve, ha a 30 napnál hosszabb teljesítési határidő szerződésben való kikötését – ezzel arányban álló – más előnynek a fuvarozó javára írásbeli szerződésben történő vállalása ellensúlyozza. A felek ezzel ellentétes megállapodása semmis."

8. §

A közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI. 19.) MT rendelet 3. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) A személyszállítási szolgáltatás ellenértékét (díjat), továbbá a személyszállítási szolgáltatásra szükségesen és hasznosan fordított, a személyszállító által megelőlegezett és a kiszolgáltatáskor meg nem térített költségeket az annak fizetésére kötelezett legkésőbb 30 napon belül köteles teljesíteni, kivéve, ha a 30 napnál hosszabb teljesítési határidő szerződésben való kikötését – ezzel arányban álló – más előnynek a személyszállító javára írásbeli szerződésben történő vállalása ellensúlyozza. A felek ezzel ellentétes megállapodása semmis."

-

Na ezt azóta sem tartotta még be egyszer sem egy megrendelő sem ... ennyit erről.

Minden törvény annyit ér amit betartatnak belőle, és mivel sem az állam sem az önkormányzatok nem tartanak be ilyen határidőket szabad kezet engednek a multiknak is ... onnantól elindul a lánc.

A vállalkozónak meg max. annyit mondanak, ha akadékoskodik kereshet más munkát.

Gorgiasz 2013.01.24. 09:44:21

Az igazi probléma az, hogy az állami vállalatok és intézmények nem fizetnek időben. Az egészségügyben gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy a jövőben 60 vagy 30 nap után nem fizetnek. Valamivel nőni fog a lejárt tartozásállomány, és ez rosszul mutat majd papíron, de ezzel most sem foglalkoznak túlzottan.
Az lenne jó, ha nálunk is úgy gondolkoznának az emberek mint nyugaton, hogy szégyen az, mikor nem fizetünk időben. Vagyis a pontos fizetés nem csak pénzügyi hanem erkölcsi kérdés is. De ehhez mindenekelőtt az államnak kéne példát mutatnia.

Viktus 2013.01.24. 09:47:49

@Gorgiasz:

Azok az emberek, ha idejönnek nyugatról már annyira nem érzik erkölcsi problémának a fizetési határidők kitolását :D

Boltzmann 2013.01.24. 09:50:26

@Viktus:

"legfeljebb 30 napos fizetési határidőt LEHET alkalmazni a fuvarozási és személyszállítási szerződések esetében"

milyen jó! hisz másból se él a magyar mint fuvarozásból

meg nyilván a fuvarozásban vannak több hónapos, több(tíz)milliós szerződések szerződésenként sokmilliós beruházással - nem ám az építőiparban

te mekkora öntelt szemellenzős hülye vagy

Boltzmann 2013.01.24. 09:55:05

@Gorgiasz: "Az igazi probléma az, hogy az állami vállalatok és intézmények nem fizetnek időben."

a magánberuházókról, fővállakozókról, generálkivitelezőkről nem is beszélve
akiknek van egy kibérelt irodája egy titkárnővel, aztán próbáld azon keresztül kipréselni belőlük a tartozást

aztán egyik nap egyszer csak nem veszik fel a telefont és üres a bérelt iroda, a főnök meg lelépett izraelbe

Boltzmann 2013.01.24. 10:01:23

"A Fidesz 2010-es választási programjában (a 31. oldalon) is szereplő módosítás "

csak 3 évig tartott bevezetni

Shyad-Khourongai · http://hulyeseg-lexikon.blog.hu/ 2013.01.24. 10:02:33

A Tisztelt Kormány inkább az illeték hivatalok hatáskörébe utalja a tartozásokat, és a fizetési határidő lejártával 8 napon belül inkasszót bocsásson ki. Ha nincs mit inkasszálni, a céget azonnal kezdje meg felszámolni. Amennyiben a felszámolási eljárást megkezdte, úgy a cég éves árbevétele mértékének megfelelő százalékos illeték lerovásával lehessen csak megszüntetni azt.

Csakhogy a Tisztelt Kormány azt hiszi, hogy minden vállalkozás úgy működik, mint a Magyarország Kft. Pedig nem.

gerabera 2013.01.24. 10:03:05

Úgy legyen,bár kétlem,hogy ezt be is lehet tartatni.

Viktus 2013.01.24. 11:03:57

@Boltzmann:

Te vagy a barom elolvastad amit írtam ökör? a fuvarozásban hoztak egy ilyen rendeletet törvénynek azt sem tartják be te balfék ... éppen ez a gond lehet törvényeket hozni, ha utána a kutya nem foglalkozik a betartatásával.
Az építőiparon sem fog ez segíteni, mert villanyszerelő Józsi hiába pampog le se szarják, és legközelebb grátisznak munkát se kap.

Viktus 2013.01.24. 11:08:03

@Shyad-Khourongai:

Na ez jó lenne csak elsőnek az állami-önkormányzati szektor dőlne be.

Bell & Sebastian 2013.01.24. 11:23:55

Erre kíváncsi leszek, ugyanis elég általános, hogy szerződéskötéskor még a fedezet nincs meg, jobb esetben is csak papíron létezik. A nagymenők szatellit cégekből építenek tűzfalat maguk köré, ugyanakkor kihasználnak minden jogi kibúvót, hogy nem kelljen fizetni. Kezdve ott, hogy a harminc úgy számolja, hogy hatvan lesz a végére.

Az átlagos fizetési késedelem a beszállítók felé régen elérte és meghaladta a fél évet - súlyozva.

Ami azt jelenti, hogy a kockás füzetet kifizeti azonnal, csak torony, órával -árának utalását (mert csak utalni lehet) csúsztatja világ kaszáig.

Első számú hunyó az állam, második a mindig nyertes, kondér közeli bagázs.

Ezzel ezennel vége az utófinanszírozós, EU -visszaosztásos buliknak is! Hacsak...

A bank is jobbszeret egyben hitelezni hárommilliárdot, mint hatvanfelé felet-felet. Azaz önkéntelenül is a bankoknál a labda, erősödött a pozíciójuk. A jó szándék dicsérendő, csakhogy egyelőre még alaposan befigyel a rasztahajú, sportszeletes csávó.

Bell & Sebastian 2013.01.24. 11:25:25

ne kelljen fizetni
harminc napot úgy

Bell & Sebastian 2013.01.24. 11:31:13

Ja és milyen szemforgató eufemizmus körbetartozást emlegetni? Lopásnak híják ezt magyarul, mivel a megtérülés általában 5%, ha megunja egy hitelező és feldobja az adóst felszámolásra.

Boltzmann 2013.01.24. 12:08:35

@Bell & Sebastian: legalább ha lánctartozást mondanának

ez a körbetartozás a laikus közvélemény megtévesztése, kis- és alvállakozók ellen hangolása

Robinzon Kurzor 2013.01.24. 12:16:09

A likviditást az javítaná, ha nem szívnák ki a pénzt a gazdaságból.

Sok ágazati szabály van, ami előír fizetési határidőket, de nagyon könnyű kijátszani őket. Ráadásul ahol az államnak kell fizetnie, ott a zárolások miatt sokszor azért nem is tud fizetni, mert az ügylet megkötésénél még megvolt a fedezet, de közben zárolták.

Az állam (tipikusan a rendőrség) évente százmilliós nagyságrendű tartozást halmozást fel a kirendelt (fix alacsony ár, kötelező feladat) szakértők felé.
Például nem fizet a jogszabályban meghatározott 30 napos határidőre.
Vagy -- szintén jogsértő módon -- nem hozza meg az ún. "díjmegállapító végzés" nevű izét, ami nélkül a szakértő nem tud számlázni. Erre szintén egy 30 napos határidő van, de megsértése esetére nincs mögötte szankció, viszont a törvényre hivatkozva nem fogadják be a szakértő számláját.

És aztán, az egész megkoronázásaként körlevelet is küldenek, hogy az államháztartás nehézségei miatti takarékoskodásból ők úgy veszik ki a részüket, hogy nem fizetik ki az általuk hatóságilag kirendelt szakértők díját.

És szerintem mindenki, aki bármilyen ágazatban és/vagy jogcímen pénzügyi természetű jogviszonyban van az állammal, el tudja mesélni a maga hasonló sztoriját.

Ez a poszt -- jó esetben -- tömény naivitás.
Ezzel az erővel arról lehetne blogolni, hogy ha 10 méterrel rövidebb lenne a focipálya, akkor VB-t nyernénk.

Robinzon Kurzor 2013.01.24. 12:18:12

@Boltzmann:

Annyiban valóban "körbe", hogy emiatt adót sem tud fizetni a cég.

De ez nem probléma, mert az államnak megvannak az eszközei, hogy ezt a tisztességre törekvő, jóhiszemű cégeken behajtsa.

Pelso.. 2013.01.24. 12:19:09

@Gorgiasz: Pontosan, az egészségügyet hoznám példának én is. Szép történet napjainkból: jelenleg folyamatban lévő közbeszerzési eljárás, közismerten 5-6-7 hónapra teljesítő nagy eü intézménynél. Az ajánlati felhívásban csuklóból megjelöli határidőként a 30 napot, melyet sem nem tud, se nem akar betartani. Kérdésre, amely ez ellentmondásra irányult, hivatkozik a teljesíthetetlen, s jelenleg feleslegesen bedobott jogszabályra. Na, a pályázók most hány havi finanszírozási költséggel számoljanak...?

Pelso.. 2013.01.24. 12:22:54

@Robinzon Kurzor: Állami cég tartozik vállalkozásnak, amely kifejezetten emiatt nem tud áfát, járulékot fizetni. NAV rászáll, behajt ha van mit, zárol, felszámoltat. Gyakori ma is, s egyre kevésbé lehet egyezkedni a hatósággal.

Viktus 2013.01.24. 12:32:32

@Pelso..:

Mondjuk ez így ebben a formában nem igaz csak nagyon hülyéknél, mert ilyen állami-önkormányzati tartozást prezentál a vállalkozás a NAV végrehajtási osztálynak az nem számolja fel a céget ...

bolá 2013.01.24. 12:36:25

@TuRuL_2k2: Meg van a forrása, hogy az önkormányzatok is időben fizessenek. Ez a célja – ha nem is nyílt, de burkolt, vagy a nem is cél, de az eredménye – az iskolák állami kezelésbe vételének, a járások kialakításának: így egy csomó bérfizetési kötelezettség kikerült az önkormányzatok feladatai közül, nem kell a beruházásra kapott pénzeket az égetőbb bérfizetésre fordítaniuk.

Robinzon Kurzor 2013.01.24. 12:46:32

@Viktus:

Lehet, hogy fel nem számolja, de inkasszó, foglalás lesz: a NAV behajtásnál is tervszámok vannak, mint a területi képviselőknél. Ezeket teljesíteni kell.

Tehát bár fel nem számolják, de a működését ellehetetlenítik.

Ha elég jó és nagy a cég, akkor esetleg jön egy ellenállhatatlan ajánlat, hogy egy adott összegért egy illető megvenné a céget ... akinek utána már nem lesznek gondjai, mert neki fizetni fognak.

Pelso.. 2013.01.24. 12:46:46

@Viktus: De igen, nincs tekintettel a tartozás forrására, igaz, minden eset különböző.

Bell & Sebastian 2013.01.24. 13:03:09

@Boltzmann: Hajmeresztő eseteket produkál az élet, ártatlanul is úgy bele lehet keveredni keveredni egy, elsőre még jelentéktelennek tűnő nemfizetésbe, mint majom a házicérnába.

Minden eset olyan, mint amikor a macska bemászik a kidobott kályhacsőbe, ha már benn a hátsó lába is, csak előre kaparhat, amivel csak egyre kormosabb lesz.

Egyébként a bankár-Európától rohad az egész, az meg Amerikától. Amikor a pénzt nem megkeresik, hanem -saját szlengben- csinálják, akkor ehhez már nehéz bármit is hozzátenni.

OkoskaTo:rp 2013.01.24. 14:08:11

Ha jól emlékszem, a legrosszabb adós még mindig a magyar állam, a leghosszabb fizetési határidőket a közintézmények (pl. kórházak) kötik ki. Rájuk vajon fog vonatkozni a törvényt?

zsg? 2013.01.24. 14:19:55

Jelenleg az állam fizetési fegyelme (illetve annak teljes hiánya) tönkretette az egész építőipart, illetve lánctartozások tömegét halmozta fel minden iparágban, ahol az állam megrendelőként fellépett. Beleértve ebbe az EU-s pénzek szállítói finanszírozású kifizetését is.

Első körben az államnak a saját portáján kéne rendet rakni és nem a profitszférába mutogatni. Ha az állami kifizetések renben mennének, a többit a gazdaság már rendbe szedi, anélkül, hogy okoskodó politikusok mondanák meg neki, hogyan is kell céget vezetni.

p6tdlx 2013.01.24. 14:32:45

Rögzítsd be a tartozást a www.nemfizetoceg.hu -n , lássa mindenki mely cég nem fizet időben! Mielőtt szerződést kötnél, szolgáltatást nyújtanál vagy terméket adnál ellenőrizd a céget, nincs-e tartozása mások felé már, Teljesen ingyenes.

Kivlov 2013.01.24. 15:07:42

Helyes lépés, még a 30 nap is vicc. Hosszú.
Ha megcsinálta a melót a tag, akkor fizessen a megrendelő, ne az elvégzett munkán nyerészkedjen.
Legnagyobb probléma mondjuk az, hogy leglassabban, legkörülményesen az állam(i megrendelő) fizet. És szinte ők állnak mindig a lánc végén...

emzéperiksz 2013.01.24. 15:16:22

@Kivlov: Ez így van, meg az önkormányzatok a másik késő banda. Vannak olyan cégek, amelyek zsebbe jattolnak az önkormis ügyintézőnek, hogy határidőre rendezze a számlájukat, ne 3-6 hónapra, mert különben csődbe mennének.
A rezsiszámlákat sem fizetik rendesen az önkormányzatok, nem volt véletlen Lézer Jonny törvényjavaslata arról, hogy fűtési szezonban ugyan ne lehessen már kikapcsolni náluk a villanyt meg a fűtést.

emzéperiksz 2013.01.24. 15:24:28

@Bell & Sebastian: Miért? A bankok szerintem mindig is határidőre fizettek. Volt már olyan, hogy egy betétes nem kapta meg a pénzét?
Ennek a nemfizetősdinek semmi köze a bankokhoz, szimpla átbaszós vállalkozói mentalitás.

Steve123 2013.01.24. 15:29:55

Érdekes bejegyzés. Az államadóssággal és adózással kapcsolatban ez is megragadott.
kerdezzbatran.blog.hu/2013/01/24/duja_552

Boltzmann 2013.01.24. 15:30:25

@emzéperiksz: volt már olyan, hogy a ki nem fizett vállakozó le tudta hívni a bankgaranciát?

Kivlov 2013.01.24. 16:01:11

@emzéperiksz:
Az öjkormányzat is állam, csak közvetett módon.
Ott több probléma is van. Pl, hogy a segélykifizetés előrébb való, mint a rezsi vagy mondjuk a helyi iskola tanárainak bére.
Ezt Orbánnak kéne rendbetennie. Rangsorolnia a kifizetéseket, mint egy csődeljárásnál. Azt meg eleve betiltani, hogy államnál bónuszt osztogassanak.

krj 2013.01.24. 16:24:47

és olyat nem lehetne, hogy az állam is pontosan fizessen? mindenki rózsája mondta, amikor megkérdezték az intézményvezetők, hogy hogyan gazdálkodják ki a forráselvonást, hogy "fizessék később a számlákat"...bravó, szép üzenet a szállítóknak...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.01.24. 17:03:21

Ez csodás, de egy nagyvállalat átfutási ideje ilyen nagyságrendbe esik. A számla beérkezik a raktárba, ahol bevételezik. Az értesíti a beszerzést, az értesíti a projektet, hogy megjött. A projekt értesíti a pénzügyet, hogy fizethet. Mindenhol áll pár napot a dolog. Pláne, ha az Illetékes Elvtárs pl. szabadságon van.

M. Péter 2013.01.24. 17:09:22

Azt semmilyen törvény nem tudja megakadályozni, hogy egy nagyvállalat azzal zsarolja a beszállítóját, hogy nem rendel tőle többet, ha nagyon ragaszkodik a jogaihoz.

Silent Bob 2013.01.24. 17:13:40

Basszák meg a kurva anyjukat, a kormányváltás óta írják bele az állami megrendelések fizetési határidejébe a 65 napot és azt se fizetik ki időben. A szocik alatt legalább 30 nap szerepelt a szerződésben, igaz hogy fizetni ők se szerettek.

emzéperiksz 2013.01.24. 17:22:35

@Boltzmann: Ha van bankgarancia, le tudja hívni az, aki jogosult rá.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.01.24. 17:23:34

Velem szemben ezt kurva egyszerűen megoldják:
amikor fizetni akarnak, akkor szólnak, hogy vigyem be a számlát.
Másnap ott a pénz nálam, csak közben megesett, hogy 9 hónapot vártam...

Ha nem tetszik, akkor keresnek mást, az épitőipar tele van melózni akaró emberekkel.

Azt azért hozzáteszem, hogy nagyon szivesen dolgozom ennek a cégnek, mert bár mindig több hónaposak a csúszások, de megérkezik a pénz egyszer. Nem lehet rá számitani, amikor kifizetik, akkor betömünk vele egy léket, és kész :)

emzéperiksz 2013.01.24. 17:27:15

@emzéperiksz: Pontosabban a kedvezményezett lehívhatja, annyit kell csak igazolnia, hogy ő a jogosult. Hogy valóban joga volt-e lehívni a bankgaranciát, mert nem teljesült a szerződés, azt a bank már nem nézi, ez a megrendelő és a szállító belügye. Amúgy tudtommal jellemzően nem a ki nem fizetett vállalkozó fér hozzá a bankgaranciához, hanem éppen a vállalkozónak kell bankgaranciát nyújtania, hogy a megrendelő lehívhassa, ha nem megfelelő munkát végzett.

2013.01.24. 17:33:53

A nagy multik a kis magyar beszállítónak adnak 90 nap után egy teljesítés igazolást és utána kezdődik meg a fizetési procedúra, ami sokszor nyúlik el 120 napig. Nem csak az állam és az építőipar sáros ilyen téren.

2013.01.24. 17:54:11

Sztem halál mindegy, hogy 30 nap után nem fizetnek, vagy 120 nap után, sőt kamatostul nem, ugyanis az a lényeg, hogy nem is akarnak fizetni és nem lehet behajtani, évekig elpereskednek, börtönbe senki nem kerül. Érdekes, a közgépnek(a mandi nagy barátja) gondolom mindig másnap ott a píz :D:D:D
csimbumcirkusz az egész

Gera 2013.01.24. 18:04:36

@Boltzmann: Na persze, Izraelbe. Vagy nem. Vagy le se lép, csak a pofádba röhög. Mi hatan összesen úgy 40 millát buktunk egy nagyonmagyar nagyonjobbos építési "vállalkozó" jóvoltából, rajtunk kívül volt még vagy egymilliárd tartozásuk mindenfelé. Mi még azok közé tartoztunk, akikkel egész tisztességes volt, elvégre benne volt a 200+ milliós bukta lehetősége is. Persze elég mókás volt, amikor felhívott minket, hogy ha 2 nap alatt tudunk adni 25 milliót "kölcsön", akkor azzal el tudja intézni, hogy megússzuk a nagy buktát (most nem részletezném). Adtunk, megúsztuk,de azért elég vicces volt. A kölcsönt természetesen nem törlesztette, de ezt nem is reméltük különösebben.

Na mindegy, ez az egész olyan nagyon nem zavarhatta meg a kis életét, elvégre a csődök közepén még beszereztek egy-egy vadiúj Land Cruisert neki meg az öccsének.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.24. 18:22:50

És az állam esetében ki fog ülni?

Mert nálunk az állam a legnagyobb késedelmes kifizető.

Lassan 60 milliárdnyi a kifizetetlen állami ceh, amit az állam hónapokig visszatart.

Aztán az APEH vagy NAV esetében is érdekes lesz, hogy ki fog sittre menni, mert ott is fél évig tartják vissza az ÁFA visszatérítéseket.

2013.01.24. 18:32:16

@Gera:
kérlek írd már le a nagyonjobbos vállalkozó nevét. mert addig ez túró. amíg neveket nem látunk, addig ez annyi mint orbán gyógykezelése a grazi szancsiba. ha itt nem mered, ott az atlatszo.hu, biztos adnak neked teret. de addig, amíg mendemondák állandóan, nem lehet tenni semmit. esetleg kérd meg a mandit, biztos kiállnak melletted, az igazság bajnokai

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.01.24. 20:06:08

Helyes. Nos ismét egy jó fidesz intézkedés. Sajnos jó kevés van belőle, de van, el kell ismerni.

Füstös-Róka Giovinezza 2013.01.24. 20:49:49

@emzéperiksz: Sikerült félreértenie azt, amit mondtam. A bank, csupa nagybetűvel, abban hibás, hogy szelektál, az kaphat pénzt, akinek tulajdonképpen nincs is rá szüksége, mivel kockázatot nem vállal.

Efölött inkább az a gond, hogy a bank, ismét csupa nagybetűvel, kikerülhetetlenül be van építve a rendszerbe, viszi a haszon jó részét, miközben kockázatot nem vállal, de ezt már mondtam. A bank, utoljára is csupa nagybetűvel, vígan osztogatja a bónuszokat még akkor is, amikor a többi szereplő régen éhen döglött.

A dollár (FED) rángatja az összes madzagot, pedig fedezetként csupán egy tucat repülőgép-hordozót tud felmutatni.

A javak összpontosítása zajlik, száz év alatt a kifosztási ráta felment 99% -ra, miközben az elosztási függvény exponenciálisra változott.

Ha összefoglalom egy tőmondatba, akkor az úgy hangozna, hogy Amerika egy tetű, mert a jólétét mással fizetteti meg. Az EU is egy tetű, mert a német-francia központ úgy szippant be mindent, mint egy fekete lyuk.

Pofád befogod és húzd az igát! -ez a meszidzs, MZ/X!

Bell & Sebastian 2013.01.24. 20:51:57

@Füstös-Róka Giovinezza: Engedd meg, hogy legközelebb én válaszoljak, szerencséd cigány, hogy pont ezt akartam mondani.

vabra 2013.01.25. 09:12:54

@Robinzon Kurzor: van egy kényszer, ami abba a nyilatkozatba sűríthető, ami a belügyér minden év végi/év eleji nyilatkozatában elhangzik: "a bm szerveknek nincs lejárt tartozása". ez így is van minden alkalommal, csakhogy nem azért, amiért az átlagpolgár hiszi: vagyis nem azért, mert kifizették, hanem azért, mert a lejárt tartozásokra minden év végén új határidőt állapítanak meg a beszállítóval közösen, mondván, hogy vagy belemegy ebbe, és akkor a januárban utalt költségvetési pénzből kifizetik az előző évi tartozásokat, vagy nem megy bele, de akkor meg mindenféle eljárási hercehurca miatt még később látja a pénzét. persze, hogy belemegy, és így tényleg nincs lejárt tartozás. ez így megy minden évben...

emzéperiksz 2013.01.25. 11:04:35

@Füstös-Róka Giovinezza: Ennek semmi köze a ki nem fizetett számlákhoz. Nem tudom, minek mindenbe belekeverni a bankokat, amelyek egyébként vállalnak kockázatot, csak igyekeznek menedzselni. A bankoknak sem fizet ám minden adósuk határidőre és 100 százalékig.

Füstös-Róka Giovinezza 2013.01.25. 12:28:38

@emzéperiksz: Sajnos van köze, ugyanis ha minden céget megkopasztanak év végén (és alacsony a forgási sebesség), marad a rulírozó -hitel, amiből lehet ügyintézkedni. Azt meg a bank adja.

Az a helyzet, hogy az elérhető termelőteke -eredmény jóval kisebb (nálunk), mint a spekulációs tőkéé, a határeset a 8% -os eredmény, ami alatt már nem szabad(na) működni.

A bankok mocsadékok, ugyanis az állam eddig mindig pótolta a veszteségeiket (konszolidáció), ugyanakkor a devizahitel -trükköt csak eljátszották, aminek a lényege, hogy csak az elszámolás (papíron) megy devizában, ámde Magyarországon, ahol a forint a törvényes fizetőeszköz. Miért nem például szürkemarha-tülökben számolnak el, ha már egyszer ide ette őket a franciabaj, és nem értenek a forinthoz?

És mire tartjuk a bankfelügyeletet vagy a jegybankot, ha a sok sábeszgój szó nélkül nézte végig ezt a rablást:

Nem kell itt mosdatni a csibész Rothschildokat és alvezéreiket, mert megérik a pénzünket!

Bell & Sebastian 2013.01.25. 12:30:17

termelőtőke (ü.: Giovinezza!)

emzéperiksz 2013.01.27. 21:37:34

@Füstös-Róka Giovinezza: Jó, akkor te gondold így, hülyének lenned állampolgári jog. A bankok nem kopasztják meg a cégeket, az az állam, ami megkopasztja őket - csaxólok. A bankok maximum a szolgáltatásaik költségét fizettetik meg, de ezt az általad oly nagyra tartott termelőszektor is ki szokta számlázni, amikor lefesti a falat. (Vagyis izé, az nem mindig szokta kiszámlázni, inkább svarcban csinálja.)

Emellett idehaza a veszteséges bankokat itt sosem tőkésítette fel az állam, a külföldi anyacégük pótolta a veszteségüket, a devizahitel-trükk meg, amit itt mantraként ismételgettek, nem létezik. Amikor 10-12 százalékos kamatot fizettek a betétekre, akkor szerinted forinthitelt adtak 5-6 százalékos kamattal? Ébredj már fel, és nézz már utána valami rendes közgazdasági könyvben is dolgoknak!

Vagy az is elég, ha alapítasz végre egy céget, és megnézed, hogy miért nem tud nyereséges lenni. Kíváncsi vagyok, mi viszi majd el nálad a hasznot: a bankszámla-vezetés költsége vagy pedig a sok adó, járulék, hivatalos engedély, esetleg korrupciós boríték stb.

Arról meg, hogy egy vállalkozó tisztességes-e, és fizet-e a beszállítónak, kurvára nem a bank tehet, hanem a vállalkozó maga, vagy pedig a politikusok, akik - talán nem véletlenül - olyan fos törvényeket hoztak, amelyek alapján mindezt büntetlenül meg lehet tenni. Büntetlenül lehet késni a számlákkal, a hiteltörlesztéssel, a fizetések átutalásával stb.
süti beállítások módosítása