Senki nem ért semmit
2012. december 21. írta: bakó.bea

Senki nem ért semmit

nemkelltöbbpénz_meretben.jpg

... a kormány a diákokat, a diákok a kormányt, satöbbi. Én egyikőjüket se értem. Leginkább azt nem, hogy mi köze a felsőoktatás ingyenességének vagy fizetősségének a minőségéhez. A legnagyobb baj ugyanis jelenleg a felsőoktatással az, hogy nagyon rossz. Az már csak hab a tortán, hogy még egyre többeknek fizetni is kell érte. A felsőoktatás nem olyan szolgáltatás, amitől csak akkor várhatunk minőséget, ha fizetünk érte. A magasan képzett értelmiségiek jelenléte és újratermelődése a társadalomban közérdek, ezért az államnak igenis kötelessége – legalább részben – finanszírozni a felsőoktatást; aminek a legnagyobb problémája, hogy a szakmai, tudományos szempontok háttérbe szorításával egyre inkább eluralkodik a piaci szemlélet.

Elsősorban ugyanis nem a keretszámokat, de még csak nem is a pontszámokat kellene eltörölni, hanem a felvételi pontrendszert. Itt kezdődne a felsőoktatás sokat emlegetett átfogó reformja. Vissza kellene térni a jó öreg felvételihez, nem csak a művész és pedagógus szakokon, hanem mindenhol. Anno a pontrendszert állítólag azért vezették be, hogy levegyék a diákok válláról az érettségi mellett plusz terhet jelentő felvételit, egységesen mérjék a teljesítményüket, a felvételin ne lehessen beprotkózni öcsibácsi-sógorkomát, és hasonlók. Lehet, hogy ez némelyeknek még mindig meglepetést okoz, de a felsőoktatás bizony nem egységes. Minden szakon más-más, pontokkal és érettségi tantárgyakkal ki nem fejezhető kompetenciák szükségesek, amik alapján igenis az egyetemeknek kellene kiválogatniuk, hogy kik alkalmasak az adott szakra és kik nem. Aki nagyon akarja, valószínűleg most is benyomja öcsibácsi-sógorkomát, és amúgy is még mindig jobb, ha bekerül évente néhány protkós, de bekerülnek a tehetségesek is, mint az, ami most van: egy-két ponttal tömegesen csúszhatnak le tehetséges, de szegény diákok az államilag támogatott helyekről, akik számára a költségtérítéses képzés egyáltalán szóba se jöhet, mint alternatíva. Az, hogy egy felvételi terhet jelent az érettségi mellett, nem indok: aki egyetemre akar járni, jobb, ha időben hozzászokik ahhoz, hogy vizsgaidőszakban majd jóval többet kell egy-másfél hónap alatt teljesítenie, mint egy érettségi és egy felvételi.

Érdekes, hogy mindezen evidenciák évek óta meg se fordulnak a politikusok fejében. Ha a felsőoktatáshoz hozzá kell nyúlni, akkor mindig csak pénzben gondolkodnak: hány állami és hány költségtérítéses hely van, és ezekre mennyi legyen a ponthatár? Az egyetemet azért kell komolyan venni, „mert ha valaki belép egy hitelkonstrukcióba, azt valamikor törleszteni kell, és ha valaki nem végzi el az iskolát, abból hátránya származik.”mondta Balog Zoltán, nemrégiben, mikor éppen úgy volt, hogy megvédik a keretszámokat. A kormány hozzáállását mindenesetre remekül tükrözi ez a mondat. Tényleg ezért kell komolyan venni az egyetemet? Nem inkább azért, mert az embert esetleg érdekli, amit tanul, van hivatástudata, vagy – anyagias megközelítésben – egyszerűen csak diplomásként jól akar keresni? Nehogy már azért legyünk kénytelenek komolyan venni az egyetemet, mert egy hitel lóg a fejünk fölött!

Mindemellett el kell ismerni, hogy nyilvánvalóan lehet, sőt érdemes is anyagi eszközökkel ösztönözni a hallgatókat, de nem ez kellene, hogy az elsődleges szempont legyen, főleg nem a felvételinél. Hogy az ösztöndíj valójában kiket ösztönöz, nem tudom. Talán a műegyetemistákat. Humán szakokon viszont általában négyes-ötös átlagra is olyan minimális, zsebpénz-jellegű ösztöndíjat adnak, amire vállvonogatva azt mondja az egyszeri hallgató: ha kapok, jó, ha nem, úgyis jó, nem ez a pár forint fog arra motiválni, hogy még többet üljek a könyvtárban.

Létezik ennél sokkal jobb intézmény az ösztönzésre, amit pedig csak nagyon szűk körben alkalmaznak: az átsorolás. Az egyetemeken minden félév végén a leggyengébben teljesítő, addig ingyen tanuló hallgatókat átsorolják költségtérítéses képzésre, a helyükre pedig a legeredményesebb költségtérítéses hallgatók kerülhetnek, akik a továbbiakban államilag finanszírozott képzésben folytathatják a tanulmányaikat. Mindez csak a diákoknak egy nagyon kis részét érinti, holott érdemes lenne szélesíteni az átsorolással érintettek körét. Jelenleg azokat az államilag támogatott képzésben tanuló diákokat sorolják át költségtérítésesre, akik a tantervben előírt kreditmennyiség felét sem szerzik meg! Magyarul tényleg nagyon hülyének és/vagy lustának kell lenni ahhoz, hogy valakit költségtérítéses képzésre átsoroljanak. Ezt a határt szigorúbban is meg lehetne húzni, mondjuk a kreditmennyiség kétharmadában; esetleg kiegészítve azzal, hogy az átsoroltak helyére nem kerülnének költségtérítésesek, hanem annyival több költségtérítéses hallgató lenne és kész. Így többen kapnának esélyt az ingyenes tanulásra, viszont akikről kiderül, hogy a szakra alkalmatlanok, azoknak az adott tanévtől kezdve fizetniük kéne.

Teljesen érthető törekvés, hogy a felsőoktatásban ne fizessen mindent az állam, de ezt nem a kormány által önkényesen haszontalanként, vagy önfenntartásra képesként definiált teljes szakok fizetőssé tételével kellene elérni, hanem az egyes, alkalmatlanságukat már bizonyított hallgatókkal szemben kellene érvényesíteni, szaktól függetlenül. Ehhez kapcsolódóan szeretném megnyugtatni azokat a büszke adófizetőket, akik nehezményezik, hogy mások tíz éveket lébecolnak az egyetemen az ő adóforintjaikból: legfeljebb hat évet lébecolhatnak. Az orvostanhallgatók hetet. Utána átkerülnek költségtérítésesre, és még az is előfordulhat, hogy a félévi többszázezres tandíj mellett egyből rendkívül szorgalmasak lesznek. Ha egyszer elvégzem az egyetemet, és én is teljes értékű és büszke adófizető leszek, akkor nem bánnám, ha az adóforintjaimból minél több, de rendes felvételin bekerült fiatal kaphatna esélyt az ingyenes felsőoktatásra: ha kiderül, hogy mégis trógerkodnak, akkor onnantól fizessenek. De ha elég tehetségesek voltak a bekerüléshez, akkor legalább az esélyük legyen meg az ingyenes diplomaszerzésre.

A haszontalan szakokról pedig csak annyit: jelen állás szerint jövőre többen mehetnek ingyen mondjuk filozófia szakos bölcsésznek, mint jogásznak, ahol ugye az állami támogatás teljesen megszűnt. Roppantul örülök, hogy a miniszterelnök ennyire hasznosnak tartja például a saját jogi diplomáját.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr614974882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maskep 2012.12.21. 11:40:27

"... a kormány a diákokat, a diákok a kormányt, satöbbi. Én egyikőjüket se értem. Leginkább azt nem, hogy mi köze a felsőoktatás ingyenességének vagy fizetősségének a minőségéhez."

Én meg azt nem értem, hogy mi köze a diákok követelésének az ingyenességhez? Erről manapság a kormány beszél, míg a diákok átfogó felsőoktatási reformot követelnek. Olyasmiket is, amikről írtál, és lehet rajta vitatkozni:

"1. Követeljük a köz- és felsőoktatás átfogó reformját!
2. A keretszámokat állítsák vissza legalább a 2011-es szintre!
3. Állítsák le a forráskivonást, kompenzálják az elvonásokat!
4. Töröljék el a hallgatói szerződést!
5. Ne korlátozzák az egyetemi autonómiát!
6. Az átfogó reformnak biztosítania kell, hogy a hátrányos helyzetű családokból is legyen esély bejutni a felsőoktatásba."

www.stop.hu/belfold/a-hallgatoi-halozat-6-pontja-ezt-kellett-volna-felolvasni-a-magyar-radioban/1108484/

Tényleg, senki nem ért semmit, mindenki a magáét mantrázza, és nem egymásra reagálnak, hanem a saját előítéleteikre...

Zb74 2012.12.21. 12:05:25

@maskep: Megsúgom, a 2. pontban szereplő "keretszám" szó az ingyenes felsőoktatási férőhelyekre vonatkozik. Úgyhogy a diákok követelésének nagyon is van köze az ingyenességhez. Más kérdés, hogy az össz-keretszám csökkentése nem feltétlenül volt indokolatlan, hiszen a felnőttkorba belépő generációk létszáma folyamatosan csökken (1995-ben például, amikor a jövőre érettségizők zöme született, 112 ezer gyerek látta meg a napvilágot - ami jóval kevesebb, mint pl. az 1975-ös 194 ezer). Az viszont tényleg elfogadhatatlan, hogy 16 szakon nullára csökkentették a keretszámot - vagyis ezeken a szakokon teljes tandíjfizetési kötelezettség lesz. Ami viszont szöges ellentétben áll a mostani kormánypárt korábbi tandíjellenes retorikájával.

maskep 2012.12.21. 12:15:26

@Zb74: "Megsúgom, a 2. pontban szereplő "keretszám" szó az ingyenes felsőoktatási férőhelyekre vonatkozik."

Megsúgom, hogy a 2. pontban szereplő keretszám, jelen esetben elsősorban a - legalább egy-két hónapra való - kiszámíthatóságra vonatkozik...

Marschieren gehen mit Maschinengewehr 2012.12.21. 12:30:36

persze, hogy nem ért senki semmit

hiszen az egész felhorgadás valójában csak politikailag volt motivált, szoclibsi aknamunka és bujtogatás éltette

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.12.21. 12:39:50

Én azt nem értem, hogy miért várja bárki is, hogy a felsőoktatás magasan jobb legyen, mint amilyen az ország általában. Egy kicsit azért legyen jobb, de sokkal többet várni teljesen irreális.

Kandeláber 2012.12.21. 12:48:15

Egyetértek. Simán vissza kéne hozni a felvételit, írásbelit és szóbelit.
Így mondjuk egy leendő bölcsészről vagy jogászról megállapítható lenne, hogy tud-e helyesen írni, képes-e artikuláltan beszélni.

Pizsamás Forradalmár 2012.12.21. 12:49:43

@Holger Hartland:

Mert akkor kiemelhetné az országot a süppedésből.

Zb74 2012.12.21. 13:18:45

@maskep: A felsőoktatási keretszám per definitionem azt jelenti, hogy mennyi hallgatót vehetnek föl az intézmények az állam által finanszírozott - a diákok szempontjából tehát ingyenes - képzésekre. Mit nem értesz ezen?

maskep 2012.12.21. 13:32:59

@Holger Hartland: Finnországban így csinálták. De még a bálványozott Kelet sikerállamai, Szingapúr, Dél-Korea meg a többiek is. Ez utóbbiban a népesség nagy része három generáción át gyakorlatilag napi egy tál rizsen élt, hogy a jobboldali diktatúra az oktatás (és a technológia) fejlesztésébe öljön minden forrást.

Orbán is valami ilyesmit hirdetett, és kapott utólagos felhatalmazást: Oké, kemény rend, önkény, megszorítás (na, az nem!:)), de leássuk, merre haladunk!

És lám, most már látjuk: A jövőkép jelenleg az, hogy húsz-negyven éven keresztül akarja Orbán a rezsimjét megvédeni a külföldi józan befolyástól, meg persze az itthoni ellenzékétől.

Így, persze, irreális...

maskep 2012.12.21. 13:34:44

@Zb74: A 2011-es keretszám visszaállítása per definitionem azt jelenti, hogy a felvételi előtt két hónappal ne változzanak össze-vissza azok a feltételek, amikre a felvételizni akarók készültek. Mit nem értesz ezen?

makronom 2012.12.21. 13:35:27

Jó cikk, de azért egy valami még nem ártana: közoktatásban is átfogó reform, mert hiába a felvételi, ha a középiskola után hatalmas ugrás az egyetemi anyag (a legtöbb helyen)...

Virág et. 2012.12.21. 13:45:51

@Marschieren gehen mit Maschinengewehr: A 95-ös és a 08-as felhorgadás kinek az aknamunkája volt akkor a gondolatmenetedet folytatva? Vagy ilyen messzire már nem ér vissza az emlékezet, mi?

Egyébként meg nem azért fizet az állam több bölcsészt és kevesebb jogászt pl., mert bölcsészre nagyobb szükség van, mint jogászra, hanem mert tudják, hogy a jogász-közgazdász szakok sikerszakok, ezeket úgyis megtöltik, akármi is lesz. Ráadásul a jognál a röghöz kötés is értelmetlen, mivel a magyar jogi végzettséggel külön tanulmányok nélkül lehetetlen külföldön a szakmában dolgozni. Ellentétben az összes műszaki szakkal, az orvosival és még sok mással. Ez is csak a pénzről szól.

Nekem csak az az egy bajom vele, hogy akkor kérnék szépen egy jelentős adócsökkentést is ezek mellé és nem olyan kamut, mint az SZJA-játék volt, hanem valódit. Mondjuk legyen 8% az ÁFA, mint Svájcban. Aztán játszhatunk Amerikát fizetési oktatással meg miegymással.

alfax 2012.12.21. 13:47:40

@maskep: akkor azért tüntetnek, mert átfogó reformokat akarnak, azaz, hogy ne változzon semmi két hónappal a felvételi előtt. azaz azért tüntetnek, hogy ne változzon semi?

szerintem is beszélni kellene, főleg, amikor végre (nem úgy mint sok más esetben) a kormány hajlandónak tűnik a változtatásokra...

naiszen · https://www.rebelmouse.com/holczermarton/ 2012.12.21. 14:38:02

@maskep: Tiszteletem mind a tegnapi, mind a mai hozzászólásaidért. Nekem nem is kell írnom semmit - igaz, ennyit nem is akarok. :)
Most is a többség mondja a magáét, ötletszerűen fejben megoldja a felsőoktatás problémáit (mint Orbán), valójában meg sem akarja érteni a másikat (azokat sem, akik amúgy meg tudják fogalmazni a magáét), közben pedig mindenkit lehülyéz, szolidaritást nem vállal senkivel, semmivel. Élvezettel egymásba rúgunk, és csodálkozunk, hogy mellettük sem áll ki senki a munkahelyünkön és másutt. Aztán nem értjük, hogy minden csak rosszabb lesz.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2012.12.21. 14:46:16

@Holger Hartland: nos, nem egy ország példája bizonyítja, hogy az oktatás minőségénél kezdődik a kitörés, fejlődés, így a felsőoktatás normális esetben per definitionem jobb kell hogy legyen az országos átlagnál - történelmileg amúgy ez többnyire így is volt Mo-n, volt is húzóhatása, most éppen visszahülyítené a bolseviktátor a pázmány előtti idők szintjére, ahol labanczok akarták anno utoljára a félbalkáni gyarmatot félbalkáni képzési rendszerrel harmonizálni - most a félhülye félázsiai tenné meg önszorgalomból. minek múzeum, kultúra, egyetem, a szotyiköpködő mucsai ingerszintje máshol van

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.12.21. 14:49:40

@maskep: A magyar GDP kétharmada sincs a finnekének, miközben ők nagyjából feleannyian vannak. A magyar lakosság nem lesz hajlandó napi egy tál rizsen élni. Kénytelen, az még lehet. Persze, hogy több pénzt az oktatásnak, és nem csak a felsőnek, Orbán pedig tényleg lemondhatna már végre, Hofmannal, Matolcsyval és másokkal együtt, de csodákat ne várjon senki.

Civitas Fidelissima 2012.12.21. 14:53:01

Az, hogy egyes büfészakok (turizmus-vendéglátás, kommunikáció, andragógia) nem lesznek ingyenesek, támogatható. Persze annak a pár százaléknak, aki komolyan vette, ez nem örömhír. Csak az a baj, most majd mindenki bölcsésznek áll, akinek a mérnöki pálya eddig sem jött be.

tommybravo 2012.12.21. 14:53:33

Végre valaki írt egy értelmes cikket a mandinerre! Manapság nem számítok ilyesmire, be kell valljam.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.12.21. 14:55:34

@Herr SturmLikudnik: A magyar felső- és egyéb oktatás ugyanabból az állami költségvetésből kapja az eszközeit, mint a magyar egészségügy, a magyar rendőrség, stb. Ha maga lesz a miniszterelnök, és egy nagyobb (mondjuk a jelenleginél ötször nagyobb) összeget akar a felsőoktatáshoz vágni, szerintem a magyar felsőoktatás boldogan áll majd elébe. Nem fogom a dologról se magát, se a magyar felsőoktatást lebeszélni. Már csak hatalomra kell kerülnie. Akár Pizsamás Forradalmárral és maskep-pel koalícióban. Hajrá! :)

gyalog.galopp 2012.12.21. 15:25:31

A káosz mögött egy félelmetes felismerés kezd kibontakozni.
Egy bérmunkára, alapanyag termelésre beállított gazdaság nem igényel kiművelt fejeket.
A biorobotnak nem kell okosnak lenni, a technológiát már kitalálták mások, máshol, neki csak be kell tanulnia.

A legfelső vezetőkről nem kell ennek az országnak gondoskodnia, azokat majd küldik a tulajdonosok.
Elég annyi egyetem, főiskola, ahol néhány projektet olcsó pénzé elvégez néhány okostojás, a nagyok felügyelete mellett. Ezt csináltatják Ázsiával is.

Magyarországon iparágak mennek csődbe, velük együtt természetesen a szakember igény is.
Az már külön perverzió, hogy az a baloldal izgul a diákokért, amelyik eladta alóluk a kibontakozás lehetőségét.
Mert mégegyszer, alapanyag termelés, bérmunka, nem igényel tudást.

Kandeláber 2012.12.21. 15:34:41

@gyalog.galopp: No igen erről szemérmesen hallgatni szoktak hogy összeszerelőüzem-országban a gépsor mellé nem kellenek kiművelt emberfők.
Csöbörből vödörbe kerültünk: a Szovjetúnió nem hivatalos tagállamából a nem nevesített Világállam perifériáján lévő országocskává avanzsáltunk.

Marschieren gehen mit Maschinengewehr 2012.12.21. 15:53:42

@Virág et.:
ha a 2007-es eü "reformmal" nem akarták volna szétlopni az ország utolsó nagy vagyonegységét (infrastruktúra és biztosítás)
és nem tapasztalták volna meg az emberek az egy év során a csendes népirtást,
2008-ban nem lett volna népszavazás.

azért (is) fizet az állam több bölcsészhelyet, mint jogászt, mert bölcsész végzettséget több munkakör/foglalkozás kíván, mint jogit.

jövőre a szuperbruttó teljes eltűnésével jelentőset változik az szja.

aszekelyek 2012.12.21. 15:58:33

@Herr SturmLikudnik: ezen a szinten meg úgy látom, csak ön van. Másoknak ha tévednek is, emberibb szavai vannak.

Marschieren gehen mit Maschinengewehr 2012.12.21. 15:59:26

@gyalog.galopp:

majd ha lesz elég pénzünk hogy saját magunk szuperlézert és hasonlókat építsünk, ha lesznek ritkaföldfém-bányáink és olajkútjaink, hogy élvonalbeli anyagkutatásokat folytassunk, új vegyipari eljárásokat fejlesszünk, majd lesz értelme diplomások tömegeit képezni - de akkor sem jogászokat és közgazdászokat

Marschieren gehen mit Maschinengewehr 2012.12.21. 16:00:47

@Herr SturmLikudnik: @gyalog.galopp:

a jobb és a több két külön dolog - alkalmasint még ellentétesek is

aszekelyek 2012.12.21. 16:09:00

@Kandeláber: ebből a státuszból pedig eszük ágában nincs valaha minket kiereszteni. Sőt. Már azt is sokallják , főleg a béreket. meg kéne azért kutatni azt, hogy ezek a derék ifjak, akik a hallgatói szerződés ellen kornyikálnak, milyen jövőképet szánnak, képzelnek el Magyarországnak és benne milyen felelősséget látnak magukénak. lehetne komoly dolgokról is beszélni. Mindenki ismeri a tényeket. kinek az érdeke, hogy ne legyen hallgatói szerződés, röghöz kötés. nem MAgyarország on élő és azért a felelősséget, az anygit is vállalók érdeke. Erkölcsi alapon mit tudnak ez ellen felhozni.? Haszonl ebből csak egyéni származik. A csoport meg állja a cehhet. éppen ennek a megváltoztatására kapta orbán kormánya a felhatalmazást. Ha valaki esetleg elfeledte volna. Elég ennek alátámasztására csak azt látni, hogy kik támogatják annak eltörlését. Akik azt tették az országgal, amit fent leírtam. nem, ebből nem kérünk. Ha a státuszunk az összeszerelő ország, akkor azokkal már ne képeztessenek maguknak szakembereket is. Éppen eleget szedtek el már eddig i s. nekik az q euro ráfordításba telt. Míg a magyaroknak igen sokba. Az nem vezet minket ki semmiféle problémánkból , ha nincs hallgatói szerződés és röghöz kötés. Mennyi jogászra és közgazdászra is van évente égető szükség , hogy egyről a kettőre jusson ez az ország ? Van viszont szükség reál tárgyakat oktató tanárra , műszaki értelmiségre....Itthon.

aszekelyek 2012.12.21. 16:10:36

@Marschieren gehen mit Maschinengewehr: valamennyi képzését, elég sokat, meg is követel tőlünk az úncsi. Nyilván tudják , mennyi kell nekik , tőlünk.

Kandeláber 2012.12.21. 16:19:02

Az országot csaknem 22 éve irányító komprádor-burzsoázia, amely előszeretettel nevezi magát politikai elitnek, tökéletes partnere volt a globalista vezetésnek akár EU, akár IMF- Világbank szinten.
Azzal, hogy Orbán némileg megszegte az íratlan megállapodást, és nagyobb mozgásteret kiharcolva a kormányának némileg önjáróvá vált, valóban közellenséggé tette magát.
Persze ezek a tétova és bizonytalan kísérletek is azonnali megtorlást vontak maguk után a gazdák részéről, és nem csak gazdaságilag.
Kíváncsi vagyok a végkifejletre.

tommybravo 2012.12.21. 16:25:14

@aszekelyek: "Ha a státuszunk az összeszerelő ország, akkor azokkal már ne képeztessenek maguknak szakembereket is."
Tehát nyugodjunk bele, és legyünk büszkék, hogy Peking-Alsó vagyunk?

"Mennyi jogászra és közgazdászra is van évente égető szükség , hogy egyről a kettőre jusson ez az ország ?"
A jogászokat és a közgazdászokat veheted semmibe, de rájuk is szükség van. Honnan lehet tudni, hogy szükség van rájuk? A munkanélküliségi adatokból: szakmunkások között sokkal több munkanélkülit találsz, mint a diplomások között.

Senki nem azért tanul, hogy "az ország" jusson egyről a kettőre, hanem azért, hogy olyan munkája legyen, amit örömmel végezhet, ami érdekli, amiből el tudja tartani magát és családját. Ha ez neki a közgazdász szak vagy a jogász pálya, akkor igazán nem értem, mi a baj a választásával. Mondom, az ilyen végzettségűek keresettek a piacon, így nem munkanélkülieket képez a felsőoktatás.

gyalog.galopp 2012.12.21. 16:58:15

@tommybravo:
Neked teljesen igazad van, mint családfőnek.
Ha a családod egy szülőpár meg egy gyerek, viszonylag egyszerű dolgod van, ha több gyerek, akkor már bonyolódik a helyzet, ha meg az anyósok , apósok is belepofáznak, na meg a rokonok, ismerősök, ajjaj.

De egy rendkívül vegyes összetételű adófizetők által eltartott kormánytól, ugye nem várod el, hogy úgy gondolkozzon, mint egy egy gyermekes szülőpár?

Omár mollah 2012.12.21. 17:16:07

@gyalog.galopp: Az összeszerelőüzem-koncepcióval az a fő probléma, hogy nem igazán látom a földből kinövő gyárak rengetegét, ahol aztán a jogászi és közgazdászi ambíciókból kiábrándult fiatalok tömegesen jelentkezhetnének gombot nyomogatni.

gyalog.galopp 2012.12.21. 17:53:16

@Pigsy:
Akkor mond el, mit látsz?

maskep 2012.12.21. 18:40:28

@Holger Hartland: A csodavárás ügyében egyetértek. De szerintem legbelül senkinek sem a pillanatnyi állapottal, vagy a lehetőségek szűkével van baja, hanem a tendenciával. Hogy honnan-hová haladunk. Mondhatni, a Viktor-vektorral...

maskep 2012.12.21. 18:43:02

@Holger Hartland: Abban meg persze maximálisan egyetértek, hogy a magyar lakosság nem lesz hajlandó semmiért se napi egy tál rizsen élni. Ez Orbán másik (sokadik) Nagy Tévedése: A félázsiai népség, amelyik csak erőből ért, de abból nagyon!...

Marschieren gehen mit Maschinengewehr 2012.12.21. 18:58:07

@Pigsy:

elég korlátolt dolog szakmunka kapcsán csak nagyüzemekben gondolkodni

cutcopy 2012.12.21. 21:08:38

"Senki nem ért semmit"

Márpedig az igazán nagy dolog csak az, amiről senki sem tud semmit..

2012.12.21. 22:28:40

@Kandeláber:

Simán vissza kéne hozni a felvételit, írásbelit és szóbelit.

némá, egyetértek veled valamiben! ja, meg persze BB-val.

kivéve azzal, hogy a diákok ne értenék a kormányt. a kormány érthető: egy bűnbanda orbán simicska vezetésével - és itt jön az, hogy ellenük lassan az ördöggel is össze kell fogni - teljesen világos mit csinálnak két éve: ellopnak, tönkretesznek mindent. ennyi

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.12.22. 02:43:51

@Marschieren gehen mit Maschinengewehr: a kicsi üzemek se nőnek ki tömegével a (magyar) földből...
Olaszországban a partnercégem képtelen olasz, képzett szakmunkást találni, aki hajlandó is dolgozni. Van valami abban az orbáni gondolatban, hogy gyakorlati szakképzésre van szükség, csak a forradalmi hevületben már megint átesett a ló túloldalára - azért néhány szakállasbácsit is illene képezni a köz pénzén.
Sebaj, a remény örökké él, mint Lenin - néhány romkocsmai beszélgetés ifjú fidesznyikekkel bármikor nemzetgazdasági kihatású, azonnali fordulatot eredményezhet...

kerekes pereces 2012.12.22. 03:30:50

Az összeszerelő-üzem koncepció ott bukik el, hogy nemzetgazdasági szinten relatíve kevés ilyen hely kell, nagyon sok betöltetlen állás felsőfokú végzettséget kíván, és ez van többségben. Kigyűjtöttem a KSH adatokat:
sites.google.com/site/felsooktatastenytar/munkaeropiac/ueres-allashelyek-megoszlasa-kepzettsegek-szerint

Itt meg lehet nézni, de az eredeti adatsor is megtekinthető itt: www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qli044a.html

Szóval baromira kell még a diplomás ember.

gyalog.galopp 2012.12.22. 06:06:55

Ha a KSH eredeti adatait nézzük, abból sem derül ki, hogy jelenleg hány villamosmérnökre, kommunikáció szakemberre, orvosra, takarítónőre, hegesztőre van szükség.

Nem mellesleg a betöltetlen felsőfokú végzettségű helyek több mint a felét a költségvetés hiányolja, a versenyszféra csak a harmadát igényli.
Hmm?

Arról is lehetne beszélgetni, hogy az összeszerelő üzemek mért , és mire keresnek felsőfokú végzettségűeket.
Egy egészséges gazdaság a nagy üzemek köré épült kisüzemek rendszeréből áll, amelyik nem ilyen azzal baj van.

kerekes pereces 2012.12.22. 06:58:25

@gyalog.galopp: "Nem mellesleg a betöltetlen felsőfokú végzettségű helyek több mint a felét a költségvetés hiányolja"
Bizony. Főként az orvosok és a tanárok ilyenek, ott a betöltetlen felsőoktatási állások aránya hatalmas, közel 75%.

Amúgy konkrét számok a KSH évközi adataiban találhatók meg.
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qli027a.html

Ez azonban nem részletezi a végzettségek szerint az üres álláshelyeket.
Viszont például látható benne, hogy oktatásban pl. 3 076 betöltetlen állás van, az egészségügyben pedig 5 329.

Amúgy a költségvetési szám és a versenyszférás szám is megtalálható itt.
Az összes betöltetlen állás: 26 772
Ebből költségvetési: 11 979
Versenyszféra: 13 784

Az eltérés ott található, hogy a költségvetésiben nem szerepelnek a fegyveres szervek, ez az eltérés 1 009 fő.

A tavalyi és idei évet megnézve látható, hogy körülbelül 27ezer betöltetlen állás van (az utolsó 4 negyedév adatának átlaga körülbelül ennyi).

Ha a KSH másik statisztikájának is hiszünk nagyságrendekben, akkor jelen pillanatban 27.000*0,43 = 11610 üres betöltetlen felsőoktatási végzettséget igénylő álláshely van.

Diplomával rendelkező munkanélküliekről ez a statisztika segíthet eligazodni: www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qlf012.html
Ebben látszik, hogy diplomás munkanélküli 48,2ezer van. (ez amúgy szépen ki is adja a 4%-os munkanélküliséget: 1970 óta kb. 1.3 millió diplomás végzett, és 48,2 ezer az, aki munkanélküli, ez kb. 4%)

Azaz valóban sok olyan munkanélküli van, akinek van diplomája, de nincs számára munkahely, kb. 37ezer.

Azonban ha megnézzük azt, hogy hány szakképzetlen betöltetlen állás van (27.000*0,23 = 6210, ha becslünk a két statisztika alapján), majd azt, hogy hány szakképzetlen (legfeljebb általános iskolát végzett) munkanélküli van (kb. 131 ezer), az egy sokkal riasztóbb szám: 125ezer szakképzetlen ember számára nincs is munkahely.
Az igaz, hogy rengeteg olyan gyárnak kellene idejönnie, ami nem igényel mást, csak betanított munkát, de ebből még nem következik, hogy kevesebb felsőoktatás kéne.

A minimálbér nominálisan 2013 és 2011 között 26%-kal nőtt, ez az intézkedés pont nem illik bele abba a foglalkoztatáspolitikába, amiről beszélünk: a sok képzettséget nem igénylő bérmunkásokat foglalkoztató üzemek.

Hiszen ekkora mértékű minimálbér-emelés esetén azokat éri meg tovább foglalkoztatni vagy olyan új munkahelyet teremteni, ahol a munkás relatíve nagyobb hozzáadott értéket termel, viszont ez korrelál a végzettséggel, nem segíti a szakképzetlenek elhelyezkedését.

Robinzon Kurzor 2012.12.22. 08:01:15

"Én egyikőjüket se értem. Leginkább azt nem, hogy mi köze a felsőoktatás ingyenességének vagy fizetősségének a minőségéhez."

Akkor kérdezz, butus, és ne posztot írj arról, amit nem értesz!

gyalog.galopp 2012.12.22. 09:07:36

@kerekes pereces:
ok.
Azt gondolom, hogy az alapkérdés nem az, hogy jobb-e diplomával , mint diploma nélkül. Persze , hogy jobb.

De, pl. a diplomás unokahugom biztosan nem szerepel a diplomás munkanélküliek között, mert van munkahelye, dajka egy ovodában. A diplomájának megfelelő munkakörben, Bp aglomerizációs körzetében nem akadt munkahely.

Tehát, kb 11 ezer diplomás munkahelyre van kb 50 ezer diplomás munkanélküli. Én 50 ezerre becsülöm az évente kibocsátott első diplomák számát, ezek közül orvosok, műszakiak eséllyel indulhatnak, de többi " tovább tanul", vagy megy, vagy nem a végzettségének megfelelő munkakört tölt be.

kerekes pereces 2012.12.22. 09:21:26

"Én 50 ezerre becsülöm az évente kibocsátott első diplomák számát"
Ennyi biztosan nincs, mivel évente körülbelül 50-53e diplomát adunk ki összesen, mesterszakokkal együtt.
Lásd: www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_wdsi001b.html

A mesterszakos felvettek száma így alakult az elmúlt években:
http://www.felvi.hu/felveteli/ponthatarok_rangsorok/elmult_evek/!ElmultEvek/elmult_evek.php?stat=2

Két évvel ezelőtt mesterképzésre 16E hallgatót vettek fel, viszont idén (amikor ők már diplomázhattak mesterszakon) összesen 53ezer diplomát szereztek az országban. És ebben mindenféle második diploma is benne van, nem csak a mester (pl. második alapszak is).
Bőven nincs 50E az elsőszakos diplomázók száma egy évben.

Amúgy az eredeti kommented: "Egy egészséges gazdaság a nagy üzemek köré épült kisüzemek rendszeréből áll"
Egy egészséges gazdaságban nem üzemek játsszák a meghatározó szerepet, hanem a szolgáltatások. Az üzemi termelés relatíve keveset számít.

Kandeláber 2012.12.22. 09:23:03

@Belpo: Van ilyen, még ha ritka is, mint az éjszakai járat.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.12.22. 10:42:09

@kerekes pereces: a kínai termelés/hazai (európai) szolgáltatás modell bukni látszik, bár 10 évvel ezelőtt gyönyörű, új világnak látszott: a kis rizszabálók keccsölnek, az emelkedett szellemű fehér emberek meg kereskednek, pénzügyitanácsadnak, marketingelnek, hálózatépítenek, portfóliókezelnek, etc.
Ismétlem: Orbán elvtársnak van némi igaza, bár ezt a spanyolviaszkot se ő találta fel, nyilván.

gyalog.galopp 2012.12.22. 11:36:28

@kerekes pereces:
"Egy egészséges gazdaságban nem üzemek játsszák a meghatározó szerepet, hanem a szolgáltatások. Az üzemi termelés relatíve keveset számít."

Igen, azokban a gazdaságokban, amelyek a tényleges tarmelésüket kihelyezhették más országokba. Azokban a gazdaságokban amelyek megengedhetik maguknak, hogy csak a technológia fejlesztés, luxus ipar, kereskedelmi, pénzügyi igazgatás marad náluk.
A világ egészéhez képest ilyen ország kevés van, a többi országban csak a termelésből tudod megvásárolni a szolgáltatást.
Ha nincs pénzem kifizetni a webmestert, magam bütykölöm, ha nincs pénzem, nem tudom igénybe venni a pénzügyi befektetési tanácsadást, stb

gyalog.galopp 2012.12.22. 11:39:21

@gyalog.galopp:

Nem mellesleg a fejlett nyugaton lényegesen magasabb a friss diplomás munkanélküliek aránya , mint nálunk.
Ők se fogják sokáig fenntartani az ábrándjaikat.

kerekes pereces 2012.12.22. 17:47:44

@gyalog.galopp:
A diplomás munkanélküliek aránya a fejlett nyugaton:
epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/refreshTableAction.do?tab=table&plugin=1&pcode=tps00066&language=en

Nézd meg, hogy a legtöbb országnak Magyarországhoz hasonló az aránya, sokan alacsonyabbak.
Ami kiugróan magas: Spanyolország, Írország, Görögország, Portugália.
Ja, véletlenül itt van államcsőd közeli helyzet?

A fejlett nyugati államokban, mint Németország, Norvégia, Svájc, Hollandia, Ausztria, Nagy-Britannia mind alacsonyabb a munkanélküliség, mint nálunk, a diplomások között.

kerekes pereces 2012.12.22. 17:56:59

@gyalog.galopp: "Ha nincs pénzem kifizetni a webmestert, magam bütykölöm, ha nincs pénzem, nem tudom igénybe venni a pénzügyi befektetési tanácsadást, stb"
Ha olyan munkahelyen dolgozol, ami kevés hozzáadott értéket termel (és a gyártósor bizony ilyen), akkor ez így is fog maradni, nem lesz pénzed megfizetni a drágább szolgáltatásokat.
Kínában azért működik a gyártósor-modell, mert a fizetés, amit kapnak, relatíve alacsony az előállított termékekhez képest, 7/24-ben dolgoznak, és ez a megalázó munka valóban felemelkedést jelent azoknak, akik vidéken a semmiből élnek meg.
Amíg Magyarországon a jóléti segélyezési rendszer azt mondja a szakképzetleneknek, hogy nem nagyon éri meg elmenni dolgozni (azaz a munka nem jelent kiemelkedési lehetőséget), addig sokaknak nem fogja megérni elmenni dolgozni a gyártósorokra, azokat meg nem éri meg ide telepíteni, mert magas a minimálbér.

A Flextronics, ami a világon az egyik legnagyobb bérgyártó/összeszerelő idén kirúgott párezer embert, mert nem éri meg foglalkoztatni őket. Zalaegerszeg környékén sokan most állástalanok lettek.

A GE nagykanizsai üzemét is folyamatosan építi le Régebben a környéken - onnan származom - fogalom volt az izzóban dolgozni, ma már nagyon kevesen dolgoznak ott. Pedig ez nem köthető össze a hagyományos izzólámpák kivonásával, az üzem mást is termelt. Egyszerűen áttelepítik Kínába a termelést.

A Nokia Komárom is leépített, bár ez a Nokia eladásainak megcsappanásából is következik.

Az Elcoteq is bezárt a pécsi üzemét, nem éri meg.

A jelenlegi szociális kiadások, támogatások és a magas minimálbér miatt nem tud nálunk a kínai gyártósor-modell működni. Azt pedig egyik kormány sem fogja bevállalni az MSZP/Fidesz populistái közül, hogy leépíti a szociális kiadásokat, vagy csökkenti a minimálbért.

gyalog.galopp 2012.12.22. 18:23:35

A nyugati diplomás helyzetről tanulmányok, cikkek alapján nyilatkoztam, de ebben a kérdésben nem kívánok vitatkozni, a felméréseket nem én készítettem, legyen neked igazad. :)

A többiekkel kapcsolatban meg pláne nem tudok veled vitázni, mert hát erről beszélek én is....:)
( Kínából a tampon gyártósort hozták ide, mert a szállítási költségek túl nagyok voltak.)

De most akkor, hol is tartunk, miből, kiből mit, mennyit képezzünk?

kerekes pereces 2012.12.22. 18:34:35

@gyalog.galopp: A kormánynak a felsőoktatás finanszírozásával nem csak feladata a munkaerőpiaci trendek kialakítása, hanem egy eszköz a gazdaságpolitikában a gazdaság szerkezetének átalakítására.
Például ha azt szeretnénk, hogy cégek ide telepítsék a jövőben (3-5 év múlva) a különféle pénzügyi központjaikat (Business Support Centerek stb, rengeteg magyar cég végez könyvelést külföldieknek, mert itt olcsóbb megfizetni a könyvelőket), fejlesztőirodáikat, akkor a kormány úgy tud kedvezőbb befektetői helyzetet adni ezeknek a cégeknek, hogy biztosítja, lesz elég diplomás, mire idetelepül a cég.
Egy német szoftvergyártó magyar leányvállalata volt úgy 2006-2007 körül, hogy bejelentette az egyik egyetemen: neki a következő két évben szüksége van 300 végzett informatikusra.
Ez azt jelentette volna, hogy minden ott végzőnek tudott volna állást adni azonnal. Persze nem volt ennyi munkaerő, hiszen sokan már a diploma előtt dolgoztak valahol máshol. Így aztán a cégnek is vissza kellett fognia a terveit.

Szóval a magyar felsőoktatás állami támogatásának átalakítását párhuzamosan kell csinálni a befektetőkereséssel: a diákoknak megmondani: érdemes X,Y vagy Z szakon tanulni, mert lesz befektető, a befektetőknek meg megmondani: érdemes idehozni a céget, mert lesz elég szakember, relatíve olcsón.

Szóval az oktatáspolitika a gazdaságpolitikával összefügg, nem csak az a feladat, hogy reagáljunk a munkaerőpiacra, hanem alakítsuk is azt.
Főleg ha ígéret volt az egymillió új munkahely. Azt így lehetne elérni.

kerekes pereces 2012.12.22. 18:35:21

@kerekes pereces: Bocsánat, az első mondat helyese: munkaerőpiaci trendek KÖVETÉSE.
süti beállítások módosítása