Miért nem lesz sosem kulturális egyenlőség?
2012. október 03. írta: dobray

Miért nem lesz sosem kulturális egyenlőség?

konyvablak.jpg

„Újra viselnek kalapot a fiatalok, visszajött a kalap a divatba, amint nézem” – mondta nekem egy idős úr nemrég. S valóban, fillérekért árulnak kalapot mostanában számos ruhaboltban. Ha pár éve az ember kalappal a fején jelent meg volna az utcán huszonévesen, megmosolyogták volna. Ma divat a kalap. Csakhogy ez nem ugyanolyan kalap, mint a régieké. Olyan kalapot erdélyi bácsikáktól meg kalapboltokban lehet kapni. Aki olyan kalapot hord, azt könnyen tisztes ortodox zsidónak, vagy hetyke magyarnak nézik. Nagyapám kalapja azonban – ha lett volna ilyen – különlegesebb, mint a céundás.
A könyv a középkorban vagyonokat érő tárgy volt. Borjúmagzat bőréből készült a pergamenje, nem forintban, hanem lovakban számlálták az árát. Ma bárkinek lehet akkora könyvtára, mint Mátyás királynak. Hál’ Istennek, a könyvek közvetítette tudás sokkal szélesebb körök számára érhető el, mint pár évszázada. Időnként újra kiadják a régi, régóta ki nem adott könyveket. Idén például végre újra megjelent Bánffy Miklóstól Erdély története. Ugyan puha fedelű, de kellemes illatú és fogású, szép könyv (három kötet). Mégsem ugyanaz, mint kézbe fogni a két világháború közti, Erdélyi Szépmíves Céh-féle kiadás.

Bármilyen zenét letölthetünk az interneten keresztül. Nincsenek többé bónuszdalos extra kiadások a japán piacon, amit csak ott lehet megvásárolni. Pillanatok alatt letöltheted a teljes Pink Floyd-diszkográfiát. De egyre kevesebben mondhatják el magukról, hogy megvan nekik bakeliten a Dark Side of the Moon – amit ráadásul nem is adtak ki rendesen cédén, csak ilyen kamuborítóval, mint a régi lengyel és román import GNR-kazettákat. Egy budapesti bakelitboltban pár éve háromszáz fontért árusították a Floyd első lemezének, a The Piper at the Gates of Dawn-nak egy 1965-ös, első nyomásos példányát, rongyos borítóval, amit csak a nejlontok tartott össze.

Ha valami sokak számára elérhetővé válik, gyorsan veszíthet értékéből. Mindenki tulajdonosa lehet egy különlegességnek – az pedig onnantól kezdve nem különleges. Helyébe lépnek más különlegességek.

Pár évtizede még keveseknek adatott meg itthon az egyetemi végzettség. Ma tömegképzés van az egyetemeken. De ezzel nem szűnt meg egy szint kevesek kiváltsága lenni, csupán eggyel feljebb csúszott: ami régen az egyetemi végzettség volt, az ma a phd vagy a szakkollégium. Mindig lesz hova felfelé törekedni: ha más nem, hát gyártunk magunknak eszményképet. Nem lehet mindenki nemes. Ha mindenki nemes lesz, akkor mindenki arisztokrata akar majd lenni.

Mindig is voltak olyan társadalmi pozíciók és olyan kulturális termékek, amelyek vagy nehezen megszerezhető tudást igényeltek, vagy nehezen lehetett őket beszerezni, mert alacsony volt belőlük a kínálat. Ezért lett érték az arany meg az ezüst. Ha tudnánk aranyat gyártani, és mindenki kapna egy csomót, valószínűleg nem tennénk gazdagabbá senkit, mivel ezzel együtt inflálódna el az értéke is. Bárkinek lóghat egy másolat-festmény a falán, az eredeti akkor is az eredeti marad. A gyűjtők, ínyencek mindig megtalálják a maguk elittermékeit. Ha egy elittermékből tömegterméket csinálnak, akkor pedig találnak másikat. Vagy felmagasztalják az eredetit.

A nehezen elérhető pozíciók és kulturális javak mindig újraképzik magukat. Mindig lesz új lépcsőfok, új különlegesség. Az elitizmus és az exkluzivitás újratermelődik, mint alapvető emberi igény és orientációs pont. Ezért nem lesz soha kulturális egyenlőség.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr204716580

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Koincidenciák 2012.10.03. 15:53:46

  Koincidenciák, 2008:2008-ban a Mandiner bloggerei közül néhányan felsőfokú tanulmányokat folytatnak. Van, aki éppen diplomát szerez. Hogy államilag finanszírozott képzésben vagy költségtérítésesben, azt ők tudják.A Fidesz által kezdeményezett márciu...

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.03. 09:33:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.10.03. 08:42:07

Kulturális egyenlőség - mint sok másféle egyenlőség - tényleg nem lesz. Hogy ehhez az elitizmusnak, meg az exkluzivitásnak mi a köze, azt csak szerző zavaros fejében kutathatnánk, de minek. Persze, a kultúra gumifogalom, ha éppen olyanra alakítjuk, hogy abban a sznobizmus fontos részhalmaz, akkor minden a helyére kerül.

Kandeláber 2012.10.03. 08:45:12

És miért kéne, hogy legyen? A levellerek már régen kihaltak, akár a dinoszauruszok.

speirs 2012.10.03. 08:48:52

Ennek a cikknek szerintem nincsen semmi értelme.

vadkelet 2012.10.03. 08:57:49

Reakció óta olvaslak titeket. Ennyire szar semmitmondó szemét még nem volt az oldalon.

kumkum 2012.10.03. 09:07:40

A cikkiro megosztotta egy megfigyeleset. Semmilyen mogottes osszefuggest nem tárt fel, sem kovetkeztetest nem vont le. Ez egy sör feletti, hümmögésekkel tarkitott filozofalasnak elmegy, de cikknek keves.

jan 2012.10.03. 09:08:46

Tényleg nem tudom eldönteni, hogy ez a poszt most akkor viccnek született vagy komoly?

Egy ilyen fogalmazás már gimnáziumban is kínos lett volna, hát még felnőtt embertől.

Ez a szerző tud ennél sokkal jobbat is, gyanítom, kényszer, esetleg tudatmódosító szer hatása alatt írt ezt.

Gorgiasz 2012.10.03. 09:17:39

Vagy 15 éve huszonévesen kezdem kalapot hordani. Amíg tönkre nem ment nagyapám kalapját hordtam. Nem tudom, hogy minek néztek, és mennyire mosolyogtak mások, de én ettől nem gondoltam magam elitebbnek. Talán egy kicsit egyedinek. Inkább lázadás volt saját korosztályom elvárásaival szemben.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.10.03. 09:28:06

Holger Hartland: Lejtőn
(plágium)

Hogy mérlegelte kellőkép
a hű polgárság helyzetét,
a polgármester és a város
tanácsa bölcsen így határoz:

„Külföldiek többnyire, kik
a rebellió magvait
elhintik. Nálunk, hála Isten,
e bűn még elterjedve nincsen.

Az istentagadók is ők:
s az Éggel szembeszegülők
utóbb gonoszul nekimennek
e bölcsen épült földi rendnek.

Legyen a felsőbbség iránt
zsidó s keresztény egyaránt
lojális, boltját esteledvén
zárja be zsidó és keresztény.

Két embernél több egy helyen
ne ácsorogjon sohasem,
mihelyt egészen besötétül,
ne járjon senki lámpa nélkül.

Ha kinek volna fegyvere,
a városházán adja be,
és minden polgár hozza véle
a lőszerét is, bármiféle.

Ki okoskodik valahol,
azonnal halállal lakol,
úgyszintén, aki jelbeszéddel
hasonló dolgokat merészel.

Nyugodjatok meg, mert hiszen
a tanács bölcsen, szelíden
ügyel hazánk javára, rátok,
fogjátok hát be a pofátok!"

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.10.03. 09:35:36

@speirs: Szerző rájött, hogy mégiscsak van fejlődés, ahogy azt a haladárok mondani szokták. Egyben passzívan rájött is, hogy bár van fejlődés, annak iránya az egyes emberen múlik.

Ő például kalapban szeret fejlődni. Más mondjuk kibernetikában, szervezéselméletben vagy mezőgazdászatban, hát istenem.

@vadkelet: aristo? bakó.bea?

@kumkum: Valóban, ez egy egysörös cikk.

tommybravo 2012.10.03. 09:56:53

A napi helyzettel legfeljebb a "diploma egyre kevesebbet ér" gondolatot tudom összefüggésbe hozni, de következtetés levonása itt is elmarad. Megtegyem? Mivel nem ér semmit "a diploma", ezért kevesebb helyet kell finanszíroznia az államnak, különösen azokon a területeken, ahol túltermelés van és csak diplomás munkanélkülieket képzünk. Kár, hogy végül mégis a jogász és közgazdász keretszámokat csökkentjük, mert ezeken a területeken elég alacsony a végzettek munkanélkülisége.

Alfőmérnök 2012.10.03. 10:25:07

Ez tényleg kurva szar lett. Dobray, maga ennél tud jobbat is.

Kandeláber 2012.10.03. 10:33:53

@dobray: Persze, hogy nem. Az "esélyegyenlőségről" szóló litániák is pusztába kiáltott szavak.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.10.03. 10:54:26

@tommybravo: Kegyetlenül logikus ám az alábbi gondolatmenet.

1. Sok diplomás munkanélkülit képzünk. (Amúgy bizonyítatlan állítás, a valóság inkább arra utal, hogy aki diplomás, az kevésbé lesz munkanélküli úgy általában is.)
2. Ezért azoknak a szakoknak a finanszírozását kell csökkenteni, ahol a végzettek nem tudnak elhelyezkedni. (Ez így magában ésszerű is.)

===>
3. Csökkentjük azoknak a szakoknak a finanszírozását, ahol kifejezetten NEM munkanélkülieket képzünk.

tommybravo 2012.10.03. 11:10:20

@Counter: Na igen, egyetértünk az alapokban. Más kérdés, hogy a fenti cikk akkor most erről szól vagy tényleg nem szól semmiről.

Ha már felmerült, azért elgondolkodhatunk, hogy mit és miért támogat az állam a felsőoktatásban: beruházásnak tekintjük és olyan szakokat pénzelünk, amit elvégezve a legnagyobb adóbevételt hozzák a diplomások, vagy úgy fogjuk fel, hogy a diák magának tanul, ezért fizesse ő. Nyilván vannak piaci alapon nem finanszírozható szakok (tanárok, orvosok), mert ezekre a magyar körülmények között elhívatottságból megy valaki, nem az anyagi motiváció miatt.

speirs 2012.10.03. 11:11:35

@kumkum: Egy sör felett, de az a sör kb. a nyolcadik :)

ghavin 2012.10.03. 12:26:38

Az elitizmus merő képmutatás, a rajta alapuló hierarchia pedig minden tekintetben virtuális. Csak és kizárólag azok számára bír jelentőséggel, akik különböző elmebajaik következtében (vallás, kulturális felsőbbrendűség érzése, konzervativizmus úgy en bloc, stb.) valóságként élik meg a látszatot vagy ha el is ismerik annak látszat voltát, létszükségletként tekintenek rá. dobray ilyen. Ha tinédzserként a westernekre kattan rá konzervatív történelemszemlélet és katkó apologetika helyett, most cowboy jelmezben ülne a zárt osztályon. Ehelyett mandiner blogger/KIM-funkcionárius.

tarackos 2012.10.03. 12:46:50

Nálam a kultúrális egyenlőség az egyenlő hozzáférést jelenti amiről éppen írja a szerző, hogy szinten mindenhez pillanatok alatt hozzá lehet férni vagyis folyamatosan javul a helyzet.

Az új lépcsőfok, a javak viszont a szellemi teljesítményről szólnak, nem értem miért keveri ide dobray. Sosem lesz mindenkiből egyetemista, ahogy nem lesz minden egyetemista phd-s. Ehhez teljesíteni kell amire nem képes mindenki...

sisszi 2012.10.03. 13:21:46

tehát a Bánffy Miklóstól Erdély története könyv puhafedelű zsebkönyvformában már nem ugyan az? kézmíves kiadásban változik a tartalom? esetleg Dobray fűrészporos, fekete-fehérfotós, lovaskocsis emlékei Erdélyről adnak egy kis érzelmi (hit) pluszt a céh kiadás mellé (saját magának).
a cikk inkább a sznobizmusról szól, mint a kultúráról.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.10.03. 15:29:30

@dobray jól beszél!:-) A szellemi elit tagjának lenni alapvetően attitűd kérdése. Egyfajta speciális, helyes értékérzékenység, ami tkp. egyfajta erkölcs. Ez semmi mással nem pótolható, sem végzettséghalmozással, sem pozícióhajhászással, sem szakértőimaszkokkal, sem semmi mással (hogy a durvább eszközökről már ne is szóljunk!).

(Egy ponton azonban mégiscsak téved @dobray! A The Piper at the Gates of Dawn nem 1965-ben, hanem 1967-ben jelent meg először. [...................................../.])

ü
bbjnick

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.10.03. 15:50:20

Elképzelhető, hogy szerzőnk a szellemi útkeresés fázisában van.

Észre tud venni dolgokat, a következtetést még nem tudja levonni belőlük.

Naszóval a _technika_ segítségével micsoda dolgokat tudunk megcsinálni. egyre gyorsabb, egyre olcsóbb lesz minden.

a konzervatív-gondolkodás láthatólag (nem csak itt, mindenhol Magyarországon) képtelen erre reflektálni, érdemes választ megfogalmazni. Eddig tehát teljesen rendben van a cikk :)

A vérbeli konzerv manapság egy-két sör (-bor-pálinka) mellett búsong, mint valami tehetetlen vén kripli, hogy "bezzeg régen... akkor még a víz is édesebb volt!" és így tovább. A monarchista konzervek ilyenkor előveszik Horthyt és IV. Károlyt, és rágják kicsit a gittet.

A mai konzervativizmus egy szánalmas, betokozódott roncs, mely tűnt idők dicsfényében sütkérezik.

Ettől függetlenül a kérdés aktív, a kérdés érdekes: hogyan változtatja meg a technika az életünket?

Ezzel kapcsolatban kötelező olvasmány (mivel feliratos), a Jacques Ellul francia keresztény anarchista gondolkodóval készített holland köztévé-interjú. Lehetetlen összefoglalni, minden egyes példabeszédről órákat lehetne beszélni.

Egy fontos dolog azonban: a technika mindenhol felülírja az erkölcsi/mitikus mondanivalót.

Régen ugye egyes műveltségekben tilos volt fémekével szántani, mivel a fém (vas, bronz, stb) az egy mesterséges dolog, és megsérti/felsérti a Földanyát. Tehát csakis faekével ( az természetes, azt a Földanya táplálta, belőle nőtt ki) volt szabad szántani.

Eredmény: a fémekés műveltség gazdaságilag fölébe került a faekésnek, és szükségszerűen meghódította azt. Ma már a fémeke az elterjedt mindenhol. Hasonló a sztori a kerékkel, amely az ősi zodiákust jelképezte, tehát szent szimbólum volt pl. Egyiptomban, ezért csak az uralkodó rétegnek volt megengedve a használata. Aztán jöttek a hükszosz hódítók a többezres harci szekereikkel, velük szemben meg az egyiptomi csapatok főembereinek párszáz szekere volt a csatatéren. A hükszoszoknak senki sem szólt, hogy a kerék szent szimbólum. Meg is hódították 200 évre az egyiptomi birodalmat.

(Természetesen megjegyzendő, hogy a keresztény vallás a technikával/tudománnyal szemben sokkal okosabban gondolkodott, mint a régi babonák, számos tudós, mérnök, feltaláló, maga is mélyen hívő ember volt.)

Erről nagyon érdemes minél többet beszélni. Sajnos a konzervség erre láthatólag alkalmatlan.
bőrfedésű könyvek, megsárgult fotók, régi emlékek, stb.

Egy érdekesség a végére: most olvastam, hogy a tórium-erőművekből előállított elektromos energia várható költsége a szénerőműben előállított áramköltségnek 1/500-ada (0,2%-a!!!).
rickmaltese.com/thorium/hargraves_ppt.htm
Ezzel megoldható lenne pl. hogy árammal fűteni (pl. panelházak), árammal tengervizet sótalanítani, árammal vízbontással hidrogént előállítani (->hidrogénüzemű autók pl).
Több ország párhuzamosan kutatja a tórium-energia projektet. (egyszer már volt is egy ilyen reaktor, Oak Ridge-ben, de megvonták a támogatást.) Csehország, Ausztrália, Kína, India, és több helyen politikai lobbik is alalkultak az ügyben, pl. Angliában 22 parlamenti tag megalakította a tórium-lobbit( en.wikipedia.org/wiki/Bryony_Worthington ).
Teller Ede is támogatta az ötletet az élete vége felé, ha jól tudom az általa megjelentetett utolsó tudományos cikk pont ezzel foglalkozott...
"This technology was first investigated at the Oak Ridge National Laboratory Molten-Salt Reactor Experiment in the 1960s. It has recently been the subject of a renewed interest worldwide.[3] Japan, China, the UK, as well as private US, Czech and Australian companies have expressed intent to develop and commercialize the technology."
en.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor

Most már szinte bizonyos, hogy ez a jövő energiája, ha addig nem pusztítjuk el egymást mindenféle piti- és világméretű háborúkban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.10.03. 16:36:01

@Holger Hartland:

Magában a ballib influencia félreérti @dobrayt.

ü
bbjnick

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.10.03. 16:42:17

@bbjnick: Az influenciák kipurgálására pedig a NER kiváló munkaterápiás lehetőségeket biztosít.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.10.03. 16:43:36

@bbjnick: Mit értek félre? A végén megérjük, hogy tényleg annak a másik kibaszott H.H.-nak lesz igaza, akit fent plagizáltam. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.10.03. 16:59:47

@Counter:

Ez még magától is nagyon erőtlen volt, @Counter!

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.10.03. 17:05:45

@Holger Hartland:

@dobray a szellemi elit (újra)képződéséről elmélkedik (nem túl ügyesen, de ne várjunk túl sokat egy népikádertől:-)). S amit arról ír (a maga esetlen módján), abban igaza van. Maga ezt párhuzamba állítja a jelenlegi kontraszelekciós folyamatokkal, pedig ez két külön történet (pontosabban: két külön szint).

ü
bbjnick

killercsiga 2012.10.03. 19:43:08

Sokan fikázódnak, hogy a tuti megmondása elmaradt, pedig gondolatébresztőnek egészen jó ez a bejegyzés.
Ez egy blog, szerintem belefér ilyesmi.

Másrészt nekem nem volt meggyőző amit írt, a divathullámok és a kulturális egyenlőség kapcsolata nekem nem tiszta.
Bár igazából a kulturális egyenlőség fogalma sem. Mindig lesz "sznob" és "pronyó", amik nem lesznek egyenlőek, viszont azt is csak egyénileg és esetenként lehet eldönteni, hogy melyik jobb, sőt, hogy jobb-e valamelyik. Szerintem.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.10.03. 19:44:00

@bbjnick: Szellemi elit? MUHAHA!!!

Egyébként pedig, ha már itt vitatkozunk egy máshol megjelent posztról, én nem kontraszelekcióról írtam, hanem koincidenciáról. Hogy dobray pont aznap deklarálja kulturális egyenlőtlenség szükségszerűségét, amikor a kormány ad néhány újabb kokit és sallert a felsőoktatásnak, az akkor is röhejes, ha nincs köztük semmi összefüggés.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.10.03. 20:14:03

@Holger Hartland:

Maga koincidenciáról beszélt, én pedig kontraszelekcióról. Méghozzá azért beszéltem kontraszelekcióról, mert szerintem a jelenlegi, a felsőoktatást érintő kormányzati intézkedések kontraszelekciós folyamatokat indítanak el.

És hogy a koincidenciának is megadjuk, ami jár neki: Maga tudja, hogy ez a poszt mióta feküdt itt talonban, míg végül ma élesítették? Én nem tudom.

ü
bbjnick

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.10.03. 20:55:12

@bbjnick: "a felsőoktatást érintő kormányzati intézkedések kontraszelekciós folyamatokat indítanak el"
- Mit nem mond! Nyilván úgy érti, TOVÁBBI kontraszelekciós folyamatokat. Az eddigiek mellett. :)

"Maga tudja, hogy ez a poszt mióta feküdt itt talonban, míg végül ma élesítették?"
- Fogalmam sincs. De ma élesítették, tehát megvan a koincidencia. És a mai BKV-s jelenet szintén pontosan úgy történt, ahogy leírtam.

HToma 2012.10.04. 08:51:11

@Holger Hartland: Azért kíváncsi lennék Orbán Viktor és más jogi diplomával rendelkező fideszesek fejére, ha hétfőn mondjuk az LMS képviselők csekket adnának nekik, mely csekk összege az egykori jogi képzésük állam által fizetett részét tartalmazná.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.10.04. 09:48:36

@HToma:
"Azért kíváncsi lennék Orbán Viktor és más jogi diplomával rendelkező fideszesek fejére, ha hétfőn mondjuk az LMS képviselők csekket adnának nekik, mely csekk összege az egykori jogi képzésük állam által fizetett részét tartalmazná. "

Csakhogy nem kapnak csekket: ok mar benn vannak.
A Fidesz oktataspolitikaja nagyon logikus es a dilemmai benne vannak ebben a cikkben:
www.thedailybeast.com/newsweek/2012/09/09/megan-mcardle-on-the-coming-burst-of-the-college-bubble.html
"But how much, exactly, does credentialism matter? For years there’s been a fierce debate among economists over how much of the value of a degree is credentials and how much the education. Heckman thinks the credentialism argument—what economists call “signaling”—is “way overstated.” His work does show that a lot depends on outside factors like cognitive ability and early childhood health. But he says flatly that “no one thinks that schooling has no effect on ability.”

That debate matters a lot, because while the value of an education can be very high, the value of a credential is strictly limited. If students are gaining real, valuable skills in school, then putting more students into college will increase the productive capacity of firms and the economy—a net gain for everyone. Credentials, meanwhile, are a zero-sum game. They don’t create value; they just reallocate it, in the same way that rising home values serve to ration slots in good public schools. If employers have mostly been using college degrees to weed out the inept and the unmotivated, then getting more people into college simply means more competition for a limited number of well-paying jobs. And in the current environment, that means a lot of people borrowing money for jobs they won’t get."

Vagyis a kerdes: zero-osszegu jatek-e a felsooktatas vagy sem? Novekszik-e egy orszag gazdasagi potencialja attol, hogy tobb felsofoku vegzettsegu van? Vagy esetleg "elitpoziciobol" adott mennyisegu van es ha tul sokat kepzunk, akkor egyfelol pazaroljuk a kozosseg vagyonat (olyanba fektetunk, ami nem hoz megterulest), masfelol egy rakas elegedetlen embert is produkalunk, akik destruktivva valhatnak (peldaul politikai szelsosegek fele fordulhatnak vagy bunozove valhatnak).

A hatas az USA-ban is jelentkezik:
"It is in that market that students may first, finally, have begun to revolt. For decades, when former English majors wondered how to get out of their dead-end jobs, the answer was “go to law school”—an effect that was particularly pronounced in economic downturns. In 2010 in the Los Angeles Times, Mark Greenbaum warned prospective lawyers that “the number of new positions is likely to be fewer than 30,000 per year. That is far fewer than what’s needed to accommodate the 45,000 juris doctors graduating from U.S. law schools each year.”"

Tehat a jogaszi allasok valoszinuleg nulla osszeguek: nincs novekedes a jogi szektorban, nincs ok, hogy tobb ember dolgozzon ott, mint 10 eve.

Mik a nem nulla osszegu allasok? Tehetseges mernokbol es altalaban realkepzettseguekbol (matematikusokbol akar) peldaul hiany van, annyira, hogy ez EU szintu strategiai kerdes.

ec.europa.eu/languages/documents/publications/25_en.pdf
"For as long as women do not feel accepted in these domains,
which are strategic for the development and prosperity of
European society, this imbalance will continue to exacerbate the
lack of students in science subjects and will consequently reduce
the potential for innovation and scientific research in the Union.
This is why the Council of Ministers of Education agreed in 2003,
amongst the decisions taken within the framework of the Lisbon
strategy (March 2000), to increase the total number of students
qualified in mathematics, sciences and technology by 15 % by
2010 and, at the same time, reduce the gender imbalance."

Vagyis jelenleg azt gondoljak, hogy a mernoki/realtudomanyi allasok nem nulla osszeguek, ha tobb van beloluk, akkor az noveli a tarsadalom jovedelemtermelo potencialjat - a dagaly pedig megemeli az osszes hajot, peldaul akar meg jogaszi allasokat is letrehoz. En is igy gondolom, bar nyilvan nem vagyok objektiv.

Ha a fenti gondolatmenet elfogadhato, akkor logikus strategia a mar vegzett jogaszok reszerol, hogy elzarjak a bemenetet. Ok nem akarnak tobb versenyt, mert tudjak, hogy ugyse lesz tobb allas.

A kozgazdasagtan egy kulon kerdes, egy kulon vitat er meg.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.04. 12:27:23

szeretnék venni fillérekért egy kalapot, van eladó?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.10.04. 13:04:23

@HToma: Az LMP-sekből ki is nézem. :) De tegyék csak, helyes.

tommybravo 2012.10.04. 14:54:42

@Doomhammer: Végre egy hozzászólás, amiben vannak idézetek, gondolatok! Bár nem mindennel értek egyet, ezt én (8234324. tagkönyvű bértroll) értékelem.

Az, hogy az USÁ-ban "betelt" a jogász szakma, szerintem nem alkalmazható analógia hazánkra. Egyrészt nálunk a diplomások aránya nem érte el még a fejlett országok átlagát, így van hova fejlődni, másrészt a jogi végzettségű munkák (számomra, hozzá nem értőnek úgy tűnik) a gazdaság fejlődésével párhuzamosan egyre keresettebbek lesznek. Természetesen nem arra gondolok, hogy minden jogász palántából ügyvéd legyen, erre sosem volt és nem is lesz szükség, de lehetőség sem.

Lehet, hogy a jogász pálya felkapottságának az a motiválója nálunk, hogy az ügyvédeknek a felső 1%-a milyen piszok jól keres, de az egyetem végére elég sokan fognak elhelyezkedni vállalatoknál, közigazgatásban, mert jogi végzettségűekre ott is szükség van.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.10.04. 15:44:07

@tommybravo:
Itt egy viszonylag uj cikk (2012-es)
fn.hir24.hu/karrier/2012/01/25/tenyleg-kevesebb-jogasz-kell/?action=PrintPage
"Úgy tűnik ugyan, hogy jogászokból túlképzés van, de mivel ez egy „jolly joker” diploma, nagyon sokféle munkát végezhetnek: elhelyezkedhetnek persze ügyvédként, de a közigazgatásban vagy a versenyszférában is. Így aztán csak hamis mítosz a sok munkanélküli jogász – vélekedett Juhos Andrea karrier-tanácsadó, a DBM Magyarország ügyvezetője. Egy elsőéves joghallgató az FN24-nek azt mondta: az évfolyamtársaival együtt kissé megkönnyebbültek, hogy még jobban csökkentik a keretszámokat, ugyanis tartanak attól, hogy nem fognak tudni elhelyezkedni. Abban reménykednek, hogy öt év múlva az utánuk következő évfolyamokról annyira kevés frissdiplomás kerül majd ki a munkaerőpiacra, hogy pár éves gyakorlattal ők is válogathatnak a jobbnál jobb ajánlatok között.

A frissdiplomás jogászok álláskeresési ideje átlagosan 4-5 hónap, bár van olyan egyetem is, amelynek a frissdiplomásai fél évnél tovább nem találtak munkát – áll a DPR statisztikájában. A válaszadók több mint fele a közszférában helyezkedett el (állami tulajdonú munkaadóknál, illetve a közigazgatásban), a többiek valamilyen magán cégnél vagy vállalkozóként dolgoznak."

A jogaszok legnagyobb felvevoje tovabbra is a kozszfera. Es ott elbocsatasok lesznek (vannak, voltak).

tommybravo 2012.10.05. 15:25:42

@Doomhammer: Azért a nullás keretszámot az államapparátus létszámának csökkentése nem indokolja. Mint ma kiderült, kirúgások sem lesznek annyira, legfeljebb nem vesznek fel senkit a nyugdíjba vonulók helyére. A frissdiplomások 4-5 hónapos álláskeresése miatt pedig igazán nem tudok könnyet ejteni, szerintem sokkal jobb az országos átlagnál.
süti beállítások módosítása