Kommentszűrés
’12 ápr
22
08:01

Tudod, a család – Francia hétvége (Le Skylab)

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

  Elnököt választanak ma Franciaországban, de azért ott is tudják: vannak a politikánál fontosabb dolgok a világban. Például a család. A család: lehet atomjaira hullott, szobákba zárkózott és monitorokba bámuló, véletlenül egy fedél alatt élő egyének összessége; lehet egykéző nagyszülőkből és szülőkből álló, magának élő fordított családfa; de lehet nagy létszámú, életerőtől duzzadó, kibogozhatatlanul ágas-bogas szeretet- és gyűlöletközösség, aminek emlékét mindig megszépíti az idő, s a végén csak azért is a szeretet győzedelmeskedik. Julie Delpy francia színésznő megette a maga Madeleine-sütijét, hogy Le Skylab (Francia hétvége) címmel leforgasson egy szeretetteli, nosztalgikus családfilmet, talán saját gyermekkoráról, egy épp kamaszodni kezdő kislány szemszögéből. 

  Bretagne, valamikor a hetvenes évek végén: egy szép nyári napon, egy idilli hétvégi telken összegyűl a rokonság a család matriarchájának születésnapja alkalmából. A rokonok pedig csak jönnek és jönnek, méghozzá további rokonostul, így a néző lassan el is veszti a fonalat, ki kivel, mikor, hogyan került rokonságba. A legidősebbek és a legkisebbek rögtön el is vonulnak a maguk világába, a felnőttek pedig hol egymásnak feszülnek, hol összeölelkeznek a báránysültek és a folyó bor mámorában. Az idill azonban nem lehet tökéletes: a bolondos Hubert bácsi véget vetne az életének, a kamaszok pedig épp elkezdenék az életet a maguk suta módján, az égből pedig bármikor leeshet a Skylab űrállomás, mert bemondta a tévé is.

  Bájos és frivol, vicces és megindító jelenetek követik egymást franciás hanyagsággal. Mert amennyire sokat fordíthattak a korhű ambiente megteremtésére, a retró ruhák és kiegészítők felhasználására, annyira keveset törődhetett a forgatókönyvvel és a rendezéssel a színészi szerepet is vállaló Delpy. A sok-sok szereplő jelleméről, személyes történetéről és motivációiról alig-alig tudunk meg valamit, a valamennyire a korabeli francia világ konfliktusaira ('68-asok vs gaullisták, komcsik vs ex-gyarmatosítók, liberális párizsiak vs konzervatív falusiak) utalni kívánó párbeszédekből sem tudunk meg sokkal többet.

  A filmet bővebb lére eresztve, csiszoltabb karakterekkel és kibontott konfliktusokkal, több csenddel és kevesebb perlekedéssel talán egy nagyívű társadalmi tablót is felfesthetett volna Delpy, ami igazi emléket állíthatott volna egy teljes korszak három nemzedékének. Elsősorban persze a franciáknak, de valójában ugyanezt a filmet itthon is leforgathatta volna valaki, Wartburgokkal és táskarádiókkal és hétvégi telkeken gulyást főző, élő-morgó-kibékülő családokkal. Néztük volna tovább ezt a filmet, hiszen annyi történet rejlik benne életről és halálról, az élet és a halál várásáról.

  A Francia hétvége viszont nem tud és nem is akar több lenni, mint egy francia hétvége: mintha csak egy korabeli család kerti összeröffenéséről szóló valóságshow-t látnánk, belecsöppenve az események közepébe, a családhoz hasonlóan minden irányba meanderező sztorikba. De mikor is alakul egy nagy családi összejövetel az előzetes forgatókönyv szerint? A forgatást láthatóan nagyon élvező színészek, egyes megejtő jelenetek megmentik a szétesni látszó filmet, így a Le Skylab könnyed szórakozást ígér és ad a miatta moziba látogatóknak.

  A Francia hétvége történetének nincs se eleje, se vége – de hát egy szerencsés család történetének sincs.

Címkék: film család franciaország társadalom nyár julie delpy le skylab francia hétvége

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr454461463

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.04.23. 09:51:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alfőmérnök 2012.04.22. 08:31:20

Már képtől is hányingerem van.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.22. 09:08:22

Hát, ha már családi hétvége, akkor a dán Thomas Vinterberg Születésnapja (Festen) verhetetlen.

www.youtube.com/watch?v=kxLGFlyZuwk

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.04.22. 09:14:02

"az égből pedig bármikor leeshet a Skylab műhold"

Nem műhold, hanem űrállomás.
en.wikipedia.org/wiki/Skylab

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.04.22. 10:58:58

@Gasper:

Hű, de nagyon rég láttam! De emlékeim szerint tényleg nem egy rossz film:-) Valahol megvan még VHS-en is, lehet, hogy előkeresem és újranézem.

ü
bbjnick

takács bálint (törölt) 2012.04.22. 11:45:22

a 70-es évek végén, 80-as évek elején a kádár rendszer alacsonyabb életnívón, de nagyon hasonlót produkál. ez az államszocialista rezsim rendszer csúcsa. ami nem menti a korábbi időket. ugyanez horthy idejében a 20-as 30-as évek fordulója. magyarország fél évszázadonként közelíti meg a civilizált világot.

marko11 2012.04.22. 12:02:46

@takács bálint: Civilizált világ? Konzumidióták világa!
Romlás, züllés, tahósodás, az erőszak terjedése...

marko11 2012.04.22. 12:06:01

Hát...nekem nem nagyon jött be. Lehet, hogy Julie Delpy korábbi filmje, a "2 nap Párizsban" után túl sokat vártam.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.22. 13:13:16

@bbjnick: az egy nagyon jó film, príma film, igen kemény film! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.04.22. 14:10:35

@Gasper:

Nekem is jó emlékeim vannak róla:-) Megpróbálom előkeresni és újranézni.

De ha már film! Nagyon ritkán találkozik mostanában az ember valamirevaló filmmel, de nekem sikerült kettőbe is "beleszaladnom":-) Az egyik valami Ovashvili vagy Ovasvili nevű grúz rendező Túlpartonja a másik Gonzalez Inarritu Biutifulja. Ezek, szerintem, igen, ezek filmek. Megerősítést kérek!:-)

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.22. 15:50:10

@bbjnick: erről a grúz csávóról sajnos nem hallottam, de ez kizárólag az én szegénységi bizonyítványom, viszont a film trailerét megnézve tényleg jónak tűnik. És a Biutifult sem láttam, sajnos. Viszont Inarritu két filmjét, a 21 grammot és a Bábelt láttam, mindkettőt tévében csíptem el és bitangjó filmnek tartom őket. Számomra az utóbbi évek fontos filmélményei ezek a mozik, mert egyébként -és ezzel nyilván nem mondok semmi újat- baromi sok érdektelen, szar és modoros "szerzői" cucc készül mostanában.

marko11 2012.04.22. 16:49:05

@bbjnick:
Mindkettőt láttam. Mindkettő nagyon jó! (A mexikói rendező nagy kedvencem.)

Most láttam a "Play" c. svéd filmet a Titanic filmfesztiválon. (Meg is nyerte. Joggal!)
"Okos" magyar rendező persze nem csinál ilyen, nem trendi, nem PC filmet. Itt ugyanis színes bőrű kisebbségiek lopnak meg nem-színes többségieket (magyarul: svédeket).
Nagyon fontos, nagyon korrekt, nagyon jó film. Így, ha moziforgalmazásba kerül egyáltalán, tippelnék neki kb. ötszáz nézőt.

Alfőmérnök 2012.04.22. 20:18:18

@Gasper: Ez egy nagyon merész trailer, mert kiírják a végén a rendező nevét.
"A rendező nevét nem lehet feltüntetni."
hu.wikipedia.org/wiki/Dogma-filmek#A_csoport_.C3.A1ltal_kidolgozott_szab.C3.A1lyrendszer

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.22. 21:00:00

@Alfőmérnök: a wiki rögtön írja, hogy csak a filmek stáblistáján nem jelenhetett meg a rendező neve, amit persze maga Lars von Trier talán soha nem tartott be. Aztán Vinterberg filmje ha jól rémlik, videóról lett 35 mm-re írva, ami szintén tréfli dolog. Úgyhogy szarjunk a manifesztumra, hiszen ők sem tettek mást.

Alfőmérnök 2012.04.22. 22:16:40

@Gasper: Ez a Von Trier egy ravasz fickó. Nyilvánvaló, hogy ez a mozgalmasdi csak egy ügyes PR-fogás volt a részéről. (Ahogy a legutóbbi benáculása is.)
Azt egyébként tudtad, hogy a Herskó tanítványa?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.04.23. 09:51:08

@Gasper:

"Viszont Inarritu két filmjét, a 21 grammot és a Bábelt láttam, mindkettőt tévében csíptem el és bitangjó filmnek tartom őket." --- írod.

No, most képzeld el, hogy a Biutiful ezeknél (a 21 grammnál és a Bábelnél is) legalább egy klasszissal jobb film! És tényleg! (Nekem "kitorrentezték", többször is megnéztem. Fenn van valamelyik magyar torrentoldalon, így hozzáférhető; aki ért ehhez a torrentnyavajához, az le tudja tölteni:-))

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.04.23. 09:58:41

@marko11:

"Mindkettőt láttam. Mindkettő nagyon jó!" --- írod.

Ugye?!:-)

"Most láttam a "Play" c. svéd filmet a Titanic filmfesztiválon. (Meg is nyerte. Joggal!)" --- írod.

Megkérek valakit, nézze meg, nincs-e fenn valahol a Világhálón? (Ha a Biutiful fenn volt, akár ez is fenn lehet!).

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.23. 19:07:39

@Alfőmérnök: azért talán több volt mint pr-fogás, hiszen végső soron műfajt teremtett vele és a Dogma elindított, sőt kiérlelt egy-két nagyon izgalmas filmes formanyelvi kísérletet a kilencvenes években, de tény hogy nem kell ezt a manifesztumot vérkomolyan venni.

@bbjnick: elhiszem, neked elhiszem, hogy még rátesz egy lapáttal a korábbi filmjeire, úgyhogy igyekszem a közeljövőben megszerezni a Biutifult.

Alfőmérnök 2012.04.23. 19:30:06

@Gasper: Ugyan már, miben volt új a Dogma formailag? :) Valamelyik filmes találóan jegyezte meg, hogy pornófilmeket már régóta forgatnak ezzel a módszerrel. De a tréfát félretéve, ilyen kézikamerás felvételeket pl. Cassavetes is csinált már, vagy Koltai Lajos Az ajándék ez a nap-ban.
Én inkább azt mondanám, hogy divathullámot indított el.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.23. 19:57:11

@Alfőmérnök: írtam én hogy újat hozott a Dogma? Ugye hogy nem.
Műfajt viszont teremtett (és igen, természetesen divatot is) a kilencvenes évek bevált, ám fonnyadt filmes formanyelvi megoldásai közepette. Igaz, mindezt a maga jellegzetes posztmodern gesztusaival tette.

Alfőmérnök 2012.04.23. 20:11:41

@Gasper: Született egy-két jó film az ötletből, ennyi. (Egyébként tényleg a Születésnap az egyik legjobb.)
A dán film nem a dogmától lett erős, hanem attól, hogy jó az oktatás.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.23. 21:35:24

@Alfőmérnök: persze hogy ennyi, én sem misztifikálom túl a dolgot. Főleg egy olyan fos filmes világban, mint a mai. Viszont ebből a felhozatalból az egykori Dogma és akár a mostani Trier is kiemelkedik függetlenül attól, hogy szeretjük-e, vagy sem.

Alfőmérnök 2012.04.23. 21:42:23

@Gasper: Őszintén szólva a Táncos a sötétben volt az utsó film, amit Triertől láttam. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.24. 06:30:45

@Alfőmérnök: Dogville, Manderlay, Melancholia. Ezek a filmek messze überelik a Táncos a sötétben-t és egy-két kivételtől eltekintve az utóbbi évek teljes nemzetközi (szerzői, vagy milyen) filmes felhozatalát.

Alfőmérnök 2012.04.24. 07:37:44

@Gasper: A Dogville-ből láttam részleteket, minimál háttér, amerikai kisváros, stb., de a Táncos... annyira felbosszantott a kornyikáló Björkkel, hogy erős prekoncepcióim voltak a filmmel kapcsolatban, úgyhogy inkább nem néztem végig.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.24. 10:28:54

@Alfőmérnök: a Dogville annyira minimál, hogy az egész egy lecsupaszított műteremben van felvéve, az épületek falait meg csak felfestett vonalak jelzik. Szerintem az egyik legjobb Trier-film. Viszont a Táncos a sötétben-t konkrétan alig bírtam végigseggelni a moziban.

Alfőmérnök 2012.04.24. 11:01:20

@Gasper: Majd valamikor lehet, hogy megnézem, de engem nem nagyon hoznak lázba a mai szerzői filmesek. Valamikor Atom Egoyant tartottam egy ígéretes tehetségnek, eredetinek, de mára ő is elamerikaisodott. Egyértelműen lefele ível a pályája a Felícia utazása óta. Itt egy elég jó írás az egyik elég jó filmjéről:
filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=1574

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.04.24. 12:58:51

táncos a sötétben? jó film az ne idétlenkedjenek már. mjuzikel, gyári sztori, szívszaggatás, minden ami kell. én szerettem. csupa gúny.

Alfőmérnök 2012.04.25. 12:27:02

@Gasper: @Alfőmérnök: Egyébként a filmjeiben nagy szerep jut a fényképeknek, a leginkább fotós témába vágó filmje a már-már kísérleti jellegű Calendar.

rburnett.ecuad.ca/atom-egoyans-film-calendar/

books.google.hu/books?id=EXl5pjDMZ4QC&printsec=frontcover&hl=hu&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false