Boldog húsvétot!
A bejegyzés trackback címe:
https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr644370799
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
==T== 2012.04.08. 09:05:02
Boldog Húsvétot Mindenkinek!
Wahula Jakab 2012.04.08. 09:05:20
Boldog husvétot mindenkinek!
karosszékely 2012.04.08. 09:16:10
Ellopták a holttestet?
Bell & Sebastian 2012.04.08. 16:36:45
Risus paschalis
Elfeledett, újraéledő szokások: a húsvéti nevetés
A középkori szerzetesrendekben dívott hagyomány, hogy a predicatio -ban (a feltámadás örömére) igyekeztek a híveket megnevettetni, sőt, erre még külön tréfacsinálókat is hívtak.
Példák:
№1
Aschermittwoch bekommt Fritzchen ein Aschekreuz auf die Stirn. Der Priester erklärt ihm, dass es daran erinnern soll, dass Menschen nach dem Tod zu Staub zerfallen. Als Fritzchen wieder zu Hause ist, sagt er ganz aufgeregt zu seiner Mutter: „Mama, Mama, unter unserem Bett liegen Tote”.
№2
- Warum sind Ameisen nicht in der Kirche?
- Weil sie in Sekten sind.
№3
Volkslied: Der Tod von Basel (1539)
1. Als ich ein Junggeselle war,
Nahm ich ein steinalt Weib.
Ich hat' sie kaum drei Tage - Ti, Ta, Tage
|: Da hat's mich schon gereut. :|
2. Da ging ich auf den Kirchhof hin
Und bat den lieben Tod
Ach, lieber Tod von Basel - Bi, Ba, Basel
|: Hol' mir mein' Alte fort. :|
3. Und als ich wieder nach Hause kam,
Die Alte war schon tot;
Ich spannt' die Ross' vorn Wagen - Wi, Wa, Wagen
|: Und fuhr mein' Alte fort. :|
4. Und als ich auf den Kirchhof kam,
Das Grab war schon gemacht.
Ihr Träger, tragt fein sachte si, sa, sachte
|: Daß die Alte nicht erwacht! :|
5. Scharrt zu, scharrt zu, scharrt immer zu
Das alte böse Weib!
Sie hat ihr Lebetage, Ti, Ta, Tage,
|: Geplagt mein jungen Leib. :|
6. Und als ich wieder nach Hause kam,
War'n Tisch und Bett zu weit;
Ich wartet' kaum drei Tage, Ti, Ta, Tage
|: Und nahm eine junges Weib. :|
7. Das junge Weiberl, das ich nahm,
Das schlug mich nach drei Tag'.
"Ach lieber Tod von Basel - Bi, Ba, Basel
|: Hätt' ich mein' alte Plag! ":|
№4
Die Geschichte vom Brandner Kaspar
www.solarmovie.eu/watch-die-geschichte-vom-brandner-kaspar-2008.html
Elfeledett, újraéledő szokások: a húsvéti nevetés
A középkori szerzetesrendekben dívott hagyomány, hogy a predicatio -ban (a feltámadás örömére) igyekeztek a híveket megnevettetni, sőt, erre még külön tréfacsinálókat is hívtak.
Példák:
№1
Aschermittwoch bekommt Fritzchen ein Aschekreuz auf die Stirn. Der Priester erklärt ihm, dass es daran erinnern soll, dass Menschen nach dem Tod zu Staub zerfallen. Als Fritzchen wieder zu Hause ist, sagt er ganz aufgeregt zu seiner Mutter: „Mama, Mama, unter unserem Bett liegen Tote”.
№2
- Warum sind Ameisen nicht in der Kirche?
- Weil sie in Sekten sind.
№3
Volkslied: Der Tod von Basel (1539)
1. Als ich ein Junggeselle war,
Nahm ich ein steinalt Weib.
Ich hat' sie kaum drei Tage - Ti, Ta, Tage
|: Da hat's mich schon gereut. :|
2. Da ging ich auf den Kirchhof hin
Und bat den lieben Tod
Ach, lieber Tod von Basel - Bi, Ba, Basel
|: Hol' mir mein' Alte fort. :|
3. Und als ich wieder nach Hause kam,
Die Alte war schon tot;
Ich spannt' die Ross' vorn Wagen - Wi, Wa, Wagen
|: Und fuhr mein' Alte fort. :|
4. Und als ich auf den Kirchhof kam,
Das Grab war schon gemacht.
Ihr Träger, tragt fein sachte si, sa, sachte
|: Daß die Alte nicht erwacht! :|
5. Scharrt zu, scharrt zu, scharrt immer zu
Das alte böse Weib!
Sie hat ihr Lebetage, Ti, Ta, Tage,
|: Geplagt mein jungen Leib. :|
6. Und als ich wieder nach Hause kam,
War'n Tisch und Bett zu weit;
Ich wartet' kaum drei Tage, Ti, Ta, Tage
|: Und nahm eine junges Weib. :|
7. Das junge Weiberl, das ich nahm,
Das schlug mich nach drei Tag'.
"Ach lieber Tod von Basel - Bi, Ba, Basel
|: Hätt' ich mein' alte Plag! ":|
№4
Die Geschichte vom Brandner Kaspar
www.solarmovie.eu/watch-die-geschichte-vom-brandner-kaspar-2008.html
istvankah 2012.04.08. 16:56:52
Salom sel Peszah lekulam!
szubjektiv 2012.04.08. 19:11:16
Valóban feltámadt!
Lengyel 2012.04.09. 07:23:58
„Asszony, miért sírsz?” Válaszol is nekik és azt mondja: „Mert elvitték az én Uramat és nem tudom, hogy hová tették.”
Tehát elvitték, nem feltámadt.
Ekkor fordul meg, és meglátja Jézust, de nem ismeri fel. Azt hiszi, hogy a kertész az. Ekkor Jézus megkérdezi tőle ugyanazt, amit az angyalok:
Jézus kérdezi, nem más, nem egy képzelgésről van szó!
„Asszony, miért sírsz? Kit keresel?”
Beszél a szerelméhez. Aki 1000 közül is teljes biztonsággal felismerné őt.
"És ekkor kiderül, hogy hiába látta az angyalokat, még mindig nem gondolja, hogy itt valami csoda történt."
Nem gondolta, hogy csoda történt.
"A fejében már logikusan összeállított egy magyarázatot, és kezdi is eszerint kérlelni Jézust – akiről azt hiszi, hogy a kertész – , hogy:"
A "csoda" előkészítése: megkavarjuk a dolgokat.
„Uram, ha te vitted el őt....” Ekkor történik meg az, amikor Jézus a nevén szólítja: „Mária!” és Mária ekkor felismeri, hogy az a valaki nem a kertész, hanem Jézus."
Na észhez tért Mária. Meg van Jézus, nem a kertésszel beszél.
"Amikor Mária felismeri Jézust, Jézus egy eléggé furcsa dolgot mond neki: „Ne érints engem, mert még nem mentem fel az Atyához...”
Ne tarts vissza. Nem mentem fel az égbe, még ÉLEK.
Majd felmegyek az én atyámhoz, mert fel kell mennem, hiszen mindenki felmegy egyszer, azaz majd én is meghalok, mint ahogy mindenki.
Tehát Mária megtalálta a szerelmét, akit keresett, s akivel beszélgetett, s akit meg is érinthetett volna, de Jézus közölte, hogy el kell most tűnnie, /nem akart visszakerülni a keresztre/, és személyesen közölte, hogy most nem halt meg, mint minden halandó. De majd egyszer meg fog halni. Ez meg is történt Kasmírban.
A "Feltámadás" tehát egy népbutítás, és világcsalás.
Tehát elvitték, nem feltámadt.
Ekkor fordul meg, és meglátja Jézust, de nem ismeri fel. Azt hiszi, hogy a kertész az. Ekkor Jézus megkérdezi tőle ugyanazt, amit az angyalok:
Jézus kérdezi, nem más, nem egy képzelgésről van szó!
„Asszony, miért sírsz? Kit keresel?”
Beszél a szerelméhez. Aki 1000 közül is teljes biztonsággal felismerné őt.
"És ekkor kiderül, hogy hiába látta az angyalokat, még mindig nem gondolja, hogy itt valami csoda történt."
Nem gondolta, hogy csoda történt.
"A fejében már logikusan összeállított egy magyarázatot, és kezdi is eszerint kérlelni Jézust – akiről azt hiszi, hogy a kertész – , hogy:"
A "csoda" előkészítése: megkavarjuk a dolgokat.
„Uram, ha te vitted el őt....” Ekkor történik meg az, amikor Jézus a nevén szólítja: „Mária!” és Mária ekkor felismeri, hogy az a valaki nem a kertész, hanem Jézus."
Na észhez tért Mária. Meg van Jézus, nem a kertésszel beszél.
"Amikor Mária felismeri Jézust, Jézus egy eléggé furcsa dolgot mond neki: „Ne érints engem, mert még nem mentem fel az Atyához...”
Ne tarts vissza. Nem mentem fel az égbe, még ÉLEK.
Majd felmegyek az én atyámhoz, mert fel kell mennem, hiszen mindenki felmegy egyszer, azaz majd én is meghalok, mint ahogy mindenki.
Tehát Mária megtalálta a szerelmét, akit keresett, s akivel beszélgetett, s akit meg is érinthetett volna, de Jézus közölte, hogy el kell most tűnnie, /nem akart visszakerülni a keresztre/, és személyesen közölte, hogy most nem halt meg, mint minden halandó. De majd egyszer meg fog halni. Ez meg is történt Kasmírban.
A "Feltámadás" tehát egy népbutítás, és világcsalás.
Bell & Sebastian 2012.04.09. 12:40:03
@Lengyel: Vessünk véget a szövegkörnyezetükből kiragadott félmondatok dicsőítésének!
János evangéliuma, 20
1. A hét első napján, kora reggel, amikor még sötét volt, Mária Magdolna kiment a sírhoz. Észrevette, hogy a követ elmozdították a sírtól.
2. Erre elfutott Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit kedvelt Jézus, és hírül adta nekik: "Elvitték az Urat a sírból, s nem tudni, hova tették."
3. Péter és a másik tanítvány elindult és a sírhoz sietett.
4. Mind a ketten futottak. De a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és hamarabb ért a sírhoz.
5. Benézett, s látta a gyolcsot, de nem ment be.
6. Nem sokkal később Péter is odaért, bement a sírba és õ is látta az otthagyott gyolcsot
7. meg a kendőt, amellyel a fejét befödték. Ez nem a gyolcs közt volt, hanem külön összehajtva más helyen.
8. Most már a másik tanítvány is bement, aki először ért oda a sírhoz. Látta és hitt.
9. Eddig ugyanis nem értették az Írást, amely szerint föl kellett támadnia a halálból.
10. Ezután a tanítványok visszatértek övéikhez.
11. Mária ott állt a sír előtt és sírt. Amint így sírdogált, egyszer csak benézett a sírba.
12. Látta, hogy ott, ahol Jézus teste volt, két fehér ruhába öltözött angyal ül, az egyik fejtől, a másik lábtól.
13. Megszólították: "Asszony, miért sírsz?" "Mert elvitték Uramat - felelte -, s nem tudom, hová tették."
14. E szavakkal hátrafordult, s látta Jézust, amint ott állt, de nem tudta róla, hogy Jézus.
15. Jézus megkérdezte: "Asszony, miért sírsz? Kit keresel?" Abban a hiszemben, hogy a kertész áll mögötte, így felelt neki: "Uram, ha te vitted el, mondd meg, hova tetted, hogy elvihessem magammal."
16. Jézus most nevén szólította: "Mária!" Erre megfordult, s csak ennyit mondott: "Rabboni", ami annyit jelent, mint "Mester".
17. Jézus ezt mondta neki: "Engedj! Még nem mentem föl Atyámhoz. Inkább menj el testvéreimhez és vidd nekik hírül: Fölmegyek Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, Istenemhez és a ti Istenetekhez."
18. Mária Magdolna elment, és hírül adta a tanítványoknak: "Láttam az Urat, s ezt mondta nekem."
19. Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: "Békesség nektek!"
20. E szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat.
21. Jézus megismételte: "Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket."
22. Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: "Vegyétek a Szentlelket!
23. Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad."
24. A tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Didimusz, nem volt velük, amikor megjelent nekik Jézus.
25. A tanítványok elmondták: "Láttuk az Urat!" De kételkedett: "Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem."
26. Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt középen, és köszöntötte őket: "Békesség nektek!"
27. Aztán Tamáshoz fordult: "Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!"
28. Tamás fölkiáltott: "Én Uram, és Istenem!"
29. Jézus csak ennyit mondott: "Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek."
30. Jézus még sok más csodajelet is mutatott tanítványai előtt, amelyeket nem jegyeztek föl ebben a könyvben.
31. Ezeket azonban följegyezték, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, s hogy a hit által életetek legyen az ő nevében.
János evangéliuma, 20
1. A hét első napján, kora reggel, amikor még sötét volt, Mária Magdolna kiment a sírhoz. Észrevette, hogy a követ elmozdították a sírtól.
2. Erre elfutott Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit kedvelt Jézus, és hírül adta nekik: "Elvitték az Urat a sírból, s nem tudni, hova tették."
3. Péter és a másik tanítvány elindult és a sírhoz sietett.
4. Mind a ketten futottak. De a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és hamarabb ért a sírhoz.
5. Benézett, s látta a gyolcsot, de nem ment be.
6. Nem sokkal később Péter is odaért, bement a sírba és õ is látta az otthagyott gyolcsot
7. meg a kendőt, amellyel a fejét befödték. Ez nem a gyolcs közt volt, hanem külön összehajtva más helyen.
8. Most már a másik tanítvány is bement, aki először ért oda a sírhoz. Látta és hitt.
9. Eddig ugyanis nem értették az Írást, amely szerint föl kellett támadnia a halálból.
10. Ezután a tanítványok visszatértek övéikhez.
11. Mária ott állt a sír előtt és sírt. Amint így sírdogált, egyszer csak benézett a sírba.
12. Látta, hogy ott, ahol Jézus teste volt, két fehér ruhába öltözött angyal ül, az egyik fejtől, a másik lábtól.
13. Megszólították: "Asszony, miért sírsz?" "Mert elvitték Uramat - felelte -, s nem tudom, hová tették."
14. E szavakkal hátrafordult, s látta Jézust, amint ott állt, de nem tudta róla, hogy Jézus.
15. Jézus megkérdezte: "Asszony, miért sírsz? Kit keresel?" Abban a hiszemben, hogy a kertész áll mögötte, így felelt neki: "Uram, ha te vitted el, mondd meg, hova tetted, hogy elvihessem magammal."
16. Jézus most nevén szólította: "Mária!" Erre megfordult, s csak ennyit mondott: "Rabboni", ami annyit jelent, mint "Mester".
17. Jézus ezt mondta neki: "Engedj! Még nem mentem föl Atyámhoz. Inkább menj el testvéreimhez és vidd nekik hírül: Fölmegyek Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, Istenemhez és a ti Istenetekhez."
18. Mária Magdolna elment, és hírül adta a tanítványoknak: "Láttam az Urat, s ezt mondta nekem."
19. Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: "Békesség nektek!"
20. E szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat.
21. Jézus megismételte: "Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket."
22. Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: "Vegyétek a Szentlelket!
23. Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad."
24. A tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Didimusz, nem volt velük, amikor megjelent nekik Jézus.
25. A tanítványok elmondták: "Láttuk az Urat!" De kételkedett: "Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem."
26. Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt középen, és köszöntötte őket: "Békesség nektek!"
27. Aztán Tamáshoz fordult: "Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!"
28. Tamás fölkiáltott: "Én Uram, és Istenem!"
29. Jézus csak ennyit mondott: "Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek."
30. Jézus még sok más csodajelet is mutatott tanítványai előtt, amelyeket nem jegyeztek föl ebben a könyvben.
31. Ezeket azonban följegyezték, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, s hogy a hit által életetek legyen az ő nevében.
tewton 2012.04.09. 13:53:32
@Bell & Sebastian:
"- Warum sind Ameisen nicht in der Kirche?
- Weil sie in Sekten sind."
neee. ich hab' all unseren Törley Flaschen geprüft, da waren ganz keine Ameisen.
"- Warum sind Ameisen nicht in der Kirche?
- Weil sie in Sekten sind."
neee. ich hab' all unseren Törley Flaschen geprüft, da waren ganz keine Ameisen.
Lengyel 2012.04.09. 13:59:45
22. Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: "Vegyétek a Szentlelket!
A Szentlélek i.sz. 6-ban még mint fogalom sem létezett, kanonizálva pedig 540 körül lett.
Jézust hazugságon kaptuk? Vagy esetleg a Bibliaírók füllentettek? EJNYE!
A Szentlélek i.sz. 6-ban még mint fogalom sem létezett, kanonizálva pedig 540 körül lett.
Jézust hazugságon kaptuk? Vagy esetleg a Bibliaírók füllentettek? EJNYE!
Lengyel 2012.04.09. 14:04:00
17. Jézus ezt mondta neki: "Engedj! Még nem mentem föl Atyámhoz. Inkább menj el testvéreimhez és vidd nekik hírül: Fölmegyek Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, Istenemhez és a ti Istenetekhez."
18. Mária Magdolna elment, és hírül adta a tanítványoknak: "Láttam az Urat, s ezt mondta nekem."
Keresem a szót: Meghaltam és ímé FELTÁMADTAM.
Nincs.
A feltámadás szó egyszer sem szerepel a Bibliában. EJNYE!
18. Mária Magdolna elment, és hírül adta a tanítványoknak: "Láttam az Urat, s ezt mondta nekem."
Keresem a szót: Meghaltam és ímé FELTÁMADTAM.
Nincs.
A feltámadás szó egyszer sem szerepel a Bibliában. EJNYE!
Lengyel 2012.04.09. 18:42:15
Feleségem ma reggel 9-kor bement a hálószobába, és meglátván az üres ágyat, s így szóla:
- Szívem, feltámadtál?
És igen, fel. :)
Az edzőm is így szól:
- Fiúk támadás!
És a szél is feltámad a szélcsend után.
És akkor; mi van? Csináljunk belőle vallást? :)
- Szívem, feltámadtál?
És igen, fel. :)
Az edzőm is így szól:
- Fiúk támadás!
És a szél is feltámad a szélcsend után.
És akkor; mi van? Csináljunk belőle vallást? :)
Bell & Sebastian 2012.04.09. 23:35:40
@Lengyel: Márpedig nem úgy van, ahogy mond'sza, hanem így:
20:22 Όταν είχε πει αυτό, φύσηξε στα πρόσωπά τους. Και τους είπε:: "Λάβετε το .
20:23 Εκείνοι των οποίων οι αμαρτίες σας θα συγχωρήσει, είναι συγχωρεθούνε, και εκείνων των οποίων οι αμαρτίες σας, διατηρούν, που διατηρούνται."
Άγιο Πνεύμα = Szentlélek
Szentlélek (gör. Pneuma, lat. Spiritus): az Egyház hitében a Szentháromság harmadik személye, aki egylényegű az Atyával és a Fiúval, személyi különbözőségük az egy Isten fogalmát nem bontja meg. - Az ÓSz beszélt az →Isten lelkéről, de még nem személyes értelemben; Isten mindenhatóságának, teremtő erejének és termfölötti hatásának megnyilatkozását értette rajta. A →lélek 'szent' jelzőt kap, mert lényege szerint a Szt Isten lelke, mint az Isten →karja (Zsolt 98,1; Iz 52,10), a neve (→név; Ez 36,20; Ám 2,7), a szava (→szó; Zsolt 105,42: szt ígéret; Jer 23,9), valójában isteni lélek (Kiv 31,3: LXX). A ~ fejezi ki Isten kinyilatkoztató erejét (1Kor 2,10; Jn 16,12; 1Kor 12,3; 1Pt 1,21). Tevékenysége személyes az ÓSz-ben is, de róla nem kapunk olyan „képet”, mint az Atyáról és a Fiúról. Maga a név mutatja, hogy Isten működésének kifejezésében fölül kell emelkedni az antropomorf fogalmakon. Isten akkor is egészen szent és lélek, ha közel jön hozzánk az emberré lett Jézus Krisztusban. - Az ÚSz átvette a régi kifejezéseket is, de amellett a ~ személyi mivolta is nyilvánvaló. Már Jézus keresztségénél együtt szerepel az Atyával és a Fiúval (Mk 1,1), hasonlóképpen a missziós küldetésnél ill. a keresztségi formulánál (Mt 28,19). Jézus megígérte tanítványainak és az Egyháznak az Igazság Lelkét, mint másik vigasztalót, aki az Atyától származik, s akit az Atya az ő nevében küld el (Jn 14,26; 15,26; 16,7). Szt Pálnál a ~ a lelki adományok osztogatója és a megszentelés végrehajtója (1Kor 12,4-10; 2Kor 13,13). - Az egyházatyák a szentháromsági viták idején éppen arra hivatkoztak, hogy a Szentírásban és a keresztségi formulában a Lélek az Atya és a Fiú mellett van minden megkülönböztetés nélkül, ő adja a megszentelést, az isteni életben való részesedést és az istengyermekség kiváltságát, tehát csak isteni személy lehet. Ezzel az állítással győzték le azt a tévtant, amely a Léleknek alárendelt szerepet tulajdonított (→szubordinacionizmus). A Fiútól való megkülönböztetését arra vezették vissza, hogy más a személyes eredetük: a Fiú születik az Atyától, a Lélek származik, mégpedig a Fiú által, hiszen ő nemcsak az Atya lelke, hanem a Fiúé is (Róm 8,10; Gal 4,6). A Lélek származására vonatkozó további megállapítás volt az, hogy míg a Fiú az Atya értelme által születik, addig a ~ az akaratán keresztül: ő az Atya és a Fiú kölcsönös szeretete, „mi-közössége”. A Szentháromság titkának kifejtésében a teol-ok mindig rámutattak arra, hogy Isten belső élete végtelen teljességben és intenzitásban nyilvánul meg. Önmaga megismerése annyira tökéletes, hogy maradék nélkül kimondja magát, s ez az örök Szó (Ige) egészen az Atya képe és egyben az Atya Fia. Mivel az Atya őbenne szemléli végtelen tökéletességét, azért végtelen szeretettel tekint rá, amit a Fiú viszonoz, s ez a szeretet is annyira tökéletes és végtelen, hogy él mint isteni személy, mint ~. Ennek ellenére mind a 3 személy belső viszonosságot fejez ki, s azért maga az isteni lényeg egysége megmarad. A Szentírás külön hangsúlyozza, hogy Isten szeretete a ~ révén árad ki (Róm 5,5). Mivel a szentháromsági életen belül is ő a szeretet, ezért a szeretet kifelé is rajta keresztül nyilvánul meg. Bár az Egyh. tanítja, hogy a 3 személy kifelé mint egy Isten működik, ugyanakkor ezt a kifelé való hatást a ~nek is tulajdonítja. Általa válunk Isten tp-ává, és az Egyh. is általa lesz a kegyelemnek és Isten szeretetének közvetítője. - Az Egyh. tanítása az úsz-i kinyilatkoztatást rendszerezte. Kezdettől fogva vallotta a ~ istenségét, az Atyától és a Fiútól való különbözőségét, s ez a tanítás főleg Mt 28,19-ből táplálkozott. Ezt vették át a keresztségi hitvallások és a későbbi tanítóhiv. döntések. A modalistákkal szemben Dénes p. már 260: megvédte a Szentíráson alapuló szentháromsági hitet. Az I. konstantinápolyi zsin. dogmaként hirdette a ~ istenségét és egylényegűségét, s elítélte azokat, akik csak isteni erő megnyilvánulásának tartották (D 85, 86). Damasus p. már hivatkozott a ~ belső háromsági származására: ő az Atya és a Fiú Lelke (D 83). Az Atanáz-féle hitvallás (→Quicumque) már megkülönböztette a ~ származását a Fiúétól (D 39). 447: a toledói zsin. az Atyától és a Fiútól való származást foglalta bele tanításába. A keletiek ezt később a →niceai hitvallás meghamisításának mondták, pedig a teol-ok náluk is úgy beszéltek, hogy a ~ az Atyától származik a Fiú által. 1438-45: a firenzei zsin. még azt tette hozzá, hogy az Atyától és a Fiútól úgy származik, mint egy életelvtől (D 460, 691, 704). A ~ üdvrendi hatásai közül a hitvallások hivatkoznak Jézus emberi fogantatására (D 2, 6, 8), de ő azért nem nevezhető a Fiú atyjának (D 282). Hatását kifejtette Jézus emberségén, az Egyházban és a szentségekben, különösen a bérmálásban és az egyh. rendben (D 679, 964). Karizmatikus ereje nyilvánul meg a próf-k és a Szentírás sugalmazásában és a tévedhetetlen egyh. döntések létrejöttében. - Ikgr. A ker. műv-ben leggyakrabban a Szentírás alapján az →angyali üdvözlet, a →Jézus keresztsége, a →keresztrefeszítés képein →galamb (Mt 3,16), a →Pünkösd képein →lángnyelvek (ApCsel 2,3) alakjában ábrázolják. Az emberalakú Szentháromság-ábrázolásokon a ~nek is ember alakja van. G.F.
LThK V:108; VIII:568. - Kirschbaum II:228. - BL:1694. - Schütz 1993:347.
20:22 Όταν είχε πει αυτό, φύσηξε στα πρόσωπά τους. Και τους είπε:: "Λάβετε το .
20:23 Εκείνοι των οποίων οι αμαρτίες σας θα συγχωρήσει, είναι συγχωρεθούνε, και εκείνων των οποίων οι αμαρτίες σας, διατηρούν, που διατηρούνται."
Άγιο Πνεύμα = Szentlélek
Szentlélek (gör. Pneuma, lat. Spiritus): az Egyház hitében a Szentháromság harmadik személye, aki egylényegű az Atyával és a Fiúval, személyi különbözőségük az egy Isten fogalmát nem bontja meg. - Az ÓSz beszélt az →Isten lelkéről, de még nem személyes értelemben; Isten mindenhatóságának, teremtő erejének és termfölötti hatásának megnyilatkozását értette rajta. A →lélek 'szent' jelzőt kap, mert lényege szerint a Szt Isten lelke, mint az Isten →karja (Zsolt 98,1; Iz 52,10), a neve (→név; Ez 36,20; Ám 2,7), a szava (→szó; Zsolt 105,42: szt ígéret; Jer 23,9), valójában isteni lélek (Kiv 31,3: LXX). A ~ fejezi ki Isten kinyilatkoztató erejét (1Kor 2,10; Jn 16,12; 1Kor 12,3; 1Pt 1,21). Tevékenysége személyes az ÓSz-ben is, de róla nem kapunk olyan „képet”, mint az Atyáról és a Fiúról. Maga a név mutatja, hogy Isten működésének kifejezésében fölül kell emelkedni az antropomorf fogalmakon. Isten akkor is egészen szent és lélek, ha közel jön hozzánk az emberré lett Jézus Krisztusban. - Az ÚSz átvette a régi kifejezéseket is, de amellett a ~ személyi mivolta is nyilvánvaló. Már Jézus keresztségénél együtt szerepel az Atyával és a Fiúval (Mk 1,1), hasonlóképpen a missziós küldetésnél ill. a keresztségi formulánál (Mt 28,19). Jézus megígérte tanítványainak és az Egyháznak az Igazság Lelkét, mint másik vigasztalót, aki az Atyától származik, s akit az Atya az ő nevében küld el (Jn 14,26; 15,26; 16,7). Szt Pálnál a ~ a lelki adományok osztogatója és a megszentelés végrehajtója (1Kor 12,4-10; 2Kor 13,13). - Az egyházatyák a szentháromsági viták idején éppen arra hivatkoztak, hogy a Szentírásban és a keresztségi formulában a Lélek az Atya és a Fiú mellett van minden megkülönböztetés nélkül, ő adja a megszentelést, az isteni életben való részesedést és az istengyermekség kiváltságát, tehát csak isteni személy lehet. Ezzel az állítással győzték le azt a tévtant, amely a Léleknek alárendelt szerepet tulajdonított (→szubordinacionizmus). A Fiútól való megkülönböztetését arra vezették vissza, hogy más a személyes eredetük: a Fiú születik az Atyától, a Lélek származik, mégpedig a Fiú által, hiszen ő nemcsak az Atya lelke, hanem a Fiúé is (Róm 8,10; Gal 4,6). A Lélek származására vonatkozó további megállapítás volt az, hogy míg a Fiú az Atya értelme által születik, addig a ~ az akaratán keresztül: ő az Atya és a Fiú kölcsönös szeretete, „mi-közössége”. A Szentháromság titkának kifejtésében a teol-ok mindig rámutattak arra, hogy Isten belső élete végtelen teljességben és intenzitásban nyilvánul meg. Önmaga megismerése annyira tökéletes, hogy maradék nélkül kimondja magát, s ez az örök Szó (Ige) egészen az Atya képe és egyben az Atya Fia. Mivel az Atya őbenne szemléli végtelen tökéletességét, azért végtelen szeretettel tekint rá, amit a Fiú viszonoz, s ez a szeretet is annyira tökéletes és végtelen, hogy él mint isteni személy, mint ~. Ennek ellenére mind a 3 személy belső viszonosságot fejez ki, s azért maga az isteni lényeg egysége megmarad. A Szentírás külön hangsúlyozza, hogy Isten szeretete a ~ révén árad ki (Róm 5,5). Mivel a szentháromsági életen belül is ő a szeretet, ezért a szeretet kifelé is rajta keresztül nyilvánul meg. Bár az Egyh. tanítja, hogy a 3 személy kifelé mint egy Isten működik, ugyanakkor ezt a kifelé való hatást a ~nek is tulajdonítja. Általa válunk Isten tp-ává, és az Egyh. is általa lesz a kegyelemnek és Isten szeretetének közvetítője. - Az Egyh. tanítása az úsz-i kinyilatkoztatást rendszerezte. Kezdettől fogva vallotta a ~ istenségét, az Atyától és a Fiútól való különbözőségét, s ez a tanítás főleg Mt 28,19-ből táplálkozott. Ezt vették át a keresztségi hitvallások és a későbbi tanítóhiv. döntések. A modalistákkal szemben Dénes p. már 260: megvédte a Szentíráson alapuló szentháromsági hitet. Az I. konstantinápolyi zsin. dogmaként hirdette a ~ istenségét és egylényegűségét, s elítélte azokat, akik csak isteni erő megnyilvánulásának tartották (D 85, 86). Damasus p. már hivatkozott a ~ belső háromsági származására: ő az Atya és a Fiú Lelke (D 83). Az Atanáz-féle hitvallás (→Quicumque) már megkülönböztette a ~ származását a Fiúétól (D 39). 447: a toledói zsin. az Atyától és a Fiútól való származást foglalta bele tanításába. A keletiek ezt később a →niceai hitvallás meghamisításának mondták, pedig a teol-ok náluk is úgy beszéltek, hogy a ~ az Atyától származik a Fiú által. 1438-45: a firenzei zsin. még azt tette hozzá, hogy az Atyától és a Fiútól úgy származik, mint egy életelvtől (D 460, 691, 704). A ~ üdvrendi hatásai közül a hitvallások hivatkoznak Jézus emberi fogantatására (D 2, 6, 8), de ő azért nem nevezhető a Fiú atyjának (D 282). Hatását kifejtette Jézus emberségén, az Egyházban és a szentségekben, különösen a bérmálásban és az egyh. rendben (D 679, 964). Karizmatikus ereje nyilvánul meg a próf-k és a Szentírás sugalmazásában és a tévedhetetlen egyh. döntések létrejöttében. - Ikgr. A ker. műv-ben leggyakrabban a Szentírás alapján az →angyali üdvözlet, a →Jézus keresztsége, a →keresztrefeszítés képein →galamb (Mt 3,16), a →Pünkösd képein →lángnyelvek (ApCsel 2,3) alakjában ábrázolják. Az emberalakú Szentháromság-ábrázolásokon a ~nek is ember alakja van. G.F.
LThK V:108; VIII:568. - Kirschbaum II:228. - BL:1694. - Schütz 1993:347.
Bell & Sebastian 2012.04.09. 23:46:40
@tewton:
Haben Sie gegessen oder getrunken die Ameisen? Es macht einen Unterschied, nur philosophisch, natürlich. :)
Haben Sie gegessen oder getrunken die Ameisen? Es macht einen Unterschied, nur philosophisch, natürlich. :)
Lengyel 2012.04.10. 09:31:46
Bell & Sebastian 2012.04.09. 23:35:40
Kigyelmed nemigen érté szavaimat, inkább megpróbál megtéríteni. Nem fog sikerülni.
A sületlenségből csak böszmeség adódik.
A Szentlélek egy böszmeség, amit később kanonizáltak, mint ahogya Jézus mondotta. Ezt írtam.
Kigyelmed nemigen érté szavaimat, inkább megpróbál megtéríteni. Nem fog sikerülni.
A sületlenségből csak böszmeség adódik.
A Szentlélek egy böszmeség, amit később kanonizáltak, mint ahogya Jézus mondotta. Ezt írtam.
Lengyel 2012.04.10. 19:45:36
@Bell & Sebastian:
Minden relatív. Te nem éred el az elsős szintet. Sőt te egy kicsit kevés is vagy szivi.
Minden relatív. Te nem éred el az elsős szintet. Sőt te egy kicsit kevés is vagy szivi.
Lengyel 2012.04.10. 19:54:11
Krisztus egy böszmeség, az atya egy böszmeség, a szentnek hitt atyalélek egy oltári nagy böszmeség.
Az egész kereszténység egy böszmeség, és régen be kellett volna tiltani az emberek folyamatos és tömeges megtévesztése miatt. Az emberek intelligencia szintje nem mindig éri el egy szamár szintjét. Ezt vette észre és használta ki a keresztény hitetés. Be kell fejezni!!
Képzeljük el a pillanatot!
József az arát próbálgatja egy éjjel, merthogy próba nélkül nincs, nem lehet házasság.
A még nem kanonizált atyalélek érkezik, és így szóla:
- Józsi. Húzódj már arrább kicsit, hogy megejthessem arádat. Az atya lelke vagyok, s szűznemzéssel ejtém teherbe Marikát!
És Józsi háttérbe húzódék, hogy a lélek megejthesse a prostituatát. És az megejté őt.
Az egész kereszténység egy böszmeség, és régen be kellett volna tiltani az emberek folyamatos és tömeges megtévesztése miatt. Az emberek intelligencia szintje nem mindig éri el egy szamár szintjét. Ezt vette észre és használta ki a keresztény hitetés. Be kell fejezni!!
Képzeljük el a pillanatot!
József az arát próbálgatja egy éjjel, merthogy próba nélkül nincs, nem lehet házasság.
A még nem kanonizált atyalélek érkezik, és így szóla:
- Józsi. Húzódj már arrább kicsit, hogy megejthessem arádat. Az atya lelke vagyok, s szűznemzéssel ejtém teherbe Marikát!
És Józsi háttérbe húzódék, hogy a lélek megejthesse a prostituatát. És az megejté őt.
tevevanegypupu 2012.04.11. 08:14:08
@Bell & Sebastian:
Ne vitatkozzon vele, provokal es imadna, ha ebbol egy jo kis veszekedes jonne letre. Mondja csak nyugodtan, kit erdekel?
Ne vitatkozzon vele, provokal es imadna, ha ebbol egy jo kis veszekedes jonne letre. Mondja csak nyugodtan, kit erdekel?
Lengyel 2012.04.11. 19:40:37
Semmi provokáció nincs a kommentjeimben.
Én önzetlenül átadom az ismereteimet.
A feltámadás a vallási maffia óriási találmánya.
Semmilyen bizonyíték nincs rá, de arra van bizonyíték, hogy nem volt, sőt nem is lehetett feltámadás, s ez nemcsak a Bibliában lévő fent idézett szöveg, melyet a bigott hívek ma sem értenek, inkább hiszik az ellenkezőjét, mert az olyan jó.
A középkorban óriási pénzeket szedtek be a feltámadás ígéretével, és ez történik ma is. Az alaptalan állításokat akkor hiszi el az ember, ha az agyműködése nem kiegyensúlyozott, és annak genetikai okai vannak. Egyfajta betegség, csendes őrület. Akkor veszélyes, ha bűncselekménnyé válik.
Én önzetlenül átadom az ismereteimet.
A feltámadás a vallási maffia óriási találmánya.
Semmilyen bizonyíték nincs rá, de arra van bizonyíték, hogy nem volt, sőt nem is lehetett feltámadás, s ez nemcsak a Bibliában lévő fent idézett szöveg, melyet a bigott hívek ma sem értenek, inkább hiszik az ellenkezőjét, mert az olyan jó.
A középkorban óriási pénzeket szedtek be a feltámadás ígéretével, és ez történik ma is. Az alaptalan állításokat akkor hiszi el az ember, ha az agyműködése nem kiegyensúlyozott, és annak genetikai okai vannak. Egyfajta betegség, csendes őrület. Akkor veszélyes, ha bűncselekménnyé válik.
Lengyel 2012.04.12. 13:10:13
"Tizenkét órával halottá nyilvánítása után, egy halottasházi koporsóban élve találtak egy csecsemőt Argentínában.
Az újszülött - akit Luz Milagros, azaz "csodafény" névre kereszteltek az eset után - kritikus, de javuló állapotban volt szerdán. A csecsemőt ugyanabban a kórházban kezelik, ahol április 3-án halva születettnek nyilvánították.
Minderre kedden derült fény, miután a tartományi egészségügyminiszter-helyettes bejelentette, hogy az esettel kapcsolatban öt kórházi dolgozót felfüggesztettek állásából.
Az anya egy helyi tévéadónak adott interjúban elmondta, hogy gyermeke eddig csupán halotti bizonyítványt kapott, születési anyakönyvi kivonatot nem. A nő orvosi műhibapert tervez indítani az eset miatt."
Ilyen dolog ez a feltámadás. :)
Az újszülött - akit Luz Milagros, azaz "csodafény" névre kereszteltek az eset után - kritikus, de javuló állapotban volt szerdán. A csecsemőt ugyanabban a kórházban kezelik, ahol április 3-án halva születettnek nyilvánították.
Minderre kedden derült fény, miután a tartományi egészségügyminiszter-helyettes bejelentette, hogy az esettel kapcsolatban öt kórházi dolgozót felfüggesztettek állásából.
Az anya egy helyi tévéadónak adott interjúban elmondta, hogy gyermeke eddig csupán halotti bizonyítványt kapott, születési anyakönyvi kivonatot nem. A nő orvosi műhibapert tervez indítani az eset miatt."
Ilyen dolog ez a feltámadás. :)