Busójárás a kifutón – Gombold újra 2.0
2012. április 01. írta: Szelli

Busójárás a kifutón – Gombold újra 2.0

  Látott-e már Ön nőn zsindelyes tetőt, jurta formájú szoknyát, Makovecz-szárnyakat? Esetleg busójárást kifutón? Vagy netán fonott kosárkákat fejdíszként viselni? Én sem, de ahogy a Gombold újra! 2.0-n kiderült: mindegyik remekül működik.

  Az első Gombold újra! öltözéktervező pályázat zárása tavaly még csupán egy divatshow volt, mely idén már valódi üggyé nőtte ki magát. A Szépművészeti Múzeumot a Millenárisra cserélték, ahol szakmai konferencia és design-vásár, valamint két bemutató is várta az érdeklődőket az ingyenesen látogatható, egész napos eseményen. Hiába történt azonban meg a helyszíncsere, a 3000 fő befogadására alkalmas csarnok így is dugig megtelt – még szerencse, hogy kivetítőkön és online is közvetítették a bemutatókat.
 
 
  Elsőként a már befutott tervezők mutatták be legújabb őszi-téli kollekciójukat: ez az etap teljesen rendben volt. Láthattuk többek között Sármán Nóra, az Artista, a Kepp Showroom, Mojzes Dóra, Lakatos Sándor és Konsánszky Dóra munkáit. Őket követte aztán a légyeg: a Gombold újra! 2.0 idei döntősei, akiket a tavalyi győztes, azóta a saját, INER nevű márkáját építő Gyöngyösi Renáta vezetett fel. A Design Terminál 2011 novemberében kiírt pályázatának második etapján a tavalyi metálmenyecskék és pixelbetyárok után huszonnégy pályamunkát láthattunk a kortárs, tizenegy a design és hagyomány kategóriában. Összességében bátrabbak, és talán kevésbé sablonosak, sokszínűbbek voltak az idei döntős munkák. A múltba révedés mellett láthattunk erős koncepciókat, ötletes újragondolásokat és több volt a felvonultatott kiegészítő, valamint férfi ruha. A látványruhák és a hordható darabok együtt indultak: a zsűrizés a hagyományos és a kortárs öltözéktervezés kategóriáját választotta szét.
 
 
A kortárs kategóriában Nagy Móni és Hendzsel Ilona nyerte meg a legjobb kiegészítőért járó díjat, a legjobb öltözék díját (vagyis a fődíjat) Farkas Anett Makovecz Imre ihlette csodás darabjai érdemelték. Farkas Anett egyébként a győri Széchenyi István Egyetemen hallgat építészetet, divattervezést korábban sosem tanult. Elmondta: Zsindely elnevezésű kollekciója a népi építészetből merít, ez pedig meglátszik anyaghasználatán és formavilágán is, a szoknyák például a jurta formáját idézik. A design és hagyomány pályázatban Somogyi Anettnek ítélték a legjobb kollekcióért, és Vitányi Annának a legjobb kiegészítőért járó díjat.
 
 
  Összességében a Gombold újra! – Divat a magyar ötletgazdáinak és levezénylőinek, valamint a pályázóknak három dolgot is sikerült megmutatniuk:
 
1. A magyar divat menő
 
  A népi motívumoktól az építészeti hagyományokig kimeríthetetlen ötletforrásokkal rendelkezünk, illetve a Gombold újrára érkező, rekordszámú pályázatok is bizonyítják, hogy tele vagyunk fiatal, kreatív szakemberekkel, akik képesek ötvözni és eladhatóvá tenni ezeket.
 
2. Versenyképesek vagyunk
 
  Mint számos más piaci területen, a divatszakmában sem maradunk alul, ami a minőséget és színvonalat illeti. Az haute couture-től a teljesen hétköznapi, utcai holmikig minden műfajban felvesszük a versenyt, amennyiben adnak rá teret, illetve anyagi forrásokat – a fanyalgás helyett. Nem utolsósorban a kreatív ipar fejlesztésével új, magas hozzáadott értékű munkahelyek jöhetnek létre.
 
3. A kortárs design nem kell, hogy elérhetetlen luxus legyen
 
  Fogyasztható, jó minőségű, elérhető árú termékeket kínálnak. Sokakban él az a tévképzet, hogy ha egyedi tervezésű, kis műhelyben készített ruhát/kiegészítőt akarnak vásárolni, mélyebben kell a zsebükbe kell nyúlniuk. Pedig legtöbbször hasonló árkategóriába esik, a hazai tervezők és designboltok pedig ugyanúgy adnak termékeikre vásárlói garanciát, illetve hirdetnek meg akciókat, mint a külföldi franchise-ok.
 
  Aki nem hiszi, járjon utána: például a húsvéti WAMP-on, vagy minden vasárnap a Gozsdu-bazáron, azaz a Goubán, esetleg keresse fel a következő helyek egyikét: Mono, FORMA, Insitu, Látomás, Black Box, Eclectick, Eventuell, Retrock, Fregoli.
 
Képek forrása és teljes galéria: Fashiontime

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr914353770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pelikán* 2012.04.01. 21:02:37

Nagyon adom az alsó kép ruháin látható, szép vonalvezetésben megfogalmazott pinamotívumokat.

Bell & Sebastian 2012.04.01. 21:34:23

Igazán elvihetné egyszer az anyukájuk ezeket a csajokat a mekibe, hogy minden gyerek lakjon jól.

Azért az látszik, hogy a hintalóra vannak szigszalagozva éjszakára.

A ruhákhoz nem értek, mert pont egyformán utálom a csiricsáré kalocsait és mezőségit.

takács bálint (törölt) 2012.04.01. 21:48:57

próbálkozásnak nem rossz, de nem is jó.

ott van az egész ellőve, hogy a divat nem nyelvre jellemző, hanem tájra. tehát el kellene felejteni azt, hogy magyar divat. helyette pesti divat kellene. úgy, hogy a kárpát-medencei kultúrkör elemeit kombinálják. de az nem lesz magyar. mert ennek részese zakarpattia, vagy pannonska hrvatska. és ezeknek a régióknak is lehetne éppenséggel saját öltözködési stílusa.

meg persze kellene dunántúli (pannon), azon belül balaton (környéki), alföldi, azon belül tiszántúli. erdélyi (román-magyar) azon belül sajátosan székely. felvidéki (szlovák-magyar), őrségi (osztrák-magyar), stb.

aki azt gondolja, hogy a magyar divat menő az szerintem hülye. de az egész kérdéskört intézményesen ellövi. szokásos népnemezti nacionalizmus (lásd makovecz, aki képtelen volt tájegységek között különbséget tenni) regionalizmus és urbanizáció helyett. de aki zsindelytetőben akar járni, annak csak hajrá.

takács bálint (törölt) 2012.04.01. 21:48:57

próbálkozásnak nem rossz, de nem is jó.

ott van az egész ellőve, hogy a divat nem nyelvre jellemző, hanem tájra. tehát el kellene felejteni azt, hogy magyar divat. helyette pesti divat kellene. úgy, hogy a kárpát-medencei kultúrkör elemeit kombinálják. de az nem lesz magyar. mert ennek részese zakarpattia, vagy pannonska hrvatska. és ezeknek a régióknak is lehetne éppenséggel saját öltözködési stílusa.

meg persze kellene dunántúli (pannon), azon belül balaton (környéki), alföldi, azon belül tiszántúli. erdélyi (román-magyar) azon belül sajátosan székely. felvidéki (szlovák-magyar), őrségi (osztrák-magyar), stb.

aki azt gondolja, hogy a magyar divat menő az szerintem hülye. de az egész kérdéskört intézményesen ellövi. szokásos népnemezti nacionalizmus (lásd makovecz, aki képtelen volt tájegységek között különbséget tenni) regionalizmus és urbanizáció helyett. de aki zsindelytetőben akar járni, annak csak hajrá.

takács bálint (törölt) 2012.04.01. 21:50:15

@jose maria padilla:
pont azokra adtak nadrágot, akiknek jó lábuk van.

ucsacsu 2012.04.01. 21:51:27

Az apám angol úri szabó volt amíg élt.Ő mondá,h a divat annak van, akinek nincs ízlése,EZT AZÓTA SE CÁFOLTA MEG SENKI.

ucsacsu 2012.04.01. 21:56:05

Mondjuk a Balatoni lehetne a fekete klottgatya négy csomóra kötött zsebkendő, Vietnami papucs,mert velük vagyunk.-

takács bálint (törölt) 2012.04.01. 22:28:57

@ucsacsu:
ne viccelj már. a balaton környékének van sajátos földrajza. van sajátos növény, állatvilága. vannak foglalkozások, amik a tóparti tájakra jellemzőek. van a környékre jellemző sajátos népművészet.

ez biztos nem a makovecz zsindelytető, nem is az alföldi csikós kultúra, nem a vietnámi papucs. aztán hogy pontosan mi azt a balaton környékieknek kellene megmondaniuk. azt nem budapestről kell kellene kitalálni. ezért kellene balaton régió. tartományi (vidéki, kulturális) önkormányzat. egyéni (kistérségi) képviseletre alapozva. politikai pártok nélkül.

az úri szabóság a mesterség eleme a dolognak. a mesterség a civilizációra jellemző, a materiális elemei univerzálisak. az még a holdon is érvényes. a divat a tájegységre jellemző, vagy városra (piacra). ezeknek kevés közük van a "magyarsághoz", de ugyanígy nincs közük az "angolsághoz".

ucsacsu 2012.04.02. 05:10:00

@takács bálint:
Tudod őrizgetem apán relikviáit,és egy csomó szabász szakkönyvet,német,angol nyelvűeket, van köztük púpos papra reverenda,stb,de zsindely tető az nincs. Amikor grammra mérik az anyag minőséget akkor miről beszélünk.Mutass nekem olyan stylist,aki megtudja állapítani egy anyagról,h gyapjú e vagy nem,mert rá van írva.Ezeket a ruhákat meg hordja az aki kitalálta.Jó ha nem tetszik a zsebkendő,legyen baseball sapka, klottgatyából nem engedek,jó" szellős "volt, Bűdösvíz.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2012.04.02. 07:00:06

Én biztossan maradi vagyok, de valahogy nem esek hanyatt ezektől a dragqueen jelmezekre ragasztott népművészeti hogyishíjákoktól.
Megrontották ezeket az ősi szimbólumokat ezek a buzik.
Erről van szó.

takács bálint (törölt) 2012.04.02. 08:31:10

a stylist az öltöztető cseléd, és az lépett elő úri szabásszá. ez a probléma. persze fontos lenne a stylist. egyrészt rendesen kellene tanítani mindkét mesterséget.

a népnemzetiek mindenből ki akarják hagyni a mesterség elemet, és bele akarják keverni a magyarságot. na most szerintem egyáltalán nem kellene például az eredetlegendákat se elfelejteni: turulmadár, csodaszarvas, és ehhez hasonlók. de abból katonai, és nem polgári jelképrendszert kell kreálni.

makovecz imre például katonai barakkokat tervezett. csak ő ezekből mindenáron templomot akart kreálni. a zsindelyes ruha ugyebár a páncél. ez az egész nem a polgári kultúra, hanem a military. tehát mondjuk a magyar vezérkari főnök téli ruhájára legyen az felvarrva. vagy akár egy katonai főiskolás fiatal járjon ilyenben. az nem rossz, de a flitteres csodaszarvas nevetséges. az öltöztető nincs tisztában azzal, hogy a polgári (városi, vidéki), és katonai (ősi, nemzeti) jelképrendszer eltérnek egymástól. nem vagyok se öltöztető cseléd, se úri szabó. de ennyit azért tudok erről.

hja, és persze minden mesterség alapja az anyagismeret. csak ugye a népnemzeti antikommunizmusból jön, hogy az anyagelvűséget felejtsük el, mert az marxista-leninista találmány. ezt a népnemzeti őrületet kellene elfelejteni ugyanúgy, mint a totalitárius állampártiságot. annál is inkább, mert ez a kettő ma egy és ugyanaz.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2012.04.02. 09:29:56

@takács bálint: képzeld, múltkor Bécsben belépett a konditorei szélfogóján egy joviális öregúr a tölgyfalevelekkel díszített gyönyörű lóden felöltőjében, mégsem tűnt stüszi vadásznak.

takács bálint (törölt) 2012.04.02. 10:11:38

@Gasper:
nekem nincs bajom a stüszi vadásszal se.

a flitter csodaszarvassal, mint polgári konzervatív divattal van probléma. ha a divat vidékies, akkor legyen tájjellegű. erre mondom, hogy ha lenne balaton régió.

szerintem a közép-európát és benne a kárpát-medencét föderálisan kellene megszervezni. egyéni képviseleten alapuló tartományi parlamentek kellenek. a pólusvárosok a központok. így lehetne a budai, a diósgyőri (miskolci) várban, a debreceni nagytemplomban, a szegedi, a pécsi főszékesegyházban, a tihanyi (balatoni), és a pannonhalmi (győri) apátságban részországgyűlés. az egyéni képviseletre épülő világi presbiteri (helvét típusú protestáns) zsinatok. ez a római katolikus állampárti gondolkodással ellentétes. az érsekségeknek világi konkurenciája lenne. de én nem vagyok római keresztény, se ellenreformált (keresztyén). ezért azt gondolom, hogy az országgyűlés mellett német-osztrák mintára tartományi gyűléseket kell szervezni. meg ugye ott vannak ebben rákóczi, és bocskai hagyományai, vagy a föderatív erdélyé. a kultúra szervezésben szerintem a regionalizmus a non plus ultra.

ezzel együtt nekem szerintem teljesen jó a városias (urbánus) divat is. csak az legyen a városra, vagy a városrészre (kerületre) jellemző, vagy legyen globális trend. és persze nem muszáj divatosnak lenni. tehát simán lehet szürke pólóban is járni. amilyen egy geek. sergei brin (google vezér) például vett egy tonna szürke pólót. és folyton abban van. szerintem ez is király.

amire azt mondom, hogy fos az amikor a nemzetit polgárinak mondják. tehát szerintem teljesen jó az, amikor valami ősi, vagy nemzeti de az szerintem már a military, és nem a civil.

tehát mondjuk a makovecz féle egri uszoda az teljesen jó. ha az egy megyei (katonai) sportiskola lenne. vagy teljesen jó volt sevillai csarnok. hiszen ott nem lehetett megjeleníteni a magyar tájat. mert az túlságosan is sokszínű. ilyenkor vissza lehet nyúlni az ősmagyar valláshoz. de ezeket a latinkeresztény templomokkal összekeverni nem kéne. makovecz meg ezt akarta. ha megnézed makovecz épületeit, akkor látod, hogy előbb bunkereket épített, utána meg barakkokat. már ami jól néz ki, és nem népnemzeti giccs.

na most ezek a ruhatervező hölgyek és urak pont ezt a népnemzeti giccset vették át. flitteres csodaszavast. de mondjuk a képen a fiatalember teljesen stílusos ha mondjuk katonai főiskolás. de a szürke póló is stílusos, ha valaki geek. de engem az sem zavar ha valaki belbudai, és zsindelytetőben akar járni. hajrá.

Bell & Sebastian 2012.04.02. 15:13:12

@Gasper: Kiltben síelő középiskolai osztály, az megvolt?
Kérdeztem a liftben, hogy nem fáztok? Mondta, de, csak ez az iskolai egyenruha. Terrortámadás esetén így könnyebb kiválogatni a skótokat a Hansik közül. -tette hozzá, miután meghúzta a tábornoki laposomat.

2012.04.02. 15:54:22

nem akarok ünneprontó lenni, de szerintem ez a bemutató óriási égés.
mondja már meg valaki, mitől magyaros pl. a neccharisnyások "ruhája"? Talán attól, hogy Amszterdamban a "Nyíregyháza utcán" ilyenben dolgoznak a magyar lányok?
és a többi összeállítás sem színvonalasabb ennél (kivéve talán a honfoglaló vitézt, csakhogy ő meg lekéste a forgatást).
Szvsz talán jobb lett volna lefújni, mint kiröhögtetni/égetni magukat ezzel a felhozatallal.

VI. Béla 2012.04.02. 20:46:36

@Gasper:

Arrafelé nem nyírták ki a középosztályt, és talán még eszdéesz sem volt.
süti beállítások módosítása