Látott-e már Ön nőn zsindelyes tetőt, jurta formájú szoknyát, Makovecz-szárnyakat? Esetleg busójárást kifutón? Vagy netán fonott kosárkákat fejdíszként viselni? Én sem, de ahogy a Gombold újra! 2.0-n kiderült: mindegyik remekül működik.
Az első Gombold újra! öltözéktervező pályázat zárása tavaly még csupán egy divatshow volt, mely idén már valódi üggyé nőtte ki magát. A Szépművészeti Múzeumot a Millenárisra cserélték, ahol szakmai konferencia és design-vásár, valamint két bemutató is várta az érdeklődőket az ingyenesen látogatható, egész napos eseményen. Hiába történt azonban meg a helyszíncsere, a 3000 fő befogadására alkalmas csarnok így is dugig megtelt – még szerencse, hogy kivetítőkön és online is közvetítették a bemutatókat.
Elsőként a már befutott tervezők mutatták be legújabb őszi-téli kollekciójukat: ez az etap teljesen rendben volt. Láthattuk többek között Sármán Nóra, az Artista, a Kepp Showroom, Mojzes Dóra, Lakatos Sándor és Konsánszky Dóra munkáit. Őket követte aztán a légyeg: a Gombold újra! 2.0 idei döntősei, akiket a tavalyi győztes, azóta a saját, INER nevű márkáját építő Gyöngyösi Renáta vezetett fel. A Design Terminál 2011 novemberében kiírt pályázatának második etapján a tavalyi metálmenyecskék és pixelbetyárok után huszonnégy pályamunkát láthattunk a kortárs, tizenegy a design és hagyomány kategóriában. Összességében bátrabbak, és talán kevésbé sablonosak, sokszínűbbek voltak az idei döntős munkák. A múltba révedés mellett láthattunk erős koncepciókat, ötletes újragondolásokat és több volt a felvonultatott kiegészítő, valamint férfi ruha. A látványruhák és a hordható darabok együtt indultak: a zsűrizés a hagyományos és a kortárs öltözéktervezés kategóriáját választotta szét.
A kortárs kategóriában Nagy Móni és Hendzsel Ilona nyerte meg a legjobb kiegészítőért járó díjat, a legjobb öltözék díját (vagyis a fődíjat) Farkas Anett Makovecz Imre ihlette csodás darabjai érdemelték. Farkas Anett egyébként a győri Széchenyi István Egyetemen hallgat építészetet, divattervezést korábban sosem tanult. Elmondta: Zsindely elnevezésű kollekciója a népi építészetből merít, ez pedig meglátszik anyaghasználatán és formavilágán is, a szoknyák például a jurta formáját idézik. A design és hagyomány pályázatban Somogyi Anettnek ítélték a legjobb kollekcióért, és Vitányi Annának a legjobb kiegészítőért járó díjat.
Összességében a Gombold újra! – Divat a magyar ötletgazdáinak és levezénylőinek, valamint a pályázóknak három dolgot is sikerült megmutatniuk:
1. A magyar divat menő
A népi motívumoktól az építészeti hagyományokig kimeríthetetlen ötletforrásokkal rendelkezünk, illetve a Gombold újrára érkező, rekordszámú pályázatok is bizonyítják, hogy tele vagyunk fiatal, kreatív szakemberekkel, akik képesek ötvözni és eladhatóvá tenni ezeket.
2. Versenyképesek vagyunk
Mint számos más piaci területen, a divatszakmában sem maradunk alul, ami a minőséget és színvonalat illeti. Az haute couture-től a teljesen hétköznapi, utcai holmikig minden műfajban felvesszük a versenyt, amennyiben adnak rá teret, illetve anyagi forrásokat – a fanyalgás helyett. Nem utolsósorban a kreatív ipar fejlesztésével új, magas hozzáadott értékű munkahelyek jöhetnek létre.
3. A kortárs design nem kell, hogy elérhetetlen luxus legyen
Fogyasztható, jó minőségű, elérhető árú termékeket kínálnak. Sokakban él az a tévképzet, hogy ha egyedi tervezésű, kis műhelyben készített ruhát/kiegészítőt akarnak vásárolni, mélyebben kell a zsebükbe kell nyúlniuk. Pedig legtöbbször hasonló árkategóriába esik, a hazai tervezők és designboltok pedig ugyanúgy adnak termékeikre vásárlói garanciát, illetve hirdetnek meg akciókat, mint a külföldi franchise-ok.
Aki nem hiszi, járjon utána: például a húsvéti WAMP-on, vagy minden vasárnap a Gozsdu-bazáron, azaz a Goubán, esetleg keresse fel a következő helyek egyikét: Mono, FORMA, Insitu, Látomás, Black Box, Eclectick, Eventuell, Retrock, Fregoli.
Képek forrása és teljes galéria: Fashiontime